Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.884 views

• trabbit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik ben een beginner in de zonnepanelenwereld. Ik heb eindelijk admin rights gekregen van SolarEdge. Nu ben ik dus wat aan het rondneuzen en viel mij op dat panelen 1.1.1, 1.1.5 en 1.1.6 in de ochtend vaak op een hoger voltage werken maar wel evenveel power genereren. Deze 8 panelen staan allemaal op zolder onder een hoek van 10 graden (geen schaduw). Weet iemand waardoor dit komt?

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/panelen.png

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af275/kolere88/power-voltage.png

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou ze toch van zolder halen en ze op het dak neer leggen.

je bedoeld ?

• trabbit
Heuh ze staan op het zolderdak of reageer je op iemand anders?

Edit:
je maakt een geintje, ze staan op het dak van de zolder natuurlijk ;) . De overige 7 links op het keukendak (meer schaduw). Die heb ik niet aangevinkt in het overzicht.

Wat ik bedoel met mijn vraag is met name het willen begrijpen. Waarom die drie panelen (1, 5 en 6) in vrijwel dezelfde omgeving, stand en richting in de ochtend op een hoger voltage werken.

[ Voor 60% gewijzigd door trabbit op 16-06-2014 23:13 ]

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:32
Misschien een hele gekke praktische vraag. Als je een dakkapel hebt met zonnepanelen eronder, hoe was je je ramen/dakkapel en zonnepanelen? Zelf of laat je dit uitbesteden en hoe ga je om met de situatie dat je niet op het dak voor je dakkapel kunt staan.

3kwp pvoutput

Verwijderd

en viel mij op dat panelen 1.1.1, 1.1.5 en 1.1.6 in de ochtend vaak op een hoger voltage werken maar wel evenveel power genereren.
@trabit dit vind ik persoonlijk ook een beetje een nadeel van meten per paneel
je gaat je afvragen waarom het ene paneel dit en t andere paneel dat doet ,
terwijl in jouw ogen die invalshoek en hoeveelheid licht gelijk zijn zijn.

teveel meten nodigt uit tot teveel corrigeren.
de 1e dagen na de uitbreiding die we hier hebben gehad zat ik me ook af te vragen waarom smorgens bij aanspringen omvormer het voltage van 8 panelen woonhuis hoger is dan 9 panelen schuur.

ga je dan logisch nadenken komen er genoeg redenen boven water :
<1> Hellingshoek woonhuis 45 gr hellingshoek schuur 11 gr
<2> woonhuis 250wp panelen , schuur 240 wp panelen
<3> Voc panelen woonhuis iets hoger als Voc panelen schuur
<4> etc

zolang de string in zijn geheel het goed doet maakt te me niet zoveel uit

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-01 18:37
Klopt het dat als je een string hebt van bijvoorbeeld 8 panelen en er gaat er een 1 defect, dat deze dan vervangen moet worden door exact hetzelfde paneel?
Deze stelling hoorde ik onlangs van een adviseur maar ik vraag me af of het klopt. Dat zou betekenen dat je de gehele string moet vervangen als het betreffende type niet meer beschikbaar is, of met 7 stuks verder moet gaan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Msniekers schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:18:
Klopt het dat als je een string hebt van bijvoorbeeld 8 panelen en er gaat er een 1 defect, dat deze dan vervangen moet worden door exact hetzelfde paneel?
Deze stelling hoorde ik onlangs van een adviseur maar ik vraag me af of het klopt. Dat zou betekenen dat je de gehele string moet vervangen als het betreffende type niet meer beschikbaar is, of met 7 stuks verder moet gaan.
bijna, het is exact het zelfde type paneel.
dus heb je 5" cellen mono in een 6 x 12 setup per paneel.
dan wil je weer 5" cellen mono in een 6 x 12 setup per paneel hebben.
liefst in een ongeveer het zelfde aantal Wp maar dat is niet het belangrijkste als dat meer of minder is boeit maar een klein beetje.

dus liever geen 5"met 6" mengen of poly met mono of 6 x 10 met 6 x 12.
(soms kan het wel, maar meeste combi's zijn geen aanrader.)

een 12 X 12 met een 6 x 12, kan dan weer wel gemengd worden.

welk merk je gebruikt is vaak niet zo heel belangrijk.
(maar ook hier zijn er wat uitzonderingen, sommige merken gebruiken best wel wat exotische trucjes en dan liever niet)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 16:35
Ben even in discussie met een leverancier van panelen mbt de zwaarte van een omvormer.

Ik geef aan dat ik graag een omniksol 3.0 Tl2 of een Power One 3.0 OUTD-s wil hebben icm met 15 PV panelen van 255 WP (dus totaal 3825 WP).

In mijn ogen is het beter om de omvormer onder te dimensioneren (geen verdere uitbreiding in toekomst) dan over te dimensioneren. Ik las dat deze discussie hier ook al eens is gevoerd en dat het aftoppen van de opbrengst hierdoor maar minimaal is, maar dat het rendement van de omvormer hoger is bij onderdimensioneren.

Is mijn stelling correct m.b.t. bovengenoemde omvormers ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• migjes
@peauke
omniksol of power-one.
ze zijn vrijwel gelijkwaardig aan elkaar.
de 1 kan iets meer dit en de ander iets meer dat.
(ik gebruik de power-one iets vaker omdat ik er bekend mee ben en de extra trucjes weet die er mee kunnen.
ik heb verder niks tegen omnik. (hoewel ze in het verleden wel aardig wat foutjes hebben gemaakt)
en je kunt ze bijna gewoon omwisselen)

over of onder dimensioneren heeft niks met het rendement te maken.
het is perfect mogelijk om een onder gedimensioneerde set te maken met vol rendement of anders om.
het heeft meer met de combinatie van soort paneel op de omvormer te maken.

dus (ik gok een beetje het type paneel) is een power-one 3.0 met beide mpp gekoppeld tot 1 mpp.
en daar 12(of 13) van jouw panelen er aan gekoppeld erg hoog in rendement en over gedimensioneerde omvormer.
de V voor de omvormer is dan rond de 350V en het aantal Wp is dan 3060 terwijl de omvormer 3300W aan kan.

maar de zelfde power-one 3.0 kan ook perfect draaien met 24X 255Wp. (ja schrik niet dat is 6120Wp)
ook de V is dan ongeveer 350V op beide mpp's
dit is dan wel een super onder gedimensioneerde omvormer.
maar zal nog niet eens zo slecht draaien er komt in ieder geval veel kWh uit.
(ook ik krap op mijn hooft met deze opstelling, ik raad hem niet aan maar het kan wel, en kan best wel eens kosten effectiever zijn als verwacht als je allen naar geld kijkt. ik raad eigenlijk in dit soort gevallen aan om naar een power-one 3.6 of 4.2 te kijken. lol)

een power-one 3.0 met 20 X 170/200Wp (panelen met 5" cellen) is ongeveer waar hij eigenlijk wel voor ontworpen is. voor een set op zuid vind ik het zelf net iets te veel Wp maar voor mijn oost-west is i aardig perfect. (hoewel, niks is perfect, ik wil graag een beetje meer, maar ja wie niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

peauke schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 12:05:
Ben even in discussie met een leverancier van panelen mbt de zwaarte van een omvormer.

