Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste
Acties:

• Enforcer
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:43:
Maar hier is het toch gewoon medegedeeld, dat je niks antwoord vind ik ook niet echt netjes, waarom zei je toen niet dat je daar niet aan zou meewerken?
Was vergeten te vermelden dat de 2weken uitstel besproke en afgesproken is tussen verkopend makelaar en FA. FA heeft mij daarop gebeld en half medegedeeld zo tussen neus en lippen door....

[Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 17-06-2020 14:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10:03
Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:05:
[...]

Was vergeten te vermelden dat de 2weken uitstel besproke en afgesproken is tussen verkopend makelaar en FA. FA heeft mij daarop gebeld en half medegedeeld zo tussen neus en lippen door....
Tja dan kun je niet de verkopers erop aankijken, dan moet je naar je FA kijken. Maar dan nog, ik vind het een schappelijk voorstel. Regel het anders met je FA, factuur - 500 ;) of 50/50....

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11:48
Kevin89 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:23:
Onze woning staat online sinds eergisteren, spannend!

Tot nu toe nog maar 1 bezichtiging gepland, had toch verwacht dat dat sneller zou lopen eerlijk gezegd. Daarnaast nog wel 2 anderen die een bezichtiging hadden ingepland, maar een uur later lieten weten toch niet meer geïnteresseerd te zijn.. :?
Spannend inderdaad! Welke regio zit je precies? En welke prijsklasse?

• Kevin89
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 13:44
Reiziger88 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Spannend inderdaad! Welke regio zit je precies? En welke prijsklasse?
Utrecht, in de 400-450 range.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:51

Don Quijote

El Magnifico

Zo huis gekocht, onder voorbehoud, en nu mij hier maar eens melden. Volgende week komt de verkoopmakelaar al langs om foto’s te maken.
Hij kent het huis (hij had het ook aan mij verkocht)dus kan snel schakelen. Fijn, al betekent dat ook opeens de nodige stress. Wat ga je nog fixen/repareren voor de verkoop?

Ik merk dat ik in mijn eigen huis extreem kritisch ben en overal beren op de weg zie. “Als de mensen die komen bezichtigen maar niet zien dat er een een stukje lak van het hout af is op de trap, door stoten”, “een van de deurtjes van het wandmeubel hangt niet volledig waterpas. Is mijn huis nog wel verkoopbaar”.

Net dus toch maar even naar de karwij gereden om wat verf te halen en het houtwerk binnen nog even een opfrisbeurt te geven. Idem voor sommige muren.

Herkenen anderen deze irrationele angst?

Irrationeel omdat ik bij het huis wat ik net heb gekocht eigenlijk dwars door al die zaken heen keek. “oh raam sluit niet goed; daar moeten we even naar laten kijken wanneer we er toch dubbelslag in zetten”. “Schilderwerk is beroerd; maakt niet uit, dat doe je toch opnieuw als je er in zit”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
Don Quijote schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:46:
Zo huis gekocht, onder voorbehoud, en nu mij hier maar eens melden. Volgende week komt de verkoopmakelaar al langs om foto’s te maken.
Hij kent het huis (hij had het ook aan mij verkocht)dus kan snel schakelen. Fijn, al betekent dat ook opeens de nodige stress. Wat ga je nog fixen/repareren voor de verkoop?

Ik merk dat ik in mijn eigen huis extreem kritisch ben en overal beren op de weg zie. “Als de mensen die komen bezichtigen maar niet zien dat er een een stukje lak van het hout af is op de trap, door stoten”, “een van de deurtjes van het wandmeubel hangt niet volledig waterpas. Is mijn huis nog wel verkoopbaar”.

Net dus toch maar even naar de karwij gereden om wat verf te halen en het houtwerk binnen nog even een opfrisbeurt te geven. Idem voor sommige muren.

Herken anderen deze irrationele angst?

Irrationeel omdat ik bij het huis wat ik net heb gekocht eigenlijk dwars door al die zaken heen keek. “oh raam sluit niet goed; daar moeten we even naar laten kijken wanneer we er toch dubbelslag in zetten”. “Schilderwerk is beroerd; maakt niet uit, dat doe je toch opnieuw als je er in zit”
Heb precies hetzelfde gehad. Plinten voor die tijd afgekit, trap bijgewerkt met verf, extra plintje langs te trap ivm een kleine kier die soms zichtbaar was, wasbak gepolijst, etc. etc. Heb toch alles gewoon aangepakt, en dat heeft me tijdens de bezichtigingen wel rust gegeven. Ondanks dat het voordat de fotograaf kwam best even stressvol was om het netjes te krijgen. Uiteindelijk bleek dat het echt nergens voor nodig was, gezien 99% van de mensen dat soort details helemaal niet opvalt tijdens de 1ste (en evt. 2e) bezichtiging.

gewoon nee.

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-07 20:22
@Don Quijote Hier ook hoor. Het huis echt serieus nog even aangepakt (nieuwe binnendeuren, wanden sauzen, plinten, etc.). Was ook echt nodig doordat we met zijn vijven zijn. Foto's zagen er prima uit en het heeft zijn geld opgeleverd! Alleen de eerste verdieping was te veel werk qua sauzen/behangen en eigenlijk ook nieuwe vloer, dus gewoon eerlijk bij de bezichtigingen aangegeven dat daar nog wel wat moest gebeuren.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Ach, schilderwerk is ook grotendeels smaak gebonden. Verf jij het wit, dan wil de koper misschien wel gebroken wit en heb je dus al het werk voor niets gedaan.
Of je moet een echt uitgeleefde woning hebben, wellicht dat het dan meerwaarde heeft.

Als ik naar onze woning keek, daar waren de muren duidelijk al een tijd niet meer gesausd. Je zag dus wat grauwe vlekken naast de deur (vele malen vieze kinderhandjes denk ik). Ik kijk daar wel doorheen, hele woning zouden we sowieso opfrissen.

Een kleine beschadiging op de trap zou ik ook wel mee kunnen leven. Wil je het goed opknappen dan moet je de hele trap eigenlijk schuren en opnieuw schilderen, daarmee valt of staat de verkoop vast niet. Werk je alleen de beschadiging bij dan kun je het net zo goed niet doen naar mijn mening.

In mijn vorige woning, voordat de fotograaf kwam, wel eindelijk de laatste plintjes rond de kozijnen geplakt op de bovenverdieping. Ze lagen immers al een tijd in de schuur te wachten.

In de tuin was ik al een tijd bezig om het zand te egaliseren en er graszoden in te leggen. Leek makkelijker dan het was. Uiteindelijk was het niet egaal genoeg, maar vlak voor verkoop heb ik er wel graszoden in geknald. Nieuwe grasmat was dus niet helemaal vlak als je goed keek, maar er lag wel een mooie groene grasmat :)
Koste een paar tientjes (klein tuintje) en lijkt toch iets mooier als een stuk zwart zand.

• XNVBX
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10:55
Ik meld mij hier ook even! Nieuwe woning gekocht onder voorbehoud. Appartement staat sinds enkele dagen in de verkoop. In Amsterdam, dus goeie hoop op een mooie prijs. Rond de 20 bezichtigingen ingepland voor deze donderdag, vrijdag en zaterdag. Ben heel benieuwd!

Onze overdracht datum zou naar onze voorkeur het liefst wat verder in de toekomst liggen, namelijk rond december, omdat de datum van onze nieuwe woning ook op z'n vroegst op december/januari staat. Ben benieuwd of kopers hier een probleem mee zouden hebben of dat dat gewoon geaccepteerd wordt. Wat is jullie ervaring hiermee?
De makelaar zei wel dat we op Funda beter bij overdracht: "In overleg" konden zetten, omdat hij dan gewoon bij bezichtigingen zou vertellen wat onze voorkeur heeft. Ik had zelf ook met de makelaar afgesproken dat mocht iemand nou een waanzinnig goed bod doen met als voorwaarde er dan eerder in willen dat alles dan op zich bespreekbaar is. Spannend!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10:31
Hebben jullie met de makelaar besproken hoe de bezichtigingen verlopen? Dus even met de makelaar door de woning gelopen om eea over je woning toe te lichten bijvoorbeeld. Of dit misschien telefonisch even besproken?
Ik denk dan aan rolluiken, hoe werkt dit hier, hoe oud is dat ding, waar staat die WTW unit, klemt er ergens een deur, enz enz.

Onze makelaar is helaas ziek geworden, wellicht voor langere duur. Volgende week moet de woning online komen en een collega die ons huis nog nooit heeft gezien zal het overnemen. Voelt toch ergens niet heel fijn..

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
@remzor Mijn vermoeden is dat de meeste makelaars dusdanig bedreven zijn in bezichtigingen, en wellicht ook al eens een vergelijkbaar huis (in hetzelfde rijtje/wijk) verkocht hebben, dat ze dit ook op zich prima kunnen doen zonder zich van te voren in te lezen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
Freeaqingme schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:18:
@remzor Mijn vermoeden is dat de meeste makelaars dusdanig bedreven zijn in bezichtigingen, en wellicht ook al eens een vergelijkbaar huis (in hetzelfde rijtje/wijk) verkocht hebben, dat ze dit ook op zich prima kunnen doen zonder zich van te voren in te lezen.
Ja, dat zal vast ook zo zijn. Het is ook een beetje wat @Don Quijote al zegt: doe ik het wel goed voor mijn woning? Is die goed te verkopen?
Bij ons wat minder wat betreft klussen maar op een foto was de spoelbak niet helemaal schoon (slordigheidje, hadden goed gepoetst en opgeruimd) en dan kunnen we ons daar serieus ‘druk’ om maken. Terwijl anderen het totaal niet opvalt.. ach ja, gezonde spanning :9

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou, sinds vandaag is mijn kot ook in de verkoop. Zag wel gelijk een foutje op funda.. zucht.. oh well, makelaar maar even berichtje gestuurd.

Hopelijk gaat het een beetje los en krijg ik de 10% boven vraagprijs die ik heel graag wil

blup

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Nu online
Bezulba schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 06:56:
Nou, sinds vandaag is mijn kot ook in de verkoop. Zag wel gelijk een foutje op funda.. zucht.. oh well, makelaar maar even berichtje gestuurd.

