Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 220 ... 223 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Team-RiNo schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Mja dat was hier ook zo, toen wij begonnen met zoeken (sept-okt) kregen wij ook te horen van onze aankoopmakelaar dat 2 onder 1 kap voor meer dan 1mio ging en alles ver boven de vraagprijs ging. Echter eind Oktober/November werd het een stuk rustiger waardoor ze zeker in het hogere segment (650k+) maar enkele kijkers per woning kregen. Wij hebben eind November onder de vraagprijs kunnen kopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56
PressPlayOnTape schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
In mijn ervaring met koop én verkoop van een woning in Utrecht stad een maand of 4 geleden, is dat de gekte er nog wel degelijk is. Althans, 4 maanden geleden. Kan me niet voorstellen dat dat in een keer voorbij is.

Praktijkvoorbeeld: ons huis te koop gezet voor 675k. Verwachte opbrengst volgens makelaar was ongeveer 725k. Uiteindelijk 5 biedingen gehad, allemaal boven de vraagprijs, waarvan 2 biedingen echt ver boven de vraagprijs. Verkocht voor meer dan 775k.

Aankoop van ons nieuwe huis vergelijkbaar. Was in de markt gezet voor 800k. Hebben we uiteindelijk aangeschaft voor iets meer dan 880k, waarbij het tweede bod op ongeveer 875k lag.

Kortom, zowel bij verkoop als aankoop is er meer dan 10% verschil geweest tussen vraagprijs en verkoopprijs. In mijn beleving is de markt nog steeds knettergek (en doen wij daar vrolijk aan mee).
Dus je verkoopwoning stond een ton te laag in de markt en je koopwoning stond ook een ton te laag in de markt?

De enigen die er nu echt beter van zijn geworden zijn de banken.

[ Voor 3% gewijzigd door Paralize_nl op 18-02-2026 20:55 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

15k overboden. Dat was dus blijkbaar een realistische vraagprijs :)

Exact expert nodig?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-03 15:33
Paralize_nl schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:51:
[...]

Dus je verkoopwoning stond een ton te laag in de markt en je koopwoning stond ook een ton te laag in de markt?

De enigen die er nu echt beter van zijn geworden zijn de banken.
Voor de banken maakt dat weinig uit. Waar het vooral voor uitmaakt is de makelaars als die met je afspreken dat ze extra provisie opstrijken op basis van hoeveel er boven de vraagprijs wordt verkocht.

• Paralize_nl
  • Laatst online: 08:56
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:33:
[...]

Voor de banken maakt dat weinig uit. Waar het vooral voor uitmaakt is de makelaars als die met je afspreken dat ze extra provisie opstrijken op basis van hoeveel er boven de vraagprijs wordt verkocht.
Als een bank een ton meer kan uitlenen en in dit geval 2x, dan gaan ze er toch op vooruit?

Als verkoper en koper simpelweg akkoord waren gegaan met de vraagprijzen, had je ook niet (mogelijkerwijs) een hogere hypotheek hoeven afsluiten. Je bent je ton extra overwaarde 1op1 kwijt aan een andere woning, je schiet er niks mee op.
Naja. Zolang we elkaar maar gek blijven maken zal dit prijsopdrijfspel nog wel door blijven gaan.

En ja idd, makelaars worden hier ook veel beter van. De markt is goed ziek (gemaakt)

[ Voor 5% gewijzigd door Paralize_nl op 19-02-2026 15:49 ]

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Als een bank een ton meer kan uitlenen en in dit geval 2x, dan gaan ze er toch op vooruit?

Als verkoper en koper simpelweg akkoord waren gegaan met de vraagprijzen, had je ook niet (mogelijkerwijs) een hogere hypotheek hoeven afsluiten.
Dat hoef je ook helemaal niet als de verkoopprijs en de koopprijs een ton hoger liggen. Dan heb je namelijk simpelweg een ton meer overwaarde die je voor die extra ton van de nieuwe woning gebruikt. De benodigde hypotheek verandert er niet door.

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:53
GreatDictator schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Kun je de Funda-link delen (evt in mo-tags)? Ben wel benieuwd en anderen vast ook wel. En misschien kunnen we tips geven.
ik stuur je een pb. dank alvast!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Mede op basis van de tips hier heb ik voor volgende week 3 verkoopmakelaars uitgenodigd voor een kennismaking. Ik ben benieuwd naar de verschillen in courtage en inhoud van het pakket.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 23:18
Team-RiNo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:19:
Niet in Utrecht stad zelf, maar er tegenaan is het zeker bij de eengezinswoningen merkbaar rustiger. De max wat mensen voor een dergelijke woning willen en/of kunnen betalen is wel bereikt volgens onze makelaar. Wij hebben zelf in november onder de vraagprijs gekocht in het iets hogere segment (160m2) maar eind januari onze eigen woning gelukkig wel nog 5% boven de vraagprijs verkocht. Waar een jaar geleden 20 bezichtigingen bij de goedkopere eengezinswoningen (500-650K) de standaard waren merk je dat dit nu echt wel een stuk minder is.

Ik zie ook veel "open huis" voorbij komen momenteel bij de wat minder goed afgewerkte woningen, dat betekent hier gewoon dat de woning niet verkocht is bij de eerste bezichtigingen.

De appartementen gaan nog wel onverminderd hard, daar is nog wel een grote groep die dat kan betalen (300-500K).
Ik kijk zelf regelmatig op Funda naar huizen in het zuiden en ik heb hier ook al een paar maanden het idee dat de huizen hier iets minder snel verkocht worden.

Een verkoopmakelaar vertelde mij in december dat het nu ook niet zo'n goede periode is om een huis te verkopen, beter kun je dit in het voorjaar doen wanneer het weer mooi weer begint te worden. Volgens zijn ervaring bieden mensen dan meer, het licht is dan beter, de tuin staat er mooier bij. Wat is jullie ervaring hierin?

[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 20-02-2026 21:53 ]

BlaBlaBla

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Ik kijk zelf regelmatig op Funda naar huizen in het zuiden en ik heb hier ook al een paar maanden het idee dat de huizen hier iets minder snel verkocht worden.

Een verkoopmakelaar vertelde mij in december dat het nu ook niet zo'n goede periode is om een huis te verkopen, beter kun je dit in het voorjaar doen wanneer het weer mooi weer begint te worden. Volgens zijn ervaring bieden mensen dan meer, het licht is dan beter, de tuin staat er mooier bij. Wat is jullie ervaring hierin?
Volgens Funda is december de slechtste maand en mei de beste, maar uitgedrukt in euro per m2 zijn het geen enorme verschillen. Als je dubbele lasten moet houden van december tot mei ...
https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/

[ Voor 5% gewijzigd door Chaki op 21-02-2026 19:56 ]

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-03 18:51
Mijn woning staat sinds 25 januari online. Zou eignelijk 2 weken eerder zijn, maar door de sneeuw en het voorspelde weer werd geadviseerd te wachten voor betere foto's. De foto's van het huis zelf zijn echt mooi, maar de tuin en buurt eromheen zijn super kaal. Terwijl het in de zomermaanden echt een ontzettende groene buurt is.
Het ligt er dus wel aan in wat voor buurt je huis staat en wat voor tuin je zelf hebt.
Is het alleen maar steen, dan maakt dat niet veel uit. Bij mij is het nu veel tuinaarde en bruine takken tegenover kleurrijk en groen in de zomer.

Verder valt mij op nu ons huis dan enkele weken te koop staat dat kijkers gewoon vooral naar afwerking binnen kijken en 'de rest echt geen reet interesseert'. Dat zegt de makelaar eigenlijk ook.
Binnenkort wordt waarschijnlijk een veel moderner gestyled huis voor een ton meer verkocht dan het bedrag waar mijn huis voor te koop staat. En enkele maanden geleden is een huis in de buurt zelfs voor een ton boven de vraagprijs verkocht, ook super modern afgewerkt binnen ("de vt wonen look") .
Wat dat betreft valt mijn huis behoorlijk tegen, ik heb voornamelijk in structurele zaken geïnvesteerd (isolatie, kunststof kozijnen, etc), niet in 'looks'. En dat gaat nu even pijn doen ben ik bang :)

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 20:58
Dan zie je meteen hoe irreëel de woningmarkt is. Super goed onderhouden maar wellicht wat gedateerd interieur versus een “versierd in VT-wonen stijl” huis dat een ton meer oplevert. Sneu eigenlijk

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik moet kiezen tussen kunstof kozijnen of een modern interieur dan gaat mijn voorkeur ook uit naar het laatste. Mocht het nodig zijn dan zet ik er alsnog houten kozijnen in.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

dimi_v schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:57:
Dan zie je meteen hoe irreëel de woningmarkt is. Super goed onderhouden maar wellicht wat gedateerd interieur versus een “versierd in VT-wonen stijl” huis dat een ton meer oplevert. Sneu eigenlijk
Maar een gedateerd interieur betekent dat je aan de bak moet voordat je erin kunt trekken (in ieder geval, zo zal dat voor veel mensen lijken). Nu weet ik niet of dat een ton waard is, en je weet ook niet precies wat de andere woningen hebben verbeterd (misschien zowel structureel als uiterlijk). Als keuken en badkamer "oud maar degelijk" zijn en die wil je vervangen tik je zo 50k aan tegenwoordig, andere vloer, misschien kozijnen. Dan kom je best snel richting een ton (+ natuurlijk het gemak dat dat al gedaan is, voorkomt ook die bouw-ellende, dubbele lasten). Maar dat is natuurlijk lastig te zeggen zonder linkje, voor mij persoonlijk maakt dat allemaal minder uit (badkamer en keuken hier zijn 20 jaar oud of zo, het voldoet en ik vind het prima).

