Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 145 ... 215 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
trebium schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:43:
[...]

Ik vraag me af of de makelaar wel integer gehandeld heeft. Dat een bezichtiging wordt afgezegd dat geloof ik zeker, maar 6 uit 6 op 4 weken tijd vind ik wel bijzonder.
We hebben ook bewijs dat de makelaar bezichtigingen heeft afgehouden toen het contract nog niet getekend was. (Een bekende heeft geprobeerd een afspraak te maken, maar kreeg te horen dat de woning al verkocht zou zijn)

Of we er meer uit hadden kunnen halen weet ik niet. De makelaar gaf in eerste instantie aan dat tussen de 450 en 475 "Wel vrij zeker zou lukken". En het is nu voor 425 verkocht. Maar dat maakt me ook niet zo zeer uit. Het gaat mij er wel om dat ik de makelaar betaal om mijn belangen te behartigen en ik dus niet zeker weet of hij dat gedaan heeft.
Tja klinkt niet helemaal lekker, ook de laksheid van de makelaar die niemand opbelt na bezichtiging, maar je hebt zo te horen ook weinig tot geen bewijs. Dus dat zal lastig verhaal worden als je echt iets wilt ondernemen. Ook omdat je niet hard kunt maken dat anderen hoger zouden hebben geboden.

Voor wat betreft bezichtigingen afhouden: ik vind het niet per se raar dat een bezichtiging afgehouden wordt als er reeds mondelinge overeenstemming is met een andere partij, tenzij je expliciet anders hebt afgesproken met de makelaar. En blijkbaar heb je er ook geen punt van gemaakt toen je bekende geen afspraak kon maken?

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
[...]

Ik vraag me af of de makelaar wel integer gehandeld heeft. Dat een bezichtiging wordt afgezegd dat geloof ik zeker, maar 6 uit 6 op 4 weken tijd vind ik wel bijzonder.
We hebben ook bewijs dat de makelaar bezichtigingen heeft afgehouden toen het contract nog niet getekend was. (Een bekende heeft geprobeerd een afspraak te maken, maar kreeg te horen dat de woning al verkocht zou zijn)
Wat zei de makelaar toen je hem daarmee confronteerde? Achteraf bewijzen is niet te doen. Ik herken je gevoel deels wel, want wij hebben ook ooit eens een bod gedaan dat naar ons idee nooit besproken is. De makelaar deed alsof het al verkocht was en we kregen in het geheel geen terugkoppeling op ons bod. Woning bleek later tegen een lager bedrag verkocht (koopsom Kadaster check). Anderzijds hebben we onze huidige woning vermoedelijk weer te danken aan het doorspelen van informatie van andere bieders. Het is algemeen bekend dat de wereld van makelaars niet transparant is, en met name het hele traject van bieden en onderhandelen. Maar dat bewijzen, dat wordt lastig zo niet onmogelijk. Ik denk dat je weinig opties hebt.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
[...]
Ik vraag me af of de makelaar wel integer gehandeld heeft.
Als ik je verhaal lees, denk ik dat het antwoord nee is. Maar je kunt dit niet bewijzen, net zoals je niet kunt bewijzen dat je een hoger bod had kunnen hebben.
Dat is zuur en helaas iets om te moeten accepteren en achter je te laten. Maar niet nadat je je vermoeden/bevinding bij de makelaar hebt neergelegd. Of eventueel bij de NVM. Ook al levert het je niet concreet iets op, het doet wel iets met je gevoel om het kenbaar te maken en dat is belangrijk om het achter je te kunnen laten.

Vijf jaar terug zelf zoiets meegemaakt als bieder. Huis stond al lang te koop, was aan de hoge kant geprijsd. Mijn makelaar bracht een bod uit en kreeg te horen dat er net die ochtend een ander bod was gedaan. :? Later bleek dat het aan een neef van de makelaar was verkocht voor een prijs ver onder mijn bod. Tja.

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-01 19:41
trebium schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:44:
Het voorbehoud van financiering loopt nog, dus ik durf nog geen echte stappen te nemen eigenlijk.
Wat zouden jullie doen?
Volgens mij zijn er niet echt stappen die je kunt ondernemen tenzij je: echt hard bewijs hebt, je eventueel bereid bent om naar de rechter te stappen en de rest van het verkoop proces op hete kolen wilt zitten.

Ik heb zelf gemerkt dat er een aantal makelaars zijn die nu nog veel te optimistisch zijn wat betreft verkoop waarde van sommige huizen. Ons huis was getaxeerd op ongeveer 475k, 2 makelaars wilde ons huis voor die prijs op de markt zetten en 1 andere makelaar was veel realistischer waarmee we uiteindelijk voor ongeveer 425k de markt op zijn gegaan en ook uiteindelijk twee biedingen hebben gekregen rond dat bedrag. Die laatste makelaar kon ook aantonen dat soortgelijke huizen voor die prijs verkocht werden. Puntje bij paaltje is ons huis twee maanden geleden verkocht, en een soort gelijk huis wat een straat verder staat voor 490k staat nog steeds te koop.

Achteraf is natuurlijk altijd makkelijk praten, maar misschien had je op een eerder moment aan de bel moeten trekken en de rare acties aan moeten kaarten. Je kan eens kijken of soortgelijke huizen verkocht zijn voor meer of minder de laatste tijd om voor jezelf te bepalen of je verkocht hebt voor een redelijke prijs, dat bepaald denk ik of je hier een (groot) punt van wilt maken. Uiteraard kan je ook gewoon vragen gaan stellen bij je makelaar en uitleg vragen waarom bepaalde zaken zijn gegaan zoals ze zijn gegaan, het liefst face-to-face om hun reactie te kunnen zien.

Aangezien je al een contract hebt getekend kan je er volgens mij als verkoper niet meer onderuit.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 114% gewijzigd door HEY_DUDE op 02-12-2022 17:00 ]

• JobOv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-04-2025
Welke range en welke wijk als ik vragen mag? Ik woon in Rotterdam en ben nu op zoek, ben wel benieuwd hoe ik de vraagprijzen in mijn range (275-350k). moet inschatten.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:23
je laatste paar woorden kloppen eigenlijk niet zo: 'aardig wat interesse', als het meest populaire segment (even ervanuit gaande dat het geen bizarre prijsklasse is) een populaire wijk in de randstad 10 kijkers oplevert, dan heeft de rest van de markt niet aardig wat interesse.

Hoewel we er misschien ook niet te veel in moeten zien. De rentestijging is iig gestopt en geen uitzicht op weer zo'n explosie en er beginnen wat loonstijgingen door te komen. Ik denk dat als deze omstandigheden zo blijven (geen zware recessie dus), dat het allemaal nog wel eens mee zou kunnen vallen. Iedereen kijkt nu de kat uit de boom.

• RoqiGear
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05-2023
supersoco80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:19:
[...]

je laatste paar woorden kloppen eigenlijk niet zo: 'aardig wat interesse', als het meest populaire segment (even ervanuit gaande dat het geen bizarre prijsklasse is) een populaire wijk in de randstad 10 kijkers oplevert, dan heeft de rest van de markt niet aardig wat interesse.
Idd, hier een zeer populaire ‘30 wijk waar begin dit jaar in mijn straat nog een huis met €150.000 is overboden (echt koekoek, gaat het ff?). Veel huizen hier gingen hier de laatste jaren voor veek te hoge bedragen van de hand, als kijker kwam je er nauwelijks tussen.

Nu staat ons huis (rond 6 ton) drie weken te koop en we hebben “maar” 4 bezichtigingen gehad. Met een beetje geluk is hij begin januari officieel verkocht (alles loopt nu) maar als dit traject spaak loopt dan heb ik er een hard hoofd in, het is compleet ingekakt momenteel. Mensen wachten af.

