Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 189 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ela937 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Dan heb je wel het risico dat hij minder hard z'n best doet toch? Wat het hele idee achter die courtage is natuurlijk.
Dat zou je denken, maar denk je echt dat een makelaar harder gaat werken voor 5500 in plaats van 5000 euro? Ik denk het niet. Voor 5000 euro hoeft hij minder moeite te doen en kan hij snel naar de volgende klant door.

Wil je dat je makelaar harder z'n best doet, dan moet je echt een betere afspraak maken. Bijvoorbeeld: voor elke 10k verkoopprijs boven de 500k krijg je 1000 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 23-03-2025 18:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:00
[...]

Dan heb je wel het risico dat hij minder hard z'n best doet toch? Wat het hele idee achter die courtage is natuurlijk.
In deze markt hoeft een makelaar niet heel erg zijn best te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:44
tjubbie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:25:
[...]

Precies dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

tjubbie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:25:
[...]

Gezien een paar reacties van mensen hier bij wie een huis moeizaam verkoopt, moet de makelaar misschien juist weleens iets gaan doen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Een makelaar wil huizen zo snel mogelijk verkopen, niet per se voor de hoogste courtage. Het is (helemaal in de huidige markt) makkelijker om een elfde huis te verkopen dan bij tien huizen een 10% hogere verkoopprijs te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06
_superboer_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Een makelaar wil huizen zo snel mogelijk verkopen, niet per se voor de hoogste courtage. Het is (helemaal in de huidige markt) makkelijker om een elfde huis te verkopen dan bij tien huizen een 10% hogere verkoopprijs te krijgen.
Moet je wel genoeg opdrachten binnen weten te slepen. Zoveel huizen worden er nou ook weer niet op de markt gebracht.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat er geen eenduidige correlatie bestaat tussen hoger courtage en betere dienstverlening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Dat zou je denken, maar denk je echt dat een makelaar harder gaat werken voor 5500 in plaats van 5000 euro? Ik denk het niet. Voor 5000 euro hoeft hij minder moeite te doen en kan hij snel naar de volgende klant door.

Wil je dat je makelaar harder z'n best doet, dan moet je echt een betere afspraak maken. Bijvoorbeeld: voor elke 10k verkoopprijs boven de 500k krijg je 1000 euro.
Maar omdat jij minder goed weet dan de makelaar wat het huis waarschijnlijk gaat opbrengen heb je met zo'n constructie vooral het risico dat de makelaar heel makkelijk een paar duizend euro extra verdient. Meeste makelaars (ook zonder zo'n constructie) zijn wel slim genoeg om een beetje aan verwachtingsmanagement te doen, en zetten niet al te hoog in wat betreft verwachte verkoopprijs. Als je zegt bij een huis dat je verwacht 500K te vangen, maar de kans is groot dat het 525 of 550 wordt is iedereen blij. Als je inzet op 550 en het hoogste bod is 525 maak het als makelaar alleen maar moeilijk voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
THM0 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Moet je wel genoeg opdrachten binnen weten te slepen. Zoveel huizen worden er nou ook weer niet op de markt gebracht.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat er geen eenduidige correlatie bestaat tussen hoger courtage en betere dienstverlening.
Ik denk als je NU makelaar wilt worden dat je echt het verschil kunt maken met bijvoorbeeld een flat fee ( dus geen percentage maar een vast bedrag ). Zeker voor starters op de woningmarkt heel interessant.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
CryptoNL schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Ik denk als je NU makelaar wilt worden dat je echt het verschil kunt maken met bijvoorbeeld een flat fee ( dus geen percentage maar een vast bedrag ). Zeker voor starters op de woningmarkt heel interessant.
Nou ja de markt van starters die een huis te verkopen hebben is wel echt een niche... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
THM0 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Nou ja de markt van starters die een huis te verkopen hebben is wel echt een niche... :)
Noem het beginners op de woningmarkt die voor het eerst hun huis gaan verkopen en vice versa ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
Makelaar zijn is wel echt het flapdrollenberoep van de afgelopen vijf jaar. Wat een arrogantie er in zit bij pikkies die denken dat ze in de real estate sector Dubai bezig zijn als je een gesprek met ze hebt. Als ze optreden als aankoopmakelaar een beetje het zelfde verhaal. Over een kam scheren lijkt me niet de bedoeling maar in de meeste gevallen zou ik niet trots zijn om te verkondigen dat je makelaar bent.

[ Voor 6% gewijzigd door FSSF op 24-03-2025 09:20 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-09 08:29
FSSF schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:18:
Makelaar zijn is wel echt het flapdrollenberoep van de afgelopen vijf jaar. Wat een arrogantie er in zit bij pikkies die denken dat ze in de real estate sector Dubai bezig zijn als je een gesprek met ze hebt. Als ze optreden als aankoopmakelaar een beetje het zelfde verhaal. Over een kam scheren lijkt me niet de bedoeling maar in de meeste gevallen zou ik niet trots zijn om te verkondigen dat je makelaar bent.
Zelf veel bezichtigd en vond de meeste redelijk sympathiek. Maar de hoeveelheid kwallen is wel een stuk hoger dan in andere beroepsgroepen.

Een paar keer meegemaakt dat makelaars gewoon de deur open deden, achter hun tafel gingen zitten met laptop en mobiel en heel ongeïnteresseerd zeiden "als je iets wilt weten, vraag maar..." op een manier van "maar liever dat je me niet lastig valt".

Vroeg mij dan af in hoeverre de verkopers hiervan af wisten, maar de huizen werden toch altijd goed verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Iemand ervaring met meedoen aan de NVM Open huizendag? Voor ons valt die net het weekend na de 4 geplande bezichtigingen.

Wij hebben minder animo dan verwacht tot nu toe, en stel mij nu voor dat er tijdens de open huizen dag ook weinig mensen langskomen, en als een van de geïnteresseerden dat ziet hij of zij ook gaat twijfelen over een bod?

Ik zou zelf namelijk wel de kans nemen om nog een keertje te kijken als ik een bod wilt gaan uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:12
Ela937 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:14:
Iemand ervaring met meedoen aan de NVM Open huizendag? Voor ons valt die net het weekend na de 4 geplande bezichtigingen.

Wij hebben minder animo dan verwacht tot nu toe, en stel mij nu voor dat er tijdens de open huizen dag ook weinig mensen langskomen, en als een van de geïnteresseerden dat ziet hij of zij ook gaat twijfelen over een bod?

