Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 194 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik zou het zelf fixen. Schaf desnoods een tweepersoonsbed aan, etc. Kartonnen meubels hebben nou ook niet direct de wauw-factor.

Leeg is niet optimaal, omdat alle ruimtes dan klein (en kaal/ongezellig) lijken. Stukje psychologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:51

Thomg

Aww yiss

champion16 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:56:
@Thomg Hoe ziet je woning er leeg uit? Vloer/muren etc?
Als dat er allemaal netjes uitziet, zou ik het gewoon leeg verkopen. Zonde van het geld en men kan dan gelijk zien wat er met een ruimte gedaan kan worden ipv "erdoorheen" te kijken
Prima verkoopbaar zou ik het beschrijven. Veel beter dan ex-huur appartementen die je soms langs ziet komen op Funda iig.
TheKerremenke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Ken een bedrijf in Asten, Brabant die dat ook doet. Volgens mij voor €1495,- all in, incl btw. Die deden ook leegstaande huizen inrichten, puur voor de foto’s en de kijkersdagen.

Fullhousemeubelverhuur.nl
Zie dat je de prijs al aangepast hebt :+
Zeker wel om te overwegen of iig om mee te onderhandelen met de partij (zover ben ik nog niet gegaan gezien hoe lang het nog duurt).
Lastmanstanding schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:55:
Trouwens in 2021 of zo heb ik een zeer gedateerde woning (die was jaren in de verhuur) leeg verkocht, iets over 4 ton vraagprijs denk ik.

Toen heb ik de makelaar gevraagd of het beter was leeg te verkopen of met styling. Hij lachtte mij bijna uit, hoge kosten niks voor terug. Inderdaad de woning was prima leeg te verkopen.

Waarom zet je deze woning in de verkoop feb 2026? Die levering gaat uitlopen (of moet je toch iets na de levering regelen) en dan heb je minder tijd met dubbele lasten.
De woning gaat in de verkoop wanneer ik verhuisd ben, een exact moment is niet afgesproken.
Terpen Tijn schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:57:
Ik zou het zelf fixen. Schaf desnoods een tweepersoonsbed aan, etc. Kartonnen meubels hebben nou ook niet direct de wauw-factor.

Leeg is niet optimaal, omdat alle ruimtes dan klein (en kaal/ongezellig) lijken. Stukje psychologie.
Haha dat zeiden mijn ouders ook, maar onderaan de streep waren ze het uiteindelijk wel eens met de makelaar.

Op dit moment neig ik wel wat meer richting verkoop leeg eerlijk gezegd, maar je blijft natuurlijk wel met de "what if".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39
Thomg schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Prima verkoopbaar zou ik het beschrijven. Veel beter dan ex-huur appartementen die je soms langs ziet komen op Funda iig.

[...]

Zie dat je de prijs al aangepast hebt :+
Zeker wel om te overwegen of iig om mee te onderhandelen met de partij (zover ben ik nog niet gegaan gezien hoe lang het nog duurt).

[...]

De woning gaat in de verkoop wanneer ik verhuisd ben, een exact moment is niet afgesproken.

[...]

Haha dat zeiden mijn ouders ook, maar onderaan de streep waren ze het uiteindelijk wel eens met de makelaar.

Op dit moment neig ik wel wat meer richting verkoop leeg eerlijk gezegd, maar je blijft natuurlijk wel met de "what if".
De eerste prijs was wat ik me meende te herinneren. De laatste die uiteindelijk geldt. >:)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:45
Lastmanstanding schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:55:
Trouwens in 2021 of zo heb ik een zeer gedateerde woning (die was jaren in de verhuur) leeg verkocht, iets over 4 ton vraagprijs denk ik.

Toen heb ik de makelaar gevraagd of het beter was leeg te verkopen of met styling. Hij lachtte mij bijna uit, hoge kosten niks voor terug. Inderdaad de woning was prima leeg te verkopen.

Waarom zet je deze woning in de verkoop feb 2026? Die levering gaat uitlopen (of moet je toch iets na de levering regelen) en dan heb je minder tijd met dubbele lasten.
Ook ik zou er niet aan denken 2k te betalen voor zo een service. Toch is jouw punt niet helemaal valide denk ik zo. Een eerste indruk doet veel, een redelijk leuk ingericht huis trekt nou eenmaal veel meer dan een lelijke of geen inrichting waar mensen eerst nog door heen moeten kijken. En ik geloof best dat dat zo maar een paar k op de verkoopprijs kan schelen. Of dat ook daadwerkelijk zo is in jouw geval ga je alleen nooit achterkomen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 16:49
Ik zou zelf de voorkeur geven om het huis met de huidige inrichting in de markt te zetten. Zolang de woning goed opgeruimd en netjes is lijkt me dat geen probleem; desnoods haal je een paar extra plantjes bij het tuincentrum ofzo :p

Leeg verkopen zou ik niet doen, vooral omdat je dan ieder plekje en scheurtje direct ziet. Grote plek op de muur waar een kast heeft gestaan, dat soort dingen. Ervaren kopers kijken daar wel doorheen, minder ervaren kopers wellicht niet.

Wat is er mis met verkoop in de late herfst, foto's laten maken in de nazomer, overdracht in maart/april? Dat geeft je nog wat ruimte als je nieuwbouwwoning uitloopt. En je bent maar alleen, in het ergste geval ga je een maandje bij je ouders zitten of in een vakantiehuisje ofzo.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
TheKerremenke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Ken een bedrijf in Asten, Brabant die dat ook doet. Volgens mij voor €1495,- all in, incl btw. Die deden ook leegstaande huizen inrichten, puur voor de foto’s en de kijkersdagen.

Fullhousemeubelverhuur.nl
Ook karton, zoals makelaar voorstelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Chaki schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:52:
[...]

Ook karton, zoals makelaar voorstelt?
Nee, echte meubels. Hadden een paar loodsen vol. Bedrijf heeft 35 man personeel.

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Enkel gesproken met een van de eigenaren.

[ Voor 14% gewijzigd door TheKerremenke op 30-05-2025 14:57 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
GreatDictator schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:40:
Ik zou zelf de voorkeur geven om het huis met de huidige inrichting in de markt te zetten. Zolang de woning goed opgeruimd en netjes is lijkt me dat geen probleem; desnoods haal je een paar extra plantjes bij het tuincentrum ofzo :p

Leeg verkopen zou ik niet doen, vooral omdat je dan ieder plekje en scheurtje direct ziet. Grote plek op de muur waar een kast heeft gestaan, dat soort dingen. Ervaren kopers kijken daar wel doorheen, minder ervaren kopers wellicht niet.
100% mee eens!

Foto's van een leeg huis doen het ook helemaal niet goed. Daar hebben ze dan "artist impressions" voor. Kunnen ze dat niet met een singles huis?

