Getekend VOORLOPIG koopcontractstin00 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:32:
[...]
Klopt de deadlines zijn gewoon mondelinge afspraken, kan je 0 rechten aan ontlenen. Het zijn allemaal verzonnen verkoopstrategieën.
Het enige dat juridisch stand houdt is een getekend, definitief koopcontract. Vervolgens heeft alleen de koper nog bedenktijd trouwens, een verkoper zit er na het tekenen direct aan vast.
Zo heet het nou eenmaal..TvanW schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:07:
[...]
Er is niets voorlopig aan een koopcontract.
[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2025 21:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Als ik geen hypotheek krijg conform voorbehoud van financiering komt er geen definitief contractTvanW schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:07:
[...]
Er is niets voorlopig aan een koopcontract.
Nee, je hebt het recht het contract zonder kosten te ontbinden. Een contract wordt er niet wel of niet definitief door als er ontbindende voorwaarden zijn.Chaki schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:54:
[...]
Als ik geen hypotheek krijg conform voorbehoud van financiering komt er geen definitief contract
Nee hoor, in het contract staat nergens dat het voorlopig is.
In het contract staan eventueel wel ontbindende voorwaarden waarmee je het koopcontract kan ontbinden.
Dat zeg ik ook niet.TvanW schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:00:
[...]
Nee hoor, in het contract staat nergens dat het voorlopig is.
Klopt, net zoals makelaars, verkopers, kopers en notarissen
Ter lering (voor jou) en vermaak (de rest)
https://bieb.knab.nl/hypo...s-het-en-wie-stelt-het-opBest gek dat we zo’n belangrijk document als de koopovereenkomst een “voorlopig koopcontract” noemen. Het woord voorlopig laat je denken dat je er makkelijk van af kunt zien. Maar zo is het niet. In het koopcontract leg je alle afspraken vast die de koper en verkoper hebben gemaakt rondom de koop van een woning. Denk aan de koopprijs en de datum van de overdracht van de woning.
[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 08:07 ]
NatuurlijkSport_Life schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:05:
[...]
Klopt, net zoals makelaars, verkopers, kopers en notarissen
Je ontbindt in dat geval het voorlopige koopcontract (mits er voorbehouden in staan) en tekent niet het koopcontract op moment van overdracht.The Third Man schreef op zondag 14 september 2025 @ 05:33:
[...]
Nee, je hebt het recht het contract zonder kosten te ontbinden. Een contract wordt er niet wel of niet definitief door als er ontbindende voorwaarden zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 08:20 ]
@TvanW zei: "er is niets voorlopig aan een koopcontract"The Third Man schreef op zondag 14 september 2025 @ 05:33:
[...]
Nee, je hebt het recht het contract zonder kosten te ontbinden. Een contract wordt er niet wel of niet definitief door als er ontbindende voorwaarden zijn.
Dat lees ik als: voorlopig wordt automatisch definitief
1. Koper heeft nog 3 dagen bedenktijd
2. Kosten of niet: voor de verkoper is er bij ontbindende voorwaarden geen garantie dat er een definitief koopcontract komt
Voor het verkrijgen van een hypotheek voor mijn nieuwe woning maakt verkocht / onder voorbehoud ook verschil uit
Bij het verkopen van het huis van mijn vader heb ik anders een uur na de deadline, op advies van de makelaar, besloten dat de hoogst biedende het huis kreeg.Koldur schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:19:
Maar die deadline is juist het hele punt, het is geen deadline en daar hebben jullie het over. Deadlines zijn wassen neuzen bij het bieden op huizen.
Dit bod was overigens een fractie onder vraagprijs, het eennahoogste bod kwam kort voor de deadline als laatste binnen, was slechts €1000 minder en opmerkelijk genoeg 10k lager dan hun eerdere bod, maar wel zonder bouwkeuring. Dit verlaagde bod was ook nadat deze bieders een hypotheekadviseur hadden gesproken.
Uiteindelijk advies makelaar gevolgd om te gaan voor de hoogste bieder, want "zo'n bouwkundige keuring gaat meestal wel goed daar moet je je niet door laten afschrikken" en dat klopte ook. Huis is begin dit jaar overgedragen.
Ik heb overigens nooit deze biedingen in move gezien, ook achteraf niet, het ging allemaal via whatsapp en kreeg ik van makelaar. In move staat nu nog steeds alleen maar een eerder en lager bod van de uiteindelijke kopers.
De notaris had ook weer een eigen systeem dus ik heb twee keer alle gegevens moeten invullen en documenten moeten uploaden.
