Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 139 ... 194 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
@qwasd misschien is het niet 'normaal', maar het komt wel voor. Als ik het me goed herinner had mijn hypotheekadviseur ook pas een paar dagen voor de overdracht alles rond ("jaja komt wel goed..."). Maar voor hetzelfde geldt was het niet goed gekomen voor de datum van overdracht, dus mogelijk is dat ook nog een optie.

Het kan van alles zijn, en ik zou gewoon even de notaris afwachten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 01:42
Freeaqingme schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:08:
@qwasd misschien is het niet 'normaal', maar het komt wel voor. Als ik het me goed herinner had mijn hypotheekadviseur ook pas een paar dagen voor de overdracht alles rond ("jaja komt wel goed..."). Maar voor hetzelfde geldt was het niet goed gekomen voor de datum van overdracht, dus mogelijk is dat ook nog een optie.

Het kan van alles zijn, en ik zou gewoon even de notaris afwachten.
Ik snap het niet echt waar het dan nog mis gaat nu. 10 Augustus zijn de ontbindende voorwaarden al verlopen en koper heeft zijn huis verkocht en had verder maar een kleine hypotheek nodig. Ik hoop dat alles nog doorgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:02
qwasd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 01:12:
[...]

Ik snap het niet echt waar het dan nog mis gaat nu. 10 Augustus zijn de ontbindende voorwaarden al verlopen en koper heeft zijn huis verkocht en had verder maar een kleine hypotheek nodig. Ik hoop dat alles nog doorgaat...
Misschien dat het daar juist mis gaat, dat het een zo 'eenvoudige' situatie is/lijkt dat de koper niet heel veel haast had of weinig druk op de geldverstrekker heeft gelegd. Dan kan het zijn dat die aanvraag een tijdje onderaan de stapel heeft gelegen. Maar als de geldverstrekker van de overdrachtsdatum afweet, dan werken ze daar vaak wel naartoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 11:11
Bij mij ook een heel gedoe geweest.
Bij aankoop van mijn huidige huis in 2016 zijn 2 strookjes percelen vergeten mee te nemen in de akte. Daardoor kon ik mijn huidige huis niet laten taxeren (want onverkoopbaar door strookje perceel aan de voorkant, geen recht van overpad). Oude eigenaren opgebeld, notaris opgebeld en verkopende makelaar opgebeld. Alle 3 partijen erkennen dat er een fout is gemaakt, maar wezen naar elkaar. Uiteindelijk was de verkopende makelaar toch zo sportief om te erkennen dat zij de grootste schuld hierin hadden. De verkopers waren goede klanten van hun, dus zij namen de kosten op zich.

Het grapje van aanpassing/aanvulling van een leveringsakte kostte wel even 1000 euro. Wel spoed en volmacht voor tekenen, zodat het binnen 1 week geregeld was.

Al met al goed gekomen, maar het zou wat zijn als we de oude eigenaren NIET konden vinden of ze niet bereid waren om mee te werken.
Al met al goed gekomen, wel veel stress, want kreeg daardoor mijn hypotheek BIJNA niet rond voor mijn nieuwe woning.

Over enkele dagen gaat mijn huidige woning te koop. Zie er wel op tegen, want heb 2 kleine kinderen en die maken gewoon veel rommel. Voor elke bezichtiging weer helemaal opruimen. Maargoed

[ Voor 13% gewijzigd door kx22 op 24-09-2022 09:03 ]

• qwasd
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:30:
[...]

Misschien dat het daar juist mis gaat, dat het een zo 'eenvoudige' situatie is/lijkt dat de koper niet heel veel haast had of weinig druk op de geldverstrekker heeft gelegd. Dan kan het zijn dat die aanvraag een tijdje onderaan de stapel heeft gelegen. Maar als de geldverstrekker van de overdrachtsdatum afweet, dan werken ze daar vaak wel naartoe.
Maar had hij dan niet tot 10 Augustus om dit allemaal te regelen? Waarom staat er dan een datum (10 Augustus) van deze ontbindende voorwaarden in de koopakte als dat dus nog niet zeker was.

Ik hoop dat het goedkomt. Ik heb gisteren namelijk net de koopakte getekend voor mijn nieuwe woning. Ik heb dus tot dinsdag om de koop daarvan te ontbinden. Dit bod is gedaan zonder voorbehoud, omdat ik aardig wat overwaarde heb op mijn huidige woning. Dit moet wel voor 17 november allemaal geregeld zijn, want dan is de overdracht. Rentevoorstel had ik al en alle overige documenten zijn gisteren aangeleverd bij de bank, maar ik hoop dus niet dat het problemen veroorzaakt door de verkoop van mijn huidige woning. Anders toch de koop van mijn nieuwe woning maar ontbinden. Ik heb geen zin om 10% te betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door qwasd op 24-09-2022 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:34
qwasd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:32:
[...]
Maar had hij dan niet tot 10 Augustus om dit allemaal te regelen? Waarom staat er dan een datum (10 Augustus) van deze ontbindende voorwaarden in de koopakte als dat dus nog niet zeker was.

Ik hoop dat het goedkomt. Ik heb gisteren namelijk net de koopakte getekend voor mijn nieuwe woning. Ik heb dus tot dinsdag om de koop daarvan te ontbinden. Dit bod is gedaan zonder voorbehoud, omdat ik aardig wat overwaarde heb op mijn huidige woning. Dit moet wel voor 17 november allemaal geregeld zijn (…)
Het komt vast allemaal goed, al snap ik best dat het spannend is. Niet in de stress schieten; zolang de notaris niet met afzeggingen komt, is er geen reden je zorgen te maken over de koop van je eigen woning. Daar heb je sowieso nog de tijd voor tot 17/11.
Over de 10e augustus: dat is niet de datum waarop het allemaal in orde moet zijn, maar de uiterste datum waarop de koper nog de ontbindende voorwaarden kon inroepen. Normaalgesproken wil je dan wel alles in orde hebben, maar dat hoeft niet per se. Koper zit nu aan de koop vast. Reden te meer om ervan uit te gaan dat het wel goed komt. Misschien een kwestie van rente opnieuw berekenen, meer eigen geld willen inbrengen, de bank is laat, noem maar op.
Sterkte met nagels bijten!

Kleine aanvulling: wij hebben vanuit VvE een keer bijna vertraging veroorzaakt doordat we een mailtje hadden gemist waarin iemand om aantal stukken vroeg. Die moesten ook halsoverkop naar de notaris, anders kon verkoop niet doorgaan. Zoiets onschuldigs kan het dus zijn!

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 24-09-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 13:27
qwasd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:32:
[...]

Ik hoop dat het goedkomt. Ik heb gisteren namelijk net de koopakte getekend voor mijn nieuwe woning. Ik heb dus tot dinsdag om de koop daarvan te ontbinden. Dit bod is gedaan zonder voorbehoud, omdat ik aardig wat overwaarde heb op mijn huidige woning. Dit moet wel voor 17 november allemaal geregeld zijn, want dan is de overdracht. Rentevoorstel had ik al en alle overige documenten zijn gisteren aangeleverd bij de bank, maar ik hoop dus niet dat het problemen veroorzaakt door de verkoop van mijn huidige woning. Anders toch de koop van mijn nieuwe woning maar ontbinden. Ik heb geen zin om 10% te betalen.
De koper heeft tot het moment van de overdracht de tijd om alles te regelen. Wat is het dat nog benodigd is vanuit de koper? Gaat het om geld of papierwerk of een of ander akkoord van de bank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qwasd
Laapo schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:49:
[...]

De koper heeft tot het moment van de overdracht de tijd om alles te regelen. Wat is het dat nog benodigd is vanuit de koper? Gaat het om geld of papierwerk of een of ander akkoord van de bank?
Wat ik heb begrepen papierwerk, maar wat weet ik niet precies. Er zit niks anders op dan het belletje a.s. maandag af te wachten. Even op de nagels bijten dit weekend. Een paar dagen later passeren zou ook nog niet erg zijn, maar ik hoop niet dat de koper er opeens vanaf ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door qwasd op 24-09-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 15:34
qwasd schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:05:
[...]

Wat ik heb begrepen papierwerk, maar wat weet ik niet precies. Er zit niks anders op dan het belletje a.s. maandag af te wachten. Even op de nagels bijten dit weekend. Een paar dagen later passeren zou ook nog niet erg zijn, maar ik hoop niet dat de koper er opeens vanaf ziet.
Ach, in dat geval (en dat gebeurt echt bijna nooit) heb je in ieder geval recht op 10%, neem aan dat er wel een waarborgsom gestort is? Maar zoals anderen al schrijven, ik denk je je geen zorgen hoeft te maken, meestal loopt het allemaal wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
crispo schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:43:
[...]

Ach, in dat geval (en dat gebeurt echt bijna nooit) heb je in ieder geval recht op 10%, neem aan dat er wel een waarborgsom gestort is? Maar zoals anderen al schrijven, ik denk je je geen zorgen hoeft te maken, meestal loopt het allemaal wel los.
Ja de waarborgsom is enige tijd geleden al gestort. Wat ik wel weet is dat koper een overbruggingshypotheek nodig had maar zijn huis is ook verkocht inmiddels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:20
Hier gaat het super snel.

Vandaag precies 2 weken terug de makelaar op de koffie gehad op maandagochtend. Hierna snel geschakeld en afgelopen donderdag zijn er foto's gemaakt. Vanmorgen heb ik de brochure al ontvangen en die terug gestuurd met enkele opmerkingen. Ik ga er vanuit dat ze dat vandaag nog aanpassen en dan gaat mijn huis morgen al online.

Sneller dan gedacht en gehoopt, want ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de onzekere markt komende maanden. Maar ondanks de bewuste keuze om snel te verkopen merk ik dat ik het toch erg spannend vind allemaal.

Edit: bevestigd dat mn woning vannacht online komt. Dat wordt morgen 10x de statistieken bekijken natuurlijk, ken mezelf..

[ Voor 9% gewijzigd door VidaR-9 op 26-09-2022 15:12 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• qwasd
Toke_gt schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:48:
[...]

