Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 140 ... 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 12:21
praliwi schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Waarom? Niet bang dat de rente veel harder oploopt en je er daardoor juist minder voor krijgt straks?
Ik heb geen zin in druppelende bezichtigers.
2 kleine kinderen hier en als ik dan om de 3-4 dagen alles weer helemaal moet opruimen (ja alles gaat de berging in) en kinderen naar buiten meenemen, is het mij meer tot last.
Dan liever in januari als ik al verhuisd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
kx22 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Ik heb geen zin in druppelende bezichtigers.
2 kleine kinderen hier en als ik dan om de 3-4 dagen alles weer helemaal moet opruimen (ja alles gaat de berging in) en kinderen naar buiten meenemen, is het mij meer tot last.
Dan liever in januari als ik al verhuisd ben.
Ah, op die manier. Dan begrijp ik 'm. Dat is inderdaad waardeloos. Wij hopen zelf op max 3 dagen achter elkaar met een paar bezichtigingen en gaan dan zelf met ons zoontje mooi op een vakantiepark zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:26
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:06
Ook verkocht in Utrecht een paar maanden geleden maar ik zou voor de eerste optie gaan.. zoveel mogelijk mensen naar binnen zien te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-06 23:34
Lager inzetten, jullie segment gaat nog vrij hard als ik mijn makelaar moest geloven. Dus lager inzetten en mikken op overbieden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:20

CeesKees

I rest my Kees

(Uiteraard in een andere markt/tijd)
Zelf te koop gezet voor minder dan de buren recent verkocht hadden. Bizar veel interesse en flink boven de vraagprijs (en de verkoopprijs van de buren) verkocht.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:31
Hier morgen, vrijdag en maandag bezichtigingen (14 in totaal). Vandaag drukke dag met werk dus dat wordt lange avond om alles klaar te maken. Ik snap heel goed dat mensen geen zin hebben om dit 10x te moeten doen. Dus ik hoop van harte dat er van de 14 tenminste 1 iemand is die een goed bod doet 😛

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:21
Aan de ervaringsdeskundigen hier, ons huis staat sinds vandaag op funda. Werden bij jullie bezichtigingen direct in Move zichtbaar? Of is dat makelaar afhankelijk?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Hier twee woningen boven de 500k die beide binnen 3 weken verkocht zijn.

Lastig te zeggen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Bij ons in de straat is er vorige maand nog een verkocht voor 20% boven de vp. Alsnog wel zo'n 5% minder dan wat er eind 2021 werd betaald voor dezelfde soort woning. Zojuist is er ook weer een te koop gekomen die al voor de zomervakantie op verkocht o.v. stond. Blijkbaar alsnog afgeketst.

Cijfers van het NVM volgende week donderdag, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Vorig jaar krijg je op elke woning onder de 500k wel 30+ bezichtigers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Vorig jaar krijg je op elke woning onder de 500k wel 30+ bezichtigers
Precies daarom hoopten ze ook op veel overbieders. Maar dat viel tegen.
Ze vroegen mij advies qua vraagprijs ed maar ik heb m'n mond gehouden. Achteraf maar goed ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 19:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Wanneer worden normaliter de meeste bezichtigingen aangevraagd door kijkers? Is dat op de eerste dag op Funda? Of juist na een paar dagen? Op dezelfde dag neem ik aan.

Nu bijna twee dagen live, 1 bezichtiging aangevraagd. Valt een beetje tegen. Maargoed, je hebt maar één koper nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Stringer op 10-10-2022 17:41 ]

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:32
Laapo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:48:
Bij ons in de straat is er vorige maand nog een verkocht voor 20% boven de vp. Alsnog wel zo'n 5% minder dan wat er eind 2021 werd betaald voor dezelfde soort woning. Zojuist is er ook weer een te koop gekomen die al voor de zomervakantie op verkocht o.v. stond. Blijkbaar alsnog afgeketst.

Nvm cijfers zijn morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Stringer schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:22:
Wanneer worden normaliter de meeste bezichtigingen aangevraagd door kijkers? Is dat op de eerste dag op Funda? Of juist na een paar dagen? Op dezelfde dag neem ik aan.

Nu bijna twee dagen live, 1 bezichtiging aangevraagd. Valt een beetje tegen. Maargoed, je hebt maar één koper nodig.
'nornalitair' (de situatie is niet normaal) komt bij a alles de eerste dag binnen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Starterswoning 500K?

Mijn huis staat voor 540K. Verwacht toch echt een starters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9

Eerste dag 10.
Dagen ervan 4 erbij, 2 eraf, 2 erbij.

14 totaal nu na week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

VidaR-9 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Starterswoning 500K?

Mijn huis staat voor 540K. Verwacht toch echt een starters..
Woning is 10 jaar geleden gekocht voor ~200k, klein beetje aan verspijkerd. Prijs mag verdubbeld zijn, maar de woning zelf is natuurlijk nog hetzelfde. Een doorstromer gaat doorgaans naar groter/luxer etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
Sport_Life schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Woning is 10 jaar geleden gekocht voor ~200k, klein beetje aan verspijkerd. Prijs mag verdubbeld zijn, maar de woning zelf is natuurlijk nog hetzelfde. Een doorstromer gaat doorgaans naar groter/luxer etc.
Dan waren de verwachtingen toch wel een beetje te hoog gegrepen? 200k gekocht en 10 jaar later 500k er voor hopen te krijgen. Ik vind 450k dan echt een hele nette prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:38

Vrijdag online, zaterdag appje van de makelaar dat er diverse bezichtigingen waren aangevraagd wat de dagen daarop rap opliep.

Praktisch aantal uitgenodigd op 3 dagdelen + extra moment voor aankoopmakelaars van serieus geinteresseerde kijkers. Bod van de helft van de kijkers.

Let wel, dit is op dit moment in Eindhoven met nog steeds legio zoekende expats (vormden ook overgrote deel van kijkers).

Viel wel op dat er best wat 'domme' biedingen tussen zitten met bv een financieringsvoorbehoud tot koopsom in combinatie met overbieden. Bizar genoeg kwam dat niet alleen bij expats voor maar ook voor bij bieders met aankoopmakelaar :? Ik zeg 'dom' omdat de meeste van dit soort bieders wel wat eigen geld heeft om het verschil te overbruggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
kw_nl schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Dan waren de verwachtingen toch wel een beetje te hoog gegrepen? 200k gekocht en 10 jaar later 500k er voor hopen te krijgen. Ik vind 450k dan echt een hele nette prijs.
De prijs van 10 jaar geleden zegt neit zoveel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Viel wel op dat er best wat 'domme' biedingen tussen zitten met bv een financieringsvoorbehoud tot koopsom in combinatie met overbieden. Bizar genoeg kwam dat niet alleen bij expats voor maar ook voor bij bieders met aankoopmakelaar :? Ik zeg 'dom' omdat de meeste van dit soort bieders wel wat eigen geld heeft om het verschil te overbruggen.
Dat is toch geen rare combinatie van bieden? Als je zeg maar 30k spaargeld hebt en je doet een ultiem bod van vraagprijs + 30k. Dan moet je toch wel minimaal financiering van de vraagprijs moeten krijgen, anders ga je nat. Dan zou ik ook een dergelijk voorbehoud in mijn bod doen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rukapul schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:35:
[...]

