Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54
Iemand ervaring met Schneider inverters? Had nog niet van gehoord, wordt opgehangen bij vriend van me. Was benieuwd naar ervaringen en logging opties.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-01 17:30

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:30:
Voor mijn gevoel moeten panelen 1.1.8 en 1.1.7 dus boven 1.1.5 en 1.1.6 liggen in de portal.

Als ik echter kijk naar de serienummers van de optimizers in het echt en in de applicatie dan klopt alles wel. Wat echter niet lijkt te kloppen is dat qua bekabeling het paneel rechtsboven de laatste uit de string lijkt te zijn. Terwijl deze in de applicatie dus niet als laatste wordt weergegeven. Ik zou dus verwachten dat 1.1.8 rechts boven zou moeten, maar dan zou het serienummer van de optimizer weer niet kloppen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn dit instellingen in de portal, of in de inverter, is er iets met het aansluiten of is hier niets aan te doen?
De nummers bij de panelen (1.1.8 e.d.) zijn bepaald door de volgorde van het opvoeren van de panelen (of beter de maximisers) op de Solaredge site en hebben dus geen relatie met de volgorde in de string.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:33:
[...]

Ja, hoe zou dat in z'n werk gaan. Kan je als ik bv het nummer van m'n omvormer opstuur via het admin account inloggen op mijn site?

[...]
Voor mijn installatie heb ik alle materialen zelf ingekocht. Vandaar de behoefte voor een eigen account. vervolgens mijn eigen site toegevoegd. Met het invullen van een account of serienummer zou het mogelijk moeten zijn andere installaties te benaderen. Ik heb dat echter nog niet geprobeerd.

EDIT: mocht de fysieke volgorde niet overeenkomen met de lay-out, kun je natuurlijk altijd nog een aanpassing mailen naar SolarEdge. Dit is misschien nog wel het simpelste.

[ Voor 13% gewijzigd door Aegle op 25-06-2014 15:15 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
jja schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:01:
[...]

De nummers bij de panelen (1.1.8 e.d.) zijn bepaald door de volgorde van het opvoeren van de panelen (of beter de maximisers) op de Solaredge site en hebben dus geen relatie met de volgorde in de string.
En de serienummers van de optimers die gekoppeld zijn aan de nummers is ook iets wat gewoon op de website ingevoerd wordt? Dus mocht de indeling fout zijn kunnen de panelen in de admin gewoon op de goede plek gezet worden en daarbij ook de serienummers worden aangepast? Of is het serienummer van de optimizer juist iets wat vast staat?

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:57:
Iemand ervaring met Schneider inverters? Had nog niet van gehoord, wordt opgehangen bij vriend van me. Was benieuwd naar ervaringen en logging opties.
Ah ook stickermerk Phoenix electric. Zelfde als Chint en AEG dus zo te zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• jja

jja

iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:06:
[...]

En de serienummers van de optimers die gekoppeld zijn aan de nummers is ook iets wat gewoon op de website ingevoerd wordt? Dus mocht de indeling fout zijn kunnen de panelen in de admin gewoon op de goede plek gezet worden en daarbij ook de serienummers worden aangepast? Of is het serienummer van de optimizer juist iets wat vast staat?
Je voert de serienummers een voor een op waarbij elke maximiser/paneel dus een volnummer krijgt (begint bij 1.1.1), de positie in de string kun je overigens later wel weer aanpassen (als je admin rechten hebt).
Of deze volgnummers overeenkomen met de positie in de string is niet zo relevant (maar wel het meest voor de hand liggend), de volgnummers in de logical layout (het plaatje) moeten natuurlijk wel overeenkomen met de werkelijke positie op het dak. Het aanpassen van de logical layout is gewoon sleuren en pleuren (als je admin bent).

[ Voor 5% gewijzigd door jja op 25-06-2014 15:28 ]

• iivvvii
En admin rechten krijg je alleen door je te registreren als installateur? Waarbij je ook weer het serienummer van je omvormer moet opgeven, waardoor dit niet geaccepteerd wordt, omdat de omvormer al is geregistreerd?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
Zit te denken over de aanschaf van een installatie met een Growatt omvormer (een 4400TL?).
De optionele wifi module verstuurt de data van de set naar http://server.growatt.com

Kan je de gegevens beschikbaar maken zonder te hoeven inloggen?
Heeft iemand een link naar de output van een Growatt omvormer op de Growatt server?

Excuus, na ff goed lezen kwam de demosite naar boven op http://server.growatt.com...rue&supportUpdateZJB=true

Links naar eigen installaties zijn nog steeds welkom :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Leader98 op 25-06-2014 15:54 ]

• ReBoDeN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-02-2025
iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:39:
En admin rechten krijg je alleen door je te registreren als installateur? Waarbij je ook weer het serienummer van je omvormer moet opgeven, waardoor dit niet geaccepteerd wordt, omdat de omvormer al is geregistreerd?
Is het niet moglijk om rechtstreeks bij SolarEdge admin rechten te vragen ?
(het is toch tenslotte jou systeem)

• jja

jja

Of je vraagt aan de installateur die de installatie opgevoerd heeft op de SolarEdge site of hij e.e.a. wil aanpassen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor eerder genoemd dak met schaduw van een populier nu een aanbod van een leverancier:
3x7 Solar Frontier 170Wp, 3570Wp op een Fronius Symo 3.7-3-M.

De omvormer wil graag zo'n 600V voor het hoogste rendement maar omdat de (half)schaduw van de boom elf maanden van het jaar over het hele dak heen komt en dan 3-4 panelen breed afdekt probeer ik te bepalen of korte strings van 3 voor meer opbrengst zullen zorgen dan lange strings van 7.

In het scenario 'korte strings' krijgt de omvormer zo'n 256V onder NOCT en leveren de beschaduwde strings ook nog naar rato van instraling. Bypass diodes doen niets.