Maar ik gok eigenlijk dat als er net 2 "mooie woningen" zijn verkocht, die timing een beetje jammer is. Dan kom je die andere woningen misschien nog tegen maar ben je net te laat, maar omdat het er net 2 waren gok je misschien als koper, er komt er nog wel eentje voorbij binnenkort.

Exact expert nodig?

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-03 23:40
Hangt ook af van de prijsklasse en doelgroep van een huis. Bij een starterswoning is de styling enorm belangrijk en zal een eerste woning een iets slechter kozijn geen probleem zijn. In hogere prijsklasse / doorstromers is afwerking en isolatie vaak wel belangrijker.

• Chaki
  • Niet online
[...]

Januari heeft als voordeel:
Echtscheidingen!!!
De recente piek in het aantal hypotheekaanvragen kan ook samenhangen met de gebruikelijke toename van het aantal echtscheidingen. 'Na de zomervakantie en na de kerstperiode zie je doorgaans meer hypotheekaanvragen,' zegt Hagedoorn. 'De piek van de laatste weken past precies bij dat tweede moment.'
https://www.bnr.nl/nieuws...agste-punt-sinds-december

• Rubbergrover1
rtownz251 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Hangt ook af van de prijsklasse en doelgroep van een huis. Bij een starterswoning is de styling enorm belangrijk en zal een eerste woning een iets slechter kozijn geen probleem zijn. In hogere prijsklasse / doorstromers is afwerking en isolatie vaak wel belangrijker.
Dat zie ik juist precies andersom. Bij een starterswoning denk ik aan een plek met een degelijke schil die je intern nog naar eigen wens kunt aanpassen als je daar tijd/geld/zin in hebt. Dan zou ik dus juist vooral letten op goede kozijnen etc. en gooi ik er binnen in eerste instantie wel een emmer latex en een rol Kwantum tapijt tegenaan.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:52
Het duurt nog even, maar wij zullen volgend jaar onze woning te koop gaan zetten. Mijn vorige woning heb ik verkocht m.b.v. Makelaarsland en dat was toen prima bevallen. De huidige woning is echter een stuk duurder en de markt is voor mijn gevoel wat wispelturiger dan toen, dus ik twijfel nu een beetje. Wat zijn de ervaringen met ML hier?
Het scheelt al snel 10-12k vergeleken met een reguliere makelaar.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen hoge pet op heb van de gemiddelde verkoopmakelaar. Wij hebben afgelopen jaar wat woningen bezichtigd en de makelaars (van de verkopende partij) waren stuk voor stuk om te huilen (slechte praatjes, niet onze interesse najagen, eentje heeft zelfs helemaal niets meer laten horen, hoewel wij hadden aangegeven dat we wel geïnteresseerd waren, etc).
Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel :)

Het gaat om een woning midden in de Randstad, in een vrij populaire buurt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
Het duurt nog even, maar wij zullen volgend jaar onze woning te koop gaan zetten. Mijn vorige woning heb ik verkocht m.b.v. Makelaarsland en dat was toen prima bevallen. De huidige woning is echter een stuk duurder en de markt is voor mijn gevoel wat wispelturiger dan toen, dus ik twijfel nu een beetje. Wat zijn de ervaringen met ML hier?
Het scheelt al snel 10-12k vergeleken met een reguliere makelaar.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen hoge pet op heb van de gemiddelde verkoopmakelaar. Wij hebben afgelopen jaar wat woningen bezichtigd en de makelaars (van de verkopende partij) waren stuk voor stuk om te huilen (slechte praatjes, niet onze interesse najagen, eentje heeft zelfs helemaal niets meer laten horen, hoewel wij hadden aangegeven dat we wel geïnteresseerd waren, etc).

Het gaat om een woning midden in de Randstad, in een vrij populaire buurt.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met Makelaarsland , midden in de randstad in een vrij populaire buurt, maar ik zou het als verkoper nooit aanraden :+. 100% zeker dat de verkoper van onze woning meer had gekregen met een regionale makelaar.

Een makelaar kost ongeveer 6-7k hooguit, nodig er 2 of 3 uit en spreek een vaste prijs af.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2026 16:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 16:13
@BBBrt Wat bedoel je met 'het scheelt al snel €10.000 - €12000'? In het tarief?

• Piemol
Marcel a schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:07:
@BBBrt Wat bedoel je met 'het scheelt al snel €10.000 - €12000'? In het tarief?
Ja
Makelaarsland rekent gewoon een vast en laag tarief, normale makelaars een 'courtage' van 1.25-1.35% van verkoopprijs.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Piemol schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:10:
[...]

Ja
Makelaarsland rekent gewoon een vast en laag tarief, normale makelaars een 'courtage' van 1.25-1.35% van verkoopprijs.
Dat proberen de makelaars, bij ons gingen ze zakken naar 6k vaste prijs en daarvan kozen we degene waar we de beste klik mee hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2026 16:15 ]

• Marcel a
@Piemol Gewoon niet accepteren. Als je een woning van ruim een miljoen in de aanbieding hebt (en kennelijk moeten we daar bij BBB aan denken) spreek je toch gewoon een vast bedrag af of een veel lagere courtage?
Je gaat toch geen €12500 betalen voor wat een makelaar doet?

• BBBrt
Sport_Life schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Makelaarsland , midden in de randstad in een vrij populaire buurt, maar ik zou het als verkoper nooit aanraden :+. 100% zeker dat de verkoper van onze woning meer had gekregen met een regionale makelaar.

Een makelaar kost ongeveer 6-7k hooguit, nodig er 2 of 3 uit en spreek een vaste prijs af.
Ja, maar ik vraag me dus af of die 'claim' wel echt zo is. Ervan uitgaande dat ik zelf best goed weet waar ik het over heb (qua woning/techniek en niet zozeer qua huidige woningmarkt) en ik prima kan communiceren ;)

Hebben verkoopmakelaars nou echt een 'klantenbestand' klaarstaan die jou als verkoper anders niet zouden vinden? En onderhandelen ze nou echt zo hard en goed voor je? Zoals ik al aangaf, heb ik zelf de laatste tijd alleen maar prutsers gezien, die duidelijk niet alle potentiële kopers actief najaagden. Maar misschien ben ik daardoor bevooroordeeld :)

• Marcel a
@BBBrt
Volgens mij is je uitgangspunt dat het heel veel geld scheelt niet juist. Als je een duur huis in de aanbieding hebt zal een makelaar echt wel bereid zijn om te zakken in z'n prijs of simpelweg een vast bedrag willen afspreken.

• Piemol
Marcel a schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:15:
@Piemol Gewoon niet accepteren. Als je een woning van ruim een miljoen in de aanbieding hebt (en kennelijk moeten we daar bij BBB aan denken) spreek je toch gewoon een vast bedrag af of een veel lagere courtage?
Je gaat toch geen €12500 betalen voor wat een makelaar doet?
Meestal gaat bij hogere bedragen de courtage vanzelf wel wat omlaag (qua percentage dan).
Zelf zou ik het er niet zo snel meer voor over hebben, 1.25% (in mijn geval bij max 500-550k opbrengst max € 6875)

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
Middelgrote stad in de randstad. Woning bieden vanaf 750k. Vaste prijs voor makelaar betaald (6k) excl. foto's en funda à 995,-
Blijft veel geld, maar laat je niet afzetten voor 1,25% of 1,5% of zelfs nog meer.

• rtownz251
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:41:
[...]

Dat zie ik juist precies andersom. Bij een starterswoning denk ik aan een plek met een degelijke schil die je intern nog naar eigen wens kunt aanpassen als je daar tijd/geld/zin in hebt. Dan zou ik dus juist vooral letten op goede kozijnen etc. en gooi ik er binnen in eerste instantie wel een emmer latex en een rol Kwantum tapijt tegenaan.
Ik snap wat je zegt, maar denk dat je als starter vooral blij bent als je wat hebt. Maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe de markt ervoor staat en je target audience. Maar in mijn ervaring zijn de meeste starters vooral snel verliefd zijn op styling en nog niet zo kritisch op de rest.

• BBBrt
Oké, dus het zou misschien 6k kunnen worden, dan scheelt het nog steeds 4k met Makelaarsland. Stuk minder wel, maar dan nog.

