Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 124 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 13:02
Sammy_tukker schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Als je er zo strak in zit, kan het ook best zijn dat een koper zegt, prima maar dan onder voorbehoud van taxatie, bouwkundigen etc. De vraag is of je daar op zit te wachten of dat je dan liever binnen 3 dagen de boel rond hebt. Door die 3 dagen geef je kopers een stok om mee te slaan om door te werken. Als er dan toch achteraf wat uit de bus rolt hebben ze dikke pech, ipv jij in je 6 weken verkopen onder voorbehoud.
Wij hebben ons huis zonder noemenswaardige voorbehouden verkocht. Wel driekwart jaar geleden. Toen was het nog echt een verkopersmarkt. Maar eerst tekenen lijkt mij de normaalste zaak van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 17:51
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Van de andere kant bezien: dan zou ik misschien - afhankelijk van de woning - toch echt het gevoel krijgen belazerd te worden en gaan denken dat er e.e.a. te verbergen is. Dan kan het dus ook gebeuren, dat ik 2 dagen na ondertekening me toch maar terugtrek. Als ik een keuring zou willen, dan zou ik die ook niet als ontbindende voorwaarde willen hebben, maar nog voor het tekenen. Je wil dat huis kopen, dus je gaat er toch alleen van afzien als de staat van de woning veel slechter is dan hij oogt.
Het maakt eigenlijk niet uit..

Wanneer je een prijs mondeling bent overeengekomen ben je al gebonden als verkoper.
Het is namelijk niet netjes om als verkoper daarna verder gaan met aanprijzen van je woning en biedingen te accepteren van andere geinterresseerden.

Een keuring kost toch al gauw 350-400 euro en je zal enige zekerheid willen hebben dat jij ook het huis mag kopen.

Het meest nette is om gewoon een prijs overeen te komen, en met tekenen van de overeenkomst een bouwkundige keuring als ontbindende voorwaarde op te nemen die binnen 2-3 weken uitgevoerd moet zijn..

Als voorwaarde kun je gewoon stellen dat de koper alleen mag ontbinden als er accute gebreken zijn, met herstelkosten boven een X bedrag..

Als je al ziet/weet dat er een dak binnenkort vervangen moet worden (maar niet lek is), dan geld dat niet als ontbindende voorwaarde, want het is niet accuut en je ziet het gewoon en hoort bij je eerste onderzoeksplicht..

Maar als er uit de keuring iets komt zoals beton-rot in de fundering, dan kun je dit natuurlijk wel opvoeren als gebrek..

Ligt er maar net aan hoe je het inricht in het contract..
Stel het is een huis van 300k, dan kun je bijvoorbeeld erin zetten dat alleen ontbonden mag worden als er voor minimaal 30k aan direct herstel noodzakelijk is, niet noodzakelijke reparaties etc telt dan niet mee..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 27-05-2022 13:09 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
[...]

Van de andere kant bezien: dan zou ik misschien - afhankelijk van de woning - toch echt het gevoel krijgen belazerd te worden en gaan denken dat er e.e.a. te verbergen is. Dan kan het dus ook gebeuren, dat ik 2 dagen na ondertekening me toch maar terugtrek. Als ik een keuring zou willen, dan zou ik die ook niet als ontbindende voorwaarde willen hebben, maar nog voor het tekenen. Je wil dat huis kopen, dus je gaat er toch alleen van afzien als de staat van de woning veel slechter is dan hij oogt.
Dat is van twee walletjes eten. Wel een keuring willen voor het tekenen, maar dit niet als ontbindende voorwaarde willen stellen? Zo werkt dat niet. Of je biedt met ontbindende voorwaarde van een keuring, of je biedt zonder voorwaarde en dan teken je voor wat je hebt geboden. En, nee wij hadden niets te verbergen, en de taxateur en keuringsman zijn netjes langs geweest nadat we beiden hadden getekend. 1 weekje later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Het maakt eigenlijk niet uit..

Wanneer je een prijs mondeling bent overeengekomen ben je al gebonden als verkoper.
Het is namelijk niet netjes om als verkoper daarna verder gaan met aanprijzen van je woning en biedingen te accepteren van andere geinterresseerden.

Een keuring kost toch al gauw 350-400 euro en je zal enige zekerheid willen hebben dat jij ook het huis mag kopen.

Het meest nette is om gewoon een prijs overeen te komen, en met tekenen van de overeenkomst een bouwkundige keuring als ontbindende voorwaarde op te nemen die binnen 2-3 weken uitgevoerd moet zijn..

Als voorwaarde kun je gewoon stellen dat de koper alleen mag ontbinden als er accute gebreken zijn, met herstelkosten boven een X bedrag..

Als je al ziet/weet dat er een dak binnenkort vervangen moet worden, dan geld dat niet als ontbindende voorwaarde, want dat zie je gewoon en hoort bij je eerste onderzoeksplicht..

Maar als er uit de keuring iets komt zoals beton-rot in de fundering, dan kun je dit natuurlijk wel opvoeren als gebrek..

Ligt er maar net aan hoe je het inricht in het contract..
Stel het is een huis van 300k, dan kun je bijvoorbeeld erin zetten dat alleen ontbonden mag worden als er voor minimaal 30k aan direct herstel noodzakelijk is, niet noodzakelijke reparaties etc telt dan niet mee..
Iedereen wil tegenwoordig maar bieden zonder enige voorwaarden om maar niet als koper terzijde te worden geschoven door de verkoper. Of er nu gebreken zijn of niet.
Maar dan kan je natuurlijk niet binnen de bedenktijd alsnog die keuring laten uitvoeren en als het dan tegenvalt alsnog afzien van de koop. Zo werkt het gewoon niet. Althans niet bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
wfvanputten schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:10:
[...]

Iedereen wil tegenwoordig maar bieden zonder enige voorwaarden om maar niet als koper terzijde te worden geschoven door de verkoper. Of er nu gebreken zijn of niet.
Maar dan kan je natuurlijk niet binnen de bedenktijd alsnog die keuring laten uitvoeren en als het dan tegenvalt alsnog afzien van de koop. Zo werkt het gewoon niet. Althans niet bij mij.
Gelukkig remt de markt nu een beetje af en wordt er niet meer geboden als gekken...
Verder draait het om afspraken die je met elkaar maakt of niet..

Ik ben met de verkoop van mijn huis akkoord gegaan met een voorbehoud van financiering, hoewel ik liever zonder had, wilde de koper dit perse wel, gewoon ter gemoedsrust, de termijn is gezet op 6 weken en op 90% van de koopsom..
Rond krijgen doen ze het wel, maar ze wilden gewoon de zekerheid en anders zouden ze verder kijken naar een ander huis..

En wij zaten niet op hete kolen ofzo, maar het was een eerlijke prijs en zo hard liep het niet met de biedingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:59:
Wat mij is opgevallen in mijn verkoop traject is dat 80% van de kijkers zonder aankoop makelaar langs is gekomen.
Ouderwetse Twentse ' Zuunigheid ' :*)
Daar komt koppigheid & K.W.W. nog bij.

[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 27-05-2022 13:41 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Gelukkig remt de markt nu een beetje af en wordt er niet meer geboden als gekken...
Verder draait het om afspraken die je met elkaar maakt of niet..

