Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 148 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Anakha mooi man, gefeliciteerd.

offtopic:
voorheen Wybo ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
De vraag naar starterswoningen blijft onverminderd groot lijkt mij, denk dat het daar qua gekte nog wel even door gaat.

Als starter heb je weinig keuze, als doorstromer krab je wellicht nog een keer achter je oren of die andere woning nou echt de hogere maandlasten wel waard zijn.

Uiteraard zijn er genoeg starters die een dure starterswoning niet kunnen ophoesten. Echter zijn er ook genoeg starters die (wellicht met zijn tweeën) al leuk verdienen en het wel willen/kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Klopt!

Heb zelf even gerekend, als ik dezelfde hypotheeklasten zou willen als ik nu heb, zou ik de helft van mijn woningwaarde moeten inleveren. Cq. Waar ik 1 januari 2022 800k kon leven voor lasten x, kan ik nu in 2023 nog 400k lenen voor lasten x.

Daarom verwacht ik nog wel verdere daling van huizenprijzen in dat hoge segment. Brit meer goed betaalbaar zoals 1 jaar geleden. Toen betaalde je de hoofdprijs voor aankoop, maar had je wel fijne maandlasten. Nu betaal je veel voor aankoop, maar heb je hele hoge lasten 20 jaar lang. Wat weegt zwaarder?

Hypotheekrente is dus echt verdubbeld, wat het logisch maakt dat de markt op slot gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 16-01-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Ik zou juist verwachten dat de starterswoningen lastiger zouden worden. De renteimpact is wel lager maar tegelijk kan het als starter lonen om te wachten itt doorstromer:

- Als starter in een dalende markt kan het lonen om bv 12 maanden later in te stappen, het kost je alleen wat huur/thuis wonen.

- Als doorstromer heeft wachten niet zoveel zin, je nieuwe hut daalt in waarde maar je huidige ook.

Mrja doorstroming stagneert omdat mensen niet durven te kopen omdat de "garantie dat je je huis binnen x dagen verkoopt" er simpelweg niet meer is.
Eerst verkopen dan maar? Ik zou het niet durven. Als doorstromer ben ik nog kieskeuriger in wat ik wil kopen dus het kan zo maar 1-2 jaar duren tot die woning online komt. Niet handig als je je eigen huis al verkocht hebt :P

Dus dan blijven zitten, en weg is de beweging. Daarom is een dalenda markt wel erg.
Niet om de transactieprijs, wel om de beweging

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:48
laurens0619 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:54:
Ik zou juist verwachten dat de starterswoningen lastiger zouden worden. De renteimpact is wel lager maar tegelijk kan het als starter lonen om te wachten itt doorstromer:

- Als starter in een dalende markt kan het lonen om bv 12 maanden later in te stappen, het kost je alleen wat huur/thuis wonen.

- Als doorstromer heeft wachten niet zoveel zin, je nieuwe hut daalt in waarde maar je huidige ook.
Als starter heb je vaak juist minder mogelijkheid om uit te stellen, omdat je vaak geen of een zeer ontoereikende woning hebt (bv studentenkamer of een eenpersoonshuisje terwijl je wilt samenwonen). Als doorstromer heb je in de regel al redelijke een woning waar je prima in woont. En dus minder haast om te verhuizen.

Daar komt bij dat je bij doorstroming te maken hebt met én lagere leencapaciteit én krimpende overwaarde. De impact op de prijs die je kunt of wilt betalen is dan dus extra groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02

Mrja doorstroming stagneert omdat mensen niet durven te kopen omdat de "garantie dat je je huis binnen x dagen verkoopt" er simpelweg niet meer is.
Eerst verkopen dan maar? Ik zou het niet durven. Als doorstromer ben ik nog kieskeuriger in wat ik wil kopen dus het kan zo maar 1-2 jaar duren tot die woning online komt. Niet handig als je je eigen huis al verkocht hebt :P

Dus dan blijven zitten, en weg is de beweging. Daarom is een dalenda markt wel erg.
Al met al een kip en ei verhaal.

Sommige starters zullen (moeten) wachten omdat ze een daling verwachten, of domweg de financiële middelen niet hebben. Ik denk dat er nog steeds vééél meer starters zoekende zijn dan dat er starterswoningen zijn.

De doorstromer die weg wil uit de starterswoning omdat er een partner en/of kinderen en/of inmiddels veel meer inkomen is, die blijft ook gewoon en zal ook gewoon een andere woning kopen. Sommigen zullen afwachten, sommigen zullen gewoon doorpakken.

Dit effect zwakt af naarmate de huizen duurder worden, want je komt dan op een punt dat je voor een gelijkwaardige woning ineens meer moet betalen dan voor je huidige woning. Tsja, dan blijf je (uitzonderingen daargelaten) wel op je plek zitten.

Uiteindelijk zal het ergens knellen, zal er vast een dip komen en zal het her en der wat meer tijd kosten. Sommige huizen zullen (stevig) in prijs verlaagd worden omdat het al met al toch wel erg gortig is. Maar starterswoningen en de categorie daar net boven blijven echt wel verkocht worden de komende tijd.

Disclaimer: mijn zienswijze, niet gebaseerd op feiten of cijfers maar gezond boerenverstand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@B-Real
Ik heb het even op een bierviltje nagerekend en een upgrade van 300.000 > 500.000 kost de doorstroomer nu ongeveer 100 meer in de maand vergeleken met als je die stap in Q1 2022 had gemaakt. bv Q1 2022 was 1050 in de maand en 2023 1150/maand.

Dit omdat je eigen woning zakt maar de nieuwe woning ook. Plus je hoeft niet te overbieden wat bij duurdere woning vaak grotere impact heeft.

Ik denk niet dat zoveel doorstromers die 100 euro tegenhoud dat mensen geen beweging maken.

Ik ben nu niet op zoek maar hetgeen wat mij tegenhoud om nu door te stromen is niet de hogere hypotheeklasten maar de onzekerheid of en wat ik voor mn huidige woning krijg. Als ik nu op een presenteerblaadje krijg "je krijgt er -10% voor en verkocht binnen maand" dan zou ik geen problemen hebben om een andere duurdere woning te kopen en ~100 extra kwijt te zijn in de maand. Het doemscenario dat ik jaren lang niet weet of ik mijn huis verkocht krijg, dat is hetgeen wat mij zou tegenhouden om door te stromen.

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2023 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58
Alic3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Mooi resultaat! Was dit ook de inschatting van de makelaar van hoe het zou gaan?

Ik ga dit jaar iets vergelijkbaars verkopen. Maar het valt me ook op dat sommige makelaars in Utrecht echt continue te hoog inzetten. Ik zoek een makelaar die realistisch is in deze markt.
De makelaar is uitgezocht op het feit dat ie afgelopen jaar meerdere vrijwel identieke appartementen in dezelfde wijk goed had verkocht. We wisten dus zeker dat hij deze specifieke markt goed kende en zijn meegegaan in zijn inschatting van de beste vraagprijs in de huidige markt. Je weet achteraf nooit of dat ook de beste strategie was, maar we zijn tevreden met het resultaat.
ArthurMorgan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:57:
@Anakha mooi man, gefeliciteerd.

offtopic:
voorheen Wybo ;)
* Anakha zwaait :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19

Opzich heeft het als doorstromer ook wel zin om te wachten omdat bij een procentuele daling van de huizenmarkt in zijn geheel je in absolute euro's minder verschil krijgt tussen de starterswoning en een volgende woning.