Het zou wel een stuk beter zijn als er gewoon 1 systeem door iedereen gebruikt zou worden dat ook gewoon wettelijk verplicht en met transparant biedlogboek zou zijn.
edit
[ Voor 99% gewijzigd door Ragnar9999 op 14-09-2025 11:17 ]
Documenten, documenten, documenten ... teruggaand tot jaar nul: laatste adres in België in 1982 🤔wlmpie schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:50:
[...]
Bij het verkopen van het huis van mijn vader heb ik anders een uur na de deadline, op advies van de makelaar, besloten dat de hoogst biedende het huis kreeg.
Dit bod was overigens een fractie onder vraagprijs, het eennahoogste bod kwam kort voor de deadline als laatste binnen, was slechts €1000 minder en opmerkelijk genoeg 10k lager dan hun eerdere bod, maar wel zonder bouwkeuring. Dit verlaagde bod was ook nadat deze bieders een hypotheekadviseur hadden gesproken.
Uiteindelijk advies makelaar gevolgd om te gaan voor de hoogste bieder, want "zo'n bouwkundige keuring gaat meestal wel goed daar moet je je niet door laten afschrikken" en dat klopte ook. Huis is begin dit jaar overgedragen.
Ik heb overigens nooit deze biedingen in move gezien, ook achteraf niet, het ging allemaal via whatsapp en kreeg ik van makelaar. In move staat nu nog steeds alleen maar een eerder en lager bod van de uiteindelijke kopers.
De notaris had ook weer een eigen systeem dus ik heb twee keer alle gegevens moeten invullen en documenten moeten uploaden.
Het zou wel een stuk beter zijn als er gewoon 1 systeem door iedereen gebruikt zou worden dat ook gewoon wettelijk verplicht en met transparant biedlogboek zou zijn.
Jij mag van geluk spreken: alleen verkoop. Hier verkoop + aankoop volgende ... Bank vraagt hoogte restschuld hypotheek bij diezelfde bank ...
Move kent 3 biedsystemen. Met biedingstermijn heb je "regulier bieden". Dan krijg je de biedingen realtime te zien. "Per inschrijving" niet. Makelaar ook niet (in theorie). Waarom dat verschil? Geen idee!
Precies - daarom heet het ook voorlopig koopcontract, maar dat lijkt er bij sommige niet helemaal in te gaanChaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:09:
[...]
@TvanW zei: "er is niets voorlopig aan een koopcontract"
Dat lees ik als: voorlopig wordt automatisch definitief
1. Koper heeft nog 3 dagen bedenktijd
2. Kosten of niet: voor de verkoper is er bij ontbindende voorwaarden geen garantie dat er een definitief koopcontract komt
Voor het verkrijgen van een hypotheek voor mijn nieuwe woning maakt verkocht / onder voorbehoud ook verschil uit
Op het moment dat je bij de overdracht het koopcontract tekent zal de notaris alles ook verwerken in het kadaster (indien koper alles heeft betaald en verkoper de sleutel overdraagt).
Simpel as that
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2025 12:03 ]
Bij de overdracht teken je de akte van levering en eventueel de hypotheekakte bij de notaris.Sport_Life schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:00:
[...]
Op het moment dat je bij de overdracht het koopcontract tekent zal de notaris alles ook verwerken in het kadaster (indien koper alles heeft betaald en verkoper de sleutel overdraagt).
Simpel as that.
B.t.w. ook simpel
TvanW schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:17:
[...]
Bij de overdracht teken je de akte van levering en eventueel de hypotheekakte bij de notaris.
B.t.w. ook simpel
Elke makelaar wil zo goed mogelijk verkopen, die gaan echt niet klokslag 12u de verkoper dwingen om uiterlijk 12:10 het winnende bod kenbaar te maken. Sowieso (zoals al meermaals is gezegd), doet een belletje niets, mondeling en zelfs een mail o.i.d. is niet bindend bij de aan-/verkoop van een huis. Koopcontract moet dan getekend zijn.JaMaaT schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:48:
[...]
Ja dat zijn jouw ervaringen. Zoals aangegeven zijn dat niet mijn ervaringen. Niet bij de laatste 7 biedingen. Ook omdat ze laten zichtbaar zijn in het biedlogboek.
Wellicht is het ook regio gebonden
Een koopcontract gaat meestal wel een dag overheen. Als er dan een bod komt met betere voorwaarden/bod of iets in die richting, kun je gewoon dat accepteren. Als verkoper ga je echt voor het beste wat jij vindt, interesseert je uiteindelijk niet. Is hier ook eigenlijk al door de naysayers bevestigd (als het bod inderdaad echt te goed is, doe ik het wel), maar toch ertegenin gaan.
