Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 72 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-01-2022
icarus007 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:29:
[...]

Dat zijn mooie berichten, welke regio en prijsklasse is dit?
Regio Noord-Kennemerland, prijsklasse tussen 350.000 en 425.000. Nieuwe woning. Goede bereikbaarheid en uitvalswegen (A9, treinstation dicht in de buurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

HerrPiet schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:42:
[...]

Regio Noord-Kennemerland, prijsklasse tussen 350.000 en 425.000. Nieuwe woning. Goede bereikbaarheid en uitvalswegen (A9, treinstation dicht in de buurt).
Hoi Broekpolderaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:44
Ook hier vandaag het verlossende woord gekregen: vanmiddag komt het huis bij de makelaar, morgen op Funda. Appartement, prijsklasse 170.000 - 190.000 in Zwolle. Heel erg benieuwd wat er op ons af gaat komen oOo oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
Helaas je gaat niet door voor de koelkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 14:54
Vanuit waar ontstaan de meeste afspraken eigenlijk? Komen die voornamelijk vanuit de collega Makelaars, dus nog voordat het op Funda komt, of toch de meeste via Funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-09 20:19
icarus007 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:30:
Vanuit waar ontstaan de meeste afspraken eigenlijk? Komen die voornamelijk vanuit de collega Makelaars, dus nog voordat het op Funda komt, of toch de meeste via Funda?
Toen wij ons huis verkochten twee jaar geleden kwamen alle afspraken via onze makelaar binnen. Niet via de verkopende makelaars van geïnteresseerden. De makelaars komen vaak wel mee met de bezichtiging, maar zoeken niet actief voor je.
Bij aankoop van ons huis in diezelfde periode moesten wij ook zelf bellen voor een afspraak, en soms kwam onze aankoopmakelaar dan mee (als het hem uitkwam). En met de Corona crisis zal dat wel weer veranderen vanwege het aantal mensen dat bij een bezichtiging aanwezig mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
kofcaf schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:02:
[...]

Toen wij ons huis verkochten twee jaar geleden kwamen alle afspraken via onze makelaar binnen. Niet via de verkopende makelaars van geïnteresseerden. De makelaars komen vaak wel mee met de bezichtiging, maar zoeken niet actief voor je.
Bij aankoop van ons huis in diezelfde periode moesten wij ook zelf bellen voor een afspraak, en soms kwam onze aankoopmakelaar dan mee (als het hem uitkwam). En met de Corona crisis zal dat wel weer veranderen vanwege het aantal mensen dat bij een bezichtiging aanwezig mag zijn.
Mijn vraag was juist of de meeste afspraken komen voordat de woning op funda is geplaatst, dus in de1 a 2 dagen tijd dat de woning alleen nog binnen de NVM makelaars bekend gemaakt is, of komen de meeste afspraken juist na publicatie op Funda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:56
HerrPiet schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:47:
Voor ons gaat het deze week dan echt beginnen. Alle documenten ingevuld via move.nl. Ook "Lijst van zaken" in orde gemaakt. Wel voor gekozen om aardig wat zaken achter te laten. Waaronder een grote kledingkast.

Aangezien we toch gaan overbruggen bij mijn moeder en niet teveel willen verhuizen en/of opslaan. Lekker makkelijk :)

Zijn er mensen die daar nog ervaring mee hebben hoe kopers daar mee om gaan? Of maakt dat grosso modo niet veel uit?
Ik heb destijds zowat mijn hele inboedel achtergelaten. De kopers hebben daar €5000 voor neergeteld. Maar het zag er ook wel leuk uit de inrichting 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:55
icarus007 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 17:20:
Mijn vraag was juist of de meeste afspraken komen voordat de woning op funda is geplaatst, dus in de1 a 2 dagen tijd dat de woning alleen nog binnen de NVM makelaars bekend gemaakt is, of komen de meeste afspraken juist na publicatie op Funda?
Normaal gesproken komen (veruit) de meeste afspraken na het publiceren, want daarmee bereik je een veel groter publiek. Het voordeel van het makelaarsnetwerk kan zijn dat ze net die kandidaat weten die naar een dergelijke woning op zoek is.

Onze woning hebben we bijvoorbeeld gevonden via de social media van een makelaar, voordat alles op Funda stond. Dat heeft niet de doorslag gegeven, want er waren heel veel bezichtigingen uiteindelijk, maar je bent er dan wel (vaker) op tijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kofcaf
  • Laatst online: 19-09 20:19
[...]

Mijn ervaring met het kopen van ons huis was dat er tussen het 'makelaarsnetwerk' (de mail die je als geïnteresseerde krijgt) en Funda maar 24 uur zaten (of soms niet eens). Maar dat zal ook van de makelaar afhangen en van welk netwerk hij/zij lid is.
Bij de verkoop weet ik het eigenlijk niet, was een onafhankelijke makelaar dus maar beperkt netwerk volgens mij. Dus voor zover ik het weet was het direct op Funda te vinden.

Waar de meesten vandaan komen hangt ook van de courantheid van je woning af en hoe gewild die is. Het kan natuurlijk zijn dat er makelaars een zoekopdracht hebben voor wie jou woning precies past en je daardoor snel kan handelen, maar dan moet een verkoper dat zien zitten en de gok wagen dat hij snel en gericht kan verkopen, ik zou dat persoonlijk in deze 'wat-de-gek-ervoor-geeft' markt niet doen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
[...]

Wij hadden daar niet eens verschil tussen: toen wij akkoord waren met foto's, tekeningen en tekst is het direct op Funda gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
En we staan ook op Funda! oOo

Benieuwd wat daar uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice Tiger
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Ice Tiger schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:37:
[...]

Voor nu inderdaad een eigen website, en via onze eigen facebook account een bericht en in wat facebook groepen welke bezocht worden door mensen in het dorp. Het bereik zal inderdaad minder groot zijn dan met een Funda pagina. Heb wel alle makelaars in het dorp aangeschreven en zij hebben als het goed is wel mensen in hun database die op zoek zijn ook buiten ons dorp. We hopen ook een beetje op een aantal bezichtiging wat nu met de corona maatregelen een beetje te behappen is. Momenteel wil je geen 22 bezichtigingen in 3 dagen.
Bij deze even update wat betreft hoe de zelf verkoop verloopt in deze tijd.
Vorige week donderdag is het bord erop gegaan waarna we zaterdag afspraken hebben gemaakt voor bezichtiging op zondag. Dinsdag bericht van een van de geinteresseerde, gisteravond hebben ze de vraagprijs geboden. Hier mee zijn wij akkoord gegaan en is het huis dus zonder makelaar binnen een week verkocht.

Komende week wordt het koopcontract getekend (deze wel opgesteld door een jurist) en dan is het wachten tot de voorbehouden verlopen.

Al met al is het ons zo erg goed bevallen in deze tijd, heel weinig mensen over de vloer en binnen een week verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 21:32

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Ik denk dat de ervaringen zijn in Randstad, waar het altijd een gekkenhuis is. Dat is ook mijn beeld trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinK92
Het is niet alleen Randstad, hier in Zwolle 2 bezichtigingen gepland binnen 24 uur na online plaatsen op website van makelaar. Vanochtend op Funda, binnen 3 uur (vanaf de werkdag gerekend) 5 bezichtigingen erbij. Woon je wellicht wat meer achteraf/buiten de 'grotere' steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gekkenhuis :) Ik woon zeker niet in een grote stad nee (niet meer :/ ).

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 09-04-2020 12:21 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Als de meeste leads uit Funda komen en niet vanuit makelaarsnetwerk, vraag ik mij af aankoopmakelaar verstandig is voor iemand die zich doed heeft verdiept in de markt en al een paar keer heeft geboden? Voordeel is uiteraard dat Makelaar de markt goed kent, en waarschijnlijk hebben de mensen met aankoopmakelaar de eerste kijkmomenten, zodat ze eventueel een "offer they can't refuse" kunnen maken.