Ik geef aan dat ik graag een omniksol 3.0 Tl2 of een Power One 3.0 OUTD-s wil hebben icm met 15 PV panelen van 255 WP (dus totaal 3825 WP).

In mijn ogen is het beter om de omvormer onder te dimensioneren (geen verdere uitbreiding in toekomst) dan over te dimensioneren. Ik las dat deze discussie hier ook al eens is gevoerd en dat het aftoppen van de opbrengst hierdoor maar minimaal is, maar dat het rendement van de omvormer hoger is bij onderdimensioneren.

Is mijn stelling correct m.b.t. bovengenoemde omvormers ?
Het verlies door aftoppen is wellicht niet zo hoog, maar de efficiëntie verbetering is ook maar minimaal. Belangrijkste reden om de onderdimensioneren is de kosten die je bespaart met de aanschaf van een kleinere omvormer. Als een grotere omvormer niets duurder is, zou ik hier voor kiezen.

Hoe wil je 15 panelen trouwens aansluiten op deze omvormers? In 1 string is de spanning gevaarlijk hoog, is twee strings de spanning vrij laag. Zeker geen optimale spanning.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

In 1 string is de spanning gevaarlijk hoog, is twee strings de spanning vrij laag. Zeker geen optimale spanning.
in 1 string verdeel je hem wel parallel over de 2 mpp van de omvormers
max 570Voc is te doen op de omnik

ik kan niet oordelen over die andere

• migjes
@peauke
zoals anton ook al zegt, het economische aspect.
ik koop een power-one 3.6 voor 50 euro extra tegen over een power-one 3.0.
de power-one 3.6 kun je instellen op een max uitput van 3850W (16A).
die 50 euro verdelen over 10 jaar maakt 5 euro of per jaar een 23kWh meer opbrengst per jaar.
lol onder of over dimensioneren hoeft niet.
(maar leveranciers hebben soms vreemde prijzen)

met de power-one 3.6 kun je theoretisch 12 panelen op 1 mpp hangen en de 3 andere op de andere mpp.
maar raad liever een 11 + 4 aan voor de zekerheid om wat marge te hebben.
(moet je wel wat instellen op het apparaat.
check http://stringsizer.power-one.com/)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-06-2014 13:31 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:21:
@peauke
zoals anton ook al zegt, het economische aspect.
ik koop een power-one 3.6 voor 50 euro extra tegen over een power-one 3.0.
de power-one 3.6 kun je instellen op een max uitput van 3850W (16A).
die 50 euro verdelen over 10 jaar maakt 5 euro of per jaar een 23kWh meer opbrengst per jaar.
lol onder of over dimensioneren hoeft niet.
(maar leveranciers hebben soms vreemde prijzen)

met de power-one 3.6 kun je theoretisch 12 panelen op 1 mpp hangen en de 3 andere op de andere mpp.
maar raad liever een 11 + 4 aan voor de zekerheid om wat marge te hebben.
(moet je wel wat instellen op het apparaat.
check http://stringsizer.power-one.com/)
Ik zou juist 8 om 7 doen zodat beide strings altijd genoeg spanning hebben. 4 panelen in de zomer is wel wat weinig. Dat lijkt me niet handig.

• migjes
databeestje schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 13:59:
[...]

Ik zou juist 8 om 7 doen zodat beide strings altijd genoeg spanning hebben. 4 panelen in de zomer is wel wat weinig. Dat lijkt me niet handig.
je kunt hem instellen tot 90V op de mpp.
(maar hij zal het ook met minder doen, als de andere mpp het apparaat maar start.
niet echt een aanrader, maar als het perse moet kan het wel.)
ik gaf allen de extreemste vorm aan die mogelijk was ;)
een 9 + 6 heeft ook wel iets, net wat het handigste is op dak.

• peauke
Mijn bedoeling was inderdaad 7 en 8 aansluiten op de omvormer.

De panelen die er op komen zijn 15x 255 WP Yingli (poly) of 15x260 Wp BYD (poly) of 15x 255 WP Renesola (poly). oriëntatie is trouwens ZW op 20gr.

Dus 1 string parallel op de dubbele MPPT van de Power One / Omniksol is dus ook mogelijk :)

Wordt de Voc van de string verdeeld over de 2 MPPT, want als ik 15 panelen op 1 string zet wordt de Voc 629V (hoger dan 590V) volgens het omnik pv-plant programma (bij 255 WP Yingli).

Maar antwoord op de vraag is het goed mogelijk om deze panelen met deze vermogens op een omniksol 3.0 tl2 of Power One 3.0 aan te sluiten is dus Ja.

Nu alleen even puzzelen wat de beste optie is om aan te sluiten. :?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• trabbit
Msniekers schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 10:18:
Bij SolarEdge maakt dit niet uit, doordat de optimizer op het paneel de boel regelt en niet de omvormer. De omvormer communiceert met de optimizer. Dus het is ook afhankelijk van je systeem.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

peauke schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:41:
Mijn bedoeling was inderdaad 7 en 8 aansluiten op de omvormer.

De panelen die er op komen zijn 15x 255 WP Yingli (poly) of 15x260 Wp BYD (poly) of 15x 255 WP Renesola (poly). oriëntatie is trouwens ZW op 20gr.

Dus 1 string parallel op de dubbele MPPT van de Power One / Omniksol is dus ook mogelijk :)
Niet parallel zetten op de Omnik of Power One, je bedoelt waarschijnlijk gewoon 1 string van 8 of 7 per MPPT aansluiting. Het parallel aansluiten doe je alleen bij 2 gelijke strings om toch het volle vermogen te halen bij deze omvormers. Deze zijn ongelijk, dus per MPPT aansluiten.
Wordt de Voc van de string verdeeld over de 2 MPPT, want als ik 15 panelen op 1 string zet wordt de Voc 629V (hoger dan 590V) volgens het omnik pv-plant programma (bij 255 WP Yingli).
Steca 3000, SMA 3000HF, SMA 3000TL/TLST zijn allen geschikt voor 1x15

Er zijn er vast nog wel anderen die het bereik ervoor hebben. Lijkt mij dat als er geen schaduw is dat beter bij sommige andere omvormers aansluit.

