Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 141 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 17:05
kx22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:19:
[...]

Mooie score, had je het idee dat je vraagprijs wat aan de lage kant was?
Nee eerlijk gezegd niet. Had wel verwacht dat het minimaal 4 ton zou worden. Ook omdat mensen er zo in konden. En het een gasloos appartement is. Maar de laatste twee biedingen waren boven verwachting.

Morgen de nieuwe kopers maar blij maken :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lexus-vr
Lexus-vr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Nee eerlijk gezegd niet. Had wel verwacht dat het minimaal 4 ton zou worden. Ook omdat mensen er zo in konden. En het een gasloos appartement is. Maar de laatste twee biedingen waren boven verwachting.

Morgen de nieuwe kopers maar blij maken :)
Nou laatste update :) De bieders die eerst 420 hadden geboden hebben het bod van 439 geëvenaard met veel betere voorwaarden. (Geen dus) :9 En dezelfde oplevering datum als wanneer wij ons nieuwe woning krijgen.

Beter had het voor ons dus niet kunnen gaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:18
@Lexus-vr wow, gefeliciteerd!

Wanneer wordt jullie nieuwe woning opgeleverd als ik vragen mag? Wij wachten ook op een nieuwe woning, maar oplevering is waarschijnlijk pas Q3 2023.

[ Voor 3% gewijzigd door Safaci op 12-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexus-vr
Safaci schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:10:
@Lexus-vr wow, gefeliciteerd!

Wanneer wordt jullie nieuwe woning opgeleverd als ik vragen mag? Wij wachten ook op een nieuwe woning, maar oplevering is waarschijnlijk pas Q3 2023.
Dank je wel! Aanstaande december al. Dus razend snel allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lexus-vr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:54:
[...]

Nou laatste update :) De bieders die eerst 420 hadden geboden hebben het bod van 439 geëvenaard met veel betere voorwaarden. (Geen dus) :9 En dezelfde oplevering datum als wanneer wij ons nieuwe woning krijgen.

Mooi resultaat voor jou - welke regio hebben we het nu over?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Wow, zomaar even 19k erbovenop gooien. Dat kan ook niet iedereen, al helemaal niet met deze rentestanden. Goed nieuws voor jullie in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Rukapul schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Hoogste bod had voorbehoud tot koopsom.

Volgende bod had voorbehoud tot vraagprijs. Deze bieders hadden ook motivatie, zelf een forse (tijds)investering gedaan, en een aankoopmakelaar die financiële achtergrond schetste. Tevens kwamen deze uit een land waar de zakelijke mores typisch makkelijker is dan die van het hoogste bod.

Die paar k hebben we dus voor lief genomen.
Voorbehoud tot koopsom vind ik sowieso verre van sterk. Helemaal als je aardig overbied. Daar zou ik ook niet snel al voor gaan.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Mooi resultaat voor jou - welke regio hebben we het nu over?
Regio noord-holland

[ Voor 9% gewijzigd door Lexus-vr op 12-10-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
[...]

Geheel toevallig geëvenaard nadat ze dachten "hey, misschien is ons bod te laag"?
Of nadat ze op de hoogte gesteld waren wat het hoogste bod was?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Geheel toevallig geëvenaard nadat ze dachten "hey, misschien is ons bod te laag"?
Of nadat ze op de hoogte gesteld waren wat het hoogste bod was?
Nee ze waren op de hoogte gesteld van het hoogste bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Lexus-vr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Nee ze waren op de hoogte gesteld van het hoogste bod door de makelaar.
En je bent niet bang dat ze hier zelf meelezen? Had persoonlijk toch even gewacht met dit soort informatie plaatsen tot er getekend was.. [zal vast wel loslopen maar je kan jezelf toch voor je kop slaan als het fout loopt]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Lexus-vr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:47:

Nee ze waren op de hoogte gesteld van het hoogste bod door de makelaar.
En als partij A daar achter komt, hebben zowel jij als de makelaar een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

En als partij A daar achter komt, hebben zowel jij als de makelaar een probleem.
Want?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01:03
[...]

Waarom denk je dat? Nergens staat dat je verplicht bent in zee te gaan met het hoogste/beste bod dat in eerste instantie is uitgebracht. Niets staat je in de weg om anderen te informeren over het hoogste bod tot dan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
De makelaar mag niet lopen verkondigen wat het hoogste bod is.
Zo speel je kopers tegen elkaar uit en drijft ie de prijs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
[...]

Hoezo zou dat zijn? Er zijn biedingen gedaan en ik heb daarna gewoon het recht van gunning. En omdat het bekende van mij zijn heb ik ze die mogelijkheid gegeven om het bod te matchen. Ik sta vrij in het recht om mijn huis te verkopen aan wie ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

De makelaar mag niet lopen verkondigen wat het hoogste bod is.
Zo speel je kopers tegen elkaar uit en drijft ie de prijs op.
Volgens de beroeps regels van NVM misschien niet, maar in de wet staat daar volgens mij niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
VidaR-9 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:12:
[...]

Volgens de beroeps regels van NVM misschien niet, maar in de wet staat daar volgens mij niks over.
Daarvoor is de er een interne tuchtrecht van NVM-makelaars.
En met zo'n uitspraak kun je altijd nog naar de rechten stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Lexus-vr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Hoezo zou dat zijn? Er zijn biedingen gedaan en ik heb daarna gewoon het recht van gunning. En omdat het bekende van mij zijn heb ik ze die mogelijkheid gegeven om het bod te matchen. Ik sta vrij in het recht om mijn huis te verkopen aan wie ik wil.
Klopt, en je mag het bod zelf ook delen met andere bieders als je ze kent. De makelaar mag dat echter volgens de NVM beroepsregels niet doen. Maar ja, beetje een wassen neus als de makelaar wel mag zeggen dat een bod te laag is. Dan doe je aan de telefoon even tien biedingen achter elkaar met iedere keer 1k erop.
Strikt genomen is de prijs ook niet opgedreven in dit geval, en dat is precies waarde NVM regel over gaat.
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Daarvoor is de er een interne tuchtrecht van NVM-makelaars.
En met zo'n uitspraak kun je altijd nog naar de rechten stappen.
Maar misschien heeft in dit geval @Lexus-vr zelf het bod wel met de andere bieders gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
THM0 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

Klopt, en je mag het bod zelf ook delen met andere bieders als je ze kent. De makelaar mag dat echter volgens de NVM beroepsregels niet doen. Maar ja, beetje een wassen neus als de makelaar wel mag zeggen dat een bod te laag is. Dan doe je aan de telefoon even tien biedingen achter elkaar met iedere keer 1k erop.
Strikt genomen is de prijs ook niet opgedreven in dit geval, en dat is precies waarde NVM regel over gaat.
[...]