Wat zeggen andere makelaars? Hij/zij geeft korting, maar alles bij elkaar ben je duurder uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TheKerremenke schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Nee, echte meubels. Hadden een paar loodsen vol. Bedrijf heeft 35 man personeel.
Dan zou ik het wel weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:53
Zie ook dit artikel. Ik zou hierin met het advies van de makelaar mee gaan. Of het uiteindelijk meer oplevert zul je nooit weten, maar als je een aparte inrichting hebt zou ik hier wel over na denken. Leeg verkopen zou ik dan weer nooit doen..

Vraag wel nog even goed na hoe het zit met de kosten. Vaak zitten de eerste paar weken huur er bij in, maar als je verkoop langer duurt moet je mogelijk nog kosten per extra gehuurde week betalen.

[ Voor 26% gewijzigd door xiangpo op 30-05-2025 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Of je er extra voor vangt weet je never nooit, maar ik zou zeker wel stukje inrichting doen. Niet voor het wel of niet doorheen kunnen kijken van verkleuringen etc, maar heel simpel: bij een kamer met meubels weet je gewoon direct (zonder er extra over na te moeten denken) hoe groot het is. En dat is lekker voor mensen die komen kijken (of al op basis van foto's bepalen of het de moeite is of niet). Daarom is het ook altijd zo kut als de fotograaf een groothoeklens gebruikt waardoor als je gaat kijken, de kamer per definitie tegenvalt. Mensen hebben referentiemateriaal nodig. Een eetkamertafel waar 6 stoelen aan staan geeft direct een goed beeld hoe groot iets is (zonder dat je hoeft na te denken). Mensen projecteren meteen hun eigen tafel op die plek. Idem voor woonkamer en slaapkamers. Hoe minder ze hoeven na te denken "passen onze meubels wel" des te makkelijker is het, en grotere kans dat ze lekker bieden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
xiangpo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:02:
Zie ook dit artikel. Ik zou hierin met het advies van de makelaar mee gaan. Of het uiteindelijk meer oplevert zul je nooit weten, maar als je een aparte inrichting hebt zou ik hier wel over na denken. Leeg verkopen zou ik dan weer nooit doen..

Vraag wel nog even goed na hoe het zit met de kosten. Vaak zitten de eerste paar weken huur er bij in, maar als je verkoop langer duurt moet je mogelijk nog kosten per extra gehuurde week betalen.
Dat zijn geen kartonnen meubels! Oké, onderkant bed wel, maar met echte matras erop.

Ik ga soms ook wel eens zitten om een impressie te krijgen. Als ik op het balkon sta en naar beneden kijk, zie ik een grote parkeerplaats. Als ik zit, zie ik groen en wolken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Begreep dat hun vooral lichte meubels gebruiken. Zoals bijvoorbeeld scandic meubels, dunne pootjes, open kasten ipv dichte massieve kasten. Oogt het heel luchtig door maar toch bij de tijd. Tevens het gemakkelijkst met tillen/inrichten. Dan wil je niet telkens met zware meubels moeten sjouwen.

Maar het kost ook wat. Bij een lege woning zou ik het wel doen. Maar als je een beetje inrichting hebt is het natuurlijk niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

xiangpo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:02:

Pfoah, met die link ben ik wel wat meer overstag naar stylen. Zeker nu @TheKerremenke me er nu op geattendeerd heeft dat het echte meubels zijn en niet kartonnen jongens zie ik dat zeker meer zitten. Nadeel is inderdaad wel dat het 1 maand is tegenover 2 bij de kartonnen boer, maar als je de kleine lettertjes leest zie je dat je kan extenden voor 300pm, dus zelfs bij 2 maanden is het 1800 met echte meubels vs 2000 met kartonnen meubels.

Misschien moet ik ook wat meer om me heen kijken dan "makkelijk" doen en puur op netwerk makelaar teren.

Overigens bedankt allen, met alle comments neig ik daar naar, niet alleen maar de link.
Ik ben wel bang dat jullie mijn kunsten, handigheid en smaak flink overschatten :o

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 30-05-2025 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Pfoah, met die link ben ik wel wat meer overstag naar stylen. Zeker nu @TheKerremenke me er nu op geattendeerd heeft dat het echte meubels zijn en niet kartonnen jongens zie ik dat zeker meer zitten. Nadeel is inderdaad wel dat het 1 maand is tegenover 2 bij de kartonnen boer, maar als je de kleine lettertjes leest zie je dat je kan extenden voor 300pm, dus zelfs bij 2 maanden is het 1800 met echte meubels vs 2000 met kartonnen meubels.
In dat segment staan in de rij voor een vt-wonen look. Veel kans dat een maand genoeg is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Chaki schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:52:
[...]

In dat segment staan in de rij voor een vt-wonen look. Veel kans dat een maand genoeg is
Mmm, ik zit natuurlijk meer met het hele gedoe post bezichtigingen (voorbehoud van financiering en keuring, 3 dagen bedenktijd), dit is de eerste keer dat ik een huis verkoop. Met 1 maand moet je niet teveel tegenslagen hebben. Tenzij dit in de praktijk meevalt...?
Ik hou zelf iig rekening met (afgerond naar boven) 2 maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 30-05-2025 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 18:02
Ik als verkoper (terwijl het huis al verkocht was) vond ons huis ineens een stuk minder toeb we het hadden leeggehaald voor de verhuizing en oplevering.

Kopers op de dag van de notaris vonden het ook minder..dat zag ik aan ze. Van Oh die muur etx Terwijl het alleen een leeg huis was zonder onze meubels. Maar elk dingetje, putje bv valt zeker bij een grote muur enorm op.

Vandaar dat mijn mening ook is :een compleet leeg huis verkoopt gewoon minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
Orkaan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:04:
Ik als verkoper (terwijl het huis al verkocht was) vond ons huis ineens een stuk minder toeb we het hadden leeggehaald voor de verhuizing en oplevering.

Kopers op de dag van de notaris vonden het ook minder..dat zag ik aan ze. Van Oh die muur etx Terwijl het alleen een leeg huis was zonder onze meubels. Maar elk dingetje, putje bv valt zeker bij een grote muur enorm op.

Vandaar dat mijn mening ook is :een compleet leeg huis verkoopt gewoon minder.
Helemaal mee eens. Wij hadden het geluk (niet van tevoren bewust over nagedacht) dat we enige overlap hadden, zodat we al heel veel "zooi" naar ons nieuwe huis konden versjouwen. Met de helft van de meubels en al bijna alle dozen met spullen in het nieuwe huis oogde de woning veel ruimtelijker. Maar je zag nog niet alle spijkers, verkleuringen etc. die je in een helemaal leeg huis wel zou zien.

Overigens hebben we wel een paar stukjes muur en houtwerk die écht niet meer konden een laagje verf gegeven (oud huis).

Als je voor 2000 euro je huis er (voor een maand) uit kunt laten zien, denk ik dat dit zijn geld wel opbrengt. Niet alleen vergeleken met een leeg huis, maar ook vergeleken met je eigen smaakgevoelige spulletjes, die misschien voor een vreemde de ruimtes niet goed laten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brthzlgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 15:20
Ook wij hebben onze nieuwbouwwoning van 2 jaar oud sinds afgelopen woensdag te koop gezet. ruim 120 m2, instapklaar met hoog VT-wonen gehalte op zo'n 30 minuten van de randstad. Diezelfde dag zijn er 4 aanvragen voor bezichtiging binnen gekomen. De woning is 40 keer opgeslagen.