Ik zou zelf namelijk wel de kans nemen om nog een keertje te kijken als ik een bod wilt gaan uitbrengen.
Ik zou dat altijd doen als het zo goed binnen je planning past. Inderdaad voor mensen die nog eens willen komen kijken, maar ook voor mensen die het ‘meenemen’ op hun route. Dus geen aparte afspraak maken, maar zich misschien nog aan het oriënteren zijn, of de plaatsing op funda hebben gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
Wij hadden ook 4 bezichtigingen op de woensdag voorafgaand aan de open huizen dag.
Met open huizen dag kwamen 13 groepjes/koppels langs waaronder ook alle 4 die woensdag al geweest waren.
In de week erna nog twee bezichtigingen waarvan iig 1 ook bij de open huizen dag was geweest.
Van die 6 bezichtigingen zijn er 3 gaan bieden en na een inschrijving bij de makelaar heeft de hoogste bieder de woning gekocht.
Kortom open huizen dag zou ik zeker aan mee doen. En als je bang bent dat er weinig belangstelling is: de makelaar legt een lijst neer voor contactgegevens, heel slim 1 A4 zodat iedereen kan zien wie er al geweest zijn. Desnoods vraag je wat bekenden om ook te komen kijken, of je vult nep belangstellenden in, maar dat vind ik eigenlijk over de fatsoensgrens heen.
Maar met 13 groepjes/koppels hebben wij de hele dag aanloop gehad met op het hoogtepunt drie of vier tegelijk in huis. Iedereen kwam wel een ander groepje tegen.

Het ging om mijn ouderlijk huis dat al niet meer werd bewoond, dus wel makkelijker om mensen gewoon op eigen houtje door de woning te laten lopen. Er heeft vziw niemand in kastjes lopen neuzen ofzo. Ze gedroegen zich allemaal netjes en beleefd. Er was alleen 1 persoon bij een groepje die beweerde bouwkundige te zijn en die ging heel kritisch lopen doen over de vloerisolatie en dat de ruit wellicht geen hr++ glas was (was het wel stond ook in de rand alleen slecht zichtbaar), geen idee wat het doel daarvan was, zij hebben ook geen bod uitgebracht.

[ Voor 11% gewijzigd door wlmpie op 24-03-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16-09 17:02

Zeker aan mee doen! Wij hebben vorig jaar ons huis verkocht. Liep na live op Funda ook niet storm met geplande bezichtigingen. De Open Huizendag was 3 dagen later dus last minute besloten eraan mee te doen.

Uiteindelijk zijn er rond de 20 koppels geweest. Direct na de dag ook al een aantal biedingen ontvangen. En de uiteindelijke kopers van ons huis waren ook bij de dag aanwezig :) No brainer dus wat mij betreft!

Overigens vond ik het ook nog super leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:03

Zelf heb ik na een bezichting ook nog gebruik gemaakt van de open huizen dag. Ook om andere woningen in de directe omgeving te kunnen bekijken, maar zeer zeker ook om het door mij gewenste huis nog eens rustig te kunnen bekijken.
Pluspunt vond ik (als potentiële koper) dat ik in gesprek kwam met de verkoopster en haar moeder (haar man was met de kinderen 'gevlucht'). Zo hoor je toch wat zaken die een makelaar niet vertelt of niet kan vertellen (hoe de buurt echt is en zo, ervan uitgaan dat de verkoopster wel de waarheid vertelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Dank voor de reacties! Aangegeven mee te willen doen, echter is onze makelaar niet bij NVM aangesloten ..

Dom, maar toen we de opdracht aangingen hier helemaal niet overna gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
Ik denk dat er ook best een hoop mensen, die in die laatste week interesse hebben in een woning, juist wachten tot de open huizendag. Om dan 'gewoon' zonder gedoe rond te kunnen kijken. En als de woning dan bevalt, dan kun je alsnog een 'echte' bezichtiging doen. (Of meteen een bod, natuurlijk.)

Dus dat kan best ook een leiden tot een lagere belangstelling voor bezichtigingen in de week vóór een open huizendag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:49:
Ik denk dat er ook best een hoop mensen, die in die laatste week interesse hebben in een woning, juist wachten tot de open huizendag. Om dan 'gewoon' zonder gedoe rond te kunnen kijken. En als de woning dan bevalt, dan kun je alsnog een 'echte' bezichtiging doen. (Of meteen een bod, natuurlijk.)

Dus dat kan best ook een leiden tot een lagere belangstelling voor bezichtigingen in de week vóór een open huizendag.
Nu je het zegt, dat lijkt mij ook ja. Wellicht daardoor ook weinig animo. Ik zou eigenlijk ook niet bieden voor die open huizen dag, om toch te vergelijken.

En onze bezichtigingen en biedtermijn is nu net voor de open huizendag waar we dus niet eens aan mee kunnen doen. Een beetje dom in de woorden van de koningin. Hopelijk een les voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:49:

Ik denk niet dat serieuze geinteresseerden dat als strategie hebben. Geen enkele garantie dat het huis niet al verkocht is voordat de openhuizendag begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Zou jij harder gaan werken voor 500 euro extra per maand? ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Ik denk niet dat serieuze geinteresseerden dat als strategie hebben. Geen enkele garantie dat het huis niet al verkocht is voordat de openhuizendag begint.
Hangt een beetje af van het soort woning. Als het gaat om een Vinex woning waarvan er 10 vergelijkbare woningen te koop staan, dan zou ik graag op de open huizendag even langs die 10 woningen gaan. En het risico wel nemen dat een of twee van de woningen dan al weg zijn.

Als het gaat om een meer 'unieke' woning waarvan er maar eens in de paar jaar een te koop komt, dan zou ik wel eerder gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Lijkt me wel. Dat is voor iemand met een modaal inkomen grofweg drie dagen werken. Dus ook al gaan er nog allerlei kosten vanaf voor je dit naar loon (of bonus) kunt omrekenen, zouden de meeste mensen daar toch wel een paar uur extra tijd voor willen insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-09 19:41
Denk dat een makelaar die de lokale markt goed kent en een goede reputatie heeft, in staat is een hogere verkoopprijs te realiseren dan andere makelaars. Dat rechtvaardigt enigszins een hogere courtage.
Neemt niet weg dat ik vind dat de courtages enorm hoog zijn. Staat m.i. niet in verhouding voor de diensten die ze leveren.

