Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 198 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat me opvalt via Funda, is dat er inmiddels meerdere pagina's met woningen online staan die niet onder bod zijn of verkocht onder voorbehoud. Dat is in mijn woonplaats al heel lang niet voorgekomen. Zou dit het vakantieseizoen zijn dat nu al zijn effect laat zien? Of begint de rek er gewoon een beetje uit te raken?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 43% gewijzigd door Imperium op 23-06-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Imperium schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:15:
Wat me opvalt via Funda, is dat er inmiddels meerdere pagina's met woningen online staan die niet onder bod zijn of verkocht onder voorbehoud. Dat is in mijn woonplaats al heel lang niet voorgekomen. Zou dit het vakantieseizoen zijn dat nu al zijn effect laat zien? Of begint de rek er gewoon een beetje uit te raken?
Hier (Rotterdam) is er veel meer aanbod. Dus daarom meer pagina's.
Al langer te koop valt meestal te verklaren: energielabel E of lager, geen buitenruimte, tuin op het noorden, funderingsproblemen, geluidsoverlast snelweg etc
Duurt ook even voor op Funda staat dat het verkocht is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:55

Mip

Layumi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Dit zegt me niet zoveel... als de vraagprijs 1.milj is dan snap ik het een btje. Gaat het om een woning van €500.000 bij wijze van... dan is het misschien vreemd.
Kortom ik mis context
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:36
Mip schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:20:
Hier anderhalve week in de verkoop, 4 kijkers die zich hebben gemeld bij de makelaar.
We gaan het zien, maar eerlijk gezegd valt het mij wat tegen so far.
A-label, ongeveer 160 m2, tuin op het zuiden, midden van de Randstad

Stats:
[Afbeelding]
Het is overal rustig hoor ik om me heen alleen de oude huizen bij mijn in de buurt loopt het storm :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eclipse88
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:32
Hier is niks meer bijgekomen!
7 bezichtigingen it is, nou ja, ze zijn vrijdag en zaterdag en we zijn weg t/m maandag :-) dus wie weet meldt eentje zich nog.

Ik had het afgelopen dagen wel moeilijk hoor. Dit huis is af en we gaan naar een huis dat nog wordt verbouwd. Ik ben erg moe van al het regelwerk in een korte tijd, en heb soms echt moeite met er doorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWLinda
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-09 21:12
Eclipse88 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:15:
7 bezichtigingen it is, nou ja, ze zijn vrijdag en zaterdag en we zijn weg t/m maandag :-) dus wie weet meldt eentje zich nog.

Ik had het afgelopen dagen wel moeilijk hoor. Dit huis is af en we gaan naar een huis dat nog wordt verbouwd. Ik ben erg moe van al het regelwerk in een korte tijd, en heb soms echt moeite met er doorheen kijken.
Nou ja, met 7 kijkers is de kans op 1 - 3 biedingen reëel. Je hebt uiteindelijk maar 1 goed bod nodig.
Ik snap de stress en vermoeiheid wel. Al die mensen die zeggen dat het nu zo makkelijk is om te verkopen en dat je je niet druk hoeft te maken, zouden zelf eens hun huis in de verkoop moeten zetten.
Geduld hebben en als je het huis helemaal opgeruimd hebt, schoongemaakt, kleine defecten gefixt etc, dan heb je er alles aan gedaan en niet zelf meer in de hand.
Heel veel succes komende week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RWLinda
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-09 21:12
Chaki schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:15:
[...]

Hier (Rotterdam) is er veel meer aanbod. Dus daarom meer pagina's.
Al langer te koop valt meestal te verklaren: energielabel E of lager, geen buitenruimte, tuin op het noorden, funderingsproblemen, geluidsoverlast snelweg etc
Duurt ook even voor op Funda staat dat het verkocht is
Viel me ook op inderdaad. Enkele woningen die ik heb gevolgd stonden vaak na 5 weken nog op beschikbaar en een week later op verkocht met als looptijd 2 a 3 weken.
Ik heb nu 1,5 week geleden het (ver)koopakte van mijn huis getekend, bedenktermijn is ook al 6 dagen voorbij, maar woning staat nog steeds als beschikbaar op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Eclipse88 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:15:

Het kost een hoop kracht inderdaad wij hebben vrijdag weer twee bezichtigingen dus weer de hele meuk doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Jammer dat veel mensen weinig van VvE's weten. Als je je verdiept in de kosten, moet je vooral kijken naar wat al is gedaan aan duurzaamheid, onderhoud en brandveiligheid.
Hier zijn er veel waar een eenmalige extra bijdrage gevraagd wordt. Die varieert van vervangen boilers (1000,-), aansluiting warmtenet (7000,-), tot torenhoge VvE lening voor verbetering brandveiligheid (eisen zijn extreem aangescherpt in Rotterdam) die uiteraard doorberekend wordt naar eigenaren.
Lage VvE kosten kunnen morgen verdubbeld worden of je moet "spaarvarkentje" met 10k klaar hebben staan.
Maar toch: VvE kosten van 300,- in de maand tikken lekker door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:07
RWLinda schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:56:
[...]

Nou ja, met 7 kijkers is de kans op 1 - 3 biedingen reëel.

[..]
Ik had met 6 kijkers 4 biedingen, waarvan 2 op de dag van bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:23
Chaki schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:35:
[...]
Jammer dat veel mensen weinig van VvE's weten. Als je je verdiept in de kosten, moet je vooral kijken naar wat al is gedaan aan duurzaamheid, onderhoud en brandveiligheid.
Hier zijn er veel waar een eenmalige extra bijdrage gevraagd wordt. Die varieert van vervangen boilers (1000,-), aansluiting warmtenet (7000,-), tot torenhoge VvE lening voor verbetering brandveiligheid (eisen zijn extreem aangescherpt in Rotterdam) die uiteraard doorberekend wordt naar eigenaren.
Lage VvE kosten kunnen morgen verdubbeld worden of je moet "spaarvarkentje" met 10k klaar hebben staan.
Maar toch: VvE kosten van 300,- in de maand tikken lekker door
Dat klopt, en onze VvE is idd kerngezond met een groot reservefonds. Maar veel mensen kijken alleen maar naar de maandelijkse kosten en die zijn met zo'n 300 euro (appartement van bijna 100 m2) hoog.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Luco schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Ik had met 6 kijkers 4 biedingen, waarvan 2 op de dag van bezichtigen.
Dat is het hoogste percentage bieders:kijkers die ik heb gezien. 25% tot 33% is gangbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eclipse88
[...]

Nou ja, met 7 kijkers is de kans op 1 - 3 biedingen reëel. Je hebt uiteindelijk maar 1 goed bod nodig.
Ik snap de stress en vermoeiheid wel. Al die mensen die zeggen dat het nu zo makkelijk is om te verkopen en dat je je niet druk hoeft te maken, zouden zelf eens hun huis in de verkoop moeten zetten.
Geduld hebben en als je het huis helemaal opgeruimd hebt, schoongemaakt, kleine defecten gefixt etc, dan heb je er alles aan gedaan en niet zelf meer in de hand.
Dankjewel voor je aardige berichten, zo is het ook! Ik heb ook echt wat koudwatervrees hoor, we wonen hier ontzettend fijn.

Er is nog wel een bezichtiging bijgekomen! Eigenlijk op een dag dat we al klaar wilden zijn, maar mijn man is dan thuis met onze jongste dus die gaat even op pad.

Dus de teller staat op 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:57
Hier staan de kijk(middagen)dagen voor donderdag en vrijdag gepland.

Inmiddels is het vaak genoeg bekeken naar mijn idee. Van 700/750 x bekeken op zaterdag naar net geen 2500 vandaag (dinsdag 12.00).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KJpcClegszAZ9xWmHiAdgs3M-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDAN5Xbe0Mx5GjENHUJieTMM.jpg?f=fotoalbum_large

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
TheKerremenke schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:40:
Hier staan de kijk(middagen)dagen voor donderdag en vrijdag gepland.

