Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 202 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
soskes schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

Er zit maar liefst 15k tussen de vraagprijs en de taxatie. Nu hebben we de makelaar wel gevraagd om 'zuinig' te taxeren omdat we een bedrag wilden hebben wat we zeker konden krijgen zodat we onze inleg voor het nieuwe huis niet zouden overschatten.
Bedoel je met "taxatie" de waardebepaling van de makelaar?
15k verschil tussen minimum verwachtte verkoopwaarde en welke vraagprijs? Vraagprijs andere huis 15k meer? Dat betekent niet dat zij er 1 cent meer voor gaan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 13:17
Chaki schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

Bedoel je met "taxatie" de waardebepaling van de makelaar?
15k verschil tussen minimum verwachtte verkoopwaarde en welke vraagprijs? Vraagprijs andere huis 15k meer? Dat betekent niet dat zij er 1 cent meer voor gaan krijgen
Ik bedoel inderdaad de waardebepaling. Voor het andere huis is de vraagprijs €15k meer. Wel bij een makelaar waar wij van denken dat deze aardig hoog inzet en, wanneer nodig, wat afschaalt in onderhandeling. Al moet ik zeggen dat die makelaar aardig wat huizen wegzet en verkoopt.

Wij hadden er echter geen lekker gevoel bij, dus voor een ander gegaan. Ben benieuwd.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roosje1966
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 10:13
Vandaag goed bod gehad op mijn appartement, na 12 dagen op Funda, en geaccepteerd! Zonder voorbehoud financiering dus nu nog even 3 dagen bedenktijd na tekenen voorlopige koopovk, maar dat zal vast goed komen. 😊🥳

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nou, de bezichtigingen van donderdag en vrijdag hebben uiteindelijk gister een zwikje biedingen opgeleverd.

Op een vraagprijs van 450K uiteenlopend van ongeveer 455K naar 521K :X

Het hoogste bod was ondersteund door een certificaat van een hypotheker en (FWIW) de leukste motivatiebrief. Natuurlijk reken ik met mijn portemonnee maar het was leuk om zo wel vol overtuigd met deze partij in zee te kunnen gaan.

Ik had vrij conservatief rekening gehouden met de biedingen. Onze maandlasten gingen uit van verkoop voor de vraagprijs van 450K en zelf hoopte ik op een 475K in het gunstigste geval.

Gemiddeld wordt in NL 4,8% overboden, hoewel ik later zag dat in juni in onze gemeente dat gemiddelde op 9,5% lag. Stom toevallig keek ik op de biedingendag nog een keer en toen was dat al bijgesteld naar 12,5.
Bij ons huis is dat dus uiteindelijk 16% geworden.

Wat een markt is dit joh 8)7 ...we zijn natuurlijk blij hoe het voor ons gelopen is maar allemachtig.

@Chaki We hebben overigens geen contact meer opgenomen met de mensen die dit verzochten in hun motivatiebrief indien hun bod te laag was. Onze makelaar gaf (logischerwijs) al aan dat zijn daarin geen actie mogen ondernemen maar het ons als verkoper vrij stond hoe wij dit wilden benaderen. Ook in een andere brief werd dit nog verzocht maar wij hebben er voor gekozen het biedingenproces te laten voor wat het is en dus de hoogste bieders de woning gegund zonder anderen te benaderen. Wij hadden daar persoonlijk ook geen goed gevoel bij om dat te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:21:

@Chaki We hebben overigens geen contact meer opgenomen met de mensen die dit verzochten in hun motivatiebrief indien hun bod te laag was. Onze makelaar gaf (logischerwijs) al aan dat zijn daarin geen actie mogen ondernemen maar het ons als verkoper vrij stond hoe wij dit wilden benaderen. Ook in een andere brief werd dit nog verzocht maar wij hebben er voor gekozen het biedingenproces te laten voor wat het is en dus de hoogste bieders de woning gegund zonder anderen te benaderen. Wij hadden daar persoonlijk ook geen goed gevoel bij om dat te doen.
Ik ga dit ook niet doen! Het is de bedoeling dat ze direct hun maximum bod uitbrengen. Anders krijgen we straks de situatie dat je lager kunt bieden met het idee: anders worden we toch gebeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Chaki schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Ik ga dit ook niet doen! Het is de bedoeling dat ze direct hun maximum bod uitbrengen. Anders krijgen we straks de situatie dat je lager kunt bieden met het idee: anders worden we toch gebeld
even voor de zekerheid: ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dit wel zou doen mocht je dat zo opgevat hebben, dat was niet de bedoeling van me. Ik benoem dit zo even vanwege je uitroepteken ;)

ik bracht het even ter sprake omdat ik eerder deze week (een paar posts terug) gezegd had dat dit verzoek in die motivatiebrief stond en daarna vroeg je of ik wist wat mijn makelaar daar mee zou gaan doen.

hoe moeilijk de markt dan ook is we kozen er voor om inderdaad dan ook nu zo eerlijk mogelijk te zijn naar iedereen en het hoogste bod (mits geen beperkingen die ons niet aanstonden) won.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
Gemiddeld wordt in NL 4,8% overboden, hoewel ik later zag dat in juni in onze gemeente dat gemiddelde op 9,5% lag. Stom toevallig keek ik op de biedingendag nog een keer en toen was dat al bijgesteld naar 12,5.
Klinkt eerder alsof men in jullie gemeente de vraagprijs, inclusief die van jullie zelf, te laag zet. Uiteindelijk zegt zo'n percentage alleen maar hoe de vraagprijs zich verhoudt tot wat men over heeft voor een woning in de desbetreffende wijk/omgeving. Wat was het op 1 na hoogste bod? Dat zou ik interessanter vinden in dit geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 13-08-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:34
Nou, de bezichtigingen van donderdag en vrijdag hebben uiteindelijk gister een zwikje biedingen opgeleverd.

Het hoogste bod was ondersteund door een certificaat van een hypotheker en (FWIW) de leukste motivatiebrief. Natuurlijk reken ik met mijn portemonnee maar het was leuk om zo wel vol overtuigd met deze partij in zee te kunnen gaan.

Ik had vrij conservatief rekening gehouden met de biedingen. Onze maandlasten gingen uit van verkoop voor de vraagprijs van 450K en zelf hoopte ik op een 475K in het gunstigste geval.

Wat een markt is dit joh 8)7 ...we zijn natuurlijk blij hoe het voor ons gelopen is maar allemachtig.

Wel echt heerlijk dat het hoogste bod ook nog is goede voorwaarden heeft en een leuke motivatiebrief! Die ~40k extra kan je vast goed gebruiken om nog een extra investering te doen in je nieuwe woning! :)

Hier zijn gisteren de foto's en de omschrijving op Move geplaatst als concept, moet er nog even kritisch naar kijken...miste nog wel wat zaken in de tekst. Komt ook het moment dichterbij om te beslissen wanneer we online gaan...hier in regio midden is het nog vakantie tot eind van de maand :+

Maar of die vakantie veel invloed heeft met de doelgroepen starters en senioren....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paprika schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Klinkt eerder alsof men in jullie gemeente de vraagprijs, inclusief die van jullie zelf, te laag zet. Uiteindelijk zegt zo'n percentage alleen maar hoe de vraagprijs zich verhoudt tot wat men over heeft voor een woning in de desbetreffende wijk/omgeving.
Dat eerste zou kunnen maar hoe aannemelijk is dat dat voor een hele gemeente opgaat?

