Wij hebben vorige maand onze woning verkocht.
Het liefst hadden we onze woning in september te koop gezet, maar omdat we begin oktober de sleutel van onze nieuwe huis krijgen konden we niet zolang wachten. Dus werd het half augustus, met de hoop dat regio Zuid (inclusief expats) dan al grotendeels terug was van vakantie.
We wonen in een dorp vlakbij Eindhoven, waarbij in onze wijk de afgelopen 2 jaar zo ongeveer alles is verkocht aan expats (ASML). Mede omdat de huizen relatief jong zijn en daardoor instapklaar, met energieklasse A of A+.
De Funda advertentie werd veel bekeken en veel opgeslagen, maar de 2 kijkdagen zaten niet helemaal vol met 16 bezichtigingen. Waarvan er nog 4 werden afgemeld, dus uiteindelijk hadden we 12 bezichtigingen. Dat was wel een verschil met de verkochte huizen in onze wijk de voorgaande 2 jaren, die kijkdagen zaten helemaal vol (ik ken de 2 meest gebruikte makelaars en heb veel van de verkopers even gesproken, omdat we zelf ook wilden verhuizen). We hadden van verschillende makelaars al begrepen dat de vraag nog steeds hoog is, maar dat het bij huizen boven de 5 ton momenteel iets rustiger is. Dat bleek ook bij ons het geval te zijn, onze vraagprijs was € 515.000,-.
Gelukkig ging dit bij ons nieuwe huis ook op, mede daardoor hebben we het kunnen kopen
In ons geval kregen we bericht van de makelaar na het verlopen van de biedingstermijn, een telefoontje en daarna een mail met daarin de biedingen. Ik had er vertrouwen in, maar toch is zo'n moment altijd spannend! We bleken 6 biedingen te hebben ontvangen, wat prima was gezien het aantal bezichtigingen. Er was 1 persoon die iets onder de vraagprijs bood, 1 die een 5% overbood, 3 die een 10% overboden en 1 die maar liefst 16% overbood (zonder enige voorbehoud)
Niet geheel toevallig betrof dit laatste bod een bod van expats die allebei bij ASML werken. Dat lijkt de tactiek te zijn van de aankoopmakelaar die ASML'ers veel gebruiken (het is bijna altijd dezelfde vrouw die met ze mee komt), als ze het huis echt graag willen hebben dan wordt een 15% overboden. Dit was namelijk redelijk standaard bij de huizen die het afgelopen jaar verkocht waren in onze wijk.
Ik durfde hier echter niet vanuit te gaan bij onze eigen huis, vanwege de timing en vanwege de hogere vraagprijs (ons huis heeft meer vierkante meters dan de recent verkochte huizen in de wijk). Ik ging uit van een 10% overbieden, wat realistisch bleek te zijn. En waar we ook echt tevreden mee zouden zijn geweest. Maar gelukkig voor ons wilde 1 stel ons huis dus heel erg graag en horen we nu ook bij degenen die een megabod hebben gekregen. Aangezien er genoeg gedaan dient te worden in ons nieuwe huis is dat extra geld ook heel welkom.
Enerzijds vind ik het een beetje jammer dat onze wijk 'overgenomen' wordt door expats, anderzijds zijn het over het algemeen prima mensen waar je gezellig mee kunt kletsen. Mits je de Engelse taal beheerst.
En wij verhuizen naar een andere wijk, dus zo bezien is het voor ons ook geen probleem.
Verder is het erg prettig dat de kopers flexibel zijn en snel kunnen verhuizen, waardoor we begin november de sleuteloverdracht hebben. Zoals we het vooraf graag wilden.
Dus ik heb een hele positieve ervaring met het verkopen van ons huis! Het is best wel wat werk om het huis zo leeg en onpersoonlijk mogelijk te maken voor de foto's en om het daarna zo leeg mogelijk te houden voor de bezichtigingen (we hebben 2 kinderen, dat helpt niet). Ook hebben we heel wat tijd en energie in het poetsen gestoken, het was lang geleden dat ons huis zo schoon is geweest
Maar het is het dus allemaal waard geweest.
En nu zijn we alvast begonnen met opruimen, zodat we straks minder in te pakken hebben. Het kan maar gedaan zijn.