Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Betere inschatting van de prijs, betere foto's, betere tekst, beter zijn netwerk gebruiken, meer achter kijkers aan zitten (als in, als iemand interesse heeft getoond niet "ik wacht wel tot u belt" maar pro-actief er achteraan, en als er dan toch geen bod komt, informeren waarom niet)ANdrode schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Hoe kwantificeer en evalueer je beter zijn best doen?
Fotograaf de opdracht geven om geen slechte foto's te maken. Het huis wél op Funda zetten. Tanden poetsen voor de rondleiding, minder tegendruk bij overleg over een extra dag met bezichtigingen?
Voor de makelaar gaan de inkomsten (bij genoeg portfolio) omhoog bij een snellere doorlooptijd. Zelfs 20% extra inkomen is vermoedelijk minder waard dan een dag minder besteden.
Ik verwacht dat iets ontastbaars zoals de connectie zowel tussen makelaar en verkoper en makelaar en huis meer doet dan een procentje.
Ik heb geen zin om uit te rekenen hoeveel een makelaar moet doen, wat dat hem per uur oplevert zonder extra bonus en wat het hem zou opleveren met wel een stukje bonus op basis van de verkoopprijs. Natuurlijk is het voor de makelaar ideaal als hij met 1 kijkdag, 8 uurtjes werk dus, een mooi bod eruit haalt. Beter dan 3 dagen, of nog erger, allemaal kijkers op verschillende momenten. Maar ja, part of the job. Ik moet ook weleens naar 3 klanten op 1 dag, terwijl 1 hele dag voor 1 klant meer oplevert. Als ie easy money wil, moet ie enkel opdrachten aannemen van huizen die iedere boerelul nog wel kan verkopen. Natuurlijk, bij de meeste huizen hoeft ie niet heel veel werk te verrichten, aangezien er meer mensen dan huizen zijn. Maar er zijn er toch ook een aantal die moeizaam verkopen....
Exact expert nodig?
Hij kan zijn netwerk beter aanschrijven, meer moeite doen om een woningzoekende lijst te krijgen. Toen ik mijn huis kocht stond ik bij een paar makelaars ingeschreven, en welgeteld eentje die ook daadwerkelijk zo nu en dan mailtjes stuurde over huizen die in de verkoop kwamen.Koffie schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:37:
Los daarvan, een makelaar doet zijn presentatie op funda en komt daarna pas weer in beeld bij een bezichtiging. Hij kan niet forceren dat mensen een bezichtiging aanvragen, dat hangt echt van de markt af.
Kun je zeggen, huizen verkopen wel, je moet wachten op kijkers. Maar je kunt natuurlijk die potentiële kijkers wel je huis wat meer onder de aandacht brengen. Kan ook enkel een bordje "te koop" ophangen en dan hopen dat er iemand langs komt die interesse heeft, maar de kans is groter dat ik diegene vind via Funda, mijn netwerk, etc. Maar ja, dan moeten ze opeens moeite doen en dat is kut. Want al die andere huizen krijgen 40 aanvragen op bezichtigen dus tjah waarom zou hij moeite doen voor een ander huis.
Tot we een keer in de situatie komen dat de huizen niet meer zo makkelijk verkopen, en dan zijn dat soort makelaars als eerste hun baantje kwijt want die kunnen gewoon niet verkopen. Jammer voor ons is dat voorlopig het er niet naar uit ziet dat dat op korte termijn gaat gebeuren, dus wat dat aangaat hebben ze mazzel.
Exact expert nodig?
Om dat te doen moet je altijd als je met die woning bezig bent er net wat meer aandacht aan geven. En zet je jouw reputatie als makelaar op het spel.Crazy D schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:06:
[...]
Betere inschatting van de prijs, betere foto's, betere tekst, beter zijn netwerk gebruiken, meer achter kijkers aan zitten (als in, als iemand interesse heeft getoond niet "ik wacht wel tot u belt" maar pro-actief er achteraan, en als er dan toch geen bod komt, informeren waarom niet)
Wat ik mij wel kan voorstellen dat je doet aan de hand van omzet: Aansturen op een bepaalde tijdsbesteding bij een bepaalde opbrengst. Die extra dag bezichtigingen niet doen.
Maar dan de stap maken naar mindere dienstverlening? Een late aanvraag voor bezichtiging niet rondleiden (...totdat de aankoopmakelaar wat druk zet, want relaties gaan voor op eenmalige deals). Meer tijdsdruk zetten? Dat is reputatie-risico in mijn ogen.
Of je de gok wilt nemen: Tweede vraag. I call bullshit, maar zou uiteindelijk klik (en mijn inschatting van fit met dereden) voor laten gaan op 1-2k makelaarskosten...
Courtage van 1% tot 1,3% en opstartkosten van 0,- tot 900,-
Verschillende strategieën, kwartiertje bezichtigen en strak op elkaar, half uurtje bezichtigen. 2 makelaars hadden al een mooie map bij zich met gegevens en referentie/concurrentie, 1 makelaar had zelfs foto's van de binnenzijde van de vorige keer dat dit huis te koop stond verwerkt in een soort brochure.
De helft van de makelaars stuurt eerst een stylist langs om de woning te stylen en tips te geven, de goedkoopste makelaar deed erg weinig aan dit soort zaken en daar kon je online een afspraak maken voor foto's bij een externe service en dan kwam hij pas weer in beeld bij de bezichtigingen leek het.
Al met al best een prima beeld gekregen wat er mogelijk is.
Nou gewoon een lijstje met mensen die je hebt gesproken en een week later bellen "hey we hebben elkaar gesproken over xxx, heb je interesse blah blah"... Plan je de maandagochtend of vrijdagmiddag voor in. Een makelaar die 4639 woningen in de verkoop heeft vertrouw ik als(ver)koper ook niet, die heeft geen flauw idee wat ie verkoopt. Ik weet niet wat wel een redelijk aantal is maar als het er "tientallen" zijn vind ik het verhaaltje bij de rondleiding al erg ongeloofwaardig. Gewoon, verkopen zoals verkopers al eeuwenlang proberen hun waar te slijten. Voor een beetje woning ben je al makkelijk 4000 kwijt. Er zijn dagen dat ik dat niet voor 2 dagen werk verdien hoor.ANdrode schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Om dat te doen moet je altijd als je met die woning bezig bent er net wat meer aandacht aan geven. En zet je jouw reputatie als makelaar op het spel.
Zoals ik zei, ik heb geen idee hoeveel tijd een makelaar met 1 woning bezig is, los van de bezichtigen. Maar hun tarief komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Als je het terugrekent per uur zal het de ene wat meer opleveren dan een andere keer. Maar ze zullen heus niet op een schamele 50 euro per uur uitkomen gemiddeld. En het gaat dus enkel om woningen die niet binnen een paar dagen volle dagen aan kijkers hebben. Ga daar dan maar iets meer aandacht aan besteden, en probeer te ontdekken wat het probleem is. Daar heb je uiteindelijk zelf ook weer wat aan, als jij een paar mensen belt die interesse hadden maar aangeven "nee, want ..." dan kun je daar in het vervolg ook weer rekening mee houden. En bv een lagere (maar realistischere) prijs adviseren. Gewoon, dingen die je als verkoper hoort te doen ongeacht de business. Als iemand nee zegt, waarom zeg je nee? Kan ik er iets van leren?Wat ik mij wel kan voorstellen dat je doet aan de hand van omzet: Aansturen op een bepaalde tijdsbesteding bij een bepaalde opbrengst. Die extra dag bezichtigingen niet doen.
Maar dan de stap maken naar mindere dienstverlening? Een late aanvraag voor bezichtiging niet rondleiden (...totdat de aankoopmakelaar wat druk zet, want relaties gaan voor op eenmalige deals). Meer tijdsdruk zetten? Dat is reputatie-risico in mijn ogen.
offtopic:
Of je de gok wilt nemen: Tweede vraag. I call bullshit, maar zou uiteindelijk klik (en mijn inschatting van fit met dereden) voor laten gaan op 1-2k makelaarskosten...
