Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.889 views

Verwijderd

offtopic aan 8)
en dan komt er de veilingkosten nog bij idd
offtopic uit ;)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

ReBoDeN schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:52:
Goedemorgen,

Ik ben van plan een installatie aan te laten leggen van 22 panelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar SolarEdge. Dit op basis van garantie, gebruikte techniek en vertrouwen in het produkt.Ik beschik over een 3 fase aansluiting

Wat ik echter nog zeer lastig vind is de keuze van panelen.
Ik ben nu een aantal weken bezig mijzelf te verdiepen en heb onderstaande overzicht opgesteld.

Graag advies / meningen (zowel positeif als negatief :) )

[afbeelding]
Nouja, iedereen die geen SE5K aanbied valt af, da's makkelijk. Dan dat 'geschroefd', worden er dan bij ál die leveranciers nieuwe panlatten gezet? Ofzo? denk dat daar 't een en ander niet kloppend is.

Bisol, Trina, zijn m.i. de mooiere merken in dat rijtje. Eging, ET, ReneSola - prima middenklasse merken. de rest is of B-merk, of ken ik niet goed genoeg om wat over te zeggen.

Zit je beetje in 't Oosten? Kan er altijd met bijv. Yingli 260Wp of Canadian Solar 255Wp wat naast leggen voor je. Of als je ruimte te kort komt LG300's, passen prima op die P300 optimizers. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

LG300 is toch niet mis.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-rAFhzZdUWGI/U3sU9RhNVcI/AAAAAAAAAGU/D3emTrUJFAw/s1024/Morel%252056_20140513_11-22-40.jpg

Ik zou dan 27 x 45Wp meer kwijt kunnen.. is op jaarbasis toch weer 1100 kWh.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 19:45

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

For some time PV module manufacturers and customers alike have been troubled by the following problem: Why do PV modules occasionally operate uncharacteristically in the field, yet operate normally when returned to a controlled laboratory environment?

[..] inverters will protectively shut down in the early morning or on rainy days due to a large leakage current. Such cases suggest low-wet insulation resistance of the PV module. Yet, when returned to the laboratory and tested per international standards, the module most often meets specifications.

http://www.renewablesinte...ng-failure/150/452/79592/

Zijn er mensen op dit forum die wel eens last hebben van dit probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 20-06-2014 13:19 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 23:02
Zijn alle panelen tegenwoordig 250/260 Wp of worden de kleinere 195/200 Wp panelen ook nog veel gebruikt?
Reden om mogelijk voor de kleinere panelen te kiezen is dat ons dak een aantal objecten bevat (zonneboiler en dakramen) en er met de kleinere panelen beter gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte.

195 Wp is 1580 x 808 x 46 ( L x B x D )
250 Wp is 1580 x 1062 x 46 ( L x B x D )

[ Voor 12% gewijzigd door Leader98 op 20-06-2014 13:40 ]

Verwijderd

& met het oude maatje 158x80,8 loop je zelf zo het dak op, ik vind ze ideaal.
op een plat dak geven ze minder slagschaduw bij een betere hoek
240Wp is gewoon 2 strookjes extra cellen, maar door het gewicht en afmeting is dat ineens een ander verhaal.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Leader98 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:21:
Zijn alle panelen tegenwoordig 250/260 Wp of worden de kleinere 200 Wp panelen ook nog veel gebruikt?
Reden om mogelijk voor de kleinere panelen te kiezen is dat ons dak een aantal objecten bevat (zonneboiler en dakramen) en er met de kleinere panelen beter gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte.

De 200Wp is nog steeds veel gebruikt maar een klein beetje duurder per Watt in vergelijking tot de 250Wp panelen.Er zitten (meestal) meer 5 inch cellen (72) in de 200Wp panelen ten opzichte van de 6 inch cellen (60). Hierdoor hebben de 200Wp panelen een hogere spanning wat (vaak) beter aansluit op het bereik van de omvormer met dubbele MPPT bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld meerdere orientaties.

Let wel dat het grotere aantal kleinere panelen ook de schaduw invloed kan beperken, dit is goed zichtbaar bij Rol-Co met zijn 31x100Wp in 1 string. Het is dan makkelijker voor een omvormer om hier mee om te gaan.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

165x99 loop je ook zo 't dak op, en 160x80 op platte daken = meer tussenruimte, meer montagemateriaal.

Yingli heeft 100 x 133, Solar Frontier 100 x 125.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:19

DjVe

Hatsaflats!

ReBoDeN schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:52:
Goedemorgen,

Ik ben van plan een installatie aan te laten leggen van 22 panelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar SolarEdge. Dit op basis van garantie, gebruikte techniek en vertrouwen in het produkt.Ik beschik over een 3 fase aansluiting

Wat ik echter nog zeer lastig vind is de keuze van panelen.
Ik ben nu een aantal weken bezig mijzelf te verdiepen en heb onderstaande overzicht opgesteld.

Graag advies / meningen (zowel positeif als negatief :) )

[afbeelding]
22 panelen krijg je meestal ook nog wel op een Samil 5200TL-Dual (scheelt weer een omvormer en DC schakelaars). Ik was overigens in de veronderstelling dat SolarEdge optimizers alleen op een SE omvormer mogen wegens garantie? Daarnaast is het Trina Smart systeem van Tigo/Trina ook de moeite waard om te bekijken.

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05-2025
Het is eindelijk gelukt om mijn systeem te registreren bij de Steca portal. Heb nu het volgende probleem: er wordt geen data geupload naar portal. Dmv mijn serienummer van de Coolcept 3600 werd tijdens de registratie de GPS coordinaten automaatisch ingevuld. Dan is het zo dat de portal het apparaat via de router gevonden heeft lijkt mij. Of werkt dit niet zo ? Op mijn lokale netwerk heb ik de Steca een vast ip adres gegeven (en dus de DHCP server van de Steca uitgezet), om zo via de browser altijd de webpagina te kunnen zien (ook via een vpn verbinding buiten mijn eigen netwerk kan ik de steca benaderen). Heb de DHCP ook even aangezet om te kijken wat dan het resultaat is, maar er gebeurt niets.
Wellicht hoort mijn vraag niet thuis in dit topic, maar weet even niet waar dan wel de vraag te stellen.
systeem staat op: http://public.solarmonito...d/system/9P3YP/1a7JrNFPj6

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:09:
@pclop de internetverbinding van drielp was aan het hoesten , hier had ik hem smorgens al op geattendeerd.

zoals drielp al aangaf hemelsbreed zitten we pakembeet 300m van elkaar af.
Ja, we houden elkaar scherp in de gaten. Zo gaat dat in een dorp.

De router even een Essent reset gegeven en de internet verbinding is weer in orde. De productie ging gelukkig gewoon door. Toch wel handig van Omnik...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DjVe schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:53:
[...]

22 panelen krijg je meestal ook nog wel op een Samil 5200TL-Dual (scheelt weer een omvormer en DC schakelaars). Ik was overigens in de veronderstelling dat SolarEdge optimizers alleen op een SE omvormer mogen wegens garantie? Daarnaast is het Trina Smart systeem van Tigo/Trina ook de moeite waard om te bekijken.
Een nette SolarEdge oplossing kan je natuurlijk niet vergelijken met een chinese budget Samil omvormer...