Het komt vast allemaal goed, al snap ik best dat het spannend is. Niet in de stress schieten; zolang de notaris niet met afzeggingen komt, is er geen reden je zorgen te maken over de koop van je eigen woning. Daar heb je sowieso nog de tijd voor tot 17/11.
Over de 10e augustus: dat is niet de datum waarop het allemaal in orde moet zijn, maar de uiterste datum waarop de koper nog de ontbindende voorwaarden kon inroepen. Normaalgesproken wil je dan wel alles in orde hebben, maar dat hoeft niet per se. Koper zit nu aan de koop vast. Reden te meer om ervan uit te gaan dat het wel goed komt. Misschien een kwestie van rente opnieuw berekenen, meer eigen geld willen inbrengen, de bank is laat, noem maar op.
Sterkte met nagels bijten!

Kleine aanvulling: wij hebben vanuit VvE een keer bijna vertraging veroorzaakt doordat we een mailtje hadden gemist waarin iemand om aantal stukken vroeg. Die moesten ook halsoverkop naar de notaris, anders kon verkoop niet doorgaan. Zoiets onschuldigs kan het dus zijn!
Net een belletje van de notaris en documenten/geld is binnen. Morgen kan dus gelukkig doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
VidaR-9 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:15:
Hier gaat het super snel.

Vandaag precies 2 weken terug de makelaar op de koffie gehad op maandagochtend. Hierna snel geschakeld en afgelopen donderdag zijn er foto's gemaakt. Vanmorgen heb ik de brochure al ontvangen en die terug gestuurd met enkele opmerkingen. Ik ga er vanuit dat ze dat vandaag nog aanpassen en dan gaat mijn huis morgen al online.

Sneller dan gedacht en gehoopt, want ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de onzekere markt komende maanden. Maar ondanks de bewuste keuze om snel te verkopen merk ik dat ik het toch erg spannend vind allemaal.

Edit: bevestigd dat mn woning vannacht online komt. Dat wordt morgen 10x de statistieken bekijken natuurlijk, ken mezelf..
Die van ons komt ook vannacht online. Vraagprijs toch lager gedaan, want de makelaar acht de situatie in de buurt toch wel wat tegen te vallen in onze prijsklasse tot ons ongenoegen.

Twee appartementen in de buurt van dezelfde grootte staan nog te koop. Die makelaars gaven aan dat het niet storm liep daar. Het verschil is dat die twee appartementen wel volledig leeg staan en behoorlijk wat schimmel aanslag in de badkamer hebben.. *O*

Volgende week twee nachten hotel geboekt vanwege de geplande kijkdagen. Gelijk maar vrij gevraagd voor een lang weekendje. Hopelijk niet voor niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
lovescream schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:35:
[...]

Die van ons komt ook vannacht online. Vraagprijs toch lager gedaan, want de makelaar acht de situatie in de buurt toch wel wat tegen te vallen in onze prijsklasse tot ons ongenoeg.

Twee appartementen in de buurt van dezelfde grootte staan nog te koop. Die makelaars gaven aan dat het niet storm liep daar. Het verschil is dat die twee appartementen wel volledig leeg staan en behoorlijk wat schimmel aanslag in de badkamer hebben.. *O*

Volgende week twee nachten hotel geboekt vanwege de geplande kijkdagen. Gelijk maar vrij gevraagd voor een lang weekendje. Hopelijk niet voor niks...
Succes!! Benieuwd hoe het gaat lopen. Spannend om toch de prijs nog iets te verlagen.

Ik ben ook wel benieuwd. Prijs was hoger dan ik dacht, maar makelaar heeft er wel vertrouwen in dat het ook rond die prijs eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Prijs aanpassing gebeurd. Is hier ook aangepast
Ivm huizen in de buurt en aantal bezichtigingen in andere huizen van dezelfde makelaar (andere dorpen)

Het zijn onzekere tijden op de woningmarkt en dat is te merken.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-05 21:31
Capo schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:31:
Prijs aanpassing gebeurd. Is hier ook aangepast
Ivm huizen in de buurt en aantal bezichtigingen in andere huizen van dezelfde makelaar (andere dorpen)

Het zijn onzekere tijden op de woningmarkt en dat is te merken.
Welke stad/regio staat jouw huis te koop? Ik krijg de indruk dat sommige huizen/regio's nog erg hard gaan, tot een zeker prijsniveau, en dat het daarboven ineens erg stil wordt.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
secret17 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:46:
[...]

Welke stad/regio staat jouw huis te koop? Ik krijg de indruk dat sommige huizen/regio's nog erg hard gaan, tot een zeker prijsniveau, en dat het daarboven ineens erg stil wordt.
Midden Limburg.

Midden Brabant zie ik veel huizen ook al langer te koop staan.

Van vrienden hoor ik van een kopers staking in het westen, mensen wachten af wat er gaat gebeuren.

Persoonlijk maak ik mij weinig zorgen, verhuizen is een luxe en gewenst maar geen financiële noodzaak en de omgeving is fijn.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-05 12:33
Hier in regio utrecht merk ik ook duidelijk afkoeling, waar voorheen elke woning na 1-2 weken op verkocht/onder bod of wat dan ook stond is dat nu zeker niet meer zo. Het aantal woningen op funda begint ook langzaam weer wat toe te nemen maar is nog ver onder het niveau van 2 jaar geleden.

Buiten dat de prijzen belachelijk hoog zijn (richting de 5 ton voor een tussenwoning) is de rente natuurlijk ook enorm toegenomen wat de maandlasten aanzienlijk hoger maakt. i.c.m. met het verslechterende econimische klimaat moet die stijging van de prijzen nu ook wel een keer ten einde komen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Capo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:54:
[...]

Midden Limburg.

Midden Brabant zie ik veel huizen ook al langer te koop staan.

Van vrienden hoor ik van een kopers staking in het westen, mensen wachten af wat er gaat gebeuren.

Persoonlijk maak ik mij weinig zorgen, verhuizen is een luxe en gewenst maar geen financiële noodzaak en de omgeving is fijn.
Hier ook erg benieuwd. Volgens mijn makelaar was er paar weken terug nog wel genoeg aanloop bij andere woningen in mijn jonge wijk in dorp in randstad. Wel iets minder dan een half jaar terug, maar ze verwacht sowieso op korte termijn meerdere biedingen. Ik zal het binnen nu en 2-3 dagen wel te weten komen hoeveel animo tot bezichtigen er is.

Hier ook geen haast. Ik trek bij mijn vriendin in, dus als het allemaal wat langer mocht duren dan zij het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Team-RiNo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:57:
Hier in regio utrecht merk ik ook duidelijk afkoeling, waar voorheen elke woning na 1-2 weken op verkocht/onder bod of wat dan ook stond is dat nu zeker niet meer zo. Het aantal woningen op funda begint ook langzaam weer wat toe te nemen maar is nog ver onder het niveau van 2 jaar geleden.

Buiten dat de prijzen belachelijk hoog zijn (richting de 5 ton voor een tussenwoning) is de rente natuurlijk ook enorm toegenomen wat de maandlasten aanzienlijk hoger maakt. i.c.m. met het verslechterende econimische klimaat moet die stijging van de prijzen nu ook wel een keer ten einde komen.
Prijzen zijn in sommige regio’s echt belachelijk hoog.
500k voor een rijtjes huis betalen waar ik heen wil. Ik ga er wel 10mm vanaf zitten…..

Als je beide modaal verdiend ben je klaar met 260-270k max hypotheek zonder spaargeld.

Kun kopen ergens in Pauperville maar dat wil je ook niet met een kind.

Ik ben best bezorgd om de starters en alleenstaande.
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:00:
[...]

Hier ook erg benieuwd. Volgens mijn makelaar was er paar weken terug nog wel genoeg aanloop bij andere woningen in mijn jonge wijk in dorp in randstad. Wel iets minder dan een half jaar terug, maar ze verwacht sowieso op korte termijn meerdere biedingen. Ik zal het binnen nu en 2-3 dagen wel te weten komen hoeveel animo tot bezichtigen er is.

Hier ook geen haast. Ik trek bij mijn vriendin in, dus als het allemaal wat langer mocht duren dan zij het zo.
Ja ik heb tot nu toe iedere week bezichtigingen, ben ook benieuwd. Als er niks uit komt trekt vriendin bij mij in, als het verkocht word ik bij haar. Zien allemaal wel.

Soort van spannend wel, is toch echt een deel van je leven het huis en de veranderingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Capo op 27-09-2022 11:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
Na de eerste ochtend online staat de teller nu al op 7 ingeplande bezichtigingen, valt me niet tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:23
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:00:
Na de eerste ochtend online staat de teller nu al op 7 ingeplande bezichtigingen, valt me niet tegen.
Heb je een vrijstaande woning is friesland dan is dit zeer indrukwekkend. Heb je een rijtjeshuis in Utrecht dan is dit matig. Wat meer context zou wel fijn zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46
sbmuc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:31:
[...]

Heb je een vrijstaande woning is friesland dan is dit zeer indrukwekkend. Heb je een rijtjeshuis in Utrecht dan is dit matig. Wat meer context zou wel fijn zijn.
Waarom is 7 voor een vrijstaande woning Friesland zeer indrukwekkend? Wat meer context zou wel fijn zijn :P

@SmurfLink Ook in Friesland worden sommige huizen nog best goed bezocht heb ik proefondervindelijk ondervonden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Nnoitra op 27-09-2022 15:30 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nnoitra schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:38:
[...]

Waarom is 7 voor een vrijstaande woning Friesland zeer indrukwekkend? Wat meer context zou wel fijn zijn :P
Omdat het in Utrecht een stuk drukker is op de huizenmarkt dan in Friesland?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• qwasd
qwasd schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:27:
[...]

Net een belletje van de notaris en documenten/geld is binnen. Morgen kan dus gelukkig doorgaan.
Vandaag getekend. Wat een opluchting zeg...
Nu wachten tot november voor mijn nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lovescream
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 00:46
sbmuc schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:31:
[...]

Voor ons 4 voor een appartement in Utrecht. Is wel matig inderdaad... Prijsklasse tussen €350-375K.

[ Voor 5% gewijzigd door lovescream op 27-09-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-05 05:24
Ik woon zelf ook in het noorden en opzoek naar een woning.
Vrijwel elke woning die ik bezichtig komen minimaal 15 kijkers.
Er zijn er vaak nog meer maar komen op de reserve lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:05

steel123

Cryman9

Capo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:55:
[...]
Prijzen zijn in sommige regio’s echt belachelijk hoog.
500k voor een rijtjes huis betalen waar ik heen wil. Ik ga er wel 10mm vanaf zitten…..