De spelletjes die makelaars/verkopers spelen zijn best vervelend en jammer dat mensen daar in trappen (door FOMO of wat dan ook) of naïef te zien dat het echt na de deadline niet meer in overweging wordt genomen.
Als het biedlogboek laat zien dat erna niet geboden is, betekent dus dat mensen er te makkelijk in trappen. Of zijn er hier stiekem makelaars die het niet zo fijn vinden dat hun model wordt ontkracht?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Bij de aankoop van het nieuwe 10 dagen.Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:16:
[...]
...
Koopcontract moet dan getekend zijn.
Een koopcontract gaat meestal wel een dag overheen.
Bij de verkoop van het huidige: minimaal een week (dinsdag bod geaccepteerd, nog geen datum voor op schrift stellen)
Dat mag! Maar jij doet alsof dit schering en inslag is. Nogmaals: waar baseer je dat op???Als er dan een bod komt met betere voorwaarden/bod of iets in die richting, kun je gewoon dat accepteren
Nu spreek je jezelf tegen: eerst zeg je dat het slim is om te wachten tot na de deadline en vervolgens zeg je dat de kans heel klein is dat je bod geaccepteerd wordt, omdat verkopers te naïef zijn om te beseffen dat ze nog een tijd kunnen wachten.Als verkoper ga je echt voor het beste wat jij vindt, interesseert je uiteindelijk niet. Is hier ook eigenlijk al door de naysayers bevestigd (als het bod inderdaad echt te goed is, doe ik het wel), maar toch ertegenin gaan.
De spelletjes die makelaars/verkopers spelen zijn best vervelend en jammer dat mensen daar in trappen (door FOMO of wat dan ook) of naïef te zien dat het echt na de deadline niet meer in overweging wordt genomen.
Als het biedlogboek laat zien dat erna niet geboden is, betekent dus dat mensen er te makkelijk in trappen. Of zijn er hier stiekem makelaars die het niet zo fijn vinden dat hun model wordt ontkracht?
Verder lees ik ook alleen tegenstrijdige berichten over de "spelletjes" van makelaars
a. Ze bellen nog een rondje na de deadline om een hoger bod te krijgen
b. Ze stimuleren de verkoper om direct een bod te accepteren
Van nature ben ik niet paranoïde, maar als jij de woning bezichtigd hebt, geen bod doet voor het sluiten van de biedtermijn, maar een dag later 50k meer biedt zonder voorbehoud, wil ik weten wat daar achter zit ...
Beroepsmisvorming. Ik heb ooit een bod van 200k zonder voorbehoud van financiering op mijn huis (dat 100k waard was) geweigerd en dat terwijl het er naar uitzag dat we het niet verkocht kregen. Je wil toch geen misbruik maken van iemands geestelijke toestand?
Lezen is een kunst, nergens schrijf ik dat het schering en inslag is, deze hele discussie komt voort uit het feit dat ik heb geschreven dat na de deadline en bod doen een slimme keuze kan zijn. Hoeft geen week later te zijn, kan binnen een tijdsbestek van tien minuten na het verstrijken tot een paar uur erna een prima strategie zijn. Zeker als je het gevoel hebt dat er meerdere makelaars met elkaar aan het communiceren zijn.Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:13:
[...]
Bij de aankoop van het nieuwe 10 dagen.
Bij de verkoop van het huidige: minimaal een week (dinsdag bod geaccepteerd, nog geen datum voor op schrift stellen)
[...]
Dat mag! Maar jij doet alsof dit schering en inslag is. Nogmaals: waar baseer je dat op???
[...]
Nu spreek je jezelf tegen: eerst zeg je dat het slim is om te wachten tot na de deadline en vervolgens zeg je dat de kans heel klein is dat je bod geaccepteerd wordt, omdat verkopers te naïef zijn om te beseffen dat ze nog een tijd kunnen wachten.
Verder lees ik ook alleen tegenstrijdige berichten over de "spelletjes" van makelaars
a. Ze bellen nog een rondje na de deadline om een hoger bod te krijgen
b. Ze stimuleren de verkoper om direct een bod te accepteren
Van nature ben ik niet paranoïde, maar als jij de woning bezichtigd hebt, geen bod doet voor het sluiten van de biedtermijn, maar een dag later 50k meer biedt zonder voorbehoud, wil ik weten wat daar achter zit ...
Beroepsmisvorming. Ik heb ooit een bod van 200k zonder voorbehoud van financiering op mijn huis (dat 100k waard was) geweigerd en dat terwijl het er naar uitzag dat we het niet verkocht kregen. Je wil toch geen misbruik maken van iemands geestelijke toestand?
En weer komt er een sluiting van een biedtermijn aan, die bestaat helemaal niet, is een drukmiddel en/of middel om alles te concentreren zodat de makelaar er niet zoveel werk aan heeft met de kopende partij.