Makelaar heeft vanwege hemelvaart van donderdag t/m zondag dichtgezeten en zojuist kregen we bericht dat er helaas niets is bijgekomen in die dagen. Voelt toch als een teleurstelling, we weten dat er maar éen tussen hoeft te zitten maar hadden stiekem op meer gehoopt. Zeker nadat de makelaar ons wel durfde te verzekeren dat hij voor meer dan de vraagprijs verkocht zal gaan worden.

Morgen en overmorgen hebben we 2 bezichtigingen, we wachten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
4 bezichtigingen in deze context lijkt mij weinig, hoe hoog of laag staat het huis in de markt?

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:16
brthzlgr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:40:
Ook wij hebben onze nieuwbouwwoning van 2 jaar oud sinds afgelopen woensdag te koop gezet. ruim 120 m2, instapklaar met hoog VT-wonen gehalte op zo'n 30 minuten van de randstad. Diezelfde dag zijn er 4 aanvragen voor bezichtiging binnen gekomen. De woning is 40 keer opgeslagen.

Makelaar heeft vanwege hemelvaart van donderdag t/m zondag dichtgezeten en zojuist kregen we bericht dat er helaas niets is bijgekomen in die dagen. Voelt toch als een teleurstelling, we weten dat er maar éen tussen hoeft te zitten maar hadden stiekem op meer gehoopt. Zeker nadat de makelaar ons wel durfde te verzekeren dat hij voor meer dan de vraagprijs verkocht zal gaan worden.

Morgen en overmorgen hebben we 2 bezichtigingen, we wachten af.
Waarom zet hij de aanvrager dicht? Wat is dat voor een frikandel.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:32
CryptoNL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Waarom zet hij de aanvrager dicht? Wat is dat voor een frikandel.
Ik denk (en hoop) dat er bedoelt wordt dat de makelaar vanaf donderdag 4 dagen gesloten was. Maar dat er alsnog gemaild kon worden voor interesse.
Misschien kan het eraan gelegen hebben dat het net voor een extra lang weekend was? Mensen die de vrijdag ook vrij hebben, weekendje weg gaan. En even wat minder op Funda kijken.
Tel erbij op dat veel mensen alleen kijken naar recent toegevoegde woningen, dan kan iets wat je woensdag online brengt al vrijdag bijna niemand meer bereiken.

Had de makelaar geen rekening gehouden met dit scenario?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:16
champion16 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Ik denk (en hoop) dat er bedoelt wordt dat de makelaar vanaf donderdag 4 dagen gesloten was. Maar dat er alsnog gemaild kon worden voor interesse.
Misschien kan het eraan gelegen hebben dat het net voor een extra lang weekend was? Mensen die de vrijdag ook vrij hebben, weekendje weg gaan. En even wat minder op Funda kijken.
Tel erbij op dat veel mensen alleen kijken naar recent toegevoegde woningen, dan kan iets wat je woensdag online brengt al vrijdag bijna niemand meer bereiken.

Makelaar had het huis bijvoorbeeld via de socials op zondag nogmaals moeten pushen of iets dergelijks. Behoorlijk amateuristisch van die makelaar, maarja makkelijk geld voor makelaars in deze tijd natuurlijk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-09 23:07
Het klinkt wel als een gewild huis dus wellicht komt het nog, maar vlak voor zo'n korte 'vakantieperiode' was waarschijnlijk niet de handigste manier om net daarvoor online te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brthzlgr
champion16 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:59:
[...]

Dit vragen wij ons ook af. Wij waren er vanuit gegaan dat de makelaar vrijdag gewoon weer geopend was. Ze konden inderdaad wel mailen, maar dat is schijnbaar dus niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brthzlgr
GreatDictator schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:49:
4 bezichtigingen in deze context lijkt mij weinig, hoe hoog of laag staat het huis in de markt?
Volgens Huispedia staan we laag in de markt. 5 ton waar realistische vraagprijs € 534.000 - 576.000 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
brthzlgr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Dit vragen wij ons ook af. Wij waren er vanuit gegaan dat de makelaar vrijdag gewoon weer geopend was. Ze konden inderdaad wel mailen, maar dat is schijnbaar dus niet gebeurd.
Als ik interesse in een woning zou hebben, dan zou ik de makelaar willen bellen met vragen of om een afspraak te kunnen maken. Als de makelaar een paar dagen dicht was, dan is daar vandaag pas weer de mogelijkheid voor. Dat er tot vandaag niet meer reacties zijn gekomen zou ik dan dus niet zo vreemd vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brthzlgr
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:58:
[...]

Als ik interesse in een woning zou hebben, dan zou ik de makelaar willen bellen met vragen of om een afspraak te kunnen maken. Als de makelaar een paar dagen dicht was, dan is daar vandaag pas weer de mogelijkheid voor. Dat er tot vandaag niet meer reacties zijn gekomen zou ik dan dus niet zo vreemd vinden.
Valide punt, mee eens. Ik had het alleen prettig gevonden als zij hadden aangegeven ook de vrijdag dicht te zijn, dan hadden wij het verzoek neergelegd morgen online te gaan.

Inmiddels is er 1 bezichtiging bijgekomen wat het totaal op 5 brengt en we overwegen mee te doen met de open huizen dag aankomende zaterdag, in de hoop dat dit niet 'wanhopig' overkomt maar juist urgentie bij de huidige geïnteresseerden plus nieuwe geïnteresseerden creëert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:01
Onze makelaar had ivm Hemelvaart geadviseerd vorige maandag online te gaan of deze maandag, om het scenario wat jij schetst te voorkomen..

Afgelopen zaterdag 10 bezichtigingen geweest, inschrijving as vrijdag 12.00, ben zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Bij ons hebben ze vorige week foto’s gemaakt. Als deze klaar zijn deze week dan zal er nog een folder, etc gemaakt worden. Wordt Pinksteren heeft de makelaar al aangegeven. Ook prima. Zitten er minder “vakantie” weekenden tussen.

We gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
brthzlgr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Valide punt, mee eens. Ik had het alleen prettig gevonden als zij hadden aangegeven ook de vrijdag dicht te zijn, dan hadden wij het verzoek neergelegd morgen online te gaan.

