PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat zal met 14 bezichtigingen waarschijnlijk helemaal goed komen!kaanmijo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:46:
[...]
Eerste bod is ondertussen binnen, 20k onder de vraagprijs. Hopelijk komen er nog een paar betere binnen.
Bij ons was het eerste bod €100k onder de vraagprijs van 450k, uiteindelijk 10 minuten voor de deadline helemaal goedgekomen met een bod dat 12% boven de vraagprijs zat. (7 biedingen uit 13 bezichtigingen)
Staat je appartement laag in de markt of zou je al tevreden zijn met de vraagprijs?
Dat is van iemand die niet serieus geinteresseerd is, maar wel de biedingen wil zien.Just-Be schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:54:
[...]
Bij ons was het eerste bod €100k onder de vraagprijs van 450k,
Zoiets hadden wij ook. Iemand die een 4-5 dagen voor verstrijken deadline 75K onder de vraagprijs bood. Ik vond dat echt niet leuk. Maar ik vraag me dan ook wel af, waarom? Wat denk je daarmee te bereiken? Want je prijst jezelf toch meteen uit de race? Wij hadden daar echt niet mee gaan onderhandelen. Niet in deze tijd. Maar misschien is het inderdaad om de informatie na het bieden te doen? Hoe dan ook. Bij ons kwam ook het beste bod minuten voor de deadline.Toke_gt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:04:
[...]
Dat is van iemand die niet serieus geinteresseerd is, maar wel de biedingen wil zien.
Dat kun je natuurlijk tientallen/honderden keren doen. Er hoeft maar één verkoper te zijn die wél toehapt (of de zenuwen niet in bedwang kan houden tot de deadline) en je bent binnen.Mid-Century schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:20:
[...]
Zoiets hadden wij ook. Iemand die een 4-5 dagen voor verstrijken deadline 75K onder de vraagprijs bood. Ik vond dat echt niet leuk. Maar ik vraag me dan ook wel af, waarom? Wat denk je daarmee te bereiken? Want je prijst jezelf toch meteen uit de race? Wij hadden daar echt niet mee gaan onderhandelen. Niet in deze tijd.
Zou je daar dan niet gewoon om kunnen vragen achteraf?Toke_gt schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:04:
[...]
Dat is van iemand die niet serieus geinteresseerd is, maar wel de biedingen wil zien.
Bijzondere manier van doen, ik kan me voorstellen dat makelaars zo'n persoon op den duur ook niet meer serieus nemen.
Het is in dit topic ook wel geadviseerd. Zou het zelf niet doen, omdat je er inderdaad ook naar kunt vragen (met kans dat je geen concreet antwoord krijgt als je zelf geen bod hebt uitgebracht), maar vooral omdat ik het niet ok vind naar de verkopers. Zie hierboven: je breng mensen in verwarring en verkoop is ook in deze markt vaak al spannend genoeg voor ze.Blauweregen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:29:
[...]
Zou je daar dan niet gewoon om kunnen vragen achteraf?
Bijzondere manier van doen, ik kan me voorstellen dat makelaars zo'n persoon op den duur ook niet meer serieus nemen.
Maar voor wie er mee te maken krijgt: zo’n bod is niet serieus en je hoeft daar dan dus ook niet serieus over na te denken of nog erger: van wakker te liggen.
Hij staat laag-ish- De vraagprijs isJust-Be schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:54:
[...]
Dat zal met 14 bezichtigingen waarschijnlijk helemaal goed komen!
Bij ons was het eerste bod €100k onder de vraagprijs van 450k, uiteindelijk 10 minuten voor de deadline helemaal goedgekomen met een bod dat 12% boven de vraagprijs zat. (7 biedingen uit 13 bezichtigingen)
Staat je appartement laag in de markt of zou je al tevreden zijn met de vraagprijs?
Dus ik ken jou helemaal niet en dan sta je ineens voor mijn deur om te vragen voor hoeveel het verkocht is? En jij denkt dat ik je dat ga vertellen?Blauweregen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 08:29:
[...]
Zou je daar dan niet gewoon om kunnen vragen achteraf?
Als er heel snel na de bezichtigingen 100k minder wordt geboden, kun je ervan uitgaan dat het iemand is die het biedlogboek wil inzien. Spannend is het als iemand 1% beneden de vraagprijs biedt, terwijl je minimaal 2% erboven verwacht. Maar ook dan: het serieuze werk komt op de laatste dagJust-Be schreef op donderdag 25 september 2025 @ 07:54:
[...]
Dat zal met 14 bezichtigingen waarschijnlijk helemaal goed komen!
Waarom niet? Uiteindelijk is die informatie ook openbaar inzichtelijk toch? Ik zou er zelf geen moeite mee hebben in ieder geval.Chaki schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:20:
[...]
Dus ik ken jou helemaal niet en dan sta je ineens voor mijn deur om te vragen voor hoeveel het verkocht is? En jij denkt dat ik je dat ga vertellen?
Een aantal maanden later via Huispedia Plus of een jaar later via Kadasterdata wel. Dan moet je daar maar op wachtenBlauweregen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:03:
[...]
Waarom niet? Uiteindelijk is die informatie ook openbaar inzichtelijk toch? Ik zou er zelf geen moeite mee hebben in ieder geval.
Alleen bieders mogen het biedlogboek inzien, dat is niet openbaar voor anderen.Blauweregen schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:03:
[...]