Hopelijk gaat het een beetje los en krijg ik de 10% boven vraagprijs die ik heel graag wil
Vervelend als er een foutje in zit. Is het een grote fout? Zat die ook al in de voorbeelden die de makelaar je heeft laten zien of is het bij het naar Funda zetten gebeurd?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Don Quijote schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:46:

Herkenen anderen deze irrationele angst?
Beetje wel. Het geeft namelijk wel een betere indruk en dus een beter gevoel bij de kopers als alles er goed uitziet. Wij hadden bijvoorbeeld een muur in een vrij opvallende kleur, die sterk de sfeer in een kamer bepaalde. Door die gewoon neutraal wit te verven zie je als kijker sneller de mogelijkheden van de kamer en wordt die in je hoofd al wat ingericht, in plaats van dat je vooral denkt: wat een opvallende kleur, maar die verven we wel. Daarmee wordt het psychologisch toch meer 'je toekomstige woning' in plaats van 'de woning van een ander die we zouden kunnen kopen'.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:43:
[...]

Vervelend als er een foutje in zit. Is het een grote fout? Zat die ook al in de voorbeelden die de makelaar je heeft laten zien of is het bij het naar Funda zetten gebeurd?
Nee, het ging over etages, appartement zit op 9de etage maar dat is blijkbaar de 10de woonlaag.
Geen foutje, blijkbaar ben ik blond?

blup

• Rubbergrover1
  • Nu online
Bezulba schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:53:
[...]

Nee, het ging over etages, appartement zit op 9de etage maar dat is blijkbaar de 10de woonlaag.
Haha, ja, dat is soms ook best verwarrend. Ik denk bij sommige flats soms ook wel eens bijvoorbeeld: tellen ze de onderste laag met schuurtjes nou wel of niet mee? Maar volgens mij is 9e of 10e niet een heel belangrijk verschil, tenzij het gaat om de bovenste verdieping. Maar in dat geval staat dat meestal ook wel in de tekst.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Haha, ja, dat is soms ook best verwarrend. Ik denk bij sommige flats soms ook wel eens bijvoorbeeld: tellen ze de onderste laag met schuurtjes nou wel of niet mee? Maar volgens mij is 9e of 10e niet een heel belangrijk verschil, tenzij het gaat om de bovenste verdieping. Maar in dat geval staat dat meestal ook wel in de tekst.
Ik heb idd het penthouse dus wou het wel "juist" hebben :P maar het klopt dus gewoon ;)

blup

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:35
remzor schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:22:
[...]
Bij ons wat minder wat betreft klussen maar op een foto was de spoelbak niet helemaal schoon (slordigheidje, hadden goed gepoetst en opgeruimd) en dan kunnen we ons daar serieus ‘druk’ om maken. Terwijl anderen het totaal niet opvalt.. ach ja, gezonde spanning :9
Leuk hé je huis verkopen :9 .

Hier had het de dag voordat de foto's gemaakt werden enorm hard geregend. Dag van de foto's scheen de zon gelukkig. _/-\o_ Echter toen ik de foto's kreeg zag ik pas wat voor een enorme zooi was aangespoeld voor de deur op straat. Was niet opgevallen want je bent meer met je huis binnen bezig. Toen had ik meteen als zo'n K*T gevoel.

Je zou bijna paranoia worden van alle details waarvan je wil dat deze goed zijn. Uiteindelijk zie jij dingen die de koper waarschijnlijk niet eens opvalt.

Hier is het huis binnen een week verkocht dus allemaal druk maken om niks. Maar is toch spannend allemaal.

• Kju
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:29
In dat geval vragen aan de makelaar of geregeld kan worden dat ze nog een nieuwe foto willen maken als ze in de buurt zijn. Ik maak wel vaker mee dat er bijvoorbeeld een grote bus voor het huis stond of vuilnisbakken die nog niet weg waren gezet.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:35
Kju schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:01:
In dat geval vragen aan de makelaar of geregeld kan worden dat ze nog een nieuwe foto willen maken als ze in de buurt zijn. Ik maak wel vaker mee dat er bijvoorbeeld een grote bus voor het huis stond of vuilnisbakken die nog niet weg waren gezet.
Dat zou kunnen inderdaad. Maar het was voor ons niet een heel groot issue. De rest van de foto's zagen er echt top uit. Dus was niet echt noodzakelijk om aan te laten passen. Was ook maar op 1 foto te zien. En niet de hoofdfoto gelukkig.

• Reiziger88
Gisteren huis op funda gezet door de makelaar. Hoorde net dat er al 10 bezichtigingen zijn ingepland. Dat gaat lekker zo:)

• remzor
Reiziger88 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:51:
Gisteren huis op funda gezet door de makelaar. Hoorde net dat er al 10 bezichtigingen zijn ingepland. Dat gaat lekker zo:)
Lekker! Regio?

Bij ons gisteren paar nieuwe foto’s geschoten van het straatbeeld en van de voorgevel (eerste foto Funda). Die waren niet echt goed dus paar opnieuw. Stuk beter zo :D

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:15
remzor schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Lekker! Regio?

Bij ons gisteren paar nieuwe foto’s geschoten van het straatbeeld en van de voorgevel (eerste foto Funda). Die waren niet echt goed dus paar opnieuw. Stuk beter zo :D
voordat je woning op funda kwam of daarna? Ik merkte dat de eerste dag Funda een piek is die de volgende dag al een enorm stuk lager is, de dagen daarna zakt het nog verder in. M.a.w. een verkeerde eerste indruk is funest

Hoi :)

• remzor
Shadow_Agent schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:11:
[...]

voordat je woning op funda kwam of daarna? Ik merkte dat de eerste dag Funda een piek is die de volgende dag al een enorm stuk lager is, de dagen daarna zakt het nog verder in. M.a.w. een verkeerde eerste indruk is funest
Ervoor; onze woning moet nog online en dus ook op Funda komen. Wij zijn kritisch, ook doordat we juist voor deze makelaar hebben gekozen vanwege de mooie foto's, de prachtige brochure, 3D-foto's van elke ruimte, de mogelijkheid om de woning middels VR brillen te bekijken en het filmpje van de benedenverdieping incl. tuin.

De dame die vorige week kwam fotograferen heeft mooie foto's van binnen gemaakt maar het straatbeeld, de omgeving en de voorgevel stonden er niet goed op. Hier was de makelaar het ook mee eens, dus nieuwe foto's laten maken. Over deze foto's zijn we wel tevreden. Jammer dat de beste man een uur vroeger kwam dan we hadden afgesproken, waardoor het vegen van het looppad in de voortuin geen nut had. Dit stond mijn moeder voor ons te doen (wij moesten beide werken) toen beide buren naar buiten kwamen en zeiden dat er allang foto's waren gemaakt 8)7 De avond ervoor kwam het er hier met bakken uit dus er lach inveegzand e.d. op de tegels. Ook het wegzetten van de auto van mijn buurvrouw (ik had een briefje in de bus gedaan 's ochtends) had geen nut meer aangezien ze veel te vroeg waren.

Vandaag kwam de inmeter van hetzelfde bedrijf een half uur te laat en de eerste keer dat de dame foto's kwam maken was ze én te laat, én haar SD-kaart vergeten. WTF? Die heeft ze toen hier in de buurt ergens eentje gekocht, we hadden niet voor niets twee dagen gepoetst en opgeruimd.

Communicatie met dergelijke (grote) bedrijven en vakmannen is altijd drama vind ik. Het kan in de krant wanneer een bedrijf alle afspraken nakomt, altijd op tijd is, goed communiceert, enz.
Maar goed, uiteindelijk dus tevreden met de foto's.

• Reiziger88
remzor schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Lekker! Regio?

Omgeving Rotterdam, eengezinswoning vlakbij een metrostation in een kindvriendelijke wijk. Inmiddels 16 bezichtigingen. Makelaar neemt geen nieuwe bezichtigingen meer aan, vanwege teveel animo. Dit had ik eerlijk gezegd niet zien aankomen. Blijkbaar is de huizenmarkt helemaal ontploft in prijsklasse 300K-350K.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Is niets "blijkbaar" aan hoor, is in die regio in die prijsklasse al een hele tijd het geval :)
Ik denk dat je je kunt voorbereiden op een aantal leuke biedingen :)

• AerosPhere
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12-07 23:57
Reiziger88 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Omgeving Rotterdam, eengezinswoning vlakbij een metrostation in een kindvriendelijke wijk. Inmiddels 16 bezichtigingen. Makelaar neemt geen nieuwe bezichtigingen meer aan, vanwege teveel animo. Dit had ik eerlijk gezegd niet zien aankomen. Blijkbaar is de huizenmarkt helemaal ontploft in prijsklasse 300K-350K.
In schiebroek toevallig? misschien ben ik een van die 16 mensen die komen bezichtigen :o

Van de week kwam er een huis op funda hier in de wijk, belde 2 uur later voor een bezichting te plannen en toen waren er al 3 middagen volgepland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: december 2001
remzor schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Ervoor; onze woning moet nog online en dus ook op Funda komen. Wij zijn kritisch, ook doordat we juist voor deze makelaar hebben gekozen vanwege de mooie foto's, de prachtige brochure, 3D-foto's van elke ruimte, de mogelijkheid om de woning middels VR brillen te bekijken en het filmpje van de benedenverdieping incl. tuin.

De dame die vorige week kwam fotograferen heeft mooie foto's van binnen gemaakt maar het straatbeeld, de omgeving en de voorgevel stonden er niet goed op. Hier was de makelaar het ook mee eens, dus nieuwe foto's laten maken. Over deze foto's zijn we wel tevreden. Jammer dat de beste man een uur vroeger kwam dan we hadden afgesproken, waardoor het vegen van het looppad in de voortuin geen nut had. Dit stond mijn moeder voor ons te doen (wij moesten beide werken) toen beide buren naar buiten kwamen en zeiden dat er allang foto's waren gemaakt 8)7 De avond ervoor kwam het er hier met bakken uit dus er lach inveegzand e.d. op de tegels. Ook het wegzetten van de auto van mijn buurvrouw (ik had een briefje in de bus gedaan 's ochtends) had geen nut meer aangezien ze veel te vroeg waren.

Vandaag kwam de inmeter van hetzelfde bedrijf een half uur te laat en de eerste keer dat de dame foto's kwam maken was ze én te laat, én haar SD-kaart vergeten. WTF? Die heeft ze toen hier in de buurt ergens eentje gekocht, we hadden niet voor niets twee dagen gepoetst en opgeruimd.