Inmiddels is er 1 bezichtiging bijgekomen wat het totaal op 5 brengt en we overwegen mee te doen met de open huizen dag aankomende zaterdag, in de hoop dat dit niet 'wanhopig' overkomt maar juist urgentie bij de huidige geïnteresseerden plus nieuwe geïnteresseerden creëert.
Ik zou het persoonlijk als 'wanhopig' bestempelen als potentiële koper...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenkb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Ik zou daar niet al te zwaar aan tillen. Als ruim een week voor zo'n open huizen dag de woning te koop zet, dan zou ik het wel normaal vinden als je aan die open huizen dag mee zou doen. Sterker nog, ik zou dan misschien zelfs denken dat je bewust hebt gewacht tot die open huizen dag voor je je woning te koop hebt gezet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
[...] en we overwegen mee te doen met de open huizen dag aankomende zaterdag, in de hoop dat dit niet 'wanhopig' overkomt maar juist urgentie bij de huidige geïnteresseerden plus nieuwe geïnteresseerden creëert.
Op wie zou dat wanhopig moeten overkomen? Ik denk dat het vooral meer kijkers trekt. Ook mensen die zich eerst nog willen oriënteren, en na een bezichtiging toch echt geïnteresseerd zijn. Dus gewoon doen.
Overigens ook fijn voor de mensen die komende dagen komen kijken, die kunnen dan nog eens komen en iemand meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]
....
Ik heb nog nooit het idee gehad dat deelnemen aan een open dag iets wanhopigs heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Even ter follow-up. De stel met de hoogste bod is niet de stel die ging eerst kijken. Die hebben denk ik niet geboden.

Maar goed, we zijn reuze tevreden met de resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10:37
[...]

Wanneer ben je, volgens jou, dan niet ' wanhopig' als je meedoet aan de openhuizendag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Waarom? Ik vind een open huizen dag perfect, vind dat ze dat vaker moet doen. Nou ja, vond, want ik heb nu een huis. Heerlijk thuis lijstje maken met huizen die je wilt zien, route even handig plannen, en lekker kijken in je eigen tempo. Soms met 15 man tegelijk binnen, soms in je eentje. Heerlijk. Geen makelaar die allemaal onzin verhalen verteld, gewoon, huis kijken en ervaren hoe het is t.o.v. de foto's.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Waarom? Ik vind een open huizen dag perfect, vind dat ze dat vaker moet doen. Nou ja, vond, want ik heb nu een huis. Heerlijk thuis lijstje maken met huizen die je wilt zien, route even handig plannen, en lekker kijken in je eigen tempo. Soms met 15 man tegelijk binnen, soms in je eentje. Heerlijk. Geen makelaar die allemaal onzin verhalen verteld, gewoon, huis kijken en ervaren hoe het is t.o.v. de foto's.
In het huidige tijdperk waar bezichtigingsdagen binnen een uur vol zitten en je daarna zonder voorwaarden veel moet overbieden om een kans te maken op een huis, vind ik je huis aanmelden voor de open huizendagen een middel dat je alleen inzet als het dus niet lukt om je huis verkocht te krijgen.

Huis van de poster staat pas net op Funda, datum van de open huizen dag was al bekend en er is niet bewust voor gekozen om dat middel te gebruiken (en bv aangekondigd bij de funda advertentie)
Als dan een week later de woning alsnog voor de open huizen dag wordt aangemeld dan ga ik als potentiele koper die me aangemeld had voor een bezichtiging zeker denken dat er blijkbaar niet zoveel animo is.

Deze casus staat dan ook los van wat je in zijn algemeenheid vindt van de open huizen dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:29
[...]

Bij mijn zus in de straat had het "dreigen" met meedoen aan het open huis een goed resultaat. Ze hadden maar 2 kijkers, kregen snel een mooi bod en hebben toen toch niet meer meegedaan. Ik denk dat de kopers toch een beetje bang waren dat het huis anders aan hun neus voorbij zou gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:27
jeroenkb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:15:
[...]

In het huidige tijdperk waar bezichtigingsdagen binnen een uur vol zitten en je daarna zonder voorwaarden veel moet overbieden om een kans te maken op een huis, vind ik je huis aanmelden voor de open huizendagen een middel dat je alleen inzet als het dus niet lukt om je huis verkocht te krijgen.
Bij verkoop van mijn huis had ik veel kijkers. Zou het best fijn hebben gevonden als het merendeel daarvan op een open dag waren geweest, en bij echte interesse een vervolgafspraak hadden gemaakt. Nu moest ik 3 dagen mijn huis uit.

Dus dat kun je ook nog zeggen als mensen op de open dag vragen waarom je meedoet: er waren te veel bezichtigingen aangevraagd...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 19:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 19:19
Nieuwsgierig... Waarom niet 491k zonder voorbehoud? Mooi bod en geen voorbehoud.
Als financiering 495k problemen geeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Layumi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Nieuwsgierig... Waarom niet 491k zonder voorbehoud? Mooi bod en geen voorbehoud.
Eens. Vroeg me exact hetzelfde af. Zeker omdat ze relatief dicht bij elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:18
TheKerremenke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:23:
[...]

Eens. Vroeg me exact hetzelfde af. Zeker omdat ze relatief dicht bij elkaar liggen.
Toch het maximale eruit willen halen waarschijnlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 21:43
M.b.t. de besteding van de overwaarde aan aflossen studieschuld, auto e.d.: fiscaal gezien moet je de extra gerealiseerde overwaarde in de woning investeren of aflossen op de hypotheek om hypotheekrenteaftrek over dat bedrag te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
0re0 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Toch het maximale eruit willen halen waarschijnlijk?
De zekerheid kost 'slechts' 4k. Ik zou wel voor de zekerheid kiezen.
Hopelijk krijgt degene met het hoogste bod de financiering rond, anders zit je nog met de gebakken peren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:49
[...]

Ik denk de motivatiebrief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:18
Sandro! schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:17:
[...]

M.b.t. de besteding van de overwaarde aan aflossen studieschuld, auto e.d.: fiscaal gezien moet je de extra gerealiseerde overwaarde in de woning investeren of aflossen op de hypotheek om hypotheekrenteaftrek over dat bedrag te behouden.
Misschien is het aflossen van een studieschuld wel veel handiger en voordeliger dan dat beetje hypotheekaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:18

Mickey77

Allround ICT-er

[...]

Ik heb ook in een soortgelijke situatie gezeten waarbij er drie biedingen boven de rest uitstaken, met soortgelijke verschillen. Aan de hand van de motivatiebrieven en indruk van de makelaar kun je wel een aardige inschatting maken van het risico.

Huizen zijn tegenwoordig zoveel waard, dat we geen echt gevoel meer hebben bij die bedragen. Of een huis nu 470K of 480K waard is... dat in in beide gevallen veel dus lijkt het weinig uit te maken. Maar als je 4000 euro in biljetten in de hand gelegd krijgt... Veel mensen moeten daar een maand voor werken :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
of meer dan 2

edit natuurlijk op deze opmerking:
Veel mensen moeten daar een maand voor werken
:)

[ Voor 80% gewijzigd door Bockelaar op 04-06-2025 08:55 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t0mmiiiii
Leuke reacties. Als de hoogste bieder geen leuke motivatiebrief had, waar ook stond dat ze bij een specifieke hypotheekadviseur gecontroleerd (typfout gecorrigeerd) zijn, waren we wellicht voor het bod gegaan zonder voorbehouden. De hoogste bieders hadden ook een aankoopmakelaar. We hebben de indruk dat ze de zaken wel op orde gaan krijgen. Als het verschil duizend euro was geweest, waren we denk ik wel voor het bod zonder voorbehouden gegaan. Nu is het toch een paar weken extra wachten, met een risico dat het afketst.

