Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 204 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Chaki schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:13:
Wat is het nut van wachten met bieden tot het laatste kwartier van de biedtermijn, anders dan de verkoper op hete kolen te laten zitten? Aan- en verkoopmakelaars die dan nog wat bedisselen, snap ik. Maar wat heb je eraan als particulier?
[...]
Juist voorkomen dat andere partijen (makelaars) de prijs kunnen toppen. Ik kan me voorstellen dat als je 'vroeg' biedt de makelaar wellicht een bevriende/bekende aankoopmakelaar opbelt met de mededeling dat er inmiddels een bod ligt van x. Aankoopmakelaar kan vervolgens met zijn klant in conclaaf om een hoger bod uit te brengen. Hoe minder tijd tussen je bod en het aflopen van de termijn hoe kleiner de kans dat de woning op oneerlijke wijze aan een ander wordt 'gegund'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Lastmanstanding schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:30:
[...]

Dat gebeurt alsnog eigenlijk ... Bij ons ging "toevallig" de nummer 2 meer bieden een uur na de deadline. Verkoopmakelaar heeft ons verteld dat zij niet die nummer 2 ging bellen. Of dat waar is? Of gewoon afgesproken dat als je hem niet bent geworden, hoor je niet? Geen idee.
Mijn aankoopmakelaar werd 1 keer gebeld na het sluiten van de biedtermijn: we kregen 3 uur extra bedenktijd, maar ik dacht dat dit alleen spelletjes tussen makelaars onderling waren. Weet je of nummer 2 een aankoopmakelaar had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25
Harrie_ schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:45:
[...]

Juist voorkomen dat andere partijen (makelaars) de prijs kunnen toppen. Ik kan me voorstellen dat als je 'vroeg' biedt de makelaar wellicht een bevriende/bekende aankoopmakelaar opbelt met de mededeling dat er inmiddels een bod ligt van x. Aankoopmakelaar kan vervolgens met zijn klant in conclaaf om een hoger bod uit te brengen. Hoe minder tijd tussen je bod en het aflopen van de termijn hoe kleiner de kans dat de woning op oneerlijke wijze aan een ander wordt 'gegund'.
Ja dat dus. Het is vooral een kwestie van de kans minimaliseren dat de makelaar met jouw bod de hort op gaat ("Als je dit biedt is ie van jou"). Het is toch verder een wassen neus, want nadat de biedingstermijn gesloten is gaat het allemaal vrolijk door, maar je minimaliseert in ieder geval het tijdswindow, en daarmee de kans dat anderen met jouw bod aan de haal kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19
Die bieding deadline is allemaal een wassen neus, puur (zoals warzaw ook al aangeeft) om alles te pushen en biedingen te concentreren zodat je een goed beeld krijgt als verkoper.

Als je slim bent, beid je juist een paar uur later. De deadline is geen echte deadline, als dat bod goed is voor de verkoper, gaat die er prima mee in. Maar uiteindelijk maakt het weinig uit of je nu meteen een bod doet of een paar uur later. Er kan gewoon met elkaar (lees tussen makelaars) gesproken worden om een klant voordeel te geven.

De markt is er wel echt een van spelletjes, altijd geweest en zal het altijd blijven.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Wij werden anders wel al 15 minuten na sluiten van de markt al gebeld dat we het winnende bod hadden, dus denk niet dat dat altijd het geval is dat na de deadline de 'wedstrijd' gewoon nog loopt.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:46

The Third Man

The Third Jellyfish

@Martinusz dat spreekt meer voor het ontbreken van een concurrerend bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Koldur schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:04:
Als je slim bent, beid je juist een paar uur later.
Dat zou ik ook niet doen, anders pis je mogelijk toch echt naast de pot. Ook wij werden binnen 30mins na sluiting biedtijd gebeld met dat we het winnende bod hadden. Met genoeg 'ook interessante' biedingen die het nakijken hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:18
The Third Man schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:31:
Precies dit. Ik heb echt wel 2 uur lang lopen wikken en wegen welk bod mijn voorkeur had... Snel reactie betekent gewoon dat er 1 persoon een veel aantrekkelijker bod heeft gedaan waar niemand bij in de buurt komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Tja of dat was om te verbloemen dat je veel hoger had geboden dan nodig ;)

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt bij mijn nieuwe huis, wat deels buiten het boekje ging dus ik ga het niet uit de doeken doen, maar ook daar had ik wel diezelfde achterdocht. Uiteindelijk woon ik er wel dus soit, maar ik onttrek me niet aan de mogelijkheid dat het vaker wel dan niet smoesjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:46:
[...]

