En zelfs dan heb je nog drie dagen bedenk tijd.... heerlijk om koper te zijn. Gelukkig ben je vaak beide.
Helaas (in mijn situatie) is een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig.
Huurders van mijn huis wilden het kopen voor de vraagprijs. Verkoop zonder makelaar, dus heb ik van alles uitgezocht voor de koper, ook helemaal geregeld dat er een koopcontract zou komen, alleen nog wachten op de identiteitsbewijzen van de koper. Dat duurde nogal lang, allerlei excuses (ziek, paspoort regelen ivm buitenlanderschap). Koper spreekt geen Nederlands dus heeft hij toch een makelaar in de arm genomen om hem te helpen met koopcontract e.d.
Die makelaar heeft aangegeven de prijs te hoog te vinden, maar ja, daar waren koper en ik al over uit. Nu heeft de koper achter ieders rug om een ander huis gekocht.
Balen, want ik was voor dit alles begon in gesprek met een mogelijke koper die afhaakte toen de huurder de vraagprijs bood. Die ander voelde zich zelfs gebruikt, terwijl dat zeker niet mijn bedoeling was. De huurder die hoorde van de mogelijke verkoopplannen wilde eigenlijk het huis niet uit, en daarom wilde hij nu toch kopen.
Huurders van mijn huis wilden het kopen voor de vraagprijs. Verkoop zonder makelaar, dus heb ik van alles uitgezocht voor de koper, ook helemaal geregeld dat er een koopcontract zou komen, alleen nog wachten op de identiteitsbewijzen van de koper. Dat duurde nogal lang, allerlei excuses (ziek, paspoort regelen ivm buitenlanderschap). Koper spreekt geen Nederlands dus heeft hij toch een makelaar in de arm genomen om hem te helpen met koopcontract e.d.
Die makelaar heeft aangegeven de prijs te hoog te vinden, maar ja, daar waren koper en ik al over uit. Nu heeft de koper achter ieders rug om een ander huis gekocht.
Balen, want ik was voor dit alles begon in gesprek met een mogelijke koper die afhaakte toen de huurder de vraagprijs bood. Die ander voelde zich zelfs gebruikt, terwijl dat zeker niet mijn bedoeling was. De huurder die hoorde van de mogelijke verkoopplannen wilde eigenlijk het huis niet uit, en daarom wilde hij nu toch kopen.
Dat is balen, hoop werk voor niets. Een voordeel: nu kun je het huis straks in ieder geval probleemloos verkopen zonder huurder erin, wat het huis meer waard maakt (of huurde die sowieso tijdelijk ivm leegstandswet of iets dergelijks?) ..Pat911 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 15:22:
Helaas (in mijn situatie) is een mondelinge overeenkomst niet rechtsgeldig.
Tijdelijke huurder, inderdaad met de leegstandswet.Valorian schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 16:17:
[...]
Dat is balen, hoop werk voor niets. Een voordeel: nu kun je het huis straks in ieder geval probleemloos verkopen zonder huurder erin, wat het huis meer waard maakt (of huurde die sowieso tijdelijk ivm leegstandswet of iets dergelijks?) ..
Niet alleen al het werk voor niets, ook een andere koper afgezegd.
Ach, straks eerst het huis maar verkoopklaar maken. Zal ongetwijfeld een andere koper opdagen.
Je kan altijd nog contact zoeken met die kopers. Wie weet hebben ze nog niets anders gevonden en nog steeds zin in het huis. In het ergste geval roepen ze natuurlijk iets als "rot maar op met je huis, nou hoeft het niet meer". Dan is je huis nog niet verkocht, maar dat is het nu ook niet.Pat911 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:49:
Niet alleen al het werk voor niets, ook een andere koper afgezegd.
Heb je een bod, bieden ze zwaar onder de vraagprijs, terwijl die eigenlijk al scherp is.
Mijn gevoel zegt eigenlijk "try again..."
Als je geen opening ziet om op een bedrag uit te komen waarvoor je het kwijt wil is dat waarschijnlijk de beste optie ja.Vandread schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:15:
Heb je een bod, bieden ze zwaar onder de vraagprijs, terwijl die eigenlijk al scherp is.
"Helaas is dit bod te laag, indien u serieus bent en tot aankoop over wil gaan zal het bod omhoog moeten."
Hier staat het huis van vriendin al een 3-tal weken te koop zonder ook nog maar 1 kijker (als je een verdwaalde Vietnamees die toevallig voorbij kwam en binnen kwam waaien niet mee telt).
Had verwacht dat voor een huis rond de 150K er meer aanloop zou zijn. Nu dus maar in de relaxmodus en afwachten. Al gaan we nu wel naar de periode van het jaar waarin er minder huizen verkocht worden.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Inderdaad, mensen proberen soms gewoon maar, als ze echt interesse hebben komen ze later nog wel terug. Je moet gewoon een lange adem hebben en durven geduldig te zijn.
Vandaag hebben wij foto's laten maken door de makelaar. 2 uur bezig geweest, maar het huis (we noemen dit huis A) ziet er ook echt fantastisch uit nu
. We hebben een scherpe vraagprijs, waarbij wij denken dat we er snel van af kunnen zijn.
Nu gaat de makelaar deze week alles klaarmaken voor verkoop, maar we twijfelen nog een beetje wanneer we het in de verkoop moeten zetten. We hebben namelijk op dit moment 2 huizen in de verkoop staan, waar er 1 van verkocht MOET zijn (laten we dit huis B noemen) voordat we het huis wat we op het oog hebben kunnen kopen.
Nu hebben we natuurlijk een aantal scenario's die zich voor kunnen doen:
De verkopende partij heeft zelfs al aangeboden eens te praten over de situatie en aangegeven dat het altijd onder voorbehoud van verkoop van A & B zou kunnen. Wij weten echter niet of dit nou een super situatie is, voornamelijk: als er een andere koper komt, kunnen wij niet snel genoeg schakelen.
P.S. Ter verduidelijking:
Nu gaat de makelaar deze week alles klaarmaken voor verkoop, maar we twijfelen nog een beetje wanneer we het in de verkoop moeten zetten. We hebben namelijk op dit moment 2 huizen in de verkoop staan, waar er 1 van verkocht MOET zijn (laten we dit huis B noemen) voordat we het huis wat we op het oog hebben kunnen kopen.
Nu hebben we natuurlijk een aantal scenario's die zich voor kunnen doen:
- We zetten ons huis pas te koop als huis B verkocht is. Wat betekend dat het nog wel een paar weken/maanden kan duren. Ons nieuwe huis durven we wel te kopen terwijl huis A nog niet verkocht is. Dit is natuurlijk super spannend, want we zouden het zonde vinden om naast het nieuwe huis te grijpen.
- We zetten huis A direct nu te koop, met het risico dat we straks nog maanden aan huis B vast zitten, en we ons nieuwe huis dus nog niet kunnen kopen. Het huis wat we op het oog hebben kan dus zelfs verkocht worden aan een ander, terwijl wij al wel uit ons huidige huis zijn. In dit geval moeten we ook voor 900 - 1100 euro per maand een huis gaan huren.
De verkopende partij heeft zelfs al aangeboden eens te praten over de situatie en aangegeven dat het altijd onder voorbehoud van verkoop van A & B zou kunnen. Wij weten echter niet of dit nou een super situatie is, voornamelijk: als er een andere koper komt, kunnen wij niet snel genoeg schakelen.
P.S. Ter verduidelijking:
- Huis A: Staat in Zwolle, daar wonen we in.
- Huis B: Staat in Noord Brabant, daar wonen we niet in en kunnen we ook niet in wonen, mocht huis A verkocht zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door sorted.bits op 11-11-2016 14:29 ]
Ik zie dus eigenlijk geen reden om huis A direct te verkopen. Je kan dan niet in huis B verblijven zeg je zelf en je kan ook niet het nieuwe huis al kopen en betrekken. Dus na verkoop huis A moet je gaan huren. Dan is het goedkoper en makkelijker om huis A aan te houden en te verkopen zodra het nieuwe huis gekocht is en je weet wanneer de overdracht is.
Is het geen optie om huis B qua prijs zo in de markt te zetten dat je hem sneller verkocht hebt? Dan zet je huis A nu in de verkoop zodat je wel al geïnteresseerde verkopers kan aantrekken en eventueel huis A onder voorbehoud van koop nieuwe huis kan verkopen.
Is het geen optie om huis B qua prijs zo in de markt te zetten dat je hem sneller verkocht hebt? Dan zet je huis A nu in de verkoop zodat je wel al geïnteresseerde verkopers kan aantrekken en eventueel huis A onder voorbehoud van koop nieuwe huis kan verkopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 11-11-2016 14:51 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mogelijkheid om het energielabel te verbeteren op een niet al te dure manier? Op een G zou ik namelijk afknappen als ik potentiële koper zou zijn. Dit gaat volgens mij in toekomst meer en meer spelen. Naar een A+ zal je het niet krijgen, maar E moet toch mogelijk zijn? Anders ga je echt iets aan de vraagprijs moeten doen, of hopen dat de markt nog meer aantrekt.Sport_Life schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:17:
[...]
die is zo verkocht.
Wat zit er onder je verlaagde plafond?
Echt? Heb een huis gekocht toen het label nét op kwam (toen nog niet verplicht), en heb er geen moment bij stilgestaan.... Je weet toch wat je van een bepaald type huis kunt verwachten? Als je een nieuwbouw-huis koopt zijn je verwachtingen uiteraard anders dan wanneer je een oud huis koopt, maar je kunt toch altijd de meest recente energie-rekening opvragen om een indicatie te krijgen.... Zie echt nul meerwaarde in zo'n label....Galactic schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:08:
[...]
Op een G zou ik namelijk afknappen als ik potentiële koper zou zijn.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Alles hoger dan een B-label is voor mij al een no-go. Dat is echt een selectie criteria voor mij. Ik kijk natuurlijk wel verder dan alleen het label, maar een lage energie rekening geeft mij vrijheid voor meer leuke dingen per maand. Ik sponsor niet graag de energie reuzen van deze wereld.
locatie weegt nog altijd veel zwaarder dan welk energie label er is. Populaire locaties in de grote steden zijn vaak oudere woningen welke nauwelijks energie zuinig zijn te maken, met behoud van originele elementen. Ik woon in zo'n oud pand, maar stookkosten vallen redelijk mee dmv schuifseparaties en een open haard.Galactic schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:08:
[...]
Mogelijkheid om het energielabel te verbeteren op een niet al te dure manier? Op een G zou ik namelijk afknappen als ik potentiële koper zou zijn. Dit gaat volgens mij in toekomst meer en meer spelen. Naar een A+ zal je het niet krijgen, maar E moet toch mogelijk zijn? Anders ga je echt iets aan de vraagprijs moeten doen, of hopen dat de markt nog meer aantrekt.
Uiteraard zijn dit gemiddeldes en het zegt niets over een individu die liever in een nieuwbouwwoning woont.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2016 23:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mijn vorige woning was een woning uit 1901 wat ik behoorlijk energiezuinig heb kunnen maken (dubbel glas, nieuwe kap op het huis). Bij de verkoop was het in plaats van een G label een E label. Dit was voor de kopers van de woning een groot pluspunt.
Bij de aankoop van mijn huidige woning heb ik het energielabel ook zwaar meegewogen. Voor ieder huis met een label lager dan B heb ik de kosten opgeteld om het een B label te maken. Zo kon ik het makkelijker vergelijken. Wij zitten nu in een huis met bijna 2x de inhoud van onze vorige woning en we betalen 50 Euro per maand minder aan gas en elektra.
Bij de aankoop van mijn huidige woning heb ik het energielabel ook zwaar meegewogen. Voor ieder huis met een label lager dan B heb ik de kosten opgeteld om het een B label te maken. Zo kon ik het makkelijker vergelijken. Wij zitten nu in een huis met bijna 2x de inhoud van onze vorige woning en we betalen 50 Euro per maand minder aan gas en elektra.
Ik denk dat mensen die voor een historisch pand gaan niet zoveel geven om een energielabel.