Exact expert nodig?
Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de status is, of het nog gelukt is om de woning te verkopen voor het bedrag wat jullie voor ogen hadden.Eppo © schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:02:
@Immutable Uit de VVE stappen is (helaas) niet mogelijk, maar ik ga even kijken of we wat meer informatie over de VVE kunnen toevoegen. Het is een actieve VVE met een positief saldo, dus dat scheelt Qua kosten betalen we de VVE aan de hand van de woning oppervlakte, dus ja, in theorie betaal je 3x VVE bijdrage. Nu is het zo geregeld dat ik de gezamenlijke kosten (voor bijv de schoonmaak) weer terugkrijg aan het eind van het jaar. Verwacht dat dit ook gebeurt voor de nieuwe kopers, maar dat weet ik niet zeker. Voor de rest valt de VVE redelijk mee.
Trappenhal is niet verwarmt, maar daar heb ik bewust voor gekozen. Het is een groot gat waar ik op een dag max 15 minuten ben. Het is mee geïsoleerd met de spouwmuur isolatie, dus het is daar altijd tussen de 14 en 18 graden (winter wat frisjes, zomer heerlijk koel). De rest van de woning is verwarmt met 1 CV en inzicht in het verbruik kan je gewoon krijgen als potentiële koper, maar dat is niet iets wat ik in de advertentie laat zetten, of wel?
Het extra risico zie ik zo snel niet. Denk dat het zelf minder risico geeft met de VVE, je krijgt er namelijk 7 jaar spaargeld bij en het onderhoud aan de buitenkant is allemaal geregeld door de VVE.
De roze keuken is inderdaad een punt. Heb de keuken 7 jaar geleden laten zetten omdat ik hem mooi vond en niet met een mogelijke verkoop in het achterhoofd. Zou de 6 deurtjes kunnen laten vervangen door iets neutralers, maar zou dat het grote verschil geven?
@Rukapul Weet jij of een makelaar zelf aangeeft dat het een woning/appartement is? Of haalt Funda zoiets uit het BAG register?
@Hielko Gewoon uit interesse, waarom zie jij de woning als een groot klusproject? Alleen vanwege de zolder? Het is bij ons altijd een opslag/rommel zolder geweest en aangezien het 4de gezinslid zich heeft aangekondigd zijn we een dakkapel gaan plaatsen. Voor de foto's hebben we van we werkplek op de woonkamer een speelplek gemaakt en de werkplek verplaatst naar de zolder. We hebben er aan gedacht om het te laten stucen voor de verkoop, maar dan zouden de nieuwe bewoners toch weer moeten gaan klussen want stroom en verwarming is er niet. Om nu maar lukraak stopcontacten te plaatsen en een verwarming erin te zetten had ons besloten om het afwerken aan de nieuwe bewoners over te laten.
@Toke_gt Zie voor mijn woning meer de doelgroep die ik nu ook ben, twee verdiener met 1 kind, die graag in de buurt van het centrum wilt wonen. Daarnaast nog de ruimte heeft om 2 slaapkamers en werkkamer te realiseren. Zou het niet zo snel terug zetten naar losse woonunits omdat het toevallig een trappenhal heeft (heb die hele trappenhal ook nooit anders bekeken dan een hal met een trap erin zoals bij een normale woning. Hij is alleen groter dan bij een normale woning)
@iedereen: Heb geprobeerd de tekst aan te laten passen met meer nadruk op de woning. Daar hoorde we eerst niks van bij de makelaar en na een week gaven ze aan dat ze de tekst wel zouden aanpassen, maar dat ze er niet achter stonden (ik had een opzetje gemaakt met het idee vanuit daar kunnen we in gesprek met elkaar gaan). Ze trokken toen ook de autoriteitskaart (wij doen dit al jaren en wij weten wat we doen), wat bij mij verkeerd schoot. Het is dat mijn vriendin het lastig vind om afscheid te nemen en de kosten die we dan extra moeten maken.
Viel me op dat de funda link niet meer actief is.
PSN: Flix20-NL
Koffie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:28:
Sinds gisteren een bord in de tuin, spannend hoor. Heel benieuwd hoe dit gaat lopen.
Er blijkt ondertussen nog een huis te koop te staan in de straat, hun vraagprijs ligt hoger dan die van ons. Hoewel het appels met peren vergelijken is denk dat die van ons beter is (beetje trots en bevooroordeeld zijn op je eigen huis mag best).
We gaan het zien.
Vrijdag inderdaad de bouwtechnische meneer op bezoek. Vijf minuten later de deurbel, staan ineens ook de aspirant kopers op de stoepBlurk62 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:57:
Ons huis kwam anderhalve week geleden op Funda voor een vraagprijs die wij zelf nogal aan de hoge kant vonden. Tot onze verbazing vorige week al 21 kijkers en 6 serieuze biedingen. Wij hebben maandag het hoogste bod dat we kregen geaccepteerd maar eerlijk gezegd knaagt het wel een beetje.
Het bod was maar liefst 61k boven de vraagprijs (ruim 11%) met een voorbehoud financiering voor 75% van het bod. Het een na hoogste bod was evengoed 45k boven de vraagprijs, zonder voorbehoud financiering.
De hoogste bieder is een Chinees stel dat geen Nederlands spreekt en alles laat regelen door een aankoopmakelaar. Trouwens ook nog een aankoopmakelaar binnen gehad die een expat uit India via facetime het huis liet zien. Meneer had zelf geen tijd om te komen![]()
16k verschil met nummer 2 is serieus geld en onze makelaar adviseerde ons voor het hoogste bod te gaan hoewel hij zei nogal slechte ervaringen te hebben met kopers "uit een andere cultuur" en al regelmatig had meegemaakt dat kopers waarmee je een deal dacht te hebben ineens afhaakten, bijvoorbeeld doordat ze op meerdere huizen tegelijk boden en alsnog een ander huis kochten of omdat ze helemaal geen hypotheek bleken te kunnen krijgen.
Het worden een paar heel spannende weken, vrijdag wordt nog een bouwtechnische keuring gedaan.
Zijn Engels was niet geweldig dus zo hier en daar kon ik zijn opmerkingen over details (kitrandje, "glue", moet worden vervangen) positief bijdraaien. Lieve mensen volgens mij, daar zullen onze buren vast geen last van krijgen
Ik heb alleen positieve signalen van ze gekregen, vrienden 100m verderop, kinderopvang/scholen vlakbij, plantsoen voor de deur, openbaar vervoer overal heen op loopafstand (waarom verhuizen we ook alweer
Vanmiddag getekend bij de makelaar, de 3 dagen bedenktijd gaan in (en daarna nog 6 weken voor het regelen van de hypotheek)
Makelaar heb ik een handje gegeven en bedankt voor zijn 'werkzaamheden'. De zolder is leeg gehaald en die wordt nu gestuct, dakraam geplaatst en voorzien van een egalisatie vloertje. Koof is afgewerkt en nu gewoon strak wit gemaakt. Als het allemaal volgens plan loopt komt de woning eind van de week weer in de verkoop.Flix20 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:59:
[...]
Ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de status is, of het nog gelukt is om de woning te verkopen voor het bedrag wat jullie voor ogen hadden.
Viel me op dat de funda link niet meer actief is.
Succes. Het is je gegund. Blijf ons vooral op de hoogte houden.Eppo © schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:00:
[...]
Makelaar heb ik een handje gegeven en bedankt voor zijn 'werkzaamheden'. De zolder is leeg gehaald en die wordt nu gestuct, dakraam geplaatst en voorzien van een egalisatie vloertje. Koof is afgewerkt en nu gewoon strak wit gemaakt. Als het allemaal volgens plan loopt komt de woning eind van de week weer in de verkoop.
Voor ons appartement is er zeer binnenkort een deadline voor de biedingen. Bewust gevraagd aan de makelaar voor wat meer ruimte, ook voor bezichtigingen. Er zijn richting de 20 bezichtigingen geweest, maar deze week komen er meerdere voor een 2e keer kijken.
