Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 144 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• lorum
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-04 21:43
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Aankomende week is de deadline voor de bankgarantie. Krijg je hier als verkoper nog bericht van, en zo ja via welke partij?

Mijn woning is zonder voorbehoud verkocht en de bedenktijd is al enige weken geleden verlopen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
VidaR-9 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:41:
Aankomende week is de deadline voor de bankgarantie. Krijg je hier als verkoper nog bericht van, en zo ja via welke partij?

Mijn woning is zonder voorbehoud verkocht en de bedenktijd is al enige weken geleden verlopen.
Wij kregen een mailtje van de notaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

De notaris moet erop toezien dat de bankgarantie/waarborgsom binnen is op de afgesproken datum.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoqiGear
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-05-2023
Na ongeveer het halve topic door te hebben gelezen (waarvan heel veel uiteraard niet meer relevant gezien de veranderende markt) mij hier ook aangemeld!

Sinds donderdag staat ons huis op Funda. Betreft een jaren 30 tussenwoning in het midden van het land. Een erg leuk huis al zeg ik het zelf maar over smaak valt niet te twisten he. Tot op heden staat er 1 bezichtiging gepland.

Ik ben echt de godsganse dag de Funda statistieken aan het checken. De woning wordt volgens mij goed bekeken (al bijna 5000 keer) maargoed uiteindelijk zegt dat nirts voor het eindresultaat. Hoop morgen een update te krijgen vd makelaar. Fijn om hier ervaringen van anderen te kunnen lezen want wat een spannende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvdb30
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
RoqiGear schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:39:
Na ongeveer het halve topic door te hebben gelezen (waarvan heel veel uiteraard niet meer relevant gezien de veranderende markt) mij hier ook aangemeld!

Sinds donderdag staat ons huis op Funda. Betreft een jaren 30 tussenwoning in het midden van het land. Een erg leuk huis al zeg ik het zelf maar over smaak valt niet te twisten he. Tot op heden staat er 1 bezichtiging gepland.

Ik ben echt de godsganse dag de Funda statistieken aan het checken. De woning wordt volgens mij goed bekeken (al bijna 5000 keer) maargoed uiteindelijk zegt dat nirts voor het eindresultaat. Hoop morgen een update te krijgen vd makelaar. Fijn om hier ervaringen van anderen te kunnen lezen want wat een spannende tijd.
Spannend ! Heb je al een update ontvangen van de makelaar ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:48
Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoqiGear
wow wat fijn!! dat is dan toch een goede tactiek he.

Onze makelaar adviseerde dit ook en wij waren toch eigenwijs en hebben hem er iets hoger dan geadviseerd op gezet. Gevolg, nu 2 bezichtigingen “maar” gepland. Na hoeveel dagen kwamen bij jullie de meeste bezichtigingen qua aanvraag binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online

Niks vernomen van de notaris. Ik zal morgen eens een mail sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:32:
[...]

Niks vernomen van de notaris. Ik zal morgen eens een mail sturen.
Uiterlijk gisteren, of uiterlijk vandaag om 23:59 uur?

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 15-11-2022 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:22
RoqiGear schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:39:

Hoevaak een woning bekeken is op Funda zegt eigenlijk helemaal niets. Funda zit dagelijks vol met tienduizenden of misschien wel honderdduizenden mensen die helemaal geen verhuisplannen hebben, maar het leuk vinden om lekker huizen te kijken en te 'gluren bij de buren'.

Het aantal keren 'bewaard' is in mijn ogen een betere indicator voor het aantal echt geïnteresseerden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wispe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:38:
[...]
Uiterlijk gisteren, of uiterlijk vandaag om 23:59 uur?
“… uiterlijk op 15 november …”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:03:
[...]

“… uiterlijk op 15 november …”
Wacht nog maar even met mailen. ;)
Ik stuur de mensen altijd een reminder op de dag zelf (of een dag van te voren) dat het binnen moet zijn. 1 dag na de datum bevestig ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
RoqiGear schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:34:
[...]

wow wat fijn!! dat is dan toch een goede tactiek he.

Onze makelaar adviseerde dit ook en wij waren toch eigenwijs en hebben hem er iets hoger dan geadviseerd op gezet. Gevolg, nu 2 bezichtigingen “maar” gepland. Na hoeveel dagen kwamen bij jullie de meeste bezichtigingen qua aanvraag binnen?
Op de eerste dag (vrijdag) sinds de livegang om 14:00u volgens mij 5 bezichtigingen voor het einde van de dag, op de maandag erop nog eens 4, in de dagen erna enkele waarvan sommige kort daarna ook weer afgezegd werden :/ ?

Hoe ging dit bij jullie? Hoelang staat hij er al op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-04 07:37
Ik vind dit best schokkend. Wat je beschrijft was een half jaar geleden nog teleurstellend voor een gedateerde F-label woning op een matige locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit er over na te denken om de prijs van mijn woning te verlagen. Staat inmiddels al een tijdje op Funda.

Wat is handig? De hudige plaatsing laten staan en oorspronkelijke prijs en nieuwe prijs laten tonen? of de woning in zijn geheel opnieuw op Funda laten plaatsen met de nieuwe vraagprijs ( kosten? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Trank00l schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:13:
Ik zit er over na te denken om de prijs van mijn woning te verlagen. Staat inmiddels al een tijdje op Funda.

Wat is handig? De hudige plaatsing laten staan en oorspronkelijke prijs en nieuwe prijs laten tonen? of de woning in zijn geheel opnieuw op Funda laten plaatsen met de nieuwe vraagprijs ( kosten? )
In mijn favorietenlijstje zie ik vooral het tweede gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online

Bij de tweede optie komt de woning in de regel weer als 'nieuw' in de zoekresultaten te staan. Daarmee wordt de woning bij een heleboel mensen weer over de aandacht gebracht. Dat zal dus veel meer resultaat hebben dan alleen de prijs verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Je behaalt optimaal resultaat door opnieuw te plaatsen én het liefst 1 price range lager uit te komen. Dus stel je woning staat er nu voor 380k op, verlaag dan onder de 375k om weer een nieuwe groep kijkers te trekken die lagere filters hebben ingesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Sinds afgelopen week staat onze woning op Funda (jaren '30 woning in middelgrote provinciestad <350k, instapklaar). Eerste twee dagen gelijk 7 bezichtigingen gepland, uiteindelijk ook weer een paar afmeldingen en nieuwe afspraken waardoor het er nog steeds 7 zijn. Gisteren de eerste 3 kijkers gehad welke allemaal enthousiast waren volgens de makelaar. Morgen weer drie afspraken, laatste kijker komt volgende week. Al met al dus niet ontevreden over hoe het tot dusver verloopt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:22:
[...]

Bij de tweede optie komt de woning in de regel weer als 'nieuw' in de zoekresultaten te staan. Daarmee wordt de woning bij een heleboel mensen weer over de aandacht gebracht. Dat zal dus veel meer resultaat hebben dan alleen de prijs verlagen.
Ik snap niet waarom mensen de prijs updaten bij een bestaande advertentie:
- Als koper weet ik direct dat er geen interesse in dit huis is, aan 1 kant ga ik me dan afvragen wat er mis is met het huis (en hoe het zit als ik het zelf later wil verkopen), aan de andere kant denk ik direct: Ik ga sowieso fors onder de vraagprijs bieden
- Ik gebruik de Funda app vrijwel uitsluitend in kaartmodus, een nieuwe advertentie verschijnt daar duidelijk op, een aangepaste niet

Toch zie je vooral aangepaste prijzen en geen nieuwe advertenties, dus daar zal een reden voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:02
supersoco80 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:00:
[...]