Ik vind dat juist slim, dan hebben ze eigenlijk de termijn van het financieringsvoorbehoud om ervan af te zien (want een hypotheek tot de koopsom/boven de taxatiewaarde is waarschijnlijk niet mogelijk).
Als verkoper zou ik dat niet accepteren.
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:48:

Misschien is nog niet bij iedereen doorgedrongen dat de rente hard is opgelopen? Ik werd vorige week gebeld door de makelaar van een appartement waar ik weken geleden een bod op had gedaan. Ik was het toen niet geworden. Ze vroeg of ik nog interesse had en opnieuw een bod wilde doen, maar ik heb inmiddels al een fijne huurwoning 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
NACrat schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Dat is toch geen rare combinatie van bieden? Als je zeg maar 30k spaargeld hebt en je doet een ultiem bod van vraagprijs + 30k. Dan moet je toch wel minimaal financiering van de vraagprijs moeten krijgen, anders ga je nat. Dan zou ik ook een dergelijk voorbehoud in mijn bod doen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ik heb als koper wel vaker zo geboden. Als ik mijn maximale hypotheek niet kan krijgen om daarmee de vraagprijs te coveren, dan kan ik ook het bod van maximale hypotheek voor vraagprijs + spaargeld voor bieden niet gestand doen. Lijkt me heel logisch. Heb ik een opt out als mijn maximale hypotheek niet benut kan worden omdat de taxatiewaarde flink onder de vraagprijs uitkomt. Daarom nam ik dat voorbehoud zo op.

En een beetje verkoper kan ook snappen dat als jij het financieringsvoorbehoud zo insteekt dat je sowieso eigen geld hebt. Maar geen geldboom in de tuin. Wat ik kan overbieden is mijn spaargeld min kosten koper. Maar dan zal de vraagprijs wel gedekt moeten worden door een 100% hypotheek. En je beschermt je tegen een 10% boete. Wat daar dom aan is ontgaat mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:41
Joosie200 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Ik heb als koper wel vaker zo geboden. Als ik mijn maximale hypotheek niet kan krijgen om daarmee de vraagprijs te coveren, dan kan ik ook het bod van maximale hypotheek voor vraagprijs + spaargeld voor bieden niet gestand doen. Lijkt me heel logisch. Heb ik een opt out als mijn maximale hypotheek niet benut kan worden omdat de taxatiewaarde flink onder de vraagprijs uitkomt. Daarom nam ik dat voorbehoud zo op.

En een beetje verkoper kan ook snappen dat als jij het financieringsvoorbehoud zo insteekt dat je sowieso eigen geld hebt. Maar geen geldboom in de tuin. Wat ik kan overbieden is mijn spaargeld min kosten koper. Maar dan zal de vraagprijs wel gedekt moeten worden door een 100% hypotheek. En je beschermt je tegen een 10% boete. Wat daar dom aan is ontgaat mij ook.
Als koper is het idd alles behalve dom. Tenzij je "met een voorbehoud maak je minder kans" onder 'dom' schaart.

Mijn onder voorbehoud was over het algemeen een "taxatie is minimaal €..", en dat bedrag lag vaak iets onder de vraagprijs. De taxatie bepaald maximale te krijgen hypotheek (binnen wat we op basis van salaris kunnen krijgen).
De som van 'taxatie + eigen geld' ligt boven het uiteindelijke bod + K.K.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26
Joosie200 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Dom is ook helemaal niet het woord. Verstandig is beter. :)
Maar zes maanden geleden was zo'n bod vrij kansloos omdat er grote kans was dat een andere koper soortgelijk bedrag biedt met veel minder risico voor verkoper dat het later in het proces alsnog klapt.

Maar tijden veranderen.Dat zal wellicht even wennen zijn voor verkopers die zich al rijk gerekend hadden. Denk dat het ook blijft dalen nu, als je ziet wanneer de rente voor het laatst op het huidige peil stond en wat toen de huizenprijzen deden. Dat is dan nog los van de energieprijzen en de extreme inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Vanmorgen eerste ronde van 6 kijkers gehad. De makelaar schat dat hier 2-3 biedingen uitkomen - maar blijft lastig inschatten. Deadline voor bieden is echter pas eind volgende week dus we hebben nog even te wachten.

Morgen en maandag nog in totaal 6 kijkers.

Edit: wel lekker moment voor bezichtigingen en biedingsprocedure zo met dit nvm nieuws in de landelijke pers :+

[ Voor 18% gewijzigd door VidaR-9 op 06-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Dom is ook helemaal niet het woord. Verstandig is beter. :)
Maar zes maanden geleden was zo'n bod vrij kansloos omdat er grote kans was dat een andere koper soortgelijk bedrag biedt met veel minder risico voor verkoper dat het later in het proces alsnog klapt.
3x raden waarom ik nog meepost in het ervaring als huizenkoper topic op zoek en al. Mijn laatste bezichtiging afgelopen dinsdag heb ik zonder voorbehouden geboden. Omdat ik 10% kan overbieden op de vraagprijs binnen mijn limiet aan maximale hypotheek. En de taxatiewaarde ligt boven mijn maximale hypotheek. En dus wordt de limiet mijn maximale hypotheek. Alleen een hoger rentepercentage kan roet in het eten gooien. Maar daar heb ik genoeg spaargeld voor achter de hand om dat op te vangen.

Ik ben heel benieuwd hoe verkopers om gaan met het nieuws van de NVM vandaag. Of ze eieren voor hun geld kiezen of blijven geloven in een beeld dat ooit was bij hypotheekrentes van 1-2%. En dus volharden. Nee de buren kregen twee maanden geleden ook prijs X, dus ik wil dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Wij zitten dus in een lastig parket. Gekochte nieuwbouwwoning wordt naar verwachting Q3 2023 opgeleverd terwijl we onze huidige woning nog niet te koop hebben staan. We hebben ongeveer 60% van de getaxeerde overwaarde nodig voor de overbrugging. Dat is vooralsnog niet in gevaar, maar vraag is nu of we nu actie ondernemen en dan voor 6mnd tijdelijk ergens bivakkeren of dat we de rit uitzitten tot het voorjaar en dan gaan verkopen :/ Huidige woning is wel een kant en klare starterswoning binnen NHG grens op een goede locatie. Vind die overwaarde verliezen die ik nooit gehad heb niet zo erg, maar het is nu moelijk om te zeggen welke kant het op gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-06 04:23
Het is niet zo moeilijk welke kant het uitgaat..... Prijzen dalen, simpelweg omdat de hypotheekrente stijgt. Zal bij eerstvolgende rente verhoging van de ECB ad 0,75% niet helpen. Ik zou nu verkopen , niet wachten tot Q2 2022. Dalingen kunnen ook hard gaan, als er 20% per jaar bij kan, dan kan dat ook eraf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-06 17:14
md10 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
Het is niet zo moeilijk welke kant het uitgaat..... Prijzen dalen, simpelweg omdat de hypotheekrente stijgt.
Dat niet alleen.
'De cijfers wijzen erop dat de extreem verhitte markt van de afgelopen anderhalve jaar een keerpunt heeft bereikt', stelt Lana Gerssen, waarnemend NVM-voorzitter. De onzekerheid over de oorlog in Oekraïne, de torenhoge inflatie en energiekosten en de stijgende hypotheekrente hebben huizenkopers terughoudender gemaakt.
https://fd.nl/bedrijfslev...zichte-van-vorig-kwartaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cablegunmaster
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 02:57
Om mijn eigen ervaringen toe te voegen van afgelopen tijd; Ik heb afgelopen maand een huis verkocht voor 372K, voor 3 jaar geleden aangekocht voor 227K, daarna een nieuw huis gekocht voor 327K (Een kleiner apartment). Het verschil heb ik in het nieuwe appartement gezet waar de hypotheek 0,97 % als ik dit nu zou doen dan zit ik op een hypotheek van 3%? Het verschil in de hypotheek is enorm , in maar een paar maanden tijd is dit 3x zoveel. Ik heb net geluk gehad met alles heb ik het idee.