Precies de reden waarom wij bij deze makelaar zijn uitgekomen, want tijdens onze zoektocht viel het op dat ze heel flexibel zijn. Tuurlijk plannen ze er vrijwel altijd wel 2 achter elkaar, maar de ze zijn nu 8 dagdelen verdeelt over 6 dagen.
Heel spannend
Iemand hier wel eens gehad dat het hoogste bod met aankoopmakelaar was, maar toch ver van het 1 na hoogste bod af zat?
[ Voor 9% gewijzigd door Workingtitle op 01-04-2025 20:10 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Workingtitle op 01-04-2025 20:11 ]
Ja, zie boven. Courtage van de aankoopmakelaar is mede afhankelijk van de verkoopprijs, net als dat van de verkoopmakelaar. Nietsvermoedende expats kunnen ze hoog in laten zetten. Of is dat erg complotdenkerigWorkingtitle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:08:
[...]
Iemand hier wel eens gehad dat het hoogste bod met aankoopmakelaar was, maar toch ver van het 1 na hoogste bod af zat?
Bij mij zat er bij de verkoop van mijn woning 17% verschil tussen het hoogste bod, gedaan door een aankoopmmakelaar, en het daarop volgende bod. ( eind 2024 , randstad, prijsklasse +/- 250K ). Was overigens niet voor een expat.Workingtitle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:08:
[...]
Dat verschilt ook maar net wat je afspreekt.Blurk62 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:37:
[...]
Ja, zie boven. Courtage van de aankoopmakelaar is mede afhankelijk van de verkoopprijs, net als dat van de verkoopmakelaar. Nietsvermoedende expats kunnen ze hoog in laten zetten. Of is dat erg complotdenkerig
Zijn zat aankoopmakelaars welke met fixed price werken.
Persoonlijk zou ik voor een aankoop makelaar nooit een % van de aanschaf prijs afspreken precies om die reden die je zelf al geeft. Dan heeft hij er zelfs baat bij om zo hoog mogelijk aan te kopen.
En dat lijkt mij nou juist niet de bedoeling.
PSN: Flix20-NL
Had het idee dat die aankoopmakelaar gewoon de verkoopmakelaar belt en ze elkaar een beetje sturing geven.
De volgende keer zijn de rollen omgedraaid en hebben ze elkaar ook weer nodig.
1% over elke 10k extra valt natuurlijk ook wel mee, dan praat je over 100 euro.
Ben benieuwd.
Ja, maar het is appels met peren vergelijken.Workingtitle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:08:
[...]
Ik bied wat het mij waard is. Wil ik perse daar wonen? Is het voor mij nu of nooit? Dan zet ik hoog in. Maar toen ik de woning kocht, vond ik hem niet meer waard dan de vraagprijs. Ik heb 1% meer geboden. Ik wist dat ik op basis van het bod weinig kans maakte (gemiddeld was het toen 5% overbieden), maar op basis van mijn voorwaarden heel veel: voorbehoud van financiering 50%, geen bouwtechnische keuring. Verkoper wilde er zsm vanaf: overdracht na 6 weken. Dat klopte: bod geaccepteerd terwijl het niet het hoogste bod was.
Als het niet zo was, had ik er niet om getreurd. Er was op dat moment veel aanbod: als dit het niet werd, vond ik wel wat anders. Ook dat klopte: mijn bod op een andere woning werd dezelfde dag geaccepteerd.
Bij de verkoop was het bod met aankoopmakelaar hoger, maar voor de koper de droomlocatie. En er was op die locatie zo goed als geen aanbod voor die prijs. Dus voor hem wel now or never. Daarom zou ik als aankoopmakelaar ook het advies gegeven hebben hoog in te zetten.
Geen idee wat er in het hoofd omging van de andere bieder. Misschien had hij een groter zoekgebied en dus meer aanbod. Of had hij ook nog een bod gedaan op een andere woning en was de mijne 2e keus. Van mijn kant: als het verschil klein was, maar zijn voorwaarden veel gunstiger had ik wellicht zijn bod geaccepteerd.
Ooit, lang geleden, had ik inderdaad ook een % afgesproken. Vond ik achteraf wel gek. Maar gelukkig een aankoopmakelaar die een hele goede prijs wist te bedingen. Lager uitgekomen dan waar ik hem al toestemming voor had gegeven om maximaal te bieden. Liep hij toch een paar honderd gulden mis.Flix20 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:07:
[...]
Persoonlijk zou ik voor een aankoop makelaar nooit een % van de aanschaf prijs afspreken precies om die reden die je zelf al geeft. Dan heeft hij er zelfs baat bij om zo hoog mogelijk aan te kopen.
Er zijn meerdere bronnen die je kan raadplegen. Het NVM brengt elk kwartaal een marktanalyse uit over het voorgaande kwartaal. De analyse over Q1 van 2025 zal ergens eind volgende week of de week erna verschijnen. Het NVM is relatief snel met de cijfers omdat ze hun gegevens registreren op het moment dat de koopovereenkomst getekend wordt. Nadeel is dat ze niet regiospecifiek zijn in hun analyses. Daarnaast zijn maar circa 75% van de makelaars aangesloten bij het NVM waar de cijfers op gebaseerd worden.Avvd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:29:
***members only***
Dan heb je nog het Kadaster en het CBS. Zij gebruiken de gegevens van daadwerkelijke transacties. Die gegevens worden aangeleverd door de notarissen, maar daardoor lopen de cijfers wel 2-3 maanden achter op die van het NVM. Het CBS brengt elke maand rond de 21ste de cijfers uit. Bij het kadaster kan je gegevens opvragen over transacties van specifieke huizen of een specifieke postcode (hiervoor moet je wel betalen).
Naast deze gegevens kan je ook een gratis waardecheck doen op Funda om te bekijken hoeveel jouw woning waard is en wat en hoe hoog de vraag naar jouw type woning is.
Ten slotte zullen de makelaars jou ook al verschillende analyses van de woningmarkt hebben laten zien. Als je alle bronnen een beetje met elkaar combineert kan je een aardig gevoel krijgen bij hoe goed de markt in jouw regio en voor jouw type woning er uit ziet.
Wij gaan ook onze woning binnenkort in de verkoop gooien en dat brengt altijd enige onzekerheid met zich mee, maar het mag toch wel overduidelijk zijn dat de woningmarkt op slot zit. Er is veel meer vraag dan dat er woningen beschikbaar zijn en dat gaat de komende tijd echt niet opgelost worden. In jouw prijscategorie gaan de woningen over het algemeen minder hard weg dan starterswoningen, maar het moet toch wel raar lopen als jij niet binnen korte termijn van jouw redelijk nieuwe A++ woning af komt voor minimaal het bedrag waarop hij getaxeerd is.
Landelijk gezien draait de markt niet om. Het aantal verkopen is in 2025 fors gestegen, al zal dit wel regio-afhankelijk zijn.Avvd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:29:
***members only***
Verder: alles wat @Flying35 zegt.
Ik heb recent de verkoopprijs van mijn woning door 3 makelaars laten schatten. Allen adviseren een "vanaf prijs". Daarmee wordt overbieden gestimuleerd. Je kunt ook verwachten dat er meer bezichtigingen zullen zijn bij een lagere vraagprijs. Als je te hoog inzet, kan dat mensen afschrikken.
En het gaat snel, de geopolitieke situatie (en de daarmee gepaarde onzekerheid) verandert (verslechtert...) met de dag. Zeker voor de Eindhovense woningmarkt die door de komst van veel migranten (ASML, Philips) opgedreven is, kan er zomaar binnen een maand een omslag zijn.
