Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 203 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...].
Grootste risico: mensen vinden in de tussentijd iets anders. Ze doen voor de zekerheid een bod op een andere (2e keus) en dat wordt aanvaard. Bezichtiging hier is na de bedenktijd. Dan is meer dan 2 weken wachten ongunstig
Maar voor hoeveel mensen kan dat gelden? Hoeveel vergelijkbare woningen komen er deze en volgende week op de markt in jouw buurt? Valt wel mee toch?

Succes met verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:41
Pat911 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

Ach, als je toch naar 4 andere huizen gaat kijken in de buurt, kun je er best 1 extra meenemen, gewoon om te kijken. En voor sommige mensen is het een dagje uit….
Ja knap dat mensen daar tijd voor hebben haha. Wij konden met veel moeite 1 bezichtiging per week plannen en dan nog moest je om strak 9:00 de makelaar bellen nadat het op funda stond om een gunstige afspraak in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 14:45
warzaw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Ja knap dat mensen daar tijd voor hebben haha. Wij konden met veel moeite 1 bezichtiging per week plannen en dan nog moest je om strak 9:00 de makelaar bellen nadat het op funda stond om een gunstige afspraak in te plannen.
Ik had het over een open huizen dag. Gewoon in de plaats waar we interesse hadden een stuk of wat huizen bekeken. Ook om een indruk te krijgen wat er allemaal te koop was voor welk geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:47
Is het in deze markt nog reeel dat een huis minder waard is door de staat van het huis ernaast?

Onze hele straat is goed, netjes onderhouden etc. Alleen naast ons wonen de enige die niks doen. Man werkt, vrouw zit thuis. Ze creëren zeker geen actieve overlast (afgezien van het roken buiten, maar dat is niet bijzonder).

Echter, hun tuin is sinds we er wonen nooit onderhouden. Het is inmiddels een soort halve vuilnisbelt. Oude vijverbakken, een bbq vol met peuken. Alles is rot en oud, onkruid verbergt de boel gelukkig een beetje.
Als oplossing hebben ze de boel niet opgeruimd maar halverwege een schuttinkje geplaatst zodat hun kind er niet kan komen. We zien deze rommel vanuit de bovenramen. Voorkant idem, daar kan soms meerder maanden lang een stapeltje folders liggen terwijl hun container 3 stappen verder is. Onze tuin en de buren ernaast is wel erg netjes.

In deze markt, is het reeel dat dit onze verkoop gaat schaden? We hebben ze er al meermaals op aangesproken maar dit zijn duidelijk mensen die gewend zijn dat niks doen loont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
twowheeler schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:59:
Is het in deze markt nog reeel dat een huis minder waard is door de staat van het huis ernaast?

Onze hele straat is goed, netjes onderhouden etc. Alleen naast ons wonen de enige die niks doen. Man werkt, vrouw zit thuis. Ze creëren zeker geen actieve overlast (afgezien van het roken buiten, maar dat is niet bijzonder).

Echter, hun tuin is sinds we er wonen nooit onderhouden. Het is inmiddels een soort halve vuilnisbelt. Oude vijverbakken, een bbq vol met peuken. Alles is rot en oud, onkruid verbergt de boel gelukkig een beetje.
Als oplossing hebben ze de boel niet opgeruimd maar halverwege een schuttinkje geplaatst zodat hun kind er niet kan komen. We zien deze rommel vanuit de bovenramen. Voorkant idem, daar kan soms meerder maanden lang een stapeltje folders liggen terwijl hun container 3 stappen verder is. Onze tuin en de buren ernaast is wel erg netjes.

In deze markt, is het reeel dat dit onze verkoop gaat schaden? We hebben ze er al meermaals op aangesproken maar dit zijn duidelijk mensen die gewend zijn dat niks doen loont.
Uiteraard, zou ik haast zeggen. Het is heel zichtbaar en dat kan mensen zeker afschrikken. Nu is er in de huidige markt vast overal een koper voor te vinden, maar er zijn zeker mensen die door de straat rijden en de bezichtiging afzeggen. Zij vertalen die rommel met overlast.
Maar er is vrij weinig aan te doen, anders dan wat je al hebt gedaan.
Je zou misschien nog kunnen aanbieden om samen de voortuin te fatsoeneren en daarbij aangeven dat dat is omdat je huis in de verkoop gaat? Dat is een andere boodschap dan buren aanspreken op rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Toke_gt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:10:
Je zou misschien nog kunnen aanbieden om samen de voortuin te fatsoeneren en daarbij aangeven dat dat is omdat je huis in de verkoop gaat? Dat is een andere boodschap dan buren aanspreken op rommel.
Ik zou niet de reden aangeven; want waarom zouden ze dan juist wel iets doen. Iets met slapende honden wakker maken. Maar het samen fatsoeneren zou wel een mogelijkheid(je) kunnen zijn ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Het zou voor mij een zeer goede reden zijn om niet eens een bod uit te brengen. Mensen die een enorme bende maken van hun tuin en/of huis associeer ik al snel met overlast.

Bij m'n huidige woning heb ik ook vooraf bij beide buren aangebeld om even een praatje te maken over de buurt. Uiteraard wilde ik ook graag weten wie de buren waren. Je ziet hier op tweakers genoeg topics over burenruzies, overlast en verhuizingen.. het is gewoon de nummer één verstoring van woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
hollandnick schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is bij iedereen verschillend denk ik. Ik zou echt nooit mijn tijd verspillen om te kijken naar een huis wat ik toch niet ga kopen. Kan echt wel betere dingen bedenken met mijn vrije tijd. Scheelt dat ik denk ik een goed inzicht heb qua mogelijkheden en verbouwen.

Zo kan ik zodra ik een woning binnenstap gelijk zien hoe het is als ik een muur eruit sloop of een stuk aanbouw en de keuken, wc of badkamer verplaats. Vooraf kijk je natuurlijk op de plattengrond en maak je in je hoofd al je eigen indeling en opbouw.

Daarom denk ik zelf dat er niet veel mensen zijn die random naar woningen gaan die niet in hun interesse liggen, maar ik kan het mis hebben natuurlijk
Het wordt vaak als advies gegeven. Ik vond het 5 jaar geleden heel nuttig, omdat ik van een eensgezinswoning naar een appartement verhuisde. Kende ook niemand die in een appartement woonde, zo groen als gras. Bovendien een plaats die ik niet kende. Dan zag ik bv. een balkon van 7 m2 op de plattegrond, van de buitenkant gezien prachtig uitzicht, maar dan sta je daar: inpandig, muur links, muur rechts, betonnen plafond. Binnen donkerder en prachtig uitzicht, maar alleen als je over de reling hangt. Next!
Ik kan op een plattegrond ook zien welke muren ik kan uitbreken en mij een voorstelling maken van hoe het er dan zou uitzien. Maar dit keer een appartement bezocht met een woonkamer van 50 m2. Wist precies waar ik meubels neer wilde zetten. Maar hoe voelt dat als je daar in je uppie zit? Niet fijn!
Maar belangrijk verschil tussen jou en mij, vermoed ik: ik ben gepensioneerd en vind niks leuker dan bezichtigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
ik ben gepensioneerd en vind niks leuker dan bezichtigen
Juist, daarom moeten de penionados met hun boomer-geld gewoon naar het bejaardentehuis. O-) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
tjubbie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:53:
Bewaard zegt echt helemaal niks. Ik heb ook veel huizen bewaard om te zien hoe snel ze van status zouden veranderen om een beetje feeling te krijgen met de markt voordat ik mijn huis te koop ging zetten. Hoe weet je trouwens dat er dan 1 of 2 biedingen zijn?
Goeie tip van een vriendin: markeer alle woningen die net boven je budget vallen en onder voorbehoud verkocht zijn. Als de koop niet doorgaat omdat koper hypotheek niet rond krijgt, wil de verkoper het soms heel snel kwijt. Zo heeft zij haar appartement: voor de vraagprijs gekocht, waar overbieden de regel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:00
stin00 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

