Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 143 ... 191 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 10:24
Ryan1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:14:
Ben niet van plan te verkopen ofzo maar kwam er vandaag achter dat je zelf geen huis op Funda mag zetten en dat je hiervoor een makelaar moet inhuren.

Mijn mening, wat een machtsmisbruik. Zag ook dat er verschillende rechtzaken over geweest zijn en dat Funda alsnog aan het langste eind trekt.

Tijd voor een nieuwe categorie in de pricewatch als je het mij vraagt :P
Het is idd jammer dat Funda geen 'open platform' is waar je zelf je huis gewoon kan aanmelden voor een X bedrag, maar er zijn tegenwoordig ook internetmakelaars die je fixed price inhuurt om precies dit voor je te regelen plus het gedoe met het koopcontract e.d. Dus als je veel zelf kunt of wil doen zonder courtage af te staan dan zijn er al wel middelen om dit te doen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 19:31

Ryan1981

Je ne sais pas

secret17 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Het is idd jammer dat Funda geen 'open platform' is waar je zelf je huis gewoon kan aanmelden voor een X bedrag, maar er zijn tegenwoordig ook internetmakelaars die je fixed price inhuurt om precies dit voor je te regelen plus het gedoe met het koopcontract e.d. Dus als je veel zelf kunt of wil doen zonder courtage af te staan dan zijn er al wel middelen om dit te doen.
Mee eens dat ik voor een koop contract e.d. wel een verkoopmakelaar zou inhuren, want daar heb ik te weinig verstand van. Maar ik gok dat ik perfect mijn eigen huis op funda kan zetten, dus daar wil ik niet voor betalen, en dat moet nu dus wel! Kun je je voorstellen dat als je naast het betalen voor het maken van reclame op google ook nog een makelaar moet betalen om het er op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:27
Ryan1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:14:
Ben niet van plan te verkopen ofzo maar kwam er vandaag achter dat je zelf geen huis op Funda mag zetten en dat je hiervoor een makelaar moet inhuren.

Mijn mening, wat een machtsmisbruik. Zag ook dat er verschillende rechtzaken over geweest zijn en dat Funda alsnog aan het langste eind trekt.

Tijd voor een nieuwe categorie in de pricewatch als je het mij vraagt :P
Het is (net als veel andere platforms) een soort platform waarbij de 'klanten' die iets aanbieden zakelijke klanten zijn (B2C). Zo zijn er veel meer van dit soort platforms. Dat is wat anders dan een platform zoals Marktplaats, waarbij ook consumenten onderling zaken kunnen aanbieden (C2C). Dat laatste vergt een heel andere opzet. En een heel andere interface etc. In plaats van dat Funda zelf een "consumentvriendelijke" interface moet maken, ligt die taak nu bij de makelaars.

Overigens zijn er een hoop "makelaars" die niet veel meer zijn dan een doorgeefluik voor jouw Funda advertentie. Waarbij ze wel de middelen bieden om die advertentie goed op de site te krijgen (bv plattegronden). Dat kost je dan een paar honderd euro, maar dat is ook geen dramatisch bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:43
Ryan1981 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Mee eens dat ik voor een koop contract e.d. wel een verkoopmakelaar zou inhuren, want daar heb ik te weinig verstand van. Maar ik gok dat ik perfect mijn eigen huis op funda kan zetten, dus daar wil ik niet voor betalen, en dat moet nu dus wel! Kun je je voorstellen dat als je naast het betalen voor het maken van reclame op google ook nog een makelaar moet betalen om het er op te zetten?
Je MOET natuurlijk niks, je bent niet verplicht om je huis op Funda te zetten. Funda is gewoon een commerciële onderneming, en die mogen gewoon zelf dit soort regels bepalen. (binnen de grenzen van de wet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Rubbergrover1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:29:
[...]

Het is (net als veel andere platforms) een soort platform waarbij de 'klanten' die iets aanbieden zakelijke klanten zijn (B2C). Zo zijn er veel meer van dit soort platforms. Dat is wat anders dan een platform zoals Marktplaats, waarbij ook consumenten onderling zaken kunnen aanbieden (C2C). Dat laatste vergt een heel andere opzet. En een heel andere interface etc. In plaats van dat Funda zelf een "consumentvriendelijke" interface moet maken, ligt die taak nu bij de makelaars.

Overigens zijn er een hoop "makelaars" die niet veel meer zijn dan een doorgeefluik voor jouw Funda advertentie. Waarbij ze wel de middelen bieden om die advertentie goed op de site te krijgen (bv plattegronden). Dat kost je dan een paar honderd euro, maar dat is ook geen dramatisch bedrag.
Ik ben het eens dat Funda een service levert. Maar in mijn beleving gebruiken ze hun populariteit als zoekmachine, en niet de service die ze leveren, om de consument te verplichten een makelaar in de hand te nemen. Deze 2 zaken zijn volledig losgekoppeld, ik kan mijn eigen HTML website schrijven en laten indexeren door google, maar dan krijg bij lange na niet zo veel bezoekers dan als ik Funda inschakel.

Maargoed, ik denk dat het feit dat er al verschillende rechtzaken geweest zijn aangeeft dat hier iets wringt.

Quote van wikipedia (ik zou zo gokken dat het koppelverkoop is):
Misbruik van een dominante positie
Zie Misbruik van machtspositie (Europese Unie) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Een bedrijf dat een groot marktaandeel heeft, kan al snel als dominant worden aangemerkt. Daar is op zich niets mis mee, maar nu worden gedragingen die normaal wel acceptabel zijn, door het mededingingsrecht verboden. Een dominant bedrijf heeft immers de mogelijkheid de markt en het gedrag daarvan naar zijn hand te zetten. Voorbeelden van gedragingen die voor dominante ondernemingen verboden zijn, zijn:

Predatory pricing: prijzen sterk verlagen om concurrenten die minder geld hebben uit de markt te wippen;
Oneerlijke kortingen: Bedrijf A krijgt 50% korting en B 20% omdat ik de directeur aardiger vind (discriminerend), bedrijf A krijgt 10% korting als hij 1 jaar bij me koopt, 20% na 2 jaar, en 30% na 3 jaar (oneerlijke klantenbinding);
Koppelverkoop: Bedrijf A mag alleen mijn pc's kopen als ze dan ook mijn printers kopen, al heeft A geen printers nodig;
Engelse clausule: Een verplichting voor klanten om goedkopere offertes van concurrenten te melden.
Een vreemde eend in de bijt is de discussie over concurrentiebedingen. Non-concurrentiebedingen kunnen in sommige gevallen eveneens als misbruik worden aangemerkt, daar de dominante onderneming op de arbeidsmarkt op deze manier alle kennis naar zich toe kan trekken.
Dergelijk gedrag kan een dominante onderneming zich veroorloven, omdat de klant geen keus heeft (slikken of stikken). Dominant zijn mag dus op zich wel, maar een onderneming mag daar geen misbruik van maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Ryan1981 op 27-10-2022 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• secret17
Ryan1981 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:32:
[...]
Ik ben het eens dat Funda een service levert. Maar in mijn beleving gebruiken ze hun populariteit als zoekmachine, en niet de service die ze leveren, om de consument te verplichten een makelaar in de hand te nemen. Deze 2 zaken zijn volledig losgekoppeld, ik kan mijn eigen HTML website schrijven en laten indexeren door google, maar dan krijg bij lange na niet zo veel bezoekers dan als ik Funda inschakel.

Maargoed, ik denk dat het feit dat er al verschillende rechtzaken geweest zijn aangeeft dat hier iets wringt.
Je moet het eigenlijk omdraaien: Funda levert aan de consument niet direct een service; het is een platform dat door makelaars wordt gebruikt om jou een service aan te bieden (online adverteren met groot bereik). Funda is business-to-business, geen business-to-consumer.

Kortom, het is niet zo dat Funda hun positie misbruikt door jou te dwingen een makelaar te nemen, het is simpelweg een middel dat makelaars in hun portfolio hebben om hun klanten te bedienen. Dat je Funda dus alleen kunt gebruiken als je een makelaar inschakelt klopt, en dat is jammer als je buiten de makelaar om wilt adverteren, maar het is wat het is. Zie Funda als een groothandel die alleen zaken doet met lokale dealers en niet direct aan de consument verkoopt.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

secret17 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Je moet het eigenlijk omdraaien: Funda levert aan de consument niet direct een service; het is een platform dat door makelaars wordt gebruikt om jou een service aan te bieden (online adverteren met groot bereik). Funda is business-to-business, geen business-to-consumer.