Communicatie met dergelijke (grote) bedrijven en vakmannen is altijd drama vind ik. Het kan in de krant wanneer een bedrijf alle afspraken nakomt, altijd op tijd is, goed communiceert, enz.
Maar goed, uiteindelijk dus tevreden met de foto's.
Dat is wel heel jammer. Ik begrijp hoe stressvol de voorbereidingen zijn en dan is dit heel ongelukkig. Ik heb zelf gelukkig nooit klachten gehad met de vaste bedrijven waar ik mee werk. "Nieuwe" bedrijven probeer ik alleen in overleg met de klant uit mits het bedrijf dan ook een korting geeft, anders blijf ik bij m'n vaste bedrijven. Bij het uitproberen kom ik ook best veel klachten tegen.
De meeste makelaars werken ongeveer met dezelfde bedrijven. Het zou dan ook geen aspect moeten zijn voor je makelaarskeuze. Mijn advies zou dan ook zijn om in ieder geval de makelaar altijd aan te wijzen welke woning je uit zijn portefeuille als referentie neemt en dat je datzelfde specifieke bedrijf wil hebben voor je media.

PSN: Kjujay | Tweakscrew PS4 Gaming Community

• koifim
  • Niet online
Hier is het huis gisteren in de verkoop gegaan via o.a. Funda. Inmiddels 26 bezichtigingen gepland. Daar staat nu een stop op, makelaar gaf aan nog reservekandidaten te hebben...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-07 14:07
Kopers willen hier de ontbindende voorwaarden rondom de financiering met een week verlenging ivm drukte bij de hypotheekverstrekker.

Los van vriendelijkheid, waarom zou je hier als verkoper aan meewerken?

• LAD93
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 06:18
ScoTtix schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:38:
Kopers willen hier de ontbindende voorwaarden rondom de financiering met een week verlenging ivm drukte bij de hypotheekverstrekker.

Lijkt mij zodat je van een stukje ‘stress’ af bent, omdat je weet dat de kopers zullen tekenen. Het is toch zonde als je 6 weken wacht totdat de hypotheek rond is en vervolgens op zoek moet naar een nieuwe koper.

Recent zelf een hypotheek aangevraagd die in 1.5 week rond was, maar er zijn ook verstrekkers met een backlog van 10 werkdagen (duurt dus 10 werkdagen voor ze überhaupt je dossier oppakken)

per aspera ad astra

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 09:08

CeesKees

I rest my Kees

Zodat je al het gedoe niet nog een keer hebt.
Die hypotheek komt echt wel rond.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Enforcer
  • Niet online

Zolang je achteraf maar niet een claim gaat indienen zoals bij mij is gebeurd zonder vooraf de evt extra kosten bespreekbaar te maken met de kopende partij, is er niks aan de hand. Beide partijen hebben er niks aan om van de koop af te zien. Lees hier mijn relaas: Enforcer schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:28

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
Ik snap niet waarom er zo moeilijk wordt gedaan om uitstel ivm drukte bij de hypotheekverstrekker. Een simpele google actie en je kunt zien hoeveel langer het momenteel duurt. Als koper heb je hier nul komma nul invloed op. Ik snap dat het wachten kut is, maar dat is het voor de koper net zo goed.

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12-07 14:07
Ok helder. Ik wil absoluut niet opzoek naar een andere koper en heb er ook alle vertrouwen in dat ze het rond krijgen.

Ik dacht alleen dat deze datum puur de datum is tot wanneer de koper kan afzien van de koop als ze bewijs hebben dat ze geen hypotheek kunnen krijgen. Vandaar mijn vraag, waarom ik zou meewerken om die datum te verplaatsen. Enige waar het mij omgaat is dat ze op de dag van de overdracht het geld hebben. De datum van de ontbindende voorwaarden verplaatsen is alleen maar in mijn nadeel lijkt mij, geeft hun de mogelijkheid om alsnog van de koop af te zien...

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 03:18
CeesKees schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:42:
[...]

Zodat je al het gedoe niet nog een keer hebt.
Die hypotheek komt echt wel rond.
Daar is de koper niet zeker van anders was het voorbehoud voor hem ook niet van belang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Enforcer schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Beide partijen hebben er niks aan om van de koop af te zien.
Een verkoper heeft er misschien niets aan om van de koop af te zien, maar heeft er wel degelijk iets aan om geen uitstel te verlenen voor het financieringsvoorbehoud. Wat heeft hij daarbij te verliezen? Geen uitstel verlenen betekent echt niet dat de koop niet doorgaat: als de reden van het uitstel is dat banken traag zijn dan krijgt koper de benodigde afwijzing(en) ook niet op tijd rond. Maar hij houdt wel de mogelijkheid 10% koopsom te incasseren als de financiering niet rond komt.

Neemt niet weg dat het redelijk kan zijn uitstel te verlenen, maar dat is vriendelijkheid en/of begrip voor de situatie.

[Voor 10% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 20-06-2020 12:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
ScoTtix schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:46:
Ik dacht alleen dat deze datum puur de datum is tot wanneer de koper kan afzien van de koop als ze bewijs hebben dat ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Nee, de koop is al rond, zij kunnen zich alleen beroepen op de ontbindende voorwaarden om van de koop afzien, het voorbehoud van financiering moet volledig en goed gedocumenteerd worden wanneer zij zich willen beroepen op deze ontbindende voorwaarde om van de koop af te zien, dat moet dan ook een afwijzing zijn.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
Enforcer schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Nee, de koop is al rond, zij kunnen zich alleen beroepen op de ontbindende voorwaarden om van de koop afzien, het voorbehoud van financiering moet volledig en goed gedocumenteerd worden wanneer zij zich willen beroepen op deze ontbindende voorwaarde om van de koop af te zien, dat moet dan ook een afwijzing zijn.
Hoeft niet. Als je kan aantonen dat je de bescheiden op tijd hebt aangeleverd en de financiering niet rond is (doordat het niet zo snel gaat bij de verstrekkers) kun je de koop ontbinden, je hebt immers geen financiering en kan dat aantonen.

Inventaris

• MoshiMoshi84
chaoscontrol schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Hoeft niet. Als je kan aantonen dat je de bescheiden op tijd hebt aangeleverd en de financiering niet rond is (doordat het niet zo snel gaat bij de verstrekkers) kun je de koop ontbinden, je hebt immers geen financiering en kan dat aantonen.
Je kunt daarover afspraken wat je wil, maar in het vaak gebruikte model van de NVM/Consumentenbond etc. staat wel degelijk dat je een afwijzing moet hebben.

• chaoscontrol
  • Nu online
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:57:
[...]

Je kunt daarover afspraken wat je wil, maar in het vaak gebruikte model van de NVM/Consumentenbond etc. staat wel degelijk dat je een afwijzing moet hebben.
Alles behalve een goedkeuring zal geïnterpreteerd worden als afwijzing.

Inventaris

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
chaoscontrol schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 14:45:
Alles behalve een goedkeuring zal geïnterpreteerd worden als afwijzing.
Ik ben geen jurist maar volgens mij klopt dat niet hoor als ik zo op internet zoek op deze materie. Je dient goed gedocumenteerd een afwijzing te kunnen overleggen als je onder de koop uit wil komen op basis van deze onder voorbehoud regel. Anders zou je 1 dag voor het aflopen van je voorbehoud onder de koop uit te komen terwijl je niet eens een offerte hebt aangevraagd bij een geldverstrekker. Dus in deze zal dat geen stand houden verwacht ik.

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12-07 23:01
Even een lastige vraag (voor mij althans :+).

Maandag ga ik mijn adviseur even bellen, maar allicht heeft iemand al een antwoord wat mij hierover meer kan informeren.

Voorbeeld met fictieve bedragen:
- November 2019 heb ik een woning gekocht voor € 300.000
- In deze periode is er een taxatie uitgevoerd op mijn huidige woning t.b.v. de overbruggingshypotheek.
- De waarde van mijn huidige woning is toen getaxeerd op € 100.000
- Obv mijn huidige aflossing en de verwachte opbrengst is bepaald dat er geen voldoende overwaarde is om mijn hypotheek te verlagen. Het bedrag wat vrij komt is voldoende om de kosten koper te betalen voor de nieuwe woning, hierna blijft er circa € 5.000 over.
- Deze week (7 maanden later) wordt mijn huidige woning getaxeerd voor de verkoop en blijkt deze niet € 100.000 waard te zijn maar € 130.000.
- Deze taxatie zorgt ervoor dat de overwaarde niet € 5.000 bedraagt na aftrek KK maar € 20.000 na aftrek KK (nogmaals, fictieve bedragen, neem deze niet te letterlijk ;) )

Wat kan ik nu doen met deze overwaarde?
Dit gebruiken om de hypotheek te verlagen gaat niet, wel kan ik de hypotheek verlagen door af te lossen.
Is de overwaarde ook nog voor andere zaken te gebruiken (verbouwing, meubilair, spaarrekening)? Of zit hier fiscaal bepaalde voorwaarden danwel voor- of nadelen aan?

My RIPE Atlas v4 Probe!How to install: HomeBridge on a UniFi CloudKey Gen1

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 07:29
Je moet de overwaarde in je woning steken. Dus ofwel je hypotheek verlagen, ofwel kosten voor je woning uit betalen.

Kosten voor je woning zijn zaken die je doorgaans ook meeverkoopt. Dus een vloer, keuken, badkamer of een verbouwing bijvoorbeeld. Inboedel zeker niet! Gek genoeg kan een spiegel in de badkamer dus wel als je hem bij de badkamerboer mee neemt in de totale verbouwing, maar niet als je een losse spiegel bij IKEA koopt. Op de site van de belastingdienst kun je er wel meer over vinden.

[Voor 3% gewijzigd door millerman_sf op 20-06-2020 18:32]

• Jopie035
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-07 19:59
Volgens mij kan je je overwaarde besteden waaraan je wil, maar verlies je wel over dat deel dat je over de balk gooit je recht op HRA. Zoek op "eigenwoningreserve" voor meer info.

• Martinusz
  • Laatst online: 10:03
millerman_sf schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:32:
Je moet de overwaarde in je woning steken. Dus ofwel je hypotheek verlagen, ofwel kosten voor je woning uit betalen.