Maar misschien heeft in dit geval @Lexus-vr zelf het bod wel met de andere bieders gedeeld.
Klopt heb het bod met hun gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

[...]

Of het is geen nvm makelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra

Dat heeft ie leuk geprobeerd te verbloemen, maar quotes wijzigen niet mee :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIaIbIEop0M2uuzDAZHJzLu94e0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kkphOAjEXwSxIjphws6rAGUR.png?f=user_large
Nnoitra in "Ervaringen met het verkopen van je woning"
VBO en Vastgoedpro doen ook mee.

Maar buiten dat, volgens mij mag het überhaupt niet. Ook niet door de verkoper.
Onder de streep zijn er gewoon 2 partijen tegen elkaar uitgespeeld, dat het bekenden zijn maakt niet uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Nnoitra op 12-10-2022 12:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lexus-vr
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Dat heeft ie leuk geprobeerd te verbloemen, maar quotes wijzigen niet mee :>
[Afbeelding]
Nnoitra in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

[...]

VBO en Vastgoedpro doen ook mee.
Nee had ik verkeerd verwoord. Het zijn bekende van me dus 8)7 ik wist al wat hun gingen bieden.
Maar goed heb ook geen zin om hier een heel ding van te gaan maken op tweakers.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Maar buiten dat, volgens mij mag het überhaupt niet. Ook niet door de verkoper.
Onder de streep zijn er gewoon 2 partijen tegen elkaar uitgespeeld, dat het bekenden zijn maakt niet uit.
Er is geen wetgeving die dit verbied, dus Lexus-vr mag dit gewoon doen (zoals eerder aangegeven, makelaars hebben wel een gedrachtscode als ze aangesloten zijn bij 1 van de grote, maar ook zo'n gedrachtscode is geen wet en geld alleen voor de makelaars, niet voor Lexus-vr...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-09 00:01
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:15:
Hoe zijn jullie omgegaan met biedingen zonder voorbehoud versus hogere biedingen mét voorbehoud?

Een bod zonder voorbehoud is natuurlijk veel waard. Maar is dat 10K, 20K, ik ben er voor mezelf nog niet over uit. Zeker gezien de markt ben ik wel geneigd geen (of lage) voorbehouden een significant voordeel te geven in mijn overweging.
Wij hebben recent ons huis verkocht aan iemand zonder voorbehoud. Het verschil met iemand die met voorbehoud heeft geboden was 11.000 euro. De persoon met voorbehoud moest ongeveer 40% van de koopsom financieren. Gezien de huidige oplopende rentes, de energieprijzen en woningmarkt die sterk aan het afkoelen is hebben we voor zekerheid gekozen en voor de persoon gekozen zonder voorbehoud. Had deze situatie zich een half jaar geleden voorgedaan dan hadden we waarschijnlijk voor de 11k meer gekozen. We willen gewoon niet het risico lopen dat over 6 weken de financiering van de koper niet rond is en dan huizenmarkt nog verder is afgekoeld en we nog minder voor ons huis zouden krijgen.

edit: gaat hier om een rijtjeshuis met een waarde van tussen de 4 en 4,5 ton in regio Rijnmond

[ Voor 4% gewijzigd door Soepstengel op 12-10-2022 13:10 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:54:
[...]

Er is geen wetgeving die dit verbied, dus Lexus-vr mag dit gewoon doen (zoals eerder aangegeven, makelaars hebben wel een gedrachtscode als ze aangesloten zijn bij 1 van de grote, maar ook zo'n gedrachtscode is geen wet en geld alleen voor de makelaars, niet voor Lexus-vr...)
Als de verkoper een NVM makelaar ingeschakeld heeft, mag hij dit ook niet doen. Het biedproces verloopt via de NVM makelaar en diens regels. De makelaar kan als hij hier (zonder het te weten) aan meewerkt op het matje geroepen worden via de NVM Tuchtrechtspraak.
Als Lexus zich toch bedacht heeft dat niet de makelaar maar hij het doorgespeeld heeft, kan de makelaar wellicht alsnog een eventuele boete op hem verhalen.

Buiten dat is het niet netjes en vind ik er ook wel wat van om geld van bekenden op zo'n manier af te troggelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:37
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Buiten dat vind ik er ook wel wat van om geld van bekenden op zo'n manier af te troggelen.
Het gaat niet om een oude playstation 3 maar om een huis, dus serieus geld.
Prima als de verkoper dit doet toch? Zo te zien deed die alles aardig transparant naar de bekenden toe.

Mijn oom heeft aan mijn broer (dus zijn neef) een klushuis verkocht waar die bij een ander makkelijk 50K meer voor had kunnen krijgen. Kwestie van hoe veel gun je het iemand.

Nu was het gewoon hoogste bod en jullie mogen dat evenaren gunnen.. niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
mentalozzie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:39:

Nu was het gewoon hoogste bod en jullie mogen dat evenaren gunnen.. niks mis mee.
Was het maar zo simpel, dan was het geen punt.
Verkoper A informeren wat het hoogste bod is zodat ze dit kunnen evenaren (met betere voorwaarden), dat is niet netjes. En alleen transparant naar 1 partij zijn ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
[...]

Als de verkoper een NVM makelaar ingeschakeld heeft, mag hij dit ook niet doen.
Sorry hoor, maar ben je het ter plekke aan het verzinnen?
Zoals aangegeven: er is geen wet die dit verbied. Nu claim jij voorwaarden van een NVM makelaar. Ik heb de voorwaarden erbij gepakt:
https://www.nvm.nl/media/...rden-makelaardij-2018.pdf

Er staat _niets_ in over dat hetgeen beschreven is niet mag - er is geen voorwaarde zoals jij omschrijft opgenomen... Zou jij een bron/linkje kunnen geven naar een wet of een voorwaarde die jouw stelling onderbouwd?
[...]

Buiten dat is het niet netjes en vind ik er ook wel wat van om geld van bekenden op zo'n manier af te troggelen.
Naja, dat kan je vinden - ik weet niet of ik het er mee eens ben... Ik denk dat ik het ook liever een bekende gun, dan een onbekende dus als ik er op deze manier zelf niet slechter van word (sterker nog, je hebt minder onzekerheden, dus je word er beter van) zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47
Sinds gisteren op Funda
7x bewaard
1300x bekeken

1 aanvraag tot bezichtiging maar.

Dat wordt dus helaas niet overbieden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:17
kx22 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:22:
Sinds gisteren op Funda
7x bewaard
1300x bekeken

Oef, succes! Welke regio/prijsklasse? Heb je hem laag ingeschoten in de hoop op overbieden?

