Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Is inderdaad een probleem. geldt voor leverancier/verkoper/merk. Eigenlijk voor iedereen in de keten.
garantie hebben is nog geen garantie krijgen. Dat heb ik al vaker gehoord/meegemaakt. vandaar dat reviews/ervaringen op internet belangrijk zijn..

Wat zegt in dat geval een garantie van 25 jaar. Als de na 1 jaar de verkopen en maker failliet is....
Daarom altijd oppassen.

Weer meer ontopic. Bankable zonnepanelen bestaan niet voor niks.. daar is een reden voor.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:32
Ruim 3 weken geleden heb ik de zonnepanelen aangemeld op Energieleveren.nl. De werkelijke productie heb ik laten starten op 19 juni, maar sinds 9 juni heb ik al productie.

Nu is het zo dat we hier een meter hebben met maar 2 telwerken (hoog en laag tarief). Overdags zie ik dat de meter stilstaat, maar niet terugloopt.

Vandaag met Stedin gebeld over hoe lang het nog gaat duren, want ik heb tot heden helemaal niets gehad, geen brief (bevestiging) of wat dan ook. Stedin antwoordde met langer als verwacht, want bij Energieleveren.nl hebben ze een achterstand? Vaag verhaal. Gelijk gevraagd hoe het momenteel zit met de teruglevering van de overproductie. Deze zouden ze kunnen zien, ondanks dat de meter de teruglevering niet registreert, klopt dat?

Wat zouden jullie doen? Contact opnemen met de energiemaatschappij om druk erop te zetten?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
@GioStyle
stedin ziet geen productie als de meter het niet registreert.
wat er verder ook beweerd word.

geen idee wat voor meter je hebt?
maar dus 2 telwerken, met draaischijf? of 2 draaischijven?
draaischijf staat stil of telwerk telt niet terug?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-01 18:52
@giostyle

Als je meer produceert dan je verbruikt dan moet de draaischijf terugdraaien. Als de draaischijf lang genoeg terugdraait dan moet je op een gegeven moment ook het telwerk, welke op dat moment actief is (meestal de dagteller) terug zien lopen (maar dit kan wat langer duren al naar gelang snelheid van terugdraaien).

Test eens met zoveel mogelijk apparaten thuis echt uit. Je vertelt niet hoe groot je opwekcapaciteit is maar als je echt alle verbruikers uitzet dan moet je de schijf terug zien draaien.

Als de schijf dat niet doet (mogelijk ook nog herkenbaar aan een symbool op je ferraris meter, zie eerdere opmerkingen) dan zit er niets anders op dan vervanging van je meter te vragen en dat dan zo snel mogeljik.

Want zoals Migjes al opgemerkt heeft. Als je meter het niet registreert dan bestaat het ook niet voor het energiebedrijf

[ Voor 5% gewijzigd door killerbee1958 op 24-06-2014 10:54 ]

• migjes
@GioStyle
lol, zoals killerbee1958 al zegt.
we proberen uit te zoeken onder welke categorie je valt.
1. ik heb niet in de gaten dat ik nu op wek wat ik nodig heb en daardoor draait de meter niet.
2. heb al verder gekeken als mijn neus lang is, en snap dat ik saldeer voor de meter en eigen gebruik heb.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

@giosStyle
er zijn maar heel weinig ferrarismeters met terugloopbeveiliging in omloop nog
de kans dat iemand deze heeft en dan toevallig ook nog eens zonnepanelen is zeer klein echter blijft aanwezig.

kijk ik naar mijn situatie even als voorbeeld
gem vebruik 10kwh gisteren opwek 35kwh

meterstand hoogtarief op 23-06-2014 06:00 uur , 66484
meterstand hoogtarief 0p 24-06-2014 06:00 uur 66460
opwek 35 kwh
teruggelevert 24 kwh
kortom 11 kwh eigen gebruik in de afgelopen 24 uur

wil je echt 100% zeker weten of je draaischijf / meter terugloopt
kijk even naar je actuele productie is deze 1000 watt of hoger zet
noteer dan de stand en zet alle overige groepen uit. ( als je vriezer en koelkast dichtlaat is dit geen enkel probleem ) laat alleen je pvgroep aan.

de meter moet nu teruglopen ( draaischijf naar links draaine )
na een half uur zou je toch duidelijk moeten zien dat je teller stand terugloopt.
zet je overige groepen na dat half uur weer aan.

indien je idd een meter hebt die niet terugloopt ja ze zijn er tussen dan kijken naar je gemiddeld vebruik en dit weerleggen tegen je eigen productie opdat je weet wat je dagelijks misloopt zolang je geen geschikte meter hebt.

Ter illustratie pakembeet 4800 watt het net op janken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 11:08 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:04:
na een half uur zou je toch duidelijk moeten zien dat je teller stand terugloopt.
Om in een half uur -1kWh te registreren moet je minstens 2000W meer produceren dan je op dat moment nog verbruikt...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Verwijderd

grinz, daarom ook alle overige groepen uit, dan zie je toch duidelijk of een cijfer aan wegdraaien is

kijk naar voorbeeld filmpje dan zie je de laatste cijfer van de onderste tellen net voorbij de 7 staan
tel je de streepjes dan kom je op 7,3 uit

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 11:12 ]

• killerbee1958
Ik zie nu boven de avatar van giostyle staan 1,62 KWp.

Lijkt me dat hij/zij dus een uurtje nodig gaat hebben met alles uit voordat er een tellerstand terugloopt

Verwijderd

ook dat is geen probleem mits koelkast / vriezer dichtblijft
voor de nitwits een energiebedrijf geeft geen vergoeding voor een stroomstoring zolang deze korter dan 3 uur is omdat bijv een koelkast / vriezer dit prima kan handelen mits niet geopend in de tussentijd.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

We gaan binnenkort 245 x Yingli 275 zetten. Nu is dat opzich niet heel bijzonder.. ware niet het feit dat het een particuliere installatie is. Particulier in kwestie verbruikt van de 60.000 kWh opwek +/- 40.000 - 50.000 kWh. De rest was om het dak op te vullen, en ws. nog een elektrische auto. Een 'all-electric' nieuwbouwhuis, al is 'huis' een understatement.

Waarom zuinig doen als energie onbeperkt beschikbaar is?

[ Voor 12% gewijzigd door SunshineCompany op 24-06-2014 12:40 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:22:

Omdat je met een overschot aan zon energie een bijdrage levert aan een schonere wereld en we hopelijk op termijn niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstof. Sorry hoor, maar ik vind dit echt een hele slechte opmerking van een leverancier van zonnepanelen. :N

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Lezen blijft moeilijk, of niet? Selectief quoten, dan ben je echt onder de gordel bezig. Je trekt die hele post uit z'n verband door 1 zin te quoten, troll.

[ Voor 66% gewijzigd door SunshineCompany op 24-06-2014 12:41 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• AlKo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04-2024
Hoi allemaal,

Als eerste mijn dank aan jullie allen voor jullie bijdragen aan dit forum. Ik heb in korte tijd veel geleerd over pv-systemen.

Maar toch blijven er altijd vragen over:
Ik heb twee aanbiedingen liggen, eentje voor 275Wp Yingli panelen en eentje voor Solar Frontier panelen.
Ik snap dat ze verschillende chemische stofjes gebruiken voor die soorten, dat de Yingli's minder Volt leveren en meer Amps in vergelijk tot de SF's, dat daarom de SF's serie/parallel geschakeld moeten worden waar de Yingli's alleen in serie hoeven (tenzij meerdere strings). Electrisch is het anders, maar zullen beide wel werken.

Mijn vraag zit meer op de zon-kant (rendement, licht-inval...) en kwaliteit-kant (betrouwbaarheid, garantie) van het geheel. Wat zijn de redenen om voor de Yingli's dan wel voor de SF's te kiezen?

Iets specifieker over mijn situatie. Mijn huis heeft een vrij steil dak (55gr), richting ZO. Er is plek voor 9 of 10 Yingli's, of 16 SF's.

• killerbee1958
Ik denk dat een heleboel lezers hier een mening hebben (zonder enige vraag) over een particulier die 40.000 tot 50.000 KwH verbruikt.

Als ik echter mezelf probeer voor te stellen welke particulier ruimte heeft voor 245 panelen dan denk ik niet een twee drie aan een jan modaal in een rijtjeshuis. :-)

Dus maar eens de open vraag stellen.
Welke particulier heeft ruimte voor 245 panelen en wat doet die particulier om een verbruik van 50.000 Kwh/jaar te hebben?