Als je beide modaal verdiend ben je klaar met 260-270k max hypotheek zonder spaargeld.

Kun kopen ergens in Pauperville maar dat wil je ook niet met een kind.

Ik ben best bezorgd om de starters en alleenstaande.
Vooropgesteld vind ik 500k voor een tussenwoning ook zeer belachelijk en zijn ze in mijn omgeving een stuk goedkoper. Modaal inkomen in 2022 is 38.000 per jaar, met 2 mensen fulltime resulteerd dit in een hypotheek van 370.000+.
Daarvan kun je hier in Brabant nog zeer mooie huizen van kopen voor de starter.

Mijn huis is vorige week verkocht, deze week koopcontract ondertekenen. Zelf had ik ook een tussenwoning. Heb 15 bezichtigingen gehad, waarvan 3 bieders. Alles boven de vraagprijs.
Dus niet iedereen zoveel doemdenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-05 22:29
steel123 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:20:
[...]

Vooropgesteld vind ik 500k voor een tussenwoning ook zeer belachelijk en zijn ze in mijn omgeving een stuk goedkoper. Modaal inkomen in 2022 is 38.000 per jaar, met 2 mensen fulltime resulteerd dit in een hypotheek van 370.000+.

Mijn huis is vorige week verkocht, deze week koopcontract ondertekenen. Zelf had ik ook een tussenwoning. Heb 15 bezichtigingen gehad, waarvan 3 bieders. Alles boven de vraagprijs.
Tussenwoning in het oosten van het land was binnen 2 weken tegen een goed bod weg en er was meer dan genoeg belangstelling om via inschrijving de verkoop te regelen.

Vanuit de makelaar waren er berichten dat het over de gehele linie een grillig beeld is geworden en dat niet altijd is te verklaren wat de reden is van een minder snelle verkoop.

Toch gaan veel huizen hier nog steeds super snel weg vind ik, als je bedenkt dat een verkooptijd van 2 weken echt de minimale tijd is waar binnen een bod kan worden uitgebracht/geaccepteerd + het tekenen van de koopovereenkomst:

zelf denk ik dat er alleen op basis van doorlooptijden, rente stijging en vraag/aanbod nog niet eens zoveel aan de hand is, maar omdat de rente stijgt EN het marktsentiment door alles en iedereen negatief wordt beinvloedt, is er denk ik een steeds groter wordende kans op een self fulfilling prophecy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:09
steel123 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:20:
[...]

Ik denk vooral dat de realiteit van de laatste escalaties in de oorlog, de energieprijzen en de renteverhogingen nog niet tot alle kopers zijn doorgedrongen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

supersoco80 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:10:
[...]

Ik denk vooral dat de realiteit van de laatste escalaties in de oorlog, de energieprijzen en de renteverhogingen nog niet tot alle kopers zijn doorgedrongen.
*verkopers bedoel je :) Moet wel een bittere pil om te slikken zijn ook, dat je ineens een ton minder kan krijgen voor je huis. Er gaan veel mensen met een dikke restschuld overblijven de komen jaren als ze geforceerd moeten verkopen door te hoge maandlasten.

Beetje ala 2008-2012. Het gaat weer een kopersmarkt worden denk ik. Hoewel de rentes natuurlijk ook best hoog staan.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Of juist wel. Als er maar mensen naar Nederland blijven komen, o.a. ingegeven door oorlog en klimaat, blijft de vraag naar koopwoning in Nederland hoog en de prijs dus ook. Daarnaast kun je bij een koopwoning misschien nog energiebesparende maatregel nemen, terwijl je in een huurwoning afhankelijk bent van je verhuurder. De rente is gestegen, maar hebben we het einde van de stijgingen al gezien? Misschien beter nu instappen voordat het erger wordt.

Ik bekijk het vooral vanuit: welke alternatieven heb je? En dan vooral voor starters. Als het alternatief is om duur te huren, kun je misschien maar beter iets kopen. Vorig jaar was ik ook bang op de top een appartement gekocht te hebben, ik vond het zo duur en het was ook zeker niet mijn droomhuis. Maar betere alternatieven waren er niet, inmiddels woon ik er fijn, en lijkt de prijs een koopje in vergelijking met waar vergelijkbare appartementen nu voor weggaan. Ik zou niet verbaasd zijn als dergelijke starterswoningen gewoon in prijs blijven stijgen. Maar voor iedereen hoop ik wel dat de vaart er nu uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

[...]
Maar anderszijds, als je nu een appartementje huurt voor een gigantisch maandbedrag die ook nog eens een matig energielabel heeft dan wil je nog steeds snel weg.
Het lijkt erop dat vooral doorstromers nu even afwachten en blijven zitten.

• VidaR-9
..

[ Voor 100% gewijzigd door VidaR-9 op 28-09-2022 07:15 ]

• VidaR-9
..

[ Voor 98% gewijzigd door VidaR-9 op 28-09-2022 07:12 ]

• supersoco80
steel123 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:22:
[...]

Maar anderszijds, als je nu een appartementje huurt voor een gigantisch maandbedrag die ook nog eens een matig energielabel heeft dan wil je nog steeds snel weg.
Het lijkt erop dat vooral doorstromers nu even afwachten en blijven zitten.
Ik zeg niet dat je niet moet kopen (wij kijken ook nog vanuit een huurpositie), wat ik bedoel: De inflatie is enorm, energierekening is enorm, de lonen blijven achter en zoals de oorlog nu gaat gaat dat 'misschien' nog wel veel erger worden. Mensen die in de buurt van hun max lenen (en dat is bijna standaard tegenwoordig) om de vraagprijs of erboven te bieden hebben nog niet voldoende door dat ze met alle maandlasten die daarbij horen gewoon niet rond gaan komen en dus eigenlijk boven hun stand kopen.

Dat ze in maart en tweekapper konden kopen en nu niet meer lijkt niet zo omdat de vraagprijzen hetzelfde zijn gebleven, maar het is wel zo.

Wij kijken ver onder ons maximale leenbedrag en beginnen met een steeds schever blik naar de maandlasten die daarbij komen te kijken. Ja, we huren véél te duur voor wat we krijgen en zitten veel te krap (in de ruimte), maar dat is altijd nog beter dan een huis kopen en erachter komen dat je ruim in de ruimte zit, maar een paar honderd euro per maand te kort komt.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 28-09-2022 08:25 ]

• verstappen33
  • Laatst online: 29-05 07:50
supersoco80 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:23:
[...]

Ik zeg niet dat je niet moet kopen (wij kijken ook nog vanuit een huurpositie), wat ik bedoel: De inflatie is enorm, energierekening is enorm, de lonen blijven achter en zoals de oorlog nu gaat gaat dat 'misschien' nog wel veel erger worden. Mensen die in de buurt van hun max lenen (en dat is bijna standaard tegenwoordig) om de vraagprijs of erboven te bieden hebben nog niet voldoende door dat ze met alle maandlasten die daarbij horen gewoon niet rond gaan komen en dus eigenlijk boven hun stand kopen.

Dat ze in maart en tweekapper konden kopen en nu niet meer lijkt niet zo omdat de vraagprijzen hetzelfde zijn gebleven, maar het is wel zo.

Wij kijken ver onder ons maximale leenbedrag en beginnen met een steeds schever blik naar de maandlasten die daarbij komen te kijken. Ja, we huren véél te duur voor wat we krijgen en zitten veel te krap (in de ruimte), maar dat is altijd nog beter dan een huis kopen en erachter komen dat je ruim in de ruimte zit, maar een paar honderd euro per maand te kort komt.
Klopt, toen ik begin dit jaar op zoek was naar een woning heb ik gewoon gekeken wat ik aan maximale maandlasten wilde hebben, met dit bedrag ben ik aan het rekenen gegaan en ben ik op een maximale hypotheek gekomen, en daar hebben we woning bij gezocht..

Als ik op basis van ons inkomen had berekend hadden we veel meer kunnen lenen, maarja dat gaat dan wel ten koste van je besteedbare inkomen..

Als ik hetzelfde huis vandaag zou moeten kopen, dan was ik per maand 400 euro (netto) extra kwijt aan rente, dat zou voor mij echt een no-go zijn geweest, ook al kunnen we nog steeds theoretisch de hypotheek afsluiten op basis van ons inkomen..

Maarja ik wil ook wel kunnen leven en niet voor het huis krom liggen..

Dit heb ik 15 jaar geleden wel gedaan toen ik starter was en nog flinke stappen in salaris zou maken, maar nu zal ik geen grote stappen meer maken qua salaris en wil ik ook nog wel een beetje leven en leuke dingen kunnen doen.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

De inflatie is enorm, [...] de lonen blijven achter

[...]
Je presenteert dit als argumenten om niet te kopen, maar volgens mij kan je die ook omdraaien en zeggen dat dat een reden is om juist nu nog - ook in deze markt - te kopen:
Hoge inflatie = verwacht een hoge stijging in huur want die stijgt gewoon mee (in tegenstelling tot je hypotheeklasten, die staan 30 jaar vast)
Hoge inflatie = toch ook hogere lonen (in veel sectoren nu al - zie CAO's - en anders op langere termijn wel)
Hoge inflatie = hogere huizenprijzen (door hogere lonen)

Dus kopen lijkt ook nu nog op de lange termijn een goede optie - initieel zal je het qua inkomen/uitgaven wellicht lastiger krijgen, maar wachten op goedkopere woningen en/of rustigere tijden is niet perse de beste optie.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

[...]

Maar als starter(neem aan dat jullie dat zijn aangezien jullie huren) zal je salaris toch nog flink stijgen? Dus dan op de max lenen is toch niet zo'n ramp? Hooguit dat je de eerste 2 jaar iets zuiniger aan moet doen, maar daarna gaat het toch prima.

• Rubbergrover1
Dennahz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:17:
[...]