Klopt ook wel met het enigszins strategisch kiezen voor exact 450 in ons geval. De makelaar legde namelijk uit dat je dan in Funda in 2 zoekopdrachten zichtbaar bent........tot en met 450 en vanaf 450.
Maar al met al vond ik niet dat wij echt fors laag zaten.

Maar goed, hoe dan ook is het inderdaad een samenloop van vraagprijs en biedingen. Wij hadden ook wel over de vraagprijs heen willen gaan voor onze nieuwe woning maar uiteindelijk hoefde dat niet, iets wat wij overigens zonder onze aankoopmakelaar faliekant verkeerd hadden ingeschat.
nooberke schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Wel echt heerlijk dat het hoogste bod ook nog is goede voorwaarden heeft en een leuke motivatiebrief! Die ~40k extra kan je vast goed gebruiken om nog een extra investering te doen in je nieuwe woning! :)

Hier zijn gisteren de foto's en de omschrijving op Move geplaatst als concept, moet er nog even kritisch naar kijken...miste nog wel wat zaken in de tekst. Komt ook het moment dichterbij om te beslissen wanneer we online gaan...hier in regio midden is het nog vakantie tot eind van de maand :+

Maar of die vakantie veel invloed heeft met de doelgroepen starters en senioren....
ja zeker, uiteindelijk hadden wij ons nieuwe huis berekend met 450 (verkoop) en 750 (aankoop) voor wat betreft onze huizenjacht met de kanttekening dat wij er van uitgingen dat er nog een zwik eigen geld in zou moeten. Uiteindelijk is die rekensoms dus anders uitgevallen met 521 (verkoop, +71K) en 710 (aankoop -40k).

Dus uiteindelijk ging die rekensom volledig mank....maar wel op een goeie manier :P

Ik had ook wat bedenkingen bij de vakantieperiode maar de druk is dusdanig hoog dat er allicht wat minder kijkers komen maar ik hoorde van 2 collega's al dat vrienden zelfs terugreden (beide Frankrijk) toen ze een huis op Funda zagen verschijnen .

Succes jullie gewenst in elk geval, zal duimen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:44:
[...]

even voor de zekerheid: ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij dit wel zou doen mocht je dat zo opgevat hebben, dat was niet de bedoeling van me. Ik benoem dit zo even vanwege je uitroepteken ;)
Nee, zo had ik het niet opgevat.
Uitroepteken betekent in dit geval: 100% mee eens. Zo ga ik het (zonder twijfel!) ook doen
Ik bracht het even ter sprake omdat ik eerder deze week (een paar posts terug) gezegd had dat dit verzoek in die motivatiebrief stond en daarna vroeg je of ik wist wat mijn makelaar daar mee zou gaan doen
Daar was ik benieuwd naar. Duidelijk antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Chaki helder, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45

Waar heb je die overbiedstatistiek gezien? En prachtige uitkomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
warzaw schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:32:
Onze bezichtigingen zitten na 2 dagen rammetje vol. Zelfs inclusief inloopuur voor clubjes van meerdere mensen tegelijk :X.
Is dit in een grote stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Novari131 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:15:
[...]

Waar heb je die overbiedstatistiek gezien? En prachtige uitkomst!
Thanks.

disclaimert...geen idee hoe betrouwbaar die partij is overigens!!!

onderaan de pagina ff doorklikken naar je provincie en daarna gemeente:

https://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16
Ja zeker 🙂‍↕️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Fraggert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

Thanks.

disclaimert...geen idee hoe betrouwbaar die partij is overigens!!!

onderaan de pagina ff doorklikken naar je provincie en daarna gemeente:

https://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/
Wat laat een tool als walterliving zien wanneer je zoekt op je adres en dan bij cijfers de omgeving pakt? Komt dit redelijk overeen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl2CVUxMPtXLf_qn73zYYkT1Plc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSGBiKAgfih6d5nRJc900CFy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Y4oXN9qiV8jmZp8U5WkC6QjnDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6kcDYUPI8VtAAARtVXZkzbx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paprika schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Wat laat een tool als walterliving zien wanneer je zoekt op je adres en dan bij cijfers de omgeving pakt? Komt dit redelijk overeen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik weet niet hoe ik die statistiek tevoorschijn krijg, ik kan mijn wijk opzoeken en that's about it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
https://app.walterliving.com

Zult hier even moeten inloggen en daar op adres zoeken. Dan krijg je ook direct een woningprijs indicatie als het goed is. Ook wel benieuwd hoe die zich weet te verhouden tot de biedingen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 66% gewijzigd door Paprika op 13-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Hoe zit dat met WalterLiving? Zijn zij een directe concurrent van Huispedia? Ik heb een account aangemaakt en daarna ben ik op een gegeven moment vanaf een onbekend nummer “gebeld” en is er een voicemail ingesproken met een of andere creepy AI stem die mij wilde lokken om door een of ander proces heen te lopen. Ik weet niet eens of het van hunzelf afkomstig was, het had een hoog scam gehalte :’)

Ik verwijder daarom vandaag nog mijn account. Ik vind de site in tegenstelling tot die van huispedia redelijk ruk. Denk dat ze wel een realistischere inschatting hadden van wat mijn woning op zou kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

warzaw schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:45:
Ik heb een account aangemaakt en daarna ben ik op een gegeven moment vanaf een onbekend nummer “gebeld” en is er een voicemail ingesproken met een of andere creepy AI stem die mij wilde lokken om door een of ander proces heen te lopen.
Het lijkt me niet terecht om hier WalterLiving van te beschuldigen. Dit lijkt me gewoon toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Het lijkt me niet terecht om hier WalterLiving van te beschuldigen. Dit lijkt me gewoon toeval.
Waarschijnlijk zijn zij het zelf niet, maar hoe extreem toevallig dan. Maar dan hebben de scammerts dus wel weet van dat ik zojuist een account heb aangemaakt. Dus er zit ergens een lek.

Maar goed, ik mail WL wel of dit bij hun praktijk hoort (ik denk het niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

warzaw schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:08:
[...]

Waarschijnlijk zijn zij het zelf niet, maar hoe extreem toevallig dan.
dat valt wel mee. Als je niet net dat account had aangemaakt had iemand anders waarschijnljk de schuld gekregen.
Maar dan hebben de scammerts dus wel weet van dat ik zojuist een account heb aangemaakt.
nee, hoezo? Noemden de scammers specifiek Walter Living in hun berichten? Zo ja, dan heb jij je account waarschijnlijk op een scam-site aangemaakt en niet op de site van walter living.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 15-08-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

dat valt wel mee. Als je niet net dat account had aangemaakt had iemand anders waarschijnljk de schuld gekregen.

[...]

nee, hoezo? Noemden de scammers specifiek Walter Living in hun berichten? Zo ja, dan heb jij je account waarschijnlijk op een scam-site aangemaakt en niet op de site van walter living.
Nee zeker niet. Ik ben gewoon ingelogd in https://app.walterliving.com en werk dus met de goeie. Heb een of ander dashboard en ik ben “gematched” met een of andere guy.

Maar ik ga wel even contact opnemen met ze, want ik vind het toch erg raar deze gang van zaken.