Ben heel benieuwd.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

AlKo schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:46:
Hoi allemaal,

Als eerste mijn dank aan jullie allen voor jullie bijdragen aan dit forum. Ik heb in korte tijd veel geleerd over pv-systemen.

Ik heb twee aanbiedingen liggen, eentje voor 275Wp Yingli panelen en eentje voor Solar Frontier panelen.
Ik snap dat ze verschillende chemische stofjes gebruiken voor die soorten, dat de Yingli's minder Volt leveren en meer Amps in vergelijk tot de SF's, dat daarom de SF's serie/parallel geschakeld moeten worden waar de Yingli's alleen in serie hoeven (tenzij meerdere strings). Electrisch is het anders, maar zullen beide wel werken.

Mijn vraag zit meer op de zon-kant (rendement, licht-inval...) en kwaliteit-kant (betrouwbaarheid, garantie) van het geheel. Wat zijn de redenen om voor de Yingli's dan wel voor de SF's te kiezen?

Iets specifieker over mijn situatie. Mijn huis heeft een vrij steil dak (55gr), richting ZO. Er is plek voor 9 of 10 Yingli's, of 16 SF's.
Hang er een bepaald rendement aan, bijv. 800kWh/kWp voor de Yingli's, en 900kWh/kWp voor de SF. Dan weet je met welk paneel je 't meeste opwekt. Verder ziet SF er wat mooier uit. Qua levensduur is bij beiden de kans bijzonder groot dat het 25 jaar meegaat. Kortom; ik zou kiezen op basis van opbrengst, en als het dicht bij elkaar ligt, SF kiezen op basis van kleur. Wellicht prijs mee laten gelden, verwacht dat SF iets duurder uitvalt?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

killerbee1958 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:46:
Ik denk dat een heleboel lezers hier een mening hebben (zonder enige vraag) over een particulier die 40.000 tot 50.000 KwH verbruikt.

Als ik echter mezelf probeer voor te stellen welke particulier ruimte heeft voor 245 panelen dan denk ik niet een twee drie aan een jan modaal in een rijtjeshuis. :-)

Dus maar eens de open vraag stellen.
Welke particulier heeft ruimte voor 245 panelen en wat doet die particulier om een verbruik van 50.000 Kwh/jaar te hebben?

Ben heel benieuwd.
Particulieren met extreem grote huizen, gevuld met extreem veel luxe, en geen gas-aansluiting. En hobby's die veel stroom kosten, zoals koivijvers. Grote koivijvers. En stallen, verwarmde oprijlanen, etc. etc.

• killerbee1958
SunshineCompany schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:54:
[...]

Particulieren met extreem grote huizen, gevuld met extreem veel luxe, en geen gas-aansluiting. En hobby's die veel stroom kosten, zoals koivijvers. Grote koivijvers. En stallen, verwarmde oprijlanen, etc. etc.
Dat was te verwachten. :)

Kan hij/zij inderdaad mooi die twee tesla S models opladen van het restant.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
@SSC: leuk, die heb je mooi binnengeharkt.
/off topic: wat iedereen met zijn eigen energie doet moet -ie helemaal zelf weten. Bovendien zie ik niet waarom een leverancier die opmerking niet zou kunnen maken; ook uit de context gerukt vind ik het een prima quote.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Aan de ene kant natuurlijk belachelijk dat zo iemand zoveel elektriciteit verbruikt, gewoon omdat diegene het kan betalen. Aan de andere kant natuurlijk mooi dat hiervoor wel zoveel panelen worden geplaatst. Diegene had natuurlijk ook gewoon de (grijze) elektriciteitsrekening kunnen blijven betalen...

Ben wel benieuwd naar foto's van het eindresultaat, al zal dat (vanwege privacy?) misschien lastig worden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

@sunshinecomany ik vind het volstrekt ongepast dat as er commentaar word geleverd deze persoon gelijk voor troll word uitgemaak. Ik moest je gequote opmerking ook 2 keer lezen.je bedoelde ermee zon is onbeperkt maar kan ook anders opgevat worden.

Kritiek prima, iemand voor troll uitmaken onacceptabel.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is trollen, selectief quoten en daar vervolgens onterecht kritiek op gaan geven. En dan ben je dus een.. je snapt het.

Verwijderd

Had je trouwens me opmerking nog gelezen over omniksettings resetten productie kan je op 0 zetten draaiuren niet

Verwijderd

Altijd het eeuwige verhaal van 'maar het komt uit China' wij komen 3 á 4 keer per jaar in China en bezoeken regelmatig onze producenten van omvormers en Zonnepanelen en er komen zeer goede omvormers uit China. Wij geven de klanten altijd de keus en adviseren ze zelfs bij grote installaties +5Kwh om te werken met 3 fasen omvormers van SMA.

De meeste Nederlandse consumenten kijken eerst naar de prijs en dan naar de kwaliteit, maar aangezien er goede Chinese omvormers in omloop zijn kunnen we deze mensen ook bedienen. Een aantal klanten van ons heeft afgelopen jaar 100% van de piek opgewekt, wel adviseren wij om niet teveel onder te dimensioneren met een Chinese omvormer zeker niet zoveel als SMA aangeeft dit komt ten goede van de levensduur van de omvormer (vertelde zelfs een engineer van SMA mij) .

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

@SSC

Mwoah,

Als je je eens in die klant verplaatst, dat die bovenstaande leest...

Als ik die klant was zou ik daar denk ik niet zo positief op reageren! Zeker Quote 500 mensen zijn snel te achterhalen zodra het dak ineens vol ligt met panelen... Als leverancier hoor je je mijns inziens (buiten contact met de klant om) niet te bemoeien met de levensstijl van een klant, zeker niet als hij je ook nog eens een hoop duiten gaat opleveren. Wees blij met deze klant en laat 'm in z'n waarde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:19:
Altijd het eeuwige verhaal van 'maar het komt uit China'
Nou vandaar dus mijn vraag. Wellicht zijn wat wij hier aanmerken als B merken daar wel A merken en andersom. Dat weet jij misschien? :)
Bij elke aankoop komt een zeker sentiment om de hoek en er komt gewoon heel veel rommel uit China, dat is een feit maar ook veel goed spul en zoveel slechte ervaringen kan ik over de omvormers iig niet vinden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:19:
Altijd het eeuwige verhaal van 'maar het komt uit China' wij komen 3 á 4 keer per jaar in China en bezoeken regelmatig onze producenten van omvormers en Zonnepanelen en er komen zeer goede omvormers uit China.
Knap dat je dat nu al kan zeggen. Als er matige elektronica componenten gebruikt zijn komt dat pas na een aantal jaren gebruik naar boven.

Kwantiteit (opbrengst) zegt niet over de kwaliteit (levensduur).

Ondertussen heb ik al aardig wat verhalen gehoord van chinese omvormers die er in het eerste jaar al de brui aan geven, dat geeft niet echt vertrouwen voor een apparaat wat minimaal 10 jaar mee moet gaan.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:48:
[...]

Nou vandaar dus mijn vraag. Wellicht zijn wat wij hier aanmerken als B merken daar wel A merken en andersom. Dat weet jij misschien? :)
Bij elke aankoop komt een zeker sentiment om de hoek en er komt gewoon heel veel rommel uit China, dat is een feit maar ook veel goed spul en zoveel slechte ervaringen kan ik over de omvormers iig niet vinden.
Het grootte verschil is dat SMA, Kostal, Power One, Delta etc. gewoon bewezen kwaliteit leveren. Als mensen een paar honderd euro willen besparen door voor een nieuwe chinees merk te kiezen dan noem ik dat penny wise pound foolish. Waar hebben we het over, hooguit een paar 100 euro voor product wat zeker 10 jaar dienst moet doen.

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 24-06-2014 14:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

zojuist met stedin contact gehad
de norm is 230V plusminus 10% dus die 240 op de wcd is acceptabel

kortom min 207V. en maximaal 253 V.

mijn omnik staat nu op maximaal 255V hiermee geen Vac failures meer
probleem solved wat mij betreft

• killerbee1958
revolution-nl schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:59:
[...]

Knap dat je dat nu al kan zeggen. Als er matige elektronica componenten gebruikt zijn komt dat pas na een aantal jaren gebruik naar boven.

Ondertussen heb ik al aardig wat verhalen gehoord van chinese omvormers die er in het eerste jaar al de brui aan geven, dat geeft niet echt vertrouwen voor een apparaat wat minimaal 10 jaar mee moet gaan.