*verkopers bedoel je :) Moet wel een bittere pil om te slikken zijn ook, dat je ineens een ton minder kan krijgen voor je huis. Er gaan veel mensen met een dikke restschuld overblijven de komen jaren als ze geforceerd moeten verkopen door te hoge maandlasten.
Zolang er nog voldoende potentiële kopers zijn met een positieve houding, heb je er als verkoper niet heel veel last van als de groep met negatieve houding groeit. Maar op een bepaald moment gaat dat momentum wel draaien. Dat moment kan overigens ook van locatie tot locatie verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
Dennahz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:17:
[...]

Beetje ala 2008-2012. Het gaat weer een kopersmarkt worden denk ik. Hoewel de rentes natuurlijk ook best hoog staan.
Ik denk dat we nu versneld het tijdperk ingaan waarbij het prijsverschil tussen 'nieuwbouw' (zeg woningen vanaf bouwjaar 2018) en oudere woningen op gaat lopen vanwege de structureel hogere energieprijzen. Toen het verschil tussen A+++ en C-label woningen hooguit € 100,- p/m op de energierekening was, koos iedereen nog steeds voor het huis met de meeste charme. Nu het echt over honderden euro's per maand gaat en/of nog een ton of meer gaat kosten om het huis gasloos te krijgen (als het al mogelijk is), ga je dit wel terugzien in (daling van) de prijs van oudere woningen.

Wij hebben nu zelf een huis uit begin jaren '70 te koop staan. Van binnen helemaal gerenoveerd, grotendeels geïsoleerd en reeds voorbereid op lage temperatuurverwarming. Energielabel B. Dit kan nog beter door de buitenkant van het dak te isoleren, zonnepanelen te leggen en een (hybride) warmtepomp te installeren, maar dan ben je wel al snel 50K verder. We calculeren in dat bijna iedereen die ons huis komt bekijken dat nu in gedachte heeft (ze informeren meestal naar alle isolatiewaardes e.d.), dus wij verwachten ook niet meer dat we het gaan verkopen voor de prijs waar het een half jaar geleden voor getaxeerd is. Het is jammer, maar zo is het nu eenmaal. Gelukkig hebben wij het nieuwe huis niet gekocht o.b.v de potentiële overwaarde, dus hebben we de luxe om hier wat flexibeler in te zijn.

There can be only fun

• VidaR-9
Even wat statistieken na 1 dag Funda:

2.266x bekeken
26x favoriet
10x bezichtiging

Ik bedenk me alleen net dat een vd bezichtiging dagen op dag is dat de GFT containers worden opgehaald die op het stukje extra brede stoep voor m’n deur staan. Maar ach, so be it :9

• supersoco80
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:56:
[...]

Je presenteert dit als argumenten om niet te kopen, maar volgens mij kan je die ook omdraaien en zeggen dat dat een reden is om juist nu nog - ook in deze markt - te kopen:
Hoge inflatie = verwacht een hoge stijging in huur want die stijgt gewoon mee (in tegenstelling tot je hypotheeklasten, die staan 30 jaar vast)
Hoge inflatie = toch ook hogere lonen (in veel sectoren nu al - zie CAO's - en anders op langere termijn wel)

Dus kopen lijkt ook nu nog op de lange termijn een goede optie - initieel zal je het qua inkomen/uitgaven wellicht lastiger krijgen, maar wachten op goedkopere woningen en/of rustigere tijden is niet perse de beste optie.
Nee, je leest het niet goed, of iig niet zoals ik het bedoel. Ik zeg helemaal niet dat je niet moet kopen, ik zeg dat je niet moet kopen op je maximale leencapaciteit, kopers bieden daar nog steeds naar, terwijl de maandlasten (onderhoud aan de woning, gas, licht, water, zorgverzekering, boodschappen, brandstof etc.... allemaal veel harder omhooggegaan zijn dan salarissen. Ik krijg er bijvoorbeeld 7% bij over 2 jaar. jippiejajee. Helaas is de inflatie alleen dit jaar al 11%. Tot nu toe...

Gevolg: Nu op je maximale leencapaciteit kopen = niet rondkomen. Dat besef is er gewoon nog niet bij de kopers (gevoel obv toch nog overboden worden en ervaringen die je leest (mensen die het budget met moeite nog net met 10k weten op te rekken...), harde feiten heb ik niet)

Als Rusland duidelijk gek genoeg is om gasleidingen op te gaan blazen komt er nog wel wat langs dat de inflatie verder op gaat drijven.

• Rubbergrover1
VidaR-9 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:07:
Ik bedenk me alleen net dat een vd bezichtiging dagen op dag is dat de GFT containers worden opgehaald die op het stukje extra brede stoep voor m’n deur staan. Maar ach, so be it :9
Haha, herkenbaar. Je zou bijna zeggen: beginnersfout, maar ja, zo vaak verkoop je je huis niet :).

Ik zie dat trouwens ook wel eens bij de foto's op Funda, dat die zijn genomen op de ophaaldag. Dan ziet de kindvriendelijke straat er op de foto's toch ineens heel wat minder idyllisch uit. Maar ik denk dat het effect bij een bezichtiging misschien wel meevalt.

• Rubbergrover1
supersoco80 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:11:
[...]
Gevolg: Nu op je maximale leencapaciteit kopen = niet rondkomen. Dat besef is er gewoon nog niet bij de kopers (gevoel obv toch nog overboden worden en ervaringen die je leest (mensen die het budget met moeite nog net met 10k weten op te rekken...), harde feiten heb ik niet)
Dan ga je er dus vanuit dat iedereen van maand tot maand leeft en elke maand zijn volledige inkomen opmaakt. Maar er zijn ook legio mensen die een fors deel van het inkomen sparen. Dan berekent een paar honderd euro hogere kosten alleen dat er maandelijks minder gespaard wordt.

Dat is dus het lastige met zulke 'universele' leennormen. Twee mensen met het zelfde inkomen en de zelfde woonsituatie kunne neen heel ander uitgavenpatroon hebben. Waar de een bij een maximale lening al in de problemen raakt, zal de andere dan nog steeds honderden euro's per maand kunnen sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Rubbergrover1 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:13:
[...]

Haha, herkenbaar. Je zou bijna zeggen: beginnersfout, maar ja, zo vaak verkoop je je huis niet :).

Ik zie dat trouwens ook wel eens bij de foto's op Funda, dat die zijn genomen op de ophaaldag. Dan ziet de kindvriendelijke straat er op de foto's toch ineens heel wat minder idyllisch uit. Maar ik denk dat het effect bij een bezichtiging misschien wel meevalt.
Lol, dat was bij mij ook :+

Maar heb de bakken toen zelf even bij de buren terug gezet. Over het algemeen zijn t er maar max 7 van 2 huizenblokken.

Maar als je heel goed kijkt op de foto’s staan er bij de straat foto 2 groene bakken in de verte B)

• Rubbergrover1
secret17 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat we nu versneld het tijdperk ingaan waarbij het prijsverschil tussen 'nieuwbouw' (zeg woningen vanaf bouwjaar 2018) en oudere woningen op gaat lopen vanwege de structureel hogere energieprijzen. Toen het verschil tussen A+++ en C-label woningen hooguit € 100,- p/m op de energierekening was, koos iedereen nog steeds voor het huis met de meeste charme.
Ik denk dat de huizen 'met charme' nog wel gewild zullen blijven, waarbij mensen zullen incalculeren dat er nog een forse zak geld tegenaan zal moeten om het op huidig niveau te brengen. Ik denk dat juist huizen zoals bijvoorbeeld wat jij beschrijft, de 'neutrale' jaren 70 woningen, ene klap zullen krijgen. Omdat die vaak weinig extra charme hebben, maar tegelijk ook niet aan de energienormen voldoen. Dan zullen mensen toch denken: wat heeft deze woning meer dan een nieuwe A++ woning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:35
Is het huizenmarkt topic verplaatst? Kunnen we weer ontopic gaan met daadwerkelijke ervaringen van verkochte huizen?

Bij ons is afgelopen week de waarborg gestort bij de notaris.Nu op naar de volgende klus, de parkeerplaats die over is gebleven verkopen aan de buurman

• Toke_gt
Vraag je buren of ze de GFT container die dag op een andere ophaallocatie willen zetten (of bied aan dat zelf te doen).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:15
Maestro.mosjuh schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:56:
[...]

Is wel wat kort door de bocht. Hypotheeklasten zijn niet het enige wat je huis kost. Alles qua onderhoud etc stijgt al een tijdje volgens mij zelfs nog harder dan de inflatie. Een schuld aangaan in inflatie tijd is meestal wel gunstig, in koopkracht over al die jaren is het gunstig.

Als het zo blijft doorgaan zal op een gegeven moment de haalbaarheid van financieringen door de inflatie wel onder druk komen te staan. Maar goed, mijn voorspellingswaarde is net goed als die van ieder ander. De tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Mijn verkoopmakelaar heeft voordat mijn woning op funda komt (as dinsdag) lopen rondbellen en heb nu 3 a 4 bezichtigingen op maandag. Ze is dus wel echt pro actief. Heeft in haar klantenbestand eerst lopen bellen.
Ik heb met haar een minimumprijs afgesproken wat ik wil. Alles daarboven krijgt ze extra %.

Ben benieuwd of maandag mensen al gaan bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Even wat statistieken na 1 dag Funda:

2.266x bekeken
26x favoriet
10x bezichtiging
2.829x bekeken
29x favoriet
10x bezichtiging (gister geen update van makelaar ontvangen)

Daarnaast ben ik benaderd door een stel uit de straat dat zij interesse hebben. Ze willen mij daar ook graag over spreken. Nu is het een hartstikke leuk gezinnetje en gun ik ze het van harte, maar ik denk niet dat ik echt veel voor hen kan betekenen. Heel plat gezegd wil ik gewoon het hoogste bod / beste voorwaarden accepteren. Zelfs als ze al een bod neerleggen wat ik zou willen accepteren lijkt dit me niet verstandig omdat ik dan het risico loop dat ik andere geïnteresseerden misloop. En als zij vervolgens financiering niet rond krijgen kan ik alsnog de markt op i.p.v. nr 2 of 3 te bellen (ervanuitgaande dat er meerdere biedingen binnen komen).

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:22:
[...]