[ Voor 8% gewijzigd door supersoco80 op 12-10-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Oef, succes! Welke regio/prijsklasse? Heb je hem laag ingeschoten in de hoop op overbieden?
Nee ik heb niet laag ingeschoten, maar zeker ook niet hoog. Ietsjes onder de taxatieprijs.
Prijsklassen half miljoentje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:21
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:15:
Hoe zijn jullie omgegaan met biedingen zonder voorbehoud versus hogere biedingen mét voorbehoud?

Een bod zonder voorbehoud is natuurlijk veel waard. Maar is dat 10K, 20K, ik ben er voor mezelf nog niet over uit. Zeker gezien de markt ben ik wel geneigd geen (of lage) voorbehouden een significant voordeel te geven in mijn overweging.
Andere tijd maar goed:

Wij hebben vorig jaar twee biedingen gehad, waarvan eentje 13K hoger met voorbehoud van financiering. Deze mensen moesten tevens hun eigen huis nog verkopen en wilden een snelle overdracht, in elk geval veel sneller dan wij wilden. Dat zou voor ons betekenen dat we in de tussentijd ander onderdak moesten zoeken en twee keer moesten verhuizen.

De tweede bieding was zonder voorbehoud en de overdrachtdatum konden we zelf beslissen.

De keuze was heel snel gemaakt kon ik je vertellen....

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nnoitra
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Sorry hoor, maar ben je het ter plekke aan het verzinnen?
Zoals aangegeven: er is geen wet die dit verbied. Nu claim jij voorwaarden van een NVM makelaar. Ik heb de voorwaarden erbij gepakt:
https://www.nvm.nl/media/...rden-makelaardij-2018.pdf

Er staat _niets_ in over dat hetgeen beschreven is niet mag - er is geen voorwaarde zoals jij omschrijft opgenomen... Zou jij een bron/linkje kunnen geven naar een wet of een voorwaarde die jouw stelling onderbouwd?

[...]

Naja, dat kan je vinden - ik weet niet of ik het er mee eens ben... Ik denk dat ik het ook liever een bekende gun, dan een onbekende dus als ik er op deze manier zelf niet slechter van word (sterker nog, je hebt minder onzekerheden, dus je word er beter van) zie ik niet in waarom je het niet zou doen.
U vraagt, wij draaien en verzinnen niets.
Het verbod op uitspelen houdt kort gezegd in dat verkopend makelaars (en verkopers) de bedragen van biedingen niet mogen misbruiken om een hoger bod uit te lokken bij belangstellenden. Een makelaar mag ook niet vertellen of er een hoger bod ligt op een woning. Aangeven dat er een beter bod ligt mag wel. Een beter bod kan een hoger bedrag zijn, maar ook betere voorwaarden betekenen, zoals geen voorbehouden of een gunstige aanvaardingsdatum.
https://www.makelaarsland.../bieden-en-onderhandelen/
Een verkoper mag niet twee partijen tegen elkaar laten opbieden. Er mogen dus nooit bedragen worden genoemd over het bod van een andere partij
https://www.zelfverkopen....meerdere-partijen-mag-dat
De enige regel waar een verkoper of verkopende makelaar zich echt aan móet houden, is dat ze de prijs niet mogen opdrijven. ‘Een verkoopmakelaar mag nooit tegen een koper zeggen: ‘Er ligt al een bod van zoveel, als u daar niet overheen biedt, houdt het op,’ zegt Scholte. ‘Hij mag wel zeggen: ‘Uw bod is te laag.’ Voor de verkoopmakelaar gaat het er uiteindelijk om dat hij de beste deal voor zijn klant – de verkoper – sluit. De hoogte van het bod hoeft daarbij niet het belangrijkste te zijn. Denk ook aan voorwaarden als opleveren en overdragen.’
https://www.funda.nl/meer...et-onderhandelingsproces/
Taak verkopend makelaar
Rekening houden met koper. Als verkopend makelaar moet u de belangen van de verkoper op een juiste manier behartigen. Het is uw taak om uw cliënt te begeleiden naar de best mogelijke deal met de meest geschikte contractpartij. U moet echter ook in enige mate rekening houden met de belangen van de koper. Zo vloeit uit de (wettelijke) zorgplicht en uit het NVM Tuchtrecht voort dat u partijen niet tegen elkaar mag uitspelen en de prijs niet ontoelaatbaar mag opdrijven.
https://ondernemingsdatab...TAVGAR_EU21220401/related

Voor de volledigheid
De basis regels van de NVM: https://www.nvm.nl/over-nvm/word-lid-van-de-nvm/erecode/ https://www.nvm.nl/media/btqllz4a/erecode-2022-1.pdf
En regelementen: https://www.nvm.nl/media/...maatschap-aansluiting.pdf

En voor rechtspraak rondom die zaken:
https://www.nvm.nl/contact/meldingen-en-klachten/
https://www.nvmtuchtrechtspraak.nl

Als zowel onderandere Makelaarsland als Funda zeggen dat makelaars en verkopers de prijs niet op mogen drijven door bedragen te noemen, dan geloof ik dat.
Als jij bronnen hebt die zeggen dat een verkoper de (potentiële) kopers wél mag uitspelen, dan stel ik mijn mening bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Donderdag moeten biedingen binnen zijn en nu wil makelaar dan woensdag koopcontract tekenen. Klinkt mij redelijk lang om daar paar dagen overheen te laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:36
VidaR-9 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:49:
Donderdag moeten biedingen binnen zijn en nu wil makelaar dan woensdag koopcontract tekenen. Klinkt mij redelijk lang om daar paar dagen overheen te laten gaan.
Ik zou wel vragen om uiterlijk dinsdag te tekenen in plaats van woensdag. Dan is de wettelijke bedenktermijn woensdag / donderdag / vrijdag. Als je op woensdag tekent dan is het donderdag / vrijdag / maandag en duurt het dus nog twee dagen langer doordat het weekend ertussen zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:47:
[...]
U vraagt, wij draaien en verzinnen niets.
[...]
Even in het midden gelaten of het wel of niet netjes is, in het afgelopen jaar is deze regel echt nauwelijks nageleefd door makelaars. We zijn een jaar bezig geweest en hebben echt op veel huizen een bod gedaan, we kregen echt wel vaak te horen wat het hoogste bod was qua prijs via de makelaar. En hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat er twee biedingsrondes waren waar je na de eerste biedingsronde te horen kreeg hoe goed je bod was, dat is ook behoorlijk prijs opdrijvend als je het mij vraagt.