Voornamelijk expats gehad die de woning wilde bekijken en maar een paar mensen die de woning wilde bekijken ten opzichte van 30+ Voorheen als ik de woning in de zomer en lente zou verkopen. Als ik de makelaar mag geloven en dit was niet alleen bij mijn huis het geval maar algemeen over de hele markt.

Zal de prijs van huizen gaan dalen? Mogelijk door de hypotheek rente stijgingen, als deze doorzetten dan daalt de prijs van de woningen ongeacht de schaarste, maar dat blijft koffie dik kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door cablegunmaster op 06-10-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:09
Soortgelijk verhaal zonder login: https://www.rtvutrecht.nl...egio-utrecht-fors-gedaald

Ik merkte het al enige tijd op funda en in de cijfers is het nu ook duidelijk terug te zien.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 10:24
donny_p schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:30:
Wij zitten dus in een lastig parket. Gekochte nieuwbouwwoning wordt naar verwachting Q3 2023 opgeleverd terwijl we onze huidige woning nog niet te koop hebben staan. We hebben ongeveer 60% van de getaxeerde overwaarde nodig voor de overbrugging. Dat is vooralsnog niet in gevaar, maar vraag is nu of we nu actie ondernemen en dan voor 6mnd tijdelijk ergens bivakkeren of dat we de rit uitzitten tot het voorjaar en dan gaan verkopen :/ Huidige woning is wel een kant en klare starterswoning binnen NHG grens op een goede locatie. Vind die overwaarde verliezen die ik nooit gehad heb niet zo erg, maar het is nu moelijk om te zeggen welke kant het op gaat.
Precies waar wij ook inzitten, nieuwbouwwoning met oplevering Q1-2024. Makelaar gesproken en hij zegt dat er bij soortgelijke huizen als de mijne nog voldoende interesse is maar voornamelijk van expats. Deze hebben bij een soortgelijke woning zelfs nog overboden en daar waren ook nog wel meer dan 11 bezichtigingen gepland.
Zijn verwachting is dat onze woning dit ook gaat hebben ivm de locatie, afwerking en overige voorzieningen. Toch blijft het mooi spannend (al ga ik wel met mijn nieuwe woning naar een LTV van 55%).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:51
Ook mijn verkoopervaring maar even delen.

Members only:

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Soepstengel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:37:

Uiteindelijk zijn we voor 415k akkoord gegaan met de investeerders omdat ze zonder voorbehoud hebben geboden. De huidige markt ontwikkelingen vinden we zorgwekkend en het risico dat een koper zijn financiën niet meer rond krijgt willen we niet lopen. Uiteindelijk moeten we zelf nog iets van 3.000 euro bijleggen, maar we zijn heel blij dat we dit hoofdstuk kunnen afsluiten en zonder zorgen in ons nieuwe huis kunnen gaan wonen.
Pittig hoor, jammer dat de andere bieders jullie geen zekerheid konden geven. Voor beide partijen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
noslen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Misschien is nog niet bij iedereen doorgedrongen dat de rente hard is opgelopen? Ik werd vorige week gebeld door de makelaar van een appartement waar ik weken geleden een bod op had gedaan. Ik was het toen niet geworden. Ze vroeg of ik nog interesse had en opnieuw een bod wilde doen, maar ik heb inmiddels al een fijne huurwoning 8)7
Toevallig sprak ik vanochtend een oud collega, die had gisteren een woning bezichtigd in de buurt die hij wel ziet zitten. De verkopers gesproken en die willen 30k boven de vraagprijs, dan is de deal meteen rond.

Wat hij alleen niet doorhad is dat de rente inmiddels op 4% zit. Hij gaat nu toch maar eerst even bij de adviseur langs.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Nnoitra schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Als koper is het idd alles behalve dom. Tenzij je "met een voorbehoud maak je minder kans" onder 'dom' schaart.
Dat laatste natuurlijk. Zoals gezegd is er hier nog steeds sprake van een competitieve markt met expats.

Met voorbehoud tot koopsom maak je jezelf dan meteen kansloos bij verstandige kopers. Die gaan geen gratis optie bieden om nog 5 weken onder het bod uit te komen door bv een taxatie onder de koopsom. Zeker niet bij bepaalde expatgroepen waar een andere mores heerst op dit vlak van zaken doen.

Met voorbehoud tot vraagprijs houd je in de huidige markt nog wel kans. Tot voor kort was dat zonder voorbehoud.

Natuurlijk zijn er andere opties, bv tot koopsom waarvan je als koper al weet dat je daar geen hypotheek kunt krijgen (en dus sowieso eigen geld moet inbrengen). Dan heb je een gratis optie. Maar de verkoper kan dat niet weten met een veel kleinere kans terzijde gelegd te worden.

In een ver verleden ook wel eens een bod onder voorbehoud van NHG gedaan terwijl ik wist dat ik geen NHG mijn krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-06 16:41
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Toevallig sprak ik vanochtend een oud collega, die had gisteren een woning bezichtigd in de buurt die hij wel ziet zitten. De verkopers gesproken en die willen 30k boven de vraagprijs, dan is de deal meteen rond.

Wat hij alleen niet doorhad is dat de rente inmiddels op 4% zit. Hij gaat nu toch maar eerst even bij de adviseur langs.. _O-
Wie is hier nou de ''dombo'' van de twee dan? Allebei bedoel je met dit verhaal denk ik?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:00
jordeeeh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:02:
Hier vandaag en maandag bezichtigingen, spannend! Staan er 7 gepland nu. Valt me op zich niet tegen voor een dorp in de Noordoostpolder. Bij m'n vriendin in Dokkum waren er 3 bezichtigingen en uiteindelijk maar 1 bod :X Maar gelukkig wel net iets boven de vraagprijs en die vond ik al hoog ingezet door de makelaar.

