Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 147 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Blik1984 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:23:
[...]

Ik denk dat door de combinatie van regen en stevige wind er water onder de dakbedekking doorkomt. Zelf nooit een probleem mee gehad. Alleen vind ik het wel zuur voor ze, 4 weken na sleuteloverdracht.
Toevallig hier gisteren hetzelfde probleem dus dat zou heel goed kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 12:56
Evanrvb schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:05:
[...]

Toevallig hier gisteren hetzelfde probleem dus dat zou heel goed kunnen.
Heb het hier ook wel eens gehad in de nok, een paar druppels, als het echt hard waait. Niet zo'n probleem, gebeurt bijna nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18
Blik1984 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:20:
Nou lekker dan, kreeg net een appje van de kopers van mijn huis. Ze hebben een (kleine) lekkage te pakken. Zelf nooit last gehad van een lekkage op die plek. Is dit nog iets waar ik me zorgen over moet gaan maken als verborgen gebrek? Of is dit echt op het conto van de koper?
Dat laatste. Woning is gekocht dus hun verantwoordelijkheid. Part of the deal. Tenzij je dit had kunnen voorkomen omdat je al wist dat het een lekkage was bijvoorbeeld. Maar dat geloof ik niet? En ook al wist je het, het is niet te bewijzen.

Ps. Is vaak ook gewoon verzekeringswerk.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 29-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Relaxed2000 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:23:
Helaas gaan ze eind 2029 er bouwen. (Althans dat is nu de planning) de zone ertussen blijft een 65 meter natuurstrook, waar schaapjes rondgrazen.l van de locale boer. Dat blijft ook zo omdat ernonder een waterleiding ligt van 1m20 doorsnee (voorziet zo'n beetje heel zuidholland van water :))

Maar de nieuwbouwhuizen die eind 2023 / begin 2024 worden verkocht zullen al rond de 700.000 lopen... dan heb je voor die prijs dus een kale woning, puur omdat de grond maarmblijft stijgen. Dus al zal ik onze woning tegen die tijd verkopen is er nog niks aan de hand.

Ben zelf alleen ongeduldig en control freak... mijn vriendin totoaal niet.

Ik was.dit topic begonnen om te vragen of.48x opgeslagen en 11k x bekeken nog waarde heeft.

Ik vermoed dat begin januari de eerste kijkers voor de deur staan 😀.

Zucht pietje ongeduld 😀
Het grootste risico is de locatie. Volgens mijn makelaar zijn het vooral Rotterdammers die in Westergouwe gaan wonen. Als de markt stagneert zullen die Rotterdammers meer in Rotterdam blijven. Gouda zelf is niet zo’n rijke stad, dus Gouwenaren zullen die prijzen niet zo snel kunnen betalen. De m2 prijs in de rest van Gouda blijft flink achter op andere steden in Zuid Holland. Eigenlijk alles wat tussen Gouda en Rotterdam aan nieuwbouw gerealiseerd wordt is voornamelijk uitbreiding van Rotterdam.

Maar goed, voordeel is wel als de markt stagneert dat het vrije uitzicht nog wel een aantal jaren extra blijft.

Succes met de verkoop. Gezien je huis er wel uit ziet dat er veel tijd in gestoken is en helemaal af is, denk ik dat je het waarschijnlijk wel snel verkocht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-07 09:20
Nieuwbouwhuizen in Westergouwe waren hete broodjes over de toonbank in 2021. Ik zie dat de “instapwoningen” van vanaf €500.000 al een maand of twee tot een half jaar te koop staan. De 70% zie ik niet zo snel gebeuren voor Carré van Westergouwe en De Kolk Fase 3. Erg sneu voor de mensen die al hadden getekend na inschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
Z___Z schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:27:
[...]

Het grootste risico is de locatie. Volgens mijn makelaar zijn het vooral Rotterdammers die in Westergouwe gaan wonen. Als de markt stagneert zullen die Rotterdammers meer in Rotterdam blijven. Gouda zelf is niet zo’n rijke stad, dus Gouwenaren zullen die prijzen niet zo snel kunnen betalen. De m2 prijs in de rest van Gouda blijft flink achter op andere steden in Zuid Holland. Eigenlijk alles wat tussen Gouda en Rotterdam aan nieuwbouw gerealiseerd wordt is voornamelijk uitbreiding van Rotterdam.

Maar goed, voordeel is wel als de markt stagneert dat het vrije uitzicht nog wel een aantal jaren extra blijft.

Succes met de verkoop. Gezien je huis er wel uit ziet dat er veel tijd in gestoken is en helemaal af is, denk ik dat je het waarschijnlijk wel snel verkocht wordt.
Thanks!!

Denk dat het wel goed komt. We hebben idd ons best gedaan het huis op te knappen. Buurt is top, huis top, locatie top en mocht er idd stagnatie komen dan is er niet een vrij uitzicht van een paar km tot 2029 maar misschien wel tot 2045. Maar uiteraard heeft niemand die glazenbol.

Fijne jaarwisseling allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Relaxed2000 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:06:
[...]

Thanks!!

Denk dat het wel goed komt. We hebben idd ons best gedaan het huis op te knappen. Buurt is top, huis top, locatie top en mocht er idd stagnatie komen dan is er niet een vrij uitzicht van een paar km tot 2029 maar misschien wel tot 2045. Maar uiteraard heeft niemand die glazenbol.

Fijne jaarwisseling allemaal!
De stagnatie is al ingezet ;)

Succes met de verkoop. We volgen het en inderdaad hopelijk richting het voorjaar weer meer animo...!

Iedereen nu druk met oliebollen bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:49
MaStar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:52:
[...]

Pas op dat je hier niet blind op vertrouwd. Bij ons werden we afgewimpeld: 'achterstallig onderhoud'. Bij ons toenmalige nieuw gekochte huis heeft dit ons 3000 euro gekost aan nieuw lood, dakpannen rondom een dakkapel.

[ Voor 6% gewijzigd door dreams2 op 31-12-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

MaStar schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:52:
[...]

Dat laatste. Woning is gekocht dus hun verantwoordelijkheid. Part of the deal. Tenzij je dit had kunnen voorkomen omdat je al wist dat het een lekkage was bijvoorbeeld. Maar dat geloof ik niet? En ook al wist je het, het is niet te bewijzen.

Verzekering doet hier vaak niks mee. Alleen gevolgschade door lekkage wordt vergoed. Al het andere is onderhoudswerk. Of kan je aantonen dat je elk jaar een dakcontrole hebt gehad, waarna de verzekering alsnog vind dat het de leeftijd is van het pand.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Giel schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:54:
Ons huis staat nu te koop. Een twee onder een kap woning van 10 jaar oud. Label A in een vrij gewilde wijk. Staat er nu anderhalve week op en totaal 4 bezichtigingen. 1 Gehad, en dinsdag nog 3 gepland staan. Erg spannend in ieder geval :) De eerste zegt erg enthousiast te zijn en wil komende week nog een keer met een aankoopmakelaar langskomen.

Makelaar zegt dat de huizenverkoop veel meer is gaan verspreiden over een langere periode. Gebeurt veel dat huizen paar weken te koop staan zonder bezichtigingen. Mensen bellen ook niet meer direct voor een bezichtiging, maar ook na 1/2 weken voor een afspraak.

Gelukkig is het een instapklaar huis waar echt niets aan hoeft te gebeuren (ja misschien schilderen als de kleuren je niet aan staan..) wat onze kansen wel vergroot.
We zijn nu 3 weken verder en ons huis is verkocht. Gisteren is de 3 dagen bedenktijd verstreken en nu financiering regelen. Uiteindelijk 4 bezichtigingen gehad en 1 bod, dus was nog wel spannend. Super onzekere tijden en als je niet hoeft te verkopen/kopen, zou ik lekker even blijven zitten om een hoop stress te voorkomen. :)

Wel schrikbarend om te zien hoe lang huizen nu te koop staan en hoe ik gewend was geraakt aan de korte doorlooptijden van de afgelopen paar jaar. Lijkt nu een stuk "normaler". Vooral slecht(er) geisoleerde huizen komen voor een tweede/derde keer op funda met forse prijsverlagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Over twee weken komt de makelaar bij ons kijken voor de verkoop van onze woning. Echter met drie kinderen maken we ons toch zorgen om de "presenteerbaarheid" van onze woning. Hoewel het een woning van 2016 is merk je toch dat kleine zaken beschadigd zijn geraakt, maar in hoeverre kijken kopers hier na? En zijn dit punten die het waard zijn om vooraf op te lossen of beter aan de koper over te laten zodat het in haar/zijn eigen smaak kan?

Enkele voorbeelden:
- Muur onder de traprailing is vies van kinderhandjes
- Enkele plekken mist ontbreekt paar cm2 behang
- Deels onafgewerkte zolderkamer, waarvan één muur matig geschilderd is
- Onafgewerkte koof boven de keuken
- Scheur in de muur (kan verder geen kwaad) die zichtbaar is door het renovliesbehang heen
- Geen badkamermeubel maar al zes jaar een tijdelijke oplossing

Verder blijft het bezichtigen spannend. Het 's ochtends altijd al redelijk hectisch om allemaal op tijd de deur uit te gaan laat staan dat het er presenteerbaar uitziet. We waren eigenlijk van plan om het huis iets voor een schoolvakantie te koop te zetten, te vluchten naar een vakantiehuisje in de hoop dat het in die tijd een bod komt, maar hoe realistisch is dat in deze markt?

Op specificaties verwacht ik trouwens dat het een makkelijk verkoop zal zijn. Populaire wijk, isolatie uitstekend, dak vol met pv, warmtepompboiler zodat je tegelijk kan douchen terwijl het bad vult. Een bad is zowiezo vrij uniek in het prijssegment net als het aantal m2 huis tov de tuin. Al zijn tuinen hier over het algemeen klein, ons huis is alleen in verhouding een stuk groter of de tuin in verhouding een stuk kleiner. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Deveon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:20:
Hoewel het een woning van 2016 is merk je toch dat kleine zaken beschadigd zijn geraakt, maar in hoeverre kijken kopers hier na? En zijn dit punten die het waard zijn om vooraf op te lossen of beter aan de koper over te laten zodat het in haar/zijn eigen smaak kan?

Enkele voorbeelden:
- Scheur in de muur (kan verder geen kwaad) die zichtbaar is door het renovliesbehang heen
Kleine dingen zou je nog kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld een veeg latex over de muur onder de trapreling is weinig werk, maar maakt wel meteen een 'frissere' indruk. Ik weet niet hoe die koof is, maar als het ook maar een uurtje werk is om dat aan te pakken, dan kan dat ook wel verschil maken.

Maar echt grote dingen aanpakken zou ik niet meteen doen. Een zolderkamer die nog half af is is niet meteen een drama, omdat de nieuwe bewoners misschien heel andere wensen hebben dan jullie.

