Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 146 ... 210 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:11
Wispe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:25:
Mooier, maar noodzakelijk? Vind ik niet (daarmee doel ik op jouw "op zijn minst").
Zelfs minimale noodzakelijke verduurzaming loopt flink in de papieren en is een forse verbouwing. Vaklui moeilijk te vinden en wachttijden zijn lang, daar zitten de meeste doorstromers niet op te wachten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
hoevenpe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:40:
[...]

Zelfs minimale noodzakelijke verduurzaming loopt flink in de papieren en is een forse verbouwing. Vaklui moeilijk te vinden en wachttijden zijn lang, daar zitten de meeste doorstromers niet op te wachten.
Wat ik vaak zie is dat bij dat soort huizen (die achterlopen op energie besparende maatregelen) je ook een blaadje vol kan schrijven met andere kluswerkzaamheden. Vernieuwen van keuken, stucen van muren, deuren etc. Niet alles hoeft meteen maar liefst wel binnen een periode van 10 jaar ofzo. En dat gaat met de huidige maandlasten dan een moeilijk verhaal worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:05:
[...]

Op zijn minst: Dak, wanden + vloer isolatie. Vloerverwarming overal + Warmtepomp(lucht of water)
HR++(+) glas, en/of kunst stof kozijnen.

Totale kosten: 100K. En je hebt een huis die weer beetje "up to date" is. (misschien wel meer)
Heb hier mijn energielabel G huis afgelopen 6 maand verduurzaamd: dakisolatie + spouwmurenisolatie + zonnepanelen + 4 x HR++ glas (en kozijnen) + vloerisolatie voor (2600+850+4000+8000+3000) = 18.5k minus 1.5k subsidie = 17k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:15:
[...]

Er komt ook heel weinig de markt op, relatief veel panden van ouderen waar enorm veel aan moet gebeuren valt me op. Energielabel D of lager moet vaak een ton bij voordat je erin kan (als je de aannemer al kunt vinden).
En dan vragen ook nogeens de jackpot 8)7 terwijl ze jaren lang niets aan verduurzaming hebben gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hbeez schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:53:
[...]

Heb hier mijn energielabel G huis afgelopen 6 maand verduurzaamd: dakisolatie + spouwmurenisolatie + zonnepanelen + 4 x HR++ glas (en kozijnen) + vloerisolatie voor (2600+850+4000+8000+3000) = 18.5k minus 1.5k subsidie = 17k
Dan begrijp ik niet waarom de verduurzaming van een sociale huurwoning 50.000+ moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
supersoco80 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat misschien juist die wijken misschien wat minder lopen, ik zie dat in Wageningen. De 'bestaande nieuwbouw' in Wageningen west is de afgelopen jaren echt buiten alle proporties duur geworden, heel extreem. De vraagprijzen zaten in de range van 20% duurder tov omliggende dorpen/plaatsen/steden voor ene vergelijkbaar pand en dat waren nog maar de vraagprijzen. Wat ik er nu over hoor is dat het daar helemaal niet meer loopt en dan snap ik wel. Hetzelfde A-label 125 kuub hoekhuis heb je in Veenendaal voor 75k minder, in Arnhem zuid voor 125 minder. De potentie om dus echt heel hard waardeverlies aan je woning te hebben is dus véél groter.

Dat C-label rijtjeshuis in Elst kost je naar verhouding heel weinig, dus kan je ook weinig op verliezen. Ik ben benieuwd of de markt toch iets meer die kant op gaat draaien.
Veel mensen wonen liever in Wageningen dan Arnhem Zuid. Dus wat dat betreft verklaart dat het prijsverschil.

Alles loopt momenteel niet meer. Paar jaar wachten en dan zal het ooit wel weer omhoog gaan.

Tot nu toe is het behelpen als je je woning wilt verkopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -R-R-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Tof om iedereen hun ervaringen in dit topic te lezen. Door aankoop nieuwbouwwoning ging ik mijn appartement verkopen. Regio Rotterdam, net geen 100 m², bouwjaar begin deze eeuw en neutraal afgewerkt.

Sinds deze zomer waait er een andere wind door de huizenmarkt. Een makelaar zei in juni al dat er minder kijkers waren. Ik besloot nog eventjes te wachten met verkoop omdat de oplevering pas in het eerste kwartaal 2023 was. Eind september wilde ik de verkoop gaan opstarten.

Een makelaar adviseerde de vraagprijs net onder de drie ton te houden. Ik heb nog andere makelaars gevraagd die uitlopende vraagprijzen adviseerde: 300.000, 310.000 en 325.000 euro. Het verbaasde me hoe uiteenlopend dit was. Ik besloot er tussenin te zitten, wat onderhandeld over het courtage en ging voor de makelaar waar ik het beste gevoel bij had. Ook de makelaar die naar mijn idee het eerlijkst was over de huidige huizenmarkt. Hij zei ook: “Vraag er niet teveel voor, anders komen de mensen niet.”

In oktober ging het appartement in de verkoop. Er waren in de eerste dagen maar twee bezichtigingen. Daar kwam geen bod uit en toen was het in de weken erna stil. Wat was ik releaxed… not. Dat viel wel tegen. Uit het niets kwam er in de vierde week een bezichtiging en een paar uur daarna gelijk een bod. Het was drie ton, zonder voorbehoud van financiering met een wat korte opleverdatum. Een mooi bod. Omdat het niet storm liep, wilde ik niet te stug de vraagprijs blijven aanhouden en veel latere oplevertijd voorstellen. Iets te bang dat de koper zou afhaken.

Ik deed een tegenbod waarbij ik iets van de vraagprijs afsnoepte en een opleverdatum die iets verder in de toekomst lag. Ik verwachte daarop een tegenbod, maar tegen verwachting in werd het tegenbod direct geaccepteerd. Had de indruk dat de koper het ook wel graag wilde hebben. Het is voor 0,8% onder de vraagprijs verkocht. De waarborgsom is inmiddels ook gestort.

Een nieuwbouwwoning kopen komt erg aan op risico management. Je koopt een woning met 1,5% hypotheekrente en tegen de tijd dat de oplevering (verkoop moment) nadert, is de hypotheekrente over de 4% en zijn kopers een stuk voorzichtiger geworden. Ondanks dat ik wist dat de markt minder is en werd, heeft het me eerlijk gezegd nog wel verbaasd hoe snel het sentiment is omgeslagen.

Ik denk dat ik nog net op de piek heb kunnen verkopen qua transactieprijs. In mijn appartementencomplex werd er de afgelopen jaren, op uitzonderingen na, ook nooit zo overboden. Verwacht niet dat ik er begin dit jaar (veel) meer voor zou hebben gehad. En achteraf gezien is het nog aardig snel gegaan ook. Ik ben blij met het resultaat en blij dat het allemaal achter de rug is. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:07
hoevenpe schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:15:
[...]

Er komt ook heel weinig de markt op, relatief veel panden van ouderen waar enorm veel aan moet gebeuren valt me op. Energielabel D of lager moet vaak een ton bij voordat je erin kan (als je de aannemer al kunt vinden).
Wat nodig en nuttig is hangt ook van het soort woning af. Bij een goedkope benedenwoning is een ton investeren misschien minder logisch dan bij een ruime en dure eengezinswoning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:29
Valt me wel op tegenwoordig huizen met een energielabel van D of E worden behandeld alsof ze onbewoonbaar zijn en er een ton ingestopt moet worden. In mijn ogen is dit onterecht zeker met kleinere woningen zullen de energiekosten heus wel meevallen:

https://www.businessinsid...hil-energierekening-2022/

Volgens dit onderzoek ligt het gas verbruik an een A label huis slechts 1/3 lager dan van een D label huis. Ben het er wel een eens dat je duidelijke problemen als kieren en naden aan moet pakken en geen enkel glas meer wilt hebben. Maar om een huis nou helemaal te strippen omdat het een D label heeft lijkt me niet zinvol en vooral een verspilling van materiaal en mankracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barendv
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10 21:27
indifined1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:16:
Valt me wel op tegenwoordig huizen met een energielabel van D of E worden behandeld alsof ze onbewoonbaar zijn en er een ton ingestopt moet worden. In mijn ogen is dit onterecht zeker met kleinere woningen zullen de energiekosten heus wel meevallen:
Hier ben ik het zeker mee eens. Onze vrijstaande woning (155m2) uit de jaren 30 heeft nog een oud energielabel van 5 jaar geleden (F). Afgelopen jaren hebben we de spouwmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, vloer geïsoleerd, alle ramen vervangen door HR++. Geen idee waar het huidige energielabel op zou uitkomen, we hebben het huis in mei te koop gezet en ik heb wat rondgebeld om een nieuw label aan te vragen. Weinig kans om dit binnen een paar maanden voor elkaar te krijgen en serieus veel geld bij de partijen die eventueel wilde komen (>700 euro). Gezien de vele berichten die ik hier heb gelezen afgelopen 8 maanden kreeg ik wel het gevoel dat het energie label steeds belangrijker wordt. Van alle kijkers die geweest zijn was er maar een enkeling die actief over het energie label begon, uitleg van de makelaar was altijd direct bovenstaande en dit was voor veel mensen duidelijk.