- Als koper weet ik direct dat er geen interesse in dit huis is, aan 1 kant ga ik me dan afvragen wat er mis is met het huis (en hoe het zit als ik het zelf later wil verkopen), aan de andere kant denk ik direct: Ik ga sowieso fors onder de vraagprijs bieden
- Ik gebruik de Funda app vrijwel uitsluitend in kaartmodus, een nieuwe advertentie verschijnt daar duidelijk op, een aangepaste niet

Toch zie je vooral aangepaste prijzen en geen nieuwe advertenties, dus daar zal een reden voor zijn.
Zo gebruik ik Funda ook. Bij een prijsverlaging komt er, denk ik, een automatisch mailtje naar ieder die de woning bewaard heeft. Dat gebeurt bij een nieuwe plaatsing weer niet.

Allebei is misschien wel handig. Prijsverlagend, mail eruit en daarna opnieuw plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 13:34
[...]

Tot voor kort moest je standaard naar lagere vraagprijzen kijken dan je budget toe liet vanwege overbieden. Een vraagprijs verlagen is ook een duidelijk signaal: dit huis is voor deze prijs te koop.

Edit: en je raakt je geinteresseerden op Funda niet kwijt, die krijgen een melding.

[ Voor 4% gewijzigd door rubenos op 16-11-2022 12:08 ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
[...]

Ik denk dat als je de advertentie er opnieuw op wilt laten plaatsen je dat ook weer wat gaat kosten a 300 euro. Kan een reden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvdb30
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-03-2023
[...]

Omdat de prijs van de woning na een daling voor potentiele kopers ineens WEL interessant kan zijn.
En als koper weet je niet of er na de prijswijziging nog meer geïnteresseerde zijn , waardoor je dus ook kan krijgen dat er nog overboden gaat worden . ( hier recent meegemaakt)
Hoeft dus totaal niet te beteken dat mensen argwaan krijgen naar de woning, de prijs is gewoon aantrekkelijker geworden, zeker in deze tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:52
Trank00l schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat als je de advertentie er opnieuw op wilt laten plaatsen je dat ook weer wat gaat kosten a 300 euro. Kan een reden zijn.
Als een makelaar zijn (huis)werk goed had gedaan en zijn vak verstaat, had dat niet nodig geweest.de kosten zouden gewoon bij de makelaar horen te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:35:
[...]

Als een makelaar zijn (huis)werk goed had gedaan en zijn vak verstaat, had dat niet nodig geweest.de kosten zouden gewoon bij de makelaar horen te vallen.
Dat is wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
Trank00l schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:13:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht.
Is dat zo?
Er zijn voldoende berichten te vinden waarin de makelaar een belangrijke rol heeft gespeeld in het (blijkbaar) te hoog inzetten van de woning.

Dan valt de verkoop tegen en worden de verkopers overtuigd van het nieuwe plan, maar dat kost wel een beetje extra.... En wat is nu 300 euro.
Ja, das kort door de bocht, maar wat is de taak van de makelaar? Als het niet is om het huis zo efficiënt mogelijk (efficiënt kan zijn snel, voor de hoogste opbrengst, voor de juiste voorwaarden etc.) Te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
tcw82 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:22:
[...]

Is dat zo?
Er zijn voldoende berichten te vinden waarin de makelaar een belangrijke rol heeft gespeeld in het (blijkbaar) te hoog inzetten van de woning.

Dan valt de verkoop tegen en worden de verkopers overtuigd van het nieuwe plan, maar dat kost wel een beetje extra.... En wat is nu 300 euro.
Ja, das kort door de bocht, maar wat is de taak van de makelaar? Als het niet is om het huis zo efficiënt mogelijk (efficiënt kan zijn snel, voor de hoogste opbrengst, voor de juiste voorwaarden etc.) Te verkopen?
Ook al zet een makelaar een huis voor een goede prijs in de markt, iets wat Kees vorige maand kon lenen is niet meer hetzelfde een maand later. Iets met stijgende rente.. kan op dat moment gewoon marktconform zijn of zelfs onder de waarde liggen. Betekent niet dat iedereen er direct op springt, daar kan de makelaar denk ik weinig aan doen.

En het lijkt me meer als normaal dat voor het opnieuw plaatsen van een woning op Funda extra kosten met zich meebrengen gezien het niet gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wispe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:10:
[...]

Wacht nog maar even met mailen. ;)
Ik stuur de mensen altijd een reminder op de dag zelf (of een dag van te voren) dat het binnen moet zijn. 1 dag na de datum bevestig ik het.
Tot op dit moment niets mogen ontvangen, dus heb er zojuist toch maar een mail over gestuurd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Trank00l schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:29:
[...]

En het lijkt me meer als normaal dat voor het opnieuw plaatsen van een woning op Funda extra kosten met zich meebrengen gezien het niet gratis is.
Dat ligt er maar net aan.
Als je nou de aanbevolen verkoopstrategie van de makelaar volledig negeert en het huis bijv 100k hoger in de markt zet dan heb je een punt.
Maar je betaalt de makelaar voor zijn expertise, marketing en verkoop skills. Als die onvoldoende blijken om het huis de 1e keer te verkopen (danwel door veranderende markt danwel door te rooskleurige verwachtingen) dan is dat toch ook voor een deel het probleem van de makelaar om op te lossen als je zijn/haar strategie blind gevolgd hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
THM0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:41:
[...]

Als je nou de aanbevolen verkoopstrategie van de makelaar volledig negeert en het huis bijv 100k hoger in de markt zet dan heb je een punt.
Maar je betaalt de makelaar voor zijn expertise, marketing en verkoop skills. Als die onvoldoende blijken om het huis de 1e keer te verkopen (danwel door veranderende markt danwel door te rooskleurige verwachtingen) dan is dat toch ook voor een deel het probleem van de makelaar om op te lossen als je zijn/haar strategie blind gevolgd hebt?
ondernemersrisico oid?
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
THM0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:41:
[...]

Je bent zelf nog altijd de baas. Als je een gokker bent, dan kan je strategie ook zijn om eerst een gokje te wagen en de woning veel te hoog op Funda te zetten. Als er dan iemand toehapt, dan kun je zo tienduizenden Euros meer verdienen dan als je de woning meteen tegen een 'normale' prijs op de markt zet. Maar grote kans dat niemand toehapt en je niet alsnog moet verlagen.

Is het dan ook de schuld van de makelaar als jouw taktiek niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
Rubbergrover1 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:16:
[...]

Je bent zelf nog altijd de baas. Als je een gokker bent, dan kan je strategie ook zijn om eerst een gokje te wagen en de woning veel te hoog op Funda te zetten. Als er dan iemand toehapt, dan kun je zo tienduizenden Euros meer verdienen dan als je de woning meteen tegen een 'normale' prijs op de markt zet. Maar grote kans dat niemand toehapt en je niet alsnog moet verlagen.

Is het dan ook de schuld van de makelaar als jouw taktiek niet werkt?
Lees het anders eerst even. Ik schrijf toch dat als je de adviezen van de makelaar negeert, je de extra kosten voor de tweede poging inderdaad zelf dient te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:59:
[...]

Tot op dit moment niets mogen ontvangen, dus heb er zojuist toch maar een mail over gestuurd ;)
En wat zeiden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
De makelaar heeft even contact gehad met de notaris. De notaris zou de kopers contacteren. Ik wacht morgen even af. Ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon een communicatie dingetje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:50:
[...]