Inmiddels is het vaak genoeg bekeken naar mijn idee. Van 700/750 x bekeken op zaterdag naar net geen 2500 vandaag (dinsdag 12.00).
[Afbeelding]
En op hoeveel bezichtigingen mag jij intussen rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravries
  • Laatst online: 28-07 21:20
Hier inmiddels 1 bezichtiging en 2 afzeggingen. Ook ineens vandaag 3 aanvragen voor vrijdag en 2 voor maandag (deze regio heeft last van de Navo top)
Onze makelaar zegt dat het een rare tijd is. Als voorbeeld gaf hij een woning op uit een stad naast onze woonplaats. Huis 499 in de markt. Binnen een week 17 kijkers. Geen enkel bod. Het huis is 2 weken van Funda geweest. Opnieuw geplaats 495. 5 bezichtigingen, 5 biedingen tot 10% overboden. Hij snapt er ook niets van. Ik hou maar hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravries
[...]

Dit, ik snap dit helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Eclipse88 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:29:
[...]

En op hoeveel bezichtigingen mag jij intussen rekenen?
Op dit moment 5 die zijn vastgelegd. Maar komen er nog 1 a 2 bij als ik de makelaar goed begrepen heb.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

Wij gaan ons huis ook te koop zetten, na 5 jaar proberen is het vorige week eindelijk gelukt een nieuw huis te kopen *O*
We wonen en blijven in de omgeving van Eindhoven, dus een overhitte markt hier. Al lijkt het nu iets af te nemen.

De foto's worden 8 juli gemaakt. Nu twijfelen we alleen of het handiger is om te wachten met de advertentie op Funda tot na de bouwvak. Dus richting midden augustus in plaats van midden juli, om de kans te verkleinen dat potentiële kopers op vakantie zijn. Zou dat een groot verschil maken?

PS: Normaal gesproken zullen veel expats hierop reageren, in onze wijk is de afgelopen jaren bijna alles naar ASML'ers gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Baseman77 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:35:
Wij gaan ons huis ook te koop zetten, na 5 jaar proberen is het vorige week eindelijk gelukt een nieuw huis te kopen *O*
We wonen en blijven in de omgeving van Eindhoven, dus een overhitte markt hier. Al lijkt het nu iets af te nemen.

De foto's worden 8 juli gemaakt. Nu twijfelen we alleen of het handiger is om te wachten met de advertentie op Funda tot na de bouwvak. Dus richting midden augustus in plaats van midden juli, om de kans te verkleinen dat potentiële kopers op vakantie zijn. Zou dat een groot verschil maken?

PS: Normaal gesproken zullen veel expats hierop reageren, in onze wijk is de afgelopen jaren bijna alles naar ASML'ers gegaan.
Ja lastig, iets in mij zegt dat Expats (ASML) in jouw regio altijd op zoek zijn of het nu vakantie is of niet, denk dat alleen de 'normale Nederlandse' markt last heeft van vakantiedipjes enzo.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hoe merk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
Sandravries schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:31:
Hier inmiddels 1 bezichtiging en 2 afzeggingen. Ook ineens vandaag 3 aanvragen voor vrijdag en 2 voor maandag (deze regio heeft last van de Navo top)
Onze makelaar zegt dat het een rare tijd is. Als voorbeeld gaf hij een woning op uit een stad naast onze woonplaats. Huis 499 in de markt. Binnen een week 17 kijkers. Geen enkel bod. Het huis is 2 weken van Funda geweest. Opnieuw geplaats 495. 5 bezichtigingen, 5 biedingen tot 10% overboden. Hij snapt er ook niets van. Ik hou maar hoop.
Haha ben benieuwd waar jij woont want hier ook veel last van de NAVO-top. Daarom beginnen onze bezichtigingen ook op vrijdag ipv donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Martinusz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:55:
[...]

dat alleen de 'normale Nederlandse' markt last heeft van vakantiedipjes enzo.
Daar heb ik nu al last van een dipje :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 16:15

Baseman77

We move

De huizen tot een 4,5 ton zijn nog steeds meteen weg.
Maar de huizen boven de 6 ton worden momenteel moeizamer/moeizaam verkocht.
En de huizen tussen de 4,5 en 6 ton (daar gaat ons huis onder vallen) hebben te maken met minder bezichtigingen en lagere overbiedingen, al kunnen daar natuurlijk nog steeds flinke biedingen bij zitten.

Dit geldt voor onze omgeving dan, de huidige situatie vergeleken met die tot enkele maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 12:26

Te koop zetten na de zomervakantie! Regio Eindhoven hier. Ons huis is vorige week verkocht onder voorbehoud. Van de 24 bezichtigingen waren er maar 2 expats. Uiteindelijk van 1 expat een bod gekregen.
Dus als je volledig klanten potentieel wilt is mijn tip --> te koop zetten na de zomervakantie. Gebruik nu mooi de tijd om je huis verkoop klaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
...

Hangt misschien ook van je woning af, appartementje gaat misschien wel maar een gezinswoning zou ik zelf nooit in de vakantieperiode te koop zetten. Dat deden de verkopers van ons huidige huis wel en onze makelaar gaf toen aan dat ze dat nooit zo gedaan zou hebben. O-)

Ook expats met (schoolgaande)kinderen zijn in de vakantieperiode weg / met andere dingen bezig. Terug naar huis of hebben juist familie over de vloer.

Singles of koppels kiezen in mijn ervaring minder vaak voor het hoogseizoen om op vakantie te gaan dus dan boeit het misschien minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 24-06-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravries
Eclipse88 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Haha ben benieuwd waar jij woont want hier ook veel last van de NAVO-top. Daarom beginnen onze bezichtigingen ook op vrijdag ipv donderdag.
Haarlemmermeer
Vakantie begint hier 12 juli dus redelijk ervoor nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 23:55

BPP

Ik heb een vraag. Ik heb een woning met een VVE (bestaande uit 6 woningen) die ik binnen nu en een paar maanden wil verkopen. Nu hebben wij volgens het MJOP de aankomende jaren een tekort van zo'n 4k per woning.

Nu wil ik om de verkoop te stimuleren die 4k zelf aanvullen zodat kopers dat niet in de toekomst uit eigen zak hoeven te betalen. In mijn digitale VVE omgeving van MVGM zie ik mijn eigen potje dus ik denk dat dit kan?

Iemand dit wel eens gedaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
BPP schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:45:
Ik heb een vraag. Ik heb een woning met een VVE (bestaande uit 6 woningen) die ik binnen nu en een paar maanden wil verkopen. Nu hebben wij volgens het MJOP de aankomende jaren een tekort van zo'n 4k per woning.

Nu wil ik om de verkoop te stimuleren die 4k zelf aanvullen zodat kopers dat niet in de toekomst uit eigen zak hoeven te betalen. In mijn digitale VVE omgeving van MVGM zie ik mijn eigen potje dus ik denk dat dit kan?

Mijns inziens ligt dit aan de staat van de rest van het huis. Is het verder een courante, nette woning?

Ik zou persoonlijk die 4k lekker in de zak houden, of dit als troef achter de hand houden in de onderhandelingen.
Staat het nadrukkelijk vermeld in de documenten dat er een tekort is en dit aangevuld moet worden?
Zo niet; dan zou ik ook zeker geen slapende honden wakker maken. Genoeg mensen die het of niet lezen, of niet snappen wat er staat.
En voor diegene die het wel opmerkt kan je er altijd over praten.

Als je het nu betaald, ben je het sowieso kwijt.

Zelf heb ik ook anderhalf jaar geleden een appartement verkocht waarvan ik wist dat er binnen nu en 3 jaar een tekort van 7k zou zijn. Dit was opzich wel op te maken uit de begroting die we netjes in het dossier hebben toegevoegd dus men heeft dit kunnen zien.
Heeft geen haan naar gekraaid.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:23

Niet zelf gedaan, maar eerder meldde hier iemand iets vergelijkbaars.
Wat je zou kunnen doen:
4K in je eigen potje onderbrengen als dat inderdaad kan, zodat duidelijk is dat jij daarvoor een bedrag hebt gereserveerd. Vervolgens tel je dat op bij de beoogde vraagprijs. Dus in feite betalen mensen het zelf, maar het komt veel sympathieker over dan wanneer je niets zegt en mensen ineens met die extra kosten worden geconfronteerd. Ook schrikt het mensen die er wel naar kijken, niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online

Ik zou dit zeker niet doen. Die 4k verdwijnt in de pot en wordt verdeeld over 6 woningen.

