www.degroot-it.nl
Je moet hier één van de experts voor hebben. Het voorbehoud en annuleren onder dat voorbehoud aan de kant van de kopers, daar doe je als verkoper niets aan. Je kan alleen extra uitstel weigeren.sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:05:
[...]
Yup, het voorbehoud loopt vandaag dus af. Waarborgsom moest op 13 februari betaald zijn, maar er is uitstel van de financiering gevraagd, dus de waarborgsom mag dan ook later betaald worden? Ik gok dat deze dus ook 14 dagen is doorgeschoven naar 27 februari. Eigenlijk zit dat best raar in elkaar.
Jij wilt vooral dat de waarborgsom overgemaakt wordt.
Ik weet niet hoe jouw overeenkomst precies tekstueel in elkaar zit, maar in de standaard NVM akte ziet de ontbindende voorwaarde op het verkrijgen van een hypothecaire geldlening die genoeg is voor het bekostigen van de woning, niet op de verplichting tot het stellen van de bankgarantie c.q. het storten van de waarborgsom.sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:05:
[...]
Yup, het voorbehoud loopt vandaag dus af. Waarborgsom moest op 13 februari betaald zijn, maar er is uitstel van de financiering gevraagd, dus de waarborgsom mag dan ook later betaald worden? Ik gok dat deze dus ook 14 dagen is doorgeschoven naar 27 februari. Eigenlijk zit dat best raar in elkaar.
Dat wil dus zeggen dat de koper eigenlijk al in gebreke is als de bankgarantie c.q. waarborgsom niet op de overeengekomen datum was gesteld c.q. gestort en hij daarvoor geen uitstel van de verkoper had gekregen.
Eerlijk gezegd klinkt 't mij niet goed in de oren. Ik zou ook maar 'ns hard gaan trekken aan die bankgarantie/waarborgsom. Je wilt liever niet in zee gaan met een koper die zijn financiering niet rond krijgt, vervolgens buiten de ontbindende voorwaarden valt en wanpresteert, en geen verhaal biedt voor de contractuele boete omdat er geen garantie is gesteld.
[ Voor 14% gewijzigd door nare man op 20-02-2017 15:16 ]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Ben zelf ook bezig met een hypotheek rond te krijgen.sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:10:
[...]
Kun je een voorbeeld noemen? Een bank heeft geen 10 weken nodig volgens mij.
En toch zit het allemaal tegen en wordt er moeilijk gedaan om de kleinste dingen.
10 weken lijkt me vrij lang maar je bent afhankelijk van anderen.
Zo moest mijn vriendin een week wachten op een werkgeversverklaring, want hé.. bureacratie..
Daarnaast worden documenten bij de lopende band afgekeurd en wordt er steeds om de paar dagen een extra document verwacht.
Snap als verkopende partij dat het nooit leuk is om te wachten. Helemaal als de aanbetaling nog niet binnen is snap ik de frustratie.
Wat was de termijn in het koopcontract voor het storten van de waarborgsom of de bankgarantie?sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:10:
[...]
Kun je een voorbeeld noemen? Een bank heeft geen 10 weken nodig volgens mij.
Want als ze na 10 weken nog niet eens een bankgarantie hebben kunnen regelen dan gaat die hypotheek ze ook niet lukken.
Overigens kan het wel echt lang duren. Een collega heeft een half jaar nodig gehad voordat de hypotheek rond was. Partner met een eigen bedrijf waarvan de administratie niet heel netjes was enzo...
Die kregen wel uitstel van de verkopers. Kost je alleen meestal wel 6% rente op de koopsom (als koper).
Staat er in jouw koopcontract ook iets over een vergoeding bij het uitstellen van de overdracht?
Tja, als je weet dat je een huis gaat kopen, dan vraag je toch al een werkgeversverklaring aan. Die dingen zijn geloof ik 2 maanden geldig. Dat hebben wij tenminste zo gedaan. Voor dit soort dingen is een hypotheekadviseur best handig. Zo werd ik vooraf al erop gewezen dat mijn vakantietoeslag niet klopte comform 8%. En dat ik beter nu de verklaring kon geven ipv later.Purehz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:20:
[...]
Ben zelf ook bezig met een hypotheek rond te krijgen.
En toch zit het allemaal tegen en wordt er moeilijk gedaan om de kleinste dingen.
10 weken lijkt me vrij lang maar je bent afhankelijk van anderen.
Zo moest mijn vriendin een week wachten op een werkgeversverklaring, want hé.. bureacratie..
Daarnaast worden documenten bij de lopende band afgekeurd en wordt er steeds om de paar dagen een extra document verwacht.
Snap als verkopende partij dat het nooit leuk is om te wachten. Helemaal als de aanbetaling nog niet binnen is snap ik de frustratie.
10 weken is best lang? Wat was de reden van uitstel de vorige eer. Kan het zijn dat de kopers gewoon niet hun administratie op order hebben waardoor het allemaal zo lang duurt?sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:29:
Onze kopers hebben de financiering nog steeds niet rond. Ze hebben nu in totaal 10 weken gehad en vanavond om 12:00 loopt het verhaal af. Onze makelaaheeft vrijdag gebeld, toen was het nog niet rond. Leuk dit, en maar een grote mond hebben dat ze zoveel verdienen en "Oh, die financiering is zo rond, ik zie geen enkel probleem".
Nu hebben wij afgelopen vrijdag alles laten doorrekenen en de offerte-opdracht bij de bank gestart, met de opmerking: wat als de toko nou niet verkocht is, wat moeten we dan doen. Het enige was 10.000 aan extra geld op een rekening zetten, zodat er voor een jaar aan kosten gedekt is. Nou prima, dat kunnen we op voorhand al doen.
Als er vandaag weer een vraag voor uitstel komt, zetten we de keet opnieuw te koop, voor een hoger bedrag. Mogen ze het opnieuw kopen, voor 15k meer.
(Zoals je merkt, word ik er een beetje opstandig van).
Uiteraard ook gedaan. Werkgeversverklaring is 3 maand geldig.bvbal79 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:39:
[...]
Tja, als je weet dat je een huis gaat kopen, dan vraag je toch al een werkgeversverklaring aan. Die dingen zijn geloof ik 2 maanden geldig. Dat hebben wij tenminste zo gedaan. Voor dit soort dingen is een hypotheekadviseur best handig. Zo werd ik vooraf al erop gewezen dat mijn vakantietoeslag niet klopte comform 8%. En dat ik beter nu de verklaring kon geven ipv later.
werd halverwege de hypotheek aanvraag gezegd dat de werkgeversverklaring niet al te lang meer geldig is, dus nog wel geldig maar geloof nog 1 week. Werd verwacht dat er maar weer ene nieuwe kwam.
Ook zijn sommige verstrekkers erg nieuwsgierig hoe je aan eigen geld komt en moet allemaal uitgelegd worden. Lekker handig als er dan een deel schenkingen/giften van ouders in zit. Moet weer document opgemaakt worden + kopien paspoort schenkers.
Zo is er elke keer wat, voor mij de eerste aankoop van een woning. De volgende keer zal ik ook nog meer van te voren regelen.
Klopt, zelfde problemen hadden wij ook. Maar wij hadden een goede adviseur die ons die dingen van te voren al liet regelen inclusief al die kopien van paspoorten inderdaad.Purehz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:43:
[...]
Uiteraard ook gedaan. Werkgeversverklaring is 3 maand geldig.
werd halverwege de hypotheek aanvraag gezegd dat de werkgeversverklaring niet al te lang meer geldig is, dus nog wel geldig maar geloof nog 1 week. Werd verwacht dat er maar weer ene nieuwe kwam.
Ook zijn sommige verstrekkers erg nieuwsgierig hoe je aan eigen geld komt en moet allemaal uitgelegd worden. Lekker handig als er dan een deel schenkingen/giften van ouders in zit. Moet weer document opgemaakt worden + kopien paspoort schenkers.