In het scenario 'Lange strings' kan ik ze indelen in 3 vlakken van links naar rechts of over de volle breedte :
code:
1
2
3
4
3 vlakken;       volle breedte
1 1 1 2 3 3 3    1 1 1 1 1 1 1
1 1 2 2 2 3 3    2 2 2 2 2 2 2
1 1 2 2 2 3 3    3 3 3 3 3 3 3

Er zijn maar 2 trackers op de omvormer dus er moeten twee strings parallel.
De stroom van zo'n string daalt zodra één paneel beschaduwd wordt; het MPP zal nog steeds bij een hogere spanning liggen omdat de parallelle string niet beschaduwd wordt.
Als beide strings deels beschaduwd zijn gaan de bypassdiodes wat doen en is er van de beschaduwde panelen helemaal geen opbrengst meer.

Welke configuratie zou de hoogste opbrengst opleveren, en hoe is dat te modelleren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:08:
[...]

Ah ook stickermerk Phoenix electric. Zelfde als Chint en AEG dus zo te zien.
Phoenixtec om precies te zijn

// zeik mode off

De logging van een aeg werkt ook met schneider electric. Is exact hetzelfde zoals je al aangaf.

• Aegle
Even een praktische vraag: sinds 9 juni is mijn PV in bedrijf. Ben ik nu verplicht dit op te geven bij energieleveren.nl? Stedin is de netbeheerder en ik betrek mijn energie bij Energie Direct.

Ik heb een als een dolle terugdraaiende Ferraris meter en wil die niet graag kwijt. Wat ik hier en daar lees willen ze na aanmelden zo snel mogelijk je huidige meter komen vervangen door een slimme meter. Maar daar zit ik niet op te wachten...

En zijn er eigenlijk tweakers die ervaring hebben met Energie Direct voor wat betreft terugleveren?

Verwijderd

energie-direkt-salderen-op-1-faktuur ? we gaan het beleven, maar ik zou daar niet klant durven zijn

Verwijderd

@aegle gewoon helemaal niets melden wat niet weet wat niet deert
even als voorbeeld je huidige vebruik is 4000kwh per jaar
nu met panelen loopt je Ferrari terug
dus straks bij meter standen doorgeven krijg je een zogenoemde afwijkende meterstand

dan vul je gewoon je meterstanden in en bij toelichting zonnepanelen en klaar ben je
dit jaar is je verbruik bijvoorbeeld al 3000kwh ipv 4000 kwh
en volgend jaar 1000 kwh

meter vervangen niet doen
melden bij teruglevereren niet doen

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Leader98 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 15:44:
Zit te denken over de aanschaf van een installatie met een Growatt omvormer (een 4400TL?).
...
Kan je de gegevens beschikbaar maken zonder te hoeven inloggen?
Heeft iemand een link naar de output van een Growatt omvormer op de Growatt server?
...
Links naar eigen installaties zijn nog steeds welkom :-)
De gegevens op de growatt site zijn niet publiek bereikbaar. (en ik geef mijn account niet weg want dan kan je remote mijn omvormer resetten of uitschakelen)
Hooguit kan je een tweede account readonly autoriseren, zoals de leverancier ofzo.
Als je wilt zien wat een Growatt doet, ik log de gegevens die van de wifi module naar growatt gaan tevens naar pvoutput. Dat is wel publiek:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29888&sid=27371
(sinds vandaag log ik de Vac erbij)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aegle schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:11:
En zijn er eigenlijk tweakers die ervaring hebben met Energie Direct voor wat betreft terugleveren?
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:31:
energie-direkt-salderen-op-1-faktuur ? we gaan het beleven, maar ik zou daar niet klant durven zijn
Ja, ik heb een jaar bij Energie Direct gezeten (net weer overgestapt). Terugleveren was geen probleem en werd goed verwerkt nadat mijn netbeheerder had doorgegeven dat ik terug leverde. Ook de eindfactuur was direct correct en teruglevering werd netjes verrekend. De eindfactuur was er ook nog eens binnen 4 weken na einde van het contract. Al met al ben ik dus erg tevreden over hoe Energie Direct dit afgehandeld heeft.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Aegle schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 19:11:
Even een praktische vraag: sinds 9 juni is mijn PV in bedrijf. Ben ik nu verplicht dit op te geven bij energieleveren.nl? Stedin is de netbeheerder en ik betrek mijn energie bij Energie Direct.

Ik heb een als een dolle terugdraaiende Ferraris meter en wil die niet graag kwijt. Wat ik hier en daar lees willen ze na aanmelden zo snel mogelijk je huidige meter komen vervangen door een slimme meter. Maar daar zit ik niet op te wachten...

Het ligt eraan of je nog een restverbruik hebt. Is de eindstand van je ferraris hoger dan het jaar daarvoor dan ben je gewoon heel zuinig geweest, en hoef he niets te melden. Is je eindstand lager, dan lever je echt terug, een echte neggie zogezegt. Dat kan je, zoals swapevent al zei, gewoon vermelden dat je zonnepanelen hebt als je de meterstanden doorgeeft.

Op zich is aanmelden bij energieleveren.nl geen probleem. Stedin stuurt je een briefje met standaard tekst dat je meter niet geschikt en dat je een slimme meter kan krijgen. Hier hoef je niet op in te gaan, je houdt dan gewoon je ferraris.

Salderen is bij elke energie leverancier verplicht, dus ook bij Energie Direct. Bij neggies kan het (teveel) teruglever-tarief wel verschillen bij de energie leveranciers. Sommige geven 10 ct, een ander 6.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• iivvvii
Proton_ schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:59:
[...]