Ook al dalen beide huizen dan is een lagere absolute waarde/verschil bijvoorbeeld wel een voordeel ivm je spaargeld en extra aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

laurens0619 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:24:
@B-Real
Ik heb het even op een bierviltje nagerekend en een upgrade van 300.000 > 500.000 kost de doorstroomer nu ongeveer 100 meer in de maand vergeleken met als je die stap in Q1 2022 had gemaakt. bv Q1 2022 was 1050 in de maand en 2023 1150/maand.
Benieuwd naar die berekening. Ik zit wel een segment hoger (600-650k), maar ten opzichte van de hypotheek die ik in Q1 2022 (op 1.67% rente) heb afgesloten voor onze nieuwbouw zou ik inmiddels zeker 700 euro per maand meer moeten gaan betalen. Dan ga ik zelf automatisch uit van bruto maandlasten, maar is qua verhouding wel een stuk meer dan de 100 euro hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
twi schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:26:
[...]
Benieuwd naar die berekening. Ik zit wel een segment hoger (600-650k), maar ten opzichte van de hypotheek die ik in Q1 2022 (op 1.67% rente) heb afgesloten voor onze nieuwbouw zou ik inmiddels zeker 700 euro per maand meer moeten gaan betalen. Dan ga ik zelf automatisch uit van bruto maandlasten, maar is qua verhouding wel een stuk meer dan de 100 euro hierboven.
Ben ook even gaan rekenen, want die 100 euro kan volgens mij niet kloppen. Zou ik nu een hypotheek afsluiten voor dezelfde waarde als waar ik hypotheek in 2019 voor oversloot, dan betaal ik nu maandelijks de helft meer (500 euro). Terwijl rente toen niet eens op het laagste punt was (2,4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Proces van verkoop gaat lekker, woning is twee vierkante meter kleiner dan dat ik het gekocht had vijf jaar geleden.

[ Voor 20% gewijzigd door the-hyrax op 20-01-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Toke_gt @twi
Het is gewoon erg lastig vergelijken omdat er zoveel variabelen anders zijn. Ik heb de berekening gedaan met de volgende gegevens en alles netto prijzen. Ik neem dus alles mee, vooral de context van overbieden op dure huizen weegt best zwaar. De 10% die ik aanhou is nog best conservartief want in 2021 maakte ik vaker 20% mee dan 10% wat bij de 5ton prijsklasse meer impact heeft dan de 3ton prijsklasse. Tegelijk de stijging ging ZO hard dat als je iets in januari kocht en je eigen hut pas in april, dat je daar alweer geld op kon verdienen waardoor je nieuwe hypotheek nog lager werd.
Het zijn gewoon erg lastige situaties 1:1 te vergelijken. Het heeft wel een indicatie en de getallen vind ik niet zo schrikbarend

Hypothese:
Woning: 300.000
Hypotheek: 200.000 met 2% rente == 625/maand
Gewenste upgrade: woning van 500.000
Aannames:
- In 2021 moest je 10% overbieden tov vraagprijs dus zou de woning 550.000 kosten en kreeg je 330 voor je eigen huis.
- in 2023: Kun je de woning voor 10% onder de vraagprijs kopen en verkoop je je eigen woning ook voor 10% onder prijs (koop 450.000 en verkoop 370.000)
- Ik ga van netto bedragen uit. Dat is bij deze rentes beetje niet helemaal eerlijk want netto bedragen lopen ook omhoog met deze rentes. 1e 10 jaar valt dat echter nog mee.

Upgrade doen in 2021:
Verkoop woning: 330.000
Overwaarde: 130.000
Aankoop: 550.000
Hypotheek nodig: 420.000 A 1.4% rente == 1274/maand

Upgrade doen in 2023:
Verkoop woning: 270.000
Overwaarde: 70.000
Aankoop: 450.000
Hypotheek nodig: 380.000 A 4.5% rente == 1364/maand

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2023 18:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maar €420.000 *1,4%= € 5.880 per jaar en 380.000*4,5%= € 17.100 per jaar. Maakt nogal wat uit. Hoe je dan aan die andere bedragen komt is mij een raadsel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:18
the-hyrax schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:52:
Proces van verkoop gaat lekker, woning is twee vierkante meter kleiner dan dat ik het gekocht had vijf jaar geleden. Betekent voor de prijzen van toen toch 7,500 te veel betaald
Het blijft bijzonder, ons huis is sinds de aankoop ruim 3 meter groter geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gijsje22 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:26:
Maar €420.000 *1,4%= € 5.880 per jaar en 380.000*4,5%= € 17.100 per jaar. Maakt nogal wat uit. Hoe je dan aan die andere bedragen komt is mij een raadsel...
Ik gebruik altijd berekenhet.nl om de hypotheek maandlasten te berekenen, dan kom je op die getallen.

Jouw manier van rekenen begrijp ik niet helemaal om eerlijk te zijn :P ik gebruik tooltjes en weet niet precies op de komma hoe ze die berekening doen. Wat ik wel weet is dat het klopt met wat ik echt betaal ;)

Mijn disclaimer blijft wel: voor de eerste jaren zijn dat representatieve getallen, op de long rung niet omdat de maandlasten omhoog gaan omdat je aflossing minder is in het begin met die rentes + blijft hra wel bestaan...

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
laurens0619 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:46:
[...]

Ik gebruik altijd berekenhet.nl om de hypotheek maandlasten te berekenen, dan kom je op die getallen.

Jouw manier van rekenen begrijp ik niet helemaal om eerlijk te zijn :P ik gebruik tooltjes en weet niet precies op de komma hoe ze die berekening doen. Wat ik wel weet is dat het klopt met wat ik echt betaal ;)

Mijn disclaimer blijft wel: voor de eerste jaren zijn dat representatieve getallen, op de long rung niet omdat de maandlasten omhoog gaan omdat je aflossing minder is in het begin met die rentes + blijft hra wel bestaan...
Weet niet precies welke tool er hoe is ingevuld, maar mijn aanname is:

@Gijsje22 rekent puur de bruto rentelasten uit op basis van hypotheek en genoemde rente. Dan kom je op die respectievelijk 5.8K en 17K. Dat staat alleen geheel los van je netto-rentelasten, die zijn ivm HRA niet alleen veel lager maar liggen door diezelfde HRA ook dichter bij elkaar in de buurt. In deze berekening zit nog geen aflossing en is dus gerekend zonder HRA.

Wat jij (@laurens0619 ) bij Berekenhet denk ik hebt gedaan is netto lasten berekenen, dus na HRA. De reden dat die netto-lasten echter nog steeds relatief hoog zijn is omdat die tool waarschijnlijk ook de aflossing mee heeft genomen. Dat geeft een eerlijk beeld voor wie ook daadwerkelijk 100% wil aflossen.

Kortom, jullie bedragen kloppen vast allebei, maar komen neer op appels en peren vergelijken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 16-01-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57
Ik heb voor mijzelf appels met appels vergeleken, namelijk mijn eigen hypotheek afgesloten in februari 22. In oktober ‘22 kwam exact dezelfde hypotheek bruto 76% hoger uit. Netto was het verschil uiteraard (een stuk) minder.

Oftewel, als doorstromer zou ik nu voor een aanzienlijk lagere koopsom moeten gaan. Daarbij opgeteld dat de woning die ik vorig jaar heb verkocht nu waarschijnlijk ook voor een lager bedrag verkocht had moeten worden.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@rubenos
Appel met appels maar niet de niet alle ingredienten uit de taart

Het gat met een volgende woning is waarsch kleiner geworden waardoor je minder hypotheek nu nodig zou hebben dan toen, er vanuit gaande dat het doorstromen om een significante stap van 2ton gaat. Wel hogere maandlasten, zeker, maar netto valt het mee

Maar we zien hier in het verkopers topic dus ik denk beetje te offtopic inmiddels :p

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 16-01-2023 19:58 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Zo, vanmorgen het verlossende woord mogen ontvangen van de verkoopmakelaar dat de kopers hun hypotheek rond hebben. We hebben ons huis dus definitief verkocht! Had er wel vertrouwen in, maar toch wel een hele opluchting :)

Het is een 2-1kap label A in NH. Te koop gezet voor 550k. Toen 4 bezichtigingen gehad en 1 bod van de vraagprijs, dit binnen 4 weken na start verkoop. Voor het type huis viel me dat erg tegen, maar ik had eigenlijk ook nog de markt van 1-2 jaar geleden in mijn hoofd. Erg blij mee iig en kunnen we volledig focussen op het nieuwe huis. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
rubenos schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:34:
Ik heb voor mijzelf appels met appels vergeleken, namelijk mijn eigen hypotheek afgesloten in februari 22. In oktober ‘22 kwam exact dezelfde hypotheek bruto 76% hoger uit. Netto was het verschil uiteraard (een stuk) minder.