De koper heeft onderzoeksplicht. Als je een woning met een VvE woont, dien je de stukken zorgvuldig te bestuderen. Als het volgens het MJOP een structureel tekort is, zal de VvE bijdrage waarschijnlijk stijgen.
Daar moet je als koper altijd rekening mee houden.

Dit tekort is duidelijk, maar er kunnen altijd onvoorziene uitgaven komen. Dan kan de VvE de kosten verhogen of een eenmalige bijdrage vragen. Hier heeft de gemeente Rotterdam de eisen voor brandveiligheid zo extreem aangescherpt dat het reservefonds van veel VvE's niet toereikend is en er een lening moet afgesloten worden. Ander voorbeeld: mijn aankoopmakelaar wist ook niet dat aansluiting op het warmtenet in no time van 2000,- naar 7000,- per eigenaar is gegaan. Heeft hij wel vooraf uitgezocht natuurlijk.

Als op korte termijn een eenmalige bijdrage verwacht wordt, wordt dit vaak, maar niet altijd medegedeeld door de verkoopmakelaar. Maar wederom.onderzoeksplicht: het staat in de notulen van de VvE. Geen bijgevoegde notulen van de meest recente vergadering? Een verkoopmakelaar beweerde dat de notulen van de vergadering in december 2024 in mei 2025 nog niet klaar waren! Even duimschroeven aangedraaid.
Ik heb al twee keer eerder een appartement met VvE zonder aankoopmakelaar gekocht. Maar nu, met extra kosten voor verduurzaming etc vind ik een aankoopmakelaar geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Chaki schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zou dit zeker niet doen. Die 4k verdwijnt in de pot en wordt verdeeld over 6 woningen.

De koper heeft onderzoeksplicht. Als je een woning met een VvE woont, dien je de stukken zorgvuldig te bestuderen. Als het volgens het MJOP een structureel tekort is, zal de VvE bijdrage waarschijnlijk stijgen.
Daar moet je als koper altijd rekening mee houden.

Dit tekort is duidelijk, maar er kunnen altijd onvoorziene uitgaven komen. Dan kan de VvE de kosten verhogen of een eenmalige bijdrage vragen. Hier heeft de gemeente Rotterdam de eisen voor brandveiligheid zo extreem aangescherpt dat het reservefonds van veel VvE's niet toereikend is en er een lening moet afgesloten worden. Ander voorbeeld: mijn aankoopmakelaar wist ook niet dat aansluiting op het warmtenet in no time van 2000,- naar 7000,- per eigenaar is gegaan. Heeft hij wel vooraf uitgezocht natuurlijk.

Als op korte termijn een eenmalige bijdrage verwacht wordt, wordt dit vaak, maar niet altijd medegedeeld door de verkoopmakelaar. Maar wederom.onderzoeksplicht: het staat in de notulen van de VvE. Geen bijgevoegde notulen van de meest recente vergadering? Een verkoopmakelaar beweerde dat de notulen van de vergadering in december 2024 in mei 2025 nog niet klaar waren! Even duimschroeven aangedraaid.
Ik heb al twee keer eerder een appartement met VvE zonder aankoopmakelaar gekocht. Maar nu, met extra kosten voor verduurzaming etc vind ik een aankoopmakelaar geen overbodige luxe.
Het gaat om 4k per woning, dus niet gedeeld door 6 woningen.

Als het in het MJOP van de VVE terug komt maar nog niet besloten is hoe het gat op te lossen zou ik het ook zo laten. De maandelijkse bijdrage zou bijvoorbeeld ook omhoog kunnen om het tekort te dichten, of het onderhoud wordt vooruit geschoven etc. Zeker als dat pas over een paar jaar gaat spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Dat is niet per se zo. VVE moet altijd kunnen laten zien wat de bijdrage per lid is geweest. Vaak gaat het dan natuurlijk om de vraag of er achterstanden zijn, maar uit de beschrijving begrijp,ik dat er een soort persoonlijke spaarpot wordt gemaakt. En dat je voor elke van de zes woningen kunt aangeven wat er is ingelegd voor reserves.
Als het gaat om extra kosten voor achterstallig onderhoud waarvoor mensen via dat potje kunnen sparen, kan het heel prettig zijn om dat wel alvast in te leggen. Dat scheelt een heleboel gezeik met de kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
dutchgio schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Het gaat om 4k per woning, dus niet gedeeld door 6 woningen.
Zelf nooit eerder meegemaakt dat iedere eigenaar een apart "reservefonds" heeft.
Als het in het MJOP van de VVE terug komt maar nog niet besloten is hoe het gat op te lossen zou ik het ook zo laten. De maandelijkse bijdrage zou bijvoorbeeld ook omhoog kunnen om het tekort te dichten, of het onderhoud wordt vooruit geschoven etc. Zeker als dat pas over een paar jaar gaat spelen.
Dan gaat het om een eenmalige bijdrage op korte termijn? En dan registreert de VvE @dutchgio huisnummer x heeft reeds betaald? Dan zou ik de verkoopmakelaar potentiële kopers daar wel op laten wijzen: in de notulen staat een eenmalige bijdrage van 4000k, maar de verkoper heeft deze reeds voldaan. Dat is voor de koper wel belangrijk om te weten, geen extra kosten en een hele fijne verkoper 👏 Ondertussen vraagprijs 4000,- hoger 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:34
Chaki schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Zelf nooit eerder meegemaakt dat iedere eigenaar een apart "reservefonds" heeft.

[...]

Dan gaat het om een eenmalige bijdrage op korte termijn? En dan registreert de VvE @dutchgio huisnummer x heeft reeds betaald? Dan zou ik de verkoopmakelaar potentiële kopers daar wel op laten wijzen: in de notulen staat een eenmalige bijdrage van 4000k, maar de verkoper heeft deze reeds voldaan. Dat is voor de koper wel belangrijk om te weten, geen extra kosten en een hele fijne verkoper 👏 Ondertussen vraagprijs 4000,- hoger 😁
Sowieso kun je het beter zelf houden lijkt mij. Je moet maar zien wanneer het geld echt beschikbaar moet zijn.

En wat als de penningmeester er met het geld vandoor gaat? Gewoon netjes documenteren in de stukken en dan heb je je prima gekwijt van je informatie plicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandravries
Hier weer 2 afzeggingen voor vrijdag. Ik snap er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
THM0 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:49:
[...]

Sowieso kun je het beter zelf houden lijkt mij. Je moet maar zien wanneer het geld echt beschikbaar moet zijn.

En wat als de penningmeester er met het geld vandoor gaat? Gewoon netjes documenteren in de stukken en dan heb je je prima gekwijt van je informatie plicht.
Zo werkt het niet in een VVE, als er geen MJOP is met een goede dekking dan krijg je niet eens een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Sandravries schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:52:
Hier weer 2 afzeggingen voor vrijdag. Ik snap er niets meer van.
Gaat hier ook moeizaam maar we houden de moed er in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Zo werkt het niet in een VVE, als er geen MJOP is met een goede dekking dan krijg je niet eens een hypotheek.
Kanttekening: op de website van mijn bank staat ook: geen MJOP, geen hypotheek
Financieel adviseur heeft het uitgezocht. Voor een lage hypotheek, in mijn geval ongeveer 50% van de koopsom, is het geen probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou als koper van een appartement juist heel blij zijn met een MJOP en externe beheerder (MVGM) , die 4k zijn de kosten ook niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 23:55

BPP

[...]

[...]

Het zal vast allemaal op een grote stapel worden gegooid, maar in mijn VvE omgeving zie ik wel wat ik zelf heb opgebouwd. Toen ik bij de notaris was vertelde hij ook dat ik bij de woning een x bedrag erbij kreeg wat de vorige eigenar(en) hadden opgebouwd. Ik kon er alleen niets mee. 😛

En wellicht dat het apart wordt vastgelegd omdat het eigenlijk gaat om 6 tussenwoningen. Maar de woningen zijn gebouwd onder architectuur (oid) en zitten aan een winkelblok vast vandaar dat er een VvE op zit.