Wat de badkamer betreft zou ik een badkamermeubel niet missen. In tegendeel, die dingen zijn zo smaakgevoelig dat het juist ook een minder positief beeld kan geven. Maar ik zou wel zo veel mogelijk spullen daar weg halen. Dus ook die 'tijdelijke oplossing'. Dan ziet de badkamer er vaak meteen een stuk ruimer en soms ook luxer uit. En op de dag van de foto's en van de bezichtiging alles er uit en een paar tientjes investeren in een setje zeep/doucheschuim/whatever van een luxe merk in een kleur die bij je badkamer past. En één mooie handdoek in een bijpassende kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Over twee weken komt de makelaar bij ons kijken voor de verkoop van onze woning. Echter met drie kinderen maken we ons toch zorgen om de "presenteerbaarheid" van onze woning. Hoewel het een woning van 2016 is merk je toch dat kleine zaken beschadigd zijn geraakt, maar in hoeverre kijken kopers hier na? En zijn dit punten die het waard zijn om vooraf op te lossen of beter aan de koper over te laten zodat het in haar/zijn eigen smaak kan?

Enkele voorbeelden:

Verder blijft het bezichtigen spannend. Het 's ochtends altijd al redelijk hectisch om allemaal op tijd de deur uit te gaan laat staan dat het er presenteerbaar uitziet. We waren eigenlijk van plan om het huis iets voor een schoolvakantie te koop te zetten, te vluchten naar een vakantiehuisje in de hoop dat het in die tijd een bod komt, maar hoe realistisch is dat in deze markt?

Op specificaties verwacht ik trouwens dat het een makkelijk verkoop zal zijn. Populaire wijk, isolatie uitstekend, dak vol met pv, warmtepompboiler zodat je tegelijk kan douchen terwijl het bad vult. Een bad is zowiezo vrij uniek in het prijssegment net als het aantal m2 huis tov de tuin. Al zijn tuinen hier over het algemeen klein, ons huis is alleen in verhouding een stuk groter of de tuin in verhouding een stuk kleiner. ;)
Over het algemeen kan de makelaar goed adviseren welke puntjes de moeite waard zijn om aan te pakken.
Veel zaken die je noemt zullen op de foto's niet eens zichtbaar zijn, en daarbij moet je er ook rekening mee houden dat een bezichtiging vaak maar 30-45 minuten is, je gaat dus best snel door een huis heen. een paar cm2 waar behang mist zullen de meeste mensen waarschijnlijk niet eens opvallen (tenzij heer erg in het zicht).

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat je er zelf een goed gevoel bij hebt, je wilt niet achteraf (als er bijv. geen bod komt, of biedingen vallen tegen) denken 'had ik toch maar ...'.
Wat ook kan helpen is om een bekende eens een rondje te laten doen door het huis en te vragen of er van de puntjes die je noemt zaken waren die echt opvielen / afbreuk deden aan de eerste indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Giel schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:20:
[...]

We zijn nu 3 weken verder en ons huis is verkocht. Gisteren is de 3 dagen bedenktijd verstreken en nu financiering regelen. Uiteindelijk 4 bezichtigingen gehad en 1 bod, dus was nog wel spannend. Super onzekere tijden en als je niet hoeft te verkopen/kopen, zou ik lekker even blijven zitten om een hoop stress te voorkomen. :)

Wel schrikbarend om te zien hoe lang huizen nu te koop staan en hoe ik gewend was geraakt aan de korte doorlooptijden van de afgelopen paar jaar. Lijkt nu een stuk "normaler". Vooral slecht(er) geisoleerde huizen komen voor een tweede/derde keer op funda met forse prijsverlagingen.
Naar tevredenheid verkocht of toch onder verwachting / vraagprijs?

Inderdaad is dit novendtaands in lijn met de huidige markt helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:01
Dit zijn dingen die ik zou aanpakken, omdat het de totale indruk van je huis verbetert. Het benadrukt nu dat er wat achterstallig werk te verrichten is. Als het relatief makkelijk is weg te werken (matig geverfde muur nieuwe laag geven) is dat gevoel snel weg te nemen.
Hoezo kun je dit door het behang heen zien? Is dat met een verflaag weg te nemen? Of gaat het om de randen van de scheur die door het behang heen komen? In dat laatste geval zou ik er niets aan doen. Te ingrijpend. Wel kijken of je goed duidelijk kunt maken dat het inderdaad niet schadelijk is.

De overige dingen zijn inderdaad klein en horen een beetje bij een huis. Handafdrukken kun je met een sopje misschien ook al wegnemen. Of, topmiddel: babybillendoekjes. Maar daar zou ik me als koper niet door laten weerhouden. Idem de badkamer. Als daar geen meubel staat, zet ik het zelf wel neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:47

Enkele voorbeelden:

Ik zou me er niet te druk om maken - er wordt nou eenmaal geleefd in een huis. Het is allemaal klein werk. Het enige wat ik wellicht zou doen is die koof in de keuken.
Zelf had ik ook wat afwerk puntjes, maar heb enkel eindelijk dat afwerkplintje boven aan de trap geplaatst, omdat dat het enige is wat me echt stoorde.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
MaStar schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:47:
[...]

Naar tevredenheid verkocht of toch onder verwachting / vraagprijs?

Inderdaad is dit novendtaands in lijn met de huidige markt helaas.
Bod was de vraagprijs, alleen ovb financiering. Dus erg blij mee! Je hoort tegenwoordig nog wel eens dat het onder voorbehoud verkoop eigen woning is, maar dat brengt érg veel onzekerheid mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 09:17
Relaxed2000 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:23:
Helaas gaan ze eind 2029 er bouwen. (Althans dat is nu de planning) de zone ertussen blijft een 65 meter natuurstrook, waar schaapjes rondgrazen.l van de locale boer. Dat blijft ook zo omdat ernonder een waterleiding ligt van 1m20 doorsnee (voorziet zo'n beetje heel zuidholland van water :))

Maar de nieuwbouwhuizen die eind 2023 / begin 2024 worden verkocht zullen al rond de 700.000 lopen... dan heb je voor die prijs dus een kale woning, puur omdat de grond maarmblijft stijgen. Dus al zal ik onze woning tegen die tijd verkopen is er nog niks aan de hand.

Ben zelf alleen ongeduldig en control freak... mijn vriendin totoaal niet.

Ik was.dit topic begonnen om te vragen of.48x opgeslagen en 11k x bekeken nog waarde heeft.

Ik vermoed dat begin januari de eerste kijkers voor de deur staan 😀.

Zucht pietje ongeduld 😀
Ik zou me echt niet blind staren op de nieuwbouw prijzen. Hier in de buurt worden nieuwbouw projecten niet meer volledig verkocht en wordt de bouw uitgesteld. Kan ook niet anders met deze prijzen en deze rente.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:59
Toch mijn ervaring maar delen. Helaas een teleurstellende. Ruim een maand geleden kochten we onder voorbehoud van financiering en verkoop eigen woning (we zagen de markt al teruglopen en namen dus het zekere voor het onzekere) een ander huis. In de aanloop naar de aankoop, hadden we al afspraken met de verkoopmakelaar gemaakt. Die bekeek ons huis en maakte een inschatting van 450k ("teleurstellend" zijn woorden) tot 475k ("haalbaar"). Hij stuurde ook een referentierapport waarin een waarde van 470k genoemd werd. Daarmee zijn wij gaan rekenen en besloten dat het dan aantrekkelijk genoeg was (waarbij niet zozeer de vraag wat we "kunnen" maar "willen" financieren). Na tekenen koopcontract hebben we ons huis (net jaren 30, tussenwoning, label E in een -zeer- gewilde wijk; tussenwoning ging daar jaar geleden voor 550k weg) dus direct in de verkoop gegaan. Daar begonnen de eerste signalen van de teruglopende markt. Zijn insteek was om de woning voor 450k online te zetten, hetgeen volgens zijn woorden die een teleurstellende prijs was. Daar waren we het niet mee eens dus iets hoger in de markt gezet. Eén kijker, die niet toehapte en daarna radiostilte (uiteraard ook kerst en o&n maar volgens de makelaar wel vraag naar andere woningen). Ondertussen bleef de door ons gekochte woning o.b.v. de No Risk clausule te koop staan. Al een aantal keer kregen we het signaal dat iemand anders de woning wilde kopen en gisteren het definitieve bericht. Daardoor hebben de verkopers geopteerd voor ontbinding van het koopcontract en stonden wij voor de keuze om de koop onvoorwaardelijk te maken. Financiering voor ons niet zozeer een issue, maar de verkoop van de eigen woning en eventueel (gevoelsmatig voor het financiële plaatje, want verhoudingsgewijs koop je dan ook een duur huis) te veel moeten dalen met de vraagprijs heeft ons doen besluiten om de woning te laten gaan.

Op dit moment dus erg teleurgesteld en helaas geen stap naar een andere woning. Even slikken en door helaas. Duidelijk is in ieder geval dat de markt in een rap tempo is veranderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bazzemans schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 06:56:
Op dit moment dus erg teleurgesteld en helaas geen stap naar een andere woning. Even slikken en door helaas. Duidelijk is in ieder geval dat de markt in een rap tempo is veranderd.
Vervelend verhaal voor jullie, jammer dat de koop zo niet door kan gaan. Maar ik vind het ook wel tekenend dat de verkopers van jullie gewenste woning überhaupt in eerste instantie met die voorwaarden akkoord waren gegaan. Een jaar geleden werd je bod met de aanvullende voorwaarde van verkoop eigen woning volgens mij meteen afgewezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Toch mijn ervaring maar delen. Helaas een teleurstellende. Ruim een maand geleden kochten we onder voorbehoud van financiering en verkoop eigen woning (we zagen de markt al teruglopen en namen dus het zekere voor het onzekere) een ander huis. In de aanloop naar de aankoop, hadden we al afspraken met de verkoopmakelaar gemaakt. Die bekeek ons huis en maakte een inschatting van 450k ("teleurstellend" zijn woorden) tot 475k ("haalbaar"). Hij stuurde ook een referentierapport waarin een waarde van 470k genoemd werd. Daarmee zijn wij gaan rekenen en besloten dat het dan aantrekkelijk genoeg was (waarbij niet zozeer de vraag wat we "kunnen" maar "willen" financieren). Na tekenen koopcontract hebben we ons huis (net jaren 30, tussenwoning, label E in een -zeer- gewilde wijk; tussenwoning ging daar jaar geleden voor 550k weg) dus direct in de verkoop gegaan. Daar begonnen de eerste signalen van de teruglopende markt. Zijn insteek was om de woning voor 450k online te zetten, hetgeen volgens zijn woorden die een teleurstellende prijs was. Daar waren we het niet mee eens dus iets hoger in de markt gezet. Eén kijker, die niet toehapte en daarna radiostilte (uiteraard ook kerst en o&n maar volgens de makelaar wel vraag naar andere woningen). Ondertussen bleef de door ons gekochte woning o.b.v. de No Risk clausule te koop staan. Al een aantal keer kregen we het signaal dat iemand anders de woning wilde kopen en gisteren het definitieve bericht. Daardoor hebben de verkopers geopteerd voor ontbinding van het koopcontract en stonden wij voor de keuze om de koop onvoorwaardelijk te maken. Financiering voor ons niet zozeer een issue, maar de verkoop van de eigen woning en eventueel (gevoelsmatig voor het financiële plaatje, want verhoudingsgewijs koop je dan ook een duur huis) te veel moeten dalen met de vraagprijs heeft ons doen besluiten om de woning te laten gaan.

