Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 69 ... 201 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
In 2 dagen, 4 makelaars over de vloer gehad. Ik heb deels mijn keuze op uitnodiging moeten maken op wat ik op het internet over hun had gevonden. Het leuke is, dat er eigenlijk 4 verschillende type's over de vloer zijn gekomen. Van vlotte kerel, tot strak in het pak en toch verschillende soorten strategie aangehoord.

De keuze is gemaakt, best spannend allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@ppeterr Waar ben je uiteindelijk voor gegaan dan en waarom?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Harrie_ schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:20:
@ppeterr Waar ben je uiteindelijk voor gegaan dan en waarom?
Ik ben gegaan voor een makelaar uit het dorp zelf. Ik had er ook 2 van buiten de streek uitgenodigd, om zo een compleet beeld te krijgen van de markt positie. De makelaar uit het dorp blijkt bekend met het bouw traject van 5 jaar geleden van het pand. Tevens is er eerder zaken gedaan met hun in de familie bij ons.

Maar dat terzijde, deze makelaar was in eerste instantie niet mijn eerste keuze. Wat wel mee hielp is dat het idee om de woning in de verkoop te zetten geheel aansluit met hoe ik er over denk. De andere makelaars gaven aan het pand markt conform te positioneren in prijs, met ruimte naar boven voor marktwerking. Aangezien er de eerste paar dagen al veel animo blijkt voor het pand, kiezen wij ervoor om hem direct hoog in de prijs aan te bieden. Met alsnog grote kans op een marge naar boven. Ofwel kort door de bocht: maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:33
Zo wij gaan ook de gekte van de verkoopmarkt in. Woning is net op Funda gepubliceerd.

Binnen 1,5 uur 600x gevonden en 160x bekeken volgens de statistieken. Gaat om een appartement net buiten Amsterdam.

De huizenmarkt is wat mij betreft volkomen achterlijk. Maar ik profiteer er graag van. Dan kan ik m'n nieuwe woning naar wens verbouwen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Malfunctions op 27-02-2020 06:59 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Malfunctions schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:34:
Zo wij gaan ook de gekte van de verkoopmarkt in. Woning is net op Funda gepubliceerd.

Binnen 1,5 uur 600x gevonden en 160x bekeken volgens de statistieken. Gaat om een appartement net buiten Amsterdam. De vraagprijs ligt hoger dan waar ik van had durven dromen toen we het 4 jaar geleden kochten, maar stiekem verwacht ik toch dat er nog aardig wordt overboden.

De huizenmarkt is wat mij betreft volkomen achterlijk. Maar ik profiteer er graag van. Dan kan ik m'n nieuwe woning naar wens verbouwen. ;)
Rijd je een citroen ? :) Succes met je verkoop. Dat zal vlot gaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@ppeterr dat heb je snel gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Funda is het nieuwe facebook he :)

Maar wat ik zo snel zie, is dat je buren het eind vorig jaar binnen 2 weken verkocht hebben. Hun pand was dan wel 20 meter groter, maar qua setting gelijkwaardig. Dat van jou ziet er ook keurig uit. Weet je waar hun het toen verkocht voor hebben ? Ik schat ruim 100k meer. Dus jij kan nog wel wat verwachten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Ik weet alleen dat mijn directe buren het afgelopen week verkocht hebben. Was binnen een week weg. Weet nog niet voor wat uiteindelijk.

De buren daarnaast hebben het eind vorig jaar verkocht. Die hadden ruim 10m2 minder en is voor bijna onze vraagprijs weggegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 17:55
mddd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:13:
[...]

Welke ontbindende voorwaarden hebben we het hier over? Financiering? Ik begrijp uit je eerdere reactie dat om een afgewezen financiering gaat? Dan moet je er inderdaad ernstig rekening mee houden dat je een nieuwe koper moet zoeken want als de ene bank afwijst dan doet de ander dat waarschijnlijk ook.

In principe is het aflopen van de voorwaarden natuurlijk in jouw voordeel. Je moet een keer zekerheid hebben immers. Daar is die datum voor bedoeld- als deadline voor de koper om zijn zaakjes in orde te hebben.

Ik denk dat het in principe ook nog wel mogelijk moet zijn om -met toestemming van de koper dan- je woning alweer in de markt te zetten, maar met de afspraak dat de koper het recht heeft alsnog te kopen tegen bepaalde voorwaarden (ik denk dan aan: in elk geval financiering rond, en afspraak over leveringsmoment). Dus officieel ontbindt je de voorlopige overeenkomst dan, maar je laat een achterdeurtje open om snel weer tot zaken te komen.

Je hoeft dan niet per se langer te wachten maar kunt toch de koper nog kans geven om het rond te krijgen zonder dat jij stil hoeft te zitten toch.
Het ging idd om de financiering , maar iets complexer dan een afwijzing van geen hypotheek .
Koper heeft zojuist gebeld met de mededeling dat morgen het voorbehoud verloopt en we over 2 weken gewoon gaan passeren *O*

De laatste weken waren best nog spannend als de koper met zulke berichten komt .
Gelukkig hebben we dit gehad en gaan we volgende week de spullen inpakken en wegwezen oOo

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 12:50
Huispedia:
iemand idee bij betrouwbaarheid huispedia? Mijn eerste ervaring zojuist:

Ik maak een profiel aan en direct (1 sec) zijn er profielbezoek statistieken beschikbaar, exotische cijfers mag ik wel zeggen:
- 2 bezoekers vandaag, 5 totaal (3 uit een andere ruimte/tijddimensie?),
- 56%Vrouw, 44% man (gerekend met percentage hermafroditia?),
- leeftijd 39% tussen 25-34 , 16% 35-44, 20% 45-54, 26% 55-64 jaar (ik geef het op),
- 70% uit stad#1, 10% stad#2, enz
Wat zegt dit over betrouwbaarheid bezoekersstatistieken?

Geen opgave eigen grond, erfpacht of duokoop. En dat komt allemaal voor bij mij in de buurt, dus grote koopprijsverschillen tussen gelijksoortige woningen op basis waarvan mijn woningwaarde geschat wordt.
Wat zegt dit over betrouwbaarheid waardeindicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
benme schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:29:
Die statistieken kunnen ze prima verzamelen voordat jij een profiel hebt aangemaakt en je adres hebt geclaimed. Dus dat is niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 09:36

Kju

Huispedia:

Ik maak een profiel aan en direct (1 sec) zijn er profielbezoek statistieken beschikbaar, exotische cijfers mag ik wel zeggen:
- leeftijd 39% tussen 25-34 , 16% 35-44, 20% 45-54, 26% 55-64 jaar (ik geef het op),

Geen opgave eigen grond, erfpacht of duokoop. En dat komt allemaal voor bij mij in de buurt, dus grote koopprijsverschillen tussen gelijksoortige woningen op basis waarvan mijn woningwaarde geschat wordt.
Tenzij er ergens nadrukkelijk vermeld is dat zij de waarden baseren op daadwerkelijke transactieprijzen zou ik alles met een korreltje zout nemen. Het is gewoon een leadgenerator die ook nog wat verdient met affiliate links. Jij bent dus het product :+

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 17:48
Huispedia:

Maar wat wil je er eigenlijk mee :?
Als je wilt weten wat je huis waard is in verkoop, dan laat je toch een makelaar langskomen?
Of je vraagt bij het kadaster de laatste verkoopprijzen op van vergelijkbare huizen?

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 02-03-2020 15:34 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:27
Verkopers, wat hebben jullie liever? Een koper met aankoopmakelaar of een koper zonder verkoopmakelaar maar biedt 3k meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Mét makelaar duidt in beginsel op een serieuzere koper. Maar als een bod eenmaal gedaan is ligt het wat mij betreft aan de bijkomende voorwaarden/voorbehouden.

3k extra weegt meestal niet op tegen geen voorbehoud van financiering. Maar dat ligt er ook aan hoe snel je het als verkoper rond wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 17:17
FastFox91 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:27:
Verkopers, wat hebben jullie liever? Een koper met aankoopmakelaar of een koper zonder verkoopmakelaar maar biedt 3k meer.
Wat zijn je overwegingen zelf? Persoonlijk zou het me niets uitmaken. Als er maar zo snel mogelijk getekend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 13:01

Zeeuw

5.6

Zijn het de verkopers die de open huis tijden bepalen? Het valt me op dat die tijden op onmogelijke tijdstippen gehouden worden. Dinsdag ochtend tussen 10:00 - 11:00 bijvoorbeeld. Daar moet ik als chauffeur gewoon een hele dag vrij voor nemen.
Waarom niet in het weekend?