Zo is er elke keer wat, voor mij de eerste keer. De volgende keer zal ik ook nog meer van te voren regelen.
Dit is een screenshot van het artikelnare man schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:15:
[...]
Ik weet niet hoe jouw overeenkomst precies tekstueel in elkaar zit, maar in de standaard NVM akte ziet de ontbindende voorwaarde op het verkrijgen van een hypothecaire geldlening die genoeg is voor het bekostigen van de woning, niet op de verplichting tot het stellen van de bankgarantie c.q. het storten van de waarborgsom.
Dat wil dus zeggen dat de koper eigenlijk al in gebreke is als de bankgarantie c.q. waarborgsom niet op de overeengekomen datum was gesteld c.q. gestort en hij daarvoor geen uitstel van de verkoper had gekregen.
Eerlijk gezegd klinkt 't mij niet goed in de oren. Ik zou ook maar 'ns hard gaan trekken aan die bankgarantie/waarborgsom. Je wilt liever niet in zee gaan met een koper die zijn financiering niet rond krijgt, vervolgens buiten de ontbindende voorwaarden valt en wanpresteert, en geen verhaal biedt voor de contractuele boete omdat er geen garantie is gesteld.

Daarnaast, zijn zaken in de persoonlijke sfeer echt niet mijn probleem. Een tweede uitstel ga ik dan ook niet goedkeuren. Ik ga eens wat telefoontjes plegen.
Voor de rest is gewoon de frustratie dat de kopers zich op een bepaalde manier opstellen. 'We verdienen veel, is zo rond joh'. Nu blijkt achteraf dat het toch niet zo is.
In het verkoopcontract van ons huis, stond in dat de wederpartij kan ontbinden als hij binnen 6 weken een legitieme afwijzing kan laten zien. Maar jou kopers hebben geen afwijzing, ze hebben nog niks. Daarnaast moeten ze bij ons na 6 weken ook de bankgarantie bij de notaris hebben.sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:09:
[...]
Dit is een screenshot van het artikel
[afbeelding]
Daarnaast, zijn zaken in de persoonlijke sfeer echt niet mijn probleem. Een tweede uitstel ga ik dan ook niet goedkeuren. Ik ga eens wat telefoontjes plegen.
Voor de rest is gewoon de frustratie dat de kopers zich op een bepaalde manier opstellen. 'We verdienen veel, is zo rond joh'. Nu blijkt achteraf dat het toch niet zo is.
In jou geval hebben ze dus de ontbindende termijn overschreden (tenminste als je dat kopje had), en zouden ze de waarborgsom betaald moeten hebben. Als ze dat nog niet hebben gedaan, dan moet je ze in gebreken stellen en het geld eisen. Als ze ingebrekestelling niet na kunnen komen, dan kan je toch pas weer verkopen?
Tenminste als geen ontbindende termijn hadden ivm financiering?
Edit: Ah zie dat het dezelfde commentaar is als 'nare man'

Edit:
artikel 11. Ingebrekestelling. Ontbinding.
11.1 Indien één van de partijen, na in gebreke te zijn gesteld, gedurende acht dagen nalatig is of blijft in de nakoming van één of meer van haar uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen, kan de wederpartij van de nalatige partij deze koopovereenkomst zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden door middel van een schriftelijke verklaring aan de nalatige partij.
11.2 Ontbinding op grond van tekortkoming is slechts mogelijk na voorafgaande ingebrekestelling. Bij ontbinding van de koopovereenkomst op grond van toerekenbare tekortkoming zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij een zonder rechterlijke tussenkomst terstond opeisbare boete van tien procent (10%) van de koopsom verbeuren, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.3 Indien de wederpartij geen gebruik maakt van zijn recht de koopovereenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in artikel 11.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie pro mille (3‰) van de koopsom met een maximum van tien procent (10%) van de koopsom, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
Indien de wederpartij na verloop van tijd de koopovereenkomst alsnog ontbindt dan zal de nalatige partij een boete verschuldigd zijn van tien procent (10%) van de koopsom verminderd met het reeds in de vorm van een dagboete betaalde bedrag, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding, indien de daadwerkelijke schade hoger is dan de onmiddellijk opeisbare boete, en onverminderd vergoeding van kosten van verhaal.
11.4 Indien de nalatige partij na ingebreke te zijn gesteld binnen de voormelde termijn van acht dagen alsnog zijn verplichtingen nakomt, is de nalatige partij desalniettemin gehouden aan de wederpartij diens schade als gevolg van de niet-tijdige nakoming te vergoeden.
11.5 De notaris wordt bij deze verplicht, en voor zover nodig door partijen onherroepelijk gemachtigd, om:
a. indien koper een boete is verschuldigd, het bedrag van deze boete uit het aan de notaris uitgekeerde bedrag van de bankgarantie dan wel uit de bij de notaris gestorte waarborgsom, aan verkoper te betalen;
b. indien verkoper een boete is verschuldigd, de aan de notaris ter hand gestelde bankgarantie aan de bankinstelling terug te zenden dan wel de door koper bij de notaris gestorte waarborgsom aan koper terug te betalen;
c. indien het geval van artikel 5.3 zich voordoet het bedrag van de bankgarantie respectievelijk de waarborgsom als boete aan verkoper te betalen;
d. indien beide partijen tekortschieten of de notaris onvoldoende kan beoordelen wie van beide partijen tekortschiet dan wel of er sprake is van tekortschieten, - behoudens eensluidende betalingsopdracht van partijen - de bankgarantie of waarborgsom onder zich te houden totdat bij in kracht van gewijsde gegane uitspraak of uitvoerbaar bij voorraad verklaard vonnis is beslist aan wie hij het bedrag moet afdragen.
[ Voor 58% gewijzigd door PoweRoy op 20-02-2017 16:27 ]
[This space is for rent]
Je kan ook een uitstel van de ontbindende voorwaarden afkeuren, zonder het koopcontract op te zeggen.sorted.bits schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:09:
[...]
Dit is een screenshot van het artikel
[afbeelding]
Dan zal de datum van overdracht wel uitgesteld worden. Maar dan heb jij recht op een schadevergoeding voor het uitstel. En je koper zit aan die 10% boete vast als ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Je zit als koper natuurlijk wel in het nauw als je geen uitstel krijgt, maar de bank heeft je aanvraag ook niet afgewezen.
Inderdaad zou ik als je weet dat je je huis later toch verkocht krijgt uitstel niet accepteren, zeker als je een goed koopovereenkomst hebt waarin duidelijk staat dat de koper kan overhandigen/uitleggen waarom.RocketKoen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:02:
[...]
Je kan ook een uitstel van de ontbindende voorwaarden afkeuren, zonder het koopcontract op te zeggen.
Dan zal de datum van overdracht wel uitgesteld worden. Maar dan heb jij recht op een schadevergoeding voor het uitstel. En je koper zit aan die 10% boete vast als ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Je zit als koper natuurlijk wel in het nauw als je geen uitstel krijgt, maar de bank heeft je aanvraag ook niet afgewezen.
Nou ja, als je het opnieuw te koop zet ben je ook weer minstens 3 maanden verder voor de overdracht. Als alles dan wel goed gaat.bvbal79 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:35:
[...]
Inderdaad zou ik als je weet dat je je huis later toch verkocht krijgt uitstel niet accepteren, zeker als je een goed koopovereenkomst hebt waarin duidelijk staat dat de koper kan overhandigen/uitleggen waarom.
Inderdaad, de vraag is natuurlijk nu hoe principieel ik hiervan word. Natuurlijk brengt het wat onnodige ingewikkeldheid met zich mee, maar ik zit bijna op het punt om verlengingen niet te accepteren en zelf wat eigen geld te reserveren zodat we het opnieuw te koop kunnen zetten.RocketKoen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:13:
[...]
Nou ja, als je het opnieuw te koop zet ben je ook weer minstens 3 maanden verder voor de overdracht. Als alles dan wel goed gaat.