Kortom, het is niet zo dat Funda hun positie misbruikt door jou te dwingen een makelaar te nemen, het is simpelweg een middel dat makelaars in hun portfolio hebben om hun klanten te bedienen. Dat je Funda dus alleen kunt gebruiken als je een makelaar inschakelt klopt, en dat is jammer als je buiten de makelaar om wilt adverteren, maar het is wat het is. Zie Funda als een groothandel die alleen zaken doet met lokale dealers en niet direct aan de consument verkoopt.
Ik ben het eens met wat jij hier zegt, dat is mijn punt ook niet, wat mij dwars zit is dat zij duidelijk een dominante positie hebben en je als consument dus gedwongen wordt hier gebruik van te maken als je succes wil hebben met het verkopen van je huis, zoals ik net van wikipedia geleerd heb bijna op de letter een voorbeeld van koppelverkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30
Richh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

De NVM (makelaarsvereniging) heeft een meerderheidsbelang in Funda.
Geen wonder dat je die makelaars dus nodig hebt ;)
En Funda is destijds toch opgericht door de NVM? Niet gek dus dat ze het niet openstellen voor anderen dan makelaars. Dan helpen ze hun eigen inkomsten om zeep. Waarom zouden ze dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
Ryan1981 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:43:
[...]
Ik ben het eens met wat jij hier zegt, dat is mijn punt ook niet, wat mij dwars zit is dat zij duidelijk een dominante positie hebben en je als consument dus gedwongen wordt hier gebruik van te maken als je succes wil hebben met het verkopen van je huis, zoals ik net van wikipedia geleerd heb bijna op de letter een voorbeeld van koppelverkoop.
Dat funda tegenwoordig de defacto huizensite is geworden is omdat het enerzijds nog altijd de beste site (vind ik) is om huizen op te adverteren of te vinden en anderzijds omdat het voor consumenten lekker makkelijk is om maar één site te hoeven gebruiken om de woningmarkt in de gaten te houden. Dat zijn ook precies de twee zaken waarom Google zo dominant is geworden. Of dat wenselijk is of niet is meer een filosofische discussie denk ik.

Maar zoals ik eerder al zei kun je als consument, als je dat echt wilt, heel goedkoop je huis op Funda krijgen zonder hoge kosten te maken. Formeel moet je zaken doen met een makelaar die je die service biedt, maar veel internetmakelaars bieden vaste lage prijzen om losse diensten zoals Funda en koopcontracten af te nemen. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar en dat is een prijs die redelijk is t.o.v. de advertentiewaarde lijkt me.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

secret17 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Dat funda tegenwoordig de defacto huizensite is geworden is omdat het enerzijds nog altijd de beste site (vind ik) is om huizen op te adverteren of te vinden en anderzijds omdat het voor consumenten lekker makkelijk is om maar één site te hoeven gebruiken om de woningmarkt in de gaten te houden. Dat zijn ook precies de twee zaken waarom Google zo dominant is geworden. Of dat wenselijk is of niet is meer een filosofische discussie denk ik.

Maar zoals ik eerder al zei kun je als consument, als je dat echt wilt, heel goedkoop je huis op Funda krijgen zonder hoge kosten te maken. Formeel moet je zaken doen met een makelaar die je die service biedt, maar veel internetmakelaars bieden vaste lage prijzen om losse diensten zoals Funda en koopcontracten af te nemen. Dan ben je voor een paar honderd euro klaar en dat is een prijs die redelijk is t.o.v. de advertentiewaarde lijkt me.
Heb dit artikel van het financieel dagblad uit 2009 gevonden:
Er zijn diverse discussies en rechtszaken geweest over toegang van onafhankelijke partijen tot Funda en het recht van derden informatie van de site elders te publiceren. Tot dusver trok Funda aan het langste eind: het weren van het aanbod van derden blijkt te mogen, zelfs als je marktmacht hebt.

Sinds september 2007 ontsluit Funda echter tegen betaling ook het aanbod van twee andere
makelaarsorganisaties, LMV en VBO. Vanuit die hoek bood prijsvechter Makelaardijwinkel.nl tot twee weken geleden doorplaatsing aan, zonder de verplichting van verdere dienstverlening. Doordat deze partij nu van Funda geweerd wordt, heeft het er alle schijn van dat de NVM, die 78% stemrecht heeft binnen Funda, de makelaars die gebruik willen maken van haar site dwingt tot koppelverkoop.

Plaatsing op de site, een zeer gewilde service waarop Funda marktmacht heeft, wordt verplicht gekoppeld aan een veel minder gewilde service: dienstverlening door een makelaar. De verkopende partij moet zo diensten afnemen waar zij geen behoefte aan heeft, terwijl concurrentie tussen de makelaars op het dienstenpalet wordt gefrustreerd. Dat is weinig behulpzaam in een woningmarkt die toch al bijna stilstaat.
Lijkt er dus op dat deze discussie in 2009 al gevoerd is, wel grappig om te lezen dat de markt toen stilstond.

Lang verhaal kort, het weren van aanbod van derden mag dus gewoon, nouja dat moet ik maar accepteren dan, maar ik zal het er nooit mee eens worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 11:11
Toke_gt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

En Funda is destijds toch opgericht door de NVM? Niet gek dus dat ze het niet openstellen voor anderen dan makelaars. Dan helpen ze hun eigen inkomsten om zeep. Waarom zouden ze dat doen?
Niet alleen door NVM, maar ook door een andere holding (die inmiddels is gekocht door NVM) :)

De belangen van NVM zijn inderdaad duidelijk, maar ik vind dat bijvoorbeeld een mededingingsautoriteit hier best wat dieper in zou mogen roeren. Ik vind namelijk dat Funda als platform een té belangrijke schakel is in de woningmarkt, om afhankelijk te zijn van een directe belanghebbende.
En dat is nog los van dat ze inderdaad feitelijk aan een soort koppelverkoop doen, zoals hierboven genoemd.

Het is nooit verstandig om een monopoliepositie in handen te hebben van een direct belanghebbende organisatie, vind ik.
Daarvoor is er door verschillende bedrijven (concurrenten) ook meermaals melding gemaakt bij de NMa en ik kwam zelfs deze rechtspraak tegen. Overigens heeft NVM/Funda tot dusver altijd gewonnen, dat dan weer wel :P

Ik denk dat Funda over zeer veel data beschikt die voor een potentiële huizenkoper relevant zou kunnen zijn, en daardoor een deels overbodige taak van makelaars in een digitale samenleving deels zou kunnen doen vervangen. Dat kán prijzen realistischer, inzichtiger en daardoor ook eerlijker maken voor iedereen. Daarmee worden prijzen stabieler en dat heeft uiteindelijk gewoon impact op onze gehele economie.

Het prijsopdrijvende beleid van makelaars die (al dan niet in samenwerking met een financieel adviseur en taxateur) is naar mijn mening een deeloorzaak van de exponentiële prijzengroei van de afgelopen jaren.
Een platform als Funda had dat kunnen voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Er zijn verschillende sites geweest (Jaap, CasaMi e.a.) doe getracht hebben te doen wat Funda doet - en dan meer gericht op de consument - maar die hebben allemaal gefaald.

Ik denk dat als er iemand een nieuw platform opzet en ook daadwerkelijk flink geld pompt in genoeg (tv-)reclame er wel wat mogelijk is. Dat je zeg maar de defacto standaard "ik zoek een huis dus ik moet dagelijks Funda in de gaten houden" wel kunt omturnen naar "ik moet Funda en [site x] in de gaten houden".

Maar ja, hoewel ik absoluut geen fan ben van de dominatie van NvM/Funda, zal in veel gevallen zo'n Funda-alternatief een vergaarbak worden van "gewoon een goei huis jonguh"-advertenties met bijpassende aardappelfoto's...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:02:
Er zijn verschillende sites geweest (Jaap, CasaMi e.a.) doe getracht hebben te doen wat Funda doet - en dan meer gericht op de consument - maar die hebben allemaal gefaald.

Ik denk dat als er iemand een nieuw platform opzet en ook daadwerkelijk flink geld pompt in genoeg (tv-)reclame er wel wat mogelijk is. Dat je zeg maar de defacto standaard "ik zoek een huis dus ik moet dagelijks Funda in de gaten houden" wel kunt omturnen naar "ik moet Funda en [site x] in de gaten houden".

Maar ja, hoewel ik absoluut geen fan ben van de dominatie van NvM/Funda, zal in veel gevallen zo'n Funda-alternatief een vergaarbak worden van "gewoon een goei huis jonguh"-advertenties met bijpassende aardappelfoto's...
Helemaal mee eens. Het is voor mij alweer enige tijd geleden dat ik andere huizensites heb bezocht, maar ik vind Funda toch veruit het prettigste werken. En ook als ik buitenlandse websites zie, dan vind ik Funda toch heel wat fijner wijken. Ook als je het met bv de grote Amerikaanse sites vergelijkt. Het zal daarom lastig worden om een alternatieve site op te zetten die ook door veel mensen beter wordt gevonden.

Overigens is Funda eigenlijk vooral sterk op tweedehands woonhuizen. In de meeste andere categorieën vind ik ze helemaal niet zo sterk. Zoals nieuwbouw, kavels, zakelijk onroerend goed, recreatie, agrarisch. Als ik 'iets' van een website voor onroerend goed zou willen opzetten, dan zou ik dat dus eerst in zo'n andere categorie doen. En eventueel als ik daar sterk in zou zijn, ook verbreden naar woonhuizen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 05:52
kw_nl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:53:

Vanmorgen een tegenbod (iets onder de vraagprijs) gedaan in overleg met onze makelaar, mega spannend, maar heb wel het gevoel dat het goed gaat komen. Ondertussen nog een nieuwe bezichtiging doorgekregen.
En verkocht onder voorbehoud *O* , details komen wel als het echt rond is. Maar de makelaar heeft met de biedingen z’n meerwaarde laten zien. Je merkt dan toch dat het iemand is met ervaring. Staat er toch net anders in dan wij.