[...]

Het grootte verschil is dat SMA, Kostal, Power One, Delta etc. gewoon bewezen kwaliteit leveren. Als mensen een paar honderd euro willen besparen door voor een nieuwe chinees merk te kiezen dan noem ik dat penny wise pound foolish. Waar hebben we het over, hooguit een paar 100 euro voor product wat zeker 10 jaar dienst moet doen.
Leuk dit soort "heilige oorlogen". Als je dan toch wilt muggen spijkeren op laag water shiften.
Resultaten uit het verleden bieden ook geen garantie voor de toekomst.

Als een leverancier er voor kiest om in nieuwe apparaten duidelijk slechter onderdelen te stoppen vanaf heden dan duurt het nog even voordat dit weer tot problemen in de toekomst gaat leiden.

Tevens zie ik hier inderdaad wel een aantal believers van een bepaald merk die een bepaald ander merk weer als inferieur afspiegelen maar anders dan wat algemene kreten heb ik het, met alle respect voor de individuele problemen, niet zien komen.

Ik vind de opmerking dat er gekeken wordt hoe er NU geproduceerd wordt wel terdege hout snijden.
Goede kwaliteitscontrole (op proces en inhoud (daarmee wordt bedoeld welke kwaliteit onderdelen wordt gebruikt) kan een heleboel vertellen over de kans op toekomstig falen.

Geen enkele fabrikant kan daarmee 100 % foutvrije werking overigens garanderen.

Ik zie een gedegen onderzoek naar de markt met een voldoende aantal omvormers per merk met interesse tegemoet.

Tot die tijd is het mi toch vooral emotie (en let wel dat bepaalt > 50 % van ons aankoop gedrag, dus zo gek is dat ook weer niet) >:)

Verwijderd

vroeger was ik in zijn algemeenheid ook zo merkgeil
even als voorbeeld
ik moest perse een messner vijverpomp hebben van 500 euro gewoon omdat messner het gelikte merk was.
5 jr garantie ( was uitzonderlijk )
ding brande door na 6jr

toen heb ik een merk x vijverpomp gekocht zelfde capaciteit zelfde stroomvebruik etc etc
echter deze had 2 jr garantie geen 5 en kostte slechts 65 euro in aanschaf.
deze "china"pomp draait nu ook al probleemloos 5 jaar

en zo zie ik t ook met omvormers ik heb hier 2 omniks hangen die in het oog van sommige goedkope chineese pisbakkenstaal omvormers zijn. maar goed als tie na bijv 8 jr t loodje legt dan koop ik dan wel een andere voor t zelfde geld doet tie het mischien wel 15jr goed.

en voor de teruglezers hier het Vac probleempje waar ik last van had zou ieder merk omvormer gehad hebben daar deze in nederland standaard op 250 of zelfs 245 staat.
dus dat is geen omnik issue

Verwijderd

[quote]revolution-nl schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:59:
[...]

[...]

Dit is de situatie op dit moment en was bedoelt als voorbeeld. Ik zou niet kunnen garanderen of dit over 8 jaar nog zo is. Maar dat is ook zo met andere merken panelen en omvormers. De matige elektronica componenten tackelen we door betrokken te zijn bij de productie en regelmatig controles uit te voeren, wij weten precies waar elke component waar vandaan komt en dat is bij de meeste componenten niet uit China.

• internet4me
@Bart Smink. Ben je hier als bedrijf bezig of als particulier/tweaker?

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 24-06-2014 15:03 ]

Verwijderd

internet4me schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:02:
@Bart Smink. Ben je hier als bedrijf bezig of als particulier/tweaker?
Hier als particulier anders had ik mij wel als bedrijf aangemeld. Of maak ik in jouw ogen teveel reclame?

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:42
Sinds kort heb ik ook een setje zonnepanelen.
Nu heb ik een vraagje over de productie meting. Ik lees dat veel mensen een aparte kWh meter hebben om te meten wat de omvormer levert. Maar op mijn omvormer (SMA2100) zit ook een display met meetwaarden. Is die niet betrouwbaar? of doen mensen het apart meten voor de 'fun' :+

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

• internet4me
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:06:
[...]

Hier als particulier anders had ik mij wel als bedrijf aangemeld. Of maak ik in jouw ogen teveel reclame?
Sorry voor de vraag :) . maar als je praat over "wij" en je prijst enkele zaken aan cq je geeft aan dat "wij" zaken anders doen. Dan begin je daaraan te denken. Vandaar.

Namelijk een quote: De matige elektronica componenten tackelen we door betrokken te zijn bij de productie en regelmatig controles uit te voeren, wij weten precies waar elke component waar vandaan komt en dat is bij de meeste componenten niet uit China.

[ Voor 23% gewijzigd door internet4me op 24-06-2014 15:10 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Nico Klus schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:08:
Nu heb ik een vraagje over de productie meting. Ik lees dat veel mensen een aparte kWh meter hebben om te meten wat de omvormer levert. Maar op mijn omvormer (SMA2100) zit ook een display met meetwaarden. Is die niet betrouwbaar? of doen mensen het apart meten voor de 'fun' :+
Een losse kWh meter kan je makkelijk(er) meten met een Qurrent mini of Flukso

Verwijderd

internet4me schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:09:
[...]

Sorry voor de vraag :) . maar als je praat over "wij" en je prijst enkele zaken aan cq je geeft aan dat "wij" zaken anders doen. Dan begin je daaraan te denken. Vandaar.
:) geeft niets. Ik lees zeer veel mee op Tweakers en wilde even reageren op de 'China' kwestie, als persoon en niet als bedrijf.

• internet4me
http://www.greenrecovery.nl/author/bwsmink/

Misschien; Moet je toch maar ergens een disclaimer inbouwen. Gezien je werk.
Je intenties zullen zeker goed zijn. Daar ben ik van overtuigd.

Edit: natuurlijk werken we allemaal ergens. Er moet toch geld verdiend worden. :)
Maar als je werkt in de(ze) sector moet je dat wel ergens aangeven. Om het geheel en (evt.) discussie zuiver te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door internet4me op 24-06-2014 15:27 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nico Klus schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:08:
Sommige omvormers hebben een afwijking, andere niet. Hier is overigens een apart topic voor :)

Een losse meter maakt je in ieder geval onafhankelijk van de omvormer (in geval van vervanging van de omvormer).
Ook hebben sommige mensen een omvormer zonder opbrengstmeting (Steca500 bijvoorbeeld) of een setup met meerdere omvormers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

@bwsmink
onderstaande is in mijn ogen toch echt een bedrijfsmatige uitspraak
Altijd het eeuwige verhaal van 'maar het komt uit China' wij komen 3 á 4 keer per jaar in China en bezoeken regelmatig onze producenten van omvormers en Zonnepanelen en er komen zeer goede omvormers uit China. Wij geven de klanten altijd de keus en adviseren ze zelfs bij grote installaties +5Kwh om te werken met 3 fasen omvormers van SMA.
zeker als ik dan zie dat je nu pas in dit topic gaat posten sinds vandaag geeft dat toch te denken

Verwijderd

revolution-nl schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 13:59:
Ik wilde geen discussie over merken gaan voeren, het was gewoon een algemene vraag. Om het dan toch wat specifieker te maken, ik weet dat Omnik's er enigszins om bekend staan maar er zijn natuurlijk meer chineesjes en daar hoor en zie ik eigenlijk vrij weinig over. Kan zijn omdat ze nog tekort op de markt zijn, kan zijn dat er niet meer of minder uitval is. :)

Het gaat mij overigens ook niet zozeer om de centen, het is gewoon fijn om veel keus te hebben. ;)

Verwijderd

ik weet dat Omnik's er enigszins om bekend staan
het is een bekend gegeven idd dat de omniks van Q3 ,Q4 2012 een firmware issue hadden
bij aanmelding bij libra werd de omvormer dan ook gelijk omgeruilt door libra

de omvormers die vanaf 2013 uitgeleverd worden hebben dit issue niet meer.

• killerbee1958
@Idhollander

En toch zou die discussie, mits feitelijk gevoerd, best wel eens interessant kunnen zijn voor een heleboel potentiele kopers,.

Echter de opmerking dat: "Omniks er engizins om bekend staan" kwalificeert niet als erg feitelijk.

Er zijn inmiddels een heleboel omniks verkocht in NL en dus is de kans dat daar met een of meer iets mee is aanwezig.

Maar in hoeverre er sprake is van echt mindere kwaliteit van Omniks (of elk ander merk wat dat betreft) acht ik onvoldoende aangetoond.