Ik zou ook graag willen begrijpen of de woningen uiteindelijk vaker verkocht worden aan mensen met aankoopmakelaar of zonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Bij mij in Eindhoven was het ook totaal gestoord :P

Dinsdagmiddag om 14:00u op Funda, anderhalf uur later al acht bezichtigingen gepland 8)7

Uiteindelijk diezelfde week 23 bezichtingingen gehad. Potentiële kopers mochten tot maandag 12:00u hun bod doen. Dinsdag de knoop doorgehakt en de hut voor ruim 30K boven de vraagprijs verkocht 8)

(dit speelde overigens wel nog net voordat de corona-ellende begon in NL)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

icarus007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:02:
Ik zou ook graag willen begrijpen of de woningen uiteindelijk vaker verkocht worden aan mensen met aankoopmakelaar of zonder?
Ik weet niet of die statistiek veel zegt. Denk dat een aankoomakelaar vooral fijn voor de koper is: als koper koop je met emotie, de makelaar hoeft er niet te gaan wonen dus die kan veel objectiever zijn. En heeft natuurlijk meer ervaring met het bieden-spelletje...
En al zou de makelaar bij de 1e 3 huizen zeg, nee moet je niet doen. Op een gegeven moment koop je toch iets. Met die makelaar :) De vraag is misschien eerder: bij hoeveel huizen die jij als koper zou willen kopen, adviseert de aankoopmakelaar het niet te doen of tegen een lager bedrag dan dat jijzelf wellicht zou willen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wok schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:04:

Dinsdagmiddag om 14:00u op Funda, anderhalf uur later al acht bezichtigingen gepland 8)7

Uiteindelijk diezelfde week 23 bezichtingingen gehad. Potentiële kopers mochten tot maandag 12:00u hun bod doen. Dinsdag de knoop doorgehakt en de hut voor ruim 30K boven de vraagprijs verkocht 8)

(dit speelde overigens wel nog net voordat de corona-ellende begon in NL)
Hai :w

Wat een gekkenwerk. Wij hadden gehoopt dat mensen misschien nog tegen elkaar op zouden bieden, maar met een volgende kijker begin volgende week heb ik snel afscheid genomen van die hoop :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

icarus007 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:02:
Als de meeste leads uit Funda komen en niet vanuit makelaarsnetwerk, vraag ik mij af aankoopmakelaar verstandig is voor iemand die zich doed heeft verdiept in de markt en al een paar keer heeft geboden? Voordeel is uiteraard dat Makelaar de markt goed kent, en waarschijnlijk hebben de mensen met aankoopmakelaar de eerste kijkmomenten, zodat ze eventueel een "offer they can't refuse" kunnen maken.

De vraag is ook of leads vanuit Funda niet alsnog hun aankoopmakelaar meenemen. Je kan natuurlijk ook bij een aankoopmakelaar dat je zelf het zoekwerk doet en hem enkel inschakelt wanneer je een huis gevonden hebt dat jou interessant lijkt.

Als verkoper zou ik wel eerder een koper met een aankoopmakelaar nemen omdat ik dan de aanname doe dat een aankoopmakelaar doorgaans de mogelijkheden heeft doorgesproken met zijn klant en weet wat wel en niet mogelijk is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Wok schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:04:
Gefeliciteerd!

Wij hebben midden vorig jaar in Eindhoven verkocht. Zelfde verhaal. Blijft toch raar zo je huis verkopen. Maar wel zeer relaxt. Nu hopen dat vervolgtraject allemaal goed gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

@Highfive95 Het vervolgtraject is inmiddels ook al zo goed als afgerond. Over vijf weken krijg ik de sleutels van mijn nieuwe hut en de overdracht van mijn oude hut staat voor zes weken later op de agenda. Gisteren bericht ontvangen van de notaris dat de kopers de waarborgsom inmiddels hebben gestort op de derdengeldrekening, dus ook dát is al weer geregeld (geen financieringsvoorbehoud). :)

@JT: Haaiii :w (dat is laaaang geleden... ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Wok op 09-04-2020 14:50 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:23
HerrPiet schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:47:
Voor ons gaat het deze week dan echt beginnen. Alle documenten ingevuld via move.nl. Ook "Lijst van zaken" in orde gemaakt. Wel voor gekozen om aardig wat zaken achter te laten. Waaronder een grote kledingkast.

Aangezien we toch gaan overbruggen bij mijn moeder en niet teveel willen verhuizen en/of opslaan. Lekker makkelijk :)

Zijn er mensen die daar nog ervaring mee hebben hoe kopers daar mee om gaan? Of maakt dat grosso modo niet veel uit?
Wij laten eigenlijk alles achter want we vonden het het niet waard om het los te verkopen en gezien we gaan emigreren willen we er gewoon makkelijk vanaf. Hoefden er ook geen geld voor ook al had ik er theoretisch gezien misschien 2k uit kunnen halen. Ik ben er niet echt getreurd om gezien er 21k boven de vraagprijs voor betaald gaat worden.

Ik heb de koper al aan de lijn gehad en toen ik aangaf dat alles achter bleef was ze verbaasd... "Dat wist ik helemaal niet" gevolgd door een "Das mooi want ik vond jullie inrichting zo mooi en bij mij is het allemaal bij elkaar geraapt spul".

Bijzonder want ze heeft natuurlijk gewoon een lijst ontvangen van de makelaar en als iets bij elkaar geraapte zooi is, is het onze inrichting wel. :D Aan de andere kant hadden potentiële kopers 3 dagen om een bod uit te brengen na de kijkdag dus dat zal allemaal wel gehaast zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

HyperTrophy schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:59:
jeej, vandaag weer een openingsbod mogen ontvangen.

Tussenwoning staat te koop voor 137.000

bod ontvangen van 120.000
wss omdat er afgelopen twee maand twee HOEKWONINGEN zijn verkocht voor 125.000 (althans dat was de vraagprijs)

Noot: beide hoekwoningen waren standaard-woningbouwvereniging-afgewerkt.
- standaard keukenblokje
- standaard toilet en douche
- alleen beneden dubbelglas in vaste ramen
- geen slaapkamer gerealiseerd op zolder

onze woning
- nieuwe keuken
- nieuwe cv + dubbele radiatoren beneden en op zolder
- nieuw toilet en badkamer
- slaapkamer gerealiseerd op zolder, en bergruimte gecreëerd/georganiseerd

wat vinden jullie hiervan, voor zover je een inschatting qua prijsverhouding kunt maken
Wat is het verschil in grond? Garage bij de hoeken ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:22
Zodra je huis de status 'Onder bod' krijgt, daalt dan ook meteen het aantal bezoekers op je advertentie dat jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

webgangster schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:44:
Zodra je huis de status 'Onder bod' krijgt, daalt dan ook meteen het aantal bezoekers op je advertentie dat jullie weten?
Geen idee maar ik zou niet kijken naar een huis dat onder bod is, dus het lijkt mij logisch als het aantal bezoekers idd minder is dan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51

Zeeuw

5.6

webgangster schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:44:
Ik zoek altijd op beschikbare woningen, dan komt 'onder bod' niet meer voor in de resultaten.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerrPiet
De kop is er af. Na één dag op funda zijn er vijf bezichtigingen afgesproken *O* .

Volgens de makelaar een goed begin in deze tijd. Geen idee hoe andere het ervaren? Maar wij staan er positief in. Ben benieuwd wat het paasweekend doet. Iedereen lekker thuis op funda kijken :+

We gaan het mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Bij ons nu ook op Funda voor 2 dagen, en de eerste 7 bezichtigingen al gedaan met enthousiaste mensen.
Heb de indruk dat meer bezichtigingen ook niet nodig is.

