Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 30 ... 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Hartelijk dank voor je eerlijke feedback. Je noemt een aantal punten op waar we ons zeker in kunnen vinden.
We zullen feedback meenemen naar de eerste evaluatie met de makelaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Security op 22-12-2016 13:50 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-06 22:49
Kju schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:38:
ja ik zie nu uit de foto's (link ontvangen) dat het inderdaad niet 2004 kan zijn geweest ;)
Commentaar op je advertentie: jammer dat je makelaar niet creatiever omgaat met de foto's. Vanwege de tiles (1 grote, 1 minder grote en vier kleintjes) begin ik altijd met de zes beste foto's van de woning en dan pas begin ik met de volgorde vanaf de voorgevel, dan krijg je wel dubbele foto's maar dat is niet erg. Nu toon je vier keer woonkamer en twee keer keuken. Geen luxe badkamer, geen luxe wc te zien. Dat is zo'n zonde omdat een geïnteresseerde bijvoorbeeld gelijk in 6 foto's de hele woning in één oogopslag had kunnen zien en geen trigger heeft om verder te klikken naar de andere foto's. Het is ook jammer dat je een video slideshow hebt ipv een daadwerkelijke rondleiding. De foto van de gang voegt niet heel veel toe.
De video was misschien een keuze vanwege de kosten maar de 360 graden foto's zijn misschien niet goed ingesteld en misschien zijn er wel meer foto's. Dat vermoed ik omdat ze niet aan elkaar gelinkt zijn. Je kan instellen dat je in de foto kan doorklikken naar de andere foto's. Ik zie ook geen 360gr foto's van de tweede slaapkamer, hal en terras en het lijkt me sterk dat die niet zijn gemaakt.

Indruk van de woning: leuke afwerking, oogt op het eerste gezicht niet heel luxe tot je het sanitair ziet. Misschien valt de muurkleur tegen, zowel op de foto's als in het echt.

De kandidaten die zijn komen bezichtigen hebben waarschijnlijk wel hun huiswerk gedaan voordat ze kwamen en ik denk dat de ruimte in het echt tegenvalt.

Ik heb twee minuten gekeken naar de historische prijzen in de straat en voor m'n gevoel is de vraagprijs misschien te optimistisch. Nummer 46 is eerder dit jaar verkocht voor 140.000 en is qua afwerking iets minder en als ik de m2-prijzen 1 op 1 hanteer kom ik een stuk lager uit. Je makelaar zal hier meer onderzoek naar hebben gedaan dan die 2 minuten van mij.

Zoals gezegd is het een snelle 2 minuten beroepsmatige analyse zonder noemenswaardig prijsonderzoek. Een kandidaat kijkt heel anders hiernaar en ik kan ook volledig de plank misslaan ;)
Beroepsmatig? ben wel een beetje nieuwsgierig en gaan binnenkort ook ons huis op Funda zetten, kijken of jou beroepsmatig blik ons ook kan helpen :)

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 15:23

Kju

bvbal79 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:15:
[...]

Beroepsmatig? ben wel een beetje nieuwsgierig en gaan binnenkort ook ons huis op Funda zetten, kijken of jou beroepsmatig blik ons ook kan helpen :)
lol, ja beroepsmatig. Ik ben niet zo iemand die z'n posts begint met "makelaar/taxateur hier" :+
Security schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:45:
Hartelijk dank voor je eerlijke feedback. Je noemt een aantal punten op waar we ons zeker in kunnen vinden.
We zullen feedback meenemen naar de eerste evaluatie met de makelaar.
Even een mogelijk misverstand wegwerken: nummer 46 was volgens de advertentie 64 m2 en die van jou is 80 m2, als ik zeg dat ik dan lager uitkom op basis van dezelfde m2-prijs dan bedoel ik een stuk lager dan je huidige vraagprijs.

[ Voor 80% gewijzigd door Kju op 22-12-2016 14:31 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Gitarist schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:43:
* Gitarist heeft huis ook zo goed als zeker verkocht! 8)
[...]

Nu op zoek naar een nieuw huis :)
Update: mijn appartement is afgelopen vrijdag (30 dec) opgeleverd aan de koper oOo
Het huis heeft ongeveer een half jaar te koop gestaan en we hebben ± 10 kijkers gehad (excl. de kijkers van de Open Huizenroute), waarvan er een stuk of 4 twee keer zijn komen kijken.

Nu zitten we tijdelijk in een huurhuis en zijn in onderhandeling voor een nieuwe woning. Hopelijk kunnen we op relatief korte termijn (ik hoop op max 3/4 maanden) nogmaals verhuizen, maar dan "definitief". :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Gitarist op 03-01-2017 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gistermiddag de makelaar aangegeven dat hij mocht proberen het appartement met 1 kijkmoment aan iemand te verkopen. Vanmorgen een telefoontje dat het appartement voor de vraagprijs is verkocht. :D

Overdracht is gesteld op 1 september en daarna kan ik het indien nodig (wachten tot nieuwbouw klaar is) het huren zo lang ik wil. Dus geen ellende met twee keer verhuizen. Het moet natuurlijk nog in het koopcontract bevestigd worden maar dat komt vast goed eerdaags. Ook de optie tot huur komt daarin te staan.

Geen gedoe met foto's, Fundageneuzel, lelijke borden aan de gevel etc. Netjes opgeruimd en schoongemaakt was meer dan genoeg blijkbaar. * Bastien is happy. :)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Bastien schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:58:
Gistermiddag de makelaar aangegeven dat hij mocht proberen het appartement met 1 kijkmoment aan iemand te verkopen. Vanmorgen een telefoontje dat het appartement voor de vraagprijs is verkocht. :D

Overdracht is gesteld op 1 september en daarna kan ik het indien nodig (wachten tot nieuwbouw klaar is) het huren zo lang ik wil. Dus geen ellende met twee keer verhuizen. Het moet natuurlijk nog in het koopcontract bevestigd worden maar dat komt vast goed eerdaags. Ook de optie tot huur komt daarin te staan.

Geen gedoe met foto's, Fundageneuzel, lelijke borden aan de gevel etc. Netjes opgeruimd en schoongemaakt was meer dan genoeg blijkbaar. * Bastien is happy. :)
Gefeliciteerd, mooi dat ze zo lang willen wachten en je ook nog laten huren tot je nieuwbouw klaar is.

Alleen dat gedoe valt wel mee hoor. Je moet er 2 uurtjes vrij voor nemen dat is het...Want netjes opruimen en schoonmaken is ook voor Foto's prima. Er staan tegenwoordig ook geen lelijke borden meer aan de gevels, iedereen is tegenwoordig digibeet en heeft social media.

Hier dus 2 uurtjes vrij genomen voor de foto's. Uurtje gedaan om ze te beoordelen en de rest fixed de makelaar (zonder bord aan de gevel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bvbal79 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Gefeliciteerd, mooi dat ze zo lang willen wachten en je ook nog laten huren tot je nieuwbouw klaar is.
Dank. :) Nieuwe eigenaar gaat de boel ook verhuren dus het maakt hem niet uit aan wie. Was ook mijn 'eis' aan de makelaar om dat vooraf al na te vragen, want anders had ik het nu waarschijnlijk niet verkocht. Appartementen hier in het complex gaan als warme broodjes, volgens mij nu al 25% verkocht in een half jaar of zo. Ook wel een beetje jammer dat het zoveel is trouwens (vanuit mijn bestuursfunctie gezien), samenhang in de VvE voor zover die er was wordt er niet altijd beter van. Wordt steeds meer gekocht als belegging en dus verhuurd terwijl het altijd bijna allemaal eigenaren waren die er wonen.
Alleen dat gedoe valt wel mee hoor. Je moet er 2 uurtjes vrij voor nemen dat is het...Want netjes opruimen en schoonmaken is ook voor Foto's prima. Er staan tegenwoordig ook geen lelijke borden meer aan de gevels, iedereen is tegenwoordig digibeet en heeft social media.

Hier dus 2 uurtjes vrij genomen voor de foto's. Uurtje gedaan om ze te beoordelen en de rest fixed de makelaar (zonder bord aan de gevel)
Hier hangen/staan overal nog borden, want reclame natuurlijk. Gedoe zoals ik het omschrijf is inderdaad ook niet zo erg qua tijd, maar het scheelt wel flink in de kosten zo als dat allemaal niet hoeft.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zo, onze woning is verkocht, alles ging goed, overdracht vastgesteld eind maart 2017. :*)

Leermoment voor ons bleek vooral de fotograaf: ongelooflijk hoe snel een woning rommelig lijkt met enkele snuisterijtjes hier en daar ...
Pas na flink opruimen en -bergen werden de foto's het aanzien waard. :o

Vier maanden na de eerste publicatie (zie DeBolle in "Ervaringen met het verkopen van je woning" ) kwam er een kijker die dezelfde middag ook koper werd met een goed bod.
Het onderhandelen over de prijs ging soepel, met slechts een momentje waarop wij de koper moesten herinneren aan de betekenis van 'eindbod', maar dat hoort bij het spel. ;)

Nu op zoek naar een andere woning - dus verder in het woning kopen topic ..

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 18:28
-Splash- schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 16:59:
[...]

Ik heb het ooit gekocht voor 165.000 euro diep in de crisis van een stel wat een 2e kind kreeg (appartement met 3 kamers). De bovenburen en schuin boven hebben het voor 175.000-185.000 euro verkocht, maar ik heb als pluspunt dat ik een tuin heb (met veel privacy van buitenaf). Het is in Amersfoort wat nog best wel goed verkoopt (niet zo gek als Utrecht of Amsterdam). Dus mocht ik hem voor 170.000 kunnen verkopen dan zou een koelkast ook niet de investering zou zijn die ik zou laten liggen. Zou evt ook op marktplaats voor 60 euro nog eentje kunnen kopen.
Misschien leuk om een update te geven.
Het huis was binnen 3 dagen verkocht waarbij er zwaar over mijn vraagprijs (190.000 euro) is gegaan.

Had het niet verwacht ivm de keuken en badkamer die erg basic waren en waarvan de keuken aan vervanging toe is. Erg blij. Zojuist de overdracht gehad.