Waarom de courtage altijd hetzelfde is ongeacht de prijs van het huis is mij onduidelijk. De tijd die een makelaar nodig heeft om te verkopen is voor ieder huis nagenoeg gelijk. Zeker nu de vraag hoger is dan aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
Sport_Life schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:20:
[...]

Hangt er dan ook maar net vanaf of het een één pitter is om iemand die voor een groter kantoor werkt.
Dan zal diegene vrij weinig van die 500eu zien.

Ben ik overigens nu wel benieuwd naar hoe dat bij makelaars in loondienst werkt.
Zouden die o.b.v. commissie bonussen krijgen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:17
de Peer schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Als wij gewoon kijken naar wat een makelaar daadwerkelijk doet, is 500 euro extra erg lekker.
Een makelaar die een huis verkoopt, zal wellicht de stukken doornemen, de advertentie opstellen (of laten doen), foto's en misschien kekke inrichting (ook inhuur waarschijnlijk).
Dan is er nog het moment dat de makelaar een dagje of twee aanwezig moet zijn voor andere partijen voor rondleidingen. Dan move openzetten, wachten totdat de biedingen binnen komen en afspraken maken met notaris etc..

Redelijk wat geregel, maar al met al geen weken werk. En makelaar kan zo meerdere huizen in zijn portfolio hebben.
Het wordt een ander verhaal als het een huis betreft, waar in deze markt niemand voor komt. Maar dat zijn de uitzonderingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

champion16 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Als wij gewoon kijken naar wat een makelaar daadwerkelijk doet, is 500 euro extra erg lekker.
Nee, niet voor wat hij extra moet doen voor dat geld. Dat is een laag uurloon.
Het is aantrekkelijker om met een volgende klant bezig te gaan. Dat is een hoog uurloon.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:29

Ons huis staat nu bijna 2 weken in de verkoop en we hebben twee kijkers gehad. Daarom gaan we meedoen aan de openhuizen dag. Het is van 11 tot 15uur geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Willem30 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Ons huis staat nu bijna 2 weken in de verkoop en we hebben twee kijkers gehad. Daarom gaan we meedoen aan de openhuizen dag. Het is van 11 tot 15uur geloof ik.
Omgeving, prijsklasse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:00
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Wij zijn vorige week vrijdag eind vd middag op funda gegaan. Maandag stonden een kleine 30 bezichtigingen voor deze week ingepland. Deze week dus vooral bezichtigingen, niet de leukste week. De makelaar heeft geadviseerd een inschrijving te doen. Die staat nu voor aanstaande maandag. Ik vind het echt retespannend.

Situatie: courant familiehuis, jaren 30, 7-8 ton, populaire wijk in een populaire stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pierre Sec schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Wij zijn vorige week vrijdag eind vd middag op funda gegaan. Maandag stonden een kleine 30 bezichtigingen voor deze week ingepland. Deze week dus vooral bezichtigingen, niet de leukste week. De makelaar heeft geadviseerd een inschrijving te doen. Die staat nu voor aanstaande maandag. Ik vind het echt retespannend.

Situatie: courant familiehuis, jaren 30, 7-8 ton, populaire wijk in een populaire stad.
Waarom spannend? Ik zou het spannend vinden als er maar 2 bezichtigingen waren.

Bij jou komt het sowieso goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre Sec
Het is de luxe variant van spannend. Dat besef ik. Want het wordt vast verkocht, daar twijfel ik niet meer aan. Maar het gaat om veel geld. Wij hebben een nieuwbouwwoning die behoorlijk is uitgelopen. Dat was dus best een lange zit met behoorlijke dubbele lasten. Mijn spaargeld is op een streng dieet geweest. En ik hoop dat wel weer aan te kunnen vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Pierre Sec schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Veel bezichtigingen voor een huis in die prijsklasse. Fijn! Komt sowieso goed ja met zoveel geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Willem30 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:44:
[...]

Hebben die 2 kijkers beiden niet geboden? Wat zegt je verkoopmakelaar erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
Ela937 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Veel bezichtigingen voor een huis in die prijsklasse. Fijn! Komt sowieso goed ja met zoveel geïnteresseerden.
Ja, volgens mij hadden we toen rond de 100 "likes" op funda. Dus een prima conversie. Ik heb ook wel vertrouwen dat daar wel wat tussen moet zitten. Die eerste week is essentieel lijkt mij. Als hij na 2 weken nog gewoon beschikbaar is, zullen ze ook niet meer gaan overbieden. Daar rekenen wij natuurlijk wel een beetje op.

[ Voor 8% gewijzigd door Pierre Sec op 26-03-2025 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:29
Ela937 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Hebben die 2 kijkers beiden niet geboden? Wat zegt je verkoopmakelaar erover?
Ik ga de makelaar wat meer achter de vodden zitten. 1tje zou gezegd hebben een bod te gaan doen aldus de makelaar. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:22
Ons huis kwam anderhalve week geleden op Funda voor een vraagprijs die wij zelf nogal aan de hoge kant vonden. Tot onze verbazing vorige week al 21 kijkers en 6 serieuze biedingen. Wij hebben maandag het hoogste bod dat we kregen geaccepteerd maar eerlijk gezegd knaagt het wel een beetje.
Het bod was maar liefst 61k boven de vraagprijs (ruim 11%) met een voorbehoud financiering voor 75% van het bod. Het een na hoogste bod was evengoed 45k boven de vraagprijs, zonder voorbehoud financiering.
De hoogste bieder is een Chinees stel dat geen Nederlands spreekt en alles laat regelen door een aankoopmakelaar. Trouwens ook nog een aankoopmakelaar binnen gehad die een expat uit India via facetime het huis liet zien. Meneer had zelf geen tijd om te komen 8)7
16k verschil met nummer 2 is serieus geld en onze makelaar adviseerde ons voor het hoogste bod te gaan hoewel hij zei nogal slechte ervaringen te hebben met kopers "uit een andere cultuur" en al regelmatig had meegemaakt dat kopers waarmee je een deal dacht te hebben ineens afhaakten, bijvoorbeeld doordat ze op meerdere huizen tegelijk boden en alsnog een ander huis kochten of omdat ze helemaal geen hypotheek bleken te kunnen krijgen.
Het worden een paar heel spannende weken, vrijdag wordt nog een bouwtechnische keuring gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Blurk62 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:57:

16k verschil met nummer 2 is serieus geld en onze makelaar adviseerde ons voor het hoogste bod te gaan hoewel hij zei nogal slechte ervaringen te hebben met kopers "uit een andere cultuur" en al regelmatig had meegemaakt dat kopers waarmee je een deal dacht te hebben ineens afhaakten, bijvoorbeeld doordat ze op meerdere huizen tegelijk boden en alsnog een ander huis kochten of omdat ze helemaal geen hypotheek bleken te kunnen krijgen.
Het worden een paar heel spannende weken, vrijdag wordt nog een bouwtechnische keuring gedaan.
Lekker bezig die makelaar van je. Je adviseren om het risico te nemen voor maar 16k meer, terwijl hij meerdere keren meegemaakt heeft dat er afgehaakt wordt.

