@pclop ik snap je toonzetting in deze even niet .
ik doe er zeker niet luchtig over zou ik dat doen dan had ik de MaxVac wel op 270v ingesteld.maar dat heb ik niet gedaan.
aangaande mijn kabel van 2.5 mm2 , hier is al uitvoerig over gediscussieerd of dit wel of niet voldoende is.
en wat ik hieruit concludeer is dat het voldoende is.
mijn 4320 WP set draait sinds 18 oktober 2012. Dit genoemde "probleem "is onstaan sinds +/- 10 mei 2014. uit loggegevens kan je zien dat sinds die datum het voltage op het "lichtnet" wat hoger ligt dan voorheen.
uit intensief contact met stedin is gebleken dat :
<1> de norm is 230V plusminus 10% dus die 240 op de wcd is acceptabel,kortom min 207V. en maximaal 253 V.
<2> er recentelijk aardig wat pv systemen zijn bij gekomen in onze wijk
<3> dat men in belgie om die reden de Vmax al heeft opgekrikt naar 263V ( leve 1 europa )
<4> dat stedin steeds vaker dit soort vragen / klachten binnen krijgt, opvallend hierbij is dat als er bijv een groepsaankoop actie is geweest zoals hier in de drechtsteden men daarna ook duidelijk een spontane toename van klachten kan zien , denk dan bijv aan knipperend licht of iets dergelijks .
Waarom dan Vmax op 255 ipv 253 wat de max toegestane invoeding is. dit was ten bate van het onderzoek van het probleem.
stel ik had de Vmax in gesteld op 252 en de omvormer genereert een Vac failure omdat deze een fractie van een seconde op 253 was gekomen dan had ik niet geweten of deze 253,1 is geweest of bijv 259,9
hij stond default op 250 en hoever deze er overheen ging was dus onbekend.
nu staat mijn Vmax op 255 en zie ik dat bij pieken de meestal de Vac 250.3 is en bij exceptionele pieken deze 251,7 is geweest.
door deze ervaring kan ik hem nu dus terugzetten naar Vmax253 en ja als t dan eens een keertje toch een Vac failure oplevert ach dan heb ik 30sec geen productie , dat is niet zo erg
gezien dat de reden/oorzaak nu bekend is.
dus het is zeker geen spijker ipv smeltveiligheid oplossing
( wij gebruikten vroeger folie van de kauwgum met de dot kauwgum erachter )
maar een weldoordachte beslissing van mij . ipv dat ik het wegwimpel met het is slechts 2V meer
dus nee ik doe er zeker niet luchtig over