Prima dat jij daar niet in mee bent gegaan, dat is een keuze. Alleen de onderbouwing die je hiervoor geeft is niet goed te volgen. Als iemand 200k biedt zonder voorbehoud, betekent dat meteen dat iemand waarschijnlijk een geestelijk probleem heeft?
Die makelaars bellen voor de "deadline" met elkaar (niet in alle gevallen, maar in genoeg gevallen wel) om te kijken of er wat met potentiële kopers met hun biedingen wat te doen is om het aantrekkelijker te maken.
Dan bieden die net even voor de "deadline" met een geïnformeerd bod. Wat niet mag, maar niet te bewijzen is.
En ook op het punt dat een makelaar dat doet voorkomen naar de kopers dat een bod meteen na de "deadline" uitgekozen wordt, betekent niet dat het ook echt gebeurt. En als het al gebeurt en er een beter bod komt na een uurtje, dan is dat geaccepteerde bod nog niets waard, want geen getekend koopcontract.
Er wordt teveel gedacht vanuit allemaal kaders die er niet zijn en dat is precies waar veel makelaars op inspelen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik zou op mijn hoede zijn. Waarom niet binnen de biedtermijn? Waarom zoveel meer? Witwaspraktijken? Kom ik straks in de problemen met jouw verklaring van herkomst eigen middelen? Poco paranoia!Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:34:
[...]
...
Prima dat jij daar niet in mee bent gegaan, dat is een keuze. Alleen de onderbouwing die je hiervoor geeft is niet goed te volgen. Als iemand 200k biedt zonder voorbehoud, betekent dat meteen dat iemand waarschijnlijk een geestelijk probleem heeft?
Ik kan niet binnen 10 minuten een psychiatrische diagnose stellen, maar bij twijfel: niet doen. De gevolgen voor de koper kunnen desastreus zijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Helaas vaker gezien: koop kan niet ontbonden worden, schulden, echtscheiding etc
Een notaris heeft ook de plicht om te toetsen of iemand wilsbekwaam is. Maar ik denk dat vaker aan de orde is bij mensen met dementie die schenkingen willen doen of hun testament willen veranderen.
Anyway, als jij het slim vindt: gewoon doen!
Knap staaltje whataboutism. Wat als dat bod voor de denkbeeldige deadline (die dus niet echt bestaat) wordt gedaan, dan de k je ineens dat het geen probleem is? Staat los van de discussie.Chaki schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:22:
[...]
Ik zou op mijn hoede zijn. Waarom niet binnen de biedtermijn? Waarom zoveel meer? Witwaspraktijken? Kom ik straks in de problemen met jouw verklaring van herkomst eigen middelen? Poco paranoia!
Ik kan niet binnen 10 minuten een psychiatrische diagnose stellen, maar bij twijfel: niet doen. De gevolgen voor de koper kunnen desastreus zijn en dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Helaas vaker gezien: koop kan niet ontbonden worden, schulden, echtscheiding etc
Een notaris heeft ook de plicht om te toetsen of iemand wilsbekwaam is. Maar ik denk dat vaker aan de orde is bij mensen met dementie die schenkingen willen doen of hun testament willen veranderen.
Anyway, als jij het slim vindt: gewoon doen!
Jij hebt het altijd over je denkbeeldige deadline. Zoals ik al eerder schets is mijn ervaring helemaal niet dat deze denkbeeldig is. Wellicht naïef van mijn kant. Maar wel feitelijk bewezen door de biedlogboeken. Zoals gezegd, ik zit hier in het oosten van het land. Wellicht zijn mensen hier nog wel gewoon eerlijk.Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:31:
[...]
Knap staaltje whataboutism. Wat als dat bod voor de denkbeeldige deadline (die dus niet echt bestaat) wordt gedaan, dan de k je ineens dat het geen probleem is? Staat los van de discussie.
En ik doe daar zoals eerder gezegd graag aan mee. Ik vind het helemaal geen vieze spelletjes. Hier doen de mensen er allemaal aan mee. De vieze spelletjes zijn om na dat iedereen de kans heeft gehad dan buiten de reguliere procedure om een bod gaan indienen. Dat vind ik veel meer getuigen van FOMO, als je het huis wil hebben kun je toch normaal bieden?
Hij is echt denkbeeldig, als je dat niet kan begrijpen (bedoel ik absoluut niet slecht), dan ben je daar echt wat naïef in.JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:43:
[...]