• HEY_DUDE
  • Nu online
JobOv schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:10:
[...]

Welke range en welke wijk als ik vragen mag? Ik woon in Rotterdam en ben nu op zoek, ben wel benieuwd hoe ik de vraagprijzen in mijn range (275-350k). moet inschatten.
Members only:

• HEY_DUDE
  • Nu online
supersoco80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:19:
[...]

Minder populaire wijken hebben dan toch weer een andere prijsklasse? Nou ja had me er op ingesteld dat verkopen wat langer zou duren. Het is mij meegevallen met de interesse.

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Weet iemand wat het ongeveer kost om de hypotheek door te laten halen bij de notaris bij de verkoop van je woning?

Ik zie allemaal verschillende bedragen voorbij komen tussen de 100 en 800 euro. Behoorlijk veel ruimte als je het mij vraagt. Ik begrijp dat het ook aan de notaris ligt en je er ook voor kunt kiezen dit zelf te regelen. Wat is handig? Als ik namelijk niets doe, regelt de notaris het zelf en rekent zijn tarief ervoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Trank00l op 03-12-2022 12:00 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Trank00l Voor een herfinanciering betaalde ik een honorarium van € 245 en nog wat diverse kosten (kosten inzagen). Zou in totaal niet veel meer dan € 300 moeten kosten naar mijn mening.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

RoqiGear schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:30:
[...]

Idd, hier een zeer populaire ‘30 wijk waar begin dit jaar in mijn straat nog een huis met €150.000 is overboden (echt koekoek, gaat het ff?). Veel huizen hier gingen hier de laatste jaren voor veek te hoge bedragen van de hand, als kijker kwam je er nauwelijks tussen.

Nu staat ons huis (rond 6 ton) drie weken te koop en we hebben “maar” 4 bezichtigingen gehad. Met een beetje geluk is hij begin januari officieel verkocht (alles loopt nu) maar als dit traject spaak loopt dan heb ik er een hard hoofd in, het is compleet ingekakt momenteel. Mensen wachten af.
Woning die wij vorig jaar op het oog hadden is (blijkt nu) met 250k overboden :o.
We waren al met een ander huis bezig dus hebben daar geen bod gedaan, maar anders hadden we 'm iig nooit gehad :+
(Kan via pm link sturen als je 't niet geloofd ;))

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-01 12:03
Sport_Life schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:11:
[...]

Woning die wij vorig jaar op het oog hadden is (blijkt nu) met 250k overboden :o.
We waren al met een ander huis bezig dus hebben daar geen bod gedaan, maar anders hadden we 'm iig nooit gehad :+
(Kan via pm link sturen als je 't niet geloofd ;))
Leuk doe bedragen maar zonder de vraagprijs te weten zegt het me niks. Op een vraagprijs van 300k is het vrij heftig.

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-01 21:11
praliwi schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:17:
[...]

Leuk doe bedragen maar zonder de vraagprijs te weten zegt het me niks. Op een vraagprijs van 300k is het vrij heftig.
Op een vraagprijs van 9 ton ook

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05-2025
[...]

Het feit dat jij zegt: zonder vraagprijs zegt het me niks. Is dat al niet toonaangevend voor waar we vandaan komen? Al zou het huis 1.5 miljoen kosten: dan blijft het nog steeds knettergek om 250k te worden overboden.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Vraagprijs 825k, woz 2021 600k.
Wel leuk/prima huis (voor ~800-900k), maar dit is wel erg hoog.

Ik vond dat wij ook veel teveel hadden betaald (buiten funda/overbieden om dus gewoon de vraagprijs/taxatie waarde), maar als ik deze vergelijk hebben we een prima deal :9.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 03-12-2022 12:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
[...]

Idd of de m2 prijs ivm vergelijkbare woningen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08

Barrycade

Through the...

RoqiGear schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:30:
[...]

Ik lees jaren '30 wijk en denk meteen aan het effect van de energieprijzen. Zal dat ook niet meespelen?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:30:
[...]

Idd of de m2 prijs ivm vergelijkbare woningen.
Ik vind het bij een hoge vraagprijs juist heftig, je zou denken dat de interesse dan wat minder is.

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16
Trank00l schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:59:
Weet iemand wat het ongeveer kost om de hypotheek door te laten halen bij de notaris bij de verkoop van je woning?

Ik zie allemaal verschillende bedragen voorbij komen tussen de 100 en 800 euro. Behoorlijk veel ruimte als je het mij vraagt. Ik begrijp dat het ook aan de notaris ligt en je er ook voor kunt kiezen dit zelf te regelen. Wat is handig? Als ik namelijk niets doe, regelt de notaris het zelf en rekent zijn tarief ervoor.
Dit rekent de notaris die het voor mij fixt;
De doorhalingskosten bij één hypothecaire inschrijving bedragen € 180,00, inclusief BTW en
Kadasterkosten. Bij twee of meer hypothecaire inschrijvingen bedragen deze kosten € 300,00, inclusief
BTW en Kadasterkosten, dit ongeacht het aantal doorhalingen.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• MaStar
  • Laatst online: 02-01 06:50
Luco schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:19:
[...]

Op een vraagprijs van 9 ton ook
Dan is 250k veel maar tot voor begin dit jaar zeker niet ongebruikelijk. Regio Utrecht gingen dat soort woningen ook voor 20% boven vraagprijs weg.

Over 5-10 jaar vindt iedereen die prijs ook weer normaal.

Uiteindelijk is er maar één weg voor huizenprijzen. Dat is omhoog.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Trank00l schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:59:

800? Tering. 8)7 Dat is gewoon bullshit.
Wij rekenen 195 excl. Is ook bullshit als je weet hoeveel werk het is.

[ Voor 5% gewijzigd door Wispe op 03-12-2022 21:00 ]

• MaStar
Afgelopen maand hebben we onze woning (+/- 80m2) in Utrecht verkocht. Mijn ervaring hieronder:

Members only:

Nog andere verkoop ervaringen van mede Tweakers of iets wat hierop lijkt?

[ Voor 23% gewijzigd door MaStar op 04-12-2022 11:34 ]

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03-2025
MaStar schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:13:

Hier in de wijk zie ik inmiddels al meerdere woningen langere tijd te koop staan (meer dan 3 maanden).

Vorig jaar gingen zelfs de meest uitgewoonde woningen hier nog voor flink boven de vraagprijs. Alles binnen 2 weken verkocht.

Momenteel zie ik dat de woningen die in de afgelopen 10 jaar flink onder handen genomen zijn nog steeds snel verkocht zijn voor prijzen waar je u tegen zegt. De niet helemaal perfecte woningen (drukke weg, badkamer en keuken uit begin 00's) hebben inmiddels het nakijken. Populaire wijk in een stad in het zuiden van het land

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:58
Hier in het oosten zie je vooral de verkoop van hogere prijsklasses stagneren (500k+, dan ga je richting jaren 30 vrijstaand met 4-500m grond). Woningen die herhaaldelijk op funda geplaatst worden, maanden niet verkocht worden en dan weer met concept art om te laten zien dat er echt wel iets van te maken is.

Maar de koek is op. Er zijn er maar weinig die 500+ kunnen en willen verhypotheken (2500 bruto hypotheeklasten bij 4,5%).

Eigenlijk is het ook van de pot gerukt als je bedenkt dat mijn woning (425k) mij 900 euro per maand kost en als iemand anders het nu zou kopen rond de 1800 euro zit.