Ik ben met de verkoop van mijn huis akkoord gegaan met een voorbehoud van financiering, hoewel ik liever zonder had, wilde de koper dit perse wel, gewoon ter gemoedsrust, de termijn is gezet op 6 weken en op 90% van de koopsom..
Rond krijgen doen ze het wel, maar ze wilden gewoon de zekerheid en anders zouden ze verder kijken naar een ander huis..

En wij zaten niet op hete kolen ofzo, maar het was een eerlijke prijs en zo hard liep het niet met de biedingen..
Maar dat is uiteraard prima. Je maakt afspraken en je houdt je eraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

wfvanputten schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Dat is van twee walletjes eten. Wel een keuring willen voor het tekenen, maar dit niet als ontbindende voorwaarde willen stellen? Zo werkt dat niet. Of je biedt met ontbindende voorwaarde van een keuring, of je biedt zonder voorwaarde en dan teken je voor wat je hebt geboden. En, nee wij hadden niets te verbergen, en de taxateur en keuringsman zijn netjes langs geweest nadat we beiden hadden getekend. 1 weekje later.
Zo werkt dat dus heel vaak wel. Bij de verkoop van onze vorige woning is er gekeurd voor het tekenen van de overeenkomst (OK, 2 uur voor het tekenen van de overeenkomst, maar nog steeds ervoor). Voor onze nieuwe woning heb ik geen "officiële keuring" laten doen, maar is voor het tekenen een aannemer een keer door het huis gegaan. We wisten dat er e.e.a. aan moest gebeuren en hij woont praktisch om de hoek. Ook geen probleem.

Je kunt wel een heel ingewikkelde beschrijving gaan maken van omstandigheden waarin de koper mag ontbinden naar aanleiding van de keuring, maar de "keurmeester" wordt betaald door de koper. Als je dan een enorm tegenvallend resultaat hebt uit de keuring, dan is het een kwestie van "even overleggen hoe dit in te kleden in het rapport" om op de juiste getalletjes uit te komen. Dan gaat zo'n koper met het rapport in zijn hand alsnog ontbinden. Kun je beter in een eerder stadium al duidelijkheid hebben. Een koper gaat de koop echt niet laten schieten om een paar kleinigheidjes. Die vind je in elk huis.

Enige reden die ik me kan bedenken om als verkoper niet mee te werken, is twijfel over de staat van de woning. Dan ben je duidelijk niet heel erg gerust op de uitkomst. Onze vorige woning had ook een paar kleine dingetjes (niets wat echt direct noodzakelijk was, maar wel een paar dingetjes die in de nabije toekomst een keer aandacht nodig zouden hebben. Een lekke ruit, een ketel die 15 jaar oud was, verouderde groepenkast.... dat soort dingen). Maar de kopers waren verder helemaal tevreden met het rapport. Ik had ook niets te verbergen, dus waarom dan lastig doen? Die mensen hebben meer dan de vraagprijs betaald voor mijn huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:10
[...]

Maar het punt is dat je door zonder voorbehoud te bieden zegt: ik teken dat document, punt.
Als je dan vervolgens een taxatie gaat verwachten voordat de koop onherroepelijk is introduceer je feitelijk nieuwe voorwaarden aan je bod. Die had je eerder moeten communiceren, namelijk als onderdeel van je bod.
Ik zou daar als verkoper denk ik ook niet zomaar aan meewerken. Enerzijds uit principe, anderzijds omdat je nooit weet wat er weer naar boven komen waardoor kopers alsnog af kunnen haken. Ook kost het extra tijd, en tijd kan ook leiden tot verder uitstel of zelfs afstel. Weet jij veel op hoeveel huizen ze aan het bieden zijn, of hun droomhuis komt net op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Kost extra tijd, en soms moet je snel kunnen schakelen, zeker met meerdere biedingen, en ik zou dan een aankoopmakelaar eerder geloven op zijn woord dan een potentiele koper..

De aankoopmakelaar wil natuurlijk ook gewoon zijn commissie bij een succesvolle koop, en hij zal niet iemand laten bieden op iets wat hij niet kan betalen..
Ik had het over een verklaring van een financiële adviseur. Je hebt het in de reactie over het geloven van een verkoper. Dit is echt totaal iets anders. Een verklaring wordt niet zomaar afgegeven en is niet hetzelfde als maar iets geloven! Je hecht echt heel veel waarde dat een koper een aankoopmakelaar heeft terwijl vele dingen of anders kunnen, of niet de verantwoordelijkheid is van de aankoopmakelaar. Zo'n aankoopmakelaar doen mensen vaak voor een fijn gevoel. Echter indien je al wat vaker met dit proces te maken hebt gehad weet je op een gegeven moment wel waar er naar gekeken moet worden. Verder kan de markt prima veranderen, dat een verkoper meer eisen kan stellen zal niet voor altijd zo zijn. Bepaalde clausules zoals het onder voorbehoud van financiering was behoorlijk lang een standaard voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
THM0 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Maar het punt is dat je door zonder voorbehoud te bieden zegt: ik teken dat document, punt.
Als je dan vervolgens een taxatie gaat verwachten voordat de koop onherroepelijk is introduceer je feitelijk nieuwe voorwaarden aan je bod. Die had je eerder moeten communiceren, namelijk als onderdeel van je bod.
Ik zou daar als verkoper denk ik ook niet zomaar aan meewerken. Enerzijds uit principe, anderzijds omdat je nooit weet wat er weer naar boven komen waardoor kopers alsnog af kunnen haken. Ook kost het extra tijd, en tijd kan ook leiden tot verder uitstel of zelfs afstel. Weet jij veel op hoeveel huizen ze aan het bieden zijn, of hun droomhuis komt net op de markt.
Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
964C2 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Ouderwetse Twentse ' Zuunigheid ' :*)
Daar komt koppigheid & K.W.W. nog bij.
K.W.W. :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Kweetniet Wak Wil :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kiek'n wat wordt.

Dacht zelf aan kan wel wezen icm Twentse koppigheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Maar dat deed de koper waar we het nu over hebben ook. Alleen kwam er maar niemand met een document om te tekenen. :) En je wil die taxatie wel ASAP laten uitvoeren.

Ik moet toegeven dat ik een taxatie voor het tekenen dan ook wel wat minder gebruikelijk vind, dan een keuring voor het tekenen. Dat laatste lijkt tegenwoordig zelfs de standaard, omdat mensen geen heel ingewikkelde ontbindingsclausules willen m.b.t. de keuring. Die willen alleen weten dat het geen enorm drama is en daarop dan "ja" of "nee" baseren.

Maar ik heb ook ASAP een taxatie geregeld toen ik onze huidige woning gekocht heb. Als de verkopers wat getreuzeld zouden hebben met het tekenen (wij tekenden als laatste), dan had dit bij ons dus ook voor kunnen komen.
ColeJ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:36:
Hier een beetje vreemde situatie vind ik. Wij hebben een bod geaccepteerd en ook een concept koopovereenkomst voor akkoord gegeven. Echter, wij hebben nog geen definitief koopcontract getekend. Wel is vandaag de taxateur van de koper ingepland terwijl er nog niets is getekend.

Je zou denken: dat doen ze om de financieringstermijn op te rekken. Wat voor taxatiebedrag eruit komt maakt volgens mij niet uit gezien het kleine bedrag aan voorbehoud van financiering.