De makelaar heeft even contact gehad met de notaris. De notaris zou de kopers contacteren. Ik wacht morgen even af. Ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon een communicatie dingetje is.
Klinkt alsof de notaris niet heeft op zitten te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
Wispe schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:03:
[...]

Klinkt alsof de notaris niet heeft op zitten te letten.
Ja klopt. Was ook mijn eerste gedachte. Ze komen nu alleen in de actie omdat ik vragen stel, terwijl ze dit eigenlijk zelf al hadden moeten checken (mijn mening).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:09:
[...]

Ja klopt. Was ook mijn eerste gedachte. Ze komen nu alleen in de actie omdat ik vragen stel, terwijl ze dit eigenlijk zelf al hadden moeten checken (mijn mening).
Jazeker. Mocht je dat niet had gedaan en later gaat er toch nog iets mis en jij beriep op de 10% waarborgsom/bankgarantie, wordt er naar de notaris gekeken waarom hij dat niet in huis heeft.
Daar is hij ook aansprakelijk voor verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoqiGear
Perseus schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:38:
[...]

Op de eerste dag (vrijdag) sinds de livegang om 14:00u volgens mij 5 bezichtigingen voor het einde van de dag, op de maandag erop nog eens 4, in de dagen erna enkele waarvan sommige kort daarna ook weer afgezegd werden :/ ?

Hoe ging dit bij jullie? Hoelang staat hij er al op?
al met al best lekker dus!

wij de eerste voor het weekend en de maandag erna nog 1 bezichtiging erbij, en dat was het ook gelijk haha. Wij zitten ook wel in wat hogere prijsklasse (rond 6 ton) en daar lijkt het volgens de makelaar nu best stil te liggen.

en man man wat een gedoe dat bezichtigen! Vanochtend de eerste en morgen de 2e. Zoveel moeite voor misschien wel helemaal niets. hoewel, huis is nog nooit zo schoon geweest..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
[...]

Van wat ik begreep deze week van de makelaar, mag het officieel niet. Desondanks zie je het veel en doet mijn makelaar het nu ook.

Huis eraf, prijs aardig omlaag en terug plaatsen. Wel dag of 6 er tussen.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
RoqiGear schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:56:
[...]

al met al best lekker dus!

wij de eerste voor het weekend en de maandag erna nog 1 bezichtiging erbij, en dat was het ook gelijk haha. Wij zitten ook wel in wat hogere prijsklasse (rond 6 ton) en daar lijkt het volgens de makelaar nu best stil te liggen.

en man man wat een gedoe dat bezichtigen! Vanochtend de eerste en morgen de 2e. Zoveel moeite voor misschien wel helemaal niets. hoewel, huis is nog nooit zo schoon geweest..
Haha, herkenbaar. We zaten ook nog met een baby van een paar maanden en een kat die we moesten wegbrengen. Werk ging ook nog door ondertussen. Was er wel klaar mee na 3 dagen :9 .

Wel is nu ook de 3 dagen bedenktijd van de kopers over, dus ze zitten er nu aan vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:50:
[...]
Bijzonder. Ik heb de notaris gister even de tijd gegeven om met een reactie te komen, maar niets gehoord van de notaris. Mijn makelaar heeft ook niets meer gehoord.

Als er vanuit de kopers een vertraging is vind ik dat niet direct een issue, maar nu is er complete stilte. Ik wacht vandaag nog even af, maar er zal bij gebrek aan communicatie toch ook een keer een stap naar een formele ingebrekestelling plaatsvinden. Dat voelt alleen wel gelijk als een grote escalatie.

Edit: notaris laat voor het einde van de dag weten indien het ontvangen is. Zo niet dan sturen ze een rappel naar de kopers. Afwachten dus nog even.

Edit2: het blijkt te gaan om een administratieve fout waar de kopers zelf ook niet van op de hoogte leken te zijn. Dus hun financiële man is aan het werk gezet om het alsnog vandaag of maandag gefixt te hebben. O-)

[ Voor 18% gewijzigd door VidaR-9 op 18-11-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33
Spannend hier. Vandaag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd op het huis waar we op geboden hebben. Heel blij mee! Nu natuurlijk ons huidige huis te koop zetten. Dinsdag komt makelaar en gaan we plan de campagne maken. Het zal natuurlijk zo gaan lopen, denk ik, dat de bezichtigingen etc.. rond de kerstvakantie zullen gaan plaatsvinden. Ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk allemaal zal gaan; of dat een voordeel of juist een nadeel is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Giel schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:56:
Spannend hier. Vandaag te horen gekregen dat ons bod is geaccepteerd op het huis waar we op geboden hebben. Heel blij mee! Nu natuurlijk ons huidige huis te koop zetten. Dinsdag komt makelaar en gaan we plan de campagne maken. Het zal natuurlijk zo gaan lopen, denk ik, dat de bezichtigingen etc.. rond de kerstvakantie zullen gaan plaatsvinden. Ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk allemaal zal gaan; of dat een voordeel of juist een nadeel is.
Dat lijkt me een nadeel, dus als je dat een stukje het nieuwe jaar in kunt schuiven, zou ik dat zeker doen. Of echt een eindje voor de feestdagen. Mensen zijn met andere dingen bezig rond de feestdagen, hebben drukke agenda en zijn misschien ook minder alert op nieuwe woningen. Los daarvan hebben hypotheekverstrekkers vaak te maken met piekdrukte en jaarafsluitingen, dus ff snel een hypotheek gaat precies in die periode niet lukken (als dat überhaupt al kan).

Het kan ook prijstechnisch aantrekkelijker zijn om tot in het nieuwe jaar te wachten. De NHG stijgt per 1/1, dus mensen hebben vanaf dat moment meer mogelijkheden. Nu kun je daar natuurlijk in december al rekening mee houden, maar mogelijk doen mensen dat nog niet uit onwetendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Huis van Funda afhalen en vervolgens voor een lagere prijs opnieuw aanbieden mag officieel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 07:12
Trank00l schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:28:
Huis van Funda afhalen en vervolgens voor een lagere prijs opnieuw aanbieden mag officieel niet?
Dit zie ik nog geregeld gebeuren. Je ziet wel een nieuwe datum met lagere prijs, maar aantal bewaard en bekeken blijft wel staan.

Gister weer een woning in Utrecht. Van 575k nu naar 550k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
MaStar schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:42:
[...]

Dit zie ik nog geregeld gebeuren. Je ziet wel een nieuwe datum met lagere prijs, maar aantal bewaard en bekeken blijft wel staan.

Wist niet dat dit niet mocht.Waarom is dat? Funda vraagt er gewoon geld voor neem ik aan.

Volgens mij reset het aantal bewaard en bekeken wel hoor. Heb een aantal woningen via huisverklikker terug zien komen die als “nieuw” werden getoond op Funda zonder bekeken of bewaard statistieken namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Trank00l op 18-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51
MaStar schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:42:
[...]

Als we het over hetzelfde huis hebben, die is niet verwijderd en opnieuw geplaatst. Maar gewoon prijsverlaging van 25k. Dat huis staat overigens al sinds mei te koop. Initiële vraagprijs was 635k. Tussentijds wel een paar keer volledig verwijderd en opnieuw geplaatst. Met de chrome plugin van walterliving kan je wat meer historie zien. Is wel handig.

Dit is trouwens wel een goed voorbeeld van hoe de markt totaal is omgeslagen. Best wel een goede wijk in een grote stad (Utrecht), maar label D. Dus verkoopt niet lekker meer.

