Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 73 ... 76 Laatste
Acties:

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14
Dat is zeker verstandig. Maar als je wilt kijken wat je (absolute) max kan zijn, dan is het dus wel iets om rekening mee te houden. Dat je ofwel een lager maximum hebt, of je moet je woning eerst verkocht hebben en dus zekerheid hebben over de verkoopprijs.

• Scr33x0r
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 09:29
Nou vandaag is de fotograaf langs geweest, man man, wat heb je toch een troep in huis zonder dat je het door hebt. Alle kleine dingen moeten aan de kant etc. En dan over een paar weken weer alles vanwege bezichtigingen etc.

Hoop dat het een beetje op schiet, dan kunnen we het netjes houden.. met een kleine in huis die rondhuppelt is dat redelijke uitdaging hehe :) Gelukkig hoeven voor bezichtigingen niet alle dingen van het aanrecht enzo..

iRacing Profiel | Steam Profiel | YouTube channel

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Even mijn persoonlijke update:

Appartement in Amsterdam te koop aangeboden 2 weken geleden. Betreft prijsklasse iets onder de 300k

24 bezichtigingen gehad. 9 biedingen. Laagste bod was 5% boven de vraagprijs en hoogste bod was rond de 18% boven de vraagprijs (!!). Mediaan was ongeveer 10-12% boven de vraagprijs.

Ik vond zelf dat de makelaar de verkoopprijs ook vrij conservatief had ingeschat, maar alsnog wel beetje flabbergasted van de biedingen. De Amsterdamse huizenmarkt knalt gewoon echt door op dit moment. Ik heb erg hard gewerkt om van een bouwval een mooie woning te maken en heb dus ook het geluk dat de markt nog goed is.

De persoonlijke inschatting van de makelaar was dat dit in Q3 wel al langzaam anders zal gaan worden.

http://www.instagram.com/gravelforbreakfast

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:45:

Appartement in Amsterdam te koop aangeboden 2 weken geleden. Betreft prijsklasse iets onder de 300k

24 bezichtigingen gehad. 9 biedingen. Laagste bod was 5% boven de vraagprijs en hoogste bod was rond de 18% boven de vraagprijs (!!). Mediaan was ongeveer 10-12% boven de vraagprijs.

Ik vond zelf dat de makelaar de verkoopprijs ook vrij conservatief had ingeschat, maar alsnog wel beetje flabbergasted van de biedingen. De Amsterdamse huizenmarkt knalt gewoon echt door op dit moment. Ik heb erg hard gewerkt om van een bouwval een mooie woning te maken en heb dus ook het geluk dat de markt nog goed is.

De persoonlijke inschatting van de makelaar was dat dit in Q3 wel al langzaam anders zal gaan worden.
Wauw wat een gekte zeg, gefeliciteerd! mooi aantal kijkers en bezichtingen. Is het verkocht met of zonder voorwaarden? Makelaar laag ingezet om meer kijkers te trekken en warschijnlijk een hogere bonus te ncasseren bij hogere verkoopprijs (als je die constructie hebt afgesproken iig)

• Requiem19
icarus007 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:29:
[...]

Wauw wat een gekte zeg, gefeliciteerd! mooi aantal kijkers en bezichtingen. Is het verkocht met of zonder voorwaarden? Makelaar laag ingezet om meer kijkers te trekken en warschijnlijk een hogere bonus te ncasseren bij hogere verkoopprijs (als je die constructie hebt afgesproken iig)
Zonder voorwaarden idd.

Zijn hogere courtage ging hij sowieso wel redden, dus denk dat hij oprecht beetje te laag had ingeschat :).

Overigens is het nog niet formeel verkocht, dus ik ga niet te vroeg juichen. Maar hoe dan ook liggen er in ieder geval ook nog andere zeer competitieve biedingen voor het geval dat.

• Mesque
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Requiem19 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:45:

Congrats! Ga je voor het hoogste bod of voor het bod met de beste voorwaarden (of is het hoogste bod toevallig ook het bod met de beste voorwaarden)?

• Requiem19
@Mesque in dit geval was het hoogste bod ook het bod met de beste voorwaarden.

Er zaten een paar andere biedingen vlak bij elkaar. Als ik had moeten kiezen tussen die biedingen dan had ik zonder twijfel gekozen voor een iets lager bod met betere voorwaarden.

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Onder 3 ton in Amsterdam? Woon je in een lekke trekschuit in Noord? :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 5% gewijzigd door Wilf op 30-04-2020 19:14]

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
Wij zitten nu te wachten op de fotograaf voor de Funda fotos. Een aantal makelaars over de vloer gehad. 2 makelaars die meteen op inschrijving zouden doen op €225.000 verkoop. Andere makelaar wil €235.000 te koop zetten, maar is niet zo van de inschrijvingen. Uiteindelijk toch voor de laatste gekozen. We gaan het zien. Zo spannend allemaal dit.

Ik valt me overigens dat Funda aan het opdrogen is onder de €400.000. Er komt heel Weinig op de markt op dit moment. We kijken nu meer dan een jaar elke dag en dezer dagen is het nauwelijks wat. Omgeving Tilburg, Den Bosch, Waalwijk.

• -aad-
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:34
Ik heb gelukkig inmiddels ook mijn appartement verkocht (getekend en bedenktijd afgelopen). Ik moet zeggen dat het wel veel rust geeft nu het helemaal rond is, zeker in deze tijd.

Ik heb samen met mijn vriendin begin maart een huis gekocht in een randgemeente en we zouden dus mijn appartement (tegen centrum aan) te koop gaan zetten toen Corona helemaal losbarstte. Vooral de onzekerheid wat het doet met het vertrouwen van kopers maakte me zenuwachtig in combinatie met die sweet spot die mensen noemen van twee weken: wat als het toch langer duurt en het dus een "besmet" huis wordt. Zelf maakten we ons geen zorgen, omdat we redelijk goede baanzekerheid hebben.

Wij zitten gelukkig in de luxe-positie dat we beide huizen tegelijk op onze salarissen kunnen financieren, dus dat zou geen probleem opleveren (en oplevering van het nieuwe huis duurt ook nog even). Overwaarde zou ik sowieso realiseren aangezien ik het appartement in 2010 heb gekocht. We hebben er in overleg met de hypotheekadviseur ook voor gekozen om een volledige hypotheek te nemen op het nieuwe huis en die later af te lossen met de overwaarde (kan boetevrij) i.p.v. overbruggingskrediet (wat extra taxatie kost).

Op advies van de makelaar toch ervoor gekozen z.s.m. in de verkoop te gaan (ook al zou de oplevering nog een tijd duren). Toen de afweging met afwachten tot het ergste van Corona voorbij is met het risico dat de hele economie dan is ingestort. Eind maart op Funda tegen een prijs die redelijk was (aan de bovenkant van Huispedia). In die zin ook een voordeel dat het een vrij groot complex is met vrijwel identieke appartementen en redelijke doorstroom waardoor je altijd goeie vergelijking hebt.

Het aantal bezichtigingen viel me een beetje tegen, maar ze waren in het eerste weekend van april, achteraf gezien het eerste hoogtepunt van Corona toen iedereen in paniek was. Uiteindelijk 8 bezichtigingen en 2 biedingen. Beide iets boven vraagprijs, dus die was blijkbaar wel goed. De hoogste had ook de beste voorwaarde (in de zin van geen).

Wat betreft de overwaarde zit ik ook een de goeie kant van de medaille. Het grappige is dat de verkopers van ons nieuwe huis ook in 2010 hebben gekocht. Zij hebben uiteindelijk minder overwaarde gerealiseerd dan ikzelf in die 10 jaar, maar dat is duidelijk het verschil tussen centrum en net buiten de stad.
Uiteindelijk is het vooral fijn dat we met de overwaarde genoeg contant geld hebben om alles kunnen verbouwen zoals we dat willen en daarnaast ook gewoon een stuk af te lossen.

De hypotheek voor het nieuwe huis heeft trouwens 10 werkdagen gekost bij Aegon, die termijn is dus aardig opgelopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tyear
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
Beste heren en dames,

Wou toch ook hier een post gaan wagen.

Gisteren is bij ons de verkoopmakelaar van mijn appartement langs geweest. Wij willen hem ook graag in arm nemen als aankoopmakelaar simpelweg omdat bij ons in de regio (we wonen in het dorp Hoogerheide) de huizen soms al verkocht zijn voordat ze op de markt komen te staan. Ik vraag me af of meerdere mensen hier dit ook zo hebben gedaan en of dat 'handig' is?

Deze makelaar is ook degene die destijds de vorige bewoner heeft geholpen het huis aan mij te verkopen. Dus hij was al bekend met het pand dus kon het ook goed taxeren. Het laatst verkochte huis in ons blok met appartementen is in 2017 verkocht voor 140.000 dit was dan wel in mindere staat dan dat van ons, oude keuken, oude badkamer etc.

Omdat het van ons iets meer 'af' is zat hij zelf met het idee om het te koop te plaatsen rond de 170/175.000 euro. Als ik op huispedia kijk dan kom ik uit op ook ongv dat bedrag qua hoogte.