Bij m'n huidige woning heb ik ook vooraf bij beide buren aangebeld om even een praatje te maken over de buurt. Uiteraard wilde ik ook graag weten wie de buren waren
Tot er een bord te koop in de tuin staat en je horror buren krijgt vaak korte termijn dingen zegt niks over hoe het in de toekomst er uit komt te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
groggy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Juist, daarom moeten de penionados met hun boomer-geld gewoon naar het bejaardentehuis. O-) >:)
Weer mooi voorbeeld van kijken-kijken-niet kopen bij wijze van tijdverdrijf. Beentjes strekken is gezond 🏃‍♀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Tot er een bord te koop in de tuin staat en je horror buren krijgt vaak korte termijn dingen zegt niks over hoe het in de toekomst er uit komt te zien
Ja met zo'n drogreden kan je nooit verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 13:17
Pfff... Heel het huis schoongemaakt, opgeruimd etc. Voorbereidingen om de hond en kat mee te nemen voor de bezichtiging die plaatst gaat vinden.... Denkt de hond des huizes dat het wel een goed moment is om even een poot van een stoel te wateren....

Gedrag wat hij normaliter niet vertoont, en dan juist vandaag. Dus maar opnieuw poetsen en Febreze om me te helpen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
stin00 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Ja met zo'n drogreden kan je nooit verhuizen.
Is geen drogreden het is gewoon een feit . Zeg ook niet dat het altijd zo is maar omdat je nu goede buren heb zegt niks wat er over tien jaar in je straatje woont

Kan hard gaan wat dat betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
soskes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:04:
Pfff... Heel het huis schoongemaakt, opgeruimd etc. Voorbereidingen om de hond en kat mee te nemen voor de bezichtiging die plaatst gaat vinden.... Denkt de hond des huizes dat het wel een goed moment is om even een poot van een stoel te wateren....

Gedrag wat hij normaliter niet vertoont, en dan juist vandaag. Dus maar opnieuw poetsen en Febreze om me te helpen :).
Duidelijk: hij wil niet verhuizen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
bie100 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:05:
[...]

Is geen drogreden het is gewoon een feit . Zeg ook niet dat het altijd zo is maar omdat je nu goede buren heb zegt niks wat er over tien jaar in je straatje woont

Kan hard gaan wat dat betreft
Eens, hier kennis gemaakt met de nieuwe buren omdat ze buiten stonden tijdens de bezichtiging. Aardige lui, twee maanden later zijn ze ook verhuisd en is het dus afwachten wat er terug komt. Heb mijn huidige buren ook allemaal een Merci gegeven en bedankt. De tijd dat we hier woonden konden we onszelf zijn, sociaal maar niet dat je wekelijks bij elkaar komt. Heerlijke buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

Duidelijk: hij wil niet verhuizen 🤣
Daarom heb ik al wat extra lekkers besteld voor als we de sleutel krijgen. Dan kan hij iedere keer wat wennen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
soskes schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Daarom heb ik al wat extra lekkers besteld voor als we de sleutel krijgen. Dan kan hij iedere keer wat wennen ;)
Ik zou hem voor de zekerheid meegenomen hebben bij de bezichtigingen 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Ik zou hem voor de zekerheid meegenomen hebben bij de bezichtigingen 🤣
Wij hadden tijdens de bezichtiging m'n schoonvader meegenomen zodat telkens twee van ons (vrouw/ik, vrouw/schoonpa, schoonpa/ik) naar binnen konden en iemand met de hond buiten kon blijven wachten. Makelaar gaf gelijk aan dat de hond ook mee naar binnen mocht (ze is wel beneden gebleven). Er stond op een keukenkastje een camera, nadat we het huis gekocht hadden contact gelegd met de verkoper voor een kennismaking en een rondje door het huis met de huidige bewoners, kregen we de vraag of we de hond ook mee wilden nemen zodat hun kinderen kennis konden maken :D

Ik zeg niet dat het de doorslaggevende factor was, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Pat911 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Ik had het over een open huizen dag. Gewoon in de plaats waar we interesse hadden een stuk of wat huizen bekeken. Ook om een indruk te krijgen wat er allemaal te koop was voor welk geld.
Ha zo ja dan kan het interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Sandro! schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:49:
[...]

Wij hadden tijdens de bezichtiging m'n schoonvader meegenomen zodat telkens twee van ons (vrouw/ik, vrouw/schoonpa, schoonpa/ik) naar binnen konden en iemand met de hond buiten kon blijven wachten. Makelaar gaf gelijk aan dat de hond ook mee naar binnen mocht (ze is wel beneden gebleven). Er stond op een keukenkastje een camera, nadat we het huis gekocht hadden contact gelegd met de verkoper voor een kennismaking en een rondje door het huis met de huidige bewoners, kregen we de vraag of we de hond ook mee wilden nemen zodat hun kinderen kennis konden maken :D

Ik zeg niet dat het de doorslaggevende factor was, maar...
Haha... We zijn er al vaak langs gelopen en nu het leeg staat al een keer door de tuin gelopen (met goedkeuring van de dochter).
Met hem komt het wel goed, de kat daarentegen. Ben benieuwd.

• Chaki
  • Niet online
warzaw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Het staat al eerder op Makelaarsland en ik kreeg een realtime melding van een makelaar met alle woningen in Rotterdam, 5 minuten VOOR Funda

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:38
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe lang zat er tussen plaatsing op Funda en 1e bezichtiging? Waren er kijkdagen (lopende band 15 minuten per bezichtiging)? Biedtermijn?

Bij mij zit er een vrij lange tijd tussen: maandagavond 15/8 op Funda, nu 50 keer bewaard, wachtlijst. Kijkdagen zijn pas op 3 en 4 september. Dat is 2 weken en 2 dagen

Ik probeer de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, want met het aantal likes en bezichtigingen reken ik mezelf niet rijk. Extreem populair, maar alleen biedingen beneden de vraagprijs kan ook

Nadeel: kijkdagen zijn heel laagdrempellig: mensen die deze woning niet willen kopen komen ook, bv. ze willen vergelijkingsmateriaal, ze willen een vergelijkbare woning kopen, maar dan een kluswoning en komen ideeën opdoen. Zo ging dat bij mij ook. Voorafgaand aan de aankoop van twee appartementen terug had ik 20 bezichtigingen achter de rug. Ik kan het iedereen aanraden om genoeg vergelijkingsmateriaal te hebben. Maar op een kijkdag doe ik dat heel makkelijk: ik wil helemaal niet op de 1e verdieping wonen, maar ik wil weten hoe het eruit ziet als je een bepaalde muur hebt doorgebroken
Als het bezichtigingen op afspraak zijn, is de drempel hoger: ik vind het een beetje sneu, omdat je de verkoper valse hoop geeft (en er zijn er genoeg andere met kijkdagen). Hoeveel van de nu geplande bezichtigingen blijven over?

