3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Als mensen zien dat het een opknapper is en men ook denkt standaard fors te moeten overbieden kan dat mensen afschrikken.JT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:58:
***members only***
Wat betreft je zoekcriteria ben ik wel benieuwd wat je bedoelt met 500 tot 525. Want op Funda is de interval 50k vanaf 400k.
Dus 500 tot 550 is een bereik. 525 als selectiecriteria bestaat niet.
Je weet dat je zelf ook een getalletje daar kan intiepen.Workingtitle schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:26:
525 als selectiecriteria bestaat niet.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
JT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:58:
***members only***
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2025 21:56 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Kozijntjes en muren weer fris gemaakt (heb een hond die nog wel eens een deur wil openen met de pootjes dus krassen

Zou bij vrijstaande bungalow het ook veel nut hebben om het tuintje weer zomerklaar te maken zoals de groene algen van de stoep verwijderen? Aanplanten van wat groen?
Ik gok dat de koper een doorstromer / senior(en) gaat worden ivm alles gelijkvloers en maar 1 echte slaapkamer.
Als je een hogedruk reiniger hebt, dan is het net zo snel algen vrij gemaakt. Beter is het om groene aanslagverwijderaar te gebruiken en een ouderwetse (harde) bezem. Aanplanten kost weer geld waarbij je niet weet of de koper deze gaat behouden (weg gegooid geld..) maar een lege tuin is ook zoiets.BurnerT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:43:
Ik ben vandaag eindelijk maar weer eens verder gegaan met het oude huis "opknappen" voor verkoop.
Kozijntjes en muren weer fris gemaakt (heb een hond die nog wel eens een deur wil openen met de pootjes dus krassen)
Zou bij vrijstaande bungalow het ook veel nut hebben om het tuintje weer zomerklaar te maken zoals de groene algen van de stoep verwijderen? Aanplanten van wat groen?
Ik gok dat de koper een doorstromer / senior(en) gaat worden ivm alles gelijkvloers en maar 1 echte slaapkamer.
Opfrissen van kozijnen en deuren is al een heel goed uitgangspunt.
[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 16-03-2025 07:42 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Geadviseerd wordt om geen hogedrukreiniger te gebruiken bij het verwijderen van groene aanslag. Je verwijdert daarmee mogelijk de coating van terrastegels, waardoor aanslag hardnekkiger terugkomt. Beter is het om groene aanslagverwijderaar te gebruiken en een ouderwetse (harde) bezem.TheKerremenke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:40:
[...]
Als je een hogedruk reiniger hebt, dan is het net zo snel algen vrij gemaakt.
Bedankt voor het advies, heb mijn post aangepast.bazzemans schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:33:
[...]
Geadviseerd wordt om geen hogedrukreiniger te gebruiken bij het verwijderen van groene aanslag. Je verwijdert daarmee mogelijk de coating van terrastegels, waardoor aanslag hardnekkiger terugkomt. Beter is het om groene aanslagverwijderaar te gebruiken en een ouderwetse (harde) bezem.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Zeker nuttig. Ik zou dan vooral voor het snelle effect van eenjarige bloeiers gaan, zowel omdat het veel impact heeft als omdat het relatief goedkoop is.BurnerT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:43:
Ik ben vandaag eindelijk maar weer eens verder gegaan met het oude huis "opknappen" voor verkoop.
Kozijntjes en muren weer fris gemaakt (heb een hond die nog wel eens een deur wil openen met de pootjes dus krassen)
Als je gras hebt, dan zorgt het 'afsteken' van de randjes ook meteen voor een veel verzorgder uiterlijk, trouwens.
Ik zou de algen wel verwijderen. Zeker als geinteresseerden moeilijk door de huidige staat heen kijken kan dat toch iets doen met de waardering. Hoe en wat staat hier al beschreven.BurnerT schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:43:
Ecodan warmtepomp
We willen graag ‘live’ zijn met de nvm openhuizendag. 2 weken daarna een week bezichtigingsrondes en dan hopen we eraf te zijn. Iemand ervaring met die openhuizendag? Heeft t zin?
[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 16-03-2025 19:31 ]
De open huizendag is heel zinvol, zeker als de woning net op funda staat. Mijn ervaring is dat men veel laagdrempeliger langskomt waardoor meer mensen de woning zien en men dus sneller de indruk krijgt dat er veel interesse is. Zelf ook op de open huizendag een woning bekeken die ik anders zeer waarschijnlijk niet bezichtigd had omdat hij niet aan alle wensen voldeed. Deze bleek verrassend goed en uiteindelijk zelfs een bod op deze woning gedaan (niet geworden).MagniArtistique schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:30:
Wij zijn inmiddels druk bezig met verkoopklaar maken. Deze week staan 3 makelaars gepland die hun verhaal mogen pitchen. Vandaag alles geschilderd, afgelopen maanden ontspuld. Komend weekend nog even het terras schoonmaken en opnieuw voegen en dan zijn we er wel klaar voor.
We willen graag ‘live’ zijn met de nvm openhuizendag. 2 weken daarna een week bezichtigingsrondes en dan hopen we eraf te zijn. Iemand ervaring met die openhuizendag? Heeft t zin?
Het was vooral ook een fijne deadline om het huis verkoopklaar te krijgen.
Prijsklasse en regio?wlmpie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:46:
Open huizen dag leverde ons 13 bezoekers op, waarvan er 3 een bod hebben uitgebracht en 2 daarvan waren fractie onder vraagprijs en 1 daarvan heeft het gekocht en is nu de woning aan het opknappen.
Het was vooral ook een fijne deadline om het huis verkoopklaar te krijgen.