Tja...die 3 maanden overleef je wel als ze het niet kunnen aantonen en je de 10% boete krijgt wat in het contract staat.RocketKoen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:13:
[...]
Nou ja, als je het opnieuw te koop zet ben je ook weer minstens 3 maanden verder voor de overdracht. Als alles dan wel goed gaat.
Kan nog wel lastig incasseren worden als ze ook de waarborg niet hebben betaald.bvbal79 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Tja...die 3 maanden overleef je wel als ze het niet kunnen aantonen en je de 10% boete krijgt wat in het contract staat.
Uiteindelijk kregen we om half 8 de melding dat de financiering rond is. Nu is het officieel vandaag nog even afwachten (1 werkdag na verlopen voorbehoud), maar het lijkt er op dat dit goed komt.
Nog steeds gefrustreerd hoor, waarom komt dit op 1 dag aan?
Aangezien ze het voorbehoud niet hebben aangesproken gisteren, is de koop toch al definitief.sorted.bits schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:21:
[...]
Uiteindelijk kregen we om half 8 de melding dat de financiering rond is. Nu is het officieel vandaag nog even afwachten (1 werkdag na verlopen voorbehoud), maar het lijkt er op dat dit goed komt.
En/of moeten ze de 10% boete betalen.RocketKoen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:34:
[...]
Aangezien ze het voorbehoud niet hebben aangesproken gisteren, is de koop toch al definitief.
Die boeten is alleen van toepassing als ze na het verlopen van de ontbindende voorwaarden de koop willen ontbinden. Dan komt die 10% in beeld.Markprinsen schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:54:
[...]
En/of moeten ze de 10% boete betalen.
Terechte opmerking hierboven. De bevestiging komt 1 dag te laat en dus was de koop al reeds definitief.
Signature van nature
exact en en je hypotheek daarop loopt gewoon daar, dus extra kosten zal je sowieso hebben.RocketKoen schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:13:
[...]
De koper is niet verplicht z'n hypotheek te regelen vóór het verlopen van de ontbindende voorwaarden. De koper is wel verplicht de waarborgsom te storten. De koper is pas in gebreke als de waarborgsom niet is gestort of als hij op de dag van de eigendomsoverdracht niet kan betalen. Je had nooit akkoord moeten gaan met uitstel, al niet met de eerste, maar dat is mijn mening.sorted.bits schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:21:
[...]
Waarom had hij dan nooit akkoord moeten gaan met het uitstel? Als je dit zo stellig zegt ga ik er van uit dat je ook een goede reden daarvoor hebt.HuHu schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:00:
[...]
De koper is niet verplicht z'n hypotheek te regelen vóór het verlopen van de ontbindende voorwaarden. De koper is wel verplicht de waarborgsom te storten. De koper is pas in gebreke als de waarborgsom niet is gestort of als hij op de dag van de eigendomsoverdracht niet kan betalen. Je had nooit akkoord moeten gaan met uitstel, al niet met de eerste, maar dat is mijn mening.
***members only***
Omdat het 100 % nadelig is voor jezelf en er is 0 % kans op voordeel voor jezelf. Behalve dan dat je wellicht aardiger gevonden wordt door de kopers, maar dat lijkt me in een zakelijke transactie niet echt relevant. Je vergroot daarmee de mogelijkheden dat de kopers er kosteloos vanaf kunnen, waardoor je zelf mogelijk met problemen zit (en niet de waarborgsom krijgt).la_fusion schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:30:
[...]
Waarom had hij dan nooit akkoord moeten gaan met het uitstel? Als je dit zo stellig zegt ga ik er van uit dat je ook een goede reden daarvoor hebt.
De enige situatie die ik me kan voorstellen dat je er wel mee akkoord gaat, is als de kopers reeds een afwijzing in bezit hebben, deze willen inzetten om te ontbinden, maar grote kans hebben dat het toch nog lukt bij een andere hypotheeknemer. In die situatie sta je als verkoper al 0-1 achter en kan uitstel de boel wellicht nog redden.
Achteraf had dat inderdaad niet in het koopcontract gehoeven, maar het liep nu eenmaal zo.***members only***
Tsja. als ik na 6 van de 8 weken nog geen hypotheek heb zou ik snel naar zo'n dure "hypotheek binnen een week" bank gaan.HuHu schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:14:
[...]
Omdat het 100 % nadelig is voor jezelf en er is 0 % kans op voordeel voor jezelf. Behalve dan dat je wellicht aardiger gevonden wordt door de kopers, maar dat lijkt me in een zakelijke transactie niet echt relevant. Je vergroot daarmee de mogelijkheden dat de kopers er kosteloos vanaf kunnen, waardoor je zelf mogelijk met problemen zit (en niet de waarborgsom krijgt).
De enige situatie die ik me kan voorstellen dat je er wel mee akkoord gaat, is als de kopers reeds een afwijzing in bezit hebben, deze willen inzetten om te ontbinden, maar grote kans hebben dat het toch nog lukt bij een andere hypotheeknemer. In die situatie sta je als verkoper al 0-1 achter en kan uitstel de boel wellicht nog redden.
[...]
Achteraf had dat inderdaad niet in het koopcontract gehoeven, maar het liep nu eenmaal zo.
Wijzen die je aanvraag af en heb je nog steeds geen antwoord van de goedkope aanbieder, dan gebruik je de afwijzing voor het ontbinden van de koop. (helpt misschien ook om de goedkope aanbieder onder druk te zetten om het op tijd af te maken).
Krijg je bij de dure aanbieder wel een hypotheek, dan kun je de ontbindende voorwaarde laten verlopen en wachten tot de goedkope aanbieder de boel af heeft. Als die je dan wel afwijzen kun je het huis alsnog met de duurdere hypotheek kopen. Die offerte is namelijk wel een paar maanden geldig.
PSN: Kjujay
Die reclame van binnen een week is heel leuk maar dat gaat nooit lukken (binnen een week is als alle papieren binnen zijn bij de bank en al voorgekeurd). Die week is alleen de daadwerkelijke laatste goedkeuring.Kju schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:35:
In de praktijk valt dat "binnen een week" best vaak tegen hoor
Dit zal vast werken inderdaad, als je recht-toe-recht-aan een hypotheek aanvraagt en al je papieren klaar hebt liggen (en gekeurd door de bank), maar onze situatie is beduidend ingewikkelder. Zodra je eigen geld inbrengt, keuringsrapporten etc hebt, loopt de tijd ineens beduidend op.Kju schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:35:
In de praktijk valt dat "binnen een week" best vaak tegen hoor
Daarnaast, ontbindende voorwaarden zijn toch wel handig. Wat als je net in de tussentijd je baan verliest of er iets in de persoonlijke sfeer gebeurd waardoor je het niet meer kan opbrengen? Dan is het een dure gok en kan je naar de 10% van de aankoopsom fluiten.
Aangezien wij de waarborgsom ook zelf overmaken, hebben we er desondanks voor gekozen om alle datums goed in de gaten te houden, het zou zonde zijn als je dat kwijt bent.
Vandaag ontvingen we een mail van de notaris van de kopende partij dat de bankgarantie/waarborgsom nog niet aangekomen is bij de notaris (had maandag binnen moeten zijn geloof ik). De vraag van de makelaar is nu, wat willen we doen? Ze hebben al 2 weken uitstel gehad op de financiering.
De makelaar stelde voor om de kopers nog een week te geven, en daarna in gebreke te stellen. Mijn tegenvoorstel was het afwachten van de reactie voor 1 dag, en daarna in gebreke te stellen. Dit met een termijn van 8 dagen (schijnt normaal te zijn?) en daarna de notaris sancties op te laten leggen (welke sancties dat zijn, heb ik geen idee van).
Heeft er iemand advies toevallig?