Ik wil gewoon zsm een getekende koopovereenkomst…
Die kopers zitten waarschijnlijk net zo hard te wachten op een getekende koopovereenkomst als ColeJ. Die willen hun zaakjes gaan regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-05-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:41

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

K.W.W. :

KWW is de afkorting voor de Nedersaksische uitdrukking ' Kieken Wat Wot. '
Dit betekent kijken wat het wordt, oftewel afwachten of iets wel of niet zal slagen.

KWW wordt door inwoners van de regio’s Twente en de Achterhoek gebruikt in situaties waarin men hoop heeft op een goede afloop, maar er niet geheel zeker van is.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

Mee eens maar daar naast snap ik ook niet zo goed waarom je kopers die zonder voorbehoud bieden überhaupt zou willen. Zegt mij alleen dat ze heel wanhopig zijn niet perse betrouwbaarder. In het gunstigste geval levert het je 10% maar ook mega veel gedoe. Iets zegt me dat de uitval met financieringsvoorwaarden niet groter is, die komen op mij een stuk verstandiger over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Maar dat deed de koper waar we het nu over hebben ook. Alleen kwam er maar niemand met een document om te tekenen. :) En je wil die taxatie wel ASAP laten uitvoeren.

Ik moet toegeven dat ik een taxatie voor het tekenen dan ook wel wat minder gebruikelijk vind, dan een keuring voor het tekenen. Dat laatste lijkt tegenwoordig zelfs de standaard, omdat mensen geen heel ingewikkelde ontbindingsclausules willen m.b.t. de keuring. Die willen alleen weten dat het geen enorm drama is en daarop dan "ja" of "nee" baseren.

Maar ik heb ook ASAP een taxatie geregeld toen ik onze huidige woning gekocht heb. Als de verkopers wat getreuzeld zouden hebben met het tekenen (wij tekenden als laatste), dan had dit bij ons dus ook voor kunnen komen.

[...]

Die kopers zitten waarschijnlijk net zo hard te wachten op een getekende koopovereenkomst als ColeJ. Die willen hun zaakjes gaan regelen.
Ja dat en hoe sneller je kopers een taxatie hoe beter, het is doorgaans rand voorwaardelijk voor hun financiering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:34
De conceptovereenkomst is inmiddels getekend. Het ging om het geval dat beide partijen eerst akkoord gingen met de draft van de concept. Als beide partijen een “go” gaven kon de makelaar de concept definitief maken zodat we digitaal konden ondertekenen.

Over hierboven, een makelaar is geen financieel adviseur. Ze hebben er ook een handje van om voorspellingen van de huizenmarkt te doen, ze vinden zich vaak ook nog (macro)econoom. Ach, het is ook een vrij beroep en iedereen kan zich makelaar noemen. Nu met het STAP budget van de overheid ben je in no-time NVM makelaar en het kost je bijna niets.

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 29-05-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 15:41
[...]

Ik snap je punt dat dat soort zaken liefst eerder gecommuniceerd moeten worden. Maar helaas, uitstel/afstel van een koop kan binnen die drie dagen altijd gebeuren. Als kopers toch een ander huis willen, ze toch teveel twijfelen, een keuring willen, of wat voor reden dan ook.
Dat is niet leuk, maar stellen dat koper dan 'feitelijk nieuwe voorwaarden toevoegt' is gewoon onzin. De voorwaarde van elk koopcontract is dat een koper altijd nog drie dagen bedenktijd heeft, of je dat nu leuk vind of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Jovatov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Ik snap je punt dat dat soort zaken liefst eerder gecommuniceerd moeten worden. Maar helaas, uitstel/afstel van een koop kan binnen die drie dagen altijd gebeuren. Als kopers toch een ander huis willen, ze toch teveel twijfelen, een keuring willen, of wat voor reden dan ook.
Dat is niet leuk, maar stellen dat koper dan 'feitelijk nieuwe voorwaarden toevoegt' is gewoon onzin. De voorwaarde van elk koopcontract is dat een koper altijd nog drie dagen bedenktijd heeft, of je dat nu leuk vind of niet.
Ja dat is leuk als je één bod hebt. Als het echter heel dicht bij elkaar ligt is dit soort dingen gewoon heel vervelend. Je maakt als verkoper je keuze op basis van de voorwaarden van een bod. Een taxatie vereisen zonder dat in je bod te communiceren is gewoon niet ok. Het tweede bod is dan mogelijk interessanter.
Doet niks af aan het recht van bedenktijd. Welke overigens nog niet eens loopt als de overeenkomst niet getekend is. Schrijf dan gewoon een voorbehoud op ‘mits getaxeerd op tenminste x’ ofzo. Dan weet de verkoper ook waar ie ‘ja’ tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Jovatov schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Drie dagen bedenktijd zijn niet het probleem, maar taxaties, bouwkeuringen en dergelijk binnen die drie dagen wel, als deze niet vooraf zijn gecommuniceerd als onderdeel van het bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:38
wfvanputten schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Drie dagen bedenktijd zijn niet het probleem, maar taxaties, bouwkeuringen en dergelijk binnen die drie dagen wel, als deze niet vooraf zijn gecommuniceerd als onderdeel van het bod.
Je kunt met het oog op de snel stijgende rente toch ook zsm een taxatie willen om je hypotheekaanvraag te bespoedigen? Bouwkeuring vind ik idd iets anders, dat moet onderdeel zijn van je bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-05 13:58
Toke_gt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Je kunt met het oog op de snel stijgende rente toch ook zsm een taxatie willen om je hypotheekaanvraag te bespoedigen? Bouwkeuring vind ik idd iets anders, dat moet onderdeel zijn van je bod.
Als je eenmaal een hypotheekaanvraag indient heb je al genoeg tijd om een taxatie te doen. Een taxatie duurt geen 6 tot 8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Toke_gt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Eens, een premature bouwkeuring is helemaal 'not done', maar ook een taxatie kan de kopers doen besluiten ervan af te zien binnen de bedenktijd, indien de taxatie toch fors tegenvalt. Dan had je dat als voorwaarde moeten opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
wfvanputten schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:21:
[...]

Eens, een premature bouwkeuring is helemaal 'not done', maar ook een taxatie kan de kopers doen besluiten ervan af te zien binnen de bedenktijd, indien de taxatie toch fors tegenvalt. Dan had je dat als voorwaarde moeten opnemen...
Zeker, maar wat ik bedoelde is dat het niet per se de reden hoeft te zijn waarom iemand een snelle taxatie wil laten uitvoeren. Dus ‘snel, want hyp-aanvraag’, vs ‘snel, want dan kan ik er eventueel nog onderuit’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:29
@jessy100

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-05 10:54
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
itons schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:36:
Ons huis nu 2 dagen Funda en slechts 4 bezichtigingen in de agenda. Valt mij toch vies tegen in de omgeving van Utrecht (de Meern). Makelaar gaf aan dat sinds afgelopen week er minder kijkers zijn. Hopelijk na de meivakantie wat meer animo.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vroeg verkopen is toch niet handig vanwege een mogelijke vertraging van de nieuwbouw? Dat zal je toch weer moeten afspreken en een koper vinden die hier mee akkoord gaat. Verder is de verkoop/koop seizoensgebonden. Qua oplevering: bij een nieuwbouwproject dat ik volg is vanwege WTW problemen de oplevering flink vertraagd, velen klagen erover op Instagram. Je zit volgens mij nu in de periode dat mensen meer op vakantie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
bkor schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Vroeg verkopen is toch niet handig vanwege een mogelijke vertraging van de nieuwbouw? Dat zal je toch weer moeten afspreken en een koper vinden die hier mee akkoord gaat. Verder is de verkoop/koop seizoensgebonden. Qua oplevering: bij een nieuwbouwproject dat ik volg is vanwege WTW problemen de oplevering flink vertraagd, velen klagen erover op Instagram. Je zit volgens mij nu in de periode dat mensen meer op vakantie zijn.
Nieuwbouw?
Ik heb bestaande bouw gekocht, sleuteloverdracht eind december. Kleine verbouwing dus met half/eind februari zitten we vrij safe hoor.

