Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 187 ... 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

de Peer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:52:
Zijn er nog andere tips voor de verkoop van een huis zo ver van tevoren?
Hypotheekverstrekkers bieden verschillende geldigheidstermijnen voor hypotheekoffertes, maar ze zijn zelden langer dan 6 maanden geldig. Wil je de overdracht graag in december, dan is het wellicht verstandig om de woning niet eerder te koop aan te bieden dan juni. Zet je de woning nu te koop met het oog op een overdracht in december dan is de kans dus groot dat de de koper geen hypotheekofferte kan krijgen die zo lang geldig is...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ze zijn er wel langer (die offertes met geldigheid van meer dan 180 dagen), maar links of rechtsom betaal je ervoor (specifiek product met hogere rentes, of bereidstellingsprovisie, etc.). Voor kopers minder aantrekkelijk of een onderhandelingspunt.

Ik zou ook wachten tot de zomer, tenzij het een moeilijk te verkopen object is. Maar dat verwacht ik niet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Helder, goed punt denk ik. Dus inderdaad zorgen dat er <6 maanden zit tussen overdracht en tekenen koopcontract.

Zelf heb ik natuurlijk hetzelfde probleem bij mijn koop dus ik ga nog even een strategie daarvoor bedenken. Mogelijk laat ik gewoon mijn voorbehoud financiering vallen en regel ik de financiering net wat later zodat ik een gunstige hypotheekofferte kan ontvangen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:19:
Helder, goed punt denk ik. Dus inderdaad zorgen dat er <6 maanden zit tussen overdracht en tekenen koopcontract.

Zelf heb ik natuurlijk hetzelfde probleem bij mijn koop dus ik ga nog even een strategie daarvoor bedenken. Mogelijk laat ik gewoon mijn voorbehoud financiering vallen en regel ik de financiering net wat later zodat ik een gunstige hypotheekofferte kan ontvangen.
Zo heb ik het destijds (2021) ook gedaan; zat ruim 9 maanden tussen koop en geplande levering. Maar ik was niet van plan om de hypotheek meteen aan te vragen. Heb dus het financieringsvoorbehoud laten vallen in het bod en de hypotheekaanvraag pas gedaan een maand of 3 voor de overdracht.

Dan zit je 6 maanden wat in limbo, maar links of rechtsom ging dat geld er wel komen dus ik maakte me niet zoveel zorgen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:55
Wij hebben een nieuwe woning gekocht. Overdracht is pas in November.
Dit betekent dat wij ook ons huis kunnen gaan verkopen, die we dan in December zouden willen overdragen.

Wat is nu handig/verstandig wat betreft de verkoop van ons huis zo ver van tevoren?

-Wachten tot het voorjaar of begin zomer. Woning staat dan mooier op de foto's, met name vanwege de bloeiende tuin, en ook bij de bezichtigingen oogt het geheel dan natuurlijk mooier. Bijkomend voordeel is dat we familie en buren al kunnen informeren en dat we misschien wel iemand vinden die de woning onderhands wil kopen. Al hoeft dat niet per se voordelig te zijn natuurlijk.
Daarnaast heb ik dan nog wat tijd om de woning hier en daar wat beter klaar te maken voor de verkoop.

-Of maar gewoon zo snel mogelijk verkopen. Verkocht is verkocht en dat geeft zekerheid. Je weet nooit hoe zaken lopen (geopolitieke situatie, huizenmarkt)

Ter info: Zeer courante woning, bouwjaar 2007 in kindvriendelijke wijk, half vrijstaand, gasloos, 60 zonnepanelen, verwarmd met airco's (dat wordt mogelijk een dingetje). Noord-Limburg.

Bonusvraag: is de courtage van een verkoopmakelaar over het algemeen onderhandelbaar? Ik wil 2 of 3 makelaars laten komen met een voorstel. En werken jullie meestal met een vaste courtage of een constructie die de makelaar meer oplevert als hij de woning goed weet te verkopen?
Wij gaan binnenkort verkopen aangezien we begin vorig jaar een nieuwbouwwoning hebben gekocht. Kortom zit nu bijna een jaar dubbel in de markt met de prijsstijging van afgelopen jaar natuurlijk niet verkeerd maar is natuurlijk geen zekerheid.

Meeste hypotheek offertes zijn 6 maanden geldig zonder extra kosten dus als je de overdracht binnen half jaar kan doen vis je in een grotere vijfer. Snel verkopen en hoeveel de gemoedsrust je waard is, kun je alleen zelf bepalen.

Courtages zijn vaak goed onderhandelbaar. Maar denk ook aan bonusstructuren welke sommige makelaars aanbieden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidasci
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:43
Wij hebben een nieuwe woning gekocht. Overdracht is pas in November.
Dit betekent dat wij ook ons huis kunnen gaan verkopen, die we dan in December zouden willen overdragen.

Wat is nu handig/verstandig wat betreft de verkoop van ons huis zo ver van tevoren?

-Wachten tot het voorjaar of begin zomer. Woning staat dan mooier op de foto's, met name vanwege de bloeiende tuin, en ook bij de bezichtigingen oogt het geheel dan natuurlijk mooier. Bijkomend voordeel is dat we familie en buren al kunnen informeren en dat we misschien wel iemand vinden die de woning onderhands wil kopen. Al hoeft dat niet per se voordelig te zijn natuurlijk.
Daarnaast heb ik dan nog wat tijd om de woning hier en daar wat beter klaar te maken voor de verkoop.

-Of maar gewoon zo snel mogelijk verkopen. Verkocht is verkocht en dat geeft zekerheid. Je weet nooit hoe zaken lopen (geopolitieke situatie, huizenmarkt)

Ter info: Zeer courante woning, bouwjaar 2007 in kindvriendelijke wijk, half vrijstaand, gasloos, 60 zonnepanelen, verwarmd met airco's (dat wordt mogelijk een dingetje). Noord-Limburg.

Bonusvraag: is de courtage van een verkoopmakelaar over het algemeen onderhandelbaar? Ik wil 2 of 3 makelaars laten komen met een voorstel. En werken jullie meestal met een vaste courtage of een constructie die de makelaar meer oplevert als hij de woning goed weet te verkopen?
Courtages zijn over het algemeen onderhandelbaar. De makelaar die onze woning verkocht had zelf een voorstel maar gaf aan dat wij ook met een alternatief voorstel konden komen qua beloningstructuur (denk aan vaste prijs, vast percentage of vaste prijs + x% over elke euro boven de vraagprijs). Laat in ieder geval meerdere makelaars langskomen, geeft je ook gelijk een goed beeld hoe de woning gewaardeerd wordt.

woningstats.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bao_mi1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 09:10
Eppo © schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:10:
Dit is de woning:

***members only***

We hebben 6 kijkers gehad wat resulteerde in 1 bod, maar die ligt ver onder de vraagprijs. De makelaar geeft aan de markt lastig is en dat we daar iets mee moeten doen. In december werd nog gezegd dat de vraagprijs meer een startprijs moet zien en nu geeft hij aan dat we al moeten dalen. Weet niet of het gewoon een slechte inschatting is of dat hij meer denkt aan zijn courtage en het snel wil afronden (sowieso, dat ik al bedenk heb ik ook niet meer het beste gevoel bij mijn makelaar).

De terugkoppeling die we hebben gekregen is dat mensen de zolder nog wel veel werk vinden en daarom afhaken, andere kijkers twijfelde over de wijk.
De discussie is alweer van een paar dagen geleden maar ik kwam deze woning tegen die enigszins dezelfde situatie heeft. Losse appartement of één gehele woning. Hier maakt de makelaar vanaf het begin duidelijk dat het bijzonder is en dat je er alle kanten mee op kan.