Mijn aankoopmakelaar werd 1 keer gebeld na het sluiten van de biedtermijn: we kregen 3 uur extra bedenktijd, maar ik dacht dat dit alleen spelletjes tussen makelaars onderling waren. Weet je of nummer 2 een aankoopmakelaar had?
Nummer 2 met de verhoogde bod had wel een aankoopmakelaar. Wat doe je dan. Ik heb de hogere bod geaccepteerd, leuk of niet leuk voor de ander die dan in eens niet de beste bod had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
The Third Man schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:31:
Uhm nee, 9 biedingen waarvan er 4 binnen de 10K van elkaar zaten ;) (ons bod hadden we overigens niet net voor deadline gedaan)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:43
Beste leden,

Al een tijdje lees ik mee in dit topic en is het mijn beurt om wat te posten.

Aangezien ik een nieuwbouwwoning heb gekocht en de oplevering in het 3e kwartaal van 2026 plaatsvindt, gaat mijn huidige koopwoning in de verkoop. Omdat de oplevering pas in het 3e kwartaal van 2026 plaatsvindt, heb ik genoeg tijd en hoef ik niet met haast te verkopen. Qua overdrachtsdatum ben ik flexibel, maar zou graag begin 2e kwartaal weg willen. In de tussentijd kan ik bij familie wonen.

Volgende week gaat mijn woning in de verkoop en de week daarop zijn er twee vaste bezichtigingsdagen ingepland. Het gaat om een tussenwoning van circa 110 m² nabij Enkhuizen met energielabel D. Na het aanvragen van het energielabel (vorige eigenaar) heb ik het dak vol laten leggen met zonnepanelen, dus vermoedelijk energielabel C. De vraagprijs is tussen de €295.000 en €330.000, beetje ruim gezet qua privacy, dus de verwachting is dat er veel starters op afkomen.

Hier de stats:
Makelaar: €310.000 - €330.000
Woningstats: €309.192 - €349.132
Funda: €306.000 - €352.000
Makelaarsland: €313.749 - €359.328
Huispedia: €301.000 - €349.000

Ik hoop dat de verwachte prijs van de makelaar behaald wordt, maar als ik de online stats bekijk en de referenties van de makelaar, dan zou het goed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:01
kaassouflé schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:35:
Beste leden,

Al een tijdje lees ik mee in dit topic en is het mijn beurt om wat te posten.

Aangezien ik een nieuwbouwwoning heb gekocht en de oplevering in het 3e kwartaal van 2026 plaatsvindt, gaat mijn huidige koopwoning in de verkoop. Omdat de oplevering pas in het 3e kwartaal van 2026 plaatsvindt, heb ik genoeg tijd en hoef ik niet met haast te verkopen. Qua overdrachtsdatum ben ik flexibel, maar zou graag begin 2e kwartaal weg willen. In de tussentijd kan ik bij familie wonen.

Volgende week gaat mijn woning in de verkoop en de week daarop zijn er twee vaste bezichtigingsdagen ingepland. Het gaat om een tussenwoning van circa 110 m² nabij Enkhuizen met energielabel D. Na het aanvragen van het energielabel (vorige eigenaar) heb ik het dak vol laten leggen met zonnepanelen, dus vermoedelijk energielabel C. De vraagprijs is tussen de €295.000 en €330.000, beetje ruim gezet qua privacy, dus de verwachting is dat er veel starters op afkomen.

Hier de stats:
Makelaar: €310.000 - €330.000
Woningstats: €309.192 - €349.132
Funda: €306.000 - €352.000
Makelaarsland: €313.749 - €359.328
Huispedia: €301.000 - €349.000

Ik hoop dat de verwachte prijs van de makelaar behaald wordt, maar als ik de online stats bekijk en de referenties van de makelaar, dan zou het goed moeten komen.
Zomaar benieuwd: de prijzen stijgen nog altijd. Anticipeer je op een daling in q2-q3? Want als dat niet het geval is, dan lijkt het lucratiever om zo lang mogelijk te wachten met verkoop, zelfs leegstand is dan mogelijk interessanter dan eerder verkopen. Bij bijvoorbeeld 2,5% stijging per kwartaal levert twee kwartalen laten verkopen je al snel 15K op.

Maar goed, Enkhuizen is geen Utrecht of Eindjoven, misschien werkt de markt daar anders en/of voorzie je dat een stijging minimaal blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
kaassouflé schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:35:
...
Ik verwacht niet veel belangstelling voor een woning waar je een half jaar op moet wachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouflé
Valorian schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:17:
[...]

Zomaar benieuwd: de prijzen stijgen nog altijd. Anticipeer je op een daling in q2-q3? Want als dat niet het geval is, dan lijkt het lucratiever om zo lang mogelijk te wachten met verkoop, zelfs leegstand is dan mogelijk interessanter dan eerder verkopen. Bij bijvoorbeeld 2,5% stijging per kwartaal levert twee kwartalen laten verkopen je al snel 15K op.