De makelaar zei dat nu verkopen nog net kan. Half juni beginnen idd de meeste mensen wel op vakantie te gaan en dan is het een slechte tijd om te verkopen.

Na de zomer is heel risicovol aldus de makelaar. Ook omdat er dan al veel op de planning staat om verkocht te worden ivm veel nieuwbouw die dan bijna opgeleverd gaat worden hier in de omgeving. Oftewel, dan hebben we veel concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Aomi Klinkt alsof je makelaar er wel over heeft nagedacht.

Overigens is de hypotheekrente wel gestegen, maar die is vooral gebaseerd op de rentes van de staatsobligaties en die laatste bewegen inmiddels al een tijdje rustig zijwaarts. De reden is bekend: afbouw van het opkoopprogramma van de ECB. Die schok lijkt er nu wel uit. Dit is de 'nieuwe realiteit'. Wat dat gaat betekenen voor de huizenmarkt moet nog blijken.

Onlangs zowel een vriend als m'n schoonmoeder nog het huis verkocht (deze week) en hoewel er geen sprake is van een polonaise door de woningen, was er voldoende animo. Het lijkt er op dat ze allebei boven de vraagprijs verkocht worden, hetgeen vooral aangeeft dat er nog steeds meerdere biedingen worden ontvangen. (Friesland en Drenthe).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:24
Ons huis is vanochtend online gezet richting de makelaars via move. Morgen komt de woning op Funda.
In move kan ik statistieken zien van de woning, oa. 'Makelaars website' waarbij ik kan zien hoevaak de woning gevonden en bekeken is. Is dit denk je gekoppeld aan de website van de makelaar of de move link die de potentiele kopers ontvangen van hun makelaar?

De aantallen zijn nog heel laag, dus ik hoop dat het om de website van de makelaar gaat waarvan ik mij kan voorstellen dat er lage traffic is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
Toevallig een mailtje in m'n spambox tegen gekomen van een makelaar die lange tijd terug bij ons over de vloer was. Strekking van het verhaal: Laatste kans om je woning tegen een goede prijs te verkopen.

Heeft toevallig in de straat een andere woning te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
Laapo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:12:
[...]

Toevallig een mailtje in m'n spambox tegen gekomen van een makelaar die lange tijd terug bij ons over de vloer was. Strekking van het verhaal: Laatste kans om je woning tegen een goede prijs te verkopen.

Heeft ie een glazenbol op kantoor staan misschien?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Nog een paar weken , begin juli gaat de media los en dan ben je te laat. Denk ik ..

Cijfers van kadaster/Cbs zijn 6 maanden oud, cijfers van nvm zijn actueel O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2022 19:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
kw_nl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:13:
[...]

Heeft ie een glazenbol op kantoor staan misschien?
Tsja, tis z'n werkveld. Zal toch wel wat inzicht in de materie hebben. Nu heb ik ook een andere makelaar gesproken die hier eind april een woning heeft verkocht, die hebben uiteindelijk zelfs bezichtigen afgezegd vanwege een monsterbod. Maar ook daar werd aangegeven dat de markt op een kantelpunt staat.

Een plotselinge daling van de rente zou wel welkom zijn op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 10:27
[...]

Die willen jou gewoon z.s.m. alsnog als klant binden. Zou ik niet teveel waarde aan hechten. Ik ga er toch echt niet vanuit dat jij je woning over een jaar voor 20% minder kan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
Laapo schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:18:
[...]

Tsja, tis z'n werkveld. Zal toch wel wat inzicht in de materie hebben. Nu heb ik ook een andere makelaar gesproken die hier eind april een woning heeft verkocht, die hebben uiteindelijk zelfs bezichtigen afgezegd vanwege een monsterbod. Maar ook daar werd aangegeven dat de markt op een kantelpunt staat.

Een plotselinge daling van de rente zou wel welkom zijn op dit moment.
De makelaar die ik vorige week sprak was vrij duidelijk; niemand weet wat de markt gaat doen… dat het niet meer zo hard gaat stijgen is vrijwel zeker. Maar voor de rest, geen idee…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
[...]

Dat was eigenlijk ook de strekking van het verhaal van onze makelaar.
Ze merken nu al een flinke terugloop in animo. Waar er eerst voor een tussenwoning 15 bezichtigingen gepland werden en er nog 15 op de wachtlijst stonden, maken ze nu al mee dat er maar 6 man komt en er 1 of 2 een bod doen.
Vooral woningen waar nog wat werk aan zit lopen veel minder goed in onze regio (West Brabant) zei ze.

Gelukkig hebben wij een instapklare, energiezuinige woning. Daar maakte ze zich nog geen zorgen over. En zelf willen we ook graag wat zekerheid, zeker nu je van alle kanten gek wordt gemaakt door de berichtgeving.

Ik hoef niet de hoofdprijs voor m'n huis, maar de hypotheek van ons nieuwe huis is wel berekend op een bepaalde overwaarde en die willen we toch wel graag halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:59
In mijn regio zie ik ook de aandacht teruglopen.
Paar mooie huizen die te koop staan met maar 20x bewaard. Terwijl 3-4 maanden eerder zelfs de overprijsde klusjeswoningen 40-50x werden bewaard.

Maar het is logisch en ergens denk ik inderdaad dat nu de omkeerpunt (al) begonnen is.
Hogere rente en oorlog schikt iedereen toch wel wat af.

Ik ga denk ik toch nog even een jaartje wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Sport_Life schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Nog een paar weken , begin juli gaat de media los en dan ben je te laat. Denk ik ..

Cijfers van kadaster/Cbs zijn 6 maanden oud, cijfers van nvm zijn actueel O-)
Zo denk ik er net over. Als ik nu alles verkoopklaar ga maken komt de woning in de zomer te koop, misschien wel op een moment dat het sentiment op een dieptepunt ligt + half Nederland op vakantie is. Dat lijkt me zeer ongunstig. Ofwel, als het gedaan is met de markt dat is het eigenlijk al te laat om nog bij te sturen.