Voordeel: snel reageren is voor een deel impulsief. Dat heb ik ook. Als er dan een paar dagen over nagedacht heb, de buurt ben gaan verkennen, de VvE stukken heb bestudeerd, haak ik regelmatig af. Die lieden ben ik kwijt.en ze worden aangevuld met werkelijk geïnteresseerden op de wachtlijst.
Grootste risico: mensen vinden in de tussentijd iets anders. Ze doen voor de zekerheid een bod op een andere (2e keus) en dat wordt aanvaard. Bezichtiging hier is na de bedenktijd. Dan is meer dan 2 weken wachten ongunstig

Kortom: blijft even spannend als met 20 likes en 5 bezichtigingen op afspraak. Zoals eerder gezegd: bezichtigingen kan ik niet op mijn brood smeren!
Vrijdag op funda en een week later op donderdag de eerste afspraken middag, week erop op dinsdag en donderdag weer en maandag 12u einde biedtermijn.
Tussen online komen en sluiten biedtermijn zat dus twee en halve week. De mensen die als eerst zijn komen kijken hadden dus 10 dagen tussen bezichtiging en einde biedtermijn (daar zat ook mijn koper tussen)

Hier geen kijkmiddag omdat niet alle tijdslots vol waren, was wel een optie als er nog meer interesse was geweest. Uiteindelijk haakte er 1 stel af omdat er een bod op een andere woning was geaccepteerd en een expat belde een half uur van te voren af maar deed nog wel een bod van 7k boven de vraagprijs (hoogste bieder zat er 52k boven)

Likes zeggen idd niet zo veel maar het aantal bezichtigingsafspraken is wel een goede indicatie hoe populair een woning is, veel succes met de verkoop in ieder geval!

• soskes
Denk dat het daarin schort bij ons. Staat nu een week te koop, twee afspraken. Gemiddelde verkoop periode hier is 5 weken. Gisteren de eerste kijkers gehad. Deels positief maar twijfels. Dus dat gaat hem al niet worden. Morgen nog 1 bezichtiging en dan wachten. De makelaar begint nu al te klagen over de prijs. Hij had liever een heel makkelijk verkoop gehad denk ik.

Ik ben nog niet onder de indruk. Ook gezegd dat we rond de 5 weken altijd nog kunnen kijken.

• Chaki
  • Niet online
Just-Be schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:21:
[...]

Vrijdag op funda en een week later op donderdag de eerste afspraken middag, week erop op dinsdag en donderdag weer en maandag 12u einde biedtermijn.
Tussen online komen en sluiten biedtermijn zat dus twee en halve week. De mensen die als eerst zijn komen kijken hadden dus 10 dagen tussen bezichtiging en einde biedtermijn (daar zat ook mijn koper tussen)

Hier geen kijkmiddag omdat niet alle tijdslots vol waren, was wel een optie als er nog meer interesse was geweest. Uiteindelijk haakte er 1 stel af omdat er een bod op een andere woning was geaccepteerd en een expat belde een half uur van te voren af maar deed nog wel een bod van 7k boven de vraagprijs (hoogste bieder zat er 52k boven)

Likes zeggen idd niet zo veel maar het aantal bezichtigingsafspraken is wel een goede indicatie hoe populair een woning is, veel succes met de verkoop in ieder geval!
Dankjewel! Komt qua tijdsplanning dus wel overeen

• twowheeler
  • Laatst online: 15-09 14:47
Toke_gt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Uiteraard, zou ik haast zeggen. Het is heel zichtbaar en dat kan mensen zeker afschrikken. Nu is er in de huidige markt vast overal een koper voor te vinden, maar er zijn zeker mensen die door de straat rijden en de bezichtiging afzeggen. Zij vertalen die rommel met overlast.
Maar er is vrij weinig aan te doen, anders dan wat je al hebt gedaan.
Dit is wel het idee ja. Moet zeggen, ik denk dat het in ons gedeelte van de markt (4ton) niet zoveel uitmaakt.

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55

ik denk het wel. Ik zou er zelfs niet eens gaan kijken.'
Ik ben vast niet de uitzondering.

Maar kopers zijn er natuurlijk altijd voor in deze markt.
Zeker voor mensen die al een paar keer mis hebben gegrepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ik vrees van wel. Ik zou ze vragen of ze nu in ieder geval de troep willen verwijderen of dat jij dat mag doen, vanwege de bezichtigingen. Onkruid vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Dat is nog de natuur die zijn gang gaat. Een bbq met peuken: gatver, nee!

Bij de verkoop van mijn vorige huis heb ik niks gezegd over de zooi voor de deur van mijn benedenbuurman tegenover. Ik ben even langsgegaan, hartstikke aardige vent, maar hij liep er ook niet altijd representatief bij (lees: in zijn onderbroek). Gezellig kopje koffie (nooit eerder gedaan) en mij verontschuldigd mocht hij het vervelend vinden er ineens zoveel mensen langsliepen tijdens de kijkdagen. "Oh, nee, joh! Geen probleem! Zorg ik dat alles er netjes bijstaat" YESSSS!!!

Zoiets zou ik ook proberen: niet beginnen met ergernis over al die jaren, maar zo joviaal mogelijk. "Zelf ben ik er onderhand wel aan gewend, schat! Maar voor de bezichtigingen zou het wel fijn zijn als het er wat netter bijstaat. Als je wil breng ik wel wat naar de container voor je. Neem ik gelijk wat van dat onkruid mee. Of wou je er soep van trekken? Hahaha!'
Pokerface!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40
Ik ben benieuwd hoe jullie naar de volgende situatie kijken. Onze woning komt vandaag op funda. Nu is het ongelukkige toeval dat een andere woning uit de straat ook vandaag op funda is gekomen. Het gaat om dezelfde woningen. Zelfde perceel en woonoppervlak alleen de inrichting is anders. Het zijn woningen van 4 jaar oud waardoor er geen verschil is in onderhoud. Toen ik de makelaar sprak om de verkoopprijs te bepalen zette hij naar mijn verwachting hoog in. Ik heb dat aangegeven en toen zijn we 10% lager gaan zitten. Nu is de situatie zo dat we daarmee nog 11% boven de prijs van die andere woning zitten. Nu heb ik gewoon aangebeld en de situatie met die bewoner besproken. Zij geven aan het niet voor de vraagprijs weg te doen maar minimaal op ongeveer onze vraagprijs uit te willen komen, anders halen ze het uit de verkoop. Dat er nu een zelfde woning voor een onrealistisch lage prijs in de markt staat op hetzelfde moment voelt voor ons niet prettig. Zou het in deze markt veel invloed hebben en wat zouden jullie hiermee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26