Gaat om energieneutraal rijtjeshuis in Amsterdam met tuin op het zuiden en eigen parkeergelegenheid. En dan niet zo megagroot dat het bij veel mensen uit budget gaat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
HerrPiet schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 14:52:
De kop is er af. Na één dag op funda zijn er vijf bezichtigingen afgesproken *O* .

Volgens de makelaar een goed begin in deze tijd. Geen idee hoe andere het ervaren? Maar wij staan er positief in. Ben benieuwd wat het paasweekend doet. Iedereen lekker thuis op funda kijken :+

We gaan het mee maken.
Bij ons zijn er in totaal 17 bezichtigingen gepland in twee dagen dat we op Funda staan. Een belachelijk hoog aantal lijkt me, al is de makelaar niet enorm onder de indruk. Na die twee dagen (donderdag en vrijdag) overigens niets meer gehoord; wellicht dat er ook niets meer binnengekomen is dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
KevinK92 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:13:
[...]

Bij ons zijn er in totaal 17 bezichtigingen gepland in twee dagen dat we op Funda staan. Een belachelijk hoog aantal lijkt me, al is de makelaar niet enorm onder de indruk. Na die twee dagen (donderdag en vrijdag) overigens niets meer gehoord; wellicht dat er ook niets meer binnengekomen is dus.
17 kijkers is echt veel, dat was het voor de Corona dagen al, maar nu al helemaal.
Begrijp dus niet waarom de makelaar het niet bijzonder vindt, mischien om de verwachtingen te temperen?

Denk dat de meeste ge-interesseerden meteen de eerste of anders de tweede dag wat van zich laten hore. Alles daarna, ben je volgens mij niet echt serieus op zoek, anders zit je er echt wel dik op. Als je de wteede dag belt met een makelaar reeg/krijg je te horen dat er geen kijkmomenten meer beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

icarus007 schreef op zondag 12 april 2020 @ 14:44:
[...]

17 kijkers is echt veel, dat was het voor de Corona dagen al, maar nu al helemaal.
Begrijp dus niet waarom de makelaar het niet bijzonder vindt, mischien om de verwachtingen te temperen?
Attitude. "Neuh, is niet echt bijzonder", terwijl ie van binnen aan het koken is? :P
Denk dat de meeste ge-interesseerden meteen de eerste of anders de tweede dag wat van zich laten hore. Alles daarna, ben je volgens mij niet echt serieus op zoek, anders zit je er echt wel dik op. Als je de wteede dag belt met een makelaar reeg/krijg je te horen dat er geen kijkmomenten meer beschikbaar zijn.
Vanuit een verkopers-perspectief kun je zo denken, maar niet elke koper die vandaag op de markt is, was dat gisteren ook al. En niet elke koper die gisteren al op de markt was, die zit dagelijks de F5-en. Oftewel: Ja, vanuit een verkopers-perspectief zullen 'de meeste geïnteresseerden' al wel wat hebben laten horen, maar dit zegt helemaal niets over de mensen die zich daarna nog melden als geïnteresseerd. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:16
Hier de stats van het huis wat op 13 maart op funda terrecht kwam, 15 maart was Rutte op tv.
Ik vermoed dat dit grafiekje toch wel iets anders had geweest als het 2019 zou zijn.
Huis is ondertussen zeer goed verkocht, overdracht over 4 weken al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOEZO5-38PtydKzesEDcAndOPzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TnPWZQWKOFsYJ2pOdwh3Hp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Maar zo'n grafiek zegt natuurlijk niet alles. Je zou er vergelijkbare woningen naast moeten leggen. De eerste twee dagen verschijn je bij iedereen in de nieuwe resultaten en klikt men, daarna is het gauw gebeurd en moet je het hebben van de incidentele hits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ppeterr
Ons huis staat nu nog maar 4 dagen te koop maar de grafiek ziet er eigenlijk hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik moet ook inderdaad zeggen dat ik na een dag of 4 helemaal niet meer naar de statistieken heb gekeken, en een week later was het al deels rond met de koper. Het heeft voor ons dus niet veel toegevoegd.

Je hebt er maar 1 nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
KevinK92 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:13:
[...]

Zo inderdaad. Lekker hoor! Ik krijg morgen van mijn makelaar een update. Ben erg benieuwd. Wat voor woning bied jij aan? Prijsklasse en regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinK92
HerrPiet schreef op maandag 13 april 2020 @ 09:27:
[...]

Zo inderdaad. Lekker hoor! Ik krijg morgen van mijn makelaar een update. Ben erg benieuwd. Wat voor woning bied jij aan? Prijsklasse en regio?
Wij hebben een appartement in Zwolle in de verkoop staan. Prijsrange is 175k - 185k.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
KevinK92 schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:14:
[...]

Wij hebben een appartement in Zwolle in de verkoop staan. Prijsrange is 175k - 185k.

***members only***
Ah das even een andere prijsklasse en regio dan in onze situatie.

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door HerrPiet op 15-04-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@HerrPiet
Members only:
Ken de situatie dus vrij goed rondom jouw pand. Heb mij altijd een beetje verbaasd over de ligging van deze huizen. Maar goed dat kan nog erger, de nieuwbouw appartementen aan de overkant rijd de trein eigenlijk door de tuin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
ppeterr schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:27:
Hier de stats van het huis wat op 13 maart op funda terrecht kwam, 15 maart was Rutte op tv.
Ik vermoed dat dit grafiekje toch wel iets anders had geweest als het 2019 zou zijn.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DopL9gLT3jYNPXEvf8_mEGk4MAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z6NyHv1BS3WAN6kJDFkC7jKd.png?f=fotoalbum_large

Hier de statistieken van mijn appartement. Is inmiddels ook al even verkocht. Ik denk dat dit los van de persconferentie van Rutte gezien kan worden hoor. Dit is toch hetzelfde als met marktplaats advertenties. Eerste paar dagen heb je altijd meer mensen die kijken (Notificaties etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
ppeterr schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:27:

[Afbeelding]
Waarom denk je dat het grafiekje er dan anders uit had gezien :?
Wij hebben vorig jaar verkocht in zeer gewilde wijk, grafiek zag er precies hetzelfde uit.
Eerste dagen wordt je meest bekeken, omdat mensen emails/notificaties krijgen of er op de kaart ineens een nieuwe huisje bij staat etc. na die paar dagen heeft het gros van de mensen het wel gezien. Eerste dagen natuurlijk ook familie, buren en vrienden die ff kijken etc ;)

edit:
Conversiegegevens eerste paar dagen toen:

Conversie
14,84%
13,19%
5,68%
5,15%
6,10%
3,52%
3,69%
2,74%
3,06%
3,78%
4,07%
3,20%

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 15-04-2020 09:41 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Je moet ook niet onderschatten hoeveel mensen er bijna dagelijks voor de lol even op Funda kijken wat er nou weer te koop is gekomen. En inderdaad de wanhopige zoekers die inmiddels weten dat het bijna geen zin meer heeft om paar na een paar dagen te kijken, omdat de mooiste woningen dan al verkocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:31
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:27:
Je moet ook niet onderschatten hoeveel mensen er bijna dagelijks voor de lol even op Funda kijken wat er nou weer te koop is gekomen. En inderdaad de wanhopige zoekers die inmiddels weten dat het bijna geen zin meer heeft om paar na een paar dagen te kijken, omdat de mooiste woningen dan al verkocht zijn.
+1 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@CFC-Mathijs @Martinusz Ik denk dat jullie gelijk hebben, maar ik werd er bloed nerveus van om eerlijk te zijn. Het leek allemaal even goed in de soep te lopen. Maar nogmaals was nergens voor nodig, want alles is reeds afgerond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
ppeterr schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:36:
@HerrPiet
***members only***
Ken de situatie dus vrij goed rondom jouw pand. Heb mij altijd een beetje verbaasd over de ligging van deze huizen. Maar goed dat kan nog erger, de nieuwbouw appartementen aan de overkant rijd de trein eigenlijk door de tuin :)
De ligging hebben wij nooit als storend ervaren. De huizen zijn extreem goed geïsoleerd, vooral aan de treinkant.