Ook niet onbelangrijk; ik hoor links en rechts vanuit het vastgoed en de bouwmaterialen wereld dat de markt nu nog op het overschot draait maar er zitten andere tijden aan te komen. Stikstofnormen, hogere leennormen gaan zorgen voor uitval en annulering bij aannemers. Wat de prijs weer drukt.

[ Voor 49% gewijzigd door MagniArtistique op 03-12-2022 22:37 ]

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:41
Afgelopen maand hebben we onze woning (+/- 80m2) in Utrecht verkocht. Mijn ervaring hieronder:

***members only***

Je hebt onderhandeld van fors onder de vraagprijs naar de vraagprijs.

Normaal is onderhandelen beetje geven en nemen toch, wat heb jij gegeven in de onderhandeling als ik vragen mag ?

Anders heb je het goed onderhandeld en de kopers wellicht wat minder goed..

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
Iemand die zijn huis momenteel al enkele maanden te koop heeft staan en nu gaat verhuren? Hoe moeilijk doen de banken erover?

Ik wil niet zeggen dat dit mijn masterplan van te voren was, maar over 1,5 maand ga ik al mijn nieuwe huis in en kan het behoorlijk snel verhuren voor een normale prijs.

• kx22
MagniArtistique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:20:

Ook niet onbelangrijk; ik hoor links en rechts vanuit het vastgoed en de bouwmaterialen wereld dat de markt nu nog op het overschot draait maar er zitten andere tijden aan te komen. Stikstofnormen, hogere leennormen gaan zorgen voor uitval en annulering bij aannemers. Wat de prijs weer drukt.
Dat drukt toch niet de prijs? Als ze niet meer gaan bouwen, gaan de prijzen juist omhoog van bestaande woningen. Aannemers gaan niet voor minder geld bouwen, personeelslasten zijn juist omhoog gegaan en materiaal ook (inflatie).

• Wispe
  • Niet online
kx22 schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:33:
Hoe moeilijk doen de banken erover?
Heel moeilijk. 99,99% zeker heb je een huurbeding in je hypotheekakte staan.

• Toke_gt
  • Nu online
Iemand die zijn huis momenteel al enkele maanden te koop heeft staan en nu gaat verhuren? Hoe moeilijk doen de banken erover?

Ik wil niet zeggen dat dit mijn masterplan van te voren was, maar over 1,5 maand ga ik al mijn nieuwe huis in en kan het behoorlijk snel verhuren voor een normale prijs.
Banken zijn daar niet happig op. Een verhuurde woning verkoopt moeilijker en een huurder is er moeilijk uit te krijgen.
Het hangt wel af van je situatie. Stel dat je je huis niet per se hoeft te verkopen om het nieuwe huis te kunnen betalen (overwaarde niet nodig en dubbele maandlasten ok) dan kan het makkelijker zijn. Of als er een duidelijke tijdelijke situatie is (twee jaar naar het buitenland).
Maar verhuur bij verkoop, ik geef je niet veel kans.

• MaStar
iketot schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:41:
[...]

Je hebt onderhandeld van fors onder de vraagprijs naar de vraagprijs.

Normaal is onderhandelen beetje geven en nemen toch, wat heb jij gegeven in de onderhandeling als ik vragen mag ?

Anders heb je het goed onderhandeld en de kopers wellicht wat minder goed..
Fors was misschien wat overdreven.

Members only:

• Laapo
  • Laatst online: 01:04

Kwestie van toestemming verkrijgen van de bank. Nu heb ik zelf wat research gedaan en er zijn een paar opties:

- toestemming onder de leegstandswet, stamt nog van de vorige crisis. Dan mag je tijdelijk verhuren en enkel onder tijdelijke contracten. Vaak moet je hiervoor ook toestemming van de gemeente hebben. Hier moet volgens mij ook een zwaarwegende reden voor zijn.

- tijdelijke verhuur vanwege uitzending naar het buitenland. Hierbij moet je aantonen dat je in het buitenland wordt gedetacheerd vanuit je werkgever. Mag ook uitsluitend tijdelijk.

- je hypotheek omzetten naar een verhuurhypotheek. Dit is per bank verschillend of ze het aanbieden. Potentiële huurinkomsten tellen dan mee als inkomen, afhankelijk van overwaarde/eigen inkomen. Vaak een toeslag op de rente die je nu betaald.

Ik zou dit bij een adviseur voorleggen. Die kunnen uit eigen ervaring tappen en het beleid van de bank inzien. Vind het wel een mooi onderwerp, overweeg zelf ook zo'n stap mocht het nodig zijn..

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:52
Laapo schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:13:
[...]

- je hypotheek omzetten naar een verhuurhypotheek. Dit is per bank verschillend of ze het aanbieden. Potentiële huurinkomsten tellen dan mee als inkomen, afhankelijk van overwaarde/eigen inkomen. Vaak een toeslag op de rente die je nu betaald.
Dit is júist het hele eieren eten met particulier verhuren. Het is géén (belastbaar) inkomen. Het is totaal belastingvrij inkomen uit de feest box 3. Gelukkig gaat het aan banden worden gelegd.

• MaStar
MagniArtistique schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:20:
Dit zorgt juist op langere termijn voor hogere huizenprijzen. Minder huizen of duurdere huizen om te bouwen.

Vergeet ook niet dat lonen komende jaren meer zullen stijgen vanwege de inflatie. Alles wordt duurder. Huizen ook.

Op lange termijn is er maar één weg voor huizenmarkt. Omhoog.

• THM0
t14wo schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:38:
[...]

Dit is júist het hele eieren eten met particulier verhuren. Het is géén (belastbaar) inkomen. Het is totaal belastingvrij inkomen uit de feest box 3. Gelukkig gaat het aan banden worden gelegd.
Ik denk dat bedoeld wordt dat de verwachte huurinkomsten voor de verhuurhypotheek als inkomsten gerekend mogen worden.

• MagniArtistique
MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:39:
[...]

Dit zorgt juist op langere termijn voor hogere huizenprijzen. Minder huizen of duurdere huizen om te bouwen.

Vergeet ook niet dat lonen komende jaren meer zullen stijgen vanwege de inflatie. Alles wordt duurder. Huizen ook.

Aannemers schrijven nu nog met een hark de offertes uit, dat geldt ook voor bouwvakkers. Als men geen projecten of werk meer in de boeken heeft staan wordt dat een heel ander verhaal.

Een project van 350.000 dat van 1,4 naar 4,5% rente gaat kost de koper zometeen het dubbele aan maandlasten. Een hoop mensen gaan zich daarom terugtrekken.

Omdat meer mensen zich terugtrekken is er minder vraag naar bouwmaterialen en dat drukt de prijs ook weer. Ik heb in ieder geval altijd geleerd dat minder vraag de prijs drukt.

Lange termijn ben ik met je eens, ik praat hier over een periode van enkele jaren. Hoewel ik benieuwd ben wat de markt gaat doen als het bulk van de boomerwoningen rond 2030 ineens op de markt komt.

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 04-12-2022 10:35 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:51

***members only***

Daarbij is het ook weer de vraag hoe het bij de aankoop van de nieuwe woning ging. In denk dat het bedrag dat je voor een andere woning moet bieden, ook wat bekoeld is. Als je nu x duizend euro minder verkoopopbrengst hebt, maar de nieuwe woning ook x duizend euro minder overboden hoeft te worden, dan maakt het per saldo weinig uit.

Het is wel vervelend dat er nu waarschijnlijk best veel mensen zijn die al op de top van de markt een nieuwe woning hebben gekocht, maar de verkoop hebben uitgesteld.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29
MagniArtistique schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:30:
[...]

Aannemers schrijven nu nog met een hark de offertes uit, dat geldt ook voor bouwvakkers. Als men geen projecten of werk meer in de boeken heeft staan wordt dat een heel ander verhaal.