De onderste panelen 'zien' meer hemel dus bij indirect licht (lichte bewolking) hebben ze wel degelijk meer instraling.
Alleen bij direct zonlicht en als de onderste panelen in de schaduw liggen zullen de bovenste panelen meer instraling hebben dan de onderste.
Ik denk dat het gewoon klopt :)
De muren zou je wit kunnen verven, dat moet schelen.
goed ingeschat, heb een paneel afgedekt en het klopt toch zoals het nu in de portal staat. Daarnaast hebben de achterste panelen ook als eerste last van schaduw van de opbouw erachter wanneer de zon onder gaat zag ik vandaag

Verwijderd

Bij neggies kan het (teveel) teruglever-tarief wel verschillen bij de energie leveranciers
ook een puntje van aandacht als je hoog laag tarief hebt ( piel-dal )
de ene leverancier gaat er wat makkelijker mee om dan de andere

voorbeeld
verbruik hoog tarief -200 kwh
verbruik laag tarief 300 kwh
sommige leveranciers zeggen dan netto is het 300-200 is 100 kwh verbruik
netto kosten 100* 0,18 = 18 euro

echter het kan ook zijn dat ze het als volgt doen

verbruik hoog tarief -200 kwh is 200 * 0,09 kosten is - 18 euro
verbruik laag tarief 300 kwh is 300 * 0,18 kosten is 54 euro

nettto is het dan 36 euro

dat is wel een puntje om even na te gaan mocht je op die situatie uitkomen

hieronder even een stukje uitleg van essent hoe zij omgaan met dag/nach piek/dal
Hoe wordt het verbruik op het dag- en nachttarief verrekend?
Uw elektriciteitsmeter registreert uw verbruik en teruglevering tijdens het dag- en nachttarief apart. De energie die u teruglevert in de periode dat het dagtarief van kracht is, salderen wij met uw verbruik op het dagtarief. De energie die u teruglevert in de periode dat het nachttarief van kracht is, salderen wij met uw verbruik op het nachttarief. Levert u op het dagtarief meer terug dan uw eigen verbruik en houdt u nog een verbruik op het laagtarief over? Dan wordt het negatieve verbruik van het dagtarief verrekend met het laagtarief.

Voorbeeld:
Dagtarief
Verbruik = 3000kWh
Teruggeleverd = 3500kWh

Laagtarief
Verbruik = 2000kWh
Teruggeleverd = 1000kWh

Per saldo betaalt u 500 kWh tegen het laagtarief

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2014 07:07 ]

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 18:52
Ter Leringh ende vermaeck :)

Ik heb eergisteren mijn tijdeljike omnik 3.0 TL vervangen door de definitieve 3.0 TL2.

Ik kreeg de WIFI verbinding maar niet werkend. Ik kreeg, via mijn IPad, wel keurig verbinding met de omvormer en kreeg de menu's op de safari browser. Kon ook alles netjes invullen maar bij activering van de verbinding met mijn thuisnetwerk vertikte hij het met de melding dat encryptie methode of passwords niet klopte.
Dit werkt via mijn Ipad wel gewoon op de TL.

Kreeg op een gegeven moment toch een brainwave en heb een laptop met IE9 gebruikt en VOILA, daarmee lukte het wel. Was toch een uurtje aan het pielen voordat ik het met de Ipad opgaf. 8)

Menu van de TL2 is wel een stuk beter dan van de TL. Wizard voor verbinden is een duidelijke verbetering en ook de security (A/P uitzetten) is nu veel beter geregeld in de TL2 firmware

Verwijderd

in mijn omnik2 zit ook het nieuwe wifi menu. die is idd een stuk beter / handiger dan de oude wifi layout.

nooit geweten dat me panelen ook stroom kunnen vebruiken
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/10462513_10202925399515128_7930514047473046956_n.jpg

ik snap nu wel waarom me dak zoveel licht geeft savonds _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

overigens dit geeft solarmanpv logging aan op te ogenblik :? :?

, de omnikportal doet het wel gewoon goed.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2014 08:23 . Reden: negatief productie hahahha ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Even een paar vragen en opmerkingen over melden bij teruglevering van energie.
Zelf heb ik dat ook niet gedaan.
Het wordt hier ook geadviseerd om dat niet te doen.

In Duitsland werd op een dag meer dan de helft van het verbruik op die dag opgewekt door zonne-energie.
Is melding van teruglevering Duitsland verplicht?
Misschien is er nog wel veel meer opgewekt met zonne-energie in Duitsland.
En teruglevering hoeft natuurlijk niet altijd als je zelf op een zonnige dag veel energie gebruikt voor b.v. een airco.
De opgewekte zonne-energie is denk ik hoger, evenals hier in Nederland natuurlijk.

Verwijderd

En teruglevering hoeft natuurlijk niet altijd als je zelf op een zonnige dag veel energie gebruikt voor b.v. een airco.
wat je voor de meter vebruikt gaat altijd al af van hetgene je opdat moment teruglevert.
ik houd het nu voor de statistiek tijdelijk even dagelijks bij .
gemiddeld leverde ik de afgelopen dagen 20kwh terug
gisteren bijv zelfs 4kwh meer , oorzaak hiervan geen wasmachine gedraait, geen vaatwasser gedraait en overdag niet thuis geweest. toch leuk om te zien

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Voor de dc to ac derating voor pvoutput wordt een standaard factor van 0,77 gebruikt.
http://www.nrel.gov/rredc...ing_parameters.html#dc2ac

Is dit aardig representatief voor een gemiddelde set of moet ik meer moeite doen om de juiste getallen te achterhalen of te schatten?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 06:30:
[...]

ook een puntje van aandacht als je hoog laag tarief hebt ( piel-dal )
de ene leverancier gaat er wat makkelijker mee om dan de andere

voorbeeld
verbruik hoog tarief -200 kwh
verbruik laag tarief 300 kwh

verbruik hoog tarief -200 kwh is 200 * 0,09 kosten is - 18 euro
verbruik laag tarief 300 kwh is 300 * 0,18 kosten is 54 euro

nettto is het dan 36 euro

[...]
Ik zit bij Green Choice en daar gaat het als volgt:

verbruik hoog tarief -200 kWh is 200 * 0,23 kosten is - 46 euro
verbruik laag tarief 300 kWh is 300 * 0,18 kosten is 54 euro
netto is het dan 8 euro

Optimaal en correct lijkt me lijkt me. Ook al zou ik verwachten dat ze de kWh salderen als in het eerste voorbeeld.