Heeft zeker zin. Supermakkelijk voor kopers om even te kijken wanneer het ze uitkomt. Meestal hoeven mensen er dan ook geen vrij voor te nemen, dus kun je of specifiek voor 1 huis gaan kijken of een route uitzetten om er een paar te bekijken. Zeker als de verkopers zelf de rondleiding doen krijg je vaak een beter verhaal dan wanneer de makelaar z'n zegje doet. Ik zou alleen niet 2 weken wachten met de bezichtingsrondes daarna. Als je huis net te koop staat wil je niet enkel hopen dat er 1 of misschien 2 mensen die zijn komen kijken een bod doen, maar als je op zaterdag bent komen kijken, maandag een bod doet, en dan te horen krijgt: ja, over 14 dagen hebben we nog kijkers, dus daarna hoor je pas of je bod geaccepteerd is... ik zou daar niet gelukkig van worden. Dinsdag of woensdag na de open huizen dag bezichtigen en dan hopen dat er een mooi bod is waar je blij van wordt.MagniArtistique schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:30:
Wij zijn inmiddels druk bezig met verkoopklaar maken. Deze week staan 3 makelaars gepland die hun verhaal mogen pitchen. Vandaag alles geschilderd, afgelopen maanden ontspuld. Komend weekend nog even het terras schoonmaken en opnieuw voegen en dan zijn we er wel klaar voor.
Exact expert nodig?
Beter vraag is hoe hoog was de verkoopprijs ingezet... Wij hadden (omgeving Arnhem) hoog ingezet met de verkoopprijs, uiteindelijk nog geen procent overboden maar we hadden wel de prijs die we wilden.
Exact expert nodig?
Zijn niet enkel tips voor u. Maar ook voor mezelf. Lees volop mee hier aangezien onze woning dit jaar verkocht zal gaan worden. Nu aan het opruimen, dan gesprekken met makelaars, enz, enz.BurnerT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:07:
Dank voor de tips @TheKerremenke @bazzemans @Rubbergrover1 @JT een leuke to do voor komende week dan. Wat simpele een jarige bloeiers, gras randen afsteken en met de algenverwiideraar gaan schrobben. De laatste puntjes afschilderen en weer de boel inrichten.
Verwacht geen problemen met onze woning. Paar kleine zaken die we willen fixen. Andere wc pot, een muur beetje verven ivm krassen, algen van terras halen
Mijn woning is dan weer wat meer niche vermoed ik. Jaren 60 woning vrijstaande bungalow in een klein dorpje (wel met supermarkt en basisschool).TheKerremenke schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:28:
[...]
Zijn niet enkel tips voor u. Maar ook voor mezelf. Lees volop mee hier aangezien onze woning dit jaar verkocht zal gaan worden. Nu aan het opruimen, dan gesprekken met makelaars, enz, enz.
Verwacht geen problemen met onze woning. Paar kleine zaken die we willen fixen. Andere wc pot, een muur beetje verven ivm krassen, algen van terras halenVerder is deze woning waarschijnlijk zo verkocht (twee kapper, bj 2014, kindvriendelijke buurt, eigen oprit, zonnepanelen, in Noord-Limburg).
Ondanks dat ik in de laatste jaren wel wat heb geupgrade maar het zal wel een "klus" woning blijven. Een paar ramen nog enkel glas de rest "oud" dubbelglas, badkamer gedateerd, kozijnen oud/hout en het dak is natuurlijk eternit van die periode.
De gehele elektra is aangepakt 9 jaar geleden nieuw keukentje destijds AC van daikin in de woonkamer en slaapkamer van 4 of 5 jaar oud. Bestrating en tuin is in 5 jaar geleden ook vernieuwd.
Het geluk is vooral dat er in mijn directe omgeving (4km ofzo) maar 3 huizen te koop staan allemaal een stuk boven mijn target prijs.
Ps ook een beetje in jou regio dan zo te zien maar dan net aan de brabantse kant
[ Voor 4% gewijzigd door BurnerT op 18-03-2025 09:24 ]
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden wel dorp/stad je gaat wonen.BurnerT schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:22:
[...]
Mijn woning is dan weer wat meer niche vermoed ik. Jaren 60 woning vrijstaande bungalow in een klein dorpje (wel met supermarkt en basisschool).
Ondanks dat ik in de laatste jaren wel wat heb geupgrade maar het zal wel een "klus" woning blijven. Een paar ramen nog enkel glas de rest "oud" dubbelglas, badkamer gedateerd, kozijnen oud/hout en het dak is natuurlijk eternit van die periode.
De gehele elektra is aangepakt 9 jaar geleden nieuw keukentje destijds AC van daikin in de woonkamer en slaapkamer van 4 of 5 jaar oud. Bestrating en tuin is in 5 jaar geleden ook vernieuwd.
Het geluk is vooral dat er in mijn directe omgeving (4km ofzo) maar 3 huizen te koop staan allemaal een stuk boven mijn target prijs.
Ps ook een beetje in jou regio dan zo te zien maar dan net aan de brabantse kantik ben nu ook noord limburger geworden
Sterker nog, een goede koper zal altijd een geldigheid van bieding meegeven.Crazy D schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:22:
[...]
n die zijn komen kijken een bod doen, maar als je op zaterdag bent komen kijken, maandag een bod doet, en dan te horen krijgt: ja, over 14 dagen hebben we nog kijkers, dus daarna hoor je pas of je bod geaccepteerd is... ik zou daar niet gelukkig van worden. Dinsdag of woensdag na de open huizen dag bezichtigen en dan hopen dat er een mooi bod is waar je blij van wordt.
Ik zelf zou daar max 24 uur voor inzetten.
Anders ben je alleen maar prijsopdrijvend aan het mee werken en sta je met lege handen
Is natuurlijk ook wel situatie afhankelijk. Maar als je een courante woning in de verkoop hebt, en iemand doet een bod die 24u geldig is zou ik daar geen stress van krijgen en zoek je het lekker uit met je 24u.koningen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Sterker nog, een goede koper zal altijd een geldigheid van bieding meegeven.
Anders ben je alleen maar prijsopdrijvend aan het mee werken en sta je met lege handen
Ga me niet zo onder druk laten zetten.
Doe je op woensdag een bod met als geldigheid vrijdag 1500u zou ik je een stuk serieuzer vinden.
PSN: Flix20-NL
Is toch nergens voor nodig. Een bieding verplicht je tot niks, en als de verkoper niet binnen een redelijke termijn reageert dan weet ie ook wel dat ie nergens meer op kan rekenen.koningen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:53:
[...]
Sterker nog, een goede koper zal altijd een geldigheid van bieding meegeven.
Ik denk daar anders over.Flix20 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Is natuurlijk ook wel situatie afhankelijk. Maar als je een courante woning in de verkoop hebt, en iemand doet een bod die 24u geldig is zou ik daar geen stress van krijgen en zoek je het lekker uit met je 24u.