Voor de goede orde, het omgekeerde is ook niet aangetoond.

Kom ik terug op mijn opmerking

een goed, gedegen onderzoek naar de markt van omvormers zou fijn zijn.
Kanttekening: dan kijk je achterom.
Daarnaast is goede kwaliteitscontrole, door een onafhankelijk instuur (Tuv, TNO oid) met bijbehorende certificering ook een indicatie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:32:
@bwsmink
onderstaande is in mijn ogen toch echt een bedrijfsmatige uitspraak

[...]

zeker als ik dan zie dat je nu pas in dit topic gaat posten sinds vandaag geeft dat toch te denken
Ik heb niets te verbergen, ik zit hier met goede intenties en zeker niet om acquisitie te plegen. Nogmaals ging het mij puur om de 'China kwestie'. Blijkbaar heerst er onder jullie een gegronde argwaan op dit vlak en zal ik voortaan voorzichtiger zijn met het uiten van mijn ervaring op het gebied van PV.

• GioStyle
migjes schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:35:
@GioStyle
stedin ziet geen productie als de meter het niet registreert.
wat er verder ook beweerd word.

geen idee wat voor meter je hebt?
maar dus 2 telwerken, met draaischijf? of 2 draaischijven?
draaischijf staat stil of telwerk telt niet terug?
killerbee1958 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 10:39:
@giostyle

Als je meer produceert dan je verbruikt dan moet de draaischijf terugdraaien. Als de draaischijf lang genoeg terugdraait dan moet je op een gegeven moment ook het telwerk, welke op dat moment actief is (meestal de dagteller) terug zien lopen (maar dit kan wat langer duren al naar gelang snelheid van terugdraaien).

Test eens met zoveel mogelijk apparaten thuis echt uit. Je vertelt niet hoe groot je opwekcapaciteit is maar als je echt alle verbruikers uitzet dan moet je de schijf terug zien draaien.

Als de schijf dat niet doet (mogelijk ook nog herkenbaar aan een symbool op je ferraris meter, zie eerdere opmerkingen) dan zit er niets anders op dan vervanging van je meter te vragen en dat dan zo snel mogeljik.

Want zoals Migjes al opgemerkt heeft. Als je meter het niet registreert dan bestaat het ook niet voor het energiebedrijf
Het gaat om deze meter:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5233/14497823605_338d1b8365_o.jpg

Op dit moment is de productie hoger dan eigen verbruik, waardoor (niet te zien op de foto) de meter continu een rood signaal geeft. De meter staat dus stil. Maar er is hier geen sprake van registratie van teruglevering.

Stedin beweert dat ze precies kunnen zien wat ik nu teruglever (volgens mij echt onzin) en dat ik maar rustig moet wachten tot Energieleveren.nl hun achterstand heeft weggewerkt.

Omdat de zon niet voor niets opgaat wil ik natuurlijk zo snel mogelijk iets hier aan doen. Stedin werkt dus niet mee, dan maar klagen bij de energiemaatschappij?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
Ook even op blz 8 onderaan kijken http://www.google.nl/url?...S_A&bvm=bv.69620078,d.ZWU

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoi allemaal,

Op een 55 graden dak zou ik niet gaan voor Sf panelen, die hebben het voordeel dat ze met warmte relatief weinig in vermogen zakken, en wanneer is het warm? Juist , in de zomer waar je met 55 graden hoek echt in het nadeel bent. SF is mooi als je de ruimte hebt en een hoek tot max 45 graden.
Met 55 graden is het beste zoveel mogelijk vermogen aangezien je in de winter het beste presteert maar er weinig zon is, en in de zomer de hoek je nadeel is.
Liefst dus 12 yingli :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• GioStyle
Thanks!
“_” bij FD geeft aan dat u energie teruglevert.
Bovenstaande zie ik nu dus bij mij gebeuren, helaas geen stand van de teruglevering, maar ik ga rustig afwachten. :)

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:39:
Lezen blijft moeilijk, of niet? Selectief quoten, dan ben je echt onder de gordel bezig. Je trekt die hele post uit z'n verband door 1 zin te quoten, troll.
En jij gaat met klanten om? Iedere commerciële training leert je dat het er niet toe doet wat je zegt maar hoe de klant interpreteert wat je zegt. Ik zou als ik jou was eens bij jezelf te raden gaan, want dat is wat ik eruit haal. En dan ook nog eens naar mij gaan schelden uit naam van je bedrijf? Ik zou zeggen ga eens een cursus communicatie volgen en bedrijfsprofilering.

Sowieso zou ik nooit iets over mijn klanten hier weg pennen. Ik zou het als klant in ieder geval niet waarderen als ik erachter kwam.

Succes verder met je bedrijf!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 17:13:
@PClop
aantal diodes maakt ook niet uit.
of je nu een diode hebt voor 1 x 10(6 diodes) of voor 2x 10 cellen(3 diodes).
dat boeit niet.

maar ik vraag het me wel af of 6 x 12 van 5" cellen wel zou moeten mengen met 6 x 10 van 6"cellen.
die combi ben ik nog niet tegen gekomen. (verschil tussen 5,5A en 9A is toch wel aardig veel)
ben jij er zo 1 aan het plannen?
(ik kan het niet uit je gegevens halen)

(er is gewoon ook een heel groot verschil tussen mensen die al apparatuur hebben en er iets anders mee willen gaan doen, en mensen die nog niks hebben, het antwoord verschild dan aardig bij mij.)
Nee, idd wel alles met 6" cellen, maar het lijkt me ook geen probleem om 2 panelen met 5" cellen
parallel geschakeld in serie te integreren met een string van panelen met 6" cellen.

Ik duik al weer weg voor de rendement goeroe's alhier ;)

• WoudseHoeve
PClop schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:02:
[...]
Nee, idd wel alles met 6" cellen, maar het lijkt me ook geen probleem om 2 panelen met 5" cellen
parallel geschakeld in serie te integreren met een string van panelen met 6" cellen.
BBRRRRR ......

• Proton_

Proton_

Team Welles

SunshineCompany schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 12:22:
Dat vind ik een mooie opmerking om over na te denken :)
Een beetje in lijn met http://siderea.nl/artikel...ing/energiebesparing.html

Stel in een utopia is er alleen duurzame opwek. Er is dan geen 'groene' reden meer om zuinig met energie om te gaan, alleen een financiële. Er zijn immers geen negatieve bijeffecten voor de omgeving.
Ik kan me daar wel in vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2014 18:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:15:
[...]

Stel in een utopia is er alleen duurzame opwek. Er is dan geen 'groene' reden meer om zuinig met energie om te gaan, alleen een financiële. Er zijn immers geen negatieve bijeffecten voor de omgeving.
Dan wel ja, maar tot die tijd ....

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:15:
[...]

Dat vind ik een mooie opmerking om over na te denken :)
Een beetje in lijn met http://siderea.nl/artikel...ing/energiebesparing.html

Is dat nu niet dan? Een handje personen op het forum doen dat voor groene redenen, de overige 98% uit financiële reden.
Anders waren er ook weinig terugverdientijd discussies. ;)

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:23:
[...]

Is dat nu niet dan? Een handje personen op het forum doen dat voor groene redenen, de overige 98% uit financiële reden.
Anders waren er ook weinig terugverdientijd discussies. ;)
Ik voor beide. Wilde 15 jaar geleden al panelen maar toen was het echt nog onbetaalbaar daarom toen niet gedaan. Verbeter de wereld begin bij je zelf is mijn credo en ik ben echt geen Groen Links stemmer maar wel bewust van mijn toekomst en die van mijn nazaten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 17:51:
[...]

En jij gaat met klanten om? Iedere commerciële training leert je dat het er niet toe doet wat je zegt maar hoe de klant interpreteert wat je zegt. Ik zou als ik jou was eens bij jezelf te raden gaan, want dat is wat ik eruit haal. En dan ook nog eens naar mij gaan schelden uit naam van je bedrijf? Ik zou zeggen ga eens een cursus communicatie volgen en bedrijfsprofilering.

Sowieso zou ik nooit iets over mijn klanten hier weg pennen. Ik zou het als klant in ieder geval niet waarderen als ik erachter kwam.

Succes verder met je bedrijf!
Dan ben ik dus niet de enige die er precies zo over denkt :X

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40

Op ZO kan je goed voor de SF panelen kiezen.
Voordeel van de SF panelen is een hogere opbrengst bij diffuus licht (zoals vandaag als je in Noord Nederland woont).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:39:
[...]