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:44
Zeker niet als er ook maar enigszins sprake van schaduw is...

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
konehead schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:38:
Sinds 8 mei 2014 heb ik ook zonnepanelen. Na bijna een maand de performance in de gaten gehouden te hebben, deel ik graag met jullie mijn ervaringen en heb ik een vraag over de performance: Ik vraag mij n.l. af of het systeem goed werkt.

Installatie:
Panelen: 12 x Bisol Mono Black BMO260WP
Vermogen: 3120 kWp
Inverter: Samil SolarRiver 3000TL
Dak situatie: 54 graden, Zuid. Volledig vrij, geen schaduw (Locatie: Zuid-Holland)
Jaarlijkse opbrengst (volgens installateur): 2652 kWh
Monitoring: Via WIFI adpater in de inverter (upload ieder 15 min de opgewekte energie naar de Samil Website).

Performance tot nu toe:
Opbrengst 8 mei 2014 t/m 31 mei 2014: 205,3 kWh
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:61,7 kWh

Vragen over de performance
Om heel eerlijk te zijn vind ik de opwek tegenvallen. Een objectieve vergelijking heb ik niet, vandaar deze post. Gisteren was het 'panelen weer', wellicht iets te warm, maar wel een strak blauwe lucht. Ik heb een mooie parabool gemaakt (zie het plaatje hieronder). Wat mij op- en tegenvalt is dat de piek in de middag niet boven de 1850 watt uitkomt (zie plaatje hieronder). De dagopbrengst was gisteren 13.6 kWh. De beste dag tot nu toe was 16 mei 2014, met een opbrengst van 14 kWh. Qua piek opwek binnen het uur heb ik 1 keer, op een bewolkte dag met af en toe zon 2400 watt kunnen registeren, bijzonder kort. Daarna heb ik in de registratie niets meer boven de 2000 watt kunnen waarnemen.
[afbeelding]

Vraag: Wat vinden jullie van de performance van mijn systeem? Indien ik specifiekere informatie dien te geven om deze vraag te beantwoorden, laat het me gerust even weten. Alvast bedankt voor jullie reactie!

En natuurlijk een mooi overzichtsplaatje:
[afbeelding]
Twee weken geleden heb ik bovenstaande informatie gepost. Na een aantal reacties werd duidelijk dat het voltage van mijn systeem te laag was (altijd onder 300v). Vanmiddag is de installateur langs geweest. Door jullie tips en vragen kon ik haarfijn uitleggen waar het issue zat. De installateur heeft de string gemeten: +350v. Vervolgens het voltage op de inverter gemeten < 290v. Conclusie: alle panelen lijken aangesloten, de inverter is kapot. Dank voor jullie tips en adviezen 8) _/-\o_

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Grote kans dus dat de opbrengst ook hoger was dan de inverter aangaf.
Nog een reden om altijd ook voor externe logging (kWh meter) te gaan en niet alleen op de omvormer te vertrouwen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hmm, ik heb nog mijn bedenkingen moet ik zeggen, onbelast meten en net boven 350 is toch ook krap? Belast aan de omvormer zal het best lager zijn ja....ik vind het nog vreemd maar we gaan het zien met een andere omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Klein feestje, vandaag 2x Risen SYP245S besteld met 2x Involar mac250A micro-inverters.

Vorige week al 80x 4Wp zonnecellen besteld (6*6) om 2 zelfbouw paneeltjes te bouwen 'puur omdat het kan'.

Specificaties voor elk paneel is 36V @ 8A, uiteindelijk dus 734Wp moeten gaan bereiken.
Kosten van dit alles bij elkaar € 600,- incl. BTW.

Ze komen op Zuid / 36 graden. met in de wijde omtrek geen gebouwen/bomen BOVEN de panelen.

Nu nog een youless bestellen & een ferrarismeter vinden ... :) leuk start projectje!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:55:
[...]

Dat snap ik dan weer niet...
Er wordt hier op panelen geboden middels een veiling voor 200euro per stuk...
Voor dezelfde panelen rechtstreeks uit de winkel krijg ik ze goedkoper.
En ieder ander ook...

Zijn mensen soms verslaafd aan bieden??? |:(
Ik weet niet hoe jij aan die prijs van €200 per stuk komt... Als ik kijk dan zie ik dat er sets van 8 panelen inclusief omvormer voor €1090 weg gaan, excl. veilingkosten. Uiteraard zullen deze prijzen nog hoger worden omdat de veilig nog niet gesloten is.

• Rol-Co

Rol-Co

sypie schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:44:
[...]

Ik weet niet hoe jij aan die prijs van €200 per stuk komt... Als ik kijk dan zie ik dat er sets van 8 panelen inclusief omvormer voor €1090 weg gaan, excl. veilingkosten. Uiteraard zullen deze prijzen nog hoger worden omdat de veilig nog niet gesloten is.
+ 21% btw en dan de 16% opgeld, maar let maar op wat er geboden word, paul heeft het niet zo veel mis hoor.
Bij bva bieden ook mensen mee die daar belang bij hebben om het met een hoog bedrag te verkopen, ik heb liever ebay.

• stef110
  • Laatst online: 14-01 17:05
@ crazy

Als je intressen heb heb ik nog veel spullen om panelen te maken. Cellen draad glas eva enzovoort.
Als je intresse hebt hoor ik het wel.

Stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
styno schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:18:
For some time PV module manufacturers and customers alike have been troubled by the following problem: Why do PV modules occasionally operate uncharacteristically in the field, yet operate normally when returned to a controlled laboratory environment?

[..] inverters will protectively shut down in the early morning or on rainy days due to a large leakage current. Such cases suggest low-wet insulation resistance of the PV module. Yet, when returned to the laboratory and tested per international standards, the module most often meets specifications.

http://www.renewablesinte...ng-failure/150/452/79592/

Zijn er mensen op dit forum die wel eens last hebben van dit probleem?
Ja. 'k Heb er lang last van gehad. Het probleem is weg sinds ik 3 stukken kabel heb verwijderd uit de string.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 15:40

Caveman

whahoehaha

konehead schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:25:
Monitoring: Via WIFI adpater in de inverter (upload ieder 15 min de opgewekte energie naar de Samil Website).
Hoe heb je dat gedaan? Ik heb een samil SR 2300TL met WiFi adapter en ik krijg met geen mogelijkheid het fatsoenlijk werkende....

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

hartm11 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:25:
Het is eindelijk gelukt om mijn systeem te registreren bij de Steca portal. Heb nu het volgende probleem: er wordt geen data geupload naar portal. Dmv mijn serienummer van de Coolcept 3600 werd tijdens de registratie de GPS coordinaten automaatisch ingevuld. Dan is het zo dat de portal het apparaat via de router gevonden heeft lijkt mij. Of werkt dit niet zo ? Op mijn lokale netwerk heb ik de Steca een vast ip adres gegeven (en dus de DHCP server van de Steca uitgezet), om zo via de browser altijd de webpagina te kunnen zien (ook via een vpn verbinding buiten mijn eigen netwerk kan ik de steca benaderen). Heb de DHCP ook even aangezet om te kijken wat dan het resultaat is, maar er gebeurt niets.
Wellicht hoort mijn vraag niet thuis in dit topic, maar weet even niet waar dan wel de vraag te stellen.
systeem staat op: http://public.solarmonito...d/system/9P3YP/1a7JrNFPj6
Check even of je exact het juiste serienummer hebt ingevoerd. Hij is ook gevoelig voor hoofdletters. Als je het verkeerde nummer intoetst krijg je dit probleem.