Nu wachten op de voorlopige koopovereenkomst, kopers willen nog een bouwkundige keuring, die staat al ingepland. En dan 6 weken wachten op de financiering. Die is niet voor het gehele bedrag. Dus moet wel goed komen. Plus dat ze een aankoopmakelaar hebben, volgens mijn eigen makelaar meestal een teken dat er serieus naar de mogelijkheden zijn gekeken. Maar, blijft spannend.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Veel geld, of een bestaande partij met veel macht. Er is bijvoorbeeld google patents, nouja, binnekort dus google housing :D Ik zou het ook best interessant vinden om in de pricewatch een nieuwe categorie toe te voegen onder het mom van tweaker huizen die hoogstwaarschijnlijk op technisch gebied wat verder gevorderd zijn dan de gemiddelde woning en je iemand over de vloer krijgt die ook enthausiast is over alle domotica, netwerk infrastructuur etc :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ryan1981 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Veel geld, of een bestaande partij met veel macht. Er is bijvoorbeeld google patents, nouja, binnekort dus google housing :D Ik zou het ook best interessant vinden om in de pricewatch een nieuwe categorie toe te voegen onder het mom van tweaker huizen die hoogstwaarschijnlijk op technisch gebied wat verder gevorderd zijn dan de gemiddelde woning en je iemand over de vloer krijgt die ook enthausiast is over alle domotica, netwerk infrastructuur etc :P
Veel geld of macht zegt ook niet alles. Als ik bijvoorbeeld bij webwinkels kijk naar de site van Amazon in Nederland, dan vind ik dat een beroerde site, met een bagger navigatie en de uitstraling van een Aliexpress. Terwijl hier toch een zeer grote partij achter zit.

Een soort Tweaker-housing is wel een geinige niche natuurlijk. Net als dat er aparte sites zijn voor niches zoals dure landhuizen en voor woonboerderijen, zou er vast ook wel een markt zijn voor 'echte' tweaker-huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

Veel geld of macht zegt ook niet alles. Als ik bijvoorbeeld bij webwinkels kijk naar de site van Amazon in Nederland, dan vind ik dat een beroerde site, met een bagger navigatie en de uitstraling van een Aliexpress. Terwijl hier toch een zeer grote partij achter zit.

Een soort Tweaker-housing is wel een geinige niche natuurlijk. Net als dat er aparte sites zijn voor niches zoals dure landhuizen en voor woonboerderijen, zou er vast ook wel een markt zijn voor 'echte' tweaker-huizen.
Helemaal mee eens, ze zullen wel een nette interface moeten maken, een mooie nieuwe laag in google maps toevoegen waar huizen met streetview etc in staan (schiet mij net te binnen dat er niet al zoiets was dat als een huis te koop stond je via streetview binnen kon lopen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13
[...]

Helemaal eens! Wat een bagger lay-out heeft Amazon toch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Lijkt mij juist sterk. Elke Tweaker wil het op z'n eigen manier doen dus die wil helemaal niet dat alles er al ligt volgens de wensen van een ander. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SmurfLink schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Lijkt mij juist sterk. Elke Tweaker wil het op z'n eigen manier doen dus die wil helemaal niet dat alles er al ligt volgens de wensen van een ander. :+
Haha, ja, goed punt. Daar had ik niet bij stil gestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

koksie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Helemaal eens! Wat een bagger lay-out heeft Amazon toch.
offtopic:
Tijdje geleden heb ik het daarover gehad met een Amerikaan die al jaren in Nederland woont. Die begreep er helemaal niets van dat ik Amazon niet relaxed vond werken en ogen, maarja die komt ook uit een land waar ze op een stuk weg van 100 meter 58 reclameborden plaatsen met daartussen nog 14 verkeersborden :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

offtopic:
Tijdje geleden heb ik het daarover gehad met een Amerikaan die al jaren in Nederland woont. Die begreep er helemaal niets van dat ik Amazon niet relaxed vond werken en ogen, maarja die komt ook uit een land waar ze op een stuk weg van 100 meter 58 reclameborden plaatsen met daartussen nog 14 verkeersborden :X
Is ook wel zo dat ieder land zijn 'eigen' manier heeft van wat als overzichtelijk wordt gezien. Maar los van de uitstraling/lay-out kun je op die site ook heel slecht dingen vinden en filteren. Of je krijgt 10.000 hits in je categorie, die je verder niet kunt inperken, of je vindt 1 hit en de 100 andere relevante producten worden niet getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

DirtyBird

Praktiserend denker

We gaan binnenkort ons huis te koop zetten en de makelaar is al ingeschakeld. Nou wil ik nu al graag een ruwe schatting van de waarde. Huispedia gokt dicht rond de 300k, funda, met ruime marge, rondom de 365k. Dat is een fors verschil.
Heeft iemand de ervaring dat een van beide een goede indicator is?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:24:
We gaan binnenkort ons huis te koop zetten en de makelaar is al ingeschakeld. Nou wil ik nu al graag een ruwe schatting van de waarde. Huispedia gokt dicht rond de 300k, funda, met ruime marge, rondom de 365k. Dat is een fors verschil.
Taxatie uitvoeren? Die heb je wellicht ook nodig voor een eventuele overbrugging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Enforcer schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Taxatie uitvoeren? Die heb je wellicht ook nodig voor een eventuele overbrugging?
Ja zoals gezegd komt er een makelaar en dan zullen we ook een taxatie uitvoeren neem ik aan. Ik ben alleen benieuwd of ik basis van een van deze sites (of een andere) alvast een schatting kan krijgen.
Dan weet ik ook een beetje waar ik nu al naar kan kijken op funda voor een nieuwe woning. Gewoon omdat ik dat leuk vind :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 05:52
DirtyBird schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Ja zoals gezegd komt er een makelaar en dan zullen we ook een taxatie uitvoeren neem ik aan. Ik ben alleen benieuwd of ik basis van een van deze sites (of een andere) alvast een schatting kan krijgen.
Dan weet ik ook een beetje waar ik nu al naar kan kijken op funda voor een nieuwe woning. Gewoon omdat ik dat leuk vind :)
Je kan nog Walter Living gebruiken. Maar soms is het heel lastig... Tussen mijn hoogste (Fund) en laagste (Walter Living) inschatting zat een ton... De taxatie zat weer daartussen. In ons geval zat de uiteindelijke prijs ook weer gekoppeld aan de datum overdracht. Kortom, het is lastig in te schatten. Daarbij daalt de markt nu ook. Ook daar moet je rekening mee houden.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Huispedia is ruk, Funda net iets minder ruk maar ook niet veel beter.

Je kunt overwegen om een Walter living abonnement te nemen, die zitten er wat accurater op. Maar, in deze kantelende markt valt op voorhand steeds moeilijker te bepalen wat een woning nou precies doet.

Verder kun je nog een Calcasa rapport aanvragen, kost 25 euro. Als je nog een risico opslag betaalt bij je huidige bank dan kun je daar soms ook nog een verlaging mee krijgen. Snel terugverdiend. Moet je 'm meestal wel aanvragen met het logotje van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
DirtyBird schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:56:
Een makelaar zal geen taxatie voor je uitvoeren hoor. Die zal een schatting maken van een te verwachten verkoopprijs op basis van bepaalde variabelen zoals hij/zij dat ziet.

Als je niet op een echte taxateur zit te wachten kun je ook een zogeheten desktop taxatie uitvoeren, kost wat minder en dan weet je ook binnen 24uur waar je aan toe bent.

Een taxatie en/of te verwachten verkoopprijs is altijd koffiedik kijken. Je huis kan misschien wel 4ton waard zijn maar als de markt inkakt en er geen hond op je huis afkomt ga je vanzelf in vraagprijs zakken en dan kan je wel 4ton verwachten voor je huis maar dan moet je misschien met 375k over 2maanden ook genoegen nemen.

-edit-
Een schatting kun je altijd vinden op de eerder genoemde sites door anderen en via het kadaster een koopsommenoverzicht aanvragen van wat er wellicht in de buurt recentelijk is verkocht, mogelijk dat er vergelijkbare objecten tussen zitten. Als de een 300k zegt en de ander 375k dan kan je dus zo'n beetje rekening houden met het gemiddelde als vraagprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door Enforcer op 29-10-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Zo'n alternatief zal zich dan op mensen richten die zelf hun huis verkopen. Ik denk dat die niche te klein is om een serieus alternatief voor Funda te worden. Zeker in de komende tijd waar snel verkopen van een huis niet meer vanzelfsprekend is en er toch weer wordt terug gevallen op de expertise van makelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:41
Recente verkopen op te vragen bij het kadaster zijn een betere maatgever. Dan moeten er wel soortgelijke woningen in je buurt staan. Vervolgens kun je de adressen googelen. Tot ca half jaar terug kun je de funda advertenties terugvinden. Dan kun je beter inschatten of de woning echt vergelijkbaar is.

Ik denk dat makelaars in het algemeen vaak wat aan de lage kant zitten. Ze willen snel verkopen (=minder werk). Dat hele circus van overbieden van voorgaande jaren vind ik ook vreemd. Volgens mij is je vraagprijs dan gewoon te laag. Verder moet je je afvragen of je je woning niet snel wil verkopen in een dalende markt. Dus dan maar ietsjes lager inzetten dan de hoofdprijs willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 12:04

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Stringer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:48:
[...]