Waarom niet? Uiteindelijk is die informatie ook openbaar inzichtelijk toch? Ik zou er zelf geen moeite mee hebben in ieder geval.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Woning onder 350k in het oosten van het land, jaren 30 2 kapper prima onderhouden. Realistische maximale waarde volgens makelaar en ook taxatie vraagprijs + 5%
2 dagen bezichtigingen liep storm, bied procedure met allerlei briefjes met levensverhalen van mensen 7 biedingen, uiteindelijk verkocht voor vraagprijs +15%.
Ik voel me bijna bezwaard richting het jonge stel wat zich in deze markt blijkbaar genoodzaakt zag zo fors over te bieden (al waren ze ook bepaald niet de enigen)
Blij dat dit nu voorbij is
Maar je bent al verkopende partij vrij om hier wel inzicht in te geven toch? Dat is mijn punt, ik zie niet in waarom je dit 'geheim' zou willen houden. Als een ander er nog iets aan heeft, be my guest.Koldur schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:59:
[...]
Alleen bieders mogen het biedlogboek inzien, dat is niet openbaar voor anderen.
Nee? Wat dacht je van moeite doen voor iets waar jij nul aan hebt? Je moet een miljoen dingen doen rondom huis-transacties. Als er dan irmand die ik niet ken appt of belt en mij vraagt on wat extra moeite te doen voor iets waar ik niks mee ooschiet is het antwoord meestal gewoon kort: nee.Blauweregen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:52:
[...]
Maar je bent al verkopende partij vrij om hier wel inzicht in te geven toch? Dat is mijn punt, ik zie niet in waarom je dit 'geheim' zou willen houden. Als een ander er nog iets aan heeft, be my guest.
Het klinkt echt als een koopje, tweekapper met stijl uit je '30s voor minder dan 400k? Doe mij er ook maar 1! Zal wel iets met referentiekaders zijnMatrix schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:09:
Hier ook mijn woning verkocht afgelopen week, wat een ellendige ervaring is dat.
Woning onder 350k in het oosten van het land, jaren 30 2 kapper prima onderhouden. Realistische maximale waarde volgens makelaar en ook taxatie vraagprijs + 5%
2 dagen bezichtigingen liep storm, bied procedure met allerlei briefjes met levensverhalen van mensen 7 biedingen, uiteindelijk verkocht voor vraagprijs +15%.
Ik voel me bijna bezwaard richting het jonge stel wat zich in deze markt blijkbaar genoodzaakt zag zo fors over te bieden (al waren ze ook bepaald niet de enigen)
Blij dat dit nu voorbij is
De makelaar beheert dit en gaat volgens het NVM regelement. Denk dat er ook een privacy element in zit.Blauweregen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:52:
[...]
Maar je bent al verkopende partij vrij om hier wel inzicht in te geven toch? Dat is mijn punt, ik zie niet in waarom je dit 'geheim' zou willen houden. Als een ander er nog iets aan heeft, be my guest.
Makelaars willen dergelijke gegevens natuurlijk zo min mogelijk delen.
Ik snap jouw punt, alleen is dat dus niet iets wat in de praktijk gebeurt.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ja, dat zal inderdaad... Ik denk zelf dat meer transparantie uiteindelijk goed voor de markt zou kunnen zijn maar goed. Voor verkopers/makelaars is minder transparantie weer een voordeel.Koldur schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:00:
[...]
De makelaar beheert dit en gaat volgens het NVM regelement. Denk dat er ook een privacy element in zit.
Makelaars willen dergelijke gegevens natuurlijk zo min mogelijk delen.
Ik snap jouw punt, alleen is dat dus niet iets wat in de praktijk gebeurt.
Hier nog niks gehoord van de fotograaf, ik vind het wel een frustrerend proces moet ik zeggen. Telkens dat wachten op anderen.
Als het huis eenmaal verkocht is, ben je het allemaal vergeten, echt. Maar nu je erin zit, is het allemaal een hoop stress en gedoe natuurlijk.Blauweregen schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:23:
[...]
Ja, dat zal inderdaad... Ik denk zelf dat meer transparantie uiteindelijk goed voor de markt zou kunnen zijn maar goed. Voor verkopers/makelaars is minder transparantie weer een voordeel.
Hier nog niks gehoord van de fotograaf, ik vind het wel een frustrerend proces moet ik zeggen. Telkens dat wachten op anderen.
Woon nu net iets meer dan een maand in ons nieuwe huis, overdracht oude huis is in mei geweest, ben het allemaal weer kwijt gelukkig.
Uiteindelijk is het winnend bod voor iedereen, die daarvoor betaald, openbaar.Koldur schreef op donderdag 25 september 2025 @ 13:59:
[...]
Alleen bieders mogen het biedlogboek inzien, dat is niet openbaar voor anderen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Het winnend bod wel, maar niet inzicht in de andere biedingen. Je weet dan dus niet wat de spreiding tussen de verschillende biedingen was, was het hoogste bod een enorme uitschieter of niet?Freakie1NL schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:33:
[...]
Uiteindelijk is het winnend bod voor iedereen, die daarvoor betaald, openbaar.
Het lijkt me een no-brainer om gewoon de waarborgsom zelf te storten i.p.v. een bankgarantie te nemen, wat toch weer 1% van het bedrag kost. Die 1% is een stuk meer dan het op zou leveren aan rente of rendement in de 6 weken dat we het geld (eerder) kwijt zijn.
Of zijn er nog nadelen aan zelf storten die ik even over het hoofd zie?