2.829x bekeken
29x favoriet

Daarnaast ben ik benaderd door een stel uit de straat dat zij interesse hebben. Ze willen mij daar ook graag over spreken. Nu is het een hartstikke leuk gezinnetje en gun ik ze het van harte, maar ik denk niet dat ik echt veel voor hen kan betekenen. Heel plat gezegd wil ik gewoon het hoogste bod / beste voorwaarden accepteren. Zelfs als ze al een bod neerleggen wat ik zou willen accepteren lijkt dit me niet verstandig omdat ik dan het risico loop dat ik andere geïnteresseerden misloop. En als zij vervolgens financiering niet rond krijgen kan ik alsnog de markt op i.p.v. nr 2 of 3 te bellen (ervanuitgaande dat er meerdere biedingen binnen komen).

Je hebt al een makelaar ingeschakeld, die is nu het aanspreekpunt en het lijkt me ook dat eventuele biedingen of bezichtigingen gewoon via de makelaar moeten.

Even een bakje koffie drinken kan altijd, gunfactor kan ook een rol spelen in het geheel, maar uiteindelijk zou ik me wel het recht voorbehouden om uit alle biedingen te kiezen die zijn binnengekomen en dat ook duidelijk maken.

Zelf heb ik mijn huidige woning gekocht in de stille verkoop. De verkoper had de makelaar ook al ingeschakeld, maar één van de geïnteresseerden was een goede collega. Die had dus ook in een eerder stadium al contact gehad.

Uiteindelijk zijn alle biedingen bij de makelaar gekomen en was mijn bod nipt hoger (± € 2.000). "Daar kan ik toch leuk van op vakantie" aldus de verkoper. Oftewel de goede collega viste alsnog achter het net.

Leuk feitje is dat diezelfde kerel die toen achter het net heeft gevist alsnóg mijn buurman is geworden; hij heeft een andere woning in de straat onderhands gekocht :+

[ Voor 19% gewijzigd door JanHenk op 29-09-2022 10:37 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:58

Koekfabriek

King Billy on the wall

[...]

Ik zou ze vriendelijk verwijzen naar de makelaar waar ze een bod neer kunnen leggen. Onze makelaar gaf bij de verkoop van onze woning ook het dringende advies om hier niet op in te gaan maar iedereen het afgesproken traject te laten volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
2.829x bekeken
29x favoriet

Daarnaast ben ik benaderd door een stel uit de straat dat zij interesse hebben. Ze willen mij daar ook graag over spreken. Nu is het een hartstikke leuk gezinnetje en gun ik ze het van harte,
Met tien geplande bezichtigingen zou ik ook niet op voorhand een bod van het stel uit de straat accepteren. Laat het via de makelaar lopen, die heb je niet voor niets. Bespreek welke opties hij/zij in dit geval ziet. Die zijn er namelijk wel als de gunfactor een rol speelt. Geef in ieder geval bij het stel aan dat je voor het hoogste bod gaat, dan weten ze dat maar vast. Mogelijk haken ze af, mogelijk leggen ze juist een heel hoog bod neer.
- laat na een biedingsproces dit stel evt een nieuw bod uitbrengen (dus informeer ze over het hoogste bod tot dat moment en biedt aan dat ze eroverheen mogen)
- geef dit stel gunfactor bij vergelijkbaar bod of net iets eronder
- bedenk dat het gunnen aan bekenden ook in je voordeel kan werken, bijvoorbeeld als jij je opleveringsdatum moet gaan verschuiven, of als je bepaalde zaken graag wilt achterlaten danwel meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Dank allen d:)b

Belangrijkste is sowieso om geen toezeggingen te doen en duidelijk te zijn.
Toke_gt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:52:
[...]

- laat na een biedingsproces dit stel evt een nieuw bod uitbrengen (dus informeer ze over het hoogste bod tot dat moment en biedt aan dat ze eroverheen mogen)
- geef dit stel gunfactor bij vergelijkbaar bod of net iets eronder
- bedenk dat het gunnen aan bekenden ook in je voordeel kan werken, bijvoorbeeld als jij je opleveringsdatum moet gaan verschuiven, of als je bepaalde zaken graag wilt achterlaten danwel meenemen.
Hier dacht ik ook aan. Echter kan dit wel betekenen dat dit stel hun eerste bod lager doet dan ze anders zouden doen, omdat ze weten dat ze toch nog een kans krijgen. Terwijl een eenmalig bod achteraf misschien hoger was geweest.

De gunfactor hebben ze sowieso al wel in geval van vergelijkbare biedingen, dat is het minste wat ik kan doen. En ik gun het ze ook oprecht, voor hun, voor mijn andere buren.

Ik zal ook eens met de makelaar bellen vandaag of morgen. Vast niet de eerste keer dat dit voorkomt in het dorp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:07:

Hier dacht ik ook aan. Echter kan dit wel betekenen dat dit stel hun eerste bod lager doet dan ze anders zouden doen, omdat ze weten dat ze toch nog een kans krijgen. Terwijl een eenmalig bod achteraf misschien hoger was geweest.
Precies dit.

Dus, je moet het niet vooraf laten blijken dat ze een 'tweede kans' krijgen. Ze krijgen één kans (bij inschrijving althans). Als het verschil dan heel klein is, kun je ze alsnog vragen om het te matchen. Maar dat moet je niet op voorhand door laten schemeren. En niet iedere makelaar wil daarin mee.

Uiteindelijk is het voor een makelaar ook een beetje een spagaat; die heeft niets aan kennissen, collega's of buren van de verkoper en die wil gewoon "het biedingenspel" meest eerlijk houden en het normale proces aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
JanHenk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:12:
[...]

Precies dit.

Dus, je moet het niet vooraf laten blijken dat ze een 'tweede kans' krijgen. Ze krijgen één kans (bij inschrijving althans). Als het verschil dan heel klein is, kun je ze alsnog vragen om het te matchen. Maar dat moet je niet op voorhand door laten schemeren. En niet iedere makelaar wil daarin mee.

Uiteindelijk is het voor een makelaar ook een beetje een spagaat; die heeft niets aan kennissen, collega's of buren van de verkoper en die wil gewoon "het biedingenspel" meest eerlijk houden en het normale proces aanhouden.
Ik dacht er zelf aan om aan te geven dat ik ze (als de makelaar het daarmee eens is) een tweede kans te geven in het geval het heel close is. Dus als ze er 10K onder zitten is het jammer, maar als het 2K scheelt krijgen ze de kans om het bod te matchen.

En uiteraard gaat het ook om voorwaarden.

Ik ben ook heel benieuwd hoe de makelaar erin staat. Ik denk dat zij het eerlijk wil doen, ik heb bewust ook niet voor cowboy type gekozen. En het zou me niets verbazen als de makelaar dit stel ook kent (zelfde leeftijd en van origine uit t dorp).

Als het stel trouwens een bod neerlegt dat ik niet kan weigeren zónder financieringsvoorbehoud wil ik het nog best overwegen.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 16:31
wat close is voor de een is voor de ander
"Daar kan ik toch leuk van op vakantie"
veel geld

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Toke_gt
VidaR-9 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:07:

Belangrijkste is sowieso om geen toezeggingen te doen en duidelijk te zijn.
Klopt. Denk dat je daarmee sowieso de verhoudingen goed houdt. Fijn voor jou, je buren en anderen in de straat.
Echter kan dit wel betekenen dat dit stel hun eerste bod lager doet dan ze anders zouden doen, omdat ze weten dat ze toch nog een kans krijgen.
Niet per se. Je hoeft ze je strategie natuurlijk niet tot in de details te vertellen. Je kunt het aanbieden op het moment dat zij niet het hoogste bod hebben. Mogelijk hebben zij al het hoogste bod, omdat ze denken daarmee de grootste kans te maken.
Maar hoe erg is het, als hun eerste bod extreem laag is? Als ze daarna maar het hoogste bod hebben, heb je daar toch geen last van? Dat is alleen nadelig voor jou als zij het enige bod hebben. Maar dan kun je altijd nog met ze gaan onderhandelen en zelf de gunfactor op tafel leggen. ‘We gunnen het jullie, maar jullie hebben wel een te laag bod… etc etc”. In dat opzicht goed afwegen hoe je de vraagprijs bepaalt. Stel dat er maar 1 bod komt, wat moet dat dan minimaal zijn. Goed bespreken met je makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
VidaR-9 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:19:
[...]
Ik dacht er zelf aan om aan te geven dat ik ze (als de makelaar het daarmee eens is) een tweede kans te geven in het geval het heel close is. Dus als ze er 10K onder zitten is het jammer, maar als het 2K scheelt krijgen ze de kans om het bod te matchen.
Ik zou het ze altijd aanbieden, ook als ze er bij wijze van spreken 40K onder zitten. Dat is eerlijk, je geeft ze een kans, en jij kunt niet voor hun bepalen of ze dat verschil willen en kunnen overbruggen. Is het kansloos voor ze, dan is dat ook makkelijker te accepteren.
Als het stel trouwens een bod neerlegt dat ik niet kan weigeren zónder financieringsvoorbehoud wil ik het nog best overwegen.
Best interessant om ook met de makelaar te bespreken. Niet eens alleen voor deze geïnteresseerden. Maar wat vind jij een bod waarvoor je het huis van de markt zou halen? Als je daar een beeld bij hebt, zou je ook kunnen overwegen om dat bij het stel neer te leggen. (Op voorwaarde dat het realistisch is.)

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
kx22 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:57:
Mijn verkoopmakelaar heeft voordat mijn woning op funda komt (as dinsdag) lopen rondbellen en heb nu 3 a 4 bezichtigingen op maandag. Ze is dus wel echt pro actief. Heeft in haar klantenbestand eerst lopen bellen.
Ik heb met haar een minimumprijs afgesproken wat ik wil. Alles daarboven krijgt ze extra %.

Ben benieuwd of maandag mensen al gaan bieden.
Ga zelf binnenkort ook verkopen, en wil misschien dezelfde constructie voorstellen. Die minimumprijs, hoe verhoudt die zich tot de taxatiewaarde? En hoeveel procent betaal je? En welk percentage over dat bedrag boven je minimumprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
praliwi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:51:
[...]