Maar ok woning staat nog niet te koop, dus mocht het zover komen dan bekijk ik het samen met de makelaar tegen die tijd wel.

Iedereen bedankt voor de hulp alvast. 👍

[ Voor 8% gewijzigd door BPP op 26-06-2025 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stia321
  • Laatst online: 21-08 06:55
Ondertussen hebben we na drie weken 1 bezichtiging gehad, enthousiast maar paar praktische punten waarom kijkers toch voor nu zijn afgehaakt. Zou een prijsverlaging van 25k een slimme zet zijn (wel in zelfde zoekrange nog) of na de zomervakantie gewoon direct een forse prijsverlaging , van funda halen en nieuwe zoekrange? Of in twee stappen doen? Vraag me echt af wat slim is. We zitten in ieder geval te hoog in de markt , met dit type woning anders kwamen er wel meer mensen op af (al is de taxatie waarde nog steeds boven de vraagprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
[...]

[...]

Het totale tekort is 24k. Verdeeld over 6 deelnemers dus ieder moet 4k ophoesten.
Dit kan in samenspraak op meerdere manieren gedaan worden. Maandelijkse kosten omhoog om zo te 'sparen' of t.z.t. een ieder zelf inbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Het totale tekort is 24k. Verdeeld over 6 deelnemers dus ieder moet 4k ophoesten.
Dit kan in samenspraak op meerdere manieren gedaan worden. Maandelijkse kosten omhoog om zo te 'sparen' of t.z.t. een ieder zelf inbrengen.
Ik zou die 4k dan zeker zelf houden. Ze moeten de stukken lezen. Ze kunnen dan besluiten om 4k minder te bieden, maar ik (woningzoekend).zou.dat niet doen! Ik heb een appartement bezichtigd met op korte termijn een eenmalige bijdrage. Hoeveel? Wie zal het zeggen? Nieuwe boiler, verduurzaming (hoe en wat???).. Ik hield toch rekening met 5k. Bod moet je alleen lager doen, als je geen 5k kunt missen. Maar na lang aandringen ook nog: er scheelt eea aan de brandveiligheid. Ik haakte nier af omwille van de kosten, maar omwille van de brandveiligheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
Stia321 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:06:
Ondertussen hebben we na drie weken 1 bezichtiging gehad, enthousiast maar paar praktische punten waarom kijkers toch voor nu zijn afgehaakt. Zou een prijsverlaging van 25k een slimme zet zijn (wel in zelfde zoekrange nog) of na de zomervakantie gewoon direct een forse prijsverlaging , van funda halen en nieuwe zoekrange? Of in twee stappen doen? Vraag me echt af wat slim is. We zitten in ieder geval te hoog in de markt , met dit type woning anders kwamen er wel meer mensen op af (al is de taxatie waarde nog steeds boven de vraagprijs).
Ik weet niet welke prijsklasse je zit, maar 25k lager lijkt me niet echt opschieten. Als iemand serieus interesse heeft maar het te duur vindt kunnen ze ook gewoon 25k lager bieden. (Of in ieder geval een beetje vissen wat er mogelijk is.)

Wat betreft de rest, ik zou zelf liever een paar duizend uitgeven aan een goeie makelaar dan uit de losse pols 10duizenden te gaan zakken in de hoop dat er een keer iemand hapt. Maar dat moet ieder verder voor zich weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
Chaki schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Ik zou die 4k dan zeker zelf houden. Ze moeten de stukken lezen. Ze kunnen dan besluiten om 4k minder te bieden, maar ik (woningzoekend).zou.dat niet doen! Ik heb een appartement bezichtigd met op korte termijn een eenmalige bijdrage. Hoeveel? Wie zal het zeggen? Nieuwe boiler, verduurzaming (hoe en wat???).. Ik hield toch rekening met 5k. Bod moet je alleen lager doen, als je geen 5k kunt missen. Maar na lang aandringen ook nog: er scheelt eea aan de brandveiligheid. Ik haakte nier af omwille van de kosten, maar omwille van de brandveiligheid
Eens, wat is 4k op de koopsom van een appartement? Het zou wat anders zijn als het zou gaan om een renovatie die enkele tienduizenden euro's per appartement zou kosten (wat ik ook wel heb gezien). Maar op 4k zal niemand de koop laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Stia321 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:06:
Dat snap ik niet. Er is wel interesse alleen haken ze af vanwege 'praktische punten'. Ik zou dan eerst kijken naar die 'praktische punten' waarop potentiële kijkers afhaken voordat je blind in de vraagprijs gaat snijden. Is er iets wat in de advertentie anders overkomt dan hoe het is? Of spelen er andere dingen?

Volgens mij is het niet zozeer afhankelijk van 25k meer of minder vraagprijs of huizenzoekers wel of niet willen kijken, maar zit het vooral in of de presentatie aanspreekt. Zeker in de huidige markt, waarbij een vraagprijs vaak weinig zegt (soms een ton overboden, soms verkocht onder de vraagprijs) zal 25k verschil in vraagprijs weinig uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Charly schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:18:
[...]

Hangt misschien ook van je woning af, appartementje gaat misschien wel maar een gezinswoning zou ik zelf nooit in de vakantieperiode te koop zetten. Dat deden de verkopers van ons huidige huis wel en onze makelaar gaf toen aan dat ze dat nooit zo gedaan zou hebben. O-)

Ook expats met (schoolgaande)kinderen zijn in de vakantieperiode weg / met andere dingen bezig. Terug naar huis of hebben juist familie over de vloer.

Singles of koppels kiezen in mijn ervaring minder vaak voor het hoogseizoen om op vakantie te gaan dus dan boeit het misschien minder.
Totaal ander beeld van: wij hebben ons huis gewoon in juli op Funda laten zetten, kregen 16 bezichtigen en 4 biedingen. Er was geen enkel ander vergelijkbaar huis op dat moment en dat was ons voordeel.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:29:
[...]

Dat snap ik niet. Er is wel interesse alleen haken ze af vanwege 'praktische punten'. Ik zou dan eerst kijken naar die 'praktische punten' waarop potentiële kijkers afhaken voordat je blind in de vraagprijs gaat snijden. Is er iets wat in de advertentie anders overkomt dan hoe het is? Of spelen er andere dingen?

Volgens mij is het niet zozeer afhankelijk van 25k meer of minder vraagprijs of huizenzoekers wel of niet willen kijken, maar zit het vooral in of de presentatie aanspreekt. Zeker in de huidige markt, waarbij een vraagprijs vaak weinig zegt (soms een ton overboden, soms verkocht onder de vraagprijs) zal 25k verschil in vraagprijs weinig uithalen.
Mee eens! Kijk naar presentatie! Verhelp zo mogelijk praktische punten (waarvan je denkt dat meer mensen dit een minpunt vinden, want dit is er maar 1.
Ik vind 3 weken ook kort. Ik heb recent mijn zoekgebied uitgebreid en daarna een appartement bezichtigd dat er al een maand op stond
Ik zou ook wachten tot na de zomervakantie

[ Voor 6% gewijzigd door Chaki op 26-06-2025 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Tristan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:26:
De stand na dag 1. 5 kijkers hebben zich gemeld.

[Afbeelding]
De stand na 1 week op Funda. 10 kijkers hebben zich gemeld. 5 zijn er inmiddels wezen komen kijken, waarvan 2 zeer enthousiast en 2 hebben aangegeven geen bod te willen uitbrengen. We hebben de deadline voor biedingen op as woensdag 2 uur gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkl4bBBFdBib1C0NLxHQRcWMTU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olkiXP9Fb7CTlDrynwVaCs2z.jpg?f=fotoalbum_large

We waren er al voor gewaarschuwd, maar je moet het qua aanmeldingen echt van de eerste 48 uur (exclusief weekend) hebben. Daarna is het behoorlijk stil.