Jij hebt het altijd over je denkbeeldige deadline. Zoals ik al eerder schets is mijn ervaring helemaal niet dat deze denkbeeldig is. Wellicht naïef van mijn kant. Maar wel feitelijk bewezen door de biedlogboeken. Zoals gezegd, ik zit hier in het oosten van het land. Wellicht zijn mensen hier nog wel gewoon eerlijk.
En ik doe daar zoals eerder gezegd graag aan mee. Ik vind het helemaal geen vieze spelletjes. Hier doen de mensen er allemaal aan mee. De vieze spelletjes zijn om na dat iedereen de kans heeft gehad dan buiten de reguliere procedure om een bod gaan indienen. Dat vind ik veel meer getuigen van FOMO, als je het huis wil hebben kun je toch normaal bieden?
Ik heb van twee mensen om mij heen al concreet gehoord dat er een half uur voor het sluiten van de denkbeeldige deadline (nogmaals, dit is echt een feit, je kunt gewoon een officieel bod uitbrengen daarna) contact is geweest tussen een aantal makelaars, die bieden dan vlak voor de denkbeeldige deadline ineens een vrij scherp bod die net wat hoger is en zullen vaan ook door de verkoopmakelaar met wat overtuigende argumenten naar geleid worden.
Dat is ook vaak een reden, waarom bij het aankopen van een huis, een aankoopmakelaar helaas vaak loont. Je kansen zijn daardoor (terwijl dit officieel niet mag) groter en je bespaart vaak op het bieden omdat je niet te hoog gaat zitten door informatie vanuit de aankoopmakelaar. Dit is natuurlijk alleen in het geval van veel animo bij een woning.
Maar ook dat wordt vaak overdreven (zeker bij de prijsklasses die was hoger liggen). Vriend van mij heeft zijn huis verkocht met een 50K overbieding, was maar een bod. De kopers hadden het gevoel dat er meer biedingen waren. Het is gewoon een vieze markt wat dat betreft. Vals spel is vaak niet te bewijzen, zeker niet als het via telefoongesprekken gaat tussen makelaars.
Ja zoals gezegd. Dat gebeurt hier niet. Ruim 70k overboden op ons eigen huis. 11 bezichtiging en 8 biedingen...
Hangt ook van de makelaar af. Toen ik mijn huis verkocht in Den Haag was de verkoopmakelaar ook vrij eerlijk naar kijkers/makelaars. Tegelijkertijd heb ik bij (aankoop)bezichtigingen in dezelfde stad ook meegemaakt dat een verkoopmakelaar zelfs een keuken waarvan het keukenkastje los hing nog verkocht als net geplaatst. Dat zal elders ongeveer hetzelfde werken.JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
Ja zoals gezegd. Dat gebeurt hier niet. Ruim 70k overboden op ons eigen huis. 11 bezichtiging en 8 biedingen...
Vraagprijs en taxatiewaarde 100k, 10 bezichtigingen, 1 bod 80k onder voorbehoud van financiering en bouwtechnische keuring. Jij 200k zonder voorbehoud. Daar wil ik toch het fijne van weten!Koldur schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:31:
[...]
Knap staaltje whataboutism. Wat als dat bod voor de denkbeeldige deadline (die dus niet echt bestaat) wordt gedaan, dan de k je ineens dat het geen probleem is? Staat los van de discussie.
Maar na de deadline??? Ik kan geen reden bedenken waarom je zou wachten, zelfs niet tot 11:59. Je weet dat jouw bod het hoogste is. Alsof de makelaar de ander gaat bellen met de mededeling: als het met een 2 begint en je voorbehoud laat varen, maak je kans???
Wat ik me overigens niet kan herinneren: hoe weet jij wat het hoogste bod was voor de deadline?
Maar hierover zijn we het eens: juridisch gezien is een mondelinge overeenkomst geen overeenkomst. Als mijn nichtje uit Amerika dadelijk belt .... Maar als jij eerst geen bod uitbracht en er nu 100k bovenop gooit, zie ik rode vlaggen. Zoals ik al zei: paranoia en beroepsmisvorming
n=1JaMaaT schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:36:
Het komt overal voor, maar niet altijd.
Hallo iedereen,
Ik heb de afgelopen tijd een beetje meegelezen omdat ons huis sinds vorige week woensdag in de verkoop is gegaan. Het gaat om een appartement met 2 slaapkamers in een gewilde buurt van een grote stad (randstad). Staat online voor 4 ton.
Hij is nu meer dan 3200 keer bekeken en 91x bewaard. Kun je hieruit eigenlijk wel iets opmaken? Tot nu toe hebben we 7 bezichtigingen gehad (op donderdag en vrijdag vorige week) en deze week komen er nog 4 kijken. Ik ben benieuwd of er een bod uit gaat komen!
Wat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten
.