Doe je op woensdag een bod met als geldigheid vrijdag 1500u zou ik je een stuk serieuzer vinden.
Als je een goed bod neer legt (dus geen laag bod), dan kan dat best.
Uitgangspunt is dat de verkoper wenst te verkopen....als hij dan nog na moet denken...had hij of zij dat beter eerder kunnen doen.
maar goed meningen mogen verschillen. (heb zelf nu 11 koopwoningen gehad ben een beetje ervaren).
Alles hangt af van het bod en bijbehorende voorwaarden af toch? Als je bijvoorbeeld een huis te koop zet voor 500K en je denkt er in de huidige oververhitte markt max 600K voor te krijgen (20% overbieden is niet ongebruikelijk) dan kan ik mij voorstellen dat als iemand een "700K zonder voorbehoud van financiering en zonder bouwkeuring, etc., maar wel binnen 24u akkoord"-bod neerlegt ik daar wel serieus naar zou kijken. Legt iemand met die zelfde 24u-eis een bod neer van "575K met voorbehoud van financiering en o ja nog wel een bouwkeuring met voorwaarde x-y-z", tsja, dan zou ik wellicht ook zeggen "Prima bod, we laten over xx dagen als we ook de rest binnen hebben weten wat we er van vinden" (en dus het afbreuk-risico voor lief nemen).Flix20 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Is natuurlijk ook wel situatie afhankelijk. Maar als je een courante woning in de verkoop hebt, en iemand doet een bod die 24u geldig is zou ik daar geen stress van krijgen en zoek je het lekker uit met je 24u.
Je kan natuurlijk voor jezelf uit principe alle "binnen 24u akkoord"-biedingen links laten liggen, maar daarmee laat je ook kansen liggen.
EDIT: Ik snap wel dat als iemand een huis écht graag wil hebben en bereid is daar absurd voor over te bieden er dan een hele korte window gegeven wordt. Geef je drie dagen de tijd dan zeg je als koper eigenlijk alsnog "leg het maar even naast alle andere biedingen en dan hoor ik het wel". Voor wat hoort wat, ook in een oververhitte markt.
Hoe dan ook, het blijft een spel met geven en nemen waar je niet eens soort algemene deler op los kan laten. Ook hier in het topic komt om de zoveel weken weer iemand met de vraag "wat is normaal om over te bieden", ook zo'n vraag die niet generiek beantwoord kan, want afhangt van hoe scherp het huis in de markt staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Valorian op 18-03-2025 17:53 ]
2x dat de bezichtiging werd gecanceld, 1x was het bieden op inschrijving maar al voor het weekend kwam de mededeling dat de woning verkocht was.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Nou probeer ik het e.e.a. te lezen over biedingen ontvangen zonder voorbehoud van financiering, maar alle informatie is geschreven vanuit de bieder, niet van de verkoper. De meeste teksten zeggen dat je als verkoper daar meer zekerheid en snelheid mee hebt, maar is dat wel zo? De enige echte upside lijkt me dat als de koper afhaakt, de boeteclausule geldt, maar in hoeverre zou een bod zonder voorbehoud er voor moeten zorgen dat de koop sneller rond is?
De koper krijgt dan ook niet meer de tijd die je normaal afspreekt bij een bod onder voorbehoud. Dus als beide partijen akkoord gaan, kun je de volgende dag al bij de notaris zitten... (in theorie).Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
maar in hoeverre zou een bod zonder voorbehoud er voor moeten zorgen dat de koop sneller rond is?
Niet sneller, maar met meer zekerheid vanwege de dreiging van de 10 procent boete. Jij loopt minder risicoSpherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
Ook wij zijn ons aan het klaarmaken voor verkoop, en gezien we voor de nieuwe woning de verwachtte overwaarde eindeloos kunnen inzetten in een verbouwing, heeft niet alleen de hoogte, maar ook de snelheid waarmee dat op onze rekening staat natuurlijk een overwegingsfactor op toekomstige biedingen.
Nou probeer ik het e.e.a. te lezen over biedingen ontvangen zonder voorbehoud van financiering, maar alle informatie is geschreven vanuit de bieder, niet van de verkoper. De meeste teksten zeggen dat je als verkoper daar meer zekerheid en snelheid mee hebt, maar is dat wel zo? De enige echte upside lijkt me dat als de koper afhaakt, de boeteclausule geldt, maar in hoeverre zou een bod zonder voorbehoud er voor moeten zorgen dat de koop sneller rond is?
Qua ondertekenen koopcontract maakt het idd niets uit. Na het ondertekenen wel. Zonder voorbehoud heb je na drie dagen zekerheid dat de koop definitief is, bij een gemaakt voorbehoud duurt die periode langer.Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
Ook wij zijn ons aan het klaarmaken voor verkoop, en gezien we voor de nieuwe woning de verwachtte overwaarde eindeloos kunnen inzetten in een verbouwing, heeft niet alleen de hoogte, maar ook de snelheid waarmee dat op onze rekening staat natuurlijk een overwegingsfactor op toekomstige biedingen.
In beide gevallen geldt dat een koper de boel altijd nog kan laten klappen, waarbij vervolgens de boeteclausule geldt. Dus echt 100% zeker ben je pas bij de notaris.
Staat tegenover: een koper die een voorbehoud opneemt, is mogelijk wat behoedzamer en bouwt zekerheden in. Daar heb je misschien wel meer aan dan iemand die uit enthousiasme, onwetendheid of onbezonnenheid een bod zonder voorbehoud uitbrengt en daar vervolgens op moet terugkomen, al dan niet na een tijdje de boel vertragen.
Het bedrag staat pas op de rekening bij de overdracht, ongeacht of het bod met of zonder voorbehoud van financiering wordt gedaan. Meer zekerheid bij geen voorbehoud van financiering heb je omdat de koper na de bedenktijd niet meer onder de koop uit kan zonder boete te betalen. Het is dus niet zo dat de koop dan sneller rond is.Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
getekende overeenkomst zonder voorbehoud geeft de bank zekerheid.
Het alternatief is 90 procent van de getaxeerde waarde, wat vaak toch fors lager is. Kun je zo een ton minder lenen.
