Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:10
Inmiddels een week op Funda en 4800x bekeken en 67x bewaard. Het blijft stiekem nog steeds mondjesmaat oplopen, natuurlijk niet meer zo hard als de eerste en tweede dag.
Morgen komen (als het goed is :P) de biedingen binnen, we zijn erg benieuwd hoeveel kijkers echt gaan bieden en wat ze dan gaan bieden. De terugkoppelingen waren erg positief, het zou kunnen dat bijna tweederde van de kijkers zal gaan bieden volgens de makelaar. Hopelijk hebben de kijkers het enthousiasme vast gehouden na het weekend :)

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 13:05
Citroentjuh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Je kan wel makkelijk zeggen dat je 6K hebt uitgespaard, maar dat is maar de vraag. Je weet bijvoorbeeld niet zeker of een makelaar ervoor had kunnen zorgen dat je de woning voor een hogere prijs had verkocht.
Best grappig hoe één zin uit de context wordt aangepakt. Ik geloof dat er de nodige nuances in de post zaten, waarbij aan deze nog een hele alinea werd gewijd. Maar goed, ja, we zullen het nooit weten. Aan de andere kant had een makelaar ook kunnen adviseren om toe te happen op het al mooie bod na de eerste biedingen. Het eindbod lag nog 16k hoger.

Zoals gesteld, ook met een makelaar zul je nooit weten of je de maximale opbrengst hebt gerealiseerd. Ik durf de stelling wel aan dat het in de huidige verkopersmarkt meer af hangt van de zenuwen van verkoper in de onderhandelingen en daarmee de bereidheid om wat zekerheid op te geven voor een mogelijk hoger bod. Daarmee hangt ook samen of je op het randje hebt gefinancierd en al blij bent met een passend bod of dat je wat ruimer zit en langer kan wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

onze makelaar dwong ons bijna om een bod te accepteren want beter ging je noooooit krijgen. Volgende dag: bod van 10K meer... Het is dat die makelaar een grote gunfactor bij ons had opgebouwd door een eerdere gebeurtenis, maar anders... :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:21
Jopie035 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je daarmee bespaart? Lijkt me nml. ook wel wat t.z.t. om dat (deels) zelf te doen.
Ik betaal nu €1895, anders bij dezelfde makelaar €500 + 1.25% van de verkoopprijs (vraagprijs is €400.000).
Dus besparing is al gauw €3600.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:36

Jeoh

blaat

Jeoh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:00:
Nou, mijn appartement ook op Funda gezet. Leuk startersappartement met bijbehorende prijs in het centrum van Rotterdam. Zaterdag op Funda, inmiddels al meer dan 100 aanvragen voor een bezichtiging. We gaan nu mensen laten bieden voordat ze kunnen bezichtigen (er is een virtuele tour beschikbaar om een eerste indruk te krijgen) :+ Absoluut gekkenhuis.
Even een update: Vraagprijs was 150k, vandaag is de bedenktermijn verlopen: Uiteindelijke koopsom is 216k. In 2012 heb ik het appartement gekocht voor 110k, dus toch een mooie winst :+

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Jeoh schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:23:
[...]

Even een update: Vraagprijs was 150k, vandaag is de bedenktermijn verlopen: Uiteindelijke koopsom is 216k. In 2012 heb ik het appartement gekocht voor 110k, dus toch een mooie winst :+
:o

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13:36
remzor schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:46:
Inmiddels een week op Funda en 4800x bekeken en 67x bewaard. Het blijft stiekem nog steeds mondjesmaat oplopen, natuurlijk niet meer zo hard als de eerste en tweede dag.
Morgen komen (als het goed is :P) de biedingen binnen, we zijn erg benieuwd hoeveel kijkers echt gaan bieden en wat ze dan gaan bieden. De terugkoppelingen waren erg positief, het zou kunnen dat bijna tweederde van de kijkers zal gaan bieden volgens de makelaar. Hopelijk hebben de kijkers het enthousiasme vast gehouden na het weekend :)
Ik kijk deze statistieken altijd :) Varieerst vaak van 50 tot soms 140 opgeslagen hits. Hoeveel kijkers heb je hierin gehad? En hoeveel biedingen?

Het is niet 1 op 1 te vergelijken, maar soms leuk een gevoel bij de cijfers te krijgen.

Zelf denk ik gemiddeld: 20% kijkers waarvan 10% een bod doet?

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:04
2630 bekeken, 45 opgeslagen, 22 kijkers (na twee werkdagen en een weekend) voor appartement in Utrecht Leidsche Rijn. Biedingen weten we over twee weken. Twee verkopers in hetzelfde complex gaven indicatie dat ongeveer 50% van de kijkers komen met een bod, tot zo'n 10% boven de vraagprijs.

Groot verschil per doelgroep/regio waarschijnlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:48:
[...]

Ik kijk deze statistieken altijd :) Varieerst vaak van 50 tot soms 140 opgeslagen hits. Hoeveel kijkers heb je hierin gehad? En hoeveel biedingen?

Het is niet 1 op 1 te vergelijken, maar soms leuk een gevoel bij de cijfers te krijgen.

Zelf denk ik gemiddeld: 20% kijkers waarvan 10% een bod doet?
Inmiddels 69x opgeslagen zie ik, maar goed, dat doet er allemaal niet meer zo toe aangezien de mensen die niet meteen hebben gebeld voor een bezichtiging gewoon al te laat zijn.
20% kijkers is lastig te zeggen, door de manier waarop de bezichtigingen ingepland en geregeld zijn. Ik heb het uitgebreid beschreven in het 'ontwikkelingen op de huizenmarkt' topic waar het zijdelings voorbij kwam.

Als een makelaar twee blokken open zet en in elk blok kun je 6 bezichtigingen plannen heb je er dus 12. Op zich een mooi aantal, maar wij hadden er ook 40 kunnen doen. Willen we dat zelf? Nee. Wil de makelaar dat? Nee. Haken de eerste kijkers dan af als het zo lang gaat duren? Ja.
Je moet hierin je eigen strategie bepalen en de makelaar kijkt natuurlijk naar de efficiëntie.

Zoals ik hierboven al aangaf verwacht de makelaar van 50 tot 70% van de kijkers een bod. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat onze woning tot in de puntjes is afgewerkt, volledig instapklaar is, goed is geprijsd en is gelegen in een mooie straat. Over het algemeen word je dus niet teleurgesteld als je de foto's hebt gezien en de woning binnenstapt.
Einde middag de deadline m.b.t. biedingen. Hopelijk biedt 50% van de kijkers en zit er wat leuks tussen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deejeebv
AllesIsVoorbij schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:56:
2630 bekeken, 45 opgeslagen, 22 kijkers (na twee werkdagen en een weekend) voor appartement in Utrecht Leidsche Rijn. Biedingen weten we over twee weken. Twee verkopers in hetzelfde complex gaven indicatie dat ongeveer 50% van de kijkers komen met een bod, tot zo'n 10% boven de vraagprijs.

Vooral bij starterswoningen gaat het hard. Ons huis is wat duurder (vraagprijs €400.000) dan merk je dat mensen meestal kritischer zijn. We hebben tot nu toe 10 bezichtigingen gehad, om 11 uur nog een.
Benieuwd hoeveel er een bod uit willen brengen.

• MaStar
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Inmiddels 69x opgeslagen zie ik, maar goed, dat doet er allemaal niet meer zo toe aangezien de mensen die niet meteen hebben gebeld voor een bezichtiging gewoon al te laat zijn.
20% kijkers is lastig te zeggen, door de manier waarop de bezichtigingen ingepland en geregeld zijn. Ik heb het uitgebreid beschreven in het 'ontwikkelingen op de huizenmarkt' topic waar het zijdelings voorbij kwam.

Als een makelaar twee blokken open zet en in elk blok kun je 6 bezichtigingen plannen heb je er dus 12. Op zich een mooi aantal, maar wij hadden er ook 40 kunnen doen. Willen we dat zelf? Nee. Wil de makelaar dat? Nee. Haken de eerste kijkers dan af als het zo lang gaat duren? Ja.
Je moet hierin je eigen strategie bepalen en de makelaar kijkt natuurlijk naar de efficiëntie.

Zoals ik hierboven al aangaf verwacht de makelaar van 50 tot 70% van de kijkers een bod. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat onze woning tot in de puntjes is afgewerkt, volledig instapklaar is, goed is geprijsd en is gelegen in een mooie straat. Over het algemeen word je dus niet teleurgesteld als je de foto's hebt gezien en de woning binnenstapt.
Einde middag de deadline m.b.t. biedingen. Hopelijk biedt 50% van de kijkers en zit er wat leuks tussen :+
Interessant. Zelf zou ik overigens voor meer gaan dan "maar" 12 bezichtigingen. Misschien zit die ene "gek" die 10k overbied wel net in de andere groep ;). Ik zou de makelaar dus opdracht geven tenminste zo'n 20 bezichtigingen in te plannen.

Anyway - had je 40 aanmeldingen voor bezichtigingen - dat is echt heel veel inderdaad!

Misschien voor de context - welke regio is het huis? Prijsklasse 275-300k had je aangegeven. Dat is super populair natuurlijk.

Hoeveel wordt er overboden, is dat nog steeds aan de orde?

• MaStar
deejeebv schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Vooral bij starterswoningen gaat het hard. Ons huis is wat duurder (vraagprijs €400.000) dan merk je dat mensen meestal kritischer zijn. We hebben tot nu toe 10 bezichtigingen gehad, om 11 uur nog een.
Benieuwd hoeveel er een bod uit willen brengen.
Interessant, maar het ligt ook aan de regio. Staat dit huis in Utecht (centraal). Daar gaan woningen rond 400k ook als warme broodjes namelijk.

Benieuwd inderdaad naar je ervaring met overbieden.

• MaStar
AllesIsVoorbij schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:56:

Moet je nagaan. Dat is dus ongeveeer 50% van de opgeslagen hits, die een bezichtiging wilt plannen. Huge.
Dan houd je het overbieden wel in stand en heb je het hier nog "maar" over een appartement in Leidsche Rijn.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Moet je nagaan. Dat is dus ongeveeer 50% van de opgeslagen hits, die een bezichtiging wilt plannen. Huge.
Dan houd je het overbieden wel in stand en heb je het hier nog "maar" over een appartement in Leidsche Rijn.
Is het zo gek dat mensen die een huis opslaan dat ook willen bezichtigen? Dat lijkt mij toch de belangrijkste reden waarom iemand zo'n woning zou bewaren. Lijkt mij ook weinig te maken te hebben met wel of niet overbieden.