Oftewel, als doorstromer zou ik nu voor een aanzienlijk lagere koopsom moeten gaan. Daarbij opgeteld dat de woning die ik vorig jaar heb verkocht nu waarschijnlijk ook voor een lager bedrag verkocht had moeten worden.
Daarom zijn huizen in de huidige relatief nog duurder geworden tov vorig jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
Over 2 weken heb ik de sleuteloverdracht en passeert de Akte van levering. Genoemde data/documenten/etc kan ik checken. Of het logisch is wat er staat ook enigszins. Maar uiteindelijk moet ik toch ook vertrouwen op de kennis en kunde van de notaris - vooral met betrekking tot de volledigheid.

Heeft iemand hier misschien nog tips voor het reviewen van deze Akte?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28
VidaR-9 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:09:
Over 2 weken heb ik de sleuteloverdracht en passeert de Akte van levering. Genoemde data/documenten/etc kan ik checken. Of het logisch is wat er staat ook enigszins. Maar uiteindelijk moet ik toch ook vertrouwen op de kennis en kunde van de notaris - vooral met betrekking tot de volledigheid.

Heeft iemand hier misschien nog tips voor het reviewen van deze Akte?
Wat mij betreft is zo'n akte vooral een standaard document waar wat losse data in wordt gestopt. Check vooral of de kadasterdata, de verkoopprijs, de personalia, de lijst van zaken en de voorbehouden goed zijn meegenomen. Het heeft weinig zin om zo'n akte minutieus te gaan reviewen op iedere puntkomma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@VidaR-9 wat @Blik1984 hierboven zegt en controleer daarnaast of er nog vreemde bepalingen of kettingbedingen zijn opgenomen waar je niets vanaf wist.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Bijvoorbeeld een beukenhaag die je niet mag weghalen onder een dwangsom van 10k per dag, max 100k. Die stond er bij mij in. Geen dealbreaker natuurlijk, maar waarom we een beukenhaag bij het kadaster laten inschrijven ontgaat mij.

Check ook recht van overpad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
HEY_DUDE schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:41:
Bijvoorbeeld een beukenhaag die je niet mag weghalen onder een dwangsom van 10k per dag, max 100k. Die stond er bij mij in. Geen dealbreaker natuurlijk, maar waarom we een beukenhaag bij het kadaster laten inschrijven ontgaat mij.

Het is het verkopen van je woning topic, voor een verkopende partij maakt dit niet zoveel uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Blik1984 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Wat mij betreft is zo'n akte vooral een standaard document waar wat losse data in wordt gestopt. Check vooral of de kadasterdata, de verkoopprijs, de personalia, de lijst van zaken en de voorbehouden goed zijn meegenomen. Het heeft weinig zin om zo'n akte minutieus te gaan reviewen op iedere puntkomma
Kadasterdata (ik neem aan dat je daarmee de aankomsttitel bedoelt) hoeft er niet eens in.
De lijst van zaken is afhankelijk van of roerende zaken mee worden verkocht.
Voorbehouden? Wat bedoel je daarmee? Normaal staat opgenomen dat de ontbindende voorwaarden zijn verlopen, en lijkt me ook logisch, anders ga je de akte van levering ook niet passeren.
Harrie_ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:37:
@VidaR-9 wat @Blik1984 hierboven zegt en controleer daarnaast of er nog vreemde bepalingen of kettingbedingen zijn opgenomen waar je niets vanaf wist.
Tuurlijk wist hij er wel van, immers, als de vorige notaris zijn werk goed heeft gedaan, heeft hij ze bij de aankoop aanvaard doordat ze in zijn akte van levering zijn opgenomen.

Zal wel bepaald zijn in de algemene verkoopvoorwaarden bij de bouw destijds en zo (verplicht) overgenomen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 17-01-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:20:
Enkele voorbeelden:
- Muur onder de traprailing is vies van kinderhandjes
- Enkele plekken mist ontbreekt paar cm2 behang
- Deels onafgewerkte zolderkamer, waarvan één muur matig geschilderd is
- Onafgewerkte koof boven de keuken
- Scheur in de muur (kan verder geen kwaad) die zichtbaar is door het renovliesbehang heen
- Geen badkamermeubel maar al zes jaar een tijdelijke oplossing
Op advies van de makelaar toch het schilderwerk oppakken. Hij gaf aan dat de kopers gezien de wijk vergeleken met de rest van de stad in het hogere segment zit de kopers eigenlijk een perfecte woning verwachten. Nu even snel een schilder regelen en dan kan het volgende maand de verkoop in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wispe schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:30:
[...]
Tuurlijk wist hij er wel van, immers, als de vorige notaris zijn werk goed heeft gedaan, heeft hij ze bij de aankoop aanvaard doordat ze in zijn akte van levering zijn opgenomen.
[...]
Ah, ik zie nu dat ik aan het posten was in "ervaringen met verkopen" ik dacht dat @VidaR-9 bezig was met kopen i.p.v. verkopen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Alle foto's zijn gemaakt, net iemand langsgeweest voor de Instagram story van de makelaar en vanmiddag nog even bellen om alles af te stemmen. De makelaar had het ook nog over de vraagprijs, dus ik heb er en slecht voorgevoel over...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
the-hyrax schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:14:
Alle foto's zijn gemaakt, net iemand langsgeweest voor de Instagram story van de makelaar en vanmiddag nog even bellen om alles af te stemmen. De makelaar had het ook nog over de vraagprijs, dus ik heb er en slecht voorgevoel over...
Makelaars hebben belang bij een zo laag mogelijk vraagprijs. Ze leveren maar heel klein beetje provisie en scheelt hen een hoop werk als het snel verkocht is.

Kijk vooral zelf op Funda of jouw prijs concurrend is in jouw wijk/stad/dorp. Als er vergeljkbare huizen goedkoper te koop staan dan ben je al gauw niet meer interessant in deze tijden (mijn inschatting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
HEY_DUDE schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Makelaars hebben belang bij een zo laag mogelijk vraagprijs. Ze leveren maar heel klein beetje provisie en scheelt hen een hoop werk als het snel verkocht is.

Kijk vooral zelf op Funda of jouw prijs concurrend is in jouw wijk/stad/dorp. Als er vergeljkbare huizen goedkoper te koop staan dan ben je al gauw niet meer interessant in deze tijden (mijn inschatting).
Lastige is dat er heel weinig appartementen op de mijne lijken. Als ik zo in de buurt kijk zijn er echt enorme verschillen, maar zo heb ik bijvoorbeeld een dakterras van 60m2 en dat komt gewoon niet voor. Hoe ga je dat incalculeren?

Laat ik het zo zeggen: als ik zelf mn eigen woning zou kopen zou ik het opnieuw schilderen, that’s it. Voor de rest zijn er nauwelijks tot geen verbeteringen aan te brengen. Tja of je moet de keuken niet mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

the-hyrax schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Lastige is dat er heel weinig appartementen op de mijne lijken. Als ik zo in de buurt kijk zijn er echt enorme verschillen, maar zo heb ik bijvoorbeeld een dakterras van 60m2 en dat komt gewoon niet voor. Hoe ga je dat incalculeren?