Natuurlijk kun je isolerend glas plaatsen en misschien nog eens een muur of een dak isoleren, maar het blijft niet te vergelijken met een nieuwe woning.
Daarbij komt, dat historische panden natuurlijk wel een aanpak met verstand vragen. Als je in het wilde weg gaat isoleren krijg je geheid problemen met bijvoorbeeld de vochthuishouding.
Tenslotte word je bij historische panden vaak ook nog geconfronteerd met administratieve beperkingen van de isolatiemogelijkheden (lees: Rijks- of gemeentemonument, of Rijks- of gemeentebeschermd stads- of dorpsgezicht).
Mensen die historische panden kopen geven daar over het algemeen ook niet zoveel om. Het gaat om de sfeer, de locatie, de uitstraling. Er zit volgens mij ook nauwelijks uitwisseling tussen die markten: kopers die naar historische panden zullen niet zo snel naar een vinexwoning kijken en andersom.
Natuurlijk kun je isolerend glas plaatsen en misschien nog eens een muur of een dak isoleren, maar het blijft niet te vergelijken met een nieuwe woning.
Daarbij komt, dat historische panden natuurlijk wel een aanpak met verstand vragen. Als je in het wilde weg gaat isoleren krijg je geheid problemen met bijvoorbeeld de vochthuishouding.
Tenslotte word je bij historische panden vaak ook nog geconfronteerd met administratieve beperkingen van de isolatiemogelijkheden (lees: Rijks- of gemeentemonument, of Rijks- of gemeentebeschermd stads- of dorpsgezicht).
Mensen die historische panden kopen geven daar over het algemeen ook niet zoveel om. Het gaat om de sfeer, de locatie, de uitstraling. Er zit volgens mij ook nauwelijks uitwisseling tussen die markten: kopers die naar historische panden zullen niet zo snel naar een vinexwoning kijken en andersom.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
StealthyPeanut schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:06:
Verkoop is vaak toch d.m.v. courtage? Dus als het 1,5% is op verkoopwaarde huis, dan is het niet te vergelijken denk ik.
Zijn dat prijzen incl of excl BTW? Daar gaan mensen nog wel eens de mist in....St@m schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:31:
Zoals sommigen misschien nog wel weten heb ik eerst getracht om mijn huis zelf te verkopen, dus zonder tussenkomst van enige makelaar. Na 4 bezichtigingen (zonder daadwerkelijk een bod) was de interesse die ik kon genereren wel een beetje opgedroogd. Je moet toch op Funda. Vakantie van mij en mijn vrouw was voorbij dus ook geen tijd meer om zelf bezichtigingen te doen. Dus op zoek naar een makelaar.
Makelaar 1: 1,5% courtage + opstartkosten a € 599
Makelaar 2: € 2950 vaste prijs + opstartkosten a € 495
Makelaar 3: 1,4% courtage + opstartkosten € 445
Ben zelf aan het orienteren voor verkoop maar de makelaar waar ik al veel zaken mee heb gedaan vraagt 1,75% ex btw en ook zo rond de 500 euro opstartkosten.
dat gaat dan al ruim over de 4000 euro heen bij een bepaalde verwachtte opbrengst.....
[ Voor 62% gewijzigd door RodeStabilo op 21-11-2016 15:54 ]
Kan iemand aangeven of je wel een prijs exclusief btw mag communiceren zonder het expliciet te noemen? Een appartement 145K met 1.85 courtage + 595.- opstarten bleek nog is excl. btw te zijn bij een neef van me.RodeStabilo schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:52:
[...]
[...]
Zijn dat prijzen incl of excl BTW? Daar gaan mensen nog wel eens de mist in....
Uiteraard niet genoemd dat het excl. btw was.
Ik zou dan ook lekker het bedrag ex BTW betalen, die strijd zou ik aangaan. Ze mogen al lang niet meer met prijzen ex BTW werken.Lekkerboeie86 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:21:
[...]
Kan iemand aangeven of je wel een prijs exclusief btw mag communiceren zonder het expliciet te noemen? Een appartement 145K met 1.85 courtage + 595.- opstarten bleek nog is excl. btw te zijn bij een neef van me.
Uiteraard niet genoemd dat het excl. btw was.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dat dacht ik ook, maar bij wat rond vraag blijkt dat de meeste makelaars prijzen rekenen excl. btw.Oogje schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:26:
[...]
Ik zou dan ook lekker het bedrag ex BTW betalen, die strijd zou ik aangaan. Ze mogen al lang niet meer met prijzen ex BTW werken.
Meestal benoemen ze dat ook wel, maar dan nog vind ik het onwenselijk.
Stokoud artikel al: http://descherpepen.nl/20...onsument-makelaar-en-btw/Lekkerboeie86 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:29:
[...]
Dat dacht ik ook, maar bij wat rond vraag blijkt dat de meeste makelaars prijzen rekenen excl. btw.
Meestal benoemen ze dat ook wel, maar dan nog vind ik het onwenselijk.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Klopt. verboden via de wet op de omzetbelasting om te adverteren met prijzen zonder BTW (ah, staat ook in dat artikel hierboven). maar als iemand op een forum 1.5% roept ben ik altijd wel even benieuwd of dat dan ex of incl is, daarom. Want dan zou ik met 2,1 incl potentieel wel erg duur uit zijn.Oogje schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:26:
[...]
Ik zou dan ook lekker het bedrag ex BTW betalen, die strijd zou ik aangaan. Ze mogen al lang niet meer met prijzen ex BTW werken.
Nu is mijn potentiele makelaar wel transparant door ook incl btw te noemen maar echt heel erg netjes is het allemaal niet tegenover particulieren die wel BTW-plichtig zijn.
Was net even bij een andere makelaar en die zegt dat zij niet inclusief adverteren omdat ze dan ineens duur lijken t.o.v de rest.....
[ Voor 14% gewijzigd door RodeStabilo op 21-11-2016 17:04 ]
In, en vziw moeten bedrijven ook in BTW communiceren naar particulieren. Uiteindelijk een all-in prijs afgesproken van 3k in BTW.RodeStabilo schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:52:
[...]
[...]
Zijn dat prijzen incl of excl BTW? Daar gaan mensen nog wel eens de mist in....
Ben zelf aan het orienteren voor verkoop maar de makelaar waar ik al veel zaken mee heb gedaan vraagt 1,75% ex btw en ook zo rond de 500 euro opstartkosten.
dat gaat dan al ruim over de 4000 euro heen bij een bepaalde verwachtte opbrengst.....
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Volgens mij waren we het daar met z'n allen wel over eensSt@m schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:51:
[...]
In, en vziw moeten bedrijven ook in BTW communiceren naar particulieren.
Even om het plaatje compleet te krijgen; voor welke prijs heb je je woning verkocht?Uiteindelijk een all-in prijs afgesproken van 3k in BTW.
Jij stelt een vraag aan me, daar reageer ik op. €209500RodeStabilo schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:20:
[...]
Volgens mij waren we het daar met z'n allen wel over eens
[...]
Even om het plaatje compleet te krijgen; voor welke prijs heb je je woning verkocht?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Het was geen verwijtSt@m schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:32:
[...]
Jij stelt een vraag aan me, daar reageer ik op. €209500
1,75% ex en dan nog een zooi andere kosten zit ik nu tegenaan te kijken maar ik heb er weinig zin in, dus eigenlijk wil ik de onderhandeling aangaan.
Opvallend is ook dat er in mijn stad geen enkele makelaar transparante prijzen op z'n site heeft staan.
zegt wel iets over de boevenbende die zich makelaar noemt.RodeStabilo schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:52:
[...]
Het was geen verwijt, maar het lijkt me een goede deal.
1,75% ex en dan nog een zooi andere kosten zit ik nu tegenaan te kijken maar ik heb er weinig zin in, dus eigenlijk wil ik de onderhandeling aangaan.
Opvallend is ook dat er in mijn stad geen enkele makelaar transparante prijzen op z'n site heeft staan.
Prijzen naar consumenten zijn altijd inclusief BTW ook een makelaar weet dat.
Vanaf vandaag staat ons huis op Funda. Ik ben heel benieuwd hoe snel/langzaam we wat bezichtigingen gaan krijgen. We hebben gelukkig niet veel haast dus we wachten de juiste 'bieder' gewoon af. Ik ben erg te spreken over het voortraject met onze makelaar, hij heeft verstand van zaken en zijn all-in-prijs was gewoon 1.5% incl BTW.
Vorige huis wat in onze straat verkocht is, ging laatst boven de vraagprijs weg en onze makelaar gaf ook aan dat we beter scherp kunnen prijzen met minder onderhandelingsruimte, dan een hogere prijs.
Daarnaast fungeert hij dus vanaf nu ook als onze aankoopmakelaar en hanteert hij daar het principe: "je betaald als jij tevreden bent.". Wanneer je tevreden bent, hanteert hij een vast bedrag van ± €1300, Wat in mijn ogen niet raar is. Het huis wat we op het oog hebben is 25 minuten rijden van hier en ik snap ook wel dat zijn tijd niet kosteloos is.
EDIT: Ondertussen 6 bezichtigingen gepland en voor volgende week woensdag middag een open dag van 2 uur. Dat gaat eigenlijk prima.
Vorige huis wat in onze straat verkocht is, ging laatst boven de vraagprijs weg en onze makelaar gaf ook aan dat we beter scherp kunnen prijzen met minder onderhandelingsruimte, dan een hogere prijs.
Daarnaast fungeert hij dus vanaf nu ook als onze aankoopmakelaar en hanteert hij daar het principe: "je betaald als jij tevreden bent.". Wanneer je tevreden bent, hanteert hij een vast bedrag van ± €1300, Wat in mijn ogen niet raar is. Het huis wat we op het oog hebben is 25 minuten rijden van hier en ik snap ook wel dat zijn tijd niet kosteloos is.
EDIT: Ondertussen 6 bezichtigingen gepland en voor volgende week woensdag middag een open dag van 2 uur. Dat gaat eigenlijk prima.
[ Voor 7% gewijzigd door sorted.bits op 23-11-2016 13:30 ]
Zucht, kennis van ons heeft een huis te koop staan die ze heeft gekregen uit erfenis. Wij heel erg interesse en daarvoor ons huis te koop gezet. Hadden een bod gekregen op ons eigen huis + geaccepteerd. Bod uitgebracht op het nieuwe huis, en ook geaccepteerd. Alleen kopers van ons huis eindelijk niet getekend (steeds uitgesteld...). Koopovereenkomst van nieuwe huis laten omzetten in een optie.
Vorige week hadden ze voor het eerst kijkers bij het nieuwe huis (9 maanden al te koop), nu hebben ze een bod gekregen
Laten we hopen dat het niet doorgaat...
Vorige week hadden ze voor het eerst kijkers bij het nieuwe huis (9 maanden al te koop), nu hebben ze een bod gekregen
[This space is for rent]
Oh, dat is zo kut. Afwachten en machteloos zijn.PoweRoy schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:13:
Vorige week hadden ze voor het eerst kijkers bij het nieuwe huis (9 maanden al te koop), nu hebben ze een bod gekregenLaten we hopen dat het niet doorgaat...
Bij ons loopt het ondertussen stom. Voor komende woensdag is er een 2 uur durende open dag gepland, er zijn op dit moment meer dan 10 aanmeldingen voor de open dag en de makelaar gaf aan dat kijkers tot en met vrijdag een bod kunnen inleveren.
Ik wel.bvbal79 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:39:
[...]
Laten we dat nu dan ook een doen....en in google komt ik niet uit op tweakers, zelfs niet met de term tweakers.
https://www.google.nl/sea...rwijk+zeestraat++tweakers.
Storm in een glas water dus.
Wij zijn bezig met de verkoop van onze woning. Tot nu toe één makelaar langs gehad, die een goede kennis is van de vader van mijn ex-vriendin (met wie ik dus het huis bezit). Deze man maakte op zich een prima indruk en wist goed te vertellen wat hij van de woning vond en op basis waarvan hij bepaalde bedragen noemde. Gevoel is dus oké.