Dat je de rabo scanner uit de kast moet halen ( in mijn geval dan)Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Nee geen verdere nadelen, zolang je de rekensom hebt gemaakt met het oog op renteverlies. Je zou nog kunnen checken of de notaris geen rentekosten rekent (negatieve rente), maar dat lijkt me in de huidige tijd erg bijzonder.Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Even een kleine sanity check. We hebben een koopakte getekend en moeten zoals gebruikelijk een waarborgsom storten of anders een bankgarantie daarvoor nemen. We willen bij de aankoop een bedrag dat neerkomt op ongeveer 2/3 van deze waarborgsom uit eigen middelen betalen. We hebben het volledig bedrag van de waarborgsom aan eigen middelen, het is wel een flinke hap uit ons totale spaargeld en beleggingen, laten we zeggen ruim 60%.
Het lijkt me een no-brainer om gewoon de waarborgsom zelf te storten i.p.v. een bankgarantie te nemen, wat toch weer 1% van het bedrag kost. Die 1% is een stuk meer dan het op zou leveren aan rente of rendement in de 6 weken dat we het geld (eerder) kwijt zijn.
Bij ons zat er 8 maanden tussen waarborgsom en overdracht, toen kon het financiëel ineens uit om een bankgarantie te nemen, met als extra voordeel dat ik niet ineens een hele berg liquiditeit kwijt was in een periode van flinke uitgaven.
Ik kreeg gewoon rente op de waarborgsom die ik zelf had gestort en dat lag daar vijf maanden vast, tegen 2%, nog meer dan mijn bank gaf. Onze notaris gaf dus gewoon positieve rente in de tijd dat het geld bij hen stond.MJV schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:08:
[...]
Nee geen verdere nadelen, zolang je de rekensom hebt gemaakt met het oog op renteverlies. Je zou nog kunnen checken of de notaris geen rentekosten rekent (negatieve rente), maar dat lijkt me in de huidige tijd erg bijzonder.
Bij ons zat er 8 maanden tussen waarborgsom en overdracht, toen kon het financiëel ineens uit om een bankgarantie te nemen, met als extra voordeel dat ik niet ineens een hele berg liquiditeit kwijt was in een periode van flinke uitgaven.
Dan heb ik nieuws voor je, dat kan tegenwoordig allemaal zonder scanner. Tot 50K per dag. Daarboven moet de bank je limietinstellingen aanpassen.bie100 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:44:
[...]
Dat je de rabo scanner uit de kast moet halen ( in mijn geval dan)
Bij ons was het zelf storten van de waarborgsom ook voordeliger dan een bankgarantie nemen. Wij zouden ook een substantieel bedrag van de koopsom zelf inbrengen. De notaris heeft de waarborgsom verrekend met de koopsom. Tijdens de overdracht hebben we de rest uit eigen middelen bijgestort.Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Even een kleine sanity check. We hebben een koopakte getekend en moeten zoals gebruikelijk een waarborgsom storten of anders een bankgarantie daarvoor nemen. We willen bij de aankoop een bedrag dat neerkomt op ongeveer 2/3 van deze waarborgsom uit eigen middelen betalen. We hebben het volledig bedrag van de waarborgsom aan eigen middelen, het is wel een flinke hap uit ons totale spaargeld en beleggingen, laten we zeggen ruim 60%.
Niet gehinderd door enige kennis.
Hangt er van af wat je met die overige 1/3 wil of moet doen. Als je dat geld voorlopig zeker niet nodig hebt, is het een prima keus.Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Als je geen cashflow problemen voorziet is het een makkelijke besparing. Hou er wel rekening mee dat je het restant niet direct op dag van passeren terugkrijgt.Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Het gaat maar om een week of zes tussen het moment dat de waarborgsom gestort moet zijn en de overdracht. Die komen we wel door.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:51:
[...]
Hangt er van af wat je met die overige 1/3 wil of moet doen. Als je dat geld voorlopig zeker niet nodig hebt, is het een prima keus.
[ Voor 3% gewijzigd door Lapa op 27-09-2025 13:46 ]
Leuke woning voor een starter, samenwonende of ander sinds kind loze.
Krap 1000x bekeken, 25x opgeslagen en voor nu 7 bezichtigingen gepland staan. Hebben de makelaar een gehele week gegeven voor de bezichtiging zodat we zelf weg kunnen zijn. Komende week kan er nog gebeld worden en die week erop zijn de bezichtigingen. Gaan bewust niet meedoen aan de open huizen dag.
Verwacht dat er maandag nog een zwik bezichtiging gaan komen en dan benieuwd naar hoe er geboden gaat worden. So far so good.
Onze adviseur adviseerde om het te laten verlopen via Nationale Waarborg.Lapa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:37:
Bij ons koste dit maar 350 euro.
https://www.asnbank.nl/hy...aarborg-bankgarantie.html
Wellicht bied jullie adviseur dit ook aan?
Iemand nog tips voor de foto's, dingen die je achteraf liever anders had gedaan?
[ Voor 68% gewijzigd door Blauweregen op 28-09-2025 17:45 ]
Wij hadden het echt heel klinisch opgeruimd. Alle losse dingen (souvenirs, accesoires, fotolijstjes etc. weg) Achteraf vond ik dat een beetje teveel. Het haalde een beetje de ziel uit het huis. Maar goed, ik kijk ook niet objectief als koper naar mijn eigen huis.Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:42:
Foto's worden deze week gemaakt! Wat een gedoe dat fotoklaar krijgen/opruimen.
Iemand nog tips voor de foto's, dingen die je achteraf liever anders had gedaan?