Fe2O3

Ja das roest

Zolang het verschil niet wel of geen nhg is zou ik lekker de toko op funda zetten. Kopers genoeg.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Flying35 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:16:
Ik ben benieuwd hoe jullie naar de volgende situatie kijken. Onze woning komt vandaag op funda. Nu is het ongelukkige toeval dat een andere woning uit de straat ook vandaag op funda is gekomen. Het gaat om dezelfde woningen. Zelfde perceel en woonoppervlak alleen de inrichting is anders. Het zijn woningen van 4 jaar oud waardoor er geen verschil is in onderhoud. Toen ik de makelaar sprak om de verkoopprijs te bepalen zette hij naar mijn verwachting hoog in. Ik heb dat aangegeven en toen zijn we 10% lager gaan zitten. Nu is de situatie zo dat we daarmee nog 11% boven de prijs van die andere woning zitten. Nu heb ik gewoon aangebeld en de situatie met die bewoner besproken. Zij geven aan het niet voor de vraagprijs weg te doen maar minimaal op ongeveer onze vraagprijs uit te willen komen, anders halen ze het uit de verkoop. Dat er nu een zelfde woning voor een onrealistisch lage prijs in de markt staat op hetzelfde moment voelt voor ons niet prettig. Zou het in deze markt veel invloed hebben en wat zouden jullie hiermee doen?
Gewoon zo laten staan. Als het andere huis sneller is verkocht, is daar uiteindelijk toch maar 1 koper en ongetwijfeld een aantal teleurgestelden. Die kunnen mooi bij jou in de herkansing en zijn mogelijk bereid meer te bieden dan bij het andere huis omdat ze niet opnieuw buiten de boot willen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik betaal wat ik het waard vind.
De vraagprijs zegt niet zoveel. Bij een onrealistisch lage vraagprijs (laatst meegemaakt) werd 15% overboden. Bij een vergelijkbare 10% duurder ongeveer 5%. Even snel verkocht.
Wat bedoel je met "alles is hetzelfde, behalve de inrichting"?
Zij laminaat, jij pvc, kies ik pvc
Zij visgraat 😭
Of grote verschillen: zij keuken aan de voorkant, jij bij de tuin?
Keukeneiland? Niet voor mij ...
Liggen ze aan dezelfde kant van de straat (oriëntatie zon)?
100% identiek bestaat niet. Als het er maar 1 is, kun je zeggen: de vloer kun je vervangen en het keukeneiland ook. Maar ik ben niet van de wegwerpmaatschappij en dan ben ik 25.000,- armer. Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Vervelende situatie. Ik stoor me ook aan buren die huizen nog net niet gratis weggeven op Funda. Het beinvloedt ook hoe er naar jouw vraagprijs wordt gekeken vanaf een afstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
Wij zijn hier juist wat omhoog gegaan nadat een huis in de straat een week eerder te koop is gekomen. Kleine nuance verschillen maar gelijkwaardig. Nu is het alleen dat het bij ons niet storm loopt terwijl ik wel het gevoel heb dat we de juiste prijs hebben.

Ben het wel eens met de opmerking dat als de ander weggaat, je waarschijnlijk een aantal mensen hebt die teleurgesteld zijn en zorgen dat de volgende (eventueel die van jou) niet uit hun handen glipt. Kan uiteraard wishful thinking zijn maar ik heb het idee dat ik na een aantal weken altijd nog wat met de prijs kan doen. Het vervelende is dat je hier verhalen leest van anderen die een zeer succesvolle verkoop hebben en ik dat graag wil spiegelen. Maar mij is verteld dat geduld hierin ook belangrijk is. Niet iedereen valt in de juiste prijscategorie voor hoge aanloop of qua locatie (kleiner dorp).

Succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:33:
[...]

Vervelende situatie. Ik stoor me ook aan buren die huizen nog net niet gratis weggeven op Funda. Het beinvloedt ook hoe er naar jouw vraagprijs wordt gekeken vanaf een afstandje.
De buren zeggen dat ze het niet voor minder dan de vraagprijs van TS willen verkopen. Niets van "bijna gratis weggeven"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
Bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees zijn de meeste van jullie wel van mening dat het niet rampzalig is ofwel goed komt. Het is een situatie die ons extra onrust geeft, maar we zetten door. Over een aantal dagen zullen we een beetje zicht krijgen hoe er gereageerd wordt door de woningzoekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Chaki schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

De buren zeggen dat ze het niet voor minder dan de vraagprijs van TS willen verkopen. Niets van "bijna gratis weggeven"
Ja alleen de vraagrlprijs van TS ligt al.11% onder ambitieuze vraagprijs makelaar. Dus er zit alsnog een gat van 11%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Flying35 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:04:
Bedankt voor de reacties. Als ik het zo lees zijn de meeste van jullie wel van mening dat het niet rampzalig is ofwel goed komt. Het is een situatie die ons extra onrust geeft, maar we zetten door. Over een aantal dagen zullen we een beetje zicht krijgen hoe er gereageerd wordt door de woningzoekenden.
Waarom onrust? Dat is toch geen reden voor stress?

Ik heb een andere associatie met rampzalig.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 22-08-2025 20:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flying35
de Peer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

Waarom onrust? Dat is toch geen reden voor stress?

Ik heb een andere associatie met rampzalig.
Onrust omdat we denken dat het een factor kan zijn die negatieve invloed heeft op de verkoopprijs. Het woord rampzalig was niet letterlijk bedoeld maar meer als beeldspraak.

Het is nou niet zo dat er echt paniek is uitgebroken. Het verkopen van een huis is wel iets belangrijks in je leven. We hebben een extra omstandigheid die ons aan het denken zet en willen graag de gedachtes van anderen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Dus met andere woorden ze kiezen een andere strategie dan jij , Neem je genoegen met de vraagprijs maar hoop je of verwacht je het voor meer te verkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
bie100 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Dus met andere woorden ze kiezen een andere strategie dan jij , Neem je genoegen met de vraagprijs maar hoop je of verwacht je het voor meer te verkopen ?
Uiteraard hopen we altijd op meer maar als ik nu kijk naar de vraagprijs heb ik uitgaande van de taxatie, referentiepanden en woningwaarde checks het idee dat de vraagprijs de realistische woningwaarde vertegenwoordigd en zelfs voorzichtig is ingezet. We zouden het niet voor minder willen verkopen.

De woningen zijn vanuit een project gebouwd. Sinds de oplevering zijn er al vaker woningen verkocht maar nog nooit voor zo weinig als de andere woning die nu te koop staat. Hopelijk straalt het niet negatief af en zien potentiële kopers ook wat de andere referentiepanden hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@Flying35 Wedden dat het niets uitmaakt? Je bent als potentiële koper toch ook een rund als je eenzelfde huis niet gaat bezichtigen, omdat het een iets hogere vraagprijs heeft!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Flying35 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
De woningen zijn vanuit een project gebouwd. Sinds de oplevering zijn er al vaker woningen verkocht maar nog nooit voor zo weinig als de andere woning die nu te koop staat. Hopelijk straalt het niet negatief af en zien potentiële kopers ook wat de andere referentiepanden hebben gedaan.
Rustig blijven ademen. Sommige makelaars zetten een huis extreem laag in de markt, in de hoop op veel belangstelling en mensen die tegen elkaar op bieden en daardoor veel overbieden. Zo rekenen ze uiteindelijk op dezelfde prijs als de makelaar die het huis hoog in de markt zet met het idee dat dat de marktwaarde beter weergeeft.
Beide strategieën hebben voor- en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
Flying35 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Uiteraard hopen we altijd op meer maar als ik nu kijk naar de vraagprijs heb ik uitgaande van de taxatie, referentiepanden en woningwaarde checks het idee dat de vraagprijs de realistische woningwaarde vertegenwoordigd en zelfs voorzichtig is ingezet. We zouden het niet voor minder willen verkopen.