Met de verkoop van de woning & hypotheek zullen we een huis kunnen betalen van +- 250.000

Nou is mijn vraag voor de heren en dames hier eigenlijk, wat raden jullie aan. Echt te zoeken naar een 'klus' huis waaraan nog veel moet gebeuren (nieuwe badkamer, keuken etc) of een huis wat 'af' is.
Nou staan huizen die af zijn in ons dorp en het deel van het dorp waar we graag zouden willen wonen meestal voor meer te koop dan 250.000 (+- 265/280)

Dus tl;dr versie;

Is het wijzer om een huis te kopen wat nog opgeknapt moet worden voor +- 40.000 excl aankoopbedrag.
Of een huis proberen te vinden wat misschien in de loop van de tijd een vernieuwing qua badkamer/keuken moet hebben maar er nu nog mee door kan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
Tyear schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:26:
Met de verkoop van de woning & hypotheek zullen we een huis kunnen betalen van +- 250.000

Nou is mijn vraag voor de heren en dames hier eigenlijk, wat raden jullie aan. Echt te zoeken naar een 'klus' huis waaraan nog veel moet gebeuren (nieuwe badkamer, keuken etc) of een huis wat 'af' is.
Nou staan huizen die af zijn in ons dorp en het deel van het dorp waar we graag zouden willen wonen meestal voor meer te koop dan 250.000 (+- 265/280)

Dus tl;dr versie;

Is het wijzer om een huis te kopen wat nog opgeknapt moet worden voor +- 40.000 excl aankoopbedrag.
Of een huis proberen te vinden wat misschien in de loop van de tijd een vernieuwing qua badkamer/keuken moet hebben maar er nu nog mee door kan?
Het staat met de vraag wat je zelf wil (en je partner). Ik heb dit ook jaren volgehouden dat ik een opknapwoning wilde hebben. Maar die kwam er niet voor de prijsklasse waarin wij zochten. Degene die er wel waren lagen tegen of over het gehele budget wat we hadden. Ik keek naar deze huizen als een echte dromer, hoe het er uit kan zien in de toekomst na een grondige verbouwing. Maar dat is ook een beetje de moraal van mijn verhaal. Wil je voor een langere tijd in de troep zitten of langere tijd in een huis wonen waarin je niet vol comfortabel kan leven? Achteraf gezien weet ik zeker dat ik me naar een paar maanden was gaan doodirriteren aan die dingen die niet mooi of af zijn. Gelukkig is mijn vrouw wat meer down-to-earth. Vind je dat prima, ga dan lekker op zoek naar een opknapwoning. Dan kan je je vol storten op het maken van je eigen droomhuis. Zeker met wat lager inkomen is het verdomd moeilijk om in deze tijd iets te kunnen vinden naar wens.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij de meeste echte 'kluswoningen' gaat het niet zozeer (alleen) om badkamer en keuken, maar zijn er veel meer zaken verouderd. Verwarming, isolatie, elektra etc. En soms ook de indeling van de woning. Als het alleen om cosmetische zaken zoals een andere badkamer en keuken gaat, dan zal het prijsverschil vaak veel kleiner zijn dan de kosten van een nieuwe keuken + badkamer. Dat gezegd hebbende is het ook jammer als je veel meer moet betalen voor een woning met een nette keuken + badkamer als die niet jouw smaak zijn en je ze er eigenlijk toch uit wilt slopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:47:
Bij de meeste echte 'kluswoningen' gaat het niet zozeer (alleen) om badkamer en keuken, maar zijn er veel meer zaken verouderd. Verwarming, isolatie, elektra etc. En soms ook de indeling van de woning. Als het alleen om cosmetische zaken zoals een andere badkamer en keuken gaat, dan zal het prijsverschil vaak veel kleiner zijn dan de kosten van een nieuwe keuken + badkamer. Dat gezegd hebbende is het ook jammer als je veel meer moet betalen voor een woning met een nette keuken + badkamer als die niet jouw smaak zijn en je ze er eigenlijk toch uit wilt slopen.
Mooie aanvulling inderdaad. Uiteindelijk zijn wij naar een huis gaan zoeken waarin de basis goed is. Maar nog wel ruimte over houd om het naar je eigen hand te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:05
aschja schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:54:
[...]

Mooie aanvulling inderdaad. Uiteindelijk zijn wij naar een huis gaan zoeken waarin de basis goed is. Maar nog wel ruimte over houd om het naar je eigen hand te zetten.
Enkele jaren geleden toen ik begon als starter hebben wij hebben ook een huis gekocht waarbij de vloeren, badkamer, keuken, muren (behang) en tuin allemaal heel slecht uit zagen. Lang niet onderhouden. Hierdoor schrikken kopers toch af, waardoor de prijs een stuk lager was.

De woning zelf kwam uit 1990, waardoor het bouwkundig gewoon prima in orde was. Hierdoor hoef je niks ingrijpends te doen zoals electra, verwarming en indeling. Na enkele weken zelf de muren doen en laminaat leggen zag het er al flink beter uit. Vervolgens de badkamer laten doen en de keukendeurtjes en hendels vervangen en je hebt met relatief weinig geld toch veel overwaarde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
Reiziger88 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:02:
[...]

Enkele jaren geleden toen ik begon als starter hebben wij hebben ook een huis gekocht waarbij de vloeren, badkamer, keuken, muren (behang) en tuin allemaal heel slecht uit zagen. Lang niet onderhouden. Hierdoor schrikken kopers toch af, waardoor de prijs een stuk lager was.

De woning zelf kwam uit 1990, waardoor het bouwkundig gewoon prima in orde was. Hierdoor hoef je niks ingrijpends te doen zoals electra, verwarming en indeling. Na enkele week zelf de muren doen en laminaat leggen zag het er al flink beter uit. Vervolgens de badkamer laten doen en de keukendeurtjes en hendels vervangen en je hebt met relatief weinig geld toch veel overwaarde.
Dit dus. Wij kwamen uiteindelijk uit bij een nieuwbouwwoning uit 2016. Helemaal af. 8)7 _O-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reiziger88
aschja schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:04:
[...]

Dit dus. Wij kwamen uiteindelijk uit bij een nieuwbouwwoning uit 2016. Helemaal af. 8)7 _O-
Dat is natuurlijk nog beter:) Ik kon als starter toen rond de 170K lenen max (ik was net 1 maand aan het werk na mijn studie). De woning zelf in nette staat ging voor 210/220K ongeveer. Ik heb toen de opgeknapte woning aangekocht voor rond de 170K (woning stond wel duurder op funda) en een paar duizend euro zakgeld besteed om alles te verbouwen (natuurlijk zelf veel gedaan). Inmiddels is de woning rond de 320K waard, vanwege de markt die is gestegen. Eigenlijk bizar dat je toen een woning (2015) kon kopen na 1 maand werken die nu 320K waard is. Ik denk dat het in de huidige markt wat lastiger gaat worden i.v.m. minder aanbod.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tyear
Bedankt allen.

Ik ga het inderdaad dan hierop gooien samen met mijn vrouw.

Mijn droom is inderdaad een klushuis kopen en het helemaal naar eigen smaak inrichten. Maar de klushuizen die in Hoogerheide te koop komen zijn allemaal van 1950/60/70.

En tja.. dan komen er inderdaad meer problemen die de kop op kunnen steken qua elektra, achterstallig onderhoud, kozijnen die vernieuwd moeten worden.

Even als 2de vraag. Wat vinden jullie 'beter' zoeken naar een huis wat al kunststof kozijnen heeft of deze zelf plaatsen? Of zijn hardhouten kozijnen gewoon 'goed'.

Ik heb alleen maar in mijn huidige woonhuis gewoond 'alleen' dus voor mij is het koffiedik kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18:32

Crazy D

I think we should take a look.

Reiziger88 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:13:
Eigenlijk bizar dat je toen een woning (2015) kon kopen na 1 maand werken die nu 320K waard is. Ik denk dat het in de huidige markt wat lastiger gaat worden i.v.m. minder aanbod.
Maar overwaarde heb je alleen wat aan al je verkoopt en niets hoeft terug te kopen. Want andere woningen zijn ook in prijs gestegen..... In 2015 had je er na die verbouwing geen 320k voor gekregen.

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reiziger88
Crazy D schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Maar overwaarde heb je alleen wat aan al je verkoopt en niets hoeft terug te kopen. Want andere woningen zijn ook in prijs gestegen..... In 2015 had je er na die verbouwing geen 320k voor gekregen.
Het is natuurlijk ook niet positief. Ik had liever dat dat woningen op de prijspeil waren van 2015 dan was mijn volgende woning een stuk goedkoper. Ik ben bezig om een vrijstaande woning te kopen in de Randstad. En die zijn natuurlijk nog duurder geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Reiziger88 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:02:
[...]

De woning zelf kwam uit 1990, waardoor het bouwkundig gewoon prima in orde was. Hierdoor hoef je niks ingrijpends te doen zoals electra, verwarming en indeling. Na enkele weken zelf de muren doen en laminaat leggen zag het er al flink beter uit. Vervolgens de badkamer laten doen en de keukendeurtjes en hendels vervangen en je hebt met relatief weinig geld toch veel overwaarde.
Als het om zulke cosmetische zaken gaat, dan zie ik dat ook niet echt als een kluswoning. Ik zie ook regelmatig op Funda huizen voorbij komen waar dan bij staat dat het "modernisering behoeft", terwijl alles nog van deze eeuw is. Dan denk ik, OK, prima dat je het naar je eigen smaak wilt maken, maar dat maakt het nog niet meteen een bouwval of kluswoning. Bij kluswoningen denk ik eerder aan verrotte kozijnen en zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reiziger88
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Als het om zulke cosmetische zaken gaat, dan zie ik dat ook niet echt als een kluswoning. Ik zie ook regelmatig op Funda huizen voorbij komen waar dan bij staat dat het "modernisering behoeft", terwijl alles nog van deze eeuw is. Dan denk ik, OK, prima dat je het naar je eigen smaak wilt maken, maar dat maakt het nog niet meteen een bouwval of kluswoning. Bij kluswoningen denk ik eerder aan verrotte kozijnen en zo.
De staat waarin het was zorgde er in ieder geval wel voor dat veel mensen de woning niet wouden kopen. Hierdoor kon je de woning flink onder de waarde kopen en daar gaat het uiteindelijk om. Maar goed, in de huidige markt met zo weinig aanbod gaan zulke woningen wellicht toch voor een wat duurdere prijs weg. Ik zou zelf ook nooit een 'echte' kluswoning kopen, waarbij je de hele electra opnieuw moet aanleggen en verwarming moet installeren. Dat is de moeite en geld volgens mij bijna niet meer waard. Probeer dus een balans te vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:05
https://www.ugchelenbuiten.nl/inschrijven/

Nieuw project in Apeldoorn. Grote boskavels. Zie in het kavel paspoort dat sommige kavels voor 50% uit bos bestaan.
Is dit vaker zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:37
Volgens mij is de definitie van een "kluswoning" bij velen nog anders.

Een andere vloert, badkamer, keuken of muurtje vind ik niet direct een kluswoning.

Wij hebben in onze huidige woning de keuken vervangen, daarvoor een muurtje eruit gebroken, draagbalk geplaatst en omdat we toch bezig waren de schouw van de openhaard er ook maar uit getikt. Andere keuken betekende ook een andere meterkast.

Er lag een tegelvloer in die we niet mooi vonden, dus daar is laminaat op gekomen. Boven de vloerbedekking ook vervangen door laminaat. Vervolgens ook binnen alles geschilderd.

Badkamer kan er nog mee door, maar gaat binnen nu en een paar jaar ook gedaan worden aangezien deze niet onze smaak is.

Genoeg gedaan dus, maar ik vind/vond het geen kluswoning. Ook geen kluswoning aanschafprijs dus.
Andere laminaatvloer en schilderen is, vind ik, eigenlijk bijna altijd wel nodig omdat hetgeen wat er in zit vaak al weer wat jaren oud is en/of je smaak niet is.