Edit: heb het creepy voicemail bericht even getranscribeerd bijgevoegd:
“Hoi met Martine, van Walter, ik zie dat je wat woningrapporten aan het bekijken was, ik, en ik wilde even checken hoe dat gegaan was. Ik snap dat het overweldigend kan zijn.”

Met vervolgens de vraag om in te gaan op een (advies)gesprek en er werd nog een e-mail nagestuurd.
Er zaten verder geen contactopties bij dus scammers zijn het waarschijnlijk niet. Ik wacht hun reactie wel even af.

[ Voor 26% gewijzigd door warzaw op 15-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 08:46
Maar noemde die robocall nu specifiek WL of niet?

Waarschijnlijk staat je tel nr al heel lang naakt op het dark web na een of andere andere webwinkel hack.
Ik ben meerdere keten ge-robocalled de afgelopen maanden, terwijl ik geen account op walter living heb.
Het is de telefoon versie van email spam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:49
Ik ben ook gebeld na een account op WL te hebben aangemaakt. Het ging er hun vooral om hun diensten te verkopen. Ze bieden een soort van aankoopmakelaar service aan en die willen ze promoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
alwinuzz schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:47:
Maar noemde die robocall nu specifiek WL of niet?

Waarschijnlijk staat je tel nr al heel lang naakt op het dark web na een of andere andere webwinkel hack.
Ik ben meerdere keten ge-robocalled de afgelopen maanden, terwijl ik geen account op walter living heb.
Het is de telefoon versie van email spam.
Ja: “Met Martine, van *Walter*”. En aangezien er woningrapporten genoemd werden lijkt het me dat het hier om Walter Living gaat.

Ik ben ook al regelmatig gerobocalled door vanalles en nog wat, daar lig ik niet wakker van. Wat ik te toevallig vind is dat ik account aanmaak op site X (heb gechecked dat het allemaal legit is) en dan van (mogelijk) scammer Y de dag erna die zegt van site X te zijn.

Dat is of extreem toevallig of het aanmaken van het account is somehow gelekt naar de darkweb pipoos.

Sorry voor de discussievervuiling trouwens. Ik ben nogal overdreven paranoia met dit soort dingen en wilde het nu bij uitzondering tot op de bodem uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

warzaw schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Dat is of extreem toevallig of het aanmaken van het account is somehow gelekt naar de darkweb pipoos.
je vergeet optie 3. Het is gewoon legit en je maakt heisa om niets?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-08-2025 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
henk1994 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:58:
Ik ben ook gebeld na een account op WL te hebben aangemaakt. Het ging er hun vooral om hun diensten te verkopen. Ze bieden een soort van aankoopmakelaar service aan en die willen ze promoten.
Gelukkig dan is het vermoedelijk wel legit communicatie vanuit hunzelf, wel ben ik er erg weinig van gediend dat ze dat met een “gewoon” telefoonnummer doen en met een creepy gegenereerde AI stem. Ik heb dat nog bij geen enkele legitieme partij meegemaakt en er wordt ook op uitgebreide schaal voor gewaarschuwd. Ik snap niet dat ze zich van dit communicatiekanaal bedienen.

Ik wacht hun bevestiging ook nog even af ter geruststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

je vergeet optie 3. Het is gewoon legit en je maakt heisa om niets?
Yes, in dat geval zou ik er ook gerust op zijn ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 15:07
warzaw schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:45:
Hoe zit dat met WalterLiving? Zijn zij een directe concurrent van Huispedia? Ik heb een account aangemaakt en daarna ben ik op een gegeven moment vanaf een onbekend nummer “gebeld” en is er een voicemail ingesproken met een of andere creepy AI stem die mij wilde lokken om door een of ander proces heen te lopen. Ik weet niet eens of het van hunzelf afkomstig was, het had een hoog scam gehalte :’)

Ik verwijder daarom vandaag nog mijn account. Ik vind de site in tegenstelling tot die van huispedia redelijk ruk. Denk dat ze wel een realistischere inschatting hadden van wat mijn woning op zou kunnen leveren.
Woningstats.nl vind ik een veel realistischere inschatting geven dan Huispedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:45
Mijn huis komt deze maand op de markt voor 385.000

Woningstats 454.656
Huispedia 451.000 - 524.000
Funda 484.000
Ik doe het ervoor

Walter Living rekent 2.650 vast tarief voor het zijn van een aankoopmakelaar die je omgeving niet kent
Best wel een bedrag als je het vergelijkt met je lokale makelaar
Merkte afgelopen tijd dat ze elkaar allemaal kennen en met de voornaam aanspreken
Denk ook dat je minder hebt aan WL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
Ragnar9999 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:23:

Woningstats 454.656
Funda 484.000
Ik doe het ervoor

Walter Living rekent 2.650 vast tarief voor het zijn van een aankoopmakelaar die je omgeving niet kent
Best wel een bedrag als je het vergelijkt met je lokale makelaar
Merkte afgelopen tijd dat ze elkaar allemaal kennen en met de voornaam aanspreken
Denk ook dat je minder hebt aan WL
De lokale makelaar zit vaak op een vergelijkbaar tarief en kent de lokale markt(partijen) een stuk beter. Die weet wat de prijsstrategieën van de concullega's zijn. Hij/zij weet dat die ene makelaar altijd hoog in de vraagprijs zit, of dat die VBO-makelaar pas de transactieprijzen ziet als het gepasseerd is bij de notaris, terwijl jouw NVM-makelaar op het moment dat een object verkocht is de verkoopprijs al in Funda kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
Korte update: WL geeft aan dat de communicatie inderdaad bij hun vandaan komt:
Hi Sven, dankjewel voor je bericht. Goed dat je het even checkt! Dit is mijn nummer, en het klopt dus dat wij dit zijn. Ik wilde even bij je inchecken inderdaad of alle woningrapporten duidelijk zijn, of er wellicht informatie ontbreekt. Laat het me vooral weten! - Lisa van Walter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Ragnar9999 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:23:

Woningstats 454.656
Funda 484.000
Ik doe het ervoor
Dat is wel een erg groot verschil, zet de makelaar de vraagprijs bewust laag in? Of wijken de vierkante meters erg af die ze hanteren voor de berekening?

Ga hier voor 375k de markt op

Woningstats: verwachte vraagprijs 364, verwachte verkoopprijs 407
Huispedia: 372-432
Funda: 378 (346-411)
Walterliving: 365 (op basis van goed onderhouden)
Makelaarsland: 398
Brainbay model (vorige maand): 386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Hier 350 vraagprijs
Woningstats 439
Funda mijn huis 439
Walter Living 367 (goed onderhouden)
Huispedia 401-469 (ruim geschatte waarde)
Ik zelf denk 395 max

