Qua afmeting inderdaad precies gelijk. Enige verschil is dat er een muur is doorgebroken dus een grote woonkamer met ruimte voor eettafel. En doorzon. In plaats van losse woon en eetkamertjes.Famous schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:45:
[...]
Als dat het enige is "bovenste verdieping" vind ik het zelf niet terecht, al helemaal niet als sanitair bij de andere beter zijn. Keuken en badkamer wordt juist naar gekeken.
Hoe zijn de m2's tov de andere appartementen, zit hier verschil in?
Onlangs mijn appartement verkocht en de makelaar wilde juist een lage vraagprijs, in elk geval onder de 2 ton.
Na overleg op 199k gehouden in plaats van 189k zodat je "tot 200k" ook gevonden wordt. Verkocht voor ruim boven de vraagprijs.
* was wel vorig jaar, in de oververhitte periode..
Nu snap ik dat de markt aan het afkoelen is maar 215k met de gegevens die je hierboven neerzet lijkt mij totaal niet realistisch.
Misschien iemand die mij hier kan adviseren. Ik wil mijn huidige appartement verkopen (waarde ca. 425k) en een nieuw huis kopen. Nu dacht dat het misschien wel handig is om de makelaar voor verkoop ook te vragen om te onderhandelen voor mijn nieuwe huis. Mijn nieuwe huis heb ik al op het oog en het gaat alleen om de onderhandeling te doen. Hij hoeft niet mee bij meerdere bezichtigingen of helpen met zoeken etc.
Voor verkoop vraagt hij 1.3% (no cure no pay). Voor onderhandeling 3k (no cure no pay). Ik vind dat bij elkaar echt een enorm bedrag bij elkaar (8000 Euro). Kan misschien nog wel wat eraf kletsen maar geen idee wat een beetje normale bedragen zijn. Is bovenstaand een redelijke vergoeding? Regio centrum Rotterdam.
Voor verkoop vraagt hij 1.3% (no cure no pay). Voor onderhandeling 3k (no cure no pay). Ik vind dat bij elkaar echt een enorm bedrag bij elkaar (8000 Euro). Kan misschien nog wel wat eraf kletsen maar geen idee wat een beetje normale bedragen zijn. Is bovenstaand een redelijke vergoeding? Regio centrum Rotterdam.
Wat is de reden dat je de onderhandeling niet zelf kunt doen? Met een beetje research kun je echt wel een markt conform bod doen op het nieuwe huis. Ik zou het gewoon zonder makelaar doen.HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Misschien iemand die mij hier kan adviseren. Ik wil mijn huidige appartement verkopen (waarde ca. 425k) en een nieuw huis kopen. Nu dacht dat het misschien wel handig is om de makelaar voor verkoop ook te vragen om te onderhandelen voor mijn nieuwe huis. Mijn nieuwe huis heb ik al op het oog en het gaat alleen om de onderhandeling te doen. Hij hoeft niet mee bij meerdere bezichtigingen of helpen met zoeken etc.
Wij hebben/hadden (we zijn inmiddels bijna klaar) 1 makelaar voor aankoop en verkoop. Verkoop was 1% + iets van 500 euro opstartkosten. Aankoop was normaal 1295 euro maar door de combinatie van de twee 50% korting op aankoop dus 647,50.HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Uiteindelijk blij met de kosten voor aankoop, maar die 1% op de verkoop is wel echt pittig duur imo. Bij ons hebben ze 1 bezichtiging gedaan, foto's en op Funda gezet en daar verdienen ze gewoon lekker tussen de 4500 en 5000 euro mee x)
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Bovenste verdieping kan wel een pluspunt zijn. Je hebt namelijk geen bovenburen, wat veel mensen prettig vinden. Verder heb je meer lichtinval, wat in combinatie met doorgebroken kamers een licht/zonnig appartement geeft. Daarmee kun je je bij bezichtigingen wel onderscheiden van appartementen meer in het midden/beneden,softblue schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:08:
[...]Enige verschil is dat er een muur is doorgebroken dus een grote woonkamer met ruimte voor eettafel. En doorzon. In plaats van losse woon en eetkamertjes.
Maar de 215 vind ik dan wel weer enthousiast vergeleken met de taxatiewaarde. Tenzij makelaar ervan uitgaat dat mensen lager gaan bieden en zo ongeveer op de taxatiewaarde uitkomen (check dat).
Zelf zou ik iets onder of op de taxatiewaarde gaan zitten. Dus 205K, of 200K met oog op prijsfilters in funda.
Er moet wat vanafTrank00l schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:14:
[...]
Wat is de reden dat je de onderhandeling niet zelf kunt doen? Met een beetje research kun je echt wel een markt conform bod doen op het nieuwe huis. Ik zou het gewoon zonder makelaar doen.
Heb je dat al voorgesteld aan de makelaar als tegenvoorstel?HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:34:
[...]
Er moet wat vanafMijn vorige huis had ik idd zelf gedaan. Had beetje gehoopt dat de makelaar zou zeggen voor 1,3% doe ik de biedingen voor je.
Welke regio? Wij zijn echt onwijs tevreden met onze aankoop makelaar en die is veel goedkoper dan wat jij noemt.HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Nee ga morgen met hem proberen te onderhandelen.THM0 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:59:
[...]
Heb je dat al voorgesteld aan de makelaar als tegenvoorstel?
Aankoop in Rotterdam, Capellesupersoco80 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:06:
[...]
Welke regio? Wij zijn echt onwijs tevreden met onze aankoop makelaar en die is veel goedkoper dan wat jij noemt.
Ik vind dat ook een behoorlijk hoog bedrag. Is dit al in samenhang met elkaar aan je gepresenteerd, of zijn dit de bedragen die ze hanteren voor respectievelijk aankoop en verkoop? Je zou kunnen vragen wat het kost als ze er een geheel van maken. En dan ga je daarover onderhandelen. Of je legt zelf een prijs neer voor aan- en verkoop samen. Bijv 5,5K. Het scheelt echt veel werk voor ze als ze beide kopen doen, daar mag je best reductie op verwachten.HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Voor verkoop vraagt hij 1.3% (no cure no pay). Voor onderhandeling 3k (no cure no pay). Ik vind dat bij elkaar echt een enorm bedrag bij elkaar (8000 Euro).
Als het al een gecombineerd pakket is, zou ik een andere makelaar zoeken. Dat kun je sowieso doen. Ook kun je kijken hoe in jouw situatie de kosten van een internetmakelaar uitvallen. Zeker als je zelf het zoek- en bezichtigingswerk doet, scheelt dat veel.
En over 2 jaar als de vraag ingekakt is huilen in de krant omdat ze geen vet op de botten hebben 🤡HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Verkoop 1,3% is al flink aan de prijs - hier in het oosten van het land heb ik 3 makelaars uitgenodigd voor de verkoop van mijn woning (ongeveer een ton minder dan jouw appartement) en hun courtages waren 1,0%, 1,1% en 1,2% (allen exclusief opstartkosten a ~500 euro).HEY_DUDE schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:59:
Uiteindelijk die van 1,2% naar beneden gepraat en gekozen (die ging uiteindelijk mee naar 1,0%).
Moraal van het verhaal: informeer bij meerdere makelaars en weet ook dat de courtage geen vast gegeven is, maar dat ze dat zelf verzinnen en dus ook zelf kunnen aanpassen (en dan heb je een sterke positie als je ook van andere makelaars de kosten weet).
At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Wow, hier in Delft 0,8%... Fixed price kon trouwens ook.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Met een makelaar kan je makkelijk onderhandelen. Hou het wel leuk want de beste man of vrouw moet wel met een "goed" gevoel voor je willen werken....
Wij hebben een fixed price gedaan. 4250 euro voor verkoop.
Drie makelaars laten langskomen
Gingen akkoord met de makelaar waarvan wij dachten met beste plan, kennis, gevoel. Bekijken wat ze alle drie vragen voor de verkoop zodat je weet wat er ongeveer gevraagd wordt en dan gewoon onderhandelen.
Wij hebben een fixed price gedaan. 4250 euro voor verkoop.
Drie makelaars laten langskomen
Gingen akkoord met de makelaar waarvan wij dachten met beste plan, kennis, gevoel. Bekijken wat ze alle drie vragen voor de verkoop zodat je weet wat er ongeveer gevraagd wordt en dan gewoon onderhandelen.