Ik denk bij een kluswoning dus aan veel ingrijpendere zaken. Zo'n jaren '70 woning, of ouder, die je koopt van de eerste bewoner en waar nooit iets aan gedaan is behalve minimaal onderhoud. Daar moet veel meer aan gebeuren om de boel een beetje op een hedendaagse standaard te krijgen. Zo'n woning is dan vaak ook zomaar 25% goedkoper dan het huis van de buren wat wel gewoon wat meegegaan is in zijn tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wackmack schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:56:
https://www.ugchelenbuiten.nl/inschrijven/

Nieuw project in Apeldoorn. Grote boskavels. Zie in het kavel paspoort dat sommige kavels voor 50% uit bos bestaan.
Is dit vaker zo?
Ja, zie je wel vaker. Overigens ook wel met een x percentage water, of met een x-percentage 'eetbare tuin'. Zo is het toch 'jullie' grond, zonder last te hebben van 'vreemdelingen', maar heb je tegelijk enige zekerheid over hoe de omgeving eruit komt te zien, dus het beeld van de tuinen van de buren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
B-Real schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:01:

Een andere vloert, badkamer, keuken of muurtje vind ik niet direct een kluswoning.

Wij hebben in onze huidige woning de keuken vervangen, daarvoor een muurtje eruit gebroken, draagbalk geplaatst en omdat we toch bezig waren de schouw van de openhaard er ook maar uit getikt. Andere keuken betekende ook een andere meterkast.

Er lag een tegelvloer in die we niet mooi vonden, dus daar is laminaat op gekomen. Boven de vloerbedekking ook vervangen door laminaat. Vervolgens ook binnen alles geschilderd.

Badkamer kan er nog mee door, maar gaat binnen nu en een paar jaar ook gedaan worden aangezien deze niet onze smaak is.

Genoeg gedaan dus, maar ik vind/vond het geen kluswoning. Ook geen kluswoning aanschafprijs dus.
Andere laminaatvloer en schilderen is, vind ik, eigenlijk bijna altijd wel nodig omdat hetgeen wat er in zit vaak al weer wat jaren oud is en/of je smaak niet is.

Ik denk bij een kluswoning dus aan veel ingrijpendere zaken. Zo'n jaren '70 woning, of ouder, die je koopt van de eerste bewoner en waar nooit iets aan gedaan is behalve minimaal onderhoud. Daar moet veel meer aan gebeuren om de boel een beetje op een hedendaagse standaard te krijgen. Zo'n woning is dan vaak ook zomaar 25% goedkoper dan het huis van de buren wat wel gewoon wat meegegaan is in zijn tijd.
Lijkt wel of ik mezelf zie schrijven :) Wij hadden jaren geleden ook een nette woning gekocht, prima onderhouden, maar tegelijk wel behoorlijk verouderd. Niet uitgeleefd, want de oude mensen hadden er wel met zorg gewoond, maar niet onze smaak en niet echt meer van deze tijd. Bv. gaskachels ipv CV. Dus we hebben wel een hoop veranderd/verbouwd, maar dat zagen we meer als het naar onze zin en onze smaak brengen. En niet als een kluswoning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:39
Hier ook iemand die op het punt staat om te verkopen. Gisteren is de fotograaf langs geweest en als het goed is staat alles medio volgende week online. Wat een gedoe om alles verkoopklaar te krijgen. Hebben de fotograaf zelfs moet verplaatsen in 1e instantie, omdat we het schoonmaken hadden onderschat haha..

Heel erg benieuwd hoeveel bezichtigingen en biedingen er straks binnen gaan komen. Zal ook echt blij zijn als alles straks achter de rug is. Het gaat hier om een appartement met een marktwaarde van 112.500 Euro.
Zetten hem in vraagprijs er iets onder met als doel meer interesse te creëren.
Appartement verderop is verkocht aan een belegger en komt binnenkort in de verhuur.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er bij andere verkopers in dit topic ook biedingen binnenkwamen van beleggers?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TimmieVelthuis
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:26
Succes met de verkoop. Ik heb eergisteren mijn appartement (210k vraagprijs) verkocht. Kon hem aan 4 beleggers verkopen met de eis hem meteen van de markt te halen. Dit niet gedaan en nu een particulier die al lang op zoek was naar een woning dolgelukkig gemaakt en ik heb meer gekregen dan een belegger er voor zou willen betalen. Zij kijken gewoon puur naar m2 en maandelijkse opbrengsten. Een particulier biedt, van wat ik ook om mij heen hoor, over het algemeen meer omdat zij er echt willen wonen. In dit geval N=1 dus pin mij er niet op vast :-)
Holdem_NL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:06:
Hier ook iemand die op het punt staat om te verkopen. Gisteren is de fotograaf langs geweest en als het goed is staat alles medio volgende week online. Wat een gedoe om alles verkoopklaar te krijgen. Hebben de fotograaf zelfs moet verplaatsen in 1e instantie, omdat we het schoonmaken hadden onderschat haha..

Heel erg benieuwd hoeveel bezichtigingen en biedingen er straks binnen gaan komen. Zal ook echt blij zijn als alles straks achter de rug is. Het gaat hier om een appartement met een marktwaarde van 112.500 Euro.
Zetten hem in vraagprijs er iets onder met als doel meer interesse te creëren.
Appartement verderop is verkocht aan een belegger en komt binnenkort in de verhuur.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er bij andere verkopers in dit topic ook biedingen binnenkwamen van beleggers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -aad-
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:34
B-Real schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:01:

Dat is ook een beetje samengevat wat wij gaan doen, maar dat is voor ons ook vooral de slag om het naar onze zin te maken. Het is een jaren-70 huis, maar er is al eens een moderniseringsslag overheen gegaan (zoals deur naar keuken die is verplaatst -> die wij verder gaan open breken). Nieuwe keuken, badkamer, etc.
Ik noem het ook geen kluswoning, omdat we er zo in kunnen zonder problemen en als we zouden willen het ook zo zouden kunnen laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scr33x0r
Wij staan voor een zelfde keuze, huis gaat als het goed is volgende week de markt op en dan gaan we wel zien hoe er op wordt gereageerd. Wij verhuizen ook wel een stuk verder weg en ik werk (ook pre-corona) volledig thuis. Maar met een zoontje van 1,5 wil je niet heel veel gedoe. Wij kiezen echter wel voor wat zekerheid, in de nieuwe hypotheek hebben we gerekend met een opbrengst van 300k. Ik verwacht in de huidige markt er ongeveer 310-320 voor te krijgen, wellicht meer.. Maar als dat dan betekent dat we er eerder uit moeten, dan is het maar zo. Waarbij we wel hebben gezegd, eerder dan 1 september willen we er sowieso niet uit.

Ons nieuwe huis is naar verwachting pas in maart klaar. Hoewel dat nu ook nog uit kan lopen. Berichten van de aannemer zijn tot dusver nog steeds oplevering half januari, maar dan moeten de vloeren, wanden en keuken nog. Wij gaan kijken of we wellicht een gemeubileerde vakantiewoning kunnen betrekken als we er voor 1 maart uit moeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HerrPiet
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 18-05 13:28
Afgelopen vrijdag hebben wij het concept verkoopcontract ontvangen. Deze gaan we aanstaande vrijdag tekenen. Vandaag is er een bouwkundige keuring uitgevoerd. Dit was een meeloop keuring samen met de nieuwe eigenaar. Was ik mij niet van bewust. Wel leuk om de nieuwe bewoners te ontmoeten.

Het is toch ons eerste huis geweest waar onze dochter is geboren. Dus het is wel leuk als het overgaat naar een leuk stel. Ze zijn 8 jaar jonger dan dat wij zijn en voor hun wordt het ook het eerste huis :) .

Woensdag nog een taxatie op de planning. Dan hebben de kopers tot 10 juni de tijd om de hypotheek rond te krijgen. Fingers crossed _/-\o_ .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Driftkikkertje
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:29
HerrPiet schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:49:
Afgelopen vrijdag hebben wij het concept verkoopcontract ontvangen. Deze gaan we aanstaande vrijdag tekenen. Vandaag is er een bouwkundige keuring uitgevoerd. Dit was een meeloop keuring samen met de nieuwe eigenaar. Was ik mij niet van bewust. Wel leuk om de nieuwe bewoners te ontmoeten.

Het is toch ons eerste huis geweest waar onze dochter is geboren. Dus het is wel leuk als het overgaat naar een leuk stel. Ze zijn 8 jaar jonger dan dat wij zijn en voor hun wordt het ook het eerste huis :) .

Woensdag nog een taxatie op de planning. Dan hebben de kopers tot 10 juni de tijd om de hypotheek rond te krijgen. Fingers crossed _/-\o_ .
Is de verkoop volgens verwachting gelopen? Ook het proces, de waarde etc etc. Wij moeten over een paar maanden ook gaan verkopen maar met de corona tijden ben ik beetje bang dat we onze winst zien verdampen als we te lang wachten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Scr33x0r schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:39:
Ons nieuwe huis is naar verwachting pas in maart klaar. Hoewel dat nu ook nog uit kan lopen. Berichten van de aannemer zijn tot dusver nog steeds oplevering half januari, maar dan moeten de vloeren, wanden en keuken nog. Wij gaan kijken of we wellicht een gemeubileerde vakantiewoning kunnen betrekken als we er voor 1 maart uit moeten.
Ik heb 3 maanden elders moeten vertoeven i.v.m. lekkage en de reparatie daarvan. Dat was nog best een klus om iets te vinden waar het leuker is dan 2 weken om te verblijven. Zodra je iets langer dan een paar weken gaat, wordt het echt een tijdelijke woning en wil je dus wel een extra kamer om te kunnen werken, je hebt dan ook opeens wat meer zooi bij je, etc. Ik heb uiteindelijk op een boerderij in Kamerik gezeten, superleuke plek voor een paar maanden. Maar dat was echt spannend en mazzel. Vakantiewoningen op vakantieparken was eigenlijk financieel al kansloos. Beetje off-topic natuurlijk, maar als het niet nodig is, zou ik er echt alles aan doen om te voorkomen dat je langer dan 1 of 2 weken moet overbruggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scr33x0r
Crazy D schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb 3 maanden elders moeten vertoeven i.v.m. lekkage en de reparatie daarvan. Dat was nog best een klus om iets te vinden waar het leuker is dan 2 weken om te verblijven. Zodra je iets langer dan een paar weken gaat, wordt het echt een tijdelijke woning en wil je dus wel een extra kamer om te kunnen werken, je hebt dan ook opeens wat meer zooi bij je, etc. Ik heb uiteindelijk op een boerderij in Kamerik gezeten, superleuke plek voor een paar maanden. Maar dat was echt spannend en mazzel. Vakantiewoningen op vakantieparken was eigenlijk financieel al kansloos. Beetje off-topic natuurlijk, maar als het niet nodig is, zou ik er echt alles aan doen om te voorkomen dat je langer dan 1 of 2 weken moet overbruggen.
Ja, je moet het een beetje treffen hoor. We hebben wel wat opties inmiddels, maar eerst maar eens kijken hoe en wat het loopt met de verkoop.. We gaan naar Drenthe en daar zijn er redelijk wat vakantieparken die leeg staan in de winter.. Maar goed, eerst maar eens verkopen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HerrPiet
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 18-05 13:28
Driftkikkertje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:57:
[...]