[ Voor 11% gewijzigd door innova58 op 20-11-2022 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
innova58 schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:27:
[...]

Als we het over hetzelfde huis hebben, die is niet verwijderd en opnieuw geplaatst. Maar gewoon prijsverlaging van 25k. Dat huis staat overigens al sinds mei te koop. Initiële vraagprijs was 635k. Tussentijds wel een paar keer volledig verwijderd en opnieuw geplaatst. Met de chrome plugin van walterliving kan je wat meer historie zien. Is wel handig.

Dit is trouwens wel een goed voorbeeld van hoe de markt totaal is omgeslagen. Best wel een goede wijk in een grote stad (Utrecht), maar label D. Dus verkoopt niet lekker meer.
Dus van 635k naar 550k. Jeetje.... Vraagprijs...
Inderdaad, markt volledig omgeslagen. Bizar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
MaStar schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:48:
[...]

Dus van 635k naar 550k. Jeetje.... Vraagprijs...
Inderdaad, markt volledig omgeslagen. Bizar toch?
Hoe gaat het bij jou eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
praliwi schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:30:
[...]

Hoe gaat het bij jou eigenlijk?
Hopelijk komende week een update ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-04 00:56
lovescream schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Inmiddels 11 dagen verder en de hypotheekadviseur van de hoogste bieder kondigt aan dat hij dit niet kan financieren. Koopcontract is dus nog niet getekend. We hebben de volgende bieder gevraagd of hij bereid is om ons appartement tegen vraagprijs te kopen. We zitten nu te wachten of het wat wordt met deze twee...

Man man man, wat een nachtmerrie. Het valt me vies tegen hoe dit ook Utrecht Leidsche Rijn/De Meern/Vleuten heeft geraakt, terwijl het hier altijd wel ontzettend rap ging qua verkoop.

|:(
Inmiddels weer een maand verder en het is gewoon tragisch. Ik denk dat wij het offline halen en in januari weer online gaan zetten met een lagere vraagprijs. Bizarre tijden... Wij zitten inmiddels ook weer in hypotheekaanvraag molen om ons hypotheek te verhogen aangezien de verwachte verkoopprijs van vorig jaar inmiddels een droomscenario is geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 12:51
lovescream schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:42:
[...]
Inmiddels weer een maand verder en het is gewoon tragisch. Ik denk dat wij het offline halen en in januari weer online gaan zetten met een lagere vraagprijs. Bizarre tijden... Wij zitten inmiddels ook weer in hypotheekaanvraag molen om ons hypotheek te verhogen aangezien de verwachte verkoopprijs van vorig jaar inmiddels een droomscenario is geworden.
Tja onze ervaring is ook dat de woningmarkt sinds de zomer echt volledig is omgedraaid. Wij hebben aan het begin van de zomer een nieuwe woning gekocht en onze huidige woning aan het eind van de zomer in de verkoop gezet. Gelukkig hebben we vlak voor het weekend te horen gekregen dat onze koper de financiën geregeld heeft en dat de koop nu dus definitief is d:)b, maar het was best een avontuurtje t.o.v. de twee bezichtigingsdagen die hier een jaar geleden de norm waren.

Nu hadden wij een paar maanden terug al door dat de markt aan het teruglopen was en dat overbieden niet meer overal de norm was, dus we gingen al niet meer uit van de gedroomde verkoopprijs, maar hebben uiteindelijk redelijk snel ingezien dat we echt moesten inbinden en zijn heel agressief gaan zakken met de vraagprijs omdat we het gevoel hadden dat de markt alleen maar minder zou worden. Uiteindelijk verkocht voor 10% onder de taxatieprijs van driekwart jaar geleden en dus precies het bedrag gevangen wat we met de hypotheekadviseur hadden berekend (omdat zij altijd 10% v.d. taxatiewaarde afhalen i.v.m. de overbruggingshypotheek). Dat deed ff pijn, maar we zijn nu echt opgelucht dat het huis gewoon verkocht is, dat we met onze nieuwe woning financieel prima zitten en nu lekker vooruit kunnen kijken.

Andere kant van het verhaal is overigens dat we uiteindelijk alsnog ruim 20% meer hebben gekregen voor het huis dan we er 5 jaar geleden, inclusief verbouwing, voor betaald hebben, en die taxatiewaarde van begin dit jaar was gebaseerd op recente overbiedingen die echt extreem waren, dus je kunt je afvragen hoe realistisch die taxatiewaarde dan is.

Onze makelaar heeft in eerste instantie geprobeerd ons huis voor een behoorlijk hoge vraagprijs (iets boven taxatiewaarde) in de markt te zetten met als doel: dan kunnen ze wat onder de prijs bieden en hebben we nog steeds een mooie deal. Daar kwamen nog wel twee geïnteresseerden op af maar geen bod en toen bleef het ook even stil. Dat was voor ons de cue om te zakken en toen zijn we ook meteen flink gaan zakken omdat dat vlak voor de open huizen dag was. Met open huizen dag zijn we compleet overlopen met bezoek (19 stellen) en daar is uiteindelijk de koper uitgerold.

Intussen zien we heel veel woningen in onze buurt in dezelfde prijsklasse (7 ton+) al maanden te koop staan en hoor ik om mij heen dat er nauwelijks interesse voor is. Inmiddels beginnen links en rechts de prijzen ook te zakken, maar nog heel voorzichtig (20 of 30K naar beneden). Moraal van het verhaal: met al die extreme overbiedingen en prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar kunnen verkopers volgens mij maar moeilijk wennen aan de nieuwe realiteit, wat heel menselijk is, dus krijg je een patstelling dat de prijzen veelal nog erg hoog blijven omdat verkopers niet willen zakken maar kopers dat bedrag niet meer willen of kunnen betalen. Ook zullen meer mensen weer eerst hun woning willen verkopen, dus die kunnen dan vaak wat langer de tijd nemen met de verkoop en hoeven niet zo snel te zakken in prijs. Uiteindelijk zal de wal het schip wel keren en gok ik dat de prijzen echt harder gaan dalen, ook in de statistieken, dan de vraagprijzen op Funda nu doen vermoeden.

Ik denk dat de 'lucht' die gecreëerd door al die overbiedingen nu in één keer uit de markt is gelopen en dat dat al snel 10% scheelt in de reële verkoopprijs t.o.v. de verwachte verkoopprijs/taxatiewaarde van een paar maanden geleden. En dit geldt vooral voor oudere woningen met een laag energielabel. Leuke nieuwbouwwoningen gaan volgens mij nog steeds als zoete broodjes overigens....

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:02
lovescream schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:42:
[...]

Het is echt heel snel heel hard gegaan. Ligt gewoon aan die forse stijging van de rente. Mijnziens echt totaal onverantwoord. Lijkt net alsof de woningmarkt wordt geofferd..

Puur nieuwsgierigheid: Waarom nu offline en januari weer plaatsen? Helpt het als de woning een tijdje uit het zicht is?

Wel verstandig om nu alvast de hypotheek aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-04 00:56
Laapo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:03:
[...]

Het is echt heel snel heel hard gegaan. Ligt gewoon aan die forse stijging van de rente. Mijnziens echt totaal onverantwoord. Lijkt net alsof de woningmarkt wordt geofferd..

Puur nieuwsgierigheid: Waarom nu offline en januari weer plaatsen? Helpt het als de woning een tijdje uit het zicht is?