Balen zeg, maar ik denk voor nu een verstandig besluit.
Wat voor woning had je op het oog? Label A recent bouwjaar of jaren 30 maar groter ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Blik1984 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:20:
Nou lekker dan, kreeg net een appje van de kopers van mijn huis. Ze hebben een (kleine) lekkage te pakken. Zelf nooit last gehad van een lekkage op die plek. Is dit nog iets waar ik me zorgen over moet gaan maken als verborgen gebrek? Of is dit echt op het conto van de koper?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39

Ik denk vooral ook door de energiemarkt, niemand was daar echt mee bezig tot een jaar geleden, nu denkt men wel 2x na bij een label E woning. De gewilde jaren 30 woningen, zijn denk ik daarom wel wat minder aantrekkelijk geworden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Dat het voegwerk niet al te best is zou de koper zelf ook moeten kunnen zien en valt naar mijn mening onder zijn onderzoeksplicht, al dan niet ondersteund dmv bouwkundige keuring. Hier zou ik dan zelf niets over melden. De lekkage die je had, die is als het goed is gewoon gerepareerd dus hoef je denk ik ook niet te melden.

Zo denk ik er over. Voordat ik kopers zou inlichten zou ik in mijn geval wel even de verkoopmakelaar contacten, kijken wat zij er van vinden. Misschien is het netjes om het te melden, maar straks heb je gezeik dat ze ineens gaan eisen dat je de hele schoorsteen gaat fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door Giel op 04-01-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb

Lees ik het goed dat een vergelijkbare woning als die van jou vorig jaar voor 550k weg ging en er nu voor 450-470k niemand interesse had?

Pfoe dat vind ik heel fors had niet verwacht dat er al zoveel veranderd zou zijn... Jaren 30 was natuurlijk heel populair (prijs opdrijving) en nu door het lagere label juist extra minder in trek. In welke regio/stad zit je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik zou het als koper prettig vinden te horen dat er een kleine lekkage was en dat je die hebt laten fixen. Eventueel uitleggen wat er precies gedaan is om het te fixen. Mocht het dan toch opnieuw gaan lekken, dan weten ze de voorgeschiedenis. De matige schoorsteen zou ik dan weer niet vertellen als verkoper. Die staat ervan hebben ze zelf kunnen constateren en is nu ook niet de oorzaak van de lekkage. Als volgende week blijkt dat dat toch wel zo is, is het een andere situatie.

Je kunt het ook omgekeerd beschouwen. Stel je vertelt het niet en twee weken na overdracht gaat het als een malle lekken of ontstaat er opnieuw kortsluiting. Wat vertel je de bewoners dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Ik zou her gewoon melden.
Toen mijn verlichting (spots) in de woonkamer een dag voor overdracht eruit klapte en ik het niet kon fiksen en heb ik het gelijk gemeld bij kopers met mededeling dat ik bereid was eenmalig een bedrag te betalen ter compensatie (omdat ik t niet meer kon maken).

Was niet nodig en ook nooit meer iets over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:47:
[...]

Zelf had ik ook wat afwerk puntjes, maar heb enkel eindelijk dat afwerkplintje boven aan de trap geplaatst, omdat dat het enige is wat me echt stoorde.
Herkenbaar - inderdaad heb ik ook na jaren uitstellen zo'n afwerkplintje geplaatst net voor de verkoop :P

Nog even reagerend op de originele vraag-steller:
Ik ben gewoon door het huis gegaan en die kleine klusjes die ik al een tijdje liet liggen en echt maar een paar minuten kosten toch even uitgevoerd... Het zal geen directe invloed hebben op de prijs, maar bijvoorbeeld zoiets simpels als een piepende deur is makkelijk op te lossen zonder veel kosten (en bij bezichtiging kan een piepende deur toch een negatieve emotie oproepen, dus gewoon even gesmeerd).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Evanrvb schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Lees ik het goed dat een vergelijkbare woning als die van jou vorig jaar voor 550k weg ging en er nu voor 450-470k niemand interesse had?

Pfoe dat vind ik heel fors had niet verwacht dat er al zoveel veranderd zou zijn... Jaren 30 was natuurlijk heel populair (prijs opdrijving) en nu door het lagere label juist extra minder in trek. In welke regio/stad zit je?
Het verschil in de markt valt niet zo op doordat de prijzen op Funda misschien weinig afwijken. Maar het grote verschil is dat er vorig jaar nog tienduizenden euro's werd overboden op de vraagprijs. Terwijl momenteel de vraagprijs weer, net als vroeger, een startpunt voor onderhandelingen is. En de verkoopprijzen daarom vaak onder de vraagprijs liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:09:
[...]

Vervelend verhaal voor jullie, jammer dat de koop zo niet door kan gaan. Maar ik vind het ook wel tekenend dat de verkopers van jullie gewenste woning überhaupt in eerste instantie met die voorwaarden akkoord waren gegaan. Een jaar geleden werd je bod met de aanvullende voorwaarde van verkoop eigen woning volgens mij meteen afgewezen
Nou, met zo'n 'No Risk-clausule' was het voor de verkopers van de gewenste woning ook geen enkel issue om akkoord te gaan met die voorwaarden. Immers kon (en heeft) hij de woning gewoon te koop laten staan en verkopen aan iemand met een nóg beter bod (wat niet eens per sé hoger hoeft te zijn!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tehh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Nou, met zo'n 'No Risk-clausule' was het voor de verkopers van de gewenste woning ook geen enkel issue om akkoord te gaan met die voorwaarden. Immers kon (en heeft) hij de woning gewoon te koop laten staan en verkopen aan iemand met een nóg beter bod (wat niet eens per sé hoger hoeft te zijn!).
Maar een jaar geleden had de verkoper dus in no-time een beter bod gehad :) . En had je met zo'n clausule dus weinig kans dat je de woning ook daadwerkelijk zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Met de veranderende markt in jullie achterhoofd. Hoe ver van te voren is het slim om op Funda te gaan?

Ik ben bezig om voor onze situatie een plan te maken. Gewenste verhuisdatum is waarschijnlijk december/januari (afhankelijk van oplevering nieuwbouw). Als je er vanuit gaat dat een hypotheekofferte meestal max 6 maanden geldig is dan kom je uit in juli. Maar dat is natuurlijk de zomervakantie en dat lijkt me niet heel ideaal.

Is het dan slim om vroeger (mei/juni) te gaan zitten, of toch september/oktober en dan hopen dat alles (doorlooptijd Funda, hypotheektraject kopers) vlot rond is?

1.5 jaar geleden had ik het aangedurfd echt vlak voor onze beoogde verhuizing live te gaan op Funda, maar in deze tijden ben ik niet meer zo zeker van mijn zaak. Ik heb nog geen makelaar gevonden, wel een shortlist. Maar die ga ik nu nog niet uitnodigen als we toch pas over 5+ maanden op Funda willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:30
Alic3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:46:
Met de veranderende markt in jullie achterhoofd. Hoe ver van te voren is het slim om op Funda te gaan?

Ik ben bezig om voor onze situatie een plan te maken. Gewenste verhuisdatum is waarschijnlijk december/januari (afhankelijk van oplevering nieuwbouw). Als je er vanuit gaat dat een hypotheekofferte meestal max 6 maanden geldig is dan kom je uit in juli. Maar dat is natuurlijk de zomervakantie en dat lijkt me niet heel ideaal.

Is het dan slim om vroeger (mei/juni) te gaan zitten, of toch september/oktober en dan hopen dat alles (doorlooptijd Funda, hypotheektraject kopers) vlot rond is?

1.5 jaar geleden had ik het aangedurfd echt vlak voor onze beoogde verhuizing live te gaan op Funda, maar in deze tijden ben ik niet meer zo zeker van mijn zaak. Ik heb nog geen makelaar gevonden, wel een shortlist. Maar die ga ik nu nog niet uitnodigen als we toch pas over 5+ maanden op Funda willen gaan.
Lastig. Zelfde situatie hier. Ergens overweeg ik in april al de markt op te gaan. Maar ik vrees dan weer dat er een bod komt met max 3 maanden opleveren. Daar kan ik niet op in gaan omdat ik het niet zie zitten met twee kleine kinderen 2x te verhuizen.

Voordeel zou wel zijn dat ik de woning dan in september/oktober nog een keer te koop kan zetten, mocht het in april niet lukken.

M'n hoofd gaat best tollen van alle mogelijke scenario's. Benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46

Geen professionele mening, maar:

Tot nu toe valt het economisch allemaal mee, de energieprijzen zijn heel veel lager dan eerder verwacht, de stijging van de hypotheekrente is gestopt. Het zou mij niet verbazen als de mensen die hun koopplannen gepauzeerd hebben/hadden nu langzaam weer wat meer vertrouwen gaan krijgen en de markt juist weer wat aantrekt.Wat dat wil zeggen voor het juiste verkoopmoment: geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Laapo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Lastig. Zelfde situatie hier. Ergens overweeg ik in april al de markt op te gaan. Maar ik vrees dan weer dat er een bod komt met max 3 maanden opleveren. Daar kan ik niet op in gaan omdat ik het niet zie zitten met twee kleine kinderen 2x te verhuizen.

Voordeel zou wel zijn dat ik de woning dan in september/oktober nog een keer te koop kan zetten, mocht het in april niet lukken.

M'n hoofd gaat best tollen van alle mogelijke scenario's. Benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Ja het is echt lastig. Ik wil ook maar één keer verhuizen, zeker zo kort voor de oplevering.

Ik houd de nieuwe doorlooptijden al in de gaten van vergelijkbare appartementen. Was voorheen altijd 2 weken, nu toch wel 4 met uitschieters naar 6.