Is de verkoop volgens verwachting gelopen? Ook het proces, de waarde etc etc. Wij moeten over een paar maanden ook gaan verkopen maar met de corona tijden ben ik beetje bang dat we onze winst zien verdampen als we te lang wachten..
Wij zijn erg tevreden. We hadden in twee weken tijd 7 bezichtigingen. Daaruit kwamen twee biedingen en uiteindelijk verkocht 6% boven de vraagprijs. Alles ging vrij snel. Het hoogste bod was wel iets lager dan we hadden gedacht maar nog steeds prima. Uiteindelijk wel de beslissing gemaakt om direct te accepteren. Als de corona er niet was geweest hadden we wellicht iets langer gewacht.

Zijn natuurlijk wel meer factoren waar je rekening mee moet houden. Het hangt natuurlijk wel af van de soort woning, hoe courant de woning is, prijsklasse etc. Wij zaten tussen de 350k en 400k. Nieuwbouw woning uit 2012, 145m2. Noord-Holland / Kennemerland.

Onze makelaar was ook erg correct in het geheel en alles wat hij van te voren had voorspeld kwam gewoon uit. Kijkers uit omliggende (dure) steden kwamen voornamelijk op ons huis af. Jonge stellen of gezinnen die groter willen maar dat in de dure Randstad steden niet kunnen of willen betalen.

[Voor 24% gewijzigd door HerrPiet op 06-05-2020 08:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:26

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Tyear schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:24:
Bedankt allen.

Mijn droom is inderdaad een klushuis kopen en het helemaal naar eigen smaak inrichten. Maar de klushuizen die in Hoogerheide te koop komen zijn allemaal van 1950/60/70.

En tja.. dan komen er inderdaad meer problemen die de kop op kunnen steken qua elektra, achterstallig onderhoud, kozijnen die vernieuwd moeten worden.

Even als 2de vraag. Wat vinden jullie 'beter' zoeken naar een huis wat al kunststof kozijnen heeft of deze zelf plaatsen? Of zijn hardhouten kozijnen gewoon 'goed'.

Ik heb alleen maar in mijn huidige woonhuis gewoond 'alleen' dus voor mij is het koffiedik kijken.
Op je 2e vraag: Ook hier ligt het er aan wat je zelf wil. Ik heb niet zo heel lang geleden een woning uit '91 gekocht. Sommige kozijnen moesten vervangen worden (achterstallig onderhoud), maar wij zijn toch weer voor hardhout gegaan.

Ik vind het persoonlijk mooier staan. Zeker als het goed in de verf zit. Hout vergt echter wel meer onderhoud heb ik het idee. Wij doen elke 2 tot 3 jaar onderhoud. De ene keer groot schilderwerk, de andere keer alleen even bijwerken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 04-06 23:46

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb het hier anders aangepakt en de woning is nooit in de buurt van Funda geweest.
Goed, ik zit nu in het buitenland dus het was sowieso lastiger om de woning te verkopen, puur vanwege de afstand.
Ik heb een realistische vraagprijs geprikt en de specs van de woning samen met wat foto's en plattegronden naar alle makelaars in de buurt gestuurd onder het mom van mocht je in de rol als aankoopmakelaar nog geïnteresseerden hebben hier is nog een leuke woning.

3 makelaars hadden geïnteresseerden, via via een set sleutels bij ze gekregen en binnen een week de woning verkocht. Heb ik er de laatste euro uit kunnen trekken? Nah, maar het heeft me ook duizenden euro's aan courtage gescheeld en het hele gedoe mbt funda.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Tyear
Hey allen,

Ik heb nog even zitten puzzelen qua hypotheek enz.

Maar nu is mijn vraag eigenlijk aan jullie. In hoeverre denken jullie dat het slim / sneller is om mijn huis aan te bieden voor de verkoop bij de eigenaar van ons appartementen gebouw.

Het pand was ooit volledig bezit van zijn familie, alleen hebben die in verloop van tijd de beneden bedrijfsruimtes 2 van verkocht en een stuk of 4 van de bovenwoning appartementen.

Zou het dus een snellere manier van verkopen, en dus mogelijk kosten uitsparen voor een verkoop makelaar, funda etc etc, zijn om dit bij hem onder zijn aandacht te brengen. En dan alsnog de vraagprijs te kunnen krijgen waar we op richting +- 170.000?

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Tyear schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:24:
Bedankt allen.

Wij hebben niet zozeer een kluswoning gekocht maar gewoon een huis met verschrikkelijk veel achterstallig onderhoud. De laatste keer dat er echt wat aan het huis (bj 1973) was gedaan was in 1991, nadien alleen af en toe de schilder die een nieuwe bruine laag verf over de vorige smeerde. Op diverse plekken zag het kozijn er nog intact uit maar zat onder de verf een holle ruimte waar een appel in zou passen.
Een huis uit 1970 aanpakken heeft ook voordelen t.o.v. een huis uit 1995. Het eerste huis strip je volledig en dan kan je daarna alles aanleggen zoals je zelf wilt. Ingebouwde utp aansluitingen, stopcontacten overal op 30 cm (of juist niet). Precies zoals jij het wilt. In een huis uit 1995 ga je niet zo snel alle elektra opnieuw doen waardoor het lastiger is om al je wensen te verwezenlijken. Bouwkwaliteit, tjah. Jaren 50-70 blinken niet uit in bouwkwaliteit, maar een kluswoning uit 1995 zal je niet snel vinden.

Kunststof kozijnen zijn m.i. lang niet altijd een pré. Er is zoveel bagger kwaliteit op de markt, zeker kunststof kozijnen van voor de millenniumwisseling vind ik doorgaans verschrikkelijk (qua uiterlijk & kwaliteit).
Ook als een huis toch deels is verzakt / enorm blootgesteld is aan zon kan een kozijn zijn gaan werken waardoor er lelijke kieren ontstaan of het raam juist klemt. Dat is bij kunststof lastiger aan te pakken of op te lossen dan bij hout.
Hardhouten kozijnen gaan bij het juiste onderhoud meerdere mensenlevens mee, bij kunststof durf ik dat te betwijfelen. Zelf hebben we een huis met achterstallig onderhoud gekocht. De ramen op de eerste verdieping waren slecht en hadden nog enkel glas. Dat hebben wij vervangen door hardhout met HR++. Verf zit er nu 5 jaar op, vorig jaar voor het eerst met een spons schoon gemaakt en het ziet er nog uit als nieuw. Beneden gaan we waarschijnlijk ergens in de komende 5 jaar de kozijnen (deels) vervangen, hier zit nu nog gewoon dubbel glas in en op bepaalde plekken was het onderhoud te achterstallig om nog te redden. Enkele delen aan de westzijde waren dusdanig verrot dat de timmerman met wat chemische troep het vervangen met maximaal 10 jaar kon uitstellen.

• basjuhh
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Ben benieuwd waarom een makelaar dit zou doen? hun verdienmodel is toch X percentage van huis als kostenvergoeding? Hoe heeft de betreffende makelaar nu iets verdient dan ?
Erasmo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:40:
Ik heb het hier anders aangepakt en de woning is nooit in de buurt van Funda geweest.
Goed, ik zit nu in het buitenland dus het was sowieso lastiger om de woning te verkopen, puur vanwege de afstand.
Ik heb een realistische vraagprijs geprikt en de specs van de woning samen met wat foto's en plattegronden naar alle makelaars in de buurt gestuurd onder het mom van mocht je in de rol als aankoopmakelaar nog geïnteresseerden hebben hier is nog een leuke woning.

3 makelaars hadden geïnteresseerden, via via een set sleutels bij ze gekregen en binnen een week de woning verkocht. Heb ik er de laatste euro uit kunnen trekken? Nah, maar het heeft me ook duizenden euro's aan courtage gescheeld en het hele gedoe mbt funda.

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
@Tyear Aanbieden kun je altijd doen, daarna kun je alsnog op de normale manier verkopen. Sneller en goedkoper (qua verkoopkosten) zal het zeker zijn. Maar ik denk dat je bij open verkoop een hogere opbrengst zult halen. Een verhuurder staat er zakelijker in. Maargoed dit hangt ook erg af van de omgeving, hoe aantrekkelijk je woning is etc. Als er voldoende vraag is en de woning leuk genoeg is voor mensen om graag te willen, dan zou ik op die manier meer verwachten.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
basjuhh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:14:
Hoe heeft de betreffende makelaar nu iets verdient dan
Voor de koper is het de AANKOOP makelaar. En die heeft nu lekker makkelijk met weinig werk hun klant aan een huis kunnen helpen. Die klant betaalt daarvoor.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 20:12
Wij zijn een paar weken geleden ingeloot voor een nieuwbouw project in de buurt. Net even wat groter, hoekwoning en een rustigere omgeving. Dus onze huidige woning moest in de verkoop. Het gaat om een rijwoning van 117m2, nieuwbouw opgeleverd in 2016.

Makelaar in de arm genomen, en toen de fotograaf bezig was kreeg ik een berichtje van de buurman, of we wisten dat er iemand in de tuin foto’s aan het maken was :). Situatie uitgelegd, en hij gaf aan een vriend te hebben die met zijn gezin een woning zoekt.

Lang verhaal kort, woning heeft nooit Funda gehaald, bod gelijk aan de vraagprijs (375k) geaccepteerd en we wachten nu op het tekenen van de koopovereenkomst.

Hadden we er meer uit kunnen halen via Funda? Vast wel, maar we hebben nu al een forse overwaarde (200k) weten te realiseren, en een gezin blij kunnen maken.

• basjuhh
  • Nu online
Dat snap ik, maar dan moet het net toevallig zijn dat de makelaar die je huis verkoopt ook toevallig van 1 of meerdere klanten aankoopmakelaar is en met dit huis op de proppen komt. meestal is de makelaar die het huis verkoopt verschillend van de aankoopmakelaar.
mddd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Voor de koper is het de AANKOOP makelaar. En die heeft nu lekker makkelijk met weinig werk hun klant aan een huis kunnen helpen. Die klant betaalt daarvoor.