Een project van 350.000 dat van 1,4 naar 4,5% rente gaat kost de koper zometeen het dubbele aan maandlasten. Een hoop mensen gaan zich daarom terugtrekken.

Omdat meer mensen zich terugtrekken is er minder vraag naar bouwmaterialen en dat drukt de prijs ook weer.

Ik heb in ieder geval altijd geleerd dat minder vraag de prijs drukt.
Daar hopen wij hier op. Plannen om het hele huis en tuin te upgraden, zal wel richting de 1-1,5 ton investering gaan, maar aangezien het absoluut geen haast heeft kijken we eerst eens rustig aan wat de markt doet.

Als ik de berichten hier lees wel erg blij met de verkoop van mijn woning afgelopen september. Dat was een hoekhuis met oprit en garage ed, maar als ik nu de 2-onder-1-kappers in de wijk zie hebben die het een stuk lastiger. Zelfs al verlagingen gezien. Maar die staan ook voor 150K meer ongeveer met meer lucht erin. Al is mijn woning nog wel aardig overboden (maar 1 vd 8 biedingen eronder zelfs).

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 04-12-2022 10:38 ]

• Rubbergrover1
VidaR-9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:37:
[...]

Daar hopen wij hier op. Plannen om het hele huis en tuin te upgraden, zal wel richting de 1-1,5 ton investering gaan, maar aangezien het absoluut geen haast heeft kijken we eerst eens rustig aan wat de markt doet.
Met eigen geld, neem ik aan? Als je daar een lening voor moet afsluiten, dan heb je weinig aan dalende kosten als dat door de rentestijgingen meer dan gecompenseerd wordt.

• MaStar
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:35:
[...]

Het is wel vervelend dat er nu waarschijnlijk best veel mensen zijn die al op de top van de markt een nieuwe woning hebben gekocht, maar de verkoop hebben uitgesteld.
Dit was bij ons het geval :/ . Op top gekocht (januari 22 - toen nog meegedaan met bieding race +20% overboden) en door oplevering pas verkocht in oktober 22.

Dan verlies je per saldo veel. Helaas. Maar je woont in een woning om lekker te wonen. Uiteindelijk en als je niet verkoopt tellen de maandlasten. Op lange termijn trekt het wel weer recht.

En als je het in perspectief plaatst van afgelopen 8 jaar huizenmarkt is alles nog zeer hoog natuurlijk. En moet het elk jaar zo dalen om te bereiken wat er in 2011 was.

We zijn verwend....

Nog tweakers in het verkoopproces momenteel?

[ Voor 29% gewijzigd door MaStar op 04-12-2022 12:12 ]

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-01 15:30
MaStar schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:39:
[...]

De prijs in Euro's boeit niet. Het gaat om de gemiddelde woninglasten van Nederland per m2. Je hebt daarin goede en slechte tijden. Daarin kun je echt zien of je in een goedkope tijdperk zit of een dure.

Tuurlijk gaat de "Prijs" altijd omhoog. Maar geld wordt ook minder waard. En salarissen gaan ook omhoog. Het gaat om de % van de gemiddelde inkomen wat men aan een huis besteed. Huizenprijzen kunnen alleen omhoog als de vraag het aanbod overstijgt en daarvoor er de middelen zijn.... (o.a. een lagere rente.)

Nu gaat de rente omhoog, en zal de prijs zich daar op aanpassen.

• RoqiGear
Barrycade schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:31:
[...]

Ik lees jaren '30 wijk en denk meteen aan het effect van de energieprijzen. Zal dat ook niet meespelen?
Ja absoluut! Wij hebben label c, dat is wel net de grens heb ik het idee.

Mijn buren hebben een aantal jaar geleden (ik denk 3) het huis gekocht voor €350.000 en daarna het huis volledig verduurzaamd. Het is nu label A+ maar ze vragen er €800.000 voor en ze komen er maar niet vanaf. Terwijl hun usp nu dus is “duurzaam maar wel in een sfeervol “30 huis”. maar dit is natuurlijk wel echt flink aan de prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door RoqiGear op 04-12-2022 12:55 ]

• RoqiGear

***members only***

ja ik herken je verhaal helemaal! Wij hebben ons huis vorige week onder voorbehoud verkocht, voor 15k onder de vraagprijs maar wel voor de prijs die we zelf hadden bedacht. Daarom iets hoger op de markt gezet en die tactiek heeft dus gewerkt. Maar het scheelde niet veel want maar 3 kijkers en 1 bod in twee weken funda. Soms balen dat de buren in September het huis voor 50k meer hebben verkocht maar eigenlijk kan ik daar niet mee zitten want…

wij hebben ons nieuwe huis ook voor 30k minder gekocht dan de vraagprijs, terwijl de buren 50k hebben overboden in november 2021. Dus onder de streep maakt het niks uit denk ik dan.

wanneer loopt jullie voorbehoud af?

• kx22
RoqiGear schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:55:
[...]

Ja absoluut! Wij hebben label c, dat is wel net de grens heb ik het idee.

Mijn buren hebben een aantal jaar geleden (ik denk 3) het huis gekocht voor €350.000 en daarna het huis volledig verduurzaamd. Het is nu label A+ maar ze vragen er €800.000 voor en ze komen er maar niet vanaf. Terwijl hun usp nu dus is “duurzaam maar wel in een sfeervol “30 huis”. maar dit is natuurlijk wel echt flink aan de prijs.
Dat is wel heel mooi bedacht, maar mensen zien de transactie natuurlijk ook. Ze hebben echt geen 4,5t in het huis gestopt. Denk niet eens de helft (tenzij het een huis van 300m2 is).

• VidaR-9
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:40:
[...]

Met eigen geld, neem ik aan? Als je daar een lening voor moet afsluiten, dan heb je weinig aan dalende kosten als dat door de rentestijgingen meer dan gecompenseerd wordt.
Eigen geld inderdaad. Goede toevoeging van je.

• moo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05-2024

moo

Het is in Nederland niet mogelijk om zelf de woning te verkopen. Funda is in feite de enige plek waar je de marketing kan doen, zonder funda krijg je geen bezichtigingen (want geen bereik naar kopers). Sinds 2022 kan ik nergens meer een internetmakelaar vinden die WEL je huis voor je op funda zet, maar NIET ook de onderhandelingen per see wil doen. De vastgoed sector is een gesloten markt, waarbij makelaars onderling afspraken maken.

Ik probeerde zelf mijn huis te verkopen in 2020 en betaalde voor een funda advertentie. Perfecte locatie, zeer gewild etc. Alle bezichtigingen die ik kreeg, vielen in de categorie a) vastgoed handelaar met zeer slecht bod, b) medewerker van de gemeente, c) niet serieuze kijkers die in de buurt wonen en letterlijk tijdens uitlaten van hun hond ook wel even je huis zouden willen zien. Kortom, ik weet niet hoe, maar makelaars kunnen ervoor zorgen dat je huis niet verkocht wordt als je zelf verkoopt.

Ik kreeg zelfs vele verzoeken tot tweede bezichtiging, waarbij de potentiele kopers zich niet beleefd gedroegen naar mij als verkoper. Ik bleef beleefd, maar zij lieten zelfs na 2x bezichtigen, helemaal niets meer van zich horen (dat is raar na 2 bezichtigingen). Dus als je zelf je huis probeert te verkopen, dan krijg je te maken met rare toestanden. Mijn makelaar haalde tegen mijn wens in mijn advertentie van funda af, omdat ik niet in onderhandeling ging met die ene anonieme bieder.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:33
moo schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:58:
Het is in Nederland niet mogelijk om zelf de woning te verkopen. Funda is in feite de enige plek waar je de marketing kan doen, zonder funda krijg je geen bezichtigingen (want geen bereik naar kopers). Sinds 2022 kan ik nergens meer een internetmakelaar vinden die WEL je huis voor je op funda zet, maar NIET ook de onderhandelingen per see wil doen. De vastgoed sector is een gesloten markt, waarbij makelaars onderling afspraken maken.