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeeuw schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:15:
Zijn het de verkopers die de open huis tijden bepalen? Het valt me op dat die tijden op onmogelijke tijdstippen gehouden worden. Dinsdag ochtend tussen 10:00 - 11:00 bijvoorbeeld. Daar moet ik als chauffeur gewoon een hele dag vrij voor nemen.
Waarom niet in het weekend?
Omdat makelaars niet elk weekend willen werken, zo gek is dat toch niet?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Malfunctions schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:51:
Mét makelaar duidt in beginsel op een serieuzere koper. Maar als een bod eenmaal gedaan is ligt het wat mij betreft aan de bijkomende voorwaarden/voorbehouden.

3k extra weegt meestal niet op tegen geen voorbehoud van financiering. Maar dat ligt er ook aan hoe snel je het als verkoper rond wil hebben.
Mijn stelling was natuurlijk wel bij gelijke voorwaarden.
Kalentum schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Wat zijn je overwegingen zelf? Persoonlijk zou het me niets uitmaken. Als er maar zo snel mogelijk getekend kan worden.
Als beiden met voorbehoud van financiering doen dan is met aankoopmakelaar nog wel te overwegen ipv 3k. De aankoopmakelaar zit daar natuurlijk niet als financieel adviseur, maar zal ook wel een nagaan of het verstandig is om een bod te doen. De financiering niet rondkrijgen met aankoopmakelaar is ook slechte reclame voor de aankoopmakelaar. Ik denk dat ik alsnog voor de 3k kies.

Als beiden zonder voorbehoud van financiering doet dan ga ik sowieso voor de 3k.

Bij jou maakt de snelheid van tekenen dus uit? Hoe kan je dat van te voren weten bij kopers dat ze snel willen tekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 17:17
FastFox91 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:25:
Als beiden met voorbehoud van financiering doen dan is met aankoopmakelaar nog wel te overwegen ipv 3k. De aankoopmakelaar zit daar natuurlijk niet als financieel adviseur, maar zal ook wel een nagaan of het verstandig is om een bod te doen. De financiering niet rondkrijgen met aankoopmakelaar is ook slechte reclame voor de aankoopmakelaar. Ik denk dat ik alsnog voor de 3k kies.

Als beiden zonder voorbehoud van financiering doet dan ga ik sowieso voor de 3k.

Bij jou maakt de snelheid van tekenen dus uit? Hoe kan je dat van te voren weten bij kopers dat ze snel willen tekenen?
Dat weet je nooit zeker. Maar ik baalde er wel van dat de eerste kopers van mijn huis, in juni, uiteindelijk na 3-4 weken afhaakten. We gingen voor het hoogste bod (30k hoger dan nummer 2). Die mensen hebben een bouwkundige keuring laten doen en een taxatie gedaan maar al die tijd lag er nog geen getekend koopcontract. Onze makelaar had al twijfels en heeft met hun financieel adviseur gebeld om in te schatten hoe solide het bod was. Uiteindelijk, toen wij als verkopers het koopcontract tekenden, haakten ze af. Waardoor wij nog steeds niet zelf een woning konden gaan zoeken.

Maar ja zekerheid heb je niet. Bij ons had de makelaar al het gevoel dat bod nummer 2 (veel lager) sneller zouden tekenen zodat wij ook weer sneller verder kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:21
Tsurany schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Omdat makelaars niet elk weekend willen werken, zo gek is dat toch niet?
Nou in beginsel vind ik dat wel gek bij een consumentenmarkt. Bij de appie zit toch ook elke zaterdag en zondag personeel? (En het lijkt in de huidige tijd wel op een pakje boter wat je koopt)

Mijn makelaar wilde eerst ook midden op de dag, “want dan krijg je alleen serieuze kijkers” maar mijn voorwaarde was dat het tenminste open huis zou worden van 16 tot 18 uur: strategie is: ook net iets minder serieuze kijkers komen, want een uurtje eerder weg lukt altijd wel maar je krijgt geen mensen in de trend van ach laten we eens op een grijze zaterdagochtend huisjes gaan kijken (want daar is de open huizen route voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sammy_tukker schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Nou in beginsel vind ik dat wel gek bij een consumentenmarkt. Bij de appie zit toch ook elke zaterdag en zondag personeel? (En het lijkt in de huidige tijd wel op een pakje boter wat je koopt)

Mijn makelaar wilde eerst ook midden op de dag, “want dan krijg je alleen serieuze kijkers” maar mijn voorwaarde was dat het tenminste open huis zou worden van 16 tot 18 uur: strategie is: ook net iets minder serieuze kijkers komen, want een uurtje eerder weg lukt altijd wel maar je krijgt geen mensen in de trend van ach laten we eens op een grijze zaterdagochtend huisjes gaan kijken (want daar is de open huizen route voor)
Als ze maandenlang moeten leuren met een huis zullen ze die neiging ook best hebben. Maar in de huidige markt is het allang fijn om het kaf van het koren te scheiden. En een vrij weekend bovendien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Tja, ik vond het als koper ook vervelend om telkens vrij te moeten nemen voor een bezichtiging. Zeker als je meerdere huizen bezoekt kost het best wel wat tijd.

Aan de andere kant, makelaars hebben het druk genoeg en ik snap heel goed dat ze niet elke avond/weekend willen werken om potentiële kopers maar tegemoet te komen. Sterker nog, in deze tijd hoeft het ook niet.
De meeste makelaars hebben wel een vaste avond.

Van nog een andere kant, als je als koper echt interesse hebt dan moet je dat er ook maar voor over hebben lijkt me. Sowieso, maar zeker in deze tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sammy_tukker schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Bij de AH maakt het mij niet uit wie er staat om af de rekenen of de vakken te vullen, bij mijn woning wil ik gewoon elke keer dezelfde makelaar spreken die van alles op de hoogte is. En die werkt simpelweg niet 7 dagen per week.

En in principe komen serieuze geïnteresseerden heus wel overdag kijken. Wie kan er nu geen vrij nemen? Doorgaans zie je vooral dat in het lagere segment mensen echt vast zitten aan een rooster, juist het segment waar je nu toch wel met gemak verkoopt.

En als je je als verkoper echt druk maakt om die mensen die je mis loopt schakel je een makelaar in die wel in het weekend werkt.

En dit zal in de eerst volgende crisis wel weer veranderen als makelaars echt klanten moeten zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 03-03-2020 16:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-07 20:52

bl33d

I love the smell of Napalm..

FastFox91 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:27:
Een koper zonder aankoopmakelaar. Uit eigen ervaring (Randstad): die personen kennen de markt niet goed genoeg en kunnen het object niet op waarde schatten. Gevolg, ze bieden veel meer dan de andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
bl33d schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:16:
[...]

Een koper zonder aankoopmakelaar. Uit eigen ervaring (Randstad): die personen kennen de markt niet goed genoeg en kunnen het object niet op waarde schatten. Gevolg, ze bieden veel meer dan de andere.
tja daar in tegen kunnen ze ook meer bieden omdat ze de centen uit kunnen geven die ze anders kwijt waren aan de aankoopmakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
bie100 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 18:42:
[...]

tja daar in tegen kunnen ze ook meer bieden omdat ze de centen uit kunnen geven die ze anders kwijt waren aan de aankoopmakelaar
Wat "genoeg overbieden" voor een courant beprijsde woning is kan "extreem overbieden" voor een andere woning zijn.

Je leest hier wel eens dat de hoogste bieder 20K hoger heeft geboden dan de volgende. Dan klopt er iets niet (niet genoeg interesse voor verkoop of een te hoog bod van een partij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag 2 makelaars langs gehad. Toch lastig kiezen zeg.

Makelaar 1 zit bijna 10% boven de taxatiewaarde met de voorgestelde vraagprijs. Een prijs dat ik denk: Wauw, dat is een hoop geld voor een appartement :X Maargoed, het is een gekke markt.
Hij heeft de woning naast mij te koop gehad, voor een, in mijn ogen goed bedrag, maar na een lang traject onder de initiële vraagprijs weggegaan.

Makelaar 2 juist weer bijna 10% onder de taxatiewaarde.
Dan komt hij voor dezelfde prijs op Funda als de woning boven mij destijds. Maar dat is al weer een jaar geleden, en ook een wat kleinere woning. Uiteraard ging hij wel voor meer weg.
Viel mij op dat ze meteen al suggesties gaf over aandachtspunten, en een goeie folder over hun kantoor. Veel langer gesprek gehad.

Ze gaf aan laag in te zetten, want dan heb je ook de mensen die het filter op die prijs hebben staan. Snap ik, maar dan moeten ze dus dermate gaan opbieden dat het huis net zo goed meteen op een realistische prijs gezet kan worden. Binnen deze gemeente een stuk of 5 alternatieven in dezelfde prijscategorie.