Overall erg tevreden dus.

[ Voor 8% gewijzigd door -Splash- op 12-01-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28
Lekker! Gefeliciteerd! En wat is zwaar over de vraagprijs?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Qosmic schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:04:
Lekker! Gefeliciteerd! En wat is zwaar over de vraagprijs?
Iets meer dan 7.000 euro (vind ik toch wel zwaar), uiteindelijk verkocht voor 197.000. Zeker omdat ik het eerst wilde verkopen voor 170.000 euro. :X Dat kwam omdat makelaar 1 het wilde doen met een vanaf prijs van 170.000 euro en een andere zei... nee eh stop... er is niets vergelijkbaars in de buurt dus ik wil het voor 189.500 te koop zetten. En blij dat ik dus twee makelaars had bevraagd. Andere biedingen waren tussen vraagprijs en 195.000 euro, dus voor het hoogste gegaan.

Wel met de makelaar een prestatiecourtage afgesproken, maar dat kleine beetje extra mag hij prima hebben (scheelt ook niet veel meer (400 euro) dan zijn vaste courtage). Voor hem ook makkelijk verdiend zo.

[ Voor 13% gewijzigd door -Splash- op 12-01-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
DeBolle schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:26:
Zo, onze woning is verkocht, alles ging goed, overdracht vastgesteld eind maart 2017. :*)

Leermoment voor ons bleek vooral de fotograaf: ongelooflijk hoe snel een woning rommelig lijkt met enkele snuisterijtjes hier en daar ...
Pas na flink opruimen en -bergen werden de foto's het aanzien waard. :o

Vier maanden na de eerste publicatie (zie DeBolle in "Ervaringen met het verkopen van je woning" ) kwam er een kijker die dezelfde middag ook koper werd met een goed bod.
Het onderhandelen over de prijs ging soepel, met slechts een momentje waarop wij de koper moesten herinneren aan de betekenis van 'eindbod', maar dat hoort bij het spel. ;)

Nu op zoek naar een andere woning - dus verder in het woning kopen topic ..
Ook gefeliciteerd! Fijn dat je nu lekker kan orienteren op een nieuwe woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Tussen plaatsen op funda en bod waar we mee akkoord zijn, onder voorbehoud van financiering. 5 dagen. Niet slecht. blijkbaar gewilde buurt. Woning 2 huizen verderop ging vorig jaar zomer in 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Precies 2 dagen geleden een eerste bod (40k onder vraagprijs) op een huis gedaan via onze aankoopmakelaar. Maar nu 48 uur later nog niets gehoord.
Begin wel een beetje te stressen nu ;-)

Morgen maar eens bellen?

Iemand een idee wat voor strategie hier achter zit aan de verkopende kant?
Of zouden ze flink aan het nadenken zijn over het bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet dit topic hebben: Ervaring met huis kopen - Deel 8

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hahaha, had beide pagina's open, zie nu dat ik het in het verkeerde heb gezet. Zucht ,mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Korte situatieschets: mijn ex en ik gaan uit elkaar, ons huis moet verkocht worden omdat we niet de middelen hebben om elkaar uit te kunnen kopen.

Deze week 3 makelaars over de vloer gehad. Alledrie enthousiast over onze woning, waaruit ik begrijp dat ze geen van drie verwachten dat het huis lang te koop zal staan.
1 van de makelaars zat zo'n 10.000 euro lager als de andere twee in de verwachte verkoopopbrengst. Die had wel een paar tips (even wat dingetjes schilderen, wat ik al half van plan was), maar kwam niet heel overtuigend over (wel sympathiek, maar ik kreeg het idee dat hij nog geen glas water in de woestijn zou kunnen verkopen).

De andere twee zitten we wat over te twijfelen. Degene die het beste over kwam (bij mij) is flink aan de prijs, de ander heb ik zelf net een huis van gekocht waarmee ik toch een beetje het gevoel krijg dat er wat belangen door elkaar heen lopen.

Makelaar 1 vraagt 3.000 euro plus 500 euro opstartkosten, allebei ex BTW.
Makelaar 2 vraagt ruim 4.200 euro inclusief, plus 700 euro opstartkosten, ook inclusief).
De verschillen voor wat ze doen in opstarten zijn eigenlijk niet heel groot: uurtje styliste, foto's, Funda en sociale media, bord op de gevel... Makelaar 1 had het er over dat hij vaak al foto's op Facebook zet voor het huis op Funda verschijnt om op die manier vast aandacht te trekken. Leuk, maar of het echt helpt? :?

Op grond waarvan hebben mede-Tweakers een makelaar gekozen en hoe is dat bevallen?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:54
Wij puur op de onderbuik. Kosten zijn aftrekbaar dus minder groot dan je initieel denkt.
Bij ons was het echt puur de klik die het verschil was, alle drie min of meer dezelfde verwachte verkoopprijs en kosten liepen paar 100€ uiteen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bockelaar schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:24:
Wij puur op de onderbuik. Kosten zijn aftrekbaar dus minder groot dan je initieel denkt.
Makelaarskosten zijn niet aftrekbaar: http://www.belastingdiens...enmalig_aftrekbare_kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
niet? Ow apart, ben benieuwd wat de boekhouder dan allemaal wel afgetrokken heeft :)
My bad dus dan: echter nog steeds puur op de onderbuik :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@bockelaar
Dank voor je reactie. Remco heeft volgens mij gelijk, kosten zijn niet aftrekbaar. Maar hoe is de verkoop bevallen? Geen spijt van de keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
verkoop is prima gegaan; in 2015 in een toch nog moeilijk plekje in een dorp. Verkocht voor het door ons vooraf aangegeven gewenste bedrag, verkoop duurde rond de 6 maanden geloof ik, overdracht 2 maanden daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:33

PoweRoy

funky!

Pietervs schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:14:
Korte situatieschets: mijn ex en ik gaan uit elkaar, ons huis moet verkocht worden omdat we niet de middelen hebben om elkaar uit te kunnen kopen.

Deze week 3 makelaars over de vloer gehad. Alledrie enthousiast over onze woning, waaruit ik begrijp dat ze geen van drie verwachten dat het huis lang te koop zal staan.
1 van de makelaars zat zo'n 10.000 euro lager als de andere twee in de verwachte verkoopopbrengst. Die had wel een paar tips (even wat dingetjes schilderen, wat ik al half van plan was), maar kwam niet heel overtuigend over (wel sympathiek, maar ik kreeg het idee dat hij nog geen glas water in de woestijn zou kunnen verkopen).

De andere twee zitten we wat over te twijfelen. Degene die het beste over kwam (bij mij) is flink aan de prijs, de ander heb ik zelf net een huis van gekocht waarmee ik toch een beetje het gevoel krijg dat er wat belangen door elkaar heen lopen.

Makelaar 1 vraagt 3.000 euro plus 500 euro opstartkosten, allebei ex BTW.
Makelaar 2 vraagt ruim 4.200 euro inclusief, plus 700 euro opstartkosten, ook inclusief).
De verschillen voor wat ze doen in opstarten zijn eigenlijk niet heel groot: uurtje styliste, foto's, Funda en sociale media, bord op de gevel... Makelaar 1 had het er over dat hij vaak al foto's op Facebook zet voor het huis op Funda verschijnt om op die manier vast aandacht te trekken. Leuk, maar of het echt helpt? :?

Op grond waarvan hebben mede-Tweakers een makelaar gekozen en hoe is dat bevallen?
Moeilijk om wat over te zeggen kwa kosten. Makelaarskosten zijn vaak rond 1.5-1.8% van de verkoop prijs

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Ons huis staat sinds 15 november te koop. Tussen kerst en O&N een bod gehad en na wat onderhandelen op een prijs uitgekomen waar we mee akkoord zijn gegaan. Voorwaarde was dat we er (destijds) over 8 weken uit zouden zijn. Geen probleem, want we hadden ons volgende huis al gevonden (huis van m'n ouders) dus we hadden geen zoektocht meer. In de concept koopovereenkomst is de datum van passeren op 27-02 gezet.

Afgelopen woensdag hebben is er een bouwtechnische keuring geweest. Er waren niet heel veel opmerkingen. Ja, de CV ketel is oud (2004) en de dakbedekking is zo ongeveer aan vervanging toe maar verder wat de bouwkundige tevreden over de staat van het huis.

Ook hebben we als verkoper afgelopen woensdag de koopakte ondertekend. De koper heeft dat echter nog niet gedaan dus formeel is er nog niets verkocht. Aan m'n makelaar maar eens gevraagd om er wat actiever achteraan te gaan want we zijn ondertussen al wel druk bezig met het plannen van de verhuizing, regelen van kinderopvang en school in de nieuwe stad e.d.

Al met al toch een spannende tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 16-01-2017 10:05 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Afgelopen week is er bij ons ook een makelaar langsgeweest voor een praatje en waardebepaling. Hij taxeerde het huis op 239000 euro (gekocht voor 215000 in 2009, hypotheek van 232000) dus dat is wel lekker. Dat betekend dat we dan niet onder water meer staan.
Waar ik wel van schrok waren de kosten die ze vragen om te verkopen. Ze bieden een pakket aan voor het maken van bijv foto's, op funda zetten, metingen volgens NEN, 360graden foto's etc voor 600 euro incl btw. Maar dan vragen ze ook nog eens 1.8% (bij ons ging hij gelijk naar 1.5% omdat hij verwacht ons huis te snel te verkopen zei hij...jaja wat gul) van de verkoopwaarde. Als je dit bij elkaar optelt kom je rond de 5000 euro uit. Dat is echt bizar veel geld en had ik niet verwacht.
Zit er nu dus sterk over te twijfelen of ik het niet gewoon via een online makelaar ga doen. Makelaarsland bijv vraagt nog geen 1300 euro. Moet je wel zelf foto's maken, de bezichtigingen en de onderhandelingen doen.