Ik vind het trouwens wel grappig om te zien hoe het hele beeld van woning aanbieden en bezichtigen in een paar jaar totaal veranderd is. In het verleden had je een vraagprijs wat vaak ook wel een richtprijs was van waar je zou eindigen. En je kreeg een groepje geïnteresseerden die op basis van woning en vraagprijs wel interesse hadden. Had je veel kijkers, dan zat je veel te laag met je vraagprijs. Had je nauwelijks kijkers, dan zat je te hoog. Een goede makelaar kon dan de vraagprijs zodanig stellen dat er voldoende geïnteresserde kijkers zijn, maar dat je toch een goede prijs kon krijgen.

Tegenwoordig is de vraagprijs maar een vage bodem waar soms nog tientallen procenten bovenop komt. Geen wonder dat er dan zo veel belangstelling is. En als er vervolgens een kijker de vraagprijs biedt, dan is de verkoper haast beledigd omdat het te laag is.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:24
Vorige week 16 bezichtingen geweest. Er kan geboden worden per inschrijving. Inschrijving sluit vandaag om 5 uur. Helaas nog pas 1 bod binnen 298.500 (vraagprijs: 319.500). Makelaar zei dat hij verwacht dat de meeste biedingen in de loop van de middag komen. Het ziet er niet echt best uit. Dit is toch wel spannend moet ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Reiziger88 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:48:
Vorige week 16 bezichtingen geweest. Er kan geboden worden per inschrijving. Inschrijving sluit vandaag om 5 uur. Helaas nog pas 1 bod binnen 298.500 (vraagprijs: 319.500). Makelaar zei dat hij verwacht dat de meeste biedingen in de loop van de middag komen. Het ziet er niet echt best uit. Dit is toch wel spannend moet ik zeggen.
Hier in de wijk ook woning van een buurman waar na 10 bezichtigingen uiteindelijk maar 1 bod uit kwam. En dat was een courante starterswoning in een nieuwbouwwijk in stad vlakbij Arnhem. :/

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Ik vind het trouwens wel grappig om te zien hoe het hele beeld van woning aanbieden en bezichtigen in een paar jaar totaal veranderd is. In het verleden had je een vraagprijs wat vaak ook wel een richtprijs was van waar je zou eindigen. En je kreeg een groepje geïnteresseerden die op basis van woning en vraagprijs wel interesse hadden. Had je veel kijkers, dan zat je veel te laag met je vraagprijs. Had je nauwelijks kijkers, dan zat je te hoog. Een goede makelaar kon dan de vraagprijs zodanig stellen dat er voldoende geïnteresserde kijkers zijn, maar dat je toch een goede prijs kon krijgen.

Tegenwoordig is de vraagprijs maar een vage bodem waar soms nog tientallen procenten bovenop komt. Geen wonder dat er dan zo veel belangstelling is. En als er vervolgens een kijker de vraagprijs biedt, dan is de verkoper haast beledigd omdat het te laag is.
Klopt, in 5 jaar tijd totaal veranderd. 5 jaar geleden kon je nog onder de vraagprijs bieden :X

• MaStar
Even wat context is handig.
Welke regio / stad bijvoorbeeld ;) Hoe courant is je woning?

Spannend in ieder geval!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
Makelaar gaf aan dat het heel gebruikelijk is dat de biedingen pas vlak voor de deadline binnen komen. Waarschijnlijk vanwege strategische redenen bij de bieders. Niet laten merken dat je te graag wilt en je bod niet te vroeg op tafel leggen zodat deze 'gebruikt' kan worden in onderhandelingen.

@MaStar Zoveel (op dit moment) gevoelige informatie delen is niet echt handig en fijn natuurlijk. Dus of Tweakers reageren pas nadat het hele traject al is doorlopen/afgerond, of je zult er mee moeten leven dat tijdens onderhandelingen e.d. niet alle woningsgegevens hier online komen. Want laten we eerlijk zijn; met een beschrijving van de Tweaker, een stad, een vraagprijs en type woning/courantheid heb je hem zo gevonden.
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Interessant. Zelf zou ik overigens voor meer gaan dan "maar" 12 bezichtigingen. Misschien zit die ene "gek" die 10k overbied wel net in de andere groep ;). Ik zou de makelaar dus opdracht geven tenminste zo'n 20 bezichtigingen in te plannen.

Anyway - had je 40 aanmeldingen voor bezichtigingen - dat is echt heel veel inderdaad!
Nja, dat zou ik vooraf ook gezegd hebben. Maar die bezichtingsblokken zijn toch ook wel een 'gedoe' en in de praktijk zijn er maar weinig makelaars die er meer zullen inplannen dan 12. Dan heb ik het over echt bezichtigingen, dus gewoon de tijd nemen en de woning helemaal laten zien. Dus niet die makelaar die je in 10-15 min door de woning heen jagen. Dat vind ik zelf helemaal niets maar de makelaars hier in de regio doen daar ook niet aan mee.

Al met al is het lastig je makelaar te 'dwingen' om meer bezichtigingen te doen. Zij zitten ook met volle agenda's, ziekte en in ons geval een klein team. De kwaliteit is er in ieder geval. En waar leg je dan de grens? 20? En het bod van nr. 21 dan? En hoe lang trek je er voor uit, dus hoe lang wil je de eerste bezichtigers laten wachten? Of wanneer zou je een bod accepteren?

Mocht er niets interessants tussen zitten gaan er opnieuw bezichtingsblokken open en zullen wij dus ook weer moeten opruimen, poetsen, het huis uit moeten, enz. Hier denk je niet zo goed over na als je zelf niet (onlangs) een woning hebt verkocht.

[Voor 61% gewijzigd door remzor op 30-06-2020 12:21]

• Bloemstukje
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11:35
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Makelaar gaf aan dat het heel gebruikelijk is dat de biedingen pas vlak voor de deadline binnen komen. Waarschijnlijk vanwege strategische redenen bij de bieders. Niet laten merken dat je te graag wilt en je bod niet te vroeg op tafel leggen zodat deze 'gebruikt' kan worden in onderhandelingen.
Dit hadden wij ook inderdaad. Deadline lag op maandag om 17:00 uur. Op 1 na kwamen alle biedingen tussen 16:45 en 17:00 uur binnen. Ik heb het idee dat dit een dingetje is van aankoopmakelaars, gezien het bod wat op maandag ochtend binnenkwam de enige was die zonder aankoopmakelaar bood.

gewoon nee.

• MaStar
Bloemstukje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Dit hadden wij ook inderdaad. Deadline lag op maandag om 17:00 uur. Op 1 na kwamen alle biedingen tussen 16:45 en 17:00 uur binnen. Ik heb het idee dat dit een dingetje is van aankoopmakelaars, gezien het bod wat op maandag ochtend binnenkwam de enige was die zonder aankoopmakelaar bood.
Ja, en vrij logisch natuurlijk. Je wilt pas laat bieden, en vaak worden de verkoop-makelaars ook nog gebeld om te peilen hoe de andere biedingen zijn. je wilt niet dat iemand 2.000 euro boven het bod gaat zitten.

Hoe later hoe beter in dit geval! :)

• MaStar
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:12:
[...]

@MaStar Zoveel (op dit moment) gevoelige informatie delen is niet echt handig en fijn natuurlijk. Dus of Tweakers reageren pas nadat het hele traject al is doorlopen/afgerond, of je zult er mee moeten leven dat tijdens onderhandelingen e.d. niet alle woningsgegevens hier online komen. Want laten we eerlijk zijn; met een beschrijving van de Tweaker, een stad, een vraagprijs en type woning/courantheid heb je hem zo gevonden.
Ja, het is gevoelig als je de exacte vraagprijs (op de duizend euro afgerond) noemt en in een klein dorp woont.

Tenzij je het "open" laat.

Als ik zeg: bovenwoning vraagprijs 350.000 - in een goede buurt in Utrecht, centraal gelegen (5 min fietsafstand), courant - verkocht voor 395.000 euro - weet jij absuluut niet welk huis ik bedoel ;) En dan nog kan ik die bedragen iets ruimter maken (range) of gewoon aangeven dat het om een "woning" gaat in de prijsklasse "335 - 355" , zodat het nog onduidelijker wordt.,

Dat geeft wel inzicht in hoe er geboden wordt en meer diepgang m.b.t. verkopen en kopen :)

[Voor 3% gewijzigd door MaStar op 30-06-2020 13:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13:21
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:52:
[...]
Als ik zeg: bovenwoning vraagprijs 350.000 - in een goede buurt in Utrecht, centraal gelegen (5 min fietsafstand), courant - verkocht voor 395.000 euro - weet jij absuluut niet welk huis ik bedoel ;) En dan nog kan ik die bedragen iets ruimter maken (range) of gewoon aangeven dat het om een "woning" gaat in de prijsklasse "335 - 355" , zodat het nog onduidelijker wordt.,
Ik gok dat het één van de 35 (volgens Funda dan) is die nu te koop staan voor €350K :+

Maar als de gemiddelde woningkoper al op tweakers te vinden is lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat iemand hierop tweakers gaat afschuimen en zijn bod hierop aanpast. ;)

• remzor
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Ja, het is gevoelig als je de exacte vraagprijs (op de duizend euro afgerond) noemt en in een klein dorp woont.
Ik reageerde ook op je verzoek richting @Reiziger88 . Als ik op de verkoopprijs zoek van zijn woning, <10 dagen online, krijg ik 15 hits. Als hij zijn stad/regio noemt weet ik om welke woning het gaat.
Je zult maar net kennissen/vrienden/familie/jijzelf hebben die daar op zoek is naar een woning. Dit is tevens een openbaar forum ;)

Als je dat hier wilt delen, prima natuurlijk. Maar kan me goed voorstellen dat je elke potentieel 'risico' wilt vermijden en dit nu juist nog even niet wilt delen. Vooral als er op voorgaande pagina's hier nog veel meer info te vinden is...

Edit: overigens snap ik natuurlijk wat je bedoelt dat dit het wel een stuk interessanter maakt >:)

[Voor 5% gewijzigd door remzor op 30-06-2020 14:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:04
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Inderdaad, vooral ook omdat het uiteindelijk om ongeveer 350k gaat voor "maar" een startersappartement. Deze situatie had ik echt niet verwacht toen we dit kochten. 8)7

Edit: overigens weet elke aankoop en verkoop makelaar exact wat de vraagprijzen en uiteindelijke verkoopprijzen zijn in een wijk. Ook kunnen ze in de Funda statistieken precies zien hoe de populariteit van de woningen onderling verschilt. Zelf kan je dit als woningzoeker ook redelijk makkelijk zelf achterhalen dus het lijkt me inderdaad niet erg om op Tweakers ruwe nummers en locaties te noemen maar specifieke biedingen zou ik ook weglaten :).