Dat kan natuurlijk onder voorbehoud ook; als de hypotheek sneller rond is, kan je kiezen om eerder de overdracht te doen. Ik neem echter wel aan dat iemand in de formulering van een bod zonder voorbehoud van financiering, een termijn opstelt waarin het dan rond moet zijn? Hoe weet je anders als verkoper wanneer de boel klaar/stuk is?Pat911 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:58:
[...]
De koper krijgt dan ook niet meer de tijd die je normaal afspreekt bij een bod onder voorbehoud. Dus als beide partijen akkoord gaan, kun je de volgende dag al bij de notaris zitten... (in theorie).
Zelf heb ik vooralsnog altijd geboden (en gewonnen) met voorbehouden erin, ondanks dat de hypotheek vaak vlot rond was. Vandaar dan ook de vragen.
Ja natuurlijk kan dat met een voorbehoud ook. Maar dan nog moet je wachten op die termijn. Bij een koper zonder voorbehoud KUN je direct een overdrachtsdatum vaststellen.Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Dat kan natuurlijk onder voorbehoud ook; als de hypotheek sneller rond is, kan je kiezen om eerder de overdracht te doen. Ik neem echter wel aan dat iemand in de formulering van een bod zonder voorbehoud van financiering, een termijn opstelt waarin het dan rond moet zijn? Hoe weet je anders als verkoper wanneer de boel klaar/stuk is?
Zelf heb ik vooralsnog altijd geboden (en gewonnen) met voorbehouden erin, ondanks dat de hypotheek vaak vlot rond was. Vandaar dan ook de vragen.
Dat het bieden zonder voorbehoud dus meer snelheid betekent is maar ten dele waar. Alles hangt af van verdere afspraken.
En ja, het kan natuurlijk altijd mis gaan. Dan krijg je niet meer dan de 10% borgsom, maar dat zal in veel gevallen genoeg zijn om de extra rentelasten te dragen.
Nee. Je spreekt een overdrachtsdatum af, dan wordt er betaald. Wat koper met zijn financiering doet heb je eigenlijk niets mee te maken.Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:02:
[...]
k neem echter wel aan dat iemand in de formulering van een bod zonder voorbehoud van financiering, een termijn opstelt waarin het dan rond moet zijn?
Misschien betaalt hij wel cash of leent hij een paar ton van zijn broer.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 19-03-2025 16:10 ]
Dat weet je pas als de notaris meldt dat alles naar behoren is ontvangen en de transactie kan plaatsvinden.Spherix schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:02:
[...] Ik neem echter wel aan dat iemand in de formulering van een bod zonder voorbehoud van financiering, een termijn opstelt waarin het dan rond moet zijn? Hoe weet je anders als verkoper wanneer de boel klaar/stuk is?
Een koper moet doorgaans binnen een bepaalde termijn een borg of bankgarantie bij de notaris onderbrengen. Doet ie dat niet, dan is dat een indicatie voor ellende. Maar ook als de koper dat wel doet (bijvoorbeeld 10% borg met eigen geld) kan het voorkomen dat de bank vervolgens nee zegt (eigen onderneming, boel niet voldoende op orde, verkeerde inschatting, lagere opbrengst eigen woning etc) en dat het geld niet op tijd bij de notaris is.
Komt niet vaak voor, wees gerust, maar qua zekerheden is dat niet 100% tot het moment kort voor de overdracht
Misschien even zo'n opslag box huren?edejong25 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:39:
Wij hebben ons huis verkocht! Al het meubilair zijn we aan het neerzetten bij mijn ouders en schoonouders. Enige probleen: we hebben daar te weinig plek. We zijn op zoek naar andere geschikte plekken om onze spullen achter te laten totdat de verhuizing gaat beginnen. Heeft iemand voor ons tips?
Goeie. Ik zit een beetje rond te kijken. Daarmee bedoel je echt van die ruimtes waar je veilig spullen kan opslaan? Ik ben ook van plan om mijn beste vriend even te vragen of hij in zijn schuur wat kwijt kan voor een paar stoelen en een kast.
Ja inderdaad, zoiets als Allsafe (een die als eerste in mij op komt) bijvoorbeeld.edejong25 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:41:
[...]
Goeie. Ik zit een beetje rond te kijken. Daarmee bedoel je echt van die ruimtes waar je veilig spullen kan opslaan? Ik ben ook van plan om mijn beste vriend even te vragen of hij in zijn schuur wat kwijt kan voor een paar stoelen en een kast.
[ Voor 5% gewijzigd door Niellie41 op 20-03-2025 11:43 ]
Oh toevallig, ik zie dat ons verhuisbedrijf die ons gaat helpen met de verhuizing zometeen, doet aan opslagruimtes, https://www.veldhoenverhu...d/verhuisbedrijf-zutphen/. Is het makkelijk om bij hun meteen een opslagruimte te huren, of is een ander partij zoals Allsafe een aanrader?Niellie41 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:
[...]
Ja inderdaad, zoiets als Allsafe (een die als eerste in mij op komt) bijvoorbeeld.
Nu ik het mij zo bedenk kan ik beter alles bij 1 partij doen, maar ik ga voor de zekerheid bij Allsafe een offerte aanvragen, bedankt!Niellie41 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:
[...]
Ja inderdaad, zoiets als Allsafe (een die als eerste in mij op komt) bijvoorbeeld.
Het ligt natuurlijk wel iets gechargeerder. De credo 'nooit is nooit goed en altijd is altijd fout' geldt natuurlijk in de woningmarkt als geen ander.Valorian schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:42:
[...]
Alles hangt af van het bod en bijbehorende voorwaarden af toch? Als je bijvoorbeeld een huis te koop zet voor 500K en je denkt er in de huidige oververhitte markt max 600K voor te krijgen (20% overbieden is niet ongebruikelijk) dan kan ik mij voorstellen dat als iemand een "700K zonder voorbehoud van financiering en zonder bouwkeuring, etc., maar wel binnen 24u akkoord"-bod neerlegt ik daar wel serieus naar zou kijken. Legt iemand met die zelfde 24u-eis een bod neer van "575K met voorbehoud van financiering en o ja nog wel een bouwkeuring met voorwaarde x-y-z", tsja, dan zou ik wellicht ook zeggen "Prima bod, we laten over xx dagen als we ook de rest binnen hebben weten wat we er van vinden" (en dus het afbreuk-risico voor lief nemen).
