Een malafide makelaar zou natuurlijk het hoogste bod en de specifieke voorwaarden bij een bekende kunnen influisteren.
Hij had het al een keer over een geïnteresseerde die voor de markt uit zou willen bieden. Onze gedachte was dat hij misschien expres weinig mensen laat komen om het aantal potentiële bieders te beperken. Of hij heeft gewoon geen zin om hier langer dan een halve dag te gaan zitten, dat kan ook 😉.Marcel a schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:50:
Hoe kan de woning vergeven zijn zonder dat jij dat weet? Het ging toch om je eigen woning?
Dat is dus al een red flag dat de makelaar in ieder geval niet volledig jouw belangen behartigt (geïnteresseerde die voor de markt uit wil bieden). Ik zou lezers in dit topic aanraden in zo'n situatie de keus van makelaar te heroverwegen.De zytholoog schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Hij had het al een keer over een geïnteresseerde die voor de markt uit zou willen bieden. Onze gedachte was dat hij misschien expres weinig mensen laat komen om het aantal potentiële bieders te beperken. Of hij heeft gewoon geen zin om hier langer dan een halve dag te gaan zitten, dat kan ook 😉.
[ Voor 4% gewijzigd door Mad Marty op 06-02-2026 12:29 ]
Rail Away!
Ik zou erop aandringen dat de mensen die een briefje door de bus gooiden de kans krijgen tot een bezichtiging, zeker als het zogenaamd een misverstand was.De zytholoog schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:42:
De bezichtigingen lopen vandaag en de biedtermijn sluit binnenkort, dus praktisch gezien laten we het traject eerst aflopen omdat we nu toch niet veel meer kunnen doen.
(..)We hadden al een vermoeden, maar weten nu 100% zeker dat er gewoon is gelogen. Overigens denken wij dat de woning allang aan iemand is vergeven, maar dat is speculeren en daar kunnen we denk ik maar beter bij wegblijven.
En verder: jij bepaalt aan wie je huis wordt verkocht, niet je makelaar. Kan best zijn dat hij een bevriend koper wil bevoordelen, maar dan moet hij handelen namens die koper en niet namens jou.
Wees alert, het kan je een pak geld schelen. Als hij straks roept dat er maar 1 serieus bod was, dan zou ik daar niet mee akkoord gaan tenzij het echt een bod uit duizenden is. Heb je het gevoel dat er meer te halen was, aarzel dan niet om een andere makelaar in te schakelen.
Volgens mij kan je dit soort wanpraktijken ook melden. Moet je wel direct je band met die makelaar opzeggen, maar dat lijkt me sowieso geen slecht idee met deze werkwijze. Bij de NVM heeft het waarschijnlijk weinig zin want dat is de belangenvereniging van die gasten zelf dus dat verdwijnt ergens in een lade.
Ervan uitgaande dat het een NVM aangesloten makelaar is natuurlijk.
Ervan uitgaande dat het een NVM aangesloten makelaar is natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door warzaw op 06-02-2026 13:55 ]
@warzaw Dat zijn toch geen wanpraktijken? Het zou kunnen dat een makelaar niet helemaal alleen het belang van de verkoper voor ogen heeft. Tuurlijk, maar om dat nu direct wanpraktijken te noemen?
@Marcel a Waarom neem je dan een makelaar in de hand? Die is toch voor jou aan het werk?
Wanneer ik aangenomen ben voor een bepaalde klus en ik voer die niet uit dan krijg ik toch ook ontslag omdat ik mijn werk niet doe? Waarom de makelaar dan niet? De makelaar levert gewoon niet waarvoor die betaald wordt. Niet leveren = niet betalen, lijkt me duidelijk. Laat het maar eens voorkomen bij een rechter.
Wanneer ik aangenomen ben voor een bepaalde klus en ik voer die niet uit dan krijg ik toch ook ontslag omdat ik mijn werk niet doe? Waarom de makelaar dan niet? De makelaar levert gewoon niet waarvoor die betaald wordt. Niet leveren = niet betalen, lijkt me duidelijk. Laat het maar eens voorkomen bij een rechter.
Dit is natuurlijk sowieso zeer kwalijk handelen van de makelaar en een grove schending van het vertrouwen. Maar voor het perspectief ben ik wel benieuwd wat jij "relatief weinig bezichtigingen" noemt.De zytholoog schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:33:
Ik zit met het volgende en ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
Tijdens de verkoop van onze woning viel op dat deze erg populair was op Funda, terwijl er relatief weinig bezichtigingen werden ingepland. Ik heb de makelaar hier meerdere keren naar gevraagd en kreeg steeds (ook schriftelijk) de bevestiging dat er geen verdere geïnteresseerden waren.