1: Ontbinden en de 10% boete opeisen
2: Nakoming van de overeenkomst eisen en een boete per dag opeisen tot maximaal 10%
Ik zou ze in ieder geval zo snel mogelijk in gebreke stellen zodat ze er zelf ook vaart achter gaan zetten.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
A.s. maandag loopt onze verkoop "onder voorbehoud van financiering" af. (6weken gelden getekend)
Nu werd ik zojuist gebeld door een taxateur om morgen een taxatie te doen, is dat niet erg laat voor de kopers? Of maak ik me nu druk om niets
We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)
Ja, maar dat is hun probleem. Hoef jij je niet druk over te maken.arjants schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:29:
Haak ik even op in
A.s. maandag loopt onze verkoop "onder voorbehoud van financiering" af. (6weken gelden getekend)
Nu werd ik zojuist gebeld door een taxateur om morgen een taxatie te doen, is dat niet erg laat voor de kopers? Of maak ik me nu druk om niets
Eens. Hou alleen wel rekening dat het praktischer is om de bankgarantie een week na het verlopen van het financieringsvoorbehoud te laten stellen. Als je ze op dezelfde datum laat vallen is dat vaak niet haalbaar.nare man schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:14:
Nu in gebreke stellen. Uit eerdere posts maakte ik op dat die kopers al langer niet nakomen.
Niets mis mee, het is toch niet de bedoeling om in 6 weken finaal akkoord te hebben? Vaak is de taxatie tijdens het financieringstraject alleen nog maar een sluitstuk, een onderdeel van het rijtje voorwaarden die in een hypotheekofferte worden geëist. Het enige waar je je mogelijk druk om moet maken is als de waarde niet zou worden gehaald.arjants schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:29:
Haak ik even op in
Nu zal de financiering waarschijnlijk niet op tijd geregeld zijn gezien de verwerkingstijd van de stukken. Echter zal een mogelijke afwijzing ook niet op tijd binnen zijn waardoor ze er na maandag niet meer vanaf kunnen zien zonder een boete te betalen. Voor de verkoper lijkt me dit geen enkel probleem.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Koper verwijten van laksheid is vaak ook zeer onterecht. Die laat zich leiden door de FA (die soms ineens midden in het traject een weekje naar Mallorca gaat of verzin maar iets anders) of de adviseur bij de bank die alle termijnen te optimistisch inschat en drie dagen de tijd neemt om op elke vraag of voortgang te reageren en op woensdagmiddag niet werkt en op vrijdagochtend niet werkt en op de andere dagen op een ander filiaal kan zitten.
[ Voor 39% gewijzigd door Kju op 01-03-2017 15:23 ]
Het gaat om de reserves van de VvE (van 2 appartementen). Wij hebben nooit reserves opgebouwd. Het benodigde onderhoud hebben we in onderling overleg gedaan. Zo hebben we een paar jaar geleden de gevel gereinigd en opnieuw gevoegd.
Vorige week is een wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen (en nog niet door de Eerste Kamer, dus het is nog geen wet). In het wetsvoorstel staat de verplichting om jaarlijks 0,5% van de herbouwwaarde in een reservefonds te stoppen of op basis van een MJOP.
Nu eist de ABN-Amro (volgens hun op basis van de wet) voor de financiering dat er een reservefonds is waar sinds de splitsing 0,5% in is gestort. De splitsing was in 1973, dus dat komt neer op 22% van de herbouwwaarde die in het fonds moet zitten

In het wetsvoorstel staat trouwens ook nog:
De andere optie die er is, is een MJOP laten opstellen. Dat kost sowieso al een aardig bedrag, maar als daar direct (of snel) noodzakelijke kosten in staan, dan moeten we het benodigde geld daarvoor in het fonds stoppen.7. Op verenigingen van eigenaars die op het tijdstip van het in werking treden van de Wet verbetering functioneren verenigingen van eigenaars niet de in artikel 126 lid 2 van Boek 5 bedoelde jaarlijkse reservering ten behoeve van het reservefonds doen, is die bepaling gedurende drie jaren na dat tijdstip niet van toepassing.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dat de bank anticipeert op de bekrachtiging van deze wet vind ik eerlijk gezegd logisch. Zeker nu appartementen die ouder zijn door hun locatie (binnen de ring Amsterdam/Utrecht) voor hoge prijzen verkocht worden.mr_obb schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 18:07:
Nu eist de ABN-Amro (volgens hun op basis van de wet) voor de financiering dat er een reservefonds is waar sinds de splitsing 0,5% in is gestort. De splitsing was in 1973, dus dat komt neer op 22% van de herbouwwaarde die in het fonds moet zitten
Het is wel lastig.
Dit betekend dus dat het bedrag er niet direct hoeft te zijn. Wat een bank doet om zekerheden te hebben over zijn onderpand is de vrijheid die de bank zelf heeft, zolang ze er maar consequent in zijn.In het wetsvoorstel staat trouwens ook nog:
Bij lage LTV is er vast wat te regelen.
Als het echt in goede staat is dan gaat het toch alleen om de kosten van een MJOP? De kosten van het MJOP zijn geen reden om te verkoop op af te laten ketsen (ik kom EUR 500 tegen).De andere optie die er is, is een MJOP laten opstellen. Dat kost sowieso al een aardig bedrag, maar als daar direct (of snel) noodzakelijke kosten in staan, dan moeten we het benodigde geld daarvoor in het fonds stoppen.
Als jij het vermoeden hebt dat er groot onderhoud aankomt/er direct gestort moet worden dan snap ik dat je er niet op zit te wachten
Dat dacht ik al. Ik heb ze nog een dag te geven om te reageren op de mail van de notaris (welke hun ook gehad hebben). De termijn voor de bankgarantie was inderdaad een week later dan het financieringsvoorbehoud, dus daar zat ook al speling voor de koper.Kju schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 14:35:
[...]
Eens. Hou alleen wel rekening dat het praktischer is om de bankgarantie een week na het verlopen van het financieringsvoorbehoud te laten stellen. Als je ze op dezelfde datum laat vallen is dat vaak niet haalbaar.
Bij geen gehoor tot een uur of 10, ga ik ze in gebreke stellen. Dan hebben ze alsnog 8 dagen om de boel voor elkaar te maken en hebben ze dus alweer een soort uitstel, behalve dan dat er mogelijkheden voor sancties zijn na deze 8 dagen zijn (geen idee welke dat zijn?).
Er kan nog van alles gebeuren, wie zegt dat de huizenprijzen over 5 jaar niet weer flink gezakt zijn? De afgelopen crisis was ook niet voorspeld.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:14:
Beetje klote met de stijgende huurprijzen en rentes. We willen ooit een huis samen komen, maar dat is nu simpelweg nog te vroeg in de relatie. Tegelijkertijd is het wel naar om te zien dat je de gunstigste periode achter je laat
Bij welke aanbieder als ik vragen mag?Markprinsen schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:38:
Inderdaad en de rentes zijn de afgelopen week gewoon weer gezakt in veel gevallen. Heel benieuwd wat de FED gaat doen maar nog steeds is lenen voor een huis relatief erg goedkoop. Wij lenen straks (de offertes zijn de deur uit) voor 2,85% voor 30 jaar vast.
ik heb vorige week m'n rente laten herzien van 2,9% naar 2,4% niet-NHG, 10 jaar vast, nadat ik wat had afgelost en een collega langs liet komen om te taxeren. Daar kan ik wat extra avondjes thuisbezorgd.nl van betalen
Sorry, ja gelezen. In ons contract staat dat er na de 8 dagen een boete van 10% van de aankoopsom en ontbinding van de koop is, OF een boete van 3 promille per dag tot ze de boel wel voor elkaar hebben. De vraag is maar net wat ons het gunstigst uitkomt.Tsurany schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 08:10:
@sorted.bits Die sancties heb ik een paar posts terug al genoemd.
3 promille per dag is al na iets meer dan een maand ook die 10%.sorted.bits schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 17:25:
[...]