Wat een aantal mensen wel gevraagd hebben is wat ons jaarverbruik gas en of electra was over de afgelopen jaren. Dit is natuurlijk afhankelijk van je woonsituatie maar geeft wel een goede indruk. Wat leuk is om te zien is dat het gasverbruik van de vorige eigenaars >3000m3 per jaar was (2 volwassenen, geen kinderen) en na alle aanpassingen bij ons <1000m3 (2 volwassen, 2 kinderen).

Overigens hebben we ook een houtkachel en afgelopen 3 maanden hebben we nog geen een keer de CV aangehad voor verwarming. Zelfs afgelopen week wordt de woonkamer +- 60m2 met open keuken makkelijk >22 graden met alleen de houtkachel. Gasverbruik in november 30m3 en in december tot nu toe 27m3, puur warm water / douchen / koken.

Overigens heeft ons huis wel geruime tijd te koop gestaan, langer dan verwacht. Zou kunnen dat energie label er mee te maken heeft maar dit is nooit door een kijker teruggekoppeld. Randstad, buurt van Rotterdam vraagprijs was 785k en is verkocht voor 2% onder vraagprijs. In mei, juni en juli veel bezichtigingen gehad, hierna werd het wat minder maar kwam de uiteindelijke koper langs. Overdracht over 1,5 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
supersoco80 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat misschien juist die wijken misschien wat minder lopen, ik zie dat in Wageningen. De 'bestaande nieuwbouw' in Wageningen west is de afgelopen jaren echt buiten alle proporties duur geworden, heel extreem. De vraagprijzen zaten in de range van 20% duurder tov omliggende dorpen/plaatsen/steden voor ene vergelijkbaar pand en dat waren nog maar de vraagprijzen. Wat ik er nu over hoor is dat het daar helemaal niet meer loopt en dan snap ik wel. Hetzelfde A-label 125 kuub hoekhuis heb je in Veenendaal voor 75k minder, in Arnhem zuid voor 125 minder. De potentie om dus echt heel hard waardeverlies aan je woning te hebben is dus véél groter.

Dat C-label rijtjeshuis in Elst kost je naar verhouding heel weinig, dus kan je ook weinig op verliezen. Ik ben benieuwd of de markt toch iets meer die kant op gaat draaien.
Je betaalt uiteraard niet alleen voor het huis zelf, maar zeker ook voor de locatie. En laten we wel zijn, Veenendaal is nu niet echt een gemeente die tot de verbeelding spreekt als je het over een sfeervol plaatsje hebt ;) Dus als de markt tot rust komt, dan zijn dit soort plaatsen als eerste aan de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19
Barendv schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:52:
[...]

Hier ben ik het zeker mee eens. Onze vrijstaande woning (155m2) uit de jaren 30 heeft nog een oud energielabel van 5 jaar geleden (F). Afgelopen jaren hebben we de spouwmuren geïsoleerd, dak geïsoleerd, vloer geïsoleerd, alle ramen vervangen door HR++. Geen idee waar het huidige energielabel op zou uitkomen, we hebben het huis in mei te koop gezet en ik heb wat rondgebeld om een nieuw label aan te vragen. Weinig kans om dit binnen een paar maanden voor elkaar te krijgen en serieus veel geld bij de partijen die eventueel wilde komen (>700 euro). Gezien de vele berichten die ik hier heb gelezen afgelopen 8 maanden kreeg ik wel het gevoel dat het energie label steeds belangrijker wordt. Van alle kijkers die geweest zijn was er maar een enkeling die actief over het energie label begon, uitleg van de makelaar was altijd direct bovenstaande en dit was voor veel mensen duidelijk.

Wat een aantal mensen wel gevraagd hebben is wat ons jaarverbruik gas en of electra was over de afgelopen jaren. Dit is natuurlijk afhankelijk van je woonsituatie maar geeft wel een goede indruk. Wat leuk is om te zien is dat het gasverbruik van de vorige eigenaars >3000m3 per jaar was (2 volwassenen, geen kinderen) en na alle aanpassingen bij ons <1000m3 (2 volwassen, 2 kinderen).

Overigens hebben we ook een houtkachel en afgelopen 3 maanden hebben we nog geen een keer de CV aangehad voor verwarming. Zelfs afgelopen week wordt de woonkamer +- 60m2 met open keuken makkelijk >22 graden met alleen de houtkachel. Gasverbruik in november 30m3 en in december tot nu toe 27m3, puur warm water / douchen / koken.

Overigens heeft ons huis wel geruime tijd te koop gestaan, langer dan verwacht. Zou kunnen dat energie label er mee te maken heeft maar dit is nooit door een kijker teruggekoppeld. Randstad, buurt van Rotterdam vraagprijs was 785k en is verkocht voor 2% onder vraagprijs. In mei, juni en juli veel bezichtigingen gehad, hierna werd het wat minder maar kwam de uiteindelijke koper langs. Overdracht over 1,5 maand.
Niet zo heel gek dat je verbruik zo laag is als je primaire bron van verwarming een houtkachel is natuurlijk. Hoeveel kuub hout stook je erdoorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:56

Volgens dit onderzoek ligt het gas verbruik an een A label huis slechts 1/3 lager dan van een D label huis. Ben het er wel een eens dat je duidelijke problemen als kieren en naden aan moet pakken en geen enkel glas meer wilt hebben. Maar om een huis nou helemaal te strippen omdat het een D label heeft lijkt me niet zinvol en vooral een verspilling van materiaal en mankracht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11
@TvanW
Dat zal nogal verschillen. De huurwoningen in mijn omgeving werden complete daken van buitenaf opnieuw geïsoleerd. Oude dak eraf en opnieuw opbouwen en nieuwe pannen er op. Daar komt een kraan en van alles bij kijken.

Dat is wel even iets anders dan vanuit binnen isoleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Barendv schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:52:
[...]
Overigens heeft ons huis wel geruime tijd te koop gestaan, langer dan verwacht. Zou kunnen dat energie label er mee te maken heeft maar dit is nooit door een kijker teruggekoppeld. Randstad, buurt van Rotterdam vraagprijs was 785k en is verkocht voor 2% onder vraagprijs.
Dat kan natuurlijk ook zijn omdat mensen die wel op het energielabel letten, je woning met label F meteen overslaan. En überhaupt niet komen kijken. De selectie van mensen die wél komt kijken is waarschijnlijk de groep die (nog) niet zo sterk op het energielabel let. Die zullen je daar dus ook geen terugkoppeling over geven.

Ik denk dat het in de huidige markt geen handige bezuiniging is om te bezuinigen op die 700 euro voor een nieuw energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
700 euro voor een energielabel? The fuck? 8)7

Snelle Google-research leert mij dat het gemiddeld 300 euro kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:32
Ik heb in mei dit jaar iets van 250 euro betaald…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wispe schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:32:

Lijkt mij ook veel, maar zelfs als dat klopt heb je het geld er volgens mij zo uit als je vervolgens kunt verkopen met een nieuw label A of B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:20:
[...]

Lijkt mij ook veel, maar zelfs als dat klopt heb je het geld er volgens mij zo uit als je vervolgens kunt verkopen met een nieuw label A of B.
Idd.. dan heb je het over 0.05% van de vraagprijs besparen voor iets wat in je top 3 verkoopargumenten zou kunnen staan.. terwijl er genoeg ondersteunende data is dat een gunstig energielabel resulteert in een hogere transactieprijs.

Ik zet trouwens m'n vraagtekens bij de betrouwbaarheid/reproduceerbaarheid van dit soort onderzoeken, volgens mij is de dataset erg dun en er zijn natuurlijk meer verschillen tussen de gemiddelde energielabel G en energielabel A woning. Maar al zou het een slechts 1% hogere transactieprijs opleveren, dan nog is het je beste investering ooit waarschijnlijk in termen van rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:28:
[...]

Ik zet trouwens m'n vraagtekens bij de betrouwbaarheid/reproduceerbaarheid van dit soort onderzoeken, volgens mij is de dataset erg dun en er zijn natuurlijk meer verschillen tussen de gemiddelde energielabel G en energielabel A woning.
Dat laatste zal ook juist een van de redenen zijn voor de impact van een slechte energielabel op de verkoop. Als ik een label F woning zie, dan denk ik niet alleen aan de energierekening, maar krijg ik ook meteen associaties met achterstallig onderhoud en verborgen gebreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:41:
[...]