Omdat ik niet wil jinxen blijf ik in zeer verdekte termen:
Uiteindelijk 5 bezichtigingen geworden, en er ligt nu een mooi bod in de buurt van de vraagprijs (<-1%).
Juist... Vorige week bod geaccepteerd, koopcontract getekend, taxateur langsgeweest en een dag voor het verstrijken van de bedenktijd trekken de kopers de stekker eruit. Erg zuur. Reden: gestegen rente/maandlasten. En ik vermoed gevalletje huiswerk toch niet zo goed gedaan (expats). Gelukkig hebben we 'm al geïncasseerd en gaan we gewoon door. Maar toch balen.

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Stringer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:28:
[...]

Juist... Vorige week bod geaccepteerd, koopcontract getekend, taxateur langsgeweest en een dag voor het verstrijken van de bedenktijd trekken de kopers de stekker eruit. Erg zuur. Reden: gestegen rente/maandlasten. En ik vermoed gevalletje huiswerk toch niet zo goed gedaan (expats). Gelukkig hebben we 'm al geïncasseerd en gaan we gewoon door. Maar toch balen.
Ai, dat is inderdaad balen. Had je nog een ander bod liggen waar je op terug kunt vallen, of is het nu weer langer wachten met een nieuw traject?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:54:
[...]

Ai, dat is inderdaad balen. Had je nog een ander bod liggen waar je op terug kunt vallen, of is het nu weer langer wachten met een nieuw traject?
Dat laatste inderdaad. Voordeel is dat het nog niet lang te koop stond en er bezichtigingen waren aangevraagd in de tussentijd. (En dus ook niet gehonoreerd). Dat moet allemaal worden opgepikt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
Stringer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:28:
[...]

Heel erg balen. Wat nu? Opnieuw op Funda, zelfde prijsstelling andere foto's oid of gewoon weer open zetten?

Echt shit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer

Stringer

Casual Sim liefhebber.

MaStar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:14:
[...]

Heel erg balen. Wat nu? Opnieuw op Funda, zelfde prijsstelling andere foto's oid of gewoon weer open zetten?

Echt shit dus.
Hij is er niet vanaf geweest. Dus dat scheelt. Hoe en wat precies verder moeten we nog even bekijken. In principe eerst even afwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Stringer op 01-11-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe zit dit in het algemeen? Rekenen makelaars weer opnieuw kosten als een huis opnieuw op Funda wordt gezet met met b.v. een lagere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Trank00l schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:39:
Hoe zit dit in het algemeen? Rekenen makelaars weer opnieuw kosten als een huis opnieuw op Funda wordt gezet met met b.v. een lagere prijs?
Hangt van je contract met ze af. Als ze zijn ingehuurd op no cure no pay basis voor een all in tarief is dit op hun kosten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oostwest
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Nieuw hier op het forum en het een en ander terug gelezen.

Na een aantal weken te koop te hebben gestaan en een aantal bezichtigingen hebben mijn ouders na een prijsverlaging een bod op hun huis.
Ik vind het een behoorlijk stressvol proces allemaal als ik eerlijk ben.
Nu is er een bod en denk je blij te kunnen zijn, komt de spanning van koopcontract, bedenktijd en financiële voorwaarden opspelen.

Door de snelle ophogingen van de hypotheekrente lijkt het mij ook steeds lastiger als koper om te kunnen inschatten hoeveel je kunt lenen?
Want wat als je in juli bij een finacieel adviseur bent geweest en deze je heeft verteld dat je x kunt lenen, vervolgens een paar maanden later vind je het huis waar je een bod op doet en blijkt in de voorbehoud van finaciering dat je dit nu niet meer krijgt.
of ligt dit iets genuanceerde dan ik denk? je gaat tenslotte niet elke week/maand opnieuw rond de tafel zitten met een financieel adviseur lijkt me?

Wie kan mij uitleggen hoe dit werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
oostwest schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:37:

Na een aantal weken te koop te hebben gestaan en een aantal bezichtigingen hebben mijn ouders na een prijsverlaging een bod op hun huis.
Nu is er een bod en denk je blij te kunnen zijn, komt de spanning van koopcontract, bedenktijd en financiële voorwaarden opspelen.

Door de snelle ophogingen van de hypotheekrente lijkt het mij ook steeds lastiger als koper om te kunnen inschatten hoeveel je kunt lenen?
Want wat als je in juli bij een finacieel adviseur bent geweest en deze je heeft verteld dat je x kunt lenen, vervolgens een paar maanden later vind je het huis waar je een bod op doet en blijkt in de voorbehoud van finaciering dat je dit nu niet meer krijgt.
of ligt dit iets genuanceerde dan ik denk? je gaat tenslotte niet elke week/maand opnieuw rond de tafel zitten met een financieel adviseur lijkt me?

Normaliter sta je gewoon in nauw contact met een financieel adviseur, hij/zij regelt iets voor jou en krijgt daar fors voor betaald. Kortom, je berekent in de eerste instantie op basis van bepaalde variabelen wat je maximaal kunt lenen en wat voor getallen daarbij komen kijken (vraagprijs / kosten koper / etc). Als jij dan plots een huis ziet, schakel je meteen je financieel adviseur in om te zien of dit haalbaar is, deze kijkt vervolgens in de database en berekent alles door met alle rente percentages en daar komt een voor vrijwel 99% zekerheidsuitslag of iets wel of niet haalbaar is binnen 2tellen. Althans zo ging dat bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oostwest
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
Enforcer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:45:
[...]

Normaliter sta je gewoon in nauw contact met een financieel adviseur, hij/zij regelt iets voor jou en krijgt daar fors voor betaald. Kortom, je berekent in de eerste instantie op basis van bepaalde variabelen wat je maximaal kunt lenen en wat voor getallen daarbij komen kijken (vraagprijs / kosten koper / etc). Als jij dan plots een huis ziet, schakel je meteen je financieel adviseur in om te zien of dit haalbaar is, deze kijkt vervolgens in de database en berekent alles door met alle rente percentages en daar komt een voor vrijwel 99% zekerheidsuitslag of iets wel of niet haalbaar is binnen 2tellen. Althans zo ging dat bij mij.
bedankt voor je bericht.
zie de laatste tijd regelmatig woningen die eerst verkocht onder voorbehoud waren terug komen op de markt.
Of deze mensen hebben geen financieel adviseur geraadpleegd of de banken doen moeilijker denk ik dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22
oostwest schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:37:

Je kunt als koper ook iets iets minder afhankelijk van je adviseur zijn en één van de vele online tools gebruiken om een beeld te krijgen wat een gestegen rente betekend voor je bruto maandlasten en je maximale hypotheek.
Voor zo'n aankoop / bedrag wil je (ik iig niet) de boel niet een paar maand laten liggen en hopen dat er (tegen beter weten in) niets veranderd is..
oostwest schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:49:
[...]

bedankt voor je bericht.
zie de laatste tijd regelmatig woningen die eerst verkocht onder voorbehoud waren terug komen op de markt.
Of deze mensen hebben geen financieel adviseur geraadpleegd of de banken doen moeilijker denk ik dan
Of de kosten voortkomend uit een bouwkundige keuring vallen veel hoger uit.
Of ze krijgen hun eigen huis niet tijdig verkocht.
Of ze krijgen hun eigen huis niet verkocht voor de hoofdprijs die ze eerst in gedachten houden.

Zonder te weten welk voorbehoud de oorzaak van het afketsen is, blijft het giswerk.

[ Voor 18% gewijzigd door Nnoitra op 01-11-2022 15:02 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Inderdaad, nauw contact met je financieel adviseur als je in een zoektocht zit is wel aan te raden.
Daarnaast kan zo'n adviseur ook prima je mogelijkheden uiteenzetten in het geval van rentepercentage x, y of z.

Ik hoor overigens hier in de omgeving ook steeds meer geluiden dat de verkopen minder vlot gaan, aantal bezichtigingen verminderen en eentje zelfs geen enkele bezichtiging.
Gaat dan om een huis van 325k welke ik persoonlijk aan de stevige kant vind voor de betreffende gezinswoning, maar geen enkele bezichtiging had ik dan weer niet verwacht. Is toch een prijscategorie die voor velen wel haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
oostwest schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:49:
[...]

bedankt voor je bericht.
Ach er zullen er genoeg zijn die geen financieel adviseur in de arm hebben genomen en met een online berekenmethode max 350k op dat moment denken te kunnen krijgen en vervolgens in onderhandeling zijn en uitkomen op een koopsom van 349.500, tsja dat is vragen om moeilijkheden als de rente een dag daarna 0,15% gestegen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 08:20

DHV

Rentestijging speelt mee, met als gevolg dat men de overwaarde op hun eigen woning ook ziet krimpen. Ook kans dat potentiële kopers eerst hun eigen huis willen verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien dat hier veel mensen contact hebben met een financieel adviseur, maar ik denk dat het gros vd Nederlanders het idd enkel met zo'n banktooltje doet en pas als ze echt een bod gedaan hebben concreet eens met een financieel adviseur gaan zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:44
Gijsje22 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:58:
Misschien dat hier veel mensen contact hebben met een financieel adviseur, maar ik denk dat het gros vd Nederlanders het idd enkel met zo'n banktooltje doet en pas als ze echt een bod gedaan hebben concreet eens met een financieel adviseur gaan zitten...
Niet slim inderdaad. Gesprek met adviseur en je weet het in 1 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:41
Het gros wil ook sowieso voor een maximale hypotheek gaan waardoor je al snel net over de grens zit bij rentestijging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Zou het? Is toch geen pak melk dat je koopt en ik zou verwachten dat het gros van de mensen dan toch iets grondiger te werk gaat.