Laat ik het zo zeggen: als ik zelf mn eigen woning zou kopen zou ik het opnieuw schilderen, that’s it. Voor de rest zijn er nauwelijks tot geen verbeteringen aan te brengen. Tja of je moet de keuken niet mooi vinden.
Je kunt natuurlijk altijd de funda-advertentie hier delen O-), dat gebeurt wel vaker, dan beoordelen wij voor je of de prijs concurrerend is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Harrie_ schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Je kunt natuurlijk altijd de funda-advertentie hier delen O-), dat gebeurt wel vaker, dan beoordelen wij voor je of de prijs concurrerend is :Y
Zal ik doen als ie op Funda staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
the-hyrax schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Stel jij bent met dezelfde wensen als je destijds had op zoek naar een huis. Is jouw appartement dan een interessante optie. Of staan er nu interessantere opties te koop.

Een op een vergelijken is lastig inderdaad. Maar probeer je even te verplaatsen in een eventuele koper die op zoek is en op funda een short list aanmaakt voor een appartement in jouw wijk. Zou jouw appartement met die prijs daarop staan.

Maak voor jezelf die shortlist kijk wat de plussen en minnen zijn van de opties. Wat zou je zelf over hebben voor dat grote dakterras. Wat moet er in jouw woning nog gedaan worden terwijl de andere instap klaar is. Etc. Dat geeft behoorlijk richting voor de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
HEY_DUDE schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Stel jij bent met dezelfde wensen als je destijds had op zoek naar een huis. Is jouw appartement dan een interessante optie. Of staan er nu interessantere opties te koop.

Een op een vergelijken is lastig inderdaad. Maar probeer je even te verplaatsen in een eventuele koper die op zoek is en op funda een short list aanmaakt voor een appartement in jouw wijk. Zou jouw appartement met die prijs daarop staan.

Maak voor jezelf die shortlist kijk wat de plussen en minnen zijn van de opties. Wat zou je zelf over hebben voor dat grote dakterras. Wat moet er in jouw woning nog gedaan worden terwijl de andere instap klaar is. Etc. Dat geeft behoorlijk richting voor de prijs.
Goede tip, moet wel zeggen dat ik er nu heel anders insta dan toen. Nu zou ik bijvoorbeeld voor iets goedkopers gaan dat opgeknapt moet worden (heb ik dit keer ook gedaan), maar toen absoluut niet.

Het ligt ook aan gemak/afwerking tegenover oppervlakte. Sommige appartementen in mijn buurt van 10m2 groter zijn even duur, maar zijn minder luxe... hard over nadenken voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
the-hyrax schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Goede tip, moet wel zeggen dat ik er nu heel anders insta dan toen. Nu zou ik bijvoorbeeld voor iets goedkopers gaan dat opgeknapt moet worden (heb ik dit keer ook gedaan), maar toen absoluut niet.
Daarom moet je er ook met de blik van toen naar kijken. Zo te lezen heb je een mooi 'instapklaar' appartement met een groot dakterras. Leef je in in de potentiële koper met twee linker handen en weinig tijd, die op zoek is naar iets waar hij zo in kan. Wat zijn de alternatieven in de buurt voor zo iemand en wat kost dat? En wat zijn de plus of minpunten van jouw woning en hoeveel zou dat hen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Relaxed2000 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:58:
Wel ff wennen huidige markt met die van 2 jaar geleden.

Nieuwbouwwoning in Gouda te koop segment 700-750. Staat nu een weekje te koop. Ik weet dat het de slechtste periode is, maar we hebben geen haast. 10k funda kijkers 40x opgeslagen, maar nog geen 1 echte kijker.

Ik moet dus nog even wennen aan de normale.markt en geduld leren hebben 😀 en dat vind ik zelf moeilijk, mijn vriendin 0,0.. die hoopt dat hij pas eind volgendjaar weg is en maakt zich geen enkele zorgen om de prijs.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Sport_Life schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:49:
Ik zou niet zakken in prijs (vooralsnog), zulke woningen werden vorig jaar nog met 100k overboden , zou even geduld hebben tot iemand de vraagprijs biedt.
;)

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 20-01-2023 14:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Woning staat sinds 14:00 online, twee kijkers so far, ben benieuwd

[ Voor 97% gewijzigd door the-hyrax op 20-01-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:02
the-hyrax schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:44:
Woning staat sinds 14:00 online, twee kijkers so far. Hoeveel moet ik verwachten eigenlijk?

Update: afgewerkt appartement (bijna turn key zou je kunnen zeggen), 350K, 67m2, Rotterdam Noord - geeft wat meer context
Nu 1 kijker meer :+ ziet er goed uit maar denk dat het energielabel wel wat afschrikt...
En zie dat je daar ook op kan filteren dus met een beetje pech filteren veel mensen alles onder de C al weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Tinusvolkel op 20-01-2023 16:02 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tinusvolkel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:01:
[...]

Nu 1 kijker meer :+ ziet er goed uit maar denk dat het energielabel wel wat afschrikt...
En zie dat je daar ook op kan filteren dus met een beetje pech filteren veel mensen alles onder de C al weg.
En nog een er bij ;) .

Leuk huis, hoor. Het ziet er op de foto's ook veel ruimer uit dan 67 m², vind ik. Ik ben het er mee eens dat label F wel zou kunnen afschrikken. En potentiële kijkers moeten ook verder kijken dan die 67 m². Ik weet daarom eerlijk gezegd niet of ik zelf deze woning zou 'aanklikken' als ik naar zoiets zou zoeken. Maar dan was ik wel een mooi huis misgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
Oeh, oke op deze manier gaat het wel goed, haha. Had eigenlijk niet verwacht dat ik hier geintereseerden zou tegenkomen - iets te veel informatie gegeven wellicht :P

Tja, dat energielabel - ben het er mee eens dat het niet ideaal is, maar ik kan op veel punten gewoon niet scoren - bijv gevelisolatie. Tja, er is misschien 3m2 aan gevel in totaal en de rest is raampartij - weer minpunt volgens dat label haha

[ Voor 8% gewijzigd door the-hyrax op 20-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
the-hyrax schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:43:
Tja, er is misschien 3m2 aan gevel in totaal en de rest is raampartij - weer minpunt volgens dat label haha
En voor je portemonnee;) Veel glas is veel stoken over het algemeen (bij oudere woningen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Evanrvb schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:34:
[...]

En voor je portemonnee;) Veel glas is veel stoken over het algemeen (bij oudere woningen).
Bij een moderne woning is veel glas veel koelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En weer eentje :)

Geen foto van de buitenkant als eerste is voor mij dan weer een minpunt. Gezien de afwerking en het dakterras tegenover de buitenkant snap ik dat ook wel weer. Toch zal ik zo een huis dan toch sneller wegklikken.

Ook dat energielabel is een dingetje. Ik selecteer normaal alleen A en B. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dat hebben. Voorheen keek ik daar helemaal niet naar. En dat energielabel is ook maar een cijfer. De vraag is wat je als 'gemiddeld' persoon in de praktijk aan energiekosten hebt natuurlijk.

Maar goed, het is wat het is. Voor dat geld in vergelijking met de vierkante meters binnen zullen veel mensen afhaken. Het is voor één persoon ok, maar samenwonen is al wat beperkt qua ruimte. Dus moeten mensen wel het geld hebben in hun eentje.