Voor wat betreft overwaarde: voor het nieuwe huis mogen we sowieso een groot gedeelte van de hypotheekrente niet aftrekken van het inkomen, ivm de bijleenregeling en de grote overwaarde.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:49

_Arthur

blub

t0mmiiiii schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:19:
waar ook stond dat ze bij een specifieke hypotheekadviseur gecondoleerd zijn
Ik zie wel een risicootje als de potentiele kopers nu al gecondoleerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:07
_Arthur schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Ik zie wel een risicootje als de potentiele kopers nu al gecondoleerd worden.
Hoezo? Dan hebben ze toch een dikke erfenis gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:45
t0mmiiiii schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:19:
Leuke reacties. Als de hoogste bieder geen leuke motivatiebrief had, waar ook stond dat ze bij een specifieke hypotheekadviseur gecontroleerd (typfout gecorrigeerd) zijn, waren we wellicht voor het bod gegaan zonder voorbehouden. De hoogste bieders hadden ook een aankoopmakelaar. We hebben de indruk dat ze de zaken wel op orde gaan krijgen. Als het verschil duizend euro was geweest, waren we denk ik wel voor het bod zonder voorbehouden gegaan. Nu is het toch een paar weken extra wachten, met een risico dat het afketst.

Voor wat betreft overwaarde: voor het nieuwe huis mogen we sowieso een groot gedeelte van de hypotheekrente niet aftrekken van het inkomen, ivm de bijleenregeling en de grote overwaarde.
En hoe zit het dan als de taxatie lager uitvalt dan verwacht, ze hebben weinig eigen middelen en krijgen daarom niet de hypotheek die ze nodig hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t0mmiiiii
leogeran schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:37:
[...]

En hoe zit het dan als de taxatie lager uitvalt dan verwacht, ze hebben weinig eigen middelen en krijgen daarom niet de hypotheek die ze nodig hebben?
Is zo. Echter is het voorbehoud wel voor 450, niet de gehele verkoopprijs. De kans lijkt me erg klein dat de woning voor minder getaxeerd zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
leogeran schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:37:
[...]

Die kans loop je ook bij degene die geen voorbehoud heeft gemaakt, alleen zit die dan zelf meer in de problemen. Maar daar heb je als verkoper ook veel, zo niet nog meer ellende van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik niet direct maar ik sla huizen met een open huizen dag eigenlijk standaard over, niet omdat die huizen niet interessant zijn maar gewoon omdat we vaak op zulke korte termijn niet allebei tegelijk vrij kunnen krijgen en de makelaar dan ook geen andere bezichtigingen meer wil inplannen en het na zo'n openhuizendag vaak toch al weg is.
Vroeger werden die openhuizendagen altijd op zaterdag gehouden en dat was perfect maar nu doen makelaars die moeite niet meer, ze plannen vaak uberhaupt niet eens bezichtigingen meer in een weekend in, de kopers komen toch wel.

Wij hebben in elk geval over 3 weken (ja ver weg door het pinksterweekend) een bezichtiging in weten te plannen bij een huis dat al wat langer te koop staat (+- 4 maanden) in het hoge noorden en als dat was is gaat ons huis ook snel te koop, ben benieuwd wat we voor ons huis terug gaan krijgen, als ik zo naar huizen in de omgeving kijk moet 3,5 ton zeker wel lukken, funda waardecheck geeft zelfs bijna 375k aan maar dat lijkt me wat optimistisch. (alsnog allebei absurde bedragen, wij hebben het in 2021 voor 2,5 ton gekocht 8)7 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44

de Peer

under peer review

Wat een contrast met hier (noord Limburg). Vorige week de woning op funda gekomen en slechts 1 aanvraag voor bezichtiging.

Instapklare gasloze woning uit 2007, half vrijstaand en met grote oprit.

Maarja iedereen wil in Utrecht wonen.

Ik vrees dat het bij ons wel wat maanden gaat duren zo, al heb je maar 1 koper nodig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oei, ik zou absoluut voor de 491.000 euro zijn gegaan. Je hebt het over een verschil van 4.000 euro, dat is op de maandelijkse hypotheekkosten een peulenschil, maar geeft je zekerheid en daardoor rust. Nu zit je weer in spanning en anders viel er nu al echt iets te vieren. :P

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:33:

Nee hoor, wij zijn daar een half jaar geleden vertrokken. ;)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wat een contrast met hier (noord Limburg). Vorige week de woning op funda gekomen en slechts 1 aanvraag voor bezichtiging.

Ik vrees dat het bij ons wel wat maanden gaat duren zo, al heb je maar 1 koper nodig natuurlijk.
Dat is natuurlijk gerelateerd aan de vraagprijs.

Grote kans dat je dan eens aan de andere kant zit van het onderbieden; bod met termijn etc zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13

Metro2002

Memento mori

Nee hoor, ik zou nog niet doodgevonden willen worden in Utrecht. Daarentegen ook niet in Limburg :+
Toch zie ik ook in de wat minder populaire gebieden zoals Groningen en Zeeland dat de huizen ook redelijk vlot verkopen. Zal in Limburg ook vast wel lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:38
Wat een contrast met hier (noord Limburg).
Onder Nijmegen is toch genoeg vraag neem ik aan, of moet ik aan Venlo en omstreken denken?

In Utrecht zelf is imo weinig leuks meer te koop, de periferie loopt inderdaad als een trein begrijp ik.

[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 04-06-2025 15:46 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Metro2002 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Nee hoor, ik zou nog niet doodgevonden willen worden in Utrecht. Daarentegen ook niet in Limburg :+
Toch zie ik ook in de wat minder populaire gebieden zoals Groningen en Zeeland dat de huizen ook redelijk vlot verkopen. Zal in Limburg ook vast wel lukken toch?
Gemiddeld zijn de huizen hier ook wel binnen 1 maand verkocht ja. Maar echt veel vraag is er niet volgens mij in dit segment (600k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:45:
[...]

Onder Nijmegen is toch genoeg vraag neem ik aan, of moet ik aan Venlo en omstreken denken?
20km onder Nijmegen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:39:
[...]

Dat is natuurlijk gerelateerd aan de vraagprijs.

Grote kans dat je dan eens aan de andere kant zit van het onderbieden; bod met termijn etc zit ;)
Ja we gaan het zien :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Misschien vergis ik me en heb ik de verkeerde voor, maar
Members only:

Als het een andere is, forget about it 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chaki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:22:
[...]

Misschien vergis ik me en heb ik de verkeerde voor, maar

***members only***

Als het een andere is, forget about it 🤣
Je hebt de juiste :)
Dank voor je uitgebreide feedback.

En het klopt allemaal precies wat je schrijft. Ik vond zelf de tekst ook niet top, maar wel 'OK' omdat ik er van uit ga dat het uiteindelijk toch de foto's zijn die de mensen aantrekken. En dan met name natuurlijk de hoofdfoto.
De tekst is (volgens mij) iets wat je daarna nog eens doorleest maar maakt niet het verschil.