Misschien heb je er wat aan ter inspiratie, of voor je makelaar.

https://www.funda.nl/deta...y-mullenskade-5/89273330/
Vier zelfstandige appartementen/woonlagen: Ideaal voor verhuur, dubbele bewoning of als multigenerationeel huis. Elke woonlaag beschikt over een eigen woonkamer met kitchenette, slaapkamer en badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel beetje jammer dat er na ons vlakbij een andere woning te koop is gekomen in dezelfde prijsklasse. Hadden ze niet even kunnen wachten tot wij verkocht waren? :P

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 22-02-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:05
Ik heb een vraag m.b.t. de biedingen. Ons huis staat te koop sinds kort en dat loopt uiteraard allemaal via move.nl. Nou vroeg ik de makelaar of ik de biedingen die gedaan worden(hopelijk) realtime kon zien, maar de makelaar zei dat dit niet de gang van zaken was en ik als verkoper ook de biedingen krijg te zien als het termijn verlopen is.

Is dit ook jullie ervaring hiermee en is dit ook de normale gang van zaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:57
Jemi schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:08:
Ik heb een vraag m.b.t. de biedingen. Ons huis staat te koop sinds kort en dat loopt uiteraard allemaal via move.nl. Nou vroeg ik de makelaar of ik de biedingen die gedaan worden(hopelijk) realtime kon zien, maar de makelaar zei dat dit niet de gang van zaken was en ik als verkoper ook de biedingen krijg te zien als het termijn verlopen is.

Onzin, kan de makelaar gewoon aanzetten.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
Martinusz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Onzin, kan de makelaar gewoon aanzetten.
Dankjewel. Ik neem aan dat de kopers dit niet kunnen zien, alleen ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:07
Jemi schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Dankjewel. Ik neem aan dat de kopers dit niet kunnen zien, alleen ik?
Uiteraard zien de kopers dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:39

De makelaar kan het gewoon aanzetten, maar op zich is het best gebruikelijk dat je dat als opdrachtgever niet ziet. Je zou de biedingen kunnen doorspelen naar anderen en daarmee het proces verstoren, maar vooral: het kan je enorm onrustig maken als je ziet dat er geen of weinig biedingen binnen komen. Zeker als de makelaar kiest voor een inschrijving met eindtijd, zie je de biedingen vaak pas vlak voor tijd binnenkomen. Dus beter om even op je handen te zitten tot de makelaar je belt met een overzicht van alle biedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 23-02-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:42
Toke_gt schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:41:
[...]

De makelaar kan het gewoon aanzetten, maar op zich is het best gebruikelijk dat je dat als opdrachtgever niet ziet. Je zou de biedingen kunnen doorspelen naar anderen en daarmee het proces verstoren, maar vooral: het kan je enorm onrustig maken als je ziet dat er geen of weinig biedingen binnen komen. Zeker als de makelaar kiest voor een inschrijving met eindtijd, zie je de biedingen vaak pas vlak voor tijd binnenkomen. Dus beter om even op je handen te zitten tot de makelaar je belt met een overzicht van alle biedingen.
Vooral dat laatste. De praktijk is dat het gros van de biedingen (vaak letterlijk) om tien voor twaalf binnenkomen. En zeker de serieuze biedingen. Dan zit je dagenlang (of wekenlang) in de stress omdat er maar geen biedingen komen, om vervolgens 10 minuten voor het verstrijken van de deadline de dingen te zien die je anders 10 minuten later had kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Ik heb recentelijk met 3 makelaars gewerkt die het standaard aanzetten kennelijk, ik wist niet eens dat het uit kon. Het lijkt me heel normaal dat je gewoon zelf de biedingen te allen tijde kan inzien, je bent immers zelf de opdrachtgever/verkoper. Dus lekker aan laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
stin00 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik heb recentelijk met 3 makelaars gewerkt die het standaard aanzetten kennelijk, ik wist niet eens dat het uit kon. Het lijkt me heel normaal dat je gewoon zelf de biedingen te allen tijde kan inzien, je bent immers zelf de opdrachtgever/verkoper. Dus lekker aan laten zetten.
Zo dacht ik dus ook. Ik realiseer me natuurlijk dat de biedingen bij een biedtermijn op het aller laatste moment pas binnenkomen. Spanningen hebben hebben we sowieso al, maar vind het lastig dat ik totaal geen zicht heb op wat er binnen komt, daar ik tenslotte toch de verkoper ben.
Toke_gt schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Ik snap de insteek wel, maar toch 'voelt' het vreemd om er totaal geen zicht op te hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Jemi op 25-02-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Bij ons was de optie ook uitgezet. Wij zaten behoorlijk in de spanning, omdat we een aantal jaren geleden (in een de marktdip van een paar maanden tijdens de energiecrisis) ons huis niet verkocht kregen. Toen de deadline verstreken was en wij niets hoorden, was dat behoorlijk stressvol. Toen de makelaar belde dat hij een paar uur later langs zou komen, voelde dat voor ons als een aankondiging van een slecht nieuwsgesprek. Gelukkig belde zijn collega om te zeggen dat we vier biedingen hadden en dat hij wel durfde te stellen dat we daarmee het huis wel verkocht hadden. Dat was enigszins geruststellend. Het gesprek met de makelaar bevestigde dat het inderdaad (goed) verkocht is.

Ik weet dus niet zo goed wat wijsheid is. Kan je vooraf ook niet zo goed inschatten, gezien je niet heel vaak een huis verkoopt en je de ervaring dus ook niet hebt. Bovendien is hoe je het zult ervaren per persoon verschillend en denk ik ook situationeel. Onderaan de streep begrijp ik wel dat makelaars het in eigen hand willen hebben wat de boodschap is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2025 12:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Bij ons sloot de inschrijving om 14u dacht ik. We kregen gedurende de ochtend updates hoeveel biedingen er al uitgebracht waren maar zonder de bedragen en voorwaarden. Motivatieteksten kregen we wel doorgestuurd.
Maar we hadden destijds ook veel bezichtigingen, dus echt zorgen maakten we ons niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:58
'En dat wist iedereen'. Blijft toch bijzonder dat makelaars mede verantwoordelijk zijn voor de gekte op de woningmarkt. Tijd dat de overheid daar eens wat aan gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

GoEV6 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:22:
[...]

'En dat wist iedereen'. Blijft toch bijzonder dat makelaars mede verantwoordelijk zijn voor de gekte op de woningmarkt. Tijd dat de overheid daar eens wat aan gaat doen.
Members only:

[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2025 14:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Jemi schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ik snap de insteek wel, maar toch 'voelt' het vreemd om er totaal geen zicht op te hebben.
Een beetje makelaar houdt je op de hoogte van de belangrijkste biedingen, maar bij een inschrijftermijn kun je er echt vanuit gaan dat de biedingen pas last minute binnenkomen. En dat er dus nog maar weinig biedingen zijn, danwel dat die nog niets zeggen.
Evengoed kun je natuurlijk bij je makelaar aangeven dat je graag tussentijds wordt geinformeerd? Via de tool of af en toe een update?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Wat is het wachten op het tekenen van een koopcontract frustrerend :D En inmiddels gaat de bedenktijd ook niet meer voor het weekend aflopen als er morgen pas getekend wordt... Hopen dat het allemaal goedkomt alsnog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
En dan komt vandaag het telefoontje of er voor het weekend nog even een bouwtechnische keuring tussendoor gefietst kan worden :+

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:23
Flix20 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:25:
En dan komt vandaag het telefoontje of er voor het weekend nog even een bouwtechnische keuring tussendoor gefietst kan worden :+
})