Wat je even kan checken is in je browser het lokale ip adres intikken. Je komt dan in het scherm van je omvormer. Als je dan hem gewoon kan uitlezen weet je dat hij connectie maakt met de router. Dan is bovenstaande waarschijnlijk jouw probleem

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:59:
[...]

+ 21% btw en dan de 16% opgeld, maar let maar op wat er geboden word, paul heeft het niet zo veel mis hoor.
Bij bva bieden ook mensen mee die daar belang bij hebben om het met een hoog bedrag te verkopen, ik heb liever ebay.
Precies....
Ik heb zelf ook een account op BVA.
Gewoon omdat het handig is om te zien wat het nu precies kost met opgeld en BTW.
Let wel... Je betaald ook btw over het opgeld.
Oftewel... Op je kale biedprijs mag je ongeveer 40% bijtellen aan opgeld en BTW.
Dus JA... 200 per stuk.

EDIT...

En dan is de veiling nog niet eens afgelopen... 8)7

Zo wil ik ook wel een containertje verkopen.
Daarom snap ik niet dat mensen dat bieden en/of er inderdaad andere belangen spelen... ;w

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 20-06-2014 22:26 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

Bieden is het nieuwe verkopen, mensen hebben het idee dat ze "gewonnen" hebben, een soort verborgen jachtinstinct. :)
Als ze er achter komen dat het eigenlijk duur zat is, is het al te laat......

Vroeger verkochten ze alleen uit failliete boedel, startbod beginnend met een paar euro, nu is het startbod net onder de marktprijs.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Daar lijkt het wel op...
Is een nieuw psychisch spelletje.
Mensen willen winnen, Kost wat kost.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-01 23:53

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:19:
Hmm, ik heb nog mijn bedenkingen moet ik zeggen, onbelast meten en net boven 350 is toch ook krap? Belast aan de omvormer zal het best lager zijn ja....ik vind het nog vreemd maar we gaan het zien met een andere omvormer.
Dat hangt er vanaf hoe er gemeten is.
Als ie hem onder belasting gemeten heeft, bvb op klemmen van schakelaar, is die 350v heel zo gek nog niet.
Als het daadwerkelijk een open klem spanning is die gemeten is, lijkt mij ook dat ie hoger moet zijn dan dat.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• konehead
  • Nu online
Caveman schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:59:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Ik heb een samil SR 2300TL met WiFi adapter en ik krijg met geen mogelijkheid het fatsoenlijk werkende....
Je zal deze wel gevonden hebben: klik

Verder:
  • De WIFI adapter kan niet tegen slecht ontvangst, ik heb daarom een WIFI access point boven op zolder staan
  • Ik zou geen gebruik maken van een hidden SSID
  • Qua instellen heb je het goed gedaan als er naast de WIFI antenne (Op de inverter) een groen lampje brandt)
  • Qua website: zorg dat je het juiste ID van je inverter gebruikt (Check check check; na alle stappen hebben doorlopen: sit back and relax (ff wachten).

[ Voor 0% gewijzigd door konehead op 21-06-2014 23:20 . Reden: BrandT ]

• konehead
  • Nu online
MieJuul schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:34:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe er gemeten is.
Als ie hem onder belasting gemeten heeft, bvb op klemmen van schakelaar, is die 350v heel zo gek nog niet.
Als het daadwerkelijk een open klem spanning is die gemeten is, lijkt mij ook dat ie hoger moet zijn dan dat.
Ik denk dat die 350v ook goed is (en om heel eerlijk te zijn: hij heeft ook een piek van 370v gemeten). Hoe groot is de kans dat mijn inverter wel goed is en dat hij de verkeerde waarde weergeeft?

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Die kans lijkt me vrij klein.
Zit er een schakelaar tussen de panelen en de omvormer?
Of zitten ze rechtstreeks aangesloten?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• konehead
  • Nu online
MieJuul schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 08:13:
Die kans lijkt me vrij klein.
Zit er een schakelaar tussen de panelen en de omvormer?
Of zitten ze rechtstreeks aangesloten?
Mooi. Want de installateur belde nog: ze gaan het met Samil power bespreken. Ik hoop niet dat ze met zo'n slecht verhaal aankomen dat de inverter het verkeerd weergeeft.maar verder ok is. Want dan ben im direct aanzet: > externe kWh logger installeren.

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Ik zou het sowieso niet accepteren als ze met dat verhaal aankomen.
Maar dat even terzijde, wat is het antwoord op m'n vorige vraag?
Zijn de panelen rechtstreeks aangesloten op de omvormer, of zit er een schakelaar tussen?

• Rol-Co

Rol-Co

Toch raar, het voltage is niet in de buurt van wat het moet zijn, een 400+ VOC (12x36 toch) en dan is het de omvormer. Die omvormer "vergeet" niet zomaar voltage hoor! En je komt vermogen te kort, je haalt maximaal 2000W zeg je , vermogen komt toch echt uit de panelen, als de omvormer dat vermogen zou opeten dan word hij schreeuwend warm.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
konehead schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:25:
[...]

Twee weken geleden heb ik bovenstaande informatie gepost. Na een aantal reacties werd duidelijk dat het voltage van mijn systeem te laag was (altijd onder 300v). Vanmiddag is de installateur langs geweest. Door jullie tips en vragen kon ik haarfijn uitleggen waar het issue zat. De installateur heeft de string gemeten: +350v. Vervolgens het voltage op de inverter gemeten < 290v. Conclusie: alle panelen lijken aangesloten, de inverter is kapot. Dank voor jullie tips en adviezen 8) _/-\o_
oke

de Voc van een bisol 260Wp black = 38,3V
12 x 38.3 = 459,6 Voc.
dan moet je nog de temperatuur mee nemen en kom je ongeveer in de range van 420V tot 480V.
als de panelen los van de omvormer zijn.

de Vmpp van de panelen = 31V
12 X 31 = 372 Vmpp.
met temperatuur rond deze tijd is dat 330V tot 380V.
als de panelen aan de omvormer zitten.

mijn conclusie is niet dat het probleem niet in de omvormer zit.
het lijkt er mij op dat de string maar 9 panelen heeft in plaats van 12.
of nog een ander probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 21-06-2014 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Inderdaad migjes, zo dacht ik ook.
Vervelende is dat je dan eerst moet wachten op een andere omvormer voordat ze daar achter komen, weer weken voorbij natuurlijk voor dat helemaal in orde is. Beetje jammer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

konehead schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 07:06:
[...]