Nee het dorp en omgeving is verder weinig bijzonder. Ja het Reichswald is in de buurt.

Wat mij opvalt is dat het aantal keer dat de woning bekeken is gewoon laag is (1000x na 5 dagen) en dat zie ik bij andere huizen in de regio ook. Dus dan concludeer ik toch dat 'men' niet zoekt in deze uithoek en de vraag hier dus gewoon lager is.

Achja, ik heb geen haast. Dat is mijn voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Goedenavond,
Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb veel gehad aan de ervaringen en inzichten die hier gedeeld worden, nu heb ik zelf een vraag.

Vandaag hadden we zelf de verkoopmakelaar op bezoek. Zijn voorstel is om onze woning voor €525.000 in de markt te zetten, met als strategie om zo meer bezichtigingen en mogelijk overbiedingen te stimuleren.

Zelf schat ik de actuele marktwaarde ergens tussen de €550.000 en €575.000. Die inschatting baseer ik onder andere op de woning van onze buren, die vorig jaar mei is verkocht voor €550.000 – en die stond toen nog te koop voor €500.000. Het verschil is wel dat hun huis instapklaar was, terwijl bij ons de bovenverdieping (badkamer/toilet) nog moet worden aangepakt. Daar staat tegenover dat we de gehele benedenverdieping recent hebben verbouwd en dat onze woning 10m2 meer oppervlakte bevat.

Het gaat om een twee-onder-een-kapwoning in Flevoland, met 185 m² woonoppervlakte, 306 m² perceel en vijf slaapkamers.

Gezien de marktontwikkeling van het afgelopen jaar, met een gemiddelde prijsstijging van zo’n 8,7%, en de verwachting dat die trend zich in 2025 doorzet, twijfelen we nu een beetje over deze strategie. Is het slim om lager in te zetten om overbiedingen uit te lokken, of loop je daarmee juist risico? En is het überhaupt realistisch om te denken dat je met een vraagprijs van €525.000 uiteindelijk alsnog uitkomt op €550.000 tot €575.000, of is dat gat eigenlijk te groot?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of adviezen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:50:
[...]

En het klopt allemaal precies wat je schrijft. Ik vond zelf de tekst ook niet top, maar wel 'OK' omdat ik er van uit ga dat het uiteindelijk toch de foto's zijn die de mensen aantrekken. En dan met name natuurlijk de hoofdfoto.
De tekst is (volgens mij) iets wat je daarna nog eens doorleest maar maakt niet het verschil.

Nee het dorp en omgeving is verder weinig bijzonder. Ja het Reichswald is in de buurt.

Wat mij opvalt is dat het aantal keer dat de woning bekeken is gewoon laag is (1000x na 5 dagen) en dat zie ik bij andere huizen in de regio ook. Dus dan concludeer ik toch dat 'men' niet zoekt in deze uithoek en de vraag hier dus gewoon lager is.

En ik altijd maar denken dat je ergens achteraf met veel grond woonde; gezien je opmerkingen over je PV opbrengst. Maar er is gewoon super efficiënt gebruik maken van de aanwezige ruimte...

NB: Horen die slangen los te hangen op zolder ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:34:
[...]

En ik altijd maar denken dat je ergens achteraf met veel grond woonde; gezien je opmerkingen over je PV opbrengst. Maar er is gewoon super efficiënt gebruik maken van de aanwezige ruimte...
Ja dat hoor ik vaker. Men denkt altijd dat ik een boerderij met schuur heb en niet gewoon een 2 onder 1 kap in de woonwijk. Heb elke m2 van mijn dak +overkapping vol met PV
NB: Horen die slangen los te hangen op zolder ;) ?
Ja, die dempen het geluid van de warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:06
Imperium schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:50:
Vandaag hadden we zelf de verkoopmakelaar op bezoek. Zijn voorstel is om onze woning voor €525.000 in de markt te zetten, met als strategie om zo meer bezichtigingen en mogelijk overbiedingen te stimuleren.
Vraagt de makelaar een prestatiebonus van een bepaald percentage van het overgeboden bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Dennisdn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Vraagt de makelaar een prestatiebonus van een bepaald percentage van het overgeboden bedrag?
Nee courtage was best schappelijk. 1% en 750 opstartkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:06
Imperium schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Nee courtage was best schappelijk. 1% en 750 opstartkosten.
Ik vroeg het omdat sommige makelaars het als trucje gebruiken om wat extra’s te verdienen. Maar als er geen extra bonus op het overbod zit dan lijkt dat niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dus 6732 euro voor de makelaar? De beste man lacht zich rot..

Gemakkelijkste tijd ooit om te verkopen, alle bezichtigingen mooi op 1 hooguit 2 dagen en dit soort hoge bedragen vangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:27

dbzfan

Nee.

Navi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Dus 6732 euro voor de makelaar? De beste man lacht zich rot..

Gemakkelijkste tijd ooit om te verkopen, alle bezichtigingen mooi op 1 hooguit 2 dagen en dit soort hoge bedragen vangen..
Belachelijk ja.. wij hadden 0.8 procent na onderhandelingen. Vast bedrag. Verkoopprijs 455k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
...

Zelf schat ik de actuele marktwaarde ergens tussen de €550.000 en €575.000.
Laag inzetten is wel de trend en dan 5-10% overbieden voorspellen. Dat wordt dan: 550.000-575.000. Vraagprijs: 575.000, moet je minder vaak opruimen voor een bezichtiging. Misschien betaalt iemand de vraagprijs, maar onderbieden kan ook, want ondertussen staat het misschien al een tijd te koop.

Maar normaal vraag je meerdere verkoopmakelaars. Bij mij kwamen ze alledrie op hetzelfde uit
Die inschatting baseer ik onder andere op de woning van onze buren, die vorig jaar mei is verkocht voor €550.000 – en die stond toen nog te koop voor €500.000. Het verschil is wel dat hun huis instapklaar was, terwijl bij ons de bovenverdieping (badkamer/toilet) nog moet worden aangepakt. Daar staat tegenover dat we de gehele benedenverdieping recent hebben verbouwd en dat onze woning 10m2 meer oppervlakte bevat.
Welke badkamer, welke vloer, 10 m2 meer of minder (serieus????) maakt helemaal niks uit
Gezien de marktontwikkeling van het afgelopen jaar, met een gemiddelde prijsstijging van zo’n 8,7%, en de verwachting dat die trend zich in 2025 doorzet, ....
Waar is die verwachting op gebaseerd? In Flevoland wel? Hier vlakken de prijzen af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Het zijn details. Wacht het rustig af. Ik kijk ook als eerste naar de foto's, maar met de tekst start de rekenmachine op: kan ermee door keuken, laminaat boven moet ik vervangen, ... Als het echt zo is dat de keuken er op foto veel beter uitziet dan hij is, heb ik niks gezegd 🫢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Chaki schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:21:
[...]