Zelf neig ik naar nr 2 qua makelaar, op basis van het gesprek en hun foldermateriaal etc.
Maar in de prijsstelling kan ik mij niet vinden.
Het is toch niet gek om (ongeveer) de taxatiewaarde te gebruiken als vraagprijs? Dat lijkt mij een haalbare en realistische prijs. Of niet de juiste tactiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:01:
Ze gaf aan laag in te zetten, want dan heb je ook de mensen die het filter op die prijs hebben staan. Snap ik, maar dan moeten ze dus dermate gaan opbieden dat het huis net zo goed meteen op een realistische prijs gezet kan worden.
Behalve dan dat wanneer je een realistische vraagprijs hebt (wat ik dan lees als: de vraagprijs is ook (ongeveer) de prijs waar je het voor wil verkopen) de kopers kunnen denken: als ik daar 30k extra voor moet bieden is het veel te duur.

Vroeger had je natuurlijk hetzelfde probleem maar dan omgekeerd. Dan wilde iedere koper er minder voor betalen dan je vroeg. Dus vroeg iedere verkoper veel meer zodat ze nog konden zakken. Als je dan als enige wel een realistische prijs vroeg dan wilde mensen die alsnog niet betalen want "er moet wel minimaal 10% van de prijs af anders is het te duur".

Wat je voor ogen moet houden is de prijs die er zelf voor wil hebben. Dan is daarna de vraag wat de beste strategie is om daar in de buurt van te komen. Ik verwacht dat makelaars die ervaring hebben met de lokale huizenmarkt dat beter weten in te schatten.

Je geeft niet aan of makelaar 2 het andere huis wel vlot had verkocht. Want in dat geval is het natuurlijk simpel: wil je een lang traject of een kort traject? Indien lang: kies 1, indien kort: kies 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:56
Wij hebben onze woning sinds afgelopen vrijdag te koop, ( zelf geadverteerd op sociale media ). Gaat om een maisonnette op de eerste verdieping met 2 woonlagen en 100m2 leefruimte. Hierbij hoort een berging en een tuin, met een best wel stevige VVE. Deze is wel erg actief en zaken zijn goed op orde.

Hebben wel wat interesse maar we vragen ons af of we het nu toch niet via een makelaar moeten doen. Aanstaand weekend in ieder geval 2 bezichtigingen, maar veel mensen die interesse tonen haken af om de VVE of 'laten gewoon niks horen'.

Gaat om een gewilde wijk in Zwolle waar de huizen gemiddeld 1-3 weken te koop staan alvorens ze verkocht worden. Wat zouden jullie doen als het animo laag blijft? Direct een makelaar bellen of nog even op z'n beloop laten?

Wil vandaag nog wel een soort 'inloop moment post' maken met foto's 2 -en 3d plattegronden om het nog wat aan te wakkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je gaat nooit het bereik halen dat een makelaar heeft. Hun sociale media wordt meer gevolgd en via het NVM netwerk informeren ze gelijk alle andere makelaars.
Daarnaast doet Funda gewoon heel veel, meer dan alle andere huizensites bij elkaar.

Al neem je een simpele internet makelaar, dat scheelt al veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 05:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@_ferry_ precies wat @JeroenE zegt... Niet te hoog inzetten, je ziet de huizen die te hoog inschieten tijdenlang te koop staan. De prijs corrigeert zich wel in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Thanks @JeroenE , zo had ik er nog niet bij stilgestaan, dat mensen er al rekening mee houden hoger te moeten bieden. Ik was zelf meer in de veronderstelling dat ze rekening houden met de vraagprijs, en afhankelijk van toeloop en populariteit van dat type woningen er boven of er onder gaan zitten. We verhuizen naar een markt/woning waarin we "gewoon" konden kopen rond de vraagprijs. En huizen daar in de buurt op/net onder de vraagprijs verkocht werden.

De huizen die makelaar 2 heeft verkocht zijn heel snel verkocht ja, ze vertelde zelfs dat ze een ander huis in het blok ook net had verkocht, die heeft Funda niet gehaald. (En de bewoner is niet zo socaal betrokken met het blok, dus zei niets in de whatsapp groep over aanstaande verkoop ofzo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:26:
Thanks @JeroenE , zo had ik er nog niet bij stilgestaan, dat mensen er al rekening mee houden hoger te moeten bieden. Ik was zelf meer in de veronderstelling dat ze rekening houden met de vraagprijs, en afhankelijk van toeloop en populariteit van dat type woningen er boven of er onder gaan zitten.
Het ligt heel erg aan de regio, maar in grote drukke delen van Nederland is het tegenwoordig nogal gebruikelijk dat huizen binnen een paar dagen zijn verkocht of al verkocht zijn voor het huis op Funda staat. Alleen als je in veel hogere prijsklassen komt is dat niet meer zo.

Dus iedereen die wat langer kijkt naar een andere woning "weet" al lang dat je veel moet overbieden. Lees anders nog even een keertje wat in Ervaring met huis kopen - Deel 8
De huizen die makelaar 2 heeft verkocht zijn heel snel verkocht ja, ze vertelde zelfs dat ze een ander huis in het blok ook net had verkocht, die heeft Funda niet gehaald.
Dan is de keuze dus erg makkelijk :+

De kans bestaat dat het bij jullie huis precies hetzelfde gaat; ze kan bij wijze van spreken iedereen bellen die het niet geworden is bij die woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 17:55

Makelaar 1 zit bijna 10% boven de taxatiewaarde met de voorgestelde vraagprijs. Een prijs dat ik denk: Wauw, dat is een hoop geld voor een appartement :X Maargoed, het is een gekke markt.
Hij heeft de woning naast mij te koop gehad, voor een, in mijn ogen goed bedrag, maar na een lang traject onder de initiële vraagprijs weggegaan.

Makelaar 2 juist weer bijna 10% onder de taxatiewaarde.
Dan komt hij voor dezelfde prijs op Funda als de woning boven mij destijds. Maar dat is al weer een jaar geleden, en ook een wat kleinere woning. Uiteraard ging hij wel voor meer weg.
Viel mij op dat ze meteen al suggesties gaf over aandachtspunten, en een goeie folder over hun kantoor. Veel langer gesprek gehad.

Ze gaf aan laag in te zetten, want dan heb je ook de mensen die het filter op die prijs hebben staan. Snap ik, maar dan moeten ze dus dermate gaan opbieden dat het huis net zo goed meteen op een realistische prijs gezet kan worden. Binnen deze gemeente een stuk of 5 alternatieven in dezelfde prijscategorie.

Zelf neig ik naar nr 2 qua makelaar, op basis van het gesprek en hun foldermateriaal etc.
Maar in de prijsstelling kan ik mij niet vinden.
Het is toch niet gek om (ongeveer) de taxatiewaarde te gebruiken als vraagprijs? Dat lijkt mij een haalbare en realistische prijs. Of niet de juiste tactiek?
Wij hebben de keus laten vallen op de makelaar waarbij ons gevoel goed was , ondanks dat de andere 2 een hogere prijs voorstelden .
Huis 5 jaar geleden gekocht voor krap 200k .
De 1e makelaar schatte 298 , de 2e ook , komt volgens mijn gewoon uit één of ander rekenmodel :/
De derde was de realist en sloot beter aan bij onze wensen. We wilden lager starten (275) en snel verkopen om vlot naar ons nieuw project te kunnen . Daar ging hij ook in mee , zo kwamen we in 2 prijs categorieën terecht op funda (250/275) (275/300).
Binnen 2 dagen 12 bezichtigingen in de planning en dat waren genoeg ;)
Betreft hier wel een huis in Friesland waar de markt echt wel gekke dingen doet , maar de mensen blijven realistisch.

Hij heeft het voor 275 te koop gezet , binnen een week verkocht voor 291 :)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@steffeh ik sluit me min of meer aan bij wat @Tsurany zegt. Funda is gewoon het allerbelangrijkste medium om een woning te verkopen. Er zijn legio mensen die wel op zoek zijn naar een woning maar niet of beperkt actief zijn op sociale media. En als ze dan actief zijn op sociale media dan moeten ze ook maar in het juiste 'kanaal' belanden om jouw woning tegen te komen. Iedereen die een woning zoekt kijkt op Funda :Y

Als de hoge kosten van een makelaar je tegenstaan kun je natuurlijk altijd kijken naar een van de vele internetmakelaars om de kosten te drukken. Het is dan volgens mij van belang dat je wel professionele foto's laat maken (vaak 200 of 300 euro) en niet zelf gaat lopen kloten met je eigen mobiele telefoon. Strakke Funda-advertentie online en succes eigenlijk gegarandeerd.

Bijkomend voordeel van een (internet-)makelaar is dat bij hoge interesse mensen goed gestuurd worden door de makelaar; de makelaar zal op gepaste wijze laten doorschemeren dat de interesse in de woning zeer hoog is en de potentiële koper zal tussen de regels doorlezen dat deze hoog moet inzetten om de woning te krijgen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:56
Ben het met jullie eens @Tsurany en @Harrie_, wilden het eigenlijk gewoon proberen om te kijken of het ging lukken. Gaat niet eens perse om te kosten dus we gaan het z.s.m. in gang zetten om het door een makelaar te laten verkopen.