• MoshiMoshi84
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20:59
basjuhh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:17:
Dat snap ik, maar dan moet het net toevallig zijn dat de makelaar die je huis verkoopt ook toevallig van 1 of meerdere klanten aankoopmakelaar is en met dit huis op de proppen komt. meestal is de makelaar die het huis verkoopt verschillend van de aankoopmakelaar.

[...]
Er is in dit geval geen makelaar die het huis verkoopt, dat deed hij zelf.

De makelaar die een huis verkoopt is altijd verschillend van de aankoopmakelaar: een makelaar kan niet 2 belangen dienen. Heb je een aankoopmakelaar die toevallig zelf de verkoopmakelaar is van een huis waar je in geïnteresseerd bent, dan regelt die een alternatieve makelaar voor de eventuele aankoop van die woning.

[Voor 28% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 07-05-2020 14:54]

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

basjuhh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:17:

[...]
Vrijwel iedere makelaar doet zowel aankoop als verkoop. Ik heb dus zelf ook geen makelaar in de arm genomen, alleen wat rondgevraagd of ze nog aankoopklanten hadden die op zoek waren naar iets vergelijkbaars als ik aanbood. Mijn enige kosten zijn nu voor het opstellen van het koopcontract en ander admin geneuzel.

• basjuhh
  • Nu online
Interessant, zeker gezien je hierme een paar duizend euro kan besparen bij verkoop (vanaf 300k vraagt men zo tussen de 1,5 en 1,8 % van de verkoopwaarde).
Erasmo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:53:
[...]

Vrijwel iedere makelaar doet zowel aankoop als verkoop. Ik heb dus zelf ook geen makelaar in de arm genomen, alleen wat rondgevraagd of ze nog aankoopklanten hadden die op zoek waren naar iets vergelijkbaars als ik aanbood. Mijn enige kosten zijn nu voor het opstellen van het koopcontract en ander admin geneuzel.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Jup, wat me ook wel beviel was dat ik niet het hele gedoe met Funda hoefde te doen. De vraag is er toch wel.
Je krijgt er misschien niet het onderste uit de kan voor maar dat kun je weer compenseren met de ontweken courtage.

• Scr33x0r
basjuhh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:44:
Interessant, zeker gezien je hierme een paar duizend euro kan besparen bij verkoop (vanaf 300k vraagt men zo tussen de 1,5 en 1,8 % van de verkoopwaarde).

[...]
Wij zijn 1.25% in de BTW kwijt aan courtage. Vraagprijs 317.500 (vanaf morgen op funda overigens :))

• basjuhh
  • Nu online
Zou in jouw geval bijna 4000,- schelen ;-)
Scr33x0r schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Wij zijn 1.25% in de BTW kwijt aan courtage. Vraagprijs 317.500 (vanaf morgen op funda overigens :))

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn makelaar kostte ook zo'n 3,5k, maar uiteindelijk is de woning ruim 50k boven de waarde verkocht. (obv taxatie, verschil moest koper uit eigen middelen betalen).
Ik weet niet of dat ook was gelukt zonder makelaar. Los daarvan is het fijn om niet zelf rond te leiden etc.

Die extra winst konden we ook heel goed gebruiken voor de nieuwe woning (zonder makelaar gekocht).

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2020 16:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:07
Ik denk ook wel dat verkoop via een makelaar je meer oplevert als zonder makelaar.
Te komt het echter niet te weten. Je zou er landelijk statistieken op moeten gaan bijhouden..

Ik ben in ieder geval ook bezig met de verkoop van mijn woning via een makelaar, 1 procent courtage.

[Voor 22% gewijzigd door webgangster op 07-05-2020 16:44]

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Ik had een vrij goedkope woning(130k) dus daar is de speelruimte veel minder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: juni 2017
  • Nu online
basjuhh schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:04:
Zou in jouw geval bijna 4000,- schelen ;-)

[...]
Klinkt als penny wise, pound foolish. Je hebt da wel bespaard op de makelaars courtage, maar je hebt niet alle potentiele kopers over vloer gehad, die tegen elkaar gaan opbieden wanneer ze zien dat er zoveel interesse in is. Plus een makelaar die doet zo'n verkoop gesprek vele malen per week, dus die kent dat spelletje door en door, jij bent wellicht overbluft door de aankoopmakelaar. Hoe heb jij bijvoorbeeld je vraagprijs bepaald? Daarnaast, wordt er tegenwoordig altijd overboden, dus denk dat je mischien een paar duizend hebt bespaard, maar wel 20 tot 30 duizend hebt verloren. Had dan in ieder geval gekoen voor een pakket waarbij je zelf alles doet, zoals Makelaarsland, had je EN en EN. Maargoed iedereen zijn voorkeur uiteraard, mar je hebt op deze manier zeker niet het maximale eruit gehaald.....

• MoshiMoshi84
icarus007 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:18:
Daarnaast, wordt er tegenwoordig altijd overboden, dus denk dat je mischien een paar duizend hebt bespaard, maar wel 20 tot 30 duizend hebt verloren.
Dat is een fabeltje. In Amsterdam komt het bij 70% van de huizen voor en in heel NL minder. https://www.parool.nl/ams...te-is-er-van-af~b2dfe986/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• saralie
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08-05 14:47
webgangster schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:44:
Ik denk ook wel dat verkoop via een makelaar je meer oplevert als zonder makelaar.
Te komt het echter niet te weten. Je zou er landelijk statistieken op moeten gaan bijhouden..

Ik ben in ieder geval ook bezig met de verkoop van mijn woning via een makelaar, 1 procent courtage.
Die assumptie mag je niet maken, want de prijs die je krijgt op het specifieke moment dat je verkoopt hangt niet enkel af van de makelaar (timing, aantal geïnteresseerden, locatie, staat..). Een huis verkoopt grotendeels zichzelf. Het extra laagje verkoopglans kan je ook zelf aanbrengen (foto's, advertentietekst..).

Als je woning afgelegen ligt en wat moeilijker in de markt ligt of het is een specifiek gebouw (huis met stallen, appartementsblok, enz..) dan kan een makelaar de juiste contacten en investeerders aantrekken en zal de makelaar zijn geld terecht verdient hebben. Maar algemeen genomen voor een gemiddeld woonhuis zal je er vandaag de dag niet beter uitkomen, zeker op een populaire locatie. Iedereen kijkt nu op funda en sociale media. Je bereik is quasi hetzelfde als die van de makelaar.

Als het dan toch echt moet, is 1% best ok ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
saralie schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:24:
[...]
Die assumptie mag je niet maken, want de prijs die je krijgt op het specifieke moment dat je verkoopt hangt niet enkel af van de makelaar (timing, aantal geïnteresseerden, locatie, staat..). Een huis verkoopt grotendeels zichzelf. Het extra laagje verkoopglans kan je ook zelf aanbrengen (foto's, advertentietekst..).
Dan zou ik op zijn minst wel een professionele fotograaf inhuren. Sommige fotoseries zijn om te huilen zo slecht, daarbij straalt het amateurisme er vanaf en dat zijn dan ook vaak van die doe-het-zelf internetmakelaars.
Erasmo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:36:
Ik had een vrij goedkope woning(130k) dus daar is de speelruimte veel minder.
O, dat hangt er maar helemaal vanaf. De courtage is vaak een percentage van de verkoopprijs en is in euro's dan natuurlijk ook veel lager dan bij een woning van 4 ton. Bovendien heb je bij die goedkope woningen vaak mensen die nog wel een zak eigen geld hebben en flink kunnen overbieden. Niet alleen rijke ouders die dat voor hun kinderen willen kopen, maar ook beleggers voor wie zo'n bedrag peanuts is. Dat zijn juist de woningen die in extreme gevallen tot 50% boven de vraagprijs weggaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Scr33x0r
Nou, vannacht ons huis op funda gekomen. Ik ben benieuwd wat het straks doet. Wederom straks een N=1 ervaring, maar als ik zo om ons heen kijk en zie hoe hard het blijft gaan is er nog weinig echt zichtbaar van een invloed op de huizenmarkt.

Volgende week zal ik wel een kleine update doen van de cijfers :-)

[Voor 12% gewijzigd door Scr33x0r op 15-05-2020 16:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Scr33x0r schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:
Nou, vannacht ons huis op funda gekomen. Ik ben benieuwd wat het straks doet. Wederom straks een N=1 ervaring, maar als ik zo om ons heen kijk en zie hoe hard het blijft gaan is er nog weinig echt zichtbaar van een invloed op de huizenmarkt.

Volgende week zal ik wel een kleine update doen van de cijfers :-)

En voor wie geinteresseerd is: knip
Goed om te zien dat ik niet de enige ben die serieus aan het opruimen isgeweest voor de Funda fotograaf. Leuk huis maar Ede is voor mij te ver weg.

Mocht je in je nieuwe huis geen plek hebben voor die race simulator dan wil ik hem wel van je krijgen.

[Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 15-05-2020 16:24. Reden: Link in quote op verzoek verwijderd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:14
Leuk huis, maar niet echt heel bijzonder, een 13 in een dozijn rijtjeshuis (no offense, nederland staat er vol mee, vandaar ook de 13 in een dozijn, ze zijn gewild). Leuke gameset op zolder trouwens! En netjes opgeruimd.
Waar ga je heen verhuizen?

Maar 317k voor Ede (toegegeven, netjes en nieuw huis, weinig energie nodig om warm te worden) vindt ik veel, maar zal ongetwijfeld marktconform zijn. Wil je de orginele aankoopprijs ook delen, inclusief meerwerk (neem aan dat je het als nieuwbouw hebt gekocht), ben wel benieuwd naar welke overwaarde je hebt gecreeerd (mag ook na verkoop of via pm).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• saralie
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 08-05 14:47
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:47:
Dan zou ik op zijn minst wel een professionele fotograaf inhuren. Sommige fotoseries zijn om te huilen zo slecht, daarbij straalt het amateurisme er vanaf en dat zijn dan ook vaak van die doe-het-zelf internetmakelaars.
Het is inderdaad vaak bedroevend, zelfs bij 'professionals'. Deze woning DIY verkoopsite met tips heeft me goed geholpen bij mijn verkoop vorige zomer.

Maar in de praktijk is het +100 foto's nemen om er hopelijk 10 goede aan over te houden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:14
CrazyOne schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:43:
Leuk huis, maar niet echt heel bijzonder, een 13 in een dozijn rijtjeshuis (no offense, nederland staat er vol mee, vandaar ook de 13 in een dozijn, ze zijn gewild). Leuke gameset op zolder trouwens! En netjes opgeruimd.