[ Voor 4% gewijzigd door mentalozzie op 18-10-2022 09:09 ]
Het percentage aan courtage kun je sowieso niet 1:1 vergelijken, het is afhankelijk van de prijsklasse van de woning. Een startersappartement verkopen is voor een makelaar niet significant minder werk dan een vrijstaand huis verkopen.
Je kunt beter kijken wat je ongeveer kwijt bent obv verwachte opbrengst en dan berekenen of je dat dan een acceptabel tarief vindt gezien het werk wat de makelaar je uit handen neemt.
Zo betaalden wij in het voorjaar EUR 6250 all-in, fixed price voor verkoopbegeleiding van een hoekwoning in Utrecht en hadden 2,5 dagen bezichtigingen (dat had je toen nog
). Dat was na onderhandeling over courtage.
Je kunt beter kijken wat je ongeveer kwijt bent obv verwachte opbrengst en dan berekenen of je dat dan een acceptabel tarief vindt gezien het werk wat de makelaar je uit handen neemt.
Zo betaalden wij in het voorjaar EUR 6250 all-in, fixed price voor verkoopbegeleiding van een hoekwoning in Utrecht en hadden 2,5 dagen bezichtigingen (dat had je toen nog
Ik zou zeggen dat de hoeveelheid werk voor een makelaar afhankelijk is van prijsklasse, type woning, locatie en wellicht nog wat factoren meer.THM0 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:48:
Het percentage aan courtage kun je sowieso niet 1:1 vergelijken, het is afhankelijk van de prijsklasse van de woning. Een startersappartement verkopen is voor een makelaar niet significant minder werk dan een vrijstaand huis verkopen.
[...]
Door de boot genomen zou ik wel durven zeggen dat een startersappartement verkopen over het algemeen minder werk is dan een vrijstaande woning. Als die vrijstaande woning op een hele goede locatie staat dan hangt er een dusdanig prijskaartje aan dat er niet heel veel kopers op af zullen komen. Staat de vrijstaande woning in het buitengebied dan zullen er, vanwege de locatie, minder kopers op af komen. Daartegenover; in een courante markt komen er altijd wel voldoende geïnteresseerden op een startersappartement af (mits deze niet te hoog is geprijsd).
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik betaal 1% over de verkoop van mijn woning (prijsklasse 500k ongeveer).
En kreeg gratis aankoopbegeleiding.
Geen opstartkosten.
Moest wel fotograaf en opmeten van m2 betalen. Dat was incl btw wel rond de 400-500 euro.
Geen opstartkosten.
Moest wel fotograaf en opmeten van m2 betalen. Dat was incl btw wel rond de 400-500 euro.
Nou een hoop dingen zijn min of meer hetzelfde: onderzoek naar eigenaarschap woning, kosten fotograaf, brochure maken, lijst van zaken opstellen, Funda advertentie maken, marketing opzetten, bezichtigingen inplannen en uitvoeren, onderhandelen, koopakte opstellen, etc. En dan nog wat VVE uitzoekwerk bij een appartement. Daarnaast nog kosten voor NVM lidmaatschap, evt gebruik Move etc waar je voor betaalt.Harrie_ schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:58:
[...]
Ik zou zeggen dat de hoeveelheid werk voor een makelaar afhankelijk is van prijsklasse, type woning, locatie en wellicht nog wat factoren meer.
Door de boot genomen zou ik wel durven zeggen dat een startersappartement verkopen over het algemeen minder werk is dan een vrijstaande woning. Als die vrijstaande woning op een hele goede locatie staat dan hangt er een dusdanig prijskaartje aan dat er niet heel veel kopers op af zullen komen. Staat de vrijstaande woning in het buitengebied dan zullen er, vanwege de locatie, minder kopers op af komen. Daartegenover; in een courante markt komen er altijd wel voldoende geïnteresseerden op een startersappartement af (mits deze niet te hoog is geprijsd).
Bij een groot huis heb je mogelijk wat minder bezichtigingen in de huidige markt, maar zal een bezichtiging ook iets meer tijd in beslag nemen. En in de huidige markt ook wellicht wat meer verspreid over de tijd, terwijl je bij een startersappartement eea misschien nog wel achter elkaar in kan plannen op dezelfde dag.
Dat laatste is een beetje waar ik op doelde. Ik kan me zomaar voorstellen dat een startersappartement over het algemeen een 'standaard doorschuifklus' is en een makelaar bij een andere woning misschien een aantal maanden bezig is om het verkocht te krijgen. Bij die eerste zul je ook sneller een of twee kijkdagen zien terwijl een makelaar bij die tweede wellicht een aantal keer op en neer moet voor een individuele bezichtiging die, zoals je zelf ook aangeeft, vaak ook wat meer tijd in beslag neemt.THM0 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Nou een hoop dingen zijn min of meer hetzelfde: onderzoek naar eigenaarschap woning, kosten fotograaf, brochure maken, lijst van zaken opstellen, Funda advertentie maken, marketing opzetten, bezichtigingen inplannen en uitvoeren, onderhandelen, koopakte opstellen, etc. En dan nog wat VVE uitzoekwerk bij een appartement. Daarnaast nog kosten voor NVM lidmaatschap, evt gebruik Move etc waar je voor betaalt.
Bij een groot huis heb je mogelijk wat minder bezichtigingen in de huidige markt, maar zal een bezichtiging ook iets meer tijd in beslag nemen. En in de huidige markt ook wellicht wat meer verspreid over de tijd, terwijl je bij een startersappartement eea misschien nog wel achter elkaar in kan plannen op dezelfde dag.
Hier 1% all-in voor verkoop huis 500-600k prijsklasse.
Daarvoor 14 bezichtigingen gehad verdeeld over drie dagen. Vooralsnog sowieso erg tevreden over mijn makelaar en niet het gevoel dat ik teveel betaal. Erg professioneel en altijd bereikbaar via de app, ook op zondag of in de avond.
Daarvoor 14 bezichtigingen gehad verdeeld over drie dagen. Vooralsnog sowieso erg tevreden over mijn makelaar en niet het gevoel dat ik teveel betaal. Erg professioneel en altijd bereikbaar via de app, ook op zondag of in de avond.
Mijn woning staat nog lang niet te koop maar had al wel een aantal makelaars gesproken, ook mbt de courtage. Kwam op zo'n 1-1,2 uit. Opstartkosten overal wel ongeveer het zelfde. De een had er gratis een styliste bij voor de foto's. De ander deed onbeperkt bezichtigen terwijl de ander 3 dagen deed. (Ook voldoende natuurlijk).
Er bleef me wel een geniepig trucje bij. Voorbeeld: op mijn suggestie kreeg ik ook aanbiedingen met een hogere courtage naarmate de verkoopopbrengst hoger was. Nu sprak ik een makelaar die de laatste woning in de straat had verkocht. Volgens hem voor (voorbeeld) 630k. Courtagevoorstel was 1% en alles boven de 630k 10% of 1,2%.
Best interessant, ware het niet dat ik er later achter kwam dat de woning in kwestie verkocht was voor 665k ipv de door hem aangegeven 630k...
Eerstvolgende woning daarna ging voor een bedrag richting de 700. Dit aantrekkelijke aanbod had mij dus zo 13k kunnen kosten.
Alle bedragen fictief, weet ook niet precies meer wat het voorstel was, behalve dat ik ongeveer het dubbele kwijt zou zijn.
Er bleef me wel een geniepig trucje bij. Voorbeeld: op mijn suggestie kreeg ik ook aanbiedingen met een hogere courtage naarmate de verkoopopbrengst hoger was. Nu sprak ik een makelaar die de laatste woning in de straat had verkocht. Volgens hem voor (voorbeeld) 630k. Courtagevoorstel was 1% en alles boven de 630k 10% of 1,2%.
Best interessant, ware het niet dat ik er later achter kwam dat de woning in kwestie verkocht was voor 665k ipv de door hem aangegeven 630k...
Eerstvolgende woning daarna ging voor een bedrag richting de 700. Dit aantrekkelijke aanbod had mij dus zo 13k kunnen kosten.
Alle bedragen fictief, weet ook niet precies meer wat het voorstel was, behalve dat ik ongeveer het dubbele kwijt zou zijn.