Gemeen ben jij! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51
woekele schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:38:
Wat is het wachten op het tekenen van een koopcontract frustrerend :D En inmiddels gaat de bedenktijd ook niet meer voor het weekend aflopen als er morgen pas getekend wordt... Hopen dat het allemaal goedkomt alsnog...
Succes / sterkte met afwachten :) .. Een voordeel: de markt lijkt nog geen cm in te zakken, dus voor de kopers lijkt het er ook alles aan gelegen om dit te laten slagen. Er "toch vanaf zien" betekent in praktijk al snel dat je als koper 1/2 jaar verder bent. Dat is bij een gemiddeld huis met gemiddelde prijsstijging nu al snel 20.000-40.000 euro wat je door de plee spoelt als koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-05 13:15
R20141016 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Uiteraard zien de kopers dit niet.
Dit vind ik overigens grappig. Bij elke andere soort veiling weet je wat de anderen bieden. Kunst, auto, antiek, noem maar op.
Maar bij woningen is het een mistig geval. je moet een aankoopmakelaar hebben die vriendjes is met de verkoopmakelaar en dan krijgt jouw makelaar te horen wat je moet bieden om de woning te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:16
Valorian schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Succes / sterkte met afwachten :) .. Een voordeel: de markt lijkt nog geen cm in te zakken, dus voor de kopers lijkt het er ook alles aan gelegen om dit te laten slagen. Er "toch vanaf zien" betekent in praktijk al snel dat je als koper 1/2 jaar verder bent. Dat is bij een gemiddeld huis met gemiddelde prijsstijging nu al snel 20.000-40.000 euro wat je door de plee spoelt als koper.
Ik hoor overal dat het enorme gekte is op huizenmarkt nu ondanks alle ontwikkelingen op het wereldtoneel. Afgelopen januari steeg de prijs alleen al 1.6%, bijna 7k obv gemiddelde woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:26
Heel benieuwd. Wij hebben een nieuw woning gekocht.
Ons appartement (randje centrum Den Bosch) wordt deze week gefotografeerd en zal dan deze maand nog te koop komen.
Betreft 3 kamer appartement op loopafstand van centrum.
Het leek me niet zo spannend, maar nu we zo ver zijn gaat het toch wel kriebelen.
Hoeveel animo gaat er zijn? Bezichtigingen, biedingen.
De vraagprijs zal sowieso wel betaald worden, zitten veilig qua marktwaarde.

Vallen in de categorie tussen de 400 en 450.
Maar echt heel benieuwd of het 10, 20 of misschien wel 50k+ wordt overboden. Dat zou wel echt lekker zijn.

Geen vraag aan jullie, meer even spanning van me afschrijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JippieJaJee
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16:35
Workingtitle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:08:
Heel benieuwd. Wij hebben een nieuw woning gekocht.
Ons appartement (randje centrum Den Bosch) wordt deze week gefotografeerd en zal dan deze maand nog te koop komen.
Betreft 3 kamer appartement op loopafstand van centrum.
Het leek me niet zo spannend, maar nu we zo ver zijn gaat het toch wel kriebelen.
Hoeveel animo gaat er zijn? Bezichtigingen, biedingen.
De vraagprijs zal sowieso wel betaald worden, zitten veilig qua marktwaarde.

Vallen in de categorie tussen de 400 en 450.
Maar echt heel benieuwd of het 10, 20 of misschien wel 50k+ wordt overboden. Dat zou wel echt lekker zijn.

Geen vraag aan jullie, meer even spanning van me afschrijven :)
Wij waren in 2024 op de huizenmarkt in Den Bosch en werd steevast overboden met minimaal 10% in bijna alle populaire wijken. Uiteindelijk wel gelukt met aankoopmakelaar. Succes met de verkoop! Waar gaan jullie heen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
JippieJaJee schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:04:
[...]

Wij waren in 2024 op de huizenmarkt in Den Bosch en werd steevast overboden met minimaal 10% in bijna alle populaire wijken. Uiteindelijk wel gelukt met aankoopmakelaar. Succes met de verkoop! Waar gaan jullie heen? :)
Ja wij hebben zelf ook fors overboden voor onze nieuwe woning. Een 2 kapper op de Maaspoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JippieJaJee
  • Laatst online: 16:35
Workingtitle schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Ja wij hebben zelf ook fors overboden voor onze nieuwe woning. Een 2 kapper op de Maaspoort :)
Nice. Onze aankoopmakelaar gaf aan dat het nog steeds gekkenhuis is in DB en omstreken. Wij hebben ook gekocht in de Maaspoort en fors moeten overbieden >:) succes met de verkoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
JippieJaJee schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Nice. Onze aankoopmakelaar gaf aan dat het nog steeds gekkenhuis is in DB en omstreken. Wij hebben ook gekocht in de Maaspoort en fors moeten overbieden >:) succes met de verkoop!
Thanks. Komt goed. Tot in de supermarkt ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik ben blij dat het zover is, en ik onze ervaring met het verkopen van ons appartement kan delen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
SL104 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:14:
Ik ben blij dat het zover is, en ik onze ervaring met het verkopen van ons appartement kan delen.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SL104
Dankjewel! Ik denk dat de nieuwe regelgeving rondom betaalbare huur mee heeft gespeeld, want ons appartement valt precies in de categorie die amper nog rendabel is om te verhuren. Er is in deze prijsklasse op het moment vrij veel aanbod in onze oude woonplaats, heel veel voormalig huurwoningen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Je gaf zelf aan dat de verwachte opbrengst de eerste keer 410 a 415 was, ondanks de vraagprijs van 400.
Is dit wat de makelaar aangaf?

Dit vind ik persoonlijk erg laag. Helemaal gezien de locatie en de prijscategorie. Ik vond je 428 zelfs nog lichtelijk tegenvallen. Benieuwd wat ons appartement gaat doen na jouw verhaal. Ga stiekem toch wel uit van minimaal +25k.

[ Voor 14% gewijzigd door Workingtitle op 11-03-2025 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Laatst online: 00:09
Is 1.5 dag bezichtigingen standaard of te weinig? Gaat om een appartement in een centrum van een stad waar naar verwachting wel genoeg animo voor is.

Onze verkoopmakelaar stelde maandagmiddag en dinsdag de hele dag voor, maar heb het idee dat vaak minimaam 2 hele dagen worden uitgekozen?

Nu duurt een rondleiding ook niet heel lang omdat het om een appartement gaat (2 slaapkamers).

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Ela937 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:
Is 1.5 dag bezichtigingen standaard of te weinig? Gaat om een appartement in een centrum van een stad waar naar verwachting wel genoeg animo voor is.

Onze verkoopmakelaar stelde maandagmiddag en dinsdag de hele dag voor, maar heb het idee dat vaak minimaam 2 hele dagen worden uitgekozen?

Nu duurt een rondleiding ook niet heel lang omdat het om een appartement gaat (2 slaapkamers).

Wat denken jullie?
Dinsdag de hele dag lijkt me niet nodig. Er komt niemand snachts bezichtigen.

Nee zonder gekheid. Bij ons is het 2 volle dagen ruimte. Heeft natuurlijk ook iets met de flexibiliteit te maken voor de kijker, maar hebben ze zelf aangegeven hoeveel tijdvakken ze dan op 1,5 dag hebben?

Vooral bij een appartement is ruimte voor zeker 20 bezichtigingen (indien dermate courant) naar mijn weten wel gebruikelijk.
Maar met 30 minuten per bezichtigingen past dat makkelijk in 1,5 dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Ela937 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:40:

Wat denken jullie?
je wilt ze zo straks mogelijk op elkaar, dat ze elkaar zitten komen en gaan. Geeft een beetje druk en het idee dat er veel animo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:45
Workingtitle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 05:47:
Benieuwd wat ons appartement gaat doen na jouw verhaal. Ga stiekem toch wel uit van minimaal +25k.
Als je de vraagprijs laag zet lukt +250K ook nog wel. Uiteindelijk valt en staat alles met je vraagprijs t.o.v. wat representatief is voor de markt en de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
Workingtitle schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Dinsdag de hele dag lijkt me niet nodig. Er komt niemand snachts bezichtigen.

Nee zonder gekheid. Bij ons is het 2 volle dagen ruimte. Heeft natuurlijk ook iets met de flexibiliteit te maken voor de kijker, maar hebben ze zelf aangegeven hoeveel tijdvakken ze dan op 1,5 dag hebben?