Mijn woningis een hoekwoning en staat voor €237.500,00 op Funda. Is er vorige week vrijdag op gekomen, 2163x bekeken en 33x bewaard.
Hier ook dat mijn buren het huis erg graag willen kopen, de woningen om mijn heen zijn huurwoningen (mijne is voormalig woningbouw).
Het zijn mijn directe buren, enkel een steeg ertussen. Op zich kan ik goed met ze maar we komen niet bij elkaar over de vloer ofzo.
Ze zijn echter redelijk opdringerig, zien zichzelf er al bijna wonen en zo praten ze ook :/

Het bedrag viel ze al wat tegen, dus qua bieding verwacht ik ook niet zoveel van ze.
Volgens mij denken ze dat ik het ze ga gunnen, maar ik ga gewoon voor het hoogste bod.
Zal dus nog gezellig worden als zij het niet krijgen :X
Vandaag de biedingen doorgekregen van de makelaar.
Van de 6 bezichtigingen die er uiteindelijk zijn geweest hebben er 4 een bod gedaan.
Mijn buren het 1 na laagste bod met €220.000,00, waar het hoogste bod € 255.500,00 is.
Die keuze is in ieder geval makkelijk gemaakt.
Enige ding is nog datum van transport, zij wilden eigenlijk dit jaar nog, maar dat gaat ons gewoon niet lukken.
Makelaar gaat het gesprek met ze aan hierover, krijg ik nog terugkoppeling over.
Anders ga ik met het 2e bod in zee, zij boden € 253.000,00.

Zeer tevreden hiermee, vooral met de berichten de laatste tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
FSSF schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:17:
[...]

Wie is hier nou de ''dombo'' van de twee dan? Allebei bedoel je met dit verhaal denk ik?
Beiden leven nog in q3 2021.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 22:22

steel123

Cryman9

Mijn huis is ook 3 weken geleden online gegaan op Funda en inmiddels verkocht.
Was allemaal erg spanned naar aanleiding van al deze verhalen, maar die angst was ongegrond.
Members only:

Denk dat het toch zeer locatie afhankelijk is hoe hard huizen gaan. Starterswoningen doen het hier nog uitermate goed lijkt het. Er is nog steeds extreme schaarste daarnaar en de prijzen zijn niet zo absurd als in de grote steden.
Grotere huizen die flink verbouwd moeten worden lijken hier ook een beetje stil te gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
steel123 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:42:
Mijn huis is ook 3 weken geleden online gegaan op Funda en inmiddels verkocht.
Was allemaal erg spanned naar aanleiding van al deze verhalen, maar die angst was ongegrond.

***members only***

Denk dat het toch zeer locatie afhankelijk is hoe hard huizen gaan. Starterswoningen doen het hier nog uitermate goed lijkt het. Er is nog steeds extreme schaarste daarnaar en de prijzen zijn niet zo absurd als in de grote steden.
Grotere huizen die flink verbouwd moeten worden lijken hier ook een beetje stil te gaan staan.
An sich kijk ik daar niet van op. Als men kijkt naar wat ze voor x bedrag aan maandlasten willen betalen, dan schaalt de maximale hypotheek af. De iets goedkopere huizen worden dan aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Afgelopen maand een appartement in Enschede van 200 naar 225 zien gaan, zonder voorbehoud van financiering. Dat is gewoon 15% bovenop een toch al guitige vraagprijs. Zolang mensen een woning nodig hebben en het nog kunnen betalen zullen woningen in de lage en middenklasse nog stijgen en overboden worden.

[ Voor 29% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 06-10-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:45
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:49:
[...]

Beiden leven nog in q3 2021.
Zolang er nog voldoende mensen zijn die in Q3 2021 'leven', houden die de prijzen nog even op peil. Dat zag je de afgelopen maanden natuurlijk in veel grotere mate ook met verkoopprijzen die, ondanks de gestegen rente en andere factoren, ook bleven doorstijgen. Je hoeft maar 1 zo iemand tussen de kijkers te hebben en je bent spekkoper.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nou je ziet het in het verhaal hierboven ook. Slechts 3 biedingen, waarvan 2 ver boven de vraagprijs waar dat eigenlijk helemaal niet nodig was. Zodra mensen dat doorkrijgen gaat het helemaal snel naar beneden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 19:47
Ik had medio juli mijn huis online gezet tegen een redelijke scherpe vraagprijs (naar omstandigheden van de markt). De bezichtigingen druppelden langzaam binnen en na 9 bezichtigingen slechts 1 bod gehad.

Toen een tegenvoorstel gedaan en dat werd geaccepteerd en is het huis verkocht. Niet de jackpot kunnen vangen maar toch een paar procent boven de vraagprijs en een prijs die conform de marktwaarde was.

Uiteindelijk duurde het traject circa twee weken. Als ik nu de markt zie dan ben ik blij dat ik toen niet langer had gewacht op een eventueel hoger bod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22
Gijsje22 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:19:
Nou je ziet het in het verhaal hierboven ook. Slechts 3 biedingen, waarvan 2 ver boven de vraagprijs waar dat eigenlijk helemaal niet nodig was. Zodra mensen dat doorkrijgen gaat het helemaal snel naar beneden.
tot er weer mensen zijn die een huis willen en het snel naar boven gaat.

Er is nu onzekerheid met name door energie en oorlog. Zodra daar een bepaalde modus in wordt gevonden zal de markt ook gewoon stabiliseren en de vraag toenemen. Dan is het wel nog de vraag wat de rentes zullen doen op de markt. Maar ik zie niet in waarom die naar 10-15% zouden gaan stijgen. Dan geeft niemand meer iets uit.

Er is nu yoy2% stijging en mensen doen alsof iedereen ineens hun huizen met 50% verlies gaan verkopen.

Enige wat t zal veroorzaken is dat mensen minder snel gaan verkopen om winsten te pakken. Het aanbod zou, mocht een QoQ daling doorzetten, zomaar eens kunnen dalen omdat mensen liever blijven zitten indien ze wel goed zitten. Je krijgt dan alleen aanbod van mensen die nieuwbouw hebben en dus wel moeten en of door financiele redenen.

Toen ik in 2015 aan het rondkijken was kwam er 1 huis per maand op de markt die de moeite was. De rest stond er al een half jaar op en werd nauwelijks verkocht.

Het sentiment dat we zomaar eens 75% gaan inleveren op onze woningen is volledig uit de lucht gegrepen. Dat het hard is gestegen betekent niet dat het ook weer hard daalt. Al kan ik me voorstellen dat je als je nieuwbouw hebt gekocht en nu moet verkopen je minder blij wordt, maar vergeet niet, je hebt nog steeds forse overwaarde op je huis, ik hoop dat je niet een maximale hypotheek hebt genomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-06 22:22

steel123

Cryman9

Gijsje22 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:19:
Nou ja, niet nodig. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zolang er 2 hoge bieders zijn zul je toch hoog moeten bieden om aan een huis te komen.

Er zijn de afgelopen 8 weken welgeteld 0 huizen bijgekomen die ook maar in de buurt van mijn vraagprijs zaten(alles veel duurder). Dus ja ze hadden minder kunnen bieden. Het huis niet gehad en weer MINSTENS 3 maanden langer huren en wachten met hogere rente tot gevolg.