Laag inzetten is wel de trend en dan 5-10% overbieden voorspellen. Dat wordt dan: 550.000-575.000. Vraagprijs: 575.000, moet je minder vaak opruimen voor een bezichtiging. Misschien betaalt iemand de vraagprijs, maar onderbieden kan ook, want ondertussen staat het misschien al een tijd te koop.

Maar normaal vraag je meerdere verkoopmakelaars. Bij mij kwamen ze alledrie op hetzelfde uit

[...]

Welke badkamer, welke vloer, 10 m2 meer of minder (serieus????) maakt helemaal niks uit

[...]

Waar is die verwachting op gebaseerd? In Flevoland wel? Hier vlakken de prijzen af
Je hebt zeker een punt – we laten ook nog twee andere makelaars langskomen ter vergelijking. Maar het zet je wel aan het denken.

Een vraagprijs van €525.000 voelt gewoon aan de lage kant, zeker als je het vergelijkt met soortgelijke woningen én wat sites als Funda, Huispedia en Woningstats aangeven – die zitten allemaal ruim boven de €575.000. En dan heb je natuurlijk ook nog je eigen gevoel. Tegelijkertijd denk je: zo’n makelaar zal er toch verstand van hebben?

Toch voelt 10% overbieden op dit bedrag behoorlijk stevig. Ik snap ook dat niemand een glazen bol heeft, maar wat reacties peilen helpt in ieder geval om mijn eigen beeld even tegen het licht te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Imperium op 04-06-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Hier in Noord Limburg regio Venray verkoopt alles als een malle ook huizen van 800-900k...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2025 07:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Imperium schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:23:
[...]

Je hebt zeker een punt – we laten ook nog twee andere makelaars langskomen ter vergelijking. Maar het zet je wel aan het denken.

Een vraagprijs van €525.000 voelt gewoon aan de lage kant, zeker als je het vergelijkt met soortgelijke woningen én wat sites als Funda, Huispedia en Woningstats aangeven – die zitten allemaal ruim boven de €575.000. En dan heb je natuurlijk ook nog je eigen gevoel. Tegelijkertijd denk je: zo’n makelaar zal er toch verstand van hebben?

Toch voelt 10% overbieden op dit bedrag behoorlijk stevig. Ik snap ook dat niemand een glazen bol heeft, maar wat reacties peilen helpt in ieder geval om mijn eigen beeld even tegen het licht te houden.
Weet niet waar In Flevoland. Random voorbeeld Almere Buiten: 2 onder 1 kap vraagprijs 550.000 met 81.000 overboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 01:00:
[...]

Weet niet waar In Flevoland. Random voorbeeld Almere Buiten: 2 onder 1 kap vraagprijs 550.000 met 81.000 overboden
Dit gaat om Lelystad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Imperium schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 23:23:
[...]

Anders maak je er 549k van. Dan zit je nog wel in de groep voor kijkers die filteren tot 550k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Wordt ook overboden als de gekken! Eentje 97.500! Biedt geen garantie natuurlijk. Het is toch een beetje een loterij
Vergelijk ook de makelaars, niet alleen qua centen, maar ook de persoon. "Hij zal het wel weten" klinkt als niet al teveel vertrouwen in zijn expertise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:36:
[...]

Anders maak je er 549k van. Dan zit je nog wel in de groep voor kijkers die filteren tot 550k.
Dit kan ik niet volgen: alsof je met 525.000 niet in die groep zit

[ Voor 13% gewijzigd door Chaki op 05-06-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
Chaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Wordt ook overboden als de gekken! Eentje 97.500! Biedt geen garantie natuurlijk. Het is toch een beetje een loterij
Vergelijk ook de makelaars, niet alleen qua centen, maar ook de persoon. "Hij zal het wel weten" klinkt als niet al teveel vertrouwen in zijn expertise
Dat gaan we zeker doen vanmiddag komt er weer eentje langs. Wel een jonge vent, dus de vooroordelen liggen alweer klaar, maar goed, we laten het op ons afkomen.

Wat me vooral aan het twijfelen brengt, is dat de makelaar die gisteren kwam eigenlijk onze eerste keus was. We hadden zes jaar geleden al prettig met dit makelaarskantoor samengewerkt bij een verkoop, dus dat schept vertrouwen. Alleen bleef hij nu maar hameren op ‘niet te hoog inzetten’, omdat je anders veel potentiële kijkers misloopt.

En dan merk ik toch dat ik ga twijfelen. Je wilt liever serieuze bieders dan een hoop vrijblijvende bezichtigingen, toch? We willen eigenlijk niet onder de €550.000 verkopen – tenzij het echt tegenzit – en tot nu toe leek dat een reële richtlijn waarbij het gevoel heerste daar wel overheen te gaan gezien de markt.

Maar goed, je wordt er gewoon knap onzeker van. Eind vorig jaar lag de desktop taxatie van de bank ook al op €550.000, en daar zijn we een beetje van uitgegaan. We zijn nu een half jaar verder, en ons gevoel zegt dat dat bedrag haalbaar moet zijn. Alleen ja… ik ben natuurlijk geen makelaar.

En nu ik dit schrijf besef ik mezelf ook wel dat er weinig zinnigs over te zeggen valt hoor, maar wat inzicht van anderen doet al veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Imperium op 05-06-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Imperium schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:47:
En dan merk ik toch dat ik ga twijfelen. Je wilt liever serieuze bieders dan een hoop vrijblijvende bezichtigingen, toch?
Ter overweging: voordat iemand een serieuze bieding doet, wil diegene eerst een bezichtiging doen. Alles moet er dus op gericht zijn om zo veel mogelijk bezichtigingen te krijgen. Dat moeten natuurlijk wel serieuze bezichtigingen zijn, maar daar is de makelaar voor, om die eerste filtering te maken.
Iemand anders had maar 2 kijkers. Ja, "je hebt er maar eentje nodig," maar de kans dat die ene er bij zit als je 20 bezichtigingen hebt gehad is wel groter dan als je er maar 2 had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
Mee eens, maar aan de andere kant heb je niks aan kijkers die met moeite een (te lage) vraagprijs kunnen betalen terwijl je de woning eigenlijk voor +50k wilt verkopen. Misschien een idee om voor een tussenweg te gaan, 540 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Dit kan ik niet volgen: alsof je met 525.000 niet in die groep zit
Maar met 550k-575k niet. Er is twijfel tussen de 525k die de makelaar suggereert en een veel hogere vraagprijs, waarmee je het risico loopt dat je kijkers mist. . Als je als compromis kiest voor 549k, dan mis je niet de groep die tot 550k kijkt (wat het geval zou zijn als je de woning voor 550k of hoger op Funda zou zetten). Maar heb je toch een hogere startpositie met mogelijk hogere overbiedingen.

(Al is het maar de vraag of dat uiteindelijk meer oplevert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Imperium schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:47:
[...]