Maar goed, Enkhuizen is geen Utrecht of Eindjoven, misschien werkt de markt daar anders en/of voorzie je dat een stijging minimaal blijft?
Ik zou graag zekerheid willen over wat de woning oplevert, omdat ik de overwaarde wil gebruiken om de nieuwe woning aan te kleden. Tevens zit ik nu met een dubbele hypotheek + overbruggingshypotheek, waardoor ik al veel geld kan besparen door bij familie te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
Chaki schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:21:
[...]

Ik verwacht niet veel belangstelling voor een woning waar je een half jaar op moet wachten
De datum voor overdracht is flexibel, met een voorkeur voor begin 2e kwartaal 2026. De sluitingstermijn om te bieden is in oktober. Tel hierbij 8 weken voor de hypotheek, dan zit je al in december. Dan is het nog maar drie maanden wachten op overdracht, maar in overleg zou het eerder kunnen. Ik verwacht dat de belangstelling hierdoor niet minder is bij starters. De starters zijn allang blij dat ze een eengezinswoning kunnen krijgen voor minder dan 350k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:04

Typhone

Who Dares Wins

Ghostrider schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:12:

Dat weet ik eigenlijk wel zeker, foto's waren echt ruk. Maar ik ga denk ik de vraagprijs ook wat scherper zetten. Tevens kreeg ik vorige keer niet alle zooi weg, je huis verkopen met 2 kinderen valt niet mee. Maar dingen als een grote trampoline in de tuin en spullen op een kast helpt zeker niet.
Ik vraag me altijd - oprecht - af wat voor mafklappers zich daardoor uit het veld laten slaan. Oh shit een kattenbak NEXT. Speelgoed van kinderen ergens rommelig op of in een kast… NEXT!

Ik mag toch aannemen dat je kijkt naar de potentie van een huis en wat je er van maken kunt. Wij hebben vorig jaar (overdracht dit jaar) een jaren ‘70 huis gekocht waarvan er dingen zo dramatisch waren op de foto’s. Rode tegels in de badkamer, de eerste wc’s nog you name it. Maar wij keken heel specifiek met een plan daar naar toe. Blijf me daarom heel erg verbazen over dat soort zaken.

Makelaarsplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-GjZELrVV3JxAgO58aDBX6jH_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42A82ZFxQdwR1CRAL3CuIYuA.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna af (eerste die ik tegenkwam) inmiddels 2 maanden terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJijAv8WSIZILndON3fUoXC3AjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiwIwXzJzuhNaTztKqdZGJiq.jpg?f=fotoalbum_large

Alsof een rommelige badkamer mij op andere gedachten zou hebben gebracht op die foto’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:18:
[...]

Ik vraag me altijd - oprecht - af wat voor mafklappers zich daardoor uit het veld laten slaan. Oh shit een kattenbak NEXT. Speelgoed van kinderen ergens rommelig op of in een kast… NEXT!

Ik mag toch aannemen dat je kijkt naar de potentie van een huis en wat je er van maken kunt. Wij hebben vorig jaar (overdracht dit jaar) een jaren ‘70 huis gekocht waarvan er dingen zo dramatisch waren op de foto’s. Rode tegels in de badkamer, de eerste wc’s nog you name it. Maar wij keken heel specifiek met een plan daar naar toe. Blijf me daarom heel erg verbazen over dat soort zaken.

Makelaarsplaatje:

[Afbeelding]

Bijna af (eerste die ik tegenkwam) inmiddels 2 maanden terug:

Alsof een rommelige badkamer mij op andere gedachten zou hebben gebracht op die foto’s.
Ik snap niet hoe mensen last kunnen hebben van een trampoline in de tuin, tenzij die 2x2 is.
Maar een kattenbak ruikt nooit fris. Als die in de hal staat, is dat al helemaal geen prettige binnenkomer. Hondenhaar overal zegt iets over de hygiëne. Mensen kunnen er ook allergisch voor zijn.

Die badkamer was jouw smaak niet, maar ik zie niets dramatisch: hij ziet er wel schoon uit. Er wonen mensen die zuinig zijn op hun spullen (denk ik op basis van de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Chaki schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:58:
[...]
Maar een kattenbak ruikt nooit fris. Als die in de hal staat, is dat al helemaal geen prettige binnenkomer. Hondenhaar overal zegt iets over de hygiëne. Mensen kunnen er ook allergisch voor zijn.
Maar dat ruik/zie je pas als je gaat kijken.
En als je het huis koopt, neem je niet de katten over en de hond. Dus een keertje flink opruimen en het is weg. (of de kat moet overal tegen de plinten hebben staan pissen).

Toen ik mijn vorige huis ging bezichtigen, waren de bedden niet opgemaakt, lagen er onderbroeken op de vloer, hing de was in de keukenruimte etc.
Mevrouw wilde daar graag blijven wonen, maar haar ex-man woonde inmiddels al wel samen dus die wilde er snel vanaf. Zij deed er alles aan om de verkoop tegen te houden, wat resulteerde dat ik na een paar maanden te koop staan rustig een heel laag bod kon doen (in 2006 kon dat makkelijker).