Ik heb nog wel een inschrijving voor een nieuwbouw huurappartement hier verderop staan. Komt ergens in de zomer beschikbaar. Mocht ik daar een belletje van krijgen dan ga ik een verkoop nog heroverwegen. In alle andere gevallen wordt het toch pas 2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:14
Ik postte per ongeluk in ontwikkelingen op de huizenmarkt topic, nu in de goede: Ik zit middenin mijn verkoop proces dus ik wil nog niet te veel details delen, maar van een terugval in Amsterdam in het starterssegment is mijn inziens nog weinig sprake. Meer dan 30 bezichtigingen gehad, waarvan meer dan 1/3de een (goed) bod heeft gedaan... ik deel later meer details.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ColeJ
Waarom luisteren jullie naar de makelaar? Die heeft niet gestudeerd om economische voorspellingen te doen. Het enige wat de makelaar wil is jouw woning verkopen en wel zo snel mogelijk, het zal hem een rotzorg zijn wat de markt gaat doen. Als hij jouw woning heeft verkocht kan hij door naar de volgende verkoop.

@Laapo Het werkveld van de makelaar bestaat louter uit het aan/verkopen van woningen. Niet om jou te vertellen wat de markt gaat doen. Hij zal altijd zeggen dat je ZSM moet verkopen want dan heeft hij zijn courtage binnen. Als hij zou zeggen dat je op een later moment moet verkopen dan loopt hij de kans dat jij tegen die tijd, om wat voor reden dan ook, een andere makelaar het laat verkopen. Hij laat het kaas echt niet van zijn brood eten hoor ;)

[ Voor 42% gewijzigd door ColeJ op 31-05-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:37:
Waarom luisteren jullie naar de makelaar? Die heeft niet gestudeerd om economische voorspellingen te doen. Het enige wat de makelaar wil is jouw woning verkopen en wel zo snel mogelijk, het zal hem een rotzorg zijn wat de markt gaat doen. Als hij jouw woning heeft verkocht kan hij door naar de volgende verkoop.

[...]
Precies - makelaars hebben er baat bij om ervoor te zorgen dat jij een gevoel van urgentie krijgt zodat je je huis zo snel mogelijk in de verkoop gooit en daarna zo snel mogelijk (met zo min mogelijk werk voor de makelaar) een bod accepteert.

Als jij aangeeft pas over x maand te willen verkopen loopt de makelaar al die tijd kans dat je naar een andere makelaar gaat of het huis onderhands verkoopt, waardoor hij zijn commissie mis loopt.

Of anders gezegd: er zijn voor de makelaar heel weinig redenen om te zeggen: nee, we wachten wel een paar maand...

Jij en de makelaar hebben wat dat betreft tegenstrijdige belangen en dat moet je altijd meenemen in je afweging (en in de verhalen / adviezen die je hoort).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er makelaars te vinden die daadwerkelijk met de klant meedenken en het juiste advies geven, maar houd altijd rekening met bovenstaande.

(en het argument "ja maar dan levert het huis wellicht nog 5.000 euro extra op, dat is ook in het voordeel van de makelaar" is ook niet sterk - als je 1% commissie hebt afgesproken is dat 50 euro (minus BTW) voor de makelaar, daar wil hij geen risico voor lopen of veel extra werk voor verzetten)

Edit: daarnaast is het afhankelijk van regio, type woning en locatie.
Bovenstaande is ook wat er mee speelt als je hoort "ja maar mijn makelaar zij dit!", "Ja maar mijn makelaar zei juist het tegenovergestelde"...

[ Voor 6% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 31-05-2022 10:51 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Het is ook niet zo dat we dagelijks huizen kopen/verkopen, wij als kopers/verkopers leven in het moment dat we willen kopen of verkopen..

Makelaar heeft wel meer inzichten in de markt, die kan snel trends herkennen.
Bijvoorbeeld afname/toename aantal bezichtigingen, of hoe het gaat met bieden op andere huizen, doorlooptijden, etc.

Hoewel het moeilijk is om de toekomst te voorspellen kan een makelaar wel aangeven hoe de markt op dit moment is.
Jij als koper/verkoper kan hier dan bepaalde waarde aan hechten of toch naar eigen inzicht gaan handelen.
Mijn makelaar heb ik ook af en toe moeten porren in het aan/verkoop traject, maar hij is wel opgekomen voor mijn belangen en heeft precies gedaan wat ik hem vroeg.

Had ik het dan zelf kunnen doen, ja misschien wel, maar aan de andere kant ben ik heel blij dat ik het niet heb hoeven doen en heel veel uit handen heb kunnen geven met een wensen/eisen lijstje..
Hoe die het regelde maakte mij niet uit, als het maar geregeld werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
En je moet ook altijd zelf blijven nadenken. Vraag een overzicht op wat er recent verkocht is, dan zie je wel wat er met de m2 prijs gebeurt. Een makelaar kan ook nog wat meer context geven over aantallen bezichtingen en biedingen, en verschil tussen biedingen als ze zelf het huis verkocht hebben,
Laat ook gewoon meerdere makelaars komen. Als al die makelaars zeggen: het aantal bezichtigingen neemt af, dan is het best wel aannnemelijk dat dat wellicht ook echt aan de hand is.
En natuurlijk moet je alles eerlijk in context zetten van je eigen situatie. Hoe verhoudt je huis zich qua afwerking, energielasten etc met andere huizen? Hoe is de ligging? Zijn er andere voor/nadelen?

Daarna moet je ook nog even bedenken hoeveel slaap je gaat verliezen door het verder te rekken. Als je veel financiele ruimte hebt en een evt prijsdaling kunt incasseren dan kun je uiteraard ook wat meer risico nemen. We zijn nog heel ver weg van 2011 toen huizen maanden- zo niet jarenlang te koop stonden met nauwelijks kijkers. Anderzijds is het ook een beetje naief om te denken dat de gestegen hypotheekrentes en energieprijzen en wat dat doet met maandlasten niet ingeprijsd gaat worden in de markt.

Maar als je de adviezen van je makelaar echt niet vertrouwt, dan heb je de verkeerde makelaar. Zeker als je de makelaar al vast hebt gelegd om snel de markt op te kunnen indien nodig, dan maakt het voor de makelaar ook niet zo gek veel meer uit of het nou wel of niet over de zomer heen getild wordt. Waarom zou ie je dan verkeerd voorlichten?

Uiteindelijk heb je geen zekerheden, en het is een markt waar sentiment de toon zet en dat maakt het moeilijk voorspelbaar. Ook voor makelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

@Laapo Het werkveld van de makelaar bestaat louter uit het aan/verkopen van woningen. Niet om jou te vertellen wat de markt gaat doen. Hij zal altijd zeggen dat je ZSM moet verkopen want dan heeft hij zijn courtage binnen. Als hij zou zeggen dat je op een later moment moet verkopen dan loopt hij de kans dat jij tegen die tijd, om wat voor reden dan ook, een andere makelaar het laat verkopen. Hij laat het kaas echt niet van zijn brood eten hoor ;)
Snap ik, dat mailtje is ook niet toevallig in m'n spambox terecht gekomen. Luisteren naar de makelaar doe ik niet zomaar hoor na al die uurtjes op de woning draadjes hiero, heb 'm wel het een en ander te vertellen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Maestro.mosjuh schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Of anders gezegd: er zijn voor de makelaar heel weinig redenen om te zeggen: nee, we wachten wel een paar maand...
Dit stuk specifiek is ook natuurlijk erg riskant voor de makelaar. Waarschijnlijk verbazen die zichzelf ook over de malle overbiedingen e.d. Als zij dan aanraden af te wachten en de markt kantelt om welke reden dan ook dan krijgen ze de verkoop al helemaal niet gegund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
FrankSpin schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:18:

Instap en middensegment lijkt misschien nog weinig te lijden. Maar dat kan ook vertekend beeld zijn. Er is nu ook groep welke midden- hoogsegment niet meer kan betalen. Deze groep gaat nu shoppen in klasse lager.