Gevolgen zal het niet hebben voor de verkoop van jou huis kopers zijn ook niet achterlijk en weten ook wel dat ze flink moeten overbieden op dat andere huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
bie100 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Maak je niet zo druk.
Elke koper zal toch beide woningen bezichtigen.
Het kon wel eens zijn dat jou woning meer opleverd omdat de andere meer kijkers trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
koningen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]

Maak je niet zo druk.
Elke koper zal toch beide woningen bezichtigen.
Het kon wel eens zijn dat jou woning meer opleverd omdat de andere meer kijkers trekt.
Ik maak me eigen niet druk daarover het is mijn huisje ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:48
Tja ongeacht de reacties hier.. natuurlijk heeft het effect op de kopers en de mogelijke verkooprijs. Het is naief om te denken dat dit vergelijkbaar is met een scenario waarin de tweaker hier als enige op funda kwam deze periode. Er zijn vast kopers genoeg dat zeker. Maar die gaan nu allemaal 2 zoals ik het begrijp nagenoeg identieke woningen zien met een fors verschil in prijs.

Ik had deze situatie halverwege 2024 ook waarin 3 vergelijkbare woningen in hetzelfde woonerf te koop stonden ( toevallig veel oude stelletjes die kleiner gingen wonen). Ik heb dat feit zeker gebruikt in de onderhandeling en zelfs voor de vraagprijs 1 van die huizen kunnen kopen terwijl er echt gehoopt was door verkopers op meer. Maar het goedkoopste huis van die 3 kreeg logisch de meeste aandacht ( en is dus uiteindelijk voor meer verkocht dan wat ik heb betaald )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Persoonlijk heb ik wat moeite met vraagprijzen die "express" laag ingezet worden. Als je niet voor de vraagprijs wilt verkopen... Is het dan nog wel een vraagprijs?

In sommige regio's is dit dermate dermate de standaard dat iedereen er al vanuit gaat dat ze 20% boven de vraagprijs moeten bieden waardoor je met een "eerlijke" vraagprijs te duur lijkt.

Hier gewoon een "eerlijke" vraagprijs gekozen naar mijn idee... Gisteren op funda en zijn 12 bezichtigingen ingepland (y)

(die 20% boven de vraagprijs zou ik overigens geen nee tegen zeggen hoor _O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:39
nooberke schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:07:
Persoonlijk heb ik wat moeite met vraagprijzen die "express" laag ingezet worden. Als je niet voor de vraagprijs wilt verkopen... Is het dan nog wel een vraagprijs?

In sommige regio's is dit dermate dermate de standaard dat iedereen er al vanuit gaat dat ze 20% boven de vraagprijs moeten bieden waardoor je met een "eerlijke" vraagprijs te duur lijkt.

Hier gewoon een "eerlijke" vraagprijs gekozen naar mijn idee... Gisteren op funda en zijn 12 bezichtigingen ingepland (y)

Vaak zie je bij woningen die extreem laag in de markt worden gezet een 'bieden vanaf' prijs. Als je de advertentie leest, dan staat het meestal onderin als lekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen

Als j de vraagprijs extra laag inzet kan het ook nadelig zijn.
Vaak wordt al het geld wat boven de vraagprijs betaald moet worden uit eigen zak gewenst bij de kopende partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
koningen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Als j de vraagprijs extra laag inzet kan het ook nadelig zijn.
Vaak wordt al het geld wat boven de vraagprijs betaald moet worden uit eigen zak gewenst bij de kopende partij.
Nee hoor, dat is volledig afhankelijk van de taxatiewaarde. Vraagprijs heeft er niets mee te maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 21:43

Wij hebben de vraagprijs best "eerlijk" gehouden, een paar duizend euro onder de taxatiewaarde, en er is uiteindelijk ongeveer 12,9411764706% boven de vraagprijs geboden. Maar YMMV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:31
Dit is het dilemma waar wij nu mee zitten.
Makelaar 1 wil het huis aan de lage kant te koop zetten, x49 of x69 en dan verwacht hij een opbrengst die 80-100.000 euro hoger ligt. Dus x30-x50 het volgende honderdtal. Met misschien een goede uitschieter naar boven.
Makelaar 2 stelt x25 voor maar dan meteen al het honderdtal hoger. Deze makelaar verwacht een opbrengst die 35-65 euro hoger ligt, dus tussen de x60-x90. De taxatiewaarde ligt hier binnen. Makelaar 1 vindt eigenlijk de taxatiewaarde veel te hoog. Met die taxatiewaarde is niet 'gerommeld' aangezien we helemaal niet zo'n hoge taxatiewaarde nodig hadden.

Ons dilemma is dus of aan de lage kant wegzetten, veel kijkers, risico dat er niet veel overboden gaat worden en je 'laag' eindigt. Of makelaar 2, hoger wegzetten, er hoeft minder overboden te worden, je filtert meteen de mensen eruit die onvoldoende budget hebben. Het is realistischer, maar ook risico dat het te hoog is tov andere huizen en te duur wordt gevonden en er überhaupt niemand komt, ondanks een zeer krappe markt.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Courtage etc is allemaal ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Heb je niet de verkoopwaarden van referentieobjecten (vergelijkbare woningen) uit de buurt en wat zijn de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt?

Als je de tijd hebt zou je ook strategie 2 kunnen gebruiken en als dat mislukt strategie 1. Heeft als grote nadeel wel dat het een 'verborgen' prijsaanpassing is en je de eventuele kopers uit de eerste tranche kwijt bent.

Persoonlijk zou ik denk ik gewoon voor lager inzetten gaan. Het is ook niet zo dat de glazen bol van de makelaar altijd perfect werkt :O. Het is maar net wie er komen kijken en hoe diep de portemonnee/wil van diegene is.

[ Voor 22% gewijzigd door warzaw op 25-08-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:41:
Makelaar 1 wil het huis aan de lage kant te koop zetten, x49 of x69 en dan verwacht hij een opbrengst die 80-100.000 euro hoger ligt. Dus x30-x50 het volgende honderdtal. Met misschien een goede uitschieter naar boven.
Makelaar 2 stelt x25 voor maar dan meteen al het honderdtal hoger. Deze makelaar verwacht een opbrengst die 35-65 euro hoger ligt, dus tussen de x60-x90. De taxatiewaarde ligt hier binnen. Makelaar 1 vindt eigenlijk de taxatiewaarde veel te hoog. Met die taxatiewaarde is niet 'gerommeld' aangezien we helemaal niet zo'n hoge taxatiewaarde nodig hadden.

Ons dilemma is dus of aan de lage kant wegzetten, veel kijkers, risico dat er niet veel overboden gaat worden en je 'laag' eindigt. Of makelaar 2, hoger wegzetten, er hoeft minder overboden te worden, je filtert meteen de mensen eruit die onvoldoende budget hebben. Het is realistischer, maar ook risico dat het te hoog is tov andere huizen en te duur wordt gevonden en er überhaupt niemand komt, ondanks een zeer krappe markt.