Kosten voor je woning zijn zaken die je doorgaans ook meeverkoopt. Dus een vloer, keuken, badkamer of een verbouwing bijvoorbeeld. Inboedel zeker niet! Gek genoeg kan een spiegel in de badkamer dus wel als je hem bij de badkamerboer mee neemt in de totale verbouwing, maar niet als je een losse spiegel bij IKEA koopt. Op de site van de belastingdienst kun je er wel meer over vinden.
Je moet niks :) als jij een Porsche ervan wilt kopen kun je dat ook doen.
Je verliest alleen je HRA over dat bedrag wat je niet aan je huis (hypotheek/verbouwing) besteedt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 07:29
Jullie hebben uiteraard gelijk, ongenuanceerd van mijn kant zonder vermelding van de HRA.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
Bezulba schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:53:
[...]

De negende verdieping is de tiende woonlaag indien de begane grond ook bewoond wordt.

Wanneer zich op de begane grond geen woningen bevinden (omdat daar bijvoorbeeld de bergingen zijn, of kantoor/winkelruimtes) , dan is de negende verdieping niet de tiende woonlaag, immers telt de begane grond dan niet mee als woonlaag omdat daar niemand woont.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou vandaag gaat het los met kijkers. Woensdag ook nog een bulk en dan hoop ik dat er een leuk bod uit komt.. ik heb alles uitbesteed aan de makelaar, maar heb toch wel flink wat spanning of het allemaal goed gaat komen.

blup

• remzor
@Bezulba Spannend ja, succes!

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vanaf het moment van het geven van de opdracht aan de makelaar tot het moment dat het op Funda verscheen?
Onze bedoeling was vandaag, maar helaas kon er pas afgelopen donderdag worden ingemeten en is het wachten op de plattengronden. Hopelijk vannacht/morgenvroeg dan maar.. (we gaan mu iets over de 2 weken heen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

remzor schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:01:

Hoe lang heeft het bij jullie geduurd vanaf het moment van het geven van de opdracht aan de makelaar tot het moment dat het op Funda verscheen?
Onze bedoeling was vandaag, maar helaas kon er pas afgelopen donderdag worden ingemeten en is het wachten op de plattengronden. Hopelijk vannacht/morgenvroeg dan maar.. (we gaan mu iets over de 2 weken heen).
Bij mij ook 2 weken. Zou sneller gekund hebben als ik er zelf meer achteraan gezeten had maar er zit geen bloedspoed bij mijn verkoop.

blup

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
remzor schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:01:

Tja, dat hangt echt af van je eigen afspraken. Ik moest mijn makelaar nog twee keer corrigeren op de tekst omdat ze daar erg weinig aandacht aan besteed hadden, dat leverde ook vertraging op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• remzor
@Tsurany Ja, en dus niet helemaal van je eigen afspraken maar grotendeels van het nakomen hiervan van de overige partijen. Bij ons was de ‘belofte’ binnen 2 weken moet lukken. Maar de wachtlijst bij de inmeter was ‘niet voorzien’.
De foto’s die niet helemaal naar wens waren hebben wij laten corrigeren. Ook onze feedback op de tekst is netjes meegenomen. Wij leveren zelf in ieder geval alles zsm aan, had gehoopt dat de makelaar meer druk kon/wilde zetten achter de plattegronden (ofwel afspraak naar voren ofwel ze een dag na inmeting ontvangen o.i.d.). Dat het is overgenomen door een collega makelaar wegens (langdurige) ziekte van de eerste makelaar helpt ook niet mee.

Ach ja, halve week later online overleven we ook wel :P

Members only:

[Voor 23% gewijzigd door remzor op 23-06-2020 10:54]

• Shadow_Agent
Wat heb je in deze tijd aan gedrukte brochures? Wij kregen ze ook (nog) her en der toen we op zoek waren en allemaal belanden ze in de container. Foto's zijn exact hetzelfde als op internet maar in veel slechtere kwaliteit, alle relevante info staat online (Funda/digitale brochure). "wilt u nog de brochure mee?" wer dwel eens gevraagd. Wij zeiden dan standaard "nee hoor, we hebben de informatie wel digitaal"

Zie er geen enkele toegevoegde waarde in.
En voor wat de plattegronden betreft (@remzor ) Ik heb er voor gezorgd dat deze 100% zeker op Funda kwamen. Meermalen aangeven dat ik plattegronden op Funda wil hebben, niets zo irritant als een woning zonder plattegrond namelijk. Zou dat ook gewoon eisen. Kleine moeite, heel groot plezier voor de kopers.

• remzor
Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:18:
Wat heb je in deze tijd aan gedrukte brochures? Wij kregen ze ook (nog) her en der toen we op zoek waren en allemaal belanden ze in de container. Foto's zijn exact hetzelfde als op internet maar in veel slechtere kwaliteit, alle relevante info staat online (Funda/digitale brochure). "wilt u nog de brochure mee?" wer dwel eens gevraagd. Wij zeiden dan standaard "nee hoor, we hebben de informatie wel digitaal"

Zie er geen enkele toegevoegde waarde in.
En voor wat de plattegronden betreft (@remzor ) Ik heb er voor gezorgd dat deze 100% zeker op Funda kwamen. Meermalen aangeven dat ik plattegronden op Funda wil hebben, niets zo irritant als een woning zonder plattegrond namelijk. Zou dat ook gewoon eisen. Kleine moeite, heel groot plezier voor de kopers.
Volgens mij lees je ergens over heen of interpreteer jij het op je eigen manier. De brochures zijn er nog niet, zowel digitaal niet als gedrukt niet (gedrukt daarom ook tussen aanhalingstekens). Wij vinden een gedrukte variant leuk om mee te krijgen overigens, zien er bij deze makelaar ook zeer gelikt uit. Niet op normaal printpapier en van hoge kwaliteit. Stukje beleving dus. Verder helemaal met je eens hoor.

De plattegronden staan gewoon op Funda. Natuurlijk wilde ik Funda helemaal compleet hebben alvorens online te gaan (uitsluitend de brochure dus niet).

• Shadow_Agent
remzor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Volgens mij lees je ergens over heen of interpreteer jij het op je eigen manier. De brochures zijn er nog niet, zowel digitaal niet als gedrukt niet (gedrukt daarom ook tussen aanhalingstekens). Wij vinden een gedrukte variant leuk om mee te krijgen overigens, zien er bij deze makelaar ook zeer gelikt uit. Niet op normaal printpapier en van hoge kwaliteit. Stukje beleving dus. Verder helemaal met je eens hoor.

De plattegronden staan gewoon op Funda. Natuurlijk wilde ik Funda helemaal compleet hebben alvorens online te gaan (uitsluitend de brochure dus niet).
ah okee, ik was wat op het verkeerde been gezet denk ik door het woordje "ook"
Members only:
. Dit kwam op mij over dat er geen plattegronden op Funda stonden ;) Maar gelukkig wel dus! Ben het wel met je eens dat gelikte brochure op goed papier met hi-res foto's iets kan toevoegen, veelal waren de brochures die wij meekregen op standaard papier uit een goedkope printer vrees ik ;)

Veel succes met de verkoop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
@Shadow_Agent Dat dacht ik al, haha no problem!
Maar in de brochure moeten dus ook de plattegronden komen. Echt op mooi, dik papier. Sprak ons meteen aan. Wij vinden het vaak toch wat armoedig wanneer makelaar geen of hele slechte brochures hebben. Nu is het dus alsnog maar de vraag of ze er op tijd zijn..

En bedankt! Dat moet wel goed gaan komen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Ik vindt brochures juist een pluspunt.

Bij mijn eigen verkochte woning is deze bijgeleverd aan de kijkers met positieve reacties, maar ook bij onze zoektocht naar een woning was dit een pluspunt, even op tafel bij de rest neerleggen, rustig nog eens er door bladeren, vergelijken met de anderen.

Zal wel een generatiekloof zijn :P

• Shadow_Agent
KRGT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:40:

Bij mijn eigen verkochte woning is deze bijgeleverd aan de kijkers met positieve reacties, maar ook bij onze zoektocht naar een woning was dit een pluspunt, even op tafel bij de rest neerleggen, rustig nog eens er door bladeren, vergelijken met de anderen.

Haha dat zou kunnen. ik ben helemaal niet zo digitaal/gadget en weet ik wat ingesteld verder maar geprinte brochures vond ik niet nodig ;) Onze makelaar had trouwens een website van de woning, had ook wel wat maar geen idee hoeveel mensen daar nu op kijken/keken. Kregen bij bezichtiging een kaartje met adres van de website en contactgegevens makelaar mee. Ben medio 30 overigens :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
KRGT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:40:

Precies dit :) Onder andere dat sprak ons zeer aan in deze makelaar.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• CarNaige
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Ik lees al een tijdje mee maar nu is het tijd om mijn eigen ervaring van de afgelopen weken te delen:

Mijn appartement in Eindhoven circa 2,5 jaar geleden gekocht (na eerst ~1,5 jaar te hebben gehuurd). Dit destijds zonder tussenkomst van een makelaar wat beide partijen mooi in de kosten heeft gescheeld. Kortgeleden een huisje gekocht in de omgeving dus het appartement moest in de verkoop. Ondanks de corona toch vertrouwen gehad aangezien het appartement aan de onderkant van de markt gepositioneerd is (prijs).

In de 2,5 jaar van bezit o.a. een nieuwe keuken geplaatst, nieuwe vloer en enig schilderwerk gedaan; totale kosten schat ik op ~12.5k. Inmiddels is het appartement verkocht voor een mooi bedrag boven de (hoog ingezette) vraagprijs. Er waren 5 biedingen gedaan uit ~16 bezichtigingen, waarvan 4 boven de vraagprijs. Met de overwaarde (75k!) kan ik de verbouwing + kosten koper van het nieuwe huis financieren en meteen een stuk aflossen van de nieuwe hypotheek. Hierdoor valt de LTV onder de 90%-grens met bijhorende rentestap omlaag (0,2%). Natuurlijk erg tevreden hiermee 😊.

Ik heb mij wel verbaasd hoe snel het allemaal is gegaan ondanks de situatie van de afgelopen maanden. Natuurlijk was mijn verwachting dat het verkopen zou lukken, maar van de uiteindelijke verkoopprijs heb ik alleen kunnen dromen. De woningmarkt in Eindhoven en omgeving dendert ondertussen gewoon door is mijn ervaring.