Merk het zelf ook dat ik altijd op Funda kijk en via sociale media al gauw denk 'meh laat maar'. Funda it is dus, thanks voor de adviezen!

Het is ook niet voor niets een vak, makelaar zijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door steffeh op 04-03-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 14:09
Ik heb twee weken geleden dezelfde keuze moeten maken, maar gelukkig heb ik er voor gekozen om 3 makelaars langs te laten komen.

Het nadeel aan 2 makelaars is dat ze vaak niet hetzelfde zeggen en dan ga je enorm twijfelen. Nadat makelaar #2 bij mij wegging was ik enorm aan het twijfelen, want ze hadden beide een andere strategie en de vraagprijs lag ook 15% uit elkaar. Ook was makelaar #2 heel pessimistisch of hij het nu wel voor een mooie prijs kon verkopen 8)7 mijn appartement in een zeer gewilde wijk in Eindhoven.

De 3e makelaar zat in lijn met de 1e, wat voor mij de keuze makkelijker maakte en uiteindelijk ook mijn nachtrust (die het momenteel toch al zwaar heeft in dit hele process)

TLDR; Mijn advies, laat een 3e makelaar langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Maandag op dinsdag liep de bedenktijd van onze kopers af. *O*
Nu alleen nog voorbehoud financiering afwachten, maar kopers hebben aangegeven dat die geen enkel probleem gaat zijn en dat ze goed geïnformeerd zijn. We shall see.

Normaal zit ik vrij positief in dit soort dingen, maar de 1e koper haakte na 2 weken af zonder duidelijke reden op te geven. Er was toen ook nog niets getekend. Gelukkig waren er genoeg andere (iets lagere) bieders nog steeds enthousiast, dus hopelijk komen er nu geen gekke dingen meer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-07 10:07
Wij hebben 5 makelaars langs laten komen de afgelopen maanden. De laatste tijd ook aardig wat huizen bezocht, en dus ook de makelaars gesproken. Wij hebben gekozen voor de makelaar die wij het beste vonden tijdens de rondleiding in een ander huis. (we blijven in dezelfde stad)
Toevallig gaf deze ook de hoogste verkoop prijs aan voor ons huis.
Gistermiddag is deze op funda gekomen, en as we speak loopt het 2e stel te bezichtigen...
bi-zar..

Mijn vrouw vroeg mij gisteren aan het begin van de avond hoe vaak ik dacht dat er geklikt was op ons huis op funda.
Ik zei: nou, ik hoop toch wel op een keer of 40.
Waarop mijn vrouw antwoord: Nou, doe dat keer 2.
Ik: Zo dan, dat is positief.
Mijn vrouw: en een 0 er achter...
Vanmorgen toen we er uit liepen voor de eerste bezichting plaats vond stond de teller op 1592..

Is dit normaal? ik vind het echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

dat hangt er maar weer allemaal vanaf he, je geeft nogal weinig informatie. :+ Woon je in Delfzijl? dan is het vast veel ja!

Woon je in een gewilde wijk in Utrecht? Misschien is het dan niet eens echt veel.

Hoe dan ook is funda.nl natuurlijk geen obscure site (:+ ) dus misschein dat je iets je verbazing moet bijstellen. Er is nu eenmaal veel vraag naar nieuwe woningen dus helemaal niet gek dat er zoveel kliks zijn (en een klik alleen zegt natuurlijk nog niet veel per se).

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:43
Nieuwe advertenties staan bovenaan en worden door heel veel mensen bekeken met en zonder interesse.
Ik ben een jaar geleden verhuist maar kijk bijna dagelijks nog wel even naar nieuwe huizen in de regio en open advertenties die mij aanspreken, of deze nog 100k of 1 mln kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Joey117 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Ik heb twee weken geleden dezelfde keuze moeten maken, maar gelukkig heb ik er voor gekozen om 3 makelaars langs te laten komen.

Het nadeel aan 2 makelaars is dat ze vaak niet hetzelfde zeggen en dan ga je enorm twijfelen. Nadat makelaar #2 bij mij wegging was ik enorm aan het twijfelen, want ze hadden beide een andere strategie en de vraagprijs lag ook 15% uit elkaar. Ook was makelaar #2 heel pessimistisch of hij het nu wel voor een mooie prijs kon verkopen 8)7 mijn appartement in een zeer gewilde wijk in Eindhoven.

De 3e makelaar zat in lijn met de 1e, wat voor mij de keuze makkelijker maakte en uiteindelijk ook mijn nachtrust (die het momenteel toch al zwaar heeft in dit hele process)

Thanks, net maar gedaan. De aankoop nieuwe woning levert al genoeg hoofdbrekens op, en hier kom ik niet uit.
Kennis van me gesproken, weet hoe zijn verkoop ging (verwachtte prijs, vraagprijs, uiteindelijke prijs, hoeveelheid bezoekers). En zijn makelaar heeft morgen tijd. Dan kan ik hopelijk vrijdag de "winnaar" bellen, en van het weekend de boel leegtrekken zodat er volgende week ergens een fotograaf langs kan komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
kleefei schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:24:

Wij hadden 2,5 jaar geleden de eerste dag op Funda 1793x bekeken en 104619x gevonden op onze Vinex-legbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
Bedankt voor het temperen van mijn verwachtingen @LuNaTiC :)
Het betreft een normale tussenwoning in Tiel.

Toch blij dat ik nu een referentie heb @De Rikster . Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Zo. Meneer de fotograaf is net langs geweest. Hij heeft ook alles ingemeten om plattegronden en dergelijke te maken. Fijne kerel, en ook erg nauwkeurig. Ben benieuwd, begin volgende week komt het appartement op de markt.

En om even kort in te haken op bovenstaande discussie over welke tactiek te nemen kwa prijs stelling.

Er is hier gekozen om hoog in te zetten. Hoger dan de marktwaarde. Het is natuurlijk per pand en situatie erg verschillend. Maar deze locatie is zeer gewild. En er was de eerste dag dat het "idee" er was om het pand te kopen al aandacht van potentiële kopers. Wij zijn dusdanig hoger gaan zitten, dat mocht het pand niet binnen de 2 weken verkocht zijn. Er bijna zeker wel een bod komt in de 3e of 4e week die alsnog over de marktwaarde zal zijn.

We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 14:09
Wok schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:19:
[...]

En de hut is verkocht! :*) 8)

33.250 bóven de vraagprijs, zonder voorbehoud èn niet aan een belegger of expats oOo
Zou ik mogen weten welke wijk/locatie het is? Mijn appartement in Eindhoven gaat namelijk deze week in de verkoop en ik ben toch wel benieuwd naar jouw verhaal.

Mag natuurlijk ook in een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saralie
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07-2024
Harrie_ schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:11:
@steffeh ik sluit me min of meer aan bij wat @Tsurany zegt. Funda is gewoon het allerbelangrijkste medium om een woning te verkopen. Er zijn legio mensen die wel op zoek zijn naar een woning maar niet of beperkt actief zijn op sociale media. En als ze dan actief zijn op sociale media dan moeten ze ook maar in het juiste 'kanaal' belanden om jouw woning tegen te komen. Iedereen die een woning zoekt kijkt op Funda :Y

Als de hoge kosten van een makelaar je tegenstaan kun je natuurlijk altijd kijken naar een van de vele internetmakelaars om de kosten te drukken. Het is dan volgens mij van belang dat je wel professionele foto's laat maken (vaak 200 of 300 euro) en niet zelf gaat lopen kloten met je eigen mobiele telefoon. Strakke Funda-advertentie online en succes eigenlijk gegarandeerd.

Bijkomend voordeel van een (internet-)makelaar is dat bij hoge interesse mensen goed gestuurd worden door de makelaar; de makelaar zal op gepaste wijze laten doorschemeren dat de interesse in de woning zeer hoog is en de potentiële koper zal tussen de regels doorlezen dat deze hoog moet inzetten om de woning te krijgen.
Amen!

We leven in het mobiele digitale tijdperk. Een klantenbestand van een makelaar zit ook op vastgoedsites, ook op social media, kijkt ook in papieren ads, enz. Ik zou het altijd eerst zelf proberen. En als je niet genoeg vertrouwen hebt, neem dan een internetmakelaar die je enkel betaalt voor zijn of haar diensten. Dat is de enige, ethisch verantwoorde deal die je kan maken.

Je wil de verhalen van huizen die na 1 dag verkocht worden (lees: na enkel een advertentie online) met een makelaar niet meemaken. Die eigenaars worden gek van de verschuldigde comissie zonder enige effort van de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

Wok

Dakloos...

Joey117 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Zou ik mogen weten welke wijk/locatie het is? Mijn appartement in Eindhoven gaat namelijk deze week in de verkoop en ik ben toch wel benieuwd naar jouw verhaal.