Ik zou het wil weten en voor het 2e bod gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Ons huis kwam anderhalve week geleden op Funda voor een vraagprijs die wij zelf nogal aan de hoge kant vonden. Tot onze verbazing vorige week al 21 kijkers en 6 serieuze biedingen. Wij hebben maandag het hoogste bod dat we kregen geaccepteerd maar eerlijk gezegd knaagt het wel een beetje.
Het bod was maar liefst 61k boven de vraagprijs (ruim 11%) met een voorbehoud financiering voor 75% van het bod. Het een na hoogste bod was evengoed 45k boven de vraagprijs, zonder voorbehoud financiering.
De hoogste bieder is een Chinees stel dat geen Nederlands spreekt en alles laat regelen door een aankoopmakelaar. Trouwens ook nog een aankoopmakelaar binnen gehad die een expat uit India via facetime het huis liet zien. Meneer had zelf geen tijd om te komen 8)7
Ik had toch voor zekerheid gegaan, zeker omdat dit bod veel hoger was dan gedacht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flix20
jeroenkb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Lekker bezig die makelaar van je. Je adviseren om het risico te nemen voor maar 16k meer, terwijl hij meerdere keren meegemaakt heeft dat er afgehaakt wordt.

Ik zou het wil weten en voor het 2e bod gaan..
maar 16k... gaat het?! 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Laatst online: 31-07 12:53
Woon je in Amstelveen of Veldhoven? ;-)
Maar wat betreft het bod; ik zou ook voor 'zekerheid' kiezen inderdaad, ook als dat je in potentie 16K 'kost'. Je hebt nota bene al flink meer dan je had durven hopen, zoals ik het lees.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ja, maar 16k. Als je in huizen handelt (en dat doe je) met grote overwaardes, dan is 16k niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
ja, als het al zoveel boven verwachting is... welk risico neem je dan? Hangt er ook vanaf hoe vaak deze makelaars zaken doen denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flix20
de Peer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:14:
[...]

ja, maar 16k. Als je in huizen handelt (en dat doe je) met grote overwaardes, dan is 16k niet veel.
Quatsch, laten we even terug naar de realiteit komen.
16k is en blijft gewoon veel geld. Geld dat je gewoon op de bankrekening krijgt.
Of het het 'riscio' waard is, is een ander verhaal en voor ieder persoonlijk. Maar doen alsof 16k een euro is die je wel of niet oppakt van de straat is gewoon gekkenwerk.
In mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Iets met een 🐛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:19
[...]

Zou willen dan dat ik er ook zo over kon denken en praten O-) _O-

[ Voor 35% gewijzigd door FSSF op 26-03-2025 15:36 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Flix20 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:22:
[...]

16k is en blijft gewoon veel geld. Geld dat je gewoon op de bankrekening krijgt.
Of het het 'riscio' waard is, is een ander verhaal en voor ieder persoonlijk. Maar doen alsof 16k een euro is die je wel of niet oppakt van de straat is gewoon gekkenwerk.
In mijn opinie.
tsja ik bekijk het liever relatief. Voor een student is 100 euro ook veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-08 07:55
Flix20 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Daarnaast zullen er maar weinig die daadkrachtig genoeg zijn in de huidige markt om ook daadwerkelijk het bod in te trekken na die 24u.
Daar heb je dan als kopende partij toch ook jezelf mee.
Ik zou dat uit principele overweging wel doen.
Anders heeft dat geen zin om dat mee te geven aan een bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:22:
[...]

In mijn opinie.
Voor zover ik weet komt dat geld helemaal niet op zijn bankrekening, het wordt in mindering gebracht op de nieuwe hypotheek die hij heeft voor zijn (als ik zijn eerdere posts goed begrijp) nieuwbouwwoning met de belastingvoordelen die er zijn (HRA). Kortom, je hebt dit geld niet in handen maar zit in de stenen....

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 26-03-2025 15:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Enforcer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Kortom, je hebt dit geld niet in handen maar zit in de stenen....
Wordt in dit geval dus een "Chinese muur" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:06
[...]

Voor zover ik weet komt dat geld helemaal niet op zijn bankrekening, het wordt in mindering gebracht op de nieuwe hypotheek die hij heeft voor zijn (als ik zijn eerdere posts goed begrijp) nieuwbouwwoning met de belastingvoordelen die er zijn (HRA). Kortom, je hebt dit geld niet in handen maar zit in de stenen....
Je kan er toch zelf voor kiezen of je het op de rekening wilt of direct weer in de nieuwe hypotheek? Alleen mag je over het bedrag dat je laat uitbetalen en niet meer in je huis stopt geen HRA berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
[...]

Dat kun je zelf kiezen. Neem aan dat de hypotheek is berekend op de lager ingeschatte opbrengst. Ja je hebt te maken met de bijleenregeling maar als je bijv toch al een niet-aftrekbaar deel aflossingsvrij hebt in de nieuwe hypotheek kan dat in sommige gevallen leiden tot geen verschil in HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Excuus jullie hebben gelijk, zelfs als je al een overbruggingskrediet had afgesloten voor de nieuwe woning en die wordt volledig afgelost door de overwaarde, al het geld wat daarna nog overblijft (min de notariskosten e.d.) is inderdaad vrij te besteden.

Volgens ChatGPT:
Ja, als je bij de aankoop van je nieuwe woning al een overbruggingskrediet had lopen, dan is de bijleenregeling al verwerkt in je hypotheekconstructie. Dat betekent dat je de €16.000 die je nu terugkrijgt vrij mag besteden zonder gevolgen voor je hypotheekrenteaftrek.

Waarom?
Een overbruggingskrediet wordt verstrekt op basis van de verwachte overwaarde van je oude woning. Dit krediet wordt meestal afgelost zodra je oude woning verkocht is. Omdat je dit krediet al gebruikt hebt om je nieuwe woning deels te financieren, heeft de Belastingdienst er al rekening mee gehouden dat de overwaarde in de nieuwe woning is gestopt.