Verwijderd

ik vind de aeg 1500 leuk, kost minder dan een steca500, is efficient en met firmware5 heeft deze 10% overload nominaal =1650Wac en 1800Wac peak output
het mppt bereik is 120v tot 450v en afhankelijk van de input dc 94 tot 98% efficient
er kunnen dus heel goed sfjes op, 360Vdc is ideaal
ik ben er nu 2 aan het testen voor de lol

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:49:
ik vind de aeg 1500 leuk, kost minder dan een steca500, is efficient en met firmware5 heeft deze 10% overload nominaal =1650Wac en 1800Wac peak output
het mppt bereik is 120v tot 450v en afhankelijk van de input dc 94 tot 98% efficient
er kunnen dus heel goed sfjes op, 360Vdc is ideaal
ik ben er nu 2 aan het testen voor de lol
Deze is volgens mij gelijk aan de chint 1.5, alhoewel de " oude" chint maxt op 1650. Bij 4 SF panelen kom je met koud weer allicht in de problemen met de max spanning?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wat kost zo'n AEG PV1500 dan? 350 euro?

Verwijderd

ik heb er 2 uit een bva partij met garantie nieuw in doos voor 250 euro incl.
das toch niet gek.
mijn nieuwe extra suntech setje van 1kWp gaat er op eentje op het oosten,
de all-in prijs is er eentje waar henk kamp zich zorgen om mag maken in 2018 als hij salderen heeft verknoeit, ook dan is het gewoon leuk.
de andere word eenvoudig backup, want met een warmtepomp wil je niet zonder opwek komen te zitten, kolenbagger is immers duur en kent geen tvt.

oh, de telefoon gaat, het is henk....
zou hij begrijpen als ik zeg dat de vermeden gaskosten uit pv en warmtepomp deze nieuwe set heeft betaald ? ;w

/en hans nam ook een setje

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 20:10 ]

• peauke
databeestje schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:30:
[...]

Niet parallel zetten op de Omnik of Power One, je bedoelt waarschijnlijk gewoon 1 string van 8 of 7 per MPPT aansluiting. Het parallel aansluiten doe je alleen bij 2 gelijke strings om toch het volle vermogen te halen bij deze omvormers. Deze zijn ongelijk, dus per MPPT
Wat ik bedoel is bij de omvormer de + en - koppelen van de 2 mppt en met een y connector aansluiten op 1 string van 15 panelen of kan/gaat/mag dat niet 8)7

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Dat wil ik ook, een omvormer die een rendement haalt van 3 procentpunt meer dan opgegeven door de fabrikant. Kan je dat ook voor mijn omvormer regelen :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

peauke schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:50:
[...]

Wat ik bedoel is bij de omvormer de + en - koppelen van de 2 mppt en met een y connector aansluiten op 1 string van 15 panelen of kan/gaat/mag dat niet 8)7
Neen, met 1 string van 15 panelen, ook met Y connector is het nog steeds 629 Volt, dat is dus niet de bedoeling, dan gaat ie stuk.

string van 8 (~ 240 Volt) op A, string van 7 op B (~ 210 Volt)

Verwijderd

Dre schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:01:
@eric-pvt
Dat wil ik ook, een omvormer die een rendement haalt van 3 procentpunt meer dan opgegeven door de fabrikant. Kan je dat ook voor mijn omvormer regelen :)
nee dre, dat kan niet jij vist aan de verkeerde kant van het net

• GioStyle
  • Nu online
Voor 250 euro is wel een nette prijs. Op internet zie ik hem staan voor 350 euro. Dan vind ik hem in verhouding wel duur, want ik heb een Growatt 1500TL voor 400 euro (inclusief 10 jaar garantie). De Growatt heeft dan toch net wat extra's (dc switch, hogere efficiëntie).

[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 17-06-2014 21:39 ]

Verwijderd

voor problemen met een aeg of vragen kan ik gewoon aeg bellen in zwanenburg, dat is ook wel een extra
binnen de garanrtie kan ik er in 20 minuten heenrijden

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

GioStyle schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:38:
Voor 250 euro is wel een nette prijs. Op internet zie ik hem staan voor 350 euro. Dan vind ik hem in verhouding wel duur, want ik heb een Growatt 1500TL voor 400 euro (inclusief 10 jaar garantie). De Growatt heeft dan toch net wat extra's (dc switch, hogere efficiëntie).
Ik heb ze voorbij zien komen maar vond het al te duur, worden erg gedumpt afgelopen jaar, dat zal een reden hebben.

https://www.bva-auctions.com/auction/category/10372/589812

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

selfie quote
dre, in de folder staat een mppt efficiency van 99% wat zit je nou weer te zeuren?
in de folders staan verder de bereiken, de ouput en de efficiency.

@rol-co
dat veronderstelde ik ook, toch lees je weinig klachten en problemen, en ik heb ze ook in het geheel niet
ik had eerder al een protect pv 2000 en die is ook nog steeds prima. (foutloos >5000 op de teller)
in verhouding tot mijn eerdere delta en sma gewoonweg beter (persoonlijke opinie op basis van overpower, warmte en geluid service monitoring en garantie in 2 jaar)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2014 22:03 ]

• Wimrei
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-03-2025
Leverancier heeft mij een nieuwe omvormer Omnik geleverd.
De beginstand was 102 KWh, kan ik deze terug op 0 plaatsen ?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:52:
selfie quote
[...]

dre, in de folder staat een mppt efficiency van 99% wat zit je nou weer te zeuren?
in de folders staan verder de bereiken, de ouput en de efficiency.
Dat getal slaat op de MPPT (perturb and observe) algoritme, dat heeft niet met de daadwerkelijke DC/AC conversie te maken. link

Ik ken eigenlijk geen omvormers welke hier minder dan 99,7veel% procent efficient in zijn.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Wat zullen we doen.... 9 of 12 stuks? Keuzes, keuzes....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

12 !
Minder kan altijd nog :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wimrei schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:55:
Nee, kan voor zover ik weet bij geen enkele omvormer. Dan kun je nl. 2e hands omvormers als nieuw gaan verkopen.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 17-06-2014 23:53 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:05:
ik heb er 2 uit een bva partij met garantie nieuw in doos voor 250 euro incl.
das toch niet gek.
a je hebt er toch 1 bod op gedaan.
zolang het het eerste bod was vond ik de prijs wel aardig.
(altijd een beetje oppassen met die veilingen, maar als je ook los kunt laten is het eerste bod wel leuk als je hem per ongeluk hebt.)
was het de eerste partij van bva of de 2de die onder de hamer ging?
SunshineCompany schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 23:52:
[...]
Nee, kan voor zover ik weet bij geen enkele omvormer. Dan kun je nl. 2e hands omvormers als nieuw gaan verkopen.
ik kan gewoon een totale wipe doen op de power-one.
altijd oppassen met dit soort opmerkingen op tweakers, lol >:)
(moet zelfs een beetje oppassen met de logging dat ik sommige commando's niet te snel geef anders ben heel de historie kwijt. niet zo maar alle parameters proberen dus. lol)

