ik zit even met hetvolgende
mijn huidige omnik 4 omvormer is actief sinds mrt 2013
tot voor kort nooit problemen mee gehad.
echter sinds een week of 4 ongeveer zie ik op bewolkte dagen op t moment dat de zon doorbreekt een Vac failure. De Vac is op dat moment heel even boven de 250V geweest waardoor deze fout ontstaat.
na 30sec start omvormer weer en afhankelijk van t zonlicht gaat tie nog een paar keer in de fout
nu heb ik de Vac logging van maart vorig jaar tot heden zitten bekijken en tot pakembeet 2e week mei 2014 kwam Vac niet boven de 246V. ook niet op de moment dat de zon net doorbrak en de omvormer van bijv 500watt naar 3000watt schiet
echter nu zie ik t regelmatig rond de 248 of hoger gaan en zodra deze boven de 250 komt je raad t al Vac failure.
De omvormer is aangesloten via een XMVK-AS kabel van 2.5mm lengte 22m van omvormer tot groepenkast.
systeem heeft dus 14maanden probleemloos gedraait en nu dus regelmatig als zonnetje doorbeekt de Vac failure. Volgens de importeur ligt het aan de grondkabel deze is in hun ogen te dun en lig het niet aan de omvormer.
de uitbreidinset ligt er nu net een week op het woonhuis dus dat kan de oorzaak niet zijn
er is in de tussentijd niets aan de bebakeling gebeurt of in de tuin ook niets in de grond
ik vindt het zelf niet aanemelijk dat nu spontaan na 14maanden de kabel te dun zo zijn.
volgens hun berekeningen heeft een 4300wp systeem min 4mm kwadraat nodig terwijl volgens diezelfde berekening een 3800wp systeem wel op 2.5mm aan de ac zijde kan
gezien mijn oostwest opstelling en t feit dat de omvormer bij een vermogen van 2500watt al op een Vac zit van 250 en dus fout gaat . ligt het naar mijn idee aan de omvormer
op 05-06-14 was het ook een pieken en dalen dag met uitschieters naar 2000 en 3000 watt
echter Vac is niet boven de 245 geweest
graag jullie mening in deze
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 19-06-2014 13:40
]