[ Voor 15% gewijzigd door warzaw op 15-08-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 08:40
Wellicht een gekke vraag en weet niet of het in dit topic past maar ik overweeg binnenkort mijn huis te verkopen. Heb een huis op het oog en wil daar een bod op uitbrengen. Nu heb ik mijn eigen woning inmiddels voor 50% afbetaald en zo’n 200k+ overwaarde (afhankelijk van verkoop maar dat verwacht ik). Als ik hiervoor de financiering rond heb en mijn huis zou overboden worden, wat gebeurt er dan met dat bedrag? Ben ik verplicht dat in te leggen voor de nieuwe hypotheek of kan ik dit ook op mijn rekening laten storten (al zou ik daarover dan geen hypotheekrente aftrek krijgen). Heb een hypotheekrente van 1.37% voor nog zo’n 15 jaar, heb dan liever het overboden bedrag op de rekening maar geen idee of dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
rtownz251 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:37:
Wellicht een gekke vraag en weet niet of het in dit topic past maar ik overweeg binnenkort mijn huis te verkopen. Heb een huis op het oog en wil daar een bod op uitbrengen. Nu heb ik mijn eigen woning inmiddels voor 50% afbetaald en zo’n 200k+ overwaarde (afhankelijk van verkoop maar dat verwacht ik). Als ik hiervoor de financiering rond heb en mijn huis zou overboden worden, wat gebeurt er dan met dat bedrag? Ben ik verplicht dat in te leggen voor de nieuwe hypotheek of kan ik dit ook op mijn rekening laten storten (al zou ik daarover dan geen hypotheekrente aftrek krijgen). Heb een hypotheekrente van 1.37% voor nog zo’n 15 jaar, heb dan liever het overboden bedrag op de rekening maar geen idee of dat mogelijk is.
In het kort:
Dat "extra" bedrag krijg je inderdaad op je rekening gestort, belangrijk is wel om te weten dat als je dat bedrag niet investeert in je nieuwe woning dat wel invloed heeft op je renteaftrek.

Stel dat er bijvoorbeeld 20k extra overblijft, maar je steekt geld (20k of meer) in je nieuwe woning bijvoorbeeld aan keuken, airco en zonwering dan is er niks aan de hand. Wel goed de facturen bewaren ;)

Zie bijvoorbeeld:
https://www.eigenhuis.nl/...egelen/overwaarde-verkoop

Of zoek op "bijleenregeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03:33

BPP

nooberke schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

In het kort:
Dat "extra" bedrag krijg je inderdaad op je rekening gestort, belangrijk is wel om te weten dat als je dat bedrag niet investeert in je nieuwe woning dat wel invloed heeft op je renteaftrek.

Stel dat er bijvoorbeeld 20k extra overblijft, maar je steekt geld (20k of meer) in je nieuwe woning bijvoorbeeld aan keuken, airco en zonwering dan is er niks aan de hand. Wel goed de facturen bewaren ;)

Zie bijvoorbeeld:
https://www.eigenhuis.nl/...egelen/overwaarde-verkoop

Of zoek op "bijleenregeling"
Hoe zit dat eigenlijk als je het pas na 2 jaar in je woning steekt. Moet je dan het eerste jaar de aangifte invullen alsof je het niet in je woning gaat steken. En als je het na 2 jaar in je woning steekt moet je je aangiftes van die voorgaande jaren aanpassen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BPP schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk als je het pas na 2 jaar in je woning steekt. Moet je dan het eerste jaar de aangifte invullen alsof je het niet in je woning gaat steken. En als je het na 2 jaar in je woning steekt moet je je aangiftes van die voorgaande jaren aanpassen oid?
Nee waarom zou je aangifte moeten aanpassen? Die kloppen toch gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Nee waarom zou je aangifte moeten aanpassen? Die kloppen toch gewoon
Als ik pas na 2 of 3 jaar de overwaarde in mijn nieuwe woning steek dan heb ik toch die voorgaande jaren teveel hra ontvangen? Namelijk over het volledige hypotheekbedrag ipv hypotheekbedrag - overwaarde?

Of klopt mijn denkwijze niet?

[ Voor 9% gewijzigd door BPP op 15-08-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
BPP schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Als ik het goed begrijp werkt het niet met terugwerkende kracht. Ik verkoop mijn woning voordat ik de volledige investering in mijn nieuwbouw doe... In die tussenperiode loop ik dus wat aftrek mis omdat ik een deel niet mag aftrekken door de bijleenregeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BPP schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:25:
[...]

Als ik pas na 2 of 3 jaar de overwaarde in mijn nieuwe woning steek dan heb ik toch die voorgaande jaren teveel hra ontvangen? Namelijk over het volledige hypotheekbedrag ipv hypotheekbedrag - overwaarde?

Of klopt mijn denkwijze niet?
ah zo bedoel je het, ik dacht dat je bedoelde dat je 2-3 jaar later zou gaan kopen.

In jouw geval: op moment van kopen moet je volgens mij beslissen of je het wel of niet in je huis steekt. Dit kun je niet 2-3 jaar uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

Even googlen op eigenwoningreserve. Als ik zo snel lees heb je er max 3 jaar de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MJV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:05:
Even googlen op eigenwoningreserve. Als ik zo snel lees heb je er max 3 jaar de tijd voor.
Voor de koop ja. Niet voor 'later inleggen'
En in de tussentijd betaal je VRH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 19:45
nooberke schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:00:
[...]

Dat is wel een erg groot verschil, zet de makelaar de vraagprijs bewust laag in? Of wijken de vierkante meters erg af die ze hanteren voor de berekening?

Ga hier voor 375k de markt op

Woningstats: verwachte vraagprijs 364, verwachte verkoopprijs 407
Huispedia: 372-432
Funda: 378 (346-411)
Walterliving: 365 (op basis van goed onderhouden)
Makelaarsland: 398
Brainbay model (vorige maand): 386
Vierkante meters kloppen, badkamer + keuken 25 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
nooberke schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:48:
[...]

airco en zonwering dan is er niks aan de hand. Wel goed de facturen bewaren ;)
Is dat zo?

Om ontopic te blijven ik heb mijn huisje verkocht beetje een dubbel gevoel maar goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
bie100 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

Is dat zo?

Om ontopic te blijven ik heb mijn huisje verkocht beetje een dubbel gevoel maar goed :)
Waarom heb je een dubbel gevoel?

---
Vraagprijs bij makelaar 1: 350000
Vraagprijs bij makelaar 2: 369000
Woningstats: 353000 - 406000
Funda: 418000 - 510000 (464000)
Walter Living: 345000 - 376000
Vraagprijs op Facebook: 385000
Verkocht voor 397500

Buiten makelaar om verkocht, er is hier in het dorp geen vergelijkbaar huis te koop (alleen een enkel vrijstaand huis, niet een rijtjeshuis)
Funda is bij ons de uitschieter, maar niet echt realistisch. Huis is 2 jaar geleden nog gekocht voor 280000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Goede toevoeging :). Maar het zou toch ook vreemd zijn als je geen vermogensrendementsheffing zou betalen op dat stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Als je later gaat verbouwen of investeren in keuken/badkamer met het geld uit de overwaarde, kun je dat bedrag in de belastingaangifte over dat jaar (tot drie jaar daarna) alsnog in minder brengen op de eigenwoningreserve (overwaarde die je niet in hypotheek had gestopt). En dan kan het dus zijn dat je in jaar 2/3 meer hypotheekrenteaftrek krijgt dan in jaar 1.

Belastingdienst:
Betaalt u met eigen geld de kosten voor onderhoud of verbouwing van uw woning? Dan neemt uw eigenwoningreserve af met het bedrag van de verbouwing.

Voorbeeld
U hebt een eigenwoningreserve van € 35.000 die u niet in uw nieuwe woning hebt gestoken. U gaat vervolgens de nieuwe woning verbouwen voor € 15.000 waarvoor u de overwaarde uit uw vorige woning gebruikt. Uw eigenwoningreserve is dan nog maar € 20.000 (€ 35.000 - € 15.000).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
henk1994 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Waarom heb je een dubbel gevoel?