Op ZO kan je goed voor de SF panelen kiezen.
Voordeel van de SF panelen is een hogere opbrengst bij diffuus licht (zoals vandaag als je in Noord Nederland woont).
Sorry maar difuus licht met 55 graden is niet spannend hoor, dus daar zal hij weinig voordeel uit halen. Ik ben best een fan van de solar frontier maar hij heeft veel tegen met zijn dak, dan zou ik het prijstechnisch niet doen.

@musicmasters
Dan hoor jij bij dat handje vol mensen, maar ook bij de rest....fifty-fifty dus. >:)

Verwijderd

De opmerking van ssc is in.mijn ogen misplaatst om 2 redenen
1 je gaat iemand geen trol noemen omdat deze in jouw ogen aan het trollen is.

2 mbt de gewraakte quote ook deze is misplaatst .
ssc gaf aan verbruik 60.000 kwh opbrenhst 45 tot 50000 kwh

Ook al heeft ssc mischien bedoelt te zeggen de zon is een onbeperkte energiebron deze word niet volledig benut, er blijft een 5000kwh tegen het hoge energieheffingstarief over dus of dit nu zo.n goede keuze is betwijfel.

Persoonlijke noot : als ik zou merken dat een leverancier over mij zo zou publiceren op internet zou ik terstond de order annuleren.

Ohja ook ik heb een koivijver maar ben geen grootverbruiker

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 20:22 . Reden: koivijver ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:23:

goedbedoelde vraag :
is de mpp ook verschoven of kan de omnik (of welk merk ook) hiermee omgaan
ik heb een sungrow (chinees best getest al sinds 2011 in photon boven sma)
omruil binnen 24 uur, en curieus efficient (met dank aan nielstn)
in hierin kun je de Vac shift mpp tegengaan.
een sma bijvoorbeeld verschuift zijn mppt bereik gelijk aan de Vac
dus 5 volt hoger dan 230 = mpp bereik 5 volt omhoog (min-max)

& niet de producent bepaald of een omvormer goed is maar je pv dealer !
ik heb 3 vaste pv upgrade virus verslavings dealers , en deze doen omruil altijd binnen 24 uur, ze kennen mijn belang, administratie achteraf.
merk en type is ondergeschikt, dit is echt een dummy onderwerp, want de opwek is key, zeker in juni
kies je goedkoop in de hele keten, dan boet de kwaliteit in over de hele keten, een typisch nederlands probleem.
ik zeg : niet aan mee doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 20:11 ]

Verwijderd

@ericpv ik heb het over de AC zijde waar ik het maxV heb aangepast.
mpp settings blijven gelijk die zitten namelijk aan de Dc zijde van de omvormer
Dus bij mijn omniks blijft de mpprange 125v tot 550v Dc

Nu moet ik zeggen dat ik met 9panelen per string zowiezo niet het maxV overschreid van 550v aan de dc zijde, maar met die zogenoemde flatpanels met een Voc. Van 90V zit je daar wel snel aan .

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 20:32 ]

Verwijderd

ik gebruik genau van sma, en het verschilt nogal per omvormer en merk hoe de Vac(Uac) zich verhoud tot het mppt bereik.
verder staat voor de meeste omvormers vast dat er ook een output reductie kan plaatsvinden bij hogere netspanning (lom of pla functie) ik zou dus je set goed blijven monitoren.

voorbeeld :

10A rated bij 230Vac = 2,3 kW
2,3 bij 240Vac = 9,58A (of misschien juist wel nu een hogere output 240V 10A)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2014 21:07 ]

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-01 23:19

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:26:
[...]
Ik voor beide. Wilde 15 jaar geleden al panelen maar toen was het echt nog onbetaalbaar daarom toen niet gedaan. Verbeter de wereld begin bij je zelf is mijn credo en ik ben echt geen Groen Links stemmer maar wel bewust van mijn toekomst en die van mijn nazaten.
Sorry, val ff in met nog een argument. ;)

Helaas zijn voor de productie van de panelen ook grondstoffen nodig. Die zijn vast niet allemaal onuitputtelijk. In het kader van het bewaren van onze aarde voor de toekomst heeft daarom 'consuminderen' ook mijn aandacht, ook qua energie. Als ik mijn eigen energieverbruik verminder, hoef ik minder paneeltjes te kopen. Zo voorkom ik onnodig gebruik van grondstoffen. En ik hoef die investering niet terug te verdienen.

Wellicht een druppel op een gloeiende plaat, maar meerdere druppels...

Verwijderd

@ericpv mischien dom vam mij in deze maar wat is t verschil
10A keer 230V of 9.58A keer 240V blijft beide 2300watt toch wat je op dat moment levert ?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een Steca500 bijvoorbeeld heeft stroombegrenzing aan de AC kant. Als de netspanning stijgt kan hij dus meer vermogen terugleveren. Misschien werkt dat met andere omvormers ook zo?

Verwijderd

ja, of redeneer andersom.
stel je omvormer levert 10A bij 230 volt (2300Wac arbeidfactor 1)
bij een lage netspanning compenseert hij dat dan, of blijft het 10A
de steca is inderdaad een goed voorbeeld, die is 2,25A
bij een hogere netspanning blijft hij 2,25A doen, bij een lagere ook, de output is afhankelijk van de netspanning.
hoe de omnik nu reageert vind ik wel interessant, waar deze gemaakt is en wat nederland daarvan vind dat boeit me eigenlijk geen kont.
bij trafo omvormers is de Vac hardcoded aan het mppt bereik (correct me if i am wrong)

Verwijderd

Ik kan wel morgen even wat logdata exporteren naar een csv bestand. Vmppstring Amppstring Vac, Aac mischien kan je daar de info uithalen , dan maak ik 2 exports 1van gisteren na de aanpassing en 1 van voor de aanpassing van de naxVac setting

Verwijderd

vrijwel alle eu netbeheer regels stellen beperkingen in A of V bij zekere netspanningen, alleen nederland niet, daarom worden omvormers buiten die normen hier vaak gedumpt.
nederland heeft die regels niet, dus de kans is groot dat de omniks gewoon meer piek output gaan leveren.

• AlKo
@Rol-Co
Op een 55 graden dak zou ik niet gaan voor Sf panelen, die hebben het voordeel dat ze met warmte relatief weinig in vermogen zakken, en wanneer is het warm? Juist , in de zomer waar je met 55 graden hoek echt in het nadeel bent
Begrijp ik je goed dat je denkt dat de SF's hun voordeel (beter tegen de warmte kunnen), niet kunnen uitbuiten omdat mijn huis een stijl dak heeft? Kan je dat toelichten waarom een stijl dak minder warm wordt dan een plat dak?

En gezien de richting ZO en dat in de winter uitbuiten, denk ik ook dat het belangrijk is een omvormer te kiezen met een laag start-voltage en een laag minimum-voltage. Of valt de invloed hiervan mee? Is dit lage voltage belangrijk genoeg om te kiezen voor een Samil SolarRiver 2300TL (min=100/start=150V) boven een SMA SB 2000HF (125/150V) en een SB 2100 TL (175/220V)?

Verwijderd

SF is niet heilig tenzij je plenty m2 hebt om neer te leggen

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:26
@Alko

SF hebben zelf een hoog voltage, lage startspanning is niet noodzakelijk imho.
Als je ff googled vind je een plaatje met effecten van hoeken etc icm SF. Voordeel van SF is dat hoek minder uitmaakt, 55º is redelijk stijl. SF hebben minder Wp per m2, als je beperkt ben in oppervlakte en een gunstig dak hebt qua schaduw en orientiatie, is kristalijn vaak beter.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Verwijderd

Ik kan niet oordelen over sf panelen maar weet inmiddels wel dat hellingshoek en ligging heel veel uitmaakt , me 2e set 2000wp op omnik2 dakhoek 45gr op woonhuis haalt er verassend veel uit orientatie zzw. Vergelijk ik dit met 2000wp systemen in de buurt scoren die lager ivm orientatie, hellingshoek

Zat nog te te twijfelen over omnik 1.5 en omnik2 inmiddels kan ik met zekerhheid zeggen dat de keuze omnik2 de juiste is geweest.

• AlKo
Sorry, ben onduidelijk geweest in mijn laatste opmerking.