Nu de door hem genoemde prijzen:
- bij taxatie van de woning zou hij komen op een bedrag van 180-185k zo vertelde hij na zijn rondje door het huis
- ter illustratie van hoe het kan lopen, vertelde hij over een onlangs door hem verkochte soortgelijke woning die te koop ging voor 189k en uiteindelijk voor 193k verkocht werd
- we hebben hem verteld dat onze hypotheek nog ongeveer 192k bedraagt (we bezitten het huis pas anderhalf jaar helaas..) en dat we streven naar verkoop zonder verlies
- hij stelt nu voor het huis te koop te zetten voor 195k, met als doel het te verkopen voor een bedrag tussen de 190-192k (inschatting marktwaarde 185-190k)
- courtage bedraagt €3.500, exclusief opstartkosten á € 500 (deze worden 50% vergoed bij verkoop binnen een maand)
Ik ben benieuwd wat jullie idee is bij het verhaal dat ik hier schets. Natuurlijk kan het nooit kwaad een tweede makelaar te laten langskomen, anders dan dat de situatie daardoor enigszins verhardt. Immers zou ik dat alleen doen, omdat ik het gevoel heb dat deze man ons niet de beste deal biedt. Normaliter niet relevant, maar gezien de persoonlijke touch aan mijn vriendins kant wel iets waar ik rekening mee houd.
- bij taxatie van de woning zou hij komen op een bedrag van 180-185k zo vertelde hij na zijn rondje door het huis
- ter illustratie van hoe het kan lopen, vertelde hij over een onlangs door hem verkochte soortgelijke woning die te koop ging voor 189k en uiteindelijk voor 193k verkocht werd
- we hebben hem verteld dat onze hypotheek nog ongeveer 192k bedraagt (we bezitten het huis pas anderhalf jaar helaas..) en dat we streven naar verkoop zonder verlies
- hij stelt nu voor het huis te koop te zetten voor 195k, met als doel het te verkopen voor een bedrag tussen de 190-192k (inschatting marktwaarde 185-190k)
- courtage bedraagt €3.500, exclusief opstartkosten á € 500 (deze worden 50% vergoed bij verkoop binnen een maand)
Ik ben benieuwd wat jullie idee is bij het verhaal dat ik hier schets. Natuurlijk kan het nooit kwaad een tweede makelaar te laten langskomen, anders dan dat de situatie daardoor enigszins verhardt. Immers zou ik dat alleen doen, omdat ik het gevoel heb dat deze man ons niet de beste deal biedt. Normaliter niet relevant, maar gezien de persoonlijke touch aan mijn vriendins kant wel iets waar ik rekening mee houd.
Ik vind de courtage redelijk fors. Vooral in combinatie met jullie doel om zonder verlies te verkopen. Mijns insziens is het normaal dat je bij een grote uitgave, zoals het verkopen van je woning, meerdere offertes opvraagt om tot een goed oordeel te komen. Dat heeft niet veel te maken met het niet vertrouwen, maar meer met het kunnen maken van een goede afweging.mefjoew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:17:
Wij zijn bezig met de verkoop van onze woning. Tot nu toe één makelaar langs gehad, die een goede kennis is van de vader van mijn ex-vriendin (met wie ik dus het huis bezit). Deze man maakte op zich een prima indruk en wist goed te vertellen wat hij van de woning vond en op basis waarvan hij bepaalde bedragen noemde. Gevoel is dus oké.
4000 op een woning van 195k is bijna 2.1%, ik lees hierboven een percentage van 1.5%.mefjoew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:17:
- courtage bedraagt €3.500, exclusief opstartkosten á € 500
Oftewel: De makelaar heeft er geen enkel belang bij om snel te verkopen?(deze worden 50% vergoed bij verkoop binnen een maand)
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Als je woning redelijk snel verkocht zal zijn moet je voor doorsnee woningen echt niet verder gaan dan € 2.500 tot € 3.500 incl. BTW plus de (werkelijke) kosten van de media. Laat de makelaar maar aangeven hoeveel tijd hij kwijt denkt te zijn aan de verkoop. Een totaalpakket (foto+video+plattegrond+360gr) kost ongeveer € 325,-, daar komen dan nog de kosten van Funda bij en afhankelijk van de opties die je aankruist kan je totaal incl media niet op meer dan € 550 incl. BTW uitkomen.
Dat verkopen, dat is tegenwoordig geen kunst. Het gaat om de logistiek, dat is wat vaak veel tijd en geld kost. Denk aan het voorwerk (recherche, presentatie, overleg, publicatie) en de afwikkeling (koopakte, faciliteren van externe partijen zoals de taxateur, informatieverstrekking naar notaris). De gemiddelde makelaar heeft het atm razend druk met bezichtigen en onderhandelen, alles ervoor en erna heeft mogelijk geen echte prioriteit. Dat kan je al merken aan hoe snel ze zijn met langs komen om te offreren. Kopers hebben moeite om snel te communiceren, stukken worden laat gestuurd, personeeltekort etc. Ik maak regelmatig mee dat hypotheekaanvragen lang duren en financieringsvoorbehouden moeten worden verlengd omdat de verkoopmakelaars met gemak drie weken doen over het opstellen van een koopakte, laat staan dat het een beetje snel is ondertekend, taxateurs en bouwinspecteurs die een week moeten wachten voordat ze terecht kunnen voor een opname.
Vraag duidelijk aan de makelaars hoe zij omgaan met drukte en wat zij jou aan termijnen kunnen garanderen. De makelaar die voldoende personeel heeft en de logistiek op orde heeft is met gemak een 1000 euro meer waard
Dat verkopen, dat is tegenwoordig geen kunst. Het gaat om de logistiek, dat is wat vaak veel tijd en geld kost. Denk aan het voorwerk (recherche, presentatie, overleg, publicatie) en de afwikkeling (koopakte, faciliteren van externe partijen zoals de taxateur, informatieverstrekking naar notaris). De gemiddelde makelaar heeft het atm razend druk met bezichtigen en onderhandelen, alles ervoor en erna heeft mogelijk geen echte prioriteit. Dat kan je al merken aan hoe snel ze zijn met langs komen om te offreren. Kopers hebben moeite om snel te communiceren, stukken worden laat gestuurd, personeeltekort etc. Ik maak regelmatig mee dat hypotheekaanvragen lang duren en financieringsvoorbehouden moeten worden verlengd omdat de verkoopmakelaars met gemak drie weken doen over het opstellen van een koopakte, laat staan dat het een beetje snel is ondertekend, taxateurs en bouwinspecteurs die een week moeten wachten voordat ze terecht kunnen voor een opname.
Vraag duidelijk aan de makelaars hoe zij omgaan met drukte en wat zij jou aan termijnen kunnen garanderen. De makelaar die voldoende personeel heeft en de logistiek op orde heeft is met gemak een 1000 euro meer waard
[ Voor 3% gewijzigd door Kju op 25-11-2016 09:59 ]
PSN: Kjujay
Dat is waar en zo denk ik er zelf ook wel over.CodeIT schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:25:
[...]
Ik vind de courtage redelijk fors. Vooral in combinatie met jullie doel om zonder verlies te verkopen. Mijns insziens is het normaal dat je bij een grote uitgave, zoals het verkopen van je woning, meerdere offertes opvraagt om tot een goed oordeel te komen. Dat heeft niet veel te maken met het niet vertrouwen, maar meer met het kunnen maken van een goede afweging.
Klopt en klopt. Maar dat tweede zie je toch vaker voorbij komen? Is dat dan niet altijd een strijdig belang?naitsoezn schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:45:
[...]
4000 op een woning van 195k is bijna 2.1%, ik lees hierboven een percentage van 1.5%.
[...]
Oftewel: De makelaar heeft er geen enkel belang bij om snel te verkopen?
Dus als het totaalplaatje € 3.500 kost is het al met al niet heel gek volgens jou? Hebben overigens deeldiensten niet besproken, omdat ik daarin enkel op tekstueel gebied wat zou kunnen doen. Dat gaat vast niet heel veel schelen..Kju schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:58:
Als je woning redelijk snel verkocht zal zijn moet je voor doorsnee woningen echt niet verder gaan dan € 2.500 tot € 3.500 incl. BTW plus de (werkelijke) kosten van de media. Laat de makelaar maar aangeven hoeveel tijd hij kwijt denkt te zijn aan de verkoop. Een totaalpakket (foto+video+plattegrond+360gr) kost ongeveer € 325,-, daar komen dan nog de kosten van Funda bij en afhankelijk van de opties die je aankruist kan je totaal incl media niet op meer dan € 550 incl. BTW uitkomen.
Ik snap wat je hier zegt, maar niet heel goed wat ik daarmee moet doen. Wat kan een makelaar aan termijnen garanderen? Ben je daarvoor niet (vooral) afhankelijk van de kopende partij? Anders gezegd: hoe zou je dit vertalen in een (concrete) vraag naar de makelaar?Dat verkopen, dat is tegenwoordig geen kunst. Het gaat om de logistiek, dat is wat vaak veel tijd en geld kost. Denk aan het voorwerk (recherche, presentatie, overleg, publicatie) en de afwikkeling (koopakte, faciliteren van externe partijen zoals de taxateur, informatieverstrekking naar notaris). De gemiddelde makelaar heeft het atm razend druk met bezichtigen en onderhandelen, alles ervoor en erna heeft mogelijk geen echte prioriteit. Dat kan je al merken aan hoe snel ze zijn met langs komen om te offreren. Kopers hebben moeite om snel te communiceren, stukken worden laat gestuurd, personeeltekort etc. Ik maak regelmatig mee dat hypotheekaanvragen lang duren en financieringsvoorbehouden moeten worden verlengd omdat de verkoopmakelaars met gemak drie weken doen over het opstellen van een koopakte, laat staan dat het een beetje snel is ondertekend, taxateurs en bouwinspecteurs die een week moeten wachten voordat ze terecht kunnen voor een opname.
Misschien wel arrogant maar voor minder kom ik m'n bed niet uitmefjoew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:17:
[...]
Dus als het totaalplaatje € 3.500 kost is het al met al niet heel gek volgens jou? Hebben overigens deeldiensten niet besproken, omdat ik daarin enkel op tekstueel gebied wat zou kunnen doen. Dat gaat vast niet heel veel schelen..
Simpel: vis bij de makelaar hoe hij service garandeert en hoe hij het geregeld heeft. Ik heb bijvoorbeeld geen secretaresse, ik heb een back office die ik in kan schakelen, die kan voor mij koopakte of een taxatierapport opstellen en zelfs de telefoon opnemen. Ik eis dat degene die de bezichtigingen doet kennis van het dossier heeft of op z'n minst het dossier bij zich heeft als er bezichtigd moet worden. Als de koopakte ingewikkeld is laat ik het door mijn huis-notaris opmaken, die kosten betaal ik zelf want de koopakte is net als bij iedere niet-amsterdamse makelaar gewoon onderdeel van mijn dienst. Vraag of je mag verwachten dat er binnen 3 dagen na prijsovereenstemming al een concept-koopakte kan liggen. Vraag of je mag verwachten dat hij tijd heeft om de taxateur en de bouwkundige binnen drie dagen te kunnen ontvangen als het zo ver is.Ik snap wat je hier zegt, maar niet heel goed wat ik daarmee moet doen. Wat kan een makelaar aan termijnen garanderen? Ben je daarvoor niet (vooral) afhankelijk van de kopende partij? Anders gezegd: hoe zou je dit vertalen in een (concrete) vraag naar de makelaar?
Speel met het idee op financieel gebied voor te stellen dat wij 192,5k willen overhouden aan de verkoop. Op basis daarvan een courtage van 3k. Alles boven de 192,5k is 50/50 voor de makelaar en voor ons. Eventueel nog iets met een meerprijs als hij het huis snel verkoopt.Kju schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 11:46:
[...]
Misschien wel arrogant maar voor minder kom ik m'n bed niet uitDat is wat ik minimaal wil krijgen om mijn diensten te leveren. Als ik met minder genoegen moet nemen heb ik geen zin om de volle 100% te gaan. Maar dat ben ik, genoeg makelaars die veel meer vragen en veel minder leveren maar dat zal vaak liggen aan (wellicht het gebrek aan) concurrentie in het werkgebied. Afhankelijk van het werkgebied is het heus wel mogelijk om nog een makelaar te kunnen vinden die het voor 3000 all-in doet. Of je service krijgt is maar de vraag.