Nu is er natuurlijk ook weer wat te zeggen door je huis te laten verkopen door een makelaar. Die weet alle ins en outs, kan beter onderhandelen en er meer uithalen wellicht, doet je bezichtigingen, regelt alle foto's en promotie etc dus uiteindelijk verdient zich dat weer terug in een hogere verkoopprijs van je huis en minder stress en tijd van je eigen kant. Lastig

En waar ik eigenlijk helemaal niet stil bij had gestaan is dat je bij het kopen van een huis dadelijk nog eens zo'n bedrag kan aftikken voor een hypotheek regelen, notaris etc.

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 21-01-2017 11:14 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

1.5% van 240k + 600 kom ik net aan 4000 en geen 5000 ;) Maar goed, daar wordt natuurlijk ook één en ander voor uit handen genomen en misschien valt er (als ie echt denkt snel te kunnen verkopen) nog wel iets te onderhandelen. Daar wordt dan ook wel één en ander voor uit handen genomen (als je het zelf doet kost je dit ook tijd, mogelijk moet je er zelfs vrij voor nemen, en heel misschien krijg je niet de beste deal) en je loopt niet de mogelijke kopers mis die minder op hebben met 'zelfverkopers' (ik zocht nog in een tijd van kopersmarkt, maar heb serieus woningen / bezichtigingen overgeslagen omdat de bezichtiging via makelaarsland ging :X )

En tja, dit zijn kosten die vaak vergeten worden als mensen de vergelijking tussen huur / koop maken. Je maakt kosten als je koopt, maar ook als je weer verkoopt. Kan prima dat het over de gehele termijn een relatief klein bedrag is, maar je moet het geld wel hebben liggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 21-01-2017 11:42 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 18:51
Ik doe het ook hij Makelaarsland en voor 200 euro extra maken ze ook een heel Funda presentatiepakket. Geloof me, zelf foto's maken valt vies tegen. In dat pakket zitten 360 foto's, virtuele tour en plattegronden (naast de standaard foto's). Aanrader. Ik ga ook geen 5000 euro uitgeven aan een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:55

orf

naitsoezn schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:34:
Daar wordt dan ook wel één en ander voor uit handen genomen (als je het zelf doet kost je dit ook tijd, mogelijk moet je er zelfs vrij voor nemen, en heel misschien krijg je niet de beste deal) en je loopt niet de mogelijke kopers mis die minder op hebben met 'zelfverkopers' (ik zocht nog in een tijd van kopersmarkt, maar heb serieus woningen / bezichtigingen overgeslagen omdat de bezichtiging via makelaarsland ging :X )
Grappig, ik vond over het algemeen bezichtigingen met eigenaren beter dan met makelaars. De kennis was beter en in ieder geval twee makelaars heb ik echt onzin horen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 18:51
orf schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:40:
[...]

Grappig, ik vond over het algemeen bezichtigingen met eigenaren beter dan met makelaars. De kennis was beter en in ieder geval twee makelaars heb ik echt onzin horen vertellen.
Nogal kortzichtig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
[...]

Ik vond bezichtigingen met eigenaren soms wat ongemakkelijker, maar zou nooit een huis niet bezichtigen om die reden. Waarom zou je een eventueel droomhuis laten schieten om die reden, het is al lastig genoeg om iets te vinden wat bij je past en aan al je eisen voldoet zonder ook nog eens prima huizen links te laten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

thewizard2006 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:13:
Afgelopen week is er bij ons ook een makelaar langsgeweest voor een praatje en waardebepaling. Hij taxeerde het huis op 239000 euro (gekocht voor 215000 in 2009, hypotheek van 232000) dus dat is wel lekker. Dat betekend dat we dan niet onder water meer staan.
Waar ik wel van schrok waren de kosten die ze vragen om te verkopen. Ze bieden een pakket aan voor het maken van bijv foto's, op funda zetten, metingen volgens NEN, 360graden foto's etc voor 600 euro incl btw. Maar dan vragen ze ook nog eens 1.8% (bij ons ging hij gelijk naar 1.5% omdat hij verwacht ons huis te snel te verkopen zei hij...jaja wat gul) van de verkoopwaarde. Als je dit bij elkaar optelt kom je rond de 5000 euro uit. Dat is echt bizar veel geld en had ik niet verwacht.
Zit er nu dus sterk over te twijfelen of ik het niet gewoon via een online makelaar ga doen. Makelaarsland bijv vraagt nog geen 1300 euro. Moet je wel zelf foto's maken, de bezichtigingen en de onderhandelingen doen.

Nu is er natuurlijk ook weer wat te zeggen door je huis te laten verkopen door een makelaar. Die weet alle ins en outs, kan beter onderhandelen en er meer uithalen wellicht, doet je bezichtigingen, regelt alle foto's en promotie etc dus uiteindelijk verdient zich dat weer terug in een hogere verkoopprijs van je huis en minder stress en tijd van je eigen kant. Lastig

En waar ik eigenlijk helemaal niet stil bij had gestaan is dat je bij het kopen van een huis dadelijk nog eens zo'n bedrag kan aftikken voor een hypotheek regelen, notaris etc.
Beperk je niet tot 1 makelaar! We hebben de afgelopen week 3 makelaars over de vloer gehad. De goedkoopste vroeg 1%, de duurste begon op 1,85. We hebben uiteindelijk de laatste de opdracht gegeven, maar wel een tarief afgesproken van 1,2% tot een bepaalde prijs en mocht hij het boven die prijs verkopen krijgt hij 1,3%.

Er zit dus (veel!) onderhandelingsruimte in, zeker als je ze een beetje tegen elkaar uitspeelt!

Daarnaast: als je van 3 makelaars een schatting krijgt, heb je een beter beeld van de waarde van je huis. Want als 3 man ongeveer op hetzelfde uitkomen, weet je in ieder geval zeker dat je niet met beun de haas in zee gaat die maar wat roept over de prijs om de opdracht maar binnen te kunnen slepen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
naitsoezn schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 11:34:
1.5% van 240k + 600 kom ik net aan 4000 en geen 5000 ;)
Excuus, die 1.5% was excl 21% btw want zo rollen zo natuurlijk ook daar. Alles vermelden excl de btw :)
cooper87 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:35:
Ik doe het ook hij Makelaarsland en voor 200 euro extra maken ze ook een heel Funda presentatiepakket. Geloof me, zelf foto's maken valt vies tegen. In dat pakket zitten 360 foto's, virtuele tour en plattegronden (naast de standaard foto's). Aanrader. Ik ga ook geen 5000 euro uitgeven aan een makelaar.
Is zeker een optie die we aan het overwegen zijn. Kan vaak ook nog wel thuis werken dus daar is wellicht wat mee te regelen.
Dit lees ik ook op veel sites inderdaad dat de kopers het prettiger vinden omdat ze dan echt met de inwoners spreken die kennis van het huis hebben en niet met "een of andere gladjakker die er een hoop geld voor krijgt voor mooie praatjes" om het zo maar even oneerbiedig te zeggen.
Pietervs schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:28:
Beperk je niet tot 1 makelaar! We hebben de afgelopen week 3 makelaars over de vloer gehad. De goedkoopste vroeg 1%, de duurste begon op 1,85. We hebben uiteindelijk de laatste de opdracht gegeven, maar wel een tarief afgesproken van 1,2% tot een bepaalde prijs en mocht hij het boven die prijs verkopen krijgt hij 1,3%.
Ja ga ik zeker doen. Hij ging gelijk van 1.8% naar 1.5% zonder dat ik iets ervan had gezegd. Omdat hij "zoveel vertrouwen er in had ons huis snel te verkopen".
Daarnaast kan je ze natuurlijk tegen elkaar uitspelen dus dit was zeker niet mijn laatste gesprek :)

[ Voor 94% gewijzigd door thewizard2006 op 21-01-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 08:39
Wij willen ook ons huis gaan verkopen, in eerste instantie keken we naar nieuwbouw maar nu ook bestaande bouw.

Nu moeten wij eerst ons huis verkopen voordat ik een anders huis kan kopen vanwege de financieen. Hoe hebben andere dit gedaan? Want als we het verkopen moeten we binnen x tijd het huis uit, wat als je niks anders vindt? Hoe hebben jullie dit gedaan. Hoe hebben jullie de overdracht datum bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

Overdrachtsdatum is altijd een onderdeel van de onderhandelingen met de koper. En als je niks anders vindt? Tja, dat is een risico en als dat slecht uitpakt dan ga je een tijdje in een caravan of bij familie of zo wonen.

Als je een beetje courant huis hebt om te verkopen wat dus relatief snel moet kunnen gaan kun je tegenwoordig vaak toch beter eerst kopen, of bijna kopen en dan pas verkopen. Kopen is tegenwoordig vaak lastiger dan verkopen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 12:26
Ewoudb schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:29:
Wij willen ook ons huis gaan verkopen, in eerste instantie keken we naar nieuwbouw maar nu ook bestaande bouw.

Nu moeten wij eerst ons huis verkopen voordat ik een anders huis kan kopen vanwege de financieen. Hoe hebben andere dit gedaan? Want als we het verkopen moeten we binnen x tijd het huis uit, wat als je niks anders vindt? Hoe hebben jullie dit gedaan. Hoe hebben jullie de overdracht datum bepaald?
Wij hebben uiteindelijk gewoon de gok genomen, met name door het huis wat we zijn tegengekomen. Dit huis was voor ons de gok waard. Als je nog niets bent tegengekomen, waarom dan al wel je huis gaan verkopen, voornamelijk als je nog niet uit de keuze bent nieuwbouw/bestaand.