Ik bedoelde als ik ga kiezen voor de Yingli's, met mijn dak op ZO en 55gr, dan lijkt me de min/start spanning van de omvormer van belang. Is dat volgens jullie ook zo? En zo ja, is dan een 100V van de ene omvormer een groot voordeel tov de 125V van een andere? (ik heb geen gevoel hoe die 20V zich vertaalt in zonlicht of afgeleverd vermogen)

• Rol-Co

Rol-Co

AlKo schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:41:
@Rol-Co

[...]

Begrijp ik je goed dat je denkt dat de SF's hun voordeel (beter tegen de warmte kunnen), niet kunnen uitbuiten omdat mijn huis een stijl dak heeft? Kan je dat toelichten waarom een stijl dak minder warm wordt dan een plat dak?

En gezien de richting ZO en dat in de winter uitbuiten, denk ik ook dat het belangrijk is een omvormer te kiezen met een laag start-voltage en een laag minimum-voltage. Of valt de invloed hiervan mee? Is dit lage voltage belangrijk genoeg om te kiezen voor een Samil SolarRiver 2300TL (min=100/start=150V) boven een SMA SB 2000HF (125/150V) en een SB 2100 TL (175/220V)?
Dat heb ik hier omschreven, zo goed en kwaad als ik kan.

Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Kijk, werken doet het beide maar SF komt beter tot zijn recht in de zomer met een hoek tot 45 graden, in de winter (idealer voor jou 55 graden hoek) is het niet zo wild met de zon dus wil je meer vermogen/m2 om nog wat opbrengst te genereren.

Voltage maakt niet uit zolang je maar in de mpp range van de omvormer blijft en als het kan aan de boven grens.
Dan start hij op tijd hoor.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 14:23:

Het is druk hier op hier forum, wil hier toch even op reageren.

Vroeger, als er steeds een zekering klapte, plaatste men er een spijker in ipv weer een nieuwe
smeldveiligheid, probleem opgelost ( NOT )

Je mag hier in nederland op het net invoeden met een spanning van max 253V
een hogere spanning is niet toegestaan, dat wat jij doet lijkt op de vroegere "dan maar een spijker erin"
oplossing.

Ik krijg er een beetje een akelig gevoel bij dat je daar zo luchtig over doet, een ieder die dus op
aanraden van sommigen hier een tedunne voedingskabel, of zomaar meerdere omvormers op een groep
gooien en er last van kunnen krijgen dat de max ingestelde invoed spanning wordt overschreden
en de omvormer dan om veiligheids redenen stopt, je dan maar even de max invoed spanning
even opkrikt.
Met als mogelijk gevolg dat er dan een soort APK voor PV omvormers wordt uitgevonden
om te kontroleren ( gaat natuurlijk weer een lieve duit kosten ) of je omvormer nog wel het net
opmag............................................................ |:( 8)7

er lezen hier een paar duizend piepels mee waarvan sommigen denken, goed idee ga ik ook proberen !

Je verweer zal wel iets zijn van : waar staat dat, dat dat niet mag, tot och, die paar voltjes
en de belgen mogen tot 260V enz.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 21:49

Barrycade

Through the...

Winter zonnetje met een lage hoek kan nog wat leuks doen, maar verwacht geen wonderen. Meerendeel van december en januari hangt er een dikke witte deken boven NL in combinatie met 8 uur licht op een dag.
Dan haal je nu in juni op 4-6 redelijke dagen de productie van heel december en januari.

Nog even over het gehak op SSC en trouwens ook de nieuwe poster hier die connecties heeft met een groene winkel. Het is hier wel een beetje pot en ketel verhaal: meerendeel van de posters hier proberen er zo veel mogelijk uit hun euro's en de overheid te persen, maar als het bij de zakelijke posters over centjes gaat (qua verdienen, of in het geval dat iemand wat zakelijke ervaringen post). Worden ze uit groene overwegingen terecht gezet en beperkt in hun uitingen.

Maar ik heb hier nog nooit een CO2 footprint vergelijking gezien tussen omvormers of panelen. Milieu belasting is echt een non-topic, gaat om de harde muntjes bij het meerendeel van de posters hier.

Wat is er nu mis mee dat iemand met een grote portemonnaie zijn hoge verbruik van grijze stroom ombuigt in zonnestroom? En daar dus wellicht 100k (ofzo)aan euro wil uitgeven? Dat is toch prijzenwaardig dat deze klant het (zonne)licht heeft gezien? En voor ons ook wellicht interessant hoe dat in de praktijk wordt uitgevoerd. Voor mij is het net zo interessant als van een Tweaker die een installatie van 5K euro laat plaatsen. We wonen nu eenmaal niet in Donker Afrika, dus we gebruiken energie. En als iemand dat compenseert met een groene variant is toch prima ook al heeft iemand hobbies of uitgaven die niet iedereen heeft?

Er zitten hier een paar mensen met een groen hart, maar het is opvallend dat veel mensen in dit topic niet ruimhartig voor andere (commerciele/financiele) denkbeelden zijn en dat is jammer. Slaat de discussies zo snel plat en jaagt deze mensen die een andere standpunt kunnen toevoegen aan de discussies weg.

Verwijderd

@pclop ik snap je toonzetting in deze even niet .
ik doe er zeker niet luchtig over zou ik dat doen dan had ik de MaxVac wel op 270v ingesteld.maar dat heb ik niet gedaan.

aangaande mijn kabel van 2.5 mm2 , hier is al uitvoerig over gediscussieerd of dit wel of niet voldoende is.
en wat ik hieruit concludeer is dat het voldoende is.

mijn 4320 WP set draait sinds 18 oktober 2012. Dit genoemde "probleem "is onstaan sinds +/- 10 mei 2014. uit loggegevens kan je zien dat sinds die datum het voltage op het "lichtnet" wat hoger ligt dan voorheen.

uit intensief contact met stedin is gebleken dat :
<1> de norm is 230V plusminus 10% dus die 240 op de wcd is acceptabel,kortom min 207V. en maximaal 253 V.
<2> er recentelijk aardig wat pv systemen zijn bij gekomen in onze wijk
<3> dat men in belgie om die reden de Vmax al heeft opgekrikt naar 263V ( leve 1 europa )
<4> dat stedin steeds vaker dit soort vragen / klachten binnen krijgt, opvallend hierbij is dat als er bijv een groepsaankoop actie is geweest zoals hier in de drechtsteden men daarna ook duidelijk een spontane toename van klachten kan zien , denk dan bijv aan knipperend licht of iets dergelijks .

Waarom dan Vmax op 255 ipv 253 wat de max toegestane invoeding is. dit was ten bate van het onderzoek van het probleem.
stel ik had de Vmax in gesteld op 252 en de omvormer genereert een Vac failure omdat deze een fractie van een seconde op 253 was gekomen dan had ik niet geweten of deze 253,1 is geweest of bijv 259,9

hij stond default op 250 en hoever deze er overheen ging was dus onbekend.
nu staat mijn Vmax op 255 en zie ik dat bij pieken de meestal de Vac 250.3 is en bij exceptionele pieken deze 251,7 is geweest.

door deze ervaring kan ik hem nu dus terugzetten naar Vmax253 en ja als t dan eens een keertje toch een Vac failure oplevert ach dan heb ik 30sec geen productie , dat is niet zo erg
gezien dat de reden/oorzaak nu bekend is.

dus het is zeker geen spijker ipv smeltveiligheid oplossing
( wij gebruikten vroeger folie van de kauwgum met de dot kauwgum erachter ) :F :F

maar een weldoordachte beslissing van mij . ipv dat ik het wegwimpel met het is slechts 2V meer
dus nee ik doe er zeker niet luchtig over

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

en als je omvormer terugleverd valt er ook nog spanning over de kabel tot aan de groepenkast. De spanning bij je verbruikers zal dus lager zijn dan 255 Volt als je terugleverd.