[ Voor 16% gewijzigd door Tristan op 27-06-2025 15:45 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Hier is de woning ook verkocht. Lekker zo vlak voor de vakantie en het vakantieseizoen! Want tsja in juli en augustus gebeurt er mogelijk niet veel en voor je het weet heb je dan een huis dat 'al' 3-4 maanden te koop staat. Dat komt de verkoop ook niet ten goede.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-06-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

de Peer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:47:
Hier is de woning ook verkocht. Lekker zo vlak voor de vakantie en het vakantieseizoen! Want tsja in juli en augustus gebeurt er mogelijk niet veel en voor je het weet heb je dan een huis dat 'al' 3-4 maanden te koop staat. Dat komt de verkoop ook niet ten goede.

***members only***
Gefeliciteerd, volgens mij een hele goede prijs .
Ben wel benieuwd of koper al die panelen laat liggen ;).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sport_Life schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:54:
[...]

Gefeliciteerd, volgens mij een hele goede prijs .
Ben wel benieuwd of koper al die panelen laat liggen ;).
Thanks!
Als ze verstandig zijn wel, maargoed die discussie gaan we hier maar niet opnieuw voeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Tristan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:41:
[...]

De stand na 1 week op Funda. 10 kijkers hebben zich gemeld. 5 zijn er inmiddels wezen komen kijken, waarvan 2 zeer enthousiast en 2 hebben aangegeven geen bod te willen uitbrengen. We hebben de deadline voor biedingen op as woensdag 2 uur gezet.

[Afbeelding]

We waren er al voor gewaarschuwd, maar je moet het qua aanmeldingen echt van de eerste 48 uur (exclusief weekend) hebben. Daarna is het behoorlijk stil.
Vandaag nog een bezichtiging gehad dus ff afwachten maar ik ben bang dat het hier ook stil gaat worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef1978m
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-09 21:27
de Peer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:47:

***members only***
Van harte gefeliciteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eclipse88
Hier grootste deel kijkers gehad, 4 van de 7 waren enthousiast, dinsdag komen er nog 2.

Als er morgen niks binnenkort aan biedingen dan denk ik dat er ook een deadline komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bank baseert maximale hypotheek op overwaarde van 90% vraagprijs, tot zover niks bijzonders. Makelaars verwachten minimaal 5% overbieden. D.w.z. dat de overwaarde 15% of meer kan zijn dan waar nu mee gerekend wordt.
Eerst verkopen, dan kopen, desnoods tijdje huren zou ideaal zijn, ware het niet dat ik maar 6 maanden de tijd heb om een nieuwe woning te kopen, anders kan ik mijn hypotheek met 1,65% rente niet meenemen.
Verkopen met overdracht over 6 maanden is nog altijd tricky: ik heb dan geen jaar de tijd om iets te vinden. De overdracht moet max 6 maanden later plaatsvinden. Dan word het uiterlijk over 10 maanden iets kopen, wsnt voor de overdracht moet ik 6-8 weken incalcureren voor het regelen van de hypotheek. Sneller kan niet bij mijn bank.
Ooit heb ik het voor elkaar gekregen om te verkopen met als voorwaarde: datum overdracht nadat ik een nieuwe woning had gevonden. First time buyers, wilden desnoods 2 jaar wachten. Verwachting was 6 maanden en dat hebben we ook gehaald. Maar dat waren vrienden.
Op Huispedia zou ik het kunnen aanbieden als "open voor interesse", maar uiteindelijk wil ik wel een verkoopmakelaar die alles afhandelt. Andere opties?

P.S. Bespaar me reacties als "een makelaar heb je niet nodig, je kunt dat makkelijk zelf, bladibla". Ik huur een makelaar in, punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:18:
Bank baseert maximale hypotheek op overwaarde van 90% vraagprijs, tot zover niks bijzonders. Makelaars verwachten minimaal 5% overbieden. D.w.z. dat de overwaarde 15% of meer kan zijn dan waar nu mee gerekend wordt.
Eerst verkopen, dan kopen, desnoods tijdje huren zou ideaal zijn, ware het niet dat ik maar 6 maanden de tijd heb om een nieuwe woning te kopen, anders kan ik mijn hypotheek met 1,65% rente niet meenemen.
Verkopen met overdracht over 6 maanden is nog altijd tricky: ik heb dan geen jaar de tijd om iets te vinden. De overdracht moet max 6 maanden later plaatsvinden. Dan word het uiterlijk over 10 maanden iets kopen, wsnt voor de overdracht moet ik 6-8 weken incalcureren voor het regelen van de hypotheek. Sneller kan niet bij mijn bank.
Ooit heb ik het voor elkaar gekregen om te verkopen met als voorwaarde: datum overdracht nadat ik een nieuwe woning had gevonden. First time buyers, wilden desnoods 2 jaar wachten. Verwachting was 6 maanden en dat hebben we ook gehaald. Maar dat waren vrienden.
Op Huispedia zou ik het kunnen aanbieden als "open voor interesse", maar uiteindelijk wil ik wel een verkoopmakelaar die alles afhandelt. Andere opties?
De open deur is natuurlijk om toch eerst te kopen. En dan ofwel op basis van wat je overhoudt bij verkoop tegen 90% van de woningwaarde, ofwel de nieuwe hypotheek pas later afsluiten, als je je huidige woning ook hebt gekocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45

P.S. Bespaar me reacties als "een makelaar heb je niet nodig, je kunt dat makkelijk zelf, bladibla". Ik huur een makelaar in, punt.
Er is geen touw aan je bericht vast te knopen, wat is nu precies je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 20:10

Nu kopen op 90% van je leencapaciteit en die +/- 15% na de verkoop van je huidige woning eventueel in je nieuwe woning investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Novari131 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Er is geen touw aan je bericht vast te knopen, wat is nu precies je vraag?
1. Ik zoek een nieuwe woning
2. Financieringsopzet rekent met overwaarde 90% van advies vraagprijs huidige woning
3. Uiteindelijke overwaarde kan 15% hoger zijn (dan is max hypotheek dus ook hoger)
4. Eerst verkopen: exacte overwaarde bekend
5. PROBLEEM: ik heb na verkoop maar 6 maanden de tijd voor de aankoop van een nieuwe woning, anders kan ik mijn hypotheek niet meenemen

Als je het nu nog niet snapt: gewoon verder schollen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:29:
[...]

De open deur is natuurlijk om toch eerst te kopen. En dan ofwel op basis van wat je overhoudt bij verkoop tegen 90% van de woningwaarde, ofwel de nieuwe hypotheek pas later afsluiten, als je je huidige woning ook hebt gekocht.
Dit snap ik niet. Hoe kan ik nu kopen en hypotheek pas afsluiten na verkoop? Max budget nu blijft dan toch hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:50:
[...]

Dit snap ik niet. Hoe kan ik nu kopen en hypotheek pas afsluiten na verkoop? Max budget nu blijft dan toch hetzelfde?
Je kunt toch een overbruggings hypotheek nemen?

Jij wil zekerheid van verkoopwaarde en dan pas kopen binnen 6 maanden? Dat is lastig in de huidige (verkopers)markt.

Alternatief kan zijn een lange tijd tussen tekenen (voorlopig)koopcontract en overdracht. Maar of kopers daarin meegaan..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:42:
[...]

2. Financieringsopzet rekent met overwaarde 90% van advies vraagprijs huidige woning
3. Uiteindelijke overwaarde kan 15% hoger zijn (dan is max hypotheek dus ook hoger)
5. PROBLEEM: ik heb na verkoop maar 6 maanden de tijd voor de aankoop van een nieuwe woning, anders kan ik mijn hypotheek niet meenemen

Dat is 6 maanden na de aflossing van je huidige hypotheek, dus overdracht van de woning. Bij verkoop van je woning zou je een overdrachtsdatum van ca 3 maanden kunnen aangeven, dan heb je al negen maanden.
Alternatief is inderdaad eerst kopen met de 80 of 90%. Is dat allesbepalend in jouw geval? Je zou bijvoorbeeld niet-noodzakelijke maar wel beoogde verbouwingen na overdracht kunnen doen van de 10% die verkoop meer oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Dat is 6 maanden na de aflossing van je huidige hypotheek, dus overdracht van de woning. Bij verkoop van je woning zou je een overdrachtsdatum van ca 3 maanden kunnen aangeven, dan heb je al negen maanden.

