indifined1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:16:
Valt me wel op tegenwoordig huizen met een energielabel van D of E worden behandeld alsof ze onbewoonbaar zijn en er een ton ingestopt moet worden. In mijn ogen is dit onterecht zeker met kleinere woningen zullen de energiekosten heus wel meevallen:
https://www.businessinsid...hil-energierekening-2022/
Volgens dit onderzoek ligt het gas verbruik an een A label huis slechts 1/3 lager dan van een D label huis. Ben het er wel een eens dat je duidelijke problemen als kieren en naden aan moet pakken en geen enkel glas meer wilt hebben. Maar om een huis nou helemaal te strippen omdat het een D label heeft lijkt me niet zinvol en vooral een verspilling van materiaal en mankracht.
Ben ik het helaas niet mee eens. Praktijk zie ik toch anders. Ben bezig om mijn oude jaren 70 woning volledig te isoleren. Maar alsnog verbruikt hij nog aardig gas. (Heb nu overal tripple glas in gezet, totale kosten 45K) Spouwmuurisolatie, enz. Maar nog verbruik ik bij 0 graden buiten, 19 binnen: 10m3 tot 15m3 per dag.[Dat is dus 100kWh/150kWh per dag!(omgezet)] (Huis is 150m2, twee onder 1 kap typische jaren 70 woning)
Het is gewoon heel moeilijk om een oud huis zo goed te krijgen als een nieuwbouw woning. Dat lukt amper, het is bijna niet te doen.
Kijk ik naar familieleden, vrienden die een moderne nieuwbouw woning hebben met warmtepomp en als toppunt aardwarmtepomp. (Absurde SCOP van wel 6 a 7!!) (Dus zwaar geïsoleerde woning, + 1kWh stroom wordt zelfs in de winter omgezet in 6 a 7kWh aan warmte) Bij aardwarmte zakt de COP namelijk niet in.
Dat huis verbruikt geen enkele drol aan energie om hem op 20 graden te houden. En 0 gas.
Een huis dat qua verwarming + electriciteit nog geen 2000kWh per jaar verbruikt. (Totaal)
Het wordt gecompenseerd natuurlijk met de zonnepanelen, met gemak. Plus het feit dat het een twee onder 1 kap is van 180m2. (geen klein huisje) met negatieve energie rekening...
Er zijn nog hogere labels dan A, je hebt ze tot en met A++++. A alleen is eigenlijk niet eens zo heel goed.
Ik snap natuurlijk dat mensen met oude woningen, oude woningen proberen te verdedigen zodat hun waarde behouden blijft. Maar wees eens realistisch. Een oude huis is als een oude Amerikaanse V8, je kan er wel een gas installatie inbouwen en van alles er aan doen. Maar het blijft een oude Amerikaanse V8. (Zo voelt het bij mijn jaren 70 woning iig.)
En hoe meer mensen daar achter gaan komen door praktische ervaring van andere mensen met A++++ woningen, des te meer mensen zullen afhaken bij oude woningen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Immutable op 26-12-2022 13:11
]