Tijdslijn
  • Aankoop nieuwe woning: april (meerdere bezichtigingen kunnen doen, huis stond al een tijd te koop)
  • Eind april 4 makelaars gesproken en 1 gekozen (kosten lagen erg dicht bij elkaar, gevoel gaf de doorslag)
  • Begin mei in de verkoop gegaan (circa 2 weken van 1e gesprek tot online)
  • 1 week hierna de bezichtigingen gehad
  • Eind mei verkocht; financiering is rond bij de koper
  • Passeren nieuwe huis: eind juli
  • Passeren appartement: ~november i.v.m. verbouwen nieuwe huis

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

remzor schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:47:
[...]

Kan het me ergens nog best voorstellen ook, in deze tijd. As we speak zit ik in het proces van mijn woning verkopen momenteel. Donderdag en vrijdag twee ‘bezichtigingsblokken’ gehad, in totaal 12 bezichtigingen. Het hadden er ook 30 kunnen zijn: animo is ongekend hoog, instapklaar, populaire prijsklasse en wijk, enzovoorts.

Uiteindelijk zeggen 2 bezichtigers af en is er een hele reservelijst aan kandidaten die net een minuut te laat waren met bellen (zat al heel snel vol). En wat is vol? Makelaars weten dat we uit 10-12 bezichtigingen goede biedingen zullen komen, meer vinden ze niet nodig. Tijd is geld, ze hebben het druk, dus geen tijd en zin om er nog meer in te plannen.
Een dame gaf bijvoorbeeld al aan ‘max X te kunnen betalen’, en die X is in ieder geval niet het ‘winnende bod’ waarschijnlijk. Voor haar had ik liever iemand anders gehad, aangezien er nog wel 30 wachtenden na haar zijn. Maar die komen nu niet aan bod, want makelaar heeft het druk, alles zit vol en er komen toch wel meer biedingen.

Onze makelaar neemt overigens wel de tijd met de mensen die bezichtigen en loopt mee door de gehele woning. Goed verhaal, weet alles van de woning, kan alles laten zien. Iedereen heeft ongeveer een half uur, wat mij prima lijkt. Geen taferelen met 10-15 min en wegwezen, maar gewoon een fijne ontvangst en de aandacht.
Toch ben ik benieuwd of er geen mensen op de reservelijst staan die nog meer ‘sky high’ zouden gaan. Maar dan is de vraag: waar leg je dan de grens mbt het aantal bezichtigingen?

Kortom: bij een courant en makkelijk verkoopbare woning kan ik het ergens best begrijpen. Wil je dit niet of houd je hier niet van? Onderneem dan gewoon geen actie :)
Bovenstaande post komt uit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 maar ik vond dit topic een betere plek om te reageren, voordat er dadelijk een hele rits aan reacties m.b.t. 'verkooptactieken' in voorgenoemde topic terecht komt...

Ik heb in dit topic al wel vaker de voordelen van een internetmakelaar gepropageerd, maar wil i.v.m. de huidige marktontwikkelingen dat nog eens aanhalen. Het is op zich logisch dat een makelaar de eerste 10 of 12 mensen laat bezichtigen, de rest heeft dan pech. Die makelaar wil gewoon die woning schuiven en inderdaad tijd = geld.

Het grote voordeel van een internetmakelaar in deze is dat je dus zelf de bezichtigingen doet en dus zelf kunt bepalen dat je daar 2 of 3 weken voor uit trekt. Je kunt dan véél meer mensen langs laten komen. Daar moet je wellicht een aantal vrije dagen voor pakken maar die kosten verdien je zo weer terug doordat je minder voor een internetmakelaar betaalt. Ik denk dat deze tactiek zich zeker terugverdient. Wie zegt niet dat er tussen die mensen die buiten die initiële groep van 10 of 12 niet iemand zit die heel grof over de vraagprijs heen zou bieden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:17
Harrie_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:23:
[...]

Bovenstaande post komt uit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 maar ik vond dit topic een betere plek om te reageren, voordat er dadelijk een hele rits aan reacties m.b.t. 'verkooptactieken' in voorgenoemde topic terecht komt...

Ik heb in dit topic al wel vaker de voordelen van een internetmakelaar gepropageerd, maar wil i.v.m. de huidige marktontwikkelingen dat nog eens aanhalen. Het is op zich logisch dat een makelaar de eerste 10 of 12 mensen laat bezichtigen, de rest heeft dan pech. Die makelaar wil gewoon die woning schuiven en inderdaad tijd = geld.

Het grote voordeel van een internetmakelaar in deze is dat je dus zelf de bezichtigingen doet en dus zelf kunt bepalen dat je daar 2 of 3 weken voor uit trekt. Je kunt dan véél meer mensen langs laten komen. Daar moet je wellicht een aantal vrije dagen voor pakken maar die kosten verdien je zo weer terug doordat je minder voor een internetmakelaar betaalt. Ik denk dat deze tactiek zich zeker terugverdient. Wie zegt niet dat er tussen die mensen die buiten die initiële groep van 10 of 12 niet iemand zit die heel grof over de vraagprijs heen zou bieden?
@Harrie_ , heb jezelf jouw woning ook te koop staan via een internetmakelaar? Onze huidige woning staat te koop via de lokale makelaar. Internetmakelaar sprak mij ook aan maar toen puntje bij paaltje kwam toch bewust de lokale makelaar gekozen.

Redenen om voor de lokale makelaar te kiezen:

- kennis van de lokale markt
- zijn netwerk
- professionele verkoper
- ervaring
- ik denk een hogere verkoopopbrengst te behalen met de lokale makelaar

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Bravertal schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:23:
[...]

@Harrie_ , heb jezelf jouw woning ook te koop staan via een internetmakelaar? Onze huidige woning staat te koop via de lokale makelaar. Internetmakelaar sprak mij ook aan maar toen puntje bij paaltje kwam toch bewust de lokale makelaar gekozen.

Redenen om voor de lokale makelaar te kiezen:

- kennis van de lokale markt
- zijn netwerk
- professionele verkoper
- ervaring
- ik denk een hogere verkoopopbrengst te behalen met de lokale makelaar
Ik heb mijn vorige woning verkocht via de internetmakelaar (makelaarsland), heb daar inmiddels al heel wat posts aan gewijd hier.

Ik snap bovenstaande redenen wel, maar volgens mij zijn die vooral ingegeven door gevoel/sentiment. Als je in de huidige markt een courante woning in een courante regio (zo ongeveer de helft van Nederland) wil verkopen dan zou je bij wijze van spreken een bordje in de tuin kunnen plaatsen en dan staan er morgen 10 kopers aan de deur. Kennis van de lokale markt en het netwerk van de makelaar doen me dus niet zoveel.

Als ik mijn huidige woning ooit ga verkopen zou ik alleen voor een 'gewone' makelaar kiezen als we op dat moment in een kopersmarkt zitten en het lastiger is om je woning te slijten... Dan denk ik dat het netwerk en de lokale marktkennis zeker van meerwaarde zijn.

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

We hebben hier discussie over de aan te houden vraagprijs van de woning. Twee verschillende makelaars die beide een andere techniek voorstelden. Waardoor we thuis nu ook niet op één lijn zitten.

Vraagprijs wordt rond de 700k.

Makelaar 1 en ik zeggen: Eur 700.000. Je komt dan namelijk in de lijstje van zoekers die zowel tot EUR 700.000 als vanaf EUR 700.000. Dus de hoogste Funda reach.

Makelaar 2 en mijn partner zeggen: EUR 698.000. Argumentatie; je mist dan inderdaad de mensen die zoeken vanaf 700k echter mensen die de filter zo hebben ingesteld willen waarschijnlijk dan een “opknapper” voor dat geld. Dit waar ons huis waarschijnlijk dan te “af” is. Daarnaast zijn er überhaupt nauwelijks mensen die zoeken vanaf dat bedrag. Met dat in ogenschouw genomen vinden ze een psychologische prijs van net onder de EUR 700.000 beter.

Zelf geloof ik niet zo in dit soort psychologische effecten bij huizenprijzen, en ben meer gecharmeerd van gewoon de reach op funda zo hoog mogelijk te krijgen. Ik ben benieuwd hoe andere hier over denken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 10:57
Waarom zou je met een vanaf prijs zoeken wat heel kort op je budget ligt? Zijn er mensen die dat doen? Je zoekt toch een woning met specifieke eisen (locatie, inhoud, perceel grootte etc). Je zoekt toch niet per sé een huis vanaf 700k? :P

Hooguit doe je dat als je in de categorie 1M+ zoekt, maar daar valt jullie instapklaar woning dus al voor af.

Bij onze vorige 2 woningen ook geen minimaal budget ingesteld. De rotzooi filter je er snel genoeg uit, je wilt dat ene pareltje net niet missen.

• Dengra
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 11:10
Timoth schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:58:
Waarom zou je met een vanaf prijs zoeken wat heel kort op je budget ligt? Zijn er mensen die dat doen? Je zoekt toch een woning met specifieke eisen (locatie, inhoud, perceel grootte etc). Je zoekt toch niet per sé een huis vanaf 700k? :P

Hooguit doe je dat als je in de categorie 1M+ zoekt, maar daar valt jullie instapklaar woning dus al voor af.

Bij onze vorige 2 woningen ook geen minimaal budget ingesteld. De rotzooi filter je er snel genoeg uit, je wilt dat ene pareltje net niet missen.
Eens, denk dat het weinig uitmaakt.

Als je 7 ton aan een huis wil uitgeven zoek je tussen de 5 en 8.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:45
Gewoon 700k niet te moeilijk doen op die prijs. Ligt wat anders als het 150-300k is

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Timoth schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:58:
Ik denk dat die tweede makelaar dat ook bedoelt. Iemand die het filter op 'vanaf 7 ton' zet, is waarschijnlijk op zoek naar een woning van bv rond de 8 ton, waarbij je vanwege mogelijk achterstallig onderhoud (en bijkomende verbouwkosten) ook naar goedkopere woningen kijkt. De 'ondergrens' is dan dus vooral bedoeld voor de goedkopere huizen waar nog veel aan moet gebeuren. Een goed onderhouden huis van 7 ton zal dan waarschijnlijk een stuk kleiner zijn of op een mindere locatie oid, dan een opknapper van 7 ton. Dus je goed onderhouden huis van 7 ton zal niet zo snel in de smaak vallen bij de mensen die de grens op 7 ton hebben staan.