Wat is dan het goedkoopste? Zeg jij het maar?
Denk dat als ze lager geboden hadden pas over 2 maanden een huis vonden die heel misschien 15k minder is. Moeten ze weer goed nadenken over hoeveel te bieden, met weer opnieuw de kans op mislopen. Dan is dat huis alsnog duurder door langer huren en hogere rente.

[ Voor 4% gewijzigd door steel123 op 07-10-2022 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Paralize_nl schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:42:
[...]

Er is nu yoy2% stijging en mensen doen alsof iedereen ineens hun huizen met 50% verlies gaan verkopen.

Het sentiment dat we zomaar eens 75% gaan inleveren op onze woningen is volledig uit de lucht gegrepen. Dat het hard is gestegen betekent niet dat het ook weer hard daalt.
Is het nou 50 of 75 procent wat het sentiment is? :P volgens mij is dat wel erg overdreven geschetst en denken maar weinigen dat.

Het grootste probleem zal het omkeren van het proces zijn: als steeds meer mensen wachten tot ze verkocht hebben, maar er zijn weinig kopers die het kunnen/willen financieren, gaat het transactievolume omlaag. En dan krijg je langzaamaan dat de verkopersmarkt weer een kopersmarkt wordt.. ik zou dat als verkoper met een nieuwbouwhuis in aantocht wel spannend vinden.

De ironie is alleen dat het voor kopers ook niet per se makkelijker wordt een huis te bemachtigen.

[ Voor 11% gewijzigd door finsdefis op 07-10-2022 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
Voor gisteren en vandaag bezichtigingen gepland staan. Gisteren zouden er twee komen aan het einde van de dag, maar een was niet komen opdagen. Initiële reactie van de eerste bezichtiger was heel positief, maar die was nog niet lang zoeken en had voorkeur voor een balkon ipv meer leefruimte.

Vandaag "volle bak" met 9 bezichtigingen van 12:30 tot 17:00.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lovescream
finsdefis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

ik zou dat als verkoper met een nieuwbouwhuis in aantocht wel spannend vinden.
De stresslevels zijn niet normaal hoog. Geen oog dicht gedaan vannacht. Mijn partner is meer nuchter erover dan ik, maar ik hoop vurig dat de koper vandaag tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26
lovescream schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

De stresslevels zijn niet normaal hoog. Geen oog dicht gedaan vannacht. Mijn partner is meer nuchter erover dan ik, maar ik hoop vurig dat de koper vandaag tussen zit.
Maar die nieuwbouw heb je toch geruime tijd geleden getekend neem ik aan? Toen lagen de huizenprijzen toch ook anders? Ja jammer dat je de piek niet pakt, maar de opbrengst zou normaliter toch nog steeds hoger moeten zijn dan waar je bij aankoop mee hebt gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:51
Andreas92 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Pittig hoor, jammer dat de andere bieders jullie geen zekerheid konden geven. Voor beide partijen!
Je kan je afvragen hoe je zekerheid kan krijgen met voorbehoud van financiering. De koper in kwestie had financiering nodig tot 125k ongeveer, maar was al wel op leeftijd. Je kan dan nog proberen uit te zoeken wat voor werk ze doet, hoeveel ze werkt, of ze een huis heeft wat verkocht moet worden etc. maar ik had al vrij snel door dat niets mij diezelfde zekerheid ging geven als zonder voorwaarden. Die 3.000 euro eigen inleg is peanuts, we waren al een beetje uitgegaan van een tekort van 15.000 euro.

Als ik dan de rest van de berichten hier lees denk ik dat relatief goedkope huizen (tussen de 2 en 3 ton) erg populair zijn en goed op geboden wordt. Er staan hier in de buurt 3 huizen van tussen de 7 en 7,5 ton en nog een paar boven de 8 ton, ik vraag me af hoe lang die te koop blijven staan.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Is het nou 50 of 75 procent wat het sentiment is? :P volgens mij is dat wel erg overdreven geschetst en denken maar weinigen dat.

Het grootste probleem zal het omkeren van het proces zijn: als steeds meer mensen wachten tot ze verkocht hebben, maar er zijn weinig kopers die het kunnen/willen financieren, gaat het transactievolume omlaag. En dan krijg je langzaamaan dat de verkopersmarkt weer een kopersmarkt wordt.. ik zou dat als verkoper met een nieuwbouwhuis in aantocht wel spannend vinden.

De ironie is alleen dat het voor kopers ook niet per se makkelijker wordt een huis te bemachtigen.
Precies, volgens mij heb ik nog niemand gezien die het over een daling van 75% heeft. Maar 50% zou best kunnen. Even kort door de bocht volgden de maandlasten horend bij de prijzen tot een paar jaar geleden grofweg wel de lonen, maar zijn de laatste paar jaar de prijzen veel meer doorgestegen dan zou 'moeten'. En wijken we zo'n 30% af van de normale 'trend'. Dan is een correctie van een kwart niet heel gek. Maar als de prijzen 25% gedaald zijn, dan zal niet iedereen in een klap weer verder gaan op de oude voet. Dus de prijzen zullen nog wat naar beneden doorschieten. Dan is een daling van 40% of meer zeker niet ondenkbaar.

Let wel, dit gaat op basis van huidige rente en lonen. Op het moment dat de lonen de komende paar jaar bv 20% stijgen, neemt ook de leencapaciteit in min of meer gelijke mate toe en zul je dus een veel lagere prijsdaling zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
lovescream schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Ja snap ik, dat had ik zelfs vorig jaar al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
MagniArtistique|IA schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:37:
Afgelopen maand een appartement in Enschede van 200 naar 225 zien gaan, zonder voorbehoud van financiering. Dat is gewoon 15% bovenop een toch al guitige vraagprijs. Zolang mensen een woning nodig hebben en het nog kunnen betalen zullen woningen in de lage en middenklasse nog stijgen en overboden worden.
Dit zie je inderdaad. Prijzen blijven nog wel aanwezig en ook al zijn er 5 biedingen, je moet wel bieden om het te worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lovescream
THM0 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:32:
[...]

Maar die nieuwbouw heb je toch geruime tijd geleden getekend neem ik aan? Toen lagen de huizenprijzen toch ook anders? Ja jammer dat je de piek niet pakt, maar de opbrengst zou normaliter toch nog steeds hoger moeten zijn dan waar je bij aankoop mee hebt gerekend?
Ja, vorig jaar en wordt in dec/jan opgeleverd. We gingen er vanuit dat we ons hypotheek niet meer hoefden verhogen omdat er op dat moment werd gezegd door de makelaar dat 15-20% overbieden in onze wijk niet meer dan normaal was. We zouden dan de kosten volledig hebben gedekt. Overwaarde hebben we sowieso, alleen minder dan verwacht ;)

De bezichtigingen gingen vandaag super goed blijkbaar! Makelaar gelooft wel dat er een aantal biedingen hieruit komen maandag. Fingers crossed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Ons huis staat een aantal dagen te koop, op de eerste dag hebben behoorlijk wat mensen een afspraak gemaakt. Wat dat betreft geen klagen.