Het heeft ermee te maken of er uitzicht is en hoe hoog die woning is t.o.v. de rest. Ik heb wel eens meegemaakt dat een woning op de 5e verdieping was met vrij uitzicht over de Scheveningse Haven en de rest van de onderliggende appartementen geen enkel uitzicht hadden anders dan alleen op de omringende gebouwen. In dat geval kan je het appartement met uitzicht ook alleen vergelijken met andere appartementen met uitzicht. Daarnaast maakt het ook nog wat uit qua hoogte, derde verdieping of dertiende verdieping maakt nogal wat uit.softblue schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:33:
Hallo,
Mij vriend en ik hebben vorige maand een huis gekocht. Nu moet mijn vriend zijn appartement nog verkopen. Deze komt van de week op Funda. Wij twijfelen echter over de vraagprijs die de makelaar heeft voorgesteld. Dit omdat er een soortgelijk appartement in dezelfde flat op is gekomen die meer dan 20k lager is. Een ander appartement in de flat is recent verkocht met een vraagprijs van ook 20k lager. De markt lijkt alleen maar omlaag te bewegen dus nu hoog inzetten lijkt ons eigenlijk niet logisch. Maar goed de makelaar weet natuurlijk ook wel waar hij over praat.
Voorstel makelaar 215k
Soortgelijke woningen rond de 195k
Taxatiewaarde 210k
Makelaar geeft aan dat de meerwaarde zit in het feit dat het appartement op de bovenste verdieping is. Ik kan online helemaal niks vinden over of dit wel of geen meerwaarde heeft. Er is geen lift aanwezig. Dus dit kan ook een afknapper zijn voor kopers, al die trappen. Qua afwerking zijn de andere appartementen beter. Nieuwere keuken en badkamer enzo.
Wat denken jullie dat wijsheid is?
PSN: Kjujay
Dat was bij mij precies zo. Woning ging (in maart) uiteindelijk voor een ton meer weg dan de bovenkant van de range die de makelaar aangaf als verwachte opbrengst.Laapo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:32:
Mijn woning staat nog lang niet te koop maar had al wel een aantal makelaars gesproken, ook mbt de courtage. Kwam op zo'n 1-1,2 uit. Opstartkosten overal wel ongeveer het zelfde. De een had er gratis een styliste bij voor de foto's. De ander deed onbeperkt bezichtigen terwijl de ander 3 dagen deed. (Ook voldoende natuurlijk).
Nu was de markt destijds ook wel erg apart met overbieden, waardoor ik graag fixed price courtage wilde, maar dat alternatieve voorstel had me zo 15k aan courtage gekost.
Opbrengst komt voor een groot deel uit hoe je de woning zelf presenteert is mijn overtuiging.
Ik ga volgend jaar in de verkoop. Ik neig er toch sterk naar een makelaar te pakken die alleen de back-office doet. Een bezichtiging kan ik zelf ook wel en als dat 4.000 euro scheelt is de rekensom snel gemaakt.kx22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:10:
Ik betaal 1% over de verkoop van mijn woning (prijsklasse 500k ongeveer).
Geen opstartkosten.
Klopt, maar afgelopen jaar was de woningmarkt oververhit. Dit betekend dat je soms niet eens TUSSEN de afspraken kwam. Zelfs als je op dag 1 van funda een afspraak ging inplannen was het soms al vol.kraaitje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
Ik ga volgend jaar in de verkoop. Ik neig er toch sterk naar een makelaar te pakken die alleen de back-office doet. Een bezichtiging kan ik zelf ook wel en als dat 4.000 euro scheelt is de rekensom snel gemaakt.
Een aankoopmakelaar kon altijd wel iets regelen waardoor je alsnog kon bezichtigen.
Daarnaast kunnen zij ervoor zorgen dat jij niet teveel overbied (want ze bellen even met hun collega's paar minuten voor deadline en vragen wat het beste bod is).
Als er maar 1 of 2 geïnteresseerde zijn, kan je net zo goed zelf doen. Je wilt uiteindelijk minder bieden dan vraagprijs. En zeker niet overheen gaan.
Heb met mijn makelaar 1,3% onderhandeld. Daarvoor helpt hij me ook met de aankoop van mijn nieuwe huis. De kans dat ik het huis niet krijg voor de prijs die ik wil betalen acht ik ook nog groot. Als dat klapt krijgt dan krijgt de makelaar niets. En ga ik mijn huidige woning verbouwen. Dank iedereen voor de input.
Die ga ik niet afplakken, zou maar een pakketbezorger toevallig komen.kw_nl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:23:
Ben ik de enige die z’n Ring deurbel afplakt bij bezichtigen? Het leek me wel netjes qua privacy, maar wellicht wat overdreven.
Gisteren de eerste 5 bezichtigingen gehad. Vandaag ook nog een rits en dan hopen op een goed bod.
Ok die snap ik. Maar puur voor de verkoop (heb al een nieuwbouwwoning gekocht) pak ik een makelaar die de back-office doet. Dus fotografie, opmeten, tekstje maken, funda, inplannen bezichtigingen, onderhandelen en koopcontract. De bezichtingen doe ik zelf. Dit scheelt echt aanzienlijk in de kosten.kx22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Klopt, maar afgelopen jaar was de woningmarkt oververhit. Dit betekend dat je soms niet eens TUSSEN de afspraken kwam. Zelfs als je op dag 1 van funda een afspraak ging inplannen was het soms al vol.
Een aankoopmakelaar kon altijd wel iets regelen waardoor je alsnog kon bezichtigen.
Daarnaast kunnen zij ervoor zorgen dat jij niet teveel overbied (want ze bellen even met hun collega's paar minuten voor deadline en vragen wat het beste bod is).
Als er maar 1 of 2 geïnteresseerde zijn, kan je net zo goed zelf doen. Je wilt uiteindelijk minder bieden dan vraagprijs. En zeker niet overheen gaan.
Neem aan dat je wel weet of je iets besteld hebt of niet....kx22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Die ga ik niet afplakken, zou maar een pakketbezorger toevallig komen.
En doe je ook de onderhandelingen zelf?kraaitje schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:59:
[...]
Ik ga volgend jaar in de verkoop. Ik neig er toch sterk naar een makelaar te pakken die alleen de back-office doet. Een bezichtiging kan ik zelf ook wel en als dat 4.000 euro scheelt is de rekensom snel gemaakt.
Vergeet ook niet dat een makelaar soms ook net ff de skills heeft om de juiste zaken te zeggen waardoor kijkers met een ander gevoel het pand verlaten. Het staat ook wel professioneler.
Hoe doen hele volksstammen zonder videodeurbel dat dan…?kx22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
Die ga ik niet afplakken, zou maar een pakketbezorger toevallig komen.
Een andere indeling is toch best een groot verschil?softblue schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Qua afmeting inderdaad precies gelijk. Enige verschil is dat er een muur is doorgebroken dus een grote woonkamer met ruimte voor eettafel. En doorzon. In plaats van losse woon en eetkamertjes.
Je geeft aan dat de woning geen lift heeft. Met de relatief lage verkoopprijzen die je noemt, ga ik er dan vanuit dat het niet om de meest moderne appartementen gaat. Maar dat het eerder vooroorlogs of net na de oorlog is. Als potentiële koper zou ik dan er vanuit gaan dat de flats nogal gehorig kunnen zijn. Een flat zonder bovenburen zou ik dan een enorm pluspunt vinden, wat toch wel 20k waard zou zijn.
Wij hebben net bericht gehad dat de koper de hypotheek rond heeft, dus de verkoop is nu echt definitief!
Dat was snel geregeld, ze hadden in principe nog tot 7 november de tijd. Ik begreep van dit forum dat kopers niet altijd laten weten wanneer de hypotheek rond is, dus heel fijn dat onze kopers dat wel hebben gedaan. Scheelt toch weer een paar weken onzekerheid. Echt superblij dat alles nu rond is, vooral met alle berichten over de woningmarkt de laatste tijd.
Random vraag: Hoe zit het met de Funda beoordelingen van Makelaars? Ik heb ene paar minuten zitten scrollen en kon maar één makelaar met een gemiddelde score onder en 9 vinden, dat was een 8.9.
No way dat iedereen zo positief is, wat is hier aan de hand?
Bij mij is de woning 1,5 week te koop nu. Randje Rotterdam 71 m3 appartement.Oorspronkelijk 4 bezichtigingen ingepland gekregen. Waarvan er uiteindelijk 2 zijn komen kijken en 2 hebben afgezegd.
1 van hen is vandaag voor de 2e keer komen kijken en gaat morgen een bod uitbrengen. Hopen op het beste..