Ik zou op dit moment niet heel comfortabel zijn als ik getekend heb voor nieuwbouw en veel overwaarde van mijn huidige woning nodig had voor de financiering van het geheel
Ik denk dat dit afhangt van waar je zit en welk type huis. In een onzekere markt heeft dat lagere instap segment juist te lijden omdat dit woningen zijn waar je snel uitgroeit. 2-3 kamers 50-80m2 is geen lange termijn investering als starter met kinderwens in een vlakke/ dalende markt bijvoorbeeld.

Hier in haarlem zit de hele rand van het centrum vol met dat soort huisjes die gingen als warme broodjes tot eind vorig jaar en dat stagneert nu. Je vind nu vergelijkbare huizen op vergelijkbare locaties (allemaal super schattig maar slecht geïsoleerd en achterstallig onderhoud) in de range van 450k -350k voor exact hetzelfde soort huis. Die van 350k zijn de huizen die recenter op de markt zijn gekomen.

De groep die voorheen hoger kon bieden zal ook niet zo snel voor een lagere klasse gaan kwa dit soort huis maar eerder voor een verdere locatie van een stadscentrum met meer m2. Veelal omdat je ook geen keuze hebt met 2 kids en een kat om in zo'n klein huisje te gaan zitten.

Ik ben het met je eens dat ik gok dat veel van die kleinere woning eigenaren nu willen doorstromen naar nieuwbouw en lichtelijk mogen stressen over de hoogte van de overwaarde als die volledig is mee gefinanierd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 14:44

ronalddus

Buffalo77

ronalddus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:26:
Hier zijn vandaag de bezichtigingen begonnen.
We hebben op dit moment 10 afspraken staan. Fingers crossed! d:)b
Members only:

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 11:46
Members only: title

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 12:29
Ik had er ook echt stress van hoor.
Maar 4 bezichtigingen op dag 1.

Wel meteen de eerste kandidaat die een geweldig bod zonder voorbehoud deed!
Daar zijn we mee in zee gegaan.

Binnen een week was het ook rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi

Niet alle makelaars zijn gladde types met dure zonnebrillen op Vespa's.

Ik heb echt wel vertrouwen in onze makelaar. Dezelfde makelaar heeft 2 jaar geleden het huis van onze buren verkocht en vorig jaar het huis van onze andere buren. Daar hebben ze eigenlijk dezelfde tactiek toegepast: alles verkoopklaar maken en zo lang mogelijk wachten met verkopen, tenzij de markt kantelt. En bij hen hebben ze echt lang gewacht. Dat ze bij ons nu adviseren 't eerder te doen voelt niet als 'even makkelijk verdienen' tbh. Ze hebben op dit moment een behoorlijk volle agenda als ik kijk naar hoeveel er momenteel te koop staat bij hun alleen al (een paar maanden geleden soms amper 1 huis per week, nu komt er bijna dagelijks 1 op funda).

Daarnaast krijgen ze hun centen pas bij de overdracht, dus eerder verkopen levert ze financieel gezien niet heel veel op (buiten die paar tientjes die ze misschien aan commissie nog extra kunnen pakken nu).

Maar wat ik dus al eerder zei, niet elke makelaar is zoals de stereotype Vespa-makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-03 22:15
Hier valt het ook tegen

Onze woning staat 26 mei op Funda,
Er waren 6 bezichtigingen aangemeld, waarvan 2 afgebeld.

Ik krijg nu te horen dat drie bod zijn gegeven maar onder vraagprijs :(

Makelaar waarschuwt mij dat het zomer komt, snel te besluiten om onder vraagprijs te verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
aotholland schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:19:
Hier valt het ook tegen

Makelaar waarschuwt mij dat het zomer komt, snel te besluiten om onder vraagprijs te verkopen!
Heb je haast met verkopen? Anders kan je altijd nog even wachten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Aomi schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:20:
[...]
Daarnaast krijgen ze hun centen pas bij de overdracht, dus eerder verkopen levert ze financieel gezien niet heel veel op (buiten die paar tientjes die ze misschien aan commissie nog extra kunnen pakken nu).
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, want hoe eerder jouw huis verkocht en afgehandeld is, hoe eerder hij andere klanten kan helpen, meer tijd om aan anderen te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
SmurfLink schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:32:
[...]

Heb je haast met verkopen? Anders kan je altijd nog even wachten.
Over twee manden heb ik dan dubbele maandlasten. Op zich wil ik wel wachten maar wat zijn de verwachtingen na zomer, als er positieve signalen zijn , zou ik het willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-04 20:27
aotholland schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:19:
Hier valt het ook tegen

Waar had je de vraagprijs op gebaseerd? Was die misschien al hoog ingezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:42
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 28-04 22:53
Hier onze ervaring, ons huis 3 weken geleden te koop gezet. Hoekwoning met 190m² perceel in een stad in de randstad. Eigen grond, wat hier zeldzaam is, vrijwel iedereen heeft erfpacht en moet de grond nog afkopen.

Iedereen zei, 'dat huis raak je zo kwijt met die eigen grond.' Mooie foto's op funda, niet 100% modern maar wel zeer goed bewoonbaar, goed onderhouden, nieuwe badkamer, redelijke keuken.

Uiteindelijk 8 bezichtigingen, 2 afzeggers, 1 bod. Een goed bod gelukkig, 30k boven de vraagprijs. De makelaar schrok hier wel van maar zei dat dit echt de trend is nu.

Edit: het bod kwam 1:30 uur voor de deadline binnen.. die laatste uren voor de deadline zijn zenuwslopend!

[ Voor 8% gewijzigd door dreams2 op 01-06-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
SL104 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:00:
[...]

Waar had je de vraagprijs op gebaseerd? Was die misschien al hoog ingezet?
De vraagprijs is zeker niet hoog gezet. Het was gebaseerd op verschillende factoren zoals andere verkochte woningen van buren, status en opties van de woning.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 07:32
Members only: verkoop

[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 01-06-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Netjes! Over dat onder de vraagprijs kopen door ons-kent-ons/gunning vind ik altijd maar gek. Feitelijk krijg je gewoon een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dreams2 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:12:
Uiteindelijk 8 bezichtigingen, 2 afzeggers, 1 bod. Een goed bod gelukkig, 30k boven de vraagprijs. De makelaar schrok hier wel van maar zei dat dit echt de trend is nu.

Edit: het bod kwam 1:30 uur voor de deadline binnen.. die laatste uren voor de deadline zijn zenuwslopend!
Zaten er nog voorwaarden aan dat bod?

Als koper ben je op dit moment niet slim wanneer je voor een bod zonder voorwaarden gaat én overbied. Je neemt een groot risico in een markt waar de groeiruimte (vanuit overwaarde) aan het krimpen is - en overbieden uit spaargeld doet pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mijn schoonmoeder heeft nu een de keuze uit een drietal biedingen die dicht bij elkaar liggen. Ze wil voor het hoogste bod gaan (voorwaarden zijn praktisch gelijk). Bijzonderheid bij dat bod is echter dat deze is uitgebracht door twee personen (nationaliteit is mij niet bekend) die momenteel in Frankrijk wonen en het huis zelf helemaal niet gezien hebben. De bezichtiging is gedaan door 'een goede vriend'.