[Voor 30% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 30-06-2020 14:43]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Klopt, in 5 jaar tijd totaal veranderd. 5 jaar geleden kon je nog onder de vraagprijs bieden :X
Kan nu natuurlijk ook wel, heeft alleen meestal weinig zin :).

Maar ik vind het wel grappig. 5 jaar geleden hadden ze gezegd: blijkbaar heb je je woning veel te goedkoop op Funda gezet. Tegenwoordig werkt het andersom, als je geen tientallen aanvragen voor een bezichtiging en procenten overbieding hebt, ben je een 'loser' en heb je je woning veel te duur op Funda gezet.

Maar de keerzijde is dus dat de Funda prijzen voor zo veel mensen interessant zijn, dat er nu heel veel mensen willen bezichtigen. Waarbij het gros teleurgesteld zal zijn als blijkt dat die 'vraagprijs' ver van de werkelijke gewenste verkoopprijs af ligt. En dat de verkopers klagen dat er te veel kijkers zijn. Wie houdt nou wie voor de gek?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Kan nu natuurlijk ook wel, heeft alleen meestal weinig zin :).

Maar ik vind het wel grappig. 5 jaar geleden hadden ze gezegd: blijkbaar heb je je woning veel te goedkoop op Funda gezet. Tegenwoordig werkt het andersom, als je geen tientallen aanvragen voor een bezichtiging en procenten overbieding hebt, ben je een 'loser' en heb je je woning veel te duur op Funda gezet.

Maar de keerzijde is dus dat de Funda prijzen voor zo veel mensen interessant zijn, dat er nu heel veel mensen willen bezichtigen. Waarbij het gros teleurgesteld zal zijn als blijkt dat die 'vraagprijs' ver van de werkelijke gewenste verkoopprijs af ligt. En dat de verkopers klagen dat er te veel kijkers zijn. Wie houdt nou wie voor de gek?
Precies, zo is het nu. En continue dus teleurgestelde mensen die steeds wanhopig worden, en dus concessies doen , of nog hoger bieden.

Grootste nadeel vind ik dat je je als koper momenteel nooit echt kan richten op een huis, omdat je weet dat er nog 10 - 20 anderen zijn in de rij. Je richt het huis al in gedachten in, maar moet steeds weer een stap terug doen omdat iemand anders 10.000 of 20.000 heeft overboden. Een relatief klein bedrag, maar wel teveel om daar weer overheen te gaan. :X

[Voor 17% gewijzigd door MaStar op 30-06-2020 18:13]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Reiziger88
Uiteindelijk toch 4 biedingen ontvangen:D. Het zijn 3 biedingen rond de vraagprijs geworden, dus ben zeer tevreden. De woning was getaxeerd op 305. We gaan dus kijken bij wie we de meeste kans maken dat de koop niet afgeblazen wordt vanwege te weinig eigen geld.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• remzor
Reiziger88 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:34:
Uiteindelijk toch 4 biedingen ontvangen:D. Het zijn 3 biedingen rond de vraagprijs geworden, dus ben zeer tevreden. De woning was getaxeerd op 305. We gaan dus kijken bij wie we de meeste kans maken dat de koop niet afgeblazen wordt vanwege te weinig eigen geld.
Nice, proficiat! En hoezo al getaxeerd? Door je eigen makelaar ofzo?
Onze makelaar is ook taxateur en wist wel welke biedingen reëel zouden zijn en waarvoor de woning ook wel getaxeerd kan worden.

Maarrrrr.... wij kunnen ons ook melden: woning verkocht!! :) _/-\o_
We hebben dus in totaal 13 bezichtigingen gehad door 11 verschillende geïnteresseerden (twee zijn er 2 keer geweest).
Van de 11 verschillende hebben er maar liefst 8(!) een bod uitgebracht, laagste bod was de vraagprijs. Uiteindelijk voor €22.550 boven de vraagprijs verkocht, paar zaten er vlak onder. Al met al zeer tevreden, we hadden dit nooit verwacht. En écht chapeau voor onze makelaar, want zoals ik hier eerder al meldde heeft zij écht de tijd genomen voor de rondleidingen en alles over het huis kunnen vertellen. 8 uit 11 is gewoon echt heel goed, maar nogmaals, wel een instapklare woning in een populaire prijsklasse (275 - 325). De kopers hadden ook een leuke motivatiebrief geschreven en krijgen de financiering ook wel rond.

Jullie zullen begrijpen dat wij zeer blij zijn en er eens lekker op proosten :+

[Voor 4% gewijzigd door remzor op 30-06-2020 21:33]

• Reiziger88
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Onze makelaar is ook taxateur en wist wel welke biedingen reëel zouden zijn en waarvoor de woning ook wel getaxeerd kan worden.

We hebben dus in totaal 13 bezichtigingen gehad door 11 verschillende geïnteresseerden (twee zijn er 2 keer geweest).
Van de 11 verschillende hebben er maar liefst 8(!) een bod uitgebracht, laagste bod was de vraagprijs. Uiteindelijk voor €22.550 boven de vraagprijs verkocht, paar zaten er vlak onder. Al met al zeer tevreden, we hadden dit nooit verwacht. En écht chapeau voor onze makelaar, want zoals ik hier eerder al meldde heeft zij écht de tijd genomen voor de rondleidingen en alles over het huis kunnen vertellen. 8 uit 11 is gewoon echt heel goed, maar nogmaals, wel een instapklare woning in een populaire prijsklasse (275 - 325). De kopers hadden ook een leuke motivatiebrief geschreven en krijgen de financiering ook wel rond.

Ik had al een taxatie laten doen ivm overbruggingshypotheek nieuwe huis. Wat zou je doen als je een bod zou ontvangen ver boven de taxatiewaarde? Niet accepteren?

We hebben nu 3 biedingen van rond de 320, terwijl de woning enkele maanden geleden op 305 is getaxeerd. Het heeft dus volgens mij vrij weinig nut om ze tegen elkaar op te laten bieden. Dat vergroot alleen maar de kans dat ze de financiering niet rond krijgen.

• remzor
@Reiziger88 Onze woning is verkocht en de ene taxateur zou hem wellicht op bedrag X taxeren en de ander op bedrag Y. Een bandbreedte van 10% kan en mag.
Aan de biedingen op je woningen te zien is dat dus gewoon een reeële marktwaarde. Zeker als er veel wordt geboden en een aantal biedingen liggen aardig dicht bij elkaar, kun je makkelijk onderbouwen dat de taxatie ook ‘klopt’ c.q. reëel is.

Onze makelaar regelt gewoon een taxateur voor de kopers die het op het juiste bedrag taxeert. Zo gaat het 9 vd 10 keer in het wereldje, daarbij zijn beide makelaars ook zelf taxateur maar mogen ze de woning natuurlijk zelf niet officieel taxeren. Maar is dus prima te onderbouwen in ons geval en voor de kopers een zekerheid dat het goed zit.

Overigens hadden wij geen taxatie nodig voor de overbuggingshypotheek. Ze hebben gewoon gerekend met een eigen rekenmodel en dat was prima.

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:35

Crazy D

I think we should take a look.

remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:49:
@Reiziger88 Onze woning is verkocht en de ene taxateur zou hem wellicht op bedrag X taxeren en de ander op bedrag Y. Een bandbreedte van 10% kan en mag.
Aan de biedingen op je woningen te zien is dat dus gewoon een reeële marktwaarde. Zeker als er veel wordt geboden en een aantal biedingen liggen aardig dicht bij elkaar, kun je makkelijk onderbouwen dat de taxatie ook ‘klopt’ c.q. reëel is.
Zeker waar. Andersom, als biedingen met 50K over de vraagprijs gaan, kun je je afvragen hoe realistisch die vraagprijs echt was. (en helemaal al kopers gewoon 100% financiering kunnen krijgen voor die veel hogere prijs).
Onze makelaar regelt gewoon een taxateur voor de kopers die het op het juiste bedrag taxeert. Zo gaat het 9 vd 10 keer in het wereldje, daarbij zijn beide makelaars ook zelf taxateur maar mogen ze de woning natuurlijk zelf niet officieel taxeren. Maar is dus prima te onderbouwen in ons geval en voor de kopers een zekerheid dat het goed zit.
In korte tijd een paar keer moeten laten taxeren en wel 'heel toevallig' dat het taxatiebedrag precies het benodigde bedrag is :o
Overigens hadden wij geen taxatie nodig voor de overbuggingshypotheek. Ze hebben gewoon gerekend met een eigen rekenmodel en dat was prima.
Bij ons ook. Achteraf wel spijt van, overbruggingshypotheek was nodig voor 3 dagen (maar dat wist ik destijds nog niet....) en had ik makkelijk zelf kunnen ophoesten. Maar goed. Shit happens.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:30
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:49:

Hadden jullie de overwaarde nodig voor je nieuwe hypotheek of bijv ook KK?

Dat valt wel mee als ze rekenen met eigen model, hebben ze dan 100% gepakt, vaak lees ik dat ze tegenwoordig - ivm corona - maar 80% nemen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilhanko
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Babel10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Dat valt wel mee als ze rekenen met eigen model, hebben ze dan 100% gepakt, vaak lees ik dat ze tegenwoordig - ivm corona - maar 80% nemen?
Ja dat klopt. Ook vóór Corona waren er geldverstrekkers die met max. 80-90% rekenen, maar nu doen ze dat vrijwel allemaal.

Hier nog een update over onze zoektocht (Utrecht). Gisteren bezichtigd en 's avonds een bod 'moeten' doen om kans te maken, want de verkopende partij had al een goed bod ontvangen en ze wilden zelfs de tweede kijkdag (vandaag) afzeggen. Helaas zijn we het niet geworden ondanks onze bieding van 10% boven de vraagprijs. We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte... :/

• MaStar
ilhanko schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Hier nog een update over onze zoektocht (Utrecht). Gisteren bezichtigd en 's avonds een bod 'moeten' doen om kans te maken, want de verkopende partij had al een goed bod ontvangen en ze wilden zelfs de tweede kijkdag (vandaag) afzeggen. Helaas zijn we het niet geworden ondanks onze bieding van 10% boven de vraagprijs. We kijken rustig verder want we hebben geen haast en stiekem willen we eigenlijk helemaal niet meedoen aan deze gekte... :/
Wat een gekte. Wel interessant om te weten. Drukte nog niet afgenomen dus?

Zou je misschien iets willen toelichten over de wijk / prijsklasse? Enig idee hoeveel kijkers er waren bijvoorbeeld?

Zelf volg ik de woningmarkt in Utrecht ook. PM mag ook natuurlijk :)

[Voor 4% gewijzigd door MaStar op 01-07-2020 11:18]

• remzor
Crazy D schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:18:
[...]