Maar 317k voor Ede (toegegeven, netjes en nieuw huis, weinig energie nodig om warm te worden) vindt ik veel, maar zal ongetwijfeld marktconform zijn. Wil je de orginele aankoopprijs ook delen, inclusief meerwerk (neem aan dat je het als nieuwbouw hebt gekocht), ben wel benieuwd naar welke overwaarde je hebt gecreeerd (mag ook na verkoop of via pm).
Ik vind het nog wel meevallen voor het aantal meters, 2300 per meter. Naar mijn mening heeft Ede veel goede uitvalsmogelijkheden, goede OV en Autobereikbaarheid, en een prima voorzieningenniveau. Ik begrijp eigenlijk niet waarom de prijzen in Ede zo veel lager liggen als in Veenendaal, de plaats naast Ede. Daar gaan dezelfde huizen voor 2600 a 2800 per meter, terwijl Veenendaal m.i. een stuk minder locatievoordelen lijkt te hebben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Scr33x0r
@CrazyOne Eens hoor, het is een relatief "standaard" huis, de beukmaat is 6meter en daardoor dus 5.76 breed binnen. Das breder dan de meeste hier in de buurt met 5.40. Dat zie je dan ook wel terug in dingen als de keuken en gewoon uberhaupt de ruimte, je wint het ook op alle verdiepingen terug.

We hebben best lang lopen nadenken over de vraagprijs en ik vond het lastig om die te bepalen. Een jaar geleden, toen we aan het kijken waren naar iets anders, hadden we het eerst over 290-295. Nu een jaar later dus 317.5. Is het veel? Mwoah, het is rond de 2300 per m2, moet je daar naar kijken? Afwerkingsniveau etc speelt allemaal mee in dat soort afwegingen. In de achterhoek betaal je voor iets vergelijkbaars ook al gauw 340k.

We hebben naar huizen gekeken hier in de wijk, die waren wat kleiner en wat ouder en liggen aan doorgaande weg:

https://www.funda.nl/koop...s-41647497-kranenburg-60/ => Verkocht voor volgens mij 265
https://www.funda.nl/koop...s-41774646-kranenburg-40/ => Dacht ergens boven de 280
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41738666-kranenburg-38/ => Dacht ook net boven de 280
https://www.funda.nl/koop...2862-boetselaarsburg-1-a/
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-41744428-kranenburg-32/

Allemaal huizen die wat kleiner zijn, wat ouder, geen zonnepanelen etc. Allemaal gemiddelde m2 prijs rond de 2300. Ons huis is met 2250 per m2 volgens mij dan best "reeel" geprijsd.

Daarnaast zijn ze echt op 250m net een nieuwbouw project begonnen, Hollandse Linde. Daar gaat een vergelijkbaar huis qua grootte (tuurlijk VON, nul op de meter en wel incl wanden en vloeren) voor 345-355k! Maar dan heb je wel een "MorgenWonen" huis, waarbij je bijvoorbeeld niet kan kiezen om de badkamer uit te bouwen voor een bad. Daarnaast, met nog 30k krijg je ons huis ook wel 0 op de meter.

Je kan natuurlijk zo opzoeken waarvoor het gekocht is, kaal was de vraagprijs in 2015 196.500 en dan hebben we nog een goede 35k aan meerwerk incl keuken, vloeren en wanden.

@Flipswix Ja ik vind het ook bizar dat Veenendaal zoveel duurder is, Ede heb je naar mijn meningen meer voorzieningen, dichter bij de Veluwe en je het de A30 en A12 ook in de buurt. Mijn woon-werk toen ik hier kocht naar Nieuwegein was ongeveer 35min (ik vertrok vaak wat later). Trein ben je ook met 25min op Utrecht Centraal.

Wat betreft verhuizen, we hebben, wederom, nieuwbouw gekocht, maar in Drenthe :-) 2-onder-1 kap. Dat is pas in januari klaar, mits we geen extra vertragingen krijgen. We hebben besloten om het toch nu al te koop te zetten omdat we een beetje zekerheid wilden. De markt is nog goed, met oog op Corona etc. We gaan wel kijken of we met eventuele kopers eruit komen qua overdrachtsdatum en anders gaan we tijdelijk ergens op een vakantiepark zitten bijvoorbeeld.

[Voor 8% gewijzigd door Scr33x0r op 08-05-2020 10:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Flipswix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:51:
[...]Ik begrijp eigenlijk niet waarom de prijzen in Ede zo veel lager liggen als in Veenendaal, de plaats naast Ede. Daar gaan dezelfde huizen voor 2600 a 2800 per meter, terwijl Veenendaal m.i. een stuk minder locatievoordelen lijkt te hebben.
Het kan beslist een onterecht vooroordeel zijn want ik ben er nog nooit geweest, maar Ede heeft bij mij en waarschijnlijk behoorlijk wat anderen een slechte neem qua criminaliteit en overlast en haalt daarmee relatief vaak het nieuws.

[Voor 3% gewijzigd door MoshiMoshi84 op 08-05-2020 11:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:57
CrazyOne schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:43:

Ede is sinds een paar jaar zeer populair bij mensen uit de Randstad. Die verhuizen naar Ede omdat ze er meer huis krijgen voor hun geld dan in bijvooorbeeld Amsterdam. Ik zou zelf niet willen wonen in Ede, maar als je een gezin hebt, wat betaalbaars zoekt en het een pre vindt dat je de natuur om de hoek hebt liggen, dan snap ik de trek naar het Oosten wel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DutchChelsea schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:44:
[...]

Ede is sinds een paar jaar zeer populair bij mensen uit de Randstad. Die verhuizen naar Ede omdat ze er meer huis krijgen voor hun geld dan in bijvooorbeeld Amsterdam. Ik zou zelf niet willen wonen in Ede, maar als je een gezin hebt, wat betaalbaars zoekt en het een pre vindt dat je de natuur om de hoek hebt liggen, dan snap ik de trek naar het Oosten wel
Ik heb ook in Ede gekeken. Om tot de conclusie te komen dat je dan nog steeds kut woont :P Ben verder naar het oosten gegaan :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 14:57
Crazy D schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:06:
[...]

Ik heb ook in Ede gekeken. Om tot de conclusie te komen dat je dan nog steeds kut woont :P Ben verder naar het oosten gegaan :D
Als rasechte Arnhemmer lijkt me dat een prima beslissing :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DutchChelsea schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:21:
Als rasechte Arnhemmer lijkt me dat een prima beslissing :)
Soort buurman dus. Zit in Duiven. Lekker kwartiertje fietsen tot de Posbank en de Veluwe :9 (had dichter bij gekund maar hadden we teveel concessies moeten doen....).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Scr33x0r
Nou, inmiddels hebben zich op de eerste dag 2 kijkers gemeld, ben benieuwd wat er de komende dagen nog bijkomt. Met de makelaar hadden we al 2 tijdstippen afgesproken waarop ze mochten inplannen. Komende vrijdag en de maandag erop. Dus ik ben benieuwd.

---
Inmiddels 4 kijkers aan het eind van maandag.

[Voor 9% gewijzigd door Scr33x0r op 12-05-2020 09:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ppeterr
  • Laatst online: 18:24
Zo de overdracht is achter de rug hier. Al met al is de verkoop zeer goed verlopen, ondanks de problemen rondom corona. Ik wens iedereen een goed verloop! Succes!

MENTAL SHUTDOWN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 16:17
Wij zitten met een dilemma. Nieuwe woning wordt februari 2021 opgeleverd. Het plan was om in oktober onze huidige woning in de verkoop te zetten. Vrouwlief wilt nu (Corona) eigenlijk al verkopen. Ik heb mij laten vertellen dat hypotheek offertes tot 9 maanden geldig zijn.

Huidige woning is een hoekwoning uit 1972 met 124 m2 woonoppervlakte. Verwachte opbrengst ±€270.000 (regio West-Friesland in Noord-Holland).

Wat is wijsheid; nu te koop zetten of wachten, wie heeft argumenten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Bravertal schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:48:
Wij zitten met een dilemma. Nieuwe woning wordt februari 2021 opgeleverd. Het plan was om in oktober onze huidige woning in de verkoop te zetten. Vrouwlief wilt nu (Corona) eigenlijk al verkopen. Ik heb mij laten vertellen dat hypotheek offertes tot 9 maanden geldig zijn.

Huidige woning is een hoekwoning uit 1972 met 124 m2 woonoppervlakte. Verwachte opbrengst ±€270.000 (regio West-Friesland in Noord-Holland).

Ik zou het van mijn financiële situatie af laten hangen. Kun je een 10% lagere verkoopprijs dan nu financieel aan? Zo ja, kleine risico accepteren. Zo nee, misschien toch de kosten en moeite van verhuizen nemen om niet dadelijk met een groot probleem te zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:46

Hypotheekoffertes tot 9 maanden? Standaard werd bij ons een offerte maar 3 maanden. Verlengen kan maar daar zit dan een boete op van 800 max per maand extra. ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webgangster
Niet alle hypotheekverstrekkers reken extra geld om te verlengen maar standaard is zoiets maar 3 maanden geldig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:29

Wok

Dakloos...

DannyBevers schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Hypotheekoffertes tot 9 maanden? Standaard werd bij ons een offerte maar 3 maanden. Verlengen kan maar daar zit dan een boete op van 800 max per maand extra. ;(
Hangt heel erg af van de hypotheekverstrekker. Bij Argenta bijvoorbeeld, is de offerte standaard 3 maanden geldig, maar kun je kosteloos laten verlengen naar 1 jaar. Keerzijde is wel dat áls je na die eerste drie maanden alsnog besluit niet in te gaan op de offerte, dat je dan een 'boete' van €500 moet betalen.

(zo is het bij mij gegaan in ieder geval: hypotheekaanvraag e.d. vlak voor de jaarwisseling reeds geregeld, maar de overdacht is pas a.s. vrijdag, dus meteen de 'gratis' verlenging van de offerte aangevraagd)

In Memoriam: Tijn Kolsteren (2010-2017) :'(
LAK door Tijn - Doneer aan Stichting Semmy!
D90 | 18-105/3.5-5.6 VR | 30/1.4 | 70-200/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koendt
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:10
Rabobank plus offerte is 1 jaar geldig. Maar je moet wel een bijzonder huis of lage prijs hebben wil iemand in deze tijd een huis kopen waar ze pas volgend jaar in kunnen (nieuwbouw als uitzondering).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21:06
Ik kom even dit topic binnen gewandeld. Vandaag makelaars over de vloer gehad.

Bottom line: ik (we) moeten zoveel shit opruimen nog :')
Wat een drama.... ;(

Over makelaars: daarin nogal verschillen. De ene is vrij conservatief, de andere juist innovatief
Denken jullie dat een filmpje en fancy 3D plattegronden, online kijken, online veilingen echt meerwaarde is voor een standaard tussenwoning (platdak), 100m2, zonder iets speciaals? het kost veel tijd/energie om alles te regelen daarvoor + extra kosten.