[ Voor 29% gewijzigd door Pat911 op 09-09-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:03:
[...]

Uhm nee, 9 biedingen waarvan er 4 binnen de 10K van elkaar zaten ;) (ons bod hadden we overigens niet net voor deadline gedaan)
Ik voeg een gunfactor toe: wie een goed bod doet en mij niet tot laatste minuut in spanning laat wachten 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:23
Vind ik niet zo belachelijk. Wij hebben een jaren 30 tweekapper gekocht voor 760 maar zijn 500k kwijt aan uitbouwen, verbouwen, verduurzamen/moderniseren. Dus nieuwbouw in een oud jasje. En dan niet bij het duurdere Utrecht. Dan is 200m2 instapklaar wel snel zoiets waard hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Pat911 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:53:
[...]

Maar dat ruik/zie je pas als je gaat kijken.
En als je het huis koopt, neem je niet de katten over en de hond. Dus een keertje flink opruimen en het is weg. (of de kat moet overal tegen de plinten hebben staan pissen).
Spraakverwarring: ik dacht dat de kattenbak er stond tijdens de bezichtiging. Kattenbak op de foto zou mij er niet van weerhouden om het te bezichtigen, maar eerste (onbewuste) impulsieve reflex is wel: gatver katten!
Toen ik mijn vorige huis ging bezichtigen, waren de bedden niet opgemaakt, lagen er onderbroeken op de vloer, hing de was in de keukenruimte etc.
Bij de bezichtiging van mijn huidige woning moest je een sterke maag hebben om in de wc te kijken. Voor mij is dat beter dan eentje die niet mijn smaak is. Maar veel mensen zien op tegen verbouwingen. En als emo (onbewust) een rol speelt en niet alleen ratio, is het toch: gatver!!! Voordeel voor mij: weinig concurrentie.
Anyway, rode badkamer stemt mij vrolijker zo dan met vieze onderbroeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:06
Hertog_Martin schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:13:
[...]

Vind ik niet zo belachelijk. Wij hebben een jaren 30 tweekapper gekocht voor 760 maar zijn 500k kwijt aan uitbouwen, verbouwen, verduurzamen/moderniseren. Dus nieuwbouw in een oud jasje. En dan niet bij het duurdere Utrecht. Dan is 200m2 instapklaar wel snel zoiets waard hoor.
Zo he, dan heb je echt flink verbouwd voor 500k. Welke regio?

Prijsontwikkelingen zijn echt bizar. 5 jaar geleden kon je in deze regio voor een miljoen een vrijstaande nieuwbouwwoning krijgen. Nu gaat dat richting 1.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:27

fub

Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:18:
Onze makelaar vertelde dat een rationele huizen-koper eerst naar de plattegronden kijkt. Maar huizenkopers in Nederland zijn niet rationeel en kijken eerst naar de foto's om te zien wat voor indruk dat bij hen maakt. Om zoveel mogelijk interesse te genereren is het in je eigen belang om ook die niet-rationele kopers tegemoet te komen en de foto's de 'juiste' uitstraling te laten hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
fub schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:04:
[...]

Onze makelaar vertelde dat een rationele huizen-koper eerst naar de plattegronden kijkt. Maar huizenkopers in Nederland zijn niet rationeel en kijken eerst naar de foto's om te zien wat voor indruk dat bij hen maakt. Om zoveel mogelijk interesse te genereren is het in je eigen belang om ook die niet-rationele kopers tegemoet te komen en de foto's de 'juiste' uitstraling te laten hebben.
Ik kijk altijd als eerste naar de plattegrond. Ik was dan ook furieus toen er een fout in mijn plattegrond stond. Makelaar om 17:02: antwoordapparaat. Dag later belt makelaar. Ik: eraf halen en pas na correctie weer online!!!!! Zij: mevrouw, er zijn al 13 bezichtigingen gepland 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:15
Wij gaan over 2 weken online op Funda.
Hoekwoning in de randstad, instapklaar, gasloos en label A+++, 150m2 woonoppervlak. Prijs ~€800.000

Ben benieuwd wat het gaat worden!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

Baseman77

We move

Wij hebben vorige maand onze woning verkocht.
Het liefst hadden we onze woning in september te koop gezet, maar omdat we begin oktober de sleutel van onze nieuwe huis krijgen konden we niet zolang wachten. Dus werd het half augustus, met de hoop dat regio Zuid (inclusief expats) dan al grotendeels terug was van vakantie.

We wonen in een dorp vlakbij Eindhoven, waarbij in onze wijk de afgelopen 2 jaar zo ongeveer alles is verkocht aan expats (ASML). Mede omdat de huizen relatief jong zijn en daardoor instapklaar, met energieklasse A of A+.