.
We hebben hier 20 jaar gewoond tis niet zo dat ik aan het einde van de wereld ga wonen maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Als je later gaat verbouwen of investeren in keuken/badkamer met het geld uit de overwaarde, kun je dat bedrag in de belastingaangifte over dat jaar (tot drie jaar daarna) alsnog in minder brengen op de eigenwoningreserve (overwaarde die je niet in hypotheek had gestopt). En dan kan het dus zijn dat je in jaar 2/3 meer hypotheekrenteaftrek krijgt dan in jaar 1.

Belastingdienst:

[...]
Inderdaad, maar dat is niet wat de vraagsteller in gedachten had. Die wil het zonder verbouwing inbrengen 2 of 3 jaar later. Of nouja, hij vraagt hoe dat in zijn werk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:07:
[...]

Inderdaad, maar dat is niet wat de vraagsteller in gedachten had. Die wil het zonder verbouwing inbrengen 2 of 3 jaar later. Of nouja, hij vraagt hoe dat in zijn werk zou gaan.
Dan los je het dus af op je hypotheek. Dat maakt uit voor je hypotheeklasten, maar niet voor je hypotheekrenteaftrek. Want over dat deel van de hypotheek had je al geen hra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:23
Toke_gt schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Dan los je het dus af op je hypotheek. Dat maakt uit voor je hypotheeklasten, maar niet voor je hypotheekrenteaftrek. Want over dat deel van de hypotheek had je al geen hra.
Dat ligt er maar net aan hoe je hypotheek in elkaar steekt en waar je op aflost. Als je bijvoorbeeld een nieuw aflossingsvrij deel hebt opgenomen in je hypotheek (waar je dus geen HRA op hebt) maar je lost af op een annuïtair deel waar wel HRA op zit, dan raak je ook de hoogte van je HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
THM0 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Dat ligt er maar net aan hoe je hypotheek in elkaar steekt en waar je op aflost. Als je bijvoorbeeld een nieuw aflossingsvrij deel hebt opgenomen in je hypotheek (waar je dus geen HRA op hebt) maar je lost af op een annuïtair deel waar wel HRA op zit, dan raak je ook de hoogte van je HRA.
Ok, maar dat heeft dan te maken met de constructie van je hypotheek en niet met naderhand inzetten van de overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

Toke_gt schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Belastingdienst:

[...]
Dus als ik het goed begrijp, aflossen direct en in je woning steken heb je 3 jaar voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BPP schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Dus als ik het goed begrijp, aflossen direct en in je woning steken heb je 3 jaar voor?
Eigenlijk is de conclusie dat dit zeer complexe materie is en je het beter met een adviseur kunt bespreken. er komt best veel bij kijken namelijk en er zitten veel haken en ogen aan.

Er is online heel veel informatie te vinden over het voorkomen van de bijleenregeling, maar er is maar heel beperkt info te vinden over het gebruik maken van de bijleenregeling en waar je dan allemaal tegen aan loopt.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 16-08-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Aflossen mag altijd, investeren in je woning mag natuurlijk ook altijd, maar gedurende die drie jaar kun je er alsnog hra-voordeel van hebben.

(Check wel even de voorwaarden voor aflossen, vaak is dat op jaarbasis wel gelimiteerd tot 10 of 20%).

[ Voor 27% gewijzigd door Toke_gt op 16-08-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:31:
[...]

Eigenlijk is de conclusie dat dit zeer complexe materie is en je het beter met een adviseur kunt bespreken
Dat vond ik ook vandaar maar ff een afspraak gemaakt :) maar goed ben er sowieso niet thuis in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bie100 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Dat vond ik ook vandaar maar ff een afspraak gemaakt :) maar goed ben er sowieso niet thuis in
Mijn ervaring is dat zelfs de financiële adviseurs dit lastig vinden en klagen over de gebrekkige informatie en slechte wetgeving rondom de bijleenregeling. Daardoor wordt vaak aangestuurd op het voorkomen van de bijleenregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
de Peer schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:41:
[...]

Mijn ervaring is dat zelfs de financiële adviseurs dit lastig vinden en klagen over de gebrekkige informatie en slechte wetgeving rondom de bijleenregeling. Daardoor wordt vaak aangestuurd op het voorkomen van de bijleenregeling.
Dat klopt zo klonk mijn financiële adviseur ook vandaar dat ik een afspraak heb bij mijn belastingadviseur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
bie100 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

De bijleenregeling op zichzelf is niet per se ingewikkeld (je laat overwaarde wel of niet verrekenen bij de aankoop) maar je bent zelf (of via je adviseur) uiteindelijk verantwoordelijk voor het correct invullen van je aangifte als je de overwaarde apart houdt. Daar wil een adviseur natuurlijk zijn vingers niet aan branden met een verkeerd gegeven of verkeerd begrepen advies.
Uitrekenen wat financieel het meest in je voordeel is, kan wel ingewikkeld zijn. Maar feit is natuurlijk dat je niet meer over het bedrag kunt beschikken als het eenmaal bij de aankoop is verrekend. Het kan echt slimmer zijn om eerst een apart aflosbaar hypotheekdeel te nemen zodat je het geld op je rekening hebt staan voor welke investering dan ook. Soms weet je niet precies welke kosten je nog allemaal tegenkomt bij de verbouwing, soms heb je andere plannen (pensioenreservering bijv), soms heb je het bedrag pas veel later dan direct na oplevering nodig. In dat laatste geval kun je tot drie jaar nog in je aangifte verrekenen. Alles wat je op welk moment dan ook overhoudt, kun je alsnog aflossen en daarmee je hypotheeklasten verlagen.
Een goede adviseur stelt je hypotheek gevarieerd (verschillende delen) samen, zodat je flexibel bent in het gebruik ervan (verschillende looptijden, rentes etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Toke_gt schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

De bijleenregeling op zichzelf is niet per se ingewikkeld
toch wel. allerlei constructies die niet houdbaar bleken en waar dan weer gedoogregelingen en 'toestemming vanuit minister' voor zijn. pleisters. Totaal onbegrijpelijk wat nu wel en niet mag op het gebied van aflossen van gemengde leningen bijvoorbeeld. Is echt een drama

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warzaw
We hebben 26 bezichtigingen gehad. Nog 24 uur nog te gaan voor einde biedtermijn. 1 bod binnen. Meeste komen waarschijnlijk morgen 11:59 binnen. Spannend 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-08 14:19
Toke_gt schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

De bijleenregeling op zichzelf is niet per se ingewikkeld (je laat overwaarde wel of niet verrekenen bij de aankoop) maar je bent zelf (of via je adviseur) uiteindelijk verantwoordelijk voor het correct invullen van je aangifte als je de overwaarde apart houdt. Daar wil een adviseur natuurlijk zijn vingers niet aan branden met een verkeerd gegeven of verkeerd begrepen advies.
Uitrekenen wat financieel het meest in je voordeel is, kan wel ingewikkeld zijn. Maar feit is natuurlijk dat je niet meer over het bedrag kunt beschikken als het eenmaal bij de aankoop is verrekend. Het kan echt slimmer zijn om eerst een apart aflosbaar hypotheekdeel te nemen zodat je het geld op je rekening hebt staan voor welke investering dan ook. Soms weet je niet precies welke kosten je nog allemaal tegenkomt bij de verbouwing, soms heb je andere plannen (pensioenreservering bijv), soms heb je het bedrag pas veel later dan direct na oplevering nodig. In dat laatste geval kun je tot drie jaar nog in je aangifte verrekenen. Alles wat je op welk moment dan ook overhoudt, kun je alsnog aflossen en daarmee je hypotheeklasten verlagen.
Een goede adviseur stelt je hypotheek gevarieerd (verschillende delen) samen, zodat je flexibel bent in het gebruik ervan (verschillende looptijden, rentes etc).
Ik vraag me wel af waar die fixatie op de termijn van drie jaar vandaan komt.
Er is een termijn voor drie jaar in de bijleenregeling, maar die heeft te maken met het aantal jaar dat een eigenwoningreserve in stand blijft na het verkopen van je woning.
Volgens mij zijn er geen termijnen waarbinnen je onderhoud aan de woning waarvoor je geleend hebt kunt toevoegen aan je eigenwoningschuld (mits die lening voldoet aan de aflossingseis etcetera).