Ben toch benieuwd naar de ervaringen. Hoewel het lastig vergelijken is natuurlijk, omdat je altijd de een of de ander kiest :p

• Marcel a
@BBBrt ik weet niet precies wat ML doet, maar het klinkt alsof ze niet zo heel betrokken zijn bij de verkoop. Een lokale makelaar handelt in jouw opdracht en daar heb je contact mee. Die makelaar gaat namens jou bijvoorbeeld inschatten of een bezichtiging wel of niet wat kan opleveren. Onze makelaar heeft een vrij goede inschatting gemaakt van onze kopers, hun betalingsbereidheid eigenlijk in het kort hoe graag ze het wilden. Ze kende onze kopers ook al van andere bezichtigingen. Dat helpt allemaal mee om soepel te verkopen tegen een prettige prijs. Maar als je de verkoop zelf kan en wil doen zou ik mijn geld er niet aan uitgeven. Makkelijker verdien je niet zo snel een paar duizend euro.

• Rubbergrover1
rtownz251 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:16:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar denk dat je als starter vooral blij bent als je wat hebt. Maar dat is natuurlijk ook erg afhankelijk van hoe de markt ervoor staat en je target audience. Maar in mijn ervaring zijn de meeste starters vooral snel verliefd zijn op styling en nog niet zo kritisch op de rest.
Juist omdat je al blij bent als je wat hebt, zul je je als starter weinig aantrekken van styling. En zul je liever de overzichtelijke en zelf te bepalen en in te plannen uitgaven van interieur verandering willen hebben dan dat je een bodemloze put van dure noodzakelijke verbeteringen om de oren krijgt.

• Rubbergrover1
BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:57:
Ik zou vooral ook naar de stap ervoor kijken. De makelaars van de woningen die je hebt bezichtigd hebben wél zodanige presentaties gemaakt dat je interesse gewekt is. Dat is de eerste belangrijke stap.

Toen ik mijn woning moest verkopen was de eerste selectie op basis van de presentaties. Welke spreken aan en welke totaal niet. Daarna gekeken welk soort woningen ze verkochten. Een Vinex makelaar zal moeilijker enthousiast een vooroorlogse woning aanprijzen vice versa. En een vrijstaande woning past ook minder bij een starterswoning-makelaar. Toen een paar laten langskomen waarbij de een meteen enthousiast reageerde en de ander totaal niet. Zo kun je een hoop kaf van koren scheiden.

• BBBrt
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik zou vooral ook naar de stap ervoor kijken. De makelaars van de woningen die je hebt bezichtigd hebben wél zodanige presentaties gemaakt dat je interesse gewekt is. Dat is de eerste belangrijke stap.

Toen ik mijn woning moest verkopen was de eerste selectie op basis van de presentaties. Welke spreken aan en welke totaal niet. Daarna gekeken welk soort woningen ze verkochten. Een Vinex makelaar zal moeilijker enthousiast een vooroorlogse woning aanprijzen vice versa. En een vrijstaande woning past ook minder bij een starterswoning-makelaar. Toen een paar laten langskomen waarbij de een meteen enthousiast reageerde en de ander totaal niet. Zo kun je een hoop kaf van koren scheiden.
Presentaties? :P
Ik ben denk ik van de Funda-generatie. Ik zag een interessante woning, even het nummer bellen dat erbij stond en een afspraak om te kijken. Nooit een presentatie gezien hoor.

Bij de verkoop van mijn vorige woning (via Makelaarsland) heb ik zelf bewust aangegeven dat ik eerlijke foto's wilde zónder groothoeklens. Ik heb van bijna alle kijkers toen te horen gekregen dat dat zo uniek was en dat ze het een verademing vonden dat alles er precies zo uitzag als op de foto's.
Ik moet nog een 'normale' makelaar vinden die dat ook doet :)

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
[...]

Ik ben denk ik van de Funda-generatie. Ik zag een interessante woning, even het nummer bellen dat erbij stond en een afspraak om te kijken. Nooit een presentatie gezien hoor.

Bij de verkoop van mijn vorige woning (via Makelaarsland) heb ik zelf bewust aangegeven dat ik eerlijke foto's wilde zónder groothoeklens. Ik heb van bijna alle kijkers toen te horen gekregen dat dat zo uniek was en dat ze het een verademing vonden dat alles er precies zo uitzag als op de foto's.
Ik moet nog een 'normale' makelaar vinden die dat ook doet :)
De foto's en tekst op Funda noemen ze ook wel de presentatie van de woning. ;)

• Rubbergrover1
BBBrt schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:05:
[...]

"Ik zag de presentatie op Funda dus ik heb nooit een presentatie gezien"

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Hoezo sneu, sneu voor diegene die vallen in die VT-wonen val.

Ja ik ben misschien anders ingesteld, maar ik heb zoiets: Ik zie kansen!
1. Voor de verkoop, voor een prikkie je woning in VT-Wonen stijl maken. -> Kassa
2. Voor de koop, kijken naar die goede deal waarin je met weinig geld voor minder een woning kan kopen.

Ik vind het prima. 8)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
Zeker als je er dan eenmaal ingetrokken bent en blijkt dat alles door beun de haas is gemaakt/aangelegd.
kan je mooi op nieuw beginnen, maar wel op 100.000 euro achterstand.

• BBBrt
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 06:41:
[...]

"Ik zag de presentatie op Funda dus ik heb nooit een presentatie gezien"
Ja, het is maar net hoe je het noemt... Ik noem het een advertentie :)

Ik zelf lees die verhalen/toelichting vrijwel nooit. Ik stel filters in en als er wat nieuws verschijnt, kijk ik even. Met name de plattegrond en wat foto's voor een indruk van staat van onderhoud etc.

Er zullen vast mensen zijn die wel veel waarde hechten aan het verhaaltje en die níet zo makkelijk door de groothoeklens-foto's heen kunnen prikken, maar voor mij voegt dat vrij weinig toe.

Oftewel: ik zie zelf de meerwaarde van een verkoopmakelaar niet. Maar ik wil me behoeden voor een enorme blinde vlek en ben dus benieuwd of iemand hier andere ervaringen heeft. Maar dat zou dan vooral een verkoopmakelaar zelf moeten zijn, die heel eerlijk durft te zijn :p

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:20
BBBrt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Ik zelf lees die verhalen/toelichting vrijwel nooit. Ik stel filters in en als er wat nieuws verschijnt, kijk ik even. Met name de plattegrond en wat foto's voor een indruk van staat van onderhoud etc.

Er zullen vast mensen zijn die wel veel waarde hechten aan het verhaaltje en die níet zo makkelijk door de groothoeklens-foto's heen kunnen prikken, maar voor mij voegt dat vrij weinig toe.

Oftewel: ik zie zelf de meerwaarde van een verkoopmakelaar niet. Maar ik wil me behoeden voor een enorme blinde vlek en ben dus benieuwd of iemand hier andere ervaringen heeft. Maar dat zou dan vooral een verkoopmakelaar zelf moeten zijn, die heel eerlijk durft te zijn :p
De meerwaarde zit hem in het feit dat de (nu) koop-makelaar, vorige week de verkoop-makelaar was en volgende week weer de koop makelaar in transacties met dezelfde ver-koop-makelaar en ze op die manier elkaar aan een dikke bonus weten te helpen. Lekker elkaars wintersport subsidiëren, over de rug van jou en de mensen die jou huis willen, of van wie jij het huis wil hebben.

Met andere woorden... weinig tenzij je wintersport uitbater bent.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:49
BBBrt schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Je geeft aan jezelf te willen behoede van een enorme blinde vlek, nadat je een hele grote blinde vlek hebt toegelicht.
Jij kijkt misschien wel door die groothoek lens heen, maar er zijn er zat die dat niet doen. Het gaat er niet om wat jij wel/niet ziet, maar wat potentiele kopers zien.
Overigens vind ik je voorbeeld van een groothoek lens een beetje achterhaald. De hoeveelheid groothoeklens vind ik persoonlijk heel erg meevallen, zie het niet meer veel voorbij komen.

Het is natuurlijk ook een stukje gemak/ontzien worden door een makelaar.
Je zult zelf vrij moeten maken om de bezichtigingen in te plannen en uit te voeren, telefonisch bereikbaar moeten zijn.
Of dat het waard is hangt natuurlijk heel erg van jezelf af. Als je de tijd hebt...

Ik denk dat de prijscategorie 1mio+ daar ook misschien niet de makkelijkste in is. Daar loopt het nou eenmaal niet zo'n storm zoals hier ook wel te herleiden is. Dus ieder gemist telefoontje kan een misgelopen potentiële koper zijn.
Daarnaast is het ook wel een bepaald signaal dat je afgeeft.
Bij een appt. van 2ton zou ik er anders over denken dat iemand 2k wilt besparen dan bij een woning van 1mio+.
Dan zou mij voor mij een indicatie zijn van iemand die voor een duppie op de eerste rij wilt zitten. Waar zijn nog meer kosten bespaard.

PSN: Flix20-NL

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 23:29

Kju

Ik zou de advertentiedienst van Makelaarsland niet vergelijken met een makelaarsdienst. Ik weet niet waar de woning van @BBBrt ligt maar hier in de regio Den Haag is er veel concurrentie en kun je al prima een eenpitter vinden die het tussen € 4.000 en € 6.000 plus de opstartkosten doet. In de Randstad kan dat regionaal heel erg verschillen.