Ik weet niet of jullie huis snel verkocht zou worden (bij ons in de wijk is het ondertussen echt gekkenwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 21:02
Nog steeds een grof schandaal dat al die makelaars alles ex btw vermelden. Bij particulieren is het verplicht om inclusief BTW te vermelden. Benieuwd of er iemand als eens bewust een mondelinge afspraak met een makelaar is aangegaan, en bij de factuur op zn strepen is gaan staan. Afgesproken prijs hoort wettelijk inclusief BTW, dus geef mij maar mooi 21% korting. Makelaar heeft in dat geval geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Wij hebben een jaartje anti kraak gezeten tot onze nieuwbouwwoning klaar was en is ons en de kids goed bevallen. En dat voor 160 euro p.p. ex kids. Dus 320 euro in de maand. Even goed kunnen sparen dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 10:02
Wij hebben nu twee makelaars over de vloer gehad voor een verkoopwaardebepaling. De eerste gaf toe niet veel verstand te hebben van de situatie in ons dorp (schoor het waarschijnlijk over dezelfde kam als de omliggende dorpen waar de huizen toch aanzienlijk minder waard zijn) en kwam met een 190k-200k met een startverkoopprijs van 209k. De tweede is erg bekend met de situatie en kwam met de boude bewering dat hij ons huis voor 240k kan verkopen.
Nou wil ik de tweede graag geloven maar het lijkt me toch iets te mooi om waar te zijn. Ik denk dat ik maar een derde en eventueel vierde makelaar ga uitnodigen want het ligt, ondanks verschil in lokale expertise, wel erg ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

GodDamage schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:14:
De tweede is erg bekend met de situatie en kwam met de boude bewering dat hij ons huis voor 240k kan verkopen.
Nou wil ik de tweede graag geloven maar het lijkt me toch iets te mooi om waar te zijn.
Is toch makkelijk dan, afsreken dat hij pas een vergoeding/courtage krijgt boven de 240k...
Afhankelijk van hoe zeker hij is, kun je hem het verschil onder 240k zelfs bij laten leggen. (Maar dan zal hij een fikse vergoeding boven 240k willen voor het risico dat hij loopt).

Of zijn makelaars nu nog niet zó wanhopig om iets te mogen verkopen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
*knip*

Wij hebben a.s. woensdag een paar makelaars over de vloer om onze woning te verkopen. We hadden het onderhands al verkocht maar uiteindelijk vond mijn vriendin het toch te vroeg (we hadden nog niks anders). Nu we wat anders hebben kan hij vol de verkoop in. Ben benieuwd naar de schatting van de verkopend makelaars. Wat is tegenwoordig een concurrerend courtage? 1,2% incl BTW?

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 28-01-2017 11:03 . Reden: Opmerking niet meer relevant; posts verplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Markprinsen schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:17:
*knip*

Wij hebben a.s. woensdag een paar makelaars over de vloer om onze woning te verkopen. We hadden het onderhands al verkocht maar uiteindelijk vond mijn vriendin het toch te vroeg (we hadden nog niks anders). Nu we wat anders hebben kan hij vol de verkoop in. Ben benieuwd naar de schatting van de verkopend makelaars. Wat is tegenwoordig een concurrerend courtage? 1,2% incl BTW?
Er zijn bij mij 2 makelaars langs geweest die beide 1,5% vroegen. Toen ik ging kijken voor een woning om te kopen ben ik gaan vragen of die makelaar ook mijn huis wilde verkopen. Ik heb toen een vast bedrag af kunnen spreken wat mij 1500 euro scheelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:45
Of je moet aardig kopers krijgen :)
Het is onderdeel van de onderhandelingen.

Ik heb in december mijn huis gekocht.
Terwijl ik al in juli de koopovereenkomst had gesloten. Ik wilde wat mij betreft pas in december in (net voor de kerstdagen). De verkopers zaten met een klein meisje (9 maand) & hun huis was nog niet opgeleverd.

Met dit in gedachten heb ik juist een relatief laag bod kunnen plaatsen omdat ik zo flexibel was in de overdrachtdatum. Als zij meer geld voor wilden hebben, had ik mijn overdrachtdatum ook naar voren gebracht ;)
Achteraf hoorde ik ook dat ze een potentiële koper hadden die wilde meer dan mij bieden, maar wilde er in september dan al in. Dan moet je afvragen wat handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Markprinsen schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:17:
*knip*

1,2 inclusief is erg optimistisch, imho. Geen idee welke regio je zit en hoeveel actieve makelaars daar zijn, maar dat zijn wel factoren die van invloed kunnen zijn. Verder is het de vraag hoe goed je kan onderhandelen/bluffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triple__vince
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-04-2023
1,2% incl is nu een gangbaar tarief, na wat "zogenaamd" onderhandelen moet je daar wel op uit kunnen komen. Iedereen in mijn kennissenkring die hun woning aan het verkopen zijn schommelt rond die koers.
Maar staar je niet blind op dat percentage, ik zou zeker iemand kiezen waar je een prettig gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Zonder te verwachten koopsom heeft het niet veel zin om percentages te roepen. De makelaar rekent kosten op basis van de te verwachten tijdsbesteding en dat is ongeacht de koopsom bij ieder object ongeveer hetzelfde, de speling is misschien twee of drie uur meer of minder. Iedere makelaar met wat zelfrespect rekent bij no cure no pay ongeveer 3000 per dossier plus kosten van derden (foto's, plattegronden, funda etc). Ongeveer 3500 all-in is redelijk bij een gemiddeld dossier met een normale looptijd. Bij een hogere koopsom is dat dus een relatief lager percentage, en bij een lagere koopsom een relatief hogere. Afwijkingen komen mogelijk doordat de makelaar inschat dat er meer of minder werk op de het dossier zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 30-01-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 08:14
Ik snap nooit waarom makelaars met percentages werken, dus aan een huis van 500K verdienen ze 2 keer zoveel als aan een huis van 250K......lijkt me toch niet echt dat er ook 2 keer zoveel werk in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Volgens mij zeg ik net juist dat dus niet zo is en dat de courtages ongeveer gelijk blijven. Ik ben wel benieuwd welke opdrachtgever mij 10k courtage wil betalen op 500k.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:30

PinusRigida

I put the p in pool.

zo'n waardebepaling is toch heel relatief...

Toen wij eind 2015 ons appartement gingen verkopen werd het geschat op maximaal 230.000 euro...

Hadden we via immo verkocht, dan zou dit het prijskaartje geweest zijn, trek daar dus nog het percentage af voor het kantoor dat voor de verkoop in staat.

Maar we hebben besloten om alles zelf te doen aangezien we al snel merkten dat er veel interesse was.
(goed gelegen, ruim, tuintje+terras, 2 badkamers, gelijkvloers)

Het gevolg was dat we het verkocht hebben voor 250.000 euro en dat was ons éérste bod!
Hadden we niet in tijdsnood gezeten, dan hadden we nog kijkdag(en) georganiseerd en de mensen tegen elkaar laten opbieden, 270.000 euro was een realistische mogelijkheid...

...Maar we hadden al getekend voor financiering van de bouw van ons huis (met clausule van verkoop van appartement als voorwaarde) en het risico is als je wacht, dat je je mooie bod wel eens kwijt kan raken.

Blufpoker of niet: die mensen gaven aan al iets anders interessant op het oog te hebben ook...
Als je dan in je achterhoofd zit met een ""professionele"" waardebepaling van 20.000 euro minder, tja, dan vind je een bod van 250.000 plots wel heel aantrekkelijk natuurlijk...

...dan vraag ik me toch af wat zo een waardebepaling van een "specialist" waard is...

Ter illustratie: we kochten het meer dan 10 jaar geleden voor 180.000 euro, hebben ons maar liefst 70.000 euro winst gedaan, in géén geval dankzij die waardebepaling.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 30-01-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PinusRigida schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:30:
Het gevolg was dat we het verkocht hebben voor 250.000 euro en dat was ons éérste bod!
Hadden we niet in tijdsnood gezeten, dan hadden we nog kijkdag(en) georganiseerd en de mensen tegen elkaar laten opbieden, 270.000 euro was een realistische mogelijkheid...
Soms is het niet gek om gewoon een 'echt' bod te accepteren.

270.000 euro klinkt misschien realistisch, maar je loopt wel het risico dat je kopers nog iets meer te besteden hebben en uiteindelijk toch 'een maatje groter' gaan. Hoe 'geweldig' een huis is, hangt ook voor een groot deel van het prijskaartje af. Vanaf welke prijs zou je lachend weglopen en iets 'beters' kopen is ook een mooie indicatie. Koop je voor 290.000 dan bijvoorbeeld een extra slaapkamer?
Je ziet soms van die woningen langskomen dat je op zich wel begrijpt waar de prijs vandaan komt, maar dan moet je wel exact hetzelfde idee hebben als de huidige eigenaar. Je eigen 'spotters'balkon in Haarlemmermeer betekent voor iemand anders gewoon heel veel teringherrie. :+
Maar in jouw geval kan 2 badkamers ook gewoon geen toegevoegde waarde hebben.. als je toch alleen bent bijvoorbeeld. Heb je liever een extra hobbykamer.
Een koper die wil kopen is de enige goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:30

PinusRigida

I put the p in pool.

TheGhostInc schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:31:
[...]

Soms is het niet gek om gewoon een 'echt' bod te accepteren.

270.000 euro klinkt misschien realistisch, maar je loopt wel het risico dat je kopers nog iets meer te besteden hebben en uiteindelijk toch 'een maatje groter' gaan. Hoe 'geweldig' een huis is, hangt ook voor een groot deel van het prijskaartje af. Vanaf welke prijs zou je lachend weglopen en iets 'beters' kopen is ook een mooie indicatie. Koop je voor 290.000 dan bijvoorbeeld een extra slaapkamer?
Je ziet soms van die woningen langskomen dat je op zich wel begrijpt waar de prijs vandaan komt, maar dan moet je wel exact hetzelfde idee hebben als de huidige eigenaar. Je eigen 'spotters'balkon in Haarlemmermeer betekent voor iemand anders gewoon heel veel teringherrie. :+
Maar in jouw geval kan 2 badkamers ook gewoon geen toegevoegde waarde hebben.. als je toch alleen bent bijvoorbeeld. Heb je liever een extra hobbykamer.
Een koper die wil kopen is de enige goede ;)
Zeker en vast, het is daarom ook altijd een beetje gokken, dit, in combinatie met de tijdsdruk heeft ons ons eerste bod doen aanvaarden, uiteraard ook het feit dat het weldegelijk een mooi bod was...

idd, er waren maar 2 slaapkamers in het appartement... maakt het minder interessant voor een bepaalde doelgroep maar meteen interessanter voor een andere doelgroep: ouderen maar ook jongeren die hun eerste stappen zetten om samen te wonen, zonder kinderen of met één kind... Diegenen die ons app. dan ook gekocht hebben was een jong kinderloos koppeltje.