Dus stel je hebt een hypotheek van 4 ton voor je nieuwe huis die voldoet aan de voorwaarden van de HRA (30 jaar annuitair)
En je hebt een overwaarde van 1 ton uit je oude huis dat 2 jaar eerder verkocht is, dan heb je een eigenwoningschuld (en dus recht op HRA) van 4 -1 = 3 ton. En je hebt een ton op de bank staan.
Als je dan 4 jaar later voor 50.000 euro een garage een je huis bouwt dan wordt je eigenwoningschuld (en recht op HRA) 3,5 ton. Dat zou het immers ook geweest zijn als je voor die verbouwing een nieuwe hypotheek had afgesloten. Of als je het huis verkocht had voor 3 ton en hetzelfde huis met garage voor 3,5 ton zou kopen.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
dj1982 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:27:
[...]
Als je dan 4 jaar later voor 50.000 euro een garage een je huis bouwt dan wordt je eigenwoningschuld (en recht op HRA) 3,5 ton.
Je eigenwoningschuld wordt toch niet hoger met geld uit eigen middelen? Dat is wel zo bij een extra lening (maar dan betaal je ook meer rente).
Bij inzet van overwaarde gedurende de eerste drie jaar mag je het deel waarover je eerst geen hra mocht berekenen, vanaf dat moment wel meerekenen (omdat de eigenwoningschuld kleiner wordt of verdwijnt). Terwijl het uitstaande hypotheekbedrag gelijk blijft (of daalt, bij aflossing)
Na 3 jaar verliest het geld op je rekening de status van overwaarde, maar blijft de hra gebaseerd op het niet inzetten van die overwaarde. Je hebt er dus wel gedurende de hele looptijd ‘last van’.
Goed (laten) doorrekenen dus, als je met deze situatie te maken krijgt, om te bepalen wat financieel de beste strategie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
warzaw schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:03:
We hebben 26 bezichtigingen gehad. Nog 24 uur nog te gaan voor einde biedtermijn. 1 bod binnen. Meeste komen waarschijnlijk morgen 11:59 binnen. Spannend 😬
Wauw, netjes.

Hier staat hij sinds afgelopen donderdag te koop en tot nu toe 2 bezichtigingen gepland. Je hebt maar een persoon nodig maar een gevoel van onzekerheid bekruipt me toch wel als ik zie dat bij andere huizen (net iets lagere prijsklasse) de woning toch vele malen meer wordt opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
soskes schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:39:
[…] Je hebt maar een persoon nodig maar een gevoel van onzekerheid bekruipt me toch wel als ik zie dat bij andere huizen (net iets lagere prijsklasse) de woning toch vele malen meer wordt opgeslagen.
Succes! Hopelijk komt er toch iets moois uit. Begrijp wel dat het niet ideaal is, en dat je liever toch wat meer kijkerts hebt :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
warzaw schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Succes! Hopelijk komt er toch iets moois uit. Begrijp wel dat het niet ideaal is, en dat je liever toch wat meer kijkerts hebt :/.
Ach ja, ik kan er weinig aan veranderen. Ik ga het afwachten en geduld proberen te hebben. Maar ik merk dat geduld nu niet mijn sterkste punt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Wauw, netjes.

Hier staat hij sinds afgelopen donderdag te koop en tot nu toe 2 bezichtigingen gepland. Je hebt maar een persoon nodig maar een gevoel van onzekerheid bekruipt me toch wel als ik zie dat bij andere huizen (net iets lagere prijsklasse) de woning toch vele malen meer wordt opgeslagen.
achja ik had in 5 weken tijd ook maar 2 bezichtingen. Maar wel prima verkocht aan 1 van die 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• soskes
de Peer schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

achja ik had in 5 weken tijd ook maar 2 bezichtingen. Maar wel prima verkocht aan 1 van die 2.
Die woorden had ik nodig, bedankt ;).

Het scheelt dat we 1 september de sleutel van de nieuwe woning krijgen. Dan kan ik mijzelf er minder druk om maken.

Maar bedankt beiden voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Wauw, netjes.

Welke regio en prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soskes
TvanW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:52:
[...]

Welke regio en prijsklasse?
Regio Breda, en de prijsklasse is tussen €425k en €550k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
soskes schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Regio Breda, en de prijsklasse is tussen €425k en €550k.
Nog net een ongunstige tijd i.v.m. vakanties misschien.
Ons huis gaat denk ik eind deze week, begin volgende week op Funda.
Afgelopen vrijdag zijn er foto's gemaakt.

Bewust door de makelaar gedaan om na de vakantie pas echt met de verkoop te starten.
Hadden wij zelf ook in gedachte om pas na de vakantie te doen, we zitten op 3 minuten lopen van een school/kinderdagverblijf/BSO dus de doelgroep zal voornamelijk mensen met (schoolgaande) kinderen zijn.

PV Output

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warzaw
Nou die van ons is erdoor! Vraag 350, 5 biedingen en winnend bod iets boven 415. Geen slecht resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
warzaw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:39:
Nou die van ons is erdoor! Vraag 350, 5 biedingen en winnend bod iets boven 415. Geen slecht resultaat.
Toch 20k boven je de max die je zelf had ingeschat, gefeliciteerd! :o

Moet zeggen dat 5 bieders op 23 bezichtigingen geen hele hoge conversion is, gelukkig heb je maar één goed bod nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
nooberke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Moet zeggen dat 5 bieders op 23 bezichtigingen geen hele hoge conversion is, gelukkig heb je maar één goed bod nodig ;)
Ja klopt helemaal geen gek resultaat! Boven verwachting verkocht, ondanks relatief weinig biederts. Ook leuk dat het een kerel is die zijn eerste woning heeft gekocht op eigen kracht op dezelfde leeftijd als ik deze woning kocht (wel voor een stuk minder geld…). Gun het hem van harte en zijn bod was gewoon top ingezet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soskes
Ik ben wel van mening dat we de juiste prijs hebben gekozen, aangezien er hier niet vaak wordt overboden in het dorp, maar de stats van de hier genoemde waardechecks gaan wel heel ver uit elkaar.

Woningstats: €456.701
Huispedia: 383k - 444k
Makelaarsland: 538k
Funda: 402k - 472k

Nu is die Makelaarsland sowieso incorrect, maar ik neig meer naar Woningstats en Funda. Lijkt me een mooie range en waar misschien tevreden mee kunnen zijn.