Aan de andere kant zullen er ook genoeg zijn die compleet verbaasd zijn dat je een hypotheek niet makkelijk via zo’n tooltje afsluit. Immers is een PL’tje voor een willekeurig stuk huisraad ook zo geregeld |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
B-Real schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:53:
[...]
Zou het? Is toch geen pak melk dat je koopt en ik zou verwachten dat het gros van de mensen dan toch iets grondiger te werk gaat.
Of het tooltje klopt wel, maar de bank heeft liever dat je toch eerst je huis verkoopt. Of ze rekenen met 90% van de opbrengst waar jij met 100% rekende.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• hansem
  • Laatst online: 22-04 14:52
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Aan de andere kant zullen er ook genoeg zijn die compleet verbaasd zijn dat je een hypotheek niet makkelijk via zo’n tooltje afsluit. Immers is een PL’tje voor een willekeurig stuk huisraad ook zo geregeld |:(
Ik heb mijn eerste woning gekocht van een woningcorporatie; die woning had een vaste prijs, was niet onderhandelbaar en werd verkocht middels loting. Toen ik de 'winnaar' bleek te zijn was het eerste waar de makelaar om vroeg een hypotheekofferte en ik had een week om die te regelen anders zouden ze doorgaan met de volgende op de lotingslijst.

Toen ik om tekst en uitleg vroeg n.a.v. deze procedure werd me verteld dat ze dit standaard deden bij die ex-huurwoningen. Mede omdat die woningen aan de 'onderkant van de markt' zaten hadden ze al ontzettend vaak meegemaakt dat mensen gewoon nog nooit met een hypotheekverstrekker/adviseur/bank hadden gesproken of zelfs maar zo'n tooltje ingevuld. Mensen schreven zich kennelijk blind in op zo'n woning van toentertijd pak 'm beet 200k (zo'n 12 jaar geleden) om daarna - nadat ze ingeloot waren - erachter te komen dat ze dit bedrag helemaal niet konden financieren. |:(

Toen ik trouwens aan kwam zetten met een vlugge offerte van mijn huisbank was daarna ook alle druk er vanaf; ik kreeg bijna onbeperkt de tijd om het allemaal te regelen en/of te oriënteren waar ik ergens een hypotheek wilde en wat voor vorm (in die tijd had je nog wat meer varianten dan alleen lineair en annuïteiten) en ook de passeerdatum kwam niet zo nauw. Ze wilden gewoon zeker weten dat de koper het kon betalen voordat ze weer 6 weken verder waren voor nop...

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie_ op 02-11-2022 13:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:13
Harrie_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:45:
[...]

:?

Je woning stond toch al te koop? Hoe is dat afgelopen dan?

[...]

offtopic:
En misschien de topicwarning nog een keer lezen? O-)
Laat ik maar eens eindelijk een terugkoppeling geven.

Woning stond te koop via makelaarsland. Foto's gemaakt, tekst geschreven en toen online. (dit was medio mei dit jaar).
Bezichtigingen druppelden binnen, dus helemaal blij. Echter werd er toen door meerdere belangstellenden afgebeld. Uiteindelijk waren er maar 2 bezichtigingen door gegaan.
Contact met makelaarsland verliep ronduit slecht en er volgde geen bod. Ook kwam makelaarsland op dat moment meerdere malen negatief in het nieuws. Ik heb zelf het gevoel dat makelaarsland door veel makelaars wordt geboycot, maar heb hier geen concrete aanwijzingen voor.
Hier werd ik nogal zenuwachtig van, dus heb ik de opdracht bij makelaarsland ingetrokken (bleek de beste keuze geweest te zijn).
Opnieuw in de verkoop met nieuwe foto's en stylingsadviezen bij een lokale makelaar. Wel erg duur (namelijk 2% courtage). Bezichtigingen kwamen en er volgde meerdere biedingen. Woning stond voor 375k te koop en is voor 399k verkocht. Niet het hoogste bod, maar wel met de beste voorwaarden. (we mochten er bijvoorbeeld al binnen 2 maanden uit, waardoor we minder vaste lasten zouden hebben (denk aan overbruggingshypotheek etc). Ook waren het een stel starters die ik het huis ook ontzettend gunde.

Gelukkig eind goed, al goed. En voor mijn gevoel net op tijd verkocht. (begin juli).

[ Voor 4% gewijzigd door Joris-Jansen op 02-11-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 13:47
Joris-Jansen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:18:
[...]

Laat ik maar eens eindelijk een terugkoppeling geven.

Woning stond te koop via makelaarsland. Foto's gemaakt, tekst geschreven en toen online. (dit was medio mei dit jaar).
Bezichtigingen druppelden binnen, dus helemaal blij. Echter werd er toen door meerdere belangstellenden afgebeld. Uiteindelijk waren er maar 2 bezichtigingen door gegaan.
Contact met makelaarsland verliep ronduit slecht en er volgde geen bod. Ook kwam makelaarsland op dat moment meerdere malen negatief in het nieuws. Ik heb zelf het gevoel dat makelaarsland door veel makelaars wordt geboycot, maar heb hier geen concrete aanwijzingen voor.
Hier werd ik nogal zenuwachtig van, dus heb ik de opdracht bij makelaarsland ingetrokken (bleek de beste keuze geweest te zijn).
Opnieuw in de verkoop met nieuwe foto's en stylingsadviezen bij een lokale makelaar. Wel erg duur (namelijk 2% courtage). Bezichtigingen kwamen en er volgde meerdere biedingen. Woning stond voor 375k te koop en is voor 399k verkocht. Niet het hoogste bod, maar wel met de beste voorwaarden. (we mochten er bijvoorbeeld al binnen 2 maanden uit, waardoor we minder vaste lasten zouden hebben (denk aan overbruggingshypotheek etc). Ook waren het een stel starters die ik het huis ook ontzettend gunde.

Gelukkig eind goed, al goed. En voor mijn gevoel net op tijd verkocht. (begin juli).
Makelaarsland wordt niet geboycot door andere makelaars, maar kan ook niet echt zeggen dat ze er blij mee zijn. Het begint al bij het maken van een afspraak: dat is helemaal ingeregeld op de consument en totaal niet collegiaal. En dan hangt het er ook nog vanaf of diegene zelf bezichtigingen inplant of dat er wel een makelaar van ze voor is aangesteld. Maar als je (klant) interesse in een woning hebt maakt het eigenlijk niet zo veel uit wie of wat het verkoopt, dan wil je (klant) gewoon kijken. Makelaarsland.. if you pay peanuts, you get monkeys ;)

2% is trouwens wel heel veel voor deze prijsklasse, mag ik vragen welke plaats/regio? En nog gefeliciteerd, mooi op tijd geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:13
crispo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:57:
[...]

Makelaarsland wordt niet geboycot door andere makelaars, maar kan ook niet echt zeggen dat ze er blij mee zijn. Het begint al bij het maken van een afspraak: dat is helemaal ingeregeld op de consument en totaal niet collegiaal. En dan hangt het er ook nog vanaf of diegene zelf bezichtigingen inplant of dat er wel een makelaar van ze voor is aangesteld. Maar als je (klant) interesse in een woning hebt maakt het eigenlijk niet zo veel uit wie of wat het verkoopt, dan wil je (klant) gewoon kijken. Makelaarsland.. if you pay peanuts, you get monkeys ;)

2% is trouwens wel heel veel voor deze prijsklasse, mag ik vragen welke plaats/regio? En nog gefeliciteerd, mooi op tijd geweest!
Regio Alkmaar en omstreken. 2% is inderdaad fors, maar kreeg er wel de service voor die ik mag verwachten. Daarnaast heeft het kantoor veel personeel in dienst zodat de bereikbaarheid perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Er zijn een hoop mensen die al een paar jaar aan het kijken zijn haar een andere woning en in de tussentijd ook regelmatig een bod hebben gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat je dan op een gegeven moment niet meer voor ieder bod eerst een gesprek met een adviseur wilt afwachten. Dat zul je dan eerder pas doen als eindelijk een keer je bod wordt geaccepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:51
Harrie_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb mijn eerste woning gekocht van een woningcorporatie; die woning had een vaste prijs, was niet onderhandelbaar en werd verkocht middels loting. Toen ik de 'winnaar' bleek te zijn was het eerste waar de makelaar om vroeg een hypotheekofferte en ik had een week om die te regelen anders zouden ze doorgaan met de volgende op de lotingslijst.