Ga zelf binnenkort ook verkopen, en wil misschien dezelfde constructie voorstellen. Die minimumprijs, hoe verhoudt die zich tot de taxatiewaarde? En hoeveel procent betaal je? En welk percentage over dat bedrag boven je minimumprijs?
Ik betaal 1% van de verkoopprijs. Daarvoor hielp ze mij "gratis" bij aankoop van een huis (zijn hier ook een half jaar mee bezig geweest).
Alles boven de 500k krijgt ze 5%

Mijn makelaar vond mijn huis in februari rond de 6t waard. Taxatie van 1,5 week geleden was 525k, maar dat was ook op mijn verzoek ivm overbruggingshypotheek.
Een huis verderop is verkocht voor 400k 1 maand gelede, echter wel 17m2 kleiner. Die was iets van 5000 per m2 en zo heb ik de mijne berekend naar 500k (100m2). Alles daarboven vind ik winst.

Ik heb ook afgesproken dat als mijn huis niet binnen 3 weken wordt verkocht, ik hem van Funda afhaal en dan pas weer in Januari ga aanbieden. Ik heb 2 kleine kinderen en geen zin om 1 bezichtiging per week te krijgen. Dan mag ik alles weer helemaal opruimen voor 15 minuten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-05 16:19
Hier vandaag en maandag bezichtigingen, spannend! Staan er 7 gepland nu. Valt me op zich niet tegen voor een dorp in de Noordoostpolder. Bij m'n vriendin in Dokkum waren er 3 bezichtigingen en uiteindelijk maar 1 bod :X Maar gelukkig wel net iets boven de vraagprijs en die vond ik al hoog ingezet door de makelaar.

Mijn woningis een hoekwoning en staat voor €237.500,00 op Funda. Is er vorige week vrijdag op gekomen, 2163x bekeken en 33x bewaard.
Hier ook dat mijn buren het huis erg graag willen kopen, de woningen om mijn heen zijn huurwoningen (mijne is voormalig woningbouw).
Het zijn mijn directe buren, enkel een steeg ertussen. Op zich kan ik goed met ze maar we komen niet bij elkaar over de vloer ofzo.
Ze zijn echter redelijk opdringerig, zien zichzelf er al bijna wonen en zo praten ze ook :/

Het bedrag viel ze al wat tegen, dus qua bieding verwacht ik ook niet zoveel van ze.
Volgens mij denken ze dat ik het ze ga gunnen, maar ik ga gewoon voor het hoogste bod.
Zal dus nog gezellig worden als zij het niet krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:00
jordeeeh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:02:

en?als je je huis verkoopt heb je er toch geen last meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
bie100 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:21:
[...]

en?als je je huis verkoopt heb je er toch geen last meer van
Transport zal pas 1 april zijn, en ik blijf in hetzelfde dorp wonen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:00
jordeeeh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:28:
[...]

Transport zal pas 1 april zijn, en ik blijf in hetzelfde dorp wonen :P
tja dan nog ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 09:09
Hier vandaag en maandag bezichtigingen, spannend! Staan er 7 gepland nu. Valt me op zich niet tegen voor een dorp in de Noordoostpolder. Bij m'n vriendin in Dokkum waren er 3 bezichtigingen en uiteindelijk maar 1 bod :X Maar gelukkig wel net iets boven de vraagprijs en die vond ik al hoog ingezet door de makelaar.

Mijn woningis een hoekwoning en staat voor €237.500,00 op Funda. Is er vorige week vrijdag op gekomen, 2163x bekeken en 33x bewaard.
Hier ook dat mijn buren het huis erg graag willen kopen, de woningen om mijn heen zijn huurwoningen (mijne is voormalig woningbouw).
Het zijn mijn directe buren, enkel een steeg ertussen. Op zich kan ik goed met ze maar we komen niet bij elkaar over de vloer ofzo.
Ze zijn echter redelijk opdringerig, zien zichzelf er al bijna wonen en zo praten ze ook :/

Het bedrag viel ze al wat tegen, dus qua bieding verwacht ik ook niet zoveel van ze.
Volgens mij denken ze dat ik het ze ga gunnen, maar ik ga gewoon voor het hoogste bod.
Dan hadden ze maar hoger moeten bieden toch ;) Je bent ze niets verplicht, het gaat niet om een zakje knikkers ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Tja je kan ze altijd laten weten dat ze voor bod X het huis zo kunnen krijgen. :+ Hun keuze daar iets mee te doen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SmurfLink schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:34:
[...]

Tja je kan ze altijd laten weten dat ze voor bod X het huis zo kunnen krijgen. :+ Hun keuze daar iets mee te doen.
Zo iets inderdaad. Hoewel ik er op tegen ben om mensen "tegen elkaar op te laten bieden" lijkt het mij in deze bijzondere situatie niet gek als je hen straks de keus geeft om het beste bod te overtreffen. Dan voelen zij zich niet gepasseerd en zullen ze het ook prima kunnen begrijpen als je met een ander in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:36
Nummer van de makelaar geven en alles via hem laten lopen.

Mochten ze het huis niet krijgen gewoon zeggen "Tja.. heb advies van makelaar gevolgd.. "
Laat de makelaar maar de vervelende kerel zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
SmurfLink schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:34:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken, maar eigenlijk niet echt zin in zulke 'spelletjes'. Vooral niet omdat ze praten alsof ze er al wonen.

Nou ja, ik wacht eerst hun bod wel af. Als het een serieus bod is wil ik best wel kijken of ze het kunnen matchen als het redelijk in de buurt komt.
En überhaupt maar afwachten of er wat geboden wordt :P
mentalozzie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:47:
Nummer van de makelaar geven en alles via hem laten lopen.

Mochten ze het huis niet krijgen gewoon zeggen "Tja.. heb advies van makelaar gevolgd.. "
Laat de makelaar maar de vervelende kerel zijn ;)
Oh dat was het eerste wat ik al tegen ze zei; alles loopt via de makelaar!

[ Voor 25% gewijzigd door jordeeeh op 30-09-2022 08:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JanStanner
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-04-2024
JanStanner schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:33:
Na een tijdje meegegluurd te hebben in dit topic ga ik onze ervaring ook even delen. Huis staat inmiddels 2 dagen te koop, regio bollenstreek, voor bijna een miljoen. Inmiddels 9 bezichtigingen gepland voor de komende dagen, het huis hebben we zelf slechts 2 jaar geleden gekocht maar we hebben besloten om toch weer naar de stad te trekken waar we beide 12 jaar hebben gewoond. We zijn indertijd verhuisd ivm geboorte van ons zoontje, kwamen niet uit dit gebied maar werden verliefd op de woning. Na een paar maanden kwamen we er al achter dat dit niks voor ons was op de lange termijn, en hebben we nieuwbouw in Amsterdam gekocht wat over ongeveer een jaar klaar zal zijn.
Uiteindelijk 20 bezichtigingen gehad :) Op Donderdag op Funda gezet en vrijdag dus meteen al 9 bezichtigingen gepland. In die week er na nog 1 of 2 er bij, en vervolgens na het weekend weer 7-8 nieuwe bezichtigingen. Daarvan zijn er (slechts 3) voor de 2e keer komen kijken.

1 van de eerste bezichtigingen had meteen een bod gedaan voor de vraagprijs, maar we hadden besloten om de rest nog even af te wachten. Uiteindelijk is er (gelukkig) nog een tweede bieder gekomen, die na 2 keer komen kijken (eerst alleen, daarna met aankoopmakelaar) een iets hoger bod deed. Na wat heen en weer gebel tussen onze makelaar en de 2 bieders hebben we het uiteindelijk 2.5% boven de vraagprijs kunnen verkopen. Uiteindelijk erg blij met het resultaat, zeker gezien de rentestijgingen van de afgelopen 2 weken en dit soort van een 'miskoop' voor ons was. We kunnen onze eigen nieuwbouw woning pas in Q3/Q4 betrekken, maar gelukkig kunnen we een apartement in Amsterdam huren van vrienden per 1 April.

We zijn zelf 2 weken op vakantie geweest tijdens de bezichtigingen, wat erg relaxed was. Geen gedoe met planning en opruimen (zeker gezien we een nogal actief zoontje van 2 hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@JanStanner gefeliciteerd!
Ook wel snel die bezichtigingen gedaan. Ik (en de potentiële kopers) moeten hier ruim 1,5w wachten. Dat had ik achteraf misschien wel sneller gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-05 23:31
Voor degenen die verkocht hebben of aan het verkopen zijn: op basis waarvan hebben jullie een makelaar gekozen? Vind dat ze allemaal beetje hetzelfde verkoopspraatje hebben over hun dienstverlening, wat is relevant om vragen, waar zijn jullie zelf tegen aangelopen? Hebben jullie onderhandeld over tarief? Voorkeur voor klein of groot makelaarskantoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:46
Emma1986 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:17:
Voor degenen die verkocht hebben of aan het verkopen zijn: op basis waarvan hebben jullie een makelaar gekozen? Vind dat ze allemaal beetje hetzelfde verkoopspraatje hebben over hun dienstverlening, wat is relevant om vragen, waar zijn jullie zelf tegen aangelopen? Hebben jullie onderhandeld over tarief? Voorkeur voor klein of groot makelaarskantoor?
Ik heb m'n hypotheek adviseur gevraagd naar zijn ervaringen.
Daarbij heb ik ze hier in de regio bijna allemaal al eens meegemaakt bij het bezichtigen. Als ze daar geen goede indruk maken, vallen ze voor mij ook af.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ervaringen van andere verkopers, kwaliteit van hun presentatie van andere objecten (foto’s etc), klik met de makelaar, of er een backoffice is om altijd de telefoon op te nemen tijdens kantooruren en natuurlijk het courtage wat ze vragen en wat er na onderhandeling van overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 13:27
Als ze tarieven ex btw doorgeven vallen ze bij mij direct af. Daarnaast heb ik alleen gesproken met makelaars die recent +/- 1 jaar hier in de straat een woning hebben verkocht. Ik vergelijk daarbij ook de uiteindelijke verkoopprijzen etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Laapo op 30-09-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
THM0 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:13:
[...]
Ervaringen van andere verkopers, kwaliteit van hun presentatie van andere objecten (foto’s etc), klik met de makelaar, of er een backoffice is om altijd de telefoon op te nemen tijdens kantooruren en natuurlijk het courtage wat ze vragen en wat er na onderhandeling van overblijft.
Dit zo'n beetje ook voor mij.