Sorry, ja gelezen. In ons contract staat dat er na de 8 dagen een boete van 10% van de aankoopsom en ontbinding van de koop is, OF een boete van 3 promille per dag tot ze de boel wel voor elkaar hebben. De vraag is maar net wat ons het gunstigst uitkomt.
Zo snel krijg jij het niet verkocht als je het weer opnieuw te koop zet.
De kans dat ze de hypotheek nog rond krijgen als de waarborg niet eens lukt is alleen niet heel groot. En die 10% incasseren als er geen waarborg is, is ook niet makkelijk.
Waarom is dat laatste moeilijk? Zij zijn toch de overeenkomst niet nagekomen. Zo kan iedereen het wel spelen, als je geen hypotheek hebt, heb je geen bankgarantie en dus kom je onder 10% uit. Zo werkt het toch niet?RocketKoen schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:03:
[...]
3 promille per dag is al na iets meer dan een maand ook die 10%.
Zo snel krijg jij het niet verkocht als je het weer opnieuw te koop zet.
De kans dat ze de hypotheek nog rond krijgen als de waarborg niet eens lukt is alleen niet heel groot. En die 10% incasseren als er geen waarborg is, is ook niet makkelijk.
Ze komen er niet zomaar onderuit, maar het is gewoon heel veel moeite om te krijgen waar je recht op hebt. In het ergste geval (als ze weigeren te betalen) heb je minimaal een tripje naar de rechter nodig. Dat is voor veel mensen al 'gedoe'. Als er dan daadwerkelijk een uitspraak ligt waarmee je een deurwaarder op pad kunt sturen, zal er in het slechtste geval een regeling komen van X euro per maand, waarbij X keer (heel veel) maand dan eindelijk je 10% is. Bijvoorbeeld 5 of 10 jaar lang 25 euro. Daar wordt je niet blij van, zelfs buiten het feit dat je dan nog 5 of 10 jaar achter dat kleine bedrag per maand moet.bvbal79 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:31:
[...]
Waarom is dat laatste moeilijk? Zij zijn toch de overeenkomst niet nagekomen. Zo kan iedereen het wel spelen, als je geen hypotheek hebt, heb je geen bankgarantie en dus kom je onder 10% uit. Zo werkt het toch niet?
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Wat ik uiteindelijk wil is dat de waarborgsom er gewoon binnen nu en 8 dagen is, zodat we dit hele gesodemieter niet hoeven hebben. Gekke is ook dat die mensen per direct voor de deur stonden toen we aangaven dat het uitstellen van de financiering ook het opschuiven van de opleverdatum betekende, maar nu ze (wederom) niet op orde hebben, ze niet voor de deur staan om even uitleg te geven.Tsurany schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 19:01:
@sorted.bits Dat lijkt mij die 3 promille per dag. Die loopt ook gewoon op tot 10% als ze het niet na kunnen komen maar dan kan nog wel de verkoop doorgaan, dat is wat je uiteindelijk wilt lijkt me?
Best awkward, als ze hier in de straat wonen
Dat is nog wel het mooiste, zodra het hun eigen planning in de war schopt wil men wel snel acteren, maar nu in eens niet.sorted.bits schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 07:06:
[...]
Wat ik uiteindelijk wil is dat de waarborgsom er gewoon binnen nu en 8 dagen is, zodat we dit hele gesodemieter niet hoeven hebben. Gekke is ook dat die mensen per direct voor de deur stonden toen we aangaven dat het uitstellen van de financiering ook het opschuiven van de opleverdatum betekende, maar nu ze (wederom) niet op orde hebben, ze niet voor de deur staan om even uitleg te geven.
Best awkward, als ze hier in de straat wonen
Als ik dit zo lees snap ik ik wel waarom bv hier in Amsterdam ze steeds meer gewoon kiezen voor degene die zonder voorbehoud een bod doet.
Mijns inziens moet je je dan ook afvragen of je op dit moment wel moet willen kopen daar...muffstuff schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:44:
[...]
Ik vind je hypothetische berekeningen heel mooi alleen hebben die op dit moment met Amsterdam weinig te doen omdat het hier een vrij bizarre situatie is. Overigens ook no offence
Structureel is er volgens mij vrij weinig verbeterd tov 2008...
(max te lenen bedrag is paar % omlaag, maar dat is het wel zo'n beetje)
Volgens mij hollen we weer net zo hard naar de volgende bubbel.
Net investeren
Het mooie was wel dat we een email terug kregen met de tekst:
Wacht, wat? Het is inderdaad jammer voor ons dat het zo gelopen is. Er komt in de mail geen 'sorry voor het ongemak' aan te pas.Het is jammer dat het zo gelopen is.
Daarnaast geeft hij aan dat hij de waarborgsom heeft overgemaakt naar de notaris en dat deze later vervangen zal worden door een bankgarantie? Oftewel: prutswerk eerste klas.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Inderdaad, de makelaar maakt dit soort dingen vaker mee en heeft als het goed is kennis en kunde. Je betaalt daar ook flink voor dus zet hem/haar in.Bockelaar schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:55:
Wat kju zegt: waar heb je je makelaar voor??
Het probleem was dat we aan het bellen bleven "Ja de hypotheek adviseur belt je zo". Op een gegeven moment was het gewoon genoeg. Ondertussen hebben we bevestiging van de notaris dat de bankgarantie gestort is en alles voor elkaar is.Kju schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:25:
Maar heeft de makelaar dan niet gewoon gebeld om te vragen waar het bleef? Liever een minuutje telefoneren dan een ingebrekestelling schrijven en aangetekend posten.. of heeft die makelaar jou die brief laten schrijven?
Een beetje druk zetten helpt dus mooi.
Hopelijk kan ik nu even uit dit topic wegblijven
Appartement gaat met flinke restschuld verkocht worden. Dat is kut an sich, echter is het niet anders. Dat weten we en er zijn mogelijkheden genoeg.
We zijn nu zover dat we eigenlijk redelijk verkoopklaar zijn. Het wachten is nog op 2 nieuwe binnendeuren en nieuwe jaloezieën voor beide slaapkamers.
Voor de rest hebben we een nieuwe douchecabine laten plaatsen en een nieuwe combi magnetron.
Dat klinkt misschien redelijk achterlijk, je gaat toch immers verhuizen en alles, echter vonden wij dat we het wel netjes achter moeten laten; de oude douchecabine was stuk, de magnetronfunctie van de oude combi magnetron deed het niet meer, 2 binnendeuren waren beschadigd en de luxaflexxen op de slaapkamers was ook geen porum meer.
Hopelijk helpt dit een beetje dat het snel verkocht wordt. En dat ik de kosten die ik nu gemaakt heb er niet meer uit ga halen snap ik best; ik/we willen het gewoon zo netjes mogelijk maken in de hoop dat we dan ook zo snel mogelijk verkopen
[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 16-03-2017 12:11 ]
Aanstaande zaterdag gaan we nog aan de gang; tuin met de hogedrukspuit opschonen, tuinset plaatsen, veel spullen wegbrengen naar de opslag en een grote schoonmaak van boven naar beneden. Hopen op wat mooi weer voor de foto's en dan kijken hoe snel het kan gaan. De instapklare huizen hier in de gemeente gaan echt enorm snel, dus wie weet.
De makelaar maandag is een zogenaamde "1%-makelaar" waar ik enorm goede verhalen over heb gehoord (van verkopende en kopende partijen, maar ook goede vrienden van ons uit de vastgoedwereld uit dezelfde stad). Courtage van 1% met € 400,- opstartkosten. Met wat geluk hou ik nog wat over aan de verkoop ook en kan ik dat mooi gebruiken voor ons volgend huisje
Wij twijfelden nog over een andere makelaar (die ook goed uit de bus kwam). Toevallig gaan we vanavond naar een huis kijken welke bij hun te koop staat, maar een afspraak hiervoor maken was echt heel erg moeilijk. Heel volgende week kon al niet omdat ze geen makelaar hadden? Deze week was erg moeilijk, maar vandaag half 5 ging nog wel. Verder was de week erop ook amper mogelijk.....