Ik kan sowieso los van het moment van live gaan op Funda al foto's laten maken in april/mei. Dan zijn de voorbereidingen al voor een groot deel gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43
Lekkage is wel één van de punten in de vragenlijst van een woning.
Ik zou 'm daarom wel melden.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
supersoco80 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Geen professionele mening, maar:

Tot nu toe valt het economisch allemaal mee, de energieprijzen zijn heel veel lager dan eerder verwacht, de stijging van de hypotheekrente is gestopt. Het zou mij niet verbazen als de mensen die hun koopplannen gepauzeerd hebben/hadden nu langzaam weer wat meer vertrouwen gaan krijgen en de markt juist weer wat aantrekt.Wat dat wil zeggen voor het juiste verkoopmoment: geen idee.
Ook geen professionele mening maar hier ben ik het niet direct mee eens hoor ;) De energieprijzen vallen (voor de particulieren) nu alleen maar mee door het prijsplafond. Momenteel is de marktprijs voor gas weer laag omdat de angst eruit is, maar volgend jaar moeten de opslagvelden weer gevuld gaan worden. Het is de vraag wat de prijzen dan gaan doen. Daarnaast hebben de bedrijven nog steeds last van hoge prijzen en is het met name voor de energie intensieve bedrijven maar de vraag of ze hier concurrerend kunnen opereren.

De ECB gaat de rente ook nog verder verhogen, dus het kan prima dat de hypotheek rente weer meer gaat stijgen. En ook met de huidige rente stabiel en een langzaam zakkende markt zakken de huizenprijzen vanzelf. Iedereen heeft immers (een deel van) zijn overwaarde nodig om het volgende huis met overwaarde te kunnen kopen. Je krijgt pas weer meer leencapaciteit als de rente gaat zakken.

Een zakkende markt is voor doorstromers overigens niet persé erg, het is dan echter wel zaak om op te letten wanneer je je huidige huis verkoopt. Je wilt immers niet duur kopen en iets minder duur verkopen. Dus tja wat is een goede timing...? goeie vraag :p Persoonlijk denk ik dat het momenteel slim is om niet te veel tijd te hebben tussen de aankoop en de verkoop van de woningen. Kan alleen bij nieuwbouw helaas niet.

Sowieso zou ik persoonlijk nu even bij nieuwbouw wegblijven aangezien de prijzen daar nog overgewaardeerd zijn :X edit:offtopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03

Toevallig was ik een paar maanden geleden ergens gaan kijken die in de advertentie op Funda had staan dat de opleverdatum eind 2023 zou zijn. In dat geval was het een oud vrouwtje die gewoon geen gedoe wilde en wilde weten waar ze aan toe was.

Het is een beetje de vraag wat je zelf wil, makkelijkste is om gewoon in april/mei een verkoopmakelaar uit te zoeken en aan hun vragen wat het verstandigste is. Die weet de specifieke regio ook beter en kan je beter advies geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online

Ik heb net zo'n traject achter de rug en werd vooral zenuwachtig van het feit dat de daadwerkelijke opleverdatum uiteindelijk veel later was dan wat er eerst als "verwachting" werd afgegeven - bij verkoop van de nieuwbouw werd een heel positief beeld geschetst qua verwachting van oplevering, maar die werd bij lange na niet gehaald (en de datums in de contracten zijn veel langer dan die verwachting - bij ons waren er 300 werkbare dagen opgenomen in het koopcontract, die hebben ze ook bijna gebruikt en 300 werkbare dagen is bijna 2 jaar)

Wij hebben er dus bewust voor gekozen wat langer te wachten met het te koop zetten zodat we ten eerste meer zekerheid hadden over de opleverdatum en ten tweede dat de tijd tussen verkoop en overdracht van de oude woning minder dan 6 maand was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Hier het advies van de makelaar om niet eerder dan 6 maanden voor de verhuizing te koop te zetten. Met name vanwege de hypotheekofferte maar ook als koper wil je toch niet nu kopen en dan 9 maanden wachten? Zeker in de huidige markt denk ik dat een koper er het liefst snel in wilt want anders zitten ze met een ongunstige hypotheekrente én een woning die onder water staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-09 21:57

Wij hebben ons huis in maart 2022 in de verkoop gezet voor de oplevering april 2023. Tegenwoordig zijn er genoeg hypotheekoffertes die een jaar of langer geldig zijn, Rabo zelfs 18 maanden tegenwoordig (https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte). Houd er rekening mee dat het best even kan duren voor je huis ook echt op funda staat. Bij ons duurde het een maandje om foto's, documenten en brochure te maken. Dan nog bezichtigingen en uiteindelijk is alles begin mei rond geworden. Dus vanaf de eerste gesprekken heeft het ongeveer 2 maanden geduurd voordat de koper een hypotheekofferte ging aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik heb net zo'n traject achter de rug en werd vooral zenuwachtig van het feit dat de daadwerkelijke opleverdatum uiteindelijk veel later was dan wat er eerst als "verwachting" werd afgegeven - bij verkoop van de nieuwbouw werd een heel positief beeld geschetst qua verwachting van oplevering, maar die werd bij lange na niet gehaald (en de datums in de contracten zijn veel langer dan die verwachting - bij ons waren er 300 werkbare dagen opgenomen in het koopcontract, die hebben ze ook bijna gebruikt en 300 werkbare dagen is bijna 2 jaar)

Wij hebben er dus bewust voor gekozen wat langer te wachten met het te koop zetten zodat we ten eerste meer zekerheid hadden over de opleverdatum en ten tweede dat de tijd tussen verkoop en overdracht van de oude woning minder dan 6 maand was.
Wij hebben 450 werkbare dagen en die lopen in september af. Dan mogen ze nog 10% kostenloos uitlopen voordat we een vergoeding moeten krijgen. Project loopt al bijna maximaal uit dus. De verwachting van de makelaar heb ik meteen al laten varen, volgens hen hadden we er al gewoond :+

Hoe ver (of kort) vooraf heb je het uiteindelijk te koop gezet?
Deveon schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Hier het advies van de makelaar om niet eerder dan 6 maanden voor de verhuizing te koop te zetten. Met name vanwege de hypotheekofferte maar ook als koper wil je toch niet nu kopen en dan 9 maanden wachten? Zeker in de huidige markt denk ik dat een koper er het liefst snel in wilt want anders zitten ze met een ongunstige hypotheekrente én een woning die onder water staat.
Mee eens! Als ik een koper zou zijn, dan wil ik er ook zsm in. De doelgroep van ons appartement zijn tweeverdienende starters of gepensioneerden die naar gelijkvloers willen gaan. Die willen/kunnen wel vlot over denk ik.
blottle schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Wij hebben ons huis in maart 2022 in de verkoop gezet voor de oplevering april 2023. Tegenwoordig zijn er genoeg hypotheekoffertes die een jaar of langer geldig zijn, Rabo zelfs 18 maanden tegenwoordig (https://www.hypotheek24.nl/informatie/hypotheekofferte). Houd er rekening mee dat het best even kan duren voor je huis ook echt op funda staat. Bij ons duurde het een maandje om foto's, documenten en brochure te maken. Dan nog bezichtigingen en uiteindelijk is alles begin mei rond geworden. Dus vanaf de eerste gesprekken heeft het ongeveer 2 maanden geduurd voordat de koper een hypotheekofferte ging aanvragen.
Goed om te weten wat de doorlooptijd van een makelaar is! Zoiets vind ik ook lastig inschatten omdat het de eerste keer is dat we verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 19:46
Evanrvb schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Ook geen professionele mening maar hier ben ik het niet direct mee eens hoor ;) De energieprijzen vallen (voor de particulieren) nu alleen maar mee door het prijsplafond.
gezien de verwachtingen van afgelopen zomer vallen ze mee, dat bedoel ik ;). Teleurstelling is niet voldoen aan wat verwacht is, dit is het tegenovergestelde daarvan en zou dus invloed kunnen hebben op de grootste factor in de (huizen)markt: Sentiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Wij hebben 450 werkbare dagen en die lopen in september af. Dan mogen ze nog 10% kostenloos uitlopen voordat we een vergoeding moeten krijgen. Project loopt al bijna maximaal uit dus. De verwachting van de makelaar heb ik meteen al laten varen, volgens hen hadden we er al gewoond :+

[...]

Mee eens! Als ik een koper zou zijn, dan wil ik er ook zsm in. De doelgroep van ons appartement zijn tweeverdienende starters of gepensioneerden die naar gelijkvloers willen gaan. Die willen/kunnen wel vlot over denk ik.

[...]

Goed om te weten wat de doorlooptijd van een makelaar is! Zoiets vind ik ook lastig inschatten omdat het de eerste keer is dat we verkopen.
De doorlooptijd wisselt heel erg per makelaar. Recent ons huis verkocht in een middelgrote gemeente in midden Nederland. De ene makelaar maakt zelf foto's, tekst en brochure en kan binnen enkele dagen een huis op Funda krijgen. De andere makelaar (onze) deed er zelfs met een spoedopdracht ruim 2 weken over (onze makelaar werkt dan weer met externe fotograaf, tekstschrijver, (social) media medewerker etc.). Of al die extra externe inzet nu echt het verschil maakt, vraag ik mij af. De markt is echt ingestort. Ons huis staat in een populaire nieuwbouwwijk, nette grote woning, animo qua kijkers viel echt enorm tegen.

Ga voor een makelaar waar je een klik mee voelt en die vooral in staat is jou als verkoper rustig te houden :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Wij hebben het geluk dat we komende zomer over kunnen naar een huurwoning met uitzicht op onze nieuwbouwkavel/woning en daarom hebben we ook onze huidige woning al in de verkoop staan. Dan zijn we ook flexibel m.b.t. de opleverdatum van onze nieuwbouwwoning en kunnen onze kinderen alvast wennen aan de buurt.

Eigenlijk was 2 keer verhuizen niet ons plan maar aangezien de fase die voor ons zit nu ook al voor de 2e keer vertraging op loopt toch maar gedaan. Dan maar een paar manden langer in de huurwoning blijven zitten i.p.v. last minute nog een woning moeten zoeken als het toch allemaal uitloopt en dan heb je het waarschijnlijk al druk genoeg met andere dingen en verhuizen zit je dan helemaal niet op te wachten.

Daarnaast een jaar wachten en dan te koop zetten gaf mij niet de zekerheid die ik graag wil. Wat doen de prijzen en/of de hypotheekrente eind 2023, niemand weet het en als ik hem nu verkoop weet ik welke overwaarde ik heb en kan ik daarmee rekenen. Daarnaast is de huur bijna gelijk aan huidige hypotheek+overbrugging dus financieel maakt het ook niet veel uit.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Alic3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:40:
[...]

[...]
Uiteindelijk bleek dat we hem 2 maand voordat we de sleutel kregen te koop hebben gezet.
We hadden toen nogsteeds geen definitieve opleverdatum, maar wisten we wel wanneer de eerste woningen uit het project opgeleverd werden en konden we wel een inschatting maken van onze opleverdatum (2 woningen per week opleveren = makkelijk doortellen).