[...]
Simpel: vis bij de makelaar hoe hij service garandeert en hoe hij het geregeld heeft. Ik heb bijvoorbeeld geen secretaresse, ik heb een back office die ik in kan schakelen, die kan voor mij koopakte of een taxatierapport opstellen en zelfs de telefoon opnemen. Ik eis dat degene die de bezichtigingen doet kennis van het dossier heeft of op z'n minst het dossier bij zich heeft als er bezichtigd moet worden. Als de koopakte ingewikkeld is laat ik het door mijn huis-notaris opmaken, die kosten betaal ik zelf want de koopakte is net als bij iedere niet-amsterdamse makelaar gewoon onderdeel van mijn dienst. Vraag of je mag verwachten dat er binnen 3 dagen na prijsovereenstemming al een concept-koopakte kan liggen. Vraag of je mag verwachten dat hij tijd heeft om de taxateur en de bouwkundige binnen drie dagen te kunnen ontvangen als het zo ver is.
Zijn dergelijke afspraken gangbaar? En wat vind jij (vinden jullie) van zo'n idee?
De tijdslijnen en garanties daarbij ga ik opvragen. Super dat je dit vanuit jouw vakgebied deelt, dank je wel!
Gangbaar is misschien niet het goede woord maar ik heb zelf ook recent soortgelijke afspraken met mijn makelaar kunnen maken. (heb daarbij ook afspraak over minder courtage bij lagere opbrengst gemaakt)
Juist het feit dat hij daar voor openstond en op die manier ook een belang kreeg bij een snelle en gunstige verkoop heeft mij voor die makelaar doen kiezen.
Maar YMMV (your mileage may vary, oftewel mogelijk staat niet iedere makelaar hiervoor open)
Juist het feit dat hij daar voor openstond en op die manier ook een belang kreeg bij een snelle en gunstige verkoop heeft mij voor die makelaar doen kiezen.
Maar YMMV (your mileage may vary, oftewel mogelijk staat niet iedere makelaar hiervoor open)
Ik weet niet wat je woning op zal brengen, dat is waar het van af zal hangen, wat hij inschat dat je opbrengt, als er wat te verdienen valt zal het zeker interessant zijn. Het gebeurt wel vaker, er zijn zo veel variaties te verzinnen. Je hebt alleen ook een hoop makelaars die de klant naar de mond praten om de opdracht binnen te slepen en later voor aanmerkelijk minder te verkopen dan voorgespiegeld, al dan niet i.c.m. een prijsverlaging. Dat is vaak al te zien aan de veel hogere opstartkosten (evt. met een wat lagere courtage). Het moet natuurlijk wel potentie hebben voordat je zo'n afspraak kan maken. Linksom of rechtsom zal iedere makelaar, ook ik, z'n inkomen moeten veilig stellen en daar weegt het belang van de klant niet echt in mee hoor 
Ik zie hierboven dat je zegt dat hij het op 180-185k had geschat, potentie tot 190k, uitschieter naar hoger, klinkt m.i. niet heel zeker allemaal. Als jij echt objectief bent, denk je echt dat hij iets zal zien in je voorstel?
Ik zie hierboven dat je zegt dat hij het op 180-185k had geschat, potentie tot 190k, uitschieter naar hoger, klinkt m.i. niet heel zeker allemaal. Als jij echt objectief bent, denk je echt dat hij iets zal zien in je voorstel?
Door dit voorstel te doen zou ik juist het eventuele 'naar de mond praten' eruit filteren toch? In dat kader kan het zelfs goed zijn een staffel voor te stellen (185-190 -> 2,5k | 190-192,5 -> 3k | 192,5+ 3k+50/50)..Kju schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:54:
Als jij echt objectief bent, denk je echt dat hij iets zal zien in je voorstel?
En hij heeft altijd de ruimte voor een tegenvoorstel, toch?
Of denk je dat ik me te brutaal opstel zo? (hij is wel samen met één ander kantoor de best aangeschreven makelaar in de regio)
Brutaal? Nee, ik vind niks te brutaal. Proberen moet je sowieso, jij hebt de man gesproken. Jij kan inschatten wat de grens is tussen verleiden en schofferen..
Zeker, maar bij scheidende wegen lijkt me een onpartijdige makelaar verstandigerHuHu schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:02:
Je kunt het ook zelf verkopen. Dan heb je de eerste 3k€ al verdient.
Het is maar een makelaar he. Je kan een voorstel doen en als hij het niet accepteert doe je een ander voorstel of ga je naar een ander toe. Makelaars genoeg en een makelaar gaat echt geen groot verschil maken.mefjoew schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:17:
[...]
Door dit voorstel te doen zou ik juist het eventuele 'naar de mond praten' eruit filteren toch? In dat kader kan het zelfs goed zijn een staffel voor te stellen (185-190 -> 2,5k | 190-192,5 -> 3k | 192,5+ 3k+50/50)..
En hij heeft altijd de ruimte voor een tegenvoorstel, toch?
Of denk je dat ik me te brutaal opstel zo? (hij is wel samen met één ander kantoor de best aangeschreven makelaar in de regio)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hierin ben ik het toch niet helemaal met je eens, De eerste paar dagen maakt je makelaar misschien nog geen verschil, tot er mensen rondgeleid moeten worden en dan ga je het verschil toch wel merken denk ik. Als de makelaar het 'verkeerd' doet bij een rondleiding, kan je de verkoop wel op je buik schrijven.Tsurany schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:01:
[...]
Het is maar een makelaar he. Je kan een voorstel doen en als hij het niet accepteert doe je een ander voorstel of ga je naar een ander toe. Makelaars genoeg en een makelaar gaat echt geen groot verschil maken.
Vandaag de eerste keer een rondleiding gehad van een Makelaarsland-verkoper/eigenaar van het pand. Ondanks dat ik het niet verwacht had, voel ik me toch minder vrij bij de bezichtiging. Ik dacht eerst, ik doe die rondleidingen straks (als op ga verkopen) wel zelf, maar twijfel nu dan toch weer.
Wij vinden het ook niet lekker voelen. Bij sommige panden kan het echt prima. Als je in een gebied verkoopt wat momenteel booming is en je hebt een standaard woning. Gewoon zelf doen. Woon je wat minder standaard en zeker in de mindere gebieden dan heeft een goede makelaar echt wel voordelen en dan is er echt wel verschil tussen de een en de ander. Wij hebben bezichtigingen gedaan bij makelaars waarbij wij heel blij waren dat dit onze makelaar niet was. Aan de Andere kant koop je een huis, en niet een makelaar. Het doet echter wel afbreuk aan het gevoel/ervaring en kan daarmee je keuze beïnvloeden. Dat werkt natuurlijk twee kanten op.
[ Voor 3% gewijzigd door TLer op 26-11-2016 21:45 ]
Wij zijn ondertussen 2 keer persoonlijk aangesproken of er mensen even binnen mogen kijken, 1 stel kennen we persoonlijk (kennissen, woont 1 straat verderop) en 1 stel woont 7 huizen verderop (zelfde straat dus). Die komen allebei vandaag even kijken, dus daar moeten we de rondleiding zelf doen. Voordeel is wel dat we aan deze mensen de straat/buurt niet hoeven te verkopen, maar alleen het huis.
Door de enorme aanloop die we hebben, gaan we wel aangeven dat ze aankomende woensdag nog even kunnen komen kijken, wanneer de makelaar de rondleidingen doet.
Door de enorme aanloop die we hebben, gaan we wel aangeven dat ze aankomende woensdag nog even kunnen komen kijken, wanneer de makelaar de rondleidingen doet.
Zoals al eerder gemeld in dit topic ons huis verkocht (uiterlijk 6 weken na verkoop woning kopers er uit met als maximum 1 februari 2017 en hun huis staat sinds 2/3 weken verkocht onder verbehoud, dus dat zal niet heel lang meer duren). We hebben zelf getekend voor een nieuwbouwwoning die eind 3e kwartaal 2017 opgeleverd zou moeten gaan worden.
Op het moment van te koop zetten van ons huis (half augustus) begon de woningmarkt wat aan te trekken, maar bleef o.a. de makelaar nog wel voorzichtig. We hielden dus rekening dat onze woning wel een aantal maanden te koop kon staan en mochten we geluk hebben, dan konden we altijd nog tijdelijk huren.
Onze woning was binnen een halve week verkocht en dus waren we helemaal gelukkig. Financiering (van de kopers) heeft daarna nog bijna 8 weken geduurd en dus durfden we het nog niet aan om al te gaan kijken voor huren (dom achteraf). Inmiddels was heel de markt volop los aan het gaan en werden zelfs woningen die >4 jaar te koop stonden (en die ook al tijdelijk waren verhuurd en waar we onze zinnen op hadden gezet) ineens wel verkocht.
Inmiddels zijn we nu al een tijdje aan het kijken, maar wat een drama is de tijdelijke (ver)huurmarkt:
- Organisatie 1: Pas boven een huur van 750 euro kom je in aanmerking ivm salarishoogte (te hoog salaris). Deze organisatie heeft vooral woningen onder de 750 euro.
- Organisatie 2: Met het salaris wat u heeft, kunt u tot zo'n 800 euro in de maand huren. Deze organisatie heeft vooral woningen boven de 800 euro.
- Organisatie 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10: Eerst moet u betalen daarna krijgt u pas aanbiedingen. Ja, leuk, maar door een foutje kreeg ik al wat info zonder te betalen. Dit waren allemaal woningen die al verhuurd of onder optie waren.
- Organisatie 11 en 12: Je schrijft je in voor een woning en hoort 2 weken niets. Nog maar eens een reactie en nog een, maar nog steeds niet. Willen niet ingaan op telefoontjes en het woningaanbod veranderd niet.
- Organisatie 13, 14 15, 16 en 17: Wegens succes met verkoop bieden wij geen tijdelijke woningen meer aan
- Organisatie 18 en 19: Wij bieden anti-kraakpanden, maar zelfs daar mag je niet te veel voor verdienen!
Wat een gedoe. Iedereen zit nog in het crisispatroon van eerst verkopen, dan pas kopen, waardoor die tijdelijke markt helemaal onder druk staat en al die organisaties profiteren er enorm van.
Dus bezint eer ge begint als je nu eerst verkoopt en dan pas koopt (met name een nog te bouwen huis).
Op het moment van te koop zetten van ons huis (half augustus) begon de woningmarkt wat aan te trekken, maar bleef o.a. de makelaar nog wel voorzichtig. We hielden dus rekening dat onze woning wel een aantal maanden te koop kon staan en mochten we geluk hebben, dan konden we altijd nog tijdelijk huren.
Onze woning was binnen een halve week verkocht en dus waren we helemaal gelukkig. Financiering (van de kopers) heeft daarna nog bijna 8 weken geduurd en dus durfden we het nog niet aan om al te gaan kijken voor huren (dom achteraf). Inmiddels was heel de markt volop los aan het gaan en werden zelfs woningen die >4 jaar te koop stonden (en die ook al tijdelijk waren verhuurd en waar we onze zinnen op hadden gezet) ineens wel verkocht.
Inmiddels zijn we nu al een tijdje aan het kijken, maar wat een drama is de tijdelijke (ver)huurmarkt:
- Organisatie 1: Pas boven een huur van 750 euro kom je in aanmerking ivm salarishoogte (te hoog salaris). Deze organisatie heeft vooral woningen onder de 750 euro.
- Organisatie 2: Met het salaris wat u heeft, kunt u tot zo'n 800 euro in de maand huren. Deze organisatie heeft vooral woningen boven de 800 euro.
- Organisatie 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10: Eerst moet u betalen daarna krijgt u pas aanbiedingen. Ja, leuk, maar door een foutje kreeg ik al wat info zonder te betalen. Dit waren allemaal woningen die al verhuurd of onder optie waren.
- Organisatie 11 en 12: Je schrijft je in voor een woning en hoort 2 weken niets. Nog maar eens een reactie en nog een, maar nog steeds niet. Willen niet ingaan op telefoontjes en het woningaanbod veranderd niet.