Je hebt gelijk dat resultaten uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst. Maar de woningmarkt verandert nu ook weer niet met de dag en cijfers uit de afgelopen maanden zijn nog altijd een betrouwbaardere bron dan een glazen bol waairn gekeken wordt met het nieuws van de dag. Wat je wel kan doen om een klein kijkje in de toekomst te krijgen is de verschillende voorspellingen van bijvoorbeeld de banken erbij nemen. Vrijwel alle banken voorspellen nog steeds een stijging van de huizenprijzen en ook zij houden rekening met de wereld waarin we leven. Ze zien ook onzekerheden op de wereldmarkt, maar weten dat ondanks alle problemen in de wereld de vraag naar woningen zal blijven bestaan omdat er nu eenmaal een groot tekort is en dat grote tekort remt de effecten van de geopolitieke situatie. De voorspellingen van de banken moet je alleen niet te nauw overnemen. De voorspellingen zitten er vaak (gedeeltelijk) naast.fub schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:28:
Leuk dat het voorgaande kwartaal de bomen tot de hemel reikten, maar als je nu een huis gaat verkopen heb je te maken met het markt-sentiment nu, en niet dat van het voorgaande kwartaal.
En het gaat snel, de geopolitieke situatie (en de daarmee gepaarde onzekerheid) verandert (verslechtert...) met de dag. Zeker voor de Eindhovense woningmarkt die door de komst van veel migranten (ASML, Philips) opgedreven is, kan er zomaar binnen een maand een omslag zijn.
ps: dit gaat inmiddels een beetje offtopic. Want er is een apart topic voor de ontwikkelingen op de woningmarkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Flying35 op 03-04-2025 12:02 ]
Wat is hierin de gang van zaken? Het gaat om dubbelglas van 2x2 meter ongeveer.
Ik kan me voorstellen dat wij dit nieuwe raam moeten betalen. Maar hoe ver gaat dat? Betalen wij dubbelglas of bijv. HR+? Schilderwerk van glaslatten?
Goede vraag. Maar voordat ik uit nieuwsgierigheid ga googlen: heb je een glasverzekering? Dan zou ik daar een beroep op doen.Vos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:27:
Wij hebben ons huis verkocht, koopovereenkomst is rond enkel de overdracht moet nog. Nu valt ons op dat een raam lek is. Dit is pas sinds enkele dagen zo.
Ik kan me voorstellen dat wij dit nieuwe raam moeten betalen. Maar hoe ver gaat dat? Betalen wij dubbelglas of bijv. HR+? Schilderwerk van glaslatten?
Wij kwamen er een week voor het maken van de foto's achter dat er op zolder 2 ramen lek waren. Die hebben we nog heel snel kunnen laten vervangen. Ik heb gewoon dubbelglas gedaan, wat er al in zat.
Lekkage is meestal uitgeslotenPierre Sec schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:31:
[...]
Goede vraag. Maar voordat ik uit nieuwsgierigheid ga googlen: heb je een glasverzekering? Dan zou ik daar een beroep op doen.
Wij kwamen er een week voor het maken van de foto's achter dat er op zolder 2 ramen lek waren. Die hebben we nog heel snel kunnen laten vervangen. Ik heb gewoon dubbelglas gedaan, wat er al in zat.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Goeie. Bij mijn verzekering is het alleen gedekt als de ramen <10 jaar oud zijn. Zie ik nu. Dan mag je mijn vorige post negeren :-). En ga ik de factuur van mijn ramen ook niet doorsturen naar de verzekering. Helaas. Ik wilde het hoe dan ook doen, omdat ik wilde voorkomen dat kopers erover zouden vallen.
Tsja, het is ook maar net welk signaal je richting koper af wil geven.Vos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:27:
Wij hebben ons huis verkocht, koopovereenkomst is rond enkel de overdracht moet nog. Nu valt ons op dat een raam lek is. Dit is pas sinds enkele dagen zo.
Ik zou het 'netjes' willen regelen.
Dus minimaal hetzelfde isolatieniveau als de huidige en ja ook schilderwerk glaslatten. De koper mag er eigenlijk niet slechter van worden.
Zie dit gewoon als je wisselgeld van de verkoopwinst.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-04-2025 21:01 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wij willen het ook netjes regelen. Volgens chatgpt valt alles voor onze rekening. Zuur maar is dan zode Peer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:00:
[...]
Tsja, het is ook maar net welk signaal je richting koper af wil geven.
Ik zou het 'netjes' willen regelen.
Dus minimaal hetzelfde isolatieniveau als de huidige en ja ook schilderwerk glaslatten. De koper mag er eigenlijk niet slechter van worden.
Zie dit gewoon als je wisselgeld van de verkoopwinst.
Ik neem wel even contact op met koper. Want kan me voorstellen dat ze liever hr+ of zo goed mogelijk willen.
[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 03-04-2025 21:03 ]
Je kunt ook overleggen met de kopers. Mogelijk hebben zij plannen om alle raamisolatie te verbeteren en is het handiger als je een financiële vergoeding geeft. Dus vraag welke oplossing gewenst is: vervangen zoals het is, verbeteren deels op hun kosten, vergoeden.Vos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:27:
Ik zou toch minimaal nemen wat er nu insteekt?Vos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:27:
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ja, dat is dan dubbelglas.Borromini schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:06:
[...]
Ik zou toch minimaal nemen wat er nu insteekt?
Ik zou overleggen met de kopers en een financiële vergoeding voorstellen.Vos schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:27:
Het is altijd duurder dan je denkt (ook wat kopers denken) dus ik denk dat je daar het beste mee weg komt.
En als ze het willen vervangen door jou dan zou ik er hr++ in doen wat momenteel gangbaar is. Tenzij kopers je hebben uitgebuit dan natuurlijk niet
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 21:54 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Na drie weken zitten we op drie kijkers en twee biedingen. 1 bod was te laag maar dat bleef bij eenmalig bod, met tweede bod is onze makelaar in onderhandeling gegaan maar koper haakte af.
In de plaats(op de Veluwe met 45000 inwoners) staan op dit moment acht woningen in dezelfde prijsklasse.
Trump effect ?Willem30 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:14:
Morgen open huis dag met het huis wat we aan het verkopen zijn. Ben benieuwd of er mensen komen.
Na drie weken zitten we op drie kijkers en twee biedingen. 1 bod was te laag maar dat bleef bij eenmalig bod, met tweede bod is onze makelaar in onderhandeling gegaan maar koper haakte af.
In de plaats(op de Veluwe met 45000 inwoners) staan op dit moment acht woningen in dezelfde prijsklasse.
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Wellicht toch een te hoge prijs, geen goede foto's?
We doen mee aan de open huizen dag maar verwacht er niet heel veel van helaas gezien de interesse die uitblijft.
Mis bij de verkopende makelaar ook een actieve aanpak. Hij was 20 minuten te laat bij de afspraak van de bezichtiging waardoor de overdracht niet kon plaatsvinden, en de geïnteresseerde evt koper al stond te wachten in de gang toen hij aankwam.
Hij had het appartement al wel eerder kort gezien, maar afspraak was dat hij er op tijd zou zijn om nog dingen voor te bespreken wat dus helemaal niet lukte...
Ook weinig nabellen of navragen bij de geïnteresseerden. Erg jammer want de makelaar heeft goede reviews en zelf ook positieve ervaring mee toen wij huizen bezochten. Voelt een beetje alsof zij ook de hoop op hebben gegeven of weinig geïnteresseerd zijn.
Twijfel nu een beetje wat te doen als de open huizen dag geen biedingen oplevert... aanhouden en op een later moment weer proberen, wisselen van makelaar met de bijkomende kosten, evt kijken of we het appartement in de verhuur kunnen zetten ipv verkopen...
[ Voor 12% gewijzigd door Ela937 op 04-04-2025 12:03 ]
Vraagprijs lag €10k lager dan woningstats.nl aangaf, daardoor prima aanloop.
Verkocht (nog niet getekend;) voor circa 10% boven de vraagprijs, zonder voorbehouden.
Zo.. nog even contract en 3 dagen bedenktijd uitzitten en dan vooral vooruit kijken naar t nieuwe huis
Je kunt de vraagprijs toch vergelijken met die van soortgelijke? Op kadasterdata kun je zien wat hun verkoopprijs was. Ze lopen soms 2 maanden achter. Maar op Funda zie je met hoeveel procent de waarde van jouw woning sindsdien is gestegen. Als je dat optelt bij de verkoopprijzen van de lijst van kadasterdata weet je wat je ongeveer kunt verwachten.Ela937 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:59:
Hier helaas ook weinig succes. Appartement in centrum van een grote stad met parkeerplaats. Maar 3 bezichtigingen, en geen biedingen. Soortgelijke appartementen zijn eigenlijk snel verkocht.