Dat laatste zal ook juist een van de redenen zijn voor de impact van een slechte energielabel op de verkoop. Als ik een label F woning zie, dan denk ik niet alleen aan de energierekening, maar krijg ik ook meteen associaties met achterstallig onderhoud en verborgen gebreken.
Kortom, correlatie is nog geen causaliteit.

Neemt niet weg dat door hoge energieprijzen er zeker wel een hogere waardering is van energiezuinigere woningen, maar het is moeilijk te zeggen hoeveel.

In mijn kring zijn er recent nog een paar woningen verkocht (Heerenveen en omgeving). Eén woning stond al een paar weken te koop, op een gegeven moment letterlijk één bezichtiging en die mensen hebben nog overboden ook..

Voor een andere woning was wat meer belangstelling, maar bleef een bod uit. Na verlaging van de vraagprijs (10K) en wat onderhandeling is die alsnog verkocht, maar niet voor de verwachtte opbrengst.

Het kan alle kanten op, maar het is wel duidelijk dat mensen rustig de tijd nemen. Je mag eigenlijk blij zijn met een bod.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blik1984
Ik ben blij dat ik nog snel vorig jaar een energielabel heb aangevraagd voor <10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barendv
Blik1984 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

Niet zo heel gek dat je verbruik zo laag is als je primaire bron van verwarming een houtkachel is natuurlijk. Hoeveel kuub hout stook je erdoorheen?
Toen we op 1000m3 gas zaten stookten we minder dan 2m3 hout, dat was weinig. Deze winter zal dat wel iets meer worden, ik verwacht tot eind januari 4m3. Maar dan is het gas verbruik voor CV dus nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barendv
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:25:
[...]

Dat kan natuurlijk ook zijn omdat mensen die wel op het energielabel letten, je woning met label F meteen overslaan. En überhaupt niet komen kijken. De selectie van mensen die wél komt kijken is waarschijnlijk de groep die (nog) niet zo sterk op het energielabel let. Die zullen je daar dus ook geen terugkoppeling over geven.

Ik denk dat het in de huidige markt geen handige bezuiniging is om te bezuinigen op die 700 euro voor een nieuw energielabel.
Ook zeker mee eens, toen wij de verkoop aan het opstarten waren was het nog minder actueel. Gedurende het proces heb ik wel op het punt gestaan het alsnog te vernieuwen omdat het alleen maar belangrijker werd. Nu zou ik het anders aanpakken, maar goed verkoop is rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:32:

Hangt van de woning af en locatie. Een grote vrijstaande woning in het buitengebied zal meer dan 300 kosten.

Maar eens hoor 700 is wel heel gortig, tenzij het deels een bedrijfspand is. Dan moet je soms twee keer keuren 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:36
Wij zijn bezig met de verkoop van onze woning (appartement in Noord Rotterdam). Paar offertes van makelaars gehad, opvallend is dat tactiek en dus inzet vraagprijs echt veel uit elkaar ligt. Variereert van laag in de 4 ton tot dik over de helft en zelfs richting de 5 ton. Ook de courtages liggen ver uit elkaar, waarbij opvallend genoeg het haast een inverse relatie is tussen hoogte courtage en hoe laag ze inzetten mbt vraagprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:16

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier ook onze woning een maand in de verkoop en nog maar 3 kijkers gehad en geen enkel bod. Enerzijds valt het me tegen omdat we zelf de ratrace hebben gezien in de afgelopen jaren aan de andere kant is het zo dat je in de decembermaand wel wat anders doet dan een huis kopen.

Ook denk ik dat onze prijsklasse (385k) toch anders is dan bijvoorbeeld onze achterburen (519k) die toch een prijsklasse hoger zitten en die was binnen 2 weken verkocht.

Members only:

We hebben hoop dat we volgend jaar meer potentiële kopers kunnen vinden doordat de NHG-grens hoger wordt en de leennorm voor het 2e salaris. Nu hopen dat de rente niet snel nog hoger wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 21-12-2022 11:45 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Mr.Viper schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:04:
Hier ook onze woning een maand in de verkoop en nog maar 3 kijkers gehad en geen enkel bod. Enerzijds valt het me tegen omdat we zelf de ratrace hebben gezien in de afgelopen jaren aan de andere kant is het zo dat je in de decembermaand wel wat anders doet dan een huis kopen.

Ook denk ik dat onze prijsklasse (385k) toch anders is dan bijvoorbeeld onze achterburen (519) die toch een prijsklasse hoger zitten en die was binnen 2 weken verkocht.

***members only***

We hebben hoop dat we volgend jaar meer potentiële kopers kunnen vinden doordat de NHG-grens hoger wordt en de leennorm voor het 2e salaris. Nu hopen dat de rente niet snel nog hoger wordt.
Rente wordt juist weer lager en met NHG is het straks idd gunstiger.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:02
Mooi huis hoor. Gaat echt wel goed komen in 2023 met idd NHG en rente die lager wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:25
Mr.Viper schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:04:

Ook denk ik dat onze prijsklasse (385k) toch anders is dan bijvoorbeeld onze achterburen (519) die toch een prijsklasse hoger zitten en die was binnen 2 weken verkocht.

***members only***

Komt vast goed in 2023.
Ik zou wel juist verwachten dat de hogere prijsklasse wat minder loopt dan lager.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:47
mentalozzie schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 06:49:
Mooi huis hoor. Gaat echt wel goed komen in 2023 met idd NHG en rente die lager wordt.
Voor degene die hopen dat de rente weer lager wordt volgend jaar, ik denk dat deze nog wel even doorstijgt.
De afgelopen week is de NL 10 jaarsrente alweer 40 basispunten(!!) gestegen en stijgt nog wel door. Zeker met de ECB vooruitzichten van nog meerdere renteverhogingen en het starten van QT.

https://www.investing.com...rlands-10-year-bond-yield

Nog een paar dagen zo te gaan en we krijgen een nieuwe piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:02
Artopaper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:30:
[...]

Voor degene die hopen dat de rente weer lager wordt volgend jaar, ik denk dat deze nog wel even doorstijgt.
De afgelopen week is de NL 10 jaarsrente alweer 40 basispunten(!!) gestegen en stijgt nog wel door. Zeker met de ECB vooruitzichten van nog meerdere renteverhogingen en het starten van QT.

Ja had al even niet meer gekeken, toevallig vanochtend en schrok er ook van.
Zullen het wel weer zien. Hebben het toch niet in de hand.. denk dat een email van mij weinig zal bijdragen :+

Ons nieuwbouwhuis wordt eind 2023 opgeleverd en we wil er begin 2024 in. Oude huis nog niet verkocht dus houden het in de gaten. Maar kunnen geen kant op met een kind en hond.

Gaan het zien!
Goed sparen doen we wel in ieder geval :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Artopaper schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:30:
[...]

Ik denk dat in dit geval de verhoging van de nhg grens over een paar weken belangrijker is dan de verandering in de rente in de komende weken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tim792
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 15:37
Ook wij hebben begin dit jaar een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering zomer 2023. In eerste instantie het idee om te blijven zitten waar we zitten tot begin 2023 en dan verkopen. Maar ik werd toch wel onrustig door de veranderende markt dus besloten te gaan verkopen. En dan na overdracht maar een paar maanden huren. Via via inmiddels geregeld.

Als ik sommige verhalen hier lees hebben wij echt een droom verkoop gehad in deze tijd. Relatief kleine starterswoning in het midden van het land <100m2, wel met een leuke tuin, zonnepanelen, instapklaar. Rond de 300k. Eind oktober online gekomen. Binnen 24 uur nadat de woning online kwam alle bezichtigingsmomenten vol, 18 in totaal. Waardoor het bieden op inschrijving werd. 8 biedingen uiteindelijk, beste bod was tevens het hoogste bod, 5% boven de vraagprijs. Inmiddels alles rond en overdracht mei 2023. Kortom, kon bijna niet beter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kw_nl
Goed, waarborgsom is binnen, dus ik kan nu wel mijn ervaring delen.

Members only:

Of we er goed aan gedaan hebben om eerder te verkopen gaat de toekomst vertellen, ik denk van wel. Andere kant gaf de makelaar wel aan dat het bedrag nu een stuk lager was dan als de oplevering over 3 maanden was geweest. Een overdracht van 9 maanden is niet zo populair. Wellicht hadden we hetzelfde bedrag gehad als we in maart hadden verkocht, maar vrij van stress zijn is ook fijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:51:
Goed, waarborgsom is binnen, dus ik kan nu wel mijn ervaring delen.