....
De overdracht moet binnen 9 maanden dan. Dus heb ik 7 maanden om iets te vinden + 8 weken om de hypotheek rond te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:35:
[...]

De overdracht moet binnen 9 maanden dan. Dus heb ik 7 maanden om iets te vinden + 8 weken om de hypotheek rond te krijgen
Klinkt als veel (tijds)stress waardoor je mogelijk overhaaste keuzes gaat maken. Waarom wil je geen overbruggingshyptheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Je kunt toch een overbruggings hypotheek nemen?
Als ik eerst koop en daarna verkoop wel. Andersom niet
...
Alternatief kan zijn een lange tijd tussen tekenen (voorlopig)koopcontract en overdracht. Maar of kopers daarin meegaan..
Wel iets voor starters die nu huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
stin00 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Klinkt als veel (tijds)stress waardoor je mogelijk overhaaste keuzes gaat maken. Waarom wil je geen overbruggingshyptheek?
Daar gaat her niet om.
Eerst kopen (budget 90% van minimum geschatte verkoopwaarde) en dan verkopen is met overbruggingshypotheek, prima
Eerst verkopen, dan is verkoopwaarde bekend. Meer budget, maar binnen 6 maanden kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:34
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:59:
[...]

Daar gaat her niet om.
Eerst kopen (budget 90% van minimum geschatte verkoopwaarde) en dan verkopen is met overbruggingshypotheek, prima
Eerst verkopen, dan is verkoopwaarde bekend. Meer budget, maar binnen 6 maanden kansloos
Ja deze puzzel kunnen wij niet voor je leggen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Daar gaat her niet om.
Ervan uitgaande dat je huidige woning heel snel verkocht is, zou je na aankoop ook nog kunnen wachten met aanvragen hypotheek tot je huis verkocht is. Maar dan moet je huis inderdaad snel verkocht worden met een opbrengst conform verwachting. Dus wel een risico, maar dat kun je zelf het beste beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Daar gaat her niet om.
Rabobank had enige jaren geleden de mogelijkheid om 100% van de taxatiewaarde als overbrugging te krijgen. Wel met bepaalde voorwaarden (bij ons zat er recht van overpad op wat als risico werd gezien..). Je zou kunnen informeren of dat nog steeds mogelijk is.

Los daarvan vraag ik me af of je hypotheek lening dan niet te hoog wordt? Je moet de maandlasten uiteindelijk ook willen betalen en blijkbaar zit je tegen de 100% ITV.

Daarbij ben je als ik me goed herinner ook geen 40 meer ;) dus dat maakt het nog wat complexer omdat je binnen 30 jaar met pensioen gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:22:
[...]

Rabobank had enige jaren geleden de mogelijkheid om 100% van de taxatiewaarde als overbrugging te krijgen. Wel met bepaalde voorwaarden (bij ons zat er recht van overpad op wat als risico werd gezien..). Je zou kunnen informeren of dat nog steeds mogelijk is.

Los daarvan vraag ik me af of je hypotheek lening dan niet te hoog wordt? Je moet de maandlasten uiteindelijk ook willen betalen en blijkbaar zit je tegen de 100% ITV.

Daarbij ben je als ik me goed herinner ook geen 40 meer ;) dus dat maakt het nog wat complexer omdat je binnen 30 jaar met pensioen gaat.
Overbrugging is geen probleem: moet alleen genoeg op de bank staan om gedurende een jaar dubbele lasten te kunnen betalen.
Ik zit vast aan deze bank. Een vriendin had 1,5 jaar de tijd om haar hypotheek mee te nemen.
Hypotheek is berekend op basis van mijn pensioen. Deel met 1,65% rente is ook nog eens aflossingsvrij, rente vast tot 2039

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Overbrugging is geen probleem: moet alleen genoeg op de bank staan om gedurende een jaar dubbele lasten te kunnen betalen.
Ik zit vast aan deze bank. Een vriendin had 1,5 jaar de tijd om haar hypotheek mee te nemen.
Hypotheek is berekend op basis van mijn pensioen. Deel met 1,65% rente is ook nog eens aflossingsvrij, rente vast tot 2039
Aparte vraag en misschien totaal niet relevant maar waarom zit je vast aan deze bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
TheKerremenke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Aparte vraag en misschien totaal niet relevant maar waarom zit je vast aan deze bank?
Vanwege het rentecontract. Als je de hypotheek 'meeneemt' naar de nieuwe woning, neem je feitelijk het rentecontract mee. Als je naar een andere bank gaat, krijg je de rente van dit moment en die is een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Sandro! schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:25:
[...]

Vanwege het rentecontract. Als je de hypotheek 'meeneemt' naar de nieuwe woning, neem je feitelijk het rentecontract mee. Als je naar een andere bank gaat, krijg je de rente van dit moment en die is een stuk hoger.
Ok, helder. 👍🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:20:
[...]

Anders kan ik mijn hypotheek niet meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:54

[ Voor 100% gewijzigd door tjubbie op 29-06-2025 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:13:
[...]

Lijkt me sowieso wenselijk om een buffer aan spaargeld te hebben wanneer je een woning koopt.
Daarmee zou dat jaar dubbele lasten ook geen probleem moeten zijn. Als dat wel het geval is, moet je bij jezelf vragen of je wel voldoende financiële middelen hebt om een woning te kopen gezien je kennelijk ook al aan de max van je hypotheek gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:02
Zit met het volgende:

Heb 1 woning te koop staan. Een koper heeft uiteindelijk het koopcontract ondertekend. Tijdje niets van gehoord. De datum van verkrijging van de hypotheek is binnenkort.
Vernam echter via de makelaar dat er problemen zijn met het verkrijgen van de hypotheek. In het contract staat wel onder voorbehoud van financieren. Staat ook in het koopcontract het volgende:"
... Onder goed gedocumenteerd wordt verstaan dat koper minimaal van 1 bank c.q. erkende geld verstrekkende instellingen, afwijzingen dient te overleggen. In deze afwijs brieven dient minimaal vermeld te staan dat de namen van de aanvragers, de reden van afwijzing en het gevraagde hypotheek bedrag. Tevens is de koper verplicht om kopieën af te geven van de informatie en bescheiden welke hij in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken c. q. erkende geld verstrekkende instellingen heeft verstrekt."

Las op internet dat voor aanvraag van een hypotheek de volgende documenten nodig zijn:
Afwijsbrief

Identiteitsbewijs
Salarisstrook
Bankafschrift van een hele maand met daarop de bijschrijving van het salaris (niets mag worden verborgen)
Bewijs van je eigen geld
Werkgeversverklaring
Taxatierapport van de woning
Bron: https://www.ikbenfrits.nl...en/documenten-aanleveren/

Mijn vraag is kan ik die documenten nu ook opeisen van de kopende partijen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
vincent_1971 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:38:
Zit met het volgende:

Heb 1 woning te koop staan. Een koper heeft uiteindelijk het koopcontract ondertekend. Tijdje niets van gehoord. De datum van verkrijging van de hypotheek is binnenkort.
Vernam echter via de makelaar dat er problemen zijn met het verkrijgen van de hypotheek. In het contract staat wel onder voorbehoud van financieren. Staat ook in het koopcontract het volgende:"
... Onder goed gedocumenteerd wordt verstaan dat koper minimaal van 1 bank c.q. erkende geld verstrekkende instellingen, afwijzingen dient te overleggen. In deze afwijs brieven dient minimaal vermeld te staan dat de namen van de aanvragers, de reden van afwijzing en het gevraagde hypotheek bedrag. Tevens is de koper verplicht om kopieën af te geven van de informatie en bescheiden welke hij in het kader van de hypotheekaanvraag aan de banken c. q. erkende geld verstrekkende instellingen heeft verstrekt."

Las op internet dat voor aanvraag van een hypotheek de volgende documenten nodig zijn:
Afwijsbrief

Identiteitsbewijs
Salarisstrook
Bankafschrift van een hele maand met daarop de bijschrijving van het salaris (niets mag worden verborgen)
Bewijs van je eigen geld
Werkgeversverklaring

Als de koper beroep doet op het financieringsvoorbehoud wel, dan zal de koper moeten documenteren dat hij deze terrecht inroept met behulp van de aanvraag en bijbehorende stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 08:43:
[...]