PSN: Kjujay

• Flix20
Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:54:
Ik zou de advertentiedienst van Makelaarsland niet vergelijken met een makelaarsdienst. Ik weet niet waar de woning van @BBBrt ligt maar hier in de regio Den Haag is er veel concurrentie en kun je al prima een eenpitter vinden die het tussen € 4.000 en € 6.000 plus de opstartkosten doet. In de Randstad kan dat regionaal heel erg verschillen.
Persoonlijk heb ik de aan-/verkoop ook met een éénpitter gedaan.
Hoewel het echt een hele fijne man was, samenwerking communicatie en aandacht was echt goed, miste ik toch wel het 'netwerk' van een grote kantoor.
Nu is het natuurlijk N=1, maar ik kreeg weinig doorgespeelde kandidaten of meldingen van huizen die voor de markt uit te pikken waren.
Wel kon hij ons er in het aankoop traject meerdere keren bij een volgeboekte tussen proppen en zelfs een keer bij een woning die technisch gezien al verkocht was.
Maar in het verkoop traject had ik er iets meer uit verwacht.
Voor de aankoop zou ik hem zo weer invliegen. Maar voor de verkoop zou ik volgende keer denk ik toch wel bij een grotere partij in de omgeving aankloppen.

• Kju

Kju

Ik heb zelf geen groot kantoor omdat ik geen personeel wil en ook geen zin heb om een groot kantoor met verplichtingen te hebben. Ik heb er wel voor gezorgd dat de telefoon tijdens kantooruren altijd op wordt genomen en heb ik de opvolging dusdanig uitbesteed dat mijn klanten dezelfde behandeling krijgen als bij een groot kantoor en is de klantervaring nog steeds heel persoonlijk. Ben wel benieuwd wat je dan nog meer mist wat je wel bij het grotere kantoor denkt te krijgen. Datgene wat je mist, dat zou ook bij een groot kantoor kunnen gebeuren. Asking for a friend O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Kju op 24-02-2026 16:47 ]

• BBBrt
Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:45:
Ik heb zelf geen groot kantoor omdat ik geen personeel wil en ook geen zin heb om een groot kantoor met verplichtingen te hebben. Ik heb er wel voor gezorgd dat de telefoon tijdens kantooruren altijd op wordt genomen en heb ik de opvolging dusdanig uitbesteed dat mijn klanten dezelfde behandeling krijgen als bij een groot kantoor en is de klantervaring nog steeds heel persoonlijk. Ben wel benieuwd wat je dan nog meer mist wat je wel bij het grotere kantoor denkt te krijgen. Datgene wat je mist, dat zou ook bij een groot kantoor kunnen gebeuren. Asking for a friend O-)
Ah kijk, een echte makelaar dus! ;)

Ik bevind me natuurlijk op glad ijs, dat weet ik, maar als je heel eerlijk bent: denk jij dat er in de huidige markt werkelijk een groot voordeel is bij het in de hand nemen van een verkoopmakelaar versus Makelaarsland? En dan heb ik het echt over een grotere meerprijs eruit slepen door 'marktkennis' of een 'netwerk' van potentiële kopers die je anders niet zou bereiken?

Het is duidelijk dat een makelaar een bepaald gemak levert en zorgt dat je als verkoper over niet zo veel meer hoeft na te denken. Dat lijkt me de grote winst.
(Maar het schrijven van een Funda-tekst en het zelf doen van de bezichtigingen heb ik juist als erg leuk ervaren, dus dat doe ik graag zelf.)

• Kju

Kju

Verkoopmakelaar versus een advertentiedienst?
Het verkopen van een woning is geen rocket science maar het blijft een beetje dezelfde discussie als 'waarom een stucadoor betalen als ik ook zelf kan stuken'.
Ik weet niet wat je kennisniveau is, of er juridische haken of ogen (kunnen) aan je woning zitten en ik weet niet hoe courant je woning is. De gemiddelde verkoper heeft naar mijn mening echt wel baat bij verkoopbegeleiding door een verkoopmakelaar.
Aankoopmakelaars en taxateurs zijn ook niet positief als een woning via een advertentiedienst te koop staat.

Netwerk
Het argument 'netwerk' van potentiële kopers is meestal een commercieel argument. Als je woning gewoon courant is maakt het weinig uit. Zo krijgen mijn klanten alle aanbod direct te zien als ze dat willen, van alle makelaars, nog voordat het op Funda staat
Wat wel klopt qua netwerk is dat makelaars natuurlijk wel overal iemand kennen. Of je nou iemand nodig hebt om de badkamer te voegen, een verhuisbedrijf, een notaris, een taxateur, een hypotheekadviseur, we kennen altijd wel iemand.

Marktkennis
100% waar. Goede makelaars hebben voldoende recente marktinformatie om lokaal de juiste prijsstrategie te adviseren en kunnen desgewenst ook aantonen hoe zijn tot hun advies komen.

Tekst
(Her)schrijft iedereen tegenwoordig met AI. Ik heb mijn laatste tekst met hulp van Claude geschreven.

Gemak
Spreekt voor zich.

Bezichtigen
Kandidaten voelen zich beter op hun gemak bij iemand die er niet zelf woont en een professioneel, objectief verhaal vertelt. Bovendien werken steeds meer kantoren met een bezichtigingsplanner. Kandidaten plannen zelf in, geen gedoe.

Wat ik verder nog wil meegeven: Verwachtingsmanager, onderhandelaar, kennisbank, vraagbaak, sparringpartner, mediator, juridische ondersteuning en lokale marktkennis.

Dan dat tarief: Iedereen moet de schoorsteen laten roken. Ik betaal liever iemand wat hij graag wil omdat hij vind dat hij dat waard is en koop (hopelijk) 150% inzet in, dan dat ik z'n keel dichtknijp en een uitgeklede dienst krijg. Want ja, de eerste vraag die ik stel als de klant mij vraagt of de courtage lager kan is: 'wat moet ik dan minder doen?'

En ja, niet alle makelaars zijn goed, soms kun je net zo goed een advertentiedienst nemen. >:)

• BBBrt
Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:11:
Verkoopmakelaar versus een advertentiedienst?
Het verkopen van een woning is geen rocket science maar het blijft een beetje dezelfde discussie als 'waarom een stucadoor betalen als ik ook zelf kan stuken'.
Ik weet niet wat je kennisniveau is, of er juridische haken of ogen (kunnen) aan je woning zitten en ik weet niet hoe courant je woning is. De gemiddelde verkoper heeft naar mijn mening echt wel baat bij verkoopbegeleiding door een verkoopmakelaar.
Aankoopmakelaars en taxateurs zijn ook niet positief als een woning via een advertentiedienst te koop staat.

Netwerk
Het argument 'netwerk' van potentiële kopers is meestal een commercieel argument. Als je woning gewoon courant is maakt het weinig uit. Zo krijgen mijn klanten alle aanbod direct te zien als ze dat willen, van alle makelaars, nog voordat het op Funda staat
Wat wel klopt qua netwerk is dat makelaars natuurlijk wel overal iemand kennen. Of je nou iemand nodig hebt om de badkamer te voegen, een verhuisbedrijf, een notaris, een taxateur, een hypotheekadviseur, we kennen altijd wel iemand.

Marktkennis
100% waar. Goede makelaars hebben voldoende recente marktinformatie om lokaal de juiste prijsstrategie te adviseren en kunnen desgewenst ook aantonen hoe zijn tot hun advies komen.

Tekst
(Her)schrijft iedereen tegenwoordig met AI. Ik heb mijn laatste tekst met hulp van Claude geschreven.

Gemak
Spreekt voor zich.

Bezichtigen
Kandidaten voelen zich beter op hun gemak bij iemand die er niet zelf woont en een professioneel, objectief verhaal vertelt. Bovendien werken steeds meer kantoren met een bezichtigingsplanner. Kandidaten plannen zelf in, geen gedoe.

Wat ik verder nog wil meegeven: Verwachtingsmanager, onderhandelaar, kennisbank, vraagbaak, sparringpartner, mediator, juridische ondersteuning en lokale marktkennis.

Dan dat tarief: Iedereen moet de schoorsteen laten roken. Ik betaal liever iemand wat hij graag wil omdat hij vind dat hij dat waard is en koop (hopelijk) 150% inzet in, dan dat ik z'n keel dichtknijp en een uitgeklede dienst krijg. Want ja, de eerste vraag die ik stel als de klant mij vraagt of de courtage lager kan is: 'wat moet ik dan minder doen?'

En ja, niet alle makelaars zijn goed, soms kun je net zo goed een advertentiedienst nemen. >:)
Dank voor je eerlijke input!

Ik zie zelf ML wel als iets meer dan een advertentiedienst. Er zitten achter de schermen ook gewoon NVM-makelaars die meedenken in de marktbenadering en helpen met klantcontact etc. Het zullen misschien niet de hoogvliegers in het vak zijn (misschien ook wel, ik wil niemand tekort doen), maar toch.

Je moet uiteindelijk ook gewoon geluk hebben met degene die je treft. Zelfs als je een voorselectie doet, kunnen ze achter de schermen toch anders zijn dan ze zich voordoen. Ik heb er genoeg meegemaakt die ongeïnteresseerd waren en bepaalde delen van een woning zelfs hardop afkraakten, waar ik als potentiële koper bij was :9

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:00

KroeT

[...]