Waarbij de ik de klik of het gevoel bij de makelaar persoonlijk erg belangrijk vond. Qua courtage lag het allemaal gelijk.

En daarnaast appt mijn makelaar ook terug in de avonden of op zondag. Geen must/eis, maar wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Heb je ze al langs laten komen of heb je ze alleen gebeld? Bij ons had het bezoek thuis veel invloed. De ene makelaar was erg enthousiast en zag ook meteen een aantal positieve aspecten in vergelijking met andere woningen, en ook wat verbeterpunten die we nog even konden aanpakken. Een andere makelaar was erg timide en zag vooral beren op de weg. Die zag ik onze woning niet bij potentiële kopers aanprijzen.

Daarnaast was de eerste selectie op basis van de Funda presentatie. Simpelweg een tijdje gekeken of naar woningen waar onze doelgroep ook naar zou kijken. En dan gekeken welke presentaties ons aanspraken. En welke juist niet. Daar kwamen een paar positieve en negatieve uitschieters uit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-05 14:16
Na regelmatig meelezen in dit topic en nu dat het financiële voorbehoud van de kopers vervallen is zal ik ook mijn ervaring delen.

Situatie:
Halverwege 2019 heb ik samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning (130m² woonoppervlakte & 80m² perceeloppervlakte) gekocht voor 350K. De oplevering was april 2021 waarna het klussen kon beginnen. Aangezien de mogelijkheden vanuit de bouw zeer beperkt en prijzig waren hebben we voor een casco woning gekozen, dus geen badkamer/toilet/keuken/aanpassingen installaties. Na een intensieve klusperiode waarbij ik zowat alles zelf heb gedaan (behalve stukadoren & schilderen) konden we gaan genieten van ons nieuwe paleisje.

Om en nabij oktober 2021 kwam het bericht dat onze buren uit elkaar gingen en het huis de verkoop in ging. De vraagprijs van de woning werd gesteld op 525K en is enkele weken later verkocht voor 595K.
Uiteraard zetten dit soort bedragen je aan het denken.

Goed fast forward naar februari 2022. Wij kregen hoogte van een nieuwbouwproject op nog geen 2 kilometer van onze huidige woning. Riante rijwoningen, twee-kappers & vrijstaande woningen in een mooie jaren 30 style. Waarbij direct ons oog viel op het grootste type rijwoning (170m² woonoppervlakte & 200m² perceeloppervlakte) voor een VON prijs van 650K.
In eerste instantie verklaarden we ons zelf, en ook onze omgeving, voor gek dat we geïnteresseerd waren, we zaten immers net in ons nieuwe huis. Maar met de verkoopprijs van onze ex buren in het achterhoofd bleef het toch rondspoken in onze gedachten.
Uiteindelijk hebben we ons ingeschreven (financiële check bijgevoegd) voor een aantal bouwnummers. Tot onze verbazing volgde kort na de sluitingsdatum (mei) een telefoontje van de verkopende makelaar met het nieuws dat we ingeloot waren, geweldig nieuws natuurlijk! Maar de dreigende situatie in Oekraïne, toenemende energieprijzen, stijgende hypotheekrentes & inmiddels ook afzwakkende woningmarkt zetten ons wel wat aan het twijfelen. Krijgen we onze woning nog wel verkocht voor een redelijke prijs?

Uiteindelijk hebben mij partner en ik toch besloten ervoor te gaan. Tezamen met de makelaar besloten om direct te schakelen. Het move account werd aangemaakt, fotograaf ingeschakeld, ingemeten en getaxeerd voor de hypotheekaanvraag van de nieuwe woning.
De woning is uiteindelijk halverwege juni online gegaan met een vraagprijs van 560K, en man wat was dat spannend! De verkoopmarkt werd naar ons gevoel met de dag slechter.
Vrij snel kwamen de eerste aanmeldingen voor het bezichtigen binnen. Welgeteld 8 stuks in de eerste dagen. Niet gigantisch maar het viel ook niet tegen. Uit deze bezichtigingen volgden 2 biedingen, die beiden ±3% onder de vraagprijs waren. Uiteindelijk besloten een tegenbod (iets onder de vraagprijs) te doen waarbij beide partijen helaas afhaakten...
Toen begon de stressperiode... Er kwamen mondjesmaat aanmeldingen voor bezichtigingen binnen waarbij sommige ook alweer vrij snel afmelden. Een periode van stilte ging voorbij tot halverwege augustus. Een geïnteresseerd stel kwam bezichtigen en deed na een uur een bod ter hoogte van de vraagprijs met acceptabele voorwaarden. Alleen het moment van overdragen was een knel punt. Namelijk eind maart 2023. Wat betekent dat we minstens een jaar moeten gaan huren totdat onze nieuwe woning klaar is.
Aangezien deze partij op dat moment de enige geïnteresseerde partij was hadden we geen andere keuze dan met hun in zee te gaan.

Hierop volgende uiteraard een spannende periode. Het koopcontract werd opgesteld en ondertekend waarna de 3 dagen bedenktijd inging. Gelukkig bleef het stil en was onze woning dan toch echt verkocht onder voorbehoud van financiering! Inmiddels is de waarborgsom gestort, het termijn van voorbehoud verstreken en hebben wij vernomen dat de hypotheek van de kopers 100% rond is.

Samengevat; in onze regio is er momenteel echt wel sprake van een kantelpunt.
Het aantal bezichtigingen is drastisch afgenomen en het overbieden is er ook wel vanaf.

Al met al zijn wij onwijs blij dat we snel geschakeld hebben en nog net hebben kunnen profiteren van de hoge prijzen.

Daarnaast hebben we onze hypotheek met lage rente mee kunnen nemen. Een klein deel (lees ±100K) nieuwe hypotheek voor de aanschaf van de nieuwe woning hebben we kunnen afsluiten voor 2,9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-05 22:29
Ik denk dat we bij de verkoop van onze huidige woning wat sneller zijn gegaan dan ik de volgende keer zou doen, dit is wat ik me heb voorgenomen voor een volgende verhuizing:

- Check huispedia.nl voor een waardebepaling (gratis)
- Check walterliving voor een waardebepaling (kost 9 euro per maand geloof ik)
- Doe een waardebepaling via calcasa, dit kan een echte desktop taxatie zijn (kosten ongeveer 90 euro) of een waarde indicatie via eigen huis bijvoorbeeld (maar wel via het model dat calcasa gebruikt) (kost geloof ik 25 euro of zoiets). (Calcasa is misschien wel het beste model dat je kan gebruiken!)
- Check de Funda waarde indicatie voor je woning (gratis )

Op die manier weet je ongeveer wat volgens verschillende modellen de waarde van je woning zou moeten zijn, al deze modellen zijn imho lagging indicators, dat wil zeggen dat ze achter lopen op de actuele situatie. Een makelaar heeft als voordeel dat hij eerder inzicht heeft in verkoop prijzen, een makelaar kan dus in theorie beter de echte actuele waarde inschatten.

Check op funda welke presentatie je bevalt, makelaars gebruiken soms dezelfde fotograaf, maar komen toch soms tot een andere presentatie. Let op volgorde/kwaliteit van foto's en video's.

Nodig dan minstens 3 makelaars uit voor een waardebepaling van je woning en een plan van aanpak.

IMHO: een makelaar heeft een ander belang dan jij, de verkoper van een woning. Een makelaar wil zo snel mogelijk met zo min mogelijk moeite een woning doorschuiven. Een makelaar die werkt met een bonus, zal ook liever de woning lager in de markt zetten.

Aangezien je de best mogelijke indicatie hebt van je woningwaarde, kan je bepalen welke makelaar met een goed plan kan komen rond die waarde, of hoe je die waarde kan bereiken.

Vraag en check hoe groot het social media bereik is van een makelaar, vooraankondigingen op social media zorgen al relatief vaak voor concrete interesse.

De kosten van een makelaar verschillen erg per regio, er valt altijd over te onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
gotfurrr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Vraag en check hoe groot het social media bereik is van een makelaar, vooraankondigingen op social media zorgen al relatief vaak voor concrete interesse.
Mijn makelaar doet dat ook, maar was juist heel duidelijk: uiteindelijk komen de meeste bezichtigingen en beste biedingen van mensen die het op Funda zien. Daarom kwam het ook tegelijk online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Wij hebben met een viertal makelaars gesproken en onze keuze gemaakt op bij welke we het beste gevoel hadden. Hadden ook al vrij veel huizen bekeken en de makelaars die een slechte indruk achter hadden gelaten (onvoorbereid, ongeïnteresseerd, te laat) hebben we überhaupt niet gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emma1986
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-05 23:31
Bedankt voor alle tips! Ga inderdaad nog eens de Funda advertenties grondig bekijken en een aantal makelaars aan huis uitnodigen. Jammer genoeg in een andere regio gekocht dus geen ervaring als koper.
En het onderhandelen over de courtage is dus niet vreemd? Heb dan precies schrik dat ze minder moeite gaan doen omdat ik hen minder betaal :)
gotfurrr schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

IMHO: een makelaar heeft een ander belang dan jij, de verkoper van een woning. Een makelaar wil zo snel mogelijk met zo min mogelijk moeite een woning doorschuiven. Een makelaar die werkt met een bonus, zal ook liever de woning lager in de markt zetten.
Ook mijn gevoel dat het hen niet uitmaakt of het 10k meer of minder is. Maar die laatste zin begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met werken voor een bonus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jes2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-04-2024
Zijn er mensen die hebben meegedaan aan de open huizendag? Ik ben benieuwd, hoe is het gegaan, hoe was de opkomst, zaten er mogelijk serieuze kopers tussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:50
Emma1986 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:42:
Bedankt voor alle tips! Ga inderdaad nog eens de Funda advertenties grondig bekijken en een aantal makelaars aan huis uitnodigen. Jammer genoeg in een andere regio gekocht dus geen ervaring als koper.
En het onderhandelen over de courtage is dus niet vreemd? Heb dan precies schrik dat ze minder moeite gaan doen omdat ik hen minder betaal :)

[...]