Ik zou er ook niet overboord mee gaan. Niet als je een huis hebt waar veel vraag naar is tijdens een typische verkopersmarkt. Je hebt maar 1 iemand nodig die door wat dingetjes heen kan kijken.Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:42:
Opruimen: zeker. Maar echt perfect? Nah, wat mij betreft niet (in een verkopersmarkt in het juiste segment).
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Als er flink overboden moet worden, kun je dan niet beter de vraagprijs wat hoger zetten? Er zijn meer mensen die rekening houden met iets overbieden, dan mensen die fors willen overbieden. Just my two cents.Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
Nee dat is waar.. we willen wel echt de best mogelijke prijs krijgen voor het huis, omdat we hopen bij onze huidige hypotheekverstrekker te kunnen blijven. Daarvoor moet er flink overboden worden, dus vandaar dat we wel wat extra moeite erin steken. Zodat we in ieder geval het gevoel hebben dat we er zelf al het mogelijke aan gedaan hebben.
Jouw vraag: laat op de foto’s vooral de ruimte goed tot uiting komen en benadruk eventueel unieke elementen van het huis. Een superstrak opgeruimde kinderkamer zonder speelgoed geeft mij een kille indruk van het huis, een speelhoekje in de kamer laat me zien dat er prima kinderen kunnen wonen; een ingerichte werkplek op zolder zegt iets over de thuiswerkmogelijkheden in het huis. Kortom: maak de foto’s zo dat die aansluiten bij zoekwensen van potentiële kopers. Maak geen foto’s van fruitschalen of een stapel reisboeken, wel detailfoto van een bijzonder raam of doorkijkje.
Minder luisteren naar de makelaar?Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:42:
Kennissen van ons hebben hun huis te koop, we weten hoe er normaal geleefd wordt. Geen vieze boel maar wel speelgoed in de hele woonkamer. Kijk je op de Funda foto's dan zie je op de benedenverdieping alleen nog een paar kinderjasjes hangen in de hal. Verder is alles weg. Heel veel spullen zijn al in een opslag gezet. Sommige spullen die nog nodig zijn staan bij hun buren opgeslagen voor de foto's en de kijkmomenten.
Deze makelaar zorgde er in eerste instantie ook voor dat de woning (veel) te hoog in de markt is gezet waardoor er geen animo leek te zijn. Nu iets gezakt naar een passendere prijs en het begint wat te lopen. Vergelijkbare woningen in dezelfde straat/straten voor 15-20K minder zijn ondertussen al verkocht.
Mijn partner en ik hebben hierdoor besloten dat wanneer we een verkoopmakelaar hebben die ons gaat vertellen wat we wel of niet moeten doen, dat we het dan zelf maar in de markt zetten. Dan maar geen makelaar. Ik laat me niet door een makelaar vertellen dat de boel zo leeg mogelijk moet zijn, dat er zelfs wat designmeubelen worden ingevlogen voor de foto's, dat bloembakken uit de tuin moeten omdat die er rommelig uitzien (was hartstikke netjes!). Kortom: makelaar lijkt het voor het zeggen te hebben om zo veel mogelijk binnen te harken.
Controleer de tekst van te voren goed en zorg dat daar duidelijk in naar voren komt wat je de laatste jaren geïnvesteerd hebt in de woning... Zie vaak huizen met bijvoorbeeld nieuwe kozijnen of een airco waarbij dat niet terug te vinden in de listingBlauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
Nee dat is waar.. we willen wel echt de best mogelijke prijs krijgen voor het huis, omdat we hopen bij onze huidige hypotheekverstrekker te kunnen blijven. Daarvoor moet er flink overboden worden, dus vandaar dat we wel wat extra moeite erin steken. Zodat we in ieder geval het gevoel hebben dat we er zelf al het mogelijke aan gedaan hebben.
Maar dat is toch juist waar je een makelaar voor in dienst neemt? Wij hebben vanuit onze makelaar een "interieurstyliste" over de vloer gehad die per kamer aangaf wat er eventueel nog beter kon.sypie schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:06:
[...]
Minder luisteren naar de makelaar?
Kennissen van ons hebben hun huis te koop, we weten hoe er normaal geleefd wordt. Geen vieze boel maar wel speelgoed in de hele woonkamer. Kijk je op de Funda foto's dan zie je op de benedenverdieping alleen nog een paar kinderjasjes hangen in de hal. Verder is alles weg. Heel veel spullen zijn al in een opslag gezet. Sommige spullen die nog nodig zijn staan bij hun buren opgeslagen voor de foto's en de kijkmomenten.
Deze makelaar zorgde er in eerste instantie ook voor dat de woning (veel) te hoog in de markt is gezet waardoor er geen animo leek te zijn. Nu iets gezakt naar een passendere prijs en het begint wat te lopen. Vergelijkbare woningen in dezelfde straat/straten voor 15-20K minder zijn ondertussen al verkocht.
Mijn partner en ik hebben hierdoor besloten dat wanneer we een verkoopmakelaar hebben die ons gaat vertellen wat we wel of niet moeten doen, dat we het dan zelf maar in de markt zetten. Dan maar geen makelaar. Ik laat me niet door een makelaar vertellen dat de boel zo leeg mogelijk moet zijn, dat er zelfs wat designmeubelen worden ingevlogen voor de foto's, dat bloembakken uit de tuin moeten omdat die er rommelig uitzien (was hartstikke netjes!). Kortom: makelaar lijkt het voor het zeggen te hebben om zo veel mogelijk binnen te harken.