Kwaliteit van de foto's kun je toch zelf beoordelen? Of even rondvragen bij anderen?
Tja, als de vraagprijs van die woningen 400k was en ze zijn uiteindelijk verkocht voor 500k dan zal jouw appartement een stuk moeilijker te verkopen zijn als jouw vraagprijs 500k is... Dan zijn mensen bang dat er toch nog 100k bij moet en dat is te duur.Ela937 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:59:
Hier helaas ook weinig succes. Appartement in centrum van een grote stad met parkeerplaats. Maar 3 bezichtigingen, en geen biedingen. Soortgelijke appartementen zijn eigenlijk snel verkocht.
Maar goed, het is lastig om hier iets over de zeggen ;-)
[ Voor 16% gewijzigd door MagniArtistique op 05-04-2025 19:55 ]
Ik heb ooit een woning onderhands verkocht aan vrienden. De verkoopmakelaar waarvan ik de offerte nog niet ondertekend had, bood aan om de papierwinkel over te nemen met 1000,- korting op de courtage en uiteraard geen promotiekosten. Daar kwam hij zelf mee. Ik heb dat toen niet gedaan en heb daar later spijt van gekregen. Maar in jouw geval heeft hij de kopers aangedragen en ik heb ze zelf gevonden.MagniArtistique schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:52:
Interessante ontwikkeling hier. We zijn nog makelaars aan het vergelijken maar een van de potentiële kandidaten kwam ineens met 2 gegadigden die eventueel onderhands zouden willen kopen. Aangegeven dat we hier best voor open staan maar dat er in dat geval een aparte overeenkomst opgesteld wordt. Hopen dat ze na deze week kijken nog steeds interesse hebben. Wij hebben dit weekend in ieder geval onze best gedaan.
Dus een mogelijke verkoopmakelaar geeft aan twee klanten te hebben die willen kopen zonder dat het pand via funda etc in verkoop gaat. En jij bent hem dan toch wat verschuldigd? Dat lijkt me niet kloppen, omdat makelaar dan een dubbel belang heeft. Als hij zijn klant een pand laat aankopen, mag hij niet de verkoopmakelaar van datzelfde pand zijn. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?MagniArtistique schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:52: een van de potentiële kandidaten kwam ineens met 2 gegadigden die eventueel onderhands zouden willen kopen. Aangegeven dat we hier best voor open staan maar dat er in dat geval een aparte overeenkomst opgesteld wordt.
[ Voor 0% gewijzigd door Toke_gt op 06-04-2025 12:12 . Reden: foutje hersteld: aan/verkoopmakelaar ]
Toke_gt schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:26:
[...]
Dus een mogelijke aankoopmakelaar geeft aan twee klanten te hebben die willen kopen zonder dat het pand via funda etc in verkoop gaat. En jij bent hem dan toch wat verschuldigd? Dat lijkt me niet kloppen, omdat makelaar dan een dubbel belang heeft. Als hij zijn klant een pand laat aankopen, mag hij niet de aankoopmakelaar van datzelfde pand zijn. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Natuurlijk zijn we (ik in ieder geval) nu nieuwsgierig waarom je daar spijt van hebt gekregen. Kun je dat oppervlakkig toelichten zonder in detail te treden? (Want gaat ons eigenlijk niet aanChaki schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:20:
[...]
Ik heb ooit een woning onderhands verkocht aan vrienden. De verkoopmakelaar waarvan ik de offerte nog niet ondertekend had, bood aan om de papierwinkel over te nemen met 1000,- korting op de courtage en uiteraard geen promotiekosten. Daar kwam hij zelf mee. Ik heb dat toen niet gedaan en heb daar later spijt van gekregen. Maar in jouw geval heeft hij de kopers aangedragen en ik heb ze zelf gevonden.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ze wilden geen voorlopig koopcontract tekenen voor de datum van overdracht bekend was. Ik was zelf nog een huis aan het zoeken en mondeling was afgesproken: zsm na die overdracht. Dit hadden we makkelijk op te nemen in het contract: bv. "1 juni of zoveel eerder of later als beide partijen overeenkomen". Zij lieten een huurwoning achter en dus maakte het voor hen niet zoveel uit. Ze wilden desnoods een jaar wachten. Maar omdat mijn huis niet op papier was verkocht, ging de bank daar moeilijk over doen bij mijn hypotheekaanvraagTheKerremenke schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:22:
[...]
Natuurlijk zijn we (ik in ieder geval) nu nieuwsgierig waarom je daar spijt van hebt gekregen. Kun je dat oppervlakkig toelichten zonder in detail te treden? (Want gaat ons eigenlijk niet aan)
Nee dat was ook mijn eerste vraag. Makelaar was bij die mensen geweest voor een waardebepaling en vroeg waar ze naar op zoek waren. Dat was mijn huis, zodoende. Noemde die mensen ook hogere prijzen dan waar we mee op funda zouden gaan, dus zit wel in mijn hoek. Maar als het ons beiden een heel traject scheelt, dan dikke prima lijkt me. En zo niet, dan gaan we gewoon weer vergelijken.Toke_gt schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:26:
[...]
Dus een mogelijke verkoopmakelaar geeft aan twee klanten te hebben die willen kopen zonder dat het pand via funda etc in verkoop gaat. En jij bent hem dan toch wat verschuldigd? Dat lijkt me niet kloppen, omdat makelaar dan een dubbel belang heeft. Als hij zijn klant een pand laat aankopen, mag hij niet de verkoopmakelaar van datzelfde pand zijn. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
[ Voor 14% gewijzigd door MagniArtistique op 06-04-2025 14:25 ]
Nu is dat helemaal top, het enige is dat ik niet over een Word versie van een koopovereenkomst beschik.
Zijn deze ergens te krijgen? Lijkt het best bewaarde geheim na de coca cola formule?
Kijk eens bij VastgoedproBekSide schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
Wij hebben een deal voor de verkoop van woning zonder tussenkomst van een makelaar.
Nu is dat helemaal top, het enige is dat ik niet over een Word versie van een koopovereenkomst beschik.
Zijn deze ergens te krijgen? Lijkt het best bewaarde geheim na de coca cola formule?
Het best bewaarde geheim is toch echt de KrabburgerBekSide schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
Lijkt het best bewaarde geheim na de coca cola formule?
Als ik google op "Model koopovereenkomst eengezinswoning download" kom ik toch echt een hoop hits tegen.BekSide schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
Wij hebben een deal voor de verkoop van woning zonder tussenkomst van een makelaar.
Bijvoorbeeld deze.
Zijn echt legio te vinden, o.a. hier: https://www.eigenhuis.nl/...el-kbw/download-model-kbwBekSide schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
Of anderes zoeken op "vm koopovereenkomst doc", meer dan zat hits.
Wellicht kun je m door chatgpt laten opstellen?BekSide schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:52:
[ Voor 47% gewijzigd door MagniArtistique op 08-04-2025 06:10 ]
Hoe bedoel je?MagniArtistique schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:21:
[...]
Wellicht kun je m door chatgpt laten opstellen?
Update!Pierre Sec schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:56:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Wij zijn vorige week vrijdag eind vd middag op funda gegaan. Maandag stonden een kleine 30 bezichtigingen voor deze week ingepland. Deze week dus vooral bezichtigingen, niet de leukste week. De makelaar heeft geadviseerd een inschrijving te doen. Die staat nu voor aanstaande maandag. Ik vind het echt retespannend.
Situatie: courant familiehuis, jaren 30, 7-8 ton, populaire wijk in een populaire stad.