Ik denk dat die 350v ook goed is (en om heel eerlijk te zijn: hij heeft ook een piek van 370v gemeten). Hoe groot is de kans dat mijn inverter wel goed is en dat hij de verkeerde waarde weergeeft?
Als ik de opbrengst van 8 mei t/m 7 juni vergelijk met die van mij (2350Wp 25 graden):

8 mei beginstand 1511,6
7 juni eindstand 1833,5

Totaal 321,9KWh terwijl je met 3120Wp (factor 1.33 meer!) op zuid maar 267KWh hebt opgewekt.
Dat verschil verklaar ik niet met de 54 graden hoek en een andere locatie ;w
Nu presteert mijn systeem in verhouding wel erg goed, soms kom ik mee met systemen langs de kust _/-\o_
Stel dat je zo goed als mijn systeem zou gaan, dan kom ik op 428KWh!!
Een verschil van maar liefst 161KWh 8)7
Met de 54 graden en een andere locatie zal het zeker wel lager uit komen maar niet 161KWh :z
De opmerkingen over de te lage spanning onderschrijf ik, de installateur zal je dak op moeten gaan.
Overigens zit ik met mijn 10 panelen tijdens de productie gemiddeld op 290V.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05-2025
... de Steca hangt als volgt in het netwerk:

Steca --> TPlink 850 WA850RE (DHCP uit) --> Draytek 2130n router

De steca heeft dus geen DHCP aan, maar wel een vast ip adres. Via de browser tik ik dit adres in en voila, ik zie het routermenu. Dus dit werkt prima.
Bij het registreren heb ik via de browser met menuitem Info gekozen en onder System Info met copy and paste het serienummer gekopieerd,waarna tijdens het registratieproces dit nummer is ingevuld.
Lijkt me niet dat dit fout kan gaan ... :?
MXL schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:12:
[...]

Check even of je exact het juiste serienummer hebt ingevoerd. Hij is ook gevoelig voor hoofdletters. Als je het verkeerde nummer intoetst krijg je dit probleem.

Wat je even kan checken is in je browser het lokale ip adres intikken. Je komt dan in het scherm van je omvormer. Als je dan hem gewoon kan uitlezen weet je dat hij connectie maakt met de router. Dan is bovenstaande waarschijnlijk jouw probleem

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hartm11 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:28:

Lijkt me niet dat dit fout kan gaan ... :?

[...]
Als er een spatie extra in je copy/paste zit wel :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 15:40

Caveman

whahoehaha

konehead schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 07:04:
[...]
Je zal deze wel gevonden hebben: klik
Heb er al veel bekeken, maar deze nog niet. :)
Verder:
[list]
• De WIFI adapter kan niet tegen slecht ontvangst, ik heb daarom een WIFI access point boven op zolder staan
Check
• Ik zou geen gebruik maken van een hidden SSID
Check
• Qua instellen heb je het goed gedaan als er naast de WIFI antenne (Op de inverter) een groen lampje brand)
Check
• Qua website: zorg dat je het juiste ID van je inverter gebruikt (Check check check; na alle stappen hebben doorlopen: sit back and relax (ff wachten).
Het ID kan ik ff niet vinden.... :( Staat zeker aan de linkerkant van de inverter, daar zit net ff iets voor, zal wel even van de muur afhalen. Stond idd aan de linkerkant (grrr) Maar de handleiding op de letter gevolgd en het werkt ! _/-\o_

Bedankt zover !

[ Voor 5% gewijzigd door Caveman op 21-06-2014 12:33 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

stef110 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 18:22:
@ crazy

Als je intressen heb heb ik nog veel spullen om panelen te maken. Cellen draad glas eva enzovoort.
Als je intresse hebt hoor ik het wel.

Stef
Alle wires heb ik direct bij de cellen besteld. Weet niet welke cellen hebt? Ik zoek eigenlijk nog 36x 4Wp 156x156mm 0,5V/8A
Kan ze ook uit china laten komen, waar mn eerste setje vandaan komt.

EVA folie was ik in eerste instantie niet van plan, maar hoeveel heb je en kost het?

Nu eerst weekje vakantie en nog lekker rustig alles uitzoeken, deze week komen de cellen binnen en volgende week (1 juli) 2 Risen panelen ophalen. kom maar op zon!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Rol-Co schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:19:
Inderdaad, had me niet gerealiseerd dat er waarschijnlijk onbelast gemeten is.
Voc is 38.3V dus onbelast verwacht je met 12 panelen 460V, iets temperatuurafhankelijk. 350V onder belasting met warme panelen zou wel OK zijn.
Afhankelijk hoe er gemeten is, is het dus goed nieuws (oorzaak gevonden) of slecht nieuws (de installateur snapt het niet) .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Als er correct gemeten is dan is de conclusie van de installateur idd wat wonderlijk. Verschil tussen belast en onbelast dus omvormer is kapot. :?

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:18:
Als er correct gemeten is dan is de conclusie van de installateur idd wat wonderlijk. Verschil tussen belast en onbelast dus omvormer is kapot. :?
Ik denk dat hij het niet helemaal begrepen heeft, meten en er is voltage dus een kring en als goed bestempelt, maar niet berekend a.d.h van de hoeveelheid panelen. Maar er is voltage dus conclusie omvormer defect.

Je zou bijna een omvormer en mm onder de arm steken en gaan kijken daar he, tenenkrommend!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tja, als hij met een werkende omvormer bijvoorbeeld op de DC schakelaar 350V gemeten heeft terwijl de omvormer op hetzelfde moment 270V aangeeft is de meting en conclusie waarschijnlijk goed. Dus laten we niet te snel oordelen.

• Rol-Co

Rol-Co

Eens! Maar komt hij daarom niet hoger dan 2000W....lijkt me niet eigenlijk. Met zo'n verschil in voltage zou ik eerder denken aan een slechte connector/verbinding als het zo is wat jij beschrijft.

Maar we gaan het zien met de andere omvormer :)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:51
Bezig om een bekende van me op weg te helpen in de wereld van de zonnepanelen.
Komende week offertes aanvragen bij enkele bedrijven, nu al wat info op het forum om jullie mening eens te horen.
type: zakelijk
verbruik: 2012 = 27348kWh / 2013= 30334kWh (enkele vries-/koelcellen op het adres)
dak oriëntatie: ZW
daklengte: 20 meter
dakbreedte: 3,5 meter
hellingshoek: nog onbekend, gok tussen de 30-45 graden
obstakels: geen

Landscape kan ik dan 36 panelen kwijt, 40 in portrait als ik de standaardmaten (1,65*0,99) gebruik. Ik zie op de grote daken voornamelijk landscape liggen, wellicht vanwege de diodes?
Met panelen van 275Wp kom ik dan tussen 9900Wp en 11000Wp uit met een geschatte jaaropbrengst tussen de 8500kWh en 9900kWh. Prijs excl. installatie en excl. BTW ongeveer 1 euro per Wp.

Vragen:
- wat zijn de aandachtspunten bij installaties van deze grootte?
- zien jullie mogelijkheden om meer kWh's van het beschikbare dakoppervlak te krijgen?

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Leader98 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:21:
Zijn alle panelen tegenwoordig 250/260 Wp of worden de kleinere 195/200 Wp panelen ook nog veel gebruikt?