Zeker waar. Andersom, als biedingen met 50K over de vraagprijs gaan, kun je je afvragen hoe realistisch die vraagprijs echt was. (en helemaal al kopers gewoon 100% financiering kunnen krijgen voor die veel hogere prijs).
Tsja, de vraagprijs is maar een getal, die kun je ook op 1 euro zetten heel flauw gezegd. Kopers doen als het goed is marktonderzoek en het is maar net 'wat een gek er voor geeft'. De vraagprijs hoeft dan ook niet zozeer realistisch te zijn (wat je er ook van vindt, dat laat ik in het midden) als de marktwaarde en daadwerkelijke verkoopprijs maar realistisch is.
In korte tijd een paar keer moeten laten taxeren en wel 'heel toevallig' dat het taxatiebedrag precies het benodigde bedrag is :o
Klopt, dat zie je vrijwel altijd. Het is of de vraagprijs of rond het bedrag waarvoor het wordt verkocht (de marktwaarde). Tenzij het bedrag waarvoor het wordt verkocht totaal afwijkt van vergelijkbare panden in de buurt, de staat van de woning en de overige biedingen; dan wordt het lastiger.
Bij ons ook. Achteraf wel spijt van, overbruggingshypotheek was nodig voor 3 dagen (maar dat wist ik destijds nog niet....) en had ik makkelijk zelf kunnen ophoesten. Maar goed. Shit happens.
Wij zullen hem nodig hebben voor een week of 6. De verkopers van de woning die wij gekocht hebben willen natuurlijk netjes betaald worden en het geld van onze verkochte woning komt pas 6 weken later vrij, dus dan heb je er mee te maken. Of het nu 1 week is of 6 maanden.
Babel10 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:49:

Hadden jullie de overwaarde nodig voor je nieuwe hypotheek of bijv ook KK?

Gerekend met 90% maar ze kunnen nu gaan rekenen met het bedrag waarvoor we de woning hebben verkocht als er getekend is. Wij hadden de nieuwe woning ook kunnen kopen zonder overwaarde.

• MaStar
remzor schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Gefeliciteerd! Dus uiteindelijk zo'n 10% boven de vraagprijs? Valt op zich voor Utrecht nog wel mee, overigens. Op een bedrag van rond de 300.000.. Had ik meer verwacht eigenlijk :)

Ik heb meegemaakt dat zelfs bovenwoningen van 325.000 voor 400.000 weggingen. En ook woningen van 350k boven de 400k.

Die motivatiebrief wel interessant overigens. Hebben ze dat via de makelaar gedaan? En stond daar iets over hunzelf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilhanko
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
MaStar schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:18:
[...]

Wat een gekte. Wel interessant om te weten. Drukte nog niet afgenomen dus?

Zou je misschien iets willen toelichten over de wijk / prijsklasse? Enig idee hoeveel kijkers er waren bijvoorbeeld?

Zelf volg ik de woningmarkt in Utrecht ook. PM mag ook natuurlijk :)
Nee het is echt gekkenwerk eigenlijk! PM komt eraan :)

Edit: ik zie nu overigens pas dat dit het verkopen topic is... Ik ga weer naar die andere! |:(

[Voor 9% gewijzigd door ilhanko op 01-07-2020 12:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
MaStar schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Gefeliciteerd! Dus uiteindelijk zo'n 10% boven de vraagprijs? Valt op zich voor Utrecht nog wel mee, overigens. Op een bedrag van rond de 300.000.. Had ik meer verwacht eigenlijk :)

Ik heb meegemaakt dat zelfs bovenwoningen van 325.000 voor 400.000 weggingen. En ook woningen van 350k boven de 400k.

Die motivatiebrief wel interessant overigens. Hebben ze dat via de makelaar gedaan? En stond daar iets over hunzelf?
Bedankt! Inderdaad +- 10% boven de vraagprijs, maar goed, als die vraagprijs nog 50k lager was had ik kunnen 'pronken' met "maar liefst 30% boven de vraagprijs!". Dus dat zegt niet zo bijster veel misschien :P
Hoe je bij Utrecht komt, geen idee, maar ik woon in Noord-Brabant ;)

Motivatie(brief) was denk ik een format vanuit de makelaar. Zij hadden biedingsformulieren met hierin de mogelijkheid om het bod, de voorwaarden, de motivatie en de financiële kant toe te lichten. Werkte prima dus. Zo'n motivatiebrief zal het verschil niet maken wanneer er veel verschil zit tussen biedingen/voorwaarden, maar kan wel een verschil maken wanneer alles heel dicht bij elkaar ligt. Stukje gunfactor, zekerheid bieden t.a.v. de financiën, enz.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Nu online
Maandag is ons bod op een nieuw huis geaccepteerd. We moeten ons huis dus verkopen. Ik ben volledig nieuw hierin en word nogal overweldigd door hoeveel er op mij af komt. Wat ik tot nu toe vast heb gedaan:

- Meerdere gratis gesprekken aangevraagd met zelfstandige / bank hypotheekadviseurs. Vanmiddag het eerste gesprek. Ik snap nog weinig van overbruggingshypotheken, overwaarde meenemen en hypotheken oversluiten
- Meerdere makelaars gemaild om prijzen op te vragen van verkoopkosten
- Waarde bepalingen opgevraagd van onze huidige woning
- Notariskosten vergeleken, maar ik snap nog niet goed welke aktes ik allemaal nodig heb

Hebben jullie tips voor een leek verkoper?

[Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 01-07-2020 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:28:
Maandag is ons bod op een nieuw huis geaccepteerd. We moeten ons huis dus verkopen. Ik ben volledig nieuw hierin en word nogal overweldigd door hoeveel er op mij af komt. Wat ik tot nu toe vast heb gedaan:

- Meerdere gratis gesprekken aangevraagd met zelfstandige / bank hypotheekadviseurs. Vanmiddag het eerste gesprek. Ik snap nog weinig van overbruggingshypotheken, overwaarde meenemen en hypotheken oversluiten
- Meerdere makelaars gemaild om prijzen op te vragen van verkoopkosten
- Waarde bepalingen opgevraagd van onze huidige woning
- Notariskosten vergeleken, maar ik snap nog niet goed welke aktes ik allemaal nodig heb

Hebben jullie tips voor een leek verkoper?
Meerdere gratis gesprekken aangevraagd met zelfstandige / bank hypotheekadviseurs. Vanmiddag het eerste gesprek. Ik snap nog weinig van overbruggingshypotheken, overwaarde meenemen en hypotheken oversluiten.

Niet zo spannend, dat gaat de hypotheekadviseur je vanzelf wel uitleggen.

Meerdere makelaars gemaild om prijzen op te vragen van verkoopkosten.

Ik propageer op dit forum altijd de internetmakelaar, daar is niet iedereen hier fan van trouwens om verschillende legitieme en minder legitieme redenen. Mijn tip is om daar in ieder geval wel eens goed naar te kijken; wat een internetmakelaar juist wèl en wat niet voor je regelt. Misschien is het iets voor je; het scheelt in ieder geval wel flink in de kosten...

Waarde bepalingen opgevraagd van onze huidige woning.

Uiteindelijk zal je makelaar wel met een taxatie/advies verkoopprijs aan komen zetten. Dat kan nogal eens verschillen van de algemene waardebepalingen zoals verschillende websites die aanbieden.

Notariskosten vergeleken, maar ik snap nog niet goed welke aktes ik allemaal nodig heb.

Bij het aankopen van een woning gaat het om de leveringsakte (dus de akte waarin staat: Piet Piraat is vanaf heden eigenaar van dit object) en de hypotheekakte (de akte waarin staat dat je een lening hebt bij aanbieder x waarbij je woning het onderpand van die lening is). Bij het verkopen van een woning boeit het niet veel; de koper mag doorgaans de notaris kiezen en moet deze dus zelf betalen.

M.b.t. het vergelijken van notariskosten: In mijn ervaringen liggen de prijzen niet heel ver uit elkaar. Ik ken inderdaad genoeg mensen die 30km gaan rijden voor een notaris omdat het daar in totaal 200 euro goedkoper is. Aan de ene kant is het natuurlijk zo dat 'alle kleine beetjes helpen', aan de andere kant vind ik 200 euro op een aankoop van enkele tonnen geneuzel in de marge...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:28:
Overbruggingshypotheek zegt het eigenlijk al, het overbrugt een bepaalde periode.

Stel:
Overwaarde = 100K
Je krijgt de nieuwe sleutel van je nieuwe huis op: 01-08-2020
Je levert de sleutel van je oude huis in pas op: 01-09-2020

Je hebt nu een maand waarin je oude hypotheek hebt, maar ook de nieuwe.
Wanneer je die 100K in je nieuwe hypotheek wilde gebruiken, komt deze pas vrij op 01-09-2020 omdat dan pas je huis is verkocht.
Om die maand dus te overbruggen omdat je die overwaarde nog niet hebt, bestaat er de overbruggingshypotheek. Je financiert dus tijdelijk je overwaarde (dit stelt overigens vaak niet veel voor hoor, is tientjes werk aan rente) totdat je deze weer aflost met de vrijgekomen overwaarde van 100K op 01-09-2020.

Men schiet dus eigenlijk even je overwaarde voor tot het moment dat het vrijkomt (verkoop huidig huis).

handig linkje nog: https://www.rabobank.nl/p...5V9mGKy84TmoaAgC9EALw_wcB

[Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 01-07-2020 13:28]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@Harrie_ @Martinusz bedankt :) hele handige informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Highfive95
Harrie_ schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:50:
[...]
M.b.t. het vergelijken van notariskosten: In mijn ervaringen liggen de prijzen niet heel ver uit elkaar. Ik ken inderdaad genoeg mensen die 30km gaan rijden voor een notaris omdat het daar in totaal 200 euro goedkoper is. Aan de ene kant is het natuurlijk zo dat 'alle kleine beetjes helpen', aan de andere kant vind ik 200 euro op een aankoop van enkele tonnen geneuzel in de marge...
Tegenwoordig liggen de prijzen inderdaad niet zover meer uit elkaar. Je kunt makkelijk vergelijken en dat weten notarissen ook. Toen ik mijn eerste huis kocht was dit nog niet en was een rondje bellen al snel goed voor 500 gulden destijds.

Er zit wel heel veel verschil in notarissen heb ik gemerkt. Mijn huis is verkocht bij een budget notaris. Dat betekent geen koffie en gewoon lopende band werk. Niet dat het heel spannend is. Maar kan mij voorstellen dat als je je eerste huis koopt dat de notaris op zijn gemak de aktes doorneemt en vragen beantwoord. Maar hier was dat niet aan de orde. Akte tekenen, sleutels overdragen en klaar. :F

Bij de aankoop hadden wij wel een totaal andere ervaring. Ondanks dat deze de goedkoopste in de regio was, maar gewoon alle tijd en koffie :P .