Vooral bij een appartement is ruimte voor zeker 20 bezichtigingen (indien dermate courant) naar mijn weten wel gebruikelijk.
Maar met 30 minuten per bezichtigingen past dat makkelijk in 1,5 dag.
Hoe maak je eigenlijk een selectie uit het aantal bezichtigingen? Alleen mensen met een makelaar?
Als je toch twee dagen neemt zou je net zo goed een kwartier per persoon kunnen doen?
Of gewoon meerdere mensen tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:52
Je wil ook weer niet laten overkomen dat mensen kansloos zijn omdat er zoveel interesse is, dan schrikt het juist af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:34

Sandyman538

SandstorM [148839]

champion16 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:16:
Als je toch twee dagen neemt zou je net zo goed een kwartier per persoon kunnen doen?
Een kwartier is echt heel kort. Zeker als je een paar ton uit gaat geven. Je bent langer bezig om een behangetje uit te zoeken. Wel een beetje realistisch houden denk ik.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:29
Sandyman538 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Een kwartier is echt heel kort. Zeker als je een paar ton uit gaat geven. Je bent langer bezig om een behangetje uit te zoeken. Wel een beetje realistisch houden denk ik.
Het was niet flauw bedoelt maar een oprechte vraag. Van de 11 bezichtigingen had ik bij 9 een kwartier. De overige twee waren een open huis en eentje die langer te koop stond. Vandaar dat ik dacht dat een kwartier wel normaal was. Zelfs meegemaakt dat je in dat kwartiertje dat je had niet de enige was die kwam kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Eens met @Sandyman538, een kwartier is heel kort. Wij zouden niet hebben toegestaan dat onze verkoopmakelaar per potentiële koper maar een kwartier de tijd zou inplannen. Eigenlijk is het al bizar dat iemand voor een dergelijke grote aankoop maar zo beperkt de tijd krijgt om dat goed van binnen (en buiten) goed te bekijken. Eenmaal en dan max 30 minuten.

Met onze verkoopmakelaar ook over gehad dat we geen gekkigheid wilden zoals een inloop met meerdere personen tegelijk en hele korte deadlines. Dat vinden we zelf verschrikkelijk dus die strategie wilden we ook niet toepassen op kopers van ons huis. Tussen de bezichtigingen en de deadline voor het bod hebben we bewust een weekend en anderhalve werkdag laten zitten (lees: deadline op dinsdag om 12u). Een beetje lucht voor de kopers om een besluit te kunnen nemen.

Toen wij in 2018 de woning kochten, hebben we de woning tweemaal kunnen bezichtigen. In de huidige markt is dat helaas ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:23

fub

Het ligt er maar aan. Bij de verkoop van ons huis hield de makelaar 20 minuten per bezichtiging aan -- ook om inderdaad er voor te zorgen dat men elkaar tegen kwam. Maar we hadden ook van te voren een heel dossier aangelegd met werkelijk alle informatie die we hadden, tot en met de lijst van zaken die zouden achterblijven bij een verkoop aan toe. Dat hele pakket kreeg iedereen die wilde komen kijken, dus ze konden zich echt wel goed voorbereiden. Dan was 20 minuten genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bazzemans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:17:
Eens met @Sandyman538, een kwartier is heel kort. Wij zouden niet hebben toegestaan dat onze verkoopmakelaar per potentiële koper maar een kwartier de tijd zou inplannen. Eigenlijk is het al bizar dat iemand voor een dergelijke grote aankoop maar zo beperkt de tijd krijgt om dat goed van binnen (en buiten) goed te bekijken. Eenmaal en dan max 30 minuten.
Je hoeft dan ook niet de kijkers na een kwartier meteen weer de deur uit zetten. Je kunt ook een kwartier met de makelaar inplannen, maar dat je daarna nog rustig op je gemak de woning zelf kunt bekijken. En de makelaar zich met de volgende kijkers gaat bemoeien.

Ik denk dat veel mensen het bij een kleine woning na een kwartier ook wel gezien hebben, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Je hoeft dan ook niet de kijkers na een kwartier meteen weer de deur uit zetten. Je kunt ook een kwartier met de makelaar inplannen, maar dat je daarna nog rustig op je gemak de woning zelf kunt bekijken. En de makelaar zich met de volgende kijkers gaat bemoeien.

Ik denk dat veel mensen het bij een kleine woning na een kwartier ook wel gezien hebben, trouwens.
Echt heel kut als een makelaar dat doet. Zo zou ik niet met de potentiële kopers om willen gaan. Een makelaar die dat voorstelt, hoeft ons huis niet te verkopen.

Edit: of je nou net een kwartier klaar bent of niet, gewoon even de tijd nemen voor mensen.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 11-03-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
bazzemans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Echt heel kut als een makelaar dat doet. Zo zou ik niet met de potentiële kopers om willen gaan. Een makelaar die dat voorstelt, hoeft ons huis niet te verkopen.

Edit: of je nou net een kwartier klaar bent of niet, gewoon even de tijd nemen voor mensen.
Persoonlijk vind ik het ook wel lekker om zonder de makelaar door het huis te lopen. Kan je even echt goed op je gemak kijken naar dingen die mooi en minder mooi zijn. Als je hem of haar dan nodig hebt voor een vraag dan kan je die ook nog even stellen. Maar bij een hoger segment woning verwacht ik ook meer toewijding en tijd van de makelaar per kijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
El Capitan schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Persoonlijk vind ik het ook wel lekker om zonder de makelaar door het huis te lopen. Kan je even echt goed op je gemak kijken naar dingen die mooi en minder mooi zijn. Als je hem of haar dan nodig hebt voor een vraag dan kan je die ook nog even stellen. Maar bij een hoger segment woning verwacht ik ook meer toewijding en tijd van de makelaar per kijker.
Het één sluit het ander niet uit. De makelaar kan je gewoon de ruimte geven om alleen door het huis heen te lopen.

Ik begrijp dat hier een onderscheid wordt gemaakt tussen woning segmenten. Dat zie ik toch iets anders. Er zit wat mij betreft gewoon een minimum aan wat ik acceptabel vind van de dienstverlening van een makelaar, ongeacht het segment. Mensen die een huis kopen, maken een grote beslissing. Voor starters op de markt is die misschien wel groter dan voor degenen die een huis kopen van 700k of meer. Als verkoper wilden wij dat potentiële kopers fatsoenlijk behandeld werden en niet dat ze een makelaar treffen die de kijkmomenten er even snel doorheen jassen. Niet onze stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
En daarbij wordt de makelaar vorstelijk betaald voor zijn diensten, mag hij ook wel even de tijd voor nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bazzemans schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:22:
[...]

De keren dat ik bij een woning heb rondgekeken was het vaak zo dat we vooral de eerste tien minuten wat praatten en vragen stelden. En dat we het de rest van de tijd bij het bezichtigen eerder storend vonden dan nuttig dat er steeds zo'n vreemdeling met ons mee liep. Gelukkig waren er ook die ons de keus gaven of we zelf wilden rondkijken of dat hij of zij mee zou lopen. Dan bleef de makelaar die vaak in de woonkamer wachten tot wij weer beneden waren.

Hierin verschillen de voorkeuren dus best wel. Maar belangrijkste lijkt mij dat de makelaar beschikbaar is voor als je vragen hebt. Dat kan in beide varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleancode
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:09
Na een tijdje meegelezen te hebben, hierbij onze situatie:

Members only: title

Wat zouden jullie doen? Morgen hakken we de knoop door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:

[ Voor 31% gewijzigd door woekele op 11-03-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
cleancode schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:43:

***members only***

Hoe groot is het voorbehoud? Volledige koopsom of een beperkt deel ervan. Als je de persoon kent, zou je dat mogelijk kunnen vragen? Soms nemen mensen dat volledig op (‘voor de zekerheid’) terwijl het niet nodig is. Kijk ook wat bod is ten opzichte van taxatiewaarde.
Kijk ook wat je al weet van die persoon wat een financiering zou kunnen bemoeilijken of vergemakkelijken. ZZP, courante koopwoning etc.
En bedenk dat iemand die zonder voorbehoud biedt, zich ook in de bedenktijd kan terugtrekken of anderszins voor ellende kan zorgen. Is dan de andere partij nog een optie?