Je kan natuurlijk voor jezelf uit principe alle "binnen 24u akkoord"-biedingen links laten liggen, maar daarmee laat je ook kansen liggen.
EDIT: Ik snap wel dat als iemand een huis écht graag wil hebben en bereid is daar absurd voor over te bieden er dan een hele korte window gegeven wordt. Geef je drie dagen de tijd dan zeg je als koper eigenlijk alsnog "leg het maar even naast alle andere biedingen en dan hoor ik het wel". Voor wat hoort wat, ook in een oververhitte markt.
Hoe dan ook, het blijft een spel met geven en nemen waar je niet eens soort algemene deler op los kan laten. Ook hier in het topic komt om de zoveel weken weer iemand met de vraag "wat is normaal om over te bieden", ook zo'n vraag die niet generiek beantwoord kan, want afhangt van hoe scherp het huis in de markt staat.
Ik zeg ook niet dat ik de hele bieding links zou liggen, alleen die 24u zou ik me niets van aantrekken.
Maar in zo'n instantie is niet die 24u de doorslaggevende druppel maar het bod (de keiharde pegels die spreken).
Als het al zo'n knockout bod is hoef je daar ook geen 24u over na te denken. Dan is het met 20 min al beslechtigd thuis.
Maar als je met een matig/markt conform bod komt en daarop de 24u restrictie legt, ja dan zou mij dat jeuken.
Daarnaast zullen er maar weinig die daadkrachtig genoeg zijn in de huidige markt om ook daadwerkelijk het bod in te trekken na die 24u.
Daar heb je dan als kopende partij toch ook jezelf mee.
Ligt er aan. Onze verhuizer had wel opslag, maar dat was dan een box waar je je spullen in kon doen en die werd dan ergens in een loods gezet -- daar kon je dus niet meer bij. Bij het opruimen hebben we elders zo'n Allsafe-achtige box gehuurd zodat we spullen daar naar toe konden brengen terwijl we bezig waren.edejong25 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:46:
Oh toevallig, ik zie dat ons verhuisbedrijf die ons gaat helpen met de verhuizing zometeen, doet aan opslagruimtes, https://www.veldhoenverhu...d/verhuisbedrijf-zutphen/. Is het makkelijk om bij hun meteen een opslagruimte te huren, of is een ander partij zoals Allsafe een aanrader?
We hadden er voor gezorgd om alles zo veel mogelijk in dozen te pakken, dus bij de verhuizing is daar gewoon een vrachtwagentje naar toe gegaan en die mannen hebben de box leeg getrokken en mee verhuisd.
Vraag prijzen op en je weet het. Op zich makkelijk dat het bij de verhuizer al staat, scheelt je weer naar zo'n opslagbox gaan. Nadeel is dat je er niet bij kunt, meestal.edejong25 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Oh toevallig, ik zie dat ons verhuisbedrijf die ons gaat helpen met de verhuizing zometeen, doet aan opslagruimtes, https://www.veldhoenverhu...d/verhuisbedrijf-zutphen/. Is het makkelijk om bij hun meteen een opslagruimte te huren, of is een ander partij zoals Allsafe een aanrader?
Exact expert nodig?
Vaak word je met lokkertjes als eerste maand €1,- gelokt maar dan blijkt dat er nog een slot, adminkosten etc bijkomen en dan een verplichte verzekering van snel 10+ p/m die niet bij dat huurbedrag inbegrepen zijn.
Nu willen we het huis wel redelijk snel verkopen maar ik vroeg me af of 1 week na het te koop zetten of Funda en zo een kijkersdag niet al te snel is.
De ochtend dat een woning op Funda komt, staat de telefoon bij de verkopend makelaar roodgloeiend. Ik heb nu zo'n vijftien keer bezichtigd en vrijwel altijd waren er twee of drie dagdelen de week erop waar je uit kon kiezen / ingedeeld werd.Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
Sinds vorige week staat ons huis te koop. De makelaar had voor morgen al een kijkersdag gepland. Helaas was er voor nu maar 1 kijker die wilde komen maar die heeft afgemeld.
Nu willen we het huis wel redelijk snel verkopen maar ik vroeg me af of 1 week na het te koop zetten of Funda en zo een kijkersdag niet al te snel is.
Een kijkersdag 1 week na plaatsing lijkt me heel normaal, meestal stromen de kijkers wel binnen de eerste dagen dat de woning op Funda staat. Misschien staat de woning (te) hoog in de markt?Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
Sinds vorige week staat ons huis te koop. De makelaar had voor morgen al een kijkersdag gepland. Helaas was er voor nu maar 1 kijker die wilde komen maar die heeft afgemeld.
Ik zou overigens zeker overwegen mee te doen met de open huizendag.
Hier ook kortgeleden, zo goed als, huis verkocht. Bij ons was het zo dat het huis op vrijdag op Funda werd gezet en we daarbij al hadden afgesproken om op woensdag en vrijdag daarna bezichtigingen in te plannen.Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
Volgens mij waren alle bezichtigingen al op vrijdag dat het huis op Funda kwam ingepland. Maar veel hangt natuurlijk van het huis, plek, vraagprijs etc af....
In onze wijk staat niet veel te koop op dit moment in de prijsklasse waarmee het te koop staat.vidasci schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:55:
[...]
Een kijkersdag 1 week na plaatsing lijkt me heel normaal, meestal stromen de kijkers wel binnen de eerste dagen dat de woning op Funda staat. Misschien staat de woning (te) hoog in de markt?
Ik zou overigens zeker overwegen mee te doen met de open huizendag.
Open huizendag ga ik inderdaad voorstellen bij de makelaar.
De makelaar zou dat jou moeten voorstellen. Als het een courant huis is in een courante omgeving dan is 1 kijker na een week funda erg weinig. Was dat ook de verwachting? Anders met de makelaar in gesprek. Je betaalt er dik voor, dus de man/vrouw moet aan de slag. Alleen reacties op funda afwachten is wat makkelijk, actief verkopen is onderdeel van het vak.Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:58:
[...]
In onze wijk staat niet veel te koop op dit moment in de prijsklasse waarmee het te koop staat.
