Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 157 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39

Cordon

Lievelings jankert

Hielko schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:15:
[...]

Zoiets snap ik dan echt niet he. Als je als koper ziet dat iets al vier maanden te koop staat, waarom zou je dan boven de vraagprijs bieden?
Meerdere kijkers tegelijk aanwezig toen die kwam, plus dat die graag snel een woning wilt en er een soort van zeker van wilt zijn dat hij hem heeft.
Thunder schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 06:52:
[...]

Misschien betekent het dat de verkopende partij geen haast heeft en kan afwachten?
We konden zeker nog afwachten, maar waren er goed klaar mee. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:13
Cordon schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 06:58:
[...]

We konden zeker nog afwachten, maar waren er goed klaar mee. :p
Als koper weet je nooit wanneer dat moment er is. Het kan, bij een huis dat lang te hoop staat, namelijk ook zijn dat je als verkoper gewoon alle tijd hebt. En daarom juist alleen ingaat op een goed bod.

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-07 15:51
K1p schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat je lekker moet overstappen. Ik ben zelf zeer tevreden over onze makelaar. Constant direct contact via de app. Alles gaat snel en vlot. Lekker veel aandacht via social media. Denken mee en geven tips. Je hoeft nergens achteraan.

Als ik dan jouw verhaal hoor, daar zou ik stress van krijgen. Zou even wat andere makelaars laten komen.
Ja enorme stress. Ik had m van de week een berichtje gestuurd, of we mee kunnen doen met die open huizen route (VBO makelaar maar die doen daar ook aan mee). Hij reageerde een dag later met: ik bel je vandaag. Heb ondertussen na twee dagen nog niks gehoord. Ga vandaag zelf maar bellen.

Maar, een makelaars laten komen, is dat niet nadelig, stel dat die andere makelaar wat klanten heeft die op zoek zijn naar soortgelijke woning dan geef je toch ook een signaal af van we zijn een beetje desperate. De verkoopmakelaar van ons nieuwe huis was ik zeer over te spreken, de beste man stond onkruid te verwijderen uit te tuin vlak voor de oplevering (huis stond leeg en is van een handelaar). Hij belde netjes dat hij nog een paar sleutels had en dat hij ze door de bus had gegooid. Dat gaf mij een positief gevoel.

[ Voor 4% gewijzigd door rozuchu op 21-09-2023 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-09 15:45

K1p

rozuchu schreef op donderdag 21 september 2023 @ 07:50:
[...]

Ja enorme stress. Ik had m van de week een berichtje gestuurd, of we mee kunnen doen met die open huizen route (VBO makelaar maar die doen daar ook aan mee). Hij reageerde een dag later met: ik bel je vandaag. Heb ondertussen na twee dagen nog niks gehoord. Ga vandaag zelf maar bellen.

Maar, een makelaars laten komen, is dat niet nadelig, stel dat die andere makelaar wat klanten heeft die op zoek zijn naar soortgelijke woning dan geef je toch ook een signaal af van we zijn een beetje desperate. De verkoopmakelaar van ons nieuwe huis was ik zeer over te spreken, de beste man stond onkruid te verwijderen uit te tuin vlak voor de oplevering (huis stond leeg en is van een handelaar). Hij belde netjes dat hij nog een paar sleutels had en dat hij ze door de bus had gegooid. Dat gaf mij een positief gevoel.
Ik snap je gevoel, maar nu ben je ook niet blij. En aangezien je niet tevreden bent heb je de keus om over te stappen. Ik snap het dilemma wel maar je huis verkopen zijn wel grote financiële dingen die ook weer bepalend zijn voor de rest van je toekomst soms(goede prijs,evt overwaarde)

Je kunt nog wel even met je eigen makelaar bellen om te zeggen dat je denkt aan overstappen. En op papier uitschrijven wat je is tegen gevallen. Misschien kan hij er niks mee maar dan heb je er alles aan gedaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09 16:10
Nou, ik kan onze ervaring hier ook delen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: Flix20-NL

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:39
Hoeft niet te kijken, heerlijk 😂
Gefeliciteerd en bedankt voor het delen!

[ Voor 37% gewijzigd door mentalozzie op 21-09-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mentalozzie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:25:
Hoeft niet te kijken, heerlijk 😂
Gefeliciteerd en bedankt voor het delen!
Zo heb ik mijn laatste auto gekocht, maar een huis.....

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:05:
[...]

Zo heb ik mijn laatste auto gekocht, maar een huis.....
Als makelaar zou ik toch echt willen dat hij komt kijken......

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• deadlikeme
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-09 12:42
deadlikeme schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:25:
Hoi hier mijn bijdrage aan het forum:

Huis in Arnhem zuid 289.000 vorige week op Funda gezet en op eerste dag al 11 aanvragen tot bezichtigen.

En Di en Woe zijn de bezichtigingen dus het ziet er erg goed uit.

https://www.funda.nl/koop...220434-wissenkerkepad-31/
En een update binnen 2 weken verkocht 10 bezichtingen 4 biedingen en hoogste met de beste voorwaarde is het geworden 305.000 ben er blij mee!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Morgen komt de fotograaf. Afgelopen dagen bezig geweest met opruimen en soppen. Morgenochtend nog overal een doekje overheen, stofzuigen en dweilen. Wat een gedoe zeg. Veel proppen en verstoppen in de lades en kasten om het hier leeg te maken. _O-
En dan volgende week op funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wispe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:10:
[...]

Als makelaar zou ik toch echt willen dat hij komt kijken......
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een notariskantoor BV heeft de rekeningen op naam staan van de BV (fictief: Van Amsterdam en Van Rotterdam Notarissen BV) en de assistent zegt bij navragen dat het derdengeldenrekeningen zijn. Hoe kan je controleren of een rekening van de notaris een (stichting) derdengeldrekening is?

De wet geeft niet aan dat het van een stichting moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
mrmrmr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:51:
Een notariskantoor BV heeft de rekeningen op naam staan van de BV (fictief: Van Amsterdam en Van Rotterdam Notarissen BV) en de assistent zegt bij navragen dat het derdengeldenrekeningen zijn. Hoe kan je controleren of een rekening van de notaris een (stichting) derdengeldrekening is?

De wet geeft niet aan dat het van een stichting moet zijn.
De notaris dient een zgn derdegeldenrekening/kwaliteitsrekening te hebben. Die is dus van het notariskantoor en niet van een stichting maar valt buiten de boedel bij faillissement van de notaris. Als je je notaris hierin niet vertrouwt moet je echt op zoek naar een andere notaris. Ze zijn wettelijk verplicht om zo te handelen met zo’n rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:03:
[...]

De notaris dient een zgn derdegeldenrekening/kwaliteitsrekening te hebben. Die is dus van het notariskantoor en niet van een stichting maar valt buiten de boedel bij faillissement van de notaris. Als je je notaris hierin niet vertrouwt moet je echt op zoek naar een andere notaris. Ze zijn wettelijk verplicht om zo te handelen met zo’n rekening.
Er staat helaas niets in de wet (NWA artikel 25, zie de link) over een stichting of over een tenaamstelling behalve dat het van de notaris moet zijn.