Mag natuurlijk ook in een DM :)
Je hebt een DM ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 27-06 19:05
@steffeh Ik sluit me aan bij het meeste wat gezegd is. Ik heb zelf mijn foto's gemaakt (wel met een goede camera) en daarna alles via een online makelaar laten lopen. Persoonlijk was ik daar heel erg blij mee en als je toch al van plan was zelf bezichtigingen te doen dan is dit denk ik een logische stap. Zonder Funda hadden we de eerste 3 dagen 2 reacties. Toen het appartement op Funda kwam stond het aantal aanvragen binnen 3 dagen over de 30. Dat liep door tot 60 aanvragen ongeveer en 23 mensen zijn ook daadwerkelijk komen kijken. Verdere traject loopt nog, maar ik heb er vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Joey117 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Vandaag de 3e langs gehad. Verhelderend!
Hij gaf zelf geen prijs, maar vroeg; waar denk je aan? Nou zo en zo, taxatie... verkoopprijs van de buren+ een jaar aan stijging inmiddels, dus dacht die prijs.
Hij: ja dat kan zeker.

Nog overlegd of het interessant is om lager te gaan zitten qua vraagprijs, maar volgens hem maakt het niet zoveel uit omdat het aanbod dermate laag is. En ik niet echt bang hoeft te zijn voor afhakers die denken dat ze er ook nog eens 10% bovenop moeten doen. Of er gewoon rekening mee houden, en het dan alsnog acceptabel vinden.

Hoger (een afdingprijs zeg maar) iig niet.

Voordeel van deze makelaar: Meerdere kantoren. Best kans dat er bijvoorbeeld mensen uit Rotterdam net buiten Rotterdam willen wonen, en via hun bij mijn huis terecht komen. De locals komen toch wel, bij welke makelaar je ook zit.

Ook wel leuk, hij heeft een woning vlakbij mijn nieuwe woning verkocht. Daar hebben ze nog aardig op overboden. Met de kosten voor het opknappen (kozijnen, keuken, badkamer etc.etc.) kom je dan uit op de prijs die ik betaalde :+ Of misschien nog wel meer. Maar het was een aannemer die het zelf zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Onze woning staat sinds vanmiddag op Funda. 2872 keer gevonden, 513 keer bekeken, een conversie van 18 procent. Is dat een hoog percentage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DutchChelsea schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:10:
Onze woning staat sinds vanmiddag op Funda. 2872 keer gevonden, 513 keer bekeken, een conversie van 18 procent. Is dat een hoog percentage?
Daar valt helemaal niets over te zeggen.
Boeit ook niet, je hebt echte kijkers nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
Martinusz schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 23:36:
[...]

Daar valt helemaal niets over te zeggen.
Boeit ook niet, je hebt echte kijkers nodig ;)
beter gezegd je heb kopers nodig aan kijkers daar heb je niks aan _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 11:26

Crazy D

I think we should take a look.

Dat zei de makelaar bij ons ook. Als je hoger gaat zitten, concurreer je met eengezinswoningen. Zei hij. Ik denk, als je een appartement zoekt, doe je dat bewust, dan ben je niet in de race voor een huis met een tuin. Wij hebben 'm 10k hoger ingezet dan de makelaar zei (een andere makelaar die is langs geweest zat daar nog eens 20k onder...), en hebben m 3k onder onze vraagprijs verkocht. Meer dan dat we verwacht hadden. Koper heeft gevoel dat ie "wat van de prijs af heeft gekregen" en wij hebben het gevoel dat we meer hebben gekregen dan wanneer we op een lagere prijs hadden ingezet.

Misschien wel mazzel, want 4 bezichtigen (2 op vrijdag, 2 op dinsdag), koper is is op vrijdag geweest, maandag nog een keer en paar dagen later nog een keer met aankoopkeuring. Verder ook geen interesse meer geweest voor kijkers. Wellicht zaten we iets te hoog, en hadden met 10k lager in te zetten meer kijkers gehad, je weet het toch niet. Makelaar was sowieso verbaast dat hij sinds half december veel minder aanvragen voor bezichtigingen heeft gehad dan normaal.

Maar ik vind het prima, ontbindende voorwaarden termijn is voorbij, bankgarantie is gestort. Nu is het grote wachten tot de sleuteloverdracht... (nog 2 maanden).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Crazy D je hebt maar net die ene koper nodig :)
Er staat 2 straten verderop ook een appartement voor dezelfde prijs te koop. Beter gezegd, stond... Binnen 2 weken onder bod. Zal mij niets verbazen als het zo'n drukte is geweest dat mensen de gelegenheid hebben om te kijken, en dan de week er op de gelegenheid geven om een bod uit te brengen. Of gewoon meteen iemand die een goed bod doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Muse schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:42:
Maandag op dinsdag liep de bedenktijd van onze kopers af. *O*
Nu alleen nog voorbehoud financiering afwachten, maar kopers hebben aangegeven dat die geen enkel probleem gaat zijn en dat ze goed geïnformeerd zijn. We shall see.
Dan vraag ik mij altijd af waarom ze überhaupt onder voorbehoud van financiering hebben geboden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

FastFox91 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Dan vraag ik mij altijd af waarom ze überhaupt onder voorbehoud van financiering hebben geboden?
Omdat je ook nooit 100% garantie hebt totdat je daadwerkelijk akkoord hebt gekregen van de hypotheekverstrekker? En omdat het nogal een dure en vervelende grap kan worden mocht je het dan niet rond krijgen?

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver je van je max te lenen bedrag afzit maar zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken die het moeilijker kunnen maken (kennissen zullen moeite krijgen met een levensverzekering te krijgen als (ex-) kankerpatiënt bv).

Bij ons zag onze adviseur ook geen problemen maar zou desondanks toch niet adviseren om het zonder voorbehoud te doen.

Eerlijk gezegd was me het 70k boeterisico ook niet waard.

Nogmaals, het hangt veel af van de factoren af (als je zelf een miljoen op de bank hebt kun je het voor een huis van minder dan dat makkelijk doen natuurlijk), maar die variabelen lees je hier niet terug.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-07 17:59
[...]

Stel de kopers kunnen 350.000 lenen en ze bieden 300.000. Gedurende het hypotheektraject blijkt het huis 280.000 waard te zijn (vraagprijs 300.000).
Kopers hebben niet voldoende spaargeld of willen dit niet hiervoor gebruiken. Ze gingen er vanuit dat het ook 300.000 waard was.

Voor dat soort scenario’s gebruikt men ook een voorbehoud van financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ro3lie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:30:
Stel de kopers kunnen 350.000 lenen en ze bieden 300.000. Gedurende het hypotheektraject blijkt het huis 280.000 waard te zijn (vraagprijs 300.000).
Kopers hebben niet voldoende spaargeld of willen dit niet hiervoor gebruiken. Ze gingen er vanuit dat het ook 300.000 waard was.

Precies dat ja. De hypotheker boeit het niet wat er voor wordt gevraagd, die kijkt maar naar 1 ding: taxatiewaarde vs benodigde hypotheekbedrag. En als dat niet klopt, krijg je geen hypotheek. Dus die onder voorbehoud is echt wel nodig. Ik wist bij ons nieuwe huis ok wel dat het geen enkel probleem zou zijn (ik kon volgens het grote internet 2 ton meer lenen) maar de vraag was of de taxateur de verkoopprijs goed vond ('gek genoeg' was zijn taxatiewaarde precies de verkoopprijs, en dat is niet voor het eerst dat ik dat meemaak...).

Voor de verkoop van ons huis was ik wel blij dat koper had aangeven 20k minder hoefde te lenen, dat gaf toch wel het gevoel dat het wel gek moest lopen als hij de hypotheek niet rond zou krijgen.

Je mag natuurlijk wel aannemen dat mensen wel van te voren al geïnformeerd hebben wat ze kunnen lenen, en ook niet precies op de grens van 'wat er op internet staat' gaan bieden. Dus niet bieden op een huis van 4ton als de site van de ING maximaal 285 toont.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Omdat financiering pas rond is als je een voor de financiële instelling bindende offerte binnen hebt, niet eerder. Niet omdat de adviseur of jij denkt dat je aan de eisen voldoet. In (voorlopige) offertes staat ook altijd dat ze meer documenten/gegevens kunnen vragen als ze daar aanleiding voor zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
ro3lie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Als je op basis van die 20k financiering de koop laat afketsen, dan zou ik als koper niet roepen "geen enkel probleem", of als verkoper aan dat soort uitspraken 0 waarde hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

FastFox91 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:46:
Als je op basis van die 20k financiering de koop laat afketsen, dan zou ik als koper niet roepen "geen enkel probleem", of als verkoper aan dat soort uitspraken 0 waarde hechten.
Als de bank je maximaal 280 wil lenen, en je hebt 300 nodig (en dat biedt je, omdat je denk dat dat het ook waard is) dan heb je vaak niet zo heel veel keus, niet iedereen heeft 20k achter de hand (+ de extra kosten koper) om het verschil aan te vullen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
Crazy D schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:04:
[...]