De Funda advertentie werd veel bekeken en veel opgeslagen, maar de 2 kijkdagen zaten niet helemaal vol met 16 bezichtigingen. Waarvan er nog 4 werden afgemeld, dus uiteindelijk hadden we 12 bezichtigingen. Dat was wel een verschil met de verkochte huizen in onze wijk de voorgaande 2 jaren, die kijkdagen zaten helemaal vol (ik ken de 2 meest gebruikte makelaars en heb veel van de verkopers even gesproken, omdat we zelf ook wilden verhuizen). We hadden van verschillende makelaars al begrepen dat de vraag nog steeds hoog is, maar dat het bij huizen boven de 5 ton momenteel iets rustiger is. Dat bleek ook bij ons het geval te zijn, onze vraagprijs was € 515.000,-.
Gelukkig ging dit bij ons nieuwe huis ook op, mede daardoor hebben we het kunnen kopen :+

In ons geval kregen we bericht van de makelaar na het verlopen van de biedingstermijn, een telefoontje en daarna een mail met daarin de biedingen. Ik had er vertrouwen in, maar toch is zo'n moment altijd spannend! We bleken 6 biedingen te hebben ontvangen, wat prima was gezien het aantal bezichtigingen. Er was 1 persoon die iets onder de vraagprijs bood, 1 die een 5% overbood, 3 die een 10% overboden en 1 die maar liefst 16% overbood (zonder enige voorbehoud) oOo
Niet geheel toevallig betrof dit laatste bod een bod van expats die allebei bij ASML werken. Dat lijkt de tactiek te zijn van de aankoopmakelaar die ASML'ers veel gebruiken (het is bijna altijd dezelfde vrouw die met ze mee komt), als ze het huis echt graag willen hebben dan wordt een 15% overboden. Dit was namelijk redelijk standaard bij de huizen die het afgelopen jaar verkocht waren in onze wijk.
Ik durfde hier echter niet vanuit te gaan bij onze eigen huis, vanwege de timing en vanwege de hogere vraagprijs (ons huis heeft meer vierkante meters dan de recent verkochte huizen in de wijk). Ik ging uit van een 10% overbieden, wat realistisch bleek te zijn. En waar we ook echt tevreden mee zouden zijn geweest. Maar gelukkig voor ons wilde 1 stel ons huis dus heel erg graag en horen we nu ook bij degenen die een megabod hebben gekregen. Aangezien er genoeg gedaan dient te worden in ons nieuwe huis is dat extra geld ook heel welkom.

Enerzijds vind ik het een beetje jammer dat onze wijk 'overgenomen' wordt door expats, anderzijds zijn het over het algemeen prima mensen waar je gezellig mee kunt kletsen. Mits je de Engelse taal beheerst.
En wij verhuizen naar een andere wijk, dus zo bezien is het voor ons ook geen probleem.

Verder is het erg prettig dat de kopers flexibel zijn en snel kunnen verhuizen, waardoor we begin november de sleuteloverdracht hebben. Zoals we het vooraf graag wilden.
Dus ik heb een hele positieve ervaring met het verkopen van ons huis! Het is best wel wat werk om het huis zo leeg en onpersoonlijk mogelijk te maken voor de foto's en om het daarna zo leeg mogelijk te houden voor de bezichtigingen (we hebben 2 kinderen, dat helpt niet). Ook hebben we heel wat tijd en energie in het poetsen gestoken, het was lang geleden dat ons huis zo schoon is geweest :D

Maar het is het dus allemaal waard geweest.
En nu zijn we alvast begonnen met opruimen, zodat we straks minder in te pakken hebben. Het kan maar gedaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Achter de schermen na de biedtermijn
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Woohooo

Smilie, James Smilie

Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:44:
Achter de schermen na de biedtermijn

***members only***
Vraag die mensen van je hoogste bod zelf om (schriftelijk) uitleg om wat meer duidelijkheid te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Chaki
Jij bent uiteindelijk degene die beslist, de makelaar werkt voor jou en niet andersom.
Als je er principieel op tegen bent om het eindbod te wijzigen na biedingstermijn dan sta je dat dus niet toe, dat is een beetje hoe principieel zijn werkt :) Anders is het eerder een gevalletje: "principes zijn te koop". Dit verder zonder waardeoordeel, 5k is een hoop geld maar is (iets meer) gemoedsrust ook wat waard?