(Tarieven wijken af van de werkelijkheid)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
opuntia1 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 08:28:
In Duitsland werd op een dag meer dan de helft van het verbruik op die dag opgewekt door zonne-energie.
Is melding van teruglevering Duitsland verplicht?
Misschien is er nog wel veel meer opgewekt met zonne-energie in Duitsland.
De opgewekte zonne-energie is denk ik hoger, evenals hier in Nederland natuurlijk.
regels Duitsland en België zijn heel anders.
je kunt daar een aparte meter krijgen voor de opbrengst en krijgt daar voor betaalt wat je opwekt ongeacht wat je gebruikt.

dus daar je kunt er ook geld mee verdienen.
in Nederland kun je allen maar besparen naar wat je gebruikt.

er zullen vast nog wel setjes zijn in die landen die nog draaien volgens het zelfde systeem als in Nederland, maar dat zijn waarschijnlijk oude setjes en niet zo heel veel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

SolarEdge en gegevens meten.

Sinds een maand heb ik een SolarEdge 8K thuis hangen. Mooie techniek, brakke interface (flash...) Maar oke, dat als mening. Nu is het zo dat ik meet via meerdere punten, kWh meter in de groep van de panelen/omvormer. Die meet dus net zoals de SolarEdge naar hun eigen portal doorgeeft en pvoutput die ook nog daar gegevens vandaan haalt.

Nu komt het punt, pvoutput leest vanaf SolarEdge portal. Ik stuur er zelf (helaas) geen gegevens heen.

lifetime:
PVoutput geeft aan: 1007
SolarEdge geeft aan: 954

Baal behoorlijk dat die omvormer alleen maar data kan afleveren in dat portal van solaredge en ik ook afhankelijk ben van hun voor gegevens, echter als deze gegevens ineens van de ene op de andere dag afwijken dan is het tijd voor iets anders.

Heeft iemand anders dit issue ook gezien? Zijn er al plannen bij iemand om zelf iets te gaan meten? (Ik denk zelf aan S0 via Hyperion https://sites.google.com/...konfiguration/inverter/s0 wat kan draaien op mijn Synology.

Blijkbaar kan ik niet vertrouwen op de gegevens in het portal van SolarEdge, ze reageren ook niet op support verzoeken, daarnaast loop pvoutput.org soms een uur achter omdat SolarEdge maar 200 api calls toestaat per dag vanaf een source ip. (staat in hun voorwaarden en handleiding API usage). Heb gelukkig wel admin rechten op de portal (nog gekker worden dat je niet krijgt soms op je eigen systeem), maar daar kun je weinig behalve per paneel e.e.a zien. Moment dat gegevens ineens afwijken dan is het voor mij onbetrouwbaar.

Kunnen we hier op tweakers iets samen bedenken wat gaat werken? S0 bus op een kWh meter is mooiste optie want die is geijkt en redelijk eenvoudig. Tegen die SolarEdge omvormer aanpraten via RS485B is ook een optie maar redelijk veel werk denk ik.

graag jullie reacties :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Als je het zeker wilt weten moet je een geijkte eltako aanschaffen. Deze uitlezen met bijvoorbeeld een bedrade YouLess en je bent klaar.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Ik begrijp vanuit jouw verhaal dat pvoutput, de data ophaalt van SolarEdge.

Nu vertrouw je de gevens niet van SolarEdge??? Klopt dat.

De bron van pvoutput is SolarEdge, dat pvoutput daar rare dingen van bakt. ligt dan echt niet bij SolarEdge.

Of bedoel je wat anders.

ps. Natuurlijk is vendor-lockin geen fijn idee.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

internet4me schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:16:
Ik begrijp vanuit jouw verhaal dat pvoutput, de data ophaalt van SolarEdge.

Nu vertrouw je de gevens niet van SolarEdge??? Klopt dat.

De bron van pvoutput is SolarEdge, dat pvoutput daar rare dingen van bakt. ligt dan echt niet bij SolarEdge.

Of bedoel je wat anders.

ps. Natuurlijk is vendor-lockin geen fijn idee.
Klopt ik vertrouw SolarEdge niet. zie hier het voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/28ro11l.png

die gegevens in de bovenbalk zie je ook in hun mobile app. De onderste gegevens als je op Year klikt.
Het gaat dus alle kanten op. Mijn bedrijfspand hangt Kostal-Piko en die leest ook uit naar pvoutput, klopt per 5 minuten tot op de comma wat de omvormer en de kWh meter daar aangeven. SolarEdge portal past blijkbaar zelf een correctie toe op de helft van hun gegevens. Het klopt niet.

vendor lock-in is vervelend maar geen probleem zolang de vendor bestaat! ;)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-01 13:59
Hier draai ik vanaf 10 juni met een SolarEdge systeem en mijn dashbord ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13972928/2014-06-26_091719.jpg

Ik heb deze maand dus meer opgewekt dan in totaal.... :?
Dit heb ik ook bij mijn leverancier neergelegd en volgens hen is dit een bekende bug en wordt er gewerkt aan een oplossing (dit zou binnenkort worden opgelost, maar ja wanneer precies konden ze niet aangeven). Dit is trouwens pas ontstaan na een storing van een weekje terug, toen is de portal een paar uur uit de lucht geweest. Daarvoor waren beide waardes bij mij nog keurig gelijk.

Die 264,34 klopt dus wel als ik alle dagen bij elkaar optel. Echter kom ik bij pvouput op een lagere waarde uit, ongeveer 260 kWh. En ik heb hier wel eens vaker gelezen dat SolarEdge iets te positiefs in zijn berekening.

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/14/06/26/6ada2are.jpg

Edit: nieuwe plaat ingevoegd.

Zo, even tijd genomen de opbrengst van beide systemen te combineren. Helaas doen fp4all en pvoutput dit niet zo mooi.

Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/14/06/26/urysu6a6.jpg

En opvallend in de straat; hele dag gister dakpannen zagen omdat de beugels blijkbaar niet passen. Ik zeg: neem dan passende beugels ipv de woning te verminken, of is dit logisch om te toen?

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-06-2014 11:24 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
PS. Een Kostal Piko meet per 15 minuten. De "website" bouwt dat om naar 5 minuten.