Wat we "natuurlijk" wel hadden gedaan was het verkooptraject alvast in gang gezet: Foto's waren al gemaakt (op een mooie zonnige dag terwijl de tuin nog groen was), documenten waren ingevuld waardoor we al klaar stonden om online te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:42

mvh

State Governor

@Alic3 Een paar opmerkingen die niet direct te maken hebben met 'hoe lang vantevoren op funda', maar meer 'wat is de beste maand om de overdracht te doen'.

Wij hebben 3 jaar geleden nieuwbouw gekocht. Die zou oorspronkelijk in september, oktober, ... opgeleverd worden, maar dat werd uiteindelijk februari. Houd er dus rekening mee dat oplevering kan uitlopen, en daarna heb je al gauw nog een maand nodig voor de inrichting (afhankelijk van in hoeverre zaken casco of gebruiksklaar worden opgeleverd).

Een voordeel van verkoop in het 'oude' jaar (december dus) is dat je gemeentebelastingen (WOZ e.d.) makkelijk kunt verrekenen met de nieuwe eigenaar. Daarnaast wordt je belastingaangifte makkelijker, omdat je in het 'nieuwe' jaar dan niet meer met dubbele woningen (en hypotheken) zit. Als je op 1 januari nog steeds eigenaar bent van je 'oude' woning, krijg jij de aanslag voor gemeentebelastingen, ook al wordt deze pas in maart of april verstuurd.

Een nadeel van verkopen in december is dat je eventuele overwaarde op je bankrekening wordt gestort. De belastingdienst ziet dus ineens een groot bedrag waarover je vermogensbelasting gaat betalen. Als je de woning in januari verkoopt, heb je het hele jaar om dit geld uit te geven aan bijvoorbeeld je nieuwe keuken, waardoor je aan het eind van het belastingjaar minder vermogensbelasting betaalt.

Wij hebben onze vorige woning midden januari verkocht, waardoor we 2 belastingjaren zaten met dubbele hypotheek + overbruggingshypotheek + dubbele woning + dubbele gemeentebelastingen, dus administratief was dat even drama :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:09:
[...]

Dat klopt. Dat was ook al wel een signaal dat de markt veranderd was. Wij gingen er vanuit (en de verkoopmakelaar ook) dat onze woning verkopen geen enkel probleem zou zijn. Tot voor kort hele gewilde woningen en wijk. Wij hadden toch al lichte twijfel ivm energieprijzen en de woningmarkt. Blijkt dus wel aardig ingeschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Sport_Life schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:42:
[...]

Balen zeg, maar ik denk voor nu een verstandig besluit.
Wat voor woning had je op het oog? Label A recent bouwjaar of jaren 30 maar groter ?
Jongere woning, hoek, logischere indeling en iets groter met label D, waarin we nog verder wilden investeren in verduurzamingsmaatregelen.

Wij denken nu ook dat het de verstandigste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Martinusz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Ik denk vooral ook door de energiemarkt, niemand was daar echt mee bezig tot een jaar geleden, nu denkt men wel 2x na bij een label E woning. De gewilde jaren 30 woningen, zijn denk ik daarom wel wat minder aantrekkelijk geworden.
Dat denk ik ook. Vergelijkbaar huis met label A is in dezelfde periode wel verkocht. Toch is het wel een beetje onzin. Wij hebben een verbruik lager dan de drempelwaarden. En verder verduurzamen is vrij simpel. Dus mensen hebben vooral geen idee waar ze naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Evanrvb schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Dat lees je inderdaad goed. Vergelijkbare hoekwoning zelfs voor 600k.
Regio Gelderland-Midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
bazzemans schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Dat denk ik ook. Vergelijkbaar huis met label A is in dezelfde periode wel verkocht. Toch is het wel een beetje onzin. Wij hebben een verbruik lager dan de drempelwaarden. En verder verduurzamen is vrij simpel. Dus mensen hebben vooral geen idee waar ze naar kijken.
Ik denk dat je nogal optimistisch bent als je denkt dat een huis met een A label vergelijkbaar is met die van jouw. Van E naar A is echt niet alleen even de spouwmuur na-isoleren of iets dergelijks, en tegenwoordig kost alles wat met isolatie te maken heeft ook de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
bazzemans schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:37:
[...]

Dat plafond is maar voor een jaar. En de prijs per kuub binnen het plafond ligt nog steeds iets van twee keer zo hoog als de normale prijzen van twee jaar geleden. Dus ook al zit je verbruik onder het plafond, dan nog zit je waarschijnlijk honderden euro's hoger dan twee jaar geleden. En ik denk dat het niet zo gek is als mensen er daarom rekening mee houden dat binnen afzienbare tijd de energieprijzen nog wel eens zouden kunnen verdubbelen.

Dat je een aantal zaken vrij simpel kunt aanpakken is mooi, maar dat betekent wel dat de kopers dat waarschijnlijk ook zullen willen/'moeten' aanpakken. Als je dan ook de keus hebt om een huis te kopen dat al aangepakt is, dan zal voor een hoop mensen de keus makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Hielko schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat je nogal optimistisch bent als je denkt dat een huis met een A label vergelijkbaar is met die van jouw. Van E naar A is echt niet alleen even de spouwmuur na-isoleren of iets dergelijks, en tegenwoordig kost alles wat met isolatie te maken heeft ook de hoofdprijs.
Ik denk dat je mijn reactie verkeerd interpreteert. De woning is vrijwel exact hetzelfde qua alle eigenschappen behalve het label. Ik begrijp uiteraard wel het verschil. De andere woning stond uiteraard ook voor een hogere prijs online en zeer waarschijnlijk voor boven de prijs weggegaan (van wat wij hoorden).

Onze woning is van E goed naar minimaal C te brengen. Uiteraard moet je daarvoor wel investeren. Dat zouden we zelf doen, als we hier zeker nog 10-15 jaar zouden willen blijven. Ik begrijp ook goed dat kopers nu iets anders in de wedstrijd zitten dan een aantal maanden geleden. We hebben niet voor niets voorbehoud verkoop eigen woning meegenomen, zagen dit al enigszins aankomen. Je zou dus m.i. eerder moeten constateren dat wij een aardig goede inschatting hebben gemaakt ;). Desalniettemin is de prijsdaling wel substantieel en teleurstellend voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Rubbergrover1 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:54:
[...]

Dat plafond is maar voor een jaar. En de prijs per kuub binnen het plafond ligt nog steeds iets van twee keer zo hoog als de normale prijzen van twee jaar geleden. Dus ook al zit je verbruik onder het plafond, dan nog zit je waarschijnlijk honderden euro's hoger dan twee jaar geleden. En ik denk dat het niet zo gek is als mensen er daarom rekening mee houden dat binnen afzienbare tijd de energieprijzen nog wel eens zouden kunnen verdubbelen.

Dat je een aantal zaken vrij simpel kunt aanpakken is mooi, maar dat betekent wel dat de kopers dat waarschijnlijk ook zullen willen/'moeten' aanpakken. Als je dan ook de keus hebt om een huis te kopen dat al aangepakt is, dan zal voor een hoop mensen de keus makkelijk zijn.
Eens. Dat hadden wij dus ook goed ingeschat vooraf ;). Edit: tegelijkertijd blijft er een tekort aan woningen, er zullen dus mensen blijven die een huis moeten kopen waar ze nog in moeten investeren. Alleen wat dat betreft zit nu ook veel tegen; hoge rente, hoge prijzen bouwmateriaal, onzekerheid over energiemarkt. Bij elkaar opgeteld kozen we net het verkeerde moment. Er is voor ons overigens geen man over boord. We hebben weloverwogen dit scenario gekozen om te voorkomen dat we lang in onzekerheid zouden zitten over verkoop eigen woning of gedwongen zouden worden te dalen in verkoopprijs (en daardoor gevoelsmatig minder ruimte voor verduurzaming). Die inschatting bleek correct. Desalniettemin ook teleurstellend.

We krijgen overigens 350 euro terug van 2022. Maandbedrag 210 euro per maand. Dat is een paar tientjes meer dan we start 2022 hadden (en gedurende het jaar hebben moeten verhogen).

[ Voor 23% gewijzigd door bazzemans op 04-01-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
mvh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:12:
@Alic3 Een paar opmerkingen die niet direct te maken hebben met 'hoe lang vantevoren op funda', maar meer 'wat is de beste maand om de overdracht te doen'.

Wij hebben 3 jaar geleden nieuwbouw gekocht. Die zou oorspronkelijk in september, oktober, ... opgeleverd worden, maar dat werd uiteindelijk februari. Houd er dus rekening mee dat oplevering kan uitlopen, en daarna heb je al gauw nog een maand nodig voor de inrichting (afhankelijk van in hoeverre zaken casco of gebruiksklaar worden opgeleverd).

Een voordeel van verkoop in het 'oude' jaar (december dus) is dat je gemeentebelastingen (WOZ e.d.) makkelijk kunt verrekenen met de nieuwe eigenaar. Daarnaast wordt je belastingaangifte makkelijker, omdat je in het 'nieuwe' jaar dan niet meer met dubbele woningen (en hypotheken) zit. Als je op 1 januari nog steeds eigenaar bent van je 'oude' woning, krijg jij de aanslag voor gemeentebelastingen, ook al wordt deze pas in maart of april verstuurd.

Een nadeel van verkopen in december is dat je eventuele overwaarde op je bankrekening wordt gestort. De belastingdienst ziet dus ineens een groot bedrag waarover je vermogensbelasting gaat betalen. Als je de woning in januari verkoopt, heb je het hele jaar om dit geld uit te geven aan bijvoorbeeld je nieuwe keuken, waardoor je aan het eind van het belastingjaar minder vermogensbelasting betaalt.

Wij hebben onze vorige woning midden januari verkocht, waardoor we 2 belastingjaren zaten met dubbele hypotheek + overbruggingshypotheek + dubbele woning + dubbele gemeentebelastingen, dus administratief was dat even drama :)
Over wat belastingtechnisch handig is, had ik nog niet over nagedacht! Goeie :) Er komt best wat overwaarde uit dus dan heb ik liever de overdracht in januari.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:46
Alic3 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:57:
[...]

Over wat belastingtechnisch handig is, had ik nog niet over nagedacht! Goeie :) Er komt best wat overwaarde uit dus dan heb ik liever de overdracht in januari.
Dat is echt totaal irrelevant. Belasting op spaargeld is 32% van 0,01%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bazzemans schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd interpreteert. De woning is vrijwel exact hetzelfde qua alle eigenschappen behalve het label. Ik begrijp uiteraard wel het verschil. De andere woning stond uiteraard ook voor een hogere prijs online en zeer waarschijnlijk voor boven de prijs weggegaan (van wat wij hoorden).