Hopelijk is het terras en de afwerking voor mensen genoeg om toch eens langs te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:22

Check ook even of je (toekomstige) buren de haag nog hebben. Ik had ook zoiets in de clausule... Alleen had de halve wijk al schuttingen ipv "groen gebladerte erf afscheiding". Handhaven moet namelijk ook maar passen in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
Sinds afgelopen dinsdag staat ons huis online op Funda. Ik was best sceptisch door de negatieve berichten over de huizenmarkt van de afgelopen maanden maar... Het valt best mee. De Funda statistieken;

Ruim 5000 keer bekeken
Bijna 60 keer opgeslagen

De cijfers lopen wel enorm hard terug. Sinds dinsdag halveert het aantal kijkers op Funda elke dag. Ik verwacht dan ook niet dat er nog veel aanmeldingen voor een bezichtiging bijkomen, maar goed. Hopelijk zit er al meteen iemand bij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SmashCruiser schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:56:
Sinds afgelopen dinsdag staat ons huis online op Funda. Ik was best sceptisch door de negatieve berichten over de huizenmarkt van de afgelopen maanden maar... Het valt best mee. De Funda statistieken;

Ruim 5000 keer bekeken
Bijna 60 keer opgeslagen

De cijfers lopen wel enorm hard terug. Sinds dinsdag halveert het aantal kijkers op Funda elke dag. Ik verwacht dan ook niet dat er nog veel aanmeldingen voor een bezichtiging bijkomen, maar goed. Hopelijk zit er al meteen iemand bij ;).
Hoeveel bezichtigingen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmashCruiser
Er staam op dit moment 17 bezichtigingen gepland. Misschien wel goed om er bij te melden dat het om een gezinswoning gaat in de randstad, net onder de NHG grens. Sinds 2023 is deze verhoogt en trekt nu wellicht net iets meer kijkers dan gemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
17? Lekker zeg! Hopelijk zit daar je koper tussen! :)
Heb je een link naar je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SmashCruiser schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Er staam op dit moment 17 bezichtigingen gepland. Misschien wel goed om er bij te melden dat het om een gezinswoning gaat in de randstad, net onder de NHG grens. Sinds 2023 is deze verhoogt en trekt nu wellicht net iets meer kijkers dan gemiddeld.
Dat is inderdaad heel veel. Dit type woningen is duidelijk nog erg in trek. Ik had 1 bezichtiging na 1 week. Grote stad randstad, 440k budget, 80m2. Meer voor starter, geen gezin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MaStar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Dat is inderdaad heel veel. Dit type woningen is duidelijk nog erg in trek. Ik had 1 bezichtiging na 1 week. Grote stad randstad, 440k budget, 80m2. Meer voor starter, geen gezin.
Een starter voor 440k? Dat is dan een goed verdienende starter ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:24:
[...]
'Starter' kan ook een stel zijn. Met twee redelijke inkomens kom je al vrij snel aan dat bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:02
De overheid hanteert ook dat bedrag voor de starters vrijstelling voor de overdrachtsbelasting :) wat hier als niet starter wel goed uit kwam.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:43:
[...]

'Starter' kan ook een stel zijn. Met twee redelijke inkomens kom je al vrij snel aan dat bedrag.
Dan moet je als starters per persoon gemiddeld ruim boven modaal verdienen. Het is voor een aantal starters mogelijk, maar het grote gros valt helaas wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:43:
[...]

@MaStar geeft zelf aan dat het niet zo geschikt is voor een gezin. Met zijn tweeën zou kunnen, maar 80m2 is klein als je als relatief jong stel aan kinderen denkt. De combi van de prijs en de m2 maakt het wat lastiger in dat geval denk ik.

Maar goed, voor ieder huis is uiteindelijk wel een koper, mits de prijs daarbij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Roenie schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:07:
[...]

@MaStar geeft zelf aan dat het niet zo geschikt is voor een gezin. Met zijn tweeën zou kunnen, maar 80m2 is klein als je als relatief jong stel aan kinderen denkt. De combi van de prijs en de m2 maakt het wat lastiger in dat geval denk ik.

Maar goed, voor ieder huis is uiteindelijk wel een koper, mits de prijs daarbij past.
Lang niet ieder stel denkt aan kinderen. En ook voor een jong gezin is 80 m2 vaak nog prima te doen. Maar uiteraard zul je dan wel aan doorstromen gaan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
SmashCruiser schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Dan moet je als starters per persoon gemiddeld ruim boven modaal verdienen. Het is voor een aantal starters mogelijk, maar het grote gros valt helaas wel af.
Zo heel veel boven modaal hoef je niet te zitten. Met twee keer modaal ga je al richting de 4 ton leencapaciteit.

(Je kunt je trouwens ook afvragen in hoeverre het slecht is dat voor een koopwoning die voor een stel geschikt is ook een inkomen van meer dan twee keer modaal nodig is. Maar dat is een andere discussie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]
Arts ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaStar
SmashCruiser schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:03:
[...]

In steden als Utrecht, den Haag en Amsterdam zijn dit soort stellen er in overvloed. Universiteit gestudeerd, twee goede inkomens en blijven plakken en zoeken een eerste woning. Artsen, advocaten, beleidsmedewerkers, Apothekers, consultants.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 21-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58
@MaStar Ik begrijp dat je vanuit je eigen denkkader denkt - dat is ook logisch. Maar als je ziet dat sommige anderen in de huidige markt nog wel 20 bezichtigingen binnen een week weten te krijgen en jij moet het doen met 1, dan zie je denk ik zelf ook in dat je woning blijkbaar óf niet enorm courant is, óf te duur. Je verdedigt hier de courantheid, dus dan zou de conclusie zijn dat het probleem bij de prijs ligt.

Nou kan 1 bezichtiging uiteraard voldoende zijn, dus dat hoop ik van harte voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Anakha schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:04:
@MaStar Ik begrijp dat je vanuit je eigen denkkader denkt - dat is ook logisch. Maar als je ziet dat sommige anderen in de huidige markt nog wel 20 bezichtigingen binnen een week weten te krijgen en jij moet het doen met 1, dan zie je denk ik zelf ook in dat je woning blijkbaar óf niet enorm courant is, óf te duur. Je verdedigt hier de courantheid, dus dan zou de conclusie zijn dat het probleem bij de prijs ligt.

Nou kan 1 bezichtiging uiteraard voldoende zijn, dus dat hoop ik van harte voor je. :)
Volgens mij schreef ik ook juist dat het enorm verschilt per woning ;) Type gezinswoning rond NHG is nog zeer in trek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]
Een starter op de woningmarkt is niet (meer) een starter op de arbeidsmarkt.

De tijd dat je als starter op de arbeidsmarkt in je eentje een appartement kocht ligt achter ons O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Woningen die helemaal gemoderniseerd zijn èn redelijk geprijsd gaan ook nog wel snel.
Jaren 70 waar amper iets aan is gedaan blijven over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Een starter op de woningmarkt is niet (meer) een starter op de arbeidsmarkt.

De tijd dat je als starter op de arbeidsmarkt in je eentje een appartement kocht ligt achter ons O-)
Dat zal best, maar 440k is niet echt een startersprijs te noemen. Voor dat geld zullen velen toch meer meters willen. Of een lagere prijs voor dat aantal meters. Er zijn ook appartementen te vinden voor minder dan de helft van dat geld.

Ieder huis heeft een potentiële koper, maar het aantal geïnteresseerden voor deze prijs en oppervlakte is een stuk kleiner. Dat vergt tijd of het aanpassen voor de prijs. Uiteraard hoop ik ook dat er zich snel een koper aandient :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

HEY_DUDE schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:43:
[...]

@the-hyrax Zo is/was er in Rotterdam een makelaar die alleen de krenten uit de pap lijkt te willen verkopen en naar potentiële verkopers (hun klanten) graag verteld dat er altijd overboden wordt. Dat is nogal wiedes als de door hun geadviseerde verkoopprijs lager ligt dan andere makelaars adviseren….

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
fenrir schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:04:
[...]

@the-hyrax Zo is/was er in Rotterdam een makelaar die alleen de krenten uit de pap lijkt te willen verkopen en naar potentiële verkopers (hun klanten) graag verteld dat er altijd overboden wordt. Dat is nogal wiedes als de door hun geadviseerde verkoopprijs lager ligt dan andere makelaars adviseren….
Welke makelaar is dat?

Als ik in mijn buurt kijk in Rotterdam lijkt de makelaar die mijn huis ook verkocht heeft nog aan de lopende band te verkopen. Zie veel minder snel verkopen bij andere makelaars.