Ik heb recent een woning gekocht en een andere aangekocht. Het aankopen hebben we uiterst minimaal laten begeleiden door de makelaar die we voor de verkoop hadden ingezet omdat we onze droomwoning hadden gevonden. We hoefden alleen advies over aandachtspunten tijdens de bezichtiging en over het bod. 25 kijkers in een omgeving en woningtype waar overbieden noodzakelijk was. Goed advies gekregen, hoogste bod met een minimaal verschil. Tevreden met het huis.

Maar de verkoopkant. Die was duur. Heel duur. Anderhalf procent courtage. Dit was echter wel waar het verschil werd gemaakt. De meeste kijkers kwamen uit het bestand van de makelaar. Mensen die eerder ergens hadden bezichtigd waarvan de makelaar wist dat ze een specifiek zoekdoel hadden. Dus geen mensen waar de makelaar ook aankoopmakelaar voor was maar mensen die ze eerder ergens had gezien en waarvan ze de contactgegevens had opgeschreven.

De verkoopmarkt kantelde een beetje. Er waren uiteindelijk maar zes bezichtigingen. Zonder aankoopmakelaar hadden we het huis niet zo snel en goed verkocht.

Maar er mag gezegd: de uiteindelijke koper heeft eigenlijk de bezichtiging geannuleerd. Er was sprake van een zwangerschap en het koppel was toch onzeker over de overdracht die zou moeten plaatsvinden rond de verwachte geboortedatum van hun kind. De ondersteuner van de makelaar had nagelaten duidelijk te maken dat wij flexibel waren met die overdracht. Ze koppelde netjes terug waarom die bezichtiging niet doorging. Het was omdat ik zelf aandrong op terugbellen en duidelijk maken dat die datum flexibel was, anders was de koper niet gekomen. Dus er was wel wat betrokkenheid van mij als klant nodig. Details misschien. Verder was ik vooral heel blij dat ik geen mensen door mijn eigen huis moest begeleiden die over alle details waaraan ik hard had geklust gingen mekkeren. Ik voelde sterke emotionele betrokkenheid bij het huis. En dan is een professionele tussenpersoon gewoon veel prettig. Veel mensen kunnen dat zakelijker zien oppakken denk ik, dan is die noodzaak er minder.
Ik ben daarnaast een slecht onderhandelaar. Dat weet ik van mezelf. Ik kan ook dingen niet mooier voordoen dan ze zijn. Een makelaar kan dat binnen de kaders van de branche beter dan ik. Ik zou als een dodo alle verbeterpunten aan de woning hebben aangewezen en dat is in handel nu eenmaal niet verstandig. Verzwijgen mag niet natuurlijk, maar ik zou mezelf in de voet schieten met mijn transparantie.

Peace is not simply the absence of war.

• Flix20
Kju schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:45:
Wij hadden een voor 80% gerenoveerd 4 kamer appartement van 79m2 met in de verkoop in een middelgrote stad in het midden van het land, prijs rond de 300k. MAar het aantal bezichtigingen viel toch wel erg tegen.
Members only:
Wat ik wat meer had verwacht, was eigenlijk het verhaal wat @kroet hierboven omschreef; kandiaten die bij een andere woning net achter het net hadden gevist en zodoende doorgesluisd worden naar ons.
Even heel overdreven gezegd, dat er een rolodex op tafel zou komen met kandidaten die voorgedragen konden worden.
Dat is bij ons niet voorgekomen.
Mijns inziens is die kans bij een groter kantoor groter omdat die simpelweg meer capaciteit hebben en daarmee een groter klantenbestand.

Of die aanname correct is, weet ik niet, heb ik nog geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 25-02-2026 09:29 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-03 14:31
Kreeg van een maatje deze website door: https://huisdb.nl/app

Geen idee het al op tweakers bekend is (kon niks vinden in zoekfunctie), maar wel handig als je meer onderzoek over het huis wilt (geluid en etc)

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:29
Laat ik mijn ervaring met verkoopmakelaar ook eens delen.

Ons huis is een rijtjeswoning in de prijsklasse €450.000-€550.000 net onder Utrecht. Huis gaat half april de verkoop in.
Recent gesproken met een makelaar, een kantoor dat al ruim 40 jr actief is in de omgeving.
Was een prettig gesprek. Hij had de data van Q4 2025 meegenomen en aan de hand daarvan werd een beeld geschetst. In onze wijk zijn recentelijk 4 woningen verkocht en ik wist inmiddels wel wat de verwachtingen waren.

Makelaar gaf aan dat de trend hier nog steeds is dat er wordt overboden. Woning wordt wat lager dan de taxatiewaarde in de markt gezet. De definitieve vraagprijs moet nog besproken worden en is afhankelijk van Q1 2026. Volgens makelaar zit de woning in een aantrekkelijke prijsklasse en zal starters en doorgroeiers uit een appartement trekken.

Alle biedingen en eventuele motivatie kunnen we vanaf het begin zien en meelezen in Move. Daarnaast gaf de makelaar aan dat er geen limiet is op de bezichtingen. Woning gaat eerst op soc. media en dag later op Funda.
Kosten: 1% courtage en €750 voor foto's, video, 360gr, soc. media enz.

Kortom zeer netjes en ben er wel tevreden mee.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Layumi schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:57:
Laat ik mijn ervaring met verkoopmakelaar ook eens delen.

Ons huis is een rijtjeswoning in de prijsklasse €450.000-€550.000 net onder Utrecht. Huis gaat half april de verkoop in.
Recent gesproken met een makelaar, een kantoor dat al ruim 40 jr actief is in de omgeving.
Was een prettig gesprek. Hij had de data van Q4 2025 meegenomen en aan de hand daarvan werd een beeld geschetst. In onze wijk zijn recentelijk 4 woningen verkocht en ik wist inmiddels wel wat de verwachtingen waren.

Makelaar gaf aan dat de trend hier nog steeds is dat er wordt overboden. Woning wordt wat lager dan de taxatiewaarde in de markt gezet. De definitieve vraagprijs moet nog besproken worden en is afhankelijk van Q1 2026. Volgens makelaar zit de woning in een aantrekkelijke prijsklasse en zal starters en doorgroeiers uit een appartement trekken.

Alle biedingen en eventuele motivatie kunnen we vanaf het begin zien en meelezen in Move. Daarnaast gaf de makelaar aan dat er geen limiet is op de bezichtingen. Woning gaat eerst op soc. media en dag later op Funda.
Kosten: 1% courtage en €750 voor foto's, video, 360gr, soc. media enz.

Kortom ben er wel tevreden mee.

Kortom zeer netjes
Heb hier deze en volgende week 3 makelaars die langskomen. Prijsklasse ietsjes hoger, maar in Utrecht zelf. Verwacht een soortgelijk gesprek en soortgelijke prijs (maar dus niet 1% courtage vanwege de hogere waarde van het huis). Wil eigenlijk wel insteken op € 6000,- totaal voor alles.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:55
Pfuu heb vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht dus moet mijn huidige woning over een half jaar verkopen. WOZ waarde peildatum jan 2025 is 397k, de calcasa taxatie zat afgelopen januari op 430k. Momenteel staat een de bijna gelijkwaardige woning van mijn buurman (paar kleine verschillen zoals niet afgewerkte zolder en samengevoegde slaapkamers waardoor hij niet 3 maar 2 slaapkamers heeft maar verder even groot qua tuin/oppervlakte) al een aantal weken te koop voor 399k, en vandaag zag ik op funda dat ze gezakt zijn in prijs naar 375k. Gaat om een heel standaard nieuwbouw rijtje uit 2015, had echt geen problemen met de verkoop verwacht maar dit geeft me toch wel wat zenuwen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-03 23:02
Janpietertje89 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:03:
Pfuu heb vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht dus moet mijn huidige woning over een half jaar verkopen. WOZ waarde peildatum jan 2025 is 397k, de calcasa taxatie zat afgelopen januari op 430k. Momenteel staat een de bijna gelijkwaardige woning van mijn buurman (paar kleine verschillen zoals niet afgewerkte zolder en samengevoegde slaapkamers waardoor hij niet 3 maar 2 slaapkamers heeft maar verder even groot qua tuin/oppervlakte) al een aantal weken te koop voor 399k, en vandaag zag ik op funda dat ze gezakt zijn in prijs naar 375k. Gaat om een heel standaard nieuwbouw rijtje uit 2015, had echt geen problemen met de verkoop verwacht maar dit geeft me toch wel wat zenuwen.
Wat je hier en daar wel tegenkomt (ook in dit topic) is dat kopers al rekenen met minimaal 10% overbieden. Bij jouw buurman komt dat op 440k. Dat is 10K boven de calcasa taxatie. Mogelijk schrikt dat mensen wat af. Door de prijs te verlagen ga je met die 10K overbieding toch weer in de richting van de taxatie (voor wat dat waard is).
Dus wacht ontwikkeling bij buurman af en blijf ondertussen gewoon doorademen.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
Toke_gt schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Wat je hier en daar wel tegenkomt (ook in dit topic) is dat kopers al rekenen met minimaal 10% overbieden. Bij jouw buurman komt dat op 440k. Dat is 10K boven de calcasa taxatie. Mogelijk schrikt dat mensen wat af. Door de prijs te verlagen ga je met die 10K overbieding toch weer in de richting van de taxatie (voor wat dat waard is).
Dus wacht ontwikkeling bij buurman af en blijf ondertussen gewoon doorademen.
Als kopers zien dat een woning meerdere weken te koop heeft gestaan voor 399k, vervolgens verlaagd is naar 375k, zullen ze echt geen 10% overbieden lijkt me. Tenminste, ik zou dat vreemd vinden. En toekomstige kopers van mijn woning gaan dat natuurlijk ook kunnen zien over een half jaar.