Lijkt me geen fijne gedachte; staat je huis te koop, heeft de makelaar die je in de arm hebt genomen mensen tekort om überhaupt een bezichtiging in te plannen.
Daarnaast viel de verwachte verkoopprijs en verkooptijd ook alles mee, maar daar reken ik niet op. Ik hoop dat we quitte spelen en dan is elke cent die ik extra krijg mooi meegenomen!
Gaat allemaal lekker rap zo!
Op dit moment is de advertentie 265 keer bekeken. Zegt natuurlijk helemaal niks..... maar wel leuk dat het blijft stijgen
[ Voor 28% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-03-2017 09:06 ]
Je weet pas iets als je makelaar belt voor de eerste bezichtigingen
Je zou, op basis van de eerste foto, verwachten dat het om een hoekwoning gaat. Verder leuk huis! Hopelijk snel verkocht.StealthyPeanut schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:40:
Spannend! Ons huis staat sinds vanmorgen op Funda. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening;
***members only***
Op dit moment is de advertentie 265 keer bekeken. Zegt natuurlijk helemaal niks..... maar wel leuk dat het blijft stijgen.
Kan vertekenen inderdaad, maar het is een heel moeilijke plek om een goede foto van voren te nemen.maurice_l schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:58:
[...]
Je zou, op basis van de eerste foto, verwachten dat het om een hoekwoning gaat. Verder leuk huis! Hopelijk snel verkocht.
Morgen om 12:45 de eerste bezichtiging
Ik denk wel dat het een huis is wat snel verkocht gaat worden, maar ik ken de lokale situatie natuurlijk niet .StealthyPeanut schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:40:
Ik ben wel benieuwd naar jullie mening;
Zoals al eerder aangegeven vind ik de eerste foto (achteraf) een te mooie voorstelling geven. Wellicht toch beter geweest om dit aan te passen of zelfs (wat ik op zich ook niet mooi vind, maar dat is wat anders) een foto met daarop een aanduiding (pijl, kader, ofzoiets) dat het het derde huis is en niet het hoekhuis.
Verder indien heel kritisch:
- de plint onder je koelkast sluit niet mooi aan
- achter de woontafel zit een gat waar kabels uit komen (netwerk?)
- op de foto van de WC had ik de ventilatie opening er af geknipt
- in de hoofdslaapkamer zit boven aan tegen het plafond ook een dubbel stopcontact (vroeger een tv gehangen?) maar die zijn in een andere kleur dan de rest van de stopcontacten
- in de badkamer zit de schakelaar van de ventilatie wel hoog tegen het plafond (of wat is het anders?)
- de zolderkamer met de beukenkleur kast steekt een beetje af tegen de rest van het huis. Er is geen plint, er zit een kaal houten schot etc.
- de zwarte zolderkamer is wel heel zwart, dat zie je niet vaak op muren en plafond
Thanks! Ik heb ook wel goede hoop dat het snel kan gaan, maar ik reken nergens op. Huizen staan hier gemiddeld 3 weken te koop, op uitzonderingen en bouwvallen na.JeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:06:
[...]
Ik denk wel dat het een huis is wat snel verkocht gaat worden, maar ik ken de lokale situatie natuurlijk niet .
Zoals al eerder aangegeven vind ik de eerste foto (achteraf) een te mooie voorstelling geven. Wellicht toch beter geweest om dit aan te passen of zelfs (wat ik op zich ook niet mooi vind, maar dat is wat anders) een foto met daarop een aanduiding (pijl, kader, ofzoiets) dat het het derde huis is en niet het hoekhuis.
Verder indien heel kritisch:maar goed, veel van dat is wel een beetje zeuren om het zeuren natuurlijk
- de plint onder je koelkast sluit niet mooi aan
- achter de woontafel zit een gat waar kabels uit komen (netwerk?)
- op de foto van de WC had ik de ventilatie opening er af geknipt
- in de hoofdslaapkamer zit boven aan tegen het plafond ook een dubbel stopcontact (vroeger een tv gehangen?) maar die zijn in een andere kleur dan de rest van de stopcontacten
- in de badkamer zit de schakelaar van de ventilatie wel hoog tegen het plafond (of wat is het anders?)
- de zolderkamer met de beukenkleur kast steekt een beetje af tegen de rest van het huis. Er is geen plint, er zit een kaal houten schot etc.
- de zwarte zolderkamer is wel heel zwart, dat zie je niet vaak op muren en plafond
Inderdaad wat puntjes die ik nog op wilde pakken (plint keuken, juiste foto huis?) en me van bewust ben. Zeker genoeg zaken die nog moeten gebeuren om helemaal af te werken. Als je dan ziet met wat voor huizen we moeten concurreren, hebben we wel een iets beter verhaal denk ik
[ Voor 4% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-03-2017 11:21 ]
Stats heb je inderdaad niets aan. Mijn huis was de eerste dag 1750x bekeken.Markprinsen schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:54:
Die statistieken heb je niks aan. Ik heb er ook op gekliktWij hadden op dag 1 al meer dan 1300 views maar daar zitten ook heel veel mensen bij die via Facebook, kennissen, vrienden enzovoorts doorklikken.
Je weet pas iets als je makelaar belt voor de eerste bezichtigingen
Daarna een tijdje rond de 80 a 100x per dag in de 1e 2 weken.
Heb besloten om een FB campagne op te starten. Dan zie je inderdaad een hele stijgende lijn qua bezoekers. Ik heb het idee dat ook veel mensen vanaf Facebook op funda terecht kwamen ( conversie was ook duidelijk hoger).
Inmiddels 15 bezichtiging gehad , maar nog geen enkel bod gehad. Huis staat nu 5 weken op funda.
1 iemand die voor 2e keer kwam bezichtigen ,maar uiteindelijk heeft die persoon toch gekozen voor een andere woning. Helaas nog geen bod gehad.
Hebben nu een woning gekocht met no-risk clausule. Eigenlijk wil ik die no-risk clausule er z.s.m. afhebben. We kunnen in de woning pas op 1 sept. Dus nog lange tijd te gaan. Hoe groot is de kans dat mijn woning verkocht is(geschat uiteraard)? want als die kans groot is laat ik die no-risk eraf halen. En paar maandjes ( tot eind jaar ) met dubbele lasten kunnen we ook makkelijk redden.
[ Voor 16% gewijzigd door degroot op 28-03-2017 11:50 ]
www.degroot-it.nl
Ik vind die balk op de foto's waarbij je met de plattegrond aangeeft naar welke kamer je kijkt helemaal geen gek idee. Dat zou van mij wel de nieuwe standaard mogen worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 28-03-2017 11:57 ]
Het nadeel is dat je maar 1 keer de eerste indruk kan maken. Als je nu iets aan je foto's veranderd dan zullen alle mensen die al hebben gekeken niet nog een keer komen kijken.StealthyPeanut schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:20:
Inderdaad wat puntjes die ik nog op wilde pakken (plint keuken, juiste foto huis?) en me van bewust ben.
Het andere voorbeeld wat je geeft ademt wel heel erg "opa en/of oma overleden of naar verzorgingshuis". Dus daar heb je wel een pluspunt als andere mensen een "af" huis zoeken en niet een waarbij alles nog in de jaren 70 zit.
Hun foto's laten wel zien waar ze zijn genomen. Dat vind ik wel fijn, maar naar mijn gevoel heeft deze makelaar het net verkeerd gedaan. Je moet juist de ruimte die je laat zien kleuren en de rest wit. Hier doen ze alle ruimtes kleuren en degene wit laten die wordt getoond.
Ja dat wel, maar ik zorg dat het wordt opgepakt voordat de kijkers komen. Dat bedoel ikJeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:10:
[...]
Het nadeel is dat je maar 1 keer de eerste indruk kan maken. Als je nu iets aan je foto's veranderd dan zullen alle mensen die al hebben gekeken niet nog een keer komen kijken.