***members only***

Of we er goed aan gedaan hebben om eerder te verkopen gaat de toekomst vertellen, ik denk van wel. Andere kant gaf de makelaar wel aan dat het bedrag nu een stuk lager was dan als de oplevering over 3 maanden was geweest. Een overdracht van 9 maanden is niet zo populair. Wellicht hadden we hetzelfde bedrag gehad als we in maart hadden verkocht, maar vrij van stress zijn is ook fijn :)
Gezien de voorgeschiedenis die je eerder had gedeeld lijkt mij dit een prima resultaat. Ik meen dat je nog flink in de stress zat toen dat vergelijkbare huis in de verkoop ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Rubbergrover1 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:58:
[...]

Gezien de voorgeschiedenis die je eerder had gedeeld lijkt mij dit een prima resultaat. Ik meen dat je nog flink in de stress zat toen dat vergelijkbare huis in de verkoop ging.
Ja klopt, vooral omdat het zoveel scheelde.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marlyoes
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:23
De afgelopen maanden meegelezen, bij deze mijn bijdrage.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JSBars schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:32:
Wij zijn bezig met de verkoop van onze woning (appartement in Noord Rotterdam). Paar offertes van makelaars gehad, opvallend is dat tactiek en dus inzet vraagprijs echt veel uit elkaar ligt. Variereert van laag in de 4 ton tot dik over de helft en zelfs richting de 5 ton. Ook de courtages liggen ver uit elkaar, waarbij opvallend genoeg het haast een inverse relatie is tussen hoogte courtage en hoe laag ze inzetten mbt vraagprijs.
Ben ook begonnen met offertes vragen aan makelaars voor de verkoop van een tweekapper. Vandaag de eerste twee reacties binnen, wat opvalt: beiden willen zich niet uitlaten over courtagepercentage en totale kosten via e-mail, ze willen per se een afspraak. Is dit soort mistig gedoe over kosten normaal in deze branche?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-07 09:20
lovescream schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:42:
[...]

Inmiddels weer een maand verder en het is gewoon tragisch. Ik denk dat wij het offline halen en in januari weer online gaan zetten met een lagere vraagprijs. Bizarre tijden... Wij zitten inmiddels ook weer in hypotheekaanvraag molen om ons hypotheek te verhogen aangezien de verwachte verkoopprijs van vorig jaar inmiddels een droomscenario is geworden.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Wat fijn @lovescream ! Hele geruststelling zo vlak voor de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Wat fijn dat je huis verkocht is. Inderdaad, de markt lijkt langzaam verder af te koelen. Heel benieuwd hoe dat gaat in 2023....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Megalodon_67 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:43:
[...]

Ben ook begonnen met offertes vragen aan makelaars voor de verkoop van een tweekapper. Vandaag de eerste twee reacties binnen, wat opvalt: beiden willen zich niet uitlaten over courtagepercentage en totale kosten via e-mail, ze willen per se een afspraak. Is dit soort mistig gedoe over kosten normaal in deze branche?
Geen idee, maar ik denk dat ze het courage percentage ook willen afstemmen op de verwachte opbrengst. En daarvoor moeten ze eerst langskomen.

0.8% courtage is anders bij een huis van 500 dan van 600k. Daar zullen ze wel goed naar willen kijken voor een goede offerte.

Daarnaast is het een tactiek, om jou niet alleen op prijs te doenvergelijken. Zodra ze bij je over de vloer bent ga je ook kijken naar de klik, kennis etc en kunnen ze zich meer onderscheiden.

Ik zou zeggen, laat er gewoon 2 of 3 langskomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
of mail ze terug dat je zonder indicatie van het courtage geen basis ziet voor een gesprek en dat je graag andere makelaars uitnodigt die wel transparant zijn. Is niks raars aan hoor :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Toch vreemd dat ik hier een makelaar rond zie lopen die prima huizen kan verkopen voor een vaste prijs van 3K all in.

Hoorde vandaag een verhaal van een vriendin: zij heeft een huis gekocht en had vandaag de overdracht. De verkopers wilden hun makelaar even apart nemen en na hun gesprek moest de nota van afrekening aangepast worden. De courtage van de makelaar verkoper ging met 1.000 EUR omlaag. Makelaar heeft zitten sjoemelen en was niet helemaal eerlijk in zijn nota; het strookte niet met zijn afspraak.

Makelaars lijken wel wanhopig nu de gouden bergen voorbij zijn. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kw_nl
Megalodon_67 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:43:
[...]

Is vrij normaal volgens mij. Ze willen niet zomaar offertes sturen. Eerlijk gezegd snap ik het ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 20:01

twi

kw_nl schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:58:
[...]

Is vrij normaal volgens mij. Ze willen niet zomaar offertes sturen. Eerlijk gezegd snap ik het ook wel.
Spannende cliffhanger. Waarom snap je dat?

Members only:

[ Voor 79% gewijzigd door twi op 24-12-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Bij het verkopen van je woning is het nu de vraag hoe hoog je de vraagprijs insteekt.... Biedingen gaan vaker op de vraagprijs, dus slim om die wat hoger te zetten.

Op basis van ervaringen hier worden huizen zeker verkocht, maar niet echt overboden.

[ Voor 21% gewijzigd door MaStar op 24-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kw_nl
twi schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:07:
[...]

Omdat het meer is dat alleen een percentage. Iedere makelaar wil graag vertellen wat ze aanbieden. Waarom ze beter zijn hun concurrenten. Dat willen ze graag doen in een persoonlijk gesprek.

Als ze alleen hun percentage mailen leggen ze het waarschijnlijk al af tegen de concurrent die lekker laag inzet maar waar je wel telkens achteraan moet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
twi schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:07:
[...]

Toch heel logisch. Niemand in de makelaarmarkt wilt concurreren op prijs.

Dat ze even langskomen is vaak dus heel gebruikelijk en begrijpelijk. Overigens wil ik dat als verkoper ook zodat je gevoel krijgt bij degene die je huis verkoopt. De ene heeft veel meer de gunfactor dan de andere. En degene moet wel jouw huis verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
MaStar schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:41:
[...]

Toch heel logisch. Niemand in de makelaarmarkt wilt concurreren op prijs.

Dat ze even langskomen is vaak dus heel gebruikelijk en begrijpelijk. Overigens wil ik dat als verkoper ook zodat je gevoel krijgt bij degene die je huis verkoopt. De ene heeft veel meer de gunfactor dan de andere. En degene moet wel jouw huis verkopen.
Ik begrijp de redenering, maar ik vind het zelf erg vervelend om een handvol makelaars uit te moeten nodigen en vervolgens teleur te moeten stellen. Ik zou het liefst al een eerste selectie willen kunnen maken, waarbij de prijs een van de factoren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
MaStar schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:01:
Bij het verkopen van je woning is het nu de vraag hoe hoog je de vraagprijs insteekt.... Biedingen gaan vaker op de vraagprijs, dus slim om die wat hoger te zetten.

Op basis van ervaringen hier worden huizen zeker verkocht, maar niet echt overboden.
Maar als jij je vraagprijs hoger inzet, sluit je van te voren al potentiële kopers uit die hun limiet iets er onder hebben. Dus ja, als je geïnteresseerden hebt is dat wat jij zegt wellicht beter. Om geïnteresseerden te krijgen niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:
[...]

Ik begrijp de redenering, maar ik vind het zelf erg vervelend om een handvol makelaars uit te moeten nodigen en vervolgens teleur te moeten stellen. Ik zou het liefst al een eerste selectie willen kunnen maken, waarbij de prijs een van de factoren is.
Dat teleurstelling valt wel mee hoor. Ze weten hoe het werkt. Heb er 3 over de vloer gehad. De andere twee heb ik nooit meer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:01:
[...]

Dat teleurstelling valt wel mee hoor. Ze weten hoe het werkt. Heb er 3 over de vloer gehad. De andere twee heb ik nooit meer gehoord.
Gaat ook niet (alleen) over hoe zij er onder zijn, het gaat er vooral om dat ik zelf een hekel heb aan zulke gesprekken en bezoekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:07:
[...]

Gaat ook niet (alleen) over hoe zij er onder zijn, het gaat er vooral om dat ik zelf een hekel heb aan zulke gesprekken en bezoekjes.
Je kunt vragen of ze met een vast bedrag werken of een percentage, dat helpt al in je voorselectie. Ook kun je vooraf vragen wat bij de prijs is inbegrepen/hoe de prijs is opgebouwd en wat ze precies voor je gaan doen. Zo beperk je de bezoeken tot maximaal 2. Misschien zelfs 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
[...]