Uiteraard is 1,5 week nog best vroeg, maar het valt me allemaal nog niet echt mee moet ik zeggen. Maargoed zoals ze zeggen, je hebt er maar 1 nodig
1 van hen is vandaag voor de 2e keer komen kijken en gaat morgen een bod uitbrengen. Hopen op het beste..
Uiteraard is 1,5 week nog best vroeg, maar het valt me allemaal nog niet echt mee moet ik zeggen. Maargoed zoals ze zeggen, je hebt er maar 1 nodig
[ Voor 4% gewijzigd door Trank00l op 20-10-2022 16:54 ]
Volgens mij kun je alleen makelaars beoordelen waar je zaken mee doet en niet 'random' een beoordeling achter laten. Die makelaars worden dus alleen maar beoordeeld door 'tevreden' klanten...supersoco80 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:46:
Random vraag: Hoe zit het met de Funda beoordelingen van Makelaars? Ik heb ene paar minuten zitten scrollen en kon maar één makelaar met een gemiddelde score onder en 9 vinden, dat was een 8.9.
Welke prijsklasse als ik vragen mag? En m.b.t. 'randje Rotterdam'; hoe ver van het centrum?Trank00l schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:53:
Bij mij is de woning 1,5 week te koop nu. Randje Rotterdam 71 m3 appartement.Oorspronkelijk 4 bezichtigingen ingepland gekregen. Waarvan er uiteindelijk 2 zijn komen kijken en 2 hebben afgezegd.
Afgelopen jaren was alles verkocht binnen 1.5 week. Nu is het vroeg.Trank00l schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:53:
Uiteraard is 1,5 week nog best vroeg
Hopelijk een goed bod morgen
Verwacht je nu nog nieuwe bezichtigingen?
[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 20-10-2022 21:26 ]
Plus nog een beetje zeker, zodat de verkoopmakelaar nog een paar centen extra er aan verdient? Of ben alleen ik altijd zo achterdochtigkx22 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:11:
[...]
Klopt, maar afgelopen jaar was de woningmarkt oververhit. Dit betekend dat je soms niet eens TUSSEN de afspraken kwam. Zelfs als je op dag 1 van funda een afspraak ging inplannen was het soms al vol.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Zo, het kan soms best snel gaan. Afgelopen maandag nog geen zicht op een kijker en op vrijdag hebben we gewoon 1 kijker gehad en vervolgens een bod. Helaas wil de koper er wel al binnen 5 weken in en is het bod iets lager dan de vraagprijs.
Nu onderhandelen en volgens mij moeten we er wel uit komen. Daarnaast snel kijken of we ergens tijdelijke woonruimte kunnen krijgen, want ons nieuwe huis is nog lang niet klaar.
Nu onderhandelen en volgens mij moeten we er wel uit komen. Daarnaast snel kijken of we ergens tijdelijke woonruimte kunnen krijgen, want ons nieuwe huis is nog lang niet klaar.
Gefeliciteerd!! Hoeveel dagen weken stond de woning online?TheVMaster schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:25:
Zo, het kan soms best snel gaan. Afgelopen maandag nog geen zicht op een kijker en op vrijdag hebben we gewoon 1 kijker gehad en vervolgens een bod. Helaas wil de koper er wel al binnen 5 weken in en is het bod iets lager dan de vraagprijs.
@TheVMaster poeh, 5 weken is wel erg snel.. zeker als je nog geen andere woning hebt. Wel tevreden met het bod? Had je de verkoopprijs hoog of laag ingestoken?
Hij stond ongeveer 5 weken op Funda.MaStar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Gefeliciteerd!! Hoeveel dagen weken stond de woning online?
Ik hoor waarschijnlijk vandaag (of dit weekend) of we een andere (tijdelijke) woning hebben. Het bod was net iets te laag, de verkoopprijs zat iets boven de taxatiewaarde. Het bod zat er een paar duizend euro onder, maar in combinatie met de datum was die dus te laag. En daarbij willen we graag een paar weken extra de tijd om dus te verhuizen (en het nieuwe huis klaar te maken).Safaci schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:44:
@TheVMaster poeh, 5 weken is wel erg snel.. zeker als je nog geen andere woning hebt. Wel tevreden met het bod? Had je de verkoopprijs hoog of laag ingestoken?
[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 21-10-2022 09:59 ]
Helaas nog geen bod, ze willen er nog even over nadenken en komen na het weekend er op terug. Ze waren nog wel erg enthousiast over de woning. Met andere woorden, die hebben nog wat andere bezichtigingenMaStar schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:04:
[...]
Afgelopen jaren was alles verkocht binnen 1.5 week. Nu is het vroeg.
Hopelijk een goed bod morgen![]()
Verwacht je nu nog nieuwe bezichtigingen?
Maandag komen er nog 2 langs, zojuist doorgekregen. Hope for the best
Net buiten Rotterdam bedoel ik. Prijsklasse 240-260k. Rotterdam is 10 minuten voor mij.Harrie_ schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:34:
[...]
Welke prijsklasse als ik vragen mag? En m.b.t. 'randje Rotterdam'; hoe ver van het centrum?
Inmiddels 11 dagen verder en de hypotheekadviseur van de hoogste bieder kondigt aan dat hij dit niet kan financieren. Koopcontract is dus nog niet getekend. We hebben de volgende bieder gevraagd of hij bereid is om ons appartement tegen vraagprijs te kopen. We zitten nu te wachten of het wat wordt met deze twee...lovescream schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:14:
Wij hebben vandaag maar 3 biedingen gekregen en 2 daarvan ver onder de vraagprijs. We zijn akkoord gegaan met iemand die al een tijdje zocht en iets boven de vraagprijs heeft geboden.
Makelaar klonk ook best teleurgesteld en zei ook dat langer wachten op een wellicht hoger bod heel risicovol zou zijn omdat hij het signaal krijgt dat er wel echt een keerpunt is gekomen op de huizenmarkt.
Juichen doe ik nog niet. Eerst maar koopcontract tekenen en die drie dagen uitzitten...
Succes mede-verkopers!
Man man man, wat een nachtmerrie. Het valt me vies tegen hoe dit ook Utrecht Leidsche Rijn/De Meern/Vleuten heeft geraakt, terwijl het hier altijd wel ontzettend rap ging qua verkoop.
Jee, wat vervelend voor jullie. Ik zie de huizen hier (ook LR, ander deel) ook veel langer te koop staan, en ik zie ook huizen zakken in prijs. Daarentegen hoor ik ook nog altijd over forse overbiedingen op huizen die toch al flink aan de prijs zijn. Je moet dus wat geluk en geduld hebben, vermoed ik. En een makelaar die actief naar kopers zoekt.lovescream schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:20:
[...]
Inmiddels 11 dagen verder en de hypotheekadviseur van de hoogste bieder kondigt aan dat hij dit niet kan financieren. Koopcontract is dus nog niet getekend. We hebben de volgende bieder gevraagd of hij bereid is om ons appartement tegen vraagprijs te kopen. We zitten nu te wachten of het wat wordt met deze twee...
Man man man, wat een nachtmerrie. Het valt me vies tegen hoe dit ook Utrecht Leidsche Rijn/De Meern/Vleuten heeft geraakt, terwijl het hier altijd wel ontzettend rap ging qua verkoop.
Appartementen hebben het in zo’n omslagperiode wel moeilijker dan huizen. Daar komen de starters in die nog geen koophuis hebben en bij gebrek aan overwaarde dus enorm pech hebben met stijgende rente.
Een jaar geleden rond deze tijd tekenden wij een hypotheek tegen een respectievelijke 1,69% en 1,8%. De laatste keer dat ik wat hoorde over de rente was dat het tussen de 3,5-4% lag. Net van de makelaar gehoord dat het inmiddels 5% is. Ja, dan vraag ik me af of de bieder met "oude rentes" van 1/2 maanden terug op pad ging... Erg treurig ook voor hen.
Het verschil in max hypotheek tussen nu en 2 maand geleden kan nooit heel erg groot zijn. Dat 'gat' lijkt me nog wel te overbruggen met eigen geld.lovescream schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:51:
Een jaar geleden rond deze tijd tekenden wij een hypotheek tegen een respectievelijke 1,69% en 1,8%. De laatste keer dat ik wat hoorde over de rente was dat het tussen de 3,5-4% lag. Net van de makelaar gehoord dat het inmiddels 5% is. Ja, dan vraag ik me af of de bieder met "oude rentes" van 1/2 maanden terug op pad ging... Erg treurig ook voor hen.