Ik probeerde zelf mijn huis te verkopen in 2020 en betaalde voor een funda advertentie. Perfecte locatie, zeer gewild etc. Alle bezichtigingen die ik kreeg, vielen in de categorie a) vastgoed handelaar met zeer slecht bod, b) medewerker van de gemeente, c) niet serieuze kijkers die in de buurt wonen en letterlijk tijdens uitlaten van hun hond ook wel even je huis zouden willen zien. Kortom, ik weet niet hoe, maar makelaars kunnen ervoor zorgen dat je huis niet verkocht wordt als je zelf verkoopt.

Ik kreeg zelfs vele verzoeken tot tweede bezichtiging, waarbij de potentiele kopers zich niet beleefd gedroegen naar mij als verkoper. Ik bleef beleefd, maar zij lieten zelfs na 2x bezichtigen, helemaal niets meer van zich horen (dat is raar na 2 bezichtigingen). Dus als je zelf je huis probeert te verkopen, dan krijg je te maken met rare toestanden. Mijn makelaar haalde tegen mijn wens in mijn advertentie van funda af, omdat ik niet in onderhandeling ging met die ene anonieme bieder.
Het is wel degelijk mogelijk om je woning te verkopen zonder makelaar. Maar helaas is Funda alleen toegankelijk voor makelaars. Zonder makelaar verkopen komt voor, via-via bijvoorbeeld, binnen familie of via de buren ofzo. Is natuurlijk aantrekkelijk omdat je de makelaarskosten uitspaart.

Maar inderdaad, als je niet binnen je netwerk of via-via kan verkopen, dan ben je aangewezen op Funda. En het is voor gewone particulieren niet mogelijk om zelf een advertentie daar te plaatsen, dat moet via een makelaar. Alternatieven als Marktplaats, Huispedia enzo zijn geen serieuze marketingkanalen.

• Laapo
t14wo schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:38:
[...]

Wat @THM0 al stelt. Bedoelde als inkomen voor de hypotheek. Fiscaal zit dat anders inderdaad.

• RoqiGear
kx22 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:43:
[...]

Dat is wel heel mooi bedacht, maar mensen zien de transactie natuurlijk ook. Ze hebben echt geen 4,5t in het huis gestopt. Denk niet eens de helft (tenzij het een huis van 300m2 is).
nee niet eens, het is 143m2. En snap hun strategie sowieso niet, want hij stond 4 maanden geleden te koop voor 775 en nu voor 800. Binnenkort hebben ze een open huis zie ik, net als heeel veel huizen hier in de buurt.

• moo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-05-2024

moo

Wat ik bedoel is, je kan niet langer via een makelaar een advertentie plaatsen op funda en dan ZELF de bezichtingen EN ONDERHANDELINGEN doen. Dat laatste moet via een makelaar, want alleen funda als je de onderhandeling ook via diezelfde makelaar doet. Alleen bezichtigingen kan je nog zelf doen.

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
moo schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:52:
Wat ik bedoel is, je kan niet langer via een makelaar een advertentie plaatsen op funda en dan ZELF de bezichtingen EN ONDERHANDELINGEN doen. Dat laatste moet via een makelaar, want alleen funda als je de onderhandeling ook via diezelfde makelaar doet. Alleen bezichtigingen kan je nog zelf doen.
Wij hebben ons huis gekocht bij mensen die de verkoop via Huisportaal regelden. Ze hadden hun eigen tekst geschreven, foto’s gemaakt en onderhandelingen gevoerd. Volgens mij kan dit dus wel gewoon.

https://www.huisportaal.n...-verkopen-zonder-makelaar

• HEY_DUDE
  • Nu online
Wat zijn die taxaties toch een stinkend moeras. Voor mijn overbrugging een duur taxatierapport moeten kopen bij een ONAFHANKELIJKE makelaar. Welke in een openbaar register om de ONAFHANKELHEID te borgen. Nu dacht ik in mijn naïviteit om de kopers mijn taxatie rapport te overhandigen zodat zij snel meters kunnen maken bij hun geldverstrekker. Maar nee zij moeten zelf opdracht geven voor een taxatie. Om de fucking onafhankelijkheid te borgen. Echt kappen met die bureacratische onzin.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:57
HEY_DUDE schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:40:
Wat zijn die taxaties toch een stinkend moeras. Voor mijn overbrugging een duur taxatierapport moeten kopen bij een ONAFHANKELIJKE makelaar. Welke in een openbaar register om de ONAFHANKELHEID te borgen. Nu dacht ik in mijn naïviteit om de kopers mijn taxatie rapport te overhandigen zodat zij snel meters kunnen maken bij hun geldverstrekker. Maar nee zij moeten zelf opdracht geven voor een taxatie. Om de fucking onafhankelijkheid te borgen. Echt kappen met die bureacratische onzin.
Eens, complete onzin, die dingen. Wij moesten het nieuwe huis laten hertaxeren ivm bouwdepot en die taxatie kwam uit op precies de aankoopprijs (die lagere ligt dan de huidige taxatiewaarde en vraagprijs) + het aangevraagde bedrag voor bouwdepot. Op de euro af. Zo kan ik het ook.

Anyway, er moet hier nog een appartement verkocht worden, en dat gaat minder lekker helaas.

Members only:

• Toke_gt
  • Nu online
Pussolini schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:09:
[...]

Anyway, er moet hier nog een appartement verkocht worden, en dat gaat minder lekker helaas.

***members only***
Members only:

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:57
Ja, die NHG-grens is een goede reden om te wachten. Daarentegen daalt de jubelton in januari ook heel fors en een hoop kijkers waren jongelui met ouders die mee gaan betalen. Dat maakt nu actie nemen ook wel weer aantrekkelijker. Blijft lastig!

• Toke_gt
  • Nu online
Pussolini schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:24:
[...]

Ja, die NHG-grens is een goede reden om te wachten. Daarentegen daalt de jubelton in januari ook heel fors en een hoop kijkers waren jongelui met ouders die mee gaan betalen. Dat maakt nu actie nemen ook wel weer aantrekkelijker. Blijft lastig!
Dat klopt, maar als het slimme ouders zijn, schenken ze in 2022 die ton, dan blijft die nog drie jaar geldig als jubelton. Wachten ze tot 1/1 dan geldt het nieuwe bedrag van 28K. Wat niet wegneemt dat ze dan nog steeds hun kinderen kunnen helpen met een aankoop.

Ter aanvulling wat uitleg: ouders mogen gewoon een schenking doen, ook wel van meer dan een ton. Alleen betaalt de ontvanger nu geen belasting over de eerste 100.000. Straks is dat belastingvrije bedrag 28K.
Ter indicatie: over een schenking van een ton betaal je straks ca 6600 schenkbelasting (100k - 28Kvrij = 72K waarover je belasting betaalt).

[ Voor 22% gewijzigd door Toke_gt op 05-12-2022 11:33 ]

• MagniArtistique
Kalentum schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:30:
[...]

Het is wel degelijk mogelijk om je woning te verkopen zonder makelaar. Maar helaas is Funda alleen toegankelijk voor makelaars. Zonder makelaar verkopen komt voor, via-via bijvoorbeeld, binnen familie of via de buren ofzo. Is natuurlijk aantrekkelijk omdat je de makelaarskosten uitspaart.