- Organisatie 13, 14 15, 16 en 17: Wegens succes met verkoop bieden wij geen tijdelijke woningen meer aan
- Organisatie 18 en 19: Wij bieden anti-kraakpanden, maar zelfs daar mag je niet te veel voor verdienen!

Wat een gedoe. Iedereen zit nog in het crisispatroon van eerst verkopen, dan pas kopen, waardoor die tijdelijke markt helemaal onder druk staat en al die organisaties profiteren er enorm van.
Dus bezint eer ge begint als je nu eerst verkoopt en dan pas koopt (met name een nog te bouwen huis).
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Conclusie: met ingrijpende beslissingen moet je vooruit denken en niet gaan afwachten.
Dat lijkt mij om eerlijk te zijn erg logisch. Je bent vrij laks geweest en daar heb je nu de lasten van.
Dat lijkt mij om eerlijk te zijn erg logisch. Je bent vrij laks geweest en daar heb je nu de lasten van.
Jemig wat een gedoe zeg. Inderdaad niet fijn. Wij zaten in september vorig jaar in zelfde situatie. Onze nieuwbouw zou pas opgeleverd worden in februari 2017 namelijk. Gelukkig deden de banken niet te moeilijk en konden we het financieel dekken allemaal, maar we hebben bewust gekozen om niet te verkopen gelijk maar gewoon af te wachten tot we moeten verhuizen.Tripl3 D schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:54:
Zoals al eerder gemeld in dit topic ons huis verkocht (uiterlijk 6 weken na verkoop woning kopers er uit met als maximum 1 februari 2017 en hun huis staat sinds 2/3 weken verkocht onder verbehoud, dus dat zal niet heel lang meer duren). We hebben zelf getekend voor een nieuwbouwwoning die eind 3e kwartaal 2017 opgeleverd zou moeten gaan worden.
- Organisatie 18 en 19: Wij bieden anti-kraakpanden, maar zelfs daar mag je niet te veel voor verdienen!![]()
Nu zitten we dus in de situatie dat we ons huis wrs ook nog eens voor meer kunnen verkopen dan dat we oorspronkelijk begroot hadden door de gunstige beloop op de woningmarkt. En volgens mij is de trend nu ook aan het wijzigen dat mensen eerst kopen en dan verkopen. En jou opmerking bevestigd dat we toch de goede keuze hebben genomen uiteindelijk.
Waarom is hij laks geweest? Ik vind het nogal wat om zulke opmerkingen te maken. Hij geeft een duidelijk tip aan en jij boort hem lekker even de grond in. Welkom op tweakers zullen we maar zeggen.Tsurany schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:15:
Conclusie: met ingrijpende beslissingen moet je vooruit denken en niet gaan afwachten.
Nounou in augustus 2016 was de markt al wel iets meer dan "een beetje begonnen met aantrekken"
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Je gaat een huis verkopen maar omdat de verkoper nog geen definitief akkoord heeft op de financiering ga je niet kijken naar nieuwe woonruimte.bvbal79 schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:29:
[...]
Waarom is hij laks geweest? Ik vind het nogal wat om zulke opmerkingen te maken. Hij geeft een duidelijk tip aan en jij boort hem lekker even de grond in. Welkom op tweakers zullen we maar zeggen.
Dat terwijl de markt al langere tijd aan het aantrekken is, huren sowieso al lastig is als je een bepaald inkomen hebt en je in principe weet wanneer de overdracht is.
Dan ben je wat mij betreft erg laks. Dat geeft niet, daar heb je enkel zelf last van. Maar dan is dit wel een captain obvious momentje.
Dat geld niet als je een nieuwbouwwoning koopt. Dan weet je de eind datum niet. Dan is het toch een goede tip om zo lang mogelijk te wachten met verkopen. Hij had dus ook dat kunnen doen ipv gelijk te verkopen en dat geeft hij aan. Al mijn toekomstige buren huren nu en zeggen ook dat ze binnenkort weer ergens anders naar toe moeten ivm met huurcontracten etc. zolang je niet weet wanneer je je nieuwbouwwoning krijgt zit je altijd in dubio 'm.i. of je vroeger of later huurt.Tsurany schreef op maandag 28 november 2016 @ 18:01:
[...]
Je gaat een huis verkopen maar omdat de verkoper nog geen definitief akkoord heeft op de financiering ga je niet kijken naar nieuwe woonruimte.
Dat terwijl de markt al langere tijd aan het aantrekken is, huren sowieso al lastig is als je een bepaald inkomen hebt en je in principe weet wanneer de overdracht is.
Dan ben je wat mij betreft erg laks. Dat geeft niet, daar heb je enkel zelf last van. Maar dan is dit wel een captain obvious momentje.
Die keuze heb ik in mei dit jaar ook gemaakt. Wachten totdat ik min of meer zeker weet wanneer mijn nieuwbouwwoning klaar is. Voorlopig zegt de aannemer september/oktober 2017 en daar kan ik dan nog ± 2 maanden bij optellen voordat ik kan verhuizen. Dus ergens na de zomer volgend jaar is voor mij vroeg zat.bvbal79 schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:25:
[...]
Jemig wat een gedoe zeg. Inderdaad niet fijn. Wij zaten in september vorig jaar in zelfde situatie. Onze nieuwbouw zou pas opgeleverd worden in februari 2017 namelijk. Gelukkig deden de banken niet te moeilijk en konden we het financieel dekken allemaal, maar we hebben bewust gekozen om niet te verkopen gelijk maar gewoon af te wachten tot we moeten verhuizen.
Nu zitten we dus in de situatie dat we ons huis wrs ook nog eens voor meer kunnen verkopen dan dat we oorspronkelijk begroot hadden door de gunstige beloop op de woningmarkt. En volgens mij is de trend nu ook aan het wijzigen dat mensen eerst kopen en dan verkopen. En jou opmerking bevestigd dat we toch de goede keuze hebben genomen uiteindelijk.
Daarbij betaal ik nu relatief gezien weinig om te wonen... als ik zou moeten gaan huren is dat drie keer zoveel per maand. Goed, er is een risico dat de verkoop traag gaat maar dat is het mij wel waard. En twee keer verhuizen met alle gedoe erbij. Nee, ik wacht nog wel even.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Met dit in het achterhoofd hebben wij ook een huis gekocht van mensen die een nieuw huis aan het bouwen zijn. Wij hebben aangegeven tot juni te willen wachten in ruil voor een lagere prijs. Daarom gaat ons huis pas in februari een keer in de verkoop aangezien wij ook niet tussentijds willen gaan huren.Bastien schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:01:
[...]
Die keuze heb ik in mei dit jaar ook gemaakt. Wachten totdat ik min of meer zeker weet wanneer mijn nieuwbouwwoning klaar is. Voorlopig zegt de aannemer september/oktober 2017 en daar kan ik dan nog ± 2 maanden bij optellen voordat ik kan verhuizen. Dus ergens na de zomer volgend jaar is voor mij vroeg zat.
Daarbij betaal ik nu relatief gezien weinig om te wonen... als ik zou moeten gaan huren is dat drie keer zoveel per maand. Goed, er is een risico dat de verkoop traag gaat maar dat is het mij wel waard. En twee keer verhuizen met alle gedoe erbij. Nee, ik wacht nog wel even.
Dat is ook een goede deal..want dat zelfde huis is in juni wrs wel een paar procent meer waard terwijl jij er nog lagere prijs hebt uitgesleept. En je eigen huis wordt ook meer waard. Ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen met de hypotheek aanvraag nu zijn. wij moesten het 10% verlies op de te verwachten verkoopprijs toen aantonen met spaargeld.la_fusion schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:12:
[...]
Met dit in het achterhoofd hebben wij ook een huis gekocht van mensen die een nieuw huis aan het bouwen zijn. Wij hebben aangegeven tot juni te willen wachten in ruil voor een lagere prijs. Daarom gaat ons huis pas in februari een keer in de verkoop aangezien wij ook niet tussentijds willen gaan huren.
Kun je niet op naam van één persoon gaan huren (diegene met het laagste salaris) waardoor je wel in deze categorie terecht kunt? Dan kan je vervolgens de ander er als nog bij laten komen achteraf (dat is misschien niet in de geest van de regel, maar ook niet verboden lijkt me).Tripl3 D schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:54:
Ik kan het proberen, maar heel veel vragen ook je belastingopgave over 2015. Dan komen ze er alsnog achter. Want al zou je nu geen baan meer hebben, dan zou je nog een uitkering moeten hebben.Valorian schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:19:
[...]
Kun je niet op naam van één persoon gaan huren (diegene met het laagste salaris) waardoor je wel in deze categorie terecht kunt? Dan kan je vervolgens de ander er als nog bij laten komen achteraf (dat is misschien niet in de geest van de regel, maar ook niet verboden lijkt me).
Ik heb in zo'n zelfde situatie gezeten. Zocht tijdelijke huurruimte voor vier maanden, maar dat is nauwelijks te vinden.Tripl3 D schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:54:
- Organisatie 18 en 19: Wij bieden anti-kraakpanden, maar zelfs daar mag je niet te veel voor verdienen!![]()
De woningcorporatie bij ons in de buurt biedt wel tijdelijke huurappartementen aan voor maximaal zes maanden. Ze richten zich daarbij op net-gescheiden mensen, mensen met een nieuwe baan en te lange woon-werk afstand, oplevering van nieuwe woning en onbewoonbare eigen woning na brand. Dat zijn allemaal situaties waarbij je binnen een aantal maanden wel weer weg kunt zijn. Wellicht biedt de woningcorporatie in jouw omgeving dat ook aan?
Andere optie is een bed-and-breakfast afhuren. Zeker in de wintermaanden hebben die vaak weinig gasten en kun je soms voor een paar maanden huren. Kijk ook eens op airbnb.
Wellicht heb je kennissen die een vakantiewoning of caravan ergens hebben staan, waar je tijdelijk in kunt.
Uiteindelijk zijn wij via-via aan een woning gekomen die tijdelijk leeg stond, maar nog niet in de verkoop was. Daar hebben we een paar maanden kunnen zitten. Eind goed, al goed; maar stress was het zeker.
Wij hebben dit jaar mijn huis verkocht(met overwaarde) en komend jaar dus het huis(waarschijnlijk met overwaarde) van mijn vriendin. Wij moesten ook al bij de hypotheekaanvraag kunnen aantonen over genoeg spaargeld te beschikken.bvbal79 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:42:
[...]
Dat is ook een goede deal..want dat zelfde huis is in juni wrs wel een paar procent meer waard terwijl jij er nog lagere prijs hebt uitgesleept. En je eigen huis wordt ook meer waard. Ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen met de hypotheek aanvraag nu zijn. wij moesten het 10% verlies op de te verwachten verkoopprijs toen aantonen met spaargeld.
Je kan ook je makelaar eens benaderen.
Die weten soms ook panden te staan die ze in de verkoop hebben of voor een bepaalde tijd leeg staan. Hij kan zijn andere klant blij maken en jij hebt je tijdelijke verblijfslocatie. Win-win dus.
Die weten soms ook panden te staan die ze in de verkoop hebben of voor een bepaalde tijd leeg staan. Hij kan zijn andere klant blij maken en jij hebt je tijdelijke verblijfslocatie. Win-win dus.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Huren voor korter dan één jaar is sowieso moeilijk en op de huidige huurmarkt zijn er ook tekorten. Als Tripl3 D toch van plan is een huis te gaan bouwen is het, als het zelfbouw is, misschien raadzamer om voor een jaar te gaan huren en om de nieuwe woning bijvoorbeeld casco op te leveren en de afbouw in eigen beheer te doen met losse aannemers. Dan doe je het lekker rustig aan en ben je als je het goed doet een stuk goedkoper uit. Als het een project is dan maar bidden om een koude lange winter 
Ik heb dus wel dubbele lasten gehad omdat ik eerst een nieuwe woning heb gekocht. De oude woning is nadat de verkoop één keer is afgeketst nu opnieuw verkocht. Ik kreeg wat ik wilde maar moest het van de koper wel van de markt afhalen, ook dat gebeurt
Ik heb dus wel dubbele lasten gehad omdat ik eerst een nieuwe woning heb gekocht. De oude woning is nadat de verkoop één keer is afgeketst nu opnieuw verkocht. Ik kreeg wat ik wilde maar moest het van de koper wel van de markt afhalen, ook dat gebeurt
@Kju: Ah ja, sorry, dat had ik er niet bij vermeld, maar voor een jaar huren is geen probleem. Kost wel meer (extra lang dubbele lasten bij oplevering), maar we hadden inderdaad al heel snel door dat voor korter vrijwel niet beschikbaar is. Maar zelfs dan is het heel lastig (alle eerder genoemde voorbeelden zijn op basis van een jaar huren).