Of meer de traditionele weg bewandelen dus goed Funda foto's/ Facebook? Wel met styliste voor de goede foto's!

Hoi :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoshiMoshi84
Shadow_Agent schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:18:
Ik kom even dit topic binnen gewandeld. Vandaag makelaars over de vloer gehad.

Bottom line: ik (we) moeten zoveel shit opruimen nog :')
Wat een drama.... ;(

Over makelaars: daarin nogal verschillen. De ene is vrij conservatief, de andere juist innovatief
Denken jullie dat een filmpje en fancy 3D plattegronden, online kijken, online veilingen echt meerwaarde is voor een standaard tussenwoning (platdak), 100m2, zonder iets speciaals? het kost veel tijd/energie om alles te regelen daarvoor + extra kosten.
Als je alle opties van Funda gebruikt (video, plattegronden, 3D) kom je hoger in de zoekresultaten. Alleen al om die reden zijn die opties denk ik al gauw de moeite waard. Zou ook niet veel mogen kosten, na het opmeten en opnemen gebeurt het uitwerken meestal in Polen of op de Filipijnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
Inmiddels hebben de kopers de financiering rond en dus is onze woning definitief verkocht. Kreeg nog wel even spanning omdat ik tot 3x toe een week uitstel heb moeten geven op het financieringsbeding. Heb meermaals tussentijds met de hypotheekadviseur van de kopers overlegd en erop vertrouwd dat het procedureel was. Ik had namelijk wel gezien dat het financieringsbeding een ton lager was dan de koopprijs. Ik besloot de gok te wagen dat aankoopmakelaar en hypotheekadviseur nu na tekenen koopcontract net als ik belang hadden om de deal rond te maken. Pakte gelukkig goed uit, maar dat de aankoopmakelaar het taxatierapport twee volle weken had laten liggen, vind ik niet voor hem pleiten.

Dat was dus wel een vervelend staartje van ons avontuur als de verkopers van ons eigen huis. Verkocht via Jaap.nl met daarin professionele foto's (aanrader) en plaatsing op Funda. We hadden het huis veel leger gemaakt, alle zooi eruit even. Huis met 309k vraagprijs laag in de markt gezet. Daarna bijna 40 bezichtingen afgedraaid in twee dagen. Killing. Zaterdag sluiting bezichtiging, tot woensdag de tijd gegeven om biedformulier in te vullen en daar 20 biedingen op ontvangen. De hoogste 6 die redelijk bij elkaar in de buurt nog 24 uur gegeven voor een eindbod en die vrijdag de knoop doorgehakt. Huis ruim 15% boven de vraagprijs verkocht. Bezichtigingen en bieding pre Corona, koopcontract en genoemd financieringsbeding post Corona.

De kopers kwamen met een aankoopmakelaar waarbij hun financiële situatie al was doorgerekend. Kan een voordeel zijn. Aankoopmakelaar gaf aan dat we het te laag in de markt hadden gezet. Aan de andere was dat wel hetgeen bezoekers genereerde.

Tegengevallen: te koop prijs bepalen, gedoe achteraf met beding, zooi opruimen.
Meegevallen: procedure, koopcontract opstellen, biedingsproces, overeengekomen prijs in relatie tot andere verkopen in de buurt.

Misschien is de grootste aanrader om het biedingsproces vooraf goed uit te denken. Ook met de vele biedingen hadden wij als verkopers steeds de regie; wij bepaalden het proces. Natuurlijk is dat met minder bieders anders en minder hectisch, maar ook dan zou ik dat doen. Scheelt veel stress.

Zou ik de volgende keer een makelaar inschakelen? Het hangt ervan af. In een kopersmarkt of met speciaal pand waarschijnlijk wel. Met ons goed te taxeren 12 in een dozijn rijtjeshuis in een verkopersmarkt? Mwah dan zie ik minder toegevoegde waarde.

• webgangster
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Als je alle opties van Funda gebruikt (video, plattegronden, 3D) kom je hoger in de zoekresultaten. Alleen al om die reden zijn die opties denk ik al gauw de moeite waard. Zou ook niet veel mogen kosten, na het opmeten en opnemen gebeurt het uitwerken meestal in Polen of op de Filipijnen.
Ja joh is dat zo? Weet je ook waarom je dan beter in de zoekresultaten komt? Ik dacht dat de zoekresultaten op basis van binnenkomst gesorteerd waren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:51
webgangster schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:01:
[...]

Ja joh is dat zo? Weet je ook waarom je dan beter in de zoekresultaten komt? Ik dacht dat de zoekresultaten op basis van binnenkomst gesorteerd waren.
Nee je moet aan een aantal criteria voldoen om hoog te staan en te blijven, zoals mijn makelaar uitlegde:
- foto's
- plattegrond
- video/3d
Zijn allemaal nodig om uberhaupt bovenaan te komen, laat je 1 van deze weg, val je automatisch naar beneden als andere advertenties daar wel aan voldoen. Mijn makelaar had dat goed door, al zijn huizen stonden altijd in top 5, huizen van andere makelaar stonden altijd veel lager, die had het blijkbaar niet door hoe het werkte op Funda ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005

Don Quijote

El Magnifico

Logisch ook. Funda vraagt geld voor ieder van deze opties; het is dan ook in hun belang om er voor te zorgen dat die opties ook afgenomen worden.

Ik ben overigens benieuwd of zo’n panorama foto ooit wel eens heeft geholpen bij een verkoop.... de kwaliteit is rampzalig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:04
Wij hebben ons vakantiehuis te kopen staan.
Wij hebben geen vertrouwen in onze makelaar, hij is erg laconiek en nog vele andere argumenten gebaseerd op het verleden.
Maar gezien de zakelijke overeenkomst moeten we het er mee doen... :|

Afgelopen zaterdag 10 bezichtingen gehad. En zelf uitgevoerd vanwege bovenstaande.
Daarbij verwezen naar de makelaar voor de financiële zijde. Maar ondanks dat hebben de mensen toch whatsapp contact gehouden met ons.

Er zijn 4 partijen die elkaar aan het overbieden zijn geweest, direct op de kijkdag.
Deze informatie hebben we van onze bieders, niet van de makelaar.
Wij hebben besloten verder te gaan met een bepaalde partij. Dit hebben we zondag besloten.
Het is nu woensdag en de makelaar heeft ons en de potentiele kopers nog niet teruggebeld,.
Ondanks telefonische verzoeken van beide zijden aan zijn secretaresse.
Het zal hem wel te goed gaan... 8)7

Ongelofelijk :( .

Wij wachten nog 1 dag en nemen dan geven wij zelf akkoord naar de potentiële kopers...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 16:10
Crazy D schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Soort buurman dus. Zit in Duiven. Lekker kwartiertje fietsen tot de Posbank en de Veluwe :9 (had dichter bij gekund maar hadden we teveel concessies moeten doen....).
dan fiets je wel erg snel :9

• Rubbergrover1
MoshiMoshi84 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Is dit niet eerder het verschil tussen Funda basis en Funda compleet? Dat je met compleet automatisch hoger komt, maar niet noodzakelijk al die opties werkelijk hoeft te doen?

Zelf vind ik vooral goede foto's en een duidelijke plattegrond belangrijk en eigenlijk ook noodzakelijk. Video en 3d bekijk ik bijna nooit, eigenlijk alleen als de plattegrond en 2d plattegrond onduidelijk zijn of vragen opleveren.

Ik zou daarom eerder meer geld uitgeven aan betere foto's en een goede plattegrond.

• Scr33x0r
barry86 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:19:
Wij hebben ons vakantiehuis te kopen staan.
Wij hebben geen vertrouwen in onze makelaar, hij is erg laconiek en nog vele andere argumenten gebaseerd op het verleden.
Maar gezien de zakelijke overeenkomst moeten we het er mee doen... :|

Afgelopen zaterdag 10 bezichtingen gehad. En zelf uitgevoerd vanwege bovenstaande.
Daarbij verwezen naar de makelaar voor de financiële zijde. Maar ondanks dat hebben de mensen toch whatsapp contact gehouden met ons.

Er zijn 4 partijen die elkaar aan het overbieden zijn geweest, direct op de kijkdag.
Deze informatie hebben we van onze bieders, niet van de makelaar.
Wij hebben besloten verder te gaan met een bepaalde partij. Dit hebben we zondag besloten.
Het is nu woensdag en de makelaar heeft ons en de potentiele kopers nog niet teruggebeld,.
Ondanks telefonische verzoeken van beide zijden aan zijn secretaresse.
Het zal hem wel te goed gaan... 8)7

Ongelofelijk :( .

Wij wachten nog 1 dag en nemen dan geven wij zelf akkoord naar de potentiële kopers...
Wat een nare ervaring. Ik ben gelukkig relatief tevreden met onze makelaar, maar ik vind ook wel dat ze zich er makkelijk afmaken tegenwoordig. Een huis verkoopt zichzelf redelijk in deze tijd, dus waarom nog moeite doen toch? Met courtages van 1-1.5% levert die paar duizend euro extra de makelaar natuurlijk amper wat op. Begint een beetje op recruitment praktijken te lijken die in onze development wereld vast redelijk bekend klinken? :-)
Rendeert dat nog wat, zo'n vakantiehuis? Reden dat ik het vraag is omdat wij zelf aan het kijken zijn.

Wij hebben ongeveer dezelfde tijdlijnen en hadden hetzelfde in gedachten, zie hierboven, die van ons staat dus inmiddels te koop. Wij konden die 10% zakken prima hebben, maar kiezen dan liever voor om tijdelijk ergens iets te huren, of dus eventueel zelf een vakantiewoning te kopen (vandaar mijn vraag aan @barry86) en daar eerst tijdelijk wonen om hem daarna te verhuren.

Wij hebben in die zin gekozen voor eieren voor ons geld, we moeten nog met potentiele kopers natuurlijk kijken wat eruit komt qua opleverdatum. Een eventuele terughuurovereenkomst is wellicht ook mogelijk. Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Als je het risico durft te nemen, dan prima, zo niet, zet hem dan te koop. Je kan ook vast nu foto's laten maken door je makelaar, teksten schrijven etc en alles klaar laten zetten en dan zelf beslissen wanneer je hem online gooit.

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13:41
Martinusz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:05:
[...]