Als je veel schaduwdingetjes hebt, zou ik Solar frontier overwegen 170 Wp (1m x 1.25m). Anders maakt Panasonic ook mooie panelen met een andere maat, 240 Wp en 1.6 * 0.8 m
Gewoon puzzelen en kijken wat het beste voor jou situatie is.
Je dak op schaal tekenen in Word en dan puzzelen met panelen op schaal.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:53
Niek_ schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:29:
Komende week offertes aanvragen bij enkele bedrijven, nu al wat info op het forum om jullie mening eens te horen.
verbruik: 2012 = 27348kWh / 2013= 30334kWh (enkele vries-/koelcellen op het adres)

Landscape kan ik dan 36 panelen kwijt, 40 in portrait als ik de standaardmaten (1,65*0,99) gebruik. Ik zie op de grote daken voornamelijk landscape liggen, wellicht vanwege de diodes?
Met panelen van 275Wp kom ik dan tussen 9900Wp en 11000Wp uit met een geschatte jaaropbrengst tussen de 8500kWh en 9900kWh. Prijs excl. installatie en excl. BTW ongeveer 1 euro per Wp.

Vragen:
- zien jullie mogelijkheden om meer kWh's van het beschikbare dakoppervlak te krijgen?
Ik meen dat LG en BenQ panelen hebben van 300 Wp en 330 Wp. Dat is een stukje meer, maar wel veel duurder per Wp.
Zolang je geen schaduw hebt, zou ik gewoon zo plaatsen dat je de meeste panelen kwijt kan.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
Al eens aan Solar Frontier SF170 panelen gedacht?
Als je bijvoorbeeld set 6.1 neemt heb je 36 panelen en een opbrengst van minimaal 6120kWh en dat voor €5288,43 excl. btw.
Dat dekt lang niet het verbruik, maar je kan overwegen om ook op het NO dak eenzelfde aantal te leggen. Deze zullen minder opbrengen, maar gezien de CIS techniek van de SF panelen zal je nog een behoorlijke opbrengst hebben.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

Vragen:
En dergelijke installatie is erg moeilijk terug te verdienen. de volledige opwek zit in het lager energie belasting tarief......
Her\t voordeel is wanneer het zakelijk is dat de belasting aftrek van de winst ( Moet je wel winst maken) de EIA en nog een paar je een aftrek kan krijgen van maar als dat je betaald hebt (143%?).
Die SF lijkt me een goed plan, en het dak dan echt van nok tot goot vol leggen.

Die 1 euro per Wp kan ook MET installatie ! Even zoeken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• konehead
  • Nu online
MieJuul schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:21:
Ik zou het sowieso niet accepteren als ze met dat verhaal aankomen.
Maar dat even terzijde, wat is het antwoord op m'n vorige vraag?
Zijn de panelen rechtstreeks aangesloten op de omvormer, of zit er een schakelaar tussen?
Sorry! Ja er zit een werkschakelaar tussen.

• konehead
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:32:
[...]

Ik denk dat hij het niet helemaal begrepen heeft, meten en er is voltage dus een kring en als goed bestempelt, maar niet berekend a.d.h van de hoeveelheid panelen. Maar er is voltage dus conclusie omvormer defect.

Je zou bijna een omvormer en mm onder de arm steken en gaan kijken daar he, tenenkrommend!
Nadat d'e installateur weg was gegaan heb ik nog even terug gebeld, hij had wel rekening gehouden met het aantal panelen. Hij gaf aan dat door het weer (gisteren zwaar bewolkt) dat het voltage lager was. Ze gaan bij het installeren van de nieuwe inverter nog een meting doen. Ik houd jullie op de hoogte!

• konehead
  • Nu online
migjes schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:20:
[...]

oke

de Voc van een bisol 260Wp black = 38,3V
12 x 38.3 = 459,6 Voc.
dan moet je nog de temperatuur mee nemen en kom je ongeveer in de range van 420V tot 480V.
als de panelen los van de omvormer zijn.

de Vmpp van de panelen = 31V
12 X 31 = 372 Vmpp.
met temperatuur rond deze tijd is dat 330V tot 380V.
als de panelen aan de omvormer zitten.

mijn conclusie is niet dat het probleem niet in de omvormer zit.
het lijkt er mij op dat de string maar 9 panelen heeft in plaats van 12.
of nog een ander probleem.
Ik bespreek dit ook ff met m'n installateur! Dank

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand of het mogelijk is om op een omvormer met twee MPP trackers per string andere panelen aan te sluiten.

Heb een setje van 5x Yingli 255WP en 5x Canadian Solar 240WP, deze zitten nu op twee losse omvormers. Ik vroeg me af of ik deze eventueel op één omvormer met twee trackers kan plaatsen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• migjes
@revolution-nl
daar voor heb je dus juist omvormers met 2x mpp. ;)
dus ja.

alleen genoemde panelen leveren niet veel V.
en omvormers met 2x een mpp zijn ook al gouw 3kW.
dus zal lastig worden er 1 te vinden die dat kan met jouw panelen.

wat doen je strings nu in de praktijk leveren aan V en A?
(als ze echt goed warm zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:08:
@revolution-nl
daar voor heb je dus juist omvormers met 2x mpp. ;)
dus ja.

alleen genoemde panelen leveren niet veel V.
en omvormers met 2x een mpp zijn ook al gouw 3kW.
dus zal lastig worden er 1 te vinden die dat kan met jouw panelen.

wat doen je strings nu in de praktijk leveren aan V en A?
(als ze echt goed warm zijn.)
A weet ik niet, V zal rond de 120V zijn (hoog zomer waarschijnlijk nog een stukje lager). Dat zal dus erg krap worden voor de meeste omvormers.

Het was ook zomaar een hersenspinsel :P

Als ik naar één omvormer zou gaan heb ik ook meteen schaduw management nodig omdat de onderste rij s'ochtends en eind van de middag last heeft van schaduw. Op zich is mijn huidige setup met twee losse omvormers niet verkeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2014 11:26 ]

• migjes
@revolution-nl
snap ik.

misschien zijn de panelen wel te mixen tot 1 string?
ze lijken aardig het zelfde.
(geen idee van de hoek, of richting, of enigszins het type, dus kan er ver naast zitten)

je kunt de opstart spanning wel verlagen van een power-one pvi 3.0, maar of ik dat nu wil aan raden is iets anders.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:56:
@revolution-nl
snap ik.

misschien zijn de panelen wel te mixen tot 1 string?
ze lijken aardig het zelfde.
(geen idee van de hoek, of richting, of enigszins het type, dus kan er ver naast zitten)

je kunt de opstart spanning wel verlagen van een power-one pvi 3.0, maar of ik dat nu wil aan raden is iets anders.
Met één string zou ik naar een SMA HF omvormer kunnen gaan met optitrac :)
De hoek en de oriëntatie van de panelen is hetzelfde.

Even de paneel specs erbij pakken vanavond :P

• migjes
revolution-nl schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:10:
[...]

Met één string zou ik naar een SMA HF omvormer kunnen gaan met optitrac :)
De hoek en de oriëntatie van de panelen is hetzelfde.

