Ter introductie onze makelaar ervaring tot nu toe. We zijn druk bezig met
bouwen, en het wordt tijd ons huidige huis te gaan verkopen. Een vrijstaand huis in de regio Eindhoven. Zo'n 20 jaar geleden met veel zorg ontworpen en gebouwd.
We hadden drie makelaars uitgenodigd, twee kenden we van relaties. Keurige heren in pak die eigenlijk in hun verhaal allemaal uitwisselbaar zijn; ze komen met referentiehuizen uit de omgeving - kennen we natuurlijk want wij houden Funda natuurlijk ook lang bij -, vergelijken dat men ons huis; indexeren naar nu en 'berekenen' een mogelijke transactiewaarde. Ook hun verder aanpak is eigenlijk identiek.
Dat 'berekenen' stond niet-voor-niets tussen aanhalingstekens, want de uitkomsten verschillen nogal. Tussen het hoogste en laagste voorstel zit een kleine 2 ton! Toen ik ze daarmee achteraf confronteerde bleven ze er ook allemaal vasthouden, met van die open-deur-argumenten waarom dat de anderen het niet juist hadden. Alleen de makelaar met het laagste voorstel wilde er nog wel naar kijken. Tja, die zag de handel aan z'n neus voorbij gaan.
Eigenlijk weten we het even niet meer. Je hebt de neiging om dan maar de middelste te kiezen, maar dat is ook zo'n verkeerd soort redenatie. Weer een keurig pak over de vloer lijkt me ook niet de oplossing. Dan is de kans groot dat de verwarring alleen maar toeneemt.
Mijn huis is slimmer dan ik...