Verwijderd

ja dat kan via de omnik app aanloggen lokaal via "manual mode" rechtsbovenin
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/5jJWk6h27WsviQKGx9XNvPMhu4Xie-sqjewZDsj6SdLkft52346sIwJnwqoHyUb1pPFmfypZcimzUTj5w5-KcGA=h200
via de app moet t zelfs mogelijk zijn om bijv max AC en min AC aan te passen bijv
of met een programmatje en datakabel usb-rs232 dan kan je om ook op 0 setten

@sunshinecompany
r. Dan kun je nl. 2e hands omvormers als nieuw gaan verkopen.
de operatinghours kun je niet resetten naar 0, dus kan je altijd zien of een omvormer nieuw is of bijv wat minder nieuw

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 08:17 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Nu we het daar toch over hebben : Weet iemand of ik de opwek teller van een Kostal PIKO 4.2 kan resetten ? :) (Al eens eerder gevraagd)

[ Voor 14% gewijzigd door WoudseHoeve op 18-06-2014 09:02 . Reden: tekst ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

elke omvormer heeft een factory test, dus een kWh standje kan wel.
de andere parameters zoals draaiuren of max dc overschreiding zijn belangrijker, want dat zegt of de omvormer nieuw is of 2e hands en overbelast.
op de sungrow is het zelfs een optie om alles te wissen..... weird eigenlijk.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 00:08:
[...]

a je hebt er toch 1 bod op gedaan.
`t is meer dat ik de bieder kende en er gewoon wel zo`n reserve omvormertje luste.
toen ik hem had kwam er spontaan een setje goedkope stp suntech voorbij waaien,
en na de initiele pv besmetting in 2006 is het upgrade virus dus nog even actief als altijd.

met een freubel omvormer is het leuk flashen en spelen, uiteindelijk leer je weer een hoop.
of wissel je zelfs om omdat je er een maatwerk produkt van hebt gemaakt, voor je eigen bemeten dc en i/v curve.

@hans
12=9 met 3 op marktplaats
12=12 dus meer kWh
12=~1800 uur warmtepomp aan

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 13:19 ]

• migjes
@eric-pvt
heb er ook wel even over zitten denken om te doen.
maar wil liever de centjes nog even op zak houden voor een warmte pomp.
zal vast nog wel iets voorbij komen in de toekomst.
er word nog genoeg gedumpt zo links en rechts.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Waarom staat er al 102 kWH op de teller als hij nieuw is? Op mijn omvormer (veiling gekocht) stond ook 222 kWH.

Als hij echt nieuw van een leverancier komt, zou je toch verwachten dat alles netjes op 0 staat.

Verwijderd

Ik heb toch heel wat omnik's geplaatst, en dat nog nooit meegemaakt.
Nee, ik ben nog nooit iets tegengekomen die de stand weer op 0 zou kunnen zetten.
- ik neem aan dat je het hebt over de stand op het display van de omvormer zelf...

Of je zou de firmware moeten her-installeren (nee, niet de firmware van de wifi-module) en daar heb je speciale apparatuur voor nodig.

Nee, deze lijkt niet splinternieuw, maar is -zeg maar- extra getest voor jou ;)

Aan de andere kant, die offset van 102 kWh is waarschijnlijk op de langere termijn verwaarloosbaar geworden op het totaal, je gaat namelijk veel grotere getallen erop krijgen. Er is vast wel mee te leven. Ik zou alleen nog wel even bellen met je leverancier, die moet dit kunnen uitleggen. :+

@ Swapevent Om welk omnik model gaat dat dan?

• Wimrei
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-03-2025
Iedereen bedankt voor de antwoorden tot zover.
Het gaat om een Omnik 3.0k-TL

Verwijderd

@Energiastic
dit werkt op de omnik1 , 1.5 , 2 , 3 en 4 en 5 geld ook voor de TL2 series hier

dat er een begin stand van bijv 100kwh op staat kan zijn omdat een omvormer na 1 week is teruggekomen
en daar heb je speciale apparatuur voor nodig.
met die datakabel usb-rs232 kan je de settings ook aanpassen alsook een firmware upgraden zelf
via die omnik af is het mogelijk om de overige settings aan te passen
zoals max Vac , MinVac, Max frequency , min Frequence, landcode , factory reset en counters op 0

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-12-2025
Gister zijn bij mij op het platte dak 8 panelen geplaatst. De situatie is als in het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/qxmpli.png

Aan de rechter kant is een schans van 2x2 panelen op 10 graden. Aan de linker kant had ik gedacht om de panelen op 20 graden te laten plaatsen, in verband met de optimale hoek. Nu is er bij het plaatsen toch voor gekozen om deze panelen op 10 graden te leggen.

Is er een reden waarom 10 graden toch beter zou kunnen zijn (ivm met schaduw of het platte dak of ...). Waarom zouden ze mijn vraag om 20 graden genegeerd kunnen hebben en de 4 panelen toch op 10 graden neergelegd zijn?

• bassa21
iivvvii schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:13:
Gister zijn bij mij op het platte dak 8 panelen geplaatst. De situatie is als in het volgende plaatje:

[afbeelding]

Aan de rechter kant is een schans van 2x2 panelen op 10 graden. Aan de linker kant had ik gedacht om de panelen op 20 graden te laten plaatsen, in verband met de optimale hoek. Nu is er bij het plaatsen toch voor gekozen om deze panelen op 10 graden te leggen.

Is er een reden waarom 10 graden toch beter zou kunnen zijn (ivm met schaduw of het platte dak of ...). Waarom zouden ze mijn vraag om 20 graden genegeerd kunnen hebben en de 4 panelen toch op 10 graden neergelegd zijn?
Waarschijnlijk omdat ze dan in 1 string geplaatst kunnen worden op je omvormer. En dat is inderdaad beter dan dat je 2 verschillende hellingshoeken hebt. ( even vanuit gaande dat je een omvormer hebt met 1 mppt)

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-01 10:52
Sinds gisteren ook de trotse eigenaar van een eigen PV-installatie :) Samen met 3 buren laten installeren.