Als de bank je maximaal 280 wil lenen, en je hebt 300 nodig (en dat biedt je, omdat je denk dat dat het ook waard is) dan heb je vaak niet zo heel veel keus, niet iedereen heeft 20k achter de hand (+ de extra kosten koper) om het verschil aan te vullen.
Je beantwoordt de vraag "waarom bieden mensen onder voorbehoud van financiering?" Mijn vraag is, waarom kopers bieden onder voorbehoud om vervolgens te zeggen dat financiering geen enkel probleem is of waarom kopers waarde hechten aan zulke opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:38
B-Real schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:37:
Nieuwe advertenties staan bovenaan en worden door heel veel mensen bekeken met en zonder interesse.
Ik ben een jaar geleden verhuist maar kijk bijna dagelijks nog wel even naar nieuwe huizen in de regio en open advertenties die mij aanspreken, of deze nog 100k of 1 mln kosten
Hier precies hetzelfde, Zelf kijk ik ook regelmatig naar vergelijkbare woningen op funda(dan niet naar de 1 miljoen woningen), ondanks ik goed zit en helemaal niet op zoek ben. Uit nieuwschierigheid naar de waarde wat jouw woning nog kan zijn en inrichting op de foto,s.

Veel mensen hebben helemaal geen interesse waaronder ik (ik zit goed), ik zal dan weer niet meedoen met bezichtigingen / opendagen, die lui zijn er ook en maken er een dagje uit van, ondanks ze totaal niet op zoek zijn naar een woning.

@FastFox91 Om je juridisch in te dekken(kopen onder behoud je financiering rond kan krijgen) mocht je in de tussentijd zonder werk komen te zitten of iets over het hoofd gezien te hebben kan je alsnog afhaken.
Ik als koper zij ook gewoon financiering was geen probleem, en dat was het ook niet(heb het huis ook gekocht btw).

Je weet pas 100% zeker als het kan bij het tekenen / bank definitief akkoord geeft, je adviseur kan ook een fout maken.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 10:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-07 13:36
Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat verlopen. Over 1,5 week gaat mijn appartement in Amersfoort online op Funda.

Gesprek gehad met 2 makelaars van tevoren en met 1 in zee gegaan waarvan ik destijds ook het appartement heb gekocht. Die vroegen 1% courtage en vaste kosten van 650 eu. Vond ik erg schappelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FastFox91 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Je beantwoordt de vraag "waarom bieden mensen onder voorbehoud van financiering?" Mijn vraag is, waarom kopers bieden onder voorbehoud om vervolgens te zeggen dat financiering geen enkel probleem is of waarom kopers waarde hechten aan zulke opmerkingen?
Kopen onder voorbehoud van financiering is je indekken tegen risico's. Met gedegen onderzoek kan dat risico een stuk verlaagd worden maar niet volledig weggenomen worden. Door bij de verkoper aan te geven dat je geen problemen ziet met de financiering kan je aantonen dat je je er al in hebt verdiept en dus weet dat de kans erg klein is dat je niet kan financieren. Dat kan voor de verkoper een reden zijn om alsnog jou als koper uit te kiezen omdat ze weten dat jij je er in verdiept hebt terwijl jouw concurrent dat nog helemaal niet hebt gedaan.

Voor een verkoper is het gewoon plussen en minnen tussen de kopers en dit soort argumenten kunnen dan zeker bijdragen aan een goed gevoel. Evenals een aankoopmakelaar dat doet omdat die vaak zorgen dat hun klanten zich verdiept hebben in de financiële mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefei
kleefei schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:24:
Wij hebben 5 makelaars langs laten komen de afgelopen maanden. De laatste tijd ook aardig wat huizen bezocht, en dus ook de makelaars gesproken. Wij hebben gekozen voor de makelaar die wij het beste vonden tijdens de rondleiding in een ander huis. (we blijven in dezelfde stad)
Toevallig gaf deze ook de hoogste verkoop prijs aan voor ons huis.
Gistermiddag is deze op funda gekomen, en as we speak loopt het 2e stel te bezichtigen...
bi-zar..

Mijn vrouw vroeg mij gisteren aan het begin van de avond hoe vaak ik dacht dat er geklikt was op ons huis op funda.
Ik zei: nou, ik hoop toch wel op een keer of 40.
Waarop mijn vrouw antwoord: Nou, doe dat keer 2.
Ik: Zo dan, dat is positief.
Mijn vrouw: en een 0 er achter...
Vanmorgen toen we er uit liepen voor de eerste bezichting plaats vond stond de teller op 1592..

Goed, opsomming van mijn "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Op dinsdag middag is de woning op funda gekomen
Woensdag en donderdag ochtend waren de bezichtigingen gepland, waarin de makelaar aangaf om voor vrijdag 12:00 de biedingen ingeleverd te hebben.
Op vrijdag een bod van 8% boven vraagprijs aanvaard. Je kan er maar vanaf zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-07 16:06
Ook een positieve ervaring.
Vrijdagavond op Funda gekomen, maandag 20 bezichtigingen aangevraagd.
Dinsdag de eerste geweest, die bood een mooi bedrag zonder voorbehoud van financieen en met als voorwaarde dat hij betaald, we er nog 2 maanden (kosteloos) mogen blijven wonen.

Dit geeft ons het voordeel dat we geen overbruggingshypotheek nodig hebben maar het geld van de overwaarde direct beschikbaar hebben bij aanvaarding van ons nieuwe huis en we flink kunnen klussen voodat we daadwerkelijk oververhuizen.

Dus ook direct ja op gezegd. Misschien hadden we er nog een paar duizend meer voor kunnen hebben maar met deze voorwaarden vind ik het zo prima!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
helaas toch een soort van valse start met onze makelaar. Hadden duidelijk afgesproken dat onze woning as vrijdag online gaat komen. Hebben ze hem al op de eigen website gezet, met "nieuw in de verkoop", incl foto en vraagprijs..
In dezelfde straat is een woning afgelopen week op funda gekomen, waardoor wij niet tegelijk online wilde komen, maar net een weekje later...
Goede gevoel wat we in het begin hadden wordt zo wel minder. Hopelijk loopt het nog wel "goed" af, anders dan na afloop van het gehele proces via een recensie de rest van de omgeving maar op de hoogte stellen van het voorval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Laatst online: 27-06 19:05
Meestal valt het aantal reacties vanaf de site van de makelaar wel mee geloof ik. En je bent nog altijd klant. Als je niet wil dat hij al online staat gewoon laten verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Geen idee, misschien toch als een soort escape als de bank om een andere reden dan draagkracht geen financiering zou verlenen?

Ik heb zelf ook onder voorbehoud financiering gekocht, ondanks dat ik zelf inschatte dat het haalbaar was. Ik was niet 100% zeker van de financiering, omdat ik het nog niet tot op de cent nauwkeurig had laten doorrekenen. Uiteindelijk ging het allemaal prima, maar weten dat je een voorbehoud hebt als het allemaal onverwacht tegenvalt is een fijn gevoel.

Edit:
Wat iedereen voor mij ook zegt dus... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Muse op 09-03-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
koendio schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:02:
helaas toch een soort van valse start met onze makelaar. Hadden duidelijk afgesproken dat onze woning as vrijdag op funda gaat komen. Hebben ze hem al op de eigen website gezet, met "nieuw in de verkoop", incl foto en vraagprijs..
In dezelfde straat is een woning afgelopen week op funda gekomen, waardoor wij niet tegelijk online wilde komen, maar net een weekje later...
Goede gevoel wat we in het begin hadden wordt zo wel minder. Hopelijk loopt het nog wel "goed" af, anders dan na afloop van het gehele proces via een recensie de rest van de omgeving maar op de hoogte stellen van het voorval
Sorry maar ik volg je totaal niet in deze :?
Waarom wil je een week later dan het andere huis in de straat :? waarom een week en niet 2 weken?
Welk voordeel denk je te hebben met een week wachten?

Volgens mij heeft de makelaar zich toch aan de afspraak gehouden, je huis staat toch niet op Funda zoals afgesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
Martinusz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Sorry maar ik volg je totaal niet in deze :?
Waarom wil je een week later dan het andere huis in de straat :? waarom een week en niet 2 weken?
Welk voordeel denk je te hebben met een week wachten?