Wel verstandig om nu alvast de hypotheek aan te passen.
Wellicht mijn idee dat in december iedereen wel wat beters te doen heeft dan huizen kijken :$ Kan het mis hebben. Morgen weer een bezichtiging en als daar niks uit komt dan halen we het offline. Onderbuurman had dat al gedaan, ging weer online en staat inmiddels ook al onder bod met een (imo) minder mooi appartement :'(

Niet heel chique, maar nogal veel mensen besluiten uit elkaar te gaan na kerst/Nieuwjaar. Volgens onze makelaar zijn gescheiden mensen best wel een groot doelgroep in onze prijsklasse.

Nou, minder concurrentie zou je denken, maar onze makelaar had aangekondigd dat onze directe onderbuurman is overleden (RIP) en zijn familie het appartement ook te koop gaan zetten.

Ik weet het even niet meer hoor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
lovescream schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:03:
[...]

Wellicht mijn idee dat in december iedereen wel wat beters te doen heeft dan huizen kijken :$ Kan het mis hebben. Morgen weer een bezichtiging en als daar niks uit komt dan halen we het offline.
(…)
Ik weet het even niet meer hoor :'(
Ik denk dat dat wel klopt; terugvallende belangstelling in december en mensen met nieuwe energie/belangstelling in januari. Kan voor jezelf ook heel fijn zijn om een maand geen kijkers te hebben.

Het komt vast wel goed. Die gekte van afgelopen jaren is niet de norm, in het verleden was een paar maanden doorlooptijd met af en toe een kijker een stuk gebruikelijker en ook die woningen zijn verkocht. Op enig moment komt er iemand die superblij is met je huis, soms zijn daar nieuwe foto’s of een verlaagde prijs voor nodig. Maar je plan klinkt goed: nu geen bod, dan even offline, ademhalen, feestdagen vieren en daarna nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoqiGear
lovescream schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:03:
[...]

Wellicht mijn idee dat in december iedereen wel wat beters te doen heeft dan huizen kijken :$ Kan het mis hebben. Morgen weer een bezichtiging en als daar niks uit komt dan halen we het offline. Onderbuurman had dat al gedaan, ging weer online en staat inmiddels ook al onder bod met een (imo) minder mooi appartement :'(

Niet heel chique, maar nogal veel mensen besluiten uit elkaar te gaan na kerst/Nieuwjaar. Volgens onze makelaar zijn gescheiden mensen best wel een groot doelgroep in onze prijsklasse.
Verschrikkelijk he, je huis te koop zetten 🙈

Maar wat je makelaar zegt herken ik! Ons huis staat voor ongeveer 6 ton erop en wij hebben nu al een paar kijkers gehad en allemaal gescheiden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
RoqiGear schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:24:
[...]

Verschrikkelijk he, je huis te koop zetten 🙈

Maar wat je makelaar zegt herken ik! Ons huis staat voor ongeveer 6 ton erop en wij hebben nu al een paar kijkers gehad en allemaal gescheiden!
Een huis van 6 ton in je eentje kopen?! Wauw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 15:54
Nou hier ons huis in West-Brabant ook eindelijk verkocht na 3 maanden. Vraagprijs rond de 5 ton en uiteindelijk een bod geaccepteerd van 5% onder de vraagprijs zonder voorwaarden. Vraagprijs vond ik zelf al wat te hoog dus ik ben er tevreden mee. Uiteindelijk hebben we nog steeds een overwaarde van 175.000,-.

In totaal denk ik 14 bezichtigingen gehad en 3 biedingen. Dit was een twee-onder-1 kapper met energielabel A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• innova58
  • Laatst online: 16:51
lovescream schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Inmiddels 11 dagen verder en de hypotheekadviseur van de hoogste bieder kondigt aan dat hij dit niet kan financieren. Koopcontract is dus nog niet getekend. We hebben de volgende bieder gevraagd of hij bereid is om ons appartement tegen vraagprijs te kopen. We zitten nu te wachten of het wat wordt met deze twee...

Man man man, wat een nachtmerrie. Het valt me vies tegen hoe dit ook Utrecht Leidsche Rijn/De Meern/Vleuten heeft geraakt, terwijl het hier altijd wel ontzettend rap ging qua verkoop.

|:(
Ja erg vervelend. Met name Leidsche Rijn in Utrecht is heel bizar hard gestegen het afgelopen 2 jaar. Dus dat er een correctie komt is logisch. Ik denk dat de vraagprijzen daar niet meer realistisch zijn met de huidige rentes. Ik heb dan niet specifiek over jullie appartement hoor, maar ik zie daar nu best veel eengezinswoningen met vraagprijzen rond de 7 a 8 ton in prijs dalen. Ook met een overwaarde zijn de maandlasten met de huidige rentes bij dat soort bedragen niet leuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 15:26
innova58 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:36:
[...]

Ja erg vervelend. Met name Leidsche Rijn in Utrecht is heel bizar hard gestegen het afgelopen 2 jaar. Dus dat er een correctie komt is logisch. Ik denk dat de vraagprijzen daar niet meer realistisch zijn met de huidige rentes. Ik heb dan niet specifiek over jullie appartement hoor, maar ik zie daar nu best veel eengezinswoningen met vraagprijzen rond de 7 a 8 ton in prijs dalen. Ook met een overwaarde zijn de maandlasten met de huidige rentes bij dat soort bedragen niet leuk meer.
Zit hem echt vooral in die rente die is in zo korte tijd zo absurd gestegen. Als of het volk op elk gebied gepakt moet worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:16
Extrix schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:03:
[...]

Zit hem echt vooral in die rente die is in zo korte tijd zo absurd gestegen. Als of het volk op elk gebied gepakt moet worden
Is absoluut hard gestegen. Maar de rente was ook echt abnormaal laag. Heel veel mensen van kunnen profiteren. Maar kon geen feest voor de eeuwigheid zijn.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• RoqiGear
supersoco80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:33:
[...]

ja bizar he! Een kijker heeft zelf haar huis net verkocht voor meer dan 8 ton en de andere kijker is uitgekocht, maar dan nog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-04 16:43
supersoco80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 08:33:
[...]

Stel dat je 4 ton overwaarde in je woning hebt, waarvan 2 ton dus per persoon blijft. Dan hoef je "slechts" 4 ton te financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoqiGear
Luco schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:20:
[...]

Stel dat je 4 ton overwaarde in je woning hebt, waarvan 2 ton dus per persoon blijft. Dan hoef je "slechts" 4 ton te financieren.
Ja deze persoon heeft inmiddels een bod gedaan van 6 ton, met voorbehoud financiering ter hoogte van 3 ton. Hoop dat het allemaal doorgaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-04 23:39
Ik zie in utrecht sommige huizen met niks bijzonders te koop komen en dan langzaam zakken met de prijs. Sommigen nu 100k! Als die m in de zomer gewoon 50k lager in de markt hadden gezet was die weggeweest.

Daarnaast zie ik huizen ook van de markt gaan en inmiddels verhuurd worden.

Dus verkopers: veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
Kort vraagje, wij hebben ons huis verkocht een paar maanden terug, eind december de oplevering. Nu hebben wij een mooie slimme thermostaat hangen inclusief een paar slimme thermostaat knoppen die ik graag mee wil nemen naar het volgende huis. Op de lijst van zaken staat niet aangegeven of de thermostaat achter blijft of mee gaat (staat wel benoemd, maar geen van de vakjes voor overname, meenemen of blijft achter is aangevinkt). Uiteraard wil ik gewoon een werkende CV installatie opleveren en zorg ik ervoor dat er een werkende thermostaat hangt, maar ik wil dan graag een andere ophangen en de oude radiator knoppen weer terug plaatsen. Mag ik dat doen op basis van wat er op de lijst van zaken is aangegeven?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een model met vergelijkbare mogelijkheden hangt lijkt me dat nog OK, anders niet. Anders is het een beetje een gevalletje huis opleuken voor verkoop en dan strippen erna.