Geen grote verbouwingen of aanschaffen, maar een plantje hier en daar, een stoel op een andere plek zodat het beter uitkomt voor de foto's, en inderdaad e.e.a. opruimen. Dat zijn zaken waar ik echt geen kijk op heb, maar die wel net het verschil kunnen maken op de foto's.
Ik verkoop maar een paar keer in mijn leven een huis. Dan neem ik graag input aan van mensen wiens werk het is om (snel) huizen te verkopen.
Mooi! Het moet ook aantrekkelijk zijn voor mensen zonder kinderen. Ga er maar vanuit dat mensen HELEMAAL NERGENS doorheen kunnen kijkensypie schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:06:
[...]
Minder luisteren naar de makelaar?
...
En jij niet? Jij wil niet het maximale eruit halen?Kortom: makelaar lijkt het voor het zeggen te hebben om zo veel mogelijk binnen te harken
[ Voor 9% gewijzigd door Chaki op 28-09-2025 21:25 ]
Dit snap ik niet. Waarom zou je niet kunnen blijven? Je neemt je hypotheek mee, neem ik aan? Bedoel je dat je geen extra leningdeel hoeft af te sluiten?Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:36:
Warme kleuren doen het goed, maar vermijd felle kleuren. Ik had 1 rood kussen op een wit bed liggen. Zag er op foto extreem fel uit.Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:42:
Mijn vorige huis was een jungle. Planten brengen sfeer in huis, maar teveel is teveel zei de makelaar. Een groot deel van mijn planten stond verdeeld over de vensterbanken in het trappenhuis 😅 Ook: plant is sfeer, verlepte plant niet
Bij mij was hij het elektrisch zonnescherm vergeten te vermelden, terwijl de mussen van het dak vielen. Op een zonnige dag kun je het ook op de foto laten zettennooberke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:26:
[...]
Controleer de tekst van te voren goed en zorg dat daar duidelijk in naar voren komt wat je de laatste jaren geïnvesteerd hebt in de woning... Zie vaak huizen met bijvoorbeeld nieuwe kozijnen of een airco waarbij dat niet terug te vinden in de listing
Chaki schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:45:
[...]
Dit snap ik niet. Waarom zou je niet kunnen blijven? Je neemt je hypotheek mee, neem ik aan? Bedoel je dat je geen extra leningdeel hoeft af te sluiten?
Vorige week moest ik de Rabo bellen om een pintransactie van meer dan 10.000 goed te keuren.( limiet verhogen). En ga dat waarschijnlijk weer doen straks. (Uiteindelijk niet gekocht wat ik wilde en de zoektocht gaat door).Toke_gt schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:36:
[...]
Dan heb ik nieuws voor je, dat kan tegenwoordig allemaal zonder scanner. Tot 50K per dag. Daarboven moet de bank je limietinstellingen aanpassen.
Overmaken en pinnen kunnen verschillende limieten hebben, de Rabo is wel vrij conservatief.
[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 29-09-2025 07:37 ]
Wat wordt vaak vergeten is dat voor de foto's (niet bezichtigingen) gewoon alle snoren weg. Het is gewoon rommelig en een werk van 5 minuten.Blauweregen schreef op zondag 28 september 2025 @ 17:42:
Super mooie woning, maar ze waren wel de snoren vergeten.sypie schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:06:
[...]
Kennissen van ons hebben hun huis te koop, we weten hoe er normaal geleefd wordt.
:strip_exif()/f/image/pyGMqHCgvPTHJ3rwpgaRshN0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook denken aan de tuin onkruidvrij. Planten vullen erg mooi lege ruimtes waar je hebt opgeruimd. Bijzonder neutraal en toch kleurrijk.
Succes met jullie foto's
Je kunt dit tegenwoordig zelf instellen. Maar als je je limiet eenmalig wilt verhogen moet je inderdaad bellen. Dat heeft alles te maken met het bestrijden van phishingpraktijken.tcw82 schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:35:
[...]
Vorige week moest ik de Rabo bellen om een pintransactie van meer dan 10.000 goed te keuren.( limiet verhogen). En ga dat waarschijnlijk weer doen straks. (Uiteindelijk niet gekocht wat ik wilde en de zoektocht gaat door).
Overmaken en pinnen kunnen verschillende limieten hebben, de Rabo is wel vrij conservatief.
[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 29-09-2025 08:25 ]
Ja, de Rabo limiteert dat op 10.000, (bijna) alle andere banken op 50.000. Boven 10... Bellen. Want...je zou toch zelf over je centjes kunnen beschikken.Toke_gt schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:22:
[...]
Je kunt dit tegenwoordig zelf instellen. Maar als je je limiet eenmalig wilt verhogen moet je inderdaad bellen. Dat heeft alles te maken met het bestrijden van phishingpraktijken.
Je kunt in de app wel instellen dat je die scanner niet meer nodig hebt:bie100 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:44:
[...]
Dat je de rabo scanner uit de kast moet halen ( in mijn geval dan)
https://www.rabobank.nl/p...oeken-zonder-rabo-scanner
Kom je 3x hetzelfde plantje in steeds een andere ruimte tegen
PSN: Flix20-NL
Of is dat juist niet een interieur verzorger? https://www.funda.nl/deta...aanvogellaan-18/43848674/Flix20 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:21:
Soms valt het ook heel erg op wanneer er een 'interieur verzorger' in huis is geweest bij de foto's.