Wel vind ik het aantal mensen wat op ons huis klikt op Funda heel hard teruglopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC9FSsfYN3WQuZoMMvYNvB_Ebns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rP0bG0xFif2XW1CyCoMEtUMN.jpg?f=fotoalbum_large

Dat het terugloopt is logisch, maar niet zo hard. Of dit is dit volkomen normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Dat is wel redelijk normaal. Eerste dag heel veel en daarna zakt het compleet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
kw_nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:34:
Ons huis staat een aantal dagen te koop, op de eerste dag hebben behoorlijk wat mensen een afspraak gemaakt. Wat dat betreft geen klagen.

Wel vind ik het aantal mensen wat op ons huis klikt op Funda heel hard teruglopen:

[Afbeelding]

Dat het terugloopt is logisch, maar niet zo hard. Of dit is dit volkomen normaal?
Het is mij al eerder opgevallen dat als een huis een eerste weke op Funda 'overleefd', dat dat huis dan meestal maanden op Funda staat.

Ik denk/vrees (voor jou) zelfs dat het harder terugloopt dan je denkt omdat een fors deel 'herbezoeken' zijn, mensen die de foto's nog eens bekijken, de advertentie doorstuurt naar vrienden/familie etc.

De advertentie van het huis dat wij bekijken heb ik al talloze malen opgezocht. Interieurzaakjes checken, postcode zoeken, zou er een bad in die hoek kunnen? Is het dak geschikt voor een dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:34:

[Afbeelding]

Is normaal. Veel huizenzoekers weten dat ze (tot voor kort althans) bij interesse meteen op de ochtend dat een woning te koop komt een bezichtiging moeten aanvragen. Omdat ze anders te laat zijn. Daarom kijken een hoop mensen alleen naar de nieuwe huizen van die dag. Soms kijken ze nog naar 3 dagen, omdat het wel eens gebeurt dat een huis pas 's avonds laat op Funda komt en je hem anders misloopt. Maar veel langer geleden kijken de 'echte' huizenzoekers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Funda onthoud heel mooi op welke huizen je geklikt hebt met je zoekopdracht.
Die opdracht blijft bijna altijd wel gelijk, alleen ga je elke dag even alle nieuwe huisje af op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

Precies, volgens mij heb ik nog niemand gezien die het over een daling van 75% heeft. Maar 50% zou best kunnen. Even kort door de bocht volgden de maandlasten horend bij de prijzen tot een paar jaar geleden grofweg wel de lonen, maar zijn de laatste paar jaar de prijzen veel meer doorgestegen dan zou 'moeten'. En wijken we zo'n 30% af van de normale 'trend'. Dan is een correctie van een kwart niet heel gek. Maar als de prijzen 25% gedaald zijn, dan zal niet iedereen in een klap weer verder gaan op de oude voet. Dus de prijzen zullen nog wat naar beneden doorschieten. Dan is een daling van 40% of meer zeker niet ondenkbaar.

Let wel, dit gaat op basis van huidige rente en lonen. Op het moment dat de lonen de komende paar jaar bv 20% stijgen, neemt ook de leencapaciteit in min of meer gelijke mate toe en zul je dus een veel lagere prijsdaling zien..
Bij 50% daling dan zouden de prijzen teruggaan op niveau 2009, toen de lonen 25% lager waren en de rente rond 6% was. Zolang er geen oorlog komt in Nederland of de rente niet naar 15% gaat, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit zou gebeuren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• lovescream
Wij hebben vandaag maar 3 biedingen gekregen en 2 daarvan ver onder de vraagprijs. We zijn akkoord gegaan met iemand die al een tijdje zocht en iets boven de vraagprijs heeft geboden.

Makelaar klonk ook best teleurgesteld en zei ook dat langer wachten op een wellicht hoger bod heel risicovol zou zijn omdat hij het signaal krijgt dat er wel echt een keerpunt is gekomen op de huizenmarkt.

Juichen doe ik nog niet. Eerst maar koopcontract tekenen en die drie dagen uitzitten...

Succes mede-verkopers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26

Kju

ObiTewodros schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Bij 50% daling dan zouden de prijzen teruggaan op niveau 2009, toen de lonen 25% lager waren en de rente rond 6% was. Zolang er geen oorlog komt in Nederland of de rente niet naar 15% gaat, kan ik mij haast niet voorstellen dat dit zou gebeuren.
Het kan best snel gaan. Ik merk plaatselijk 10% tot 20% daling. Dat komt door de verkopers die nu paniekvoetbal spelen, heb ik aan het begin van de coronapandemie ook meegemaakt, de dalingen waren toen minder opvallend. Het gaat nu pas om een enkel kwartaal, dan is er nog geen sprake van een trend. Ik ben benieuwd naar de volgende twee kwartalen. Er is nog best wat schaarste, lonen lijken hopelijk gecorrigeerd te worden en de energieprijzen gaan met een beetje geluk weer een stuk omlaag.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Ik verwacht ook een iets lagere daling (zeg maar 40% of zo), maar acht 50% zeker niet uitgesloten. Ik zie bv ook meer overeenkomsten met eind jaren '70 dan met de daling van 10/15 jaar geleden. Maar ik laat mij graag verrassen door de toekomstige ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik verwacht ook een iets lagere daling (zeg maar 40% of zo), maar acht 50% zeker niet uitgesloten. Ik zie bv ook meer overeenkomsten met eind jaren '70 dan met de daling van 10/15 jaar geleden. Maar ik laat mij graag verrassen door de toekomstige ontwikkelingen.
Met alle respect, niemand gaat z'n huis voor de helft minder verkopen. In de vorige crisis zag je al stellen die gingen scheiden hun huis niet verkopen. Die bleven dan nog liever bij elkaar of iets erbij huren dan dat ze een dik verlies moesten lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kw_nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Met alle respect, niemand gaat z'n huis voor de helft minder verkopen. In de vorige crisis zag je al stellen die gingen scheiden hun huis niet verkopen. Die bleven dan nog liever bij elkaar of iets erbij huren dan dat ze een dik verlies moesten lijden.
Als je een nieuwe woning ook voor de helft minder kunt kopen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Tenzij de hypotheek natuurlijk te hoog is. Dat is een beetje de situatie eind jaren '70, begin jaren '80: nauwelijks doorstroming omdat bijna iedereen "vast" zat in het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
Rubbergrover1 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik kan niet zo gauw terughalen waar die 50 of 75% genoemd is (?) maar wordt daar niet bedoeld het percentage waarmee de winst zal dalen? En niet de woningwaarde zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 19:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Nieuwe stand: 3 bezichtigingen :o

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-06 16:22
Toke_gt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Ik kan niet zo gauw terughalen waar die 50 of 75% genoemd is (?) maar wordt daar niet bedoeld het percentage waarmee de winst zal dalen? En niet de woningwaarde zelf?
Het zou echt van de zotte zijn als de woningwaarde met 50% naar beneden zou donderen, zeker gezien het woningtekort wat er de komende 10 jaar nog wel gaat zijn. En die 75% is al helemaal gekkenwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Luco schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Het zou echt van de zotte zijn als de woningwaarde met 50% naar beneden zou donderen, zeker gezien het woningtekort wat er de komende 10 jaar nog wel gaat zijn. En die 75% is al helemaal gekkenwerk.
Tijdens het vorige dieptepunt was er ook al een woningtekort, dus op zich wil dat niet zoveel zeggen. Met name dalende rentes en hogere financieringscapaciteit hebben een rol gespeeld bij het bereiken van de huidige prijzen.