Edit: @Hans. Inderdaad. Ik bedoel logging. :)

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 26-06-2014 09:38 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zuid piekt later dan west? Of je x-as klopt niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Sorry, ff miereneuken: een Piko logt per 15 minuten. Hij meet per seconde.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• NiGeLaToR
Proton_ schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:37:
[...]

Zuid piekt later dan west? Of je x-as klopt niet :)
Oeps, krijg je als je laat nog zit te prutsen. Even kijken of x-as wel klopt maar labels niet. Dank voor de opmerkzaamheid!

Edit, inmiddels aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-06-2014 14:53 ]

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 18:37
Ik heb een aanbod voor een set van 18 panelen Renesola 255Wp i.c.m. een SMA 4000 TL 21, incl installatie en aanleggen extra groep.
Dak op het zuiden, geen schaduw, hoek 23 graden. Het doel is jaarlijks zo'n 4000 kWh op te wekken.

Is dit een goede combi? Zijn er nog tips over zaken waar ik aan moet denken bij de installatie?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Msniekers schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:46:
Ik heb een aanbod voor een set van 18 panelen Renesola 255Wp i.c.m. een SMA 4000 TL 21, incl installatie en aanleggen extra groep.
Dak op het zuiden, geen schaduw, hoek 23 graden. Het doel is jaarlijks zo'n 4000 kWh op te wekken.

Is dit een goede combi? Zijn er nog tips over zaken waar ik aan moet denken bij de installatie?
Met 4590 Wp op pal zuid onder 23 graden zou ik een zwaardere omvormer nemen. Anders ga je in de lente / zomer toch wel serieus wat opbrengst missen wat zonde is.

Verwijderd

Ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief van SMA. Daar stond dit item in. Maakt me toch weer blij met mijn SMA ondanks dat dit misschien een beetje in de trant is van: Wij van WC Eend adviseren WC Eend >:)

SOLAR DAYS 2014: Tel De Zon actie toont dat zonnestroomsystemen in Nederland goed functioneren

Tijdens de Solar Days liep de actie Tel De Zon, waarbij particulieren tussen 12 en 18 mei de hoeveelheid zonnestroom opgewekt door hun systeem hebben bijgehouden.

Het blijkt dat het overgrote deel van de zonnestroomsystemen goed tot zeer goed functioneert, met een gemiddelde opbrengst van 33.4 kWh per kWp geïnstalleerde panelen, in één week. Dat betekent dat een systeem, dat gemiddeld bestaat uit 12 panelen, bijna twee keer zoveel elektriciteit heeft opgewekt per huishouden dan gemiddeld wordt verbruikt per week.

Een ander bevinding bij het onderzoek is dat kwaliteit zeer belangrijk is. Bijvoorbeeld bij schaduw kunnen verliezen significant worden beperkt met kwalitatieve onderdelen en een installateur met kennis van zaken.

Een voorbeeld: Een installatie met een SMA omvormer bracht 19,86% meer energie op dan de gemiddelde in zijn provincie en behaalde een performance ratio van 87,51%, weer een stuk hoger dan de gemiddelde van 80 - 85%. Een duidelijk teken van een kwalitatieve installatie!

• databeestje
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:44:
[...]

Mij is niet helemaal helder wat er precies gezegd wordt in deze mailing, en wat jou dan blij maakt met jou keuze voor SMA. Het gaat om de laatste alinea neem ik aan?

Volgens mij staat daar dat SMA één installatie (N=1) heeft met 'performance ratio' van 87,51% en dat zou 19,86% boven het gemiddelde in dezelfde provincie zijn. Let op de cijfers achter de komma, dus super nauwkeurig. Vervolgens zou het gemiddelde van die provincie *ergens* tussen de 80 en 85% liggen. Waar weten we niet precies...
Ik neem aan dat de performance ratio hetzelfde is als Wh/Wp verhouding. 875 Wh/ Wp vind ik dan eigenlijk best slecht voor Nederlandse(?) begrippen. De conclusie van "kwalitatieve onderdelen" en een "installateur met kennis van zaken" snap ik dan ook niet.

Of ik lees het verkeerd.
Nee, nog meer cijfers verwarring, ze hadden bij tel de zon 900 en iets als 100% gedefinieerd, dus wat het dan precies mag zijn geweest is voor iedereen super onduidelijk :)

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

databeestje schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:55:
[...]

Nee, nog meer cijfers verwarring, ze hadden bij tel de zon 900 en iets als 100% gedefinieerd, dus wat het dan precies mag zijn geweest is voor iedereen super onduidelijk :)
Hun performance ratio is (vermoedelijk) de specifieke opbrengst in kWh/kWp gedeeld door de totale zonneinstraling op de panelen in kWh/m2. Het staat er niet met zoveel woorden maar teruggeredeneerd aan de hand van de getallen uit mijn resultaat mail. Specifieke opbrengst was 36.16 kWh/kWp, zonneinstraling 42.08 kWh/m2 * 100 = 85.93%. Dat is ook het percentage dat mij als resultaat gemeld werd.

[ Voor 0% gewijzigd door noo op 26-06-2014 20:08 . Reden: tpyo ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Ik twijfel momenteel tussen de volgende omvormers:

- involar mac250a (1x mppt)
- APS YC500 (2x mppt)

Eerste setje gaat om 3 panelen, 2x245wp en 1x 288wp (elk 8A)

Iemand ervaring met de logging van deze omvormers? Hoe dit te doen?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als ik Wh/Wp deel door kWh/m2 krijg ik geen eenheidsloos getal. Een percentage slaat dus nergens op...

@Crazy-
Geen ervaring maar je snapt dat je 3x de mac250a nodig zou hebben of 1x een YC500+YC250?
Ook doen ze zonder extra hardware (gateway, controller, hoe ze het ook noemen) helemaal geen logging.

• petervanstuiven
  • Laatst online: 31-05-2025
Wij hebben ook een PV set gekocht en deze komt komende week binnen.

De set bestaat uit 12 Yingli 275Wp panelen en een Solardge omvormer met optimizers.