Ik heb de afgelopen tijd een beetje meegelezen omdat ons huis sinds vorige week woensdag in de verkoop is gegaan. Het gaat om een appartement met 2 slaapkamers in een gewilde buurt van een grote stad (randstad). Staat online voor 4 ton.
Hij is nu meer dan 3200 keer bekeken en 91x bewaard. Kun je hieruit eigenlijk wel iets opmaken? Tot nu toe hebben we 7 bezichtigingen gehad (op donderdag en vrijdag vorige week) en deze week komen er nog 4 kijken. Ik ben benieuwd of er een bod uit gaat komen!
Wat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten
Die raak je wel kwijttweekgeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Hallo iedereen,
Dit is heel lastig aan elkaar te relateren. Je kan in de verte wel iets eraan zien over hoe interessant de woning gevonden wordt, maar gegeven jouw kenmerken hierboven en eigen ervaring verwacht ik wel dat er één of meer biedingen uit zouden moeten komen. Wel vind ik het aantal bezichtigingen relatief laag voor deze periode. Iedereen is terug van vakantie. Middenin de vakantie had ik al 25 kijkers incl. inloopmiddag met 3 dagen op Funda. Kan ook te maken hebben met dat het aanbod na de vakantie ook explosief gestegen is. Iedereen verkoopt vóór of net ná de vakantieperiode. Ik zie ineens een heleboel meer oranje rondjes op Funda in onze buurt.Hij is nu meer dan 3200 keer bekeken en 91x bewaard. Kun je hieruit eigenlijk wel iets opmaken? Tot nu toe hebben we 7 bezichtigingen gehad (op donderdag en vrijdag vorige week) en deze week komen er nog 4 kijken. Ik ben benieuwd of er een bod uit gaat komen!
Markt loopt zeker door. Overbieden is voor de courante huizen nog altijd de norm (regio randstad). Is ook absoluut een mooi moment om te verhuizen nu denk ik met de discussie over al dan niet afschaffen HRA en de verkiezingen voor de deurWat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten.
Woon in het oosten van het land. Hier krijg je in de buurt ook niets zonder (flink) over te biedenwarzaw schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:17:
[...]
Die raak je wel kwijt.
[...]
Dit is heel lastig aan elkaar te relateren. Je kan in de verte wel iets eraan zien over hoe interessant de woning gevonden wordt, maar gegeven jouw kenmerken hierboven en eigen ervaring verwacht ik wel dat er één of meer biedingen uit zouden moeten komen. Wel vind ik het aantal bezichtigingen relatief laag voor deze periode. Iedereen is terug van vakantie. Middenin de vakantie had ik al 25 kijkers incl. inloopmiddag met 3 dagen op Funda. Kan ook te maken hebben met dat het aanbod na de vakantie ook explosief gestegen is. Iedereen verkoopt vóór of net ná de vakantieperiode. Ik zie ineens een heleboel meer oranje rondjes op Funda in onze buurt.
[...]
Markt loopt zeker door. Overbieden is voor de courante huizen nog altijd de norm (regio randstad). Is ook absoluut een mooi moment om te verhuizen nu denk ik met de discussie over al dan niet afschaffen HRA en de verkiezingen voor de deur.
Daaruit maak ik op dat het zeer populair istweekgeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Hallo iedereen,
Wat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten.
Hier 4000 keer bekeken, 142 keer bewaard (na 2 weken)
13 bezichtigingen, 4 x bod, overbieden ca 10%
Als het een gewilde buurt is, verwacht ik een beter resultaat
Mijn troef was: turnkey
Overbieden ligt er natuurlijk aan of de vraagprijs hoog/laag is. Hier redelijke vraagprijs volgens Huispedia
Maar wat zijn courante huizen? Zijn dat woningen van 400.000 - 800.000 regio Randstad? En huizen daarboven, wordt daar in dezelfde regio de vraagprijs geboden of zelfs onderboden?warzaw schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:17:
Markt loopt zeker door. Overbieden is voor de courante huizen nog altijd de norm (regio randstad). Is ook absoluut een mooi moment om te verhuizen nu denk ik met de discussie over al dan niet afschaffen HRA en de verkiezingen voor de deur.
Thanks voor de reacties, dat geeft een klein beetje houvast. Voor ons is het allemaal erg nieuw! Ons huis is in principe instapklaar, aan de badkamer en toilet zou je wat kunnen doen maar is niet per se nodig.