Mijn eerste gedachte bij het verschil tussen 7 ton en 698k was: wat een onzin. Maar eerlijk gezegd voelt het, nu ik er even over nadenk, toch best wel anders. 7 ton klinkt wel heel veel, terwijl ik bij 698 toch meer het idee heb van een huis van iets boven de 6 ton. Voelt toch een stuk betaalbaarder dan 7 ton. Rationeel gezien dus onzin, maar het gevoel is toch anders.

Maar dat gevoel werkt natuurlijk ook twee kanten op. De mensen die door die 698 wel interesse hebben en 7 ton te veel vinden, zouden die wel meer dan 7 ton willen gaan bieden als het op overbieden aan komt? Is het per definitie slecht om voor je gevoel een groep uit te sluiten, als je denkt dat een andere groep wellicht hoger zou willen bieden dan de groep die je uitsluit?

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Wat voor jou voordelen zijn, kan voor een ander nadelen zijn. Een hoop mensen willen liever niet zelf de bezichtigingen doen. Niet alleen vanwege het gedoe en de tijd die ermee gepaard gaat, maar ook omdat de reacties van potentiële kopers op jouw 'dierbare' huis wel eens verkeerd kunnen aankomen. Bovendien hebben een hoop mensen ook geen zin in het hele onderhandelingsspelletje. (Waarbij het de vraag is of je als eenmalige woningverkoper daar beter in zou zijn dan een professionele makelaar.)

Bovendien vallen de meerkosten soms best mee, afhankelijk van de afspraken die je maakt. Kosten voor Funda en een professionele fotograaf etc. zou je sowieso houden, de kosten die daar nog bovenop komen bij een 'gewone' makelaar vind ik niet uit verhouding met de ontzorging die het geeft.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Wat voor jou voordelen zijn, kan voor een ander nadelen zijn. Een hoop mensen willen liever niet zelf de bezichtigingen doen. Niet alleen vanwege het gedoe en de tijd die ermee gepaard gaat, maar ook omdat de reacties van potentiële kopers op jouw 'dierbare' huis wel eens verkeerd kunnen aankomen. Bovendien hebben een hoop mensen ook geen zin in het hele onderhandelingsspelletje. (Waarbij het de vraag is of je als eenmalige woningverkoper daar beter in zou zijn dan een professionele makelaar.)

Bovendien vallen de meerkosten soms best mee, afhankelijk van de afspraken die je maakt. Kosten voor Funda en een professionele fotograaf etc. zou je sowieso houden, de kosten die daar nog bovenop komen bij een 'gewone' makelaar vind ik niet uit verhouding met de ontzorging die het geeft.
Daar heb je helemaal gelijk in en dat moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken. Zelf bezichtigingen doen is niet voor iedereen weggelegd. Punt was meer dat je met een internetmakelaar de vrijheid hebt om 100 bezichtigingen te doen (mocht je daar zin in hebben) en ik wilde even het punt aanstippen dat in in de huidige markt - in de meeste gevallen - het netwerk en de lokale marktkennis van een lokale makelaar weinig tot geen meerwaarde bieden omdat de woning toch wel verkoopt.

Het hele 'onderhandelingsspelletje' doe je trouwens doorgaans niet zelf met een internetmakelaar. Je doet dan zelf de bezichtiging en daarna verloopt alle contact tussen internetmakelaar en bieder/koper.

[Voor 6% gewijzigd door Harrie_ op 27-06-2020 09:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09:49

BazzH

Kei-goed...

Don Quijote schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:30:
We hebben hier discussie over de aan te houden vraagprijs van de woning. Twee verschillende makelaars die beide een andere techniek voorstelden. Waardoor we thuis nu ook niet op één lijn zitten.

Makelaar 1 en ik zeggen: Eur 700.000. Je komt dan namelijk in de lijstje van zoekers die zowel tot EUR 700.000 als vanaf EUR 700.000. Dus de hoogste Funda reach.

Makelaar 2 en mijn partner zeggen: EUR 698.000. Argumentatie; je mist dan inderdaad de mensen die zoeken vanaf 700k echter mensen die de filter zo hebben ingesteld willen waarschijnlijk dan een “opknapper” voor dat geld. Dit waar ons huis waarschijnlijk dan te “af” is. Daarnaast zijn er überhaupt nauwelijks mensen die zoeken vanaf dat bedrag. Met dat in ogenschouw genomen vinden ze een psychologische prijs van net onder de EUR 700.000 beter.

Zelf geloof ik niet zo in dit soort psychologische effecten bij huizenprijzen, en ben meer gecharmeerd van gewoon de reach op funda zo hoog mogelijk te krijgen. Ik ben benieuwd hoe andere hier over denken.
Jouw gedachte over je bereik op Funda is niet gek, maar eigenlijk niet van toepassing op deze prijsklasse. Dit werkt vooral voor starters die een relatief beperkt budget hebben en dus zoeken binnen een strak prijsbereik (en met een wat grotere straal rond de gewenste woonplaats).

Wij houden Funda nu ook alweer even in de gaten en dan filter je dus bijna niets en sorteer je gewoon op datum. Het oudere aanbod ken je al.

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

BazzH schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Jouw gedachte over je bereik op Funda is niet gek, maar eigenlijk niet van toepassing op deze prijsklasse. Dit werkt vooral voor starters die een relatief beperkt budget hebben en dus zoeken binnen een strak prijsbereik (en met een wat grotere straal rond de gewenste woonplaats).

Wij houden Funda nu ook alweer even in de gaten en dan filter je dus bijna niets en sorteer je gewoon op datum. Het oudere aanbod ken je al.
Oneens. Ook wij houden Funda al weer een poosje in de gaten, en ik merk gewoon dat het dagelijkse nieuwe aanbod van ver onder ons budget nooit een geschikte woning bevat. En dus heb ik een paar filters ingesteld, ook op vraagprijs. Want de woning die ik zoek kost minimaal 650k / 750k (waarschijnlijk eerder richting de 850k maar soit), woningen die voor 350k / 400k / 500k op de markt komen kunnen op het eerste oog best wel ok zijn, maar zijn bij nader inzien stuk voor stuk niet voor niets zo 'goedkoop' ;) .En als ik ga proberen te filteren op andere eigenschappen dan prijs, dan mis ik daardoor bepaalde andere interessante objecten. Sommige eisen zijn immers minder hard dan anderen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:25

Eens met Makelaar 1 en jou. Niemand zoekt een huis van exact 700k. Als ik dat budget zou hebben zou ik zelf zoeken in 500-750 (of 800) om maar geen aanbod te moeten missen. Met beide prijsstellingen zou ik als koper je woning wel vinden.

Als het om psychologie gaat lijkt mij een vraagprijs van 690.000 (of 689.000) net iets beter, ik vind 698 iets te veel lijken op een prijs van 1,99 voor een ding van 2 euro. Als koper hou ik niet zo van die psychologische prijzen overigens.

Kan Makelaar 2 dit trouwens onderbouwen? Dit is bij uitstek iets waar een NVM makelaar inzicht in zou moeten kunnen geven: krijgen psychologisch geprijsde woningen meer views? Het lijkt me een koud kunstje voor Funda om uit die berg data een wat gefundeerder oordeel uit te kunnen vissen dan dat het 'waarschijnlijk' is

PVoutput

• chaoscontrol
  • Nu online
Het is op zich logisch dat een makelaar de eerste 10 of 12 mensen laat bezichtigen, de rest heeft dan pech. Die makelaar wil gewoon die woning schuiven en inderdaad tijd = geld.
Dit is ook zo, maar toen ik nog als koper op de markt was en écht interesse had in een huis wat zogenaamd vol zou zitten, dan vertel ik gewoon dat ik serieus geld en interesse heb en dan was er altijd wel een gaatje ergens.

Oftewel, de afdruipers zijn misschien toch al niet de meest enthousiaste geïnteresseerden?

Neemt niet weg dat iemand helemaal verliefd kan worden tijdens een bezichtiging maar ik snap ook dat je ergens grenzen moet stellen. Als verkoper zou ik ook wel willen dan heel NL het huis even zag in de hoop dat iemand verliefd werd, maar je moet het doen met wat er komt.

Inventaris

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

AGee schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:19:
[...]

Oneens. Ook wij houden Funda al weer een poosje in de gaten, en ik merk gewoon dat het dagelijkse nieuwe aanbod van ver onder ons budget nooit een geschikte woning bevat. En dus heb ik een paar filters ingesteld, ook op vraagprijs. Want de woning die ik zoek kost minimaal 650k / 750k (waarschijnlijk eerder richting de 850k maar soit), woningen die voor 350k / 400k / 500k op de markt komen kunnen op het eerste oog best wel ok zijn, maar zijn bij nader inzien stuk voor stuk niet voor niets zo 'goedkoop' ;) .En als ik ga proberen te filteren op andere eigenschappen dan prijs, dan mis ik daardoor bepaalde andere interessante objecten. Sommige eisen zijn immers minder hard dan anderen....
Klopt. De echt goedkope huizen bekijk ik ook niet. Maar als je elke 2 dagen even een keer kijkt, dan zie ik meestal 2 of 3 huizen die oninteressant zijn en 0 die interessant zijn. Maar ik ben ook weleens een goedkoop huis tegengekomen waar nog voor zeker 150k aan verspijkerd moest worden. Dat was toch interessant (en redelijk snel verkocht).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:30

Vorige maand nog wat gelezen over verschil tussen ronde prijzen en psychologische prijzen. Geen idee of dat ook geldt voor de categorie van jouw huis.
https://www.ad.nl/wonen/h...onde-vraagprijs~ab6c0ce6/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Dank allen. Ik zie dat de meningen verdeeld zijn, maar de algehele consensus is dat het uiteindelijk waarschijnlijk lood om oud ijzer is. En daarmee niet echt de moeite waar om lang over na te denken.
Kalentum schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:23:
[...]
Kan Makelaar 2 dit trouwens onderbouwen? Dit is bij uitstek iets waar een NVM makelaar inzicht in zou moeten kunnen geven: krijgen psychologisch geprijsde woningen meer views? Het lijkt me een koud kunstje voor Funda om uit die berg data een wat gefundeerder oordeel uit te kunnen vissen dan dat het 'waarschijnlijk' is
We vinden het een hele fijne makelaar. Maar het is geen man die het moet hebben van zijn vooruitstrevend inzichten op basis van data analyse.