Lijkt me sowieso wenselijk om een buffer aan spaargeld te hebben wanneer je een woning koopt.
Enkel extra eigen middelen tot 100% "vraagprijs vanaf" ipv 90%, bedoel ik.
Daarmee zou dat jaar dubbele lasten ook geen probleem moeten zijn.
Dat blijft sowieso op mijn spaarrekening staan. Maar als ik eerst verkoop, heb iklĺ geen dubbel lasten.
Als dat wel het geval is, moet je bij jezelf vragen of je wel voldoende financiële middelen hebt om een woning te kopen gezien je kennelijk ook al aan de max van je hypotheek gaat zitten.
Punt is dat max hypotheek berekend is op 90% van "vraagprijs vanaf" en niet op verkoopsom.
Bank gaat ook uit van gemiddelde uitgavenpatroon. Ik heb geen auto, zelfs geen fiets. Geen dure vakanties. Liever geen vliegreizen, never ever resort all inclusive. Klimaatverandering en natuurrampen: overstromingen, vulkaanuitbarstingen en bosbranden. Je moet er maar zin in hebben
Tegenstander van fastfashion, geen goedkope meubels om de haverklap vervangen ... Die ene design tafel uit 1985, toen rib uit mijn lijf, ga ik nooit vervangen. Ook met max hypotheek kan ik nog sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zit met het volgende:

Afwijsbrief

Identiteitsbewijs
Salarisstrook
Bewijs van je eigen geld
Werkgeversverklaring

Het is andersom, het is de enige manier waarop zij beroep kunnen doen op de ontbinding. Je hoeft dus niet te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Zit met het volgende:

Afwijsbrief

Identiteitsbewijs
Salarisstrook
Bewijs van je eigen geld
Werkgeversverklaring

Ik heb dit in mijn laatste huis drie keer mogen laten gebeuren.
Het leek allemaal geen probleem en uiteindelijk toch (wel op moment dat de rente aan het stijgen was) en de regels werden aangescherpt voor overbruggingskrediet.

Ik zou zeggen snel afwikkelen en door gaan met de volgende.
Gedoe en stukken opvragen e.d. kost je alleen maar tijd en uiteindelijk geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
jmderonde schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:40:
Gisteren heb ik de eerste verkoop makelaar over de vloer gehad. Mijn nieuwbouwhuis wordt mei volgend jaar opgeleverd maar toch al aan het orienteren.
Paar leuke tips gehoord die (in mijn specifieke geval) nuttig zijn:
- Fotos maken in de zomer (Ook in de winter schijnen zonnige fotos met een bloeiende tuin aantrekkelijker te zijn)
- Te koop zetten tweede helft januari (voorkom dat je richting het einde van het jaar of net na de jaarwisseling online komt)
- Oplevering randje zomervakantie (Voor kopers heel aantrekkelijk zodat ze genoeg klus/verhuistijd kunnen plannen en de oplevering sowieso niet in een reeds geplande vakantie valt.

Trouwens wel een hele leuke meevaller: Ik hou natuurlijk al een poosje de funda-prijzen van vergelijkbare huizen in de buurt in de gaten, sinds gisteren weet ik dat de laatste drie die verkocht zijn 80-100k overboden zijn!
Koersen op overbieden is ook nadelig.
Een ieder die niet die middelen heeft valt altijd buiten de boot.
Elke euro die overboden moet worden moet uit eigen middelen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Zit met het volgende:
(…)
Dat kan pas als zij daadwerkelijk afhaken en zich beroepen op het voorbehoud. Daar zit meestal een datum aan vast. Zolang die niet is verlopen, kun jij niks. Is die datum wel verlopen, dan is er nog steeds niks aan de hand, alleen kunnen zij er dan geen gebruik meer van maken en moeten ze de woning afnemen. Of ze dat doen of zich tot overdrachtdatum als een struisvogel gedragen is afwachten.
Is er eventueel een borg of bankgarantie gevraagd? Als daar problemen mee zijn is dat een veeg teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 16:31
Chaki schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:42:

Hier zit hem in. Je nieuwe hypotheek wordt niet gebaseerd op de vraagprijs maar op de taxatiewaarde van je woning. Je vraagprijs + overbiedingen zijn niet relevant. Een taxateur komt langs en maakt een taxatierapport. Daar kan je 90% van lenen. Wat je vraagt mag meer or minder zijn dan de taxatie.

Eigenlijk loop je wel de risico that je nog meer kan halen dan de taxatiewaarde, en ook nog de risico that je nog minder kan halen.

Als je een woning eerst koopt en je eigen woning dan daarna in de verkoop zet, moet je relatief veilig spelen met de verwachte opbrengst van je woning. Dat is gewoon een feit. Als je heel graag het maximale eruit halen, moet je sowieso niet moeilijke constructies bedenken waarbij de kopers lang moeten wachten op je huis. Eerst de woning verkopen, dan gaan huren en op huizenjacht met je geld.

--> Zekerheid plus maximale mogelijke lening: eerst verkopen. Dan zou je niet super kieskeurig moeten zijn qua nieuwe woning, moet je wel tevreden zijn met huren, en moet je misschien gekker gaan bieden om een woning te bemachtigen

--> Langer en rustiger huisjacht met minder zekerheid op woning opbrengst: eerst kopen. Dan moet je conservatieve rekenen met je verwachte opbrengst om nare verrassing te voorkomen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:53
koningen schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:10:
[...]

Elke euro die overboden moet worden moet uit eigen middelen komen.
Die klopt niet. Elke Euro die boven de taxatiewaarde uitkomt zal uit eigen middelen moeten komen. Uiteraard is de kans groot dat dit gebeurt als je flink overbiedt. Maar het hoeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Toke_gt schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:59:
[...]

Dat kan pas als zij daadwerkelijk afhaken en zich beroepen op het voorbehoud. Daar zit meestal een datum aan vast. Zolang die niet is verlopen, kun jij niks. Is die datum wel verlopen, dan is er nog steeds niks aan de hand, alleen kunnen zij er dan geen gebruik meer van maken en moeten ze de woning afnemen. Of ze dat doen of zich tot overdrachtdatum als een struisvogel gedragen is afwachten.
Is er eventueel een borg of bankgarantie gevraagd? Als daar problemen mee zijn is dat een veeg teken.
Kreeg een telefoontje van de makelaar. Ze krijgen de financiering niet voor elkaar. De reden?

Bij aanvraag was het hypotheek bedrag ruim voldoende om de woning te kopen. Echter tijdens het 'hypotheekproces' kwamen ze tot de ontdekking dat het wel handig is dat de vrouw minder uren gaat werken omdat ze zwanger is. 8)7 Gevolg het hypotheekbedrag dat ze nu kunnen lenen is te laag voor de woning. |:(
Komende dagen maar eerst eens een goed gesprek met die hypotheekadviseur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vincent_1971 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Kreeg een telefoontje van de makelaar. Ze krijgen de financiering niet voor elkaar. De reden?

Bij aanvraag was het hypotheek bedrag ruim voldoende om de woning te kopen. Echter tijdens het 'hypotheekproces' kwamen ze tot de ontdekking dat het wel handig is dat de vrouw minder uren gaat werken omdat ze zwanger is. 8)7 Gevolg het hypotheekbedrag dat ze nu kunnen lenen is te laag voor de woning. |:(
Vreemd verhaal. In principe word je gewoon doorbetaald en zou het niet veel moeten schelen qua loon. Bovendien spreek je meestal even met je werkgever af dat je dit op de juiste manier op papier zet zodat je er bij de hypotheekaanvraag geen last van hebt.

Ik weet eigenlijk niet of ik dit een acceptabel verhaal zou vinden. Ze kunnen het huis dus wel kopen, maar kiezen er voor het niet te doen ivm andere keuzes (minder werken)
[...]

Je kopers met hun adviseur bedoel je denk ik?
Jij hebt met hun adviseur niets te maken.

Jij hebt een koper die een afspraak met jou heeft, en zij kunnen proberen te onderbouwen op basis waarvan ze daar onderuit denken te kunnen komen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 30-06-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Je hebt niet zoveel aan een telefoontje. De potentiele kopers moeten eerst de ontbindende voorwaarde gaan afroepen en daarbij de onderbouwende documentatie zoals vereist in de koopovereenkomst aanleveren.