Het andere voorbeeld wat je geeft ademt wel heel erg "opa en/of oma overleden of naar verzorgingshuis". Dus daar heb je wel een pluspunt als andere mensen een "af" huis zoeken en niet een waarbij alles nog in de jaren 70 zit.
Hun foto's laten wel zien waar ze zijn genomen. Dat vind ik wel fijn, maar naar mijn gevoel heeft deze makelaar het net verkeerd gedaan. Je moet juist de ruimte die je laat zien kleuren en de rest wit. Hier doen ze alle ruimtes kleuren en degene wit laten die wordt getoond.
De foto ga ik nog even over nadenken.
Jammer, dat het nog niets is geworden. Krijg je wel nuttige feedback vanuit de bezichtigingen?degroot schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:48:
Inmiddels 15 bezichtiging gehad , maar nog geen enkel bod gehad. Huis staat nu 5 weken op funda.
1 iemand die voor 2e keer kwam bezichtigen ,maar uiteindelijk heeft die persoon toch gekozen voor een andere woning. Helaas nog geen bod gehad.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik neem aan dat het betekent dat jij van de koop van je nieuwe huis af kan als je huidige huis niet verkocht wordt. Wat is het voordeel voor jou om die clausule dan te laten schrappen?Hebben nu een woning gekocht met no-risk clausule. Eigenlijk wil ik die no-risk clausule er z.s.m. afhebben.
Jouw foto's zijn op een iets minder mooie dag genomen, maar dan kan je natuurlijk niet altijd wat aan doen. Verder wederom erg kritisch:
- de eettafel lijkt geen handige plek te hebben. In ieder geval niet als je met meer dan twee volwassenen wil zitten
- afvoer van fonteintje in de WC lijkt scheef/vreemd te zitten
- de WC oogt heel klein
- heb je in de badkamer lichtjes in de vloer?
- garage lijkt mij groot pluspunt, maar de buren hebben juist de woonkamer uitgebouwd waardoor je wel "opgesloten" zit in de tuin
Verder mooi en sfeervol huis.
Thanks voor de input!JeroenE schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:36:
[...]
Jammer, dat het nog niets is geworden. Krijg je wel nuttige feedback vanuit de bezichtigingen?
[...]
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik neem aan dat het betekent dat jij van de koop van je nieuwe huis af kan als je huidige huis niet verkocht wordt. Wat is het voordeel voor jou om die clausule dan te laten schrappen?
Jouw foto's zijn op een iets minder mooie dag genomen, maar dan kan je natuurlijk niet altijd wat aan doen. Verder wederom erg kritisch:Alleen de ruimte in de woonkamer zou ik zelf nog wel eens goed over na willen denken. Misschien lijkt die door de huidige indeling plus hoge kast juist veel kleiner dan hij eigenlijk is.
- de eettafel lijkt geen handige plek te hebben. In ieder geval niet als je met meer dan twee volwassenen wil zitten
- afvoer van fonteintje in de WC lijkt scheef/vreemd te zitten
- de WC oogt heel klein
- heb je in de badkamer lichtjes in de vloer?
- garage lijkt mij groot pluspunt, maar de buren hebben juist de woonkamer uitgebouwd waardoor je wel "opgesloten" zit in de tuin
Met de no-risk clausule kan de verkoper de woning nog steeds verkopen. Nu hebben we natuurlijk helemaal ons zin op die woning gezet , en is de hyptoheek aanvraag etc al in gang gezet. Zou jammer zijn als er straks iemand anders met het huis vandoor gaat. Zeker worden we daar wel van te voren op de hoogte gehouden. Dat huis wat we gekocht hebben staat ook al sinds november te koop. Dus ik verwacht dat zon vaart niet zal lopen. Maargoed, je wilt toch 100% zeker zijn , en de verkopers willen ook wat zekerheid.
Het regende inderdaad tijdens de fotoshoot. Wel nuttige feedback gehad. veel mensen vinden de woonkamer net iets te klein.
1) eettafel hebben we zo weggezet , omdat het ons leek dat we zo meer ruimte hadden. Tafel hebben we ook wel eens 90 graden gedraaid staan. Maar dan lijkt het kleiner ( voor ons gevoel ).
2) WC is inderdaad niet heel groot , maargoed , ik zit daar vaak niet meer dan 3 minuten per dag achtereenvolgend
3) er zitten inderdaad ledlichtjes in de vloer.
4) Garage leek ons ook een groot pluspunt. Maar krijg toch van sommige kijkers te horen dat ze dat maar een lastig ding vinden. Als ze willen uitbouwen zitten ze inderdaad opgesloten. Ten opzichte van de concurentie woningen die te koop staan ( en geen garage hebben ) lijkt mij dit dus wel een groot pluspunt.
Misschien dat we voor de open huizendag de indeling van de woonkamer nog anders wegzetten.
Ja, tactiek van de makelaar is om het huis "scherp" in de markt te zetten. Ons doel was ook om zsm te verkopen. Er kwamen 2 makelaars die beide dit bedrag zeiden. 1 makelaar zei 225 , maar die woningen staan ook langer te koop. met onze vraagprijs zit je toch in een goede zoekrange?Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:48:
Ik snap de prijsstelling niet zo. Waarom niet 225K? Daarmee kan je meer mensen bereiken qua zoekopdracht. Zie ook wel eens 199.500 bijvoorbeeld. Mensen die tussen 200k en 300k zoeken zien je dan niet.
Verder mooi en sfeervol huis.
[ Voor 10% gewijzigd door degroot op 28-03-2017 13:03 ]
www.degroot-it.nl
Ons huis
[ Voor 4% gewijzigd door Markprinsen op 28-03-2017 13:09 ]
Wellicht kunnen experts daar beter iets van zeggen. Maar ik zou mijn huis ten alle tijden qua prijs afstemmen op de funda filter qua zoekopdracht. Tot 400K is dat per 25K. Het huis hierboven staat voor 249.500. De mensen die zoeken vanaf 250K en hoger vinden het huis niet.[b][message=50726205,noline]degroot schreef op dinsdag 28 maart 2017
Ja, tactiek van de makelaar is om het huis "scherp" in de markt te zetten. Ons doel was ook om zsm te verkopen. Er kwamen 2 makelaars die beide dit bedrag zeiden. 1 makelaar zei 225 , maar die woningen staan ook langer te koop. met onze vraagprijs zit je toch in een goede zoekrange?
In jouw geval kunnen mensen die zoeken vanaf 225K zullen jou huis niet vinden. Terwijl juist die groep die vanaf 225k zoeken jou huis als "scherp geprijst" zien. Je hebt dus een groter bereik als je vanaf 225k en t/m 225K gevonden zal worden. 224K is niet scherper dan 225K is mijn idee.
Wellicht ben ik een uitzondering maar de vanaf prijs die ik instel is eigenlijk al niet heel realistisch aangezien woningen van die prijsklasse eigenlijk al afvallen. Die zit er meer om eventuele klushuizen niet te missen.
Aha, meer no-risk voor de verkoper dan voor de koper dusdegroot schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:01:
Met de no-risk clausule kan de verkoper de woning nog steeds verkopen.
Ja, maar (zoals al gezegd) omdat de stoelen stijf tegen de muur staan heb je gelijk het idee "er is hier te weinig plek". Al has je hem alleen voor de foto maar wat opgeschoven dan had het er niet zo klein uitgezien. Mensen valt het minder op of er 80 of 60 cm breed "pad" is, maar een sotel die 0 cm van de muur staat zien ze wel.1) eettafel hebben we zo weggezet , omdat het ons leek dat we zo meer ruimte hadden.
Ik denk ook dat ik heel de woonkamer andersom had ingericht. Dus de grote kast naast de deur en de TV aan de andere kant. Eigenlijk dus ongeveer zoals Loondijke hier boven heeft staan. Dan kan je de tafel wat verder in de kamer schuiven en dan lijkt het al gelijk een stuk ruimtelijker. Dan heb je ook een logisch pad achter de bank die naar een deur toe gaat; dat pad heb je nu ook maar is er eigenlijk alleen omdat die grote kast daar staat.