De betreffende notaris heeft niets opgenomen over derdengelden in de algemene voorwaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 22-09-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 14:33
Wispe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:50:
Morgen komt de fotograaf. Afgelopen dagen bezig geweest met opruimen en soppen. Morgenochtend nog overal een doekje overheen, stofzuigen en dweilen. Wat een gedoe zeg. Veel proppen en verstoppen in de lades en kasten om het hier leeg te maken. _O-
En dan volgende week op funda.
Been there, done that. Ik heb bij mijn zus letterlijk 1,5 pallet vol met meuk opgeslagen. Spullen die je niet ( direct ) gebruikt, maar wel wil bewaren.. Kasten puilen ook uit idd.. :X

Members only:

Je leest dat de prijzen weer stijgen, maar eerst zien, dan geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Oh ben jij zo'n een die denkt dat het een broodje kaas is wat je koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:56
mrmrmr schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:10:
[...]

Er staat helaas niets in de wet (NWA artikel 25, zie de link) over een stichting of over een tenaamstelling behalve dat het van de notaris moet zijn.

De betreffende notaris heeft niets opgenomen over derdengelden in de algemene voorwaarden.
@Wispe zal van de hoed en de rand weten maar de notaris is volgens het artikel wat je aanhaalt simpelweg verplicht zo'n derdegeldenrekening aan te houden en de derdegelden op zo'n rekening te (laten) storten. Jij verzint er zelf bij dat dat van een stichting zou moeten zijn maar dat is niet zo.
Rekening dient 'gewoon' op naam van de notaris te staan maar het dient dus wel een speciale rekening te zijn met bancaire voorwaarden die daarbij horen. Zo'n rekening kun je dus ook enkel openen als je een beroep uitoefent wat dat vereist, zoals een notaris.
Je mag/moet er gewoon echt op vertrouwen dat dat in orde is bij ee notaris. Dat is net de hele crux van het ambt. Dus daarom: als je je notaris niet vertrouwt moet je een andere notaris zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@THM0 Bedankt voor je reactie, maar je legt mij ten onrechte woorden in de mond over dat het een stichting moet zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flix20
Wispe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:51:
[...]

Rare ongefundeerde beoordeling van mijn karakter...

Jij roept hier even een stelling waar ik vervolgens benieuwd naar ben waarom je deze stelling hebt en maakt mij vervolgens uit 'ben jij zo'n een'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 14:14
A-Tray schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:02:
We hebben woensdag de een keuze gemaakt voor de verkoop van ons huis! Er zaten een aantal biedingen relatief dicht bij elkaar. Deze kopers kwamen er qua bod, voorwaarden en ook hun enthousiaste brief goed uit.
Ze vinden onze smaak zo mooi dat ze zelfs gepolst hebben of de verlichting over te nemen is.

We zijn in afwachting wanneer zij een bouwtechnische keuring kunnen regelen. Eerste voorstel was over een paar weken maar onze makelaar gaf aan dat dit te lang duurt en heeft ze gevraagd om met een eerder moment te komen. Blijkbaar hebben keurmeesters het erg druk, een paar maanden geleden moest ik ook meerdere partijen benaderen om vlot een keurmeester te krijgen. Die heb k toen bij Vereniging Eigen Huis kunnen regelen.

Het is natuurlijk pas helemaal rond als er getekend is en alle voorbehouden zijn verstreken, maar het voelt goed. Het is best wel een ontlading na de hele drukke periode met het huis verkoopklaar maken, de foto's, bezichtigingen, biedingen afwachten... Ik ben blij dat er nu even een soort rust is.
Rare vraag misschien maar wat sprak je aan in de motivatiebrief. Handig voor een aspirant huizenkopen zoals ik om te weten wat mensen aanspreekt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:51:
[...]

Voor sommige kopers komt het daar wel een beetje op neer. Zeker als het een handelaar is die het appartementencomplex kent, en weet hoe het zit met zaken zoals het collectieve onderhoud. En als er in die periode ook al meerdere identieke appartementen te koop zijn gekomen, dan kan ik me goed voorstellen dat een potentiële koper dat gebouw inmiddels wel kent en wel voldoende aan de foto's etc. heeft voor een redelijke inschatting van wat hij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
Zijn er mensen die mee doen aan de open huizen route / open huizen dag de 30ste?

We hebben een VBO makelaar dus dat we meedoen komt natuurlijk niet met een mooi lintje over de foto op funda, vraag me af hoe ze het dan kenbaar willen maken. Zie de bui al weer hangen dat er gewoon niemand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14
rozuchu schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:28:
Zijn er mensen die mee doen aan de open huizen route / open huizen dag de 30ste?

We hebben een VBO makelaar dus dat we meedoen komt natuurlijk niet met een mooi lintje over de foto op funda, vraag me af hoe ze het dan kenbaar willen maken. Zie de bui al weer hangen dat er gewoon niemand komt.
Wij hebben half jaar geleden ook meegedaan met een VBO makelaar, dan krijg je niet het NVM open huizen dag lintje maar gewoon een open huis lintje op Funda. Kwamen desondanks nog best een groep mensen op af. Men kan op NVM openhuizendag en op open huis filteren op Funda. Dus ik zou zeggen gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
JSBars schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
[...]

Wij hebben half jaar geleden ook meegedaan met een VBO makelaar, dan krijg je niet het NVM open huizen dag lintje maar gewoon een open huis lintje op Funda. Kwamen desondanks nog best een groep mensen op af. Men kan op NVM openhuizendag en op open huis filteren op Funda. Dus ik zou zeggen gewoon doen!
Ah top dan weten mensen iig wel dat ze hier ook aan kunnen komen waaien. Zal wel een beetje gek zijn om zelf zelf die rondleiding te geven. Hoe heb je dat toen gedaan? In je eentje of met zijn tweeën? Of liet je de mensen gewoon door je huis zwerven en konden ze achteraf vragen stellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36

Koekfabriek

King Billy on the wall

@Dracula
Ik denk dat je die waarde van die brieven niet moet overschatten. Wij zaten er bij de verkoop in ieder geval niet op te wachten en hebben dat ook bij de makelaar aangegeven. Zodoende ook geen brief gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
*snip* reageer dan ook niet meer

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 22-09-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook ooit geboden zonder bezichtiging en voorwaarden. Het is geen broodje kaas nee, maar ik meende genoeg info te hebben. Ik snap dat het niet de standaard procedure is, maar ik vond het huis dat we wel bekeken en gekocht hebben bij bezichtiging nou ook niet echt nieuwe inzichten verschafte.

Zoveel mensen zoveel manieren om met dingen om te gaan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14
rozuchu schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:39:
[...]