Wat betekent dit concreet?
✔️ Je hoeft de €16.000 niet verplicht in je nieuwe woning te steken.
✔️ Je hypotheekrenteaftrek blijft volledig behouden, omdat de bijleenregeling al is toegepast.
✔️ Je kunt het bedrag vrij besteden (bijvoorbeeld sparen, beleggen, verbouwen, of iets anders).
✔️ Let op box 3! Als je het bedrag niet gebruikt en het op 1 januari nog op je rekening staat, telt het mee als vermogen in box 3 (boven de vrijstellingsgrens betaal je vermogensrendementsheffing).

Dus ja, als je al een overbruggingskrediet had, mag je dat geld gewoon houden en gebruiken zoals je wilt! 🎉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Enforcer schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:48:
Excuus jullie hebben gelijk, zelfs als je al een overbruggingskrediet had afgesloten voor de nieuwe woning en die wordt volledig afgelost door de overwaarde, al het geld wat daarna nog overblijft (min de notariskosten e.d.) is inderdaad vrij te besteden.

Volgens ChatGPT:

[...]
Nou je conclusie klopt maar de redenering niet, met name dat eea geen impact op HRA heeft is onjuist. Zou nog maar even wachten met de ChatGPT financieel adviseur…

[ Voor 5% gewijzigd door THM0 op 26-03-2025 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Laat maar weer zien dat je echt niet op ChatGPT kunt vertrouwen. Is echt onjuist wat hier staat over hypotheekrenteaftrek.
Alles wat je aan overwaarde ontvangt maar niet in hypotheek of huis investeert, moet je bij je aangifte in mindering brengen op het hypotheekbedrag waarover je belastingaftrek vraagt. Belastingdienst doet dat ook niet voor je, dat moet je zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
In Almere word alles verkocht aan expats. 16k meer is eerder regel dan uitzondering. Ik weet niet welke "andere culturen" je makelaar bedoelt, maar de baas betaalt grof geld om expats zo snel mogelijk aan een huis te helpen. Daar is 11% overbieden een peulschil.

Welk risico loop je? Over 6 weken is de financiering rond, anders gaat de koop niet door. Wil de op 1 na hoogste bieder het huis dan niet meer? Dat kan. Dan komt het opnieuw op de markt en is het binnen 2 weken verkocht. Beetje rompslomp, 2 maanden uitstel zou ik er wel voor over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chaki schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:21:.

Welk risico loop je? Over 6 weken is de financiering rond, anders gaat de koop niet door. Wil de op 1 na hoogste bieder het huis dan niet meer? Dat kan. Dan komt het opnieuw op de markt en is het binnen 2 weken verkocht. Beetje rompslomp, 2 maanden uitstel zou ik er wel voor over hebben.
Maar voor de makelaar zou dat natuurlijk wel een heleboel extra werk opleveren. Ik kan me daarom voorstellen dat die graag zekerheid wil. En niet graag risico wil lopen voor slechts ongeveer procent courtage over 16k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:57
Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:58:
[...]

Maar voor de makelaar zou dat natuurlijk wel een heleboel extra werk opleveren. Ik kan me daarom voorstellen dat die graag zekerheid wil. En niet graag risico wil lopen voor slechts ongeveer procent courtage over 16k.
De makelaar krijgt betaald om te doen wat de klant wil. Natuurlijk mag de makelaar advies geven maar de klant bepaalt uiteindelijk. Het is niet het huis van de makelaar zelf dat verkocht wordt.

Snap dat die zekerheid wil maar de klant is degene die uiteindelijk moet bepalen aan wie die het huis verkoopt. En dat mag gerust het hoogste bod zijn waarbij die in dit geval 75% zekerheid heeft ipv 100% (als ik de casus goed gelezen heb.) ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ela937
Een chinees stel is toch niet zoveel meer risicovol als een nederlands stel? Staan juist bekend dat zij graag vastgoed aankopen. Plus genoeg Nederlanders die in deze markt ook op meerdere paarden wedden.

Ik zou het voor 16k zeker niet afblazen want "cultuur".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 08:43
Ik lees al een tijdje mee, omdat wij in het proces zitten om ons huis te verkopen. Maar de laatste tijd veel ontwikkelingen, dus ik zal ons verhaal ook even delen:

Mijn vriendin en ik hebben in 2022 ons huidige huis (hoekhuis in populaire wijk in randstad) gekocht en volledig gemoderniseerd. Onlangs heb ik een deel van een huis geërfd en daarover de afspraak gemaakt dat wij de rest van de familie uitkopen. Dus: ons huis moest in de verkoop. Het plan was om hem begin deze week op funda te krijgen, begin komende week bezichtigingen en dan de deal sluiten nog voor de open huizen dag (om de druk bij de koper hoog te houden).

Zo gezegd zo gedaan, dinsdag kwam het huis op funda. En woensdagochtend stonden er al 27 bezichtigingen gepland!! Daarnaast ben ik nog gebeld door twee kennissen die ook zeer geïnteresseerd zijn en willen komen kijken. Eerlijk gezegd zijn we een beetje verrast door de mate van interesse, maar we zijn er natuurlijk wel blij mee. Nu afwachten hoeveel er overboden wordt. To be continued.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre Sec
Karrespoor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:
Eerlijk gezegd zijn we een beetje verrast door de mate van interesse, maar we zijn er natuurlijk wel blij mee. Nu afwachten hoeveel er overboden wordt. To be continued.
Bijna 1 op 1 met onze situatie dus. Alleen wij gingen vrijdag einde dag op funda en hadden er maandagochtend 28. Ook wij waren verrast. Maar het is ook niet gek. Als je op een plek woont waar veel mensen willen wonen, zijn dit geen vreemde aantallen. Het valt na de eerste hoos wel gelijk stil bij ons. Wij weten maandag wat we ervoor gaan krijgen. Ik hoop en reken een beetje op 5%. Bij 10% koop ik een porsche :-) Een tweedehandsje, maar toch.

Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:30
Aanstaande maandag staat de ondertekening van de koopovereenkomst gepland. Maar ik wilde hier toch al wat ervaringen delen, welke voor meelezers mogelijk nuttig kunnen zijn :) e.e.a. is dus nog wel onder voorbehoud.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 10:55
Maurice079 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:36:
Aanstaande maandag staat de ondertekening van de koopovereenkomst gepland. Maar ik wilde hier toch al wat ervaringen delen, welke voor meelezers mogelijk nuttig kunnen zijn :) e.e.a. is dus nog wel onder voorbehoud.