Het is je uiteindelijk om zo hoge mogelijk zekerheid vs. zo hoog mogelijke opbrengst te doen, persoonlijk zou ik voor Nr. 2 gaan, helemaal als je aangeeft principieel te (willen) zijn. Maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:36
Bieden op inschrijving is natuurlijk ook geen garantie dat 'de hoogste wint'.
Ook over dat bod kun je verder onderhandelen, zij het het bedrag dan wel de gestelde voorwaarden.
Als ze het kunnen toelichten of verlagen zou ik daar inderdaad voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:44:
Hij heeft hun financieel adviseur (aan de overkant) gesproken en alles is dik in orde:
Dit kan echt niet. Wanneer zijn die biedingen binnengekomen?
Het zou mij niks verbazen dat makelaar bijvoorbeeld voor deze mensen weer hun huis mogen verkopen als ze het winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
Kurios schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]

Het zou mij niks verbazen dat makelaar bijvoorbeeld voor deze mensen weer hun huis mogen verkopen als ze het winnen.
Hoezo kan dat niet? Hoe denk jij dat aankoopmakelaars werken dan? Dat is gewoon handjeklap. Hoe komen ze anders achter het EXACTE winnende bedrag wat je als eventueel koper zou moeten bieden om het huis te kopen?

Wij hebben het al 4 van de 5 keren meegemaakt dat bovenstaande gebeurd. Dat is echt niet iets unieks ofzo.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@CryptoNL inderdaad, een vriendin van mij had het nu ook aan de stok met de makelaar omdat die een blijkbaar zelf een beeld had wat ze wilde vragen. Vraagprijs 475, vriendin wilde 520 als winnend bod. Er kwam eerst een bod van 500 binnen, dat accepteerde ze niet, makelaar vond het onverstandig maar de bieder trok het ook terug en had schijnbaar iets anders gevonden.

Twee weken later weer een bod van 500, dat accepteerde ze weer niet, ging de makelaar tegen haar moeilijk doen dat ze het echt zou moeten nemen, "het staat al zo lang te koop" enzovoort. Toch poot stijf gehouden en gezegd 'bied maar 515 terug'. Ze zag later in de oudere berichten in de doorgestuurde mailwisseling dat de makelaar eerst positief op de 500 had gereageerd en dus terugkrabbelde en met 515 kwam. De bieder vond dat er 'spelletjes gespeeld werden' en wilde maar tot 505 verhogen 'en geen cent meer', dat heeft ze vanwege nog wat bijkomende factoren toen maar geaccepteerd.

Het leek er sterk op dat 500 het 'suggestiebod' was wat de makelaar dus communiceerde, er vanuit gaande dat dat wel geaccepteerd zou worden door die vriendin. Net als met mijn ervaring eerder in dit topic was dit wel een wijze les om voortaan van te voren een strategie af te kaarten met de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:25:
[...]

Hoezo kan dat niet? Hoe denk jij dat aankoopmakelaars werken dan? Dat is gewoon handjeklap. Hoe komen ze anders achter het EXACTE winnende bedrag wat je als eventueel koper zou moeten bieden om het huis te kopen?

Wij hebben het al 4 van de 5 keren meegemaakt dat bovenstaande gebeurd. Dat is echt niet iets unieks ofzo.
Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen aankoopmakelaars bij betrokken. Biedingen kwamen realtime bij mij binnen. Laatste bod 5 voor 12 was lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dutchgio schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:17:
Bieden op inschrijving is natuurlijk ook geen garantie dat 'de hoogste wint'.
Ook over dat bod kun je verder onderhandelen, zij het het bedrag dan wel de gestelde voorwaarden.
Als ze het kunnen toelichten of verlagen zou ik daar inderdaad voor gaan.
Ze verlagen het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koekfabriek schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:59:
@Chaki
Jij bent uiteindelijk degene die beslist, de makelaar werkt voor jou en niet andersom.
Als je er principieel op tegen bent om het eindbod te wijzigen na biedingstermijn dan sta je dat dus niet toe, dat is een beetje hoe principieel zijn werkt :) Anders is het eerder een gevalletje: "principes zijn te koop". Dit verder zonder waardeoordeel, 5k is een hoop geld maar is (iets meer) gemoedsrust ook wat waard?

Het is je uiteindelijk om zo hoge mogelijk zekerheid vs. zo hoog mogelijke opbrengst te doen, persoonlijk zou ik voor Nr. 2 gaan, helemaal als je aangeeft principieel te (willen) zijn. Maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:58

Mickey77

Allround ICT-er

@Chaki Ik begrijp je dubbele gevoel, maar ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:25:
[...]