Goed dat die regels er zijn hoor, maar ze zijn echt totaal niet nageleefd het afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Soepstengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Even in het midden gelaten of het wel of niet netjes is, in het afgelopen jaar is deze regel echt nauwelijks nageleefd door makelaars. We zijn een jaar bezig geweest en hebben echt op veel huizen een bod gedaan, we kregen echt wel vaak te horen wat het hoogste bod was qua prijs via de makelaar. En hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat er twee biedingsrondes waren waar je na de eerste biedingsronde te horen kreeg hoe goed je bod was, dat is ook behoorlijk prijs opdrijvend als je het mij vraagt.

Goed dat die regels er zijn hoor, maar ze zijn echt totaal niet nageleefd het afgelopen jaar.
Dat kan jouw ervaring zijn, maar dat zegt weinig over heel Nederland.
Zo heb ik het bij elk huis ook gevraagd en waren makelaars pas bereid om bedragen te noemen ná de 3 dagen koopcontract bedenktijd.
En dat dat de regels (te) weinig wordt nageleefd kan ook komen doordat er (te) weinig controle is en men niet de stap naar de NVM tuchtrechtspraak wil maken (of er vanaf weet). Het bestaat ook nog niet eens een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 08:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

kx22 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:22:
Sinds gisteren op Funda
7x bewaard
1300x bekeken

Geduld hebben. Bij ons nu 4 bezichtigingen, waarvan 3 pas na een week binnenkwamen. Het lijkt erop dat kijkers eerst grondig hun financiële huiswerk aan het doen zijn, wat logisch is.

Overigens 7000+ keer bekeken :X

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Als zowel onderandere Makelaarsland als Funda zeggen dat makelaars en verkopers de prijs niet op mogen drijven door bedragen te noemen, dan geloof ik dat.
Als jij bronnen hebt die zeggen dat een verkoper de (potentiële) kopers wél mag uitspelen, dan stel ik mijn mening bij.
I stand corrected - het staat dus inderdaad niet in de wet of de voorwaarden, maar het vloeit voort uit de wet die de zorgplicht regelt (was onder de indruk dat die alleen voor makelaars gold, maar blijkbaar ook voor de particuliere verkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Wij willen binnenkort verkopen, en laat in onze straat nu eenzelfde type woning net te koop staan voor dezelfde vraagprijs die wij in ons hoofd hebben. Woningen zijn ook in vergelijkbare staat en verschillen op een paar kleine puntjes. Al vinden wij ons huis veel mooier uiteraard :P. Benieuwd hoe snel deze verkocht wordt en hoop dat we mensen die deze woning niet weten te bemachtigen wel blij kunnen maken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
donny_p schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:19:
Wij willen binnenkort verkopen, en laat in onze straat nu eenzelfde type woning net te koop staan voor dezelfde vraagprijs die wij in ons hoofd hebben. Woningen zijn ook in vergelijkbare staat en verschillen op een paar kleine puntjes. Al vinden wij ons huis veel mooier uiteraard :P. Benieuwd hoe snel deze verkocht wordt en hoop dat we mensen die deze woning niet weten te bemachtigen wel blij kunnen maken :).
Persoonlijk vind ik dat echt een vervelende situatie als verkoper zijnde (voor beide verkopers). Wij hadden dezelfde situatie en hebben ons huis voor dezelfde vraagprijs gezet als het andere huis. 1 dag nadat we op Funda stonden is de andere verkoper 25k naar beneden gegaan in prijs (tussen de 4 en 4,5 ton in vraagprijs) dus we stonden gelijk 1-0 achter zeg maar (tenminste zo voelde dat). Gelukkig was onze concurrent snel verkocht en is ons huis voor niet veel onder de vraagprijs verkocht uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Nnoitra schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Dat kan jouw ervaring zijn, maar dat zegt weinig over heel Nederland.
Daar zijn toch echt wel nieuwsberichten over geweest: https://www.rtlnieuws.nl/...makelaars-zijn-aan-weinig

edit: de erecode is wel echt heel recent, dus bovenstaand gaat niet echt meer op
De afspraken in de bijlage vormen met ingang van 1 juli 2022 een integraal
onderdeel van de NVM Erecode.

[ Voor 21% gewijzigd door Soepstengel op 12-10-2022 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
Stringer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Geduld hebben. Bij ons nu 4 bezichtigingen, waarvan 3 pas na een week binnenkwamen. Het lijkt erop dat kijkers eerst grondig hun financiële huiswerk aan het doen zijn, wat logisch is.

Overigens 7000+ keer bekeken :X
Dat klinkt dan alsof kijkers inderdaad wat minder gehaast te werk gaan. Dat hoeft trouwens helemaal niet verkeerd uit te pakken. Liever 4 serieuze bezichtigingen dan 40 aanvragen van mensen die 'voor het geval dat' willen komen, maar zich eigenlijk helemaal nog niet in de woning hadden verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
Soepstengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Persoonlijk vind ik dat echt een vervelende situatie als verkoper zijnde (voor beide verkopers). Wij hadden dezelfde situatie en hebben ons huis voor dezelfde vraagprijs gezet als het andere huis. 1 dag nadat we op Funda stonden is de andere verkoper 25k naar beneden gegaan in prijs (tussen de 4 en 4,5 ton in vraagprijs) dus we stonden gelijk 1-0 achter zeg maar (tenminste zo voelde dat). Gelukkig was onze concurrent snel verkocht en is ons huis voor niet veel onder de vraagprijs verkocht uiteindelijk.
Tegen de tijd dat die van ons op Funda staat is deze al wel verkocht, dus verwacht niet dat het een probleem wordt. Tenzij er nog iemand verkoopplannen heeft de komende weken :P De woning naast deze was ook onlangs te koop en werd 'pas' na 4 maanden verkocht. Alleen had deze gaskachels en geen aansluiting op het riool :+

[ Voor 8% gewijzigd door donny_p op 12-10-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Dat klinkt dan alsof kijkers inderdaad wat minder gehaast te werk gaan. Dat hoeft trouwens helemaal niet verkeerd uit te pakken. Liever 4 serieuze bezichtigingen dan 40 aanvragen van mensen die 'voor het geval dat' willen komen, maar zich eigenlijk helemaal nog niet in de woning hadden verdiept.
Dat is waar, maar als jij als koper na 2 weken komt en beseft dat nog niemand een bod heeft gedaan, dan ga je de vraagprijs of lager bieden.
Dat heb ik met aankoop van mijn nieuwe huis ook gedaan. Al met al prima hoor, want mijn vraagprijs is ook gelijk mijn minimumprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:45
donny_p schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

Tegen de tijd dat die van ons op Funda staat is deze al wel verkocht, dus verwacht niet dat het een probleem wordt. Tenzij er nog iemand verkoopplannen heeft de komende weken :P De woning naast deze was ook onlangs te koop en werd 'pas' na 4 maanden verkocht. Alleen had deze gaskachels en geen aansluiting op het riool :+
Deze toevallig?

