BPP schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:45:
Ik heb een vraag. Ik heb een woning met een VVE (bestaande uit 6 woningen) die ik binnen nu en een paar maanden wil verkopen. Nu hebben wij volgens het MJOP de aankomende jaren een tekort van zo'n 4k per woning.
Nu wil ik om de verkoop te stimuleren die 4k zelf aanvullen zodat kopers dat niet in de toekomst uit eigen zak hoeven te betalen. In mijn digitale VVE omgeving van MVGM zie ik mijn eigen potje dus ik denk dat dit kan?
Iemand dit wel eens gedaan?
Ik zou dit zeker niet doen. Die 4k verdwijnt in de pot en wordt verdeeld over 6 woningen.
De koper heeft onderzoeksplicht. Als je een woning met een VvE woont, dien je de stukken zorgvuldig te bestuderen. Als het volgens het MJOP een structureel tekort is, zal de VvE bijdrage waarschijnlijk stijgen.
Daar moet je als koper altijd rekening mee houden.
Dit tekort is duidelijk, maar er kunnen altijd onvoorziene uitgaven komen. Dan kan de VvE de kosten verhogen of een eenmalige bijdrage vragen. Hier heeft de gemeente Rotterdam de eisen voor brandveiligheid zo extreem aangescherpt dat het reservefonds van veel VvE's niet toereikend is en er een lening moet afgesloten worden. Ander voorbeeld: mijn aankoopmakelaar wist ook niet dat aansluiting op het warmtenet in no time van 2000,- naar 7000,- per eigenaar is gegaan. Heeft hij wel vooraf uitgezocht natuurlijk.
Als op korte termijn een eenmalige bijdrage verwacht wordt, wordt dit vaak, maar niet altijd medegedeeld door de verkoopmakelaar. Maar wederom.onderzoeksplicht: het staat in de notulen van de VvE. Geen bijgevoegde notulen van de meest recente vergadering? Een verkoopmakelaar beweerde dat de notulen van de vergadering in december 2024 in mei 2025 nog niet klaar waren! Even duimschroeven aangedraaid.
Ik heb al twee keer eerder een appartement met VvE zonder aankoopmakelaar gekocht. Maar nu, met extra kosten voor verduurzaming etc vind ik een aankoopmakelaar geen overbodige luxe.