By the way, gefeliciteerd @warzaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
nooberke schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Hier sinds gisteravond op Funda. 16 bezichtigingen gepland. Ik ga niet uit van een hoge conversie. Conversies kan ik niet op mijn brood smeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Chaki schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:12:
[...]

Hier sinds gisteravond op Funda. 16 bezichtigingen gepland. Ik ga niet uit van een hoge conversie. Conversies kan ik niet op mijn brood smeren!
Bezichtingen wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Rensjuh schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

Nog net een ongunstige tijd i.v.m. vakanties misschien.
Ons huis gaat denk ik eind deze week, begin volgende week op Funda.
Afgelopen vrijdag zijn er foto's gemaakt.

Bewust door de makelaar gedaan om na de vakantie pas echt met de verkoop te starten.
Hadden wij zelf ook in gedachte om pas na de vakantie te doen, we zitten op 3 minuten lopen van een school/kinderdagverblijf/BSO dus de doelgroep zal voornamelijk mensen met (schoolgaande) kinderen zijn.
Dat is een super resultaat tenzij je enorm laag in de markt lag.

Ik zou tekenen voor deze percentage op onze woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
En? Lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
warzaw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:39:
En wat was conversie bezichtingen/bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Novari131 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:53:
[...]

Bewaard 123x => bezichtigingen 25x
Bezichtigingen 25x => biedingen 5x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP

BPP

BPP schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:55:
Mijn woning staat er sinds vrijdagavond ook op en daar loopt het helaas ook zo storm. Woning is zo goed als instapklaar, maar heeft een indeling waar lang niet iedereen fan van zal zijn. Wel een oppervlakte waarbij je normaal 50/60 meer voor zou moeten betalen. Maar daarentegen heb ik wel weer een VVE. Maar dat weet je pas als je in de advertentie hebt bekeken lijkt mij? Maar toch is die maar 1200x bekeken en 27x opgeslagen.

Weet niet of het aan de vakantieperiode ligt of iets anders. Sorteer je op relevantie dan staat die pas op pagina 6 oid. Kan het daar aan liggen?

Tot nu toe geen aanvragen helaas. Maar we wachten geduldig af.
Hier 4 weken verder en helaas loopt het allesbehalve gesmeerd. 3300x bekeken, 50x opgeslagen en nog maar 3 bezichtigingen gehad en eentje aankomende donderdag.

Ik wist dat mijn woningtype lang niet bij iedereen in de smaak zou vallen. Maar dat het zo lastig zou worden. Van de week besproken dat we wellicht toch in prijs moeten zakken. We wachten nog even augustus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
warzaw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Bewaard 123x => bezichtigingen 25x
Bezichtigingen 25x => biedingen 5x
Vind dat best een slechte conversie, hoop dat dat beter is voor de gemiddelde woning? Iemand hier een beeld bij? Wel forse overbiedingen. Is het in grote stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
BPP schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Hier 4 weken verder en helaas loopt het allesbehalve gesmeerd. 3300x bekeken, 50x opgeslagen en nog maar 3 bezichtigingen gehad en eentje aankomende donderdag.

Ik wist dat mijn woningtype lang niet bij iedereen in de smaak zou vallen. Maar dat het zo lastig zou worden. Van de week besproken dat we wellicht toch in prijs moeten zakken. We wachten nog even augustus af.
Loop eens kritisch (eventueel een bekende) door je woning, en schrijf alle tekort komingen op. b.v. gekke kleuren, indeling keuken...wat zou je anders doen...kijk zeer kritisch.

Na deze lijst samen te hebben gesteld.
Kijk wat je kan veranderen en wat de kosten zijn.

Dat levert meer op dan de prijs verlagen.

prijs verlagen betekent straks ook een minderen positie om te onderhandelen.

En als je de prijs wilt verlagen haal dan 2 weken de woning uit de verkoop (liefst langer) en dan opnieuw plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:51
Novari131 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Vind dat best een slechte conversie, hoop dat dat beter is voor de gemiddelde woning? Iemand hier een beeld bij? Wel forse overbiedingen. Is het in grote stad?
Waarom vind je dit slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
tjubbie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Waarom vind je dit slecht?
Omdat de gemiddelde appartementen die ik zie 25-50x bewaard worden, wat zich dan vertaalt in 1-2 biedingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 06:51
Bewaard zegt echt helemaal niks. Ik heb ook veel huizen bewaard om te zien hoe snel ze van status zouden veranderen om een beetje feeling te krijgen met de markt voordat ik mijn huis te koop ging zetten. Hoe weet je trouwens dat er dan 1 of 2 biedingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
koningen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Dat is een super resultaat tenzij je enorm laag in de markt lag.

Ik zou tekenen voor deze percentage op onze woning.
Heb jij misschien een verkeerd bericht gequote?
Wij hebben nog geen resultaat, huis moet nog op Funda... ;-)

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warzaw
[...]

Is wel in een grote stad inderdaad. Conversie van bewaard naar bezichtigingen zie ik niet zo. Bewaard zegt vrij weinig, het is alleen maar dat mensen op het hartje geklikt hebben. Het is wel duizenden keren bekeken.

Vind het resultaat niet bijzonder slecht eerlijk gezegd. Goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:53:
[...]

Hier na een halve dag: bewaard 40, bezichtigingen gepland 16 + wachtlijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
Chaki schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:43:
[...]

Hier na een halve dag: bewaard 40, bezichtigingen gepland 16 + wachtlijst
Dat is wel echt veel vind ik, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:38
Novari131 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Omdat de gemiddelde appartementen die ik zie 25-50x bewaard worden, wat zich dan vertaalt in 1-2 biedingen.
Hier hadden we na een weekend 30x bewaard en 15 bezichtigingen, daarna geen bezichtigingen erbij maar wel uiteindelijk 100x bewaard.

Uit de 13 bezichtigingen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden kwamen 7 biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
warzaw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Is wel in een grote stad inderdaad. Conversie van bewaard naar bezichtigingen zie ik niet zo. Bewaard zegt vrij weinig, het is alleen maar dat mensen op het hartje geklikt hebben. Het is wel duizenden keren bekeken.

Vind het resultaat niet bijzonder slecht eerlijk gezegd. Goed genoeg.
Ik moet er ook bij zeggen dat de vergelijkbare appartementen in de buurt het qua bekeken/bewaard niet veel beter deden (heb ze een beetje gevolgd). En daarnaast is het appartement dat ik verkoop een beetje bijzonder, het heeft maar 1,5 bruikbare slaapkamer in plaats van 2. Dus het trekt vast ook geen mega groot publiek.

Ik vind nog steeds dat ik er een bijzonder goede prijs voor heb gekregen, had er niet veel meer uit kunnen halen gegeven verwachte publiek/taxatiewaarde.

[ Voor 9% gewijzigd door warzaw op 19-08-2025 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luco
[...]

Ik ging van 55x bewaard naar 6 bezichtigingen. Daarvan hebben er 4 kijkers een bod gedaan, waarvan het winnende bod 30K boven de vraagprijs van 385 lag. Huis is een mooie starterswoning uit 1896, op loopafstand van een middeleeuws stadscentrum,

Zegt allemaal niet zo veel...

[ Voor 15% gewijzigd door Luco op 20-08-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Just-Be schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:41:
[...]

Hier hadden we na een weekend 30x bewaard en 15 bezichtigingen, daarna geen bezichtigingen erbij maar wel uiteindelijk 100x bewaard.