Wat me vooral aan het twijfelen brengt, is dat de makelaar die gisteren kwam eigenlijk onze eerste keus was. We hadden zes jaar geleden al prettig met dit makelaarskantoor samengewerkt bij een verkoop, dus dat schept vertrouwen. Alleen bleef hij nu maar hameren op ‘niet te hoog inzetten’, omdat je anders veel potentiële kijkers misloopt.

En dan merk ik toch dat ik ga twijfelen. Je wilt liever serieuze bieders dan een hoop vrijblijvende bezichtigingen, toch? We willen eigenlijk niet onder de €550.000 verkopen – tenzij het echt tegenzit – en tot nu toe leek dat een reële richtlijn waarbij het gevoel heerste daar wel overheen te gaan gezien de markt.
Vind het eigenlijk niet onlogisch van die makelaar en je heb er goede ervaringen mee dus waarom niet

Het bedrag wat je in je hoofd heb kan op die manier ook wel bereikt worden of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak-k
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-09 11:11
Wij zijn afgelopen jaren een aantal keer verhuisd. Bij de eerste verkoop drie makelaars laten komen, die zaten alle drie schrikbarend laag. Uiteindelijk zelf (en dat is nog voor deze gekte geweest) werd het huis ruim 50k en bijna 25k boven de schattingen verkocht. En overbieden was toen nog helemaal niet aan de orde.

Bij de laatste verkoop één makelaar laten komen. Die zat aanzienlijk onder onze verwachtingen (450-460). We hebben dat huis ook weer zelf verkocht, te koop gezet voor 529 en het is verkocht voor 515. In een dorp ergens in het noorden, overbieden wordt hier zelden gedaan.

Ik krijg het idee dat makelaars graag laag inzetten om een snelle verkoop voor elkaar te krijgen. Soms is iets meer tijd beter. Wij hadden geen haast (andere huis werd nog verbouwd) en na 3 maanden kwam de tweede kijker die ook direct koper was. Je moet daar wel tegen kunnen natuurlijk, ik had meer moeite om mijn vrouw rustig te houden, die vond de maanden van stilte wel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
[...]

Ik heb je huis ook gevonden. Tis meteen in de richting waar ik aan dacht. En dat is dus ook meteen de verkeerde kant van de Maas... In een gehucht waar eigenlijk niets is. Snap wel dat het aantal bezichtigingen voor die prijs icm het huis, m2 en perceel oppervlakte niet extreem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:24
Is het slim om lager in te zetten om overbiedingen uit te lokken, of loop je daarmee juist risico? En is het überhaupt realistisch om te denken dat je met een vraagprijs van €525.000 uiteindelijk alsnog uitkomt op €550.000 tot €575.000, of is dat gat eigenlijk te groot?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of adviezen hierover.
Uit eigen ervaring.

Vorig jaar onze woning in Utrecht verkocht. Verwachting was rond de 750k opbrengst. Makelaar wilde 650k vragen met het idee meer mensen te trekken en dacht die 750k zo te kunnen realiseren. Dit voelde voor ons erg laag maar uiteindelijk toch de makelaar gevolgd.

9 dagen later was de woning verkocht voor 780k. 20% overboden dus.

Ja, dit is Utrecht. Ja, elke situatie is anders. Maar je vroeg om ervaringen. Hierbij de mijne :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-09 20:17
Wij hebben ook stof tot nadenken gekregen. Situatie:

Members only:

Zelf regelen of makelaar? En in een koehandel-biedingen-situatie belanden, of gewoon een eindprijs neerleggen?
We vinden het allebei best spannend en zijn heel benieuwd met welk openingsbod ze binnenkort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:40
Hoepla33 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 10:58:

***members only***

Zelf regelen of makelaar? En in een koehandel-biedingen-situatie belanden, of gewoon een eindprijs neerleggen?
We vinden het allebei best spannend en zijn heel benieuwd met welk openingsbod ze binnenkort komen.
wat is de zekerheid jullie waard? Dat zou ik mijzelf denk ik afvragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

***members only***

Niet zelf regelen! Over de verkoopprijs en de voorwaarden kun je wel zelf onderhandelen, maar laat het papierwerk aan een makelaar over. Ik heb mijn huis aan vrienden verkocht. Het was een zeer goed bod, geen vriendenprijs, maar de afhandeling ging niet vanzelf. De makelaar met wie ik net een vrijblijvend adviesgesprek had gehad, bood het aan voor 1500 in plaats van 3000 euro. Dat had ik moeten doen! Het had me heel wat stress bespaard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100

***members only***

Als het gunfactor geen rol speelt zou ik het gewoon de markt opgooien eerlijk gezegd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:38
Heb de woning ook bekeken (56 zonnepanelen was een hint... ;)) en herken me in het eerder genoemde.

Soms heb je ook pech met dingen die buiten je macht liggen: de foto's op google streetview zijn op een zwaar bewolkte dag gemaakt. De wijk en staten komen op mij nogal somber en krap over, geen plek waarvan ik denk 'wow wat leuk'...

Daarnaast zie ik tegenover je huis een nieuwbouwproject. Daar krijg je voor 617k een nieuw vrijstaand huis op een vergelijkbare kavel, dat zal imo de prijs ook drukken.

[ Voor 17% gewijzigd door hoevenpe op 05-06-2025 13:56 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:52:
[...]

Heb de woning ook bekeken (56 zonnepanelen was een hint... ;)) en herken me in het eerder genoemde.

Soms heb je ook pech met dingen die buiten je macht liggen: de foto's op google streetview zijn op een zwaar bewolkte dag gemaakt. De wijk en staten komen op mij nogal somber en krap over, geen plek waarvan ik denk 'wow wat leuk'...

Daarnaast zie ik tegenover je huis een nieuwbouwproject. Daar krijg je voor 617k een nieuw vrijstaand huis op een vergelijkbare kavel, dat zal imo de prijs ook drukken.
Even advocaat van de duivel. Als ik denk aan de doelgroep van dit soort woningen, de wat duurdere doorstroom-woningen, dan denk ik vooral aan gezinnen met puber-kinderen. Maar als ik de woning bekijk, dan valt de ruimte me toch tegen. Ik zie een ruime ouder-kamer plus een wat onhandig gevormde kinderkamer, met daarnaast nog een kamertje dat ik eigenlijk te klein zou vinden als kinderkamer. Ik denk daarom dat een hoop gezinnen toch eerder naar een andere woning zullen gaan kijken.

Die kleinere kamer ziet er nu trouwens ook uit alsof het meer en opberghok is, wat het idee geeft van een kleine ruimte. Terwijl het volgens mij best een prima werkkamer zou kunnen zijn. Dus wellicht dat het zou helpen als die kamer meer 'functioneel' was ingericht?

Daarnaast wordt mijn aandacht bij de foto van de woonkamer vooral getrokken door de huizen aan de overkant die je door de ramen ziet. Voor mij geen aantrekkelijk beeld. Ik kan mij voorstellen dat er manieren zijn om die buurhuizen wat minder opvallend te maken, zodat de aandacht meer komt te liggen bij de woonkamer zelf. (Zelfde bij de kinderkamer-foto's.)
Pagina: 1 ... 194 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.