Wil je snel en praktisch is er niks mis met een budget notaris. Maar voor veel eerste kopers is het allemaal al spannend genoeg. Dan zou ik geen budgetnotaris willen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:05
Via https://www.degoedkoopstenotaris.nl/ kan je altijd wel goed vergelijken en offertes opvragen. Een beetje goede notaris denkt ook wel wat verder mee over testamenten e.d. als je die nog niet hebt.

American Express Gold Card 1e jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:29
Morpheusk schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:35:
Via https://www.degoedkoopstenotaris.nl/ kan je altijd wel goed vergelijken en offertes opvragen. Een beetje goede notaris denkt ook wel wat verder mee over testamenten e.d. als je die nog niet hebt.
Een bruikbare tip, echter een tip vanuit hier. Ga niet zoeken naar een notaris die 100den kilometers verderop zit. Dit word niet gewaardeerd en vaak ook niet geaccepteerd. Ik heb ook een notaris zelf gezocht maar de bewoners/verkoopmakelaar gaf aan dat het binnen een ring van x kilometers mocht zijn.

Pas daar dus wel mee op.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

DannyBevers schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:15:
[...]

Een bruikbare tip, echter een tip vanuit hier. Ga niet zoeken naar een notaris die 100den kilometers verderop zit. Dit word niet gewaardeerd en vaak ook niet geaccepteerd. Ik heb ook een notaris zelf gezocht maar de bewoners/verkoopmakelaar gaf aan dat het binnen een ring van x kilometers mocht zijn.

Pas daar dus wel mee op.
Vaak staat er standaard in het voorlopig verkoopcontract dat notariskeuze aan de koper is maar dat wel binnen een straal van x km moet geschieden vanaf het adres van de verkochte woning.

• Piet_Piraat7
  • Nu online
We zijn gisteren in contact gekomen met verschillende verkoopmakelaars. De meesten rekenen 1,5% courtage plus ~600 euro opstartkosten. Enkele makelaars gaven aan onlangs vergelijkbare woningen te hebben verkocht als ons huis (zelfde wijk ook), waarbij de animo erg hoog was en er flink overboden was. Ik zit er aan te denken om die makelaars klanten te laten benaderen in hun klantenbestand die blijkbaar graag willen, om zo het hele Funda traject al tal van bezichtigingen over te kunnen slaan en er maar een paar te hoeven doen.

Hoe staan jullie daarin? Aan de ene kant betekent meer bezichtigingen vaak ook meer/hogere biedingen, aan de andere kant kan iemand uit het klantenbestand van de makelaar zelf ook een dermate hoog bod doen dat we een hoop gedoe besparen.

Ook gaf een hypotheekadviseur de tip het zelf via Makelaarsland te doen. Het scheelt zeker in de kosten maar ik weet niet of ik er op zit te wachten zelf de rondleidingen te doen.

[Voor 10% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-07-2020 06:02]

• Rubbergrover1
Alleen mensen uit het bestand van de makelaar zou ik wat eenzijdig vinden. Op het hele verkooptraject is een Funda advertentie slechts één onderdeel, maar wel een belangrijk onderdeel. Wat je uiteraard wel kunt doen is tegelijk ook die vorige kijkers benaderen.

Ik zou ook via Funda of de site van de makelaars kijken hoe die woningen te koop werden aangeboden. Spreekt het je aan of niet? En de klik met de makelaar is belangrijk. Voelt het goed? Is hij enthousiast over je woning? Is hij gespecialiseerd in jouw soort woning? (Sommige makelaars hebben bijna alleen nieuwbouw, andere juist bijna alleen vooroorlogs.) Zulk soort zaken zijn voor de uiteindelijke verkoopopbrengst veel belangrijker dan een promille meer of minder courtage.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:30:
We hebben hier discussie over de aan te houden vraagprijs van de woning. Twee verschillende makelaars die beide een andere techniek voorstelden. Waardoor we thuis nu ook niet op één lijn zitten.

Vraagprijs wordt rond de 700k.
[...]
Nog even terugkomend op deze discussie. Uiteindelijk hebben we gekozen over toch voor 700k rond te gaan ipv er net onder te zitten. Dank voor de input hier.

[Voor 25% gewijzigd door Don Quijote op 03-07-2020 08:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 05:59:
Hoe staan jullie daarin? Aan de ene kant betekent meer bezichtigingen vaak ook meer/hogere biedingen, aan de andere kant kan iemand uit het klantenbestand van de makelaar zelf ook een dermate hoog bod doen dat we een hoop gedoe besparen.
Zou je het erg vinden een paar (tien)duizend euro mis te lopen om jezelf het gedoe van twee dagen rondleidingen te besparen? Foto's moeten er toch wel gemaakt worden lijkt me en is ook zo gedaan eigenlijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• Highfive95
Als ik jou was zou ik het Funda traject echt niet overslaan. Lang niet iedereen staat in het bestand bij een makelaar en die potentiële koper mis je dan. Wellicht een die nog een beter bod doet dan iemand uit klantenbestand.

Als de animo echt zo hoog is dan laat je toch lekker 2 dagen bezichtigingen inplannen. Gewoon tijdens het werk. Makelaar de sleutel, succes ermee. Geen gedoe, geen gezeur. Na paar dagen laat je mensen bod doen. Hebben wij hier zo ook gedaan. Veel beter dan onze buren die 20x moesten opruimen en netjes maken.

Ik zie niet echt in wat je extra moet doen om Funda traject mee te nemen. Opruimen moet je toch. Dus dan maar meteen voor de foto's etc.

• remzor
@Piet_Piraat7 Wij zeiden juist vooraf al dat we zéker op Funda wilde. Juist in deze markt..

Onze makelaar heeft alle ‘matches’ uit eigen bestand gemaild, alles gedeeld op eigen website en social media en een Funda plaatsing gerealiseerd.
We hadden hierbij:
- Mooie foto’s
- 360 graden foto’s van elke ruimte
- Een filmpje voor Funda, website en YouTube
- Plattegronden
- Digitale en fysieke brochure
- Zonnegrens

• Piet_Piraat7
  • Nu online
@Tsurany @Highfive95 @remzor terechte punten. Vrijdag komt een eerste makelaar langs voor een waardebepaling. Misschien moeten we dan toch maar gewoon het Funda traject ingaan en inderdaad alle bezichtigingen in korte tijd plannen.

De prijzen die verkoopmakelaars rekenen hier in de buurt liggen niet zo gek ver uit elkaar. De makelaar van het huis wat we gekocht hebben gaf al aan graag ons huis te willen verkopen. Logisch ook. Misschien wel handig :)

[Voor 32% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-07-2020 08:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Nu online
We zijn gisteren in contact gekomen met verschillende verkoopmakelaars. De meesten rekenen 1,5% courtage plus ~600 euro opstartkosten. Enkele makelaars gaven aan onlangs vergelijkbare woningen te hebben verkocht als ons huis (zelfde wijk ook), waarbij de animo erg hoog was en er flink overboden was. Ik zit er aan te denken om die makelaars klanten te laten benaderen in hun klantenbestand die blijkbaar graag willen, om zo het hele Funda traject al tal van bezichtigingen over te kunnen slaan en er maar een paar te hoeven doen.

Ook gaf een hypotheekadviseur de tip het zelf via Makelaarsland te doen. Het scheelt zeker in de kosten maar ik weet niet of ik er op zit te wachten zelf de rondleidingen te doen.
Als ik het me goed herinner (van 2 jaar geleden) gebruikt ongeveer 20-25% van de mensen een aankoopmakelaar en kijkt 95% op Funda. Dus zo'n 3/4 is niet bij de makelaar bekend en die mogelijke kopers mis je dus als je Funda over slaat.

Dat laatste (Makelaarsland) is natuurlijk wel een optie omdat het goedkoper is. Dit gaat ten koste van tijd/moeite die je er zelf in moet steken. Dus dat is echt een afweging die je zelf moet maken. Het ene is niet per definitie beter dan de ander.
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:35:
De prijzen die verkoopmakelaars rekenen hier in de buurt liggen niet zo gek ver uit elkaar. De makelaar van het huis wat we gekocht hebben gaf al aan graag ons huis te willen verkopen. Logisch ook. Misschien wel handig :)
Wel wat korting dan bedingen natuurlijk, hij heeft al de winst van het huis dat je gekocht hebt dus moet dan zeker onder de prijs van de andere makelaars kunnen gaan zitten :)

[Voor 14% gewijzigd door redwing op 02-07-2020 09:19]

[removed]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Altijd de markt zijn werk laten doen.

Wij hadden via de makelaar een bezichtiging voordat we überhaupt foto’s hebben laten maken. En voordat we zelfs een definitieve vraagprijs hadden....

Maar wel direct aangegeven aan de makelaar dat we sowieso willen dat het huis op Funda gaat. Zelfs als we een goed bod krijgen vanuit deze bezichtiging.

Niemand kan echt goed voorspellen wat de verkoopprijs van je huis wordt. De beste wijze om er het maximale uit te halen is gewoon zoveel mogelijk potentieel geïnteresseerden bereiken. Dat lukt alleen via Funda.

• remzor
Wat @Highfive95 zegt: bezichtigen op twee dagen/dagdelen, betekent 1 of 2 keer opruimen en schoonmaken.
Dit moet je ook wanneer er gespreid over een aantal dagen 4 mensen langs komen. Enige is dat je iets langer van huis moet blijven, maar dat lijkt me niet echt een probleem..

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08-07 21:41
De meesten rekenen 1,5% courtage plus ~600 euro opstartkosten.
Dat vind ik best een stevige prijs. De offertes die ik heb opgevraagd (maart 2020) vroegen ze:
1,1 - 1,3 + 495 opstart, Afhankelijk van de verkoopprijs
1,3 + 500 opstart, Onafhankelijk van de verkoopprijs
1,5 + 595 opstart, Onafhankelijk van de verkoopprijs en met korting, want het was de makelaar waar ik mijn nieuwe woning heb gekocht.

Vergeet ook zeker niet te handelen met deze prijzen. Als je bij de duurdere makelaar een goed gevoel hebt, kun je hem best aanspreken op zijn minder marktconforme prijzen.

• Morpheusk
Joey117 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:28:
[...]

Dat vind ik best een stevige prijs. De offertes die ik heb opgevraagd (maart 2020) vroegen ze:
1,1 - 1,3 + 495 opstart, Afhankelijk van de verkoopprijs
1,3 + 500 opstart, Onafhankelijk van de verkoopprijs
1,5 + 595 opstart, Onafhankelijk van de verkoopprijs en met korting, want het was de makelaar waar ik mijn nieuwe woning heb gekocht.