Vandaag kregen wij echter een briefje in de bus van mensen die aangaven graag te hebben willen bezichtigen, maar van de makelaar te horen kregen dat het vol zat en dat zij op een wachtlijst stonden. Dat lijkt haaks te staan op de informatie die wij als verkopers kregen, ons is nooit iets verteld over een wachtlijst.
Is dit normaal handelen van een makelaar, of overschrijdt dit wat jullie betreft een grens? Benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.
Als hij al niet eerlijk is over het aantal geïnteresseerden, dan zou ik ook niet meer vertrouwen of hij niet ook sjoemelt met het doorgeven van biedingen om een vriend/familie/zakenpartner met voordeel aan een woning te helpen.De zytholoog schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Hij had het al een keer over een geïnteresseerde die voor de markt uit zou willen bieden. Onze gedachte was dat hij misschien expres weinig mensen laat komen om het aantal potentiële bieders te beperken. Of hij heeft gewoon geen zin om hier langer dan een halve dag te gaan zitten, dat kan ook 😉.
@sypie Natuurlijk, maar het gaat me om de kwalificatie wanpraktijken. Ietwat overtrokken.
Wanpraktijken of niet. Als mijn makelaar mij zoiets zou flikken, dan zou ik 'm er niet alleen mee confronteren maar ook meteen afscheid van hem nemen en een melding maken bij de NVM of waar de makelaar dan ook bij is aangesloten.
Het is al een schimmige wereld en verrotte markt, dit soort praktijken helpen niet om het transparanter te maken.
Het is al een schimmige wereld en verrotte markt, dit soort praktijken helpen niet om het transparanter te maken.
@Denman Volgens mij gaat het slechts over een voorgevoel van iemand.
Niet handelen conform je opdracht is toch ook al niet best. Je handelt (voor een flink bedrag) in het belang van de verkopende partij en je doet niet wat daarbij hoort? Reden is niet eens zo boeiend, als er problemen zijn met het aannemen van bezichtigingen dan moet die makelaar daar toch transparant over zijn naar jou als verkoper?Marcel a schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:28:
@sypie Natuurlijk, maar het gaat me om de kwalificatie wanpraktijken. Ietwat overtrokken.
Verder precies wat Denman ook zegt.
Idd. Kies het 1 na hoogste bod als er 1000 piek ofzo tussenzit. Je kan op je klompen aanvoelen dat het hoogste bod een vriendje van de makelaar is.Lapa schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Dit is natuurlijk sowieso zeer kwalijk handelen van de makelaar en een grove schending van het vertrouwen. Maar voor het perspectief ben ik wel benieuwd wat jij "relatief weinig bezichtigingen" noemt.
[...]
Als hij al niet eerlijk is over het aantal geïnteresseerden, dan zou ik ook niet meer vertrouwen of hij niet ook sjoemelt met het doorgeven van biedingen om een vriend/familie/zakenpartner met voordeel aan een woning te helpen.
Dit alleen vind ik niet per se een wanpraktijk. Wij hebben ook onze woning voor de markt uit verkocht (zonder makelaar, overigens). Het voordeel is dat je niet je hele huis hoeft op te ruimen (als deze koper daar doorheen kan kijken), en er allemaal klusjes zijn die je misschien wel zou doen voor bezichtigingen, maar niet voor die ene specifieke geintresseerde.De zytholoog schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Dat heeft ons in ieder geval een hoop gedoe bespaard, en we kwamen na enig onderhandelen heel dicht in de buurt van ons best-case scenario.
In zo'n geval kan voor de markt uit verkopen best interessant zijn. Echter, in combinatie met je vorige post snap ik ook dat je dit in een ander licht ziet.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Voor de markt uit verkopen lijkt me een recept tot duizenden euros minder voor je huis vangen dan gewoon lekker tig mensen laten bezichtigen en een bod uit laten brengen. Ik kan me eigenlijk geen situatie bedenken waar het gunstiger is. Ja, als je hondslui bent en geen zin hebt om je huis op te ruimen of foto's te laten nemen voor een paar honderd euro en die duizenden euros verlies maar op de koop toe neemt.
Dit dus.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.