Kom je 3x hetzelfde plantje in steeds een andere ruimte tegen
Het valt storend op naar mijn mening. Mooie orchideen, maar heb je echt geen andere opties?
:strip_exif()/f/image/D7HUL6qlPeFGKIKwekIaKwK6.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is inderdaad een schande dat een bank probeert jouw centjes goed te beheren en fraude tegen te gaan.tcw82 schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:32:
[...]
Ja, de Rabo limiteert dat op 10.000, (bijna) alle andere banken op 50.000. Boven 10... Bellen. Want...je zou toch zelf over je centjes kunnen beschikken.
Hahaha dit is wel heel slordig, op de foto waarop je zowel de bank als de eettafel ziet zijn de orchideeen van de eettafel plotseling verdwenen. Koop dan gewoon een extra bloemetjeLastmanstanding schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:38:
[...]
Of is dat juist niet een interieur verzorger? https://www.funda.nl/deta...aanvogellaan-18/43848674/
Het valt storend op naar mijn mening. Mooie orchideen, maar heb je echt geen andere opties?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1,5% courtage en opstartkosten 995,-
Vind het nog wel fors. Verder wel een goed gevoel bij deze partij, al is het de eerste die is gekomen voor verkoop. Voor bezichtigingen hebben we al wel ervaring bij deze partij.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Meerdere makelaars rond vragen. Mijn favorieten makelaar was ook de duurste qua percentage, maar ging 0.1 omlaag toen ze hoorde dat alle anderen lager waren.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
Eerste orientatiegesprek gehad. Lokale makelaar.
Vind het nog wel fors. Verder wel een goed gevoel bij deze partij, al is het de eerste die is gekomen voor verkoop. Voor bezichtigingen hebben we al wel ervaring bij deze partij.
Wat een geld, ik had 1% courtage incl opstartkosten en dat vond ik al meer dan genoeg. Ze hanteerden voor zowel prijsklasse 275k als 625k 1% courtage.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 29-09-2025 10:58 ]
tsja, hier 0,9 en 1,0% ontvangen van de makelaars. prijsklasse zal ook uitmaken.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
500kFr33z schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:56:
[...]
tsja, hier 0,9 en 1,0% ontvangen van de makelaars. prijsklasse zal ook uitmaken.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Lager kom ik bijna niet tegen in dit topicBlauweregen schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:57:
Ik vind het ook een fors bedrag inderdaad, wij betalen 1% excl. opstartkosten, dat vind ik ook al aan de prijs.
Best aan de prijs.. Wij hadden 1% en 695 opstart. Prijsklasse 500-600k.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
We hebben meerdere makelaars uit het dorp langs gehad, en die zaten qua courtage niet ver uit elkaar. Een makelaar in een stad in de buurt zat wel op 1%, maar wij vonden de kennis van de lokale markt, mensen en omgeving zwaarder wegen.
Welke regio zit je? Mijn makelaar (Provinciele hoodstad) rekende 1,15% en 695 opstartkosten.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:49:
Leuk allemaal voor de verkoop van dure fancy appartementen. In de categorie tot 500k is al het geneuzel over de kleur kussentjes en het verbergen van snoeren weinig relevant. Maar ieder moet natuurlijk doen waar die zichzelf goed bij voelt.Chaki schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:56:
[...]
Warme kleuren doen het goed, maar vermijd felle kleuren. Ik had 1 rood kussen op een wit bed liggen. Zag er op foto extreem fel uit.
Mijn vorige huis was een jungle. Planten brengen sfeer in huis, maar teveel is teveel zei de makelaar. Een groot deel van mijn planten stond verdeeld over de vensterbanken in het trappenhuis 😅 Ook: plant is sfeer, verlepte plant niet
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ik denk dat je je daar nogal in vergist. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling van een huis maken en gaan puur af op de foto's. En dan wordt een nette kamer al snel een ruime kamer, terwijl een rommelige kamer dan snel als kleine kamer gezien wordt. Uiteindelijk begint bijna iedereen op Funda, en dan zijn de foto's de eerste en enige indruk waarop mensen een keuze maken.FSSF schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:35:
[...]
Leuk allemaal voor de verkoop van dure fancy appartementen. In de categorie tot 500k is al het geneuzel over de kleur kussentjes en het verbergen van snoeren weinig relevant. Maar ieder moet natuurlijk doen waar die zichzelf goed bij voelt.
[removed]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
En ik denk dan weer dat jij je daar nogal in vergistredwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat je je daar nogal in vergist. De meeste mensen kunnen zich geen voorstelling van een huis maken en gaan puur af op de foto's. En dan wordt een nette kamer al snel een ruime kamer, terwijl een rommelige kamer dan snel als kleine kamer gezien wordt. Uiteindelijk begint bijna iedereen op Funda, en dan zijn de foto's de eerste en enige indruk waarop mensen een keuze maken.
In een kopersmarkt waar je de keus hebt wel,
In de huidige verkopersmarkt geloof ik niet dat mensen wat snoeren zien op een foto en dan maar niet een bezichtiging gaan doen (want er zijn toch zoveel andere woningen beschikbaar)
Het is dat ik op dit moment mijn huis niet ga verkopen, maar anders zou ik er echt het minimale aan effort in stoppen. (Nu krijg ik dan ook maandelijks wel weer een briefje met een hele levensloop in de bus of ik aub contact wil opnemen mocht ik van plan zijn om mijn huis te verkopen)
Niks fancy aan bij mij. Vraagprijs minder dan 350k.FSSF schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:35:
[...]