In dat opzicht heb je zeker gelijk dat 270.000 dan weer wat meer aanleunt tegen de kostprijs voor een huis en het hierdoor wellicht een groter risico was voor ons om ons op dat bedrag vast te schroeven.

Weliswaar heb je voor dat bedrag nog geen huis bij ons in de streek, het is een vrij dure streek om in te wonen... zelfs een ouder huis dat weliswaar ietwat opgeknapt is zit al snel over de 450.000 euro, zijn er naar zo eentje gaan kijken: 490.000 euro... voor een rijtjeshuis van 50 jaar oud dat weliswaar knap gerenoveerd was, met puike alarminstallatie, heel mooi gerenoveerde gevel, sectionale poort in weet-ik-veel-welk-hout,... maar desondanks bleef het een bescheiden rijtjeshuis met een klein tuintje. Voor ongeveer hetzelfde geld hebben wij het onze gebouwd én heel de tuin aangelegd en we zitten lekker ruim en open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het is een bizarre markt op het moment zeg.

Wij hebben vanmorgen ons huis te koop gezet. Eerder hadden we het met de verkoopmakelaar gehad over een vraagprijs van 275k en onze makelaar staat er om bekend dat ze vrij hoog inzet. Gisteren hebben we toch besloten om brutaal te doen en op te hogen naar 285k. Vanmorgen verschenen op Funda en binnen 3 uur al een bod van de vraagprijs. Ik ben benieuwd waar we uit gaan komen...

In onze budgetberekeningen voor ons nieuwe huis gingen we steeds uit van een verkoopprijs van 270k 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het is zeker een bizarre markt.

Hier in 2011 gekocht voor 267.500,--. Twee verkoopmakelaars gesproken: één adviseert vraagprijs 325.000,--, de ander 350.000,-- en beiden verwachten dat de transactieprijs daar wel overheen gaat.

Het grootste probleem is een leuk nieuw huis te vinden, dan pas gaat dit rollen. Je oude huis verkopen is niet zo'n issue, maar als je geen nieuw huis kunt vinden zit de markt net zo goed op slot.

[ Voor 12% gewijzigd door nare man op 02-02-2017 15:10 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Om nog even op de courtage vraag eerder terug te komen. Wij hebben inmiddels een makelaar in de arm genomen, 1,3% incl. BTW en 50% korting op de opstartkosten. Voor ons prima dus die mag het gaan doen.

Hele benieuwd naar het hele traject, is het eerste huis dat we verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Pfff, ok, de kopers van ons huis hebben uitstel aangevraagd voor de financieringstermijn. Deze zou op 6 februari verlopen en 3 dagen daarvoor vragen ze 2 weken uitstel, omdat 1 van de 2 een nieuwe baan heeft en de intentieverklaring nog niet wordt afgegeven. Net of je 3 dagen voor het verlopen van de termijn daar achter komt.

We hebben maar aangegeven dat het geen probleem is, maar met de notitie er bij: dan schuift de opleverdatum ook 2 weken op. Dit mede omdat onze financieringstermijn voor ons nieuwe huis nu ook ineens 2 weken opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
mr_obb schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:13:
Het is een bizarre markt op het moment zeg.

Wij hebben vanmorgen ons huis te koop gezet. Eerder hadden we het met de verkoopmakelaar gehad over een vraagprijs van 275k en onze makelaar staat er om bekend dat ze vrij hoog inzet. Gisteren hebben we toch besloten om brutaal te doen en op te hogen naar 285k. Vanmorgen verschenen op Funda en binnen 3 uur al een bod van de vraagprijs. Ik ben benieuwd waar we uit gaan komen...

In onze budgetberekeningen voor ons nieuwe huis gingen we steeds uit van een verkoopprijs van 270k 8)7
Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sorted.bits schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:55:
Pfff, ok, de kopers van ons huis hebben uitstel aangevraagd voor de financieringstermijn. Deze zou op 6 februari verlopen en 3 dagen daarvoor vragen ze 2 weken uitstel, omdat 1 van de 2 een nieuwe baan heeft en de intentieverklaring nog niet wordt afgegeven. Net of je 3 dagen voor het verlopen van de termijn daar achter komt.
Een nieuwe baan kan snel gaan, en je wilt uiteindelijk ook niets bij de geldverstrekker alvast in gang zetten voordat je nieuwe baan helemaal in kannen en kruiken is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:17
In Amsterdam is het dus nu zo erg dat een vriend van mij zijn appartement al verkocht had aan de buurman voordat de makelaar kans had om het op Funda te zetten. Dat verklaard ook meteen waarom al die appartementen in Amsterdam meteen op verkocht staan als ze op Funda komen. Totale gekte hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 19:00
naitsoezn schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:02:
[...]

Een nieuwe baan kan snel gaan, en je wilt uiteindelijk ook niets bij de geldverstrekker alvast in gang zetten voordat je nieuwe baan helemaal in kannen en kruiken is.

***members only***
Daarnaast wil/hoef je de andere partij niet onnodig veel informatie te geven danwel onnodige stress te geven als het wel gewoon binnen de geplande data valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
muffstuff schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:29:
In Amsterdam is het dus nu zo erg dat een vriend van mij zijn appartement al verkocht had aan de buurman voordat de makelaar kans had om het op Funda te zetten. Dat verklaard ook meteen waarom al die appartementen in Amsterdam meteen op verkocht staan als ze op Funda komen. Totale gekte hier.
Dat is waar. Ik heb zojuist mijn appartement in Amsterdam verkocht. Dat heeft me vanaf de datum dat het op funda gezet werd tot aan de sleuteloverdracht exact een maand gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Wren schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:29:
[...]

Dat is waar. Ik heb zojuist mijn appartement in Amsterdam verkocht. Dat heeft me vanaf de datum dat het op funda gezet werd tot aan de sleuteloverdracht exact een maand gekost.
maw biedingen zonder voorbehoud van financiering of gaat dat tegenwoordig zo snel? Andere vriend van mij wacht nu op response van een makelaar. Hij heeft 188.000 geboden voor een appartement waar de vraagprijs 175 was. Vandaag hoort hij of hij de 'winnaar' is. Waarschijnlijk niet, verwachting is dat er wel iemand 200.000 geboden heeft.

Heb jij een open dag gehad en kunnen kiezen uit biedingen of was de eerste de beste bod al goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb van de week ook makelaar over de vloer gehad. Hij stelde gelijk de vraag: Wat denk je dat moeilijker is, je huis verkopen of een nieuw huis kopen.
Na een tijdje funda afstruinen blijkt inderdaad een nieuw huis kopen toch vrij lastig.

Makelaar geeft aan dat ons huis vrij snel verkocht is( hij schat 3 maanden in , regio Breda).

Ik heb altijd gezegd , eerst verkopen , en dan kopen. Maar nu ( 2e op komst , en kleine van 2 jaar ) toch beetje angst dat ik straks zonder huis zit.

Zou het reeel zijn als ik voor een ander huis ga kijken , een bod doe , en als randvoorwaarde aangeef "Onder voorbehoud van verkoop eigen huis (evt binnen x aantal maanden)" ? Die tip gaf iemand mij nog , maar ik weet niet of het reeel is om te vragen

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat hangt er vanaf hoe populair het huis is. Als hij meerdere biedingen heeft zal jij er tussenuit vallen als hij niet zeker is of jij het nog gaat komen. Heeft hij geen andere biedingen kan hij best akkoord gaan als hij zelf geen haast heeft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
muffstuff schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:44:
[...]

maw biedingen zonder voorbehoud van financiering of gaat dat tegenwoordig zo snel? Andere vriend van mij wacht nu op response van een makelaar. Hij heeft 188.000 geboden voor een appartement waar de vraagprijs 175 was. Vandaag hoort hij of hij de 'winnaar' is. Waarschijnlijk niet, verwachting is dat er wel iemand 200.000 geboden heeft.

Heb jij een open dag gehad en kunnen kiezen uit biedingen of was de eerste de beste bod al goed genoeg?
Mijn makelaar had in de eerste week twee dagen genomen waarop bezichtigingen waren, die probeer je zo dicht mogelijk op elkaar te houden zodat er drukte gegenereerd wordt. Toen er zoveel interesse was heeft hij een deadline gesteld voor een inschrijving. Dat maakt mensen wat nerveus en voor die tijd kreeg ik biedingen van mensen met een 'offer you can't refuse' die de inschrijving voor wilden zijn.

Er waren biedingen bij met en zonder voorbehoud van financiering, maar ook investeerders die het 'contant'wilden afrekenen. Anders was het me nooit zo snel gelukt te verkopen. De markt gaat hard, maar binnen een maand is vrij exceptioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Wren schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Mijn makelaar had in de eerste week twee dagen genomen waarop bezichtigingen waren, die probeer je zo dicht mogelijk op elkaar te houden zodat er drukte gegenereerd wordt. Toen er zoveel interesse was heeft hij een deadline gesteld voor een inschrijving. Dat maakt mensen wat nerveus en voor die tijd kreeg ik biedingen van mensen met een 'offer you can't refuse' die de inschrijving voor wilden zijn.

Er waren biedingen bij met en zonder voorbehoud van financiering, maar ook investeerders die het 'contant'wilden afrekenen. Anders was het me nooit zo snel gelukt te verkopen. De markt gaat hard, maar binnen een maand is vrij exceptioneel.
Mag ik vragen hoeveel % boven je vraagprijs je uiteindelijk hebt gekregen? Ben je in amsterdam gebleven of naar buiten gegaan?

Die speculanten zie ik nu ook steeds vaker voorbij komen. Ook in onze VVE. De particuliere speculanten houden we nauwlettend in de gaten. Die willen dan een jaar lang alleen s'avonds en in het weekend klussen. Dat is inmiddels een serieus probleem bij ons geworden vanwege overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
muffstuff schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:13:
[...]

Mag ik vragen hoeveel % boven je vraagprijs je uiteindelijk hebt gekregen? Ben je in amsterdam gebleven of naar buiten gegaan?

