Harrie_ schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:22:
Ik weet niet in welke regio je zit maar als je binnen 3 weken voldoende woningaanbod tot je beschikking hebt dan moet je dat zeker doen. Ik denk in de praktijk dat veel kopers in een termijn van 2 of 3 weken echt niet gaan afhaken; dat is echt geen lange termijn. Of is het zo dat van Funda tot Verkoop in 3 dagen nu ineens de maatstaf is geworden?
Ik heb toen ik m'n huis kocht een paar huizen gezien die ik eigenlijk even interessant vond. Als bij 1 van die huizen al duidelijk was dat er 3 weken bezichtigingen zijn dus dat bieden nu kan maar je hebt pas over 3 weken antwoord, zou ik niet gaan kijken. Als je de prijs op wilt drijven moet je eerlijk zijn en hoger inzitten.
Ik zie ook niet in hoe dat de prijs omhoog zou drijven. Als ik een bod uitbreng en de makelaar zegt, dank je, je bent de 15e met een bod, wat verwacht je dan, dat ik m'n bod met 30k verhoog?
Het zal misschien aan de regio liggen, ik heb in Gelderland wat gekocht, toen ik 12 jaar geleden in Zoetermeer het huis kocht waren er wel meer biedingen maar toen zei ik ook: dit is wat ik ervoor wil geven, leuk dat je meer biedingen hebt maar als dat niet voldoende is, dan niet.
Ik denk dat op de lange termijn het beroep makelaar verdwijnt, of dat hier een uitgeklede vorm van overblijft. Feit is dat de komst van het internet een hoop heeft veranderd; het belangrijkste bij verkoop is dat je woning goed zichtbaar op Funda terecht komt. Kopers kijken op Funda en niet in de etalage van een lokaal makelaarskantoor. Als je daarbij optelt dat het als verkoper, naast alle informatie die je op internet kunt vergaren, ook nog eens vele malen makkelijker is om alle randzaken eromheen te regelen (foto's, plattegronden) t.o.v. 20 jaar geleden...
De rol zal anders worden. Het adverteren in het lokale suffertje is overbodig, en de etalage is leuk maar alleen als het kantoor op een drukke locatie zit waar veel mensen langs komen die ook in hun eigen plaats iets zoeken. De rol zal denk ik wat meer verschuiven naar een goed commercieel praatje op papier zetten (niet iedereen is geboren met het talent een goed verhaaltje ervan te maken).
Ik denk overigens wel dat een onafhankelijke, niet-gebonden verkoper de rondleiding beter doet dan jijzelf (of in ieder geval, dan veel mensen). Je bent zelf emotioneel gebonden, hebt dingen meegemaakt in het huis. Leuk verhaal dat je samen met je dochtertje van 4 die zolder hebt verbouwt, maar de koper ziet alleen maar een kamer die ok-ish is afgewerkt..... Niet iedereen kan die emotie uitsluiten. En ook bij opmerkingen over het huis door kijkers zou je misschien zelf iets meer aangevallen kunnen voelen. Maar goed, ik snap ook wel dat op dit moment, waarbij veel huizen als broodjes over de toonbank vliegen, het nut van een verkoopmakelaar een stuk kleiner is dan wanneer huizen niet te verkopen zijn.