Ik kom ook goed sparren met mijn financieel adviseur over de prijs strategie van mijn huis. Niet zozeer de hoogte van de prijs maar de verschillende strategieën die de makelaar in gedachten had. Hij adviseerde ook wat een redelijke courtage was etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:23
Sport_Life schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Woningen die helemaal gemoderniseerd zijn èn redelijk geprijsd gaan ook nog wel snel.
Jaren 70 waar amper iets aan is gedaan blijven over.
Ieder huis toch waar weinig aan gedaan is? Wat is er mis met specifiek jaren 70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Nu online
Zenomyscus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Ieder huis toch waar weinig aan gedaan is? Wat is er mis met specifiek jaren 70?
Na 1980 is de kans op asbest in de woning veel minder of niet aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

HEY_DUDE schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:24:
[...]

Welke makelaar is dat?

Als ik in mijn buurt kijk in Rotterdam lijkt de makelaar die mijn huis ook verkocht heeft nog aan de lopende band te verkopen. Zie veel minder snel verkopen bij andere makelaars.

Ik kom ook goed sparren met mijn financieel adviseur over de prijs strategie van mijn huis. Niet zozeer de hoogte van de prijs maar de verschillende strategieën die de makelaar in gedachten had. Hij adviseerde ook wat een redelijke courtage was etc.
Je heb een pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Nu ben ik ook benieuwd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Zenomyscus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:30:
[...]

Daar is het vaak de moeite niet waard om er iets aan te doen. Jaren 20/30 woning kan je nog wat leuks van maken, en nieuwere woningen zijn natuurlijk al snel weer een stuk beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:59
Zo ik ben benieuwd ons apartement in Utrecht is in de verkoop gegaan vandaag. Stukken lagere vraagprijs 40k dan waar hij 1.5 jaar geleden op getaxeerd werd, wat wel te verwachten was. Maar ondanks dat zie je de Funda statistieken echt bizar hoog zijn. 2 dagen staat hij er op 6k keer bekeken en 90 keer opgeslagen. Wat volgens mij zegt dat er toch meer dan genoeg interesse gaat zijn. Eerste bezichtigingen stonden ook al gepland voordat hij op Funda stond dat wil hoop ik ook genoeg zeggen. Ook wel raar om mensen afgelopen weekend naar boven te zien wijzen naar je raam om te kijken 8)7

Gaat om een appartement met A label uit 2015, wel redelijk klein met 51m2 dat dan weer wel, maar de lokatie is goed.

Maar spannende tijden weer met komende donderdag en vrijdag de kijk dagen alweer!

[ Voor 15% gewijzigd door Louwke op 23-01-2023 08:34 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
Louwke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:32:
Zo ik ben benieuwd ons apartement in Utrecht is in de verkoop gegaan vandaag. Stukken lagere vraagprijs 40k dan waar hij 1.5 jaar geleden op getaxeerd werd, wat wel te verwachten was. Maar ondanks dat zie je de Funda statistieken echt bizar hoog zijn. 2 dagen staat hij er op 6k keer bekeken en 90 keer opgeslagen. Wat volgens mij zegt dat er toch meer dan genoeg interesse gaat zijn. Eerste bezichtigingen stonden ook al gepland voordat hij op Funda stond dat wil hoop ik ook genoeg zeggen. Ook wel raar om mensen afgelopen weekend naar boven te zien wijzen naar je raam om te kijken 8)7

Gaat om een appartement met A label uit 2015, wel redelijk klein met 51m2 dat dan weer wel, maar de lokatie is goed.

Maar spannende tijden weer met komende donderdag en vrijdag de kijk dagen alweer!
Dat komt vast wel goed, succes.

Wat betreft de statistieken, daar zal wel een verval in zitten gedurende de week. hierbij die van ons huis;

17-1, gevonden 33.018, bekeken 2.788
18-1, gevonden 16.288, bekeken 1.457
19-1, gevonden 13.650, bekeken 697
20-1, gevonden 10.933, bekeken 388
21-1, gevonden 8.280, bekeken 283
22-1, gevonden 5.915, bekeken 252
23-1, gevonden 750, bekeken 36 (vandaag)

aanstaande Woensdag komende eerste kijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:59
Members only:

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:23
Hielko schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:17:
[...]

Daar is het vaak de moeite niet waard om er iets aan te doen. Jaren 20/30 woning kan je nog wat leuks van maken, en nieuwere woningen zijn natuurlijk al snel weer een stuk beter.
En dan bedoel je bijvoorbeeld verduurzamen? Ligt dat aan de bouwkeuzes die in die jaren gemaakt zijn? Bepaalde keuzes waardoor je met die huizen minder opties hebt? Ik ben heel benieuwd namelijk omdat zowel ik als mijn broertje een huis uit 1970 hebben en ik heb werkelijk geen idee wat er mis mee zou zijn ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984

Ik denk dat in die prijsklasse (<300k) er ook nog wel aardig wat mensen op zoek zijn naar een woning en de concurrentie over elkaar heen buitelt. Inclusief ook rijkere ouders die een woning willen kopen voor hun kinderen. Prima courante locatie en ook nog een beetje uitzicht naar buiten. Die ben je zo kwijt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Als ik zie wat voor 'troep' er in die omgeving verkocht wordt, en tegen welke prijzen, dan vind ik dit zeer schappelijk. Wat Blik1984 ook aangeeft, in een (studenten-)stad als Utrecht zullen zulke eenpersoonsappartementen waarschijnlijk vaak ook deels met een zak spaargeld van de ouders worden gekocht. Dat zal dan minder afhankelijk zijn van hoe de hypotheekrente zich ontwikkelt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Mijn ervaring is juist andersom. Jaren '70 huizen zijn vaak (maar niet altijd) juist steviger/beter gebouwd en hebben minder 'karakteristieke elementen' die het verbouwen en verduurzamen moeilijk maken. Dat maakt dat je bij grote ingrepen minder rekening hoeft te houden met van alles en nog wat.

Een jaren '70 woning heeft vaak wel minder sfeer dan vooroorlogs, maar is volgens mij juist makkelijker (en daarmee goedkoper) aan te passen naar de hedendaagse wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Precies mijn mening, ken mensen die 150k in een jaren 70 woning hebben gestopt en het resultaat blijft jaren 70: sober en sfeerloos.

Al zijn ze zelf helemaal trots op hun verbouwing, dat is uiteindelijk het belangrijkste :).

Maar dat is mijn mening / perceptie van het geheel, voor veel mensen die voor relatief weinig geld veel ruimte zoeken voldoet het blijkbaar .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Precies mijn mening, ken mensen die 150k in een jaren 70 woning hebben gestopt en het resultaat blijft jaren 70: sober en sfeerloos.

Al zijn ze zelf helemaal trots op hun verbouwing, dat is uiteindelijk het belangrijkste :).

Maar dat is mijn mening / perceptie van het geheel, voor veel mensen die voor relatief weinig geld veel ruimte zoeken voldoet het blijkbaar .
Ik vind veel nieuwbouw zeker niet sfeervoller dan een jaren '70 woning. Maar vaak hebben jaren '70 woningen wel een betere ligging. Wijken die dichter bij het centrum liggen, ruimere opzet en ruimere kavels etc. Als ik de keus zou hebben tussen bijvoorbeeld een tien jaar oude woning van 550k en een jaren '70 woning van 4 ton die met 1½ ton investeren ook op hedendaags niveau is, dan denk ik dat ik eerder voor die jaren '70 woning zou gaan.

Maar inderdaad is dat ook een mening en perceptie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:19
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Ik vind veel nieuwbouw zeker niet sfeervoller dan een jaren '70 woning. Maar vaak hebben jaren '70 woningen wel een betere ligging. Wijken die dichter bij het centrum liggen, ruimere opzet en ruimere kavels etc. Als ik de keus zou hebben tussen bijvoorbeeld een tien jaar oude woning van 550k en een jaren '70 woning van 4 ton die met 1½ ton investeren ook op hedendaags niveau is, dan denk ik dat ik eerder voor die jaren '70 woning zou gaan.