Stuur anders eens naar Stedin je gelogde spanning op. Dat zegt wat meer dan een momentane waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 25-06-2014 07:39 ]

Verwijderd

stedin is daar niet in geinterreseerd , zij geven simpelweg aan dat het 230V plus of min 10% mag zijn.
zolang het binnen deze 10% valt is er wat hun betreft niets aan de hand en hoeft er derhalve ook geen actie ondernomen te worden.

en uit mijn loggin blijkt dat deze onder de 253 blijft
overigens erkende stedin dat dit een steeds vaker voorkomend issue gaat worden maar zij dienen zich ook te houden aan de landelijke richtlijnen.

en ja spanning kan een raar iets zijn. ik ben voor me werk wel eens naar een klant geweest omdat de server daar tig keer per uur niet bereikbaar was voor ettelijke seconden , op afstand zagen we geen foutmeldingen.
server gewoon online etc etc
tottdat ik terplaatse kwam en middels de upsmonitor zag dat er om de paar minuten het voltage naar pakembeet 180V sprong en weer terug. hierdoor was t netwerk iedere keer ff niet bereikbaar.

na veel gepuzzel kwam ik achter de oorzaak. in de ruimte ernaast was een bouwvakker bezig met een kangobreekijzer en die gebruikte het stopcontact gemakshalve van dezelfde groep als waar die server stond . |:( |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 08:01 ]

Verwijderd

helaas is het vaak zo dat in gebieden met capaciteitsgebrek je nu ziet dat de netspanning stijgt,
lokaal invoeden is dan nog zinnig ook, maar overdag is die netspanning dan soms al een beetje te hoog.
als stedin hard verklaart dat hun 240 volt hun marge is, dan moet je gaan werken met hun waarde +/- 10%

dus 240 volt +/- 24 volt.
stedin heeft dat namelijk zelf aangegeven.
zaak is wel je eigen invoeding door (omgekeerde) spanningsval zoveel mogelijk te beperken, in huis staat die hogere spanning dan ook op je apparaten.
als je netimpedantie iets hoger is dan compenseert je omvormer dat, 4mm2 of 6mm2 helpt dan ook niet veel in huis.

ik heb hier ook veel gezeur mee gehad, bleek het verdeler huisje in de straat te zijn, gelukkig is er een vuilniswagen overheen gereden, en nu staat er een nieuwe met nieuwe verbindingen, sindsdien is alles prima (230,2Vac en 0,17 net impedantie) het serviceniveau van de netbeheerder is niet zo best geweest hier..

Verwijderd

stedin gaf aan dat 240Volt binnen hun marges vallen van 230 +/- 10%
dus max 253V en daar blijf en bleef ik onder

kijk ik terug in mijn logging bijv naar de periode okt 2012 tot april 2014 dan zie per dag dat de Vac varieert van 237 V tot 242V. En vanaf mei 2014 zie je heel duidelijk dat deze meer gaat pieken richting 248 tot 250

alleen het stukje impedantie moet ik me nog eens over inlezen wat ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan meten/berekenen

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 08:26 . Reden: impendatie ]

• killerbee1958
Barrycade schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 00:05:

Er zitten hier een paar mensen met een groen hart, maar het is opvallend dat veel mensen in dit topic niet ruimhartig voor andere (commerciele/financiele) denkbeelden zijn en dat is jammer. Slaat de discussies zo snel plat en jaagt deze mensen die een andere standpunt kunnen toevoegen aan de discussies weg.
Hear Hear, mooi verwoord,.

Sluit ik mij van harte bij aan.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:50:
stedin is daar niet in geinterreseerd , zij geven simpelweg aan dat het 230V plus of min 10% mag zijn.
zolang het binnen deze 10% valt is er wat hun betreft niets aan de hand en hoeft er derhalve ook geen actie ondernomen te worden.

en uit mijn loggin blijkt dat deze onder de 253 blijft
overigens erkende stedin dat dit een steeds vaker voorkomend issue gaat worden maar zij dienen zich ook te houden aan de landelijke richtlijnen.

en ja spanning kan een raar iets zijn. ik ben voor me werk wel eens naar een klant geweest omdat de server daar tig keer per uur niet bereikbaar was voor ettelijke seconden , op afstand zagen we geen foutmeldingen.
server gewoon online etc etc
tottdat ik terplaatse kwam en middels de upsmonitor zag dat er om de paar minuten het voltage naar pakembeet 180V sprong en weer terug. hierdoor was t netwerk iedere keer ff niet bereikbaar.

na veel gepuzzel kwam ik achter de oorzaak. in de ruimte ernaast was een bouwvakker bezig met een kangobreekijzer en die gebruikte het stopcontact gemakshalve van dezelfde groep als waar die server stond . |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Had men voor die groep zeker 1,5 mm2 gebruikt i.p.v. 2,5 mm2. :) :) :)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 08:03:
helaas is het vaak zo dat in gebieden met capaciteitsgebrek je nu ziet dat de netspanning stijgt,
lokaal invoeden is dan nog zinnig ook, maar overdag is die netspanning dan soms al een beetje te hoog.
als stedin hard verklaart dat hun 240 volt hun marge is, dan moet je gaan werken met hun waarde +/- 10%

dus 240 volt +/- 24 volt.
stedin heeft dat namelijk zelf aangegeven.
zaak is wel je eigen invoeding door (omgekeerde) spanningsval zoveel mogelijk te beperken, in huis staat die hogere spanning dan ook op je apparaten.
als je netimpedantie iets hoger is dan compenseert je omvormer dat, 4mm2 of 6mm2 helpt dan ook niet veel in huis.

ik heb hier ook veel gezeur mee gehad, bleek het verdeler huisje in de straat te zijn, gelukkig is er een vuilniswagen overheen gereden, en nu staat er een nieuwe met nieuwe verbindingen, sindsdien is alles prima (230,2Vac en 0,17 net impedantie) het serviceniveau van de netbeheerder is niet zo best geweest hier..
Voor een aantal van de Stedin medewerkers is de toekomst niet meer zo zonnig.
Misschien speelt dat nu ook een rol in het probleem oplossen voor een paar afnemers? van stroom die een probleem hebben.

• migjes
PClop schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 18:02:
[...]

lol, kun je best wel eens gelijk in hebben.
2 panelen parallel van 5" mengen met 6" cellen paneel, kan best wel eens werkend zijn.
zal het niet aan raden aan mensen die een nieuwe set op dak willen ;)
maar als je het spul werkeloos hebt liggen is het gewoon proberen en niet vreemd staan te kijken als het werkt.

maar ook bij dit soort dingen kun je zeggen.
er lezen hier een paar duizend piepels mee waarvan sommigen denken, goed idee ga ik ook proberen !
dus vind eigenlijk dat swapevent het best netjes deed met zijn V.
uiteindelijk is dit tweakers en daar word technologie op de proef gesteld tegenwoordig. ;)
we moeten ook oppassen dat we niet overal zout op leggen, en mensen hebben hun eigen verantwoording tweakers.net heeft dat in ieder geval niet nog wij hier op het forum.

Verwijderd

Goedemorgen PV bezitters,

Ik volg dit forum ook al enige tijd en ik zal mijn bevinding ook melden over het koppelen van twee verschillende types panelen.

Oude situatie;
2 panelen SunTech 285Wp-24/Vd op een Mastervolt Soladin 600;
Imp 8.06A
Vmp 35.4V
Isc 8.37A
Voc 44.9V
72 cellen

3 panelen CentroSolar S 230P60 Professional ook op een Mastervolt Soladin 600;
Imp 8.03A
Vmp 28.65V
Isc 8.48A
Voc 36.39V
60 cellen

Werkt als een speer, ligging pal zuid, 20 graden helling op een platdak, er wordt max 495Wh geleverd per set, daar was daar niet tevreden mee.

Ik, eigenwijs als ik ben, koop een andere omvormer, Growatt 1000TL, haal de Mastervolts weg en hang de Growatt er voor in de plaats.
Koppel de + van de SunTech aan de – van de CentroSolar, en de over gebleven + en – aan de Growatt.
Het werkt, het maximale op gewekte vermogen is 1140W, gemeten met Plugwise en visueel gezien op de omvormer.

Groetjes Astarte.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 11:32 ]

• migjes
@Astarte1414
goed gedaan.
en natuurlijk werkt het.
(begrijp dat er een verschil is tussen mensen die al iets hebben en mensen die nog niks hebben, het advies is dan ook heel anders)

als de omvormer wat meer ruimte had, dan had je echt kunnen zien wat het doet.
normaal zou je met 1260Wp STP wel een 1300-1400W moeten kunnen halen in de lente. ;)
dus de 1140W is een beetje weinig. (grens van de omvormer?)

je hebt dus nu een combi van 6x12 6" cellen en 6x10 6" cellen. ;)

edit:
oeps het zijn 2x 285 en geen 3.
meer koffie nodig, lol
aangepast
thanks proton_.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 25-06-2014 11:28 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 10:43:
het maximale op gewekte vermogen is 1140Wh
De Imp ligt lekker dicht bij elkaar, dus werkt het goed in serie :)
Ik kom trouwens aan 1260Wp dus 1140W in juni is netjes. Zal ook wel de max van de omvormer zijn inderdaad.
Als je geen gekke schaduwdingen hebt die eerder door de twee losse omvormers getackeld werden, zal je geheid meer opbrengst oogsten.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:18:
als de omvormer wat meer ruimte had, dan had je echt kunnen zien wat het doet.
normaal zou je met 1545Wp STP wel een 1600-1700W moeten kunnen halen in de lente. ;)
dus de 1140W is een beetje weinig. (grens van de omvormer?)

je hebt dus nu een combi van 6x12 6" cellen en 6x10 6" cellen. ;)
idd migjes, maar 1545Wp??, 2x285Wp + 3x230Wp = 1260Wp.
Volgens de specificaties van de Growatt 1000TL omvormer is DC max 1300Watt, max AC power 1100W.
Dus als deze 1140W leverd dan is dat beter dan de specificaties aangeven :)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:28:
[...]