Ik kan er gewoon echt niet bij dat mensen 4 ton of meer gaan uitgeven voor een appartement van ca 65 vierkante meter… hoewel dat volgens huispedia en de makelaar een redelijk bedrag is. Mensen zijn helemaal gek geworden…
Ik kan er gewoon echt niet bij dat mensen 4 ton of meer gaan uitgeven voor een appartement van ca 65 vierkante meter… hoewel dat volgens huispedia en de makelaar een redelijk bedrag is. Mensen zijn helemaal gek geworden…
De mensen zijn niet gek geworden...de markt is gewoon idioot...mensen moeten toch ergens wonen...en heel veel goedkoper kan je niet veel vinden waarschijnlijk....tweekgeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:01:
Thanks voor de reacties, dat geeft een klein beetje houvast. Voor ons is het allemaal erg nieuw! Ons huis is in principe instapklaar, aan de badkamer en toilet zou je wat kunnen doen maar is niet per se nodig.
Dat gevoel van "Dat is mijn huis niet waard" herken ik ook wel, tot je gaat kijken wat huizen in de buurt hebben opgeleverd en hoe weinig vergelijkbaar aanbod er is...
Voorlopig koopcontract is hier getekend!
Onze woning sinds vorige week donderdag. "slechts"1900 keer bekeken en 51x bewaard. Helaas maar 3 bezichtigingen gepland voor morgen. Heb zelf het gevoel dat de markt wat afkoelt hier in de provincie.tweekgeek schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:09:
Hallo iedereen,
Wat zijn jullie ervaringen? Loopt de markt een beetje door momenteel? Wordt er nog een beetje overboden? Ik ben zo benieuwd wat we kunnen verwachten.
Courant in de zin van geen achterstallig /groot onderhoud en tot 1.5m.Denman schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:46:
[...]
Maar wat zijn courante huizen? Zijn dat woningen van 400.000 - 800.000 regio Randstad? En huizen daarboven, wordt daar in dezelfde regio de vraagprijs geboden of zelfs onderboden?
Er is hier recent nog een woning van 980k verkocht voor 1.2m , dus de prijs categorie zegt niet zoveel.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2025 15:51 ]
Yes correct, dat bedoelde ik. Daarnaast ook huizen die simpelweg geschikt zijn om in te leven voor een doorsnee stel/gezin. Geen al te uitzonderlijke indeling/fratsen die alleen voor een heel specifieke groep aantrekt.Sport_Life schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:21:
[...]
Courant in de zin van geen achterstallig /groot onderhoud en tot 1.5m.
Gefeliciteerd! Hier nog niks getekend, nog geen afspraak bij de notaris zelfs. Morgen al een week na accepteren bod. Alles wat je hier hoort: notarissen hebben het druk-druk-druk. Zelf ook pas na 10 dagen krabbels gezetnooberke schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:04:
[...]
De mensen zijn niet gek geworden...de markt is gewoon idioot...mensen moeten toch ergens wonen...en heel veel goedkoper kan je niet veel vinden waarschijnlijk....
Dat gevoel van "Dat is mijn huis niet waard" herken ik ook wel, tot je gaat kijken wat huizen in de buurt hebben opgeleverd en hoe weinig vergelijkbaar aanbod er is...
Voorlopig koopcontract is hier getekend!
De drie dagen bedenktermijn zijn nog niet voorbij!Chaki schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:10:
[...]
Gefeliciteerd! Hier nog niks getekend, nog geen afspraak bij de notaris zelfs. Morgen al een week na accepteren bod. Alles wat je hier hoort: notarissen hebben het druk-druk-druk. Zelf ook pas na 10 dagen krabbels gezet
Hier staat er nog geen opleverdatum vast, oftewel nog niet afhankelijk van de agenda van de notaris...Kopende partij hoefde enkel een notaris te selecteren
offtopic:
In Move zie ik welke notaris ze hebben gekozen, maar ze zijn vergeten om mij uit te nodigen 🤣
In Move zie ik welke notaris ze hebben gekozen, maar ze zijn vergeten om mij uit te nodigen 🤣
[ Voor 63% gewijzigd door Chaki op 15-09-2025 16:23 ]
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met een oplever prognose februari 2026. We denken te kunnen verhuizen 6 tot 8 weken na oplevering. We zijn nu de laatste puntjes op de i aan het zetten voor de verkoop van ons huidige huis. De foto’s zijn gemaakt, we moeten alleen nog een definitieve goedkeuring geven voor de concept verkooptekst, foto’s en brochure. We twijfelen wanneer wij onze huidige woning in de verkoop gaan zetten. We dachten zelf aan begin november, maar de makelaar geeft aan dat dit te vroeg is. De meeste hypotheekoffertes zijn maar 3 maanden geldig volgens hem. December lijkt hem ook niet handig. Begin 2026? Wat zouden jullie doen?