Voor de solaredge wil ik graag zelf de admin rechten hebben. Ik kan hem via de leverancier aanmelden en dan regelt hij eea, maar het is volgens mij handiger om dit zelf te doen. Ik zie hier dat sommige mensen ook zelf admin-rechten hebben :) Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

Alvast bedankt,

Gr Peter

• Aegle
petervanstuiven schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:56:
Wij hebben ook een PV set gekocht en deze komt komende week binnen.

De set bestaat uit 12 Yingli 275Wp panelen en een Solardge omvormer met optimizers.

Voor de solaredge wil ik graag zelf de admin rechten hebben. Ik kan hem via de leverancier aanmelden en dan regelt hij eea, maar het is volgens mij handiger om dit zelf te doen. Ik zie hier dat sommige mensen ook zelf admin-rechten hebben :) Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

Alvast bedankt,

Gr Peter
Op het plaatsen van de (ook Yingli) panelen op het dak na, wat ik samen met iemand anders heb gedaan, heb ik alles zelf verzonnen en ingekocht. Bij SolarEdge heb ik mezelf aangemeld als installateur, wat in dit geval eigenlijk ook zo is. Daarna kon ik mijn eigen installatie aanmaken en aanmelden.

Ik vindt het ook wel van de zotte dat je geen volledige rechten hebt op je eigen systeem. Je betaald er tenslotte wel voor!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:12
Ik heb admin-rechten gekregen door gewoon ff te bellen naar SolarEdge Support. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Weet iemand het verschil tussen de solaredge optimizer P300 en OP300 MV? Wat ik zie is dat het MPPT bereik verschilt. Heeft dat invloed op de opbrengst?

• petervanstuiven
Volgens mij is P300 alleen geschikt voor een Solaredge omvormer. De OP is geschikt gemaakt om het Solaredge principe ook bij andere merken omvormers toe te passen.

• petervanstuiven
Cranberry schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:06:
Ik heb admin-rechten gekregen door gewoon ff te bellen naar SolarEdge Support. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.
Dus even bellen met Solaredge NL geeft ook de oplossing.

Het is volgens mij wel zo dat als je een keer aangemeld bent als gebruiker (met het serienummer en de SolarEdge site) je niet meer eenvoudig installer wordt :(

Gr Peter

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:03:
Een ander bevinding bij het onderzoek is dat kwaliteit zeer belangrijk is. Bijvoorbeeld bij schaduw kunnen verliezen significant worden beperkt met kwalitatieve onderdelen en een installateur met kennis van zaken.

Een voorbeeld: Een installatie met een SMA omvormer bracht 19,86% meer energie op dan de gemiddelde in zijn provincie en behaalde een performance ratio van 87,51%, weer een stuk hoger dan de gemiddelde van 80 - 85%. Een duidelijk teken van een kwalitatieve installatie!
Mijn set met een "el cheapo chineese" Growatt kreeg een ratio van 89,60%. :+

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb een vraag m.b.t. zonnepanelen. Later dit jaar krijgen we de sleutel van ons huis, waarbij al een zonneboiler aanwezig is. Nu ligt het dak (lessenaarsdak) op Noord/Noord-oost, op +/- 20 graden op kompas.

Nu weet ik dat zonnepanelen op het noorden niet gebruikelijk zijn, echter valt er door de flauwe hoek van het lessenaarsdak (moet even schatten, maar +/- 25 graden) nog veel zon op het dak in de zomer. In de winter zal dit een stuk minder zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen over de efficiëntie hiervan en of dit uberhaubt aan te raden is? Ik zit er sowieso aan te denken om 3 panelen plat op het dak van de schuur neer te leggen, waar wel de hele dag zon op staat; maar graag wil ik mijn hele jaarverbruik opwekken met zonnepanelen (+/- 2200kWh).

iStockphoto

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
@BlizzarD
als de hoek(zoals je aangeeft) niet te groot is gaat het aardig.

kunt ook nog aan simpele trukjes denken, zoals 2 stringen parallel op 1 mpp.
dan kun je b.v. de panelen op zuid op het schuurtje samen laten werken met de panelen op noord dak.
dan kom je op een lagere prijs uit vaak (omdat je dan maar 1 iets zwaardere omvormer nodig hebt)
(lees daar voor dit verhaal: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500 )

anton heeft er een stel op noord liggen en dat is wel ongeveer de grens van de mogelijkheden (jij bent platter dus hogere opbrenst).
http://www.antonboonstra.nl/energie/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
Voor de geïnteresseerden, zie http://energiecommunity.eigenhuis.nl/profiles/blogs/growatt-wifi-module-via-raspberry-pi-automatische-upload-naar?xg_source=activity voor een manier m.b.v. Raspberry Pi of Synology NAS om de Growatt Wifi stick data simultaan naar server.growatt.com én pvoutput.org te uploaden.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als er nog mensen zijn die wat meer inhoudelijke kennis willen vergaren met over energie opwekken met PV: Delft start in augustus weer een EdX online cursus. Gratis.

Hopelijk is deze opmerking niet teveel off topic :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 09:45
Even een vraagje over Optitrack bij de SMA omvormers. Ik heb deze nu aan staan maar heb eigenlijk geen of bijna geen (alleen in winter) schaduw.

Verlies je daardoor (veel) opbrengst als je deze hebt aanstaan als er eigenlijk geen schaduw is?

Tekst uit een ander forum waar dit ter sprake komt: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500

"Als afsluiter…
Nu 2 MPP trackers zou interessant zijn…ik heb daar niet voor gekozen..
En dus EVENTUELE meer waarde is niet ter discussie…;-)
En dan krijgen we natuurlijk OPG .. OptiTrac Global Peak. Die bij sommige wonderen verricht…..
Daar wil ik helemaal niet over spreken .. sommige beweren dat als ze een deken er over heen gooien dat OPG beter werkt.. en sommige ..hebben het over impedantie…

OPG kan beter werken ALS het algoritme van het de software MpP tracker niet lekker werkt…
SMA heeft daar voor gekozen..kost wel % aan kWh als je het inschakelt !!

Nu OPG moet de fout die het algoritme maakt van de MPP tracker corrigeren..