Toen ik om tekst en uitleg vroeg n.a.v. deze procedure werd me verteld dat ze dit standaard deden bij die ex-huurwoningen. Mede omdat die woningen aan de 'onderkant van de markt' zaten hadden ze al ontzettend vaak meegemaakt dat mensen gewoon nog nooit met een hypotheekverstrekker/adviseur/bank hadden gesproken of zelfs maar zo'n tooltje ingevuld. Mensen schreven zich kennelijk blind in op zo'n woning van toentertijd pak 'm beet 200k (zo'n 12 jaar geleden) om daarna - nadat ze ingeloot waren - erachter te komen dat ze dit bedrag helemaal niet konden financieren. |:(

Toen ik trouwens aan kwam zetten met een vlugge offerte van mijn huisbank was daarna ook alle druk er vanaf; ik kreeg bijna onbeperkt de tijd om het allemaal te regelen en/of te oriënteren waar ik ergens een hypotheek wilde en wat voor vorm (in die tijd had je nog wat meer varianten dan alleen lineair en annuïteiten) en ook de passeerdatum kwam niet zo nauw. Ze wilden gewoon zeker weten dat de koper het kon betalen voordat ze weer 6 weken verder waren voor nop...
Deze ervaring heb ik ook met kopen van de woningbouwvereniging. Bij mij ging het alleen niet op loting maar op inschrijving. Ik was nr. 7, en hoorde later dat nr.1 t/m 6 de financiering niet rond kreeg. Dat wisten ze binnen een week dus ze hadden waarschijnlijk nog niet eens een online formulier ingevuld. Toen ik rondliep in dit huis vond ik ook een uitdraai van een maximale hypotheek van een vorige kijker. Die kon net iets meer dan een ton lenen, voor een huis van twee ton. Er zijn inderdaad best veel mensen die geen idee hebben van hun leencapaciteit of dit erg overschatten.

Toen ik eenmaal aan had getoond wel voldoende inkomen te hebben was ook alle druk eraf. Overdrachtsdatum mocht ik zelf bepalen, en ik mocht ook haast onbeperkt in het huis vanaf dat moment (in de ochtend sleutel ophalen en einde van de dag weer terugbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Rubbergrover1 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:55:
[...]

Er zijn een hoop mensen die al een paar jaar aan het kijken zijn haar een andere woning en in de tussentijd ook regelmatig een bod hebben gedaan. Ik kan me goed voorstellen dat je dan op een gegeven moment niet meer voor ieder bod eerst een gesprek met een adviseur wilt afwachten. Dat zul je dan eerder pas doen als eindelijk een keer je bod wordt geaccepteerd.
En in de tussentijd wel de makelaar een nieuwe waarde inschatting laten maken van hun eigen woning, die zal vast gestegen zijn en dus kunnen ze ook weer naar iets duurdere woningen kijken (die ook zijn gestegen in waarde).

Dat vervolgens de hypotheekrente x3 is gegaan in korte tijd stappen ze voor het gemak over heen, dat soort simpel rekenwerk is te hoog gegrepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Iris1234 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:24:
[...]
Toen ik eenmaal aan had getoond wel voldoende inkomen te hebben was ook alle druk eraf.
Was het verplicht om aan te tonen dat je het kon financieren? Of was het eerder zo dat je een financieringsvoorbehoud had van een week en dat je het dus binnen een week moest aangeven als het niet door kon gaan? Dat zijn wel twee verschillende zaken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 12:09
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:58:
Tijdje aan het meelezen en sinds vandaag staat onze woning ook op funda.
Een half jaar geleden was ons idee nog om de woning na de zomer op funda te zetten (ivm met oplevering Q1 2023 van nieuwbouwhuis) maar we werden er toch iets te zenuwachtig onder en we vinden het ook gewoon fijn om te weten waar we aan toe zijn en wat onze (extra) bestedingsruimte is voor onze nieuwbouwwoning.

Nu afwachten hoe de verkoop gaat lopen; inmiddels in een halve dag tijd 1400 keer bekeken (+10000 gevonden). Idee is dat men in het weekend ook nog ff langs kan fietsen (wordt lekker weer) en vervolgens komende woensdag bezichtigingen te plannen (bij genoeg animo, inmiddels 2 ingepland) en de week erop wellicht nog een dag bezichtigingen.

Houdt jullie op de hoogte...
Oliesjeik1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:56:
Vraagje: verkoop van ons huis stokt een beetje, iets van 12 bezichtigingen gehad maar het stokt nu, staat nu zo'n 6 weken te koop.

Wat zouden jullie doen:
1. Huis gewoon op funda laten staan
2. Huis op funda laten staan maar in prijs verlagen
3. Huis tijdelijk van funda halen en over 4 weken voor lagere prijs terug plaatsen?

We hoeven er niet snel uit maar t zou fijn zijn als je weet waar je aan toe bent..

Ben benieuwd wat jullie vinden.
Inmiddels hier een update. In juni hebben wij ons huis te koop gezet en hoewel we snel 12 bezichtigingen hadden, veel mensen enthousiast waren kwam er niemand met een bod. Wat we beetje terugkregen van de mensen was de late overdracht (ergens kwartaal 2 2023) en tevens de buurt die voor sommigen afschrikkend kan werken. We hebben toen in de vakantie besloten het huis van funda te halen en vervolgens hebben we deze begin september terug op Funda gezet voor 10.000 EURO minder
(van 445k naar 435k).

Vervolgens hadden we binnen 2 weken weer 12 bezichtigingen en dit keer hadden we een datum gesteld waarop een bod binnen moest zijn (om zo mensen toch te laten bewegen naar het doen van een bod als ze geïnteresseerd zijn). Dit heeft zijn vruchten afgeworpen; uiteindelijk hadden we 4 biedingen waarvan 3 boven de oorspronkelijk vraagprijs (dus voordat we prijs verlaagd hadden).

Uiteindelijk hebben we een heel mooi bod gehad van zo'n 8% boven de vraagprijs en met flexibele opleverdatum dus helemaal top! _/-\o_ . Het eerst volgende bod lag zo'n 5% boven de vraagprijs.

Al met al een goede afloop maar ik vond het allemaal erg spannend met al de verhalen in de markt.
Inmiddels is het voorbehoud gelukkig verlopen dus dat is weer een zorg minder.

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02:04
Mijn dochters appartement staat nu 5 weken te koop. Wel wat kijkers gehad, 1 serieus bod maar dat is weer ingetrokken.
De makelaar stelt voor de advertentie weg te halen en hem er opnieuw op te zetten en dan uit te lichten (ik vind dat niet echt een pluspunt).
Ons voorstel was de prijs iets te verlagen (bijvoorbeeld naar €190.000) de vraagprijs is nu €200.00. De makelaar zegt dat dat geen nut heeft want je blijft in dezelfde zoek range vallen. Hij zegt dat het pas nut heeft om naar €175.000 te verlagen omdat je dan in een andere range valt.
Ik ben het hier niet mee eens, maar wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Catanan schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:55:
Mijn dochters appartement staat nu 5 weken te koop. Wel wat kijkers gehad, 1 serieus bod maar dat is weer ingetrokken.
De makelaar stelt voor de advertentie weg te halen en hem er opnieuw op te zetten en dan uit te lichten (ik vind dat niet echt een pluspunt).
Ons voorstel was de prijs iets te verlagen (bijvoorbeeld naar €190.000) de vraagprijs is nu €200.00. De makelaar zegt dat dat geen nut heeft want je blijft in dezelfde zoek range vallen. Hij zegt dat het pas nut heeft om naar €175.000 te verlagen omdat je dan in een andere range valt.
Ik ben het hier niet mee eens, maar wat is wijsheid?
De range maakt hierin wel degelijk uit gezien je dan door een andere "groep" gevonden wordt. Overigens betekent een vraagprijs van 175k uiteraard niet dat er 175k of minder geboden gaat worden als er geboden wordt. Er wordt nog steeds overboden op woningen en het kan zomaar zijn dat iemand die in zijn filter 175k heeft ingevuld een bod kan doen van 190/200.

Ik zou voor de prijsverlaging gaan waarin je in een andere range valt i.c.m. het opnieuw aanbieden op Funda.

Overigens zit ik in hetzelfde schuitje en ga binnenkort ook voor het bovenstaande. Alhoewel mijn woning "pas" 3 weken te koop staat heb ik niet echt het gevoel dat er nog bezichtigingen binnen gaan komen. Ik heb in totaal 3 kijkers gehad en 0 biedingen dit was allemaal in de eerste week. Nu al 2 weken zonder enige aanvraag voor bezichtiging, dat zullen er ook niet meer worden voor mijn gevoel gezien het alleen maar lastiger wordt op de markt en er meer keus is.

Ik ga denk ik in week 5/6 de prijs verlagen en opnieuw aanbieden. Overigens heb ik geen signaal gekregen dat de prijs te hoog was.

[ Voor 19% gewijzigd door Trank00l op 03-11-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat ook binnen een range verschillende prijzen nut hebben. Als ik puur naar mezelf kijk. Stel ik zie dat appartement en ik heb er 185.000 voor over. Bij 2 ton laat ik hem gaan wegens (in mijn ogen) een groot verschil, bij 190.000 zou ik misschien wel een bod doen.

Ik weet ook uit dit topic dat er veel mensen ook bij 2 ton best 185.000 zouden bieden. Maar er zijn ook mensen die dat niet doen. Dus je het effect is kleiner dan bij een grotere daling naar een andere range, maar ik geloof wel dat er nog steeds effect is.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:12
Weet iemand hoe het zit met de zorgplicht van makelaars?

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:16:
Weet iemand hoe het zit met de zorgplicht van makelaars?

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

En toen jij het kocht, toen had het toch ook onderdeel van de koopovereenkomst moeten zijn? Of heeft de notaris destijds zitten slapen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De makelaar is natuurlijk geen jurist. Die handelt gewoon in opdracht. Of iets dergelijks juridisch te splitsen valt had je imho zelf eerst juridisch moeten checken, bv bij een notaris waar je sowieso heen had gemoeten om de boel te splitsen en te verkopen. De makelaar had je misschien eerder in het traject op die verantwoordelijkheid kunnen wijzen, maar imho begint het bij jezelf.