Onze woning is van E goed naar minimaal C te brengen. Uiteraard moet je daarvoor wel investeren. Dat zouden we zelf doen, als we hier zeker nog 10-15 jaar zouden willen blijven. Ik begrijp ook goed dat kopers nu iets anders in de wedstrijd zitten dan een aantal maanden geleden. We hebben niet voor niets voorbehoud verkoop eigen woning meegenomen, zagen dit al enigszins aankomen. Je zou dus m.i. eerder moeten constateren dat wij een aardig goede inschatting hebben gemaakt ;). Desalniettemin is de prijsdaling wel substantieel en teleurstellend voor ons.
Waar je vroeger willekeurige voor 4 muren en een dak uit de jaren 30 al 400k+ kreeg waar sinds de jaren 30 niks meer aan gedaan is, en daarmee elke investering zichzelf niet terug verdient is het nu anders. Als je jaren 30 woning voor 50k kan updaten naar A label is het zomaar 100k meer waard terwijl je vroeger die 50k beter in een mooie vloer/keuken/badkamer kon stoppen om die overwaarde te creëren.
Mensen willen/kunnen gewoon niet klussen. Maar als je geen keus hebt kan je beter een huis kopen waarvan je de klusjes wel zelf kan doen (vloeren, muren, keuken) dan waar je de klusjes niet kan (isloreren, beglazing, verwarming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Hielko schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Dat is echt totaal irrelevant. Belasting op spaargeld is 32% van 0,01%...
Dat verklaart meteen waarom ik niet de belastingaangifte doe thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:08
mvh schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:12:
@Alic3

Gezien mijn nieuwe huis eind December in mijn bezit is, betaal ik de aanslagen dus 2x. Voordeel is wel dat ik in 2023 een flinke belasting teruggave heb wat ik goed kan gebruiken voor de inrichting.

Overdracht van mijn oude woning is 30 januari, aanslagen 2023 ontvang ik om en nabij die datum. Ik heb nu de aanslagen van 2022 naar de notaris gestuurd met de opmerking dat ik die van 2023 pas later krijg.
Heeft iemand ervaring hoe dit verrekend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
ColeJ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 04:07:
[...]

Ik zou me echt niet blind staren op de nieuwbouw prijzen. Hier in de buurt worden nieuwbouw projecten niet meer volledig verkocht en wordt de bouw uitgesteld. Kan ook niet anders met deze prijzen en deze rente.
Ik meen het oprecht echt super vervelend voor mensen die een nieuwbouwhuis hebben gekocht en bijv 70% nog niet is gehaald waardoor er uitstel is.(of erger nog bij kleine bouwbedrijven wellicht zelfs afstel)

Maar de prijzen van grondstoffen blijven stijgen, woningtekort is niet zomaar opgelost, grondprijs zal niet snel stagneren of dalen eerder stijgen, omdat alles maar duurder wordt. De prijs van een nieuwbouw woning zal dus niet zomaar dalen.

Bitter genoeg is dat in ons specifieke geval een voordeel voor de verkoop van ons huis. Bij ons kan je er bij wijze van spreke volgende maand in. Onze prijs zal niet stijgen... wellicht 3% dalen.

Ik denk idd wel dat het best een tijd kan gaan duren.

Niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk. Ik hoop dat iedereen zn huis kan verkopen en een huis die men graag wilt kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
HEY_DUDE schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Gezien mijn nieuwe huis eind December in mijn bezit is, betaal ik de aanslagen dus 2x. Voordeel is wel dat ik in 2023 een flinke belasting teruggave heb wat ik goed kan gebruiken voor de inrichting.

Overdracht van mijn oude woning is 30 januari, aanslagen 2023 ontvang ik om en nabij die datum. Ik heb nu de aanslagen van 2022 naar de notaris gestuurd met de opmerking dat ik die van 2023 pas later krijg.
Heeft iemand ervaring hoe dit verrekend wordt?
Wat ik heb gedaan (overdracht 2 jan. jl.) is met de zakelijke lasten van 2022 rekenen (bekend concept). Theoretisch mogen we de rest later op de koper verhalen (want in koopcontract). Dat ben ik echter niet van plan: het hele idee om met de oude (lagere) lasten te rekenen is om de transactie af te ronden en niet later nog iets moeten regelen met de (buitenlandse) kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Relaxed2000 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:06:
[...]

Ik meen het oprecht echt super vervelend voor mensen die een nieuwbouwhuis hebben gekocht en bijv 70% nog niet is gehaald waardoor er uitstel is.(of erger nog bij kleine bouwbedrijven wellicht zelfs afstel)

Maar de prijzen van grondstoffen blijven stijgen, woningtekort is niet zomaar opgelost, grondprijs zal niet snel stagneren of dalen eerder stijgen, omdat alles maar duurder wordt. De prijs van een nieuwbouw woning zal dus niet zomaar dalen.

Bitter genoeg is dat in ons specifieke geval een voordeel voor de verkoop van ons huis. Bij ons kan je er bij wijze van spreke volgende maand in. Onze prijs zal niet stijgen... wellicht 3% dalen.

Ik denk idd wel dat het best een tijd kan gaan duren.

Niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk. Ik hoop dat iedereen zn huis kan verkopen en een huis die men graag wilt kan kopen.
Hebben jullie al iets gekocht ? Wij hebben ook zo'n soort nieuwbouwwoning verkocht vorig jaar , dat verkopen was niet zo lastig. Alleen het kopen was wel ingewikkeld, we hadden enorm hoge eisen (gingen ook niet weg vanwege de woning maar vanwege de locatie). Qua isolatie en comfort is zo'n woning heel fijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:42

mvh

State Governor

@HEY_DUDE net als @Rukapul hebben wij toen ook verrekend met de aanslag van het vorige jaar. WOZ was hoger, maar geen gedoe met 2x naar de notaris.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
mvh schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:27:
@HEY_DUDE net als @Rukapul hebben wij toen ook verrekend met de aanslag van het vorige jaar. WOZ was hoger, maar geen gedoe met 2x naar de notaris.
2x naar notaris hoeft sowieso niet. Afrekening zakelijke lasten is geen handeling die een notaris nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Celeone
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-02-2023
De makelaar is hier vandaag geweest. Woensdag komt de fotograaf en dan gooien we aan het einde van de week erna het appartement op de markt. Hij denkt dat het appartement in een week of zes wel weg is, dus duimen dat dat inderdaad gebeurt.

Het helpt wel om hier mee te lezen, dan weet ik tenminste een beetje wat te verwachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weten jullie hoe het precies zit met onder voorbehoud van financiering en de deadline daarvan? Ik denk dat ik het wel nagenoeg weet maar misschien mis ik iets.

Stel dat de deadline op 16-01 verloopt en de koper voor deze datum niets laat weten. Dus geen afwijzing van een bank of dat het niet op tijd gaat lukken aan de verkoper te laten weten. Heb je dan direct recht op de 10%? of kan de koper er dan nog steeds onderuit zonder een van de twee bovenstaande redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Trank00l schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:46:
Weten jullie hoe het precies zit met onder voorbehoud van financiering en de deadline daarvan? Ik denk dat ik het wel nagenoeg weet maar misschien mis ik iets.

Stel dat de deadline op 16-01 verloopt en de koper voor deze datum niets laat weten. Dus geen afwijzing van een bank of dat het niet op tijd gaat lukken aan de verkoper te laten weten. Heb je dan direct recht op de 10%? of kan de koper er dan nog steeds onderuit zonder een van de twee bovenstaande redenen.
Nee, want misschien lukt het wel voor de overdrachtdatum. Pas als ze laten weten er vanaf te willen zien, wordt die clausule relevant. En dan nog moet je het eerst nog zien te krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Trank00l schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:46:

Als ze niets laten weten dan "gaat het gewoon door".

Pas als ze daarna zeggen dat het niet lukt of het komt aan het licht tijdens de overdracht dan start het process waarin je kan gaan beginnen over boeteclausules enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Nee, want misschien lukt het wel voor de overdrachtdatum. Pas als ze laten weten er vanaf te willen zien, wordt die clausule relevant. En dan nog moet je het eerst nog zien te krijgen ;)
Hoe bedoel je? Wat heeft die hele datum dan voor zin? Verkrijgen lijkt me geen probleem gezien de bankgarantie bij de notaris wordt bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Trank00l schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Hoe bedoel je? Wat heeft die hele datum dan voor zin? Verkrijgen lijkt me geen probleem gezien de bankgarantie bij de notaris wordt bewaard.
Ze hebben in principe gewoon de tijd tot de overdracht. Die datum is voor als ze er vanaf willen zien met bewijs, maar ze hebben gewoon de tijd om het rond te maken tot iets voor de overdracht.
Lukt het ze niet, dan komt die 10% clausule in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Ze hebben in principe gewoon de tijd tot de overdracht. Die datum is voor als ze er vanaf willen zien met bewijs, maar ze hebben gewoon de tijd om het rond te maken tot iets voor de overdracht.
Lukt het ze niet, dan komt die 10% clausule in beeld.
Ok helder, dank. Wel vreemd toch dan kun je je toch nooit voorbereiden op een verhuizing?

[ Voor 8% gewijzigd door Trank00l op 05-01-2023 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Trank00l schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Ok helder, dank. Wel vreemd toch dan kun je je toch nooit voorbereiden op een verhuizing?
Doorgaans laat verkoper in het koopcontract een bankgarantie of borg opnemen die op datum xxx beschikbaar moet zijn. Dat is een signaal dat de verkoop gewoon kan doorgaan. Is er gedoe met die bankgarantie of borg dan is dat een veeg teken, waarop notaris in actie komt. Maar meestal melden kopers het gewoon bijtijds als ze geen financiering kunnen krijgen, dat is immers ook in hun eigen belang. Het komt erg weinig voor dat er geen enkel signaal is en pas kort voor verkoop blijkt dat kopers het contract niet kunnen naleven.
Dus normaalgesproken kun je je gewoon op de verhuizing voorbereiden.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-07 09:20
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Veel succes toekomstige verkopers. Ik duim voor jullie!

[ Voor 87% gewijzigd door lovescream op 05-01-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
lovescream schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:13:
[...]

***members only***

Veel succes toekomstige verkopers. Ik duim voor jullie!
Wat fijn voor jullie de huidige markt kan veel stress opleveren vooral als je voor nieuwbouw kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Vraagje. Als je overdracht van je woning 31-1-2023 is, zeg je de woonverzekering dan op per die datum, of per 1-2-2023?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:12
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:49:
Vraagje. Als je overdracht van je woning 31-1-2023 is, zeg je de woonverzekering dan op per die datum, of per 1-2-2023?
Je kan bij je verzekeraar doorgeven wanneer overdracht van je nieuwe woning is. Vaak dekt de verzekering die overgangsperiode voor 2 woningen, maar check dat uiteraard want verschilt per verzekeraar. En dan is het alsnog niet altijd even duidelijk, zo had ik voor de zekerheid 2 inboedelverzekeringen tegelijkertijd, maar was dit achteraf niet nodig (Interpolis).