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 29-11-2022 12:54 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Wel zo netjes om even af te stemmen met de kopers. Die hebben de termostaat ook bij de bezichtiging en op fotos gezien. Wellicht hebben ze er zelf een die meegaat of zijn ze bereid er iets voor te betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 10:23
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:26:
Kort vraagje, wij hebben ons huis verkocht een paar maanden terug, eind december de oplevering. Nu hebben wij een mooie slimme thermostaat hangen inclusief een paar slimme thermostaat knoppen die ik graag mee wil nemen naar het volgende huis. Op de lijst van zaken staat niet aangegeven of de thermostaat achter blijft of mee gaat (staat wel benoemd, maar geen van de vakjes voor overname, meenemen of blijft achter is aangevinkt). Uiteraard wil ik gewoon een werkende CV installatie opleveren en zorg ik ervoor dat er een werkende thermostaat hangt, maar ik wil dan graag een andere ophangen en de oude radiator knoppen weer terug plaatsen. Mag ik dat doen op basis van wat er op de lijst van zaken is aangegeven?
Normaliter laat je dit achter tenzij expliciet afgestemd met kopers. Zoals ook aan aangeven hebben ze deze hebben dit namelijk ook zo gezien tijdens de bezichtiging en wellicht op de foto's of in de omschrijving. Het is niet echt netjes om deze dan te vervangen voor "domme" exemplaren, al verwacht ik niet dat je direct een rechtszaak aan je broek hebt hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:00
Paralize_nl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:34:
Ik zie in utrecht sommige huizen met niks bijzonders te koop komen en dan langzaam zakken met de prijs. Sommigen nu 100k! Als die m in de zomer gewoon 50k lager in de markt hadden gezet was die weggeweest.
Het hangt nog steeds heel erg van het huis af, ruimere huizen op een mooie kavel in de regio Utrecht blijven nog steeds erg gewild. Locatie, locatie, locatie.

Vorige week gebeld voor een huis dat 1 dag op funda stond en beide kijkdagen zaten al helemaal vol, en dat met 900k+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Maar waarom is het vakje niet aangevinkt? Daar is juist die lijst voor.

Ik had zoiets dergelijks met de verlichting. Die hebben we daarna nog verder gespecificeerd (ivm Hue lampen). Scheelt je gewoon discussie op de dag van oplevering.

In jouw geval lijkt me dat hij achterblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
kw_nl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:35:
Maar waarom is het vakje niet aangevinkt? Daar is juist die lijst voor.

Ik had zoiets dergelijks met de verlichting. Die hebben we daarna nog verder gespecificeerd (ivm Hue lampen). Scheelt je gewoon discussie op de dag van oplevering.

In jouw geval lijkt me dat hij achterblijft.
Ja dat is een goeie vraag.

Ik heb nog wel wat berichten terug gevonden van onze makelaar die aangeeft dat het mogelijk is om de thermostaat mee te nemen maar dat we dan wel wat terug moeten hangen zodat de CV installatie werkt, dat heeft de makelaar alleen nooit overgenomen in de lijst van zaken nu lijkt het.

Ik vraag het nog wel een keer na, mocht het echt een probleem zijn dan is het jammer en dan koop ik wel een nieuwe of misschien kunnen we nog wat overeenkomen met de koper (toevallig weet ik dat het verhuurd gaat worden, dus aan smart zooi dat achterblijft hebben ze niet zoveel).

Overigens zijn de Hue lampen wel gespecificeerd in de lijst van zaken, dus niet alles is vergeten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:27:
[...]

Ja dat is een goeie vraag.

Ik heb nog wel wat berichten terug gevonden van onze makelaar die aangeeft dat het mogelijk is om de thermostaat mee te nemen maar dat we dan wel wat terug moeten hangen zodat de CV installatie werkt, dat heeft de makelaar alleen nooit overgenomen in de lijst van zaken nu lijkt het.

Ik vraag het nog wel een keer na, mocht het echt een probleem zijn dan is het jammer en dan koop ik wel een nieuwe of misschien kunnen we nog wat overeenkomen met de koper (toevallig weet ik dat het verhuurd gaat worden, dus aan smart zooi dat achterblijft hebben ze niet zoveel).

Overigens zijn de Hue lampen wel gespecificeerd in de lijst van zaken, dus niet alles is vergeten ;)
Als koper ga ik er vanuit dat alles dat vast zit aan het huis achterblijft, tenzij anders aangegeven. Ik zou toch wel chagrijnig worden als straks bij de aflevering de trapleuning verdwenen blijkt te zijn, of is vervangen door een touwtje ;). Hetzelfde geldt dus voor de thermostaat en thermostaat knoppen. Je kan wel vragen aan de nieuwe eigenaren of ze wel interesse hebben in die zaken en dan in overleg verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Hoe groot is de kans dat de koper zegt; ik heb zojuist x ton betaalt, hang maar een goedkopere thermostaat op.

Ik heb geen idee wat zo’n thermostaat kost, maar het zou mij de discussie niet zo snel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
supersoco80 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:22:
[...]

Als koper ga ik er vanuit dat alles dat vast zit aan het huis achterblijft, tenzij anders aangegeven. Ik zou toch wel chagrijnig worden als straks bij de aflevering de trapleuning verdwenen blijkt te zijn, of is vervangen door een touwtje ;). Hetzelfde geldt dus voor de thermostaat en thermostaat knoppen. Je kan wel vragen aan de nieuwe eigenaren of ze wel interesse hebben in die zaken en dan in overleg verwijderen.
En toch is het volgens mij wel normaal dat lichtpunten meegenomen worden en er alleen een peertje hangt, tenminste ik ben nu 3 keer verhuisd en alle 3 de keren is dat het geval geweest. Dat je het als koper niet leuk vindt snap ik, maar naar mijn inziens geeft de lijst van zaken daar uitleg over, als je daar vragen over hebt doe je dat voordat je tekent.
kw_nl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:37:
Hoe groot is de kans dat de koper zegt; ik heb zojuist x ton betaalt, hang maar een goedkopere thermostaat op.

Ik heb geen idee wat zo’n thermostaat kost, maar het zou mij de discussie niet zo snel waard zijn.
Vragen kan altijd toch? De koper vroeg mij ook of ik toch het plisse hoor achter wilt laten, daar zijn we ook uit gekomen, voor de gordijnen precies hetzelfde.

Maar nogmaals, ik ga hier niet moeilijk over doen, het is gewoon een vraag. Ik wordt gelijk weg gezet als een slechte verkoper die het hele huis leeg wilt halen, maar dat is absoluut niet het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk. Maar voor mij zou een Tado (of dergelijk) systeem wel echt een pluspunt zijn bij een woning. Niet dat ik wel of niet zou bieden. Maar het is wel een paar honderd euro wat ik zie dat ik zelf niet meer hoef te investeren.
Dus ja vragen mag, maar ongevraagd meenemen zou me wel pissig maken. Lampekappen en zo vind ik meer inrichting zoals gordijnen. Daar heb ik geen probleem mee. (Of ga ik zelfs eigenlijk vanuit dat het mee gaat als daar geen afspraken over zijn.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:06:
[...]