Heeft iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Courtage etc is allemaal ongeveer gelijk.
Ik heb zelf hele goede ervaringen met een vraagprijs iets onder de taxatiewaarde.
Dus ik zou voor makelaar 2 gaan.

Je kunt altijd nog de prijs verlagen mocht het tegenvallen. Vraagprijs verhogen is wat lastiger ;) (heeft onze verkoper wel geprobeerd > zonder resultaat voor hem :D).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

En nu graag in Jip en Janneke taal. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
warzaw schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:49:
Heb je niet de verkoopwaarden van referentieobjecten (vergelijkbare woningen) uit de buurt en wat zijn de vraagprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt?

Als je de tijd hebt zou je ook strategie 2 kunnen gebruiken en als dat mislukt strategie 1. Heeft als grote nadeel wel dat het een 'verborgen' prijsaanpassing is en je de eventuele kopers uit de eerste tranche kwijt bent.

Persoonlijk zou ik denk ik gewoon voor lager inzetten gaan. Het is ook niet zo dat de glazen bol van de makelaar altijd perfect werkt :O. Het is maar net wie er komen kijken en hoe diep de portemonnee/wil van diegene is.
Naar referentieobjecten is zeker gekeken. Vraagprijzen verschillen een beetje als je kijkt naar de vierkante meterprijs. Ook qua aantal vierkante meters, lokatie, kavelgrootte en afwerking zitten er niet echt écht vergelijkbare woningen bij. De best vergelijkbare woningen zijn verkocht in 2024, anderhalf jaar geleden. Op basis van vierkante meterprijs, vraagprijs en verkoopprijs zouden we hoog kunnen inzetten. Maar de meeste huizen staan lager, maar goed, ook dus vanwege minder vierkante meters, minder kavel, slechtere lokatie/ ander deel van de wijk, minder slaapkamers en mindere afwerking.

Ik heb ook niks aan 30 kijkers die er maar 50.000 op willen gooien zeg maar, dan kom je niet eens in de buurt van de taxatiewaarde. De taxatiewaarde als vraagprijs zou wel uit de pas zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
TvanW schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Speciaal voor jou. Waarbij de 2 en 3 natuurlijk niet kloppen, maar zodat het begrijpbaar voor je is.
Makelaar 1: vraagprijs 249-269. Verwachte opbrengst 330-350, evt een uitschieter.
Makelaar 2: vraagprijs 325 evt 299. Verwachte opbrengst 360-390.
Taxatiewaarde 375

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:08:
[...]

Speciaal voor jou. Waarbij de 2 en 3 natuurlijk niet kloppen, maar zodat het begrijpbaar voor je is.
Makelaar 1: vraagprijs 249-269. Verwachte opbrengst 330-350, evt een uitschieter.
Taxatiewaarde 375
Als de taxatiewaarde 375k is dan ga je toch geen vraagprijs van 249k doen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Sport_Life schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ik heb zelf hele goede ervaringen met een vraagprijs iets onder de taxatiewaarde.
Dus ik zou voor makelaar 2 gaan.

Je kunt altijd nog de prijs verlagen mocht het tegenvallen. Vraagprijs verhogen is wat lastiger ;) (heeft onze verkoper wel geprobeerd > zonder resultaat voor hem :D).
Even uitgaande dat je een gevalideerde getaxeerde waarde heb laten doen.
Ik weet uit ervaring dat dit aan de lage kant zijn. Min 5%.
Ik zou in ieder geval een vraagprijs hanteren van taxatiewaarde +5%.

Heb je een woning aan de onderkant van de markt (tot 500-600K) zou ik richting 10% kiezen.

maar dat is mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
TvanW schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Dit zijn de x49 eindigen op 49.000,=
gaat dus hier en daar om 20K verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Taxatiewaarde 375
Ben kennelijk niet de enige maar in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Naar referentieobjecten is zeker gekeken. Vraagprijzen verschillen een beetje als je kijkt naar de vierkante meterprijs. Ook qua aantal vierkante meters, lokatie, kavelgrootte en afwerking zitten er niet echt écht vergelijkbare woningen bij. De best vergelijkbare woningen zijn verkocht in 2024, anderhalf jaar geleden. Op basis van vierkante meterprijs, vraagprijs en verkoopprijs zouden we hoog kunnen inzetten. Maar de meeste huizen staan lager, maar goed, ook dus vanwege minder vierkante meters, minder kavel, slechtere lokatie/ ander deel van de wijk, minder slaapkamers en mindere afwerking.

Ik heb ook niks aan 30 kijkers die er maar 50.000 op willen gooien zeg maar, dan kom je niet eens in de buurt van de taxatiewaarde. De taxatiewaarde als vraagprijs zou wel uit de pas zijn overigens.
je gaat tpch geen 100K minder vragen op zo'n bedrag. tenzij er nog een 1 van een miljoen voor staat.

dan komen er kijkers met veel hoop en kunnen dat niet betalen. Daar schiet toch niemand wat mee op ook jij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Sport_Life schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

die snap ik ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:04
Bij ons zitten we 25k onder de taxatie waarde.
Zojuist is de 10e bezichtiging ingepland, hij staat sinds afgelopen vrijdag op Funda.

Volgende week 2 middagen de bezichtigingen.
Ben benieuwd wat de uiteindelijke verkoopprijs gaat zijn.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ik kies scenario 1
Volgens de makelaars hier wordt er daardoor niet minder geboden
Scenario 2 heb je kans dat veel mensen denken dat ze nog steeds veel moeten overbieden en dan geen bod doen. M.a.w. je filtert mensen weg die DENKEN dat ze onvoldoende budget hebben, terwijl ze dat in werkelijkheid wel hebben.
Als je na een tijd de prijs moet verlagen (verborgen is snel te achterhalen), zal ik max de oude vraagprijs bieden. Ik neem ook wel eens als zoekcriterium: langer dan 30 dagen te koop.
En de eerste Funda-golf ben je sowieso kwijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

laten jullie allemaal je huis taxeren (NWWI gevalideerd) voordat het in de verkoop gaat dan?
Of bedoelen jullie een waardebepaling door de verkoopmakelaar? Want dat zijn wel 2 verschillende zaken natuurlijk.

Bij zo'n waardebepaling heeft de makelaar natuurlijk zelf nogal een vinger in de pap en is dus (mogelijk) niet echt objectief.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 25-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Taxatiewaarde 375
375 euro voor een woning? Dat gaat storm lopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
de Peer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:34:
laten jullie allemaal je huis taxeren (NWWI gevalideerd) voordat het in de verkoop gaat dan?
Of bedoelen jullie een waardebepaling door de verkoopmakelaar? Want dat zijn wel 2 verschillende zaken natuurlijk.

Bij zo'n waardebepaling heeft de makelaar natuurlijk zelf nogal een vinger in de pap en is dus (mogelijk) niet echt objectief.
Wij hadden een taxatie nodig voor de overbrugginshypotheek.
Taxatie opgesteld door een ander dan de verkoopmakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Rensjuh op 25-08-2025 13:38 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Taxatiewaarde 375
Bij zo'n groot verschil zou ik makelaar 3 vragen. Hier kwamen 3 makelaars met ongeveer dezelfde vraagprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hadden een taxatie nodig voor de overbrugging.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 25-08-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
Sport_Life schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:22:
[...]