Ik zou vooral even kijken hoe elke makelaar de woningen in aanbod presenteert en of je dat aanstaat. Wellicht even rondvragen in de buurt bij mensen die met bepaalde makelaar verkocht hebben. En dan toch echt paar langs laten komen die door deze selectie heen zijn gekomen. Krijg je ook verschillende adviezen rondom waarde en vraagprijs, is echt de tijd waard om te doen. Drie kandidaten en klaar, kost je max een dagdeel.
Courtages zullen ook niet enorm verschillen, hooguit mogelijkheid voor fixed price die niet iedereen heeft. En je kunt altijd onderhandelen over courtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
[...]

Maar ik neem aan dat je ook niet puur van tevoren op prijs van tevoren zou willen selecteren, als het een optie zou zijn? Je wilt tenslotte ook van verschillende makelaars horen wat ze denken dat je woning waard is (zat bij mij ~20% verschil tussen hoogste en laagste inschatting, waarbij de laagste taxatie ook nog het hoogste courtage had), of er een klik is, wat hun verkoopstrategie en argumenten zijn, het enthousiasme dat ze uitstralen, etc. Snap dat het niemands hobby is, maar het is wel eigenbelang (ook voor de makelaars die worden afgewezen trouwens denk ik, heb je toch een woning kunnen bezichtigen die de markt opgaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
THM0 schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zou vooral even kijken hoe elke makelaar de woningen in aanbod presenteert en of je dat aanstaat. Wellicht even rondvragen in de buurt bij mensen die met bepaalde makelaar verkocht hebben. En dan toch echt paar langs laten komen die door deze selectie heen zijn gekomen. Krijg je ook verschillende adviezen rondom waarde en vraagprijs, is echt de tijd waard om te doen. Drie kandidaten en klaar, kost je max een dagdeel.
Dat is ook hoe wij het hebben aangepakt. Vooral selecteren op hoe de presentaties zijn en welke ons aanspreken of juist tegen staan. En daarna een paar laten komen voor de 'klik '.
Courtages zullen ook niet enorm verschillen, hooguit mogelijkheid voor fixed price die niet iedereen heeft. En je kunt altijd onderhandelen over courtage.
Maar hoe weet je of de courtages niet veel verschillen als ze daar geen uitspraak over willen doen? Dat is dus waar je dan tegenaan loopt.

Wij hebben de makelaar gekozen met de beste klik, maar ik heb geen idee of hun courtage enigszins normaal was. Even heel bot gezegd, wie weet brengt die makelaar bij een onwetend omaatje wel twee keer zo veel in rekening als bij een mondige tweaker. Dat vind ik geen prettig idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:17
[...]

Vul gewoon een paar makelaars vergelijk sites in.
Bij ons kwamen daar courtagetarieven en verwachte opbrengst al uit. Dan heb je je voorselectie.

Bijv https://mijnverkoopmakelaar.nl/

En altijd onderhandelen over het tarief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Gewoon zakelijk hoor ;) . Hoef je geen medelijden mee te hebben. Je wordt er alleen maar wijzer van.

Voor mijn zonnepanelen heb ik wel 10 bedrijven benaderd en ook een handjevol langs laten komen. Alleen dan kom je pas tot goed vergelijk. Ook hoe ze communiceren, contact, advies etc. etc. Begin dit jaar kies ik er ook één en zal alle anderen afbellen.

Ps. daarbij zou ik dus ook wbt verkoopmakelaar niet teveel focussen op de prijs. Je kan soms een betere makelaar hebben dan iemand die minder kan onderhandelen en lage courtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
De rente op een overbruggingshypotheek, is die volledig aftrekbaar of hetzelfde % als op je normale hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is vrij gebruikelijk om meerdere makelaars uit te nodigen, dat doet (bijna) iedereen.
Wij hadden er 2 uitgenodigd die we al een beetje kenden van bezichtigingen en degene waarmee we de beste klik hadden hebben we de opdracht gegund. Geen gladde verkoper maar een ervaren makelaar met grijze haren ;).

Beide makelaars boden een courtage van 1,21% aan en we hebben uiteindelijk na wat heen en weer gemail een vaste prijs van 6k afgesproken. (0,64%).
Vond dat wel hoog genoeg voor 4 dagen bezichtigingen en een standaard contract opstellen.

On deze tijd zou ik ook wel benieuwd zijn naar een bepaalde verkoopstrategie en wat plan B is mocht het aantal kijkers/bieders tegenvallen. (Grote prijsdaling voor snelle verkoop of iets meer geduld en mogelijk wat langere doorlooptijd).

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2022 21:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Giel schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:51:
[...]

Maar als jij je vraagprijs hoger inzet, sluit je van te voren al potentiële kopers uit die hun limiet iets er onder hebben. Dus ja, als je geïnteresseerden hebt is dat wat jij zegt wellicht beter. Om geïnteresseerden te krijgen niet
De kopers die net niet genoeg hebben zullen na 3-4 weken wel contact op nemen en lager bieden, zeker nu. Het huis van onze buren is twee jaar geleden na een paar weken ook onder de vraagprijs gegaan naar een investeerder.

In februari gaat onze woning de markt op en recent contact opgenomen met een makelaar die gespecialiseerd is in de regio. Ik twijfel heel erg om nog bij andere na te vragen gezien de meeste makelaars ongeacht of ze er bonussen voor krijgen vaak het liefste zo snel mogelijk de woning verkopen. Als je de beste prijs zal het wat langer te koop zijn, echter in deze economie kan dat je duur komen te staan. Volgens Huispedia is onze woning afgelopen 6 maanden met anderhalve ton gezakt (was ook te gek voor woorden), al viel de papieren taxatie voor de overbruggingshypotheek destijds ook al veel lager uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 25-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:29
kx22 schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:11:
De rente op een overbruggingshypotheek, is die volledig aftrekbaar of hetzelfde % als op je normale hypotheek?
Ja.

Als je net als ik max 90% van de taxatiewaarde kan opnemen met overbruggen en de woning dan voor taxatie waarde verkoopt. Dan heb je ineens 10% op je rekening. Deze moet je dan of investeren of gebruiken om je hypotheek af te lossen. Anders kun je voor die 10% geen rente aftrekken. Maar dat speelt pas na verkoop en overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:23
HEY_DUDE schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:11:
[...]

Ja.

Als je net als ik max 90% van de taxatiewaarde kan opnemen met overbruggen en de woning dan voor taxatie waarde verkoopt. Dan heb je ineens 10% op je rekening. Deze moet je dan of investeren of gebruiken om je hypotheek af te lossen. Anders kun je voor die 10% geen rente aftrekken. Maar dat speelt pas na verkoop en overdracht.
Is dat wat ze met 100% aftrekbaar bedoelen?
Ik dacht meer dat de rente over de overbruggingskrediet voor 2 jaar 100% aftrekbaar was.

Dus stel je koopt een nieuwe huis met 200.000 overbruggingskrediet en 200.000 met nieuwe hypotheek.
Dan betaal je iets van 1700-1800 bruto per maand.
Hiervan is bijvoorbeeld 600 euro rente. Is dan de helft volledig aftrekbaar en de andere helft voor 37,05%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:23

vliegnerd

Nintendo fan.

kx22 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:52:
[...]
Is dan de helft volledig aftrekbaar en de andere helft voor 37,05%?
Nee, je mag beide maar voor 37,05% aftrekken in 2023.

100% aftrekbaar betekent dat je het hele bedrag ook mag aftrekken zoals je hoofd hypotheek. Na twee jaar vervalt dat recht en is de overbrugging helemaal niet aftrekbaar.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-10 22:58

Ben ik het helaas niet mee eens. Praktijk zie ik toch anders. Ben bezig om mijn oude jaren 70 woning volledig te isoleren. Maar alsnog verbruikt hij nog aardig gas. (Heb nu overal tripple glas in gezet, totale kosten 45K) Spouwmuurisolatie, enz. Maar nog verbruik ik bij 0 graden buiten, 19 binnen: 10m3 tot 15m3 per dag.[Dat is dus 100kWh/150kWh per dag!(omgezet)] (Huis is 150m2, twee onder 1 kap typische jaren 70 woning)
Het is gewoon heel moeilijk om een oud huis zo goed te krijgen als een nieuwbouw woning. Dat lukt amper, het is bijna niet te doen.

Kijk ik naar familieleden, vrienden die een moderne nieuwbouw woning hebben met warmtepomp en als toppunt aardwarmtepomp. (Absurde SCOP van wel 6 a 7!!) (Dus zwaar geïsoleerde woning, + 1kWh stroom wordt zelfs in de winter omgezet in 6 a 7kWh aan warmte) Bij aardwarmte zakt de COP namelijk niet in.
Dat huis verbruikt geen enkele drol aan energie om hem op 20 graden te houden. En 0 gas.
Een huis dat qua verwarming + electriciteit nog geen 2000kWh per jaar verbruikt. (Totaal)
Het wordt gecompenseerd natuurlijk met de zonnepanelen, met gemak. Plus het feit dat het een twee onder 1 kap is van 180m2. (geen klein huisje) met negatieve energie rekening...