Dan ook meteen maar mijn updateKarrespoor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:
Ik lees al een tijdje mee, omdat wij in het proces zitten om ons huis te verkopen. Maar de laatste tijd veel ontwikkelingen, dus ik zal ons verhaal ook even delen:
Mijn vriendin en ik hebben in 2022 ons huidige huis (hoekhuis in populaire wijk in randstad) gekocht en volledig gemoderniseerd. Onlangs heb ik een deel van een huis geërfd en daarover de afspraak gemaakt dat wij de rest van de familie uitkopen. Dus: ons huis moest in de verkoop. Het plan was om hem begin deze week op funda te krijgen, begin komende week bezichtigingen en dan de deal sluiten nog voor de open huizen dag (om de druk bij de koper hoog te houden).
Zo gezegd zo gedaan, dinsdag kwam het huis op funda. En woensdagochtend stonden er al 27 bezichtigingen gepland!! Daarnaast ben ik nog gebeld door twee kennissen die ook zeer geïnteresseerd zijn en willen komen kijken. Eerlijk gezegd zijn we een beetje verrast door de mate van interesse, maar we zijn er natuurlijk wel blij mee. Nu afwachten hoeveel er overboden wordt. To be continued.
Wat was er dan stressvol aan? Dit is toch de best mogelijke uitkomst zo ongeveer en je hoefde zelf nauwelijks iets te doen?Karrespoor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:15:
[...]
Dan ook meteen maar mijn update
***members only***
Bij stressvol denk ik eerder aan:
-Weinig bezichtigingen en geen biedingen
-Een nare onderhandeling
-verborgen gebreken die boven water kwamen
-Gekke makelaarspraktijken
-Dat het moeilijk te regelen was allemaal dat je telkens de deur uit moest vanwege de bezichtigingen
-Te lage opbrengst. Te lage taxatie. vertragingen etc.
[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 08-04-2025 15:20 ]
Eens. Tot nu toe klinkt het juist als een succesverhaal. Zonder de details te weten lijkt het juist prima gegaan te zijn.de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:18:
[...]
Wat was er dan stressvol aan? Dit is toch de best mogelijke uitkomst zo ongeveer en je hoefde zelf nauwelijks iets te doen?
-Een nare onderhandeling
-Dat het moeilijk te regelen was allemaal dat je telkens de deur uit moest vanwege de bezichtigingen
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik herken het wel een beetje. Wij zaten ook in een extreme luxepositie. Toch word je dan zenuwachtig.de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:18:
[...]
Wat was er dan stressvol aan? Dit is toch de best mogelijke uitkomst zo ongeveer en je hoefde zelf nauwelijks iets te doen?
Ik ben uiteraard niet @Karrespoor. maar ik kan me voorstellen dat hij juist stress had doordat deze zaken zich zouden kunnen voordoen. Met name de eerste drie.de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:18:
[...]
-Een nare onderhandeling
Je kunt je ook afvragen of het verstandig is om alles zelf te willen doen, als je al niet eens een standaard koopovereenkomst kunt vinden._Arthur schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:17:
[...]
Zijn echt legio te vinden, o.a. hier: https://www.eigenhuis.nl/...el-kbw/download-model-kbw
Of anderes zoeken op "vm koopovereenkomst doc", meer dan zat hits.
Vier dagen lang moet je huis tiptop in orde zijn, kun je niet thuis werken en hoop je dat er biedingen komen. Dan heb je eindelijk biedingen, maar dan wordt het een inschrijving en moet je maar weer hopen wat daaruit komt. Vervolgens zit je nog met bedenktijd en voorbehoud van financiering. Daarnaast zijn we ook erg druk met notaris en aannemers voor ons nieuwe huis. Al die drukte en onzekerheid maakt het een stressvolle periode.
Hoop voor je dat we dan niet over een tijdje hier een topic van je zien in de trant van: verre familie koopt mijn huis en begint over verborgen gebreken. Hierdoor grote ruzie ontstaan in de familieKarrespoor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:57:
Het was ook een prima succesverhaal, alleen daarom viel het me ook tegen dat het nog vrij stressvol was.
Vier dagen lang moet je huis tiptop in orde zijn, kun je niet thuis werken en hoop je dat er biedingen komen. Dan heb je eindelijk biedingen, maar dan wordt het een inschrijving en moet je maar weer hopen wat daaruit komt. Vervolgens zit je nog met bedenktijd en voorbehoud van financiering. Daarnaast zijn we ook erg druk met notaris en aannemers voor ons nieuwe huis. Al die drukte en onzekerheid maakt het een stressvolle periode.
***members only***
Nu gaat die volgende week de markt op. Ben erg benieuwd. Vraagprijs rond 600.
Makelaar 1% courtage all-in. Idee is 2 dagen bezichtigingen inplannen. We gaan het zien!
Ik heb de courtage weten te verlagen van 1 naar 0.9 procent. Wel 600 euro opstartkosten.
vraagprijs wordt 595k euro. Regio Noord Limburg.
Idem. Misschien is stress een te zwaar woord. Maar stress hoeft echt niet alleen uit negatieve dingen te komen. Was ook super zenuwachtig tijdens verkoop van woning.Pierre Sec schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:50:
[...]
Ik herken het wel een beetje. Wij zaten ook in een extreme luxepositie. Toch word je dan zenuwachtig.
***members only***
Eens. Het gaat ook gewoon om veel geld. Geld wat allemaal extra is in ons geval, maar toch. En er gaat een hoop aan vooraf. En werk en het gewone leven gaat ook gewoon door. Wij waren echt op na het verkoopklaar maken.Workingtitle schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:22:
[...]
Idem. Misschien is stress een te zwaar woord. Maar stress hoeft echt niet alleen uit negatieve dingen te komen. Was ook super zenuwachtig tijdens verkoop van woning.
We hebben voor volgende week 2 aaneengesloten kijkdagen gepland, de makelaar duwt er dan 20 bezichtigingen doorheen. Het scheelt dan een hoop dat we maar één keer het huis helemaal op orde moeten maken.
May the odds be in our favor

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
En wat als de 21e die niet kan kijken bereid zou zijn het hoogste bod neer te leggen?The GUI schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:21:
Onze woning staat vanaf vandaag op Funda. Ondanks dat het huis zo weg zal zijn (instapklare tussenwoning omgeving Nijmegen) heb ik slecht geslapen vannacht. Het geeft toch meer spanning dan ik had verwacht.
We hebben voor volgende week 2 aaneengesloten kijkdagen gepland, de makelaar duwt er dan 20 bezichtigingen doorheen. Het scheelt dan een hoop dat we maar één keer het huis helemaal op orde moeten maken.
May the odds be in our favor
Ik ben nu ook bezig met verkoopklaar maken en mijn makelaar zegt dat hij gewoon iedereen die wil kijken de gelegenheid biedt. Scheelt dat wij de bezichtigingsdagen bij familie in de buurt gaan logeren, dus we hoeven niet elke avond het weer netjes te maken. 2 of 3 dagen maakt mij dan niks uit.
Precies. Vind het altijd vreemd om maar max 15 / 20 bezichtigingen te doen. Terwijl 30 ook kan. Dan plan maar twee dagen extra in de week erna of zo. Betaald er genoeg voor denk ik dan.Luco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:37:
[...]
En wat als de 21e die niet kan kijken bereid zou zijn het hoogste bod neer te leggen?
Ik ben nu ook bezig met verkoopklaar maken en mijn makelaar zegt dat hij gewoon iedereen die wil kijken de gelegenheid biedt. Scheelt dat wij de bezichtigingsdagen bij familie in de buurt gaan logeren, dus we hoeven niet elke avond het weer netjes te maken. 2 of 3 dagen maakt mij dan niks uit.
Net als huis op Funda zetten op donderdag en de week erop op wo/do al kijkersdagen. Zit nog geen week tussen.
Klinkt voor mij erg als “nu kopen, snel, snel..” Zolang de voorraad strekt.

Een makelaar kan tot op zekere hoogte best inschatten of een kijker die zich niet meteen meldt een heel serieuze kandidaat is, of iemand die ook een kansje wil wagen. Wel/geen makelaar, eerdere biedingen, bekend met de omgeving etc. Dus een heel serieuze kandidaat komt er vast nog wel tussen.Luco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:37:
[...]