Ik zit me even af te vragen wat de valkuilen kunnen zijn. In theorie moet het niet uitmaken dat ze momenteel in Frankrijk wonen. Maar vooral het feit dat ze niet zelf hebben bezichtigd (onderzoeksplicht?) en dat er wellicht nog iets speelt met betrekking tot herkomst van het vermogen en/of financiering (Wwft?), maakt dat ik zelf niet voor dit bod zou hebben gekozen. Ze hebben geen voorbehoud voor financiering opgenomen in het bod overigens, maar dat neemt niet weg dat ze wel een bankgarantie of waarborgsom af moeten geven binnen een bepaald tijdsbestek waarbij hetzelfde kan spelen.

Zien jullie wellicht valkuilen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
JanHenk schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:12:
Mijn schoonmoeder heeft nu een de keuze uit een drietal biedingen die dicht bij elkaar liggen. Ze wil voor het hoogste bod gaan (voorwaarden zijn praktisch gelijk). Bijzonderheid bij dat bod is echter dat deze is uitgebracht door twee personen (nationaliteit is mij niet bekend) die momenteel in Frankrijk wonen en het huis zelf helemaal niet gezien hebben. De bezichtiging is gedaan door 'een goede vriend'.

Ik zit me even af te vragen wat de valkuilen kunnen zijn. In theorie moet het niet uitmaken dat ze momenteel in Frankrijk wonen. Maar vooral het feit dat ze niet zelf hebben bezichtigd (onderzoeksplicht?) en dat er wellicht nog iets speelt met betrekking tot herkomst van het vermogen en/of financiering (Wwft?), maakt dat ik zelf niet voor dit bod zou hebben gekozen. Ze hebben geen voorbehoud voor financiering opgenomen in het bod overigens, maar dat neemt niet weg dat ze wel een bankgarantie of waarborgsom af moeten geven binnen een bepaald tijdsbestek waarbij hetzelfde kan spelen.

Ik zou hier zelf inderdaad ook niet voor kiezen. Geen contact met de kopers, mogelijk gedoe met communicatie, ondoorzichtige financiering, andere wetten en gewoonten; het zouden voor mij voldoende beren op de weg zijn om met een iets minder hoog bod genoegen te nemen. Zeker als de biedingen dicht bij elkaar liggen, zou ik er niet lang over hoeven nadenken. Tenzij de tussenpersoon een internationaal makelaar oid is, dat zou me dan wel wat vertrouwen geven. Maar een bevriend persoon? Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik wil de aansprakelijkheid voor de CV installatie uitsluiten omdat ik twijfel aan de betrouwbaarheid daarvan. Heeft iemand een stukje tekst omdat juridisch juist te verwoorden.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Toke_gt schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Ik zou hier zelf inderdaad ook niet voor kiezen. Geen contact met de kopers, mogelijk gedoe met communicatie, ondoorzichtige financiering, andere wetten en gewoonten; het zouden voor mij voldoende beren op de weg zijn om met een iets minder hoog bod genoegen te nemen. Zeker als de biedingen dicht bij elkaar liggen, zou ik er niet lang over hoeven nadenken. Tenzij de tussenpersoon een internationaal makelaar oid is, dat zou me dan wel wat vertrouwen geven. Maar een bevriend persoon? Nee.
Misschien helemaal uit de lucht gegrepen en ik weet niet wat de 'cultuur' is in Frankrijk (ik weet überhaupt niet of deze lieden zelf uit Frankrijk komen), maar in sommige landen is het 'normaal' om na gunning alsnog te gaan lopen afdingen...

Ik heb dat hier in Nederland 2x meegemaakt bij vrienden/bekenden; de ene keer ging het om expats uit India, de andere keer was het iemand uit Italië.

Als bod nr. 2 er niet heel ver vandaan ligt zou ik zeggen ga voor dat bod, maar dat is nergens anders op gebaseerd dan gevoel en bovenstaande twee ervaringen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 10:34
JanHenk schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:12:

Vorig jaar ook ongezien een bod boven vraagprijs gekregen op onze woning. Hier is door onze makelaar niet eens op ingegaan; ongezien een huis kopen daar deden ze niet aan. En begrijpelijk...Uiteindelijk is onze woning alsnog verkocht met +11% boven vraagprijs.

Wanneer de biedingen zo dicht bij elkaar liggen dan zou ik kiezen voor het bod met het minste risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TvanW schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:44:
Ik wil de aansprakelijkheid voor de CV installatie uitsluiten omdat ik twijfel aan de betrouwbaarheid daarvan. Heeft iemand een stukje tekst omdat juridisch juist te verwoorden.
Ouderdomsclausule? Wat deugt er niet aan de CV Installatie? Als het lekt, maar je weet niet waar, is het wel een verborgen gebrek als je het niet meld. Als de CV ketel niet meer goed werkt, zou ik voor de verkoop hem laten vervangen. Kost maar 1500 euro en geen gezeik achteraf. Staat ook weer leuk op funda, cv uit 2022 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TvanW schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:44:
Ligt eraan hoe oud dat ding is. Een ketel van 16 jaar kan bijvoorbeeld elk moment stuk gaan. Daar hoef je geen clausule voor op te nemen. In onze vorige woning zat een ketel van 15 jaar. Die is binnen anderhalf jaar vervangen door de koper. Hij is er zelfs nog op gewezen tijdens de keuring.

Zolang de leidingen en radiatoren goed zijn.... Hij moet het wel doen. Meestal wordt de verwarming wel getest tijdens de inspectie voor de overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
ColeJ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:34:
[...]

Netjes! Over dat onder de vraagprijs kopen door ons-kent-ons/gunning vind ik altijd maar gek. Feitelijk krijg je gewoon een schenking.
Het is niet altijd allemaal zo rationeel en maar net hoe je het bekijkt.

In ieder (ver)koopproces speelt emotie (en relaties) ook een rol.

Voor de context: we verhuizen van de stad naar een dorp. Het dorp waar we gaan wonen zijn we beide opgegroeid. Sterker nog, mijn partner kent de verkoper vroeger nog van de 'zandbak'.

Dat zet een verkoper aan het denken;
- Mooi dat oud-dorpsgenoten terug willen naar hun roots! Er is een tendens dat er steeds meer 'import' is in het dorp van bewoners die van ver komen maar geen binding hebben met het dorp of dorpsgenoten.
- Ik heb dit huis zelf gebouwd!
- Ik krijg een eerlijke prijs en/of bedrag wat ik in gedachte had en de kopers zijn te vertrouwen.
- Ik wil zelf snel verkopen want ik ben bang voor de stijgende rentes en voorzie een daling van de huizenprijzen.

Is het dus een schenking? Mwaa.. waarschijnlijk had het huis wat meer opgeleverd wanneer het op Funda zou komen (verkoop aan hoogste bieder). Maar iedereen is hiermee blij. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Toke_gt @Harrie_ Bedankt voor jullie antwoorden. Helaas blijft het een beetje bij 'onderbuikgevoel', want in theorie moet het niet uitmaken.