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 11-03-2025 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
Paprika schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Als je de vraagprijs laag zet lukt +250K ook nog wel. Uiteindelijk valt en staat alles met je vraagprijs t.o.v. wat representatief is voor de markt en de woning.
En gras is groen.

Mijn vraag is dan ook gebaseerd op het overbieden op basis van een marktconforme vraagprijs.
Neem aan dat men hier allemaal wel snapt hoe marktwerking werkt.

Overigens vind ik 30minuten wel echt het minimum. Voor een appartement is 30min overigens wel afdoende, langer hoeft zeker niet want dan bestaat de kans dat ze niet net even de volgende kijkers tegenkomen. Onze makelaar praat bewust wat langer door over koetjes en kalfjes mocht men eerder klaar zijn, zodat de bel gaat en ze elkaar tegen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Workingtitle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:02:
Overigens vind ik 30minuten wel echt het minimum. Voor een appartement is 30min overigens wel afdoende, langer hoeft zeker niet want dan bestaat de kans dat ze niet net even de volgende kijkers tegenkomen. Onze makelaar praat bewust wat langer door over koetjes en kalfjes mocht men eerder klaar zijn, zodat de bel gaat en ze elkaar tegen komen.
In deze markt is dat echt zo'n non argument. Iedereen weet dat er meer interesse is, daarvoor hoef je echt niet iemand tegen te komen voor of na je bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:55:
[...]

De keren dat ik bij een woning heb rondgekeken was het vaak zo dat we vooral de eerste tien minuten wat praatten en vragen stelden. En dat we het de rest van de tijd bij het bezichtigen eerder storend vonden dan nuttig dat er steeds zo'n vreemdeling met ons mee liep. Gelukkig waren er ook die ons de keus gaven of we zelf wilden rondkijken of dat hij of zij mee zou lopen. Dan bleef de makelaar die vaak in de woonkamer wachten tot wij weer beneden waren.

Hierin verschillen de voorkeuren dus best wel. Maar belangrijkste lijkt mij dat de makelaar beschikbaar is voor als je vragen hebt. Dat kan in beide varianten.
Dit topic gaat over het verkopen van je woning en ik bekijk het dus vanaf de verkopers kant. Dan wil ik dat de makelaar een bepaalde dienstverlening levert en de tijd neemt voor potentiële kopers.

Wat jij beschrijft kan in mijn voorkeur ook gewoon. Je kan als koper aangeven dat je graag even alleen door het huis loopt. Die ruimte kan je nemen. Als je slechts een kwartier de tijd krijgt, omdat de verkoper/verkoopmakelaar het zo inplant heb je simpelweg niet meer tijd ook al zou je die willen gebruiken. Dat vind ik een onwenselijke situatie. Dat we mensen zijn die na 5, 10 of 15 minuten klaar zijn of alleen willen rondlopen doet er daarbij niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleancode
Toke_gt schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 23:06:
[...]

Hoe groot is het voorbehoud? Volledige koopsom of een beperkt deel ervan. Als je de persoon kent, zou je dat mogelijk kunnen vragen? Soms nemen mensen dat volledig op (‘voor de zekerheid’) terwijl het niet nodig is. Kijk ook wat bod is ten opzichte van taxatiewaarde.
Kijk ook wat je al weet van die persoon wat een financiering zou kunnen bemoeilijken of vergemakkelijken. ZZP, courante koopwoning etc.
En bedenk dat iemand die zonder voorbehoud biedt, zich ook in de bedenktijd kan terugtrekken of anderszins voor ellende kan zorgen. Is dan de andere partij nog een optie?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oef, bij een scheiding is het lastig om dat risico goed in te schatten. Het belangrijkste is denk ik om te weten of alles al goed geregeld en afgerond is. Als de scheiding nog in volle gang is, kan dat invloed hebben op de leencapaciteit. Banken willen zekerheid, en zolang er nog financiële afspraken (zoals alimentatie) moeten worden gemaakt, kan dat een probleem zijn. Daarnaast brengt een scheiding altijd extra kosten met zich mee, waardoor er minder financiële ruimte overblijft voor een hypotheek.

Persoonlijk zou ik voor het bod zonder voorbehoud gaan, zeker als je al gehoopt had op +410, is alles daarboven mooi meegenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:43
Scheidingen zijn altijd risico vol..er hoeft maar 1 partij (of bank) dwars te liggen en het feestje gaat niet door.

Ik zou nummer 2 bellen of die nog wat ruimte heeft om in het midden uit te komen wat iemand anders ook al.voorstelde. dan heb je binnen 3 werkdagen na ondertekenen ook zekerheid en
dat is mij ook wel wat waard.

Sowieso als jij zelf bv langer een overbrugging nodig hebt om dat de verkoop van je huis toch niet doorgaat en je de boel weer opnieuw in de markt moet zetten jost dat ook knaken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 12-03-2025 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
Workingtitle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 00:02:
[...]

En gras is groen.

Mijn vraag is dan ook gebaseerd op het overbieden op basis van een marktconforme vraagprijs.
Neem aan dat men hier allemaal wel snapt hoe marktwerking werkt.

Ik vind 30min ook minimale. Zelf veel bezichtigd en dat is toch wel de standaard, soms zelfs driekwartier.

Denk dat een kortere tijd ook evt kopers af kan schrikken. 30min voelt al erg weinig om zo'n grote schuld voor aan te gaan, laat staan een kwartier.

Ik denk dat je dan ook wel minder biedingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bazzemans schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:50:
[...]

Dit topic gaat over het verkopen van je woning en ik bekijk het dus vanaf de verkopers kant. Dan wil ik dat de makelaar een bepaalde dienstverlening levert en de tijd neemt voor potentiële kopers.

Wat jij beschrijft kan in mijn voorkeur ook gewoon. Je kan als koper aangeven dat je graag even alleen door het huis loopt. Die ruimte kan je nemen. Als je slechts een kwartier de tijd krijgt, omdat de verkoper/verkoopmakelaar het zo inplant heb je simpelweg niet meer tijd ook al zou je die willen gebruiken. Dat vind ik een onwenselijke situatie. Dat we mensen zijn die na 5, 10 of 15 minuten klaar zijn of alleen willen rondlopen doet er daarbij niet toe.
Maar dat is juist ook wat ik aangaf. Dat je bv een kwartier met de makelaar inplannen, maar dat je na dat eerste praatje nog rustig op je gemak de woning zelf kunt bekijken. En de makelaar zich met de volgende kijkers kan gaan bemoeien. van de verkoperskant betekent dat dat je ieder kwartier een nieuwe kijker binnenlaat en zo in de zelfde tijd veel meer kijkers kunt hebben. Met grotere kans op een betere verkoop.

Maar daarover zei je eerst dat je dat "heel kut als een makelaar dat doet" vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Maar dat is juist ook wat ik aangaf. Dat je bv een kwartier met de makelaar inplannen, maar dat je na dat eerste praatje nog rustig op je gemak de woning zelf kunt bekijken. En de makelaar zich met de volgende kijkers kan gaan bemoeien. van de verkoperskant betekent dat dat je ieder kwartier een nieuwe kijker binnenlaat en zo in de zelfde tijd veel meer kijkers kunt hebben. Met grotere kans op een betere verkoop.

Maar daarover zei je eerst dat je dat "heel kut als een makelaar dat doet" vond.
Ja vind ik nog steeds. Ik wil niet dat de makelaar met andere kopers aan de slag gaat maar minimaal een half uur voor hen beschikbaar is. Ook al kiezen mensen ervoor om zelf ook nog even rustig rond te willen lopen, de makelaar wacht dan maar in de woonkamer en is beschikbaar voor vragen. Als de makelaar besluit die tiid te benutten voor een mailtje, administratief werk of een kort telefoontje dan is dat prima. Maar geen andere kopers. Volgens mij is dat echt concreet anders dan wat jij aangeeft.