En wat als de 21e die niet kan kijken bereid zou zijn het hoogste bod neer te leggen?
Er is altijd een kans dat je iemand uitsluit die misschien wel een ton wilde overbieden, maar dat is nu eenmaal hoe de markt momenteel werkt. Binnen enkele dagen toon je je belangstelling en anders ben je te laat. Er kan zich ook twee weken later iemand op de markt melden die bereid is waanzinnig te overbieden, daar kun je niet onbeperkt rekening mee houden.
Overigens vraag ik me af hoe je makelaar dat wil doen als er veel meer dan 30 belangstellenden zijn. Meer kijkdagen? Mensen tegelijk laten rondlopen of slechts een kwartier pp?
Wij plannen, als we een andere woning hebben gevonden, standaard 2 kijkdagen in, en hebben dan een derde kijkdag als reserve ingepland. We gaan dan uit van een half uur pp. Bij een bezichtiging van een andere woning laatst zei onze makelaar al dat hij er prima 12-16 in een dag doorheen kan halen met een half uur pp.Toke_gt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:50:
[...]
Een makelaar kan tot op zekere hoogte best inschatten of een kijker die zich niet meteen meldt een heel serieuze kandidaat is, of iemand die ook een kansje wil wagen. Wel/geen makelaar, eerdere biedingen, bekend met de omgeving etc. Dus een heel serieuze kandidaat komt er vast nog wel tussen.
Er is altijd een kans dat je iemand uitsluit die misschien wel een ton wilde overbieden, maar dat is nu eenmaal hoe de markt momenteel werkt. Binnen enkele dagen toon je je belangstelling en anders ben je te laat. Er kan zich ook twee weken later iemand op de markt melden die bereid is waanzinnig te overbieden, daar kun je niet onbeperkt rekening mee houden.
Overigens vraag ik me af hoe je makelaar dat wil doen als er veel meer dan 30 belangstellenden zijn. Meer kijkdagen? Mensen tegelijk laten rondlopen of slechts een kwartier pp?
Maar ik ga er vanuit dat we het bij 2 kijkdagen gaan houden en dat daarmee iedereen bediend kan worden. Gaat wel om een starterswoning, in een van de meest populaire wijken van de stad waar ik woon, dus die marge mocht het stormlopen qua aanvragen is wel fijn.
Courtage 1,1% + 495 opstartkosten.
Vakantie woning zekerLuco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:54:
[...]
Bij een bezichtiging van een andere woning laatst zei onze makelaar al dat hij er prima 12-16 in een dag doorheen kan halen met een half uur pp.

Ga er maar vanuit dat je de eerste dag al een aantal biedingen hebt, waardoor er óf een inschrijving komt, óf er een dusdanig bod bij zit dat de rest wordt afgebeld. Als koper en verkoper beide meegemaakt.Luco schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:54:
[...]
Wij plannen, als we een andere woning hebben gevonden, standaard 2 kijkdagen in, en hebben dan een derde kijkdag als reserve ingepland. We gaan dan uit van een half uur pp. Bij een bezichtiging van een andere woning laatst zei onze makelaar al dat hij er prima 12-16 in een dag doorheen kan halen met een half uur pp.
Maar ik ga er vanuit dat we het bij 2 kijkdagen gaan houden en dat daarmee iedereen bediend kan worden. Gaat wel om een starterswoning, in een van de meest populaire wijken van de stad waar ik woon, dus die marge mocht het stormlopen qua aanvragen is wel fijn.
Courtage 1,1% + 495 opstartkosten.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Hier 3 per uur! 20 minuten per bezichtiging (appartement): "dan laat je zien ze dat er heel veel animo voor is, dat drijft de prijs op", aldus de makelaar. Nog even en ze huren figuranten in om dat effect te bereiken
De makelaar zegt hetgeen HEM goed uitkomt om klanten binnen te halen en zit dus niet neutraal in de wedstrijd.....hij wil je immers als klant.Chaki schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:51:
[...]
Hier 3 per uur! 20 minuten per bezichtiging (appartement): "dan laat je zien ze dat er heel veel animo voor is, dat drijft de prijs op", aldus de makelaar. Nog even en ze huren figuranten in om dat effect te bereiken
Tsja, als koper wil ik een huis juist zsm bekijken zodat ik weet of het wat is, en om evt andere kopers voor te zijn. Heb er een hekel aan wanneer ik bel voor een afspraak en het duurt nog anderhalve week voor de eerste kijkdag is gepland.TheKerremenke schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:48:
Net als huis op Funda zetten op donderdag en de week erop op wo/do al kijkersdagen. Zit nog geen week tussen.
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Ik zeg niet dat je anderhalve week moet wachten maar je zou ook 1 dag in de week erop kunnen doen. Dus 1 of 2 dagen in de eerste week na plaatsing Funda en de week erna nog 1 of 2. Vervolgens dan pas de sluiting van de biedingen.GreatDictator schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:31:
[...]
Tsja, als koper wil ik een huis juist zsm bekijken zodat ik weet of het wat is, en om evt andere kopers voor te zijn. Heb er een hekel aan wanneer ik bel voor een afspraak en het duurt nog anderhalve week voor de eerste kijkdag is gepland.
Maar misschien zie ik het verkeerd. Dat kan ook natuurlijk
Dan moet je een 'offer they can't refuse' doen. Dan zul je vast wel eerder tot zaken kunnen komen.GreatDictator schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:31:
[...]
Tsja, als koper wil ik een huis juist zsm bekijken zodat ik weet of het wat is, en om evt andere kopers voor te zijn. Heb er een hekel aan wanneer ik bel voor een afspraak en het duurt nog anderhalve week voor de eerste kijkdag is gepland.
Wat je ook had kunnen doen is gewoon termijn "rekken". Als alle biedingen om 12:00 binnen zijn, snel de bekende laten weten dat als ze iets overheen gaan het prima is.
Niemand die erachter komt.
Precies dit. Kennis van een kennis gaf aan geïnteresseerd te zijn in onze woning. Momenteel niet te koop. Zijn flink aan het opruimen, dan gesprekken met makelaars en dan pas komt het te koop. Heb aangegeven aan die kennis dat hij tegen die tijd de naam maar even moet doorgeven. Mocht die kennis van een kennis redelijk hoog bieden (relatief gezien, moet geen 10k inzitten) dan houden we dat natuurlijk in gedachten.kx22 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:05:
[...]
Wat je ook had kunnen doen is gewoon termijn "rekken". Als alle biedingen om 12:00 binnen zijn, snel de bekende laten weten dat als ze iets overheen gaan het prima is.
Niemand die erachter komt.
Maar ga geen woning weg doen aan een onbekende die dan 20k minder bied dan de hoogste bieder bijvoorbeeld. Zijn grenzen.
[ Voor 8% gewijzigd door TheKerremenke op 09-04-2025 18:20 ]
Ja maar waarom zou je dan niet 40 kijkers doen. Of 50. Of 100. Je moet ergens een grens trekken, en ik vermoed dat als je er statistieken op gaat naslaan, dan een 4e kijkdag niet per se nog veel hogere biedingen oplevert.TheKerremenke schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:48:
[...]
Precies. Vind het altijd vreemd om maar max 15 / 20 bezichtigingen te doen. Terwijl 30 ook kan. Dan plan maar twee dagen extra in de week erna of zo. Betaald er genoeg voor denk ik dan.
En waarom snel? Omdat een huis dat 3 weken op funda staat al het "er zal wel iets mis mee zijn" label krijgt. Waarom zou je anders niet 2 maanden wachten, immers weer grotere kans dat er meer mensen je huis zien? Je trekt gewoon ergens een grens, en een week na Funda bezichtigingen vind ik niet snel. Als potentiële koper wil je ook niet 3 weken moeten wachten tot je kunt gaan kijken. Als verkoper wil je ook gewoon zsm duidelijkheid. En wil je zelf ook niet nu bellen en over 4 weken een keer naar een huis kunnen kijken... Als je in een paar dagen na verschijnen van het huis niet kunt bedenken of je mogelijk interesse hebt, kun je dat 3 weken later ook niet (uitzonderingen die de regel bevestigen, ja ja ik ken ze ook).