• Rubbergrover1
  • Nu online
DutchChelsea schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Vorige maand nog wat gelezen over verschil tussen ronde prijzen en psychologische prijzen. Geen idee of dat ook geldt voor de categorie van jouw huis.
https://www.ad.nl/wonen/h...onde-vraagprijs~ab6c0ce6/
Dat kan ik mij ook wel wat bij voorstellen. Bij een precies bedrago duizenden euro's ga je misschien ook de onderhandelingen in met het idee dat er in de duizenden onderhandeld moet worden bij een mooi rond bedrag als 7 ton kan ik mij voorstellen dat je eerst ook aan tienduizenden denkt. Wat bij overbieden wel gunstig is.

Ik denk dat voor beide wat te zeggen is. Maar dat betekent nog niet lood om oud ijzer. Het zal van de situatie afhangen wat beter werkt.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Crazy D

I think we should take a look.

Maar aan de andere kant, als ik als kijker weet dat je nog 3 weken lang bezichtigen doet, weet ik dus ook dat de kans groot is dat ik over 3 weken nog steeds geen huis heb, dus ga ik verder kijken. Met dus de kans voor jou als verkoper dat ik misschien zelfs wel een bod heb gedaan maar omdat je 'zo nodig' veel meer kijkers wilt laten komen, ik dat bod intrek omdat ik iets anders heb gevonden. Waarbij je misschien effectief dus enkel biedingen hebt van de laatste kijkers.

Exact expert nodig? itwize.nl

• remzor
Harrie_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in en dat moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken. Zelf bezichtigingen doen is niet voor iedereen weggelegd. Punt was meer dat je met een internetmakelaar de vrijheid hebt om 100 bezichtigingen te doen (mocht je daar zin in hebben) en ik wilde even het punt aanstippen dat in in de huidige markt - in de meeste gevallen - het netwerk en de lokale marktkennis van een lokale makelaar weinig tot geen meerwaarde bieden omdat de woning toch wel verkoopt.

Het hele 'onderhandelingsspelletje' doe je trouwens doorgaans niet zelf met een internetmakelaar. Je doet dan zelf de bezichtiging en daarna verloopt alle contact tussen internetmakelaar en bieder/koper.
En dan dus ook telkens schoonmaken, opruimen, rondleidingen inplannen, enz. Doe je er teveel of doe je er te lang over, haken de eerste kijkers af of gaan ze er vandoor met andere woningen. Dat risico bestaat natuurlijk ook. Een internetmakelaar heeft ook niet de kennis van de lokale markt en omgeving, en de klik/kennis van en met het huis zoals een reguliere makelaar dat wel kan hebben.

Voor alles valt wat te zeggen waarschijnlijk, maar de lokale marktkennis, stukje ontzorgen, rondleidingen etc. zou ik voor de ‘gewone’ makelaar kiezen. Kost ong. 1 tot 1,2% courtage hier dus ook dat valt best mee.

Edit: lees nu de reactie hierboven van @Crazy D , daar doel ik dus ook op :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12-07 23:05
Het belang van de “ gewone “ makelaar is m.i. Zo snel en met zo weinig mogelijk inspanning het object verkopen.
Een paar duizend meer of minder maakt voor zijn courtage niet veel uit.
Lokale marktkennis stelt niet veel voor.
Voor een paar euro kun je alle gegevens krijgen van vergelijkbare huizen zowel aankoop dan wel verkoop etc.
Je kent je eigen huis het beste dus rondleiding kun je makkelijk zelf doen als je er de tijd voor hebt tenminste.
Zoek de goedkoopste internet makelaar alleen om het op Funda te zetten en doe de rest zelf.
Via vereniging eigen huis zijn contracten te downloaden.
Laat in eigen beheer hele goede foto’s maken en zorg dat alle overbodige meuk weg is en dat het schoon is en kleine reparaties zijn uitgevoerd.
Stel een minimumprijs vast voor jezelf en probeer niet het onderste uit de kan te krijgen.
Heb inmiddels mijn vierde huis op deze manier succesvol verkocht.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[Voor 128% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:00:
Een vraagje.. heb een NRVT nummer van een makelaar, maar weet iemand waar ik zijn info kan opzoeken? Op NRVT.nl kan ik alleen zoeken op naam.
Dat is toch alleen van belang voor de vraag of hij als taxateur mag werken? Kan best zijn dat hij geen zin meer heeft in al het gedoe met permanente educatie etc. en dat hij zijn registratie als taxateur heeft laten verlopen. En weet je de naam van de makelaar dan niet...?

[Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 28-06-2020 06:34]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Koning Bolo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:02:
Het belang van de “ gewone “ makelaar is m.i. Zo snel en met zo weinig mogelijk inspanning het object verkopen.
Een paar duizend meer of minder maakt voor zijn courtage niet veel uit.
Lokale marktkennis stelt niet veel voor.
Voor een paar euro kun je alle gegevens krijgen van vergelijkbare huizen zowel aankoop dan wel verkoop etc.
Je kent je eigen huis het beste dus rondleiding kun je makkelijk zelf doen als je er de tijd voor hebt tenminste.
Zoek de goedkoopste internet makelaar alleen om het op Funda te zetten en doe de rest zelf.
Via vereniging eigen huis zijn contracten te downloaden.
Laat in eigen beheer hele goede foto’s maken en zorg dat alle overbodige meuk weg is en dat het schoon is en kleine reparaties zijn uitgevoerd.
Stel een minimumprijs vast voor jezelf en probeer niet het onderste uit de kan te krijgen.
Heb inmiddels mijn vierde huis op deze manier succesvol verkocht.
Dat vind ik zulke dooddoeners. Vergelijkbare opmerkingen kun je over bijna elk beroep wel zeggen. Is dat ook de manier waarop je naar je eigen werk kijkt? Met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk zaken afraffelen? De bakker om de hoek heeft ook als doel om zo veel mogelijk broden te verkopen. Maakt dat zijn broden tot slechte broden? Moet je dan ook maar zelf je brood gaan bakken?

Het zegt ook weinig over hoe hij zijn werk doet. Het is ook niet voor niets dat er een heleboel verschillende makelaar zijn en dat je niet met iedereen de zelfde klik hebt. Er zullen vast ook makelaars zijn die alleen als 'dozenschuiver' zo veel mogelijk huizen in zo kort mogelijke tijd er doorheen jagen. Maar zo zijn lang niet alle makelaars.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Crazy D schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:18:
[...]

Maar aan de andere kant, als ik als kijker weet dat je nog 3 weken lang bezichtigen doet, weet ik dus ook dat de kans groot is dat ik over 3 weken nog steeds geen huis heb, dus ga ik verder kijken. Met dus de kans voor jou als verkoper dat ik misschien zelfs wel een bod heb gedaan maar omdat je 'zo nodig' veel meer kijkers wilt laten komen, ik dat bod intrek omdat ik iets anders heb gevonden. Waarbij je misschien effectief dus enkel biedingen hebt van de laatste kijkers.
Ik weet niet in welke regio je zit maar als je binnen 3 weken voldoende woningaanbod tot je beschikking hebt dan moet je dat zeker doen. Ik denk in de praktijk dat veel kopers in een termijn van 2 of 3 weken echt niet gaan afhaken; dat is echt geen lange termijn. Of is het zo dat van Funda tot Verkoop in 3 dagen nu ineens de maatstaf is geworden?

@Rubbergrover1 Wat @Koning Bolo zegt is misschien een beetje kort door de bocht en natuurlijk is het niet zo dat alle makelaars zich er maar zo gemakkelijk mogelijk vanaf willen maken, maar ik vind dus ook (zie posts hierboven) dat de meerwaarde van de makelaar - zeker in de huidige markt - wel veel overschat wordt.

Ik denk dat op de lange termijn het beroep makelaar verdwijnt, of dat hier een uitgeklede vorm van overblijft. Feit is dat de komst van het internet een hoop heeft veranderd; het belangrijkste bij verkoop is dat je woning goed zichtbaar op Funda terecht komt. Kopers kijken op Funda en niet in de etalage van een lokaal makelaarskantoor. Als je daarbij optelt dat het als verkoper, naast alle informatie die je op internet kunt vergaren, ook nog eens vele malen makkelijker is om alle randzaken eromheen te regelen (foto's, plattegronden) t.o.v. 20 jaar geleden...

Vroeger was opticien een beroep met titelbescherming en droeg deze een witte jas als een soort semi-arts, nu kun je met een 3-daagse cursus mensen brillen aanmeten... :Y

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Harrie_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:22:

Ik weet niet in welke regio je zit maar als je binnen 3 weken voldoende woningaanbod tot je beschikking hebt dan moet je dat zeker doen. Ik denk in de praktijk dat veel kopers in een termijn van 2 of 3 weken echt niet gaan afhaken; dat is echt geen lange termijn. Of is het zo dat van Funda tot Verkoop in 3 dagen nu ineens de maatstaf is geworden?
Ik heb toen ik m'n huis kocht een paar huizen gezien die ik eigenlijk even interessant vond. Als bij 1 van die huizen al duidelijk was dat er 3 weken bezichtigingen zijn dus dat bieden nu kan maar je hebt pas over 3 weken antwoord, zou ik niet gaan kijken. Als je de prijs op wilt drijven moet je eerlijk zijn en hoger inzitten.
Ik zie ook niet in hoe dat de prijs omhoog zou drijven. Als ik een bod uitbreng en de makelaar zegt, dank je, je bent de 15e met een bod, wat verwacht je dan, dat ik m'n bod met 30k verhoog?