***members only***
Ik herken je in heel veel zaken. Wij zitten redelijk in hetzelfde schuitje. Appartement iets groter, vraagprijs zo'n 20% hoger maar nog steeds scherp.
Qua bewaringen op Funda en bezichtigingen vrijwel identiek. Wij zitten nu in het bezichtigingen proces. Heel spannend allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:22
[...]

16k is het verschil tussen niet of toch wel een dakkapel op het nieuwe huis. Of het laten aanleggen van een tuin. Dat was anders natuurlijk ook wel gebeurd maar hiermee is het ineens “gratis”.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Blurk62 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:44:
[...]

16k is het verschil tussen niet of toch wel een dakkapel op het nieuwe huis. Of het laten aanleggen van een tuin. Dat was anders natuurlijk ook wel gebeurd maar hiermee is het ineens “gratis”.
Het is gewoon wat het is. 16k.
Wat een spastisch gedoe over geld.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
het zou veel meer kunnen zijn dan 16k als t klapt met de hoogste bieder.. hopen dat nummer 2 zijn bod laat staan of terug naar start en opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 20:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hopelijk dit weekend nog op Funda. Ben reuze benieuwd.

Iedere keer dat ik over courtage lees voel ik me toch bekocht. Het blijft een achterlijk constructie: een makelaar krijgt een bepaald percentage van de verkoopprijs van je huis, maar brengt vervolgens doodleuk nog diverse kosten bij jou in rekening.
Maar ja, ze flikken het allemaal dus je doet er geen reet tegen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:00:
[...]

Het is gewoon wat het is. 16k.
Wat een spastisch gedoe over geld.
Wellicht voor jou. Vele anderen ervaren dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
El Capitan schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:14:
het zou veel meer kunnen zijn dan 16k als t klapt met de hoogste bieder.. hopen dat nummer 2 zijn bod laat staan of terug naar start en opnieuw beginnen
In de huidige markt is het niet zo dat als de deal niet doorgaat je de woning niet verkocht krijgt. Of alleen ver onder de marktprijs. Het risico is dus beperkt. Als we in andere tijden zouden leven, zou de zekerheid van een verkochte woning veel zwaarder wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:00:
[...]

In de huidige markt is het niet zo dat als de deal niet doorgaat je de woning niet verkocht krijgt. Of alleen ver onder de marktprijs. Het risico is dus beperkt. Als we in andere tijden zouden leven, zou de zekerheid van een verkochte woning veel zwaarder wegen.
mee eens hoor, maar of je in een nieuwe ronde hetzelfde bod krijgt is natuurlijk wel afwachten. Dat het verkoopt, lijkt mij evident. Het is best een lastig dilemma dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
Koffie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:28:
Het blijft een achterlijk constructie: een makelaar krijgt een bepaald percentage van de verkoopprijs van je huis, maar brengt vervolgens doodleuk nog diverse kosten bij jou in rekening.
Dat maak je toch vooraf afspraken over? Verder: ik betaal ook ongeveer 1%. Dat leek mij best veel voor een huis dat zo verkocht is. Maar in deze markt heb je ook heel veel bezichtigingen. Mijn makelaar is deze week 4 dagen in ons huis. Mij steeds informeren en adviseren, vragen van kopers en aankoopmakelaars beantwoorden, etc. En dan nog het voor- en natraject. Dus zijn tijd + expertise vind ik het allemaal behoorlijk waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierre Sec op 28-03-2025 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Pierre Sec schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Dat maak je toch vooraf afspraken over? Verder: ik betaal ook ongeveer 1%. Dat leek mij best veel voor een huis dat zo verkocht is. Maar in deze markt heb je ook heel veel bezichtigingen. Mijn makelaar is deze week 4 dagen in ins huis. Mij steeds informeren en adviseren, vragen van kopers en aankoopmakelaars beantwoorden, etc. En dan nog het voor- en natraject. Dus zijn tijd + expertise vind ik het allemaal behoorlijk waard.
Het gaat me dus niet om die 1 procent, het gaat me erom dat de hele branch doodleuk kosten die voor die verkoop nodig zijn er gewoon bovenop legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Koffie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:38:
[...]

Het gaat me dus niet om die 1 procent, het gaat me erom dat de hele branch doodleuk kosten die voor die verkoop nodig zijn er gewoon bovenop legt.
Die staan toch in de opdracht aan de makelaar?
Makelaar had ook kunnen zeggen geen extra kosten maar 1,1% courtage (oid). Uiteindelijk gaat het om het totaalbedrag en hoe dat is opgebouwd is niet zo interessant.

Dat gezegd hebbende zou ik altijd (zeker vanaf >500k) een vast bedrag afspreken en geen courtage die afhankelijk is van de verkoopwaarde.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 28-03-2025 08:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-08 10:35
K1p schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:58:
Regio Alphen aan den Rijn vaste prijs 3800 euro, compleet pakket. Bij 1 van de betere makelaarskantoren. 4 dagdelen kijk momenten.

Ik vind 6000 of meer wel bizar
Zou je deze makelaar met mij willen delen evt via pb? Ben zelf ook op zoek in regio Alphen, en hoor helaas veel hogere courtages van makelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:22
Mijn woning is recentelijk getaxeerd. Hoe zijn de ervaringen van de taxatiewaarde vs de verkoopprijs. Zit daar veel verschil in.
Van de makelaar kwam er niet een duidelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Layumi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:47:
Mijn woning is recentelijk getaxeerd. Hoe zijn de ervaringen van de taxatiewaarde vs de verkoopprijs. Zit daar veel verschil in.
Daar is zo niets over te zeggen. Hangt erg van de situatie af. Wel altijd even aangeven wat de verkoopprijs was, dan proberen ze daar rekening mee te houden doorgaans.

Zelf heb ik de taxateur de opmerking meegegeven om zo hoog mogelijk te taxateren, en hij beloofde zijn best te doen binnen wat mogelijk is.

Ik verwacht dat mijn nieuwe woning wel 50-100k boven de verkoopprijs getaxeerd kan worden dus dat zou mooi zijn voor de LTV van de hypotheek (lagere risico-opslag)

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 28-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koffie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:28:
Hopelijk dit weekend nog op Funda. Ben reuze benieuwd.

