Verkoopmakelaar versus een advertentiedienst?
Het verkopen van een woning is geen rocket science maar het blijft een beetje dezelfde discussie als 'waarom een stucadoor betalen als ik ook zelf kan stuken'.
Ik weet niet wat je kennisniveau is, of er juridische haken of ogen (kunnen) aan je woning zitten en ik weet niet hoe courant je woning is. De gemiddelde verkoper heeft naar mijn mening echt wel baat bij verkoopbegeleiding door een verkoopmakelaar.
Aankoopmakelaars en taxateurs zijn ook niet positief als een woning via een advertentiedienst te koop staat.
Netwerk
Het argument 'netwerk' van potentiële kopers is meestal een commercieel argument. Als je woning gewoon courant is maakt het weinig uit. Zo krijgen mijn klanten alle aanbod direct te zien als ze dat willen, van alle makelaars, nog voordat het op Funda staat
Wat wel klopt qua netwerk is dat makelaars natuurlijk wel overal iemand kennen. Of je nou iemand nodig hebt om de badkamer te voegen, een verhuisbedrijf, een notaris, een taxateur, een hypotheekadviseur, we kennen altijd wel iemand.
Marktkennis
100% waar. Goede makelaars hebben voldoende recente marktinformatie om lokaal de juiste prijsstrategie te adviseren en kunnen desgewenst ook aantonen hoe zijn tot hun advies komen.
Tekst
(Her)schrijft iedereen tegenwoordig met AI. Ik heb mijn laatste tekst met hulp van Claude geschreven.
Gemak
Spreekt voor zich.
Bezichtigen
Kandidaten voelen zich beter op hun gemak bij iemand die er niet zelf woont en een professioneel, objectief verhaal vertelt. Bovendien werken steeds meer kantoren met een bezichtigingsplanner. Kandidaten plannen zelf in, geen gedoe.
Wat ik verder nog wil meegeven: Verwachtingsmanager, onderhandelaar, kennisbank, vraagbaak, sparringpartner, mediator, juridische ondersteuning en lokale marktkennis.
Dan dat tarief: Iedereen moet de schoorsteen laten roken. Ik betaal liever iemand wat hij graag wil omdat hij vind dat hij dat waard is en koop (hopelijk) 150% inzet in, dan dat ik z'n keel dichtknijp en een uitgeklede dienst krijg. Want ja, de eerste vraag die ik stel als de klant mij vraagt of de courtage lager kan is: 'wat moet ik dan minder doen?'
En ja, niet alle makelaars zijn goed, soms kun je net zo goed een advertentiedienst nemen.