Vanuit het perspectief van koper vind ik het ook heel onprettig als er andere potentiële kopers zijn. Open dagen daargelaten, maar daar zouden we (als koper) alleen gebruik van maken in een oriëntatiefase. Als verkopers alleen als de woning regulier niet verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Sandyman538 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 06:18:
[...]

In deze markt is dat echt zo'n non argument. Iedereen weet dat er meer interesse is, daarvoor hoef je echt niet iemand tegen te komen voor of na je bezichtiging.
De woningen die wij hebben bezichtigd waarbij we wel mensen voor en na ons hebben gezien hebben bij ons de druk gevoelsmatig toch verhoogd. Heb zelf psychologie gestudeerd en zijn genoeg modellen die dit kunnen onderschrijven. Dat dit niet op iedereen van toepassing is lijkt me wiedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Ela937 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Ik vind 30min ook minimale. Zelf veel bezichtigd en dat is toch wel de standaard, soms zelfs driekwartier.

Denk dat een kortere tijd ook evt kopers af kan schrikken. 30min voelt al erg weinig om zo'n grote schuld voor aan te gaan, laat staan een kwartier.

Ik denk dat je dan ook wel minder biedingen krijgt.
Ander vraagje. Wist jij van te voren hoeveel tijd er ingepland was voor de bezichtiging? Ik kwam daar eigenlijk altijd pas achter ter plekke.
Een makelaar die 15min pakt, geeft die dat dan van te voren aan? Want wij hebben echt wel huizen gehad waar we na 15 min nog niet klaar waren, dan had de verkoopmakelaar echt moeten rushen.

Als een woning helemaal af en relatief nieuw is ben je er denk ook sneller doorheen dat ik alle kozijnen sta te controleren en de rare meterkast sta uit te pluizen.

Verder lees ik hierboven het idee om 15 min te plannen. Dit is toch bijna onmogelijk? Je wilt niet weten hoeveel mensen er of 5 min eerder of 5 min later aanbellen. Sta je dan net op zolder met de makelaar. En als je zelf nog 15min extra de tijd krijgt om rond te kijken en je hebt vragen, ga je dan de makelaar aanspreken terwijl hij met de andere kijkers rondloopt? Ik vind het eigenlijk al absurd dat je 1x kan kijken en het gros van de keren met een biedingsdeadline zit.

Een auto kopen voor 5% van het bedrag doen we 2e hands over het algemeen een stuk meer moeite voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Workingtitle op 12-03-2025 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Workingtitle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Ander vraagje. Wist jij van te voren hoeveel tijd er ingepland was voor de bezichtiging? Ik kwam daar eigenlijk altijd pas achter ter plekke.
Een makelaar die 15min pakt, geeft die dat dan van te voren aan? Want wij hebben echt wel huizen gehad waar we na 15 min nog niet klaar waren, dan had de verkoopmakelaar echt moeten rushen.

Als een woning helemaal af en relatief nieuw is ben je er denk ook sneller doorheen dat ik alle kozijnen sta te controleren en de rare meterkast sta uit te pluizen.
Hangt uiteraard ook sterk af van de soort woning, Maar als het om een redelijk overzichtelijk appartement gaat (waar hier sprake van lijkt te zijn) denk ik dat je geen uren de tijd hoeft te hebben.
Verder lees ik hierboven het idee om 15 min te plannen. Dit is toch bijna onmogelijk? Je wilt niet weten hoeveel mensen er of 5 min eerder of 5 min later aanbellen. Sta je dan net op zolder met de makelaar. En als je zelf nog 15min extra de tijd krijgt om rond te kijken en je hebt vragen, ga je dan de makelaar aanspreken terwijl hij met de andere kijkers rondloopt? Ik vind het eigenlijk al absurd dat je 1x kan kijken en het gros van de keren met een biedingsdeadline zit.
Ik vind het hele concept van een paar dagen waarop je alle bezichtigingen 'inplant" en dan maar zien of je als potentiële koper tot de bezichtigingen 'toegelaten' wordt sowieso al absurd. Toch is dat blijkbaar vaak de manier waarop makelaars tegenwoordig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:43:
[...]
Hangt uiteraard ook sterk af van de soort woning, Maar als het om een redelijk overzichtelijk appartement gaat (waar hier sprake van lijkt te zijn) denk ik dat je geen uren de tijd hoeft te hebben.
[...]
Ik vind het hele concept van een paar dagen waarop je alle bezichtigingen 'inplant" en dan maar zien of je als potentiële koper tot de bezichtigingen 'toegelaten' wordt sowieso al absurd. Toch is dat blijkbaar vaak de manier waarop makelaars tegenwoordig werken.
Dat is van alle tijden. Bij verkoop van mijn eerste woning, 30 jaar terug, waren er 16 mensen uitgenodigd in twee dagen tijd en de rest kwam op een wachtlijst. Na de eerste dag lagen er vijf biedingen, ruim boven de vraagprijs. Die mensen kregen een uitnodiging de volgende dag een definitief bod uit te brengen, de zes andere geïnteresseerden werden afgebeld. Hoogste bod was 15% boven vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Er zit nogal wat ruimte tussen een kwartier of een half uur en uren. Dat is nogal overdreven inderdaad.
[...]

Het is toch vaak wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Daar kan je, zeker in de huidige markt, al wel aan aflezen of iemand serieus de woningmarkt volgt.

Een aantal jaren geleden toen de markt niet zo overspannen was, werd gewoon een afspraak ingepland met alle geïnteresseerden totdat er een bod geaccepteerd werd. Zo kochten wij ons eerste huis. Twee keer een afspraak om te bezichtigen en toen een bod gedaan, waarna onderhandelingen gedurende twee weken volgde.

Nu in de overspannen markt (een verkopersmarkt) is dat volledig anders. Er zijn zoveel potentiële kopers dat je ergens een keuze moet maken hoe daar invulling aan te geven. In een ideale wereld wordt er misschien eerst een deadline gesteld voor het aanmelden voor bezichtigingen, waarna er op basis van objectieve criteria bepaald wordt wie uitgenodigd worden. Dat in de praktijk brengen is weinig realistisch.

Ik vind dit bericht van je overigens enigszins tegenstrijdig ten opzichte van dat je dan 15 minuten wel voldoende en acceptabel vindt (voor een overzichtelijk appartement)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
bazzemans schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Er zit nogal wat ruimte tussen een kwartier of een half uur en uren. Dat is nogal overdreven inderdaad.

[...]

Het is toch vaak wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Daar kan je, zeker in de huidige markt, al wel aan aflezen of iemand serieus de woningmarkt volgt.

Een aantal jaren geleden toen de markt niet zo overspannen was, werd gewoon een afspraak ingepland met alle geïnteresseerden totdat er een bod geaccepteerd werd. Zo kochten wij ons eerste huis. Twee keer een afspraak om te bezichtigen en toen een bod gedaan, waarna onderhandelingen gedurende twee weken volgde.

Nu in de overspannen markt (een verkopersmarkt) is dat volledig anders. Er zijn zoveel potentiële kopers dat je ergens een keuze moet maken hoe daar invulling aan te geven. In een ideale wereld wordt er misschien eerst een deadline gesteld voor het aanmelden voor bezichtigingen, waarna er op basis van objectieve criteria bepaald wordt wie uitgenodigd worden. Dat in de praktijk brengen is weinig realistisch.

Ik vind dit bericht van je overigens enigszins tegenstrijdig ten opzichte van dat je dan 15 minuten wel voldoende en acceptabel vindt (voor een overzichtelijk appartement)
Kan helaas ook bevestigen dat de meerderheid van de bezichtigingen die ik heb gehad voor appartementen (65-80 m2), dat ik daar ook rond de 15 minuten voor kreeg. Dat was geen 15 minuten met de makelaar en dan zelf rondkijken. Dat was 15 minuten en de volgende.. Een aantal keren zelfs meerdere geinteresseerden die tegelijk keken. Was het ideaal? Nee. Heeft het mensen tegengehouden te bieden? Wellicht, maar overal zag ik 5+ biedingen in het logboek. Ik zat wel midden in de randstad bij appartementen te kijken tussen de 250-300k. Meerdere grote en kleine makelaarskantoren meegemaakt. Dus leek mij ook niet buitengewoon dat ik niet meer dan 15 minuten kreeg.