Er zijn nog hogere labels dan A, je hebt ze tot en met A++++. A alleen is eigenlijk niet eens zo heel goed.

Ik snap natuurlijk dat mensen met oude woningen, oude woningen proberen te verdedigen zodat hun waarde behouden blijft. Maar wees eens realistisch. Een oude huis is als een oude Amerikaanse V8, je kan er wel een gas installatie inbouwen en van alles er aan doen. Maar het blijft een oude Amerikaanse V8. (Zo voelt het bij mijn jaren 70 woning iig.)

En hoe meer mensen daar achter gaan komen door praktische ervaring van andere mensen met A++++ woningen, des te meer mensen zullen afhaken bij oude woningen.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 26-12-2022 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Immutable schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:54:
[...]

Ben ik het helaas niet mee eens. Praktijk zie ik toch anders. Ben bezig om mijn oude jaren 70 woning volledig te isoleren. Maar alsnog verbruikt hij nog aardig gas. (Heb nu overal tripple glas in gezet, totale kosten 45K) Spouwmuurisolatie, enz. Maar nog verbruik ik bij 0 graden buiten, 19 binnen: 10m3 tot 15m3 per dag. (Huis is 150m2, twee onder 1 kap typische jaren 70 woning)
Het is gewoon heel moeilijk om een oud huis zo goed te krijgen als een nieuwbouw woning. Dat lukt amper, het is bijna niet te doen.

Kijk ik naar familieleden, vrienden die een moderne nieuwbouw woning hebben met warmtepomp en als toppunt aardwarmtepomp. (Absurde SCOP van wel 6 a 7!!) (Dus zwaar geïsoleerde woning, + 1kWh stroom wordt zelfs in de winter omgezet in 6 a 7kWh aan warmte) Bij aardwarmte zakt de COP namelijk niet in.
Dat huis verbruikt geen enkele drol aan energie om hem op 20 graden te houden. En 0 gas.
Een huis dat qua verwarming + electriciteit nog geen 2000kWh per jaar verbruikt. (Totaal)
Het wordt gecompenseerd natuurlijk met de zonnepanelen, met gemak. Plus het feit dat het een twee onder 1 kap is van 180m2. (geen klein huisje) met negatieve energie rekening...

Er zijn nog hogere labels dan A, je hebt ze tot en met A++++. A alleen is eigenlijk niet eens zo heel goed.

Ik snap natuurlijk dat mensen met oude woningen, oude woningen proberen te verdedigen zodat hun waarde behouden blijft. Maar wees eens realistisch. Een oude huis is als een oude Amerikaanse V8, je kan er wel een gas installatie inbouwen en van alles er aan doen. Maar het blijft een oude Amerikaanse V8.

En hoe meer mensen daar achter gaan komen door praktische ervaring van andere mensen met A++++ woningen, des te meer mensen zullen afhaken bij oude woningen.
Maar ik ben nog nooit een A++++ woning tegen gekomen op een goede locatie (nabij voorzieningen) EN een ruime kavel (500m+).

Heb ook jaren in een nieuwbouwwoning gewoond A++ oid, zijn daar vertrokken vanwege de locatie. Met name mijn vrouw werd er dood ongelukkig.

Alhoewel die locatie voor anderen wel weer prima is overigens.

Nu een woning met bouwjaar 2000 verbouwd (GEEN projectmatige bouw), dak (rc 7) en glas (hr++) is gelijk aan onze oude nieuwbouwwoning, vloer gaan we nog rc5 aanbrengen, gevels zouden rc 3,5 moeten hebben volgens de bouwtekeningen.
Iig kan een warmtepomp van 9kw de boel
warm houden (vrijstaande woning). Met salderen is de energie nota negatief (-1000kwh per jaar). En dat lukt in jouw jaren 70 woning ook wel mits je ltv hebt en veel dak oppervlakte. (En flink budget voor een verbouwing).

Maar eens dat een nieuwbouwwoning 'makkelijker' is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:07:
[...]

Maar ik ben nog nooit een A++++ woning tegen gekomen op een goede locatie (nabij voorzieningen) EN een ruime kavel (500m+).

Heb ook jaren in een nieuwbouwwoning gewoond A++ oid, zijn daar vertrokken vanwege de locatie. Met name mijn vrouw werd er dood ongelukkig.

Alhoewel die locatie voor anderen wel weer prima is overigens.

Nu een woning met bouwjaar 2000 verbouwd, dak (rc 7) en glas (hr++) is gelijk aan onze oude nieuwbouwwoning, vloer gaan we nog rc5 aanbrengen, gevels zouden rc 3,5 moeten hebben volgens de bouwtekeningen.
warm houden (vrijstaande woning). Met salderen is de energie nota negatief (-1000kwh per jaar). En dat lukt in jouw jaren 70 woning ook wel mits je ltv hebt en veel dak oppervlakte. (En flink budget voor een verbouwing).

Als je ergens woningen kan vinden qua kavel en formaat uit 2000 die aan je eisen voldoen, dan kan je sowieso huizen vinden in wijken uit de jaren 60 of 70 die ook aan je eisen voldoen en nog een veel betere locatie hebben en een grotere kavel. En dat zijn ondertussen huizen die - als ze nog in oorspronkelijke staat zijn - dat je ze gewoon plat kan gooien en die A++++ woning er kan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:07:
[...]

Snap je punt volledig. Maar salderen is eindig.

Misschien moeten we in dit soort discussies voortaan salderen buiten beschouwing laten. Zal het nog steeds een positieve business case zijn, maar een hoop (terecht) trotse Tweakers met een lading panelen en nunegatieve energie nota, zullen vanaf 2025 in de zomer hun 1000-en Kwh PV opbrengst tegen centen terug moeten leveren en in de winter voor de hoofdprijs 1000-en KWh kopen om de warmtepomp te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeroenkb schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:50:
[...]

Snap je punt volledig. Maar salderen is eindig.

Misschien moeten we in dit soort discussies voortaan salderen buiten beschouwing laten. Zal het nog steeds een positieve business case zijn, maar een hoop (terecht) trotse Tweakers met een lading panelen en nunegatieve energie nota, zullen vanaf 2025 in de zomer hun 1000-en Kwh PV opbrengst tegen centen terug moeten leveren en in de winter voor de hoofdprijs 1000-en KWh kopen om de warmtepomp te laten draaien.
Je brengt de juiste nuance aan. Salderen is eindig, maar eigen verbruik niet.
Overigens werkt een warmtepomp veel efficiënter dan een gasketel, salderen is (in mijn geval) interessant om de installatie met 2-3 jaar terug te verdienen. Daarna is de boel efficiënter warm te houden (cop ~4).

Ik denk dat we naar dynamische tarieven gaan en dat - na aftrek eigen gebruik (wat vaak nog best aanzienlijk is met een dak vol) - energie die je in het vroege voor- en najaar kunt verkopen veel oplevert.

Vaste tarieven voor 6-12 maanden of langer zullen denk ik op den duur verdwijnen.

Maar punt was dat men dacht dat een jaren 70 woning niet met een warmtepomp kan, ik wil juist aantonen dat dat wel kan mits juiste budget en kennis. (Van Tweakers en niet van een aannemer).

En voor het bedrag dat we voor onze nieuwbouwwoning hebben gehad daar kun je een bestaande woning heel dik van verbouwen en gasloos maken en dan houd je nog 50k over voor een Tesla ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:25
@Immutable als ik jou situatie zo lees dan kan ik net zo goed niet beginnen met isoleren want ik verbruik minder dan jij met eenzelfde soort woning zonder begonnen te zijn met de echte isolatie update. Wij komen echt niet boven de 10m3 per dag.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07 21:02
Wel ff wennen huidige markt met die van 2 jaar geleden.

Nieuwbouwwoning in Gouda te koop segment 700-750. Staat nu een weekje te koop. Ik weet dat het de slechtste periode is, maar we hebben geen haast. 10k funda kijkers 40x opgeslagen, maar nog geen 1 echte kijker.

Ik moet dus nog even wennen aan de normale.markt en geduld leren hebben 😀 en dat vind ik zelf moeilijk, mijn vriendin 0,0.. die hoopt dat hij pas eind volgendjaar weg is en maakt zich geen enkele zorgen om de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Relaxed2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:58:

Nieuwbouwwoning in Gouda te koop segment 700-750. Staat nu een weekje te koop. Ik weet dat het de slechtste periode is, maar we hebben geen haast. 10k funda kijkers 40x opgeslagen, maar nog geen 1 echte kijker.