@Saffie_time: Hebben we gedaan. Dat is dat voorbeeld van: Alles wat ze hadden worden nu als warme broodjes verkocht, zelfs woningen waarvan je het niet zou verwachten voor de prijs die ze er voor vragen.
Daar was dus ook mijn waarschuwing voor: Ze zeggen dat de markt wat aan opleven is. En met name in Amsterdam overspannen is, maar de rest van de randstad gaat daar al heel snel achteraan.
Las laatst in de krant dat de huurprijzen op de vrije markt in het laatste kwartaal met gemiddeld 6% waren gestegen en dat kan kloppen. 6 tijdelijke woningen in Schiedam van 1 maatschappij stonden voor rond de 800 en staan nu voor 885. Hebben we op ingeschreven, maar ondanks de verhoging is er een enorme wachtlijst voor die 6 woningen.
Weer een andere organisatie had ook een 3-kamer flatje (Schiedam Noord) van 70m2 voor 850 staan (2 weken geleden geplaatst) en zet datzelfde appartement nu voor 895 (en laat doodleuk die oude ook staan). Prima, dan maar die 895, maar het is alleen maar om uit te vissen wat ze er voor kunnen krijgen, want er schijnt nog steeds veel belangstelling te zijn. Zal dus binnenkort wel een advertentie voor 950 of zoiets volgen om dan te kijken hoeveel er reageren. Is hun goed recht, is alleen ter illustratie wat de situatie op de woningmarkt is.
Oeh, bedenk me net nog een voorbeeld: Gisteren een mail dat we kunnen plannen voor een bezichtiging, maar we moeten eerst inkomensgegevens doorgeven (loonstroken e.d.). Staat er letterlijk in de tekst dat wie het eerste die gegevens aanlevert die bezichtiging mag doen. Stond toen net middenin een gigantische file en mijn vrouw is digibeet. Heb haar er dus in 45 minuten doorheen gepraat, maar voor hetzelfde geld was iemand ons alsnog voor. Dat is dus nu wat er gebeurd, kun je nagaan hoe erg het over een paar maanden is. Als je liggende gelden hebt: Koop een huis in de Randstad en verhuur hem vervolgens voor een mooi prijsje.
@Saffie_time: Hebben we gedaan. Dat is dat voorbeeld van: Alles wat ze hadden worden nu als warme broodjes verkocht, zelfs woningen waarvan je het niet zou verwachten voor de prijs die ze er voor vragen.
Daar was dus ook mijn waarschuwing voor: Ze zeggen dat de markt wat aan opleven is. En met name in Amsterdam overspannen is, maar de rest van de randstad gaat daar al heel snel achteraan.
Las laatst in de krant dat de huurprijzen op de vrije markt in het laatste kwartaal met gemiddeld 6% waren gestegen en dat kan kloppen. 6 tijdelijke woningen in Schiedam van 1 maatschappij stonden voor rond de 800 en staan nu voor 885. Hebben we op ingeschreven, maar ondanks de verhoging is er een enorme wachtlijst voor die 6 woningen.
Weer een andere organisatie had ook een 3-kamer flatje (Schiedam Noord) van 70m2 voor 850 staan (2 weken geleden geplaatst) en zet datzelfde appartement nu voor 895 (en laat doodleuk die oude ook staan). Prima, dan maar die 895, maar het is alleen maar om uit te vissen wat ze er voor kunnen krijgen, want er schijnt nog steeds veel belangstelling te zijn. Zal dus binnenkort wel een advertentie voor 950 of zoiets volgen om dan te kijken hoeveel er reageren. Is hun goed recht, is alleen ter illustratie wat de situatie op de woningmarkt is.
Oeh, bedenk me net nog een voorbeeld: Gisteren een mail dat we kunnen plannen voor een bezichtiging, maar we moeten eerst inkomensgegevens doorgeven (loonstroken e.d.). Staat er letterlijk in de tekst dat wie het eerste die gegevens aanlevert die bezichtiging mag doen. Stond toen net middenin een gigantische file en mijn vrouw is digibeet. Heb haar er dus in 45 minuten doorheen gepraat, maar voor hetzelfde geld was iemand ons alsnog voor. Dat is dus nu wat er gebeurd, kun je nagaan hoe erg het over een paar maanden is. Als je liggende gelden hebt: Koop een huis in de Randstad en verhuur hem vervolgens voor een mooi prijsje.
Beetje offtopic want we hebben daar een ander topic voor maar zowel huur als koop zijn overspannen en dat zal niet minder worden. Waar tijdens de crisis de markt op slot zat omdat doorstromers niet konden doorstromen omdat ze hun starterswoning niet verkocht kregen, kunnen doorstromers nu geen starterswoningen vrijmaken omdat ze niet kunnen doorstromen doordat er voor hun geen nieuwe woningen vrijkomen. De vergrijzing is een feit. De overheid stimuleert het "zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen al dan niet met mantelzorg" en als deze mensen niet minimaal naar een aanleunwoning verhuizen komen hun woningen niet beschikbaar voor doorstromers. Hetzelfde gebeurt eigenlijk ook op de huurmarkt. Daarnaast is er ook veel te weinig nieuwbouw en zijn er nog andere factoren die meespelen. De kantoren staan ondertussen leeg en er is te weinig innovatie en onvoldoende visie om vanuit de kantorenmarkt in te spelen op het woningtekort.
Als je op de korte termijn verhuisplannen hebt, overweeg dus goed wat je gaat doen als je nog geen nieuwe woning hebt. Als je het kan betalen zou ik je aanraden om eerst op zoek te gaan naar een nieuwe woning, zeker als je verwacht dat je je huidige woning snel kwijt kan raken.
Als je op de korte termijn verhuisplannen hebt, overweeg dus goed wat je gaat doen als je nog geen nieuwe woning hebt. Als je het kan betalen zou ik je aanraden om eerst op zoek te gaan naar een nieuwe woning, zeker als je verwacht dat je je huidige woning snel kwijt kan raken.
[ Voor 13% gewijzigd door Kju op 30-11-2016 11:02 ]
Bij ons neemt de woningbouw binnen 6 maanden een beslissing na een urgentie-aanvraag wegens scheiding. Je vraagt je af wat het woord urgentie voor waarde heeft.HuHu schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:25:
[...]
Ik heb in zo'n zelfde situatie gezeten. Zocht tijdelijke huurruimte voor vier maanden, maar dat is nauwelijks te vinden.
De woningcorporatie bij ons in de buurt biedt wel tijdelijke huurappartementen aan voor maximaal zes maanden. Ze richten zich daarbij op net-gescheiden mensen, mensen met een nieuwe baan en te lange woon-werk afstand, oplevering van nieuwe woning en onbewoonbare eigen woning na brand. Dat zijn allemaal situaties waarbij je binnen een aantal maanden wel weer weg kunt zijn. Wellicht biedt de woningcorporatie in jouw omgeving dat ook aan?
Andere optie is een bed-and-breakfast afhuren. Zeker in de wintermaanden hebben die vaak weinig gasten en kun je soms voor een paar maanden huren. Kijk ook eens op airbnb.
Wellicht heb je kennissen die een vakantiewoning of caravan ergens hebben staan, waar je tijdelijk in kunt.
Uiteindelijk zijn wij via-via aan een woning gekomen die tijdelijk leeg stond, maar nog niet in de verkoop was. Daar hebben we een paar maanden kunnen zitten. Eind goed, al goed; maar stress was het zeker.
Ik vertrek morgen ook naar een woning die te koop staat. Winwin, want ik bespaar iemand dubbele lasten, en ik heb tijdelijk een dak boven mijn hoofd.
* Gitarist heeft huis ook zo goed als zeker verkocht! 
Zo goed als zeker, omdat er a.s. vrijdag getekend gaat worden en de koper dan nog drie dagen bedenktijd heeft. Maar aangezien de koper geen ontbindende voorwaarden wilde opnemen verwacht ik niet dat hij zich gaat bedenken.
Het huis stond sinds juni dit jaar te koop en we hebben gemiddeld elke maand wel drie kijkers gehad. Met de uiteindelijke koper is het snel gegaan. Op een donderdag (nu bijna twee weken geleden) kwam hij voor de eerste (en enige keer) kijken en bracht hij meteen het eerste bod uit. Op de dinsdag erna waren we tot overeenstemming gekomen (na wat biedingen heen en weer).
Nu op zoek naar een nieuw huis
Zo goed als zeker, omdat er a.s. vrijdag getekend gaat worden en de koper dan nog drie dagen bedenktijd heeft. Maar aangezien de koper geen ontbindende voorwaarden wilde opnemen verwacht ik niet dat hij zich gaat bedenken.
Het huis stond sinds juni dit jaar te koop en we hebben gemiddeld elke maand wel drie kijkers gehad. Met de uiteindelijke koper is het snel gegaan. Op een donderdag (nu bijna twee weken geleden) kwam hij voor de eerste (en enige keer) kijken en bracht hij meteen het eerste bod uit. Op de dinsdag erna waren we tot overeenstemming gekomen (na wat biedingen heen en weer).
Nu op zoek naar een nieuw huis
Nou, het open huis is achter de rug. 9 stellen wezen kijken.
Van te voren gaf de makelaar aan dat er iemand een bod wilde doen zonder te komen bezichtigen, omdat ze al een paar keer misgegrepen hadden. Dit is natuurlijk alleen maar om in onderhandeling te zijn. De makelaar heeft ze verteld dat iedereen sowieso tot vrijdag 12:00 heeft om een bod in te dienen.
Op zich een prima opkomst dus.
Van te voren gaf de makelaar aan dat er iemand een bod wilde doen zonder te komen bezichtigen, omdat ze al een paar keer misgegrepen hadden. Dit is natuurlijk alleen maar om in onderhandeling te zijn. De makelaar heeft ze verteld dat iedereen sowieso tot vrijdag 12:00 heeft om een bod in te dienen.
Op zich een prima opkomst dus.
Geen idee of dit al vaker besproken is hier, maar ik begreep van onze makelaar dat dit niet meer zo gebruikelijk is als vroeger. Het 'in onderhandeling' zijn, betekent niet meer dat ze dan geen andere biedingen aannemen. Zelfs niet als er ook echt heen-en-weer geboden is. Het is ook meer een gebruik en geen wettelijke beperking.sorted.bits schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:19:
Dit is natuurlijk alleen maar om in onderhandeling te zijn.
Ik bedenk mij net dat onze verkoop- en aankoopprocessen wellicht het bewijs zijn dat het gewoon erg verschilt.
- De koper van mijn vorige huis was tijdens het onderhandelen (voor een ander huis in de straat) gepasseerd door een andere koper die direct de vraagprijs neerlegde. Daardoor was zij behoorlijk 'eager' bij ons huis.
- Het huis dat wij hiervoor in de plaats hebben gekocht was 'onder bod' toen wij gingen kijken. Pas toen het 2 weken later weer "vrij kwam", hebben wij een bod gedaan.
In alle gevallen: succes met de verkoop! In veel gevallen een drukke maar lonende periode.
[ Voor 5% gewijzigd door Pierre Sec op 01-12-2016 13:43 ]
In reactie op de bovenstaande twee posts: mijn makelaar vertelde dat het heel goed mogelijk is dat wanneer je al in onderhandeling bent met iemand, je toch nog in zee kan gaan met een andere bieder (als diegene hoger biedt). Er is inderdaad geen wettelijk voorschrift dat dat niet zou mogen.