----

Bij ons is de kop eraf. Vandaag drie bezichtigingen gehad. Twee gezinnen die een koopwoning hebben en één stel die een huurwoning hebben (vrij sector, dure wijk). Allemaal serieus geïnteresseerd volgens onze makelaar en het ook kunnen opbrengen.

Morgen nog drie bezichtigingen in de planning en vrijdag één. Ik moet zeggen dat ik wel content ben met het geheel. Volgens de makelaar is het wel de helft minder aan bezichtigingen maar de kijkers die er zijn hebben wel echt een koopplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
HerrPiet schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:29:
[...]

De ligging hebben wij nooit als storend ervaren. De huizen zijn extreem goed geïsoleerd, vooral aan de treinkant.

----

Bij ons is de kop eraf. Vandaag drie bezichtigingen gehad. Twee gezinnen die een koopwoning hebben en één stel die een huurwoning hebben (vrij sector, dure wijk). Allemaal serieus geïnteresseerd volgens onze makelaar en het ook kunnen opbrengen.

Morgen nog drie bezichtigingen in de planning en vrijdag één. Ik moet zeggen dat ik wel content ben met het geheel. Volgens de makelaar is het wel de helft minder aan bezichtigingen maar de kijkers die er zijn hebben wel echt een koopplan.
Dat klinkt allemaal mooi, in totaal 7 bezichtigingen is echt wel een aardig getal. Hebben de kijkers al een bod gedaan of komt dat op een later moment nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
icarus007 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:05:
[...]

Dat klinkt allemaal mooi, in totaal 7 bezichtigingen is echt wel een aardig getal. Hebben de kijkers al een bod gedaan of komt dat op een later moment nog?
Ja zeker. Wij zijn ook zeer te spreken. Volgende week staan nog een aantal bezichtigingen gepland. Samen met de makelaar hebben we besloten om t/m woensdag bezichtigingen te doen en dan vrijdag de deadline voor het doen van een bod.

Dan eens even kijken wat daar financieel uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebapao
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 08:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPySrU0k-PgEj0FE4SARbYBJ5ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZdU0qq66YZ7yVmmE1hLHXIU.png?f=fotoalbum_large

Ook bij mijn Funda advertentie zie je hetzelfde verloop, volgens mij is dit nou eenmaal hoe het gaat. We hebben onze woning er nu 2 weken opstaan en zo'n 10 bezichtigingen gehad, helaas nog geen biedingen. Denk dat mensen toch voorzichtiger worden met geld uitgeven en wellicht wel prijsverlaging verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
sebapao schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 10:51:
[Afbeelding]

Ook bij mijn Funda advertentie zie je hetzelfde verloop, volgens mij is dit nou eenmaal hoe het gaat. We hebben onze woning er nu 2 weken opstaan en zo'n 10 bezichtigingen gehad, helaas nog geen biedingen. Denk dat mensen toch voorzichtiger worden met geld uitgeven en wellicht wel prijsverlaging verwachten?
Welke regio verkoop je jouw huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebapao
Reiziger88 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:41:
[...]

Welke regio verkoop je jouw huis?
Utrecht, starterssegment (250k - 300k). Wellicht dat juist in dit segment mensen veel tijdelijke contracten en daardoor baanonzekerheid hebben dus wat terughoudender met een huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorola-ser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 17:40
Beste allemaal,

Ik zit al een tijd hier mee te lezen en heb nu zelf een (advies) vraag.

Vorige week vrijdag heb ik een makelaar over de vloer gehad. Mijn vraag was of ik mijn woning zou verkopen of verhuren. Na het weekend even alles op een rij gezet te hebben, ga ik waarschijnlijk voor het verkopen van mijn woning.

De situatie is alsvolgt:

November '17 woning gekocht voor €108,000 plus een kleine bouwdepot.
Waarde volgens de makelaar op dit moment +€150k. Maar kan volgens haar ook zomaar €160k of €180k worden. (Wat de gek ervoor geeft). Haar advies is de woning aan te bieden voor €150k en dan maar wachten wat het doet.

Nu vraag ik mij af of het niet beter is de woning direct voor €180k te koop te zetten, met als gedacht dat potentiële kopers er waarschijnlijk toch onder gaan bieden ipv ruim er boven. Hier telt voor mij ook dat ik totaal geen haast heb met het verkopen van de woning. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
sebapao schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:35:
[...]

Utrecht, starterssegment (250k - 300k). Wellicht dat juist in dit segment mensen veel tijdelijke contracten en daardoor baanonzekerheid hebben dus wat terughoudender met een huis kopen.
Als je de tijd hebt zou ik gewoon rustig even een paar weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebapao
Motorola-ser schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:04:
Beste allemaal,

Vorige week vrijdag heb ik een makelaar over de vloer gehad. Mijn vraag was of ik mijn woning zou verkopen of verhuren. Na het weekend even alles op een rij gezet te hebben, ga ik waarschijnlijk voor het verkopen van mijn woning.

De situatie is alsvolgt:

Waarde volgens de makelaar op dit moment +€150k. Maar kan volgens haar ook zomaar €160k of €180k worden. (Wat de gek ervoor geeft). Haar advies is de woning aan te bieden voor €150k en dan maar wachten wat het doet.

Nu vraag ik mij af of het niet beter is de woning direct voor €180k te koop te zetten, met als gedacht dat potentiële kopers er waarschijnlijk toch onder gaan bieden ipv ruim er boven. Hier telt voor mij ook dat ik totaal geen haast heb met het verkopen van de woning. Wat is wijsheid?
Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker maar ik denk in de huidige markt dat mensen toch minder snel geneigd zijn onder de vraagprijs te gaan bieden. Dan proberen ze het misschien niet eens. Wellicht kun je tussen de 150 en 180 gokken? Dan is er wat ruimte zowel naar onder als naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Motorola-ser

Ik zou je aanraden nog een aantal makelaars uit te nodigen. En dan aan hun voorleggen wat ze denken over de strategie die jij wilt. Ik heb er zelf 4 over de vloer gehad. 3 wilden markt conform inzetten, want er zal wel worden overboden. De 4e kwam zelf al met de strategie: gelijk hoog in de vraagprijs. Uiteindelijk is het pand 15% over de vraagprijs verkocht binnen 2 weken. (afgelopen maand dus)

Maar, er zijn bergen factoren die mee spelen. Ik denk dat je vooral moet gaan bedenken hoe het pand in de markt staat. Dat met de verhalen van de makelaars, en dan degene nemen waar jij je goed bij voelt.

Overigens heb ik bij een aantal makelaars het gevoel gehad dat ze het pand voor een prijs wilden positioneren waar inderdaad over geboden zou worden ( dus mijn inziens te laag). Waardoor er ook een snelle verkoop zou plaatsvinden. (wij hadden ook geen haast).

