Just-Be schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:41:
[...]
Hier hadden we na een weekend 30x bewaard en 15 bezichtigingen, daarna geen bezichtigingen erbij maar wel uiteindelijk 100x bewaard.
Uit de 13 bezichtigingen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden kwamen 7 biedingen.
Hoe lang zat er tussen plaatsing op Funda en 1e bezichtiging? Waren er kijkdagen (lopende band 15 minuten per bezichtiging)? Biedtermijn?
Bij mij zit er een vrij lange tijd tussen: maandagavond 15/8 op Funda, nu 50 keer bewaard, wachtlijst. Kijkdagen zijn pas op 3 en 4 september. Dat is 2 weken en 2 dagen
Ik probeer de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, want met het aantal likes en bezichtigingen reken ik mezelf niet rijk. Extreem populair, maar alleen biedingen beneden de vraagprijs kan ook
Nadeel: kijkdagen zijn heel laagdrempellig: mensen die deze woning niet willen kopen komen ook, bv. ze willen vergelijkingsmateriaal, ze willen een vergelijkbare woning kopen, maar dan een kluswoning en komen ideeën opdoen. Zo ging dat bij mij ook. Voorafgaand aan de aankoop van twee appartementen terug had ik 20 bezichtigingen achter de rug. Ik kan het iedereen aanraden om genoeg vergelijkingsmateriaal te hebben. Maar op een kijkdag doe ik dat heel makkelijk: ik wil helemaal niet op de 1e verdieping wonen, maar ik wil weten hoe het eruit ziet als je een bepaalde muur hebt doorgebroken
Als het bezichtigingen op afspraak zijn, is de drempel hoger: ik vind het een beetje sneu, omdat je de verkoper valse hoop geeft (en er zijn er genoeg andere met kijkdagen). Hoeveel van de nu geplande bezichtigingen blijven over?
Voordeel: snel reageren is voor een deel impulsief. Dat heb ik ook. Als er dan een paar dagen over nagedacht heb, de buurt ben gaan verkennen, de VvE stukken heb bestudeerd, haak ik regelmatig af. Die lieden ben ik kwijt.en ze worden aangevuld met werkelijk geïnteresseerden op de wachtlijst.
Grootste risico: mensen vinden in de tussentijd iets anders. Ze doen voor de zekerheid een bod op een andere (2e keus) en dat wordt aanvaard. Bezichtiging hier is na de bedenktijd. Dan is meer dan 2 weken wachten ongunstig
Kortom: blijft even spannend als met 20 likes en 5 bezichtigingen op afspraak. Zoals eerder gezegd: bezichtigingen kan ik niet op mijn brood smeren!