De systemen:
4 x 16 TSMC 145Wp CIGS panelen
4 x SM3P Solarmax (Switserland) type P3000 - incl. webconnect

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10390482_460980904004848_2630727900782239035_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10425367_460980930671512_177194689971031799_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10403282_460980887338183_6381305984017820294_n.jpg

Ivm schaduwhoeken voor deze panelen gekozen. Situatie is West Zuid West.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-01 23:53

MieJuul

3970Wp

Ziet er mooi uit zo!
Allemaal dezelfde configuratie, kan dat wel waarderen.
Zo oogt het alszijnde 1 geheel.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

@Nuevocasa
Ziet er mooi uit!
Is dit in Stadshagen?

Moet je een bepaalde afstand van de grens/spouw afblijven? Anders zou het misschien mooier zijn om ze tegen elkaar aan te leggen. Desondanks wel heel mooi gelijkmatig zo en mooie dakpannen voor zwarte panelen.

• Nuevocasa
@MieJuul en @Brendan.B Bedankt. Ben ook erg tevreden met het resultaat! :*)

Tegen elkaar aan was inderdaad wat mooier geweest, ik weet niet of er een reden is waarom ze dat niet hebben gedaan. Het heeft ze wel wat moeite gekost om ze zo recht te krijgen, de daken zijn schijnbaar niet helemaal recht 8)7

Dit is inderdaad in Zwolle, Stadshagen.

• iivvvii
basanca schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 09:25:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze dan in 1 string geplaatst kunnen worden op je omvormer. En dat is inderdaad beter dan dat je 2 verschillende hellingshoeken hebt. ( even vanuit gaande dat je een omvormer hebt met 1 mppt)
Het gaat om een solaredge systeem. Is dit dan nog steeds van toepassing?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:43
Nee, bij SolarEdge heeft ieder paneel z'n eigen MPPT ;)

• bassa21
Cranberry schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:44:
Nee, bij SolarEdge heeft ieder paneel z'n eigen MPPT ;)
Ha.. In dat geval vermoed ik dat ze alleen 10 graden dakschansen bij zich hadden ;)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Nuevocasa. Zeer mooi! Laat daar de welzijnscommissie uit Hilversum maar eens goed naar kijken 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 20:29

DjVe

Hatsaflats!

Dat ligt er zeker netjes op. Mooi strak gemonteerd! Hebben ze nou zilveren klemmetjes gebruikt of komt dat gewoon door het licht?

• iivvvii
basanca schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:08:
[...]

Ha.. In dat geval vermoed ik dat ze alleen 10 graden dakschansen bij zich hadden ;)
hm lekker dan... Is er iets te zeggen over verlies aan opbrengst in euro's of is dat een erg lastige schatting?

• migjes
iivvvii schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:31:
[...]

hm lekker dan... Is er iets te zeggen over verlies aan opbrengst in euro's of is dat een erg lastige schatting?
lol, dat is 0 euro.
of zelfs een mooie kans dat het zelfs net iets meer doet.
hoe platter hoe langer de zon er in de zomer maanden (als het echt telt) er op staat.
maar die verschillen zijn zo klein dat het lastig te zien is.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nuevocasa schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:28:
Tegen elkaar aan was inderdaad wat mooier geweest, ik weet niet of er een reden is waarom ze dat niet hebben gedaan.
Minder schaduw van de dakkapel en meer vrij zicht op de hemelkoepel = hogere opbrengsten

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• WoudseHoeve
Nuevocasa schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:00:
Sinds gisteren ook de trotse eigenaar van een eigen PV-installatie :) Samen met 3 buren laten installeren.

De systemen:
4 x 16 TSMC 145Wp CIGS panelen
4 x SM3P Solarmax (Switserland) type P3000 - incl. webconnect

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ivm schaduwhoeken voor deze panelen gekozen. Situatie is West Zuid West.
Heel netjes ! Mijn complimenten!
Gaan jullie de monitoring ook samen doen? Kan je mooi zien als er een systeem is met een probleem ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:56
Ook ik overweeg PV panelen op het dak. 5 op de achterkant van de woning en 5 op de zijkant. Dan heb ik dus optimizers nodig.
Nu heb ik een offerte liggen met Trinasolar 260Wp panelen, 10 SolarEdge optimizers P300 en een omvormer SolarEdge SE 3000.
De optimizers maken 'm -naar mijn smaak- vrij prijzig.
Nu zag ik dat Trinasolar ook panelen heeft met ingebouwde Tigo optimizer en 5Wp meer vermogen (http://www.trinasolar.com...asmart_DC05A_25_28_EN.pdf. Die zijn relatief goedkoper.
Volgens de leverancier kan de SE omvormer uitsluitend met SE optimizers overweg, maar iets in mij zegt dat dat onzin is O-) Ik zou dan gelijk de duurdere SMA omvormer moeten hebben :?
Vragen die ik heb zijn:
  1. is het slim om voor een "combi-paneel" te gaan?
  2. klopt de stelling dat de SolarEdge omvormer alleen met SE optimizers werkt?
edit: merk Tigo toegevoegd

• migjes
@Marcva
lastig om het precies te zeggen met deze gegevens.
maar, als je nu panelen met 5" cellen gebruikt.
voorbeeld: http://www.sun-solar.nl/i...panelen-zwart-2-2-2-euro/
dan kun je makkelijk een omvormer met 2x mpp (omnik, power-one, sma) vullen zonder optimizers nodig te hebben.

• GioStyle
  • Nu online
Vast een domme vraag maar ik ben nieuwsgierig:

Stel je hebt een omvormer met een DC-ingangsbereik van 120 tot 600 DC. Deze omvormer heeft ook 2 MMP's. Geldt het ingangsbereik voor beide MMP's bij elkaar opgeteld of ieder apart? Ik ga er vanuit bij elkaar opgeteld, maar dat weet ik dus niet zeker. ;)

• migjes
@GioStyle
dat is in de meeste gevallen voor ieder apart. (99%)
zo heb ik 2x 350Vmpp op de omvormer staan.
bij elkaar zou dat 700V zijn en de omvormer kan maar een 600V aan. ;)

er bestaan geen domme vragen ;)

edit:
theoretisch kan ik dus:
2 x 12 X 275Wp yingly panda = 6600Wp op mijn power-one 3.0 zetten zonder problemen.
omvormer zal dan maar max 3300W aan het net leveren en de rest niet gebruiken.
niet iets wat ik aan raad maar kan wel.