Bij ons pakte het goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Beste allemaal,

De situatie is alsvolgt:

De vraagprijsstrategie kan per locatie verschillen. Als ik mijn klanten adviseer om laag in te zetten neem ik altijd voorbeelden mee om de strategie te onderbouwen en als klanten twijfelen laat ik die ook zien. In jouw geval dan recente vergelijkbare transacties met een vraagprijs die lager ligt dan de opbrengst. Vraag dus aan je makelaar of zij haar advies zo kan onderbouwen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Members only:

Funda stats voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JA9QmfR4PnoJ-JNcBbflj0LS-3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vixU1UfAxnC5QO8ZIHf9vJDz.jpg?f=user_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:53:
***members only***

Funda stats voor de liefhebber:
[Afbeelding]
Denk dat het vooral in het hogere segment wat invloed heeft. 400K is niet wat de meeste mensen kopen zeg maar ;) In de categorie 180-280K zien onze makelaars geen enkel verschil, juist meer vraag dan ooit tevoren.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

CryptoNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:59:
[...]

Denk dat het vooral in het hogere segment wat invloed heeft. 400K is niet wat de meeste mensen kopen zeg maar ;) In de categorie 180-280K zien onze makelaars geen enkel verschil, juist meer vraag dan ooit tevoren.
Ik kan natuurlijk ook enkel maar spreken uit mijn eigen ervaring ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Motorola-ser Wij hebben een jaar geleden ons huis verkocht. Courante woning, rijtjeshuis in Leidsche Rijn. Wij kregen ook van de ene makelaar advies hoog (op of net boven onze verwachte/gewenste prijs) te starten en de ander juist laag.

Je hoeft volgens mij echt niet bang te zijn dat mensen onder je laag ingezette prijs gaan. Als je enigzins in een courante buurt zit dan snappen mensen echt wel dat je die prijs als een start-prijs hebt neergezet. Desnoods zeg je dat er meteen bij (of laat je makelaar dat doen). Als er weinig vergelijksmateriaal is dan is het denk ik lastiger. Mensen kunnen dan minder aanvoelen of je werkelijk bedoelt dat (bijvoorbeeld) 160k echt is wat je wilt hebben of dat het meer een openingsgetal is.

Wij zijn met de 'begin laag' strategie bezig gegaan en dat werkte prima. Iedereen snapte dat het bedoeling was boven dat bedrag te bieden. En dan krijg je een situatie waar mensen zelf moeten inschatten hoeveel ze erop willen leggen om zeker te zijn van het huis.

Kopers vonden het een tophuis en wilden het graag hebben. Boden meteen 20k boven die prijs. Geregeld. Dat was mooi (zelfs net iets boven) waar wij uiteindelijk op uit wilden komen.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggiesberts
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:15
Beste allemaal,

Kijk sowieso eens op www.huispedia.nl, daar staat prijsontwikkeling, een prijs per m2 voor je omgeving en een indicatie voor je prijs. De meeste huizen worden in de range van huispedia range aangeboden. Ik denk zelf dat je ondergrens pakt als er veel vernieuwd zou moeten of bovengrens als keuken, toilet, vloeren tiptop in orde zijn.

Dan: ook hier in zuidoosten gaan veel huizen, ook nog in begin van huidige Corona tijdperk, binnen een paar weken net wat boven REËLE vraagprijs weg. Mensen weten op gegeven moment dat ze erboven moeten bieden om net niet achter het net te vissen. Wij hebben dat ervaren en horen dat al meer.

Ga je te hoog zitten en krijg je geen biedingen dan gaat er een sfeertje om je huis hangen van waarom is het niet verkocht en kan het zeuren worden en zal er, als je dan een bod krijgt, eerder onder de prijs geboden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Zo, vandaag makelaar over de vloer gehad. Vraagt 1% van de verkoopwaarde + 495 opstartkosten. Uitgaande van een verkoopprijs van 350k komt het dus uit op bijna 4.000 euro aan makelaarskosten om te verkopen..

Vind het in deze tijd een flink bedrag.. vooral omdat het huis toch snel gaat en hij dus ook echt niet meer dan 10 rondleidingen zal hoeven te geven om het huis te verkopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 19-09 15:09
Het is sowieso interessant om te bedenken dat er met een dergelijke constructie voor een makelaar ook geen incentive is om hard te werken. Stel hij moet 2 uur extra werken om er voor jou €10.000 meer uit te slepen, dan verdient hij zelf maar €100 extra. Daar gaat ie natuurlijk geen 2 uur voor werken, liever snel doorschuiven en de volgende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@President +21% vergeet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
De vergoeding voor onze makelaarsdiensten wordt berekend als: 1,00% courtage incl. BTW van de uiteindelijke verkoopprijs.

De BTW zit dan toch al bij die 1%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
President schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:58:
[...]

De vergoeding voor onze makelaarsdiensten wordt berekend als: 1,00% courtage incl. BTW van de uiteindelijke verkoopprijs.

De BTW zit dan toch al bij die 1%?
Ja, als het incl. btw is zou ik dat zo ook interpreteren. Is niet gangbaar, dus zou het na vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
1% valt nog erg mee. Meeste makelaars die ik hier recent gesproken heb willen tussen de 1,2 en 1,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
2 dagen bezichtigen a 50€ tarief p/u, 2 dagen administratief werk gelijk tarief. Eigen onkosten en winstbelasting,plus nog wat vlees aan het bot...

Tis veel geld en ik heb er ook moeite mee gehad maar als je inzoomt is een groot deel van het bedrag logisch te verklaren.

Alleen heeft die van ons hooguit de helft werk eraan gehad en een 1,5%. Echter hij gaf ons de hoogste startprijs van drie makelaars en heeft nog eens ~20% gekte daarbovenop gekregen. Dan betaal je wel makkelijker 😂

[ Voor 28% gewijzigd door Lynx op 23-04-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Lynx schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:09:
2 dagen bezichtigen a 50€ tarief p/u, 2 dagen administratief werk gelijk tarief. Eigen onkosten en winstbelasting,plus nog wat vlees aan het bot...

Tis veel geld en ik heb er ook moeite mee gehad maar als je inzoomt is een groot deel van het bedrag logisch te verklaren.

Alleen heeft die van ons hooguit de helft werk eraan gehad en een 1,5%. Echter hij gaf ons de hoogste startprijs van drie makelaars en heeft nog eens ~20% gekte daarbovenop gekregen. Dan betaal je wel makkelijker 😂
Hoogste startprijs zegt niet veel, het gaat om het resultaat, mischien had je en nog hoger bod kunnen ontvangen als je lager was gestrat doordat er meer mensen zouden bezichtigen en bieden....maaargoed, dat is altijd achteraf, en kom je nooit achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
Zou me heel sterk lijken dat een andere partij 60k had kunnen overbruggen. Maar je hebt gelijk dat we het nooit zeker zullen weten. Ik ben tevreden en dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
President schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:49:
Zo, vandaag makelaar over de vloer gehad. Vraagt 1% van de verkoopwaarde + 495 opstartkosten. Uitgaande van een verkoopprijs van 350k komt het dus uit op bijna 4.000 euro aan makelaarskosten om te verkopen..

Vind het in deze tijd een flink bedrag.. vooral omdat het huis toch snel gaat en hij dus ook echt niet meer dan 10 rondleidingen zal hoeven te geven om het huis te verkopen?
Bij ons durfde er eentje gewoon 2,4% courtage te vragen. Dat is heel veel geld op een woning van ~500K :D

Uiteindelijk voor 1300 euro nog wat een internet makelaar naar tevredenheid ingeschakeld, Digimakelaars.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
Wij hebben onze woning verkocht met de volgende constructie, wel met voorwaarde dat wij geen financieel risico lopen t.o.v. hypotheek.
Transport/overschrijving woning binnen 3 maanden. Waarna wij de woning gaan huren van de kopers. Zodoende hoeven zij geen bereidstellingsprovisie te betalen.
Wij kunnen blijven wonen in onze huidige woning d.m.v. huur totdat wij onze nieuwe woning kunnen betrekken.