Open huizendag ga ik inderdaad voorstellen bij de makelaar.
Weet natuurlijk niet waar je woont en hoe de markt is, maar ik zou wel een uitleg willen van de makelaar waarom er maar een kijker is? En ook wat de strategie dan wordt (evt later opnieuw plaatsen? Inderdaad open dag?).Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
Zoals iemand hierboven zegt, je betaalt voor een makelaar gewoon twee maandsalarissen voor het verkopen van een woning wat ook geen hogere wiskunde is..
We gaan toch een tegenbod doen. Enkele makelaars laten komen. Zitten allemaal tussen de 1.4 en 1.5%. + opstartkosten.
Ik ben onlangs voor 1% + €600 opstartkosten gegaan. Dat vond ik al meer dan genoeg geld, 1.5% zou ik absurd vinden. Als je huis 6 ton is dan pakken ze bijna €10kBestseller schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
[...]
We gaan toch een tegenbod doen. Enkele makelaars laten komen. Zitten allemaal tussen de 1.4 en 1.5%. + opstartkosten.
Wat wordt het tegenbod? Ik zou ook op 1 procent inzetten.Bestseller schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Dit puur omdat het voor die tijd door meerdere systemen gaat, naar andere makelaars wordt gestuurd en eigen mailinglijsten worden geattendeerd. Dan einde dag op Funda en 2 dagen later starten met bezichtigingen.
Benieuwd, spannend. Vooral ook door de reactie hierboven van Willem.
Ik hoop gewoon wo/do/vr een stuk of 20 bezichtigingen en maandag voor 12u een bod uitbrengen. Maarja of dat het hem gaat worden , we will see
Ik heb het een keer bij de verhuizer in opslag gehad, kunnen ze ook makkelijker verhuizen, hoeven ze niet op meerdere plekken te laden. Gelukkig had ik een kantoor van 5x5 waar veel dozen tijdelijk konden staanedejong25 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Rare reactie ditjvk024 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:04:
misschien is het wel het geboortehuis van Anton Mussert, of er staan zes varkensflats omheen. Denk dat je iets meer informatie moet vrijgeven Willem

Maar goed, het is een nette hoekwoning in het centrum van een plaats in het midden van het land.
Maar dan is er toch iets waardoor er weinig mensen interesse hebben....Willem30 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:35:
[...]
Rare reactie dit![]()
Maar goed, het is een nette hoekwoning in het centrum van een plaats in het midden van het land.
Exact expert nodig?
Na weekje in de verkoop schiet ik niet gelijk in de stress of zo maar misschien had ik er meer van verwacht als je de verhalen zo hoort over dat huizen snel verkocht zijn.Crazy D schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Maar dan is er toch iets waardoor er weinig mensen interesse hebben....
In het midden van het land gaat alles nog wel snel weg, is de vraagprijs wellicht te hoog ?Willem30 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:20:
Wat ik net toevallig zie is dat er sinds vorige week ineens 6 woningen (waaronder ons huis) rond dezelfde vraagprijs te koop staan in de woonplaats. Twee weken geleden waren we de enige in deze prijsklasse.Sport_Life schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:42:
[...]
In het midden van het land gaat alles nog wel snel weg, is de vraagprijs wellicht te hoog ?
Ik heb laatst 1,1%+495 opstartkosten gehad. Courante woning van plm 400k.stin00 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:27:
[...]
Ik ben onlangs voor 1% + €600 opstartkosten gegaan. Dat vond ik al meer dan genoeg geld, 1.5% zou ik absurd vinden. Als je huis 6 ton is dan pakken ze bijna €10k
Hoeft maar één goed bod bij te zitten natuurlijk, maar vraag mij dan toch af.. is dit normaal? Of toch iets verkeerd gedaan (foto's, vraagprijs).
Misschien is het tij aan het keren.Ela937 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:28:
Hier eigenlijk minder animo dan verwacht. Maar 4 bezichtigingen na drie dagen Funda. Ons huis stond ook niet heel hoog in de markt dachten wij. Betreft een appartement in centrum van een grote stad, met parkeerplaats.
Hoeft maar één goed bod bij te zitten natuurlijk, maar vraag mij dan toch af.. is dit normaal? Of toch iets verkeerd gedaan (foto's, vraagprijs).
Consumentenvertrouwen weer afgenomen:
https://www.google.com/ur...Vaw273q6YuG9_4VwZeTUcRACZ
Valt weinig over te zeggen zonder linkje...Ela937 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:28:
Hier eigenlijk minder animo dan verwacht. Maar 4 bezichtigingen na drie dagen Funda. Ons huis stond ook niet heel hoog in de markt dachten wij. Betreft een appartement in centrum van een grote stad, met parkeerplaats.
Heb je je makelaar gevraagd naar een uitleg? Die zou als het goed is meer moeten weten.
Wat had die vooraf voorspeld?
Bestseller schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Bizar veel . Ik zal op 0.8 procent in een van de populairste wijken van Tilburg.de Peer schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:39:
[...]
Wat wordt het tegenbod? Ik zou ook op 1 procent inzetten.
[ Voor 32% gewijzigd door dbzfan op 22-03-2025 11:17 ]
was dat daar en toen gangbaar of heb je daar voor onderhandeld?dbzfan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:16:
[...]
[...]
Bizar veel . Ik zal op 0.8 procent in een van de populairste wijken van Tilburg.
Een percentage zegt echt helemaal niks. 0,8% kan ook 10k zijn..dbzfan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:16:
[...]
[...]
Bizar veel . Ik zal op 0.8 procent in een van de populairste wijken van Tilburg.
Als je ongeveer op 5-6k uitkomt dan is dat marktconform en een prima bedrag (m.i.), of dat nou 0,5 of 1,5% is maakt dan niet uit.
Misschien een uitzondering voor het hogere segment (>1.5m) die lang te koop staan. Maar voor woningen die binnen 2 maanden worden verkocht (in de randstad alles tot 1m ongeveer) is 5-6k prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2025 11:38 ]
Na onderhandeling..de Peer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:18:
[...]
was dat daar en toen gangbaar of heb je daar voor onderhandeld?
Verkoopprijs was 455k.
Mijn vraag: is het extra pakket met video en 360 graden foto's en mogelijk 'betere vindbaarheid' het waard in deze markt voor +-€125 extra?