Mijn gok zou zijn dat ie überhaupt geen onderzoek heeft gedaan en heeft gegokt dat het wel goed zou komen. Of hij heeft zich gewoon bedacht en gebruikt dit als smoes.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Dat is echt enorm balen! Je onderhandelingspositie is nu ook wel naar de *** als je nu nog naar de tweede bieder gaat. Die bedenkt zich ook wel twee keer, of doet een nog lager bod.lovescream schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:20:
[...]
Inmiddels 11 dagen verder en de hypotheekadviseur van de hoogste bieder kondigt aan dat hij dit niet kan financieren. Koopcontract is dus nog niet getekend. We hebben de volgende bieder gevraagd of hij bereid is om ons appartement tegen vraagprijs te kopen. We zitten nu te wachten of het wat wordt met deze twee...
Wat is je plan als zij niet happen? Opnieuw in de verkoop
De maximale hypotheek is misschien niet zo veel gedaald, maar de bijbehorende maandlasten zijn wel heel erg gestegen.Nnoitra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:50:
[...]
Het verschil in max hypotheek tussen nu en 2 maand geleden kan nooit heel erg groot zijn. Dat 'gat' lijkt me nog wel te overbruggen met eigen geld.
Mijn gok zou zijn dat ie überhaupt geen onderzoek heeft gedaan en heeft gegokt dat het wel goed zou komen. Of hij heeft zich gewoon bedacht en gebruikt dit als smoes.
Vandaar dat hij het wellicht als smoes gebruiktRubbergrover1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:53:
[...]
De maximale hypotheek is misschien niet zo veel gedaald, maar de bijbehorende maandlasten zijn wel heel erg gestegen.
Hij kan het nog wel financieren, maar wil het niet meer.
Ja, dat klopt. Maar de tweede bieder laat na het belletje ook niks meer van zich horenMaStar schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:31:
[...]
Dat is echt enorm balen! Je onderhandelingspositie is nu ook wel naar de *** als je nu nog naar de tweede bieder gaat. Die bedenkt zich ook wel twee keer, of doet een nog lager bod.
Wat is je plan als zij niet happen? Opnieuw in de verkoop
Het staat nog gewoon te koop op funda, status was ook nooit veranderd. Makelaar zegt dat, objectief gezien, het nog maar 3 weken online staat. Hij adviseert om toch nog even geduld te hebben en pas over 3-4 weken de strategie aan te passen.
Ik ga altijd uit van de goede in een mens... Hij is nog steeds niet wettelijk verplicht het te kopen en heeft nog niet expliciet gezegd "Sorry hé, gaat niet door".Nnoitra schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Vandaar dat hij het wellicht als smoes gebruikt
Ik ga maar nu echt vanuit dat ze nog proberen bij de bank. Laten we hopen...
Heel herkenbaar helaas. Ik heb mijn huis in juli verkocht, genoeg gegadigen geen vuiltje aan de lucht zou te denken. Tot dat de gegunde kopers gelogen hadden over hun BRK noteringen en de volledige 8 weken termijn hebben uitgezeten eer dat te vertellen. Dus weer opnieuw de verkoop in inmiddels september, binnen een week wel weer verkocht maar ik slaap toch slecht tot 2 november wanneer de voorbehouden weer verlopen. Zeker met alle verhalen die je nu hoort op de hypotheekmarkt.lovescream schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:14:
Wij hebben vandaag maar 3 biedingen gekregen en 2 daarvan ver onder de vraagprijs. We zijn akkoord gegaan met iemand die al een tijdje zocht en iets boven de vraagprijs heeft geboden.
Makelaar klonk ook best teleurgesteld en zei ook dat langer wachten op een wellicht hoger bod heel risicovol zou zijn omdat hij het signaal krijgt dat er wel echt een keerpunt is gekomen op de huizenmarkt.
Juichen doe ik nog niet. Eerst maar koopcontract tekenen en die drie dagen uitzitten...
Succes mede-verkopers!
Ik ben wat dat betreft pas opgelucht als het geld op mijn rekening staat
HD4Life @ Full-HD
Dan moet je geen andere mensen het werk laten doen.FSSF schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:14:
[...]
Plus nog een beetje zeker, zodat de verkoopmakelaar nog een paar centen extra er aan verdient? Of ben alleen ik altijd zo achterdochtig
Als ik achterdochtig ben dat mijn loodgieter teveel geld vraagt, ga ik ook op zoek naar een andere of zelf doen.
In jouw geval zou ik nooit een aankoopmakelaar nemen, want je gaat altijd teleurgesteld worden.
Had ik toen met mijn verbouwing. Vond mijn aannemer erg duur in het begin. Was een man met enorm veel ervaring en hoog aangeschreven door familieleden, maar ik was gewoon achterdochtig.
Achteraf was het een grote fout geweest en heb ik veel ruzie met hem gehad.
Zonder vertrouwen geen zaken doen, heb ik geleerd.
Als de rente niet 2,5 maar 5% is, kunnen de maandlasten wel serieus te hoog zijn geworden. Met snel stijgende rente kun je je daarin wel vergissen als koper. Voor alle partijen zuur.Nnoitra schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:10:
[...]
Vandaar dat hij het wellicht als smoes gebruikt
Ik moet zeggen dat de prijzen opvallend stabiel blijven vooralsnog. Ik als woningzoekende in LR houdt het zeer nauwlettend in de gaten maar misschien heeft het ook te maken met de prijsklasse (400-550K) die enorm gewild is. Maar achter de schermen lijkt er dus genoeg te gebeuren als ik het zo lees.Toke_gt schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:09:
[...]
Jee, wat vervelend voor jullie. Ik zie de huizen hier (ook LR, ander deel) ook veel langer te koop staan, en ik zie ook huizen zakken in prijs. Daarentegen hoor ik ook nog altijd over forse overbiedingen op huizen die toch al flink aan de prijs zijn. Je moet dus wat geluk en geduld hebben, vermoed ik. En een makelaar die actief naar kopers zoekt.
Appartementen hebben het in zo’n omslagperiode wel moeilijker dan huizen. Daar komen de starters in die nog geen koophuis hebben en bij gebrek aan overwaarde dus enorm pech hebben met stijgende rente.
Context is allesToke_gt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:47:
[...]
Als de rente niet 2,5 maar 5% is, kunnen de maandlasten wel serieus te hoog zijn geworden. Met snel stijgende rente kun je je daarin wel vergissen als koper. Voor alle partijen zuur.
De situatie was dat er gezegd werd dat hij niet kon financieren, dan ga ik er vanuit (i know, aannames..) dat de bank moeilijk doet. En dat is op basis van de max hypotheek. Niet of de potentiële koper de maandlasten opeens te hoog vind.
?Nnoitra schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Context is allesEn als je halverwege binnen komt vallen, mis je dat.
Dat zijn wel veel aannames. Je kunt als koper ook zelf tot conclusie komen dat financiering niet rond te krijgen is of dat het niet haalbaar is, bijvoorbeeld door hoge maandlasten. Weten we allemaal niet, maar geen reden om ervan uit te gaan dat een koper smoesjes verzint.De situatie was dat er gezegd werd dat hij niet kon financieren, dan ga ik er vanuit (i know, aannames..) dat de bank moeilijk doet. En dat is op basis van de max hypotheek. Niet of de potentiële koper de maandlasten opeens te hoog vind.
De hypotheekadviseur gaf aan dat hij het niet kon financieren. Normaliter zal dat niet op basis van maandlasten zijn, maar of de bank akkoord gaat. Een "onder voorbehoud van financiering" situatie gaat op basis van of de bank meewerkt, een "ik vind de maandlasten te hoog" valt daar niet onder.Toke_gt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
?
[...]
Dat zijn wel veel aannames. Je kunt als koper ook zelf tot conclusie komen dat financiering niet rond te krijgen is of dat het niet haalbaar is, bijvoorbeeld door hoge maandlasten. Weten we allemaal niet, maar geen reden om ervan uit te gaan dat een koper smoesjes verzint.
En ik ging er niet vanuit, zie het woordje 'wellicht' en mijn eerdere reacties
[ Voor 5% gewijzigd door Nnoitra op 22-10-2022 10:43 ]
Het ging hier niet om een voorbehoud van financiering, er was nog geen voorlopig koopcontract getekend. Een eerste berekening bij de hypotheekadviseur kan wel degelijk leiden tot de conclusie dat deze koop met de huidige rente tot maandlasten leidt die niet meer acceptabel zijn. Dan wordt er geen aanvraag bij een bank ingediend en kan koper zich op basis van advies hypotheekadviseur terugtrekken.Nnoitra schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:41:
[...]