[ Voor 3% gewijzigd door Luco op 12-10-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:45
Het is dat ik net in Assendorp heb gekocht (onder de vraagprijs), anders hadden we wel even kunnen kletsen ;-). Heel veel succes, ben benieuwd wat de markt in die wijk nu doet. Ik weet van een half jaar terug dat de woningen voor 60k boven de vraagprijs gingen daar. Wie heb je als verkoopmakelaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Luco op 12-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waar zien jullie trouwens de Funda statistieken? Is dat via Move? of Funda zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Trank00l schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:00:
Waar zien jullie trouwens de Funda statistieken? Is dat via Move? of Funda zelf.
Beide. Maar als via een browser je huis bekijkt, heb je onderaan de link “Ik verkoop dit huis”. Daarin heb je ook al je statistieken staan.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

En dezelfde oplevering datum als wanneer wij ons nieuwe woning krijgen.
Geld nodig uit de verkoop voor de aankoop?
Zo ja, houd er rekening mee dat je dat geld niet kunt gebruiken. ;) Baarns beslag-situatie dus (kost geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
Luco schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:48:
[...]

Het is dat ik net in Assendorp heb gekocht (onder de vraagprijs), anders hadden we wel even kunnen kletsen ;-). Heel veel succes, ben benieuwd wat de markt in die wijk nu doet. Ik weet van een half jaar terug dat de woningen voor 60k boven de vraagprijs gingen daar. Wie heb je als verkoopmakelaar?
Zonde ;) Maar gefeliciteerd, Assendorp is ook prima inderdaad, toendertijd ook veel bekeken. We hebben nog geen makelaar gekozen, volgende week de eerste afspraken. In maart hebben we taxatie laten doen via makelaar die toen ook een woning in de straat aanbood, die werd uiteindelijk 50k boven vraagprijs verkocht. Zo’n vaart zal het nu niet meer lopen helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door donny_p op 12-10-2022 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
Vandaag nog een verhaal gehoord van onze makelaar. 3 maanden geleden is een woning die hun in de verkoop hadden staan verkocht voor ongeveer 7 ton. De koper moest financieren voor 6 ton en dat zou geen probleem zijn, aldus de koper. Deze week hebben ze te horen gekregen dat de koper het niet gelukt is om de financiën rond te krijgen, kan nog maar 4,5 ton aan hypotheek krijgen.

Ik heb er verder niet op door gevraagd maar het klinkt alsof de koper zijn huiswerk niet goed op orde had en/of niet op de hoogte was van de stijgende rentes of iets, zelfs met de opgelopen rentes kan ik me niet voorstellen dat je in 3 maanden tijd 1,5 ton minder kan lenen?

Anyhow, voor ons weer een bevestiging dat onze keuze voor verkopen zonder voorwaarden de juiste is geweest. Moet er niet aan denken dat je na 3 maanden weer terug de markt op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Soepstengel schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:13:
Vandaag nog een verhaal gehoord van onze makelaar. 3 maanden geleden is een woning die hun in de verkoop hadden staan verkocht voor ongeveer 7 ton. De koper moest financieren voor 6 ton en dat zou geen probleem zijn, aldus de koper. Deze week hebben ze te horen gekregen dat de koper het niet gelukt is om de financiën rond te krijgen, kan nog maar 4,5 ton aan hypotheek krijgen.

Ik heb er verder niet op door gevraagd maar het klinkt alsof de koper zijn huiswerk niet goed op orde had en/of niet op de hoogte was van de stijgende rentes of iets, zelfs met de opgelopen rentes kan ik me niet voorstellen dat je in 3 maanden tijd 1,5 ton minder kan lenen?

Anyhow, voor ons weer een bevestiging dat onze keuze voor verkopen zonder voorwaarden de juiste is geweest. Moet er niet aan denken dat je na 3 maanden weer terug de markt op moet.
Kan nog steeds toch? Alleen heb jij dan 10% in je zak...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Dat is wel een erg groot verschil in maximale lening. Ik kan mij wel goed voorstellen dat je bij de zelfde hypotheeklasten anderhalf ton minder kunt lenen. Maar bij een hogere rente mag je ook meer van je inkomen aan hypotheek uitgeven. Daardoor zou de daling in maximale hypotheek lager uitkomen.

Maar als in het voorbehoud ook een maximale maandlast is aangegeven, dan kan het dus wel.

Overigens vind ik drie maanden voor een financieringsvoorbehoud ook wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:37
Ik zie van die vastgoed maatschappijen die je huis kopen en dan kan je het direct van ze huren.

Is dat interessant? Onze nieuwbouw huis duurt nog 13/14 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
mentalozzie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:50:
Ik zie van die vastgoed maatschappijen die je huis kopen en dan kan je het direct van ze huren.

die zullen er wel minder voor willen geven dan jij in gedachte heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mentalozzie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:50:

Zulke bedrijven zullen een veel lager bedrag bieden dan de marktprijs, omdat ze weten dat het (in de normale situatie) voor de verkopers een grote meerwaarde heeft dat ze kunnen blijven wonen waar ze al woonden.

Daar komt nog bij dat de koper in deze situatie in het hoge 8% tarief van de overdrachtsbelasting valt. Dus ook al zouden ze evenveel aan jouw woning wonen betalen als een gewone koper, dan nog zal hun bod ongeveer 6% lager uitvallen dan dat van een gewone koper.

Het is dus in het algemeen geen heel interessante optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
FitTiv schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

***members only***
Zo makkelijk/simpel gaat dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexus-vr
Wispe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Geld nodig uit de verkoop voor de aankoop?
Zo ja, houd er rekening mee dat je dat geld niet kunt gebruiken. ;) Baarns beslag-situatie dus (kost geld).
Nee gelukkig niet! Maar het kwam zo toevallig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
FitTiv schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:41:
[...]
True, maar dat is toch wel een behoorlijke incentive om de deal echt rond te maken. Mocht dat wel gebeuren dan is die 10% heel erg mooi om eventueel langer dubbele lasten te kunnen dragen en/of het tekort voor het opnieuw op de markt brengen op te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01:03
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

Dat is wel een erg groot verschil in maximale lening. Ik kan mij wel goed voorstellen dat je bij de zelfde hypotheeklasten anderhalf ton minder kunt lenen. Maar bij een hogere rente mag je ook meer van je inkomen aan hypotheek uitgeven. Daardoor zou de daling in maximale hypotheek lager uitkomen.
Kan ook met leeftijd te maken hebben. Als koper binnen tien jaar van pensioen is gekomen, is de maximale lening ineens fors lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

Waarschijnlijker is dat de koper nooit de leningcapaciteit heeft gehad, bijvoorbeeld dat een van de 2 partners een inkomen had wat niet of maar beperkt meetelt.