Edit/toevoeging: de makelaar geloofde hier in het verleden zelf niet zo in, maar leek nu toch wel meerwaarde te zien na het (verkoop) praatje van Funda. Maar wij twijfelen zelf erg omdat we geen data hebben. Vandaar de hoop dat andere Tweakers hier ervaring mee hebben die ons kunnen helpen.
[ Voor 19% gewijzigd door daveym op 23-03-2025 09:44 ]
Ik verwacht van wel. Wat is €125 op een verkoopprijs van enkele tonnen?daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Wij gaan ons huis te koop zetten en de makelaar gaf hierbij aan dat we voor €125 extra een video en 360 graden foto's bij Funda krijgen. De makelaar verdient hier zelf niks aan naar eigen zeggen en dit extra geld gaat naar de fotograaf (en ik geloof Funda). Iemand van Funda was laatst bij de makelaar langs geweest en gaf aan dat dit de vindbaarheid van het huis verhoogt en kwam hierbij met statistieken, die wij zelf niet in hebben kunnen zien.
Mijn vraag: is het extra pakket met video en 360 graden foto's en mogelijk 'betere vindbaarheid' het waard in deze markt voor +-€125 extra?
Zelfs een nieuw energielabel aanvragen verdien je makkelijk terug. In ons geval +2,2% volgens NVM
:strip_exif()/f/image/RhEXPxmiYU93s2qxnGmFRjqU.jpg?f=fotoalbum_large)
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Ik zou zeggen bij een moeilijker verkoopbaar huis wel, maar bij een courant huis niet.daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Wij gaan ons huis te koop zetten en de makelaar gaf hierbij aan dat we voor €125 extra een video en 360 graden foto's bij Funda krijgen. De makelaar verdient hier zelf niks aan naar eigen zeggen en dit extra geld gaat naar de fotograaf (en ik geloof Funda). Iemand van Funda was laatst bij de makelaar langs geweest en gaf aan dat dit de vindbaarheid van het huis verhoogt en kwam hierbij met statistieken, die wij zelf niet in hebben kunnen zien.
Edit/toevoeging: de makelaar geloofde hier in het verleden zelf niet zo in, maar leek nu toch wel meerwaarde te zien na het (verkoop) praatje van Funda. Maar wij twijfelen zelf erg omdat we geen data hebben. Vandaar de hoop dat andere Tweakers hier ervaring mee hebben die ons kunnen helpen.
Als je sowieso al 10-20 bezichtigen hebt in de 1e week, maken die video en foto's het verschil niet.
Ik kijk zelf bijna nooit naar die videos een 360 graden foto's. Maar dat zegt niet zo veel natuurlijk. In denk dat 125 euro voor het extra werk van videos een 360 fotos maken niet heel veel geld is. Ik kan mij voorstellen dat dit bij een woning met een wat aparte indeling wel meerwaarde geeft.daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Hou er wel rekening mee dat je op die foto's en videos veel meer zult kunnen zien dan op gewone foto's. Of moeilijker dingen uit beeld kunt laten.
[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-03-2025 10:25 ]
Het grootste gedeelte van de Funda bezoekers gebruikt de 'Relevantie' sortering. Dat is de standaard sortering bij funda wanneer je naar huizen zoekt. Daar schijnt een algoritme achter te zitten waarmee funda de sortering maakt. Het kijkt onder andere naar de 'compleetheid' van de Funda advertentie. Je schijnt 'relevanter' te zijn als je zoveel mogelijk velden hebt gevuld: foto's, plattegrond, video, 360-graden foto's etc. Een blikvanger zal vast ook beter scoren, dat is allemaal extra €€€ voor funda.daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Ik sorteer altijd van nieuw naar oud en dan maakt het niks uit.
Als je actief een huis zoekt kijk je regelmatiger, dan is de nieuw naar oud sortering dus veel handiger. Funda kijken is voor veel mensen ook een leuke hobby. Die mensen zullen denk ik de relevant sortering gebruiken, maar zijn verder weinig interessant voor de verkoop.stin00 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Het grootste gedeelte van de Funda bezoekers gebruikt de 'Relevantie' sortering. Dat is de standaard sortering bij funda wanneer je naar huizen zoekt. Daar schijnt een algoritme achter te zitten waarmee funda de sortering maakt. Het kijkt onder andere naar de 'compleetheid' van de Funda advertentie. Je schijnt 'relevanter' te zijn als je zoveel mogelijk velden hebt gevuld: foto's, plattegrond, video, 360-graden foto's etc. Een blikvanger zal vast ook beter scoren, dat is allemaal extra €€€ voor funda.
Ik sorteer altijd van nieuw naar oud en dan maakt het niks uit.
Ik zou zelf die 125 wel lappen, maar toen ik een huis zocht boeide me dat niet echt veel. Zeker de video's vind ik niks toevoegen. de 360 graden foto's een beetje. (Juist om wat hierboven ook genoemd wordt dat je minder kunt verbergen. Maar aan de andere kant als het een net en onderhouden huis is ...)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
@LuPo ik ben het ermee eens dat het op een paar ton een klein bedrag is, maar dat zijn toch weer een paar blikken verf voor ons nieuwe huis. En als het niet nodig is, is het alsnog zonde. Een hoger energielabel geeft inderdaad een hogere waarde aan het huis, maar een video en 360 foto's zorgen mogelijk niet voor een hogere opbrengst. Althans, dat is een beetje de vraag wie je daarmee treft.
@de Peer mee eens! Alleen ik kan op voorhand niet zeggen hoeveel mensen er in de eerste week gaan komen. Daar heeft die extra 125 dus wel of geen invloed op, maar geen hoeveel hoeveel.
Nou je kunt dat best een beetje inschatten toch, en je makelaar al helemaal!daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:43:
Bedankt allemaal voor de reacties zover. Het gaat om een hoekhuis met garage en oprit en verder ook instapklaar. In dat opzicht een gewild huis.
@LuPo ik ben het ermee eens dat het op een paar ton een klein bedrag is, maar dat zijn toch weer een paar blikken verf voor ons nieuwe huis. En als het niet nodig is, is het alsnog zonde. Een hoger energielabel geeft inderdaad een hogere waarde aan het huis, maar een video en 360 foto's zorgen mogelijk niet voor een hogere opbrengst. Althans, dat is een beetje de vraag wie je daarmee treft.