[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 19-06-2014 13:26 ]

Verwijderd

ik zit even met hetvolgende
mijn huidige omnik 4 omvormer is actief sinds mrt 2013
tot voor kort nooit problemen mee gehad.

echter sinds een week of 4 ongeveer zie ik op bewolkte dagen op t moment dat de zon doorbreekt een Vac failure. De Vac is op dat moment heel even boven de 250V geweest waardoor deze fout ontstaat.

na 30sec start omvormer weer en afhankelijk van t zonlicht gaat tie nog een paar keer in de fout

nu heb ik de Vac logging van maart vorig jaar tot heden zitten bekijken en tot pakembeet 2e week mei 2014 kwam Vac niet boven de 246V. ook niet op de moment dat de zon net doorbrak en de omvormer van bijv 500watt naar 3000watt schiet

echter nu zie ik t regelmatig rond de 248 of hoger gaan en zodra deze boven de 250 komt je raad t al Vac failure.

De omvormer is aangesloten via een XMVK-AS kabel van 2.5mm lengte 22m van omvormer tot groepenkast.

systeem heeft dus 14maanden probleemloos gedraait en nu dus regelmatig als zonnetje doorbeekt de Vac failure. Volgens de importeur ligt het aan de grondkabel deze is in hun ogen te dun en lig het niet aan de omvormer.

de uitbreidinset ligt er nu net een week op het woonhuis dus dat kan de oorzaak niet zijn
er is in de tussentijd niets aan de bebakeling gebeurt of in de tuin ook niets in de grond

ik vindt het zelf niet aanemelijk dat nu spontaan na 14maanden de kabel te dun zo zijn.
volgens hun berekeningen heeft een 4300wp systeem min 4mm kwadraat nodig terwijl volgens diezelfde berekening een 3800wp systeem wel op 2.5mm aan de ac zijde kan

gezien mijn oostwest opstelling en t feit dat de omvormer bij een vermogen van 2500watt al op een Vac zit van 250 en dus fout gaat . ligt het naar mijn idee aan de omvormer

op 05-06-14 was het ook een pieken en dalen dag met uitschieters naar 2000 en 3000 watt
echter Vac is niet boven de 245 geweest
graag jullie mening in deze

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 13:40 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Het kan natuurlijk zijn dat ondertussen de werkelijke AC spanning (zegmaar aan de meterkast-zijde) inmiddels ook hoger is geworden dan een tijdje geleden.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 20:29

DjVe

Hatsaflats!

Marcva schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:48:
Ook ik overweeg PV panelen op het dak. 5 op de achterkant van de woning en 5 op de zijkant. Dan heb ik dus optimizers nodig.
Nu heb ik een offerte liggen met Trinasolar 260Wp panelen, 10 SolarEdge optimizers P300 en een omvormer SolarEdge SE 3000.
De optimizers maken 'm -naar mijn smaak- vrij prijzig.
Nu zag ik dat Trinasolar ook panelen heeft met ingebouwde Tigo optimizer en 5Wp meer vermogen (http://www.trinasolar.com...asmart_DC05A_25_28_EN.pdf. Die zijn relatief goedkoper.
Volgens de leverancier kan de SE omvormer uitsluitend met SE optimizers overweg, maar iets in mij zegt dat dat onzin is O-) Ik zou dan gelijk de duurdere SMA omvormer moeten hebben :?
Vragen die ik heb zijn:
  1. is het slim om voor een "combi-paneel" te gaan?
  2. klopt de stelling dat de SolarEdge omvormer alleen met SE optimizers werkt?
edit: merk Tigo toegevoegd
Dat Trina smart met Tigo is een gaaf systeem. Wij hebben daar al een paar systemen op gebouwd en het is wel prettig dat je vrijwel elke omvormer kan gebruiken die voorhanden is (en dat het de garantievoorwaarden niet aantast). Dus ja Trina Smart werkt alleen met Tigo, maar je hoeft er natuurlijk geen SMA aan te hangen (zeker omdat alle intelligentie in het optimizer systeem zit). Daarnaast zeggen ze dat het wel degelijker is opgebouwd, omdat het aantal componenten achter het paneel zeer beperkt is en dat ze ook op een lager vermogen draaien en dat het dus minder gestrest wordt. De panelen zijn gelocked op 33,4 Volt en daardoor heb je redelijk wat configuratie mogelijkheden. Het is ook wel prettig dat de gateway achter een paneel komt te zitten en draadloos met de modules praat. Scheelt een hoop kabeltjes op het dak.

Nadelen zijn er ook wel. Ze zijn in Europa nog niet full black leverbaar (alleen black frame met witte achtergrond). En je Tigo command unit kan niet draadloos op je internet connectie worden aangesloten (of je moet een eigen oplossing verzinnen).

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 19-06-2014 13:46 ]

Verwijderd

heb ik ook meegenomen maar deze is niet hoger geworden
gemeten 234 a 235 kabels verlies 7 volt dan kom ik uit op 242 dat is wat ik in mijn logging ook terugzie bij de omvormer tussen 240 en 244 normaliter

echter sinds 4 a 5 weken zie ik de Vac veel sneller richting 248 - 250 gaan

• migjes
@swapevent
ik ben bang dat het wel de nieuwe set is die het probleem veroorzaakt. (of het in ieder geval iets erger maakt)
een omvormer zal proberen te leveren met een iets hogere V als wat er binnen komt in de meter kast, om zo de stroom naar buiten te drukken en met 2 omvormers moet de V nog iets hoger zijn.
dit samen met de hoge V die de netbeheerder in jouw wijk levert. (dit probleem heb ik ook zonder pv krijg ik ook regelmatig 245V van de wijkcentrale)

kun je de grens van de omnik nog iets verhogen? (ik kan tot de 263V gaan)
een dikkere kabel betekend dat er minder V verloren gaat tussen de meter kast en de omvormer.
kan natuurlijk net genoeg zijn om net onder de 250V te blijven. kan een oplossing zijn?
klagen bij de netbeheerder dat de V te hoog is in je huis is misschien ook een oplossing? (en dan hopen dat ze willen luisteren naar je probleem)

als eerste zou ik de grond kabel die je nu hebt, even los maken en weer opnieuw vast maken.
misschien een beetje gecorrodeerd en daar door een slecht contact.
dat kost niet veel moeite om eens te proberen.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
@migjes +1

@swapevent
De netste oplossing is denk ik toch een 4mm kwadraat kabel. Ook gezien de toekomst.

(bv. Buren die ook zonnepanelen installeren. nog een uitbreiding bij jou. Je wilt niet op/over de grens van de specificaties zitten. etc etc.)

Omvormers verhogen de V altijd wat, maar 7 volt is toch veel in mijn ogen.