Volgens mij heeft de makelaar zich toch aan de afspraak gehouden, je huis staat toch niet op Funda zoals afgesproken ;)
excuus, bedoelde a.s. vrijdag online zou gaan ipv op funda.
reden van weekje wachten is dat we de mensen van wie het huis is goed kennen (en ook na de verhuis regelmatig contact zullen blijven houden) en zij al eerder hadden aangegeven het niet fijn te vinden als beide woningen tegelijk online zullen komen; zij alles al hadden klaarstaan om afgelopen vrijdag online te gaan; ik afgelopen week pas met de makelaar contact gezocht wanneer het goed was om te verkopen, en hij toch wel aangaf hier niet te lang mee te wachten (passeren is eind juni). in overleg met de makelaar en de andere mensen zijn we zo op 1 week later uitgekomen

[ Voor 4% gewijzigd door koendio op 09-03-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
koendio schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:10:
[...]

excuus, bedoelde a.s. vrijdag online zou gaan ipv op funda.
reden van weekje wachten is dat we de mensen van wie het huis is goed kennen (en ook na de verhuis regelmatig contact zullen blijven houden) en zij al eerder hadden aangegeven het niet fijn te vinden als beide woningen tegelijk online zullen komen; zij alles al hadden klaarstaan om afgelopen vrijdag online te gaan; ik afgelopen week pas met de makelaar contact gezocht wanneer het goed was om te verkopen, en hij toch wel aangaf hier niet te lang mee te wachten (passeren is eind juni). in overleg met de makelaar en de andere mensen zijn we zo op 1 week later uitgekomen
Sorry hoor maar je wilt je huis toch zo goed mogelijk verkopen?
"Vrienden" of niet, zou niet weten waarom je zou wachten met je huis te koop zetten, zijn ze bang dat kopers eerder jullie huis koopt?
Dan nog hebben ze pech denk ik dan, in deze markt (tenzij je een heel gek huis hebt in een afgelegen gebied) zijn er toch genoeg kopers op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Zijn jullie niet bang dat bij een open huis dingen gejat worden in je huis? Lijkt me echt maar niks als er 30 mensen rondlopen verspreid in je huis? Heb aardig wat spullen overal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TweakerVincent schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:24:
Zijn jullie niet bang dat bij een open huis dingen gejat worden in je huis? Lijkt me echt maar niks als er 30 mensen rondlopen verspreid in je huis? Heb aardig wat spullen overal liggen.
Denk dat het over het algemeen wel meevalt en kleine dingen van te voren opruimen. Met een monitor naar buiten lopen valt wel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Gijsje22 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Denk dat het over het algemeen wel meevalt en kleine dingen van te voren opruimen. Met een monitor naar buiten lopen valt wel op ;)
Een Nintendo switch game is snel gejat.... en zo tig andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TweakerVincent schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Een Nintendo switch game is snel gejat.... en zo tig andere dingen.
Ik heb het nog nooit gehoord maar het zal ongetwijfeld wel eens gebeuren. Maar vergeet niet dat een zeer klein percentage van de mensheid echt slecht genoeg is om te stelen, hoe groot is de kans dat een van die 30 mensen in je huis tot die groep behoort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Brochure en foto's net akkoord gegeven voor publicatie. Morgen op Funda.

Het feest kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 00:39
CFC-Mathijs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:29:
Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat verlopen. Over 1,5 week gaat mijn appartement in Amersfoort online op Funda.

Gesprek gehad met 2 makelaars van tevoren en met 1 in zee gegaan waarvan ik destijds ook het appartement heb gekocht. Die vroegen 1% courtage en vaste kosten van 650 eu. Vond ik erg schappelijk.
Het is vast gewoon marktconform, en klinkt ook wel als een prima bedrag. Maar het blijft gek dat in een verkopersmarkt (met veel “lucht” in de prijzen) een verkoop relatief makkelijk is maar toch meer oplevert voor een makelaar dan in een kopermarkt (waarin de prijzen lager uitvalllen en de opbrengst van de courtsge dus ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-07 11:42
We gaan ons huis verkopen, maar pas over een ruim een jaar. Dus er is nog even tijd om het even goed af te werken. We wonen in een huis uit 1900 in het centrum van Utrecht, je ziet hier kopers 10-20% overbieden op het moment, 100+ bezichtigingen in 2 dagen, etc...

Heeft iemand een goede tip voor zaken die je vrij gemakkelijk in orde kunt maken in een oud huis maar die de 'feel' van het huis sterk beinvloeden? Ik heb het volgende bedacht:

No brainers:
- buitendeur schilderen, is nu tamelijk gehavend omdat we vaak de fiets in de hal zetten 's nachts
- alle normale dingen zoals huis zo leeg mogelijk maken, geen speelgoed, licht beddengoed, bloemetjes etc vlak voor verkoop

Misschien wel goed om te doen:
- Eikenhouten vloer op begane grond is op een aantal punten gevuld; dat is los komen te zitten wegens krimp en op sommige plekken gaten. Tevens ziet de vloer er nogal geleefd uit. Het gaat om ongeveer 50m2. Heb nu een offerte liggen voor vullen + schuren + opnieuw kleuren voor EUR 1000. Is het de moeite?
- Boven de voordeur zit een lelijk stuk jaren 70 glas paneel, geel met willekeurige streepjes profiel/motief. 50x50cm groot. Misschien een mooi glas en lood paneel in laten zetten, mits dat kan voor minder dan EUr 200 via marktplaats?
- tuin flink opleuken met een nieuwe tuinset die mee gaat naar het nieuwe huis. Eventueel de tegels ontdoen van schimmel?

Tot slot zijn we ook benieuwd of iemand goede tips heeft voor makelaars en/of freelancers die bijzonder mooie foto's kunnen maken van je huis, hier in de regio? Ik denk dat dit misschien nog wel de meeste invloed heeft op de prijs, gezien mensen hier maar 15-30min rond zullen lopen en dan hun bod evalueren op grond van hun herinnering en de foto's op funda.

Dank! :)

[ Voor 11% gewijzigd door nel!s op 12-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:19
Even een vraag, kan hier of in huizenmarkt topic.

We willen ons huis binnen nu en een jaar verkopen, zie ook eerdere posts van mij in dit topic. We twijfelen beetje of we het beter nu direct kunnen doen (bijv. ivm corana en beursen dalingen etc) of dat we "gewoon" wachten tot over 5-6 maanden. Ons nieuwe huis is namelijk pas over een jaar ongeveer klaar.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Scr33x0r schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:54:
Even een vraag, kan hier of in huizenmarkt topic.

We willen ons huis binnen nu en een jaar verkopen, zie ook eerdere posts van mij in dit topic. We twijfelen beetje of we het beter nu direct kunnen doen (bijv. ivm corana en beursen dalingen etc) of dat we "gewoon" wachten tot over 5-6 maanden. Ons nieuwe huis is namelijk pas over een jaar ongeveer klaar.

Wat is wijsheid?
Ik vind dit een lastige. Wij zijn zelf actief aan het kijken naar een nieuwe woning, maar hebben deze week juist besloten om geen bod uit te brengen op een woning waarin we wel heel geïnteresseerd waren. Dit vanwege de onrust en de onduidelijke invloed hiervan op de huizenmarkt (juist ook inderdaad omdat we onze eigen woning ook nog moeten verkopen).

Wij hebben besloten om 2 a 3 maanden te wachten om te kijken hoe het zich ontwikkeld. Maar daar heb je als verkoper natuurlijk niets aan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@CFC-Mathijs Even voor jouw beeldvorming, ik heb 4 makelaars over de vloer gehad. Allemaal rond de 450 euro opstart kosten. Dat zijn naar blijkt ongeveer ook de kosten van funda, en een fotograaf.
2 zaten ook op de 1%, 1 zat op de 1,5%. En een had een prestatie courtage die van 1 naar 1,5 ging.

Dus denk dat je redelijk zit met waar je voor gekozen hebt.

Overigens hier nu 3 uur online, eerste bezichtiging geplanned en deze views;

sorry voor het grote plaatje....uhm hoe kan dat nou :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw8Fxv6uUI69ugxDpaJu4Rhzm_I=/f/image/yvOzb1AcQzwqI1rSRaShd5oI.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door ppeterr op 12-03-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:32
TweakerVincent schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:24:
Maar wil je dat sowieso wel? Ook al heb je niks wat er gejat kan worden, 30 man in 1x in je huis?

Laatste open huis die ik bezocht werden we in de wachtrij gezet tot er een makelaar met ons mee kon lopen. Liepen wel 3 'makelaars' rond dus ging vrij snel. Maar niemand liep alleen rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Tja, het is natuurlijk geheel aan hoe je het zelf wilt aanpakken. Ik ben duidelijk geweest tegen de makelaar die voor ons de zaken waarneemt. "Geen open huis". De echt geinteresseerde maken maar een afspraak voor een bezichtiging. Liever 10 afspraken in een week, dan een horde mensen in je hok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 17:12
nel!s schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:33:
We gaan ons huis verkopen, maar pas over een ruim een jaar. Dus er is nog even tijd om het even goed af te werken. We wonen in een huis uit 1900 in het centrum van Utrecht, je ziet hier kopers 10-20% overbieden op het moment, 100+ bezichtigingen in 2 dagen, etc...