Leuk allemaal voor de verkoop van dure fancy appartementen. In de categorie tot 500k is al het geneuzel over de kleur kussentjes en het verbergen van snoeren weinig relevant. Maar ieder moet natuurlijk doen waar die zichzelf goed bij voelt.
Makelaar zei over kleuren: de meubels kopen ze niet. Het is The Vibe. Als ze 10k meer bieden voor gebakken lucht, hou ik ze niet tegen
Als je 5 potentiële kopers hebt die er niet doorheen kunnen kijken sta je ook 5-0 achter.Bockelaar schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:57:
als je als koper die echt wil daar niet doorheen kan kijken sta je al op 5-0 achter en blijf je klagen dat je steeds geen goede woning kan vinden en als je die dan vindt achter het net vist
Maar dat gebeurt gewoon niet in de huidige verkopersmarkt...Chaki schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:09:
[...]
Als je 5 potentiële kopers hebt die er niet doorheen kunnen kijken sta je ook 5-0 achter.
Uiteindelijk is het heel simpel, als b.v. 10% van de potentiele kopers afhaken heb je ook 10% kans dat daar het winnend bod tussen had gezeten. En een uurtje werk om het netjes te laten lijken weegt al heel snel op tegen een paar duizend extra. En dat geldt net zo goed in de huidige markt.jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:29:
[...]
Maar dat gebeurt gewoon niet in de huidige verkopersmarkt...
Een oom van mij doet auto's schoonmaken, en er wordt precies hetzelfde gezegd over auto's. Maar uiteindelijk brengt elke garage in de buurt zijn auto's bij hem omdat ze de paar honderd euro van het schoonmaken er makkelijk uitkrijgen. En ook dan wordt de auto er echt niet beter van.
Mensen gaan nu eenmaal af op wat ze zien en ook al zul je je huis waarschijnlijk net zo snel verkopen als het er wat minder netjes uit ziet, zul je dat wel terug zien in de uiteindelijke verkoopprijs. En daar kun je op inspelen en makkelijk wat extra winst pakken, of het als onzin zien en die winst laten liggen.
[removed]
Oh, zit daar een maximum aan? Wist ik niet. Wil je delen bij welke bank? Of is dat bij elke bank? Ik ga het voor mezelf in ieder geval eens uitzoeken.
Dit gaat omAlicanto schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:17:
[...]
Oh, zit daar een maximum aan? Wist ik niet. Wil je delen bij welke bank? Of is dat bij elke bank? Ik ga het voor mezelf in ieder geval eens uitzoeken.
Precies, ik snap niet waarom je zo min mogelijk zou willen doen voor de verkoop van je huis? Ik vind het leuk om er zoveel mogelijk uit te kunnen halen.redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:57:
[...]
Uiteindelijk is het heel simpel, als b.v. 10% van de potentiele kopers afhaken heb je ook 10% kans dat daar het winnend bod tussen had gezeten. En een uurtje werk om het netjes te laten lijken weegt al heel snel op tegen een paar duizend extra. En dat geldt net zo goed in de huidige markt.
Een oom van mij doet auto's schoonmaken, en er wordt precies hetzelfde gezegd over auto's. Maar uiteindelijk brengt elke garage in de buurt zijn auto's bij hem omdat ze de paar honderd euro van het schoonmaken er makkelijk uitkrijgen. En ook dan wordt de auto er echt niet beter van.
Mensen gaan nu eenmaal af op wat ze zien en ook al zul je je huis waarschijnlijk net zo snel verkopen als het er wat minder netjes uit ziet, zul je dat wel terug zien in de uiteindelijke verkoopprijs. En daar kun je op inspelen en makkelijk wat extra winst pakken, of het als onzin zien en die winst laten liggen.
Fijn dat we het eens zijn.Pat911 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:44:
[...]
Het is inderdaad een schande dat een bank probeert jouw centjes goed te beheren en fraude tegen te gaan.
Als je een rekening hebt bij de andere spelers kan je zonder hulp van de bankmedewerker hogere limieten instellen (50.000 bijvoorbeeld). Daar is het waarschijnlijk gewoon minder vaak misgegaan.
Ik vind het jammer, maar better safe than sorry.
*) klanten en/of medewerkers.
Zal wel meevallentcw82 schreef op maandag 29 september 2025 @ 15:08:
[...]
Fijn dat we het eens zijn.Bij de Rabo zijn ze* waarschijnlijk gewoon wat vaker slachtoffer geworden van fraude en daarom kiezen ze veilige route.
Hebben alleen een paar keer boetes gehad voor het niet op orde hebben van de regeltjes
Toch is het een factor waar je invloed op hebt,de presentatie. Dus ik zou het echt zonde vinden om gewoon alles de boel te laten met het idee "ja het is een verkopersmarkt, succes allemaal!".jeroenkb schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:29:
[...]
Maar dat gebeurt gewoon niet in de huidige verkopersmarkt...
Je verkoopwaarde wordt echt bepaald door die ene koper die er echt zin in heeft, en dat kan echt zomaar iemand zijn die vooral op een eerste positieve indruk/look valt en niet op de kale specs. dus prima, dan doe jij lekker weinig aan je huis maar ik ga zelf prima de moeite nemen om even wat op te leuken en frisser te maken voor mogelijk groot resultaat.
Of het is precies de 10% van de mensen die altijd te laag bieden, omdat ze zich, zelfs bij een schoongemaakt huis zich toch niet echt er echt zien wonen....redwing schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:57:
[...]