Het zal misschien aan de regio liggen, ik heb in Gelderland wat gekocht, toen ik 12 jaar geleden in Zoetermeer het huis kocht waren er wel meer biedingen maar toen zei ik ook: dit is wat ik ervoor wil geven, leuk dat je meer biedingen hebt maar als dat niet voldoende is, dan niet.
Ik denk dat op de lange termijn het beroep makelaar verdwijnt, of dat hier een uitgeklede vorm van overblijft. Feit is dat de komst van het internet een hoop heeft veranderd; het belangrijkste bij verkoop is dat je woning goed zichtbaar op Funda terecht komt. Kopers kijken op Funda en niet in de etalage van een lokaal makelaarskantoor. Als je daarbij optelt dat het als verkoper, naast alle informatie die je op internet kunt vergaren, ook nog eens vele malen makkelijker is om alle randzaken eromheen te regelen (foto's, plattegronden) t.o.v. 20 jaar geleden...
De rol zal anders worden. Het adverteren in het lokale suffertje is overbodig, en de etalage is leuk maar alleen als het kantoor op een drukke locatie zit waar veel mensen langs komen die ook in hun eigen plaats iets zoeken. De rol zal denk ik wat meer verschuiven naar een goed commercieel praatje op papier zetten (niet iedereen is geboren met het talent een goed verhaaltje ervan te maken).
Ik denk overigens wel dat een onafhankelijke, niet-gebonden verkoper de rondleiding beter doet dan jijzelf (of in ieder geval, dan veel mensen). Je bent zelf emotioneel gebonden, hebt dingen meegemaakt in het huis. Leuk verhaal dat je samen met je dochtertje van 4 die zolder hebt verbouwt, maar de koper ziet alleen maar een kamer die ok-ish is afgewerkt..... Niet iedereen kan die emotie uitsluiten. En ook bij opmerkingen over het huis door kijkers zou je misschien zelf iets meer aangevallen kunnen voelen. Maar goed, ik snap ook wel dat op dit moment, waarbij veel huizen als broodjes over de toonbank vliegen, het nut van een verkoopmakelaar een stuk kleiner is dan wanneer huizen niet te verkopen zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Uiteraard is de rol van makelaar anders dan 50 jaar geleden. Dat heb je bij heel veel beroepen. Maar dat maakt de rol nog niet overbodig. Een heleboel taken van de makelaar zijn zaken waar een hoop mensen geen zin in hebben of geen/weinig ervaring en vaardigheden in hebben.

Maar als ik de soms dramatisch slechte doe het zelf advertenties op Funda zie, dan weet ik dat er ook een hoop mensen zijn die denken dat ze het zelf wel met zo goed kunnen, terwijl ze dat niet echt goed kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-07 20:22
Tja, onze verkoop zal misschien amateuristisch zijn overgekomen. Vooral ook omdat natuurlijk de ervaring ontbreekt. Maar het werk is geen rocket science en goed te doen. Waarbij wel opgemerkt dat het voor een aantal punten, zoals verkoopteksten en verkoopcontract, handig is om hoger opgeleid te zijn. De courtage is met zeg 1,5% uiteindelijk niet misselijk voor een verkoopmakelaar, toch weer bijna 6k uitgespaard. Natuurlijk wel inspanning voor moeten leveren. De afweging voor ons was dat we dit onszelf wel zagen doen, in tegenstelling tot de verbouwing van de zolder in onze nieuwbouwwoning bijvoorbeeld.

Nu ik er over nadenk, kan misschien wel de grootste meerwaarde van de verkoopmakelaar zitten in het spel van het onderhandelen. Zeker als de huidige verkopersmarkt gaat afkoelen. Aan de andere kant is de uitkomst hiervan ook weer niet volledig afhankelijk van de makelaar; in dit topic zie ik voorbeelden van trajecten met makelaars van onderhands verkopen voordat het huis überhaupt op Funda is geweest tot bij wijze van spreken het onderste uit de kan met een soort veiling. Die werkwijze wordt toch echt (naast het advies van de makelaar) ingegeven door de risico bereidheid van de verkoper.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XNVBX
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 10:55
Yes, vandaag koopcontract ondertekend.
Na ongeveer een week op funda verkocht, ruim boven de vraagprijs, zonder voorbehoud van financiering.
Nu nog de bedenktijd, dus hopelijk gaat dat ook nog allemaal goed, maar dan is het volledig rond.. lekker gevoel!

Ik vond het ondanks alle gunstige omstandigheden (appartement in Amsterdam, relatief nieuw) toch wel erg spannend, zeker door de berichten in de media die steeds luider worden over de woningmarkt die klappen gaat krijgen.

• Tom213
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:04
Onze woning komt als het goed is woensdag a.s. te koop. Ik zeg expres "als het goed is" want onze communicatie met de verkoopmakelaar verloopt moeizaam. Met moeizaam bedoel ik dat ik overal zelf achteraan moet.

2x gevraagd om foto's te laten maken. Ik krijg een omschrijving bij onze woning die van geen kant klopt. Afgesproken om 1 juli "online" te gaan, terwijl we nog niet weten welke strategie de makelaar exact wil hanteren. De makelaar heeft nog geen set sleutels.

Ik snap dat ik natuurlijk de makelaar kan bellen, maar ik zit nu even in de modus van "ik wacht wel even af hoe het gaat lopen". Bijzondere gang van zaken lijkt me ? Dit terwijl de makelaar wel goed aangeschreven staat. Is het de drukte momenteel, zijn ze laconiek ?

Omgeving Rotterdam overigens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:30
Tom213 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:27:
Onze woning komt als het goed is woensdag a.s. te koop. Ik zeg expres "als het goed is" want onze communicatie met de verkoopmakelaar verloopt moeizaam. Met moeizaam bedoel ik dat ik overal zelf achteraan moet.

2x gevraagd om foto's te laten maken. Ik krijg een omschrijving bij onze woning die van geen kant klopt. Afgesproken om 1 juli "online" te gaan, terwijl we nog niet weten welke strategie de makelaar exact wil hanteren. De makelaar heeft nog geen set sleutels.

Ik snap dat ik natuurlijk de makelaar kan bellen, maar ik zit nu even in de modus van "ik wacht wel even af hoe het gaat lopen". Bijzondere gang van zaken lijkt me ? Dit terwijl de makelaar wel goed aangeschreven staat. Is het de drukte momenteel, zijn ze laconiek ?

Lijkt me geen positief verhaal als het huis nog niet te koop staat en de makelaar zn afspraken al niet nakomt / werk niet doet. Als je er nog onderuit kan zou ik een ander zoeken geloof ik. Mijn verkoopmakelaar (in Utrecht) snapte dat ie een stuk gemak/ dienstverlening verkoopt en daar heb ik verder nauwelijks omkijken naar gehad. En die had het vorig jaar zomer ongetwijfeld ook druk. :P

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Tom213 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:27:

Klinkt als een haastklus?
Wij gaan nu net het proces in en zitten nog in de fase "welke makelaar gunnen we de opdracht". Wat wel typisch is, is dat je in die fase eigenlijk toch wel:
- samen bepaalt wat de verkooptactiek en vraagprijs worden
- samen bepaalt welke verkoopkanalen je gaat inzetten en welke content je gaat aanbieden
- een te verwachten opbrengst te horen krijgt en een indicatie van de tijd die ze nodig denkten te hebben om het te verkopen
- een vrij exact kostenplaatje gepresenteerd krijgt :)

Maarja.... wanneer we "online gaan"..... als we zover zijn, geen idee.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:35
Magpie schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:22:
De courtage is met zeg 1,5% uiteindelijk niet misselijk voor een verkoopmakelaar, toch weer bijna 6k uitgespaard.
Je kan wel makkelijk zeggen dat je 6K hebt uitgespaard, maar dat is maar de vraag. Je weet bijvoorbeeld niet zeker of een makelaar ervoor had kunnen zorgen dat je de woning voor een hogere prijs had verkocht.

• Crazy D

Crazy D

Citroentjuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Je kan wel makkelijk zeggen dat je 6K hebt uitgespaard, maar dat is maar de vraag. Je weet bijvoorbeeld niet zeker of een makelaar ervoor had kunnen zorgen dat je de woning voor een hogere prijs had verkocht.
En dat is natuurlijk de grap: dat weet je nooit. En dus heeft feitelijk iedereen gelijk :+ Net zo min als dat je kunt bewijzen welke prijs-strategie het beste is. of die 85 foto's goed zijn of dat je het met 5 eigen gemaakte kiekjes net zo makkelijk verkocht, of die 4 revisies van de tekst op Funda wel of geen zin hebben gehad.. etc etc. Daarom moet je ook gewoon je gevoel volgen, als je het gevoel hebt het juiste te hebben gedaan, dan is het goed.

• mierenfokker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:45
Citroentjuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Hij weet iig wel dat hij dat bespaard heeft. Dat is makkelijk te berekenen dus. Wat de makelaar voor meerwaarde heeft valt moeilijk te kwantificeren, dat weet je nooit precies

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:28
Sinds afgelopen donderdag ons huis op Funda. Bij zoeken op woning in Barneveld sinds die tijd al bovenaan. Al 9 bezichtigingen gehad en nog 2 in de planning.
Ik doe de bezichtigingen zelf, dit wordt door veel kijkers op prijs gesteld. Niemand kent je huis namelijk beter dan jijzelf (we wonden er al bijan 25 jaar en toe was het nieuwbouw).
Het levert bovendien een behoorlijke kostenbesparing op. We hebben niet gekozen voor een internetmakelaar, maar voor een plaatselijke makelaar die professionele foto's, 360 graden foto's, video en plattegronden.

• Jopie035
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 12-07 19:59
deejeebv schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:13:
Sinds afgelopen donderdag ons huis op Funda. Bij zoeken op woning in Barneveld sinds die tijd al bovenaan. Al 9 bezichtigingen gehad en nog 2 in de planning.
Ik doe de bezichtigingen zelf, dit wordt door veel kijkers op prijs gesteld. Niemand kent je huis namelijk beter dan jijzelf (we wonden er al bijan 25 jaar en toe was het nieuwbouw).
Het levert bovendien een behoorlijke kostenbesparing op. We hebben niet gekozen voor een internetmakelaar, maar voor een plaatselijke makelaar die professionele foto's, 360 graden foto's, video en plattegronden.
Mag ik vragen hoeveel je daarmee bespaart? Lijkt me nml. ook wel wat t.z.t. om dat (deels) zelf te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:35
mierenfokker schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Hij weet iig wel dat hij dat bespaard heeft. Dat is makkelijk te berekenen dus. Wat de makelaar voor meerwaarde heeft valt moeilijk te kwantificeren, dat weet je nooit precies
Nee klopt, maar zo kun je jezelf natuurlijk makkelijk rijk rekenen. Afgaande op zijn post gaat het om een woning van ruim 4 ton. Dus daarop is 6K maar een heel klein bedrag. Ik zou me makkelijk kunnen voorstellen dat een goede makelaar een groter bedrag kan bijplussen op een woning. Tuurlijk, je weet het nooit zeker, maar zeggen dat je nu beter af bent is wat te kort door de bocht. En dan moet je nog meerekenen dat je er nu zelf meer tijd in moet stoppen en dat je mogelijk (kleine kans, maar als het gebeurt heel dure) foutjes maakt in een contract ofzo.
Pagina: 1 ... 77 ... 80 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True