Die speculanten zie ik nu ook steeds vaker voorbij komen. Ook in onze VVE. De particuliere speculanten houden we nauwlettend in de gaten. Die willen dan een jaar lang alleen s'avonds en in het weekend klussen. Dat is inmiddels een serieus probleem bij ons geworden vanwege overlast.
Niet zoveel, ongeveer 11%. Maar het betrof een appartement buiten de ring waarvan ik een jaar geleden nog had verwacht een restschuld te moeten gaan herfinancieren, dus ik ben er meer dan blij mee. Ik had al een andere woning in AMS dus dit pand was een beetje een blok aan mijn been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Vorie week hebben we ons huis op de markt gezet en zoals eerder gezegd was binnen een paar uur de vraagprijs geboden. Inmiddels hebben we meerdere biedingen gehad en iedereen de kans gegeven een eindbod neer te leggen. Uiteindelijk zijn we toch weer ruim boven de vraagprijs uitgekomen.

We waren er vanuit gegaan dat we ons huis snel zouden verkopen, maar we hebben nu 25k meer gekregen dan we in onze begrotingen rekening mee hielden. Voor ons komt nu de vraag wat we hier mee gaan doen. Gaan we het investeren in ons nieuwe huis (isolatie, zonnepanelen etc) of lossen we gelijk flink af op onze hypotheek. We gaan de komende tijd maar eens rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
muffstuff schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:29:
In 010 idem. Heb al van vijf partijen onderhands interesse die willen voorkomen dat mijn appartement op funda komt.

Zelf zou ik graag verkopen maar de issue is een nieuwe woning vinden. Er is gewoon niks. Dus ik houd nu maar dagelijks funda en de facebooks van makelaars in de regio in de gaten. Nogal sneu maarja. Ik verlang bijna terug naar de tijd waarin je als koper gewoon uit 15+ interessante woningen kon kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 09-02-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
nare man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:02:
[...]

In 010 idem. Heb al van vijf partijen onderhands interesse die willen voorkomen dat mijn appartement op funda komt.

Zelf zou ik graag verkopen maar de issue is een nieuwe woning vinden. Er is gewoon niks. Dus ik houd nu maar dagelijks funda en de facebooks van makelaars in de regio in de gaten. Nogal sneu maarja. Ik verlang bijna terug naar de tijd waarin je als koper gewoon uit 15+ interessante woningen kon kiezen.
En je dus je eigen woning ook niet op tijd verkocht. In principe ben je spekkoper las je een apprtement in de stad hebt en naar buiten wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
mr_obb schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:39:
Vorie week hebben we ons huis op de markt gezet en zoals eerder gezegd was binnen een paar uur de vraagprijs geboden. Inmiddels hebben we meerdere biedingen gehad en iedereen de kans gegeven een eindbod neer te leggen. Uiteindelijk zijn we toch weer ruim boven de vraagprijs uitgekomen.

We waren er vanuit gegaan dat we ons huis snel zouden verkopen, maar we hebben nu 25k meer gekregen dan we in onze begrotingen rekening mee hielden. Voor ons komt nu de vraag wat we hier mee gaan doen. Gaan we het investeren in ons nieuwe huis (isolatie, zonnepanelen etc) of lossen we gelijk flink af op onze hypotheek. We gaan de komende tijd maar eens rekenen.
Hoeveel stond je huis te koop? want in principe kan je in bv Amsterdam ervan uitgaan dat elk appartement 12% boven de vraagprijs geboden krijgt. Je ziet het met appartementen die voor 175 te koop staan, die gaan minimaal voor 200 weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

muffstuff schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:39:
[...]

Hoeveel stond je huis te koop? want in principe kan je in bv Amsterdam ervan uitgaan dat elk appartement 12% boven de vraagprijs geboden krijgt. Je ziet het met appartementen die voor 175 te koop staan, die gaan minimaal voor 200 weg
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door mr_obb op 09-02-2017 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
nare man schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:02:
[...]

En een geluk voor mij als verkoper net buiten Rotterdam. De markt gaat zo hard dat ons huis in Capelle aan den IJssel na 1 week al genoeg bezichtigingen had en er nu een bod is gekomen boven de vraagprijs. Zelfs mijn makelaar schrok er wel van dat het nu zo hard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

degroot schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:50:
Zou het reeel zijn als ik voor een ander huis ga kijken , een bod doe , en als randvoorwaarde aangeef "Onder voorbehoud van verkoop eigen huis (evt binnen x aantal maanden)" ? Die tip gaf iemand mij nog , maar ik weet niet of het reeel is om te vragen
Hebben wij wel gedaan en werd geaccepteerd. ons huis was wel al verkocht onder voorbehoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
thejoker80 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:37:
[...]

Hebben wij wel gedaan en werd geaccepteerd. ons huis was wel al verkocht onder voorbehoud.
Je mag natuurlijk zoveel voorwaarden er aan verbinden als je zelf wil. Hoewel dat in deze verkopersmarkt wel een risico is. Zelf ben ik ook in zee gegaan met de partij met de minste (lees: geen) voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Komende woensdag komt de 3e makelaar.

Makelaar 1 zegt, je huis is zeker 220k tot 225k waard , ik zet het op de markt voor 229k.
Makelaar 2 zegt, Voor 209k is je huis binnen 2 maanden verkocht , voor 212.500 moet ik beter mijn best doen en is het binnen 6 maanden verkocht. Maar voor meer dan 214K krijg ik het niet verkocht.

Nu afwachten in welke richting makelaar 3 zit. Ik twijfel , want makelaar 2 heeft veel meer tijd besteed ( 2,5 uur binnen geweest) bij waardebepaling. Alles goed opgeschreven , met een meetapparaat alles opgemeten. En makelaar 1 heeft meer de prijs bepaald dmv een quickscan ( uurtje in huis geweest).

Nu staat makelaar 2 wel bekend als iemand die laag inzet. Maar waar ook weinig onderhandelingsruimte bij is. Tenminst, dat is zijn verhaal. Heeft ook maar courtage van 1%.
Makelaar 1 vraagt 1,5 , maar is goed onderhandelbaar gaf hij aan.

Benieuwd dus welke richting makelaar 3 gaat (220 of toch ook die 209 ).

die 10K is misschien geen groot verschil , maar met mijn hypotheek heb ik het wel nodig om straks de KK voor nieuwe woning te bekostigen. Dus ik probeer zo dicht mogelijk bij die 220 te zitten

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
muffstuff schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:39:
[...]

Hoeveel stond je huis te koop? want in principe kan je in bv Amsterdam ervan uitgaan dat elk appartement 12% boven de vraagprijs geboden krijgt.
No offense, maar is dat niet wat kort door de bocht. Als appartement x, y en z alledrie identiek zijn en volgens een taxateur 275K waard zijn, maar de een vraagt 250K (omdat hij er snel vanaf wilt), de ander 275K en de derde 310K (omdat hij geen haast heeft) dan lijkt me niet dat de ze alledrie voor 12% meer dan hun vraagprijs de deur uit gaan. Een vraagprijs heeft absoluut geen enkele relatie tot de waarde van het huis, alleen tot wat de verkoper er voor vraagt. Je kan ongetwijfeld stellen (en dat geloof ik ook best, je hebt vast meer verstand van de a'damse markt dan ik) dat de gemidddelde verkoopprijs 12% hoger ligt dan de vraagprijs, maar dat betekent nog steeds niet dat je bij een huis wat je niet kent er vanuit mag gaan dat ook die er 12% boven zit. Als iemand veel te veel vraagt dan kan zelfs in A'dam een huis onder de vraagprijs de deur uit gaan, en als iemand echt bizar scherp/laag inzet en een blinde bieding regelt kan er ook 20% boven de vraagprijs geboden worden. Iets met gekken en wat die er voor geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Wren schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:46:
[...]

Je mag natuurlijk zoveel voorwaarden er aan verbinden als je zelf wil. Hoewel dat in deze kopersmarkt wel een risico is. Zelf ben ik ook in zee gegaan met de partij met de minste (lees: geen) voorwaarden.
Kopersmarkt?! Waar? In Noord Oost Groningen ofzo? In 99% van NL is het op dit moment toch echt wel een verkopersmarkt 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:09:
[...]

Kopersmarkt?! Waar? In Noord Oost Groningen ofzo? In 99% van NL is het op dit moment toch echt wel een verkopersmarkt 😬
sorry, dat bedoelde ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Valorian schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:00:
[...]

No offense, maar is dat niet wat kort door de bocht. Als appartement x, y en z alledrie identiek zijn en volgens een taxateur 275K waard zijn, maar de een vraagt 250K (omdat hij er snel vanaf wilt), de ander 275K en de derde 310K (omdat hij geen haast heeft) dan lijkt me niet dat de ze alledrie voor 12% meer dan hun vraagprijs de deur uit gaan. Een vraagprijs heeft absoluut geen enkele relatie tot de waarde van het huis, alleen tot wat de verkoper er voor vraagt. Je kan ongetwijfeld stellen (en dat geloof ik ook best, je hebt vast meer verstand van de a'damse markt dan ik) dat de gemidddelde verkoopprijs 12% hoger ligt dan de vraagprijs, maar dat betekent nog steeds niet dat je bij een huis wat je niet kent er vanuit mag gaan dat ook die er 12% boven zit. Als iemand veel te veel vraagt dan kan zelfs in A'dam een huis onder de vraagprijs de deur uit gaan, en als iemand echt bizar scherp/laag inzet en een blinde bieding regelt kan er ook 20% boven de vraagprijs geboden worden. Iets met gekken en wat die er voor geven ;)
Ik ben heel goed op de hoogte dat een vraagprijs weinig zegt over werkelijke waarde( hoe zou je die bepalen btw?)