Vragen kan altijd toch? De koper vroeg mij ook of ik toch het plisse hoor achter wilt laten, daar zijn we ook uit gekomen, voor de gordijnen precies hetzelfde.

Maar nogmaals, ik ga hier niet moeilijk over doen, het is gewoon een vraag. Ik wordt gelijk weg gezet als een slechte verkoper die het hele huis leeg wilt halen, maar dat is absoluut niet het geval.
Zo is het ook niet bedoelt. Het is misschien meer dat ik een huis verkopen als iets mega groots zie en alles driedubbel check en doorneem. En als ik me in de koper verplaatsen, het huis gewoon zou willen als bij de bezichtigingen minus wat er op de lijst stond.

Maar goed, gewoon voorleggen aan je makelaar. Die heeft vast wel vaker met dit bijltje gehakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:06:
[...]

En toch is het volgens mij wel normaal dat lichtpunten meegenomen worden en er alleen een peertje hangt, tenminste ik ben nu 3 keer verhuisd en alle 3 de keren is dat het geval geweest. Dat je het als koper niet leuk vindt snap ik, maar naar mijn inziens geeft de lijst van zaken daar uitleg over, als je daar vragen over hebt doe je dat voordat je tekent.

[...]
Zaken als verlichtingsarmaturen en gordijnen + rails worden in Nederland beschouwd als roerende goederen. Die neem je bij verhuizing dus mee, tenzij anders is overeengekomen.

De onderdelen van een cv-installatie, dus ook de thermostaatknoppen en kamerthermostaat, worden gezien als onderdeel van het onroerend goed. Die blijven dus in de woning achter, tenzij anders is overeengekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 29-11-2022 19:57 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:26:
My 2 cents, kopers betalen voor een werkende verwarming. Niet voor de randzaken zoals een slimme thermostaat en slimme knoppen. Als jij nog gewoon de oude knoppen en oude thermostaat hebt kun je die gewoon weer aankoppelen zonder problemen.

Dit vooral omdat het niet in de lijst van zaken terugkomt

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Ivow85
Blik1984 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:16:
[...]

My 2 cents, kopers betalen voor een werkende verwarming. Niet voor de randzaken zoals een slimme thermostaat en slimme knoppen. Als jij nog gewoon de oude knoppen en oude thermostaat hebt kun je die gewoon weer aankoppelen zonder problemen.

Kopers kopen de woning zoals deze door de verkopende partij is aangeboden in de advertentie, brochure en tijdens de bezichtigingen .

De Tado + knoppen zaten er naar ik aanneem op tijdens de bezichtigingen en vormen daardoor onderdeel van het onroerend goed. Zelfs als de kamerthermostaat een losstaand draadloos tafelmodel is.

Alleen als nadrukkelijk gecommuniceerd was dat deze onderdelen van de onroerende zaak nog voor de verhuizing vervangen zouden worden door minder luxe exemplaren, mag er wat vervangen worden.

En anders mag de koper gewoon een bedrag bij de notaris in depot houden voor aanschaf van een nieuwe Tado-set + installatie door een erkend installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
[...]

De dure inductieplaat vervangen door een simpel elektrisch modelletje, de dure kranen door spul van de bouwmarkt vervangen en het parket vervangen door laminaat....

Gewoon laten hangen dus, of eerst goed communiceren met de kopers.

Zou als koper flink pissig zijn als dit ongevraagd anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Tsja. Ik doe altijd nadat het huis is verkocht nog een rondje met kopers door het huis om te kijken of ze nog spullen zoals meubilair, gordijnen, slimme deurbel etc willen overnemen. En dat rekenen we dan bij oplevering met een 'tikkie' af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:55
Milo85 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:44:
Tsja. Ik doe altijd nadat het huis is verkocht nog een rondje met kopers door het huis om te kijken of ze nog spullen zoals meubilair, gordijnen, slimme deurbel etc willen overnemen. En dat rekenen we dan bij oplevering met een 'tikkie' af.
hmmmm dat is geen slecht idee als ik het plaggenhut een keer verkoop maar ik zal wel niet zoveel beuren voor mijn vrouw denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Dr. Ap schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:11:
[...]

De dure inductieplaat vervangen door een simpel elektrisch modelletje, de dure kranen door spul van de bouwmarkt vervangen en het parket vervangen door laminaat....

Gewoon laten hangen dus, of eerst goed communiceren met de kopers.

Zou als koper flink pissig zijn als dit ongevraagd anders is.
Dit komt eigenlijk altijd terug in de lijst van zaken. Je moet je hele inboedel ongeveer opnemen hierin en aangeven of het meegaat of blijft. De hele keuken komt hier in terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:09
Hoe jij het vertelt, lijkt het alsof je iedere week een huis verkoopt, haha! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Bij die losse spullen heb je het over roerende zaken. Dat is een ander verhaal. Als je een huis koopt, dan koop je het huis met de nagelvaste zaken, niet de inboedel. Tenzij je daar andere afspraken over maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Soepstengel schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:27:
[...]

[...]
Je makelaar heeft voor jou de lijst van zaken (half...) ingevuld? Wij konden via ons move.nl account gewoon zelf de lijst van zaken invullen en hebben dat voor alle zaken waar twijfel over kon bestaan ook ingevuld - denk hierbij aan de tuinslang haspel die buiten hangt, waterornament, (hang/leg)kasten, (inderdaad) alle lampen (sommige blijven achter, anderen gaan mee - denk ook aan buitenlampen).

Voor onze nest-thermostaat hadden we ingevuld: "ter overname" en bij de originele (Bosch) thermostaat: "blijft achter" met als opmerking dat als de nest niet overgenomen werd, dat dan de oude thermostaat gemonteerd zou worden (zodat er in elk geval een werkende thermostaat geïnstalleerd is). Dat zou (achteraf gezien...) bij jullie ook een mooie oplossing geweest zijn natuurlijk.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
red1 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:29:
[...]

Hoe jij het vertelt, lijkt het alsof je iedere week een huis verkoopt, haha! :)
Asjeblieft niet zeg... 1 is al genoeg werk en stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:56:
[...]

Dit komt eigenlijk altijd terug in de lijst van zaken. Je moet je hele inboedel ongeveer opnemen hierin en aangeven of het meegaat of blijft. De hele keuken komt hier in terug.
Een thermostaat type X maakt m.i. onderdeel uit van het huis dus ik zou 't ook raar vinden als dat ineens vervangen is door een goedkoper exemplaar.

Toen wij ons huis kochten had de verkoper ook alles weggehaald zelfs de Brabantia ophangstangen had ie los geschroefd in de keuken 8)7 .
(Huis in de hogere prijsklasse).

Hij leek nogal gefrustreerd om een of andere reden, maakte mij niks uit want de complete keuken is inmiddels vervangen :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:06
[...]

Zo werkt het niet.

Als er niets nader is afgesproken dan is de uitgangssituatie dat alles wat onderdeel uitmaakt van het onroerend goed ('nagelvast') meeverkocht wordt.

Een Tado set valt duidelijk in die categorie. Het is een integraal onderdeel van de technische installatie.

Daarom maak je in zo'n geval nadere afspraken om het van de koop uit te sluiten.

En om twijfelgevallen een discussie te vermijden leg je de rest ook meteen naar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sport_Life schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:17:
[...]
Toen wij ons huis kochten had de verkoper ook alles weggehaald zelfs de Brabantia ophangstangen had ie los geschroefd in de keuken 8)7 .
(Huis in de hogere prijsklasse).