Sure, maar op de een of andere manier voelt hij gewoon heel klein aan. Een WC waarbij je je knieën stoot als je gaat zitten zal het vast niet zijn, maar zo lijkt het wel.2) WC is inderdaad niet heel groot , maargoed , ik zit daar vaak niet meer dan 3 minuten per dag achtereenvolgend
Misschien was het dan mooier geweest om die ook aan te doen (net zoals alle andere lampen). Nu is het af en toe net of er een vlek op de tegel zit3) er zitten inderdaad ledlichtjes in de vloer.
Ja, dat ligt dan dus heel erg aan de mensen die zo'n huis zoeken. Voor iemand die er naar op zoek is is het een groot pluspunt. Bij ons is ooit iemand komen kijken die het huis toch niet wilde hebben want "er is geen garage voor mijn motor"; dat vonden wij op zich een vreemde reden want er stond ook nergens dat die er wel zou zijn.4) Garage leek ons ook een groot pluspunt. Maar krijg toch van sommige kijkers te horen dat ze dat maar een lastig ding vinden.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het verder in de wijk is. Ik ben blij dat ik gewoon op eigen grond kan parkeren. Altijd plek en mooi meegenomen geen gedoe met een openbare laadpaal want ik heb nu mijn eigen laadpaal. Sterker nog, als die plek er niet was geweest hadden wij het huis niet gekocht.
De rest van de wijk heeft allemaal "precies" plek, maar niet altijd overal waar mensen willen staan. Dus her en der staan auto's op plekken waar je het eigenlijk niet vind passen en twee straten verderop zijn tien lege parkeervakken omdat niemand 200 meter wil lopen naar zijn auto..
Als je in een wijk woont waar bijna geen parkeerproblemen zijn dan is een garage niet per se een pluspunt.
Het voordeel van 225 is dus dat je in twee groepen zit omdat je precies op de grens zit. Maar ik weet verder niet of dat je kansen echt heel erg doet stijgen.Omdat je er zo vlak bij zit zou je denken "doe het gewoon wel" omdat ik niet denk dat het je kansen erg doet verminderen. Het lijkt mij stug dat mensen die een huis zoeken tot 220 (en dus in ieder geval t/m 225 kiezen op funda) niet zullen bieden op een huis van 225 maar wel op een huis van 224.met onze vraagprijs zit je toch in een goede zoekrange?
Dat denk ik ook, maar mensen die zoeken in 225 tot 250 zijn meestal wel opzoek naar huizen die onder de NHG zitten en dan is een huis van 225 wat een "koopje" is wellicht wel een idee tov een "duur" huis van 250 waar de bewoners de hoofdprijs voor willen hebben maar het eigenlijk niet waard is.Tsurany schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:50:
Ik vraag me af hoe relevant dat echt is. Mensen die vanaf 200k tot 300k zoeken zijn echt niet in de markt voor een woning die 200k kost, zeker niet als die woning daar eigenlijk net onder zou vallen.
Maar goed, zo kan je er allerlei theorieën op nahouden die elkaar tegenspreken
En de ene markt is de andere ook niet, de ene verkoper staat er anders in dan de ander, etc. Wij hebben ons huidige huis ruim een "funda categorie" goedkoper gekocht dan waar het voor te koop stond. Maar ja, dat was dan ook een klushuis waarvan de bewoner nog moest wennen aan het feit dat niemand hem de prijs voor een tip-top-huis wilde betalen; de markt was aan het instorten; het stond al 3 jaar te koop; hij was al verhuisd en had dubbele lasten. Dus wij kwamen met ons bod waarschijnlijk precies op het goede moment.
Bij zoekopdrachten in onze regio in deze range denk ik niet dat mensen 225k als ondergrens instellen. Een ondergrens van 225k en dan een bovengrens van 250k (NHG)? Dat is een veel te klein zoekveld. Dit wordt al snel 200k tot 260k. Als mensen een 225k als ondergrens pakken, zijn ze de niet-interessante huizen eruit aan het filteren en op zoek naar huizen richting de 3 a 4 ton denk ik.Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:20:
[...]
Wellicht kunnen experts daar beter iets van zeggen. Maar ik zou mijn huis ten alle tijden qua prijs afstemmen op de funda filter qua zoekopdracht. Tot 400K is dat per 25K. Het huis hierboven staat voor 249.500. De mensen die zoeken vanaf 250K en hoger vinden het huis niet.
In jouw geval kunnen mensen die zoeken vanaf 225K zullen jou huis niet vinden. Terwijl juist die groep die vanaf 225k zoeken jou huis als "scherp geprijst" zien. Je hebt dus een groter bereik als je vanaf 225k en t/m 225K gevonden zal worden. 224K is niet scherper dan 225K is mijn idee.
Wel als bovengrens natuurlijk, omdat ze niet meer kunnen lenen bij de bank of middelen hebben. Ik stel überhaupt in deze range (tot NHG +10%) nooit een ondergrens in, want ook huizen onder de 225k kunnen interessant zijn.
Daarbij is de vraagprijs nog nooit zo belangrijk geweest als nu denk ik. In Breda gaat 60% voor de vraagprijs weg en als je dan 1k onder een concurrent zit op gelijk niveau, dan ben jij toch echt de meest interessante. De tijd van 10% afdingen is op dit moment echt voorbij bij huizen die net op de markt zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-03-2017 14:36 ]
Iemand ervaring met de verkoop in Lelystad in de categorie 125/150k. Het gaat om een "goed onderhouden" eindwoning met "gedateerde" keuken/badkamer.
Inmiddels binnen 2 weken verkocht (onder voorbehoud) voor een hoger bedrag dan verwacht. Ook in Lelystad lijkt er niets mis te zijn met de woningmarkt.
[ Voor 18% gewijzigd door virtualite op 06-04-2017 14:19 ]
Anoniem: 221707
Ik zou de plantjes bij de voordeur van de stoelen afhalen. Nu staan er stoelen die blijkbaar niet gebruikt worden om op te gaan zitten, want er staan planten op. Een vrije stoel staat net wat uitnodigender.StealthyPeanut schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:40:
Spannend! Ons huis staat sinds vanmorgen op Funda. Ik ben wel benieuwd naar jullie mening;
***members only***
Op dit moment is de advertentie 265 keer bekeken. Zegt natuurlijk helemaal niks..... maar wel leuk dat het blijft stijgen.

Yeahhhhhhhh! Verkocht (ovv financiering) voor € 500 boven de vraagprijs! Gisteren 2 biedingen gehad en die waren exact gelijk. Vandaag laatste poging gehad om beide een bod neer te leggen. Dit lukte en 1 kwam erboven uit .
Ik hou me nog rustig totdat het allemaal getekend is. Maar voor nu in ieder geval schitterend nieuws!
Gefeliciteerd! Blijkbaar ben ik te kritisch op de foto'sStealthyPeanut schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 22:21:
Yeahhhhhhhh! Verkocht (ovv financiering) voor € 500 boven de vraagprijs! Gisteren 2 biedingen gehad en die waren exact gelijk. Vandaag laatste poging gehad om beide een bod neer te leggen. Dit lukte en 1 kwam erboven uit .

Als je het dan toch goed wil doen dan eigenlijk totdat de ontbindende voorwaarden zijn verlopenIk hou me nog rustig totdat het allemaal getekend is.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Gelukkig staat het huis nog niet zo lang te koop (3 maanden) maar we hebben helemaal nog geen een bezichtiging gehad. Terwijl iedereen zegt dat het zo'n leuk huis is. Toch wordt de brochure vaak aangevraagd, maar uiteindelijk blijft het daar bij. Vraag me af of mensen niet meer op tussenwoningen zitten te wachten of zo.
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.