De hypotheekadviseur gaf aan dat hij het niet kon financieren. Normaliter zal dat niet op basis van maandlasten zijn, maar of de bank akkoord gaat. Een "onder voorbehoud van financiering" situatie gaat op basis van of de bank meewerkt, een "ik vind de maandlasten te hoog" valt daar niet onder.
En ik ging er niet vanuit, zie het woordje 'wellicht' en mijn eerdere reacties
Precies. Zonder voorlopig koopcontract of in de drie dagen bedenktijd kan een koper sowieso zonder enkele reden onder de koop uit.Toke_gt schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Het ging hier niet om een voorbehoud van financiering, er was nog geen voorlopig koopcontract getekend. Een eerste berekening bij de hypotheekadviseur kan wel degelijk leiden tot de conclusie dat deze koop met de huidige rente tot maandlasten leidt die niet meer acceptabel zijn. Dan wordt er geen aanvraag bij een bank ingediend en kan koper zich op basis van advies hypotheekadviseur terugtrekken.
Ja, denk wel het beste. Maar toch voelt 3 a 4 weken wachten nog erg lang en onzeker natuurlijk. Zeker als je niet dagelijks aanmeldingen van bezichtingen krijgt. Anyway, that it islovescream schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:34:
Het staat nog gewoon te koop op funda, status was ook nooit veranderd. Makelaar zegt dat, objectief gezien, het nog maar 3 weken online staat. Hij adviseert om toch nog even geduld te hebben en pas over 3-4 weken de strategie aan te passen.
Komende week warme temperatuur en zonnige dagen. Ideale dagen voor foto's en bezichtigingen. Tweakers die hun huis weer opnieuw op de markt brengen?
Mijn woning (prijsklasse 450k) staat te koop en deze week enkele bezichtingen. Helaas minder dan ik had verwacht, maar je hebt maar 1 koper nodig.
Verder was ik niet helemaal tevreden over de foto's, ook gemaakt met grijs weer. Dus wel voorzichtig aan het oriënteren om dat nog eens op een gerichte dag over te doen met andere fotograaf mocht ik de woning niet verkopen na 2 weken. Voor nu is het vooral afwachten. Lastig te peilen in deze markt.
Nog andere verkopers?
Mijn woning (prijsklasse 450k) staat te koop en deze week enkele bezichtingen. Helaas minder dan ik had verwacht, maar je hebt maar 1 koper nodig.
Verder was ik niet helemaal tevreden over de foto's, ook gemaakt met grijs weer. Dus wel voorzichtig aan het oriënteren om dat nog eens op een gerichte dag over te doen met andere fotograaf mocht ik de woning niet verkopen na 2 weken. Voor nu is het vooral afwachten. Lastig te peilen in deze markt.
Nog andere verkopers?
[ Voor 77% gewijzigd door MaStar op 24-10-2022 20:36 ]
Hier ook deze week bezichtigingen. Ook minder dan verwacht maar voor deze tijd niet heel slecht. Gezien de berichten dat de rentes nog verder gaan stijgen verwacht ik eigenlijk wel goede biedingen van meerdere kijkers.MaStar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:10:
Komende week warme temperatuur en zo'n. Ideale dagen voor foto's en bezichtigingen. Tweakers die hun huis weer opnieuw op de markt brengen?
Mijn huis is te koop en deze week enkele bezichtingen. Helaas wel minder dan ik had verwacht, maar je hebt maar 1 koper nodig.
Verder niet helemaal tevreden over de foto's, ook gemaakt met grijs weer. Dus wel voorzichtig aan het oriënteren om dat nog eens op een gerichte dag over te doen met andere fotograaf mocht ik de woning niet verkopen na 2 weken. Voor nu is het vooral afwachten. Lastig te peilen in deze markt.
Nog andere verkopers?
Hadden bewust 2 weken gepland tussen te koop zetten en bezichtigingsdagen, o.a. i.v.m. de herfstvakantie. Dat is wel een goed zet geweest want de helft van de bezichtigingen kwamen pas na een paar dagen binnen. Voor mijn gevoel dan dus allemaal serieuze kijkers, ze hebben de straat etc. immers al goed kunnen bekijken voor het inplannen van een bezichtiging. Ik vraag me dus ook af of we nu zoveel minder echt serieuze kijkers hebben dan wanneer we een half jaar geleden bezig zouden zijn.
Spannend dus deze week, maar heb er eigenlijk wel alle vertrouwen in.
Ik heb afgelopen 5 weken iedere week wel een bezichtiging gehad. Ook de 1 oktober open huizen dag was wel druk. Deze week weer een bezichtiging gepland.
1 bieding maar mensen bedachten zich over verhuizen uit de stad naar dorp. Andere bieding van paupers (heb vrienden in de straat wonen, kan ik echt niet doen)
Voorlopig nog geduldig. Bijna alles in het dorp onder en boven mijn prijs is verkocht dus de keuze is niet meer reuze
1 bieding maar mensen bedachten zich over verhuizen uit de stad naar dorp. Andere bieding van paupers (heb vrienden in de straat wonen, kan ik echt niet doen)
Voorlopig nog geduldig. Bijna alles in het dorp onder en boven mijn prijs is verkocht dus de keuze is niet meer reuze
[ Voor 4% gewijzigd door Capo op 24-10-2022 21:12 ]
Aangezien de bieders niet Nederlands zijn, kan ik wel wat vertellen.
Staan nu bijna 3 weken te koop, we hadden 10 kijkers op de eerste twee dagen, daarna werd het stil, geen bod maar wel wat verzoeken tot extra informatie over de warmtepomp en zonnepanelen. Helaas ook geen nieuwe bezichtigingen. Aantal kijkers op Funda is ook best mager. Eind vorige week kregen we toch een bod dat wel ruim onder onze vraagprijs zit, maar wel heel dicht bij de gewenste opleverdatum (juli 2023).
Vanmorgen een tegenbod (iets onder de vraagprijs) gedaan in overleg met onze makelaar, mega spannend, maar heb wel het gevoel dat het goed gaat komen. Ondertussen nog een nieuwe bezichtiging doorgekregen.
Het aantal biedingen valt me wel tegen, aan de andere kant, oplevering 07-2023 is ook niet geliefd bij kopers. Maar staat wel duidelijk op Funda. Dus ik verwacht als kopers komen kijken daar dan niet van schrikken. Toch houdt het nu wat kijkers tegen.
Als het toch niks wordt, dan gaan we in maart nog een keer in de verkoop, Mijn makelaar is 100% zeker dat er veel meer biedingen zouden zijn geweest met een oplevering van Q1 2023. De kijkers waren eigenlijk stuk voor stuk enthousiast. Onze locatie is ook best goed met een A++ label...
Wordt vervolgd.
Staan nu bijna 3 weken te koop, we hadden 10 kijkers op de eerste twee dagen, daarna werd het stil, geen bod maar wel wat verzoeken tot extra informatie over de warmtepomp en zonnepanelen. Helaas ook geen nieuwe bezichtigingen. Aantal kijkers op Funda is ook best mager. Eind vorige week kregen we toch een bod dat wel ruim onder onze vraagprijs zit, maar wel heel dicht bij de gewenste opleverdatum (juli 2023).
Vanmorgen een tegenbod (iets onder de vraagprijs) gedaan in overleg met onze makelaar, mega spannend, maar heb wel het gevoel dat het goed gaat komen. Ondertussen nog een nieuwe bezichtiging doorgekregen.
Het aantal biedingen valt me wel tegen, aan de andere kant, oplevering 07-2023 is ook niet geliefd bij kopers. Maar staat wel duidelijk op Funda. Dus ik verwacht als kopers komen kijken daar dan niet van schrikken. Toch houdt het nu wat kijkers tegen.
Als het toch niks wordt, dan gaan we in maart nog een keer in de verkoop, Mijn makelaar is 100% zeker dat er veel meer biedingen zouden zijn geweest met een oplevering van Q1 2023. De kijkers waren eigenlijk stuk voor stuk enthousiast. Onze locatie is ook best goed met een A++ label...
Wordt vervolgd.