Je begreep me niet. Ik weet ook wel dat het gebeurt, maar het mag niet volgens hun NVM standaarden.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Inmiddels ben je alweer een dag verder, maar ik denk dat je er niet te rechtlijnig in moet zitten. Mensen doen een bod op je huis en vervolgens mogen ze dat bod op jullie verzoek best nader duiden. Dat vind ik wat anders dan de nr 2 bellen en zeggen dat ze er nog 10k bovenop mogen gooien, of de nr1 bellen en zeggen dat ze moeten afzien van het voorbehoud.
Er is nu gebeld met de nr 1 met de vraag of het voorbehoud wel bedoeld was voor de volledige koopsom. Blijkbaar dus niet. Zij blij, jij blij. Is toch prima?
Even los van dat ik het risico tussen de 2 financiële voorbehouden klein vindt. Iemand die 35K eigen geld heeft, heeft misschien wel meer moeite de financiering rond te krijgen dan iemand die het voorbehoud voor de hele koopsom wil laten gelden. Die wil misschien gewoon meer eigen geld achter de hand houden. Dat zegt dus op zichzelf niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Toke_gt maar het ging toch ook om de taxatiewaarde en of het dan wel ging lukken? Die met meer eigen geld heeft dat probleem niet.

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 10-09-2025 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
Members only:

• Toke_gt
The Third Man schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:04:
@Toke_gt maar het ging toch ook om de taxatiewaarde en of het dan wel ging lukken? Die met meer eigen geld heeft dat probleem niet.
Mijn punt is meer dat je dat niet weet. Je weet niet wat iemand beweegt om voorbehoud voor volledige of gedeeltelijke koopsom te vragen. Het is geen garantie dat de financiële situatie gunstiger is, al lijkt dat wel zo. Een gesprekje, inkijkje via de makelaar naar die beweegredenen vind ik daarom dus helemaal niet gek, op basis daarvan kun je een betere beoordeling van het bod maken.

• Toke_gt
Huh, iemand biedt zonder financieel voorbehoud en als verkoper vraag je om een verklaring van een financieel adviseur? Je bedoelt voor het tekenen van een koopcontract? Is dat gebruikelijk tegenwoordig?

• nooberke
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:53:
[...]

Huh, iemand biedt zonder financieel voorbehoud en als verkoper vraag je om een verklaring van een financieel adviseur? Je bedoelt voor het tekenen van een koopcontract? Is dat gebruikelijk tegenwoordig?
Overdracht gaat pas in 2026 zijn, het is dan wel fijn om zekerheid te hebben dat mensen het daadwerkelijk kunnen betalen aangezien er wel een hypotheek nodig is.

Waarschijnlijk is dat niet gebruikelijk, maar in combinatie met een overdracht ver weg bied het wat extra gemoedsrust. Die 10% wanneer het misloopt klinkt leuk, maar het levert vooral heel veel gezeik op.
Members only:

• Toke_gt
nooberke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:00:
[...]

Overdracht gaat pas in 2026 zijn, het is dan wel fijn om zekerheid te hebben dat mensen het daadwerkelijk kunnen betalen aangezien er wel een hypotheek nodig is.

Waarschijnlijk is dat niet gebruikelijk, maar in combinatie met een overdracht ver weg bied het wat extra gemoedsrust. Die 10% wanneer het misloopt klinkt leuk, maar het levert vooral heel veel gezeik op.

***members only***
Maar als je een bankgarantie/borgsom van 10% vraagt is dat over het algemeen toch ook een flinke indicatie dat het financieel haalbaar is. Als een bank niet zeker is, verlenen ze die garantie niet. Lijkt me meer zekerheid geven dan een verklaring.
Op zich snap ik je wel hoor, maar voor mij is het nieuw dat een verkoper om zo’n verklaring vraagt.

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:25:
[...]
Even los van dat ik het risico tussen de 2 financiële voorbehouden klein vindt. Iemand die 35K eigen geld heeft, heeft misschien wel meer moeite de financiering rond te krijgen dan iemand die het voorbehoud voor de hele koopsom wil laten gelden. Die wil misschien gewoon meer eigen geld achter de hand houden. Dat zegt dus op zichzelf niet zoveel.
Het risico is dat de woning 20k lager getaxeerd wordt. Taxateurs willen wel wat stretchen, maar 20k is veel. Met een voorbehoud van 35k minder is dat in ieder geval geen reden voor afwijzing

• nooberke
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:11:
[...]

Maar als je een bankgarantie/borgsom van 10% vraagt is dat over het algemeen toch ook een flinke indicatie dat het financieel haalbaar is. Als een bank niet zeker is, verlenen ze die garantie niet. Lijkt me meer zekerheid geven dan een verklaring.
Op zich snap ik je wel hoor, maar voor mij is het nieuw dat een verkoper om zo’n verklaring vraagt.
Eerlijk? Ik had nog niet eens aan de bankgarantie/waarborgsom gedacht... Was bij mijn nieuwbouw ook geen sprake van... Waren een aantal rommelige dagen hier :+

Apart dat de makelaar dat niet als zekerheid genoemd heeft, misschien dat ik zelf al iets te veel de nadruk legde op die verklaring... Ach, het kan verder weinig kwijt en zo'n verklaring stelt niks voor als ze hun zaken op orde hebben

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:49:
[...]