@de Peer mee eens! Alleen ik kan op voorhand niet zeggen hoeveel mensen er in de eerste week gaan komen. Daar heeft die extra 125 dus wel of geen invloed op, maar geen hoeveel hoeveel.
Ik zou het voor €125 altijd doen. Als je daarmee 3 extra serieus geïnteresseerden treft heb je wellicht zo enkele duizenden euro's meer opbrengst.daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:43:
Bedankt allemaal voor de reacties zover. Het gaat om een hoekhuis met garage en oprit en verder ook instapklaar. In dat opzicht een gewild huis.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Meer dan 92% van de bezoekers gebruikt de relevantie sortering: https://www.funda.nl/voor...en-woning-op-funda-eruit/ . Al lijken niet alle percentages volledig onderbouwd.ArthurMorgan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Als je actief een huis zoekt kijk je regelmatiger, dan is de nieuw naar oud sortering dus veel handiger. Funda kijken is voor veel mensen ook een leuke hobby. Die mensen zullen denk ik de relevant sortering gebruiken, maar zijn verder weinig interessant voor de verkoop.
Ik zou zelf die 125 wel lappen, maar toen ik een huis zocht boeide me dat niet echt veel. Zeker de video's vind ik niks toevoegen. de 360 graden foto's een beetje. (Juist om wat hierboven ook genoemd wordt dat je minder kunt verbergen. Maar aan de andere kant als het een net en onderhouden huis is ...)
Foto's en filmpjes geven een hogere ranking: https://help.funda.nl/s/a...e-woningen?language=nl_NL
Alleen daarom zou ik dus altijd al het volledige pakket nemen. Vindbaarheid en zichtbaarheid op Funda is essentieel voor de verkoop. Die €100 tot €200 extra is ook niks vergeleken met de transactieprijs.
Bij echt interessante huizen heb ik zelf wel veelvuldig de video's en 360 graden foto's bekeken om de ruimtes beter in te schatten. Die groothoeklens foto's geven namelijk altijd een vertekend beeld.
Even los van het aspect van sortering: ik zou de 360-foto’s doen als je daarmee de kamers/tuin beter in beeld kunt krijgen. Soms lijken foto’s geen goede indruk te geven en dan kijk ik graag de 360’s.daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Video kijk ik als latent geïnteresseerde alleen als een huis eruit springt. Of als ik iets niet begrijp in de flow van een huis.
[ Voor 51% gewijzigd door vidasci op 23-03-2025 11:03 . Reden: foute quote ]
Als je actief zoekt, dan gebruik je meestal een filter zodat je de hits van de laatste dag/3 dagen/5 dagen te zien krijgt. Met nog een paar andere relevante filters zul je dan vaak maar een of soms twee pagina's met resultaten overhouden. Als je een serieuze kijker bent, dan loop je die allemaal even af en ga je niet alleen de bovenste hits bekijken.ArthurMorgan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Als je actief een huis zoekt kijk je regelmatiger, dan is de nieuw naar oud sortering dus veel handiger.
Overigens gebruik ik dan vaak de kaart weergave in plaats van de lijst, omdat na die eerste filters voor mij de locatie van de woning een belangrijke factor is.
Toen we zelf nog aan het kijken waren naar een woning was een video voor mijn altijd een pluspunt, Geeft je (voor mij persoonlijk) een veel duidelijker beeld van de woning tov de vaak vervormde foto's,daveym schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:42:
Tijd voor een nieuwe sig..
[ Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 23-03-2025 13:04 ]
poeh 2%. Dan zou ik zeker meer makelaars laten komen en de goedkoopste kiezen, juist omdat het huis zich toch wel verkoopt.MagniArtistique schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:03:
Van de week de eerste gesprekken met een makelaar gehad. Wat een geblaas. En een courtage van rond de 2% met 1350 opstart kosten. Absurd voor een woning van rond de 5 ton (in het oosten) die zichzelf verkoopt. Als dit ze allemaal zijn dan ga ik wel lekker naar makelaarsland.
Ik vraag me ook wel af: hoe graag willen makelaars tegenwoordig een huis verkopen? Waarom concurreren ze niet voor de laagste courtage?
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 23-03-2025 13:20 ]
nodig er nog een paar uit. dit is absurd hoogMagniArtistique schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:03:
Van de week de eerste gesprekken met een makelaar gehad. Wat een geblaas. En een courtage van rond de 2% met 1350 opstart kosten. Absurd voor een woning van rond de 5 ton (in het oosten) die zichzelf verkoopt. Als dit ze allemaal zijn dan ga ik wel lekker naar makelaarsland.
De vraag stellen is de vraag beantwoorden. Omdat er genoeg klanten zijn die daar dus niet perse op selecteren.de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:19:
[...]
poeh 2%. Dan zou ik zeker meer makelaars laten komen en de goedkoopste kiezen, juist omdat het huis zich toch wel verkoopt.
Ik vraag me ook wel af: hoe graag willen makelaars tegenwoordig een huis verkopen? Waarom concurreren ze niet voor de laagste courtage?
Ik heb in 2022 mijn huis verkocht. De toenmalige makelaar kwam ook met een percentage aanzetten. Ik heb toen een tegenbod gedaan van een vast bedrag. Dat was hij hij niet gewend, maar hij vond het wel mooi en ging akkoord. Uiteindelijk iets van 700 euro hiermee bespaard.MagniArtistique schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:03:
Ik snap je reactie niet. Omdat klanten er dus niet op selecteren bedoel je?Hielko schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:47:
[...]
De vraag stellen is de vraag beantwoorden. Omdat er genoeg klanten zijn die daar dus perse op selecteren.
Dan heb je wel het risico dat hij minder hard z'n best doet toch? Wat het hele idee achter die courtage is natuurlijk.BvZwolle schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Ik heb in 2022 mijn huis verkocht. De toenmalige makelaar kwam ook met een percentage aanzetten. Ik heb toen een tegenbod gedaan van een vast bedrag. Dat was hij hij niet gewend, maar hij vond het wel mooi en ging akkoord. Uiteindelijk iets van 700 euro hiermee bespaard.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.