De reden dat al die huizen minimaal 12 % meer dan de vraagprijs krijgen is naar mijn mening het volgende. Ten eerste staat hier een appartement in Amsterdam niet langer dan 14 dagen te koop. Soms zijn ze al na 1 dag verkocht. Je stelling dat als iemand er snel van af wilt zal dan zeer zeker zijn. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 15 appartementen in mijn buurt getracked om na te gaan hoe snel, welke vraagprijs en welke prijs in het kadaster kwam. Mensen weten na drie keer mis grijpen ook onderhand wel wat minimaal overboden moet worden. Staat iets voor 230 te koop, dan heb je een goede kans bij 260. Iets van 175 te koop, nou dan mag je al blij zijn dat als je op de dag dat het op Funda komt en je belt met de makelaar, dat de makelaar tegen je zegt, je mag komen kijken. Een vriend van me heeft al meerdere keren te horen gekregen dat het vol zit. Enige manier om die groep voor te zijn is gewoon bij de verkopers aanbellen en meteen een bod neerleggen. Of een bod sturen naar de makelaar zonder dat je het huis gezien ehbt (gaat nergens over)

Die vraagprijzen worden in overleg met makelaars opgesteld en hoe de verkoper dat graag ziet. Maar om maximaal bereik te halen dmv open dagen zorgen ze dat de vraagprijs wel redelijk blijft. Ook omdat je niet te ver van taxatie wilt zitten want dan kan men niet financieren.

Ik vind je hypothetische berekeningen heel mooi alleen hebben die op dit moment met Amsterdam weinig te doen omdat het hier een vrij bizarre situatie is. Overigens ook no offence ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mannowlahn op 10-02-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
muffstuff schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:44:
[...]

Ik ben heel goed op de hoogte dat een vraagprijs weinig zegt over werkelijke waarde( hoe zou je die bepalen btw?)

De reden dat al die huizen minimaal 12 % meer dan de vraagprijs krijgen is naar mijn mening het volgende. Ten eerste staat hier een appartement in Amsterdam niet langer dan 14 dagen te koop. Soms zijn ze al na 1 dag verkocht. Je stelling dat als iemand er snel van af wilt zal dan zeer zeker zijn. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 15 appartementen in mijn buurt getracked om na te gaan hoe snel, welke vraagprijs en welke prijs in het kadaster kwam. Mensen weten na drie keer mis grijpen ook onderhand wel wat minimaal overboden moet worden. Staat iets voor 230 te koop, dan heb je een goede kans bij 260. Iets van 175 te koop, nou dan mag je al blij zijn dat als je op de dag dat het op Funda komt en je belt met de makelaar, dat de makelaar tegen je zegt, je mag komen kijken. Een vriend van me heeft al meerdere keren te horen gekregen dat het vol zit. Enige manier om die groep voor te zijn is gewoon bij de verkopers aanbellen en meteen een bod neerleggen. Of een bod sturen naar de makelaar zonder dat je het huis gezien ehbt (gaat nergens over)

Die vraagprijzen worden in overleg met makelaars opgesteld en hoe de verkoper dat graag ziet. Maar om maximaal bereik te halen dmv open dagen zorgen ze dat de vraagprijs wel redelijk blijft. Ook omdat je niet te ver van taxatie wilt zitten want dan kan men niet financieren.

Ik vind je hypothetische berekeningen heel mooi alleen hebben die op dit moment met Amsterdam weinig te doen omdat het hier een vrij bizarre situatie is. Overigens ook no offence ;)
Ah, ik kan er allerlei ratio-argumenten tegenaan gooien maar vrees dat je gewoon gelijk hebt. De markt is in de randstad zo oververhit en in A'dam nog eens in het kwadraat dat elke vorm van logica en ratio niet meer opgaat ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje als degroot hierboven. Wij willen ons huis verkopen en aan de ene kant hoor je dat het een goede markt is voor verkopen maar aan de andere kant hebben wij ongunstig gekocht.
In 2009 konden wij het huis van een overleden familielid overnemen voor 220000. Gemeente Ridderkerk (onder Rotterdam) Het is een doorzon woning uit 1969, goed onderhouden, hardhouten kozijnen, dubbel glas, dakkapel, 115-120 m2, inhoud 350m3, perceel 1 are 70 centiare, grote tuin op het zuiden, nieuwe onderhoudsarme voortuin, paar zonnepanelen, nieuwe cv ketel van 1 jaar oud. Wat oudere keuken/badkamer maar eigenlijk nog wel vrij modern met nieuwe combi oven en vaatwasser bijv. We hebben er een hypotheek op van 232000. En eigenlijk willen we daar niet onder gaan zitten gezien de welbekende redenen.

Nu hebben we tot nu toe 3 makelaars over de vloer gehad
- nr 1 dacht dat we hem voor 239000 op de markt konden zetten (verkoop 235000). Zijn courtage 1.5%
- nr 2 dacht dat we hem voor 234000 op de markt konden zetten (verkoop 225000). Zijn courage 1.6%
- nr 3 dacht dat we hem voor 225000 op de markt konden zetten (verkoop 215000). Zijn courtage 1.65%

Daar zitten nogal verschillen in (heb nog niet onderhandeld over de courtages). Puur naar de getallen kijkend zou je zeggen ga met nr 1 in zee maar aangezien mij toch altijd het gevoel bekruipt dat makelaars wat gladjakkers zijn zou je ook kunnen denken dat hij zo lekker makkelijk wil binnenhalen.
Bij allen is het uiteraard zonder 21%btw en komt er nog zo'n 500-600 euro bij voor plaatsing op funda, reclame etc en komen de totalen rond de 4500-5000 euro voor de verkoop. Daar schrok ik eerlijk gezegd nogal van. Uiteraard geen probleem om wat te betalen voor geleverde diensten maar dit is niet wat ik had verwacht.

Nu heeft een collega van mij zijn huis op www.zelfverkopen.nl gezet en op die manier verkocht. Moet je uiteraard wel zelf bezichtigingen doen en het nodige regelen maar voor 1000 ben je "klaar". Ik twijfel nu heel erg of ik niet gewoon dat moet doen, mijn huis voor 239000 daarop zetten en wachten op die koper die echt heel graag hier wil wonen. Wij hebben namelijk geen haast om te verhuizen. Mag best over een jaar ofzo. Iemand ervaring hiermee. Kan dat überhaupt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 08:42
thewizard2006 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 11:27:
We hebben er een hypotheek op van 232000. En eigenlijk willen we daar niet onder gaan zitten gezien de welbekende redenen.
Ik kom nog maar net om de hoek kijken op de verkopersmarkt. Wat zijn de welbekende redenen om niet onder het (oorspronkelijke?) hypotheekbedrag te willen verkopen?

Ik schrok zelf ook behoorlijk van de makelaarskosten bij verkoop. Met KK van een volgende woning en max 101% financiering is verhuizen toch wel een behoorlijke aanslag op de spaarrekening aan het worden.

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Harmani schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:02:
Ik kom nog maar net om de hoek kijken op de verkopersmarkt. Wat zijn de welbekende redenen om niet onder het (oorspronkelijke?) hypotheekbedrag te willen verkopen?

Ik schrok zelf ook behoorlijk van de makelaarskosten bij verkoop. Met KK van een volgende woning en max 101% financiering is verhuizen toch wel een behoorlijke aanslag op de spaarrekening aan het worden.
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al ;) Alles wat je boven je hypotheek hebt is extra om dit soort zaken van te financieren.

Daarnaast, als je je huis verkoopt terwijl het onder water staat kan je eigenlijk 2 dingen doen als ik het goed heb begrepen. Het verschil bijleggen van je eigen spaargeld (wat je eigenlijk wil gebruiken voor zaken als makelaars en notaris kosten, inrichten nieuwe huis etc) of je kan je spaarhypotheek aanspreken als je die hebt.
Als je dat laatste doet betekend dit dat je die kwijtraakt en je nieuwe huis moet financieren met een volledige annuïteit/lineaire hypotheek. Dit is heel ongunstig voor de maandlasten tov je hypotheek meenemen naar je volgende woning (omdat je al een groot deel hebt gespaard etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Ik vind 1.6% overigens wel veel.
Makelaar 2 vraagt bij mij 1%
Makelaar 1 zegt 1,5% te vragen, maar wil best om de tafel
En dinsdag komt makelaar 3 langs. Die vraagt 1% , en als hij het binnen 1 week verkocht krijgt zelfs 0,8%.
Hij geeft aan 80% van zijn huizen ook binnen 3 weken te verkopen.

Nu heb ik wel een beetje het idee dat de makelaars die 1% vragen , ook lager qua prijs zitten. Zo verkopen ze natuurlijk sneller. Ze verkopen liever 10 huizen met 1% dan 3 huizen met 1,5%.
Ze hoeven natuurlijk minder tijd aan het bezichtigen etc te besteden , door de snellere verkoop

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-06 08:42
thewizard2006 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:38:
Je beantwoordt je eigen vraag eigenlijk al ;) Alles wat je boven je hypotheek hebt is extra om dit soort zaken van te financieren.
I see, in mijn geval dus niet echt van toepassing aangezien ik al een annuïtaire hypotheek heb. We hebben al een stukje afbetaald en het huis brengt waarschijnlijk ongeveer het oorspronkelijke hypotheekbedrag op.

[ Voor 39% gewijzigd door Harmani op 13-02-2017 21:37 ]

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
degroot schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:26:
Ik vind 1.6% overigens wel veel.
Makelaar 2 vraagt bij mij 1%
Makelaar 1 zegt 1,5% te vragen, maar wil best om de tafel
En dinsdag komt makelaar 3 langs. Die vraagt 1% , en als hij het binnen 1 week verkocht krijgt zelfs 0,8%.
Hij geeft aan 80% van zijn huizen ook binnen 3 weken te verkopen.

Nu heb ik wel een beetje het idee dat de makelaars die 1% vragen , ook lager qua prijs zitten. Zo verkopen ze natuurlijk sneller. Ze verkopen liever 10 huizen met 1% dan 3 huizen met 1,5%.
Ze hoeven natuurlijk minder tijd aan het bezichtigen etc te besteden , door de snellere verkoop
Welke regio zit je? Ik zit rond Rotterdam wellicht dat dit uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 10:33

PoweRoy

funky!