Even de paneel specs erbij pakken vanavond :P
pak zoizo de specs er eens bij, kunnen we eens kijken wat de verschillen zijn.

lijkt mij dat zelfs een tl omvormer met 10 panelen geen probleem is, een hf lijkt me niet nodig.

(een power-one 3.0 heeft ook optitrack alleen heet het dan mppscanning. ;) )

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:14:
[...]

lijkt mij dat zelfs een tl omvormer met 10 panelen geen probleem is, een hf lijkt me niet nodig.

Volgens mij moet je een 255 niet in serie zetten met een 240. De 255 wordt dan gedegradeerd tot een 240. De stroom moet nl identiek zijn, het zijn stroom bronnen en ze staan nu eenmaal in serie. Spanningen zijn niet belangrijk voor een serie schakeling, die worden gewoon opgeteld.
De bij een serie schakeling van 255 en 240 zal de spanning van de 255 wel iets oplopen maar dat zal het verschil in stroom slechts deels goedmaken.

Als je nu eenmaal 2 omvormers hebt is het de beste (goedkoopste) optie om ze te laten hangen....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:13:
[...]

Volgens mij moet je een 255 niet in serie zetten met een 240. De 255 wordt dan gedegradeerd tot een 240. De stroom moet nl identiek zijn, het zijn stroom bronnen en ze staan nu eenmaal in serie. Spanningen zijn niet belangrijk voor een serie schakeling, die worden gewoon opgeteld.
De bij een serie schakeling van 255 en 240 zal de spanning van de 255 wel iets oplopen maar dat zal het verschil in stroom slechts deels goedmaken.

Als je nu eenmaal 2 omvormers hebt is het de beste (goedkoopste) optie om ze te laten hangen....
Dat klopt inderdaad, het zijn trouwens 250wp panelen. Die 50wp die je in totaal dan verliest compenseer ik waarschijnlijk wel ruimschoots met het schaduw management.

Ik laat mijn vertrouwde SB1200's waarschijnlijk gewoon door pruttelen, maar vind het wel aardig om erover na te denken :)

Achteraf gezien was het beter geweest om bij de tweede sets voor hetzelfde type canadian solars te kiezen maar dat is achteraf gelul ;)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2014 14:43 ]

• migjes
revolution-nl schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:31:
[...]

Dat klopt inderdaad, het zijn trouwens 250wp panelen. Die 50wp die je in totaal dan verliest compenseer ik waarschijnlijk wel ruimschoots met het schaduw management.

Ik laat mijn vertrouwde SB1200's waarschijnlijk gewoon door pruttelen, maar vind het wel aardig om erover na te denken :)

Achteraf gezien was het beter geweest om bij de tweede sets voor hetzelfde type canadian solars te kiezen maar dat is achteraf gelul ;)
het hangt allemaal aardig af of de types wel het zelfde zijn.
(maar ook daar buiten zijn er mogelijkheden, pciop draait met 2 en 3 bruchbars door elkaar bv)

uit eindelijk tel je alle V van de panelen bij elkaar op, en neem je de laagste A.
(en dan moet je er nog iets bij optellen, allen die is lastig te schatten hoeveel dat zal zijn.
de mpp zal een punt proberen te vinden tussen de A van panelen 1 en panelen 2.)

je kunt het zelfs beperkt een keer testen door alle panelen eens aan 1 sb1200 te hangen. ;)
(zonder de specs te weten, dus check dat eerst voor je dat doet.)

die 50Wp verlies (als het al zo is) is geen ramp als de panelen al met een 5% afwijking worden geleverd.
de standaard afwijking kan al meer zijn. ;)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 16:04:
[...]

het hangt allemaal aardig af of de types wel het zelfde zijn.
(maar ook daar buiten zijn er mogelijkheden, pciop draait met 2 en 3 bruchbars door elkaar bv)
En door die strings ( string 1 en 3 mix van div merken en 2 a 3 buchbaars 3 en 6 diodes ) jenst ook
gewoon een stroom (A) door van + 9,5A ( omvormer en handmeting ( nee niet met m,n blote handen ) )
bij pieken van bijna 6KW ( uit 5,4KWp )

B,t,w, string 3 wordt over een aantal weken echt een cocktail van 3x 240Wp( 3 diode 2bb ),
3x 250Wp( 6 diode 2 bb ) en 3x 150Wp ( 36cels 2 diode 3 bb ) alles in serie op 1 string :P

En dat draait gewoon als een tiet. :X

Ik ben nu eenmaal een praktijkman en wordt soms wel wat onpasselijk al die theoretische onderbouwingen

8)

• migjes
@PClop
aantal diodes maakt ook niet uit.
of je nu een diode hebt voor 1 x 10(6 diodes) of voor 2x 10 cellen(3 diodes).
dat boeit niet.

maar ik vraag het me wel af of 6 x 12 van 5" cellen wel zou moeten mengen met 6 x 10 van 6"cellen.
die combi ben ik nog niet tegen gekomen. (verschil tussen 5,5A en 9A is toch wel aardig veel)
ben jij er zo 1 aan het plannen?
(ik kan het niet uit je gegevens halen)

(er is gewoon ook een heel groot verschil tussen mensen die al apparatuur hebben en er iets anders mee willen gaan doen, en mensen die nog niks hebben, het antwoord verschild dan aardig bij mij.)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:14:
[...]

Got it :)
De verschillen lijken minimaal, geen idee wat dit in de praktijk doet op één string.

Yingli YL250P-29b
8.24(A) Vmpll
30.4 (V) Isc
8.79(A) Voc
38.4(V)
6x10

Canadian Solar CS6P-240P
8.03(A) Vmp
29.9 (V) Isc
8.59(A) Voc
37(V)
6x10 cellen

Huidig schaduw probleem in de ochtend en namiddag/avond
http://www.pvoutput.org/i...634&sid=16822&dt=20140611
http://www.pvoutput.org/i...634&sid=16822&dt=20140516

Ik heb stiekem wel zin in een SMA2500HF :9 :X

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2014 18:23 ]

• migjes
@revolution-nl
dat zijn gewoon de zelfde panelen. (niet vreemd van kijken als de cellen uit de zelfde fabriek komen, verwacht het niet met deze merken, maar zeg nooit nooit.)

verschil is maar 0,21A, waar van de mpp al wel een gedeelte kan oplossen.
en de natuur is toch grilliger als de STC waarde. ;)

dit kan toch gewoon op 1x een mpp van een tl omvormer.
een sma/power-one etc... of je eigen voorkeur of waar je toevallig aan kunt komen.

de Vmpp zal ergens op de 380V uitkomen (iets lager als het warm is) en dan zit je met de meeste tl omvormers op het optimum.

edit:
gewoon een sma3000tl, een hf wil echt meer V ongeveer +/-530, en een tl wil +/-350V

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 23-06-2014 18:12 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 18:10:
@revolution-nl
dat zijn gewoon de zelfde panelen. (niet vreemd van kijken als de cellen uit de zelfde fabriek komen, verwacht het niet met deze merken, maar zeg nooit nooit.)

verschil is maar 0,21A, waar van de mpp al wel een gedeelte kan oplossen.
en de natuur is toch grilliger als de STC waarde. ;)

dit kan toch gewoon op 1x een mpp van een tl omvormer.
een sma/power-one etc... of je eigen voorkeur of waar je toevallig aan kunt komen.

de Vmpp zal ergens op de 380V uitkomen (iets lager als het warm is) en dan zit je met de meeste tl omvormers op het optimum.
Bedankt voor het meedenken.