Nee je moet aan een aantal criteria voldoen om hoog te staan en te blijven, zoals mijn makelaar uitlegde:
- foto's
- plattegrond
- video/3d
Zijn allemaal nodig om uberhaupt bovenaan te komen, laat je 1 van deze weg, val je automatisch naar beneden als andere advertenties daar wel aan voldoen. Mijn makelaar had dat goed door, al zijn huizen stonden altijd in top 5, huizen van andere makelaar stonden altijd veel lager, die had het blijkbaar niet door hoe het werkte op Funda ;)
Het zal best bijdragen allemaal, dat geloof ik zeker. Een huis dat zeer gewild is verkoopt, met of zonder al die opties, sowieso wel. Maar het geeft je waarschijnlijk meer potentiële kopers.
Zelf heb ik filters aan staan op Funda: gebied, prijs range, nieuwste eerst.
Zo zie je toch elke dag de nieuwe bovenaan komen, of ze nu wel of geen fancy 3D tekeningen hebben :) Maar ik denk ook dat veel mensen dergelijke filters niet instellen.

• 7o9
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:05:
[...]
Dat kreeg ik ook te horen van mijn verkoopmakelaar. Dus ik heb al die dingen laten doen.

Mijn appartement staat sinds gisterenavond online, staat op pagina 11 voor de stad voor alles wat 'beschikbaar' is.

Moet nogal wat filters toevoegen voordat ik in de buurt van bovenaan kom.

Maar goed, blijkbaar is er voldoende aandacht, we gaan het zien.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:04
Scr33x0r schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Rendeert dat nog wat, zo'n vakantiehuis? Reden dat ik het vraag is omdat wij zelf aan het kijken zijn.

[...]
Ja en nee.
Met de ervaring van 6 (vakantie)woningen in diverse landen(waaronder ook NL) kan ik alleen maar zeggen dat er zeer veel variabele factoren zijn die het rendabel kunnen maken of niet.
Voor ons is het over de grote linie rendabel als een investering in je pensioen. Niet om er rijker van te worden.

Als het laatste het speerpunt is, dan kunnen de investeerders nog wel eens flink op hun neus vallen.
Er zijn namelijk heel veel 'negatieve' zaken te benoemen, die vaak allemaal worden weggepoetst door de roze bril van een 'vakantiehuis'.
Maar ik ben bang dat ik dan dit topic ga kapen.

[Voor 20% gewijzigd door barry86 op 13-05-2020 10:34]

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
7o9 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Dat kreeg ik ook te horen van mijn verkoopmakelaar. Dus ik heb al die dingen laten doen.

Mijn appartement staat sinds gisterenavond online, staat op pagina 11 voor de stad voor alles wat 'beschikbaar' is.

Moet nogal wat filters toevoegen voordat ik in de buurt van bovenaan kom.

Maar goed, blijkbaar is er voldoende aandacht, we gaan het zien.
Ik noemde een paar criteria die ik nog zo weet, er waren er volgens mij nog een paar.
En mijn makelaar had het prima door blijkbaar, al zijn huizen staan constant bovenaan in funda zonder filters 8)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• 7o9
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Ik noemde een paar criteria die ik nog zo weet, er waren er volgens mij nog een paar.
En mijn makelaar had het prima door blijkbaar, al zijn huizen staan constant bovenaan in funda zonder filters 8)
Dan is het zijn schuld dat ik zover weg zak!

Het lijkt niet echt een probleem te zijn. Om kwart over negen (kantoor gaat om negen uur open) belde hij al dat hij 20 afspraken heeft voor een bezichtiging.

• Raimundus
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03-06 13:39

Nieuwe huis in de Waterweide?

• Bravertal
  • Laatst online: 16:17
Raimundus schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:33:
[...]

Nieuwe huis in de Waterweide?
Heerenweide

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maar als je nieuwe woning feb 2021 wordt opgeleverd, heb je de hypotheek daarvoor nu toch al geregeld? Dat staat los van verkoop van je huidige woning.
Niemand kan de markt voorspellen. Niemand weet hoe de markt er over 4 maanden uitziet. Dat is gewoon een gok. En degenen die het zeker weten te weten, zeggen dat niet hier maar gaan investeren :P Kan over 4 maanden 250 waard zijn, maar ook 290.

Nadeel van nu te koop zetten, is dat er iemand interesse kan hebben maar niet wil wachten tot volgend jaar. Dan moet je huisvesting overbruggen en tenzij je familie of vrienden hebt waar je terecht kunt, is tijdelijke huur altijd duur. Als je om die reden een bod niet accepteert omdat mensen eerder in de woning willen dan volgend jaar, heb je kans dat over 6 maanden iedereen die je huis bekijkt op Funda zegt: er zal wel iets mee zijn als het zolang te koop staat.

Tussenvorm: kijken of een makelaar je woning wel te koop wil zetten in de 'interne systemen' zodat andere makelaars het al wel kunnen zien (aankoopmakelaars bijvoorbeeld) maar nog niet op Funda plaatsen. En als er in augustus nog geen serieus bod is, dan pas op Funda plaatsen.

Voordeel van nu te koop zetten: als iemand het wil ben je er vanaf. Niets zo vervelend als straks in december of januari nog steeds met dit huis zitten.... (maar, dan moet je mogelijkheden hebben om eventueel een paar maanden ergens anders te vertoeven).

• masterq13
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:54
Hoi allemaal,
Ook ik ben van plan binnenkort mijn appartement te koop te zetten met een verwachte verkoopprijs van 187.500 tot 195.000 en ik heb tot nu toe 2 makelaars over de vloer gehad en morgen komt er nog een. nu is mijn vraag wat vinden jullie van de voorstellen tot nu en zien jullie nog onderhandelingsruimte qua courtage? of zijn dit reële prijzen? verder heb ik hun ook gevraagd wat mogelijkheden zijn zijn op een pakketkorting als ik hun ook als aankoop makelaar neem

Makelaar 1:Vraagprijs van 192.500 met een courtage van 1,85 % met een minimum van 3500 euro en nog 695 euro voor het presentatiepakket. voor de aankoop wordt er een een prijs gevraagd van 2250 euro + 15% van het verschil tussen de vraagprijs en de gerealiseerde koopsom indien deze lager ligt dan de vraagprijs. vooralsnog geen pakketkorting

Makelaar 2: Vraagprijs 187.500 met een courtage van 1.6% bij verkoop tot de VP. bij een hogere verkoop komt er 10% van de meer opbrengst bij. het presentatiepakket kost hier 599 euro.Voor de aankoop word er een prijs van 2350 euro gevraagd. deze prijzen zijjn inclusief pakketkorting normaal is de courtage 1,85% en aankoop 2750.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

@masterq13 Zonder verdere details te weten is het moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen.

De meningen zullen ongetwijfeld verdeeld zijn maar er vanuitgaande dat je in een courante regio zit vind ik het veel geld. Je moet ervanuit gaan dat in de huidige markt (óók tijdens de coronacrisis) een appartement in die prijsklasse zichzelf verkoopt, maar nogmaals: ik ga er dan wel gemakshalve even vanuit dat je niet in de kop van Groningen zit met je woning...

• masterq13
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19:54
@Harrie_ Het gaat om een appartement in de regio Alkmaar. Ik heb ook nog de optie van een internet makelaar in het achterhoofd. maar vraag me dan altijd of ik dan het zelfde resultaat krijg als een echte makelaar. het is misschien goedkoper maar de makelaar haalt misschien uiteindelijk wel een beter netto resultaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

masterq13 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:55:
@Harrie_ Het gaat om een appartement in de regio Alkmaar. Ik heb ook nog de optie van een internet makelaar in het achterhoofd. maar vraag me dan altijd of ik dan het zelfde resultaat krijg als een echte makelaar. het is misschien goedkoper maar de makelaar haalt misschien uiteindelijk wel een beter netto resultaat.
Ik denk zelf dat dat wel meevalt, zeker met een courante woning in een courante regio. Dan komen er gewoon veel potentiële kopers op af en krijg je dus veel biedingen. Wanneer bij een 'gewone' makelaar 6 biedingen boven de vraagprijs terechtkomen zal deze (net als de internetmakelaar) hooguit de bieders nog eenmalig de kans geven om een eindbod uit te brengen en daarna is het in feite een gedane zaak. Echt verschil zit daar niet tussen behoudens dat je zelf de bezichtigingen zult moeten doen.

Bij een slechtere markt of minder potentiële kopers (hogere prijsklasse) kan een gewone makelaar wel meerwaarde bieden, maar bij een courant appartement in die prijsklasse is het m.i. gewoon zorgen voor een goede zichtbaarheid op internet (lees: Funda), de kopers komen dan vanzelf...

• Crazy D

Crazy D

masterq13 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:41:
Makelaar 1:Vraagprijs van 192.500 met een courtage van 1,85 % met een minimum van 3500 euro en nog 695 euro voor het presentatiepakket. voor de aankoop wordt er een een prijs gevraagd van 2250 euro + 15% van het verschil tussen de vraagprijs en de gerealiseerde koopsom indien deze lager ligt dan de vraagprijs. vooralsnog geen pakketkorting
Komt ie het voor dat geld ook zelf helemaal spik en span schoonmaken en zo?
Mijn appartement (verkoopprijs 282.000) heb ik bijna 3650 voor mogen aftikken, 1% van de verkoopprijs + kosten fotograaf. Hadden trouwens dacht ik 1,21% afgesproken maar die 3650 is wat er naar de notaris is verstuurd. Denk dat het dan 1,21% van zijn adviesverkoopprijs is (die was 275000).
Voor een appartement in jouw prijsklasse vind ik een minimum van 3500 + 695 euro wel heel veel eigenlijk. Maar goed ben geen expert in makelaarsprijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MoshiMoshi84
masterq13 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:41:voor de aankoop wordt er een een prijs gevraagd van 2250 euro + 15% van het verschil tussen de vraagprijs en de gerealiseerde koopsom indien deze lager ligt dan de vraagprijs.
Hier zou ik nooit in mee instemmen. Een aankoopmakelaar heeft nul invloed op of de vraagprijs te hoog of te laag is en het is dus raar om daar de vergoeding van af te laten hangen. De hoogte van een bod zou af moeten hangen van hoe graag je een woning wilt kopen en de marktwaarde, daar heeft een vraagprijs weinig mee te maken. Het is ook geen ‘prestatie’ van een aankoopmakelaar om een woning onder de vraagprijs gekocht te krijgen, de koper zal meestal gewoon voor het hoogste bod kiezen.

Het creëert ook nog een verkeerde prikkel voor een aankoopmakelaar om woningen te suggereren met een te hoge vraagprijs, en biedingen die laag zijn als je een woning heel graag wilt kopen waardoor een woning aan je neus voorbij kan gaan.
Pagina: 1 ... 73 ... 76 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True