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
rubenos schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Je kan bij je verzekeraar doorgeven wanneer overdracht van je nieuwe woning is. Vaak dekt de verzekering die overgangsperiode voor 2 woningen, maar check dat uiteraard want verschilt per verzekeraar. En dan is het alsnog niet altijd even duidelijk, zo had ik voor de zekerheid 2 inboedelverzekeringen tegelijkertijd, maar was dit achteraf niet nodig (Interpolis).
Ja dat had ik gehoopt, dan is het duidelijk. Was bij energiecontract wel het geval. Maar bij de verzekering vragen ze de opzegdatum, niet datum overdracht.
Anders doe ik gewoon dag erna, dan ben ik in ieder geval nog verzekerd op de dag van overdracht zelf. Voor die 50 cent.. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:17
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:49:
Die besparing van hooguit een euro is belangrijk voor je?
Het kan per verzekeraar verschillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
THM0 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Die besparing van hooguit een euro is belangrijk voor je?
Het kan per verzekeraar verschillen.
Dat kwartje viel net ook bij mezelf inderdaad.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Mr.Viper schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:04:
Hier ook onze woning een maand in de verkoop en nog maar 3 kijkers gehad en geen enkel bod. Enerzijds valt het me tegen omdat we zelf de ratrace hebben gezien in de afgelopen jaren aan de andere kant is het zo dat je in de decembermaand wel wat anders doet dan een huis kopen.

Ook denk ik dat onze prijsklasse (385k) toch anders is dan bijvoorbeeld onze achterburen (519k) die toch een prijsklasse hoger zitten en die was binnen 2 weken verkocht.

***members only***

We hebben hoop dat we volgend jaar meer potentiële kopers kunnen vinden doordat de NHG-grens hoger wordt en de leennorm voor het 2e salaris. Nu hopen dat de rente niet snel nog hoger wordt.
Net voor het einde van 2022 is hij dan toch verkocht. Nu zijn de 3 dagen bedenktijd voorbij na het tekenen van het koopcontract ;)

Dus voor ons waren de 4e kijkers de juiste. Wel had deze een aankoopmakelaar die al met een eerdere kijker was mee geweest en dus de kopers direct kon vertellen wat voor woning die van ons was. Daarna begon de onderhandeling met een heel laag startbod, hallo aankoopmakelaar, en na 2 dagen waren we er uit.

We zijn blij met de verkoopprijs, de overdrachtsdatum in de zomer en helemaal met de zekerheid. Na alle media over de huizenprijzen en de hypotheekrentes hadden we wel gerekend dat we niet de vraagprijs zouden krijgen maar het kon natuurlijk ook flink tegenvallen en dat we nog een poos zouden moeten wachten op kopers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Dat kwartje viel net ook bij mezelf inderdaad.. 8)7
Welhaast letterlijk.. :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Mr.Viper schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:20:
[...]

Net voor het einde van 2022 is hij dan toch verkocht. Nu zijn de 3 dagen bedenktijd voorbij na het tekenen van het koopcontract ;)

Dus voor ons waren de 4e kijkers de juiste. Wel had deze een aankoopmakelaar die al met een eerdere kijker was mee geweest en dus de kopers direct kon vertellen wat voor woning die van ons was. Daarna begon de onderhandeling met een heel laag startbod, hallo aankoopmakelaar, en na 2 dagen waren we er uit.

We zijn blij met de verkoopprijs, de overdrachtsdatum in de zomer en helemaal met de zekerheid. Na alle media over de huizenprijzen en de hypotheekrentes hadden we wel gerekend dat we niet de vraagprijs zouden krijgen maar het kon natuurlijk ook flink tegenvallen en dat we nog een poos zouden moeten wachten op kopers.
Ik wil de pret niet bederven maar zekerheid heb je pas als de hypotheek rond is van de kopers, tenzij ze uiteraard zonder voorbehoud een bod hebben gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Trank00l schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:47:
[...]

Ik wil de pret niet bederven maar zekerheid heb je pas als de hypotheek rond is van de kopers, tenzij ze uiteraard zonder voorbehoud een bod hebben gedaan :)
Klopt daar zijn we zeker bewust van... de champagne is nog niet geopend ;). Maar het verhaal van onze makelaar en het feit dat ze een aankoopmakelaar hebben meegenomen geeft ons de indicatie dat ze wel serieus zijn en omdat die financiering niet voor 100% van het verkoopprijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:13

marapuru

db.

Wij wonen nu een jaar of 6 in een prima tussenwoning, eind jaren 70, maar onlangs bespraken we wat woonwensen. Een eigen praktijkruimte voor mijn vrouw, minder last van buren (onlangs nieuwe luidruchtige buren gekregen), betere isolatie. Verder wonen we eigenlijk prima. Wijk is goed, alles in de buurt. Prettige omgeving. Al staan we financieel wel dik dubbel zo sterk als toen ik het huis in m'n eentje kocht. Veel financiële ruimte dus.

Onlangs liepen we langs een leuk huis bij ons in de wijk. Uit nieuwsgierigheid toch maar gaan bezichtigen. En dat gaf toch een bovenverwachting goed gevoel. Het vinkt alle wensen af, valt binnen ons budget en we hoeven er niet voor de wijk uit. Voelt als een logisch doorgroei dus.

We hebben nog geen bod gedaan, al hebben we wel interesse getoond in de woning natuurlijk. Met daarbij ook wel de conclusie voor onszelf, weg is weg. We hoeven niet te haasten.

Maar hoe pak je dit nu aan? Onze huidige woning staat niet te koop. Maar daar zijn we wel toe bereidt zo lijkt het. Eerst met een aantal verkoopmakelaars praten? Of met de makelaar van de woning die we zagen de situatie bespreken?

Onze woning valt overigens in de prijsklasse 300 - 350. De te kopen woning in 450. Dat lijkt mij (beiden) een gewild segment. Al kan ik mij ook voorstellen dat mensen wachten nu de markt wat lijkt af te koelen (voor nu dan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
marapuru schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:27:
Wij wonen nu een jaar of 6 in een prima tussenwoning
(..)
Maar hoe pak je dit nu aan? Onze huidige woning staat niet te koop. Maar daar zijn we wel toe bereidt zo lijkt het. Eerst met een aantal verkoopmakelaars praten? Of met de makelaar van de woning die we zagen de situatie bespreken?
Misschien eerst met een hypotheekadviseur bespreken of je veronderstelling klopt dat financiering geen probleem kan zijn? Laat het doorrekenen, kijk naar voorwaarden (soms stelt bank dat het verstandiger is eerst te verkopen) etc. En ondertussen inderdaad ook bij makelaar kenbaar maken dat je geïnteresseerd bent.

Vervolgens ga je nog eens kijken, met een heel kritisch oog en bedenk je of je dit echt wilt, of dat het toch de euforie van het moment was. En als je het wilt, breng je een bod uit waarvan je weet dat het haalbaar is. Dat kan met een aankoopmakelaar, of zonder. Afhankelijk van je kennis, vertrouwen, lokale huizenmarkt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Wij wonen nu een jaar of 6 in een prima tussenwoning, eind jaren 70, maar onlangs bespraken we wat woonwensen. Een eigen praktijkruimte voor mijn vrouw, minder last van buren (onlangs nieuwe luidruchtige buren gekregen), betere isolatie. Verder wonen we eigenlijk prima. Wijk is goed, alles in de buurt. Prettige omgeving. Al staan we financieel wel dik dubbel zo sterk als toen ik het huis in m'n eentje kocht. Veel financiële ruimte dus.

Onlangs liepen we langs een leuk huis bij ons in de wijk. Uit nieuwsgierigheid toch maar gaan bezichtigen. En dat gaf toch een bovenverwachting goed gevoel. Het vinkt alle wensen af, valt binnen ons budget en we hoeven er niet voor de wijk uit. Voelt als een logisch doorgroei dus.

We hebben nog geen bod gedaan, al hebben we wel interesse getoond in de woning natuurlijk. Met daarbij ook wel de conclusie voor onszelf, weg is weg. We hoeven niet te haasten.

Onze woning valt overigens in de prijsklasse 300 - 350. De te kopen woning in 450. Dat lijkt mij (beiden) een gewild segment. Al kan ik mij ook voorstellen dat mensen wachten nu de markt wat lijkt af te koelen (voor nu dan).
De eerste stap moet zijn een afspraak met de hypotheekadviseur. Laten doorrekenen hoeveel je kan lenen. Dat is snel duidelijk en je vertrekpunt.

De tweede stap is een afspraak met 2 of 3 verkoopmakelaars uit jouw omgeving om in te schatten wat de opbrengst gaat zijn. Ook daar krijg je snel informatie over

De derde stap is bepalen hoe je uitkomt met deze parameters. Als je nieuwe woning 450k kost, en je kan dat al volledig lenen, hoef je je minder zorgen te maken over de verkoop van je huis. Stel voor jezelf een aantal koop en verkoop scenario's op inclusief eventuele maandlasten bij verschillende hypotheek bedragen. Heel inzichtelijk.

De vierde stap is een bod uitbrengen op de aan te kopen woning ;) eventueel via een aankoopmakelaar of de makelaar die jullie huis gaat verkopen. Makelaar handig voor onderhandelingsproces.

Het is scenariodenken en uiteindelijk ook wel doorpakken als je iets wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 12-01-2023 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
In het kader van dalende prijzen gaat de klap nog komen, ik verwacht in Q2 en Q3. Veel mensen kunnen nu nog wachten als iets niet verkocht wordt en zetten hun woning er soms meerdere keren online.

Het gat tussen wat mensen willen en kunnen lenen ten opzichte van de vraagprijs moet eerst kleiner worden. En dat gaat schuren aan de verkoopkant als mensen moet.

Er komt een tijd dat mensen echt moeten verlagen omdat ze hun nieuwbouw moeten betalen, of om andere redenen.

Wel bizar hoe snel de markt is omgekeerd in 12 maanden. Vorig jaar januari werd er volop overboden kon niemand een huis kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door MaStar op 12-01-2023 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 18:13

marapuru

db.

Het alsnog spreken met een hypotheekadviseur is wel een goede tip. Al was ik sowieso nog niet van plan om als kip zonder kop maar te gaan bieden.

Ik heb destijds mijn hypotheek via een low-cost tussenpartij afgelosten. Dus eens zien hoe ik daar nu het beste mee in contact kan komen.

Het voelt soms zo stom, dat je voor een beetje zekerheid in de berekening naar een adviseur moet stappen. Terwijl die uiteindelijk een soms nog simpelere vorm van mijn berekeningen voorschotelt om vervolgens te zeggen: "Ja, dit kan wel" of "Nee, dit kan niet".