Ah top dan weten mensen iig wel dat ze hier ook aan kunnen komen waaien. Zal wel een beetje gek zijn om zelf zelf die rondleiding te geven. Hoe heb je dat toen gedaan? In je eentje of met zijn tweeën? Of liet je de mensen gewoon door je huis zwerven en konden ze achteraf vragen stellen?
Viel wel mee, je kent het huis zelf een stuk beter dan de makelaar die anders de rondleiding doet.
Wij gaven mensen de optie of ze zelf rondje wilden doen en wij gewoon lekker beneden bleven op de bank, of dat ze een rondje wilden krijgen. Verdeling was ongeveer 50/50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
Maart 2024 lijkt ver, maar we zitten nu al bijna in October 2023 :+ Maart 2024 is nu 6 maanden weg, en de hypotheek geldigheid is bij allemaal zoieso 6 maanden (boven de 6 maanden vallen er wat aanbieders af, of risico op verhoging). Tussen verkoop en overlevering zit normaliter zoieso een paar maanden, dus je moet niet te laat starten.

Dat zeggend, vind je het spannend en/of wil je wat zekerheid hebben dat het in Maart verkocht is, dan gewoon nu beginnen. Het is en blijft een gok en wat voor onderbuikgevoel je hebt, "perfect" staat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 22-09-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
UTMachine schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:12:
[...]

Maart 2024 lijkt ver, maar we zitten nu al bijna in October 2023 :+ Maart 2024 is nu 6 maanden weg, en de hypotheek geldigheid is bij allemaal zoieso 6 maanden (boven de 6 maanden vallen er wat aanbieders af, of risico op verhoging). Tussen verkoop en overlevering zit normaliter zoieso een paar maanden, dus je moet niet te laat starten.

Dat zeggend, vind je het spannend en/of wil je wat zekerheid hebben dat het in Maart verkocht is, dan gewoon nu beginnen. Het is en blijft een gok en wat voor onderbuikgevoel je hebt, "perfect" staat niet.
Dat is een goed punt met die 6 maand. Zo nog niet over nagedacht betreft die rente met hypotheek geldigheid.
Lijkt me wel extra kosten met zich mee te brengen, eraf en erop te zetten?
Members only: title

[ Voor 40% gewijzigd door Immutable op 22-09-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Immutable schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:53:
[...]

Dat is een goed punt met die 6 maand. Zo nog niet over nagedacht betreft die rente met hypotheek geldigheid.

[...]

[...]

***members only***
Extra kosten is volgens mij onderdeel van het pakket wat ik met mijn makelaar heb.

Betreft die oplevering. Je kan een datum geven met een onder voorbehoud van vertragingen van oplevering van het toekomstige huis. Geeft alleen voor de potentiële kopers wel een aandachtspuntje. Als zij zelf flexibel zijn is het geen probleem maar het kan wel een dealbreaker zijn.

Betreft ons nieuwe huis was de opleverdatum sowieso al 2-3 mnd na de oplevering van hún nieuwe huis. Die hielden al rekening met vertragingen. Is denk ik ook meer regel dan uitzondering...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 16:49
Members only:
Members only:

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
Dracula schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:18:
[...]

Rare vraag misschien maar wat sprak je aan in de motivatiebrief. Handig voor een aspirant huizenkopen zoals ik om te weten wat mensen aanspreekt :)
Geen rare vraag hoor! We hebben het huis dat we verkopen in 8 jaar tijd helemaal opgeknapt. Deels laten doen, maar ook enkele grote projecten zelf gedaan zoals de badkamer, de tuin en meest recent vorig jaar de keuken. Ik heb met veel aandacht voor detail en helemaal naar eigen ontwerp deze ruimtes verbouwd. We zijn zelf heel enthousiast (en ook best een beetje trots) op hoe mooi het is geworden.

In de motivatiebrief van de kopers bleek dat zij ons enthousiasme voor het huis delen. Een aantal details die zij benoemden zijn ook juist dingen die ik met eigen handen heb gemaakt. Dat zorgt voor een gevoel dat we het huis in goede handen achterlaten.

Wel moet ik een nuance aanbrengen: De hoogte van het bod en de voorwaarden stonden op de eerste plaats. Daarna pas kwam de vraag hoe goed de kopers bij onze (geweldige) buren passen en hun motivatie. Overschat de waarde van de brief niet, maar bij biedingen die dicht bij elkaar liggen kan het zeker de doorslag geven.

Zit een koper niet op een brief te wachten? Ook goed, dan heb je niets verloren.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:52
Dracula schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:18:
[...]

Paar tips:
- Er zijn lovers en haters, zowel bij kopers als verkopers. Dus het kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel (onderop de stapel) of totaal buiten beschouwing gelaten worden.
- Doe dit als het bij je past, niet ‘omdat het helpt’ of ‘omdat het hip is’;
- Hou het kort;
- Schrijf niks op wat je niet meent of niet waar is;
- Vertel iets over jezelf, samenstelling gezin, leeftijd;
- Motiveer kort wat je aanspreekt in het huis en/of locatie;
- Laat persoonlijke info achterwege. Het is mogelijk relevant te weten dat je twee jonge kinderen hebt (past in de buurt), maar dat je in het verleden bent gescheiden, nu in een huurappartement woont en geen huurtoeslag krijgt, voegt niets toe. Zielig doen helpt overigens sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:00
[...]

[...]

[...]

***members only***
Beetje flexibiliteit moet je wel kunnen afstemmen met de kopers, indien ze echt geinteresseerd. Alleen vind ik het wel fair dat je een maximum datum afspreekt (bv max 2 maanden later), want veel kopers moeten hun hypotheek regelen en geen einddatum, dat geeft gewoon veel stress (voor de kopers) en misschien moeten ze hun eigen huis ook wel verkopen (en eruit).
Je broertje mag je wel een HELE GROTE knuffel geven, want je bent heel flexibel voor hem :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Immutable
UTMachine schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:22:
[...]

Beetje flexibiliteit moet je wel kunnen afstemmen met de kopers, indien ze echt geinteresseerd. Alleen vind ik het wel fair dat je een maximum datum afspreekt (bv max 2 maanden later), want veel kopers moeten hun hypotheek regelen en geen einddatum, dat geeft gewoon veel stress (voor de kopers) en misschien moeten ze hun eigen huis ook wel verkopen (en eruit).
Je broertje mag je wel een HELE GROTE knuffel geven, want je bent heel flexibel voor hem :+
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 14:30
Koekfabriek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:41:
@Dracula
Ik denk dat je die waarde van die brieven niet moet overschatten. Wij zaten er bij de verkoop in ieder geval niet op te wachten en hebben dat ook bij de makelaar aangegeven. Zodoende ook geen brief gezien.
Ondanks dat ik zeker weet dat niet elke makelaar de brieven doorspeelt (toen ik kocht, was onze brief niet eens bekend bij de verkopers), zou ik zelf zeggen dat je de persoonlijke motivatie niet moet onderschatten. Bij kenissen en bij mij zelf hebben deze weldegelijk een rol gespeeld bij de verkoop. Moet ik wel zeggen dat je eerst kijkt naar bod + voorwaarde, dan brief. In dit geval lagen de biedingen bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Docslik schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:09:
[...]