Vergeet ook zeker niet te handelen met deze prijzen. Als je bij de duurdere makelaar een goed gevoel hebt, kun je hem best aanspreken op zijn minder marktconforme prijzen.
2 weken terug 2 makelaars gesproken.

1,25% + 350 euro opstartkosten.
1,5% + 400 euro opstartkosten.

American Express Gold Card 1e jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

• metalant
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 03-07 14:30
Morpheusk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:30:
[...]

2 weken terug 2 makelaars gesproken.

1,25% + 350 euro opstartkosten.
1,5% + 400 euro opstartkosten.
Wij hadden de keuze uit twee opties:
- 1,3 % courtage en dan 10% over de meerprijs boven de ingezette vraagprijs
- 1,4% courtage zonder extra kosten

Opstartkosten €450 bij allebei.

We hebben gekozen voor optie 1.4%. We willen niet de hoofdprijs vragen, maar hebben meer baat bij een vlot verkoopproces. Door een lagere vraagprijs zullen er hopelijk meer potentiele kopers reageren en een bod willen doen.

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb 1% zonder opstart kosten afgesproken. Percentages blijf ik overigens een vreemd systeem, daar het werk niet perse schaalt met de hoogte van de verkoopprijs. (Sterker nog een woning van 200k zal qua bezichtigingen waarschijnlijk veel meer werk vragen dan 1 van 700k)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
Hier ook een bod vooraf van 309k van een bekende. Ook al gunden we haar de woning (scheiding), toch aangegeven dat we in deze markt persé op Funda wilden. En dat we bij redelijk vergelijkbare biedingen haar de voorkeur zouden geven.

Ook wij deden in ons verkooptraject op een vrijdag en de zaterdag erna met zijn tweeën 35 bezichtigingen. Dus 1x opruimen en even doorzetten. Maar leverde bijna 20 biedingen op en een verkoopprijs van 357,5k. Daarvan zaten er 3 in de 350k plus, maar deze had de beste voorwaarden. Is dit de hoogste prijs mogelijk? Dat weet je nooit, want je kunt niet iedereen bereiken. Wat ik wel weet is dat ons huis voor 55k meer weg is gegaan dan een soortgelijk huis anderhalf jaar geleden met ook goede staat van onderhoud twee huizen verderop. Dat lijkt me meer dan prima in lijn met de prijsstijgingen waarover je in de krant leest.

Kortom, alleen bij veel biedingen krijg je meerdere biedingen met een prima prijs en kun je desgewenst ook nog verder selecteren op voorwaarden. Voor veel biedingen zijn ook veel bezichtigingen nodig. Voor veel bezichtigingen is een groot bereik nodig en kun je niet zonder Funda. Dit alles kost tijd en moeite (zeker als je het zelf doet), maar ik schat in dat velen dit in hun baan niet zo snel verdienen.

Ik zou op basis van mijn ervaringen daarom ook sceptisch staan tegenover een makelaar die op basis van zijn eigen efficiëntie het aantal bezichtigingen minimaliseert. Hij of zij moet dan wel een goed verhaal hebben hoe hij/zij de selectie doet op de potentieel meest veelbelovende aspirant kopers. Anders loop je het risico een paar mooie biedingen te missen en daarmee geld en/of zekerheid rond de voorwaarden. Het gaat hier om een eenmalige en grote transactie, dus waarom hier geen (extra) inspanning in stoppen?

[Voor 10% gewijzigd door Magpie op 02-07-2020 11:49]

• MaStar
Magpie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:36:
Hier ook een bod vooraf van 309k van een bekende. Ook al gunden we haar de woning (scheiding), toch aangegeven dat we in deze markt persé op Funda wilden. En dat we bij redelijk vergelijkbare biedingen haar de voorkeur zouden geven.

Ook wij deden in ons verkooptraject op een vrijdag en de zaterdag erna met zijn tweeën 35 bezichtigingen. Dus 1x opruimen en even doorzetten. Maar leverde bijna 20 biedingen op en een verkoopprijs van 357,5k. Daarvan zaten er 3 in de 350k plus, maar deze had de beste voorwaarden. Is dit de hoogste prijs mogelijk? Dat weet je nooit, want je kunt niet iedereen bereiken. Wat ik wel weet is dat ons huis voor 55k meer weg is gegaan dan een soortgelijk huis anderhalf jaar geleden met ook goede staat van onderhoud twee huizen verderop. Dat lijkt me meer dan prima in lijn met de prijsstijgingen waarover je in de krant leest.

Kortom, alleen bij veel biedingen krijg je meerdere biedingen met een prima prijs en kun je desgewenst ook nog verder selecteren op voorwaarden. Voor veel biedingen zijn ook veel bezichtigingen nodig. Voor veel bezichtigingen is een groot bereik nodig en kun je niet zonder Funda. Dit alles kost tijd en moeite (zeker als je het zelf doet), maar ik schat in dat velen dit in hun baan niet zo snel verdienen.

Ik zou op basis van mijn ervaringen daarom ook sceptisch staan tegenover een makelaar die op basis van zijn eigen efficiëntie het aantal bezichtigingen minimaliseert. Hij of zij moet dan wel een goed verhaal hebben hoe hij/zij de selectie doet op de potentieel meest veelbelovende aspirant kopers. Anders loop je het risico een paar mooie biedingen te missen en daarmee geld en/of zekerheid rond de voorwaarden. Het gaat hier om een eenmalige en grote transactie, dus waarom hier geen (extra) inspanning in stoppen?
Gefeliciteerd zeg! Wat een mooie boden. Wat was de vraagprijs als ik vragen mag? Wel sneu voor die kennis, met het bod van 309k. Dat was echt kansloos als je dus bijna 50.000 euro meer kan krijgen en de markt op gaat. Hoe kwam dat verschil zo groot? Of was 309k gewoon naïef laag / dichtbij de vraagprijs.

Met betrekking tot die bezichtingen ben ik het helemaal met je eens. Slim gedaan. Als ik mijn huis zou verkopen zou ik het ook helemaal volplannen en desnoods zelf zoveel mogelijk bezichtingen plannen.

Het is een markt m.b.t. wat de gek er voor geeft, als dat 10.000 of zelfs 20.000 meer op kan leveren, heb je dat zo verdient. Daar moet je normaal minstens een half jaar voor werken en moet je je niet laten beperken door een makelaar die druk is, lijkt me.

Welke regio / buurt was het huis? (PM mag ook) En wat waren de beste voorwaarden. Had dat met financiering zonder voorbehoud te maken of het meeste geld wat ze inbrachten? Interessant om te weten :)

[Voor 5% gewijzigd door MaStar op 02-07-2020 12:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magpie
@MaStar Het moeilijkste was de vraagprijs, daar hadden we achteraf wel een verkoopmakelaar bij kunnen gebruiken, haha. Ik had gekeken op Funda naar de vraagprijs van soortgelijke woningen (Maarssen) en mijn m2 prijs daarop afgestemd met een 309k. Wellicht had ik achteraf te weinig rekening gehouden met wat pluspunten (dakkapellen, zonnepanelen, kunststof kozijnen, schuifpui) die andere huizen niet hadden. En was 319k of zelfs 324k mogelijk geweest. Dit werd ook aangegeven door de aankoopmakelaar van een biedend stel. Mijn vrouw antwoordde toen heel laconiek dat "de markt dit wel zou corrigeren" haha

Uiteindelijk hadden we wel bijna 10 biedingen 330+, maar je zou kunnen stellen dat zeker 10 bezichtigingen eigenlijk onnodig waren omdat de aspirant kopers niet mee konden bieden. Maar stellen uit Utrecht hadden al heel goed door dat deze woning niet voor 309k zou weggaan. Maar goed: achteraf had ik de vraagprijs 10-15k hoger gezet, we zijn gewoon wat voorzichtig aangelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MaStar
Magpie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:34:
@MaStar
Uiteindelijk hadden we wel bijna 10 biedingen 330+, maar je zou kunnen stellen dat zeker 10 bezichtigingen eigenlijk onnodig waren omdat de aspirant kopers niet mee konden bieden. Maar stellen uit Utrecht hadden al heel goed door dat deze woning niet voor 309k zou weggaan. Maar goed: achteraf had ik de vraagprijs 10-15k hoger gezet, we zijn gewoon wat voorzichtig aangelegd.
Interessant. Maar die "bekende" heeft dus eigenlijk precies de vraagprijs geboden. Leuk geprobeerd, maar eigenlijk natuurlijk ook niet heel slim :) Sterker nog , dat is ook wel naïef. Je moet er dan ook gewoon 10% bovenop gooien als jullie haar een beetje serieus wilde nemen. Kon ze niet meer bieden?

ps. uit onderzoek is overigens gebleken dat de vraagprijs afrond op hele getallen, er hogere biedingen komen. nu noem je 309 en 324. Dat kan je het beste afronden op 300 of 325 bijvoorbeeld. Dat snap ik ook wel. Als je 324.000 doet, lijkt het alsof je al met "duizenden" rekent, en mense nemen dat over in hun bod. Terwijl je met 325 meer het gevoel dat je met 5000 oof zelfs 10k rekent. Mensen zijn sneller geneigd dat dan ook te doen met hun bod.

Zelf zou ik gaan voor de strategie 325 - want dan gaan mensen vanaf die prijs ook weer hoger bieden. Mensen gaan mee met de emotie. 10% daar bovenop was dan 360k geweest.

[Voor 13% gewijzigd door MaStar op 02-07-2020 14:51]

• Piet_Piraat7
  • Nu online
Wat een lage verkoopmakelaar kosten hoor ik hier zeg. Inmiddels vier lokale makelaars en Makelaarsland gesproken. Allemaal ligt het rond de € 3000 - € 3500 voor de verkoop van onze woning (inclusief alle kosten). Volgende week komt een makelaar langs die al onze voorkeur heeft en dan gaan we eens zien of we daarmee een goede deal kunnen treffen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morpheusk
Magpie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:36:

..tekst..

Of je legt de vraagprijs wat hoger waardoor je al een stuk minder kijkers krijgt. Diegene die dan langskomen lijken mij dan al iets meer gericht op een hogere prijs. En een stuk minder kijkers. Maar dan heb je natuurlijk niet zo'n mooi verhaal met zoveel % verkocht boven de vraagprijs.

Wat het beste is? joost mag het weten....

• Magpie
@Morpheusk helemaal eens hoor, de vraagprijs hebben we achteraf wat te laag ingezet denk ik.

• remzor
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:05:
Wat een lage verkoopmakelaar kosten hoor ik hier zeg. Inmiddels vier lokale makelaars en Makelaarsland gesproken. Allemaal ligt het rond de € 3000 - € 3500 voor de verkoop van onze woning (inclusief alle kosten). Volgende week komt een makelaar langs die al onze voorkeur heeft en dan gaan we eens zien of we daarmee een goede deal kunnen treffen.
Dit zegt niet zoveel, meestal rekent men met courtages. Dus geen idee of dit veel/weinig is.

Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd:
1. 1% all in
2. 400 opstart en 1% incl. BTW
3. 1,1% all in

• KaiseRRuby
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11:36
Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe:

2 makelaars gehad. Utrecht Centrum. Grote en bekende makelaars hier. Woningwaarde: beide zetten in op Funda prijs 249.500 omdat je dan een bepaalde doelgroep hebt. Verkoopprijs (schatten ze beide in): 265k.

Offerte 1:

Optie 1: Vaste prijs zonder bonus: 5950 euro.
Optie 2: gestaffelde bonus. Bedrag start met 4500 tot verkoopprijs 270k. Bij alles daarboven treedt er een bonus in werking. Stel dat het huis wordt verkocht voor 285 dan is de vergoeding 4500 plus 2250 bonus dus 6750 euro vergoeding.

Offerte 2:

Optie 1: 1,69% courtage plus vaste kosten van 600 euro. Kosten dus: 5163 euro.
Optie 2: 1.21% courtage plus vaste kosten van 600 euro plus 18,15% courtage van het verschil tussen 250k en verkoopprijs. Kosten hier dan dus: 7255 euro.

Bij alle opties heb ik gerekend met verkoopprijs van 270k. Ze leveren overigens praktisch hetzelfde voor dit geld. Ergo, het voordeligste tarief wat ik tot nu toe heb weten te krijgen is 1,67% en dan ga ik er vanuit dat ik verkoop voor 270k.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• remzor
@KaiseRRuby Absurde tarieven. Alsof de makelaars in de regio dat samen afspreken, want in elke makelaar zijn belang.
Zij hoeven geen flikker te doen in Utrecht. En lekker makkelijk, vraagprijs laag inzetten en dan zeggen “maar bij X bedrag komt er een X bonus bovenop”. Tsja, dat X bedrag halen ze wel, ze zijn op dat vlak wel erg gehaaid zo te zien.

• KaiseRRuby
remzor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:04:
@KaiseRRuby Absurde tarieven. Alsof de makelaars in de regio dat samen afspreken, want in elke makelaar zijn belang.
Zijn hoeven geen flikker te doen in Utrecht. En lekker makkelijk, vraagprijs laag inzetten en dan zeggen “maar bij X bedrag komt er een X bonus bovenop”. Tsja, dat X bedrag halen ze wel, ze zijn op dat vlak wel erg gehaaid zo te zien.
Ja, die van 250k sowieso want het huis is absoluut meer waard. Het loont duidelijk om nog even verder te shoppen dus?

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

KaiseRRuby schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:57:
Ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe:

2 makelaars gehad. Utrecht Centrum. Grote en bekende makelaars hier. Woningwaarde: beide zetten in op Funda prijs 249.500 omdat je dan een bepaalde doelgroep hebt. Verkoopprijs (schatten ze beide in): 265k.

Offerte 1:

Optie 1: Vaste prijs zonder bonus: 5950 euro.
Optie 2: gestaffelde bonus. Bedrag start met 4500 tot verkoopprijs 270k. Bij alles daarboven treedt er een bonus in werking. Stel dat het huis wordt verkocht voor 285 dan is de vergoeding 4500 plus 2250 bonus dus 6750 euro vergoeding.

Offerte 2:

Optie 1: 1,69% courtage plus vaste kosten van 600 euro. Kosten dus: 5163 euro.
Optie 2: 1.21% courtage plus vaste kosten van 600 euro plus 18,15% courtage van het verschil tussen 250k en verkoopprijs. Kosten hier dan dus: 7255 euro.

Bij alle opties heb ik gerekend met verkoopprijs van 270k. Ze leveren overigens praktisch hetzelfde voor dit geld. Ergo, het voordeligste tarief wat ik tot nu toe heb weten te krijgen is 1,67% en dan ga ik er vanuit dat ik verkoop voor 270k.
Dan zeg je toch dat je max 1,21% wil?

Wij waren 1,21% incl btw kwijt, plus 600 euro voor fotos ed over de verkoopprijs . (vraagprijs 325k).
Makelaar is ook regelmatig mee geweest naar woningen die wij hebben bezichtigd (voor niets dus).

[Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2020 22:39]

• KaiseRRuby
Sport_Life schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:35:
[...]

Dan zeg je toch dat je max 1,21% wil?

Wij waren 1,21% incl btw kwijt, plus 600 euro voor fotos ed over de verkoopprijs . (vraagprijs 325k).
Makelaar fungeerde ook als aankoopmakelaar (voor niets dus).
Waar heb jij verkocht, hier ook in Utrecht? Wist eigenlijk niet dat die prijzen nog onderhandelbaar waren.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

KaiseRRuby schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Waar heb jij verkocht, hier ook in Utrecht? Wist eigenlijk niet dat die prijzen nog onderhandelbaar waren.
Nee, in centrum van een andere grote stad. Wij hadden verschillende makelaars uitgenodigd en gezegd dat de kosten vd makelaar een belangrijk element was in een markt waarbij woningen met 2 dagen worden verkocht.

Ik schat dat de makelaar zo'n 1.500 euro kwijt is aan kosten, dus alles daarboven is pure winst. Of hij nou 3.500 of 5.500 euro omzet haalt, zijn kosten blijven gelijk.

10% bonus moet je echt nooit aan beginnen.

Ik zou de prijs ook hoog neerzetten. Bij verwachte opbrengst 285k zou ik m op 295k zetten.

Onze makelaar wilde verkoopprijs 280k (gelijk aan de taxatie waarde) , heb toen gezegd dat ik m voor 325k wilde verkopen, uiteindelijk is daar nog overheen geboden.

[Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 02-07-2020 22:51]

• remzor
KaiseRRuby schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:06:
[...]

Ja, die van 250k sowieso want het huis is absoluut meer waard. Het loont duidelijk om nog even verder te shoppen dus?
Lijkt me wel ja. Maar ik woon en verkoop niet in Utrecht.
KaiseRRuby schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Natuurlijk. Alles is onderhandelbaar, zeker zo’n dienst met (als het goed is) hevige concurrentie. Je zet toch ook niet meteen een krabbel onder een offerte voor een nieuwe keuken, badkamer of voor nieuw meubilair. Dan ben je namelijk écht een dief van je eigen portemonnee.

In ons geval was er weinig speelruimte want zoals ik al zei praten we dan over 1 tot 1,1%. Nou ja prima, ze mogen ook best wat verdienen natuurlijk. Maar meer zou ik niet betalen want dit is het concurrerende en vrij scherpe tarief in mijn regio in ieder geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Nu online
remzor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:31:
[...]

Dit zegt niet zoveel, meestal rekent men met courtages. Dus geen idee of dit veel/weinig is.

Wij hadden 3 makelaars uitgenodigd:
1. 1% all in
2. 400 opstart en 1% incl. BTW
3. 1,1% all in
Oja dan zal ik het in percentages zetten; alle vier de makelaars hier (Oosten) waar ik contact mee had rekenen 1,5% courtage en ongeveer 500 opstartkosten.

[Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 03-07-2020 08:31]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Nou we staan sinds vandaag op Funda! Nu komen de spannendste twee dagen in mijn beleving. Op basis van de ervaringen in dit topic zijn vandaag en morgen de graadmeter om te bepalen hoe snel we het huis kwijtraken.

Spannend :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Don Quijote schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:18:
Nou we staan sinds vandaag op Funda! Nu komen de spannendste twee dagen in mijn beleving. Op basis van de ervaringen in dit topic zijn vandaag en morgen de graadmeter om te bepalen hoe snel we het huis kwijtraken.

Als je in dezelfde stad verkoopt als koopt; mooi huis dan! Gaat voor die prijs zeker goed komen op die plek. Ik had voor de foto's (die goed zijn trouwens) wel even de wasmachine leeg gehaald ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Ojjorz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:57:
[...]

Als je in dezelfde stad verkoopt als koopt; mooi huis dan! Gaat voor die prijs zeker goed komen op die plek. Ik had voor de foto's (die goed zijn trouwens) wel even de wasmachine leeg gehaald ;)
Haha. Ja dat is hem. De wasmachine was een beginnersfout. De fotograaf kwam wat te vroeg en er stond daar nog een wasmand. Vervolgens heeft mijn vrouw snel de was uit de wasmand in de wasmachine gedaan om het te verstoppen :). Maar iets met een raampje is natuurlijk niet echt een goede verstopplek :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
Succes @Don Quijote !
Mijn vriendin had zaken als een wasmand met nog wat (natte) was/handdoeken, de prullenbak, bak voor oud papier enz. in haar auto gezet. Ideaal :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

remzor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:04:
Zij hoeven geen flikker te doen in Utrecht. En lekker makkelijk, vraagprijs laag inzetten en dan zeggen “maar bij X bedrag komt er een X bonus bovenop”. Tsja, dat X bedrag halen ze wel, ze zijn op dat vlak wel erg gehaaid zo te zien.
Dit inderdaad. Voorbeeld:

Woning: 300k
Makelaarscourtage: 1%
Verdiensten makelaar bij verkoop 300k: € 3.000
Verdiensten makelaar bij verkoop 320k: € 3.200

Er is natuurlijk geen makelaar die gaat lopen leuren met een woning om er 20k (veel geld) extra uit te persen zodat hij zelf 2 meijer extra in z'n zakken kan steken. Dat is natuurlijk een beetje het gare van dit soort constructies; de makelaar heeft - zeker in de huidige markt - geen enkele incentive om er zoveel mogelijk uit te trekken. De woning verkoopt toch wel en de winst voor de makelaar zit 'm in het feit dat hij in 1 dag 10 mensen het huis kan laten bezichtigen en de week erop het verkoopcontract kan laten tekenen.

Imho zou een betere constructie zijn om een vaste (kleine) fee te rekenen voor de taxatiewaarde/vraagprijs en bijv. € 1000 voor iedere 10k boven de taxatie- of vraagprijs. Ik verwacht dat ze dan wel harder gaan lopen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Harrie_ schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:52:
[...]

Dit inderdaad. Voorbeeld:

Woning: 300k
Makelaarscourtage: 1%
Verdiensten makelaar bij verkoop 300k: € 3.000
Verdiensten makelaar bij verkoop 320k: € 3.200

Er is natuurlijk geen makelaar die gaat lopen leuren met een woning om er 20k (veel geld) extra uit te persen zodat hij zelf 2 meijer extra in z'n zakken kan steken. Dat is natuurlijk een beetje het gare van dit soort constructies; de makelaar heeft - zeker in de huidige markt - geen enkele incentive om er zoveel mogelijk uit te trekken. De woning verkoopt toch wel en de winst voor de makelaar zit 'm in het feit dat hij in 1 dag 10 mensen het huis kan laten bezichtigen en de week erop het verkoopcontract kan laten tekenen.