Doorademen doe ik zeker hoor, hebben voor de hypotheek ook rekening gehouden met een stuk minder, maar zijn toch vreemde ontwikkelingen dat die woning nu ruim onder de WOZ waarde te koop staat terwijl het gewoon een heel standaard nieuwbouw rijtje is uit 2015.

[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 25-02-2026 22:01 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-03 23:02
Janpietertje89 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Als kopers zien dat een woning meerdere weken te koop heeft gestaan voor 399k, vervolgens verlaagd is naar 375k, zullen ze echt geen 10% overbieden lijkt me. Tenminste, ik zou dat vreemd vinden.
En toch is dat wat in de praktijk voorkomt. Lees hier maar een paar weken terug.
Mensen die over een half jaar de markt op gaan, kijken weer met andere ogen naar de prijs. Huis van jouw buren staat dan misschien niet eens meer op funda.

• rtownz251
Mijn woning is inmiddels definitief verkocht! Heel blij mee en aanzienlijk beter dan dat ik vooraf had verwacht. Vooraf dacht ik zelf aan een vraag/verkoop prijs van 380k. Makelaar gaf aan dat 389k ook wel prima zou zijn dus daarin meegegaan.

Huis is van binnen wel in de VT wonen look maar niet bepaald in mooie wijk. Wel goed onderhouden voor het type woning en tov de buren de mooiste van de straat (al zeg ik het zelf).

Uiteindelijk 11 bezichtigingen gehad waarvan 1 voor een 2de keer.

De cijfers:
Huispedia gaf aan: 388-451k (enorme prijs range)
Woningstats: 367-413k (meest realistisch)
Walter living: 345k-370k.
Funda: 358-416k

Uiteindelijk verkoopprijs: 414k

Deze bovenstaande cijfers zijn echter wel van voor dat de woning online te koop kwam. Nadat deze te koop kwamen waren dit de cijfers:

Huispedia: 399-463k
Woningstats: 373k-420k
Walterliving: 363-397k.
Funda: 361-422k

Voor wat het waard is: 6000x bekeken en 76x opgeslagen op funda.

Het wonderlijke is dat er veel belangstelling was (veel mensen die aan de deur kwamen kijken zonder uiteindelijk te bezichtigen) maar dat er slechts 1 bod is geweest (wel dus flink boven de vraagprijs). Zowel ik als makelaar begrepen hier niks van gezien de positieve reacties tijdens de bezichtigingen. Maar zo blijkt maar weer: je hebt slechts 1 (goed) bod nodig. Al met al erg blij met de verkoop en kopers zijn dat gelukkig ook.

[ Voor 4% gewijzigd door rtownz251 op 28-02-2026 05:29 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Ojjorz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:51:
[...]

Heb hier deze en volgende week 3 makelaars die langskomen. Prijsklasse ietsjes hoger, maar in Utrecht zelf. Verwacht een soortgelijk gesprek en soortgelijke prijs (maar dus niet 1% courtage vanwege de hogere waarde van het huis). Wil eigenlijk wel insteken op € 6000,- totaal voor alles.
Gisteren de eerste gehad. Een kleiner kantoor die ook styling (en deels staging) meenemen in hun service. Ik wist dat ze daarom ook iets duurder zouden zijn, maar het prijsvoorstel komt uieindelijk op ruim €9000,- als ik uitga van de verwachte verkoopprijs...

Verder wel een positieve ervaring, maar voor dit geld gaan we het sowieso niet doen.

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-03 19:20
Wij hebben zojuist onze volle week met bijna 30(!) bezichtigingen gehad voor onze starterswoning. Zelfs de makelaar had niet verwacht dat het zo populair zou zijn. Wat een gedoe om alles een week lang netjes en schoon te houden met een kind (de hond gelukkig kon ergens logeren).

Toch blijft het echt spannend met die gesloten biedingen die pas ergens volgende week zichtbaar worden.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rtownz251 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 05:16:
...
Het wonderlijke is dat er veel belangstelling was (veel mensen die aan de deur kwamen kijken zonder uiteindelijk te bezichtigen) maar dat er slechts 1 bod is geweest (wel dus flink boven de vraagprijs). Zowel ik als makelaar begrepen hier niks van gezien de positieve reacties tijdens de bezichtigingen. Maar zo blijkt maar weer: je hebt slechts 1 (goed) bod nodig. Al met al erg blij met de verkoop en kopers zijn dat gelukkig ook.
Members only:

• rtownz251
Ojjorz schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:46:
[...]

Gisteren de eerste gehad. Een kleiner kantoor die ook styling (en deels staging) meenemen in hun service. Ik wist dat ze daarom ook iets duurder zouden zijn, maar het prijsvoorstel komt uieindelijk op ruim €9000,- als ik uitga van de verwachte verkoopprijs...

Verder wel een positieve ervaring, maar voor dit geld gaan we het sowieso niet doen.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe gedateerd je interieur nu is en of het een bij elkaar geraapt zooitje is. Tevens kan het ook uitmaken in de snelheid van de verkoop, niet alleen in daadwerkelijke verkoopprijs. Zelf heb ik er geen geld aan uit gegeven maar heb dan ook mijn interieur 1,5 jaar geleden vernieuwd dus was ook niet echt nodig.

• rtownz251
Members only:

• Piemol
Heb hier ook zoiets , compleet gerenoveerde en uitgebouwde 1960 woning, maar na een maand nog maar 4 kijkers, en dan toevallig ook een aardig bod.
Maar mijn woning is door de uitbouw te duur voor de meeste starters, en voor doorstromers een heel kleine upgrade. Al had ik een veel betere styling had het misschien nog wat meer impact gehad.

Al met al had ik veeeel meer kijkers verwacht en een iets hoger bod.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het aantal bezichtigen viel tegen, maar de "conversieratio" ( aantal kopers / aan bezichtigingen ) valt me dan weer erg mee. Ik had gehoord dat gemiddeld 1/3 is, maar bij mij dus vrij hoog met 3/4. Door kleine getallen natuurlijk statistisch niet heel betrouwbaar, maar het lijkt alsof de mensen die komen kijken ook wel serieus geïnteresseerd zijn en misschien positiever uit de bezichtigingen komen (-> meevaller).

Ik heb het laten stylen a 1k ( :X ), i.v.m. nagenoeg leeg na verhuur aan een vriend, maar het ziet er wel mooi uit vind ik. Het appartement is ook echt wel af en instapklaar. De grootste nadelen zijn denk ik 4 hoog zonder lift, waardoor de oudjes afvallen, en onder het dak waardoor het een slechter label heeft dan de andere appartementen (E ipv C voor een binnen appartement).

• dimi_v
Bartjuh schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:15:
[...]
De grootste nadelen zijn denk ik 4 hoog zonder lift, waardoor de oudjes afvallen, en onder het dak waardoor het een slechter label heeft dan de andere appartementen (E ipv C voor een binnen appartement).
Maar ook geen stampende bovenburen!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Ojjorz schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:46:
[...]

Vandaag verkoopmakelaar nummer 2 en 3 gehad. Allebei ook prima en veeeeel goedkoper (omgerekend € 6200 bij de verwachte verkoopprijs). Ook wat meer van de houding 'het huis verkoopt zichzelf wel' wat voor een 1-gezinswoning op een prima plek in Utrecht denk ik ook het geval is. Allebei ook zonder bezichtigingsstop, dus met beiden in ieder geval al 4 dagdelen bezichtigen besproken en dat vonden ze logisch.

• Rubbergrover1
Ojjorz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:28:
[...]

Vandaag verkoopmakelaar nummer 2 en 3 gehad. Allebei ook prima en veeeeel goedkoper (omgerekend € 6200 bij de verwachte verkoopprijs). Ook wat meer van de houding 'het huis verkoopt zichzelf wel' wat voor een 1-gezinswoning op een prima plek in Utrecht denk ik ook het geval is. Allebei ook zonder bezichtigingsstop, dus met beiden in ieder geval al 4 dagdelen bezichtigen besproken en dat vonden ze logisch.
Goed dat je zoiets expliciet vooraf bespreekt. Dat is iets waar veel mensen volgens mij achteraf een nare nasmaak over hebben, dat er (in hun ogen) te weinig bezichtigingen worden ingepland. Daar kun je maar beter van tevoren duidelijk over zijn.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
Vandaag het vervelende bericht gekregen dat de koper van mijn woning de koop wil ontbinden vanwege het niet rondkrijgen van de financiering. Is het redelijk om hierbij om bewijs te vragen? Afgelopen weken had ik al zo'n gevoel dat het deze kant op ging omdat het maar stil bleef vanuit de kant van de koper. En nu drie dagen voor de deadline kreeg ik dit bericht. Heel erg zuur... vooral omdat het tweede bod mij initieel beter leek maar ik ben door de makelaar destijds op andere gedachten gebracht.