Uit de 13 bezichtigingen die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden kwamen 7 biedingen.
Hoe lang zat er tussen plaatsing op Funda en 1e bezichtiging? Waren er kijkdagen (lopende band 15 minuten per bezichtiging)? Biedtermijn?

Bij mij zit er een vrij lange tijd tussen: maandagavond 15/8 op Funda, nu 50 keer bewaard, wachtlijst. Kijkdagen zijn pas op 3 en 4 september. Dat is 2 weken en 2 dagen

Ik probeer de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, want met het aantal likes en bezichtigingen reken ik mezelf niet rijk. Extreem populair, maar alleen biedingen beneden de vraagprijs kan ook

Nadeel: kijkdagen zijn heel laagdrempellig: mensen die deze woning niet willen kopen komen ook, bv. ze willen vergelijkingsmateriaal, ze willen een vergelijkbare woning kopen, maar dan een kluswoning en komen ideeën opdoen. Zo ging dat bij mij ook. Voorafgaand aan de aankoop van twee appartementen terug had ik 20 bezichtigingen achter de rug. Ik kan het iedereen aanraden om genoeg vergelijkingsmateriaal te hebben. Maar op een kijkdag doe ik dat heel makkelijk: ik wil helemaal niet op de 1e verdieping wonen, maar ik wil weten hoe het eruit ziet als je een bepaalde muur hebt doorgebroken
Als het bezichtigingen op afspraak zijn, is de drempel hoger: ik vind het een beetje sneu, omdat je de verkoper valse hoop geeft (en er zijn er genoeg andere met kijkdagen). Hoeveel van de nu geplande bezichtigingen blijven over?

Voordeel: snel reageren is voor een deel impulsief. Dat heb ik ook. Als er dan een paar dagen over nagedacht heb, de buurt ben gaan verkennen, de VvE stukken heb bestudeerd, haak ik regelmatig af. Die lieden ben ik kwijt.en ze worden aangevuld met werkelijk geïnteresseerden op de wachtlijst.
Grootste risico: mensen vinden in de tussentijd iets anders. Ze doen voor de zekerheid een bod op een andere (2e keus) en dat wordt aanvaard. Bezichtiging hier is na de bedenktijd. Dan is meer dan 2 weken wachten ongunstig

Kortom: blijft even spannend als met 20 likes en 5 bezichtigingen op afspraak. Zoals eerder gezegd: bezichtigingen kan ik niet op mijn brood smeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Chaki schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:55:
[...]

Hoe lang zat er tussen plaatsing op Funda en 1e bezichtiging? Waren er kijkdagen (lopende band 15 minuten per bezichtiging)? Biedtermijn?

Bij mij zit er een vrij lange tijd tussen: maandagavond 15/8 op Funda, nu 50 keer bewaard, wachtlijst. Kijkdagen zijn pas op 3 en 4 september. Dat is 2 weken en 2 dagen

Ik probeer de voor- en nadelen op een rijtje te zetten, want met het aantal likes en bezichtigingen reken ik mezelf niet rijk. Extreem populair, maar alleen biedingen beneden de vraagprijs kan ook

Nadeel: kijkdagen zijn heel laagdrempellig: mensen die deze woning niet willen kopen komen ook, bv. ze willen vergelijkingsmateriaal, ze willen een vergelijkbare woning kopen, maar dan een kluswoning en komen ideeën opdoen. Zo ging dat bij mij ook. Voorafgaand aan de aankoop van twee appartementen terug had ik 20 bezichtigingen achter de rug. Ik kan het iedereen aanraden om genoeg vergelijkingsmateriaal te hebben. Maar op een kijkdag doe ik dat heel makkelijk: ik wil helemaal niet op de 1e verdieping wonen, maar ik wil weten hoe het eruit ziet als je een bepaalde muur hebt doorgebroken
Als het bezichtigingen op afspraak zijn, is de drempel hoger: ik vind het een beetje sneu, omdat je de verkoper valse hoop geeft (en er zijn er genoeg andere met kijkdagen). Hoeveel van de nu geplande bezichtigingen blijven over?

Voordeel: snel reageren is voor een deel impulsief. Dat heb ik ook. Als er dan een paar dagen over nagedacht heb, de buurt ben gaan verkennen, de VvE stukken heb bestudeerd, haak ik regelmatig af. Die lieden ben ik kwijt.en ze worden aangevuld met werkelijk geïnteresseerden op de wachtlijst.
Grootste risico: mensen vinden in de tussentijd iets anders. Ze doen voor de zekerheid een bod op een andere (2e keus) en dat wordt aanvaard. Bezichtiging hier is na de bedenktijd. Dan is meer dan 2 weken wachten ongunstig

Kortom: blijft even spannend als met 20 likes en 5 bezichtigingen op afspraak. Zoals eerder gezegd: bezichtigingen kan ik niet op mijn brood smeren!
Dat is bij iedereen verschillend denk ik. Ik zou echt nooit mijn tijd verspillen om te kijken naar een huis wat ik toch niet ga kopen. Kan echt wel betere dingen bedenken met mijn vrije tijd. Scheelt dat ik denk ik een goed inzicht heb qua mogelijkheden en verbouwen.

Zo kan ik zodra ik een woning binnenstap gelijk zien hoe het is als ik een muur eruit sloop of een stuk aanbouw en de keuken, wc of badkamer verplaats. Vooraf kijk je natuurlijk op de plattengrond en maak je in je hoofd al je eigen indeling en opbouw.

Daarom denk ik zelf dat er niet veel mensen zijn die random naar woningen gaan die niet in hun interesse liggen, maar ik kan het mis hebben natuurlijk

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 14:45
hollandnick schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is bij iedereen verschillend denk ik. Ik zou echt nooit mijn tijd verspillen om te kijken naar een huis wat ik toch niet ga kopen.
Ach, als je toch naar 4 andere huizen gaat kijken in de buurt, kun je er best 1 extra meenemen, gewoon om te kijken. En voor sommige mensen is het een dagje uit....

Toen ik op zoek was hoorde ik van een makelaar dat de mensen die voor mij in het huis waren geweest toch niet serieus waren. Die kwamen elk kwartaal wel naar een huis kijken, en maakten dan altijd een afspraak voor een tweede bezichtiging waarbij een aannemer mee zou komen want er moest nog flink verbouwd worden. En dat deden ze ook vaak bij andere makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
hollandnick schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Dat is bij iedereen verschillend denk ik. Ik zou echt nooit mijn tijd verspillen om te kijken naar een huis wat ik toch niet ga kopen. Kan echt wel betere dingen bedenken met mijn vrije tijd. Scheelt dat ik denk ik een goed inzicht heb qua mogelijkheden en verbouwen.
Is ook wel afhankelijk van je doelgroep. Toen ik op de woningmarkt startte was dit het advies van de makelaar. Veel kijken, ook op plekken waarvan je al weet dat je daar niet wilt wonen, om voor jezelf helder te krijgen wat je wel en niet aanspreekt in een woning. Zodat je uiteindelijk veel beter en sneller een keuze kunt maken om een bod uit te brengen.
Twee huizen verder had ik dat niet meer nodig en kwam ook wel het besef dat locatie het belangrijkste was. Maar als starter vond ik het zeker wel nuttig. Ook omdat je vaak helemaal geen tweede keer kunt gaan kijken en snel moet beslissen.
Pagina: 1 ... 202 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.