Dan is een tekort een noodzakelijke maar op zich zelf niet voldoende voorwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
@Stringer succes!

Hier vandaag de laatste bezichtigingen geweest - 14 in totaal. Blij dat ik daar vanaf ben.

De makelaar verwacht meerdere biedingen boven de vp. Deadline is donderdag, ik ben heel benieuwd en ervaar toch wel wat stress met de ontwikkelingen afgelopen weken..

[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 10-10-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kw_nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Die stellen bleven echt niet bij elkaar om geen financieel verlies te leiden hoor. Dat was pure noodzaak omdat ze van de bank niet mochten. Als je nu Max geleend hebt als starter kan je ook niet scheiden en verkopen voor 20% minder.

Mijn ervaring met koppels die gescheiden zijn is dat ze dit liever eerder dan later doen. Als de markt instort zijn er vrijwel geen koorts meer. Dus wil je dan echt binnen een maand je huis kwijt denk ik dat veel stellen hun hele overwaarde wel willen opgeven. Dat zou zomaar 40-50% kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Ik betwijfel of dat dat bedoeld werd, want dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van zaken als het koopmoment. Bij iemand die op de top gekocht heeft, zal die winst bijvoorbeeld juist negatief uitpakken en zou de daling van de winst zo meer dan 100% zijn.

Maar eigenlijk is het een beetje een discussie die hier niet zo relevant is. Belangrijker is de vraag of we in de buurt van een ommekeer in de woningprijzen zitten, als voorbode op een grote daling. Of dat er vanwege wat onzekerheden even pas op de plaats wordt gemaakt, om straks weer vrolijk door te stijgen. Voor beide standpunten is wat te zeggen. Maar het kan wel een flinke impact hebben op de vraag wanneer en hoe je je woning te koop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
VidaR-9 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 18:34:
@Stringer succes!

Hier vandaag de laatste bezichtigingen geweest - 14 in totaal. Blij dat ik daar vanaf ben.

De makelaar verwacht meerdere biedingen boven de vp. Deadline is donderdag, ik ben heel benieuwd en ervaar toch wel wat stress met de ontwikkelingen afgelopen weken..
Welke regio? Hoe hadden jullie de vraagprijs ingestoken? Een beetje laag en mikken op overbieders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier ook binnenkort in de verkoop, regio ZH (Schiedam ) foto's afgelopen vrijdag laten maken. Hopelijk deze week al online op Funda.

Ben toch benieuwd hoe de woning het gaat doen in het 230k -260k segment ( appartement )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
Ook mijn huis vandaag op funda. Pas vandaag, want eigenlijk zou het al 2 weken geleden op funda staan, maar doordat ik volgende week op vakantie ga en geen zin heb om telkens voor bezichtigingen moet opruimen heb ik hiervoor gekozen.

Ben benieuwd.
vorige week maandag wel al enkele bezichtigingen gehad vanuit het netwerk van mijn makelaar. Daar uiteindelijk geen bod uit gekomen.

Ik zie het wel. Spannend, maar aangezien ik een minimumprijs heb en anders het liever verhuur...is het ook niet te spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
jordeeeh schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:43:
[...]

Vandaag de biedingen doorgekregen van de makelaar.
Van de 6 bezichtigingen die er uiteindelijk zijn geweest hebben er 4 een bod gedaan.
Mijn buren het 1 na laagste bod met €220.000,00, waar het hoogste bod € 255.500,00 is.
Die keuze is in ieder geval makkelijk gemaakt.
Enige ding is nog datum van transport, zij wilden eigenlijk dit jaar nog, maar dat gaat ons gewoon niet lukken.
Makelaar gaat het gesprek met ze aan hierover, krijg ik nog terugkoppeling over.
Anders ga ik met het 2e bod in zee, zij boden € 253.000,00.

Zeer tevreden hiermee, vooral met de berichten de laatste tijd.
Ik snap niet waarom je buren willen verhuizen naar jouw huis? Zij wonen in een sociale huurhuis? Waarom zou je in dezelfde buurt naar een koophuis willen. Lijkt mij goedkoper in sociaal te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
kx22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Ik snap niet waarom je buren willen verhuizen naar jouw huis? Zij wonen in een sociale huurhuis? Waarom zou je in dezelfde buurt naar een koophuis willen. Lijkt mij goedkoper in sociaal te wonen.
Stond in z'n eerdere post:
De woningen om mijn heen zijn huurwoningen (mijne is voormalig woningbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Een sociale huurwoning is misschien wel betaalbaar maar blijft dat ook zo met inkomensafhankelijke verhogingen. Daarnaast moet er betaald worden tot het graf terwijl een koopwoning meestal in een x aantal jaren is afgelost.

Bruto rente zal in hun geval zo'n €700 zijn. Dat ligt nog onder de maximale huur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
[...]

Ik denk dat het qua maandlasten niet zoveel scheelt (misschien met huidige rentes wel), maar bij koop ben je zelf eigenaar.
Ze komen eigenlijk een slaapkamer te kort en wilden in mijn huis een vaste trap naar zolder maken.
Zulke verbouwingen doe je toch minder snel in huurwoning. Idem met verduurzaming.

Overigens:
Zojuist koopcontract getekend samen met de koper.
Zonder ontbindende voorwaarden, dus even 3 dagen bedenktijd afwachten en dan kan er van t weekend een borrel gedronken worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Hoe zijn jullie omgegaan met biedingen zonder voorbehoud versus hogere biedingen mét voorbehoud?

Een bod zonder voorbehoud is natuurlijk veel waard. Maar is dat 10K, 20K, ik ben er voor mezelf nog niet over uit. Zeker gezien de markt ben ik wel geneigd geen (of lage) voorbehouden een significant voordeel te geven in mijn overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Niet online
Is lastig in een hypothetische situatie. Ligt ook aan de totale hoogte en het animo en aantal biedingen. 10k meer of minder op een miljoen is niet veel, maar op 2 ton is het wel substantieel. Ook hangt het af van de overige voorwaarden zoals de overdrachtstermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:15:
Hoe zijn jullie omgegaan met biedingen zonder voorbehoud versus hogere biedingen mét voorbehoud?

Een bod zonder voorbehoud is natuurlijk veel waard. Maar is dat 10K, 20K, ik ben er voor mezelf nog niet over uit. Zeker gezien de markt ben ik wel geneigd geen (of lage) voorbehouden een significant voordeel te geven in mijn overweging.
Bij ons was de bod zonder voorwaarde 10K minder dan met voorbehoud van financieringen. Dat zag ik als 10K betalen voor een verzekering op de koop. We hebben de hoogste bod genomen, met voorbehoud van financieringen, en er waren geen verder problemen (overdracht mei 2022).