Iedere keer dat ik over courtage lees voel ik me toch bekocht. Het blijft een achterlijk constructie: een makelaar krijgt een bepaald percentage van de verkoopprijs van je huis, maar brengt vervolgens doodleuk nog diverse kosten bij jou in rekening.
Maar ja, ze flikken het allemaal dus je doet er geen reet tegen.
Daar ben je zelf bij! Bij mij is de courtage een vast bedrag dat verrekend wordt bij de verkoop. Daarnaast betaal ik ca. 600 euro aan promotiekosten (te koop bord, foto's, video, funda, social media, affiche in hun vitrine). Ik ben geen cent meer kwijt dan afgesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Chaki schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Daar ben je zelf bij! Bij mij is de courtage een vast bedrag dat verrekend wordt bij de verkoop. Daarnaast betaal ik ca. 600 euro aan promotiekosten (te koop bord, foto's, video, funda, social media, affiche in hun vitrine). Ik ben geen cent meer kwijt dan afgesproken
Dit is toch precies hetzelfde als hij bedoeld. Er wordt een courtage of percentage bedrag afgesproken en daarnaast zijn er nog extra kosten. In uw geval €600,- promotie kosten. Deze horen gewoon in het courtage / percentage bedrag te zitten en niet apart geteld te worden. Tenminste zo lees ik het..

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

TheKerremenke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Dit is toch precies hetzelfde als hij bedoeld. Er wordt een courtage of percentage bedrag afgesproken en daarnaast zijn er nog extra kosten. In uw geval €600,- promotie kosten. Deze horen gewoon in het courtage / percentage bedrag te zitten en niet apart geteld te worden. Tenminste zo lees ik het..
thankyou.gif

Het gaat mij niet om die courtagekosten. Ik heb een schappelijke 1% afgesproken. Waar het mij om gaat, en niet zo zeer met specifiek MIJN makelaar maar met de voltallige branch is dat het als doodnormaal / marktconform word gezien dat men zegt "Leuk huis, ga ik voor jouw verkopen. Hoef je zelf niets voor te doen. Na verkoop krijg ik x procent van de verkoopprijs. Ohja, ik moet hier nog wel kosten voor betalen, die zet ik 1 op 1 door naar jou"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:19
Layumi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:47:
Oude woning verkocht 22,5K onder taxatieprijs, andere woning gekocht 20K onder taxatieprijs. Beide taxaties zijn uitgevoerd een maand of 2 ná tot stand komen van de transactieprijs. Ze lopen dus soms achter of voor op de markt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 10:55
Koffie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:52:
[...]
Ohja, ik moet hier nog wel kosten voor betalen, die zet ik 1 op 1 door naar jou"
Het gaat toch vooral om je laatste zin.
Toen ik om de kosten vroeg, werd er gemeld €395 + 1,25% van de verkoopprijs.

Alle verkoopmakelaars waren hier heel transparant over.

Bij ons niemand die opeens met een "ohja, er komen toch nog kosten bij". Ik snap ook volkomen dat dat kut is, als ze daar naderhand mee komen aanzetten.

Verder zijn die opstartkosten een verkapte aanbetaling en wordt de courtage verrekend bij de notaris.
Althans, dat zijn mijn ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Workingtitle op 28-03-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Chaki schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Laat ik er een reken voorbeeld bij nemen. Stel je spreekt 1% af op de verkoopprijs. Huis wordt verkocht voor 600K. Dan betaal je € 6000,-

Door de € 600,- promotie/advertentie/andere kosten, etc die hier blijkbaar niet onder vallen. Dan ben je in totaal € 6600,- kwijt aan de makelaar.

Omgerekend betaal je uiteindelijk niet de afgesproken 1% maar 1,1%. Tenzij dit verrekend wordt zodra het huis de notaris passeert. Dan zou het wel kunnen kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hoeft geen makelaar te nemen he. Je kunt ook dingen zelf doen. Zijn hele websites voor die je vertellen hoe je dat het beste aan kunt pakken.

In de VS is het percentage vaak rond de 3% voor koper en 3% voor de verkoper.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:20

BPP

Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 05:58:
[...]

Zijn makelaar adviseerde toch zelf het hoogste bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
TheKerremenke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Oké, ik ben makelaar: ik reken 3400,- courtage + 600,-. Maar voor jullie maak ik een uitzondering: 4000,- courtage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:07:
Je hoeft geen makelaar te nemen he. Je kunt ook dingen zelf doen. Zijn hele websites voor die je vertellen hoe je dat het beste aan kunt pakken.

In de VS is het percentage vaak rond de 3% voor koper en 3% voor de verkoper.
Bij de Gratis Makelaar betaalt de koper de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Chaki schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Oké, ik ben makelaar: ik reken 3400,- courtage + 600,-. Maar voor jullie maak ik een uitzondering: 4000,- courtage
Prima. Voor 3600,- mag je zaken voor me gaan doen. >:) Blijft tenslotte handel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:52:
[...]

thankyou.gif

Het gaat mij niet om die courtagekosten. Ik heb een schappelijke 1% afgesproken. Waar het mij om gaat, en niet zo zeer met specifiek MIJN makelaar maar met de voltallige branch is dat het als doodnormaal / marktconform word gezien dat men zegt "Leuk huis, ga ik voor jouw verkopen. Hoef je zelf niets voor te doen. Na verkoop krijg ik x procent van de verkoopprijs. Ohja, ik moet hier nog wel kosten voor betalen, die zet ik 1 op 1 door naar jou"
Normaal betaal je de promotiekosten voor het op Funda, social media, in hun vitrine komt. Het is facultatief. Als je zelf fotograaf bent, kun je het zelf op Funda zetten. Wel alles nauwkeurig opmeten voor je een plattegrond maakt. Niemand houdt je tegen
Maar zelfs Funda en een Te Koop bord is niet verplicht. Je kunt ook een A4 op je voordeur plakken