Je had gelezen dat de 2 en 3 vooraan niet kloppen?
Maar inderdaad is dat ons dilemma dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Ik zou eens een 3e makelaar vragen, kijken waar hij mee komt.
Dichterbij makelaar 1 of makelaar 2, dan weet je al wat meer.
Maar 100k minder dan de taxatiewaarde zou ik ook niet doen, tenzij de verkoopmarkt flink gekelderd is in je regio.
Maar dit kan ik me niet voorstellen...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX

NWWI taxatie is er bij ons gedaan. Dit was nodig ivm de overbrugging door een geplande verbouwing. En die taxatiewaarde is niet kunstmatig hoog gemaakt omdat we een hoge maximum hypotheek nodig hebben.
Dus als deze met een taxatiewaarde van x75 (zeg 375) komt, waarom zou ik er dan 125 onder gaan zitten met de vraagprijs, zoals makelaar 1 voorstelt.

Edit:
De zin over de max hypotheek is niet echt duidelijk misschien, we hebben géén maximale hypotheek nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door MikaX op 25-08-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
Rensjuh schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Ik zou eens een 3e makelaar vragen, kijken waar hij mee komt.
Dichterbij makelaar 1 of makelaar 2, dan weet je al wat meer.
Maar 100k minder dan de taxatiewaarde zou ik ook niet doen, tenzij de verkoopmarkt flink gekelderd is in je regio.
Maar dit kan ik me niet voorstellen...
Daar is geen sprake van. De verkopersmarkt is hier heel goed, er is sprake van een zeer krappe markt en de wijk en zelfs de straat zijn zeer geliefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Helder, ik had even niet aan overbrugging gedacht. Heb ik overigens zelf ook gedaan bij mijn verkoop enkele maanden terug bedenk ik me nu :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 09-09 11:34
MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Daar is geen sprake van. De verkopersmarkt is hier heel goed, er is sprake van een zeer krappe markt en de wijk en zelfs de straat zijn zeer geliefd.
Waarom geef je niet gewoon de echte waardes waar je het over hebt i.p.v x49 en x80. Zo wordt het voor iedereen ook niet echt makkelijk om er iets over te zeggen.

Je hebt gewoon een aantal soorten mensen. Mensen die een huis zien voor prijs X en dan of op hun max budget gaan zitten als ze het waard vinden of de vraagprijs bieden en dan max X% overbieden. Of je hebt mensen zoals ik die gewoon kijken naar locatie, m2 prijs en staat van het huis en daarop een prijs baseren.

Die eerste groep kunnen afvallen als je voor makelaar 2 gaat en de 2e groep mensen ( zoals ik ) zullen naar die belachelijk lage prijs kijken en bedenken dat er:
- iets mis moet zijn met het huis of een ander addertje
- Er weer 1 of andere achterlijke maloot van een makelaar is die een huis ver onder de markt prijst en het hele probleem met overbieden in stand houdt.

Ik zou daarom bezichtiging plannen, kijken en uiteraard ook wel overbieden maar verre van de daadwerkelijk verwachtte prijs dat het zou moeten opleveren. Tenzij het mijn droomhuis zou zijn, dan maakt het geen reet uit voor welke prijs het op de markt komt. Dan bepaal ik zelf wel wat ik ervoor kwijt wil

Ik vind het maar een rare markt tegenwoordig met een hoop rare mensen, zowel kopers als verkopers

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Misschien dan niet zo geheimzinnig doen over de daadwerkelijke bedragen.

Bij een huis van 9 ton is 50k een andere ordergrootte dan een huis van 2 ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
jeroenkb schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Misschien dan niet zo geheimzinnig doen over de daadwerkelijke bedragen.

Bij een huis van 9 ton is 50k een andere ordergrootte dan een huis van 2 ton.
"maar straks gaan alle Tweakers mijn huis opzoeken" :+

Nee, dat kunnen/doen we niet zonder iets meer info 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
Dank voor de feedback allemaal!
Ik begrijp dat het vervelend kan zijn niet de exacte bedragen te weten als je wel graag je visie erop wilt geven. En ik ben blij dat er ondanks het gebrek aan exacte bedragen wel feedback is gekomen.
De gemiddelde huizenprijs is al zo’n half miljoen, met wat ik vertel heb kun je mogelijk inschatten dat de prijs daar niet onder ligt en dan maakt het m.i. voor de casus, dat er zo’n immens verschil zit in voorgestelde vraagprijs en de afwijking tov de taxatiewaarde, niet echt uit uit welk honderdtal het betreft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:27:
Ik begrijp dat het vervelend kan zijn niet de exacte bedragen te weten als je wel graag je visie erop wilt geven. En ik ben blij dat er ondanks het gebrek aan exacte bedragen wel feedback is gekomen.
De gemiddelde huizenprijs is al zo’n half miljoen, met wat ik vertel heb kun je mogelijk inschatten dat de prijs daar niet onder ligt en dan maakt het m.i. voor de casus, dat er zo’n immens verschil zit in voorgestelde vraagprijs en de afwijking tov de taxatiewaarde, niet echt uit uit welk honderdtal het betreft.
noem dan gewoon fictieve getallen als voorbeeld. Nu is het zo cryptisch omschreven dat het bijna een puzzle is geworden ;) en de echte hobbyist met tijd te veel weet je huis waarschijnlijk alsnog te vinden..

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Die komt straks in het "Wat staat hier nou weer te koop topic" voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
El Capitan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

wat maakt dat nu uit wellicht zit er een koper tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

El Capitan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Op zich heb je geen vraagprijs nodig om een tweakers huis te vinden. Je hoeft alleen maar te letten op een dak vol pv panelen, FE warmtepomp en electrische auto voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MikaX schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:27:
Het maakt voor de context nogal uit of het verschil 245k vs 375k is of 845k vs 975k .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
Sport_Life schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Wij hadden een taxatie nodig voor de overbrugging.

***members only***
Bij ons ook zoiets.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:42
Chaki schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Ik kies scenario 1
Volgens de makelaars hier wordt er daardoor niet minder geboden
Scenario 2 heb je kans dat veel mensen denken dat ze nog steeds veel moeten overbieden en dan geen bod doen. M.a.w. je filtert mensen weg die DENKEN dat ze onvoldoende budget hebben, terwijl ze dat in werkelijkheid wel hebben.
Als je na een tijd de prijs moet verlagen (verborgen is snel te achterhalen), zal ik max de oude vraagprijs bieden. Ik neem ook wel eens als zoekcriterium: langer dan 30 dagen te koop.
En de eerste Funda-golf ben je sowieso kwijt
Scenario 2 was bij ons t geval. Voor de taxatiewaarde te koop gezet. 23 kijkers, 0 biedingen. 2 maanden van de markt en met 20k verlaagd. 12 kijkers en 5 (over)biedingen. Hoogste bod was + 6,5%, waardoor t uiteindelijk hoger was dan de eerste vraagprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
qknish schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:23:
[...]