Ook mijn gevoel dat het hen niet uitmaakt of het 10k meer of minder is. Maar die laatste zin begrijp ik niet helemaal, wat bedoel je met werken voor een bonus?
Courtagebonus.
Makelaar kost bijv. 3500€ + 10% van het bedrag hoger dan 350 000,- dat geboden wordt

Ook recent een verkoopmakelaar gezocht. Via https://mijnverkoopmakelaar.nl/ eerst georienteerd. Dan krijg je namelijk een grove schatting van tarief en wat ze verwachten. Wel nepgegevens invullen trouwens, ik werd door 1 partij echt nog 15x nagebeld en de emails zijn ook niet mis.

Vervolgens hebben wij er daaruit een aantal uitgenodigd, en onze aankoopmakelaar gevraagd wat een goede makelaar was.

Daar rolde dus een set uit, persoonlijk gesprek mee gehad en gegaan voor diegene met de beste klik.

Vervolgens 500,- van het tarief afgepraat. Gewoon ze opbellen, zeggen dat je ze wilt maar dat een andere partij significant goedkoper is. Kijken waar ze mee komen dan.

Verder voor walter living: via viisi kan je 6 mnd gratis premium krijgen.
https://walterliving.com/viisi

[ Voor 34% gewijzigd door FitTiv op 02-10-2022 12:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• secret17
Jes2020 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:34:
Zijn er mensen die hebben meegedaan aan de open huizendag? Ik ben benieuwd, hoe is het gegaan, hoe was de opkomst, zaten er mogelijk serieuze kopers tussen?
Yes, wij hebben meegedaan. De makelaar had ingeschat dat we tussen de 3 a 5 mensen/stellen konden verwachten. Dat zijn er uiteindelijk 18 geworden. We waren bekaf aan het einde van de dag en ondanks dat het officieel tot 15:00 uur was kwamen er nog twee mensen wat later en zijn we tot over 16:00 uur in de weer geweest. :') Bij ongeveer de helft schatten we in dat er serieuze interesse is en dat ze echt specifiek op ons huis af waren gekomen. Of dat zo is en of we daar komende week nog iets van horen moeten we natuurlijk nog maar zien, maar we zijn iig erg blij met het resultaat en dat we hebben meegedaan.

Het is overigens ook best leuk om als verkoper direct met potentiele kopers te praten. Zo kun je veel beter vertellen hoe het echt is om hier te wonen, watvoor mensen en in de straat wonen, wat ons zelf zo bevalt aan het huis, waarom we bepaalde keuzes gemaakt hebben met de verbouwing destijds, wat we ooit nog van plan waren te doen (tips, inspiratie). Dan gaat het beeld bij mensen toch wat meer leven dan tijdens een rondleiding met de makelaar.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je vraagt je bijna af waarom zoveel mensen toch nog voor een makelaar kiezen met alle positieve verhalen van het zelf rondleiden. Zowel als koper als als verkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:54
Gijsje22 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:24:
Je vraagt je bijna af waarom zoveel mensen toch nog voor een makelaar kiezen met alle positieve verhalen van het zelf rondleiden. Zowel als koper als als verkoper.
Omdat het werk van de makelaar niet alleen uit rondleiden bestaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Makelaars hebben een monopolie op plaatsing op Funda.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JanHenk op 02-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 15:53

mwa

JanHenk schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 15:56:
Makelaars hebben een monopolie hebben op plaatsing op Funda.. ;)
Daar heb je toch van die “white label” makelaars voor die voor een habbekrats je woning plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Klopt het dat Walterliving momenteel alleen nog maar een range geeft voor de mogelijke marktwaarde van de woning? Ik ga een woning verkopen in de stad (Utrecht) en ben benieuwd naar mogelijke waarde. Komende week komt er in ieder geval een makelaar op bezoek.

Als ik mijn woning nu invoer op Walterliving krijg ik:
Geschatte woningwaarde: € 450.000 ‐ € 525.000

Dit met het oog omdat een bekende ook interesse heeft en wellicht een bod wilt doen - voor het op de markt komt. Stel hij biedt 515k (even een voorbeeld), is dit dan goed of juist niet t.o.v. de woning op de markt brengen .Iemand hier ervaring mee? Hier ga ik de makelaar ook advies over inwinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
secret17 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb afgelopen zaterdag in Amsterdam (binnen de ring) een aantal huizen bezichtigd. Wat me opviel: beperkte belangstelling voor appartementen die scherp geprijsd zijn (6500-7000 per m2). Ter vergelijking: wij hebben ons appartment in 2017 voor 7000 m2 verkocht). Andere bezoekers tevens gesproken en allemaal bevestigden dat de financiering +energiekosten potentiele dealbreakers zijn.
Overigens vond ik het een verademing om rustig rond te kunnen kijken en met de eigenaren te kunnen praten. De markt is zeker anders dan een aantal maanden geleden. Ik heb geen haast in elk geval.

Yes, wij hebben meegedaan. De makelaar had ingeschat dat we tussen de 3 a 5 mensen/stellen konden verwachten. Dat zijn er uiteindelijk 18 geworden. We waren bekaf aan het einde van de dag en ondanks dat het officieel tot 15:00 uur was kwamen er nog twee mensen wat later en zijn we tot over 16:00 uur in de weer geweest. :') Bij ongeveer de helft schatten we in dat er serieuze interesse is en dat ze echt specifiek op ons huis af waren gekomen. Of dat zo is en of we daar komende week nog iets van horen moeten we natuurlijk nog maar zien, maar we zijn iig erg blij met het resultaat en dat we hebben meegedaan.

Het is overigens ook best leuk om als verkoper direct met potentiele kopers te praten. Zo kun je veel beter vertellen hoe het echt is om hier te wonen, watvoor mensen en in de straat wonen, wat ons zelf zo bevalt aan het huis, waarom we bepaalde keuzes gemaakt hebben met de verbouwing destijds, wat we ooit nog van plan waren te doen (tips, inspiratie). Dan gaat het beeld bij mensen toch wat meer leven dan tijdens een rondleiding met de makelaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• marijke_w
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-10-2022
marijke_w schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:54:
[...]

Even een kleine update omdat er meer mensen in dezelfde situatie zitten. Er kwamen last minute nog 4 bezichtigingen bij, dus 17 in totaal. Wij hebben 4 biedingen ontvangen waarvan 3 (ruim) boven de vraagprijs. Wel alle biedingen met een maximale oplevertermijn van 6 maanden. Door het beperktere aanbod van hypotheekverstrekkers die een offerte van >6 maanden aanbieden, blijkt de daarmee gepaarde hogere rente echt te hoog uit te vallen voor kopers. Wij zullen dus inderdaad tijdelijk moeten gaan huren, dat hadden we liever vermeden, maar we zijn op zich tevreden zo. Als de koopakte is getekend en de bedenktermijn is verstreken, zal ik wel nog wat meer details delen.
Ondertussen is de bedenktijd hier voorbij, dus ik zal nog even wat meer details over ons verkoopproces delen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanStanner
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-04-2024
VidaR-9 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:55:
@JanStanner gefeliciteerd!
Ook wel snel die bezichtigingen gedaan. Ik (en de potentiële kopers) moeten hier ruim 1,5w wachten. Dat had ik achteraf misschien wel sneller gewild.
Ja was heel fijn, maar we hebben dit ook duidelijk gecommuniceerd met de verkoopmakelaar. Geen idee wat de slimste taktiek is (wachten en de bezichtigingen 'op laten lopen' om een concurrentiegevoel te creeeren, OF het gewoon snel doen en mensen enthousiast houden). We wilden in ieder geval alles tijdens onze vakantie laten langskomen, wat heel chill was voor ons. Via move.nl konden we alle comments bijhouden terwijl we ergens bij een zwembad lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 11:51

DHV

MaStar schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:04:
Klopt het dat Walterliving momenteel alleen nog maar een range geeft voor de mogelijke marktwaarde van de woning? Ik ga een woning verkopen in de stad (Utrecht) en ben benieuwd naar mogelijke waarde. Komende week komt er in ieder geval een makelaar op bezoek.

Als ik mijn woning nu invoer op Walterliving krijg ik:
Geschatte woningwaarde: € 450.000 ‐ € 525.000

Dit met het oog omdat een bekende ook interesse heeft en wellicht een bod wilt doen - voor het op de markt komt. Stel hij biedt 515k (even een voorbeeld), is dit dan goed of juist niet t.o.v. de woning op de markt brengen .Iemand hier ervaring mee? Hier ga ik de makelaar ook advies over inwinnen.
Ik zou een paar makelaars langs laten komen, die geven ook een inschatting af.
Let wel, momenteel is de markt 'lastig', ik had van 3 makelaars een schatting van 370-380, voor 325 in de markt, uiteindelijk hoogste bod was 365. Ook in Utrecht vlakbij centrum.

Volgende week transport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Vandaag de eerste dag van de bezichtigingen. Niet officieel, maar alleen vanuit de netwerk van mijn makelaar.
Van de 4 bezichtigingen die ze had gepland is er 1 gekomen en de ander wou lastminute via FaceTime.
Heeft ze wel gedaan, want ze kende de kopers.

Beide enthousiast, maar willen (nog) een keer komen kijken. Morgen/overmorgen gaat alles op funda en als ze nog een keer willen bezichtigen, moeten ze maar een afspraak maken.
Beide waren ook niet geschrokken van de vraagprijs, a 5000 per m2 in omgeving Utrecht.

Onze planning is volgende week de bezichtigingen te doen en als er geen bod komt, gaan we na 3 weken offline om later in januari/februari nog eens te verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
kx22 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 17:21:

Onze planning is volgende week de bezichtigingen te doen en als er geen bod komt, gaan we na 3 weken offline om later in januari/februari nog eens te verkopen.
Waarom? Niet bang dat de rente veel harder oploopt en je er daardoor juist minder voor krijgt straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
[...]

2.829x bekeken
29x favoriet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Kjm2oa0bKDogmTsS-KakTSN0nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIzLNr99B6RxtdrRqCR6xpAx.jpg?f=fotoalbum_large

@kx22 van de 4 dus 2 afgezegd?

Hier beginnen de bezichtigingen donderdag (14 verdeeld over 3 dagen obv stand voor het weekend). Ik ben heel benieuwd! Komende dagen het huis maar weer beetje op orde brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 03-10-2022 17:32 ]

Pagina: 1 ... 139 ... 194 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.