Maar inderdaad, als je niet binnen je netwerk of via-via kan verkopen, dan ben je aangewezen op Funda. En het is voor gewone particulieren niet mogelijk om zelf een advertentie daar te plaatsen, dat moet via een makelaar. Alternatieven als Marktplaats, Huispedia enzo zijn geen serieuze marketingkanalen.
Klinkt als een gat in de markt. Website om zelf je huis te verkopen, provisie van 0,5% van de verkoopprijs ofzo? Geautomatiseerde aktes erbij.. mooi man.

• Laapo
moo schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:58:

Ik vermoed dat makelaars bij hun aankoopklanten bewust wegsturen van zelfverkopers. Kan het niet hard maken of bewijzen maar het zou mij niet verbazen.

Wat ik ook vaak heb gemerkt dat zelfverkopers via makelaarsland etc vaak belachelijk hoge vraagprijzen hanteren. Dat helpt ook niet echt.

Ik zou zelf nooit zelf verkopen. Juist omdat ik me besef dat de makelaardij de markt volledig in de tang heeft. If you can't beat them, join them.

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:03:
[...]

Ik vermoed dat makelaars bij hun aankoopklanten bewust wegsturen van zelfverkopers. Kan het niet hard maken of bewijzen maar het zou mij niet verbazen.
Kan ik mij wel iets bij voorstellen. Net als dat ze bij kopers en sterke voorkeur hebben voor niets met makelaar. Omdat die extra begeleiding toch tot een hoop minder gezeur en gedoe leidt.

Daar komt nog bij dat bij een deel van de doehetzelvers nogal 'koppig' is en de wil om het allemaal zelf te willen doen sterker is dan de kennis van wat er bij komt kijken.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-12-2025
Ons huis zelf verkocht, geen enkel probleem. Via makelaarsland met funda en foto's. Maar bezichtigingen, onderhandelingen en contract zelf gedaan. Wel standaard rijtjeswoning, een meer bijzonder object zou ik zeker met gespecialiseerde makelaar doen. De aankoopmakelaar van onze kopers was er overigens maar wat happig op om de woning voor zijn klant binnen te hengelen. Sterker nog, hij belde deze doe-het-zelver rechtstreeks om te vragen wat er geboden moest worden... dat was wel ruim een jaar voor de top van de huizenmarkt.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:12
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:16:
Weet iemand hoe het zit met de zorgplicht van makelaars?

***members only***
Update op deze case

Members only:

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03
wat ik denk te lezen is dat je bent afgepoeierd in een gesprek. Vraag is: is de courtage voldoende om je af te laten schepen? Loop je echt die 20K mis en wat is het je waard om dat voor een tuchtinstantie te brengen? Los van de centen kost het wat, levert het potentieel genoeg op?

Allemaal vragen waar jij alleen iets mee kan.

mijn 2cts: als financieel het allemaal past is het alleen je principe en gevoel: daarop afgaan kost vaak veel (geld en stress). Parkeer het, move on

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dat de makelaar een fout heeft gemaakt, betekent niet automatisch dat ie ook (volledig) aansprakelijk is voor de schade. Als je die richting op gaat, komen er ook andere krachten om de hoek kijken en vanuit dat oogpunt vind ik het helemaal niet zo raar wat de makelaar heeft gezegd (nl. om het dan maar via de verzekering en juristen te laten lopen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• THM0
Wat is je echte schade denk je? Want je hebt 5k extra gekregen van kopers (aardig van ze), en geen courtage wat ook zo ongeveer 5k zal zijn? Dus je bent al 10k verder dan gedacht, wat mis je dan nog?

• Blik1984
THM0 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:19:
Wat is je echte schade denk je? Want je hebt 5k extra gekregen van kopers (aardig van ze), en geen courtage wat ook zo ongeveer 5k zal zijn? Dus je bent al 10k verder dan gedacht, wat mis je dan nog?
Members only:

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dat de parkeerplaats niet los verkocht kan worden, dat is niet de schuld van de makelaar. Je kunt de opbrengst van een losse parkeerplaats dus ook niet als "schade" opvoeren. De eventuele 'schade' is het verschil tussen de opbrengst die je nu hebt en de opbrengst die je gehad zou kunnen hebben als je vanaf het begin beseft zou hebben dat het niet los verkocht kon worden. Aansprakelijkheid is nog weer een ander punt, want de makelaar is niet de enige in dit proces die een fout gemaakt hebt (er is nog minimaal één andere partij die niet zonder blaam is ;) ). Hoe deze fouten zich uiteindelijk verhouden tot aansprakelijkheid is inderdaad, zoals makelaar al zei, voer voor juristen.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 08-12-2022 16:02 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Blik1984
naitsoezn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:58:
[...]

Dat de parkeerplaats niet los verkocht kan worden, dat is niet de schuld van de makelaar. Je kunt de opbrengst van een losse parkeerplaats dus ook niet als "schade" opvoeren. De eventuele 'schade' is het verschil tussen de opbrengst die je nu hebt en de opbrengst die je gehad zou kunnen hebben als je vanaf het begin beseft zou hebben dat het niet los verkocht kon worden.
Members only:

• THM0
Mja ik zou het denk ik ook laten schieten, het wordt ongetwijfeld een frustrerend proces en ik vermoed dat je de kwijtschelding courtage enkel krijgt als je tekent voor finale kwijting van de kwestie.
Dus als je gaat procederen zet je dat ook op het spel.

Daarnaast staat of valt een deel van je claim met feitelijk vaststellen dat je de parkeerplaats los had kunnen weken van de woning. Aangezien je langs de VVE moet (denk ik?) lijkt me dat ook geen zekerheid.

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De makelaar of directeur waant zich wel behoorlijk safe en het lijkt hem weinig te interesseren met zijn uitspraken dat het dan maar via de juristen en verzekering gaat. Ik zou het zelf ook laten lopen en als alles is afgerond een dikke negatieve review plaatsen.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Trank00l schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:22:
[...]

De makelaar of directeur waant zich wel behoorlijk safe en het lijkt hem weinig te interesseren met zijn uitspraken dat het dan maar via de juristen en verzekering gaat. Ik zou het zelf ook laten lopen en als alles is afgerond een dikke negatieve review plaatsen.
Tsja, waarom proberen er zelf onderuit te komen als je het ook kan doorspelen naar het bedrijf waarvan dit zo'n beetje het hele businessmodel is aka verzekering.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:58:
[...]

Dat de parkeerplaats niet los verkocht kan worden, dat is niet de schuld van de makelaar. Je kunt de opbrengst van een losse parkeerplaats dus ook niet als "schade" opvoeren. De eventuele 'schade' is het verschil tussen de opbrengst die je nu hebt en de opbrengst die je gehad zou kunnen hebben als je vanaf het begin beseft zou hebben dat het niet los verkocht kon worden. Aansprakelijkheid is nog weer een ander punt, want de makelaar is niet de enige in dit proces die een fout gemaakt hebt (er is nog minimaal één andere partij die niet zonder blaam is ;) ). Hoe deze fouten zich uiteindelijk verhouden tot aansprakelijkheid is inderdaad, zoals makelaar al zei, voer voor juristen.
@Blik1984 Het glas is half-vol of half-leeg. Je moet eigenlijk in je handen knijpen dat je +/- 10k meer hebt gekregen dan dat daadwerkelijk ingecalculeerd was. Je had immers de parkeerplaats niet los kunnen en mogen verkopen, hetgeen je dit in feite bij je vraagprijs al had moeten incalculeren. En of je dan (achteraf gezien) meer/minder of juist hetzelfde bedrag aan koopsom zou ontvangen zul je nooit weten...