Verder ter info: ons nieuwbouwproject in de wijk is de allerlaatste fase. Dezelfde woningen in de fase hiervoor met dezelfde aannemer zijn binnen 9 maanden gebouwd en opgeleverd. Als ze bij ons ook zo snel gaan, komen wij uit op een oplevering in januari. Maar loopt het onverwachts uit, dan kan het natuurlijk ook maart worden.
Verder ter info: ons nieuwbouwproject in de wijk is de allerlaatste fase. Dezelfde woningen in de fase hiervoor met dezelfde aannemer zijn binnen 9 maanden gebouwd en opgeleverd. Als ze bij ons ook zo snel gaan, komen wij uit op een oplevering in januari. Maar loopt het onverwachts uit, dan kan het natuurlijk ook maart worden.
Bij ons exact dezelfde situatie. Prognose is feb 2026, mijn eigen verwachting jan 2026. Onze woning vorige week te koop gezet. Volgens onze makelaar is 6 maanden een beetje de max maar niet ongebruikelijk. Offerte is gemiddeld 6 maanden geldig, hangt natuurlijk af van de bank.Saboontje schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:20:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met een oplever prognose februari 2026. We denken te kunnen verhuizen 6 tot 8 weken na oplevering. We zijn nu de laatste puntjes op de i aan het zetten voor de verkoop van ons huidige huis. De foto’s zijn gemaakt, we moeten alleen nog een definitieve goedkeuring geven voor de concept verkooptekst, foto’s en brochure. We twijfelen wanneer wij onze huidige woning in de verkoop gaan zetten. We dachten zelf aan begin november, maar de makelaar geeft aan dat dit te vroeg is. De meeste hypotheekoffertes zijn maar 3 maanden geldig volgens hem. December lijkt hem ook niet handig. Begin 2026? Wat zouden jullie doen?
Ik weet niet welke regio je woont en wat voor prijsklasse je gaat verkopen, maar voordat de koop rond is, en je bij de notaris bent geweest ben je ook zo weer 6-8 weken verder.
We wonen in de provincie Utrecht, in een stadje 15 min rijden vanaf Utrecht (als er geen file staat). Volop openbaar vervoer beschikbaar op 5 min loopafstand. Het betreft een tussenwoning, vraagprijs tussen de 450-500. Deze woningen zijn over het algemeen binnen twee weken verkocht, al hoor ik wel hier en daar dat het aantal kijkers terugloopt. Voor onze gemoedsrust zou het fijn zijn als de woning snel wordt verkocht, maar ik wil geen belangstellenden wegjagen met een overdrachtstermijn tot maximaal half april. Tijdelijk een andere woning zoeken is voor ons echt geen optie met een gezin en huisdieren.
Bovendien is het toch wel handig om te weten wat ons huidige huis daadwerkelijk zal opbrengen. Het geeft ons wellicht iets meer wisselgeld en geeft ons de keuze om een aantal zaken toch te laten doen die wij anders zouden uitstellen.
Bovendien is het toch wel handig om te weten wat ons huidige huis daadwerkelijk zal opbrengen. Het geeft ons wellicht iets meer wisselgeld en geeft ons de keuze om een aantal zaken toch te laten doen die wij anders zouden uitstellen.
[ Voor 16% gewijzigd door Saboontje op 15-09-2025 18:24 ]
Begin november in de verkoop zetten, met oplevering half april, of eerder als je huis eerder wordt opgeleverd dan verwacht. Verkoop je aan huurders (starterswoning?) dan maken die paar maanden het niet veel uit.Saboontje schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:20:
Verkoopt het niet in november, dan ga je half januari in de herkansing. Maar dan zou ik wel uitzoeken of je het financieel kunt dragen als de overdracht pas in mei of juni plaatsvindt.
Offertes die maar drie maanden geldig zijn, lijken me niet kloppen. Meestal is dat 6 maanden. Kan ook langer, dan krijgen mensen te maken met een wat hogere rente.
Mijn hypotheekofferte is maar 4 maanden geldig en het moet wel heel uniek zijn om er 6 maanden op te wachtenSaboontje schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:19:
We wonen in de provincie Utrecht, in een stadje 15 min rijden vanaf Utrecht (als er geen file staat). Volop openbaar vervoer beschikbaar op 5 min loopafstand. Het betreft een tussenwoning, vraagprijs tussen de 450-500. Deze woningen zijn over het algemeen binnen twee weken verkocht, al hoor ik wel hier en daar dat het aantal kijkers terugloopt. Voor onze gemoedsrust zou het fijn zijn als de woning snel wordt verkocht, maar ik wil geen belangstellenden wegjagen met een overdrachtstermijn tot maximaal half april. Tijdelijk een andere woning zoeken is voor ons echt geen optie met een gezin en huisdieren.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.