Waar moeten wij rekening mee houden?
Zelf kom ik tot:
- Mogen wij ons aflossingsvrije deel meenemen naar onze nieuwe hypotheek die later wordt getransporteerd/ingegaan?
- Behouden wij recht op HRA als wij een tijdje huren?

Linkjes naar bijv. Belastingdienst doen het goed. Ik wil graag zekerheid alvorens ja te zeggen.
Lijkt mij dat dit geen ongewone situatie is. Wellicht heeft iemand privé of zakelijk hier al eens mee te maken heeft gehad.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Roodey schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:15:
Wij kunnen blijven wonen in onze huidige woning d.m.v. huur totdat wij onze nieuwe woning kunnen betrekken.
Betrekken maakt niet uit, gaat sowieso om moment van overdracht want vanaf dat moment is het van jullie dus dat geldt HRA. Als je vandaag je huis verkoopt en over 2 maanden het nieuwe huis koopt heb je 2 maanden geen hypotheek. Dus geen HRA.

PS tenzij het nieuwbouw is, dan heb je denk ik al een hypotheek om de bouw te betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy D op 23-04-2020 19:40 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Wij hebben onze woning verkocht met de volgende constructie, wel met voorwaarde dat wij geen financieel risico lopen t.o.v. hypotheek.
Transport/overschrijving woning binnen 3 maanden. Waarna wij de woning gaan huren van de kopers. Zodoende hoeven zij geen bereidstellingsprovisie te betalen.

Zelf kom ik tot:
- Mogen wij ons aflossingsvrije deel meenemen naar onze nieuwe hypotheek die later wordt getransporteerd/ingegaan?

Linkjes naar bijv. Belastingdienst doen het goed. Ik wil graag zekerheid alvorens ja te zeggen.
Lijkt mij dat dit geen ongewone situatie is. Wellicht heeft iemand privé of zakelijk hier al eens mee te maken heeft gehad.

Hier een redelijk vergelijkbare vraag, met als bottom line dat het voor verkopers / jullie weinig nadelen heeft: Huis tijdelijk terughuren van nieuwe eigenaar

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerrPiet
Alles is bij ons in stroomversnelling gegaan. Maar er is een voorlopige koopovereenkomst o.v.v financiering _/-\o_

Van de 7 bezichtigingen in twee weken zijn er twee biedingen uitgekomen.

Allebei boven de vraagprijs. Maar wel stuk minder dan we hadden verwacht (1,5% en 4,5%). In de eerste instantie gingen we niet akkoord. Toen heeft de partij met het hoogste bod nog een tweede bieding gedaan. Toen kwamen we op 6% boven de vraagprijs.

Na wat wikken en wegen hebben we dat bod geaccepteerd. Puur omdat het een onzekere tijd is. Wij hadden nog heel erg de oude situatie in ons hoofd (voor corona) met 10% tot 15% boven de verkoopprijs transacties. Alleen ik weet niet of dat in deze tijd realistisch is.

Het is nog steeds een mooi bedrag en desondanks nog flinke overwaarden van +150k. We hadden wellicht nog meer tijd kunnen geven. Alleen er waren voor ons meerdere factoren in het spel.

Bezichtigingen zijn ook niet altijd handig (dochter van één, katten verhuizen en steeds huis schoonmaken). Daarnaast was de biedende partij een zeer goede potentiële partij. Financieel al helemaal doorgelicht. Een stel met beroep wat niet door de corona wordt getroffen. Ook een zeer ruime aanvaarding bespreekbaar.

Mijn persoonlijke ervaring, het was gistermiddag wel even druk op de ketel. De context is ongrijpbaar. Gelukkig hebben we veel aan de makelaar gehad. Achteraf gezien hadden we wellicht beter kunnen kiezen voor een andere prijsstrategie. We hadden gekozen voor een "lage en aantrekkelijke" prijs want je houdt nog rekening met de 10% tot 15% overbieding. Deze prijsstrategie hadden we bepaald voor de corona-crisis. Wellicht hadden we samen met de makelaar dat nog moeten herzien. Maar dat is altijd achteraf.

Wij zijn content. Nu op naar de volgende fase. Verkoopovereenkomst en alles wat daarbij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gefeliciteerd. Het is ook goed om in de eerste twee weken de verkoop te hebben geregeld. Die eerste twee weken zijn er nog veel echt geïnteresseerde kijkers, maar daarna wordt het snel minder. Dan kan het maar zo een paar maanden duren, omdat de meeste mensen bij langer te koop staande woningen denken dat er wat aan de hand is. (En omdat veel mensen alleen naar de meest recente woningen op Funda kijken.)

Hoeveel 'overbieden' realistisch is is ook een kwestie van toeval. Voor het zelfde geld was er iemand die nog verliefder was op de woning en wel 10% of 15% meer had geboden. Aan de andere kant had het ook kunnen zijn dat je alleen die overbieding van anderhalf procent had gehad. Ik zou er gewoon blij mee zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
  • Laatst online: 18-09-2022
HerrPiet schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:50:Achteraf gezien hadden we wellicht beter kunnen kiezen voor een andere prijsstrategie. We hadden gekozen voor een "lage en aantrekkelijke" prijs want je houdt nog rekening met de 10% tot 15% overbieding. Deze prijsstrategie hadden we bepaald voor de corona-crisis. Wellicht hadden we samen met de makelaar dat nog moeten herzien. Maar dat is altijd achteraf.
Dat zou ik met je eens zijn als je 10 kijkers had en 4 biedingen. 2 biedingen met de gekozen prijs geeft eigenlijk al aan dat de vraagprijs niet te aantrekkelijk was maar vrij reeël.
Wij hadden nog heel erg de oude situatie in ons hoofd (voor corona) met 10% tot 15% boven de verkoopprijs transacties. Alleen ik weet niet of dat in deze tijd realistisch is.
Dat was ook voor Corona een grote uitzondering (zeker de 15%) zelfs in steden als Amsterdam. https://walterliving.com/...-in-diemen-moet-je-wezen/

[ Voor 46% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 25-04-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:30:
Gefeliciteerd. Het is ook goed om in de eerste twee weken de verkoop te hebben geregeld. Die eerste twee weken zijn er nog veel echt geïnteresseerde kijkers, maar daarna wordt het snel minder. Dan kan het maar zo een paar maanden duren, omdat de meeste mensen bij langer te koop staande woningen denken dat er wat aan de hand is. (En omdat veel mensen alleen naar de meest recente woningen op Funda kijken.)

Hoeveel 'overbieden' realistisch is is ook een kwestie van toeval. Voor het zelfde geld was er iemand die nog verliefder was op de woning en wel 10% of 15% meer had geboden. Aan de andere kant had het ook kunnen zijn dat je alleen die overbieding van anderhalf procent had gehad. Ik zou er gewoon blij mee zijn!
Dank voor de felicitaties. Wat jij zegt dat heeft de makelaar ook benoemt. De eerste twee weken is eigenlijk de sweet spot. Daarnaast hadden we ook geen behoefte om het nog langer te rekken. We zijn er hoe dan ook blij mee.
MoshiMoshi84 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:35:
[...]

Dat zou ik met je eens zijn als je 10 kijkers had en 4 biedingen. 2 biedingen met de gekozen prijs geeft eigenlijk al aan dat de vraagprijs niet te aantrekkelijk was maar vrij reeël.

[...]

Dat was ook voor Corona een grote uitzondering (zeker de 15%) zelfs in steden als Amsterdam. https://walterliving.com/...-in-diemen-moet-je-wezen/
Ben het met je eens.. Toen ik de percentages hoorde van de makelaar was mijn eerste reactie eerst zien dan geloven. Vervolgens praat je met buren, vrienden en collega's en iedereen bevestigt de 10% tot 15%. Je begint er dan vanzelf in te geloven. Was uiteraard allemaal nog voor de crisis (medio jan/feb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Gijsje22 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:56:
1% valt nog erg mee. Meeste makelaars die ik hier recent gesproken heb willen tussen de 1,2 en 1,6%.
Ik ben altijd wel te porren voor courtage obv verkoopprijs.