Eerlijk? Ik had nog niet eens aan de bankgarantie/waarborgsom gedacht... Was bij mijn nieuwbouw ook geen sprake van... Waren een aantal rommelige dagen hier :+

Apart dat de makelaar dat niet als zekerheid genoemd heeft, misschien dat ik zelf al iets te veel de nadruk legde op die verklaring... Ach, het kan verder weinig kwijt en zo'n verklaring stelt niks voor als ze hun zaken op orde hebben
Ik denk dat het een reactie op mijn post was: bankgarantie/10% waarborgsom is (zowat) standaard in een voorlopig koopcontract

• Toke_gt
Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat het een reactie op mijn post was: bankgarantie/10% waarborgsom is (zowat) standaard in een voorlopig koopcontract
Nee, ik reageerde op @nooberke die aangaf dat hij/zij de beste bieder om een financieringsverklaring had gevraagd, omdat deze zonder financiële voorwaarden had geboden. Dat vond ik verrassend. Omdat, wat je zegt, de bankgarantie/waarborgsom vrijwel standaard in elke koopcontract zit en binnen twee weken bij de notaris moet worden afgegeven.

Bij jou ging het me om het ‘kleine’ verschil tussen -35k of hele koopsom als financieel voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:49:
[...]

Mijn punt is meer dat je dat niet weet. Je weet niet wat iemand beweegt om voorbehoud voor volledige of gedeeltelijke koopsom te vragen. Het is geen garantie dat de financiële situatie gunstiger is, al lijkt dat wel zo. Een gesprekje, inkijkje via de makelaar naar die beweegredenen vind ik daarom dus helemaal niet gek, op basis daarvan kun je een betere beoordeling van het bod maken.
Iedereen die een bod uitbracht had een hypotheekverklaring, met daarin de maximale hypotheek. Dat is standaard in Move

• Chaki
  • Niet online
@Toke_gt
Mijn financieel adviseerde: lager voorbehoud. Hij verkocht zijn huis ook voor 10k minder met een lager voorbehoud. En bij mijn laatste 2 woningen had ik ook niet het hoogste bod, wel een heel laag voorbehoud
Advies op Tweakers is gratis. Goedkoop kan duurkoop zijn 🤣

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:31
zo ver weg is 2026 inmiddels ook niet meer..

• Toke_gt
Chaki schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:13:
@Toke_gt
Mijn financieel adviseerde: lager voorbehoud. Hij verkocht zijn huis ook voor 10k minder met een lager voorbehoud. En bij mijn laatste 2 woningen had ik ook niet het hoogste bod, wel een heel laag voorbehoud
Advies op Tweakers is gratis. Goedkoop kan duurkoop zijn 🤣
Maar in die zin toch juist goed om te bellen met de hoogste bieders om hun voorbehoud te checken? Daar ging het me eigenlijk om, het hoogste bod hoeft zeker niet het beste bod te zijn.

• StefanKelevra
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:23
Netjes hoor! Bij ons loopt ook deze week de deadline af. Veel kijkers gehad met enkel positieve geluiden. Ik vroeg mij af hoe de timing van de biedingen bij jullie vielen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
StefanKelevra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
[...]

Netjes hoor! Bij ons loopt ook deze week de deadline af. Veel kijkers gehad met enkel positieve geluiden. Ik vroeg mij af hoe de timing van de biedingen bij jullie vielen?
Laatste bezichtigingen donderdag (totaal 13)
Einde biedtermijn dinsdag 12:00
Bod 1 op zaterdag
Bod 2 en 3 op maandag
Bod 4 dinsdag 11:51

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
StefanKelevra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:34:
[...]

Vorige week dinsdag en woensdag bezichtigen, deadline gisterenmiddag

Eerste bod direct bij bezichtiging, deze is dinsdag ook door deze partij in move gezet

2x zondag
6x dinsdag waarvan drie in 't laatste uur

Wat invloed kan hebben, maar één aankoopmakelaar betrokken hier, dat bod kwam vier minuten voor de deadline

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Interessant om te zien hoe hier nu zelfs een bod zonder voorbehoud, als risico gezien wordt en gevraagd om (nog) meer zekerheid.

PSN: Flix20-NL

• nooberke
Flix20 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:45:
Interessant om te zien hoe hier nu zelfs een bod zonder voorbehoud, als risico gezien wordt en gevraagd om (nog) meer zekerheid.
Sommige mensen zien overal risico's en waarderen een stukje extra zekerheid, voor de koper is het weinig moeite...die zijn meestal al in contact met een adviseur en mij als koper geeft het wat extra gemoedsrust...Zeker in combinatie met de overdrachtsdatum ver vooruit.

Vrij risicomijdend van nature en dit is goed voor mijn gemoedsrust ;) , had eerlijk gezegd ook niet zo stil gestaan bij de bankgarantie/waarborgsom.

Bevestiging is inmiddels overigens binnen ;)
Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.