Vooral het stukje ruimer opgezet (en lekker groen). Wij hebben daarom juist naar jaren 70 woningen gekeken.

Ik vind de nieuwbouw van de laatste decennia echt verschrikkelijk. Kil, sfeerloos, krap en tegenwoordig zit de keuken van elk nieuwbouwhuis zo'n beetje op de stoep en moeten voetgangers bijna over je fornuis heen stappen. Een grote voortuin is zonde, geen voortuin is echt irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Vooral het stukje ruimer opgezet (en lekker groen). Wij hebben daarom juist naar jaren 70 woningen gekeken.

Ik vind de nieuwbouw van de laatste decennia echt verschrikkelijk. Kil, sfeerloos, krap en tegenwoordig zit de keuken van elk nieuwbouwhuis zo'n beetje op de stoep en moeten voetgangers bijna over je fornuis heen stappen. Een grote voortuin is zonde, geen voortuin is echt irritant.
Ik snap die redenen zeker wel. Wij hebben vorig jaar ons huis uit 2015 verkocht en sommige geïnteresseerden waren blij verrast hoe ruim 3 meter aan voortuin was. Latere fases in dezelfde buurt hebben gewoon géén voortuin meer. Maar we waren zelf ook wel uitgekeken op de simcity-vinex-straat waar we in woonden. Gewoon 1 lange weg met 50 huizen zonder enige variatie en bar weinig groen.

Toch zijn we weer voor nieuwbouw gegaan, maar nu in een hofje met een veldje/speeltuin en veel perkjes. Beetje 'ouderwets' dus. Maar goed, dat is oneerlijk qua vergelijking aangezien het een wijk in een studentenstad vs. een dorp ver daarbuiten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Dat is mijn ervaring met jouw makelaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
fenrir schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Dat is mijn ervaring met jouw makelaar
Oh shit. Maar heb meerdere makelaars gesproken en moet zeggen met de initiele waardebepaling zaten ze wel allemaal dicht bij elkaar. Maar goed wellicht was het voorheen zo maar "komen ze daar nu niet meer mee weg"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
supersoco80 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Tja, uiteindelijk wil ieder toch het meeste uit het aantal m2 halen en daarmee is de keuken naast de hal voor de kleinere woning toch optimaal. Bij grotere woningen zie je ook de standaard met de deur op zij en hal in het midden om de keuken en woonkamer op te delen.

Uit betrouwbare bron kan ik bevestigen dat er een Almere binnenkort een rijtjeswoning met een afwijkende indeling op de markt komt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

the-hyrax schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Oh shit. Maar heb meerdere makelaars gesproken en moet zeggen met de initiele waardebepaling zaten ze wel allemaal dicht bij elkaar. Maar goed wellicht was het voorheen zo maar "komen ze daar nu niet meer mee weg"
Dat zou heel goed kunnen, mijn ervaring is wat minder recent en net voordat de volledige gekte begon. Ging overigens om een dubbele bovenwoning twee straten bij jou vandaan die de verkoop in ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:08
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Voor mij hetzelfde denk ik.
De huidige nieuwbouw ziet er vrijwel allemaal hetzelfde uit en de huisjes staan op postzegels. Tuintjes met hekken, mensen die een uitbouw plaatsen houden nog net genoeg ruimte over voor een bankje en een BBQ. Als je niet uit kijkt gluur je ook nog eens de hele dag bij elkaar naar binnen, met een beetje pech van alle kanten zowel beneden als boven. Wij hebben 2,5jr geleden juist bewust niet ingeschreven op nieuwbouwprojecten, ze vielen zo goed als allemaal tegen. En de woningen die er wel bovenuit staken waren uiteraard niet te betalen :p

Grond is duur en ruimte wordt schaarser. Het is dus begrijpelijk maar geef mij dan ook maar een wat ouder huis met ‘potentie’ die een mooie kavel heeft, meer rust en privacy en geen postzegel.
Overigens kun je nieuwbouw (99% van de keren) nou niet echt spannend noemen volgens mij. Keurig netjes en goed geïsoleerd enzo maar spannend: nee.

[ Voor 7% gewijzigd door remzor op 23-01-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
remzor schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:15:
[...]

De huidige nieuwbouw ziet er vrijwel allemaal hetzelfde uit en de huisjes staan op postzegels. Tuintjes met hekken, mensen die een uitbouw plaatsen houden nog net genoeg ruimte over voor een bankje en een BBQ. Als je niet uit kijkt gluur je ook nog eens de hele dag bij elkaar naar binnen, met een beetje pech van alle kanten zowel beneden als boven. Wij hebben 2,5jr geleden juist bewust niet ingeschreven op nieuwbouwprojecten, ze vielen zo goed als allemaal tegen. En de woningen die er wel bovenuit staken waren uiteraard niet te betalen :p

Grond is duur en ruimte wordt schaarser. Het is dus begrijpelijk maar geef mij dan ook maar een wat ouder huis met ‘potentie’ die een mooie kavel heeft, meer rust en privacy en geen postzegel.
Overigens kun je nieuwbouw (99% van de keren) nou niet echt spannend noemen volgens mij. Keurig netjes en goed geïsoleerd enzo maar spannend: nee.
Zo heeft iedereen zijn eigen wensen. Wij wilden juist nieuwbouw vanwege isolatie en kwaliteit. Nou wil nieuwbouw niet meteen zeggen dat je kwaliteit koopt maar ik heb geen zin in pluggen in de muur van 2 bewoners geleden. Voor ons hoefde het ook niet “spannend” te zijn, als het maar goed is. Voordeel is dat wij een (jong) gezin zijn en in de nieuwbouw wijken komen vaak veel gezinnetjes wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Tjah, het is ook wat de markt wil. Almere heeft wel aangetoond dat een grote tuin helemaal geen vereiste is voor een heel groot deel van de kopers, die maker er direct een stenenwoestijn van. Woonoppervlak is veel belangrijker. En de nieuwbouwers gaan niet massaal wijken uit de grond stampen voor de mensen die niet die trend volgen. Kost veel te veel, levert minder op.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Een thuis moet rust geven, geen spanning. Spanning is waarschijnlijk net als een auto met “karakter” gewoon inferieur.

Overigens is tegenwoordig alles mogelijk met zelfbouw met gradaties van modelwoning tot volledig eigen ontwerp. Een modelwoning zal met veel maatwerk waarschijnlijk voordeliger zijn dan traditionele nieuwbouw, al zit je dan wel in het (semi-)vrijstaande segment en dus boven de gemiddelde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:08
ColeJ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Zo heeft iedereen zijn eigen wensen. Wij wilden juist nieuwbouw vanwege isolatie en kwaliteit. Nou wil nieuwbouw niet meteen zeggen dat je kwaliteit koopt maar ik heb geen zin in pluggen in de muur van 2 bewoners geleden. Voor ons hoefde het ook niet “spannend” te zijn, als het maar goed is. Voordeel is dat wij een (jong) gezin zijn en in de nieuwbouw wijken komen vaak veel gezinnetjes wonen.
Oh dat snap ik helemaal, tuurlijk ieder zijn wensen. Maar het specifieke voorbeeld ging over 4 ton voor niet-nieuwbouw/gemoderniseerd en 5.5 ton voor nieuwbouw. Voor 1.5 ton kun je wel wat muurtjes stucen kan ik je vertellen hoor, en ook flink isoleren ;-) Met als eindresultaat dus: goed geïsoleerd, gemoderniseerd en ‘op smaak gebracht’ maar dan wel op een groter perceel en een gunstigere locatie. Moet je wel willen (laten) klussen ja..