Ondanks dat ik zeker weet dat niet elke makelaar de brieven doorspeelt (toen ik kocht, was onze brief niet eens bekend bij de verkopers), zou ik zelf zeggen dat je de persoonlijke motivatie niet moet onderschatten. Bij kenissen en bij mij zelf hebben deze weldegelijk een rol gespeeld bij de verkoop. Moet ik wel zeggen dat je eerst kijkt naar bod + voorwaarde, dan brief. In dit geval lagen de biedingen bij elkaar.
Ik denk dat het een potentiële doorslaggevend iets kan zijn, mits er inderdaad weinig verschil zit tussen bod + voorwaarden. Wij hebben het wel gedaan onder het mom van "baat het niet, dan schaad het niet". Achteraf bleken ze de keuze binnen 5 minuten na ons bod al gemaakt te hebben, dus er zat blijkbaar genoeg verschil tussen ons bod en het andere :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Mcal schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:08:
Hier helaas nog niks..
jemig wat geef dit een stress.. morgen 12.00 de deadline ..
En.. hoe is het afgelopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
BootVluchteling schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:58:
Hier staat mijn huis sinds 7-9 op Funda. In de wijk is amper aanbod, we hebben (in mijn optiek) het huis heel scherp in de markt gezet, maar pas 5 bezichtingen. 4 zijn er geweest en volgende week woensdag #5. Ik vind het ZEER tegenvallen eigenlijk.

Staat te koop voor € 430K terwijl een huis gespiegeld aan de mijne begin vorig jaar voor € 495K weg ging...
Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 26-09-2023 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Eens. In alle eerlijkheid keek ik ook alleen maar naar huizen die eigenlijk turn-key waren. Achteraf gezien ga ik nu alsnog vloerverwarming laten plaatsen en nog een paar kleine dingen, maar geen grote verbouwingen ( al is vloerverwarming wel een aardige verbouwing, maar geen muren eruit bijvoorbeeld )

En als mensen ook dat zoeken bij een huis in de categorie waar mijn huidige huis in staat, dan snap ik dat ze er weinig trek in hebben. Maar goed. Ik ga natuurlijk niet een nieuwe badkamer + keuken er in zetten om nieuwe bewoners aan te trekken. Die investering krijg je er never nooit uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09
Hier ook bezig met het verkopen van een woning. Vier makelaars gesproken en de courtages liggen van 1,21% tot 1,9% in de BTW of ze werken met een All-in prijs. De één heeft nog een mooier verhaal dan de ander. Vele hebben het over snelle doorlooptijd, maar dat is ook zeker in het voordeel van de makelaar. De meeste peilen wat jij ervoor wilt hebben en gaan daar hun best voor doen, want dan is de klant tevreden en zij hebben ook de courtage binnen. We zitten nu te denken aan een incentive boven een bepaald bedrag om de makelaar (meer) zijn best te laten doen. maar ja dan zul je weer zien dat je een bieding erboven hebt meer voorbehouden en dan gaat de makelaar zeggen, er is meer geboden maar jullie nemen dat bod niet. Kortom een hoop gedoe en goede afspraken maken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jumpman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:57:
Hier ook bezig met het verkopen van een woning. Vier makelaars gesproken en de courtages liggen van 1,21% tot 1,9% in de BTW of ze werken met een All-in prijs. De één heeft nog een mooier verhaal dan de ander. Vele hebben het over snelle doorlooptijd, maar dat is ook zeker in het voordeel van de makelaar. De meeste peilen wat jij ervoor wilt hebben en gaan daar hun best voor doen, want dan is de klant tevreden en zij hebben ook de courtage binnen. We zitten nu te denken aan een incentive boven een bepaald bedrag om de makelaar (meer) zijn best te laten doen. maar ja dan zul je weer zien dat je een bieding erboven hebt meer voorbehouden en dan gaat de makelaar zeggen, er is meer geboden maar jullie nemen dat bod niet. Kortom een hoop gedoe en goede afspraken maken.
Als je iets doet met een incentive denk dan goed na over het bedrag en pak geen (summier) percentage, dan moet de makelaar de woning voor 10k meer verkopen om zelf €250 in z'n zak te steken. Geen enkele makelaar neemt die moeite omdat het gros van de courtage dan al te verdienen valt met minimale inzet.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Harrie_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:24:
[...]

Als je iets doet met een incentive denk dan goed na over het bedrag en pak geen (summier) percentage, dan moet de makelaar de woning voor 10k meer verkopen om zelf €250 in z'n zak te steken. Geen enkele makelaar neemt die moeite omdat het gros van de courtage dan al te verdienen valt met minimale inzet.
Klopt, en goede afspraken maken ook heel belangrijk. We twijfelen nog dit te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:09
Jumpman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:27:
[...]

Klopt, en goede afspraken maken ook heel belangrijk. We twijfelen nog dit te doen.
Geloof er geheel niets van dat een makelaar voor een paar k harder gaat werken of voor jou een konijn uit de hoed tovert waardoor je meer geld voor je woning krijgt.

Belangrijkste voor de makelaar is dat het snel verkoopt. Snelle courtage en minste werk. Makelaar zet een huis ook graag lager in de markt want sneller verkocht.

Laat je adviseren door de makelaar maar bedenk gewoon zelf een goede vraag prijs. Dat kan prima op basis van kadaster gegevens en funda historie van jouw omgeving. Hogere vraagprijs afwegen tegen risico langer te koop staan. Ik denk dat je daarmee meer kan winnen dan incentives voor de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Werkt alleen als je een klein kantoor hebt. Als je een makelaar hebt die in dienst is van een wat groter makelaarskantoor heeft een incentive echt totaal geen nut, want deze merkt er zelf niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 11:37
Jumpman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:57:
Makelaar vinden waarbij je kunt vertrouwen dat hij/zij tot het uiterste gaat.

Heb je hun verkopen en uiteindelijke transactieprijzen bekeken? Kan een indicatie geven.

Zelf heb ik 3 makelaars uitgenodigd die hier in de straat de afgelopen 2 jr een verkoop hebben gedaan. Uiteindelijk gegund aan de makelaar die relatief gezien het beste verkoopresultaat had behaald.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shahm3n
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 15:42
Mijn woning is verkocht! Ik moet toch zeggen dat het voor mij vrij goed is gegaan.
Het is een normale Nederlandse tussenwoning uit de jaren 80 die nog wel wat achterstallig onderhoud heeft.
245K als vraagprijs, en uiteindelijk voor 280k verkocht zonder bouwkundige keuring. Mijn makelaar zelf had het ook niet verwacht, uiteindelijk kwamen we op de conclusie dat er in mijn gemeente in het 200-300k prijssegment maar 2 woningen te koop stonden en dat wellicht de prijs omhoog gedrukt heeft.