Verwijderd

De kabel zelf is inmiddels op de contacpunten gecontroleerd. deze was nog spik en span.
ik heb gisteren de maxVac op de omnik verhoogt naar 255 op aangeven van de importeur van omnik

kijk ik naar de Vac van de omnik2 ( operationeel sinds 10-juni ) probleem sinds ~9 mei op de omnik4
dan komt de Vac van de omnik2 niet boven de 244 V uit.
ondanks dat ik het sinds een week goed in de gaten hou kan ik ook niet concluderen dat t vaker voorkomt nu de omnik2 ook draait.

de grondkabel eventjes vervangen door een 4mm kabel is niet een optie die je ff snel uitvoerd.
betekent toch je tuin weer overhoop halen (tegelpad )
daarnaast kan ik t nog niet matchen waarom t afgelopen 14 maanden wel goed draaide met die 2.5mm kabel

volgens de wijsheid van antonboonstra zit je op 70% load het grotendeel van de tijd

als ik dan zie dat de omnik4 bij 2500watt al 250 Vac wegzet en voor begin mei dat nooit deed rijzen er toch vraagtekens

• migjes
@swapevent
de hoeveelheid die de omvormer levert is niet van toepassing ;)
of dat nu 500W of 3000W is maakt niet uit.
de Vac van de omvormer moet gewoon net iets hoger zijn als de Vac in de meter kast.

officieel mag je in Nederland niet meer als 253V in de meterkast hebben ;)
maar ik ben ook wel eens blind als ik hier op het forum een 255V zie >:)
(mijn naam is haas........)

edit:
ik zie trouwens bijna elke dag rond een uur of 4 middags de V van de netbeheerder omhoog gaan.
vraag me niet waarom.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 19-06-2014 14:04 ]

Verwijderd

als ik de Vac van de omnik4 en de omnik2 naast elkaar leg bijv gisteren
dan is de omnik2 niet boven de 246 geweest
dan is de omnik4 gelijk op met de omnik 2 ( plusminus 1V ) tot kwart voor 5 smiddags
terwijl er voor die tijd ook al verschillende pieken waren omdat de zon doorbrak.

Verwijderd

er kan langzaamaan een probleem aan het ontstaan zijn met de netimpedantie (weerstand)
alleen dan verhoogt de omvormer zijn V om het vermogen kwijt te kunnen.
als het probleem langzaam erger word is dat altijd een erg moeilijk probleem.
mijn delta omvormer gaf keurig ongeijkt het impedantie cijfer weer, dat was over het jaar redelijk variabel maar verklaarde altijd de netspanningsverhogingen, tot bij mij op een zeker moment niet meer.
de fase waarop deze zat werd slecht, en uiteindelijk was het de zekering uit 1974 van de netbeheerder.
deze is toen vervangen, en hierna was de impedantie erg laag op die fase.
wellicht de omnik een dagje op een andere plek aansluiten om je eigen woning uitte sluiten ?

Verwijderd

hier is de zekeringkast gelijk met de aanleg van de omnikset vervangen door een nieuwe
alleen de hoofdzekering van stedin met ferrarismeter is nog niet vervangen .

echter als ik stedin ga bellen willen ze natuurlijk gelijk die ferraris vervangen
ongeacht of dat t wel/niet zou oplossen

• migjes
@swapevent
eric-pvt kan goed gelijk hebben, en dat kan zeker een oplossing zijn.
we kunnen best eens een swapevent doen, zin in een power-one?

Verwijderd

ik weet niet waar uit welke plaats je komt ? maar kan t wel in overweging nemen .

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:34:
ik weet niet waar uit welke plaats je komt ? maar kan t wel in overweging nemen .
heb het verstuurt.
een beetje privacy zien over te houden. ;)
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
lol, daar gaat de privacy.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:31:
echter als ik stedin ga bellen willen ze natuurlijk gelijk die ferraris vervangen
Hier zijn ze pas geweest voor een (standaard) controle en geen woord over een nieuwe meter. ;)

Verwijderd

ik heb net even met een fluke voltmeter de stopcontacten gemeten in me woning

in de groepenkast 240.6
in de slaapkamer 240.6

in de woonkamer 240.6

in de schuur 240.4 ( zelfde lengte en type kabel als de voedende kabel van de omvormer in de schuur )

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:31:
hier is de zekeringkast gelijk met de aanleg van de omnikset vervangen door een nieuwe
alleen de hoofdzekering van stedin met ferrarismeter is nog niet vervangen .

ja, dat struikelpunt had ik ook, echter een zegelgemachtigde installateur kan dat ook !
en die blijft van je meter af.

wat is netimpedantie eigenlijk icm PV :
http://sunfos.nl/wp-conte...e_over_netaansluiting.pdf

ferraris disclaimer :
ik ben niet voor of tegen slim of ferraris, ik zie dat het behoud mijn ferraris, het kabinet blokkeert salderen af te schaffen, het zou anders wel erg rechtsongelijk worden.
ferraris eigenaars zijn de grote vrienden van de slimme meter eigenaars, die dan ook saldeert in 2020.
niets mooier dan een slimme meter die nog 5 jaar saldeert! :)F

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 15:17 ]

Verwijderd

net even bij de buren gemeten daar ook overal 240.5 en zij hebben geen panelen

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ferraris disclaimer :
ik ben niet voor of tegen slim of ferraris, ik zie dat het behoud mijn ferraris, het kabinet blokkeert salderen af te schaffen, het zou anders wel erg rechtsongelijk worden.
ferraris eigenaars zijn de grote vrienden van de slimme meter eigenaars, die dan ook saldeert in 2020.
niets mooier dan een slimme meter die nog 5 jaar saldeert! :)F
Ik met een slimme meter ben jullie dan ook erg dankbaar.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

(Had hiervoor een meter die niet terugtelde)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Als je die 240.6 meet, wat geeft de omvormer aan?

Verwijderd

15:28 meting gedaan

spanning stopcontact 240.6

omnik2 Ac zijde 240.8 kabellengte 5 meter
omnik4 ac zijde 244.2 kabellengte 22 meter

net steding storingsdienst gebeld op aangeven van stedin zelf
op hun verzoek bij 2 andere huizen gemeten ook daar 240.6 en 240.4 respectievelijk 1 en 2 huizen verder

storingsdienst is nu onderweg naar hier

• migjes
@swapevent
a de storingsdienst, geen probleem met die lui.
werken ook maar voor de baas, die blijven gewoon van je meter af hoor, geef ze een bak koffie en teken hun papiertje voor hun uren en alles is in orde. ;)

Verwijderd

ben net door stedin terugebelt , gezien dat bijde buren ook dit voltage van 240.x gemeten is gaan ze morgen kijken in de trafo ruimte.
ipv vandaag hier langskomt, ben benieuwd wat er uit gaat komen

voor de mensen met een sma omvormer
http://www.sma-benelux.co...-te-hoge-netspanning.html

verder las ik net dat in nederland de omvormers beveiligt zijn op 253V
echter als je de beveiliging bijv zou instellen op belgie inje omvormer dan gaat deze tot 263V
dit is mogelijk een tijdelijke oplossing

• Nuevocasa
DjVe schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:21:
Dat ligt er zeker netjes op. Mooi strak gemonteerd! Hebben ze nou zilveren klemmetjes gebruikt of komt dat gewoon door het licht?
Bedoel je de klemmetjes tussen de panelen? Die zijn zwart, de dakhaken en rails zijn van aluminium. Onderste rij dakhaken hebben ze zwart gespoten. Wij hebben de systemen bij bespaarpartner.nl aangeschaft, ben er erg tevreden over!! Ze hebben er veel verstand van en denken ook goed mee! :)

• Nuevocasa
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:15:
[...]