Scenario 2 was bij ons t geval. Voor de taxatiewaarde te koop gezet. 23 kijkers, 0 biedingen. 2 maanden van de markt en met 20k verlaagd. 12 kijkers en 5 (over)biedingen. Hoogste bod was + 6,5%, waardoor t uiteindelijk hoger was dan de eerste vraagprijs.
ja mensen zijn tegenwoordig echt compleet achterlijk geworden 8)7 Als je een huis mooi vind kan je toch alsnog gewoon de vraagprijs bieden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 19:27
hollandnick schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

ja mensen zijn tegenwoordig echt compleet achterlijk geworden 8)7 Als je een huis mooi vind kan je toch alsnog gewoon de vraagprijs bieden?
Dat is nou net het mooie. Hetzelfde mechanisme dat overbieden uitlokt kan ook in je nadeel werken.
Als je steeds gewend bent dat huizen te laag in de markt worden gezet. Tel daarbij een misschien overijverige verkoopmakelaar op die zegt dat er 20+ bezichtigingen zijn en dat het huis gewild is. Dan kan ik mij voorstellen dat mensen die twijfelden niet eens meer de moeite nemen.
Dus achterlijk is het niet. Heel begrijpelijk zelfs.

• hollandnick
champion16 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:32:
[...]

Dat is nou net het mooie. Hetzelfde mechanisme dat overbieden uitlokt kan ook in je nadeel werken.
Als je steeds gewend bent dat huizen te laag in de markt worden gezet. Tel daarbij een misschien overijverige verkoopmakelaar op die zegt dat er 20+ bezichtigingen zijn en dat het huis gewild is. Dan kan ik mij voorstellen dat mensen die twijfelden niet eens meer de moeite nemen.
Dus achterlijk is het niet. Heel begrijpelijk zelfs.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet natuurlijk meebewegen met de markt en huizen zijn nou eenmaal duurder geworden, maar iedereen moet voor zichzelf een berekening maken wat je voor een huis wilt en kunt uitgeven. Of een huis dus hoog of laag in de markt komt maakt dan niet uit, je bied immers het bedrag wat jij er voor over hebt. Wellicht als het je droomhuis is en je kan het financieel aan dan zou je ook nog meer kunnen bieden zodat je meer kans maakt.

Als een huis in de markt wordt gezet voor €3500/m2 terwijl alle vergelijkbare huizen in de buurt er voor €4000/2 op staan ( en mogelijk ook weg gaan ) dan kan je voor jezelf toch wel bepalen of je flink moet overbieden of niet. Misschien ben ik wat meer gefocust op cijfers dan puur emotie bieden. In bovenstaand zou ik in beide gevallen bieden waarvan ik denk dat het waard zou zijn ( rond die 4000/m2 )

• Chaki
  • Niet online
hollandnick schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je moet natuurlijk meebewegen met de markt en huizen zijn nou eenmaal duurder geworden, maar iedereen moet voor zichzelf een berekening maken wat je voor een huis wilt en kunt uitgeven. Of een huis dus hoog of laag in de markt komt maakt dan niet uit, je bied immers het bedrag wat jij er voor over hebt. Wellicht als het je droomhuis is en je kan het financieel aan dan zou je ook nog meer kunnen bieden zodat je meer kans maakt.

Als een huis in de markt wordt gezet voor €3500/m2 terwijl alle vergelijkbare huizen in de buurt er voor €4000/2 op staan ( en mogelijk ook weg gaan ) dan kan je voor jezelf toch wel bepalen of je flink moet overbieden of niet. Misschien ben ik wat meer gefocust op cijfers dan puur emotie bieden. In bovenstaand zou ik in beide gevallen bieden waarvan ik denk dat het waard zou zijn ( rond die 4000/m2 )
Je hebt gelijk, maar heel veel mensen (de meerderheid als je het mij vraagt) denken dat je in een bepaalde plaats standaard x procent moet overbieden. En het ligt er ook maar aan hoeveel referentiepanden je hebt. Zonder vergelijkbare recent verkocht ....
En ik koop ook niet op emotie, maar dacht toch ook dat het haast niet kon op vraagprijs. Ben nog altijd verbaasd dat het me gelukt is. In eerste instantie ook geen bod gedaan (per inschrijving met deadline van 2 dagen). Pas toen het 3 weken later nog niet verkocht was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Afgelopen maandag zaten we bij de notaris voor het passeren van pnze oude woning naar de kopers.
Vooraf een inspectieronde met makelaar, kopers en verkopers. Meterstanden opgeschreven en gedeeld en daarna gezamelijk door naar de notaris.
Blij dat dit hoofdstuk nu gesloten is en we ons volledig kunnen focussen op onze nieuwe woning..

https://gathering.tweaker.../quote_message/82217602/0
Members only:

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
hollandnick schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Opzich logisch, maar de meeste mensen hebben ook geen zin om een huis te bezichtigen waarvan ze denken dat ze toch geen kans maken om hem te kopen. En dat is ook rationeel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• soskes
Hier vandaag ons eerste bod binnen gekregen. Zit onder de vraagprijs, is een eerste bod maar eigenlijk zijn we er tevreden mee en meer dan we in eerste instantie gedacht hadden. Daarbij ook ruim boven de taxatiewaarde.

Mijn eerste reactie is; uitonderhandelen. Mijn tweede reactie is dan weer; wees gewoon tevreden, prima resultaat. Strik erom (na de bouwkundige keuring) en door naar het nieuwe huis. Er is wel duidelijk aangegeven dat het een behoorlijke stretch op het budget is (wat geloofwaardig lijkt voor een alleenstaande moeder) en dat we met onderhandelingen hooguit 2,5k tot 5k extra eruit halen. Die moeite heb ik er niet voor met het risico van een afhaker.

Nu nog de keuring afwachten en dan een flesje kinderchampagne opentrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Volgende week bij ons de kijkdagen, gaat nog niet echt hard
Slechts 2 bezichtigingen gepland
Prijsklasse net onder de 400.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ragnar9999 schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:51:
Volgende week bij ons de kijkdagen, gaat nog niet echt hard
Slechts 2 bezichtigingen gepland
Prijsklasse net onder de 400.000
Je hebt maar één goed bod nodig ;)

Regio? Hier morgen/overmorgen 16 bezichtigingen in dezelfde prijsklasse...maar wel randstad, nieuwe keuken en verduurzaamd....

Blij als het schoonmaken/opruimen achter de rug is...keert de rust hopelijk weer een beetje terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
nooberke schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:01:
[...]

Je hebt maar één goed bod nodig ;)

Regio? Hier morgen/overmorgen 16 bezichtigingen in dezelfde prijsklasse...maar wel randstad, nieuwe keuken en verduurzaamd....

Blij als het schoonmaken/opruimen achter de rug is...keert de rust hopelijk weer een beetje terug...
Oosten bij Arnhem in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ragnar9999 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:20:
[...]

Als je feedback wilt, kan je de link (desnoods via PM) delen. Misschien dat je advertentie er net voor zorgt dat er weinig animo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19:19

ISJ

Ragnar9999 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:20:
[...]

Ik heb eind vorig jaar verkocht in regio Arnhem.
Liep toen ook niet hard met de bezichtigingen, enigszins tegen de verwachtingen in.
Veel lijkt te maken te hebben met momentum.
Verkoop je een appartement of een huis?
Pagina: 1 ... 203 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.