-edit-
Overigens schappelijk van de kopers dat ze deze gunst aan jou verlenen...anderen zouden wellicht heel anders gereageerd hebben (en ook een topic op Tweakers gestart met als titel "verkoper wil extra geld voor parkeerplaats die bij de woning hoort") :)

[ Voor 9% gewijzigd door Enforcer op 08-12-2022 16:44 ]

• Laapo
Blik1984 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:33:
[...]

Update op deze case

***members only***
Wel goed zo lijkt me. Scheelt ook weer gedoe met de VvE en afsplitsen van de parkeerplaats. Best knap dat je de schade nog hebt weten te beperken. Boek afsluiten en verder.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Afsluiten en niet meer aan denken :)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:22
Pussolini schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:24:
[...]

Jubeltin mag je dit jaar ontvangen en volgend jaar pas uitgeven dus dat maakt niet zoveel uit.

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-10-2025
ybos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:04:
[...]

Jubeltin mag je dit jaar ontvangen en volgend jaar pas uitgeven dus dat maakt niet zoveel uit.
Je mag hem zelfs voor een klein deel nu ontvangen, bijv. 6.000 euro, en dan kun je volgend jaar nog steeds tot die ton belastingvrij krijgen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Enforcer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:37:
[...]

-edit-
Overigens schappelijk van de kopers dat ze deze gunst aan jou verlenen...anderen zouden wellicht heel anders gereageerd hebben (en ook een topic op Tweakers gestart met als titel "verkoper wil extra geld voor parkeerplaats die bij de woning hoort") :)
Dat vooral.

• kx22
Aan de andere kant een fout kan altijd gemaakt worden. De makelaar heeft jouw huis voor niks verkocht (courtage weg) en tijd erin gestoken. Als hij nog eens moet bijbetalen, kan die het beter via zijn verzekering spelen inderdaad. Zou ik ook hebben gedaan.

Toen ik mijn eerste huis kocht kreeg ik 1 perceel van de 3 percelen. Kon daardoor wel wonen, maar niet verkopen (1 van de 3 percelen was een stukje zonder recht van overpad). Ook een fout van de verkoopmakelaar. Na 5 jaar contact opgenomen met de oude verkoper is uiteindelijk alles recht gezet.
Notaris wilde voor de aanpassing wel 800-900 euro herzien. De verkoopmakelaar heeft dit betaald.

Het had ook anders kunnen lopen, de verkoper kon ook al dood zijn en dan .... kan ik nooit meer mijn huidige huis te koop zetten.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Lijkt wel alsof er geen huis meer verkocht wordt ;)

• MaStar
Nog Tweakers met huizen in de verkoop? Nog ontwikkelingen in de markt?

Zoals bovenstaand is mijn huis regio Utrecht verkocht (weliswaar lager dan verwacht), en hypotheek van koper inmiddels ook rond binnen verstreken voorbehoud.

• Immutable
Scuderia110 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:42:
Lijkt wel alsof er geen huis meer verkocht wordt ;)
Wou nog een huis kopen, en had dan ook mijn huis in de verkoop. Maar lijkt wel alsof de markt compleet is stilgevallen inderdaad. Denk dat mensen het hele verhuis idee nu maar lekker in de koelkast aan het zetten zijn en lekker afwachten op andere tijden.

• kx22
Immutable schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:45:
[...]

Wou nog een huis kopen, en had dan ook mijn huis in de verkoop. Maar lijkt wel alsof de markt compleet is stilgevallen inderdaad. Denk dat mensen het hele verhuis idee nu maar lekker in de koelkast aan het zetten zijn en lekker afwachten op andere tijden.
Het is nu ook niet echt een periode om een huis te kopen. Al druk genoeg met alle feestdagen en deadlines die voor het jaar afgerond moeten worden.

• HEY_DUDE
  • Nu online
In de wijk waar ik mijn nieuwe huis gekocht heb gaan de huizen (tussenwoningen) tussen de 450k en 550k nog als warme broodjes weg op funda. Er zijn er 2-3 die niet verkocht raken. Deze zijn (wan)smaak gevoelig ingericht. Blijkbaar is een beetje normale keuken en badkamer nu belangrijk. Mijn eigen appartement met een oude keuken met zichtbare schade was wel weer zo weg.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:27
December-Januari zijn altijd slechte maanden. Zie weinig verkocht worden, maar ook weinig te koop komen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
MaStar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:01:
Nog Tweakers met huizen in de verkoop? Nog ontwikkelingen in de markt?

Zoals bovenstaand is mijn huis regio Utrecht verkocht (weliswaar lager dan verwacht), en hypotheek van koper inmiddels ook rond binnen verstreken voorbehoud.
Zelf niet maar familielid wel. Populaire wijk waar prijzen enorm stegen en binnen een week de verkoop rond was. Nu prijs twee keer verlaagd en is uiteindelijk 18% onder originele vraagprijs verkocht. Nu vond ik de vraagprijs ook idioot. Dus ter vergelijking: ongeveer 6% onder vergelijkbaar object die een jaar daarvoor nog binnen die week verkocht werd. Kortom: de gekte lijkt er wel echt van af (nog hoger werd door de markt dus niet meer geaccepteerd) en de daling is ingezet zij het nog niet enorm.

Ik ben vooral benieuwd wat het over een jaar doet. Gaan we nu echt corrigeren ?

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13
We Are Borg schreef op zondag 18 december 2022 @ 04:22:
[...]

Zelf niet maar familielid wel. Populaire wijk waar prijzen enorm stegen en binnen een week de verkoop rond was. Nu prijs twee keer verlaagd en is uiteindelijk 18% onder originele vraagprijs verkocht. Nu vond ik de vraagprijs ook idioot. Dus ter vergelijking: ongeveer 6% onder vergelijkbaar object die een jaar daarvoor nog binnen die week verkocht werd. Kortom: de gekte lijkt er wel echt van af (nog hoger werd door de markt dus niet meer geaccepteerd) en de daling is ingezet zij het nog niet enorm.

Leidsche rijn - hoge wijde? Merk daar zelf ook de stagnatie.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-01 12:45
Ons huis staat nu te koop. Een twee onder een kap woning van 10 jaar oud. Label A in een vrij gewilde wijk. Staat er nu anderhalve week op en totaal 4 bezichtigingen. 1 Gehad, en dinsdag nog 3 gepland staan. Erg spannend in ieder geval :) De eerste zegt erg enthousiast te zijn en wil komende week nog een keer met een aankoopmakelaar langskomen.

Makelaar zegt dat de huizenverkoop veel meer is gaan verspreiden over een langere periode. Gebeurt veel dat huizen paar weken te koop staan zonder bezichtigingen. Mensen bellen ook niet meer direct voor een bezichtiging, maar ook na 1/2 weken voor een afspraak.

Gelukkig is het een instapklaar huis waar echt niets aan hoeft te gebeuren (ja misschien schilderen als de kleuren je niet aan staan..) wat onze kansen wel vergroot.

• supersoco80
[...]

Ik denk dat misschien juist die wijken misschien wat minder lopen, ik zie dat in Wageningen. De 'bestaande nieuwbouw' in Wageningen west is de afgelopen jaren echt buiten alle proporties duur geworden, heel extreem. De vraagprijzen zaten in de range van 20% duurder tov omliggende dorpen/plaatsen/steden voor ene vergelijkbaar pand en dat waren nog maar de vraagprijzen. Wat ik er nu over hoor is dat het daar helemaal niet meer loopt en dan snap ik wel. Hetzelfde A-label 125 kuub hoekhuis heb je in Veenendaal voor 75k minder, in Arnhem zuid voor 125 minder. De potentie om dus echt heel hard waardeverlies aan je woning te hebben is dus véél groter.