Heb hier een makelaar over de vloer gehad voor een indicatie. Voorgestelde verkoopprijs in het midden van Huispedia, maar met onderbouwing (trekt meer mensen dan 5-10k hoger inzetten, dus meer bieders). 1% van de vraagprijs als standaardkosten, plus 10% van alles wat er boven vraagprijs betaald wordt. Voor hem dus een duidelijke prikkel om er indien mogelijk nog 5k extra uit te slepen.
Alles ex btw en ex Funda-kosten, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrPiet
Mijn ervaring met de onze makelaar en kosten. Hij rekende ook met een courtage (1,35% en verkooppakket €670,-). Verkooppakket was foto's, funda plaatsing, bord in de tuin etc. Vrij compleet.

Uiteindelijk ben ik niet zo van de courtage en houd ik niet zo van verrassingen. Dus heb ik een vaste prijs met hem afgesproken. Gezien de hogere verkoopprijs t.o.v. de vraagprijs blij dat ik dat heb gedaan. Daarnaast heb ik niks gemerkt in een mindere inzit voor de verkoop.

Met een makelaar moet het ook klikken vind ik. Wij hebben drie makelaars gesproken. Allemaal redelijke dezelfde courtage / prijs. Maar als persoon was de klik er niet. Allemaal gladde verkopers. Voelde niet goed.

Uiteindelijk via een goede vriend beland bij onze huidige makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 19:31

Zelf kom ik tot:

Grappig, wij hebben dezelfde constructie gehad twee jaar terug: je moet even opletten op de 'niet financiering' van de koper: hij loopt een risico (heel klein, maar het is er wel) dat zijn bank het niet leuk vind dat hij het huis direct weer in de verhuur gooit. Aan de andere kant, bij ons wist de notaris van de constructie en die vond het geen enkel probleem ( het is ook feitelijk niet jouw probleem, maar het probleem van je 'huurbaas'), alleen het is zo beroerd als het feestje niet doorgaat, al krijg jij dan netjes 10% van de beoogde verkoopsom.

Verder hadden wij de deal gemaakt dat we uiterlijk voor einde maand zouden 'opzeggen' en dan de 15e uit ons huis weg zouden zijn (oftewel opzeg termijn van 2 weken). Dit was voor koper ideaal want die kon tijdig haar huurhuis opzeggen en voor ons ook ideaal want we konden mooi laat aangeven of we nog een maandje langer bleven zitten (we hadden een nieuwbouwhuis gekocht). Uiteindelijk zijn we 26 april destijds verhuisd en hebben we de verhuurder/koper twee weken eerder de sleutel gegeven, zij blij want ze had twee weken extra klustijd en wij waren blij omdat we van ons oude huis incl 'risico' af waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Ik ben bezig om mijn huis te verkopen en heb daarbij een taxatie laten uitvoeren.
Taxateur is 14 april langs geweest maar tot op heden nog geen rapport mogen ontvangen...

Meer mensen last van lange doorlooptijden?

Ik heb uiteraard al meerdere malen de status nagevraagd maar ik krijg te horen dat het bij een externe partij ligt...

[ Voor 5% gewijzigd door webgangster op 28-04-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
webgangster schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:18:
Ik ben bezig om mijn huis te verkopen en heb daarbij een taxatie laten uitvoeren.
Taxateur is 14 april langs geweest maar tot op heden nog geen rapport mogen ontvangen...

Meer mensen last van lange doorlooptijden?

Ik heb uiteraard al meerdere malen de status nagevraagd maar ik krijg te horen dat het bij een externe partij ligt...
Taxatie 15 April 2020 uitgevoerd, Rapport 21 April 2020 binnen, regio Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 08:35
Bij ons idem in regio Zuid-Holland. Taxatie voor financiering (aankoop dus). 2 april taxatie en 9 april afgerond bij NWWI.

[ Voor 17% gewijzigd door -aad- op 28-04-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
Hmm bedankt voor jullie reacties, dan weet ik hoelaat het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
Hier begint het ook te kriebelen om op zoek te gaan naar wat nieuws. Samen met mijn vriendin een volgende stap maken. Echter, wat zijn nu de juiste stappen?

1. Ben benieuwd hoeveel overwaarde ik heb in mijn huidige woning. Hoe kom ik daar het beste achter?
2. Gesprek bij hypotheekadviseur over hoeveel we kunnen lenen. Maar: moet ik dan eerst huidige woning getaxeerd hebben zodat we de overwaarde kunnen meerekenen of hoe zit dat?

Zodra we weten hoeveel we ongeveer kunnen krijgen qua totale hypotheek is dat toch wat handiger om te gaan zoeken.

Waar ik ook benieuwd naar ben: ik heb wat schulden die ik af wil lossen. Kan ik dat uit de overwaarde van mijn woning doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
KaiseRRuby schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:06:1. Ben benieuwd hoeveel overwaarde ik heb in mijn huidige woning. Hoe kom ik daar het beste achter?
Je kunt kijken naar de verkoopprijs van vergelijkbare woningen in de buurt, makkelijk via walterliving.com Via calcasa.nl kun je voor ~E 30,- een automatische taxatie krijgen die vaak goed in de buurt zit. Makelaars komen vaak gratis langs voor een oriëntatiegesprek waarbij je ook een indicatie kunt krijgen van de verkoopprijs.
Gesprek bij hypotheekadviseur over hoeveel we kunnen lenen. Maar: moet ik dan eerst huidige woning getaxeerd hebben zodat we de overwaarde kunnen meerekenen of hoe zit dat?
Dat hoeft niet. Hoeveel je kunt lenen hangt voor het grootste deel af van je inkomen en dat verandert niet door overwaarde. Mogelijk heb je door het gebruik van overwaarde een iets gunstiger hypotheekrente waardoor je iets meer kunt lenen maar dat maakt geen groot verschil, en met NHG zelfs geen verschil.
Waar ik ook benieuwd naar ben: ik heb wat schulden die ik af wil lossen. Kan ik dat uit de overwaarde van mijn woning doen?
Bij leningen afsluiten doet een bank soms moeilijk maar aflossen mag bijna altijd. :*) Wel moet je er rekening mee houden dat voor de hypotheekrenteaftrek je geacht wordt je overwaarde te investeren in je nieuwe huis. Gebruik je het ergens anders voor dan kun je daar dus niet meer 100% gebruik van maken. Voor een maximale hypotheek is leningen aflossen altijd gunstig: je krijgt meer aan extra hypotheek dan wat je aan leningen hebt afgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 29-04-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
MoshiMoshi84 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:23:
[...]

Je kunt kijken naar de verkoopprijs van vergelijkbare woningen in de buurt, makkelijk via walterliving.com Via calcasa.nl kun je voor ~E 30,- een automatische taxatie krijgen die vaak goed in de buurt zit. Makelaars komen vaak gratis langs voor een oriëntatiegesprek waarbij je ook een indicatie kunt krijgen van de verkoopprijs.

[...]

Dat hoeft niet. Hoeveel je kunt lenen hangt voor het grootste deel af van je inkomen en dat verandert niet door overwaarde. Mogelijk heb je door het gebruik van overwaarde een iets gunstiger hypotheekrente waardoor je iets meer kunt lenen maar dat maakt geen groot verschil, en met NHG zelfs geen verschil.

[...]