Dus voor ons was "zonder voorbehoud" minder dan 10K waarde.

(De stel die een bod had met voorbehoud van financieringen waren al in contact met een adviseur en had al uitgerekend wat ze konden lenen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Lastmanstanding op 11-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordeeeh
En verschilt natuurlijk al of de potentiële koper al in gesprek is geweest met een adviseur en een berekening heeft laten doen.
Mijn makelaar filterde hier voor de bezichtigingen al streng op.

Als de financiering alleen formeel nog rondgemaakt hoeft te worden is het natuurlijk ook al een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:54

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ligt er ook weer aan of het voorbehoud 100% van de koopsom is of stukken minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Hoe lager het voorbehoud, hoe beter. Waarbij grofweg 90% tot 100% koopsom ook nog het risico van een tegenvallende taxatie roet in het eten kan gooien.

Een stel met twee stevige inkomens kan misschien wel makkelijker 90% koopsom financieren dan een eenverdiener met laag inkomen die maar een voorbehoud financiering van 30% koopsom wil.

De risico's met betrekking tot het voorbehoud (hoe groot is de kans dat het wordt ingeroepen) hangt dus heel erg af van wat voor kopers achter het bod zitten. Een makelaar kan daarin al veel voor je betekenen.

Ik zou primair voor het hoogste bod gaan, tenzij de risico's met betrekking tot voorbehouden voor jou niet-aanvaardbaar groot zijn. En dat hangt m.i. dus af van de persoon of personen achter het bod. Daarna door naar het volgende bod, etc.

Oftewel, ik zou zelf niet meteen filteren op de biedingen zonder voorbehoud.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Thanks.
Ik vind het juist lastig te bepalen of mensen een bepaalde financiering kunnen krijgen. Of dat nou 50% of 90% van koopsom is. Het zegt wel iets, maar uiteindelijk blijft het toch een beetje vertrouwen op wat koper aangeeft (al bij adviseur geweest, overwaarde huidige woning, etc).

Ik weet niet wat overbruggingskrediet doet maar kan me voorstellen dat banken voorzichtiger worden. Als iemand zijn huis al verkocht heeft zou dan top zijn.

Maar ben het met jullie eens. Het gaat om het totaalplaatje van bod, voorwaarden en kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:10
De makelaar zou goed moeten nagaan hoe groot de kans op het niet kunnen financieren is. Dus navraag bij de kopers en als ze hun eigen huis nog moeten kopen kan de makelaar ook inschatten hoe vlot zoiets gaat.

Wij deden een bod met voorbehoud financiering. De makelaar kwam wel navraag doen hoe het zat. Aangegeven dat we de hypotheek niet hoefden te verhogen, het inkomen de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen en hij schatte in dat onze eigen woning ook vlot en goed verkocht zou worden. Waarom dan toch een voorbehoud? Het is geen pak melk, er zal maar iets mis gaan en dan mag je dus wel 10% aftikken.

Andersom ook. De kopers van ons huis hebben ook een courante woning waarvan mijn makelaar inschatte dat deze vlot verkocht zou zijn. Kopers gaven ook aan dat ze geen problemen verwachten, maar toch uit voorzorg.

Het is een gok, maar ik ga er dan maar van uit dat mensen wel serieus zijn en hun mogelijkheden vooraf hebben bekeken. Ik had ook kunnen kiezen voor een bod zonder voorbehoud, dat was echter 5000eu lager. Vond ik toch geld...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lexus-vr
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05 17:18
.

[ Voor 99% gewijzigd door Lexus-vr op 12-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook hier het huis te koop staan. Was vorige week nog even schrikken. Moesten we toch akte van erfrecht alsnog regelen. Kon volgens de notaris 4 tot 5 weken duren. Viel gelukkig mee, 6 dagen later was het rond.

Het huis wordt als redelijk tot goed omschreven qua staat door de makelaar. Daar heb ik een beetje mijn twijfels bij. In de keuken zijn de keukenkastjes niet om aan te zien, echt afgebladderde verf. al het behang is lelijk, de badkamer is outdated. De vloer is in de gang voor de badkamer door een keer wateroverlast jaren geleden een hobbelweg. Lichtschakelaars zijn verplaatst door McGyver volgens mij etc etc

Gelukkig is de hypotheek geen probleem en is de opbrengst alleen maar "mooi meegenomen" (Het is wel zo dat ik uiteindelijk misschien een huis zou kunnen gaan kopen van dat geld en uit de sociale woning weg kan). Dus we kunnen ook wat makkelijker een wat lager bod accepteren als dat moet.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
Lexus-vr schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:46:
Vandaag onze biedingen mogen ontvangen.
Vraagprijs was 395

4 biedingen gehad
1) 4 ton
2) 4 ton en ons huis nummer creatief gedacht
3) 420
4) 439

Moet zeggen dat ik beetje sprakeloos ben dat er nog zoveel werd overboden. Had ik niet verwacht.
In totaal 13 bezichtigingen gehad.
Prima score lijkt me. Ook serieus overboden met 10%.
Ik had ongeveer net zoveel kijkers en zou tekenen voor zulke biedingen 😬😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul

Hoogste bod had voorbehoud tot koopsom.

Volgende bod had voorbehoud tot vraagprijs. Deze bieders hadden ook motivatie, zelf een forse (tijds)investering gedaan, en een aankoopmakelaar die financiële achtergrond schetste. Tevens kwamen deze uit een land waar de zakelijke mores typisch makkelijker is dan die van het hoogste bod.

Die paar k hebben we dus voor lief genomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
Vraagprijs was 395

4 biedingen gehad
1) 4 ton
3) 420
4) 439

Moet zeggen dat ik beetje sprakeloos ben dat er nog zoveel werd overboden. Had ik niet verwacht.
Mooie score, had je het idee dat je vraagprijs wat aan de lage kant was?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vraagprijs was 395

4 biedingen gehad
1) 4 ton
3) 420
4) 439

Kudos voor bieder nummer 3 :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-06 15:52

Ik had een half jaar geleden een appartement te koop staan, vraagprijs 150K. Uiteindelijk lagen er 2 biedingen op tafel. 175K zonder enkel voorbehoud en 187,5K met een voorbehoud van financieren. In dit geval ging het om iemand welke een maand later pas begon met een nieuwe baan, maar het daarmee in principe wel rond kon krijgen.

Voor mij was de keuze uiteindelijk makkelijk. Liever volledige zekerheid (met een bod waar ik al meer dan tevreden mee was) dan afwachten en opnieuw de onzekere tijd ik gaan voor 12,5K. Later (na de verhuizing) heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd waarom ik de gok toen niet heb genomen… Maar goed, achteraf praten is altijd makkelijk. Op dat moment vond ik de keuze niet heel lastig ;)
Pagina: 1 ... 140 ... 195 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.