Eindelijk ons huis verkocht, na 9 maanden. Veel mensen die uiteindelijk afhaakten vanwege de buurt. (waarom kom je dan uberhaubt kijken :X). Alleen het huis wat we wilden kopen (waarvoor we onze te koop hadden gezet) is inmiddels verkocht. Nu in alle haast opzoek naar een leuke woning. Valt vies tegen nadat er veel 'goede' woningen in december verkocht zijn... (regio noord limburg)

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
thewizard2006 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:53:
[...]

Welke regio zit je? Ik zit rond Rotterdam wellicht dat dit uitmaakt?
Breda. Overigens zijn deze 1% makelaars niet geliefd bij collega's heb ik vernomen. Juist omdat het prijsvechters zijn. Dat vinden de big boys ( die gemakkelijk 1,5% vragen ) natuurlijk niet leuk.

De beredenering van de 1% makelaars vind ik dan wel weer sterk.
Ze kunnen met 1% in deze markt makkelijk uit de kosten komen. ze hoeven geen 20 keer op verschillende dagen naar een woning te rijden voor een bezichtiging. Sterker nog. Ze kunnen een hele dag op die woning plannen en alle bezichtigingen doen. Scheelt gewoon enorm veel tijd.
4 jaar geleden , toen de huizen 1 jaar of langer te koop stonden , kwamen ze moeilijk uit met 1,5%

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Zonder koopsom te noemen boeien de percentages niet veel. Ik reken net 3000 incl btw af (ex advertentiekosten en media) op 280k. Dat zou 0,8% ex btw zijn. Op een koopsom van 150k zou dat 1,65% ex btw zijn.
Courtage bepaal je aan de hand van de te verwachten tijdsbesteding. Iedere klant die met hoger akkoord gaat, tsja.. bonus :+

[ Voor 36% gewijzigd door Kju op 15-02-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Dan ben jij voor mij nog steeds een dure. Want op mijn woning (210.000) kost mij dat 2500 inc btw en media.
Tevens , als de woning binnnen 1 week verkocht word , vraagt de makelaar maar 0.8% courtage.
In dit geval ben ik dus blij met een idiote makelaar

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ach, duur is relatief. Het gaat bij een kopen van een huis om een substantiële beslissing en ik geef liever 500 euro meer uit voor een makelaar waar ik echt het goede gevoel bij heb. Je geeft immers de behartiging van je belangen uit handen.

Als de goedkoopste makelaar ook nog de partij is waar je het beste gevoel bij hebt dan is dat natuurlijk top :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Tuurlijk , nu heb ik bij deze makelaar ook echt een goed gevoel ( Funda reviews,Brochures van woningen die in de verkoop staat, zijn verkoopsnelheid etc). Ik heb ook een woning bij hem bezichtigd , en die bezichtiging vond ik ook goed gaan. Dus eigenlijk heb ik hem al een soort van uitgetest.

Dat makelaar 1 (1,5%) mijn woning op de markt wil zetten voor 229.00 met verkoop prijs 225.00 a 220.00 , terwijl makelaar 2 (1%) en 3 (1%) rond de 210.000 verkoopprijs komen.
Zal je zien dat 220.000 te hoog gegrepen is , ik uiteindelijk moet zakken naar 210.000 en daarover weer 1,5% courtage moet betalen.
Hoge bedragen noemen is natuurlijk leuk om potentiele klanten binnen te halen , maar het moet ook realistisch zijn.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:27
degroot schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:01:
[...]

Breda. Overigens zijn deze 1% makelaars niet geliefd bij collega's heb ik vernomen. Juist omdat het prijsvechters zijn. Dat vinden de big boys ( die gemakkelijk 1,5% vragen ) natuurlijk niet leuk.

De beredenering van de 1% makelaars vind ik dan wel weer sterk.
Ze kunnen met 1% in deze markt makkelijk uit de kosten komen. ze hoeven geen 20 keer op verschillende dagen naar een woning te rijden voor een bezichtiging. Sterker nog. Ze kunnen een hele dag op die woning plannen en alle bezichtigingen doen. Scheelt gewoon enorm veel tijd.
4 jaar geleden , toen de huizen 1 jaar of langer te koop stonden , kwamen ze moeilijk uit met 1,5%
Ik ben wel erg benieuwd naar jouw bevindingen! Ik ga straks ook mijn huis te koop zetten in regio Breda en zou ook graag gebruik maken van deze makelaar (ik denk MB Makelaars?). Als je er geen bezwaar tegen hebt ben ik via DM benieuwd en zou het erg waarderen als je straks mij jouw ervaringen kan delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
nare man schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:11:
Ach, duur is relatief. Het gaat bij een kopen van een huis om een substantiële beslissing en ik geef liever 500 euro meer uit voor een makelaar waar ik echt het goede gevoel bij heb. Je geeft immers de behartiging van je belangen uit handen.

Als de goedkoopste makelaar ook nog de partij is waar je het beste gevoel bij hebt dan is dat natuurlijk top :P
Uiteraard. Ik ben ook absoluut bereid om te betalen voor een dienst. Als ik echter uitkom rond de 5000 euro vind ik dat nogal absurd veel.
Denk dat ik toch gewoon via zelfverkopen.nl mijn huis op de markt zet voor een hoge prijs (239000) en dan ga wachten. Heb verder geen haast en voor 750euro per jaar (150 euro voor 1 jaar verlengen) is dat het denk ik wel waard. Maarja, het blijft natuurlijk altijd wat koffiedik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Onze kopers hebben de financiering nog steeds niet rond. Ze hebben nu in totaal 10 weken gehad en vanavond om 12:00 loopt het verhaal af. Onze makelaaheeft vrijdag gebeld, toen was het nog niet rond. Leuk dit, en maar een grote mond hebben dat ze zoveel verdienen en "Oh, die financiering is zo rond, ik zie geen enkel probleem".

Nu hebben wij afgelopen vrijdag alles laten doorrekenen en de offerte-opdracht bij de bank gestart, met de opmerking: wat als de toko nou niet verkocht is, wat moeten we dan doen. Het enige was 10.000 aan extra geld op een rekening zetten, zodat er voor een jaar aan kosten gedekt is. Nou prima, dat kunnen we op voorhand al doen.

Als er vandaag weer een vraag voor uitstel komt, zetten we de keet opnieuw te koop, voor een hoger bedrag. Mogen ze het opnieuw kopen, voor 15k meer.

(Zoals je merkt, word ik er een beetje opstandig van).

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 20-02-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 17:36
degroot schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:35:
die 10K is misschien geen groot verschil , maar met mijn hypotheek heb ik het wel nodig om straks de KK voor nieuwe woning te bekostigen. Dus ik probeer zo dicht mogelijk bij die 220 te zitten
Waarom doe je zelf niet een deel van de promotie? Slinger je Funda-advertentie gewoon het internet op en zet m op Facebook. Er zijn ongetwijfeld wel vraag en aanbod/huizengroepen voor Breda. Daarnaast, hoe zijn soortgelijke woningen verkocht in de afgelopen paar maanden? Dan weet je zelf ook beter wat reëel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:27
sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:29:
Onze kopers hebben de financiering nog steeds niet rond. Ze hebben nu in totaal 10 weken gehad en vanavond om 12:00 loopt het verhaal af. Onze makelaaheeft vrijdag gebeld, toen was het nog niet rond. Leuk dit, en maar een grote mond hebben dat ze zoveel verdienen en "Oh, die financiering is zo rond, ik zie geen enkel probleem".

Nu hebben wij afgelopen vrijdag alles laten doorrekenen en de offerte-opdracht bij de bank gestart, met de opmerking: wat als de toko nou niet verkocht is, wat moeten we dan doen. Het enige was 10.000 aan extra geld op een rekening zetten, zodat er voor een jaar aan kosten gedekt is. Nou prima, dat kunnen we op voorhand al doen.

Als er vandaag weer een vraag voor uitstel komt, zetten we de keet opnieuw te koop, voor een hoger bedrag. Mogen ze het opnieuw kopen, voor 15k meer.

(Zoals je merkt, word ik er een beetje opstandig van).
Lijkt me inderdaad enorm frustrerend! Denk je eindelijk dat je "beet hebt" en dan ketst het na 10 weken alsnog af..... In welke prijsklasse zit de woning?

Ik ben blij dat mijn huidige woning straks voor rond de 210.000 verkocht gaat worden. Ver onder de NHG grens en een bedrag dat best veel mensen kunnen betalen. Helemaal bij tweeverdieners :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:29:
Is er een financieringsvoorbehoud? Wanneer moet de waarborgsom betaald worden (of is deze al betaald?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
StealthyPeanut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:56:
[...]

Lijkt me inderdaad enorm frustrerend! Denk je eindelijk dat je "beet hebt" en dan ketst het na 10 weken alsnog af..... In welke prijsklasse zit de woning?

Ik ben blij dat mijn huidige woning straks voor rond de 210.000 verkocht gaat worden. Ver onder de NHG grens en een bedrag dat best veel mensen kunnen betalen. Helemaal bij tweeverdieners :).
Het is voor 261.000 verkocht aan deze 'kopers'. Het stond/staat voor 259.500 te koop, maar er was zoveel interesse, dat we het wel aandurven om het duurder te koop te zetten mocht dit niet goed komen.
ANdrode schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Is er een financieringsvoorbehoud? Wanneer moet de waarborgsom betaald worden (of is deze al betaald?)
Yup, het voorbehoud loopt vandaag dus af. Waarborgsom moest op 13 februari betaald zijn, maar er is uitstel van de financiering gevraagd, dus de waarborgsom mag dan ook later betaald worden? Ik gok dat deze dus ook 14 dagen is doorgeschoven naar 27 februari. Eigenlijk zit dat best raar in elkaar.

[ Voor 28% gewijzigd door sorted.bits op 20-02-2017 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Geven ze ook een reden op waarom het niet lukt? Misschien verdienen ze wel genoeg maar is er iets aan de hand waar ze niks aan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Markprinsen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:09:
Geven ze ook een reden op waarom het niet lukt? Misschien verdienen ze wel genoeg maar is er iets aan de hand waar ze niks aan kunnen doen.
Kun je een voorbeeld noemen? Een bank heeft geen 10 weken nodig volgens mij.
Pagina: 1 ... 30 ... 195 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.