Heeft iemand een goede tip voor zaken die je vrij gemakkelijk in orde kunt maken in een oud huis maar die de 'feel' van het huis sterk beinvloeden? Ik heb het volgende bedacht:

No brainers:
- buitendeur schilderen, is nu tamelijk gehavend omdat we vaak de fiets in de hal zetten 's nachts
- alle normale dingen zoals huis zo leeg mogelijk maken, geen speelgoed, licht beddengoed, bloemetjes etc vlak voor verkoop

- Eikenhouten vloer op begane grond is op een aantal punten gevuld; dat is los komen te zitten wegens krimp en op sommige plekken gaten. Tevens ziet de vloer er nogal geleefd uit. Het gaat om ongeveer 50m2. Heb nu een offerte liggen voor vullen + schuren + opnieuw kleuren voor EUR 1000. Is het de moeite?
- Boven de voordeur zit een lelijk stuk jaren 70 glas paneel, geel met willekeurige streepjes profiel/motief. 50x50cm groot. Misschien een mooi glas en lood paneel in laten zetten, mits dat kan voor minder dan EUr 200 via marktplaats?
- tuin flink opleuken met een nieuwe tuinset die mee gaat naar het nieuwe huis. Eventueel de tegels ontdoen van schimmel?

Tot slot zijn we ook benieuwd of iemand goede tips heeft voor makelaars en/of freelancers die bijzonder mooie foto's kunnen maken van je huis, hier in de regio? Ik denk dat dit misschien nog wel de meeste invloed heeft op de prijs, gezien mensen hier maar 15-30min rond zullen lopen en dan hun bod evalueren op grond van hun herinnering en de foto's op funda.

Dank! :)
Twee weken terug ons huis uit 1931 verkocht in Utrecht . (Vergelijkbare kijkers en overbieden) Dus heb nog wel een tip voor goede makelaar met goeie foto’s. Kan je de funda link wel toesturen.

Wat betreft je lijstje; wij hebben vooral wat zaken geschilderd maar eigenlijk ook meer omdat ik het zelf prettiger vond. Drie kleine kinderen dus dat had wel zijn effect op kozijnen en de witte muren :-)

Ik zou niet zo snel iets aan de vloer doen, kans is groot dat de nieuwe bewoners er toch iets anders mee willen en dan ben je die 1000,- euro wel kwijt. Glas in en om de voordeur hebben wij wel nog vervangen voor dubbel glas (zat ook een barst in overigens dus was niet echt een keuze) maar dat hadden we eigenlijk veel eerder moeten doen gezien de comfort winst van dubbel glas! Wij hebben gekozen voor dubbel glas met dezelfde look and feel van ons glas in lood. Koste niet echt meer dan gewoon dubbel glas maar past net iets beter bij de stijl van het glas in lood zonder duur glas in lood te laten plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 12-03-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-07 11:42
@koentjuh ben benieuwd! Kun je een pm sturen met die info?

Goed punt wat betreft vloer, er zit echt weinig puf meer in dus beter om het ergste te verbloemen zodat het in ieder geval geen doorn in het oog is. Schilderen en glas kan heel veel doen voor je huis, ik ga het meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@nel!s Ik zou niets aan de vloer laten doen als je binnen een jaar wilt gaan verhuizen. Als je tegen die tijd je meubeltjes oppakt zul je toch alweer kleurverschil zien met de delen waarop 'geleefd' wordt.

Hier gaat ons huis dit weekend online. Zeker spannende tijden gezien de ontwikkelingen van afgelopen 2 weken maar we zitten in de goede regio en hebben een keurig huis aan te bieden.

Nieuwe woning hebben we al wel gekocht met de overdracht in de zomervakantie (i.v.m. schoolvakantie van de kids) dus in een zekere zin móet het doorgaan maar hebben we ook wel weer *wat* tijd en is er tot op zeker hoogte geen haast bij.. :X

Toch zal ik opgelucht zijn als we de woning verkocht hebben tegen die tijd.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
sow, huis sinds vandaag ook op funda
tussenstand:
ruim 11370x gevonden, 1046x bekeken
vraagprijs redelijk hoog ingestoken, ben wel erg benieuwd naar de reacties en het aantal bezichtigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
koendio schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:48:
sow, huis sinds vandaag ook op funda
tussenstand:
ruim 11370x gevonden, 1046x bekeken
vraagprijs redelijk hoog ingestoken, ben wel erg benieuwd naar de reacties en het aantal bezichtigingen.
Zo, hoge getallen. Ik dacht dat ik hier veel views had :)
Hier is het 784x bekeken, maar ik denk dat het conversie getal belangrijker is. Die staat hier op 17%.

Maar goed, dan nog geen idee hoor wat ik nou met die getalletjes moet. Ik heb er maar 1 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
ppeterr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Zo, hoge getallen. Ik dacht dat ik hier veel views had :)
Hier is het 784x bekeken, maar ik denk dat het conversie getal belangrijker is. Die staat hier op 17%.

Maar goed, dan nog geen idee hoor wat ik nou met die getalletjes moet. Ik heb er maar 1 nodig.
conversie hier op 9%. dus dat is wel een stukje lager. (vraagprijs 347.500)

is nu trouwens 1132x bekeken (en 12500x gevonden)

[ Voor 5% gewijzigd door koendio op 13-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
lijkt de goede kant op te gaan. rond de middag stonden er 7 bezichtigingen gepland. Makelaar belde net dat ze inmiddels over de 10 zitten, en ze 2 kijkmomenten willen gaan plannen ipv individuele bezichtigingen.
Heb nog wel gevraagd of ze ivm corona perikelen (huis staat in breda...) wel verstandig is, maar door het aangeven van blokken dachten ze dit wel te kunnen ondervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Net ook bericht gekregen van de tussenstand na 1 dag in de verkoop.

3x de vraagprijs geboden.

9 bezichtigingen voor komende week.

Nou dat wordt volgende week vrijdag een spannende dag :) Tijd om te gaan nadenken aan welke voorwaarden het beste passen bij het juiste bod.

@koendio Kreeg ook wel een corona signaal van de makelaar, niet alleen de zorgen tijdens de contacten bij een bezichtiging. Maar ook krijg ik het idee dat de "kopers" wat voorzichtiger worden. Althans zo vatte ik dat op. Dus ik heb hem verteld even lekker door te pakken!

[ Voor 33% gewijzigd door ppeterr op 13-03-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Nu online
ppeterr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:46:
Net ook bericht gekregen van de tussenstand na 1 dag in de verkoop.

3x de vraagprijs geboden.

9 bezichtigingen voor komende week.

Nou dat wordt volgende week vrijdag een spannende dag :) Tijd om te gaan nadenken aan welke voorwaarden het beste passen bij het juiste bod.

@koendio Kreeg ook wel een corona signaal van de makelaar, niet alleen de zorgen tijdens de contacten bij een bezichtiging. Maar ook krijg ik het idee dat de "kopers" wat voorzichtiger worden. Althans zo vatte ik dat op. Dus ik heb hem verteld even lekker door te pakken!
Dat is lekker! Is er nu al, ongezien, de vraagprijs geboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
koendio schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:57:
[...]

Dat is lekker! Is er nu al, ongezien, de vraagprijs geboden?
3 keer ja, waarvan er 2 als serieus kunnen worden aangewezen. Waar ik er dan van 1 het verhaal achter weet.

Makelaar gaf aan maandag even met mij te bespreken over hoe de bezichtigingen gaan verlopen komende week, dit in verband met de richtlijnen die opgesteld zijn omtrent het corona gebeuren. Dan daarna een bieding systeem met slot datum, aankomende vrijdag.

Dan de vraag, hoe pik je de correcte koper uit de lijst :) Spannend hoor...maar dat is voor komende week dus.

[ Voor 12% gewijzigd door ppeterr op 13-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 17:12
ppeterr schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Dan de vraag, hoe pik je de correcte koper uit de lijst :) Spannend hoor...maar dat is voor komende week dus.
Combi van bedrag, voorwaarden en achtergrond? Gelukkig mag je als verkoper gunnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-07 13:36
Mijn appartement is eind vd middag online gekomen. Net voor sluit vh kantoor al de eerste 2 bezichtigingen gepland.

Stand van zaken op Funda na grofweg 10 uur online:
Gevonden: 2672
Bekeken: 953
Conversie: 36%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:33
nel!s schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:33:
No brainers:

De no brainers zijn inderdaad helder.

Van je 'misschien'-lijstje, zou ik inderdaad het glas evt vervangen of isoleren, en zeker de tuin doen. Een frisse tuin met wat leuke planten en ontdaan van groen/mos/schimmel doet veel. Wij gaan dit jaar nog niet verkopen, maar dit soort zaken staan ook zeker op mijn lijstje.

Ik twijfel wel nog even of ik enkel de benedenverdieping ga (laten) schilderen, of ook boven. Eigenlijk moet je het goed doen, maar ik vind schilderen een kutklus. En het uitbesteden voor beide verdiepingen gaat wel serieus duur worden, waarbij ik afvraag of die investering terugkomt.
Pagina: 1 ... 69 ... 201 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.