Denk je dat optitrac de schaduw problemen kan ondervangen? Dat is wel een voorwaarde, de rij onder de dakkapel heeft 's ochtends schaduw van de dakkapel en al vroeg in de avond schaduw van een appartementen complex.

De rij boven de dakkapel heeft later op de avond schaduw.

De 2000/2500hf start al bij 175v maar de sb 2500/3000tl is inderdaad ook een mooie optie.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 23-06-2014 18:22 ]

• migjes
@revolution-nl
een hf start wel bij 175V, maar de rendements-cijfers zijn van 530V. ;)
(sma geeft nooit helemaal netjes wat dan het rendement is bij de lagere V, maar zal wel iets lager zijn.
ik gok een % of 2 misschien nog wel meer. databeestje kan je daar meer over vertellen.)
je hebt hem niet nodig, een omvormer die te minste niet onder gedimensioneerd is en gewoon tl.
dan zit je op het aardig op het optimum.

of optitrack/mppscanning/pvsweep jouw schaduw probleem oplost?
denk het niet, te minste ik vind het zo weinig probleem om het op te lossen.
het is gewoon maar een heel klein beetje verlies als ik naar de grafiek kijk.
dat soort oplossingen doen maar een 50% van de 50% van het probleem oplossen.
dus in plaats van dat je dat je om 10:20 ongeveer 588W hebt heb je dan een +/-750W.
en om 8:15 heb je nog steeds maar 250W.
in ieder geval minder als 1 kWh die dag.

je kunt ook gewoon een power-one proberen, die kan met 2 mpp's draaien of de 2 mpp's in parallel draaien.
(of zo een trucje met een sma3000tl variant, het merk dat boeit niet zoveel)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 18:30:
@revolution-nl
een hf start wel bij 175V, maar de rendements-cijfers zijn van 530V. ;)
(sma geeft nooit helemaal netjes wat dan het rendement is bij de lagere V, maar zal wel iets lager zijn.
ik gok een % of 2 misschien nog wel meer. databeestje kan je daar meer over vertellen.)
je hebt hem niet nodig, een omvormer die te minste niet onder gedimensioneerd is en gewoon tl.
dan zit je op het aardig op het optimum.

of optitrack/mppscanning/pvsweep jouw schaduw probleem oplost?
denk het niet, te minste ik vind het zo weinig probleem om het op te lossen.
het is gewoon maar een heel klein beetje verlies als ik naar de grafiek kijk.
dat soort oplossingen doen maar een 50% van de 50% van het probleem oplossen.
dus in plaats van dat je dat je om 10:20 ongeveer 588W hebt heb je dan een +/-750W.
en om 8:15 heb je nog steeds maar 250W.
in ieder geval minder als 1 kWh die dag.

je kunt ook gewoon een power-one proberen, die kan met 2 mpp's draaien of de 2 mpp's in parallel draaien.
(of zo een trucje met een sma3000tl variant, het merk dat boeit niet zoveel)
Het verschil is nu natuurlijk klein omdat ik twee aparte omvormers heb. De set boven de dakkapel presteert op een zonnige dag minimaal 10% meer dan de onderste set. Die opbrengst moet wel op peil blijven.

In de dag grafiek zie je ook duidelijk wanneer de schaduw op de onderste rij valt. Ik heb de hoop dat ik met optitrac 's ochtends wat minder last heb van de slag schaduw van de dakkapel, die is nogal hardnekkige zeker later in de zomer als de zon lager komt te staan.

Ik denk dat ik MP maar eens in de gaten moeten houden.
Iemand nog interesse in twee sb 1200's? O-)

• migjes
@revolution-nl
a zo bedoel je.
een omvormer zonder opitrack/mppscannig/pvsweep.
zal als alles in 1 string zit het zelfde grafiekje laten zien. (schaduw problemen worden nog al eens erg overdreven en vaak zie je dat de omvormer gewoon te weinig V heeft waardoor het groter lijkt)

panelen hebben ook nog diodes, lost ook veel schaduw op.
daarvoor heb je wel extra V nodig, in sommige situaties zakt de V doordat diodes stukken uit schakelen.
(en natuurlijk laten ze bij het reclame filmpje van optitrack het totaal zonder diodes zien, marketing noemen we dat)

opitrack/mppscannig/pvsweep trekt dat schaduw probleempje wel wat bij. (zie daarvoor het vorige bericht)

edit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
hier schaduw van een poezen deken op 1 van de 10 panelen. ;)
(met de snelste logging die mijn omvormer kan. +/- seconde)
zonder opitrack/mppscannig/pvsweep ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 23-06-2014 19:03 ]

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik ga de SF 165's aanschaffen, 20 stuks. Geen schaduw, vrij dak.
Twijfel alleen over de te kiezen omvormer.

Wil niet de duurste, dus geen sma. Ben aan het kijken naar een samil power 3.6, een omnik td2 in of 3.0 of 4.0.
Welke adviseren jullie, in combinatie met 20x SF? Of een heel ander?
Zou een 3.0 voldoende zijn of wordt ie dan teveel onder gedimsioneerd? Ik zit in het oosten van nl.

Hoe zouden jullie deze panelen, gezien de hoge spanning aansluiten? Parallel/serie en waarom? Kortom, advies gevraagd in een afrondende fase 😀

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Verwijderd

20 is
2x10
1x20
4x5
probeer bij deze configuraties een high voltage omvormer te vinden die hun optimum hebben bij spanning ____? en 45c
optimum is meestal het punt waarvanaf een high voltage omvormer zijn maximale efficiency kan bereiken.
"maximaal koppel bij een zeker toerental"

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

groxgrox schreef op maandag 23 juni 2014 @ 20:07:

Wil niet de duurste, dus geen sma. Ben aan het kijken naar een samil power 3.6, een omnik td2 in of 3.0 of 4.0.
Zou een 3.0 voldoende zijn of wordt ie dan teveel onder gedimsioneerd? Ik zit in het oosten van nl.

Hoe zouden jullie deze panelen, gezien de hoge spanning aansluiten? Parallel/serie en waarom? Kortom, advies gevraagd in een afrondende fase 😀
Bijzonder. Je wilt niet de duurste, maar wel de goedkoopste? Je mist een hele slag middenklasse omvormers. PowerOne, Delta, Kostal, Fronius, Kaco, Voltwerk, etc. Zou ik toch liever ophangen dan Samil, Omnik, of Goodwe (om er nog maar 1 te noemen). En kost je 100 EUR meer, als 't al 100 EUR is, mits je goed zoekt. Of je moet gokken dat je Chinees na 6 jaar kapot gaat, want 10 jaar garantie.

Kostal is gek op hoge voltage's. En ingebouwde webserver. Sowieso heb je geen 3600 Watt's omvormer nodig, maar is een 3000 zat. En meestal ook al dual MPPT, kan voordelig zijn.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 21:49

Barrycade

Through the...