Nu is het nog even wachten tot de koper de financiering rond heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Shahm3n op 27-09-2023 17:52 . Reden: Grammatica foutje ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
M'n woning staat sinds zaterdag op Funda en al 75x bewaard. We zouden alleen woensdag en vrijdag bezichtigingen doen, nu doen we donderdag erbij. _O-
Hartje Amsterdam.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Wij hadden, last minute ( donderdagavond ) ons huis alsnog op de NVM openhuizendag gezet. We hadden weinig bezoek verwacht maar uiteindelijk nog ~10 stellen over de vloer gehad in 4 uur tijd. Op een gegeven moment stond ik op de zolder met een stel, mijn vrouw op de 1e verdieping en de deurbel ging voor het 3e stel. Ben benieuwd of er wat uit komt. Je kon wel merken dat er een paar puur aan het inventariseren waren, maar anderen die al aardig geïnteresseerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BootVluchteling schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:29:
Je kon wel merken dat er een paar puur aan het inventariseren waren, maar anderen die al aardig geïnteresseerd waren.
Volgens mij zijn die open dagen ook vooral bedoeld om mensen te trekken die nog wat aan het inventariseren zijn. Als die eenmaal een woning van binnen hebben gezien, dan kan het balletje alsnog snel gaan rollen. Terwijl die zonder open dag misschien nog maanden/jaren aan het rondsnuffelen zouden zijn zonder iets concreets te doen.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BootVluchteling
Rubbergrover1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Volgens mij zijn die open dagen ook vooral bedoeld om mensen te trekken die nog wat aan het inventariseren zijn. Als die eenmaal een woning van binnen hebben gezien, dan kan het balletje alsnog snel gaan rollen. Terwijl die zonder open dag misschien nog maanden/jaren aan het rondsnuffelen zouden zijn zonder iets concreets te doen.,
True. Ach, ben heel benieuwd of er iets concreets uit voort gaat komen. Wij hebben ons huis ook gevonden op de openhuizendag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
No Hands schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:50:
Pff, ander huis gekocht dus nu moet ons huidige huis verkocht worden. Morgen komen ze voor de Funda foto's.
Ik ga kapot van de stress :D
Hoe perfect moet je het willen maken? Hier nog een stukje plint, daar nog even met de kwast erlangs, kleedje wel of niet op de grond, leuke plantjes op de vensterbank, onkruid tussen de tegels vandaan, o er zit nog een spinnenweb onder het overstek aan de achterkant, echt... dit is slopend.
En toen werd het ineens een heel ander verhaal. We zouden vandaag op Funda gaan maar afgelopen donderdag kwam er ineens een bod boven de vraagprijs die we zouden gaan hanteren en zonder voorbehoud van financiering, koopovereenkomst tekenen nog voor we die van ons eigen andere huis getekend hebben dus ook geen dubbele maandlasten.
Ik denk dat we dit gaan accepteren, geen gedoe, alles geregeld, geen bezichtigingen waarbij telkens de katten uit huis moest etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
No Hands schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

En toen werd het ineens een heel ander verhaal. We zouden vandaag op Funda gaan maar afgelopen donderdag kwam er ineens een bod boven de vraagprijs die we zouden gaan hanteren en zonder voorbehoud van financiering, koopovereenkomst tekenen nog voor we die van ons eigen andere huis getekend hebben dus ook geen dubbele maandlasten.
Ik denk dat we dit gaan accepteren, geen gedoe, alles geregeld, geen bezichtigingen waarbij telkens de katten uit huis moest etc.
Dat klinkt goed! Je zult wel altijd de gedachte blijven houden 'wat als we het toch op Funda hadden gezet...', maar de zekerheid en het gebrek aan stress is ook wat waard. Gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Rubbergrover1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Deels, maar ook mensen die geen zin hebben om op 5 verschillende momenten in de week een paar uur vrij te moeten nemen. Uiteraard kijkt een deel echt wel vrijblijvender maar onderschat niet hoe een gedoe het soms is om een aantal woningen te bezichtigen (zeker als ze iets verder weg liggen), om dat op 1 dag te plannen is zelden te doen.

Mijn huis is verkocht aan een stel dat 5 minuten na 'sluiting' van de open huizen dag kwam kijken 'of ze toch nog naar binnen mochten'. Toen ik het huis kocht, ben ik 1 keer doordeweeks wezen kijken en 1 keer is de makelaar op de open huizen dag er heen gegaan (ook al deden ze eigenlijk niet mee). Daarna heb ik nog 4 of 5 andere woningen gezien maar ze vielen allemaal tegen, dus toen ook bod uitgebracht op het 1e huis :)

Mijn huidige woning gewoon paar keer wezen kijken. Maar ja, in dit dorp komen de grotere woningen alleen vrij als er iemand dood is gegaan of verhuisd naar een bejaardenhuis/appartement. (geen geintje... meerdere woningen bezichtigd, allemaal of overleden, of oude mensen die naar een appartementje gingen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
[...]

En hoe doe je dat met de makelaar? Betaal je dan een afkoopsom van een x procent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Alic3 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

En hoe doe je dat met de makelaar? Betaal je dan een afkoopsom van een x procent?
Lijkt niet onlogisch dat het bod ook via de makelaar is binnengekomen….. net zoals de afhandeling nu.
Maar even over de courtage praten kan geen kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Lijkt niet onlogisch dat het bod ook via de makelaar is binnengekomen….. net zoals de afhandeling nu.
Maar even over de courtage praten kan geen kwaad natuurlijk.
Ja goed punt. Betaal je een makelaar voor het eindresultaat (= verkochte woning) of voor het volledige traject + eindresultaat? In dat eerste geval hebben ze met relatief weinig moeite (geen idee wat er aan vooraf is gegaan) veel geld verdient. De backoffice hoeft geen telefoontjes meer aan te nemen, momenten in te plannen en de makelaar zelf hoeft niet aanwezig te zijn bij kijkmoment of de onderhandelen/contact te houden met meerdere partijen. Dat scheel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaald voor het eindresultaat….. aantal bezichtigingen is normaliter niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
[...]

Eist de koper dat met heb bod de woning van de markt af gaat (dus niet op Funda)?

Anders zou ik nog overwegen de kijkdagen en het bieden door te laten gaan, de makelaar is toch al betaald en wellicht komt er een beter bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jumpman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Eist de koper dat met heb bod de woning van de markt af gaat (dus niet op Funda)?

Anders zou ik nog overwegen de kijkdagen en het bieden door te laten gaan, de makelaar is toch al betaald en wellicht komt er een beter bod.
Die koper zal natuurlijk zeggen, ik doe een goed bod dus ik wacht wel een paar weken hoor…. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Die koper zal natuurlijk zeggen, ik doe een goed bod dus ik wacht wel een paar weken hoor…. 8)7
Je kan gewoon zeggen, zet hem in het biedlogboek en bijvoorbeeld om woensdag 12:00 uur (na de kijkdagen) hoort u of u het geworden bent. Dat ligt helemaal aan je zelf bepaalde verkoopstrategie. Als de bieder nu biedt om hem uit de markt te kopen is het een ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 02-10-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Ik zou overleggen met de makelaar en vragen of hij/zij denkt dat er meer uit te halen valt. Als hij/zij denkt van wel, dan zou je tegen die koper kunnen zeggen: "20k meer, en hij is van jou".
Als hij hem zó graag wil. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat als jullie de koper waren je jezelf ook zo zou laten uitspelen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Als het bod goed is, gewoon doen. Dubbele maandlasten en overbruggen tikt best snel aan, dus dat is ook een prettig voordeel.