Dan pas kun je onderbouwd conclusie trekken, met evt. vervolgstappen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Met hun hypotheekadviseur heb jij niets te schaften.

Ik zou eerder een telefoontje richting je makelaar doen welke opties je nu hebt.
Dit is niet een simpel geval van financiering niet rond krijgen.
Ik ben meestal niet zo'n voorstander van 10% roepen, maar in dit geval is het gewoon een eigen bewuste keuze waarmee je iemand anders benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Flix20 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Met hun hypotheekadviseur heb jij niets te schaften.

Ik zou eerder een telefoontje richting je makelaar doen welke opties je nu hebt.
Dit is niet een simpel geval van financiering niet rond krijgen.
Ik ben meestal niet zo'n voorstander van 10% roepen, maar in dit geval is het gewoon een eigen bewuste keuze waarmee je iemand anders benadeeld.
Ben me nog aan het beraden welke opties er zijn alvorens van alles en nog wat roepen en te doen. Ben zelf niet echt thuis in deze materie, eerst eens grondig aan het verdiepen. De makelaar biedt al aan bij die mededeling om het huis weer de status 'te koop' te zetten i.pv. 'verkocht onder voorbehoud' . Zelf aangegeven even die laatste status aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als mevrouw op basis van haar huidige inkomen wel de hypotheek krijgt dan is dat m.i. geen reden tot ontbinding obv financieringsvoorbehoud.
Ze moeten aantonen obv huidige (inkomens) gegevens dat ze geen financiering krijgen, als ik het zo hoor krijgen ze dan gewoon de hypotheek en is dat dus geen reden tot ontbinding. Dat zou mijn reactie naar kopers zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Laat de kopers eerst de afwijzingsdocumentatie even aanleveren, dan pas heb je een beeld wat er speelt en wat je vervolgstappen zijn.

Wat is de status nu exact? Is de ontbindende voorwaarde al afgeroepen en heb je de docu al ontvangen?

Daarnaast: het 10% boetebeding is leuk, maar geeft weinig garantie. In principe is dit bedoelt om je eventuele schade mee af te dekken. In de praktijk is het zeker geen zekerheid dat je de volle 10% ontvangt.

Ga dan ook het gesprek aan met je makelaar en kopers zou ik zeggen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
de Peer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:30:
[...]

In principe word je gewoon doorbetaald en zou het niet veel moeten schelen qua loon.
Als je daadwerkelijk met zwangerschapsverlof gaat wel ja. Als je in aanloop naar je verlof zelf besluit minder te gaan werken (van 40u naar 32 of 24 bijvoorbeeld), hoeft je werkgever je niet te betalen alsof je 40 uur werkt. Volgens mij werkt dat dan ook nog eens door in de verlofperiode, allemaal niet erg slim van deze (ex-?)kopers.

In dit geval lijkt het me sterk dat ze gebruik kunnen maken van het financieringsvoorbehoud. Anders kun je onder iedere koop uit door minder te gaan werken of je baan op te zeggen, want dan krijg je niet de hypotheek die je voor ogen had. Dat is een bewuste keuze en daar moet je de verkoper niet mee lastig vallen.
Question Mark schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:57:
Daarnaast: het 10% boetebeding is leuk, maar geeft weinig garantie. In principe is dit bedoelt om je eventuele schade mee af te dekken. In de praktijk is het zeker geen zekerheid dat je de volle 10% ontvangt.
Die 10% heb je in het koopcontract afgesproken, daar heb je recht op* en daarvoor hoef je niet aan te tonen wat je werkelijke schade is. Normaal wordt daarom ook een waarborgsom van 10% gestort (of een bankgarantie gegeven) bij de notaris, die op eerste verzoek overgemaakt dient te worden - op zich heb je dat geld dus "zo". Is er meer schade dan die 10%, kun je daarvoor nog aanvullend procederen.

*tenzij het voorbehoud succesvol wordt ingeroepen, maar ik twijfel ten sterkste dat een rechter hierin mee zou gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 30-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:41
Volgens mij heb je als koper ook een inspanningsplicht om de koop rond te krijgen. Opeens minder gaan werken lijkt me niet daaraan te voldoen. De zwangerschap zal vast niet uit de lucht komen vallen. Vreemd verhaal dit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sandro! schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Die 10% heb je in het koopcontract afgesproken, daar heb je recht op* en daarvoor hoef je niet aan te tonen wat je werkelijke schade is. Normaal wordt daarom ook een waarborgsom van 10% gestort (of een bankgarantie gegeven) bij de notaris, die op eerste verzoek overgemaakt dient te worden - op zich heb je dat geld dus "zo". Is er meer schade dan die 10%, kun je daarvoor nog aanvullend procederen.
Nope... De boete moet in verhouding staan tot de geleden schade, en kán gematigd worden. Je hebt dan geen garantie dat de volledige 10% uitgekeerd gaat worden. Waarbij overigens de boete wél als forse prikkel gezien wordt om tóch de koop door te laten gaan.

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2024:3088
De rechtbank is van oordeel dat onverkorte toepassing van het boetebeding in dit geval leidt tot een buitensporig en daarom onaanvaardbaar resultaat. Redenen tot matiging zijn de verhouding tussen de hoogte van de financiële schade en het boetebeding en de omstandigheden aan de kant van [gedaagden] waaronder het boetebeding is ingeroepen.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2023:3954
Gelet op het voorgaande acht de rechtbank het niet redelijk om de in de koopovereenkomst vermelde boete volledig in stand te laten. In dit geval leidt toepassing van het boetebeding tot een buitensporig en daarmee onaanvaardbaar resultaat, zodat de billijkheid klaarblijkelijk eist dat de boete gematigd wordt. De rechtbank zal een bedrag van € 132.500,00 aan boete toewijzen, namelijk 50% van de overeengekomen boete.
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:PHR:2023:486
Het hof concludeert dat de billijkheid klaarblijkelijk eist de bedongen boete te matigen (r.o. 6.16.7). Hoewel het hof niet heeft niet overwogen dat de toepassing van het boetebeding tot een buitensporig en daarmee onaanvaardbaar resultaat leidt, geven de overwegingen van het hof naar mijn mening geen blijk van miskenning van die maatstaf. Uit r.o. 6.15, waarin het hof het juridisch kader schetst en de door Uw Raad gegeven maatstaf tot uitgangspunt neemt, de overweging in r.o. 6.16.2 dat sprake is van een wanverhouding tussen de boete en de door [eiser] geleden schade en de in de bewoordingen van art. 6:94 lid 1 BW geformuleerde conclusie in r.o. 6.16.7 dat het hof van oordeel is dat de billijkheid klaarblijkelijk eist dat de bedongen boete gematigd moet worden, blijkt afdoende dat het hof van oordeel is dat toepassing van het boetebeding tot een buitensporig en daarmee onaanvaardbaar resultaat leidt.
enzovoort...
Sandro! schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:03:
[...]
*tenzij het voorbehoud succesvol wordt ingeroepen, maar ik twijfel ten sterkste dat een rechter hierin mee zou gaan.
Eens, bewust minder werken is natuurlijk geen valide reden... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 30-06-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27bAPX3DdY85-k9gf9bjsQeIiNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBCparfrJfqCoonErjP3j9p8.jpg?f=fotoalbum_large

Op donderdag online gekomen en op maandag 7 bezichtigingen gepland. 3x afgezegd vlak voor de bezichtiging, de overige 4 gingen door maar geen bod.

Nu dus gewoon niks meer. De makelaar had geen opmerkingen over wat ik andere zou kunnen doen, maar ik merk toch al wat terugkrabbelen. Tijdens het kennismakingsgesprek was het allemaal prima en was het bouwkundig prima in orde. Nu ja moet er toch wel wat gebeuren zo hier en daar.

Ik hou het maar op het weer en de komende vakantie, maar het valt mij behoorlijk tegen. Elke maand langer te koop staan kost ook weer 1300 aan overbrugging....
Pagina: 1 ... 198 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.