Het gaat meestal namelijk om kleine veranderingen ( dus niet een deken over de panelen heen gooien)
De MPP tracker kan de “fout”maken bij een verkeerd MPP punt te blijven hangen.. "

[ Voor 67% gewijzigd door peauke op 27-06-2014 16:59 . Reden: toevoeging tekst uit ander forum ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 06:54:
@pclop ik snap je toonzetting in deze even niet .
ik doe er zeker niet luchtig over zou ik dat doen dan had ik de MaxVac wel op 270v ingesteld.maar dat heb ik niet gedaan.

aangaande mijn kabel van 2.5 mm2 , hier is al uitvoerig over gediscussieerd of dit wel of niet voldoende is.
en wat ik hieruit concludeer is dat het voldoende is.

mijn 4320 WP set draait sinds 18 oktober 2012. Dit genoemde "probleem "is onstaan sinds +/- 10 mei 2014. uit loggegevens kan je zien dat sinds die datum het voltage op het "lichtnet" wat hoger ligt dan voorheen.

uit intensief contact met stedin is gebleken dat :
<1> de norm is 230V plusminus 10% dus die 240 op de wcd is acceptabel,kortom min 207V. en maximaal 253 V.
<2> er recentelijk aardig wat pv systemen zijn bij gekomen in onze wijk
<3> dat men in belgie om die reden de Vmax al heeft opgekrikt naar 263V ( leve 1 europa )
<4> dat stedin steeds vaker dit soort vragen / klachten binnen krijgt, opvallend hierbij is dat als er bijv een groepsaankoop actie is geweest zoals hier in de drechtsteden men daarna ook duidelijk een spontane toename van klachten kan zien , denk dan bijv aan knipperend licht of iets dergelijks .

Waarom dan Vmax op 255 ipv 253 wat de max toegestane invoeding is. dit was ten bate van het onderzoek van het probleem.
stel ik had de Vmax in gesteld op 252 en de omvormer genereert een Vac failure omdat deze een fractie van een seconde op 253 was gekomen dan had ik niet geweten of deze 253,1 is geweest of bijv 259,9

hij stond default op 250 en hoever deze er overheen ging was dus onbekend.
nu staat mijn Vmax op 255 en zie ik dat bij pieken de meestal de Vac 250.3 is en bij exceptionele pieken deze 251,7 is geweest.

door deze ervaring kan ik hem nu dus terugzetten naar Vmax253 en ja als t dan eens een keertje toch een Vac failure oplevert ach dan heb ik 30sec geen productie , dat is niet zo erg
gezien dat de reden/oorzaak nu bekend is.

dus het is zeker geen spijker ipv smeltveiligheid oplossing
( wij gebruikten vroeger folie van de kauwgum met de dot kauwgum erachter ) :F :F

maar een weldoordachte beslissing van mij . ipv dat ik het wegwimpel met het is slechts 2V meer
dus nee ik doe er zeker niet luchtig over
Sorry voor de late reaktie, ik moest vele pagina's terug om te zien waar die post gebleven was ;)
.
Het ging mij er om dat je er voor moet zorgen dat het geen aanzuigende werking veroorzaakt
voor lieden met vergelijkbare problemen en die dat dan zo willen oplossen zonder opzoek te
gaan naar een ( de ) oorzaak.

Ook zou het anderen op een idee kunnen brengen om de max invoed V te verhogen
om de omvormer minder storingsgevoelig te maken, wat dus ook wel zal werken.
Enkel is het dan wel zo dat je dan invoed met een omvormer die niet aan de nederlandse
normen voldoet, en er zijn velen, niet alleen de groenhaters (media) maar ook de
grote energiereuzen die van dat soort zaken graag mis/gebruik willen maken
om ons PVinvoeders met strengere regelgeving het leven zuur te maken.

( e.e.a. was dus zeker geen aanval of afvallen op jou poging om uit te zoeken wat de oorzaak van de uitval is/was )

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb nu twee offertes liggen voor zonnepanelen op mijn huis, maar ze verschillen nogal in prijs...

Offerte 1:
Panelen: 15x DMECG DM255-P156-60 (blauw / 255wp)
Omvormer: Steca Grid 3000
Inclusief aanpassing meterkast en bekabeling e.d.
25 jaar vermogengarantie
10 jaar garantie op panelen
7 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs: € 5425,-

Offerte 2:
Panelen: 15x Astronergy CHSM6610P-255 (blauw / 255wp)
Omvormer: SMA Sunny Boy SB3000TL-ST
Inclusief aanpassing meterkast en bekabeling e.d.
25 jaar vermogengarantie
10 jaar garantie op panelen
5 jaar garantie op omvormer
Totaalprijs: € ~6500,- (indicatief, kan nog een afwijking in zitten)

Hoe komt het nu dat de ene offerte ruim 1000 euro duurder is dan de andere? En maakt het nog uit welke omvormer of panelen er gebruikt worden? Ik heb het idee dat het allemaal dicht bij elkaar ligt qua opbrengst en efficiëntie, maar misschien zit ik er naast.

• databeestje
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

peauke schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:52:
Even een vraagje over Optitrack bij de SMA omvormers. Ik heb deze nu aan staan maar heb eigenlijk geen of bijna geen (alleen in winter) schaduw.

Verlies je daardoor (veel) opbrengst als je deze hebt aanstaan als er eigenlijk geen schaduw is?
Het enige wat het doet is een scan van het volledige spanningsbereik, deze duurt minder dan een seconde en vindt standaard elke 360 seconden plaats bij de SMA. Dit betekent dat er effectief 1/360 deel van de tijd minder opgewekt wordt. De StecaGrid 3000 is elke 300 seconden iirc, en de default van de PowerOne MPP sweep is 600 seconden.

De hoeveelheid "verlies" is sterk afhankelijk van het momentaan opgewekte vermogen, omdat deze teruggaat tot de ondergrens van het MPP bereik, niet 0. Er blijft dus altijd vermogen opgewekt worden.