"Ik heb de aktes die gewoon bij het kadaster ingeschreven staan nooit gezien" lijkt me juridisch ook niet echt een sterk argument, aangezien die aktes niet zomaar bij het kadaster ingeschreven worden en jij niet opeens uit het niets eigenaar bent.

[ Voor 24% gewijzigd door naitsoezn op 04-11-2022 09:15 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
naitsoezn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:13:
De makelaar is natuurlijk geen jurist. Die handelt gewoon in opdracht. Of iets dergelijks juridisch te splitsen valt had je imho zelf eerst juridisch moeten checken, bv bij een notaris waar je sowieso heen had gemoeten om de boel te splitsen en te verkopen. De makelaar had je misschien eerder in het traject op die verantwoordelijkheid kunnen wijzen, maar imho begint het bij jezelf.

"Ik heb de aktes die gewoon bij het kadaster ingeschreven staan nooit gezien" lijkt me juridisch ook niet echt een sterk argument, aangezien die aktes niet zomaar bij het kadaster ingeschreven worden en jij niet opeens uit het niets eigenaar bent.
De notaris was wel vrij stellig en die zei, de makelaar had dit met het opstellen van de akte moeten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:20:
[...]

De notaris was wel vrij stellig en die zei, de makelaar had dit met het opstellen van de akte moeten zien.
Dat zou ik ook zeggen als ik notaris was O-)

https://www.notaris.nl/wo...een-woning-bij-de-notaris
Voordat de woning van verkoper aan koper kan worden overgedragen, heeft de notaris onderzoek gedaan: naar de achtergrond van koper en verkoper, het huis, de hypotheeksituatie en mogelijke bijzonderheden in de gemeente. Als er iets niet in orde is en problemen kan opleveren, trapt hij direct op de rem.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:06:
[...]

En toen jij het kocht, toen had het toch ook onderdeel van de koopovereenkomst moeten zijn? Of heeft de notaris destijds zitten slapen?
Nee, die aktes van oprichting zaten er niet bij, en ook niet bij andere kopers in het blok. Zelfs niet bij de eerste bewoners in het blok.

In de koopakte staat, en dat was voor mij reden om de 2de parkeerplaats los te verkopen, een notitie. Die notitie geeft aan dat er 1 parkeerplaats aan de roerende zaak gekoppeld moet blijven. Er wordt niet gesproken over extra parkeerplaatsen of verwezen naar een extra document. Ergens verderop in een heel ander hoofdstuk wordt een akte van oprichting genoemd met een nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:20:
[...]

Je zou eventueel kijken of je nu nog iets kunt doen op basis van dwaling, omdat het nooit jullie bedoeling is geweest om twee parkeerplaatsen voor de prijs van één te verkopen. Heronderhandelen met de kopers om een iets hogere prijs te krijgen. Maar daarvoor zou ik me eerst goed laten informeren, want de kans is natuurlijk levensgroot dat kopers daar niet mee akkoord gaan, met een mogelijk heel naar juridisch vervolgtraject. Maar heel eerlijk denk ik dat er bij de makelaar weinig tot niets te halen valt.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 04-11-2022 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
naitsoezn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:28:
[...]

Je zou eventueel kijken of je nu nog iets kunt doen op basis van dwaling, omdat het nooit jullie bedoeling is geweest om twee parkeerplaatsen voor de prijs van één te verkopen. Heronderhandelen met de kopers om een iets hogere prijs te krijgen. Maar daarvoor zou ik me eerst goed laten informeren, want de kans is natuurlijk levensgroot dat kopers daar niet mee akkoord gaan, met een mogelijk heel naar juridisch vervolgtraject. Maar heel eerlijk denk ik dat er bij de makelaar weinig tot niets te halen valt.
Dat risico ga ik niet lopen, want de kopers kunnen in een dalende markt dan ook hun keutel trekken en dan zit ik met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:30:
[...]

Dat risico ga ik niet lopen, want de kopers kunnen in een dalende markt dan ook hun keutel trekken en dan zit ik met de gebakken peren.
ah, dan is er dus ook vrijwel geen schade O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Blik1984 heeft zijn huiswerk gewoon niet goed gedaan, kopers krijgen nu 2parkeerplaatsen en Blik1984 heeft nu ruzie met zijn (ex-)buurman omdat het plannetje niet gelukt is.

Je kan niet zomaar een parkeerplaats verkopen als dat niet een zelfstandig kadastraal perceel is, dit was bij de notaris gewoon heel snel en simpel te verifiëren geweest. Goede les voor een evt volgende keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kopers kunnen de parkeerplaats nu wel verhuren aan buurman :P.

Fout ligt m.i. bij makelaar/notaris van jouw aankoop destijds , zij hadden jou moeten vertellen dat er nog een akte is van de parkeerplaatsen. Lijkt me sowieso wel prettig om kennis van te nemen als koper (jij dus) , hoe wordt onderhoud betaald/gedaan bijvoorbeeld.

[ Voor 76% gewijzigd door Sport_Life op 04-11-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
naitsoezn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:13:

De makelaar is toch degene die het verkooptraject in banen leidt, bij uitstek degene die dit soort zaken zou moeten uitzoeken. Juridische kennis over dit soort zaken is onontbeerlijk voor zijn beroep en gewoon onderdeel van het werk.

Ik zou behoorlijk pissig zijn, op de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:29
De notaris ziet de stukken pas nadat de koopakte getekend is. Tot die tijd is het enkel de makelaar die zich bezig houdt met aktes en onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
naitsoezn schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:31:
[...]

ah, dan is er dus ook vrijwel geen schade O-)
20k, maar dat weegt niet op tegen de moeite die ik nu moet doen en de zekerheid dat ik nu een lagere prijs voor mijn woning krijg dan 3 maanden geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Laapo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:55:
De makelaar is toch degene die het verkooptraject in banen leidt, bij uitstek degene die dit soort zaken zou moeten uitzoeken. Juridische kennis over dit soort zaken is onontbeerlijk voor zijn beroep en gewoon onderdeel van het werk.

Ik zou behoorlijk pissig zijn, op de makelaar.
Alles valt en staat met de verantwoordelijkheid van de verkopende partij en wat deze aanlevert, als er vanaf het begin af aan wordt aangegeven dat er 1 parkeerplek bij zit en er totaal niet gesproken wordt over de 2e dan gaat de makelaar hier ook vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:29
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:59:
[...]

20k, maar dat weegt niet op tegen de moeite die ik nu moet doen en de zekerheid dat ik nu een lagere prijs voor mijn woning krijg dan 3 maanden geleden
Ja zuur dit, maar als je dit vooraf had geweten en netjes met 2 plekken verkocht had, had je dan ook echt 20k meer opbrengst gehad denk je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Enforcer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:52:
Blik1984 heeft zijn huiswerk gewoon niet goed gedaan, kopers krijgen nu 2parkeerplaatsen en Blik1984 heeft nu ruzie met zijn (ex-)buurman omdat het plannetje niet gelukt is.

Je kan niet zomaar een parkeerplaats verkopen als dat niet een zelfstandig kadastraal perceel is, dit was bij de notaris gewoon heel snel en simpel te verifiëren geweest. Goede les voor een evt volgende keer...
niet zoveel aannames doen, er is met niemand ruzie en de parkeerplaats staat separaat in mijn koopakte met apart kadastraal nummer. Er is een vooronderzoek geweest vanuit mijn kant, alleen niet een diepgravend onderzoek in alle historische aktes, ook omdat het eigenlijk een niet voorkomende clausule is en ook de bewonersvereniging van niks wist. De harde eis vanuit de vereniging was dat de verkoop aan iemand in het woonblok moest plaatsvinden. Ook de notaris die het nu heeft opgemerkt zei dat ze dit bijna nooit tegenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Enforcer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:00:
[...]

Alles valt en staat met de verantwoordelijkheid van de verkopende partij en wat deze aanlevert, als er vanaf het begin af aan wordt aangegeven dat er 1 parkeerplek bij zit en er totaal niet gesproken wordt over de 2e dan gaat de makelaar hier ook vanuit.
Met de makelaar is duidelijk de mogelijkheid tot separate verkoop van de parkeerplaats besproken, de makelaar was dus op de hoogte. En zoals gezegd is bij het opstellen van de (ver)koopakte ook alle voorgaande aktes opgevraagd zodat we de juiste percelen konden overdragen aan de nieuwe kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
THM0 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:01:
[...]

Ja zuur dit, maar als je dit vooraf had geweten en netjes met 2 plekken verkocht had, had je dan ook echt 20k meer opbrengst gehad denk je?
waarschijnlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Enforcer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:00:
[...]