Overigens woon ik zelf ook in relatieve nieuwbouw, rond millennium opgeleverd. Dus ook niet per sé spannend maar wel aardig geïsoleerd en op een veeeel gunstiger perceel dan waar ze hedendaags op bouwen. Ik woon tegen het bos en heb dus ook geen achterburen, wel in een stad maar geen stadscentrum. Dus vrij uniek te noemen en die leuke plekjes zijn al vergeven.
Als je op (zon)vakantie gaat is het net zo. De grote hotels met beste ligging tov strand/centrum zijn al wat ouder want daar werd simpelweg als eerste gebouwd. Tegen toen veel gunstigere tarieven of course..

Maar nogmaals ieder zijn ding en je hebt tegenwoordig ook niet alles zomaar zelf in de hand! Wie weet voor mij ook nog ooit nieuwbouw want heb daar niets tegen. Wij vinden alleen de ligging (perceel, rust, privacy) belangrijk en dat vind je helaas niet meer zo snel. Het comfort van nieuwbouw is verder natuurlijk top!
Deveon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Een thuis moet rust geven, geen spanning. Spanning is waarschijnlijk net als een auto met “karakter” gewoon inferieur.
Voor mij hoeft het ook niet spannend. Of noem het authentiek, uniek, excentriek, karakteristiek of whatever mensen zoeken. Ik zei spannend maar in de posts waar ik naar refereerde ging het over “sfeervol”. Dus bedoelde eigenlijk te zeggen dat je jaren 70 misschien niet sfeervol kunt vinden maar de meeste nieuwbouw dan ook zeker niet (de projecten dus, geen maatwerk).
Maar nogmaals: smaken verschillen en dat is alleen maar goed!
Bezulba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Tjah, het is ook wat de markt wil. Almere heeft wel aangetoond dat een grote tuin helemaal geen vereiste is voor een heel groot deel van de kopers, die maker er direct een stenenwoestijn van. Woonoppervlak is veel belangrijker. En de nieuwbouwers gaan niet massaal wijken uit de grond stampen voor de mensen die niet die trend volgen. Kost veel te veel, levert minder op.
Beetje kip/ei verhaal. Wil men geen (grote) tuin omdat er geen behoefte aan is of omdat het er simpelweg überhaupt niet meer is (betaalbaar dan). Met grote tuin bedoel ik geen landgoed he, maar gewoon een voor- en achtertuin met wellicht een oprit op 250-300 m2 ofzo.
Dat is een mooie, “wat de markt wil”. Het is simpelweg niet meer te betalen en dus wil ‘de markt’ eerder woonoppervlak tov tuinoppervlak. Dat is vrij logisch, ja. Als men het beide kon krijgen zonder ervoor te betalen zou 99% dat willen.
Iedereen wil een Audi als deze hetzelfde kost als een Fiat. Maar als ze voor Audi moeten betalen willen/kunnen ze deze niet rijden nee.

(Ik denk ook niet dat mensen in de grote stad per sé enkel glas willen en een tochtige kamer als zij een appartement huren. Dat neemt men voor lief omdat ze graag in de stad wonen en er geen ander betaalbaar aanbod is).

[ Voor 35% gewijzigd door remzor op 23-01-2023 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Nou nieuwbouw of niet, als je eraan begint met verbouwe, wil je alles gedaan hebben. Zo dacht ik dat mijn nieuwe huis (Bouwjaar 2016) paar kleine dingen gedaan moest worden, maar dat viel toch goed tegen.

paar voorbeelden:
*Muur zat behang erop, maar ik wil geschilderd hebben, dus behang eraf. Muur was behangklaar opgeleverd.
Kortom, alle muren laten stuccen (en ook plafond dan maar, vanwege die rare spikkels).
*Badkamerrenovatie, andere tegels en wat kleinspul. Uiteindelijk alles eruit en alles nieuw erin
*Ja doe dan maar ook toilet beneden om het gelijk te trekken met boven.
*PVC vloer beneden was niet mooi, dus visgraat laten inzetten, ja doe dan ook maar 1e verdieping en trappen om de kleur een beetje hetzelfde te houden ipv 3 verschillende kleuren.
*Keuken renovatie, maar laat maar zitten doe maar hele nieuwe keuken erin. Wel apparatuur kunnen behouden.

Daar ging mijn prognose van 80k. Ik ga nu richting de 100k.
Achteraf gezien kon ik beter een oudere goedkopere woning halen, want dan had ik ook alles gedaan.
Maargoed, ik deed het voor de locatie en in mijn buurt komen niet zoveel huizen te koop (oostkant van Utrecht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:07:
Nou nieuwbouw of niet, als je eraan begint met verbouwe, wil je alles gedaan hebben.
Klopt :+.

Ik vind trouwens 100k in een woning uit 2016 best veel geld :o. Dan kies je ervoor om bepaalde smaak te veranderen , technisch is een badkamer of keuken nog prima .

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2023 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29
Sport_Life schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Klopt :+.

Ik vind trouwens 100k in een woning uit 2016 best veel geld :o. Dan kies je ervoor om bepaalde smaak te veranderen , technisch is een badkamer of keuken nog prima .
Ja maar de vorige bewoners ware wel 45 jaar ouder dan ik, dus ook een smaakverschil van 45 jaar.
Achteraf had ik beter een duurdere huis kunnen kopen die wel kant en klaar is, maar ook daar wil je een en ander gedaan aan hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Evanrvb
kx22 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Ja maar de vorige bewoners ware wel 45 jaar ouder dan ik, dus ook een smaakverschil van 45 jaar.
Achteraf had ik beter een duurdere huis kunnen kopen die wel kant en klaar is, maar ook daar wil je een en ander gedaan aan hebben.
Dan is een klushuis juist beter dan vrij nieuw inderdaad. Je kan beter niet extra betalen voor die goede staat keuken en badkamer die je er toch uit gaan slopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Evanrvb schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:54:
[...]

Dan is een klushuis juist beter dan vrij nieuw inderdaad. Je kan beter niet extra betalen voor die goede staat keuken en badkamer die je er toch uit gaan slopen ;)
Ja en nee.

Een huis uit 2016 is in de basis al heel goed (vloerverwarming, isolatie, kozijnen, ramen , stucwerk ed). Zo'n verbouwing is relatief simpel, badkamer, keuken, vloeren vervangen kan relatief eenvoudig als je de bestaande aansluitingen behoudt.

Als je een oudere woning gaat verbouwen kost het al 50k om de basis op orde te krijgen als je ambities hebt tot een goed geïsoleerde en prettige woning (comfort).

Dus zo gek vind ik het niet . Je bent duurder uit omdat de 'smaak' vorige bewoners nog iets waard is, maar het scheelt veel werk (en indirecte kosten als tijdelijk huren ed).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
Sport_Life schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:45:
[...]

Ja en nee.

Een huis uit 2016 is in de basis al heel goed (vloerverwarming, isolatie, kozijnen, ramen , stucwerk ed). Zo'n verbouwing is relatief simpel, badkamer, keuken, vloeren vervangen kan relatief eenvoudig als je de bestaande aansluitingen behoudt.

Als je een oudere woning gaat verbouwen kost het al 50k om de basis op orde te krijgen als je ambities hebt tot een goed geïsoleerde en prettige woning (comfort).

Dus zo gek vind ik het niet . Je bent duurder uit omdat de 'smaak' vorige bewoners nog iets waard is, maar het scheelt veel werk (en indirecte kosten als tijdelijk huren ed).
Zit wat in maar je betaald ook al snel die 50k extra of meer omdat het een woning is die instapklaar is. Bij een klus woning hoef je die 50k niet uit te geven bij de aanschaf dus kan je het gebruiken om de woning aan te pakken en dan kan je toch behoorlijk wat aanpakken.

maar het wordt een beetje offtopic zo ;)
Pagina: 1 ... 148 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.