En verkopen zonder voorwaarden helpt je in zo'n geval maar beperkt. Hooguit dat je de boete kunt incasseren.

De woning die ik gekocht heb was eerst ook verkocht aan iemand die makkelijk dacht te kunnen financieren, maar die had blijkbaar niet door dat dat voor een DGA iets anders ligt :X

* Rukapul heeft bij het verkopen van de woning voor een inschatting even snel uitgerekend wat de hoofdverdiener waarschijnlijk wel aan hypotheek kan krijgen (werkgever en leeftijd bekend van kopend stel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Hooguit dat je de boete kunt incasseren.
[/ME]
Ja, maar er zijn hier vaker links gedeeld waaruit blijkt dat je echt niet zomaar die 10% krijgt. In elk geval niet in een stijgende markt of bij een hoger bod. Het is in elk geval niet zo dat je zomaar xx.000 euro krijgt door een simpele brief.

In de huidige markt en met prijsdalingen in het verschiet klinkt het iets plausibeler dat je ook daadwerkelijk 10% schade kan lijden, aangezien je ook minder voor je huis kan vangen. Maar als een koop niet doorging en je hebt de poging erna meer gevangen dan kan de boete wel verlaagd worden.
https://weblog.moneywise....ract-rechter-een-procent/

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 13-10-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
finsdefis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Ja, maar er zijn hier vaker links gedeeld waaruit blijkt dat je echt niet zomaar die 10% krijgt. In elk geval niet in een stijgende markt of bij een hoger bod. Het is in elk geval niet zo dat je zomaar xx.000 euro krijgt door een simpele brief.

In de huidige markt en met prijsdalingen in het verschiet klinkt het iets plausibeler dat je ook daadwerkelijk 10% schade kan lijden, aangezien je ook minder voor je huis kan vangen. Maar als een koop niet doorging en je hebt de poging erna meer gevangen dan kan de boete wel verlaagd worden.
https://weblog.moneywise....ract-rechter-een-procent/
Dat is ongeveer de ingevulde definitie van 'hooguit' :P

De beste koper is degene die afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Dat is ongeveer de ingevulde definitie van 'hooguit' :P

De beste koper is degene die afneemt.
Ik interpreteerde je post iets anders. Vaak wordt er (positief) gesproken over 'de boete', alsof dat een vastomlijnd percentage van 10% is waar je als verkoper recht op hebt. Maar helaas/gelukkig werkt het niet zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Klopt, heb van de week nog dit vonnis voorbij zien komen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Ik heb deze uitspraak even doorgenomen en het klopt dat hier de boete is gematigd, en dat zal vast wel eens vaker voorkomen, maar dan moeten er duidelijke omstandigheden zijn om dat te doen. In dit geval was de gedaagde (koper) in gebreke gesteld omdat hij veel te laat was met zijn bankgarantie en vervolgens niet op tijd was ingegaan om alsnog te passeren, maar heeft kennelijk wel steeds de intentie gehad om alsnog te passeren (te kopen) en was ook financieel (uiteindelijk) in staat om te kopen, maar heeft die kans niet gekregen omdat de verkopers het huis daarna heel snel na de ingebrekestelling aan een 3e partij hadden verkocht.

Ok, de koper heeft zich heel laks opgesteld en krijgt daarom alsnog een boete opgelegd. Ik snap verkopers volkomen dat ze de 10% wilden hebben omdat het riekte naar uitstel en afstel, maar gezien alle omstandigheden is dit zo'n situatie waarin ik de matiging vd boete wel snap.

Dat gezegd hebbende moet je er in de regel vanuit gaan dat als je niet afneemt terwijl je daar wel voor hebt getekend gewoon 10% moet betalen; dat is het uitgangspunt en rechters zullen daar in 99% zo over oordelen.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
secret17 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:59:
Dat gezegd hebbende moet je er in de regel vanuit gaan dat als je niet afneemt terwijl je daar wel voor hebt getekend gewoon 10% moet betalen; dat is het uitgangspunt en rechters zullen daar in 99% zo over oordelen.
Ondestaande link geeft aan dat de boete maximaal 10% is en
de rechter mag pas matigen als oplegging van de volledige boete buitensporig en onaanvaardbaar is. Dat betekent dat de rechter terughoudend moet zijn en niet te snel mag matigen. Of matiging toegestaan is, hangt onder meer af van de verhouding tussen de werkelijke schade en de hoogte van de boete, de aard van de overeenkomst en de omstandigheden waaronder het boetebeding is ingeroepen.
Matigen kan dus zeker wel, maar dan moeten de omstandigheden daar wel naar zijn.
Dus stellen dat 99% gewoon oordeelt dat 10% gerechtvaardigd is, is wellicht wat te kort door de bocht.

https://www.amsadvocaten....-in-een-koopovereenkomst/

Bonus: De Hoge Raad heeft in 2000 besloten dat een enorme wanverhouding tussen de geleden schade en de hoogte van de boete in principe voldoende kan zijn om de boete te matigen (ECLI:NL:HR:2000:AA4779).

[ Voor 11% gewijzigd door Nnoitra op 13-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Opmerkelijk aan deze casus vind ik dat de koper alsnog aan heeft geboden om af te nemen zelfs op zeer korte termijn en mét compensatie van € 5.000. Het blijkt niet per se uit de beoordeling, maar ik neem aan dat de rechter dit toch zeker een redelijke weging heeft gegeven.

Als ik de casus zo lees, zagen de verkopers de welkende eurotekens... Door op moment dat de bankgarantie uiteindelijk wel is gesteld, alsnog de koop te ontbinden (waarvoor ze op zich wel in hun recht stonden) en opnieuw de markt op te gaan. En dit heeft ze natuurlijk geen windeieren gelegd. Als de uiteindelijke koopsom lager was dan het die in het verbroken contract met de gedaagde, hadden ze dat zeker wel duidelijk gemaakt. Ze hebben nu voor een hogere prijs aan een derde verkocht en nog een leuke boete kunnen vangen.

Overigens, als de markt daalt, kun je natuurlijk behoorlijke 'schade' hebben van het niet-nakomen van de overeenkomst. De boete zal dan ook minder snel worden gematigd.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Nnoitra schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Ondestaande link geeft aan dat de boete maximaal 10% is en
[...]