Ik moet dus nog even wennen aan de normale.markt en geduld leren hebben 😀 en dat vind ik zelf moeilijk, mijn vriendin 0,0.. die hoopt dat hij pas eind volgendjaar weg is en maakt zich geen enkele zorgen om de prijs.
Dat is inderdaad wel een heel ongelukkige timing om de markt op te gaan. Anders gewoon in februari in de herkansing. En verder: prijs je gelukkig met een vriendin die jouw ongeduld kan temperen. Mooie balans zo samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Kort gewoond dan. Waarom zo snel weer verhuizen? Nog mooier huis gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Toke_gt schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:59:
[...]

Dat is inderdaad wel een heel ongelukkige timing om de markt op te gaan. Anders gewoon in februari in de herkansing. En verder: prijs je gelukkig met een vriendin die jouw ongeduld kan temperen. Mooie balans zo samen.
Ja dat is waar.. woning gewoon op Funda laten staan lijkt me ipv eraf en er opnieuw op laten zetten? Men kan toch altijd weer terugzien hoevaak een woning er is neergezet op andere websites.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Relaxed2000
Z___Z schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:05:
[...]

Kort gewoond dan. Waarom zo snel weer verhuizen? Nog mooier huis gekocht?
Woning dichter bij familie en vrienden... we kregen toch heimwee 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar

Waarom niet begin januari erop ipv nu tijdens kerst en oud en nieuw. Inderdaad geduld hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Relaxed2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:45:
[...]

Woning dichter bij familie en vrienden... we kregen toch heimwee 😀
Is het die 'villa'? :P (ik snap de naam niet helemaal).

Van binnen erg mooi :). Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 28-12-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relaxed2000
Sport_Life schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:52:
[...]

Is het die 'villa'? :P (ik snap de naam niet helemaal).

Van binnen erg mooi :). Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Echt weer een makelaars naam... het is een heel luxe rijtjeswoning. Thanks van binnen idd hoop tijd ingestoken.

Makelaar kwam met laten we het net voor kerst presenteren, want dan zijn er minder aanmeldingen.. tsja .. had het beter in januari moeten doen.. maar goed.. dan staat hij er maar alvast 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Relaxed2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:44:
[...]
Ja dat is waar.. woning gewoon op Funda laten staan lijkt me ipv eraf en er opnieuw op laten zetten? Men kan toch altijd weer terugzien hoevaak een woning er is neergezet op andere websites.
Ik zou het er nieuw opzetten om ook in beeld te komen bij mensen die naar het aanbod van de laatste drie dagen kijken. Zeker als je het met een gelijke prijs erop zet. Met een lagere prijs kunnen mensen de historie inderdaad elders terugzien, maar lang niet iedereen checkt dat. Als je bijvoorbeeld zakt tot net onder de 700K, krijg je een heel nieuwe kopersgroep. Dan is het extra belangrijk dat het er als nieuw op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou niet zakken in prijs (vooralsnog), zulke woningen werden vorig jaar nog met 100k overboden , zou even geduld hebben tot iemand de vraagprijs biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 16:37
Sport_Life schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:49:
Ik zou niet zakken in prijs (vooralsnog), zulke woningen werden vorig jaar nog met 100k overboden , zou even geduld hebben tot iemand de vraagprijs biedt.
Kijk, dat is nou advies. _O- ;)

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Relaxed2000
Sport_Life schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:49:
Thanks voor de tips... dan wacht ik rustig af en laat hem eventueel in februari / maart opnieuw op Funda zetten.

Ik ga voorlopig ook zeker niet zakken... pas eind volgend jaar... maar denk dat hij dan wel weg zal zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Relaxed2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:00:
[...]

Thanks voor de tips... dan wacht ik rustig af en laat hem eventueel in februari / maart opnieuw op Funda zetten.

Ik ga voorlopig ook zeker niet zakken... pas eind volgend jaar... maar denk dat hij dan wel weg zal zijn :)
Mooi huis hoor. Ben je straks echt wel zo kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Als ik op zoek zou zijn naar een woning, dan zou ik nu ook niet meteen bij de makelaar aan de lijn hangen. Met kerst en oud en nieuw is het vaak een erg drukke tijd, zeker voor gezinnen. Dus dat wordt tussendoor misschien wel even kijken op Funda, maar pas na de jaarwisseling de makelaar bellen.

Ik ken de omgeving niet zo heel goed. En ik weet niet of er plannen zijn achter het huis of dat dit open blijft. Maar als ik de woning zie (althans, wat ik denk dat de woning is...) en als het gebied erachter open blijft, dan zou ik in de tekst veel meer de nadruk hebben gelegd op de 'vrije' ligging en het uitzicht. En misschien ook bij de eerste foto. Als ik de eerste foto zie, dan is mijn eerste associatie de associatie met een op elkaar gebouwde nieuwbouwwijk. Ik zou daar niet meteen op hebben geklikt, juist omdat ik graag wat 'vrijer' zou willen wonen. Maar als ik verder klik, dan zou voor mij die ligging juist een groot pluspunt zijn.

Als tweede valt mij op dat er op de tweede verdieping geen sanitair is. Dat is uiteraard een keus, maar ik denk dat best veel mensen dat wel zouden willen. Ik weet niet of dat makkelijk te realiseren is, maar dan zou je ook in de tekst kunnen zetten dat die mogelijkheid er is.

Ik denk dat je ook veel 'concurrentie' hebt van de nieuwbouw die er nu nog plaatsvindt. De prijs van de woning ligt behoorlijk hoog in vergelijking met de nieuwbouw. Je zult het daarom waarschijnlijk moeten hebben van ofwel mensen die er meteen in willen, dus nadruk op 'instapklaar'. Of mensen moeten op de ligging vallen. Voor mij zou dat laatste dus wel zwaar wegen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dan niet toch eerder voor de echte nieuwbouw zou gaan, omdat je het daar allemaal nog helemaal naar eigen wens kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 18:14
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:27:
[...]

Als ik op zoek zou zijn naar een woning, dan zou ik nu ook niet meteen bij de makelaar aan de lijn hangen. Met kerst en oud en nieuw is het vaak een erg drukke tijd, zeker voor gezinnen. Dus dat wordt tussendoor misschien wel even kijken op Funda, maar pas na de jaarwisseling de makelaar bellen.

Ik ken de omgeving niet zo heel goed. En ik weet niet of er plannen zijn achter het huis of dat dit open blijft. Maar als ik de woning zie (althans, wat ik denk dat de woning is...) en als het gebied erachter open blijft, dan zou ik in de tekst veel meer de nadruk hebben gelegd op de 'vrije' ligging en het uitzicht. En misschien ook bij de eerste foto. Als ik de eerste foto zie, dan is mijn eerste associatie de associatie met een op elkaar gebouwde nieuwbouwwijk. Ik zou daar niet meteen op hebben geklikt, juist omdat ik graag wat 'vrijer' zou willen wonen. Maar als ik verder klik, dan zou voor mij die ligging juist een groot pluspunt zijn.

Als tweede valt mij op dat er op de tweede verdieping geen sanitair is. Dat is uiteraard een keus, maar ik denk dat best veel mensen dat wel zouden willen. Ik weet niet of dat makkelijk te realiseren is, maar dan zou je ook in de tekst kunnen zetten dat die mogelijkheid er is.

Ik denk dat je ook veel 'concurrentie' hebt van de nieuwbouw die er nu nog plaatsvindt. De prijs van de woning ligt behoorlijk hoog in vergelijking met de nieuwbouw. Je zult het daarom waarschijnlijk moeten hebben van ofwel mensen die er meteen in willen, dus nadruk op 'instapklaar'. Of mensen moeten op de ligging vallen. Voor mij zou dat laatste dus wel zwaar wegen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik dan niet toch eerder voor de echte nieuwbouw zou gaan, omdat je het daar allemaal nog helemaal naar eigen wens kunt maken.
Op funda heb ik volgens mij nog nooit op fotos gekeken. Altijd met de kaart en daar dan eventueel wat filters op (meters, prijs, aangeboden sinds om maar wat te noemen ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Relaxed2000
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:27:
[...]

Bedankt voor deze tips. Ik wacht inderdaad nog even af en ga de makelaar vragen om de beschrijving wat anders te maken en wellicht een andere foto als eerst te plaatsen.

Badkamer op de 2de was idd een optie voor 50k maar hebben wij niet voor gekozen.

Prijs is opzich wel concurrerend juist ook met nieuwbouw die starten vanaf 625000 helemaal leeg en dan 20m2 minder woonruimte. (Is 20x4000/m2 = al 80k

De volgende fase is al weer 25k hoger en wordt opgeleverd in 2024.