Dus wat Pierre Sec stelt kan ik onderschrijven.
Dus wat Pierre Sec stelt kan ik onderschrijven.
Dat lijkt mij juist. Als dat anders zou zijn en een verkoopmakelaar voor zijn opdrachtgever met slechts één wederpartij in contact zou mogen staan, dan zouden de belangen van de verkoper ook niet optimaal wordt gediend.
De verkoper heeft immers het belang bij een zo hoog mogelijke opbrengst en zeker in een stijgende markt kan dat worden gerealiseerd door gewoon meerdere biedingen te laten binnenkomen en in voorkomende gevallen kopers zelfs tegen elkaar te laten opbieden.
Ik zie daar ook geen bezwaar in omdat de kopers zich zelf ook kunnen voorzien van een makelaar/adviseur die hen behoedt voor onverstandige beslissingen.
De verkoper heeft immers het belang bij een zo hoog mogelijke opbrengst en zeker in een stijgende markt kan dat worden gerealiseerd door gewoon meerdere biedingen te laten binnenkomen en in voorkomende gevallen kopers zelfs tegen elkaar te laten opbieden.
Ik zie daar ook geen bezwaar in omdat de kopers zich zelf ook kunnen voorzien van een makelaar/adviseur die hen behoedt voor onverstandige beslissingen.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Afgelopen woensdag dus een open huis gehad. 9 kijkers gehad en vanochtend 4 biedingen gehad.
1 daarvan was onder vraagprijs, dus die viel sowieso al af. Nu hebben we niet het hoogste bod geaccepteerd, want daarvoor moesten we te vroeg uit ons huidige huis. In totaal 9 dagen op Funda gestaan en het is nu verkocht onder voorbehoud (alleen financiering).
1 daarvan was onder vraagprijs, dus die viel sowieso al af. Nu hebben we niet het hoogste bod geaccepteerd, want daarvoor moesten we te vroeg uit ons huidige huis. In totaal 9 dagen op Funda gestaan en het is nu verkocht onder voorbehoud (alleen financiering).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het komt op mij over als een huis waar veel aan gedaan moet worden. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer, algehele opfrisbeurt, kleuren van muren moet ook maar net je smaak zijn. CV ketel is 15 jaar oud, ook het punt om aan vervanging te denken. Tuin komt rommelig en onverzorgd over. Men wil tegenwoordig een huis wat zo goed als klaar is.
En ik vind de beschrijving ook niet stroken met wat ik op de foto's zie. Komt niet over als modern en recent gerenoveerd, het vrije uitzicht zie ik niet terug op de foto's,
En ik vind de beschrijving ook niet stroken met wat ik op de foto's zie. Komt niet over als modern en recent gerenoveerd, het vrije uitzicht zie ik niet terug op de foto's,
Saffie_time schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:59:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dank je wel voor je eerlijke, uitgebreide en heldere reactie!
Hier kan ik iets mee
.
Hier kan ik iets mee
Ik sluit me daar volledig op aan.
Ik begrijp veel woningverkopers totaal niet. Heb je een keuken met zo'n ribbel RVS blad, dan is dat een teken dat je die direct zou moeten vervangen voor verkoop. Als je echt niet zoveel geld wilt spenderen, neem een KVIK of Ikea keukentje. Andere tegeltjes erop en het oogt al direct beter.
Volgens mij is het zo dat in de tegenwoordige markt mensen niet meer het geld noch de moeite hebben om een opknapper te kopen. Als je dan óf de keuken of de badkamer al netjes kan maken, al is het maar op het oog, dan spreekt een huis sneller aan.
Wat ik bij dat huis kreeg was meteen TLC. Het heeft tender loving care nodig en zoals de Engelsen het noemen het is moe, uitgewoond.
Persoonlijk zou ik het helemaal schilderen, niet alleen de verwarmingen maar ook de muren en plafonds. Daarnaast zou ik overal waar de stopcontacten en schakelaars op de muren liggen, deze in de muren verplaatsen.
Dat kost je wel wat centen en geeft wat rotzooi, maar je huis knapt er gewoon simpelweg enorm van op en het bedrag wat je wil, komt dan steeds dichter in de buurt.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Tja, eigenlijk moet je als je een opknapper koopt het direct doen als je er in gaat wonen, als je het doet voor de verkoop is het wat laat. Dan moet je een berg geld uitgegeven zonder dat je direct weet hoeveel dat gaat opleveren. Maar de volle map zal je er natuurlijk nooit voor kunnen krijgen in de huidige staat, want elke koper ziet ook wel dat hier een berg tijd en geld in gestopt moet worden. En het is ook niet zo dat als je denkt, deze woning is volledig opgeknapt 170K waard, maar daar moet 20K voor uitgetrokken worden, dus is ie nu 150K waard. Dan koopt iedereen liever dat huis van 170K, want dan zit je niet maanden in de rotzooi, heb je niet het risico dat sommige kosten ineens veel hoger blijken te zijn etc etc.
Maar heb zelf verder geen idee wat de huizenprijzen in die regio doen, dus wellicht is de prijs wel redelijk tov de staat van het onderhoud. Maar gezien de hoeveelheid kijkers die de woning heeft getrokken tot nu toe gok ik zo van niet
PS. die omschrijving van het huis... "sierbestrating" = ordinaire stoeptegels en "Geheel, recent gerenoveerde, moderne starterwoning" = afgeleefd sociaal huurhuis... meeste makelaars maken het dol met de omschrijving, maar dit is toch wel erg ver verwijderd van de realiteit.
Maar heb zelf verder geen idee wat de huizenprijzen in die regio doen, dus wellicht is de prijs wel redelijk tov de staat van het onderhoud. Maar gezien de hoeveelheid kijkers die de woning heeft getrokken tot nu toe gok ik zo van niet
PS. die omschrijving van het huis... "sierbestrating" = ordinaire stoeptegels en "Geheel, recent gerenoveerde, moderne starterwoning" = afgeleefd sociaal huurhuis... meeste makelaars maken het dol met de omschrijving, maar dit is toch wel erg ver verwijderd van de realiteit.
[ Voor 12% gewijzigd door Hielko op 05-12-2016 11:14 ]
Nu heb ik voor de vijfde keer in ~ 4 maanden een vraag gekregen of ik mijn appartement wil verkopen. Blijkbaar zingt het aardig rond inmiddels. Het is een gewilde locatie en wat er te koop staat is direct weg. Tot nu toe de boot afgehouden omdat ik huren niet zie zitten en ik wil wachten totdat mijn nieuwbouwwoning klaar is (ergens najaar 2017). Eentje had ik zover om oplevering op 1-12-2017 te zetten afgelopen zomer want die wilde het als investering. Nagenoeg rond en dan is ie ineens RIP.
De rest wil er zelf wonen en die wachten uiteraard niet een jaar.
Nu krijg ik een brief van een makelaar die gehoord had van mijn plannen, of ik toch alsjeblieft... want ze hebben een koper
Morgen maar eens bellen maar tenzij ze een heel flink bedrag meer willen neertellen dan waar ze op dit moment voor verkocht worden doe ik het niet. Of die makelaar moet mij een huurhok kunnen bieden voor een leuk prijsje en dan nog een bedrag meer dan 'gepland'. Eens kijken of ze zo gek zijn. 
Ik heb geen haast en ik verwacht dat de markt het komende half jaar nog niet in elkaar zakt. Dus een echte prikkel om te verkopen heb ik nog niet tenzij op de lange termijn er een overdracht kan plaatsvinden.
/overspannen markt.

Nu krijg ik een brief van een makelaar die gehoord had van mijn plannen, of ik toch alsjeblieft... want ze hebben een koper
Ik heb geen haast en ik verwacht dat de markt het komende half jaar nog niet in elkaar zakt. Dus een echte prikkel om te verkopen heb ik nog niet tenzij op de lange termijn er een overdracht kan plaatsvinden.
/overspannen markt.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Wellicht met de makelaar onderhandelen? Laat hem een tijdelijke woning regelen inclusief verhuizing en de hele handel.
Pff, overmorgen overdracht. Heb met de kopers een conversatie gehad over het tapijt wat op de bovenverdieping lag (via WhatsApp). Ik heb gevraagd of we we het mee mochten nemen als we het eruit konden krijgen. Dat was goed volgens hem, want toch al laminaat gekocht en allergisch voor stof. Dus 2 van de 3 slaapkamers hebben we het tapijt eruit gehaald. Dat heb ik hem ook gemeld. De overloop en de andere slaapkamer hebben we laten liggen (trap overigens ook, maar dat is niet ter sprake gekomen).
Nu kreeg ik vanavond een WhatsApp of we al het tapijt hebben meegenomen, dus geantwoord dat dit niet het geval is. Nu wil hij dat ik de boel er alsnog uithaal. Want dat is afgesproken. In principe is het een half uurtje werk denk ik, het tapijt ligt los. Dus oprollen en op straat leggen en op laten halen.
Wat vinden jullie? Ik vind het gezeur en ben niet van plan om nog aan het werk te gaan in het oude huis morgen.
Voor de volledigheid, ik laat de gordijnrails en gordijnen beneden voor hem hangen, want zo aardig ben ik. Scheelt hem weer een bom duiten.
En dit: St@m in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Overigens houd ik mijn hart nu al vast voor de inspectie... Gaatjes in de muur enzo (vooral op zolder heel veel).
Nu kreeg ik vanavond een WhatsApp of we al het tapijt hebben meegenomen, dus geantwoord dat dit niet het geval is. Nu wil hij dat ik de boel er alsnog uithaal. Want dat is afgesproken. In principe is het een half uurtje werk denk ik, het tapijt ligt los. Dus oprollen en op straat leggen en op laten halen.
Wat vinden jullie? Ik vind het gezeur en ben niet van plan om nog aan het werk te gaan in het oude huis morgen.
Voor de volledigheid, ik laat de gordijnrails en gordijnen beneden voor hem hangen, want zo aardig ben ik. Scheelt hem weer een bom duiten.
En dit: St@m in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
Overigens houd ik mijn hart nu al vast voor de inspectie... Gaatjes in de muur enzo (vooral op zolder heel veel).
[19:53, 14-12-2016] Koper: De vloer is er boven ook uit?
[19:54, 14-12-2016] Ik: Ja op de slaapkamers van ons en de kinderen
[19:55, 14-12-2016] Koper: Kunnen jullie de gang en de kleren kamer ook meenemen?
[19:57, 14-12-2016] Ik Ik zou niet weten wanneer ik dat nog moet doen voor vrijdagochtendmaar die rol je er zo uit, buiten op straat neerleggen en de rova bellen
![]()
[19:57, 14-12-2016] Koper: Ja maar kost ons wel tijd waar we niet op gerekend hebben
[20:02, 14-12-2016] Ik Je kan vast wel ergens een half uurtje vrijmaken tochzoals afgesproken hebben we de slaapkamers leeggemaakt.
![]()
[20:06, 14-12-2016] Koper: Was in de veronderstelling de hele verdieping.
[20:09, 14-12-2016] Koper: [26-11 11:29] Koper: Hallo, weet je al zeker of je het tapijt meeneemt op de boven verdieping? En is het een betonnen of houten vloer onder het tapijt
[26-11 11:31] Ik: We gaan het wel proberenen beton
[20:10, 14-12-2016] Ik: Als latere bericht. "Tapijt van de slaapkamer en kinderkamer gaan we er morgen uithalen, we zien wel of het past"
[20:31, 14-12-2016] Koper: Ja precies waarop ik dacht oke dat doe je dan miss eerst en de rest later
[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 14-12-2016 20:46 ]
Waarom zit je uberhaubt te WhatsAppen met je kopers over dit soort dingen? Dat is vragen om gezeik. Ik zou ze het lekker uit laten zoeken met dat tapijt en volgende keer alleen via de makelaar communiceren.