Ah oke, ik was in de veronderstelling dat de makelaar ook de verkoop van de parkeerplaats aan de buurman begeleide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:05:
[...]

niet zoveel aannames doen, er is met niemand ruzie en de parkeerplaats staat separaat in mijn koopakte met apart kadastraal nummer. Er is een vooronderzoek geweest vanuit mijn kant, alleen niet een diepgravend onderzoek in alle historische aktes, ook omdat het eigenlijk een niet voorkomende clausule is en ook de bewonersvereniging van niks wist. De harde eis vanuit de vereniging was dat de verkoop aan iemand in het woonblok moest plaatsvinden. Ook de notaris die het nu heeft opgemerkt zei dat ze dit bijna nooit tegenkwam.
Is het een optie om de akte aan te passen, als alle bewoners ermee eens zijn?
Zit je alleen nog met kopers die kwaad zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:05:
Er is een vooronderzoek geweest vanuit mijn kant, alleen niet een diepgravend onderzoek in alle historische aktes, ook omdat het eigenlijk een niet voorkomende clausule is en ook de bewonersvereniging van niks wist. De harde eis vanuit de vereniging was dat de verkoop aan iemand in het woonblok moest plaatsvinden. Ook de notaris die het nu heeft opgemerkt zei dat ze dit bijna nooit tegenkwam.
1ste hit op Google:
Het is belangrijk te weten of de garage of parkeerplaats een zelfstandig kadastraal perceel is. Of is er sprake van een appartementsrecht? Bij een appartementsrecht heeft u te maken met een vereniging van Eigenaars (VvE). Deze heeft vaak een verzekering geregeld en een reservefonds voor onderhoud waar een bijdrage aan moet worden geleverd. Ook is er dan sprake van een splitsingsakte. Hierin is vaak opgenomen dat de garage of parkeerplaats alleen mag worden overgedragen aan een andere eigenaar in het complex. Houdt u zich daar niet aan en verkoopt u aan een ander dan kan bv. de gemeente u een hoge boete opleggen.
Bron: https://www.degoedkoopste...-u-dan-een-notaris-nodig#

Daarmee zou ik al een belletje naar de notaris plegen om het uit te laten zoeken wat er wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Enforcer schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:10:
[...]

1ste hit op Google:

[...]

Bron: https://www.degoedkoopste...-u-dan-een-notaris-nodig#

Daarmee zou ik al een belletje naar de notaris plegen om het uit te laten zoeken wat er wel of niet mogelijk is.
dat onderzoek heeft dus de afgelopen dagen plaatsgevonden, en in de akte van oprichting staat dat eenmaal gekoppelde percelen bij oprichting niet later weer losgekoppeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:09:
[...]

Is het een optie om de akte aan te passen, als alle bewoners ermee eens zijn?
Zit je alleen nog met kopers die kwaad zouden kunnen.
Ja, dat is een mogelijkheid, maar niet meer voor passeren van onze woning. En bij passeren van onze woning gaat automatisch de tweede parkeerplaats ook mee naar de kopers. Dus na 1 december kan ik nergens meer aanspraak op maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Blik1984 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:15:
[...]

Ja, dat is een mogelijkheid, maar niet meer voor passeren van onze woning. En bij passeren van onze woning gaat automatisch de tweede parkeerplaats ook mee naar de kopers. Dus na 1 december kan ik nergens meer aanspraak op maken
Maar je kopers verkeren in de veronderstelling dat ze 1 parkeerplaats kopen, toch? Misschien zijn ze erg blij met een tweede plek en willen ze daar gezien de omstandigheden ook wel voor betalen?
Het klinkt overigens alsof de passage in jouw koopakte en de historische akte met elkaar in tegenspraak zijn. Daar zou ik de bewonersvereniging op aanspreken? Zij stellen blijkbaar ook een eis die niet overeenkomt met de historische akte en hebben jou niet geïnformeerd over die beperking die verkoop gewoon onmogelijk maakt. Denk dat je daar meer kans van slagen hebt dan bij de makelaar. Die heeft ook wel zitten slapen, maar heeft geen zorgplicht, voor zover ik weet. Een notaris heeft dat wel en die komt er dus ook mee.

Wat staat er precies in die historische akte? Wordt met loskoppelen niet bedoeld dat ze niet als zelfstandige parkeerplaats mogen worden verkocht, maar binnen de vereniging moeten blijven? Dat is ook wat de vereniging zegt. Kwestie van interpreteren. Ik zou daar nog even naar laten kijken. Mogelijk maakt de notaris hier een fout?

Verder denk ik dat je misschien bij een juridisch bureau advies kunt inwinnen hoe je deze situatie praktisch kunt oplossen met de drie betrokken partijen. Het klinkt iets te makkelijk dat je de parkeerplaats nu maar gewoon moet meeleveren bij verkoop.

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 04-11-2022 12:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ITAM
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Toke_gt schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:02:
[...]

Verder denk ik dat je misschien bij een juridisch bureau advies kunt inwinnen hoe je deze situatie praktisch kunt oplossen met de drie betrokken partijen. Het klinkt iets te makkelijk dat je de parkeerplaats nu maar gewoon moet meeleveren bij verkoop.
gewoon een erfdienstbaarheid vestigen in de koopakte (met daarin opgenomen dat het gebruik van een parkeerplaats voor de buurman is) lijkt me een prima oplossing die ts alsnog z'n 20k oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ITAM schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:10:
[...]

gewoon een erfdienstbaarheid vestigen in de koopakte (met daarin opgenomen dat het gebruik van een parkeerplaats voor de buurman is) lijkt me een prima oplossing die ts alsnog z'n 20k oplevert.
Die buurman gaat toch geen 20k betalen voor een parkeerplaats met erfdienstbaarheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:42:
[...]

Die buurman gaat toch geen 20k betalen voor een parkeerplaats met erfdienstbaarheid?
Kan wel een korte termijn oplossing zijn, terwijl in de tussentijd dan de bewonersvereniging de akte en statuten kan wijzigen. Na wijziging kan de parkeerplaats definitief overgedragen worden aan de buurman

Ik heb het in ieder geval gevraagd aan de notaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:42:
[...]

Andersom, denk ik? Kopers kopen de parkeerplaats mee (Verkoper ontvangt bedrag) en stellen de parkeerplaats tegen bedrag XX beschikbaar aan buurman. Buurman betaalt aan kopers, niet aan verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Ja, maar als koper zou ik daar ook niet aan meewerken. Moet je meer betalen voor iets wat feitelijk al in je koopsom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Gijsje22 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:23:
Ja, maar als koper zou ik daar ook niet aan meewerken. Moet je meer betalen voor iets wat feitelijk al in je koopsom zit.
Nee, want in koopsom zit 1 parkeerplek. De tweede plek had er ook in moeten zitten en dan was de vraagprijs hoger geweest. Alleen is het voor verkoper wel lastig om het nu nog af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITAM
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
Blik1984 schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:58:
[...]

Kan wel een korte termijn oplossing zijn
of voor de lange termijn, desnoods met een kettingbeding.

Waarschijnlijk voor de VVE minder aantrekkelijk (want gedoetjes en bijhouden en wat als andren het ook zo gaan doen wie houd dan het overzicht etc), en daarmee een argument om er aan mee te werken (hint hint)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:10:
[...]

Nee, want in koopsom zit 1 parkeerplek. De tweede plek had er ook in moeten zitten en dan was de vraagprijs hoger geweest. Alleen is het voor verkoper wel lastig om het nu nog af te dwingen.
Nee. Het huis is enkel te verkopen met 2 parkeerplaatsen, dus die zitten beide in de koopsom. Dat de kopers dat niet wisten doet hier niets aan af. Als koper zou ik denken, prima jouw probleem, ik ga niet extra betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Gijsje22 schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:28:
[...]

Nee. Het huis is enkel te verkopen met 2 parkeerplaatsen, dus die zitten beide in de koopsom. Dat de kopers dat niet wisten doet hier niets aan af. Als koper zou ik denken, prima jouw probleem, ik ga niet extra betalen.
Lijkt me ook niet logisch, plus dat je er ook niet vanuit kan gaan dat kopers nog even extra geld boven water kunnen halen om het te bekostigen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchDragon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-04 11:24
Redelijk nieuw in dit topic vanwege het kopen en verkopen huis maar hou het al een tijdje in de gaten. Persoonlijk vind ik de ervaringen het interessant vanwege de ontwikkelingen. Hierbij een update vanuit mij om te delen.

Eind september getekend voor een ander huis waardoor huidig huis verkocht kan worden. Passeerdatum halverwege december met een overbruggingsregeling waardoor ik het toch spannend vind.

Inmiddels staat mijn huidige woning bijna 4 weken te koop, mid Nederland in een dorp van geen 10k inwoners. Eind jaren 60 huis, Energielabel C met een waarde van ~400k.

In de eerste 3 weken (voornamelijk 1e week) 7 bezichtigingen gehad en een tweetal met serieuze interesse en vervolgvragen. Welke tot op heden niet tot een bod zijn gekomen echter in week 4 zijn er wederom 3 bezichtigingen geweest en de huidige status is dat een hiervan tot een bod is gekomen van de vraagprijs.

Verwachting om in te gaan in dit bod aangezien zij ook groen licht hebben van de assurantiebureau maar de makelaar gaat wel even rondbellen naar de andere geïnteresseerde en recente bezichtigingen, mede uit courtesy.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:26
@DutchDragon Wij hebben een ander (klus)huis gekocht in november '21 en ons eigen huis in de stille verkoop gezet. Een overbrugging op 90% van de december taxatie tot 1 juli.
Vanaf afgelopen april in de actieve (Funda) verkoop, maar twee biedingen zijn teruggetrokken vanwege gestegen rente. Wel wat kijkers, geen serieus werk meer. Ik zou tekenen voor mijn vraagprijs (hoewel dat eerste bod 60k hoger was).
Pagina: 1 ... 143 ... 191 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.