Matigen kan dus zeker wel, maar dan moeten de omstandigheden daar wel naar zijn.
Dus stellen dat 99% gewoon oordeelt dat 10% gerechtvaardigd is, is wellicht wat te kort door de bocht.

https://www.amsadvocaten....-in-een-koopovereenkomst/
Ok, ik heb er geen cijfers van dus die 99% is wat uit de lucht gegrepen. Maar die 10% staat gewoon in het contract en is dus het uitgangspunt van de boete als koper de overeenkomst verwijtbaar niet nakomt. Zoals je zegt bestaat de mogelijkheid tot matigen, maar de bewijslast om de boete te minderen ligt bij de koper. Het is een beetje als door rood rijden: je krijgt in eerste instantie de standaard boete opgelegd, tenzij je duidelijk verzachtende omstandigheden kan aandragen om de boete te matigen.

There can be only fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Ben ik de enige die z’n Ring deurbel afplakt bij bezichtigen? Het leek me wel netjes qua privacy, maar wellicht wat overdreven.

Gisteren de eerste 5 bezichtigingen gehad. Vandaag ook nog een rits en dan hopen op een goed bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:23:
Ben ik de enige die z’n Ring deurbel afplakt bij bezichtigen? Het leek me wel netjes qua privacy, maar wellicht wat overdreven.
Vreemd, dan heb je bij normale bezoekers dus geen problemen met de privacy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Vreemd, dan heb je bij normale bezoekers dus geen problemen met de privacy?
Die ontvang ik zelf en kopen ook niet mijn huis. Maar wellicht wat doorgeslagen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9

Gisteren de eerste 5 bezichtigingen gehad. Vandaag ook nog een rits en dan hopen op een goed bod.
Ik heb mijn beveiligingscamera niet afgeplakt realiseer ik me nu. Simpelweg niet aan gedacht.

Niet dat ik er nu nog iets aan heb want die beelden zijn allang foetsie :+

Ik heb weleens vaker huis met camera’s bezocht, en dat was ook niet afgeplakt. Heb ik zelf geen problemen mee. De verkoper kan ook om de hoek gaan staan kijken wie er komen bezichtigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Laatst online: 23:17

supersoco80 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"

Overigens zou ik met (alleen) een ring deurbel geen moeite gehad hebben. Binnen is dat een heel ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Voor de statistieken

Mijn woning (Utrecht) sinds gister op de markt. Geen idee naar de verhoudingen.

Gevonden. 10k
Bekeken 1500
Conversie 16%
Opgeslagen: 16 keer

Bezichtingen: nog onbekend

Nu wachten op een update van de Makelaar mbt aantal bezichtigingen. Uiteindelijk gaat het daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
MaStar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:08:
Voor de statistieken

Gevonden. 10k
Bekeken 1500
Conversie 16%

Nu wachten op een update van de Makelaar mbt aantal bezichtigingen. Uiteindelijk gaat het daarom.
Prijsklasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
VidaR-9 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Ik heb mijn beveiligingscamera niet afgeplakt realiseer ik me nu. Simpelweg niet aan gedacht.

Niet dat ik er nu nog iets aan heb want die beelden zijn allang foetsie :+

Ik heb weleens vaker huis met camera’s bezocht, en dat was ook niet afgeplakt. Heb ik zelf geen problemen mee. De verkoper kan ook om de hoek gaan staan kijken wie er komen bezichtigen.
Ik vind het wel heel netjes om te doen :)
Heb al meerdere keren hier op tweakers gezelezen dat mensen actief via de deurbel potentiele kopers gingen afluisteren om zo voordeel te hebben bij onderhandelingen.
Vond ik niet heel ethisch :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kju schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:40:
[...]

Het kan best snel gaan. Ik merk plaatselijk 10% tot 20% daling. Dat komt door de verkopers die nu paniekvoetbal spelen, heb ik aan het begin van de coronapandemie ook meegemaakt, de dalingen waren toen minder opvallend. Het gaat nu pas om een enkel kwartaal, dan is er nog geen sprake van een trend. Ik ben benieuwd naar de volgende twee kwartalen. Er is nog best wat schaarste, lonen lijken hopelijk gecorrigeerd te worden en de energieprijzen gaan met een beetje geluk weer een stuk omlaag.
Dit is het scenario waarbij de prijzen weer zullen stabiliseren. Inderdaad, paniek moet je niet doen. Kan je je woning beter aanhouden en verhuren. Of in voorjaar 2023 met mooie lente foto's weer opnieuw te koop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
laurens0619 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Ik vind het wel heel netjes om te doen :)
Heb al meerdere keren hier op tweakers gezelezen dat mensen actief via de deurbel potentiele kopers gingen afluisteren om zo voordeel te hebben bij onderhandelingen.
Vond ik niet heel ethisch :P
Is ook wel zo. Had het wel even weggehaald als ik eraan gedacht had.
No viel er bij mij niet veel te onderhandelen, gewoon bieden en hoogste bod 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
MaStar schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:08:
Voor de statistieken

Gevonden. 10k
Bekeken 1500
Conversie 16%

En? Al bezichtigingen ingepland? Hier vergelijkbare statistieken en al wel een paar bezichtigingen ingepland na de eerste volledige dag op Funda. Maar het loopt geen storm, volgens de makelaar druppelen bezichtigingen nu vaak in de dagen erna binnen in plaats van enkel in de eerste paar uur op Funda, we gaan het zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
Lastige prijsklasse is dit in de huidige markt, wij zaten daar ook in. In veel gevallen net iets te duur voor starters, vooral met huidige rentes en maandbedrag vergeleken met huur. En vaak te klein voor doorstromers. Hopelijk zit er iemand tussen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Thomas19903 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Lastige prijsklasse is dit in de huidige markt, wij zaten daar ook in. In veel gevallen net iets te duur voor starters, vooral met huidige rentes en maandbedrag vergeleken met huur. En vaak te klein voor doorstromers. Hopelijk zit er iemand tussen!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Inderdaad, afwachten. Hoe is het jullie het uiteindelijk gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
[...]

Ja starters krijgen in 2023 tot 440.000 vrijstelling van overdrachtsbelasting. Dus 450k is net ongelukkig voor die doelgroep. https://www.rijksoverheid...e%20woning%20gaan%20wonen. En los van dat is het zo'n >2000 per maand maandlasten.

[ Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 16-10-2022 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
MaStar schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Inderdaad, afwachten. Hoe is het jullie het uiteindelijk gelukt?
Een stuk lager in de markt zetten, voelde niet echt comfortabel om te doen maar toch gedaan. Uiteindelijk heel veel bezichtigingen en biedingen gehad, ik denk dat ze dan opeens zien wat ze ook kunnen krijgen voor net iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
We hebben een kijker die vraagt of we ankerloze spouwmuren hebben. Nu heb ik wat documentatie van ons huis nagekeken (en opgevraagd), maar ik kan het nergens vinden. Ons huis is uit 2010...