Volgens de specificaties van de Growatt 1000TL omvormer is DC max 1300Watt, max AC power 1100W.
ja ik zag het net.
heb het al aangepast, meer koffie nodig.
keek er over heen.

• iivvvii
  • Laatst online: 29-12-2025
Sinds kort heb ik een Solaredge systeem, ik heb ook toegang gekregen tot het monitoring systeem van Solaredge. Helaas kon ik geen admin toegang krijgen, waardoor ik niet zo goed weet wat alle instelmogelijkheden zijn.

Het probleem is volgens mij dat de volgorde van de panelen in de portal niet overeen komt met hoe deze in werkelijkheid liggen. De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/x1wt9j.jpg

Mijn verwachting is dat de bovenste twee panelen van de schans aan de rechter kant meer moeten opbrengen dan de onderste twee panelen. Ze liggen zo goed als op Zuid. Voor mijn gevoel moeten panelen 1.1.8 en 1.1.7 dus boven 1.1.5 en 1.1.6 liggen in de portal.

Als ik echter kijk naar de serienummers van de optimizers in het echt en in de applicatie dan klopt alles wel. Wat echter niet lijkt te kloppen is dat qua bekabeling het paneel rechtsboven de laatste uit de string lijkt te zijn. Terwijl deze in de applicatie dus niet als laatste wordt weergegeven. Ik zou dus verwachten dat 1.1.8 rechts boven zou moeten, maar dan zou het serienummer van de optimizer weer niet kloppen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn dit instellingen in de portal, of in de inverter, is er iets met het aansluiten of is hier niets aan te doen?

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:28:
[...]

op een growat 1000TL kun je ook 2500Wp+ aan sluiten hoor geen probleem.
(ik zeg verder niet dat ik dat verstandig vind, maar kan wel.)
die DC limiet is een ogenveertje van marketing termen ;)

maar normaal kan een 1260Wp dus makkenlijk 1300 - 1400W op leveren.
en dat word dus nu begrenst door de omvormer op 1140W.
dus je kunt helaas het verlies dus niet zien van de combi tussen de panelen.
(gelukkig is dat geen ramp, deze omvormer zal zeker meer gaan opleveren voor jouw als de oude set-up.)

• Proton_

Proton_

Team Welles

iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:30:
Mijn verwachting is dat de bovenste twee panelen van de schans aan de rechter kant meer moeten opbrengen dan de onderste twee panelen.
De onderste panelen 'zien' meer hemel dus bij indirect licht (lichte bewolking) hebben ze wel degelijk meer instraling.
Alleen bij direct zonlicht en als de onderste panelen in de schaduw liggen zullen de bovenste panelen meer instraling hebben dan de onderste.
Ik denk dat het gewoon klopt :)
De muren zou je wit kunnen verven, dat moet schelen.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
iivvvii schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:30:
Sinds kort heb ik een Solaredge systeem, ik heb ook toegang gekregen tot het monitoring systeem van Solaredge. Helaas kon ik geen admin toegang krijgen, waardoor ik niet zo goed weet wat alle instelmogelijkheden zijn.

Het probleem is volgens mij dat de volgorde van de panelen in de portal niet overeen komt met hoe deze in werkelijkheid liggen. De situatie is als volgt:

[afbeelding]

Mijn verwachting is dat de bovenste twee panelen van de schans aan de rechter kant meer moeten opbrengen dan de onderste twee panelen. Ze liggen zo goed als op Zuid. Voor mijn gevoel moeten panelen 1.1.8 en 1.1.7 dus boven 1.1.5 en 1.1.6 liggen in de portal.

Als ik echter kijk naar de serienummers van de optimizers in het echt en in de applicatie dan klopt alles wel. Wat echter niet lijkt te kloppen is dat qua bekabeling het paneel rechtsboven de laatste uit de string lijkt te zijn. Terwijl deze in de applicatie dus niet als laatste wordt weergegeven. Ik zou dus verwachten dat 1.1.8 rechts boven zou moeten, maar dan zou het serienummer van de optimizer weer niet kloppen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Zijn dit instellingen in de portal, of in de inverter, is er iets met het aansluiten of is hier niets aan te doen?
Je zou het kunnen testen door een voor een de panelen af te dekken. Dan zie of ze correct zijn geconfigureerd.
Mocht je het aangepast willen hebben, dan kun je me een DM sturen. Ik heb wel administrator rechten :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
Admin rechten op zijn site .... ;)

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:55
@ iivvvii

Je schrijft in je stukje tekst dat je de panelen pal op het zuiden gericht hebt. Als ik je foto goed begrijp dan schijnt de zon van links boven naar rechts onder op je panelen tegen 1200 uur.

Nu zal je misschien nog geen last hebben van schaduw maar zodra de zon wat lager gaat staan krijg je harde schaduw op je panelen.
Zonnepanelen kunnen hierdoor niet goed werken en je probeert dit met de optimizers op te vangen.
Echter als er op een zonnepaneel ook maar op 1 cel schaduw valt dan reduceert dit het vermogen aanzienlijk.

Heb je misschien ook overwogen om anders een oost - west plaatsing te doen. Ik denk dat je dan een veel hogere jaar rendement kan behalen. Je kunt natuurlijk ook een jaartje aankijken wat het doet maar ik denk dat je met de huidige opstelling nog geen 500kWh/kWp gaat halen zo.
Schaduw is een echte killer.

Ben benieuwd naar je reactie

Verwijderd

misschien verzet tie ze wel in het najaar en weer terug in voorjaar ???

• iivvvii
  • Laatst online: 29-12-2025
Cranberry schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:19:
Admin rechten op zijn site .... ;)
Ja, hoe zou dat in z'n werk gaan. Kan je als ik bv het nummer van m'n omvormer opstuur via het admin account inloggen op mijn site?
zonnefreak schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:23:
@ iivvvii

Je schrijft in je stukje tekst dat je de panelen pal op het zuiden gericht hebt. Als ik je foto goed begrijp dan schijnt de zon van links boven naar rechts onder op je panelen tegen 1200 uur.

Nu zal je misschien nog geen last hebben van schaduw maar zodra de zon wat lager gaat staan krijg je harde schaduw op je panelen.
Zonnepanelen kunnen hierdoor niet goed werken en je probeert dit met de optimizers op te vangen.
Echter als er op een zonnepaneel ook maar op 1 cel schaduw valt dan reduceert dit het vermogen aanzienlijk.

Heb je misschien ook overwogen om anders een oost - west plaatsing te doen. Ik denk dat je dan een veel hogere jaar rendement kan behalen. Je kunt natuurlijk ook een jaartje aankijken wat het doet maar ik denk dat je met de huidige opstelling nog geen 500kWh/kWp gaat halen zo.
Schaduw is een echte killer.

Ben benieuwd naar je reactie
Bedankt voor je input. Ik ga in ieder geval een jaartje afwachten om te kijken wat er gebeurd. Je ziet op de foto dat er inderdaad een muur staat aan de kant waar de zon vandaan komt. Dit is een punt dak. Ik heb geprobeerd om via sketchup de situatie te simuleren. Die tekeningen staan volgens mij nog elders in het topic. Ik hoop dat er maximaal één of twee panelen net geraakt worden door de schaduw punt.

Ik hoop dat ik wel iets meer ga halen dan 500kWh en anders moet ik inderdaad op zoek naar andere oplossingen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:55
@iivvvii

Meestal wordt geadviseerd om 2x de hoogte van een voorwerp als minimale afstand daarvandaan te blijven om schaduw te voorkomen
Stel de muur is 2 meter hoog. Je paneel zou dan minstens 4 meter er vandaan moeten staan.
Weet je hoe hoog de punt is?

[ Voor 50% gewijzigd door zonnefreak op 25-06-2014 13:45 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.