Maarja, dat is in meer vakgebieden natuurlijk zo.

IT bijvoorbeeld :+
MaStar schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:59:
In het kader van dalende prijzen gaat de klap nog komen, ik verwacht in Q2 en Q3. Veel mensen kunnen nu nog wachten als iets niet verkocht wordt en zetten hun woning er soms meerdere keren online.

Het gat tussen wat mensen willen en kunnen lenen ten opzichte van de vraagprijs moet eerst kleiner worden. En dat gaat schuren aan de verkoopkant als mensen moet.

Er komt een tijd dat mensen echt moeten verlagen omdat ze hun nieuwbouw moeten betalen, of om andere redenen.

Wel bizar hoe snel de markt is omgekeerd in 12 maanden. Vorig jaar januari werd er volop overboden kon niemand een huis kopen.
Volgens mij is dit vooral nu een situatie bij woningen in het hogere segment. Zeg > 600K. Daar is volgens mij de verkoopprijs in absolute getallen vele malen meer gestegen dan die van de starterswoningen.

Desalniettemin spannend wat er allemaal komen gaat. Als ik al het recente nieuws zo lees dan ben ik wel benieuwd hoe dat in mijn prijsklasse zich verhoudt. Als ik kijk naar de verkopen van tussenwoningen in Q4 2022 is het percentage dat overbiedt in mijn regio alsnog 46%.

Let's see...

[ Voor 14% gewijzigd door marapuru op 12-01-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:29
marapuru schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:25:
Het alsnog spreken met een hypotheekadviseur is wel een goede tip. Al was ik sowieso nog niet van plan om als kip zonder kop maar te gaan bieden.

Ik heb destijds mijn hypotheek via een low-cost tussenpartij afgelosten. Dus eens zien hoe ik daar nu het beste mee in contact kan komen.

Het voelt soms zo stom, dat je voor een beetje zekerheid in de berekening naar een adviseur moet stappen. Terwijl die uiteindelijk een soms nog simpelere vorm van mijn berekeningen voorschotelt om vervolgens te zeggen: "Ja, dit kan wel" of "Nee, dit kan niet".
Een goede adviseur gaat wel wat verder. Die vraagt naar je toekomstwensen (reizen, eerder stoppen met werken), verwacht je dat kinderen gaan studeren, etc, etc.

We hebben ooit via zo’n online adviseur een hypotheek geregeld. Daarna via een betere, wel wat duurder. Maar meer dan waard.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

kw_nl schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Een goede adviseur gaat wel wat verder. Die vraagt naar je toekomstwensen (reizen, eerder stoppen met werken), verwacht je dat kinderen gaan studeren, etc, etc.
Zijn ze verplicht te vragen, om een geheel dossier op te bouwen. Want oh oh, stel je voor dat je hypotheek niet meer kan betalen. Terwijl je daarvoor jaren een hogere huur hebt opgehoest.

Met een beetje verstandig financieel inzicht/management is dat allemaal zelf te doen. Geen adviseur voor nodig.

Korte samenvatting:
  • Reizen? Kost geld
  • Kinderen? Kost veel geld
  • Eerder stoppen met werken? Kost veel geld
  • Studerende kinderen? Kost veel geld
Keuze is simpel: je kan er 1 per keer kiezen en je moet tussendoor een buffer opbouwen.

Sorry dat ik cynisch ben, maar gesprekken met hypotheekadviseurs zitten wat mij betreft op hetzelfde niveau als het gesprekje bij de caissière.

Dat gezegd hebbende, de kopers van ons oude huis hebben alles verbouwd, alles vernieuwd, want alles moest en zou nieuw en perfect zijn. Wij vermoeden dat die echt tot het naadje van de financiering zijn gegaan en daar zat weinig eigen geld bij...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik ken de lokale markt niet. Maar wat ik in mijn achterhoofd houd is dat de grens voor nhg dit jaar op 405k ligt. Ik denk dat 450k vraagprijs voor veel mensen daarom net iets hoger is dan wat ze willen betalen. Ook in een situatie van onderbieden. Terwijl de extra woningwaarde ten opzichte van een nhg woning relatief klein is. Dus dat dit voor jou als potentiële koper goed uitpakt.

Daarnaast hoeft het ook geen of-of proces te zijn. Je kunt de verschillende trajecten naast elkaar laten lopen. Zeker als je niet helemaal aan de top van je leencapaciteit zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Motrax schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 06:20:
[...]
Zijn ze verplicht te vragen, om een geheel dossier op te bouwen. Want oh oh, stel je voor dat je hypotheek niet meer kan betalen. Terwijl je daarvoor jaren een hogere huur hebt opgehoest.

Met een beetje verstandig financieel inzicht/management is dat allemaal zelf te doen. Geen adviseur voor nodig.
Deels eens dat je dit ook zelf kunt doen, maar dat ze verplicht zijn alles te vragen om een dossier op te bouwen om zichzelf in te dekken, is wel wat erg kort door de bocht.
Het is vooral ook om je hypotheek zo op te bouwen dat die inspeelt op jouw situatie. In mijn geval hebben enkele hypotheekdelen een veel kortere looptijd, zodat ik op het moment dat ik met pensioen ga, in een klap veel lagere lasten heb omdat precies dan die hypotheekdelen zijn afgelost. Los van extra aflossingen die ik ook doe. Dat zou ik zelf niet zo bedacht hebben.
Zo kun je ook een constructie bedenken die rekening houdt met studerende kinderen, een periode van minder werken etc. Hoe meer zij weten over je toekomstplannen, hoe beter ze de hypotheek kunnen inrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Ik ken de lokale markt niet. Maar wat ik in mijn achterhoofd houd is dat de grens voor nhg dit jaar op 405k ligt. Ik denk dat 450k vraagprijs voor veel mensen daarom net iets hoger is dan wat ze willen betalen. Ook in een situatie van onderbieden. Terwijl de extra woningwaarde ten opzichte van een nhg woning relatief klein is. Dus dat dit voor jou als potentiële koper goed uitpakt.

Daarnaast hoeft het ook geen of-of proces te zijn. Je kunt de verschillende trajecten naast elkaar laten lopen. Zeker als je niet helemaal aan de top van je leencapaciteit zit.
Maar ook 440k belasting vrij voor starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Maar ook 440k belasting vrij voor starters
Scherp, daar had ik niet bij stilgestaan. Dus 441k of meer bieden ;) .

Al vraag ik me ook af of starters, als ze de keus hebben, wel voor die 'doorgroeiwoning' kiezen als er in de zelfde wijk ook woningen zijn, zoals die van marapuru, die zo te zien een ton minder kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-01-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toke_gt schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:12:
[...]
Het is vooral ook om je hypotheek zo op te bouwen dat die inspeelt op jouw situatie. In mijn geval hebben enkele hypotheekdelen een veel kortere looptijd, zodat ik op het moment dat ik met pensioen ga, in een klap veel lagere lasten heb omdat precies dan die hypotheekdelen zijn afgelost. Los van extra aflossingen die ik ook doe. Dat zou ik zelf niet zo bedacht hebben.
Aanvullend: Je hebt er nog wat meer. Voorwaarden maken het soms heel gemakkelijk om minder te betalen.

Ik refereerde eerder aan Independer en de voorwaarden:
Renteverlaging bij waardestijging van je huis?: Ja
Hoe toon je de waardestijging aan: Taxatie|hybride taxatie
Sommige hypotheken hebben genoeg aan de WOZ. Anderen willen alleen een taxatie. Soms gaat dit allemaal automatisch, soms moet je er zelf achteraan zitten.

Ik heb een internet persoon genomen, je situatie was voor mij duidelijk.

Verder zeg je dat je aflost, dat verschilt ook per situatie. Indien je meer kan "verdienen" door het geld b.v. te beleggen dan is extra aflossen niet altijd handig. Dat verschilt steeds per persoon. De totale hoeveelheid rente verschilt ook met de verschillende looptijden.

Soms kan je makkelijk je hypotheek meenemen naar een nieuw huis, soms niet. Gewoonlijk wordt er dus wel gevraagd wat je plannen zijn en hoelang je er denkt te wonen. Ik had dit allemaal al bedacht, maar kwam wel kort naar voren bij de internet-adviseur.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Anakha
  • Nu online
Even een ervaring delen: een matig geïsoleerd startersappartement in Utrecht ging een paar weken geleden op Funda met een vraagprijs ongeveer 10% lager dan waar een iets beter afgewerkt appartement begin vorig jaar op de top van de markt voor werd verkocht. Wel nog steeds 1,5 keer de WOZ-waarde. De hoop vooraf was om zonder al te veel gedoe de vraagprijs te kunnen krijgen, maar we hielden rekening met trage verkoop en/of een mogelijk lager bod.

De realiteit: binnen een paar dagen 20 bezichtigingen gepland. Leidde tot 7 biedingen; eentje op de vraagprijs, alle anderen erboven. Gekozen voor een bod van zo'n 5% boven de vraagprijs zonder enig voorbehoud. Mocht dat nog afketsen, dan is er een prima alternatief.

Viel me niet tegen gezien alle doemverhalen. De hysterie is er misschien een beetje af, maar het liep voor dit segment op deze locatie nog steeds storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Anakha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:28:
Even een ervaring delen: een matig geïsoleerd startersappartement.
Allereerst gefeliciteerd met de verkoop. Welke budget klasse is dit? 300- 350k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Nu online
MaStar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:44:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met de verkoop. Welke budget klasse is dit? 300- 350k?
Dank je. Rond de 300k inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Anakha schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:28:
Even een ervaring delen: een matig geïsoleerd startersappartement in Utrecht ging een paar weken geleden op Funda met een vraagprijs ongeveer 10% lager dan waar een iets beter afgewerkt appartement begin vorig jaar op de top van de markt voor werd verkocht. Wel nog steeds 1,5 keer de WOZ-waarde. De hoop vooraf was om zonder al te veel gedoe de vraagprijs te kunnen krijgen, maar we hielden rekening met trage verkoop en/of een mogelijk lager bod.

De realiteit: binnen een paar dagen 20 bezichtigingen gepland. Leidde tot 7 biedingen; eentje op de vraagprijs, alle anderen erboven. Gekozen voor een bod van zo'n 5% boven de vraagprijs zonder enig voorbehoud. Mocht dat nog afketsen, dan is er een prima alternatief.

Viel me niet tegen gezien alle doemverhalen. De hysterie is er misschien een beetje af, maar het liep voor dit segment op deze locatie nog steeds storm.
Mooi resultaat! Was dit ook de inschatting van de makelaar van hoe het zou gaan?

Ik ga dit jaar iets vergelijkbaars verkopen. Maar het valt me ook op dat sommige makelaars in Utrecht echt continue te hoog inzetten. Ik zoek een makelaar die realistisch is in deze markt.
Pagina: 1 ... 147 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.