Hoe aan te sluiten ligt aan de voltage die je gekozen omvormer aan kan.
Met je SF's moet je rekening houden met 100-110V per stuk. Dus met 20 stuks zal je waarschijnlijk met 4x5 uitkomen. Dus parallel en daar ontkom je bijna niet aan.

Je hoeft geen SMA, prima, maar waarom dan niet een merk als Steca, maar meteen een paar China merken?
Ik neem aan dat je op Zuid gaat, dus ik zou niet te veel onderdimentioneren. Aangezien de SF's nog wel eens willen pieken ruim boven de specs.

Dus denk aan een de 3000 watt output. Maar wil je niet graag een afgevlakte parabool zien zou je naar een 3300-3600 watt model kijken.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
Goed keus!
20 panelen is 3300wp en dat zullen ze wel halen.
Als omvormer zou je een Omnik 3.0K TL2 kunnen nemen en dan in 4 strings van 5 panelen aansluiten.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

20x sf 165Wp, (twentezon? :) )

Wat is de orrientatie en hoek?

• groxgrox
Zoveel mensen zoveel meningen....
@rolco, nee geen twentezon.....
Oriëntatie zuidzuidwest, dak 40 Graden hoek

Kan je de adres gegevens pm-en als je wilt.... Ik sta altijd open voor advies! Graag zelfs!

Dus de meeste hier zijn wel van mening geen Chinese omvormer te kiezen....duidelijk.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

SF's schijnen gedurende het eerste jaar 10% vermogen er bij te kunnen krijgen. Een 3.3 kW omvormer is dus netjes maar meer mag ook :).
Kabels, panelen, connectors en omvormers hebben doorgaans een harde grens op 1kV en met een open klemspanning van 110V (120 in de winter) is 5x4 of 4x5 de enige optie.
Welke van de twee handiger is hangt van de omvormer af; 4 in serie is 320V onder NOCT en 5 wordt 400V.
Hier zijn plenty omvormers voor te vinden.
Neem er één waar je je goed bij voelt en die de features heeft die je wil (wifi of grafisch display, fabrikantportal of pvoutput, ventilator of niet etc).
Vervolgens kijk je in de efficientiecurve welke spanning hij wil hebben en deel je de strings in op 4 of 5 in serie.

• groxgrox
Proton, dank, dat het die panelen worden is wel duidelijk.
Qua omvormer eigenlijk geen wensen. Ja, wifi en in gezien via webportal, liefst gratis. Geen gekke dingen nodig of andere poespas. Het moet gewoon goed werken, komt toch op zolder te hangen. Goede garantie en prijstechnisch gezien interessanten, logisch, goed moeten werken met SF

• WoudseHoeve
Waarom WiFi ?? Een harde verbinding is altijd beter. Je trekt toch een kabel naar de zolder voor de aansluiting in de meterkast. Kan de Ethernet kabel er ook wel bij, nu een klein beetje moeite 30 jaar lang een hoop profijt.

• Rol-Co

Rol-Co

groxgrox schreef op maandag 23 juni 2014 @ 20:44:

Kan je de adres gegevens pm-en als je wilt.... Ik sta altijd open voor advies! Graag zelfs!

Dus de meeste hier zijn wel van mening geen Chinese omvormer te kiezen....duidelijk.
Die had ze in de aanbieding namelijk, zie mp.

Kwa omvormer, tja......zie wat solar frontier zelf gebruikt in hun power sets, alleen komt daarmee 18 of 21 stuks mooier uit kwa strings.

Maar neem gerust een omvormer van 3300 of hoger, sf gaan redelijk tegen max, met 40 graden en rond deze tijd zeker.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

@groxgrox
Kun je geen 21 of 24 kwijt.......
De stringverdeling komt dan mooi uit voor en al eerder genoemde Steca!
Een tip van een SF bezitter met inmiddels een paar maanden ervaring, neem minimaal een 3600 omvormer!
Er zitten hier nog wel wat mensen op het forum met SF's die er achter zijn dat je behoorlijk gaat aftoppen met een ondergedemsioneerde omvormer!
En dat is niet alleen in het vroege voorjaar....

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op maandag 23 juni 2014 @ 18:39:
[...]
in de gaten moeten houden.
Iemand nog interesse in twee sb 1200's? O-)
Mijn Sma 2000hf staat er nog steeds op, wel bekeken, niet verkocht.

Ook bij lagere spanning is deze wel 95% efficient, dit tegenover 97 bij 400+ volt, dus dat klopt wel aardig.

Let wel, het nadeel van schaduwmanagement is dat je feitelijk de kleine opbrengst van de schaduwpanelen weg gooit. Overigens staat niet in verhouding tot het verlies van een volledige string bij schaduwval.

Ik ben er zelf tevreden over hoe deze met de dakkapel schaduw omgaat. Goedkoper dan micro omvormers iig.

Verwijderd

Barrycade schreef op maandag 23 juni 2014 @ 20:20:
maar meteen een paar China merken?
Wat is daar eigenlijk precies mis mee? Zie dit punt wel vaker voorbij komen maar is dat gebaseerd op echte ervaringen met of op vooroordelen? Ik heb deze ook wel wat betreft andere goederen maar ondertussen doen ze het in de tests best heel aardig tot meer dan aardig. :)

Gewoon een vraagje, het meeste spul komt daar vandaan inclusief panelen dus ergens doen ze wel iets goed en dat zal echt niet alleen liggen aan een 'westers' mannetje dat orders uitdeelt. ;)

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 18:17
groxgrox schreef op maandag 23 juni 2014 @ 20:44:

Heb zelf 4x4 SF-165S op een StecaGrid 3010. Mijn 2640 Wp topt dit soort dagen soms af op 3060 Watt, dus om 't meeste eruit te halen kan ik zeker aanraden om wat marge te nemen op de omvormer. Tegelijkertijd wil je de startspanning natuurlijk laag hebben.

4x5 gaat heel mooi op een StecaGrid 3600. Je hebt dan 300 Watt marge en een startspanning van 350V.
Zie ook: StecaGrid Configurator.

Heb zelf een UTP-kabel naar boven getrokken, achter mijn gasleiding langs. Maar uiteindelijk wil je toch loggen met PVOutput en niet met die kneuterige Steca portal. Dus zit die kabel je echt dwars, dan zou ik die gewoon laten zitten en een goede kWh-meter met een YouLess of Arduino plaatsen.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@WoudseHoeve
Wifi kan zuiniger zijn :)
Sommige switches pakken 0,6W voor elke ingeprikte kabel.

Steca 3000 of 3600 kan ook prima met 4 strings van 5 SF's, bijna alle omvormers lusten 400V.
Je bent schaduwvrij zeg je dus de bypassdiodes etc gebruik je toch niet en schaduw doet het toch heel anders zodra je strings parallel gaat zetten.

@china omvormers
ABB heeft denk ik wel de expertise om de kwaliteit te beoordelen; zij hebben het chinese Power-One gekocht.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Het is je nu al veel verteld maar ik ga het ook nog even doen. Inderdaad een grotere omvormer nemen, dus een 3600 ipv 3000. De steca bevalt mij zeer goed. De 3600 moet volgens mij 4x5 kunnen doen.