Bij leningen afsluiten doet een bank soms moeilijk maar aflossen mag bijna altijd. :*) Wel moet je er rekening mee houden dat voor de hypotheekrenteaftrek je geacht wordt je overwaarde te investeren in je nieuwe huis. Gebruik je het ergens anders voor dan kun je daar dus niet meer 100% gebruik van maken. Voor een maximale hypotheek is leningen aflossen altijd gunstig: je krijgt meer aan extra hypotheek dan wat je aan leningen hebt afgelost.
Bedankt. Als ik kijk naar vergelijkbare woningen (Utrecht, Lombok, 55m2, tuintje, prima staat, benedenwoning zie ik bedragen waar ik van uit mijn stoel val. Ter vergelijking:

https://www.funda.nl/koop...548219-2e-atjehstraat-51/

Verkoopprijs opgevraagd bij Kadaster, 270k in januari 2020.

Ik heb mijn huis gekocht voor 168k. Heeft niet het schuurtje van bovenstaande woning, verder alles praktisch gelijk. Ik kan bijna niet geloven dat er 50k overwaarde in zit na 5 jaar bewonen.

Stel dat er 50k overwaarde in zit, jij zegt dat dit dan voor de uiteindelijke mogelijke hypotheek niet heel veel uitmaakt? Het maakt dan alleen uit voor de maandelijkse lasten oid? Hypotheek zal max 400k blijven maar uiteindelijk heb je maar 350k nodig door die overwaarde dus je hebt minder maandelijkse lasten?

Leg ik het zo goed uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoshiMoshi84
KaiseRRuby schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:44:
Ik heb mijn huis gekocht voor 168k. Heeft niet het schuurtje van bovenstaande woning, verder alles praktisch gelijk. Ik kan bijna niet geloven dat er 50k overwaarde in zit na 5 jaar bewonen.
~6% per jaar in de afgelopen 5 jaar klinkt heel reëel.
Stel dat er 50k overwaarde in zit, jij zegt dat dit dan voor de uiteindelijke mogelijke hypotheek niet heel veel uitmaakt? Het maakt dan alleen uit voor de maandelijkse lasten oid? Hypotheek zal max 400k blijven maar uiteindelijk heb je maar 350k nodig door die overwaarde dus je hebt minder maandelijkse lasten?
Voor de hypotheek niets of weinig inderdaad. Voor de prijs van het huis wat je koopt wel. Met een hypotheek van 400k kun je dan een huis van 450k kopen (kosten koper voor het gemak even vergetend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
[...]

Bedankt. Als ik kijk naar vergelijkbare woningen (Utrecht, Lombok, 55m2, tuintje, prima staat, benedenwoning zie ik bedragen waar ik van uit mijn stoel val. Ter vergelijking:

https://www.funda.nl/koop...548219-2e-atjehstraat-51/

Verkoopprijs opgevraagd bij Kadaster, 270k in januari 2020.

Leg ik het zo goed uit?
Dezelfde woning die je gaat kopen is ook 50K duurder geworden de afgelopen 5 jaar (en misschien nog wel meer). Je schiet er dus niet zo heel veel mee op. Behalve dat het natuurlijk beter is dat je 5 jaar geleden bent gaan kopen en niet nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Leg ik het zo goed uit?
De hypotheek is gebaseerd op inkomen, schuld en rentestand. Er wordt in principe gekeken naar de woonlast die jullie zouden kunnen dragen en dan wordt gekeken wat de maximale hypotheek is op basis van de huidige rente.

Overwaarde is vergelijkbaar met cash geld. Je kan het gebruiken bij de aankoop van een woning om een lagere hypotheek te nemen of je kan het juist gebruiken om een duurdere woning te kopen die je met enkel een hypotheek niet had kunnen krijgen.
Stel je hebt een maximale hypotheek van 400k en een overwaarde van 50k dan kan je of een huis kopen van 400k en een hypotheek van 350k nemen of een huis van 450k kopen met een hypotheek van 400k.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Leg ik het zo goed uit?
Je maximale hypotheek verandert inderdaad in principe niet*. Maar het maximale bedrag dat je aan de woning kunt uitgeven verandert natuurlijk wel. Als je 4 ton hypotheek kunt krijgen, dan kun je met 50k overwaarde dus een woning kopen die in totaal 450k kost.

Het vervelende in dit verhaal is dat niet alleen jouw te verkopen woning 30% duurder geworden is, maar ook het huis dat je wilt kopen. Dat betekend dat het huis dat je nu voor 450k kunt kopen, 5 jaar gelden waarschijnlijk maar 350k had gekost.

(* met meer overwaarde kan de maximale hypotheek wel een klein beetje veranderen. Als je door meer eigen geld een lager rentetarief krijgt, kan het zijn dat je net in andere leennormen valt. Daardoor kan het zijn dat je een fractie minder aan woonlasten 'mag' uitgeven en je maximale hypotheek een paar duizend euro lager uitvalt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
Als aanvulling op hierboven, je kunt ook de kosten koper e.d. betalen uit je overwaarde, kan soms ook wel prettig zijn. Dat gaat dan natuurlijk weer van je max. te lenen bedrag af ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 15:49
(jarig!)
Houdt er natuurlijk wel rekening mee dat het niet gegarandeerd is dat je je huis ook voor de verwachtte prijs verkoopt. Het kan meer zijn, maar het kan ook minder zijn.

Heb je dan je hypotheek op het maximale zitten en de maximale overwaarde meegenomen en al je spaargeld gebruikt, dan mag het dus ook niet tegen zitten.

Een beetje marge nemen is wel verstandig, want ik denk dat een "Onder voorbehoud van verkoop eigen huis tegen bedrag X" nog steeds geen kans maakt bij de meeste verkopers van een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joey117 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:08:
Houdt er natuurlijk wel rekening mee dat het niet gegarandeerd is dat je je huis ook voor de verwachtte prijs verkoopt. Het kan meer zijn, maar het kan ook minder zijn.

Heb je dan je hypotheek op het maximale zitten en de maximale overwaarde meegenomen en al je spaargeld gebruikt, dan mag het dus ook niet tegen zitten.

Een beetje marge nemen is wel verstandig, want ik denk dat een "Onder voorbehoud van verkoop eigen huis tegen bedrag X" nog steeds geen kans maakt bij de meeste verkopers van een huis.
Dat is een goede aanvulling. Als je je huis nog niet verkocht hebt, dan gaan veel geldverstrekkers ook uit van een lagere verkoopprijs dan wat getaxeerd is. Als ze uitgaan van bv. 90% van de getaxeerde waarde, dan wordt de inschatting van de overwaarde bij een verwachte opbrengst van 220.000 ineens 22.000 lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joey117 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:08:

Als de overwaarde nog niet gerealiseerd is, omdat het huis nog te koop staat, zal de overbruggingshypotheek nooit voor 100% van de te verwachte verkoopprijs afgegeven worden. Er zal eerder tussen de 80% en 90% afgegeven worden.

Staat je huis dus voor 200k te koop met een restant hypotheek van 150k zal je dus maar 30k overbruggingshypotheek krijgen aangezien ze niet uit gaan van die 200k maar van 90% van die 200k wat dus op 180k uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:05
Rubbergrover1 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:12:
[...]

Dat is een goede aanvulling. Als je je huis nog niet verkocht hebt, dan gaan veel geldverstrekkers ook uit van een lagere verkoopprijs dan wat getaxeerd is. Als ze uitgaan van bv. 90% van de getaxeerde waarde, dan wordt de inschatting van de overwaarde bij een verwachte opbrengst van 220.000 ineens 22.000 lager.
Wij hebben ons nieuwe huis gekocht op basis van 215.000 verkoop. We gaan de woning te koop zetten voor 235.000. Hij is inderdaad verstandig om wat marge in te bouwen. Want anders ben je de sjaak.
Pagina: 1 ... 72 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.