Heel netjes ! Mijn complimenten!
Gaan jullie de monitoring ook samen doen? Kan je mooi zien als er een systeem is met een probleem ......
We houden het wel in de gaten... heb nog niet kunnen vinden hoe we de resultaten van de solarmax omvormers bij elkaar kunnen toevoegen. Misschien hier iemand met tips??

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:51:
ben net door stedin terugebelt , gezien dat bijde buren ook dit voltage van 240.x gemeten is gaan ze morgen kijken in de trafo ruimte.
ipv vandaag hier langskomt, ben benieuwd wat er uit gaat komen
@Swapevent.

Hemelsbreed zitten we niet zover van elkaar af.
Ik meet hier nu 239 V op de de wcd's in huis. Is ook hoger dan normaal. Een paar maanden geleden was het maximaal 235 V in het begin van de avond. Op de Omnik zie ik echter niets vreemds, de gewone piekjes van maximaal 242,8 V, normaal zo'n 238 V.

Ik ben benieuwd of Stedin wat kan vinden.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• bassa21
Voor de zonneaanbidder die er een hobby bij wilt hebben (of uitbreiden)

https://www.bva-auctions.com/auction/category/10294

Verwijderd

@drielp kan jij ff een printscreen maken van je Vac van gisteren, dit even ter vergelijking, stedin gaat morgen in trafohuis meten

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 23:02
Zijn er programma's beschikbaar waarmee je de indeling van zonnepanelen op het dak kan inplannen?
Ik wil graag zonnepanelen gaan gebruiken maar ons dak is door Velux dakramen en een zonneboiler niet zo makkelijk vol te plannen...

• WoudseHoeve
Leader98 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:48:
Zijn er programma's beschikbaar waarmee je de indeling van zonnepanelen op het dak kan inplannen?
Ik wil graag zonnepanelen gaan gebruiken maar ons dak is door Velux dakramen en een zonneboiler niet zo makkelijk vol te plannen...
Dakramen naar de andere kant en de zonneboiler een beetje verschuiven, simpel .... Je doet het wel voor 30 jaar of langer. ( langer als voor die nieuwe keuken ... )

• bebbet
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06-2025
Leader98 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:48:
Ik hoor verhalen over de hightech optie:
Pak een papier, dit stelt je dak voor. (Knip dit bij tot een mooi formaat wat overeenkomt met de werkelijkheid op schaal)

Teken op schaal de dakramen, pijpjes etc. erin, en heb op schaal geknipte stukken papier die zonnepanelen voor stellen, schuiven maar!

Misschien zijn er nog oplossingen die deze overtreffen qua high-tech, maar zo lang doe(post) ik nog niet mee in dit topic, wel veel leeswerk verricht :P

Verwijderd

@ bebbet er zijn wel tools voor te vinden, sketchup was er 1 als ik me goed herinner
ik heb zelf toch maar voor die andere higtechsolution gekozen idd koste me 1 avondje en de kids "paneeltjes "laten knippen. vonden ze heer erg leuk hihi.

voor een globale indruk werkt dat papierwerk heel goed. word t discutabel of je bijv wel of niet een paneel naast je dakkapel kan plaatsen ivm de breedte dan gelt t moraal meten is weten

-----------------
zonnetje langzaam doorgekomen Vac nu 243 op de omnik4 in wandcontactdoos 240.3

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2014 10:17 . Reden: update status Vac ]

• ReBoDeN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-02-2025
Goedemorgen,

Ik ben van plan een installatie aan te laten leggen van 22 panelen.
Mijn voorkeur gaat uit naar SolarEdge. Dit op basis van garantie, gebruikte techniek en vertrouwen in het produkt.Ik beschik over een 3 fase aansluiting

Wat ik echter nog zeer lastig vind is de keuze van panelen.
Ik ben nu een aantal weken bezig mijzelf te verdiepen en heb onderstaande overzicht opgesteld.

Graag advies / meningen (zowel positeif als negatief :) )

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-_gIOj01Th8E/U6P2EosVwsI/AAAAAAAAFUs/fdG5QGh-Wmw/w913-h545-no/overzicht.jpg

[ Voor 196% gewijzigd door ReBoDeN op 20-06-2014 10:55 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

code:
1
2
3
4
5
E Today:  2.93   Total: 419.2
H Total:   420   Temp:  36.7
PV1   V: 206.4   I:  4.4
PV2   V: 203.5   I:  4.5
L1    P:  1620   V: 236.0   I:  6.8   F: 50.03

Na 420 uur in productie al 419,2 opgewekt. Dit is dus voor 4 weekjes. Nice.
Ik heb trouwens 236V atm.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 21:31:
[...]

@Swapevent.

Hemelsbreed zitten we niet zover van elkaar af.
Ik meet hier nu 239 V op de de wcd's in huis. Is ook hoger dan normaal. Een paar maanden geleden was het maximaal 235 V in het begin van de avond. Op de Omnik zie ik echter niets vreemds, de gewone piekjes van maximaal 242,8 V, normaal zo'n 238 V.

Ik ben benieuwd of Stedin wat kan vinden.
Als ik even neus in je logging, vind ik iets ( vrijdag de dertiende natuurlijk >:) )
wat je ook niet alle dagen wilt zien, had je daar een probleem met de logging
of is je omvormer een aantal keren getript op overspanning oid.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot338.jpg

Verwijderd

@pclop de internetverbinding van drielp was aan het hoesten , hier had ik hem smorgens al op geattendeerd.

zoals drielp al aangaf hemelsbreed zitten we pakembeet 300m van elkaar af.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013

paulv1973

16.730Wattpiek

basanca schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 21:37:
Voor de zonneaanbidder die er een hobby bij wilt hebben (of uitbreiden)

https://www.bva-auctions.com/auction/category/10294
Dat snap ik dan weer niet...
Er wordt hier op panelen geboden middels een veiling voor 200euro per stuk...
Voor dezelfde panelen rechtstreeks uit de winkel krijg ik ze goedkoper.
En ieder ander ook...

Zijn mensen soms verslaafd aan bieden??? |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.