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:32
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:11:
Vandaag het vervelende bericht gekregen dat de koper van mijn woning de koop wil ontbinden vanwege het niet rondkrijgen van de financiering. Is het redelijk om hierbij om bewijs te vragen? Afgelopen weken had ik al zo'n gevoel dat het deze kant op ging omdat het maar stil bleef vanuit de kant van de koper. En nu drie dagen voor de deadline kreeg ik dit bericht. Heel erg zuur... vooral omdat het tweede bod mij initieel beter leek maar ik ben door de makelaar destijds op andere gedachten gebracht.
Je kunt inderdaad om bewijs van afwijzing vragen; meestal moet je die dan van 2 aanvragen laten zien om eronderuit te kunnen komen.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:27

d0s

sssst

Dat staat ook vastgelegd in de/je koopovereenkomst als het goed is.

• bie100
  • Registratie: September 2016
Onder voorbehoud van dan zal die zeker met bewijs moeten komen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:04

de Peer

under peer review

Daar kun je om vragen, want staat in de overeenkomst. Maar ach zou je echt dat traject in willen gaan met welles en nietes, in gebreke stellen, en dan alsnog de gevraagde documenten krijgen. Ik denk dat je je energie beter kan steken in de verkoop en een nieuwe koper vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-03-2026 16:55 ]

• Christiano007
  • Laatst online: 08:10

Christiano007

Ich bin der champion

Ben wel benieuwd onder welke voorwaarden ze het bod gedaan hebben.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• q-enf0rcer.1
@de Peer dat is inderdaad iets waar ik goed over na moet denken. Dat zal ook afhangen van of de andere bieders inmiddels al zijn afgehaakt of niet. Als bod nummer 2 nog interesse heeft dan is het gelijk al niet meer de moeite waard. Dalen we te ver af dan wordt het natuurlijk wel ineens wel interessant om het winnende bod in gebreke te stellen. Want dan moet ik waarschijnlijk weer de hele molen in gaan van het huis op de markt brengen. Dat is extra lastig omdat de woning inmiddels al helemaal is leeg getrokken...

@Christiano007 onder voorbehoud van financiering. Ik heb het even bekeken en in het contract staat dat dit moet worden aangetoond met één afwijzing van financiering door een bank.

• Christiano007
  • Laatst online: 08:10

Christiano007

Ich bin der champion

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:27:
@de Peer dat is inderdaad iets waar ik goed over na moet denken. Dat zal ook afhangen van of de andere bieders inmiddels al zijn afgehaakt of niet. Als bod nummer 2 nog interesse heeft dan is het gelijk al niet meer de moeite waard. Dalen we te ver af dan wordt het natuurlijk wel ineens wel interessant om het winnende bod in gebreke te stellen. Want dan moet ik waarschijnlijk weer de hele molen in gaan van het huis op de markt brengen. Dat is extra lastig omdat de woning inmiddels al helemaal is leeg getrokken...

@Christiano007 onder voorbehoud van financiering. Ik heb het even bekeken en in het contract staat dat dit moet worden aangetoond met één afwijzing van financiering door een bank.
Je kunt natuurlijk ook gewoon bewijslast vragen, en direct door schakelen naar nummer 2/3. Als nummer 2 nog interesse heeft, dan meldt je nadat je daar ver in bent dat het wel prima is, want dan boeit het toch niet meer.

Ter land, ter zee en in de kroeg

• q-enf0rcer.1
@Christiano007 dat is precies wat ik nu heb gedaan. In ieder geval de bewijslast opgevraagd, maar parallel al de makelaar ingeschakeld om bieder 2 en 3 te polsen. Echter als die beide al zijn afgehaakt zit ik wil in een moeilijke situatie want dan spreken we over een groot bedrag dat ik dan misloop. Nog even los van alle extra kosten die ik dan moet maken om de woning opnieuw de markt op te krijgen. Daarnaast doet een woning het ook vaak minder goed als je opnieuw de markt opgaat.

[ Voor 24% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 02-03-2026 17:43 ]

• dimi_v
dat is balen, precies de reden dat veel verkopers kiezen voor kopers zonder voorbehoud. Ik vraag me dan echt af: hebben de hoogste bieders dan veel te opportunistisch geboden en overschatte ze hun eigen mogelijkheden? Maar ja zonder voorbehoud is ook een onaanvaardbaar risico vind ik. Zou toch eens anders georganiseerd moeten worden.

Maar ik zou zeker om bewijs vragen. En 1 afwijzing is wel weinig, ik dacht dat er minimaal 2 financierders moesten afwijzen. Helaas

• q-enf0rcer.1
@dimi_v achteraf gezien ook stom dat ik het 2e bod niet heb geaccepteerd, die was zonder voorbehoud. Die had mijn voorkeur maar de makelaar drong aan om toch het 1e bod te accepteren. Maar goed, ik had zelf natuurlijk ook zijn advies gewoon kunnen negeren.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 21:46
Snap niet dat er nog mensen zijn die met voorbehoud voor financiering bieden. Als verkoper zou ik dat in de huidige markt niet snel accepteren. Je kan ook een biedverzekering krijgen voor een paar honderd euro, dus eigenlijk geen reden om met voorbehoud te bieden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:04

de Peer

under peer review

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:42:
@Christiano007 dat is precies wat ik nu heb gedaan. In ieder geval de bewijslast opgevraagd, maar parallel al de makelaar ingeschakeld om bieder 2 en 3 te polsen. Echter als die beide al zijn afgehaakt zit ik wil in een moeilijke situatie want dan spreken we over een groot bedrag dat ik dan misloop. Nog even los van alle extra kosten die ik dan moet maken om de woning opnieuw de markt op te krijgen. Daarnaast doet een woning het ook vaak minder goed als je opnieuw de markt opgaat.
Huh hoezo extra kosten maken. Je huis was nog niet (definitief) verkocht dus dus de status op funda hoeft alleen maar terug naar 'beschikbaar.' toch?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Sandyman538

SandstorM [148839]

q-enf0rcer.1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:27:
Dalen we te ver af dan wordt het natuurlijk wel ineens wel interessant om het winnende bod in gebreke te stellen.
En hoe zie je dat voor je. Ik ga er vanuit dat ze 'gewoon' een afwijzing van een bank kunnen overleggen en zich beroepen op het voorbehoud financiering zoals jullie dat samen hebben afgesproken. Dan is er weinig in gebreke te stellen toch?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:22
crepsly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:51:
Snap niet dat er nog mensen zijn die met voorbehoud voor financiering bieden. Als koper zou ik dat in de huidige markt niet snel accepteren. Je kan ook een biedverkering krijgen voor een paar honderd euro, dus eigenlijk geen reden om met voorbehoud te bieden.
Omdat het ook heel naar kan aflopen als je zonder voorbehoud bied en je internetprovider heeft je net vanwege fouten in hun administratie aangemeld bij de BKR, dus krijg je geen hypotheek. Je kan er niets aan doen, maar toch ben je de sjaak.

Dus bieden zonder voorbehoud zou gewoon verboden moeten worden net als al die ondoorzichtige biedprocessen. Uiteindelijk worden alleen de makelaars en de banken hier beter van. De kopers en de verkopers betalen dit. Mooie klus voor ons nieuwe kabinet. biedingslogboek wettelijk verplichten.

[ Voor 4% gewijzigd door wlmpie op 02-03-2026 20:26 . Reden: andere link voor eerlijk bieden ]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

wlmpie schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Omdat het ook heel naar kan aflopen als je zonder voorbehoud bied en je internetprovider heeft je net vanwege fouten in hun administratie aangemeld bij de BKR, dus krijg je geen hypotheek. Je kan er niets aan doen, maar toch ben je de sjaak.

Dus bieden zonder voorbehoud zou gewoon verboden moeten worden net als al die ondoorzichtige biedprocessen. Uiteindelijk worden alleen de makelaars en de banken hier beter van. De kopers en de verkopers betalen dit. Mooie klus voor ons nieuwe kabinet. Eerlijk bieden wettelijk verplichten.
Helemaal mee eens. Bieden zonder voorbehoud is echt een risicovolle aangelegenheid. Zo werd bij mij de eerste financiering een paar jaar geleden afgeketst omdat de VvE niet genoeg reserve hield als percentage van de nieuwbouwwaarde. Compleet buiten mijn macht om, in de kleine lettertjes, maar ik krijg de financiering niet. Gelukkig deed de tweede bank daar niet moeilijk over (wel een klein beetje hogere rente).