Ik zie wel een risicootje in de verkoopovereenkomst tekenen nog voordat die van de aan te kopen woning is getekend. Wat als de verkoper zich terug trekt? Jij zit dan vast aan de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-09 15:45

K1p

Ik zou met de bieder afspreken op zijn minst de kijkdagen even af te wachten. En om de beider warm te houden hem als eerste keus te houden mits er niet groots overheen geboden wordt. Als de bieder direct afhaakt dan lijkt hij mij überhaupt niet serieus.
[...]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flix20
K1p schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:38:
Ik zou met de bieder afspreken op zijn minst de kijkdagen even af te wachten. En om de beider warm te houden hem als eerste keus te houden mits er niet groots overheen geboden wordt. Als de bieder direct afhaakt dan lijkt hij mij überhaupt niet serieus.

[...]
Je bent geen serieuze koper als je een bod van boven de vraagprijs zonder voorbehoud neerlegt?! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Jumpman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Nee, de koper betaald ook de courtage van de makelaar. We hebben zelf besloten de Funda-gang dan nog een week uit te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Alic3 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:12:
[...]

Die blijft zijn werk doen, namelijk de zaak regelen, koper betaald makelaarscourtage wat wij anders hadden moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

No Hands schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Nee, de koper betaald ook de courtage van de makelaar. We hebben zelf besloten de Funda-gang dan nog een week uit te stellen.
Je hebt het bod dus geaccepteerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Prima toch, ik heb mijn vorige woning ook verkocht voordat hij op funda stond (3jr geleden), nooit gedacht wat als hij wel op funda was gegaan. Als je er blij mee bent is het goed, en scheelt idd een hoop gedoe. Succes met de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Hoe zijn Scud en No H aan de kopers gekomen? Via de ingeschakelde makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
rreevvss schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:18:
Hoe zijn Scud en No H aan de kopers gekomen? Via de ingeschakelde makelaar?
Iemand uit kennissen/collega kring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Verwijderd schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:44:
[...]

Je hebt het bod dus geaccepteerd?
Voorlopig, onder voorwaarde dat het wel binnen die week allemaal geregeld was met de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Snap het wel, vind het zelf erg veel gedoe voor de foto's en de bezichtiging. Daarbij weet je ook nooit wat er anders uitgekomen was. Wordt (regio afhankelijk) ook best nog wel wat onder de vraagprijs verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:29
No Hands schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Ik vind het een prima plan. Zeker ook dat de koper de makelaar betaalt.

Hoe ga je dat doen eigenlijk? Normaal gesproken stuurt de makelaar de factuur naar de notaris en die verrekent dat dan op de afrekening van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Kalentum schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:27:
[...]

Ik vind het een prima plan. Zeker ook dat de koper de makelaar betaalt.

Hoe ga je dat doen eigenlijk? Normaal gesproken stuurt de makelaar de factuur naar de notaris en die verrekent dat dan op de afrekening van de verkoper.
Tegen de koper zeggen dat dat bedrag los nar mij moet worden overgemaakt of de verkoopprijs hoger maken met de makelaarscourtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rozuchu
Nou stand van zaken hier:
2 bezichtigingen gehad in totaal, waarvan beide super enthousiast, maar eerste stel heeft de makelaar geghost en het andere stel had al ergens anders een bod lopen dus dat willen ze even afwachten.

1 bezichtiging bij open huizen dag, deze mensen bleken uiteindelijk niet serieus omdat hun budget een stuk lager lag.

De makelaar stelt voor om, mocht het stel wat nog afwacht geen interesse meer te hebben, de prijs te gaan verlagen naar 545 (nu 550). Ik kan mij niet voorstellen dat dat nieuwe mensen gaat trekken, waarom zou iemand opeens wel komen kijken als er 5000 af is gegaan, het lijkt me dan ook een signaal dat er nog meer af te dingen valt.

Ik baal er wel van, het is zelfs hoger getaxeerd dan de vraagprijs, en de makelaar zei dat we dat ook makkelijk er voor zouden kunnen krijgen, toen toch gekozen om lager in de markt te zetten voor meer bereik.

Wellicht zelf nog wat meer adverteren bijv in het weekkrantje of Funda spekken om het nog meer uit te lichten. De makelaar doet volgens mij niet veel aan adverteren. Had er ook over zitten denken om over te stappen maar wacht eerst even de lopende zaken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

rozuchu schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:49:
Nou stand van zaken hier:
2 bezichtigingen gehad in totaal, waarvan beide super enthousiast, maar eerste stel heeft de makelaar geghost en het andere stel had al ergens anders een bod lopen dus dat willen ze even afwachten.

1 bezichtiging bij open huizen dag, deze mensen bleken uiteindelijk niet serieus omdat hun budget een stuk lager lag.

De makelaar stelt voor om, mocht het stel wat nog afwacht geen interesse meer te hebben, de prijs te gaan verlagen naar 545 (nu 550). Ik kan mij niet voorstellen dat dat nieuwe mensen gaat trekken, waarom zou iemand opeens wel komen kijken als er 5000 af is gegaan, het lijkt me dan ook een signaal dat er nog meer af te dingen valt.

Ik baal er wel van, het is zelfs hoger getaxeerd dan de vraagprijs, en de makelaar zei dat we dat ook makkelijk er voor zouden kunnen krijgen, toen toch gekozen om lager in de markt te zetten voor meer bereik.

Wellicht zelf nog wat meer adverteren bijv in het weekkrantje of Funda spekken om het nog meer uit te lichten. De makelaar doet volgens mij niet veel aan adverteren. Had er ook over zitten denken om over te stappen maar wacht eerst even de lopende zaken af.
Balen. Hoe verhoudt de m²-prijs zich tot vergelijkbare objecten in dezelfde buurt/plaats?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:24:
M'n woning staat sinds zaterdag op Funda en al 75x bewaard. We zouden alleen woensdag en vrijdag bezichtigingen doen, nu doen we donderdag erbij. _O-
Hartje Amsterdam.

Ben benieuwd.
Maandagavond stond de stand op 27 bezichtigingsaanvragen/-afspraken. Vandaag beginnen, morgen en vrijdag verder.
Met makelaar afgesproken de bindingsdeadline op volgende week woensdag om 15:00 uur te zetten. Hebben de potentiële kopers die in komend weekend kijken, ook een kans.

Ben benieuwd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Tegen de koper zeggen dat dat bedrag los nar mij moet worden overgemaakt of de verkoopprijs hoger maken met de makelaarscourtage.
Dat laatste zou ik niet doen, dan betaal je er ook overdrachtsbelasting over. Maar toegegeven, dat is tientjeswerk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
marcelcee schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Dat laatste zou ik niet doen, dan betaal je er ook overdrachtsbelasting over. Maar toegegeven, dat is tientjeswerk :)
Dat is dus aan de koper om te beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Ter introductie onze makelaar ervaring tot nu toe. We zijn druk bezig met bouwen, en het wordt tijd ons huidige huis te gaan verkopen. Een vrijstaand huis in de regio Eindhoven. Zo'n 20 jaar geleden met veel zorg ontworpen en gebouwd.