Ja, logisch ook wel. Bijna niemand wilt nu een woning kopen waar je pas over 10 maanden in gaat. Dat is echt te ver weg voor de meesten, ook in relatie tot verkoop eigen woning - wat risico meebrengt. Zeker met de huidige ontwikkelingen waar prijzen mogelijk blijven zakken.kw_nl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:53:
Mijn makelaar is 100% zeker dat er veel meer biedingen zouden zijn geweest met een oplevering van Q1 2023. De kijkers waren eigenlijk stuk voor stuk enthousiast. Onze locatie is ook best goed met een A++ label...
Risico om nu te verkopen omdat je over 6 maanden mogelijk een hoger bedrag kan ontvangen. Of niet.
[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 25-10-2022 09:24 ]
Plus dat een aanbod welke langer dan 6 / 9 maand geldig is vaak ook een hoger rentepercentage heeft, op de toch al hoge(re) rente van nu...MaStar schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:09:
[...]
Bijna niemand wilt nu een woning kopen waar je pas over 10 maanden in gaat.
[...]
Begrijpelijk dat kw_nl wat zekerheid wil, maar dit soort zekerheid "kost" je als verkoper altijd wat geld (lange opleverdatum = minder vraag = lagere prijs) dus de vraagprijs moet dan echt wel scherp zijn om de juiste koper - die dit wel wil - aan te trekken.
Het kost de koper niet alleen geld, hij loopt ook een fors risico. Stel de huizenprijzen dalen 10-20%, niet onrealistisch, dan betaalt de koper dus 10duizenden tot meer dan een ton meer tov gewoon die periode wachten en dan pas kopen. Nog los van dat je geen idee hebt wat de rente tegen die tijd is. Veel te veel onzekerheden voor een aanschaf die zo groot is. Het zou niet in mij opkomen om zelfs maar te gaan kijken bij zo'n huis.Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:32:
[...]
Plus dat een aanbod welke langer dan 6 / 9 maand geldig is vaak ook een hoger rentepercentage heeft, op de toch al hoge(re) rente van nu...
Begrijpelijk dat kw_nl wat zekerheid wil, maar dit soort zekerheid "kost" je als verkoper altijd wat geld (lange opleverdatum = minder vraag = lagere prijs) dus de vraagprijs moet dan echt wel scherp zijn om de juiste koper - die dit wel wil - aan te trekken.
Dat maakt in dat scenario dus niet uit want dat is hetzelfde risico als je loopt wanneer je vandaag een huis koopt en de overdracht is over en maand: ook dan kan over 9 maand de prijs gedaald zijn 🤷...supersoco80 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Het kost de koper niet alleen geld, hij loopt ook een fors risico. Stel de huizenprijzen dalen 10-20%, niet onrealistisch, dan betaalt de koper dus 10duizenden tot meer dan een ton meer tov gewoon die periode wachten en dan pas kopen.
[...]
(en dit risico werkt ook de andere kant op: de huizenprijzen kunnen ook weer stijgen)
Niet helemaal waar, want als je het gekocht hebt en al erin woont, heb je woongenot. Dat is ook wat waard (vanuit gaan dat je een huis koopt om erin te wonen).Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
Dat maakt in dat scenario dus niet uit want dat is hetzelfde risico als je loopt wanneer je vandaag een huis koopt en de overdracht is over en maand: ook dan kan over 9 maand de prijs gedaald zijn 🤷...
(en dit risico werkt ook de andere kant op: de huizenprijzen kunnen ook weer stijgen)
Plus dat je de rust hebt dat je weet waar je aan toe bent.kx22 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Niet helemaal waar, want als je het gekocht hebt en al erin woont, heb je woongenot. Dat is ook wat waard (vanuit gaan dat je een huis koopt om erin te wonen).
Wij hebben net getekend, overdracht is uiterlijk half februari (afhankelijk van de oplevering van het nieuwe appartement van de verkopers);. Het is al meer dan spannend genoeg om NU een huis te kopen. Als we er pas juli ofzo in hadden gekund hadden we dit huis nooit gekocht. En aangezien we de enige serieuze geïnteresseerden waren zouden zij het huis dus niet verkocht hebben en zouden ze het opnieuw op Funda hebben moeten zetten.
Er wordt volgens mij vrijwel niets op Funda gezet met een hogere vraagprijs (op dit moment), dus de vraagprijs zou lager worden. Daarnaast zie ik als koper een huis dat langer op Funda staat en/of terug komt op Funda (zeker met een lagere vraagprijs) als kans om te onderbieden. Ik zal er sowieso altijd een lager bod op uitbrengen dan op iets dat net nieuw op Funda staat.
Maar dat doet niets af aan het feit dat je in beide scenario's hetzelfde risico loopt...kx22 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:19:
[...]
Niet helemaal waar, want als je het gekocht hebt en al erin woont, heb je woongenot.
[...]
Ik merk dat de overgang van verkopers naar kopersmarkt wel erg snel went. Een oplevertermijn van 9 maanden was begin dit jaar nog heel acceptabel en een clausule over de keuken al helemaal geen dealbreaker.
Dit zijn toch wel tekenen dat het een veel betere markt voor kopers is geworden.
Dit zijn toch wel tekenen dat het een veel betere markt voor kopers is geworden.
Omdat ik niet wil jinxen blijf ik in zeer verdekte termen:
Uiteindelijk 5 bezichtigingen geworden, en er ligt nu een mooi bod in de buurt van de vraagprijs (<-1%). Overigens nog steeds een boel lager dan een huis in de straat eerder dit jaar, door het overbieden spel.
Omdat het het enige bod is, en er verder geen bezichtigingen gepland staan vind ik het allemaal reuze spannend
i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |
Een daling van 20% kan, naar mijn idee nog niet echt heel realistisch. Aan de andere kant, tot nu toe stijgen de rentes harder dan de huizenprijzen dalen. In mijn omgeving proef ik een beetje het idee dat de rentes niet meer zo hoog gaan worden als "vroeger", zover ik weet is er geen enkele garantie dat de rente volgend jaar niet gewoon 7-8% kan zijn.supersoco80 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Het kost de koper niet alleen geld, hij loopt ook een fors risico. Stel de huizenprijzen dalen 10-20%, niet onrealistisch, dan betaalt de koper dus 10duizenden tot meer dan een ton meer tov gewoon die periode wachten en dan pas kopen. Nog los van dat je geen idee hebt wat de rente tegen die tijd is. Veel te veel onzekerheden voor een aanschaf die zo groot is. Het zou niet in mij opkomen om zelfs maar te gaan kijken bij zo'n huis.
In ons geval kan dus de koper een huis kopen die best een stuk onder het taxatie rapport zit tegen een rente van onder 5% (bij 10 jaar vast). Het zou me echt niks verbazen als de rente in april niet tegen de 6% zit.
Maar nogmaals, we wisten dat het geen storm ging lopen met biedingen. Het aantal bezichtigingen verbaasde me al wel een beetje. Het is het proberen waard, mede omdat we ook best wat expats hebben in Delft. Die staan er toch vaak net weer anders in.
Vaak zit er wel een verband tussen die twee. En betekent een lagere verkoopprijs niet noodzakelijk ook lagere woonlasten.supersoco80 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:43:
[...]
Het kost de koper niet alleen geld, hij loopt ook een fors risico. Stel de huizenprijzen dalen 10-20%, niet onrealistisch, dan betaalt de koper dus 10duizenden tot meer dan een ton meer tov gewoon die periode wachten en dan pas kopen. Nog los van dat je geen idee hebt wat de rente tegen die tijd is.
Ik denk dat je met een zo late gewenste oplevering in de huidige onzekere markt sowieso vooral kijkers trekt die geen koop- maar een huurwoning hebben. Omdat de meeste huiseigenaren nu geen onzekerheid over de verkoopopbrengst willen. Met een prijs in de orde van grootte van een half miljoen zit je dan al snel aan expats e.d.kw_nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:04:
[...]
In ons geval kan dus de koper een huis kopen die best een stuk onder het taxatie rapport zit tegen een rente van onder 5% (bij 10 jaar vast). Het zou me echt niks verbazen als de rente in april niet tegen de 6% zit.
Maar nogmaals, we wisten dat het geen storm ging lopen met biedingen. Het aantal bezichtigingen verbaasde me al wel een beetje. Het is het proberen waard, mede omdat we ook best wat expats hebben in Delft. Die staan er toch vaak net weer anders in.
Overigens vind ik de vraagprijs ook wel behoorlijk pittig als er maandelijks nog 120 euro voor de warmtepomp bij komt.