• Thomg
  • Laatst online: 16:17

Thomg

Aww yiss

dimi_v schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:54:
dat is balen, precies de reden dat veel verkopers kiezen voor kopers zonder voorbehoud. Ik vraag me dan echt af: hebben de hoogste bieders dan veel te opportunistisch geboden en overschatte ze hun eigen mogelijkheden? Maar ja zonder voorbehoud is ook een onaanvaardbaar risico vind ik. Zou toch eens anders georganiseerd moeten worden.
Mijn vriend moest ook iets laten varen. Die is getrouwd met iemand buiten de EU die nog niet genaturaliseerd is. Bij hypotheekadviseur was dit geen probleem en konden ze prima tot 4 ton lenen, in de praktijk wilde geen enkele bank meewerken en kon het loon van de vrouw niet meegenomen worden. Erg zuur.

• opgebaarde
  • Registratie: April 2021
  • Niet online
Ik woon in een populair dorp in Noord-Brabant en jaren geleden vertelde een makelaar mij dat de makelaars hier elkaar niet beconcurreren op courtage.

Van twee woningen in de prijsklasse rond €1,2 miljoen weet ik dat de verkopers jaren helden ~1,3% courtage hebben betaald.

De makelaar biedt aan: een bouwkundige keuring, professionele foto’s incl 360 graden foto's, een YouTube video, fysieke brochures, stylingadvies, energielabel, een uur per bezichtiging per kijker en eventueel een tweede kijkdag. Daarnaast rekent hij €1.000 opstartkosten en €1.200 als ik de opdracht tussentijds intrek. Verkoopprijs 1,3 en 1,5% courtage.

Is dit nog wel redelijk en verdien ik dit misschien wel terug in de verkoopprijs? Of is het verstandig om een makelaar uit Den Bosch of omgeving uit te nodigen? Iemand ervaring of advies?

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Huh hoezo extra kosten maken. Je huis was nog niet (definitief) verkocht dus dus de status op funda hoeft alleen maar terug naar 'beschikbaar.' toch?
Dan zie ik als geïnteresseerde: al 3 maanden op Funda ... Dan ben ik toch minder geneigd tot overbieden.
Ik ken ook iemand die alle woningen net boven haar budget bewaarde als ze onder voorbehoud verkocht waren op Funda. Als ze terug beschikbaar komen, willen mensen er soms snel vanaf, dacht ze. Zo heeft ze haar appartement voor de vraagprijzen kunnen kopen.
Er valt dus ook wat voor te zeggen om het er eerst af te halen en het later opnieuw op Funda te plaatsen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

opgebaarde schreef op maandag 2 maart 2026 @ 22:33:
Ik woon in een populair dorp in Noord-Brabant en jaren geleden vertelde een makelaar mij dat de makelaars hier elkaar niet beconcurreren op courtage.

Van twee woningen in de prijsklasse rond €1,2 miljoen weet ik dat de verkopers jaren helden ~1,3% courtage hebben betaald.

De makelaar biedt aan: een bouwkundige keuring, professionele foto’s incl 360 graden foto's, een YouTube video, fysieke brochures, stylingadvies, energielabel, een uur per bezichtiging per kijker en eventueel een tweede kijkdag. Daarnaast rekent hij €1.000 opstartkosten en €1.200 als ik de opdracht tussentijds intrek. Verkoopprijs 1,3 en 1,5% courtage.

Is dit nog wel redelijk en verdien ik dit misschien wel terug in de verkoopprijs? Of is het verstandig om een makelaar uit Den Bosch of omgeving uit te nodigen? Iemand ervaring of advies?
Nee, dat is niet redelijk en dat verdien je ook niet per definitie terug in de verkoopprijs.
20.500 is echt absurd , dat staat in geen enkel opzicht in verhouding tot de hoeveelheid werk.

Ervan uitgaande dat de woning naar verwachting binnen enkele weken/maanden verkocht wordt.

Ik zou niet eens een tegenvoorstel doen maar 2 of 3 andere makelaars uitnodigen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Absurd bedrag 7(8)7 Zoek aub een makelaar die een schappelijke prijs rekent, want dit is gewoon diefstal.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Het is een uitgebreid pakket. De meeste makelaars nemen 20 minuten voor een bezichtiging (elk half uur een nieuwe) en rekenen los voor een bouwkundige keuring (€ 600) en energielabel (€ 250). Maar alsnog vind ik het verschrikkelijk veel geld, zeker op zulke bedragen. Een beetje standaardtarief bij mij in Utrecht blijkt € 6500,-. Met de uitgebreide service mag dat misschien oplopen naar 8-9000,- maar zeker niet naar 20.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

Ik begrijp niet waarom dit dorp zo populair is met zulke makelaars 8)7

• Rubbergrover1
TvanW schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:37:
[...]

Ik begrijp niet waarom dit dorp zo populair is met zulke makelaars 8)7
Zal eerder andersom zijn. Als het dorp zo populair is, dan kun je dat als makelaars misbruiken en daar flink van profiteren.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-03 12:30
Sandyman538 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:15:
[...]

En hoe zie je dat voor je. Ik ga er vanuit dat ze 'gewoon' een afwijzing van een bank kunnen overleggen en zich beroepen op het voorbehoud financiering zoals jullie dat samen hebben afgesproken. Dan is er weinig in gebreke te stellen toch?
Dan is het volgens de spelregels. Sowieso die afwijzing opvragen lijkt mij.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Rubbergrover1
Sandyman538 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Precies. Gewoon voor de vorm wel een bewijs van die afwijzing opvragen, maar ik ga er vanuit dat ze daarover niet zullen bluffen. Typisch geval van pech hebben. Het komt niet heel vaak voor dat mensen het voorbehoud moeten inroepen, dus niet gek om de "gok" te nemen. Maar dan is het gevolg wel dat je dus het risico loopt dat ze zich moeten terugtrekken.

• M1605
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09:40
Wij hebben 3 makelaars omgeving Den Bosch over de vloer gehad. Dit was 3 jaar geleden en dat huis was toen €425.000 waard. Ze rekenden alledrie ongeveer 1% courtage met 600 opstartkosten. Dus dit bedrag is absurd en vraag meerdere makelaars!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:32
We hebben 9 jaar geleden voor het laatst een huis verkocht / gekocht. Wat is dat allemaal voor een bullshit tegenwoordig?
courtage, opstartkosten, bouwkundige keuring, energielabel. Was dat toen ook al allemaal apart?
Ik ga eens kijken wat we toen moesten betalen. (energielabel was volgens mij nog gratis). O nee, het energielabel was toen €8,-

[ Voor 6% gewijzigd door Bartjoo71 op 03-03-2026 11:13 ]

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:14

Members only:

• Flix20
Bartjoo71 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:39:
We hebben 9 jaar geleden voor het laatst een huis verkocht / gekocht. Wat is dat allemaal voor een bullshit tegenwoordig?
courtage, opstartkosten, bouwkundige keuring, energielabel. Was dat toen ook al allemaal apart?
Ik ga eens kijken wat we toen moesten betalen. (energielabel was volgens mij nog gratis). O nee, het energielabel was toen €8,-
8 jaar geleden mocht je ook nog zonder helm scooter rijden en op je 16e een biertje bestellen.
Tijden veranderen nou eenmaal.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Er is niets mis met een voorbehoud. Ligt er wel aan hoe hoog het voorbehoud was.

Als dat de volledige aankoop som inclusief die flinke overbieding is dan zou ik dat als verkoper niet accepteren.

Hoeveel hoger zat koper nummer 1 tov nummer 2.

Wij hebben zelf ook gehouden met een voorbehoud van financiering maar dat ging om 35% van de aankoopprijs. (Maw een klein achterdeurtje ingebouwd als er een totaal onverwacht een onbekend lijk uit de kast zou komen...)

• Marcel a
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:14:
@dimi_v achteraf gezien ook stom dat ik het 2e bod niet heb geaccepteerd, die was zonder voorbehoud. Die had mijn voorkeur maar de makelaar drong aan om toch het 1e bod te accepteren. Maar goed, ik had zelf natuurlijk ook zijn advies gewoon kunnen negeren.
Hoezo drong hij aan? Daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen.

• Marcel a
Orkaan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:51:
Er is niets mis met een voorbehoud. Ligt er wel aan hoe hoog het voorbehoud was.

Als dat de volledige aankoop som inclusief die flinke overbieding is dan zou ik dat als verkoper niet accepteren.

Hoeveel hoger zat koper nummer 1 tov nummer 2.

Wij hebben zelf ook gehouden met een voorbehoud van financiering maar dat ging om 35% van de aankoopprijs. (Maw een klein achterdeurtje ingebouwd als er een totaal onverwacht een onbekend lijk uit de kast zou komen...)
Maar wat heb je daar dan aan? Als je een huis koopt moet je normaal gesproken je eigen huis nog verkopen en heb je in eerste instantie een hypotheek nodig voor de volledige aankoopprijs.
Dat moet een bank aandurven. Dat kan je van te voren precies vaststellen. Waarom dan 35%

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Marcel a schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Maar wat heb je daar dan aan? Als je een huis koopt moet je normaal gesproken je eigen huis nog verkopen en heb je in eerste instantie een hypotheek nodig voor de volledige aankoopprijs.
Dat moet een bank aandurven. Dat kan je van te voren precies vaststellen. Waarom dan 35%
Omdat ze waarschijnlijk dus geen hypotheek nodig hadden voor het volledige aankoopbedrag...
Pagina: 1 ... 220 ... 223 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.