We hadden drie makelaars uitgenodigd, twee kenden we van relaties. Keurige heren in pak die eigenlijk in hun verhaal allemaal uitwisselbaar zijn; ze komen met referentiehuizen uit de omgeving - kennen we natuurlijk want wij houden Funda natuurlijk ook lang bij -, vergelijken dat men ons huis; indexeren naar nu en 'berekenen' een mogelijke transactiewaarde. Ook hun verder aanpak is eigenlijk identiek.

Dat 'berekenen' stond niet-voor-niets tussen aanhalingstekens, want de uitkomsten verschillen nogal. Tussen het hoogste en laagste voorstel zit een kleine 2 ton! Toen ik ze daarmee achteraf confronteerde bleven ze er ook allemaal vasthouden, met van die open-deur-argumenten waarom dat de anderen het niet juist hadden. Alleen de makelaar met het laagste voorstel wilde er nog wel naar kijken. Tja, die zag de handel aan z'n neus voorbij gaan.

Eigenlijk weten we het even niet meer. Je hebt de neiging om dan maar de middelste te kiezen, maar dat is ook zo'n verkeerd soort redenatie. Weer een keurig pak over de vloer lijkt me ook niet de oplossing. Dan is de kans groot dat de verwarring alleen maar toeneemt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 00:17
@Conrado Toen wij nog naar huizen keken* merkten we grote verschillen tussen de verschillende kantoren. Van hele fijne mensen, tot de grootste bullshit verkopers die je je kunt bedenken.

Dat laatste was voor mij echt een afknapper. Sommige stonden er notoir bij te liegen, en dan is het vertrouwen om tot een goede deal te komen al ver te zoeken. Uiteindelijk hebben we geprobeerd in na iedere bezichtiging de makelaar en het huis los van elkaar te beoordelen, en daarmee de invloed van de makelaar buiten het huis te houden, maar ook ik ben een mens van vlees en bloed, en dat kun je toch niet helemaal ontkoppelen.

Als je drie keer een gladde aal bullshit figuur over de vloer hebt gehad zou ik ze alle drie vriendelijk bedanken en nog een ander uitnodigen.

* net een andere regio, dus referenties heb ik niet voor je helaas

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 05-10-2023 13:53 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:43:
Ter introductie onze makelaar ervaring tot nu toe. We zijn druk bezig met bouwen, en het wordt tijd ons huidige huis te gaan verkopen. Een vrijstaand huis in de regio Eindhoven. Zo'n 20 jaar geleden met veel zorg ontworpen en gebouwd.

We hadden drie makelaars uitgenodigd, twee kenden we van relaties. Keurige heren in pak die eigenlijk in hun verhaal allemaal uitwisselbaar zijn; ze komen met referentiehuizen uit de omgeving - kennen we natuurlijk want wij houden Funda natuurlijk ook lang bij -, vergelijken dat men ons huis; indexeren naar nu en 'berekenen' een mogelijke transactiewaarde. Ook hun verder aanpak is eigenlijk identiek.

Dat 'berekenen' stond niet-voor-niets tussen aanhalingstekens, want de uitkomsten verschillen nogal. Tussen het hoogste en laagste voorstel zit een kleine 2 ton! Toen ik ze daarmee achteraf confronteerde bleven ze er ook allemaal vasthouden, met van die open-deur-argumenten waarom dat de anderen het niet juist hadden. Alleen de makelaar met het laagste voorstel wilde er nog wel naar kijken. Tja, die zag de handel aan z'n neus voorbij gaan.

Eigenlijk weten we het even niet meer. Je hebt de neiging om dan maar de middelste te kiezen, maar dat is ook zo'n verkeerd soort redenatie. Weer een keurig pak over de vloer lijkt me ook niet de oplossing. Dan is de kans groot dat de verwarring alleen maar toeneemt.
Ik zou het over een heel andere boeg gooien en niet zozeer kijken naar wat ze als de mogelijke opbrengst zien. Ik zou vooral kijken naar hoe ze naar je woning keken. Waren de makelaars wel een beetje enthousiast over je woning? Want of ze wel of niet enthousiast zijn, dat stralen ze ook uit richting potentiele kopers.

Wij hadden een makelaar die bij onze (vooroorlogse) woning vooral erg moeilijk deed over van alles en nog wat. Ja, het was uiteraard geen nieuwbouwwoning, dus het was allemaal niet perfect. Een andere makelaar was helemaal enthousiast over zaken als de suitedeuren, glas in lood, paneeldeuren etc. Dát was de makelaar die we dus hebben gekozen. Want dat representeerde ook hoe de potentiële kopers naar onze woning zou moeten 'kijken'. Niet kijken naar alle imperfecties, maar vooral kijken naar de zaken die zo'n vooroorlogse woning uniek maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:35:
Waren de makelaars wel een beetje enthousiast over je woning? Want of ze wel of niet enthousiast zijn, dat stralen ze ook uit richting potentiele kopers.
Dat dus :)

Echt enthousiast zijn ze niet en weten inderdaad vooral, in hun ogen, de negatieve zaken te benoemen. Nee, we hebben geen blond visgraad op de vloer of taatsdeuren. Wat ze niet deden waren de sterke punten benoemen, want die zijn er ook vollop. Als je dat al niet tegen ons doet, doe je dat ook niet tegen een mogelijke koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
Ik snap dat het glazen bol werk is, maar wat verwachten jullie dat de rentestand gaat doen? Zien jullie het stabiliseren / dalen of stijgen? En dan met welke gedachtegang.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BootVluchteling schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:53:
Ik snap dat het glazen bol werk is, maar wat verwachten jullie dat de rentestand gaat doen? Zien jullie het stabiliseren / dalen of stijgen? En dan met welke gedachtegang.

***members only***
Hypotheekrente volgt met een bepaalde marge de ECB. Als ik dan een willekeurige bron pak:
Tijdens de persconferentie liet ECB president Christine Lagarde wel doorschemeren dat de centrale bank nu waarschijnlijk genoeg heeft gedaan en de rente niet nóg verder hoeft te worden verhoogd. Volgens de ECB is de rente nu op een niveau waarbij het een ‘substantiële’ bijdrage gaat leveren aan de tijdige terugkeer van de inflatie naar de doelstelling, mits dit renteniveau voor een voldoende lange periode wordt aangehouden. Wij denken dat de renteverhoging in september inderdaad de laatste is geweest. Daarnaast verwachten we nog steeds dat de ECB in maart 2024 de rente voor het eerst kan verlagen.
https://www.abnamro.com/r...rschijnlijk-genoeg-gedaan

Kortom, ABN Amro verwacht nog wel een half jaartje voodat de rente kán dalen. Let op het woord: kán.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
BootVluchteling schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:53:

***members only***
De beste graadmeter is kijken naar wat de geldverstrekkers zélf verwachten. Pak een aantal compleet willekeurige hypotheekverstrekkers en bekijk hun tarieven:

https://www.abnamro.nl/nl...hypotheekrente/index.html
https://www.florius.nl/hypotheekrente
https://www.ing.nl/partic...ek/actuele-hypotheekrente

Wat bij deze 3 opvalt is dat de zéér kortlopende rentes (variabel tot 3 jaar) echt belachelijk hoog zijn, veel hoger dan bijvoorbeeld 10 jaar rentevast.