Met betrekking tot wie het eerst maalt. Als ik na 2-3 uren belde was het vaak al vol, maar als ik vertelde dat ik een makelaar had was er toch nog 1 plekje over vaak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
@Jobjl Super frusterend in ieder geval. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt is in deze overspannen markt zeker niet ideaal. Maar ook daar kan je op inspelen. Mijn vriendin was er erg goed in om woningen al te spotten voordat ze op funda kwamen. Een helemaal eerlijke markt is het niet.

Vervelend dat je zulke ervaringen hebt. Voor mij (als verkoper, waar dit topic over gaat) was het dan ook belangrijk om het enigszins acceptabel te houden met voldoende tijd voor de bezichtiging, niet overhaast door wat meer tijd (dan nu gebruikelijk) tussen kijken en bieden te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
cleancode schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:43:

***members only***

Wellicht is de knoop inmiddels doorgehakt. Maar ik zou voor zekerheid gaan en het lagere bod accepteren. Dit vooral op basis van mijn recente ervaring (paar dagen geleden over gepost) waar we gingen voor de hoogste bieder en de koop uiteindelijk niet rond kwam. Toen moesten we weer terug op Funda en dat was echt heel vervelend.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cleancode
SL104 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Wellicht is de knoop inmiddels doorgehakt. Maar ik zou voor zekerheid gaan en het lagere bod accepteren. Dit vooral op basis van mijn recente ervaring (paar dagen geleden over gepost) waar we gingen voor de hoogste bieder en de koop uiteindelijk niet rond kwam. Toen moesten we weer terug op Funda en dat was echt heel vervelend.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
bazzemans schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:56:
@Jobjl Super frusterend in ieder geval. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt is in deze overspannen markt zeker niet ideaal. Maar ook daar kan je op inspelen. Mijn vriendin was er erg goed in om woningen al te spotten voordat ze op funda kwamen. Een helemaal eerlijke markt is het niet.

Vervelend dat je zulke ervaringen hebt. Voor mij (als verkoper, waar dit topic over gaat) was het dan ook belangrijk om het enigszins acceptabel te houden met voldoende tijd voor de bezichtiging, niet overhaast door wat meer tijd (dan nu gebruikelijk) tussen kijken en bieden te laten.
Via de hypotheekadviseur een account gekregen op mijnhuiszaken.nl, hier staan woningen vaak een dag eerder op dan op Funda. Dat scheelt wel als je gelijk kan bellen voor een bezichtiging. Verder kregen we bij meerdere makelaars waar we reeds een woning hadden bezichtigt al een e-mail met uitnodiging, voordat de woning op funda stond.

Zelf dus recent een woning gekocht. Waren 21 bezichtigingen ingepland en nog 17 man op de wachtlijst.
Bij ons appartement moet ik allereerst nog maar zien of het zo'n storm loopt, maar ik zou haast zelf een 3e dag willen vrijmaken om de mensen op de wachtlijst zelf rond te leiden. Die ene ''gek'' die ver boven de vraagprijs biedt loop je misschien net mis. Zal tzt is aan de verkoopmakelaar vragen wat hun ''cap'' is, en hoe ze met meer aanvragen omgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Workingtitle op 13-03-2025 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Workingtitle schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 02:58:
Zal tzt is aan de verkoopmakelaar vragen wat hun ''cap'' is, en hoe ze met meer aanvragen omgaan.
Dat lijkt me dan ook een mooi selectiecriterium om te bepalen met welke verkoopmakelaar je in zee wil gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Crazy D

I think we should take a look.

Die ene ''gek'' die ver boven de vraagprijs biedt loop je misschien net mis.
Maar laat je ook niet gek maken: als er na die 3e dag nog steeds mensen op de wachtlijst staan kan ook daar die 'gek' bij zitten he. Met 21 bezichtigingen heb je echt al een flinke kans dat wel het maximale eruit wordt gehaald...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:23

fub

Die ene ''gek'' die ver boven de vraagprijs biedt loop je misschien net mis.
En krijgt die ene gek die financiering dan rond? Want een hoog bod neerleggen is makkelijk en wordt ook aangemoedigd door de overspannen markt, maar daar dan ook de hypotheek voor rond krijgen is een tweede. En terwijl je met die ene gek bezig bent met een grote kans dat dat op niks uit gaat lopen, zijn degenen die wel een serieus bod hadden kunnen uitbrengen verder aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
.Bij ons appartement moet ik allereerst nog maar zien of het zo'n storm loopt, maar ik zou haast zelf een 3e dag willen vrijmaken om de mensen op de wachtlijst zelf rond te leiden. Die ene ''gek'' die ver boven de vraagprijs biedt loop je misschien net mis. Zal tzt is aan de verkoopmakelaar vragen wat hun ''cap'' is, en hoe ze met meer aanvragen omgaan.
Ik weet dat niet iedereen een even hoge pet op heeft van makelaars, maar die weet best onderscheid te maken tussen serieus zoekende belangstellenden (al dan niet met makelaar) en mensen die via funda voor vijf woningen tegelijk aanmelden en net zo makkelijk weer afbellen. Je mag er dus best op vertrouwen dat bij de ingeplande kijkers de kans op een bod het grootst is en zo niet, volgt er alsnog een derde dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fub schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:15:
[...]

En krijgt die ene gek die financiering dan rond? Want een hoog bod neerleggen is makkelijk en wordt ook aangemoedigd door de overspannen markt, maar daar dan ook de hypotheek voor rond krijgen is een tweede. En terwijl je met die ene gek bezig bent met een grote kans dat dat op niks uit gaat lopen, zijn degenen die wel een serieus bod hadden kunnen uitbrengen verder aan het kijken.
Ik denk dat dat wel mee valt. Belangrijke reden voor de gekte van de overspannen markt komt namelijk door de gigantische overwaardes die er vaak zijn. De kans is groot dat degene met het hoogste bod niet 100% financiering nodig heeft, maar juist ook degene is met de meeste overwaarde of eigen geld (bv. van ouders die hun overwaarde deels contant hebben gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Ik denk dat dat wel mee valt. Belangrijke reden voor de gekte van de overspannen markt komt namelijk door de gigantische overwaardes die er vaak zijn. De kans is groot dat degene met het hoogste bod niet 100% financiering nodig heeft, maar juist ook degene is met de meeste overwaarde of eigen geld (bv. van ouders die hun overwaarde deels contant hebben gemaakt).
Alleen is de jubelton er natuurlijk vanaf.
Nou zijn er uiteraard wel andere manieren om dat geld naar de kinderen door te sluizen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Alleen is de jubelton er natuurlijk vanaf.
Nou zijn er uiteraard wel andere manieren om dat geld naar de kinderen door te sluizen.
Die verhoogde schenkingsvrijstelling was sowieso vaak niet de meest optimale manier om je kind te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
fub schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Due "gekken" die wij zijn tegengekomen, bieden vrijwel altijd zonder voorbehoud. Bij de buren een oudere man die van een vrijstaand huis teruggaat naat een appartement in de stad. Die legt het lachend neer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:42

Mickey77

Allround ICT-er

Een stel veertigers dat twee huizen verkoopt om één huis te kopen om te gaan samenwonen, doet ook makkelijk een bod boven de vraagprijs zonder voorbehoud. Dus mensen die overbieden 'gek' noemen vind ik kort door de bocht. (ik verbaas mij meer over iemand die 10x een huis misloopt omdat die zuinig blijft bieden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mickey77 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:41:
Een stel veertigers dat twee huizen verkoopt om één huis te kopen om te gaan samenwonen, doet ook makkelijk een bod boven de vraagprijs zonder voorbehoud. Dus mensen die overbieden 'gek' noemen vind ik kort door de bocht. (ik verbaas mij meer over iemand die 10x een huis misloopt omdat die zuinig blijft bieden)
Ik denk dat diegene die woningen vaak niet misloopt vanwege het 'zuinig' bieden, maar door het simpele feit dat diegene niet beschikt over overwaarde of veel eigen geld/overwaarde. In een schaarse koopmarkt waar de woning gaat naar degene die het meeste kan bieden, is de kans vrij groot dat er tussen de 20-30 kijkers ook enkele kijkers zitten met een forse zak overwaarde/eigen geld. Die al gauw heel veel meer kunnen bieden dan iemand met weinig eigen geld. Ook als die het maximum biedt van wat mogelijk is.