Hij leek nogal gefrustreerd om een of andere reden, maakte mij niks uit want de complete keuken is inmiddels vervangen :+
Wat misschien ook een reden kan zijn. Als de verkoper toch het idee heeft dat de kopers toch een nieuwe keuken gaan kopen en de oude eruit slopen, dan kun je net zo goed wat klein grut meenemen. Zodat het niet op de stort belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:22
Ik denk ook dat de koper er recht op heeft.

Je kan:
- koper contacten of hij die tado wil of origineel
- eraf halen en kijken of je er niets van hoort
- tado laten zitten

Ik zou zelf 1 doen, wie weet boeit het ze niets en zouden ze het er anders af slopen want “te complex”. Dat zou zonde zijn.
Misschien boeit het ze wel, nja pech dan koop je het opnieuw

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:29
Rukapul schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:39:
[...]

Zo werkt het niet.

Als er niets nader is afgesproken dan is de uitgangssituatie dat alles wat onderdeel uitmaakt van het onroerend goed ('nagelvast') meeverkocht wordt.

Een Tado set valt duidelijk in die categorie. Het is een integraal onderdeel van de technische installatie.

Daarom maak je in zo'n geval nadere afspraken om het van de koop uit te sluiten.

En om twijfelgevallen een discussie te vermijden leg je de rest ook meteen naar vast.
Ik heb nu dezelfde situatie, er hangt een Nest thermostaat maar ik had in de lijst van zaken aangevinkt dat de klokthermostaat meegaat. Dat is genoeg lijkt me om gewoon de nest los te koppelen en de oude terug te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:06
AMARONE schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:42:
[...]

Ik heb nu dezelfde situatie, er hangt een Nest thermostaat maar ik had in de lijst van zaken aangevinkt dat de klokthermostaat meegaat. Dat is genoeg lijkt me om gewoon de nest los te koppelen en de oude terug te hangen?
De lijst van zaken is integraal onderdeel van de afspraken dus wat dat betreft mag je zelfs 2 draden uit de muur laten steken :+

Je kunt ongevraagd de oude terughangen of het de kopers even vragen. De meeste mensen waarderen wel een bedienbare verwarming op dag 1.

Overigens heb ik voor foto's en bezichtigingen bepaalde zichtbare zaken al gedemonterd: waterbesparende douchekop, Hue compatible inbouwdimmer, etc., en vervangen door standaard oplossingen. Bij het huis dat ik kocht lagen thermostaatkranen in de vensterbank, ik neem aan omdat er slimme kranen gemonteerd waren.

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
  • Laatst online: 22-04 06:55
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is, maar ik wil graag mijn ervaring met de verkoop van ons huis met jullie delen en graag jullie mening hierover.

Wij hebben ongeveer 3 maanden geleden ons huis te koop gezet. Na twee weken hebben we 4 kijkers gehad.
De afspraak zou zijn dat onze makelaar hier achteraan zou bellen, om te kijken of er interesse was.
Vervolgens bleek de makelaar op vakantie te zijn, zonder ons ingelicht te hebben, we hebben contact gezocht met het kantoor en een collega heeft het over genomen.

Uit deze groep is uiteindelijk niks gekomen (nadat 1 kandidaat 4 keer is wezen kijken), en de makelaar heeft in deze periode geen nieuwe bezichtigingen gedaan.

Vervolgens hadden we op de open huizen dag 9 bezichtigingen gehad en vervolgens hadden 7 mensen hun gegevens achter gelaten.
Weer was de makelaar opeens met vakantie en heeft een collega er achter aan gebeld.
Hier is een bod uit gekomen onder voorbehoud van verkoop eigen woning, maar omdat we dit voorbehoud zelf al hadden staan met eigen bod konden we hier niet mee akkoord gaan.
Onze makelaar is vervolgens bij deze persoon langs geweest om naar zijn woning te kijken, hierna is er een bod gekomen van 10k lager dan het vorige bod.
Op advies, en enigsinds onder druk van de makelaar hebben wij hebben hier een tegenvoorstel gedaan, volgens onze makelaar was de kandidaat al bezig met de financiering, en zou het wel goed komen.

In de daarop volgende 3 a 4 weken zijn er volgens de makelaar wel bezichtingen ingepland (rond de 6 in totaal), maar zijn deze weer last minute afgezegd.
Op dit moment hebben wij aangegeven dat we niet langer wilden wachten op de kandidaat koper en door wilden gaan.
We hebben ons ingeschreven voor de (lokale) open huizen route, en opeens kregen we bericht van de kandidaat koper dat hij akkoord ging met ons tegen voorstel onder voorbehoud van financiering.
Eenmaal op kantoor bleek de kandidaat koper bij de algemeen directeur op de koffie te zijn, want zij kennen elkaar al langer.
Na het tekenen van het voorlopig koopcontract vroeg de koper aan onze makelaar, of ze het nog even konden hebben over de verkoop van zijn woning.

Ondertussen staat ook zijn huis bij deze makelaar te koop.

Mij bekruipt het gevoel dat, vanaf het moment dat onze makelaar bij de kandidaat koper is geweest om naar zijn huis te kijken, er tegengestelde belangen speelden.
Namelijk
- een vriendschappelijk relatie tussen directeur en koper
- een verkoop huis koper (en de daarbij behorende courtage)
- verkoop onze woning (deze is nu voor 25k onder de vraagprijs verkocht)

Het voorbehoud van financiering loopt nog, dus ik durf nog geen echte stappen te nemen eigenlijk.
Wat zouden jullie doen?

[ Voor 0% gewijzigd door trebium op 02-12-2022 13:43 . Reden: zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Wat wil je precies eisen dan? De makelaar moet jouw huis zo goed mogelijk verkopen maar ik begrijp dat het ook de enige geïnteresseerde was? Je hebt een tegenbod gedaan die hoger lag dan het initiële bod neem ik aan, en dat is geaccepteerd. Had je ergens verwacht dat je meer voor je woning had kunnen krijgen, en waar zou dat dan uit moeten blijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebium
  • Laatst online: 22-04 06:55
coazter schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:32:
Wat wil je precies eisen dan? De makelaar moet jouw huis zo goed mogelijk verkopen maar ik begrijp dat het ook de enige geïnteresseerde was? Je hebt een tegenbod gedaan die hoger lag dan het initiële bod neem ik aan, en dat is geaccepteerd. Had je ergens verwacht dat je meer voor je woning had kunnen krijgen, en waar zou dat dan uit moeten blijken?
Ik vraag me af of de makelaar wel integer gehandeld heeft. Dat een bezichtiging wordt afgezegd dat geloof ik zeker, maar 6 uit 6 op 4 weken tijd vind ik wel bijzonder.
We hebben ook bewijs dat de makelaar bezichtigingen heeft afgehouden toen het contract nog niet getekend was. (Een bekende heeft geprobeerd een afspraak te maken, maar kreeg te horen dat de woning al verkocht zou zijn)

Of we er meer uit hadden kunnen halen weet ik niet. De makelaar gaf in eerste instantie aan dat tussen de 450 en 475 "Wel vrij zeker zou lukken". En het is nu voor 425 verkocht. Maar dat maakt me ook niet zo zeer uit. Het gaat mij er wel om dat ik de makelaar betaal om mijn belangen te behartigen en ik dus niet zeker weet of hij dat gedaan heeft.
Pagina: 1 ... 144 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.