Dit betekent dat deze geldverstrekkers je enorm proberen te ontmoedigen om 1 tot 3 jaar te kiezen, ze hopen je richting 10 jaar te pushen. Ze verwachten dus kennelijk dat de rente op korte termijn (oktober 2024 tot oktober 2026) alweer aardig gedaald kan zijn.

Niemand kan de rente voorspellen. Maar als je voorspellingen/verwachtingen zoekt dan moet je áltijd uitgaan van de geldverstrekkers zelf, zij zijn de godganse dag bezig met risico's en tarieven incalculeren. Wat consumenten denken over de rente moet je links laten liggen, ga uit van de specialisten die enorme commerciële belangen hierbij hebben.

Desondanks ben ik zelf voor 5 jaar rentevast gegaan. Ik heb 5 jaar zekerheid over wat ik betaal en als de rente over bijv. 2 tot 3 jaar ineens sterk gezakt is, dan is afkopen van de renteschuld ook niet zo duur (helaas heeft mijn bank geen rentemiddeling of rentebedenktijd).

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 05-10-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Koopcontract is getekend door koper en ons, verkopers.

Lekker vlot gegaan tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als je dat gevoel hebt, is dat ook zo :)
Er zijn verschillende strategieën om daar mee om te gaan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Conrado schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:43:

Ik zou vooral Funda afspeuren naar gelijkwaardige woningen in de directe omgeving, de makelaars die daar bij betrokken zijn geweest en wat ze uiteindelijk voor elkaar wisten te boksen. Vooral qua transactieprijs en periode tussen te koop-onder bod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:40:
Ik zou vooral Funda afspeuren naar gelijkwaardige woningen in de directe omgeving, de makelaars die daar bij betrokken zijn geweest en wat ze uiteindelijk voor elkaar wisten te boksen.
Zo had ik ze gekozen :)
Ik ga eens nadenken over wat @Rubbergrover1 al benoemde; een makelaar zoeken die de waarden van ons huis ziet. Toch gek dat je daar speciaal op moet letten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 16:45

aap

We staan op het punt ons huis in de verkoop te gaan doen. Dus zoeken we een verkoopmakelaar.
Ik snap dat je er een paar langs laat komen en zoals ik hierboven lees, kan de keuze dan nog lastig zijn.

Maar hoe doe je die eerste stap: hoe kies je welke makelaars uit te nodigen? Er zijn er te veel actief (Eindhoven) om ze allemaal uit te nodigen. Op hun websites staat ook verder nauwelijks iets onderscheidends; ze zijn allemaal heel druk bezig om jouw huis zo scherp mogelijk te verkopen en experts in de markt, maar zelfs over zoiets basaals als hun courtageformule staat (natuurlijk!) nergens iets.

Op Funda staan wel reviews, maar blijkbaar zijn verkoopmakelaars allemaal fantastisch, want de ratings schommelen zo tussen de 9.2 en 9.6. (Zijn die reviews trouwens geverifieerd, want sommigen klinken wel heel mooi. Of is het achterlaten van een lovende review tegenwoordig onderdeel van het contract met een makelaar?).

Ook merk ik dat makelaars een taboe-gespreksonderwerp zijn. Als we zo eens rondvragen in de omgeving, willen wensen nog wel zeggen welke makelaar ze gebruikt hadden, maar wat ze betaald hebben is blijkbaar iets waar men niet over wil spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
aap schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:38:
We staan op het punt ons huis in de verkoop te gaan doen. Dus zoeken we een verkoopmakelaar.
Ik snap dat je er een paar langs laat komen en zoals ik hierboven lees, kan de keuze dan nog lastig zijn.

Maar hoe doe je die eerste stap: hoe kies je welke makelaars uit te nodigen? Er zijn er te veel actief (Eindhoven) om ze allemaal uit te nodigen. Op hun websites staat ook verder nauwelijks iets onderscheidends; ze zijn allemaal heel druk bezig om jouw huis zo scherp mogelijk te verkopen en experts in de markt, maar zelfs over zoiets basaals als hun courtageformule staat (natuurlijk!) nergens iets.

Op Funda staan wel reviews, maar blijkbaar zijn verkoopmakelaars allemaal fantastisch, want de ratings schommelen zo tussen de 9.2 en 9.6. (Zijn die reviews trouwens geverifieerd, want sommigen klinken wel heel mooi. Of is het achterlaten van een lovende review tegenwoordig onderdeel van het contract met een makelaar?).

Ook merk ik dat makelaars een taboe-gespreksonderwerp zijn. Als we zo eens rondvragen in de omgeving, willen wensen nog wel zeggen welke makelaar ze gebruikt hadden, maar wat ze betaald hebben is blijkbaar iets waar men niet over wil spreken.
Je zou op Funda gelijkwaardige huizen in de omgeving in de gaten kunnen houden, dan heb je in ieder geval een beeld van de foto's en de snelheid van verkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wat ik deed was filteren op huizen in mijn regio + prijsklasse die op verkocht (onder voorbehoud) stonden. Daaruit zocht ik 3 makelaars die het meeste voor kwamen en goede advertenties hadden qua tekst/foto's. Deze uitgenodigd met het idee dat ze mijn huis dan ook wel succesvol moeten kunnen verkopen :+

Vervolgens uit deze 3 degene gekozen met de laagste courtage. Het hele verkoopverhaal luister ik niet eens naar, ze komen toch allemaal superlativen tekort over hoe fantastisch hun social media en emailbereik is, alsook dat je huis mega snel zal verkopen voor dikke €€€.

Je kan eventueel ook hun Google reviews bekijken, die zijn vaak wat minder rooskleurig dan de onbruikbare Funda reviews waar elke makelaar tussen de 9.0 en 9.8 scoort.

Het blijft een enorm schimmig gebeuren. Aan de telefoon of per email niks willen zeggen over het courtage 'want dat verschilt echt per huis, prijsklasse, gebied, verkoopstrategie en stand van de maan'. Vervolgens proberen een aantal hoog in te zetten en kan er later ineens nog 0,2% van af. Zwaar irritant dat ze eerst allemaal langs moeten komen met hun hele verkooppraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:29
aap schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:38:

Laatste keer dat ik in een stedelijk gebied een woning verkocht heb ik een makelaar gekozen die nog niet zo lang geleden zijn eigen bedrijf was gestart, jong en eager type, wilde graag onze omzet hebben. Was heel erg benaderbaar per email en mobiel dus korte lijntjes.

Aan de andere kant heb je grote bekende kantoren "sinds 1929 uw vertrouwd adres" etc en dat kan ook wat zijn: een gedegen kantoor met meer dan 10 medewerkers. Kan ook prima dat je dat prettig vind.

Als koper heb je misschien ook wel meerdere bezichtigingen gedaan en misschien is daar nog iemand van bijgebleven in positieve zin?
Pagina: 1 ... 157 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.