Dat C-label rijtjeshuis in Elst kost je naar verhouding heel weinig, dus kan je ook weinig op verliezen. Ik ben benieuwd of de markt toch iets meer die kant op gaat draaien.

• Rubbergrover1
supersoco80 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat misschien juist die wijken misschien wat minder lopen, ik zie dat in Wageningen. De 'bestaande nieuwbouw' in Wageningen west is de afgelopen jaren echt buiten alle proporties duur geworden, heel extreem. De vraagprijzen zaten in de range van 20% duurder tov omliggende dorpen/plaatsen/steden voor ene vergelijkbaar pand en dat waren nog maar de vraagprijzen. Wat ik er nu over hoor is dat het daar helemaal niet meer loopt en dan snap ik wel. Hetzelfde A-label 125 kuub hoekhuis heb je in Veenendaal voor 75k minder, in Arnhem zuid voor 125 minder. De potentie om dus echt heel hard waardeverlies aan je woning te hebben is dus véél groter.
Wat ik ook vaak zie is dat er de laatste jaren soms hele wijken zijn gebouwd met veel grote en dure woningen. Die konden door het gros van de mensen alleen worden gekocht doordat ze een gigantische overwaarde hebben opgebouwd. Maar als die basis wegvalt, dan wordt het moeilijk om de woningen weer te verkopen. Ook als je een redelijke prijs per m2 vraagt

• VidaR-9
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:56:
[...]

Wat ik ook vaak zie is dat er de laatste jaren soms hele wijken zijn gebouwd met veel grote en dure woningen. Die konden door het gros van de mensen alleen worden gekocht doordat ze een gigantische overwaarde hebben opgebouwd. Maar als die basis wegvalt, dan wordt het moeilijk om de woningen weer te verkopen. Ook als je een redelijke prijs per m2 vraagt
Dat zie ik ook wel in Kesteren gebeuren momenteel. Staan in laatste fase Casterhoven nog best wat 2-onder-1-kappers en vrijstaande woningen te koop. Terwijl je daar jaar geleden nagenoeg kansloos voor was. Zijn al aardig aan de prijs en dan moet er nog ton aan afwerking tegenaan ook.

• MaStar
[...]

Utrecht ook?

• THM0
supersoco80 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:35:
[...]

Dat C-label rijtjeshuis in Elst kost je naar verhouding heel weinig, dus kan je ook weinig op verliezen. Ik ben benieuwd of de markt toch iets meer die kant op gaat draaien.
In die regio hebben we ook gezocht, maar in bijv Elst moet je wel echt ‘in de heer’ zijn om daar een beetje sociaal te kunnen aarden. Veenendaal heeft dat ook wel. Die markt is gewoon echt kleiner daardoor.

• supersoco80
THM0 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:26:
[...]

In die regio hebben we ook gezocht, maar in bijv Elst moet je wel echt ‘in de heer’ zijn om daar een beetje sociaal te kunnen aarden. Veenendaal heeft dat ook wel. Die markt is gewoon echt kleiner daardoor.
Idem voor Rhenen, Ede, (En vooral) Kesteren. Maar mede daarom zijn die prijzen in Wageningen west dus ook buiten alle proporties gegroeid.

Direct tegenover Wageningen, met 1 pontje ertussen, koop je voor de prijs van een tussenwoning in Wageningen West een vrijstaand huis met garage in Randwijk. Hemelsbreed vrijwel net zo ver van het centrum, maar een pond ertussen.

[ Voor 19% gewijzigd door supersoco80 op 18-12-2022 12:59 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23
Immutable schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:45:
Wou nog een huis kopen, en had dan ook mijn huis in de verkoop. Maar lijkt wel alsof de markt compleet is stilgevallen inderdaad.
Er komt ook heel weinig de markt op, relatief veel panden van ouderen waar enorm veel aan moet gebeuren valt me op. Energielabel D of lager moet vaak een ton bij voordat je erin kan (als je de aannemer al kunt vinden).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Toke_gt
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:15:
[...]

Er komt ook heel weinig de markt op, relatief veel panden van ouderen waar enorm veel aan moet gebeuren valt me op. Energielabel D of lager moet vaak een ton bij voordat je erin kan (als je de aannemer al kunt vinden).
Dat vind ik relatief. Tuurlijk, als je het helemaal als nieuw wilt hebben, volledig verduurzaamd en klaar voor de eerste tien jaar, dan heb je die investering nodig. Maar het zijn doorgaans geen bouwvallen, er woonden gewoon mensen in. Dus je kunt dat ook verbouwen zoals ze in bijv Duitsland meer gewend zijn: stap voor stap aanpakken en financieren naar je mogelijkheden. Die zijn over vijf jaar misschien beter dan nu. Kwestie van keuzes maken.

• VidaR-9
THM0 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:26:
[...]

Mwah markt kleiner? Ik merkte juist dat in Kesteren en Opheusden huizen aardig aan de prijs zijn/waren en ook snel weggingen omdat men vanwege de kerk erg gebonden is.

Als je dan naar omliggende dorpen kijkt scheelt dat behoorlijk qua prijs.

In Veenendaal hoef je echt niet van de kerk te zijn om te kunnen aarden hoor. Zelfs in Kesteren of Opheusden niet. Wonen meerdere familieleden / vrienden en niemand is kerkganger of voelt zich buitengesloten.

@supersoco80 is Rhenen goedkoper dan Wageningen? Ik vind Rhenen erg aan de prijs, maar men Wageningen qua huizenmarkt totaal niet. Rhenen vind ik echt een ontzettend leuk en fijn dorp.
Ik denk dat Wageningen ook vooral duurder is omdat het een leukere/mooiere stad is dan Ede / Veenendaal. In Wageningen gaan we nog weleens naar de markt of wat eten, maar Veenendaal en Ede kom ik niet voor m’n lol - maargoed dat is ook persoonlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door VidaR-9 op 18-12-2022 13:32 ]

• Immutable
hoevenpe schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:15:
[...]

Op zijn minst: Dak, wanden + vloer isolatie. Vloerverwarming overal + Warmtepomp(lucht of water)
HR++(+) glas, en/of kunst stof kozijnen.

Totale kosten: 100K. En je hebt een huis die weer beetje "up to date" is. (misschien wel meer)

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 18-12-2022 15:06 ]

• Wispe
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:05:
[...]

Op zijn minst: Dak, wanden + vloer isolatie. Vloerverwarming overal + Warmtepomp(lucht of water)
HR++(+) glas, en/of kunst stof kozijnen.

Totale kosten: 100K. En je hebt een huis die weer beetje "up to date" is. (misschien wel meer)
Waarom zijn vloerverwarming en HR+++ glas persé nodig?

• Immutable
Wispe schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:16:
[...]

Waarom zijn vloerverwarming en HR+++ glas persé nodig?
Je kan ook je radiatoren vervangen voor hoog rendement radiatoren. Maar dan zit je praktisch op dezelfde koten. En vloerverwarming is toch veel mooier, en geeft meer ruimte. En die ene + extra stond tussen haakjes.

• Wispe
  • Niet online
Immutable schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:19:
[...]

Je kan ook je radiatoren vervangen voor hoog rendement radiatoren. Maar dan zit je praktisch op dezelfde koten. En vloerverwarming is toch veel mooier, en geeft meer ruimte. En die ene + extra stond tussen haakjes.
Mooier, maar noodzakelijk? Vind ik niet (daarmee doel ik op jouw "op zijn minst").
Pagina: 1 ... 145 ... 215 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.