Iemand een idee hoe je hier achter komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 07:36
kw_nl schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:52:
We hebben een kijker die vraagt of we ankerloze spouwmuren hebben. Nu heb ik wat documentatie van ons huis nagekeken (en opgevraagd), maar ik kan het nergens vinden. Ons huis is uit 2010...

Als het goed is zijn alleen tussenmuren met de buren(mogelijk) ankerloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Laatst online: 23:39

Je kan het nog proberen na te vragen bij de aannemer destijds of bouwtekeningen opvragen bij de gemeente. Maar als je het niet zeker weet kan je dat ook gewoon het beste doorgeven. Ik denk eerder dat de onderliggende vraag is: heb je veel last van de buren?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ik had nog nooit van het begrip ankerloze spouwmuren gehoord tot dusver, maar het zijn dus gewoon dubbele woningscheidende wanden.

Ik denk dat je zelf wel hebt kunnen ervaren of je dit hebt, of niet. De meeste moderne bouw in ieder geval wel, maar ook enkele massieve muren worden nog wel eens toegepast (want volgens mij staat het niet in het bouwbesluit).

Ik heb in een tussenwoning gewoond die het had en woon nu in een tweekapper met dubbele wanden. Ik hoor werkelijk nooit iets van de buren. Geluid komt hooguit via buiten, maar niet via de constructie. Als je hetzelfde ervaart in jouw woning, dan kun je de vraag dus bevestigend beantwoorden.

Je kunt het daarnaast (meestal) ook zien op de plattegrond, de woningscheidende wanden staan dan dubbel afgebeeld.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Milo85 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:06:
[...]

Je kan het nog proberen na te vragen bij de aannemer destijds of bouwtekeningen opvragen bij de gemeente. Maar als je het niet zeker weet kan je dat ook gewoon het beste doorgeven. Ik denk eerder dat de onderliggende vraag is: heb je veel last van de buren?.
Zoiets zei de makelaar ook. Wat dat betreft, je hoort echt vrijwel niks van buren. Zelfs geen feestje met muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softblue
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo,

Mij vriend en ik hebben vorige maand een huis gekocht. Nu moet mijn vriend zijn appartement nog verkopen. Deze komt van de week op Funda. Wij twijfelen echter over de vraagprijs die de makelaar heeft voorgesteld. Dit omdat er een soortgelijk appartement in dezelfde flat op is gekomen die meer dan 20k lager is. Een ander appartement in de flat is recent verkocht met een vraagprijs van ook 20k lager. De markt lijkt alleen maar omlaag te bewegen dus nu hoog inzetten lijkt ons eigenlijk niet logisch. Maar goed de makelaar weet natuurlijk ook wel waar hij over praat.

Voorstel makelaar 215k
Soortgelijke woningen rond de 195k
Taxatiewaarde 210k

Makelaar geeft aan dat de meerwaarde zit in het feit dat het appartement op de bovenste verdieping is. Ik kan online helemaal niks vinden over of dit wel of geen meerwaarde heeft. Er is geen lift aanwezig. Dus dit kan ook een afknapper zijn voor kopers, al die trappen. Qua afwerking zijn de andere appartementen beter. Nieuwere keuken en badkamer enzo.

Wat denken jullie dat wijsheid is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

softblue schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:33:
Hallo,

Mij vriend en ik hebben vorige maand een huis gekocht. Nu moet mijn vriend zijn appartement nog verkopen. Deze komt van de week op Funda. Wij twijfelen echter over de vraagprijs die de makelaar heeft voorgesteld. Dit omdat er een soortgelijk appartement in dezelfde flat op is gekomen die meer dan 20k lager is. Een ander appartement in de flat is recent verkocht met een vraagprijs van ook 20k lager. De markt lijkt alleen maar omlaag te bewegen dus nu hoog inzetten lijkt ons eigenlijk niet logisch. Maar goed de makelaar weet natuurlijk ook wel waar hij over praat.

Voorstel makelaar 215k
Taxatiewaarde 210k

Makelaar geeft aan dat de meerwaarde zit in het feit dat het appartement op de bovenste verdieping is. Ik kan online helemaal niks vinden over of dit wel of geen meerwaarde heeft. Er is geen lift aanwezig. Dus dit kan ook een afknapper zijn voor kopers, al die trappen. Qua afwerking zijn de andere appartementen beter. Nieuwere keuken en badkamer enzo.

Als dat het enige is "bovenste verdieping" vind ik het zelf niet terecht, al helemaal niet als sanitair bij de andere beter zijn. Keuken en badkamer wordt juist naar gekeken.
Hoe zijn de m2's tov de andere appartementen, zit hier verschil in?

Onlangs mijn appartement verkocht en de makelaar wilde juist een lage vraagprijs, in elk geval onder de 2 ton.
Na overleg op 199k gehouden in plaats van 189k zodat je "tot 200k" ook gevonden wordt. Verkocht voor ruim boven de vraagprijs.
* was wel vorig jaar, in de oververhitte periode..

Nu snap ik dat de markt aan het afkoelen is maar 215k met de gegevens die je hierboven neerzet lijkt mij totaal niet realistisch.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

softblue schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:33:
Hallo,

Voorstel makelaar 215k
Taxatiewaarde 210k

Persoonlijk zou ik rond vergelijkbare appartementen gaan zitten, zit je ook onder de 200k wat gunstig is (meer kijkers).
Indien er veel interesse is gaat de prijs vanzelf over de 200k.
Bovenste etage zonder lift lijkt me meer een nadeel, tenzij een mooi uitzicht dat compenseert.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-10-2022 15:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe gaat dat normaal gesproken na bezichtigingen? Belt de makelaar zelf op met feedback of alleen als er een bod gedaan wordt?

Vandaag de eerste twee bezichtigingen gehad ben wel benieuwd hoe het is gegaan namelijk, en wil niet opdringerig overkomen en direct zelf gaan bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
Trank00l schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:58:
Hoe gaat dat normaal gesproken na bezichtigingen? Belt de makelaar zelf op met feedback of alleen als er een bod gedaan wordt?

Vandaag de eerste twee bezichtigingen gehad ben wel benieuwd hoe het is gegaan namelijk, en wil niet opdringerig overkomen en direct zelf gaan bellen.
Ik zou zeggen wees zo opdringerig als je wilt; hij/zij werkt voor jou & jij betaalt hem/haar :)
Kun je daarna vragen wat zijn beleid is en wat jouw voorkeuren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Trank00l schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:58:

Ik kan het gevoel, wil ook er niet bovenop zitten. Maar een terugkoppeling hoort er gewoon bij. Ik heb gewoon ge-appt, daarna belde hij gelijk terug.

Pagina: 1 ... 141 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.