Exact expert nodig?
Dat zou in ieder geval voor mij een reden zijn om niet te verkopen aan familie of vrienden.jeroenkb schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:13:
[...]
Hoop voor je dat we dan niet over een tijdje hier een topic van je zien in de trant van: verre familie koopt mijn huis en begint over verborgen gebreken. Hierdoor grote ruzie ontstaan in de familie
Exact expert nodig?
Dat zal sterk afhankelijk zijn van de regio en de categorie waar de woning in valt. Vorig jaar had ik gebeld voor een bezichtiging van een appartement in Zoetermeer (250k vp). Er werd mij aan de telefoon verteld dat door de stormloop (vraagprijs was te laag ingezet) ze even nodig zouden hebben om alles in te plannen.Crazy D schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:26:
[...]
Ja maar waarom zou je dan niet 40 kijkers doen. Of 50. Of 100. Je moet ergens een grens trekken, en ik vermoed dat als je er statistieken op gaat naslaan, dan een 4e kijkdag niet per se nog veel hogere biedingen oplevert.
En waarom snel? Omdat een huis dat 3 weken op funda staat al het "er zal wel iets mis mee zijn" label krijgt. Waarom zou je anders niet 2 maanden wachten, immers weer grotere kans dat er meer mensen je huis zien? Je trekt gewoon ergens een grens, en een week na Funda bezichtigingen vind ik niet snel. Als potentiële koper wil je ook niet 3 weken moeten wachten tot je kunt gaan kijken. Als verkoper wil je ook gewoon zsm duidelijkheid. En wil je zelf ook niet nu bellen en over 4 weken een keer naar een huis kunnen kijken... Als je in een paar dagen na verschijnen van het huis niet kunt bedenken of je mogelijk interesse hebt, kun je dat 3 weken later ook niet (uitzonderingen die de regel bevestigen, ja ja ik ken ze ook).
Uiteindelijk heeft het 3 weken geduurd voor ik wat had gehoord en de 4e week kon ik kijken.
Via mijn makelaar gehoord dat er 2,5 dagen waren ingepland. Met elk kwartier 3 potentiele kopers. Al deze dagen waren ook vol en maar een handjevol heeft afgehaakt. Nou zal dit een extremer voorbeeld zijn, maar bijvoorbeeld in het starterssegment heb je de luxe veel minder om dan maar verder te kijken.
Toen ik nog bezig was, was ik in het begin selectiever. Maar liep steeds mis, dus uiteindelijk ben ik ook meerdere bezichtigingen in gaan plannen, of die volgende week waren of 3 weken later. Afzeggen kon altijd nog.
[ Voor 5% gewijzigd door champion16 op 10-04-2025 09:01 ]
Inmiddels 3 makelaars uitgenodigd en gesproken. Valt mij op dat zij alledrie nagenoeg dezelfde courtage hanteren, ca 1.35% - 1.50% met 950-1000 euro opstartkosten.
Als ik dat vergelijk met de courtages en opstartkosten die hier genoemd worden dan vraag ik mij af waarom deze makelaars zo hoog zitten, met name de opstartkosten lijkt echt 2x zo hoog.
Tips om dit naar beneden te praten zijn welkom.
Betreft een goed onderhouden tussenwoning (Arnhem) ruim uitgebouwd aan voor en achterzijde, 2x badkamer etc; geadviseerde verkoopprijs varieert op basis van strategie: 1 makelaar adviseert inzetten op basis van transactieprijzen/m2 van recent verkochte woningen en komt hiermee uit op 489k. Overige twee makelaars adviseren scherp inzetten (425-430k) om zoveel mogelijk potentiële kopers aan te spreken en de markt zijn werk te laten doen.
Persoonlijk vind ik 425k wel erg laag, mede gezien de staat van de woning (biased mening, uiteraard).
Je zet je huis maar een keer te koop en wil natuurlijk zo goed mogelijk verkopen. Er is volgens mij geen pasklaar antwoord; dit zal voor iedereen anders zijn. Ben toch benieuwd wat jullie zouden doen al begrijp ik dat jullie mijn huis/omgeving/buurt niet kennen.
Eppo © schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:43:
***members only***
Persoonlijk vind ik het storend, maar is wel iets wat ik vaker heb gezien toen wij woningen aan het zoeken waren. Gezien er volgens mij maar weinig woningzoekende een max perceel invullen, verwacht ik niet dat we potentiële kopers erdoor gaan missen.
Zo te zien komt het doordat er 3 keer de woonlaag bijgezet is.Eppo © schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:58:
Ja, klopt, perceel grote had ik ook aangegeven bij de makelaar, maar hij gaf aan dat Funda dit heeft toegevoegd.
Persoonlijk vind ik het storend, maar is wel iets wat ik vaker heb gezien toen wij woningen aan het zoeken waren. Gezien er volgens mij maar weinig woningzoekende een max perceel invullen, verwacht ik niet dat we potentiële kopers erdoor gaan missen.
Ik zou het ook storend vinden EN laten aanpassen. Toen ik destijds zocht heb ik daadwerkelijk perceel oppervlakte gebruikt in de filters.
[ Voor 11% gewijzigd door Koffie op 10-04-2025 10:12 ]
Foto’s en duiding van het bijzondere karakter in de tekst zijn een enorme verbetering. En de aanpassingen in keuken en op zolder doen ook wonderen. Hopelijk helpt het je bij snelle verkoop.Eppo © schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:43:
***members only***
Komt waarschijnlijk doordat de tuinen niet zijn opgesplitst in het kadaster? Ik zie dat vaker, vooral bij appartementen, en vind het niet storend.Eppo © schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:58:
Ja, klopt, perceel grote had ik ook aangegeven bij de makelaar, maar hij gaf aan dat Funda dit heeft toegevoegd.
[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 10-04-2025 14:32 ]
Dat is nogal een groot verschil om door marktwerking te laten overbruggen. Het betekent dat mensen 60K moeten overbieden om op de andere vraagprijs te komen. Is dat realistisch?Ethernety schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:45: 1 makelaar adviseert inzetten op basis van transactieprijzen/m2 van recent verkochte woningen en komt hiermee uit op 489k. Overige twee makelaars adviseren scherp inzetten (425-430k) om zoveel mogelijk potentiële kopers aan te spreken en de markt zijn werk te laten doen.
Als 489K vergelijkbaar is met recente verkopen zou ik daar misschien iets onder gaan zitten (475K) maar niet zover als de andere makelaars. 489K kan wel mensen afschrikken die vermoeden dat er nog flink moet worden overboden. Kijk dus ook naar wat een makelaar inschat als uiteindelijke opbrengst.
En aanvullend: met een vraagprijs van 425/430K trek je ook mensen die onder de NHG grens van 450K willen blijven. Daarmee bereik je je doel niet. Dus ga daar in ieder geval boven zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 10-04-2025 11:19 ]
Prima foto's. Ik zie een typo in de tekst: vervend moet denk ik fervent zijn. Tenzij je doelgroep inderdaad schilderende motorrijders en hobbyklussers is, maar dat is wel een enorme niche benaderingEppo © schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:43:
***members only***
[ Voor 22% gewijzigd door koksie op 10-04-2025 12:13 ]
Overigens vind ik die zin sowieso wat te specifiek, want niet alleen vervende (koksie schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:11:
[...]
Prima foto's. Ik zie een typo in de tekst: vervend moet denk ik fervent zijn. Tenzij je doelgroep inderdaad schilderende motorrijders en hobbyklussers is, maar dat is wel een enorme niche benadering
Maar dat is iets kleins en zal geen geïnteresseerden tegenhouden. Ziet er voor de rest heel netjes uit, alleen de perceelgrootte zou ik laten aanpassen, staat nogal slordig en vaag.
Qua verkoopprijs en staat/grootte van het huis verwacht ik best veel geïnteresseerden!
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.