Uiteindelijk is het heel simpel, als b.v. 10% van de potentiele kopers afhaken heb je ook 10% kans dat daar het winnend bod tussen had gezeten. En een uurtje werk om het netjes te laten lijken weegt al heel snel op tegen een paar duizend extra. En dat geldt net zo goed in de huidige markt.
En natuurlijk zal ik mijn huis bij verkoop een keer schoonmaken. Maar een verkoopstylist of andere vormen van verkoopinstrumenten komen er bij mij niet in, in de huidige verkopersmarkt
Misschien interpreteerde ik je verkeerd, maar ik dacht niet dat we het eens waren
Je opmerking : "Want...je zou toch zelf over je centjes kunnen beschikken." klonk mij nogal sarcastisch in de oren.
De biedingstermijn is ondertussen afgelopen. Op volgorde van binnenkomst:kaanmijo schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:46:
[...]
Eerste bod is ondertussen binnen, 20k onder de vraagprijs. Hopelijk komen er nog een paar betere binnen.
[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 29-09-2025 16:42 ]
Qua motivatie? Kreeg je die info van de makelaar?kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]
De biedingstermijn is ondertussen afgelopen. Op volgorde van binnenkomst:
***members only***
Close call tussen nummer 2 en 6, maar uiteindelijk toch gekozen voor nummer 2. Qua motivatie en voorwaarden waren ze vrijwel gelijk, dus dan kies je de hoogsteBlij met het resultaat!
In Move kun je een opmerking toevoegen bij een bod. Die hebben mensen gebruikt voor een korte motivatie/briefje. Die zie je in Move niet, maar de makelaar ziet die wel. Ik kreeg nadat de deadline verstreken was van de makelaar een overzicht met alle biedingen + eventuele opmerkingen uit Move.Chaki schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:37:
[...]
Qua motivatie? Kreeg je die info van de makelaar?
In een regio die doorgaans goedkoper is dan andereLuco schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:40:
[...]
Welke regio zit je? Mijn makelaar (Provinciele hoodstad) rekende 1,15% en 695 opstartkosten.
Nou, de stad waar ik in verkocht heb is in die zin een dure stad in de regio. Woning uit 1894, 77m2, loopafstand van historisch stadscentrum, is voor meer dan 4 ton verkocht uiteindelijk.pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:41:
[...]
In een regio die doorgaans goedkoper is dan andere
Ik kon de biedingen realtime zien in Move en de opmerkingen/motivatiebrieven, maar dat was er maar 1.kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:41:
[...]
In Move kun je een opmerking toevoegen bij een bod. Die hebben mensen gebruikt voor een korte motivatie/briefje. Die zie je in Move niet, maar de makelaar ziet die wel. Ik kreeg nadat de deadline verstreken was van de makelaar een overzicht met alle biedingen + eventuele opmerkingen uit Move.
Mooi aantal biedingen! Waar stond hij voor te koop?kaanmijo schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:18:
[...]
De biedingstermijn is ondertussen afgelopen. Op volgorde van binnenkomst:
***members only***
Close call tussen nummer 2 en 6, maar uiteindelijk toch gekozen voor nummer 2. Qua motivatie en voorwaarden waren ze vrijwel gelijk, dus dan kies je de hoogsteBlij met het resultaat!
Chanziz schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:52:
[...]
Mooi aantal biedingen! Waar stond hij voor te koop?
[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 01-10-2025 13:54 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Even ter emotionele relativering: je laat een leeg huis achter en de herinneringen neem je mee in hoofd en hart.Freakie1NL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:41:
Pfff waarom is dit zo spannend? Super mooie woning aangekocht, daar erg blij mee. Al wat wij jaren zoeken. Nu moet onze huidige woning te koop, stiekem doet mij dit emotioneel meer dan ik van te voren had verwacht. Allemaal leuke herinneringen die wij achter gaan laten. En dan moet je tussen alle hectiek ook nog zelf een verkoop makelaar kiezen. Nog goede tips bij recente verkopen?
De tips: kies een verkoopmakelaar uit de buurt die de markt, de huizen en ook potentiële kopers kent. Kies iemand met wie het klikt. Maak goede afspraken over wat je tijdens het proces wilt horen over aantal bezichtigingen, biedproces en momenten waarop je die info krijgt.
Je kunt gerust een aantal makelaars laten komen om een indruk te krijgen en een keuze te maken.
Herkenbaar! Ik zie ook opeens alle positieve dingen van ons huidige huis. De foto's zijn gemaakt, en zij waren ook zo enthousiast en vol lof over ons huis. Maar goed, voor ogen houden waarom je ook alweer wil verhuizen en wat de voordelen van het nieuwe huis zijn. Maar ik vind het ook lastiger dan gedacht.Freakie1NL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:41:
Pfff waarom is dit zo spannend? Super mooie woning aangekocht, daar erg blij mee. Al wat wij jaren zoeken. Nu moet onze huidige woning te koop, stiekem doet mij dit emotioneel meer dan ik van te voren had verwacht. Allemaal leuke herinneringen die wij achter gaan laten. En dan moet je tussen alle hectiek ook nog zelf een verkoop makelaar kiezen. Nog goede tips bij recente verkopen w.b.t weer wat rust voor je zelf te creëren?
Wat een stress en gedoe ook om alles fotoklaar te maken. Nu alles weer op zijn plaats leggen voor normaal gebruik, en dan voor de bezichtigingen weer opbergen. Echt een klus.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.