naitsoezn schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:43:
[...]
"Tot aan de notaris" is een beetje dubbel, want in een aantal regio's zit je twee keer bij de notaris: Eén keer om de koopovereenkomst te tekenen, en één keer om de overdracht te regelen. Als de makelaar de eerste situatie bedoelt, dan heb je weinig nog te verwachten van de makelaar behalve een notaris zoeken maar ik denk dat je dit beter zelf kunt doen ivm grote verschillen in kosten tussen de notarissen

Wat had je anders nog precies verwacht / gehoopt van de makelaar?
Harrie_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:39:
@barry86, dat is een lastige want 'tot aan de notaris' is natuurlijk iets anders dan 'tot en met de notaris'. Maar wat verwacht je precies van de makelaar in deze? Waar loop je tegenaan en waar zou je zijn hulp bij willen; als je die vraag concreet kunt maken kun je het de makelaar natuurlijk ook gewoon vragen?
Edit: Ons belang is dat hij de organisatie/ documentatie begeleiding opzich neemt richting de notaris.
In dit geval hebben wij een huis verkocht in DL met een NL makelaar.
Wij hebben gezocht naar kopers op de NL markt met een NL makelaar die contacten heeft in DL.
Waarom? Omdat wij dan geen zorgen hebben over de Duitse notariële bijkomende/begeleidende zaken.
In de mondelinge gesprekken met de NL makelaar is aangegeven dat bij verkoop zijn DL contacten het zouden begeleiden. Dit is niet verder verdiept en/of vastgelegd.
Er is een standaard NL verkopers/makelaar overeenkomst getekend met 2% courtage. Ze zijn aangesloten bij de NVM.
Nu puntje bij paaltje komt trekt de makelaar na de mondelinge overeenkomst de keutel in en hebben wij een schrijven ontvangen met de verkoopbemiddeling en dat de verkopende partij zelf de notaris en alles er om heen mag gaan regelen.
Uiteraard eerst mondeling geprotesteerd en daarbij heeft de makelaar aangegeven zijn Duitse contacten kan aanroepen, wat gewoon een willekeurige Duitse makelaar is. Maar dit extra geld kost (5% koopsom)
Uiteraard gaan wij hier niet mee akkoord.
Wij zijn ons nu schriftelijk aan het uitzoeken of wij hem, aan de volgens NVM makelaardij regels, kunnen houden. Waarin gezegd wordt:
- Advies geven over en het opstellen van de (koop- of huur)overeenkomst;
-Het begeleiden bij de afwikkeling van de (ver)koop en (ver)huur.
- Bij een opdracht tot bemiddeling is de opdracht vervuld als de koop- of huurovereenkomst door beide partijen is ondertekend. De makelaar moet u dan nog wel bij de afwikkeling begeleiden.
Maar nog steeds vind ik het 'vaag' en zoek ik zoveel mogelijk informatie om mijn positie en mening te versterken. Daarin is jullie mening erg welkom.
[
Voor 4% gewijzigd door
barry86 op 14-05-2020 10:42
]