Imho zou een betere constructie zijn om een vaste (kleine) fee te rekenen voor de taxatiewaarde/vraagprijs en bijv. € 1000 voor iedere 10k boven de taxatie- of vraagprijs. Ik verwacht dat ze dan wel harder gaan lopen...
Aan de ene kant is dat vrij weinig idd. Aan de andere kant, 5 huizen en allemaal 200 extra provisie... Op zich makkelijk verdient....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Crazy D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Aan de ene kant is dat vrij weinig idd. Aan de andere kant, 5 huizen en allemaal 200 extra provisie... Op zich makkelijk verdient....
Totdat je je realiseert dat je bij 5 woningen van 300k praat over 15k zo verdiend en 16k met extra effort.

Als je dan voor die 15k 2 weken werk hebt en voor die 1k nog een extra week of 2, dan is de keuze snel gemaakt toch?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Don Quijote
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Don Quijote schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:18:

Om iedereen mee te nemen; de eerste uren Funda zitten er op. Erg positief; al 16 bezichtigingen gepland en nog 5 aanvragen die nog gepland moeten worden. Ook is het een komen en gaan van mensen die langs lopen en naar binnen aan het kijken zijn. Om vervolgens te schrikken als ze mij op de bank zien zitten.

En aangezien er hier vast meer data fetisjisten zijn; hoe drukt zich dat uit in Funda stats:

[Voor 3% gewijzigd door Don Quijote op 03-07-2020 15:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Magpie
Dat is veelbelovend @Don Quijote

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deejeebv
Heb vandaag bezichtiging 12 en 13, al drie biedingen binnen. Afspraak met makelaar is dat maandag 12 uur biedingen binnen moeten zijn.
Ben zeer benieuwd.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:22
Ook maar eens aanhaken in dit topic. Ik wil waarschijnlijk over een maand of 3 de markt op met mijn woning (dus dan live op Funda). Wat zijn een beetje de tijdslijnen om hier actief makelaars en dergelijke te contacteren?

Momenteel wil ik hier nog even mee wachten, er zijn namelijk een aantal afhankelijken waar ik eerst zekerheid over moet krijgen voordat ik concrete stappen voor verkoop wil nemen.

Ik ben uiteraard ook benieuwd naar de vraagprijs. Een jaar geleden wel een taxatie gehad toen ik mijn ex moest uitkopen, dus ga daar voorlopig maar beetje vanuit.
[...]
Ik zie hier inderdaad veel standaard courtages voorstellen voorbij komen, maar wat ik bij mijn vorige huis heb gedaan is gewoon een tegenvoorstel doen. Waarbij er dus meer incentive is om een hogere prijs eruit te krijgen. De makelaar vond dat prima.

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:46
sham27 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:19:
Ook maar eens aanhaken in dit topic. Ik wil waarschijnlijk over een maand of 3 de markt op met mijn woning (dus dan live op Funda).
Sowieso zou ik nu wachten tot na de zomervakantie, want in die periode zijn er typisch minder kijkers. Het kan zijn dat door alle thuisvakanties dat dit jaar anders is, maar ik zou zelf mikken op september/oktober live oid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
Laat dan wel foto's in de zomer maken, als de tuin nog mooi is ;)

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:23
Wij hebben dat zelfde dilemma een beetje, de foto’s zijn gemaakt en we twijfelen nu vooral wanneer we in de verkoop willen. Dat kan per half juli of eind augustus/begin september (of alles ertussen in).
We willen er pas per maart 2021 uit, dus wachten kan, maar het is ook wel fijn om zekerheid te hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-07 14:34
Crazy D schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Als je met 1 weekje werk €3000 verdient en met 4 weken werk €3300, wat zou jij dan doen?
In theorie zou hij in diezelfde tijd €12000 kunnen verdienen door 4 huizen te verkopen.
In realiteit zijn dat er misschien €6000, omdat het aanbod niet denderend is. Maar dat is toch beter dan die €3300.

Bij een vaste commissie staat jouw makelaar aan de kant van de koper in de onderhandeling. Het is in het belang van de makelaar dat jij zo snel mogelijk een bod accepteert. Hij gaat geen dubbel werk doen voor 10% extra.
Je moet alleen oppassen dat dat bonus bedrag op een realistisch niveau begint. Ik zou dan ook nooit de makelaar vragen wat je huis waard is. Zoiets laat je onafhankelijk bepalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:22
@Dooxed ik verwacht dat dit jaar toch wat anders is wat dat betreft. Echt het overgrote merendeel van de mensen die ik ken gaan niet weg en de rest gaat weg in eigen land.
HKP32 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:57:
Laat dan wel foto's in de zomer maken, als de tuin nog mooi is ;)
Dat is een goede inderdaad. Richting einde van de zomer lijkt me qua verkoop ook net wat beter voor het huis. Nu is de straat en het uitzicht veel mooier en groener (waar niet..). Ik kijk aan de voorzijde van de woning ook richting de achterzijde van de plaatselijke begraafplaats. Dat ziet er eigenlijk gewoon een park, zeker in deze maanden, maar als alles kaal is kan je er wel wat van zien vanaf de 1e etage.

Ik weet dat het voor sommigen in de wijk juist een keuze was om niet in deze straat te wonen, voor anderen juist wel want veel vrijer uitzicht, inclusief mijzelf.

[Voor 10% gewijzigd door sham27 op 05-07-2020 08:41]

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat kun je natuurlijk zo met de makelaar afspreken. Niemand die je tegenhoudt, er zijn ook makelaars die dat zelf benoemen als optie.
Dooxed schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:49:
[...]

Sowieso zou ik nu wachten tot na de zomervakantie, want in die periode zijn er typisch minder kijkers. Het kan zijn dat door alle thuisvakanties dat dit jaar anders is, maar ik zou zelf mikken op september/oktober live oid.
Hangt ook sterk van de soort woning af. Als je een woning hebt met een lekkere tuin, dan is de zomer waarschijnlijk juist veel handiger. En er zijn ook een hoop mensen die juist in de vakantie tijde hebben om naar een andere woning te kijken. Zeker dit jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:23
T.a.v. De meeropbrengst voor makelaars bij een hogere courtage/extra opbrengst boven een bepaalde verkoopwaarde. Ik snap dat dat voor zelfstandige makelaars prettig is, maar hier in de buurt is het grootste deel gewoon in loondienst bij een makelaarskantoor en daarvoor maakt het minder uit.

Oh en als je dan besluit om daar niet in mee te gaan, doen ze dan minder hun best? Want dan zou ik sowieso een andere nemen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
Gijsje22 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:05:
Wij hebben dat zelfde dilemma een beetje, de foto’s zijn gemaakt en we twijfelen nu vooral wanneer we in de verkoop willen. Dat kan per half juli of eind augustus/begin september (of alles ertussen in).
We willen er pas per maart 2021 uit, dus wachten kan, maar het is ook wel fijn om zekerheid te hebben.
Wij willen pas 1 juni er uit. Vanwege de zekerheid vorige week op Funda gezet. Genoeg belangstelling, en ook biedingen van mensen die ons tot die datum de tijd geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RocketKoen schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:24:

Als je met 1 weekje werk €3000 verdient en met 4 weken werk €3300, wat zou jij dan doen?
In theorie zou hij in diezelfde tijd €12000 kunnen verdienen door 4 huizen te verkopen.
In realiteit zijn dat er misschien €6000, omdat het aanbod niet denderend is. Maar dat is toch beter dan die €3300.
Dan ga je er vanuit dat ie voor 20000 meer dubbele hoeveelheid werk verricht. 1 keer nee zeggen en kijken of er nog een hoger bod komt is geen uren werk maar 5 minuten. Ik verdien graag 100 euro per 5 minuten hoor.
deejeebv schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Wij willen pas 1 juni er uit. Vanwege de zekerheid vorige week op Funda gezet. Genoeg belangstelling, en ook biedingen van mensen die ons tot die datum de tijd geven.
Lastig. Ik heb dit huis gekocht met afspraak dat we in april erin konden. Dat werd in overleg begin mei, omdat verkopers pas in mei in hun nieuwe woning konden. Wetende hoe 6 maanden wachten voelt tot je in je huis kunt zou dat voor mij een volgende keer denk ik wel een dealbreaker zijn. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk want ik snap het als mensen zeggen: prima dat het nog 8 maanden duurt geeft ons de tijd om rustig ons huis op orde te maken voor de verkoop, geeft minder haast dus wellicht daardoor kans op hogere biedingen, etc. Er is voor beiden wat te zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
Wij hebben bij de bezichtigingen duidelijk aangegeven dat bij biedingen twee dingen van belang zijn, de prijs en de datum van overdracht. Bij een goed bod willen we overwegen om zelf tijdelijke woonruimte te zoeken. Als vroegste datum houden we 1 oktober aan.
Morgen is de sluitingsdatum voor de biedingen, dan weten we meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 06-07 14:34
Crazy D schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Dan ga je er vanuit dat ie voor 20000 meer dubbele hoeveelheid werk verricht. 1 keer nee zeggen en kijken of er nog een hoger bod komt is geen uren werk maar 5 minuten. Ik verdien graag 100 euro per 5 minuten hoor.
De makelaar zegt geen nee. Dat beslist de verkoper.
Biedingen ontvangen en doorgeven is inderdaad maar 5 minuten werk. Het huis te koop zetten is een vaste hoeveelheid werk. Het papierwerk achteraf ook. Het enige echt variabele is de bezichtigingen.

Elke bezichtiging extra kost je 1,5 uur werk ofzo. Dat is al heel snel de moeite niet waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
RocketKoen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:34:
[...]

De makelaar zegt geen nee. Dat beslist de verkoper.
Biedingen ontvangen en doorgeven is inderdaad maar 5 minuten werk. Het huis te koop zetten is een vaste hoeveelheid werk. Het papierwerk achteraf ook. Het enige echt variabele is de bezichtigingen.

Elke bezichtiging extra kost je 1,5 uur werk ofzo. Dat is al heel snel de moeite niet waard.
Hangt wel een beetje van de locatie af. In Utrecht krijg je echt geen 1,5 uur pp meer hoor, daar is de norm één of twéé “bezichtigingsdagen” met 20 minuten kijktijd pp. En meestal wordt er gewoon gestopt met inplannen omdat het dan “vol” is, dus met slechts 1/2 dag extra werk zouden er vaak nog 12 bezichtigingen extra kunnen worden gepland...
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True