Ik zou je, vanaf nu, houden aan wat schriftelijk in de koopovereenkomst overeen is gekomen. Als daar niets in staat over de gordijnrails zou ik die overigens ook verwijderen, voor hetzelfde geldt hebben ze een ander plan en gaan ze juist daar vrijdag nog over zeuren. De 'regels' rondom dit soort zaken zijn helder. Verder eens met Cooper87: zoveel mogelijk alles via makelaars laten gaan, doen die ook nog eens wat 
Tot slot: bovenstaande klinkt wellicht wat zuur en makkelijk praten vanaf de zijlijn. Maar wat er ook gebeurd: na vrijdag ben je van je huis af en kun je al je energie richten op je nieuwe verblijfplek. Gefeliciteerd!
Tot slot: bovenstaande klinkt wellicht wat zuur en makkelijk praten vanaf de zijlijn. Maar wat er ook gebeurd: na vrijdag ben je van je huis af en kun je al je energie richten op je nieuwe verblijfplek. Gefeliciteerd!
Hoe zijn gaatjes in de muur jouw probleem? Het is geen huurhuis dat je in de oorspronkelijke staat moet opleveren...St@m schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:38:
[...]
Je moet een koophuis opleveren in de staat die het was tijdens het tekenen van de koopovereenkomst. Als er tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de oplevering een gat in de muur is gekomen, dan moet de verkoper dat repareren.timag schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:43:
[...]
Hoe zijn gaatjes in de muur jouw probleem? Het is geen huurhuis dat je in de oorspronkelijke staat moet opleveren...
Zie ook: http://www.makelaarsland.nl/blog/veel-gestelde-vragen
Wat zijn inspectie en transport?
Het is gebruikelijk dat er, voor de eigendomsoverdracht van een huis, een inspectie plaatsvindt. Verkoper en koper gaan samen door de, dan leegstaande, woning om te controleren of de woning wordt opgeleverd zoals afgesproken. De woning zal, behoudens andere afspraken, in dezelfde staat moeten zijn als overeengekomen. Normaliter wordt hiermee de staat ten tijde van de laatste bezichtiging met de koper(s) bedoeld.
Ook de lijst van zaken behorende bij de koopakte wordt op dit moment doorgenomen. Wanneer er bijvoorbeeld is overeengekomen dat de vaatwasmachine bij de koop is inbegrepen, wordt op het moment van de inspectie bekeken of deze er nog staat én naar behoren functioneert.
Het transport is de eigendomsoverdracht van de woning. Dit is dus niet het moment dat een koopovereenkomst wordt getekend maar het moment dat u naar de notaris gaat voor de juridische overdacht, ook wel levering genoemd, en de sleuteloverdracht.
[ Voor 52% gewijzigd door HuHu op 16-12-2016 11:06 ]
Ik gok dat hij bedoeld dat hij het spul van de muur heeft gehaald en dat dat veel schroef/boor-gaten heeft achtergelaten. Dit is volgens mij niet jouw probleem.HuHu schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:04:
[...]
Je moet een koophuis opleveren in de staat die het was tijdens het tekenen van de koopovereenkomst. Als er tussen het tekenen van de koopovereenkomst en de oplevering een gat in de muur is gekomen, dan moet de verkoper dat repareren.
Zie ook: http://www.makelaarsland.nl/blog/veel-gestelde-vragen
[...]
Nee, dat is zeker niet het probleem van de verkoper. Uiteraard gaan we hier idd uit van schroef/boorgaten waar bijv een schilderij aan hing of een kast tegen de muur aan vast zat en niet een in de muur geslagen gat, ontstaan tijdens een houseleaving party.
Een koper moet dit soort dingen ook verwachten, bij bezichtigingen zie je als koper dit soort dingen logischerwijs niet.
Ander voorbeeld is ineens die kleurafwijking op de muur... Waar de bank tegenaan zat..
Een koper moet dit soort dingen ook verwachten, bij bezichtigingen zie je als koper dit soort dingen logischerwijs niet.
Ander voorbeeld is ineens die kleurafwijking op de muur... Waar de bank tegenaan zat..
Klopt, hij ging er vanmorgen wel op in, maar de makelaar bevestigde dat dit erbij hoort. Overdracht is zonder verdere problemen verlopen. Dus happy!
Even mee aan het lezen in dit topic.
Ons appartement in Eindhoven staat nu een maand op Funda.
We hebben inmiddels een paar bezichtigingen gehad, veel positieve response, maar nog geen 2e bezichtigingen en of biedingen. Doen we iets verkeerds of moeten we gewoon even geduld hebben?
We hebben een nieuwe woning in Gouda gekocht en hebben hiervoor geen hypotheek nodig.
Ik heb er zelf nog even aan gedacht om het appartement te verhuren, maar na overleg met mijn vrouw gaf zij aan dat ze daar geen interesse in heeft.
Ons appartement in Eindhoven staat nu een maand op Funda.
We hebben inmiddels een paar bezichtigingen gehad, veel positieve response, maar nog geen 2e bezichtigingen en of biedingen. Doen we iets verkeerds of moeten we gewoon even geduld hebben?
We hebben een nieuwe woning in Gouda gekocht en hebben hiervoor geen hypotheek nodig.
Ik heb er zelf nog even aan gedacht om het appartement te verhuren, maar na overleg met mijn vrouw gaf zij aan dat ze daar geen interesse in heeft.
Je makelaar kan die vraag beter beantwoorden zonder info over staat, ligging, buurt en concurrentie. Mogelijk zijn er betere of goedkopere alternatieven te koop en fungeert je woning alleen nog maar als vergelijkingsmateriaal.
Ik heb nu een opknapper te koop, behoorlijk wat bezichtigingen gehad maar nog geen noemenswaardig bod doordat kopers niet door het werk en de kosten kunnen kijken.
Ik heb nu een opknapper te koop, behoorlijk wat bezichtigingen gehad maar nog geen noemenswaardig bod doordat kopers niet door het werk en de kosten kunnen kijken.
Bedankt voor je reactie Kju.
Even wat meer informatie (Ik kan je natuurlijk altijd via DM nog even de Funda link toesturen)
Onze woning is instapklaar, eind 2004 sanitair (badkamer en toiletruimtes) volledig vernieuwd.
Oktober dit jaar hebben we de CV ketel ontvangen (na veel klachten over Nefit projectketel)
Prima ligging qua bereikbaarheid (je zit zo op de snelweg)
Even wat meer informatie (Ik kan je natuurlijk altijd via DM nog even de Funda link toesturen)
Onze woning is instapklaar, eind 2004 sanitair (badkamer en toiletruimtes) volledig vernieuwd.
Oktober dit jaar hebben we de CV ketel ontvangen (na veel klachten over Nefit projectketel)
Je krijgt in elk geval bezichtigingen, dat is een goed teken. Je huis staat er net een maand op, een beetje geduld hebben dus. Veel mensen hebben in december andere dingen aan hun hoofd dan een huis kopen.
misschien is een linkje idd handig. Vertellen dat sanitair eind 2004 is vernieuwd is imho geen pluspunt..Security schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:57:
Bedankt voor je reactie Kju.
Het is er een flink stuk op vooruit gegaan... er zat namelijk een project badkamer en toilet in.Kju schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:08:
[...]
misschien is een linkje idd handig. Vertellen dat sanitair eind 2004 is vernieuwd is imho geen pluspunt..
Ik heb je zojuist een DM gestuurd.
Uiteraard maakt het niet uit hoeveel het erop vooruit is gegaan, het gaat om de staat nu. Vervangen 2004 betekent in de ogen van veel potentiele kopers dat het toch ergens de komende jaren weer aan vervanging toe is.
Aaah ik zie net dat ik een typo gemaakt had het gaat natuurlijk om 2014.
Mijn excuses voor de onduidelijkheid!
Mijn excuses voor de onduidelijkheid!
ja ik zie nu uit de foto's (link ontvangen) dat het inderdaad niet 2004 kan zijn geweest 
Commentaar op je advertentie: jammer dat je makelaar niet creatiever omgaat met de foto's. Vanwege de tiles (1 grote, 1 minder grote en vier kleintjes) begin ik altijd met de zes beste foto's van de woning en dan pas begin ik met de volgorde vanaf de voorgevel, dan krijg je wel dubbele foto's maar dat is niet erg. Nu toon je vier keer woonkamer en twee keer keuken. Geen luxe badkamer, geen luxe wc te zien. Dat is zo'n zonde omdat een geïnteresseerde bijvoorbeeld gelijk in 6 foto's de hele woning in één oogopslag had kunnen zien en geen trigger heeft om verder te klikken naar de andere foto's. Het is ook jammer dat je een video slideshow hebt ipv een daadwerkelijke rondleiding. De foto van de gang voegt niet heel veel toe.
De video was misschien een keuze vanwege de kosten maar de 360 graden foto's zijn misschien niet goed ingesteld en misschien zijn er wel meer foto's. Dat vermoed ik omdat ze niet aan elkaar gelinkt zijn. Je kan instellen dat je in de foto kan doorklikken naar de andere foto's. Ik zie ook geen 360gr foto's van de tweede slaapkamer, hal en terras en het lijkt me sterk dat die niet zijn gemaakt.
Indruk van de woning: leuke afwerking, oogt op het eerste gezicht niet heel luxe tot je het sanitair ziet. Misschien valt de muurkleur tegen, zowel op de foto's als in het echt.
De kandidaten die zijn komen bezichtigen hebben waarschijnlijk wel hun huiswerk gedaan voordat ze kwamen en ik denk dat de ruimte in het echt tegenvalt.
Ik heb twee minuten gekeken naar de historische prijzen in de straat en voor m'n gevoel is de vraagprijs misschien te optimistisch. Nummer 46 is eerder dit jaar verkocht voor 140.000 en is qua afwerking iets minder en als ik de m2-prijzen 1 op 1 hanteer kom ik een stuk lager uit. Je makelaar zal hier meer onderzoek naar hebben gedaan dan die 2 minuten van mij.
Zoals gezegd is het een snelle 2 minuten beroepsmatige analyse zonder noemenswaardig prijsonderzoek. Een kandidaat kijkt heel anders hiernaar en ik kan ook volledig de plank misslaan
Commentaar op je advertentie: jammer dat je makelaar niet creatiever omgaat met de foto's. Vanwege de tiles (1 grote, 1 minder grote en vier kleintjes) begin ik altijd met de zes beste foto's van de woning en dan pas begin ik met de volgorde vanaf de voorgevel, dan krijg je wel dubbele foto's maar dat is niet erg. Nu toon je vier keer woonkamer en twee keer keuken. Geen luxe badkamer, geen luxe wc te zien. Dat is zo'n zonde omdat een geïnteresseerde bijvoorbeeld gelijk in 6 foto's de hele woning in één oogopslag had kunnen zien en geen trigger heeft om verder te klikken naar de andere foto's. Het is ook jammer dat je een video slideshow hebt ipv een daadwerkelijke rondleiding. De foto van de gang voegt niet heel veel toe.
De video was misschien een keuze vanwege de kosten maar de 360 graden foto's zijn misschien niet goed ingesteld en misschien zijn er wel meer foto's. Dat vermoed ik omdat ze niet aan elkaar gelinkt zijn. Je kan instellen dat je in de foto kan doorklikken naar de andere foto's. Ik zie ook geen 360gr foto's van de tweede slaapkamer, hal en terras en het lijkt me sterk dat die niet zijn gemaakt.
Indruk van de woning: leuke afwerking, oogt op het eerste gezicht niet heel luxe tot je het sanitair ziet. Misschien valt de muurkleur tegen, zowel op de foto's als in het echt.
De kandidaten die zijn komen bezichtigen hebben waarschijnlijk wel hun huiswerk gedaan voordat ze kwamen en ik denk dat de ruimte in het echt tegenvalt.
Ik heb twee minuten gekeken naar de historische prijzen in de straat en voor m'n gevoel is de vraagprijs misschien te optimistisch. Nummer 46 is eerder dit jaar verkocht voor 140.000 en is qua afwerking iets minder en als ik de m2-prijzen 1 op 1 hanteer kom ik een stuk lager uit. Je makelaar zal hier meer onderzoek naar hebben gedaan dan die 2 minuten van mij.
Zoals gezegd is het een snelle 2 minuten beroepsmatige analyse zonder noemenswaardig prijsonderzoek. Een kandidaat kijkt heel anders hiernaar en ik kan ook volledig de plank misslaan
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.