Kleine update van mijn kant; morgen 2 weken in de verkoop. 6 bezichtigingen zover, waarvan er 3 zijn komen opdagen en er 3 hebben afgebeld ( geen idee waaromTrank00l schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:53:
Er zat een dame bij die wel bij meerdere woningen is gespot door de makelaar daar verwacht ik niets van. Een koppel die ook na de 1e bezichtiging 2 dagen later een 2e bezichtiging hebben gedaan en enthousiast waren. Vervolgens een dag later een bod zouden doen, maar het toch over het weekend wilden tillen en na het weekend wat zouden laten horen. Tot op heden ook nog niets van vernomen
3e en laatste persoon is gisteren geweest en was ook zeer enthousiast ging nog wat stukken bekijken en met zijn aankoopmakelaar overleggen, ook nog niets van gehoord.
Valt me allemaal nog niet echt mee
VP zit ruim onder taxatie (zowel die van ons als die van een paar huizen verderop). De WP is afkoopbaar, hebben we zelf nog overwogen. Maar op advies makelaar niet gedaan. Met de huidige energiekosten is die 120 p/m btw peanuts.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Ik denk dat je met een zo late gewenste oplevering in de huidige onzekere markt sowieso vooral kijkers trekt die geen koop- maar een huurwoning hebben. Omdat de meeste huiseigenaren nu geen onzekerheid over de verkoopopbrengst willen. Met een prijs in de orde van grootte van een half miljoen zit je dan al snel aan expats e.d.
Overigens vind ik de vraagprijs ook wel behoorlijk pittig als er maandelijks nog 120 euro voor de warmtepomp bij komt.
Maar goed, inmiddels nog twee bezichtigingen ingepland gekregen. En nog in onderhandeling. Mij hoor je niet klagen
Ik vind het wel onhandig voor kopers dat die afkoopsom niet vermeld wordt. Ik zou dat als potentiële koper 'verdacht' vinden en denken dat het misschien heel duur is. Zou mij dus afschrikken. Maar misschien dat het anderen juist afschrikt als dat bedrag wel wordt vermeld.kw_nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
VP zit ruim onder taxatie (zowel die van ons als die van een paar huizen verderop). De WP is afkoopbaar, hebben we zelf nog overwogen. Maar op advies makelaar niet gedaan. Met de huidige energiekosten is die 120 p/m btw peanuts.
Dat soort dingen laat ik aan een makelaar over. In het verkoopdossier staan wel de tarieven voor afkopen. Die had ik van te voren opgevraagd.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:46:
[...]
Ik vind het wel onhandig voor kopers dat die afkoopsom niet vermeld wordt. Ik zou dat als potentiële koper 'verdacht' vinden en denken dat het misschien heel duur is. Zou mij dus afschrikken. Maar misschien dat het anderen juist afschrikt als dat bedrag wel wordt vermeld.
Een aantal buren hebben hem afgekocht. Maar sommige hebben toch wat spijt. Je bent best snel wel veel geld kwijt als er iets loos is met de warmtepomp.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
kw_nl schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:53:
[...]
Dat soort dingen laat ik aan een makelaar over. In het verkoopdossier staan wel de tarieven voor afkopen.
offtopic:
Ik zag de kosten daarvoor niet in de brochure staan, vandaar. Maat misschien dat de makelaar dat alleen geeft als je er expliciet naar vraagt?
Ik zag de kosten daarvoor niet in de brochure staan, vandaar. Maat misschien dat de makelaar dat alleen geeft als je er expliciet naar vraagt?
Ben niet van plan te verkopen ofzo maar kwam er vandaag achter dat je zelf geen huis op Funda mag zetten en dat je hiervoor een makelaar moet inhuren.
Mijn mening, wat een machtsmisbruik. Zag ook dat er verschillende rechtzaken over geweest zijn en dat Funda alsnog aan het langste eind trekt.
Tijd voor een nieuwe categorie in de pricewatch als je het mij vraagt
Mijn mening, wat een machtsmisbruik. Zag ook dat er verschillende rechtzaken over geweest zijn en dat Funda alsnog aan het langste eind trekt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 48% gewijzigd door TheVMaster op 26-10-2022 16:39 ]
GefeliciteerdTheVMaster schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:38:
***members only***
De NVM (makelaarsvereniging) heeft een meerderheidsbelang in Funda.Ryan1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:14:
Ben niet van plan te verkopen ofzo maar kwam er vandaag achter dat je zelf geen huis op Funda mag zetten en dat je hiervoor een makelaar moet inhuren.
Geen wonder dat je die makelaars dus nodig hebt
Ondertussen is de CEO van Funda opgestapt en lopen medewerkers ook weg. "Volgens FundaBelang blokkeert NVM innovatie bij het bedrijf."
Er zijn talloze alternatieven voor Funda online te vinden, maarja... als je een koper zoekt, moet je wel
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Relatief nieuw huis, energielabel A, weinig aan doen.VidaR-9 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:00:
***members only***
Precies het soort woningen dat wel door blijft lopen.
En je had rustige overburen
Mijn buren hadden ook meer haast bij de verkoop dan initieel de bedoeling.
Die ontvingen slechts 1 bod, maar alsnog boven de vraagprijs die al vrij fors was.
Dat is een korte overdrachtsperiode!TheVMaster schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:38:
***members only***
Gefeliciteerd:)
Funda is gewoon een commercieel platform die hun eigen regel opstelt. Dat ze zo belangrijk zijn geworden in de huizenmarkt is gewoon knap van de NVM.Ryan1981 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:14:
Hetzelfde kan je van google zeggen, dus wat als die opeens besluit dat je een makelaar moet inhuren om je advertentie te plaatsen?Luco schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:42:
[...]
Funda is gewoon een commercieel platform die hun eigen regel opstelt. Dat ze zo belangrijk zijn geworden in de huizenmarkt is gewoon knap van de NVM.
Je kan je huis ook op marktplaats zetten, het probleem is dat Funda een synoniem is geworden voor het zoeken naar een huis.
Daarintegen is de kwaliteit van de advertenties in Nederland toch wel een stuk hoger dan in de meeste andere landen.
Als mensen het zelf denken te kunnen is het toch altijd net tot helemaal niet.
2 jaar geleden was dit geen probleem, dan ging je huis nog wel verkocht als je hem alleen op facebook zette. Maar die tijden gaan wel weer veranderen.
Daarintegen is de kwaliteit van de advertenties in Nederland toch wel een stuk hoger dan in de meeste andere landen.
2 jaar geleden was dit geen probleem, dan ging je huis nog wel verkocht als je hem alleen op facebook zette. Maar die tijden gaan wel weer veranderen.
Dat was inderdaad een erg korte overdrachtsperiode, maar ik ben blij dat het allemaal lijkt te lukken (dit weekend weten we of we tijdelijk in een hotel moeten gaan wonen, of dat we een normaal huis hebben).Paralize_nl schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 00:05:
[...]
Dat is een korte overdrachtsperiode!
Gefeliciteerd:)
Helemaal mee eens. Makelaars is een (vaak) noodzakelijk kwaad. De overbuurman dacht het allemaal zelf te kunnen en had eerst alleen een a4tje voor zijn raam geplakt. Toen de interesse tegenviel heeft hii marktplaats geprobeerd.mathy_ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:57:
Je kan je huis ook op marktplaats zetten, het probleem is dat Funda een synoniem is geworden voor het zoeken naar een huis.
Uiteindelijk verkocht aan de eerste (en eigenlijk enige ) geïnteresseerd partij. (Kennisen van zijn toenmalige buren). Ik ben er van overtuigd dat een makelaar daar veel meer overwaarde had kunnen creëren. Maar goed. Hij heeft wel 4500/5000 euro bespaard. Dat de extra overwaarde in de tientallen k euros had gelopen maakt dan natuurlijk niet uit.....
Uit dat 'medewerkers lopen weg'-artikel:Richh schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:04:
[...]
De NVM (makelaarsvereniging) heeft een meerderheidsbelang in Funda.
Geen wonder dat je die makelaars dus nodig hebt
Ondertussen is de CEO van Funda opgestapt en lopen medewerkers ook weg. "Volgens FundaBelang blokkeert NVM innovatie bij het bedrijf."
Er zijn talloze alternatieven voor Funda online te vinden, maarja... als je een koper zoekt, moet je wel
Wat een hel! Een werkgever die verwacht dat je een dag in de week op kantoor aanwezig bent, hoe durven zeMedewerkers zijn daarnaast niet blij met het thuiswerkbeleid van Funda waarbij ze verplicht een dag op kantoor moeten zijn.
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.