Bovendien zit er nog wat onderhandelruimte in voor de koper.

Wij hopen op idd iemand die zoekt naar instapklaar(op de kleuren van de kamers na) en iemand die zoekt naar A++++.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Relaxed2000 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:39:
[...]

Bedankt voor deze tips. Ik wacht inderdaad nog even af en ga de makelaar vragen om de beschrijving wat anders te maken en wellicht een andere foto als eerst te plaatsen.

Badkamer op de 2de was idd een optie voor 50k maar hebben wij niet voor gekozen.
Dat is wel een forse meerprijs. Ik kan me goed voorstellen dat je dat niet hebt gedaan. Maar zijn er wel mogelijkheden/aansluitingen? Dan kun je het wel als mogelijkheid benoemen dat je er 'eenvoudig' een tweede badkamer kunt maken. De ruimte is er ook wel voor volgens mij.
Prijs is opzich wel concurrerend juist ook met nieuwbouw die starten vanaf 625000 helemaal leeg en dan 20m2 minder woonruimte. Volgende fase is al weer 25k hoger. Bovendien zit er nog onderhandelruimte in voor de koper.
Ik vraag me dus af of mensen die 20 m2 extra ook een ton extra waard vinden. Ook omdat die kleinere woningen wel even veel slaapkamers hebben. Puur rationeel gezien kun je zeggen dat 20 m2 extra plus alle afwerking die er al is aangebracht die ton extra meer dan waard is. Maar het is de vraag of iedereen er wel zo rationeel tegenaan kijkt.

Aan de andere kant hoef je uiteraard ook maar één koper te hebben die de waarde hiervan wel zo inschat.
Wij hopen op idd iemand die zoekt naar instapklaar(op de kleuren van de kamers na) en iemand die zoekt naar A++++.
Wat dat betreft is het inderdaad ook een uitstekende woning en heb je het sentiment wel mee. Maar tegelijk heb je in de zelfde buurt dus best wel concurrentie van huizen die een stuk goedkoper zijn en niet heel veel kleiner. Daarom zou ik extra benaderen waarin de woning zich onderscheidt van de andere woningen. Juist omdat je niet op prijs zult willen concurreren, maar op kwaliteit en op wat je te bieden hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Rubbergrover1 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:58:
Ik vraag me dus af of mensen die 20 m2 extra ook een ton extra waard vinden. Ook omdat die kleinere woningen wel even veel slaapkamers hebben. Puur rationeel gezien kun je zeggen dat 20 m2 extra plus alle afwerking die er al is aangebracht die ton extra meer dan waard is. Maar het is de vraag of iedereen er wel zo rationeel tegenaan kijkt.
Rationeel (en ook in de praktijk) zijn extra vierkante meters altijd minder waard dan de eerste vierkante meters. De eerste vierkante meters zijn noodzakelijk, daarna wordt het luxe. En zijn ze ook gemakkelijker en goedkoper te realiseren. O.a. omdat je oppervlak van je huis kwadratisch toeneemt tov het aantal meters muren, en je hebt veel kosten in een huis die min of meer constant blijven. Als je kijkt in dezelfde wijk dan zul je vaak ook zien dat de kleinere huizen qua vierkante meters duurder zijn dan de (hele) grote woningen.

Overigens, ik zat ook even je huis te bekijken, en ben het wel eens met @Rubbergrover1. Als dat weiland achter het huis geen bouwbestemming heeft zou ik daar heel erg de focus op leggen. Een vrij uitzicht zou mij heel wat waard zijn. Maar als volgend jaar de wijk daar verder wordt uitgebouwd heb je er natuurlijk niks aan.

Als voorbeeld, huis dat hier in de buurt recentelijk te koop stond. Eerste foto:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/168/346/893_2160.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hielko op 29-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Relaxed2000
Helaas gaan ze eind 2029 er bouwen. (Althans dat is nu de planning) de zone ertussen blijft een 65 meter natuurstrook, waar schaapjes rondgrazen.l van de locale boer. Dat blijft ook zo omdat ernonder een waterleiding ligt van 1m20 doorsnee (voorziet zo'n beetje heel zuidholland van water :))

Maar de nieuwbouwhuizen die eind 2023 / begin 2024 worden verkocht zullen al rond de 700.000 lopen... dan heb je voor die prijs dus een kale woning, puur omdat de grond maarmblijft stijgen. Dus al zal ik onze woning tegen die tijd verkopen is er nog niks aan de hand.

Ben zelf alleen ongeduldig en control freak... mijn vriendin totoaal niet.

Ik was.dit topic begonnen om te vragen of.48x opgeslagen en 11k x bekeken nog waarde heeft.

Ik vermoed dat begin januari de eerste kijkers voor de deur staan 😀.

Zucht pietje ongeduld 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Relaxed2000 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:23:

Ik was.dit topic begonnen om te vragen of.48x opgeslagen en 11k x bekeken nog waarde heeft.

Zucht pietje ongeduld 😀
Heeft je makelaar dit niet benoemd? Verkopen in december heeft nogal het nadeel dat mensen tot volgend jaar wachten.

• Blik1984
Nou lekker dan, kreeg net een appje van de kopers van mijn huis. Ze hebben een (kleine) lekkage te pakken. Zelf nooit last gehad van een lekkage op die plek. Is dit nog iets waar ik me zorgen over moet gaan maken als verborgen gebrek? Of is dit echt op het conto van de koper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:13
Blik1984 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:20:
Nou lekker dan, kreeg net een appje van de kopers van mijn huis. Ze hebben een (kleine) lekkage te pakken. Zelf nooit last gehad van een lekkage op die plek. Is dit nog iets waar ik me zorgen over moet gaan maken als verborgen gebrek? Of is dit echt op het conto van de koper?
Dat laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 14:19

TMC

Hoeveel haast heb je? M.i. heeft het huis meerdere unieke kwaliteiten, ik weet bijna zeker dat iemand daar vroeg of laat (waarschijnlijk vroeg) voor valt.

• Toke_gt
  • Nu online
Blik1984 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:20:
Wat is de oorzaak van de lekkage en had je dat op een of andere manier kunnen vermoeden? Zo nee, geen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Zucht pietje ongeduld 😀
Leuke forumnaam dan ;) .

Maar ik sluit me aan bij TMC, als ik het zo zie heeft dit huis echt wel wat punten die het 'uniek' maken. Er zullen zeker mensen specifiek voor deze woning vallen, dus maak je daar geen zorgen over.

Wat betreft het aantal kijkers was enige tijd geleden een grove indicatie dat ongeveer de helft van de 'opgeslagen' ook contact met de makelaar opneemt. Maar dat zal na de jaarwisseling worden.

• Celeone
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-02-2023
Ik heb aan het begin van het nieuwe jaar een afspraak met de makelaar om planning en strategie te bespreken. Ben wel een beetje nerveus over hoe dit gaat lopen door de verhalen hier en de oplopende hypotheekrente. Mijn appartement is ook niet heel groot (45m2), maar gelukkig wel op een gunstige ligging (tov het openbaar vervoer) in een stad in de Randstad, een balkon op het zuiden en het is pas in 2015 gebouwd, dus goed geïsoleerd en zo. Hopelijk kan ik hem nog voor een aardige prijs wegkrijgen in niet al te lange tijd, maar we gaan het zien!

• Blik1984
Toke_gt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:56:
[...]

Wat is de oorzaak van de lekkage en had je dat op een of andere manier kunnen vermoeden? Zo nee, geen zorgen.
Ik denk dat door de combinatie van regen en stevige wind er water onder de dakbedekking doorkomt. Zelf nooit een probleem mee gehad. Alleen vind ik het wel zuur voor ze, 4 weken na sleuteloverdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-10 15:43

Maar de nieuwbouwhuizen die eind 2023 / begin 2024 worden verkocht zullen al rond de 700.000 lopen... dan heb je voor die prijs dus een kale woning, puur omdat de grond maarmblijft stijgen. Dus al zal ik onze woning tegen die tijd verkopen is er nog niks aan de
Maar is het de verwachting dat die huizen verkocht gaan worden? (voor die prijs)

Ik zie in mijn omgeving toch behoorlijk wat nieuwbouw al aardig lang te koop staan en de eerste zelfs al in prijs verlaagd (in dat geval omdat de bouw al begonnen was en ze dus wel weg moesten). De huizen staan met name nog te koop omdat de prijs nog bepaald is volgens het oude markt sentiment en dit nu gewoon te duur is.

Ik wil je geen angst aanjagen hoor ;) maar puur het feit dat er een nieuwbouw te koop gaat komen voor prijs x zegt niet alles over de huidige marktwaarde.
Pagina: 1 ... 146 ... 210 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.