[ Voor 5% gewijzigd door Chaki op 29-03-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
Daarnaast is bij onze makelaar de €500 opstart vast bedrag. De courtage 1% alleen bij verkoop.
Trekken wij stekker eruit, blijft de €500 staan.
Op zich ook wel fair, makelaar heeft er ook kosten aan gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
wienesroa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:11:
Daarnaast is bij onze makelaar de €500 opstart vast bedrag. De courtage 1% alleen bij verkoop.
Weet je dat zeker?
Vaak is er ook een bepaling als de woning alsnog binnen een bepaalde tijd wordt verkocht je courtage moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
wienesroa schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:11:
Is toch logisch! Je betaalt voor de promotie van je woning op Funda etc en dat hebben ze gedaan. Bij mij komen er kosten bij als woning na 1 jaar nog niet verkocht is. In deze buurt moet het dan wel een krot zijn
PROMOTIEkosten zijn voor het PROMOTEN van je woning. Courtage betaal je voor her werk van de makelaar. Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sinds gisteren een bord in de tuin, spannend hoor. Heel benieuwd hoe dit gaat lopen.
Er blijkt ondertussen nog een huis te koop te staan in de straat, hun vraagprijs ligt hoger dan die van ons. Hoewel het appels met peren vergelijken is denk dat die van ons beter is (beetje trots en bevooroordeeld zijn op je eigen huis mag best :) ).
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Chaki schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Is toch logisch! Je betaalt voor de promotie van je woning op Funda etc en dat hebben ze gedaan. Bij mij komen er kosten bij als woning na 1 jaar nog niet verkocht is. In deze buurt moet het dan wel een krot zijn
PROMOTIEkosten zijn voor het PROMOTEN van je woning. Courtage betaal je voor her werk van de makelaar. Hoe moeilijk kan het zijn?
Nou ja als na 3 dagen bezichtigingen het beste bod ondermaats vindt en er dus geen verkoop tot stand komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0uwe
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-07 22:17
Hoi allemaal,

We staan op het punt om onze woning te verkopen en hebben bij een aantal makelaars in de regio offertes opgevraagd. Ik ben benieuwd of de voorstellen die we ontvingen marktconform zijn — ze lijken wat hoger uit te vallen dan ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zien komen.

Context woning:
• Type: vrij nieuw appartement
• Verwachte verkoopprijs: rond de €400k
• Verwachte doelgroep: kopers die al vaker net misgrepen
• Makelaars verwachten twee dagdelen voor bezichtigingen en verzorgen verder het volledige marketingpakket (foto’s, inmeten, Funda etc.)

Offertes (samengevat):
• Opstartkosten: €900 excl. btw
• Courtagestructuur per makelaar no cure no pay:
Makelaar A: 1,6% incl. btw
Makelaar B: 1% incl. btw + 5% over het deel boven een fundaprijs van ca. €360k
Makelaar C: 1,21% incl. btw + 12% over het deel boven de €400k

Heeft iemand ervaring met verkoop in deze regio, of tips over hoe je dit soort voorstellen het best kunt beoordelen? Zijn deze percentages gangbaar, of zit hier ruimte in?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

D0uwe schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:44:
Hoi allemaal,

We staan op het punt om onze woning te verkopen en hebben bij een aantal makelaars in de regio offertes opgevraagd. Ik ben benieuwd of de voorstellen die we ontvingen marktconform zijn — ze lijken wat hoger uit te vallen dan ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zien komen.

Context woning:
• Makelaars verwachten twee dagdelen voor bezichtigingen en verzorgen verder het volledige marketingpakket (foto’s, inmeten, Funda etc.)

Offertes (samengevat):

Heeft iemand ervaring met verkoop in deze regio, of tips over hoe je dit soort voorstellen het best kunt beoordelen? Zijn deze percentages gangbaar, of zit hier ruimte in?

Alvast dank!
Er zit altijd ruimte in, want dit is een eerste voorstel vanuit hen. Jij kunt ze tegen elkaar uitspelen en simpelweg de vraag stellen: Ik wil met je in zee, maar doe je het dan voor 1% all in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Nou ja als na 3 dagen bezichtigingen het beste bod ondermaats vindt en er dus geen verkoop tot stand komt?
De woning werd niet gepromoot op Funda, en dergelijke? Want dat zijn de promotiekosten. Daar kun je alleen bezwaar tegen maken als de tekst niet klopt, het waardeloze foto's zijn oid. Dat staat los van het presteren van de makelaar (bezichtigingen, extra informatie snel verstrekken, onderhandelen over bod. Daar betaal je courtage voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
D0uwe schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:44:
Hoi allemaal,

Context woning:

Offertes (samengevat):

Alvast dank!
Wat een bedragen!
Reken het door met het beoogde verkoopbedrag.
A: 6400
B: 5600
C: 4840
Vervolgens beoordeel je wat je van die prijzen vindt, hoe ver je het omlaag wilt hebben en bij welke dat gezien de constructie het beste kan. Optie C ziet er het meest aantrekkelijk uit, zelfs als je 20.000 euro boven vraagprijs verkoopt, blijf je onder de prijs van A. Een verlaging bij C gaat je het meest brengen, als je 20K meer krijgt dan verwacht, kan die 500euro per 10K meer je waarschijnlijk niet meer zoveel boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Chaki schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:15:
[...]

De woning werd niet gepromoot op Funda, en dergelijke? Want dat zijn de promotiekosten. Daar kun je alleen bezwaar tegen maken als de tekst niet klopt, het waardeloze foto's zijn oid. Dat staat los van het presteren van de makelaar (bezichtigingen, extra informatie snel verstrekken, onderhandelen over bod. Daar betaal je courtage voor
Promotie kosten ? Niet alle makelaars hebben die. Het kan bij courtage inzitten. Sommige makelaars werken met deel diensten. Sommige met 1 vaste prijs voor alles. Ik heb ook wel eens iets gehoord over betalen per bezichtiging. Opstartkosten komt ook voor.

Een combinatie van een vast bedrag en variabel komt veel voor maar het is niet zo dat alle makelaars hetzelfde verdienmodel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:24:
[...]

Gezien een paar reacties van mensen hier bij wie een huis moeizaam verkoopt, moet de makelaar misschien juist weleens iets gaan doen....
Hoe kwantificeer en evalueer je beter zijn best doen?

Fotograaf de opdracht geven om geen slechte foto's te maken. Het huis wél op Funda zetten. Tanden poetsen voor de rondleiding, minder tegendruk bij overleg over een extra dag met bezichtigingen?

Voor de makelaar gaan de inkomsten (bij genoeg portfolio) omhoog bij een snellere doorlooptijd. Zelfs 20% extra inkomen is vermoedelijk minder waard dan een dag minder besteden.

Ik verwacht dat iets ontastbaars zoals de connectie zowel tussen makelaar en verkoper en makelaar en huis meer doet dan een procentje :X.
Pagina: 1 ... 189 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.