Die 'gek' die heel veel meer biedt, is misschien ook een paar keer een gewenste woning misgelopen. Maar die heeft misschien, door de zak overwaarde, de mogelijkheid om, als hij/zij daar flauw van is, een keer flink extra te bieden om er zeker van te zijn dat de woning van hem/haar wordt.

Voor verkopers is dat natuurlijk wel een heel fijne situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538

Sandyman538

SandstorM [148839]

Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Ik denk dat diegene die woningen vaak niet misloopt vanwege het 'zuinig' bieden, maar door het simpele feit dat diegene niet beschikt over overwaarde of veel eigen geld/overwaarde.
Zo kun je ook beredeneren dat de 'zuinige' mensen gewoon een klasse te hoog zoeken en hopen op een buitenkansje. Dus eigenlijk moeten die mensen zoeken in de klasse "maximale leenbedrag minus 10%". En ik denk (en geef ze eens ongelijk) dat ze liever 10x op een woning bieden waarbij je toevallig eens de koper bent met 'maar' 5 of 6 procent boven de vraagprijs te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-05 12:54
Sandyman538 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Zo kun je ook beredeneren dat de 'zuinige' mensen gewoon een klasse te hoog zoeken en hopen op een buitenkansje. Dus eigenlijk moeten die mensen zoeken in de klasse "maximale leenbedrag minus 10%". En ik denk (en geef ze eens ongelijk) dat ze liever 10x op een woning bieden waarbij je toevallig eens de koper bent met 'maar' 5 of 6 procent boven de vraagprijs te bieden.
Maar wat als dat betekent "Blijf maar thuis wonen met je 1 jarige, en je probleem wordt alleen maar erger en duurder". Altijd hetzelfde verhaal. Sociale huur nog jaren wachttijd, en particuliere huur te duur.

Godzijdank zit ik absoluut niet in die positie, maar mijn appartement randstad gaat binnenkort in de verkoop zodra er een ''nieuw" huis is. Meerdere koppels in onze omgeving hebben al gevraagd wat de vraagprijs gaat worden. En spontaan haakten ze af, omdat geen enkele starter dat kan betalen.

Goh, waarom worden er geen kinderen meer geboren? Is toch ook leuk bij pap en mams op de zolderkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workingtitle
Mickey77 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:41:
Met "gek" bedoel ik ook meer iemand die gewoon ruim boven het 1 a hoogste bod biedt. Een uitschieter die "gek" is. En ook niet nodig was om het huis te bemachtigen. Laatste bod werden we 37k overboden terwijl wij 2e waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sandyman538 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Zo kun je ook beredeneren dat de 'zuinige' mensen gewoon een klasse te hoog zoeken en hopen op een buitenkansje.
Dat is in feite ook zo. Tegelijk kan ik me de frustratie voorstellen als je steeds fors wordt overboden door mensen met een vergelijkbaar inkomen, in een vergelijkbare levensfase, maar met het geluk van een extra zak geld. En daarbij vooral ook dat je kijkt naar een woning met een vraagprijs die ruim binnen budget is, maar je bij lange na niet in de buurt kunt komen van de uiteindelijke koopsom.
Dus eigenlijk moeten die mensen zoeken in de klasse "maximale leenbedrag minus 10%". En ik denk (en geef ze eens ongelijk) dat ze liever 10x op een woning bieden waarbij je toevallig eens de koper bent met 'maar' 5 of 6 procent boven de vraagprijs te bieden.
Als je het geluk hebt dat je dan een keer hoog genoeg zit. Maar als tussen de 20 of 30 anderen steeds wel een paar zitten met die extra zak geld en je steeds enkele 10k wordt overboden, dan schiet dat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
Workingtitle schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Een auto kopen voor 5% van het bedrag doen we 2e hands over het algemeen een stuk meer moeite voor.
Bij ons wordt er standaard 30min ingepland gaven zij aan. Dit lijkt mij ook het minimale hoor, ook als is het "maar" een appartement (ook met parkeerplek dus die willen ze ook laten zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:16
Workingtitle schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:40:
[...]

Met "gek" bedoel ik ook meer iemand die gewoon ruim boven het 1 a hoogste bod biedt. Een uitschieter die "gek" is. En ook niet nodig was om het huis te bemachtigen. Laatste bod werden we 37k overboden terwijl wij 2e waren
Wij zijn een paar met 100k overboden terwijl wij 2e waren :)
1x een stel dat het zat was telkens mis te grijpen.
1x ouders die voor hun kind een huis in het centrum kochten zodat dit kind het kon verhuren aan medestudenten (en er ook zelf een kamer had).

Maar ook aantal keer het hoogste of bijna hoogste bod zonder gek overbieden. Je moet ook wat geluk hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestseller
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:18
Vandaag een verkoopmakelaar langs gehad.
1.4% courtage ex btw. Dus inclusief op net geen 1.7%.
+ 900 euro aan opstartkosten inclusief funda blikvanger.

Is een goede verkoper, verbaal sterk en de woning zal niet heel makkelijk verkocht worden, maar ook niet heel moeilijk.

Echter lijkt het bedrag wel heel hoog?

Totale prijs zal 7500-8000 zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Bestseller op 15-03-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

Bestseller schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:38:

Is een goede verkoper, verbaal sterk en de woning zal niet heel makkelijk verkocht worden, maar ook niet heel moeilijk.

Lijkt me hoog ja. Tegenbod doen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15
Stel de vraag eens aan chatgpt :-)

Voor onze regio (zuid)
1-1.3
350-730 opstartkosten

CGpt geeft aan 4bronnen te hebben gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:15
Edit:
Ja, dat bedrag lijkt aan de hoge kant, vooral voor Midden-Nederland, waar de gemiddelde courtage rond **1,2% excl. btw** ligt en opstartkosten gemiddeld **€500-€600** bedragen.

### **Wat kun je doen?**
1. **Onderhandelen over de courtage**
- Probeer te zakken naar **1,2% of lager**.
- Benoem dat de woning niet extreem moeilijk te verkopen is.

2. **Opstartkosten verlagen**
- €900 is fors, vooral als de Funda Blikvanger hierin zit.
- Vraag een korting of neem de Funda Blikvanger apart als optie.

3. **Vergelijk met andere makelaars**
- Vraag minimaal **twee extra offertes** op.
- Gebruik deze als onderhandelingsmateriaal.

Een realistisch tegenbod zou kunnen zijn:
**1,2% courtage excl. btw + max. €500 opstartkosten**.

Makelaars laten vaak ruimte voor onderhandeling, dus het is zeker het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
Wij betaalden 1% incl. BTW en €600 start en marketing kosten voor een huis van 7 ton, dat bepaalt niet instapklaar was en nog stevig vernieuwd moest worden. Dus in absolute kosten ongeveer gelijk maar relatief vind ik het duur. Alles onder 500k€ verkoopt zichzelf toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Bestseller schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:38:

1,7% incl btw is heel hoog(!). Ter vergelijking: Zuid-Holland, regio 015, hoekwoning bouwjaar 2021. Makelaar vroeg 1,5% incl btw + 600 euro opstartkosten. Uiteindelijk onderhandeld naar 1% incl btw + 600 euro opstartkosten.

Je moet het zo zien dat een makelaar maar wat graag je huis wil verkopen in deze markt waarbij er relatief weinig aanbod is van woningen. Die positie kun je in je voordeel gebruiken. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Pagina: 1 ... 187 ... 193 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.