SMA rond het geheel maar af op 2% op jaar basis. Persoonlijk zie ik veel grotere verschillen tussen de maanden dit jaar en vorig jaar. Dus misschien moeten we er maar niet zo zwaar aan tillen.

Voorlopig is het een aanzienlijk goedkopere methode dan optimizers en micro omvormers. En aangezien Steca het tegenwoordig standaard aan zet gaat het ook gewoon goed. Ik zie in mijn directe omgeving meerdere installaties waarbij er gewoon een CV pijp voor de panelen e.d. Misschien is het maar voor het beste.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 21:49

Barrycade

Through the...

@ gesmoltenbos; van 1 en dezelfde leverancier? Of 2 verschillende? Sma is iets duurder maar geen 1000 euro. Als het 2 leveranciers zijn: welk bevestigingsmateriaal gebruiken ze?

@ pvouput: zonnetje is een zonnige dag. En dat bepaald pvoutput door een bepaalde kwh/kwp verhouding

Verwijderd

@pclop, ik zag t ook niet als aanval ofzo hoor. Maar je toelichting is wel duidelijk. Hiet staat inmiddels maxVac op 253 en niet meer op 255. Uit mijn logging blijkt dat de omvormer bij grote pieken niet boven de 251,4 komt dus is grens van 253 zoas t hoort.

Mbt de opmerking dat mogelijk iedereen dit dan maar gaat doen. Kan ik melden je kan dit niet zomaar doen, ik heb dan die linkkabel er nu voor want via de app werkt t niet meer namelijk

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Barrycade schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 19:44:
@ gesmoltenbos; van 1 en dezelfde leverancier? Of 2 verschillende? Sma is iets duurder maar geen 1000 euro. Als het 2 leveranciers zijn: welk bevestigingsmateriaal gebruiken ze?
Het zijn 2 leveranciers, beide hier uit de buurt. Ik weet verder niet welk bevestigingsmateriaal er gebruikt wordt, maar ik kan er toch wel vanuit gaan dat de panelen er niet afwaaien, welke leverancier ik ook kies?

Welke (landelijke) leveranciers zijn aan te raden? Dan zal ik daar ook een offerte opvragen.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:04
Mijn schoonvader heeft interesse in een PV-systeem in zijn weiland. Het lijkt me dat flatfix op een betonnen plaat daar goed voor geschikt is. Klopt dat? Welke andere systemen zijn de moeite waard om te bekijken?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

roderickvd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:37:
Mijn schoonvader heeft interesse in een PV-systeem in zijn weiland. Het lijkt me dat flatfix op een betonnen plaat daar goed voor geschikt is. Klopt dat? Welke andere systemen zijn de moeite waard om te bekijken?
Solarbear's misschien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• roderickvd
Thanks, die kende ik nog niet. Constructie en ballast in één zijn zeker handig. Wat het nog niet oplost, is een fundering om woekeren van onkruid tegen te gaan. Mijn gedachtegang: als ik dan toch beton stort of platen leg, dan kan ik het (goedkopere?) flatfix daar aan bevestigen en heb ik geen ballast meer nodig.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

gewoon worteldoek spannen en daar met (bijvoorbeeld) van der Valk systeem met rail en massablokken op zetten. Als je wat langere M8 bouten gebruikt kan je ook oneffenheden uit het veld halen door ze te stellen.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoe hoog komen de panelen? Als je ze hoog genoeg plaatst kunnen de koeien/schapen/paarden of geiten er gewoon onderdoor lopen en grazen.

Bij een laag systeem zou ik stelcon platen gebruiken, makkelijk te plaatsen, gelijk ballast en onkruid komt er niet doorheen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Vandaag een APS micro YC500 2x mttp besteld en montagemateriaal.

Van de week de boel op t dak plakken gaan maar :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Is er iemand hier die het systeem van solar stell kent of er mee gewerkt heeft?
Vraag me namelijk af hoe de klemmen op de rails gemonteerd worden?
En moet ik bang worden van de instellingen van een solar frontier/ steca 3600, want als de de manual lees zijn er wel veel dingen die ingesteld kunnen (moeten?) worden, of werken ze direct zo uit de doos, na het
Instellen van de voor mij begrijpbare instellingen, zoals tijd e.d.
Het gaat om de Solar Frontier 4.1 set.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

@roderickvd waarom vlak en niet een mooie 45gr schans maken, zal morgen ff foto maken van mooi voorbeeld as ik t niet vergeet althans

• roderickvd
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:49:
@roderickvd waarom vlak en niet een mooie 45gr schans maken, zal morgen ff foto maken van mooi voorbeeld as ik t niet vergeet althans
Zeker een optie, hoor graag wat handig is qua materiaal. Is 36 graden niet ideaal?

• roderickvd
drielp schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 16:17:
Hoe hoog komen de panelen? Als je ze hoog genoeg plaatst kunnen de koeien/schapen/paarden of geiten er gewoon onderdoor lopen en grazen.

Bij een laag systeem zou ik stelcon platen gebruiken, makkelijk te plaatsen, gelijk ballast en onkruid komt er niet doorheen.
Direct bij de grond, er lopen geen beesten meer op het erf. Zat aan dergelijke platen te denken ja. Worteldoek met een grindbak vond ik wel mooi staan, maar liep mijn schoonvader niet direct warm van. Ieder zijn eigen ding :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een grindbak met worteldoek er onder in m'n tuin, het onkruid groeit daar gewoon hoor.
Je kan het wel makkelijk verwijderen omdat de wortels in de drek boven het doek zitten, maar toch :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

hrt schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 17:18:
Is er iemand hier die het systeem van solar stell kent of er mee gewerkt heeft?
Vraag me namelijk af hoe de klemmen op de rails gemonteerd worden?
En moet ik bang worden van de instellingen van een solar frontier/ steca 3600, want als de de manual lees zijn er wel veel dingen die ingesteld kunnen (moeten?) worden, of werken ze direct zo uit de doos, na het
Instellen van de voor mij begrijpbare instellingen, zoals tijd e.d.
Het gaat om de Solar Frontier 4.1 set.
Hoef je zeker niet bang van te worden.