Inmiddels is duidelijk dat het Nederlanders zijn (nationaliteit) van halverwege 60 die weer terug willen verhuizen naar Nederland. Ze komen per direct deze kant op, om de overeenkomst te tekenen en waarschijnlijk zullen ze het ook wel willen bekijken..

Persoonlijk zie ik in dat laatste dan nog wel een risico (want ze kunnen er nog vanaf als het ze niet bevalt). Maar het lijkt me wel beter om ze het ook even in persoon te laten bekijken. Blijft wel een vreemde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:26:
@Toke_gt @Harrie_ Bedankt voor jullie antwoorden. Helaas blijft het een beetje bij 'onderbuikgevoel', want in theorie moet het niet uitmaken.

Inmiddels is duidelijk dat het Nederlanders zijn (nationaliteit) van halverwege 60 die weer terug willen verhuizen naar Nederland. Ze komen per direct deze kant op, om de overeenkomst te tekenen en waarschijnlijk zullen ze het ook wel willen bekijken..

Persoonlijk zie ik in dat laatste dan nog wel een risico (want ze kunnen er nog vanaf als het ze niet bevalt). Maar het lijkt me wel beter om ze het ook even in persoon te laten bekijken. Blijft wel een vreemde situatie.
Niet om je te ontmoedigen oid, maar de woning die wij gekocht hebben was de dame zelf komen bezichtigen. Vervolgens hadden ze een bod uitgebracht, maar haar man wilde toch ook nog een kijkje nemen. Uiteindelijk vond haar man "(n)iets" van de woning waardoor zij zich terug trokken en ik de woning kreeg :P

Ook ik zou zodoende voor een andere bod gaan die wel is komen kijken..

[ Voor 3% gewijzigd door beyazz06 op 02-06-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
beyazz06 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:07:
[...]

Niet om je te ontmoedigen oid, maar de woning die wij gekocht hebben was de dame zelf komen bezichtigen. Vervolgens hadden ze een bod uitgebracht, maar haar man wilde toch ook nog een kijkje nemen. Uiteindelijk vond haar man "(n)iets" van de woning waardoor zij zich terug trokken en ik de woning kreeg :P

Ook ik zou zodoende voor een andere bod gaan die wel is komen kijken..
Dat is het grootste risico in dit verhaal.

Maar ik ben niet de verkoper, dat is mijn schoonmoeder.. :P

Zelf zou ik ook het eerstvolgende bod pakken van diegene die wel is komen kijken. Dat heb ik ook geadviseerd, maar ze ziet het 'risico' niet zo. En een paar duizend euro is toch ook wel een paar duizend euro, zoals ze zelf zegt. Ze houden de andere bieders wel "warm" in die zin, dus mocht het morgen niets worden, dan kan ze wel snel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Dix0r schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Het is niet altijd allemaal zo rationeel en maar net hoe je het bekijkt.

In ieder (ver)koopproces speelt emotie (en relaties) ook een rol.

Voor de context: we verhuizen van de stad naar een dorp. Het dorp waar we gaan wonen zijn we beide opgegroeid. Sterker nog, mijn partner kent de verkoper vroeger nog van de 'zandbak'.

Dat zet een verkoper aan het denken;
- Mooi dat oud-dorpsgenoten terug willen naar hun roots! Er is een tendens dat er steeds meer 'import' is in het dorp van bewoners die van ver komen maar geen binding hebben met het dorp of dorpsgenoten.
- Ik heb dit huis zelf gebouwd!
- Ik krijg een eerlijke prijs en/of bedrag wat ik in gedachte had en de kopers zijn te vertrouwen.
- Ik wil zelf snel verkopen want ik ben bang voor de stijgende rentes en voorzie een daling van de huizenprijzen.

Is het dus een schenking? Mwaa.. waarschijnlijk had het huis wat meer opgeleverd wanneer het op Funda zou komen (verkoop aan hoogste bieder). Maar iedereen is hiermee blij. _/-\o_
No offence maar de reden maakt toch niet uit? Eigenlijk is het zelfs onderhevig aan discriminatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ColeJ
De bedenkttijd is om dus kan hier mijn verhaal ook wel vertellen.

Mijn appartement is verkocht (Randstad Noord) maar het was zeker geen halleluja meer. Appartement kwam op vrijdag op Funda en toen zijn er 3 bezichtiging afspraken gemaakt. Maandag kwam er nog 1 bij, in totaal 4 bezichtigingen. Deze werden allemaal op 1 dag gepland. Uiteidenlijk is er maar 1 bod uitgekomen (5% boven VP), deze mensen dachten waarschijnlijk dat er meer kapers op de kust waren. De makelaar doet er op dit moment nog alles aan om bij de kopers maar de indruk te wekken dat het druk is.

Toen de woning op Funda stond kwamen de aanvragen dus heel snel, daarna kwam er bij niets meer bij. Ik ben dan ook blij dat het verkocht is want er zijn totaal geen nieuwe leads gekomen. Dan had ik dus van Funda af moeten gaan en voor een lagere prijs terug moeten komen, dit zie je nu heel veel gebeuren.

Feit is dat ik het voor minder heb verkocht dan de overbuurman een half jaar geleden. Dat appartement was minder "af" en had wel 20+ kijkers en 5+ biedingen.

Voor mij is dit zeker de bevestiging dat het afgelopen is met de pret. Om mij heen hoor ik van bekende dat het ook zwaar tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
ColeJ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:07:
[...]

No offence maar de reden maakt toch niet uit? Eigenlijk is het zelfs onderhevig aan discriminatie.
Klopt. Maar jij vond het gek en ik geef daarbij context dat het vanuit verkopers gedachte helemaal niet 'gek' hoeft te zijn.

Mooi dat je appartement verkocht is _/-\o_

En het bevestigd nogmaals dat er een zekere vorm van afkoeling is in de markt momenteel. Zie ook:
https://www.rtlnieuws.nl/...ling-kantelpunt-instorten

[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 02-06-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
ColeJ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:18:
De bedenkttijd is om dus kan hier mijn verhaal ook wel vertellen.

Mijn appartement is verkocht (Randstad Noord) maar het was zeker geen halleluja meer. Appartement kwam op vrijdag op Funda en toen zijn er 3 bezichtiging afspraken gemaakt. Maandag kwam er nog 1 bij, in totaal 4 bezichtigingen. Deze werden allemaal op 1 dag gepland. Uiteidenlijk is er maar 1 bod uitgekomen (5% boven VP), deze mensen dachten waarschijnlijk dat er meer kapers op de kust waren. De makelaar doet er op dit moment nog alles aan om bij de kopers maar de indruk te wekken dat het druk is.

Toen de woning op Funda stond kwamen de aanvragen dus heel snel, daarna kwam er bij niets meer bij. Ik ben dan ook blij dat het verkocht is want er zijn totaal geen nieuwe leads gekomen. Dan had ik dus van Funda af moeten gaan en voor een lagere prijs terug moeten komen, dit zie je nu heel veel gebeuren.

Feit is dat ik het voor minder heb verkocht dan de overbuurman een half jaar geleden. Dat appartement was minder "af" en had wel 20+ kijkers en 5+ biedingen.

Voor mij is dit zeker de bevestiging dat het afgelopen is met de pret. Om mij heen hoor ik van bekende dat het ook zwaar tegenvalt.
Gefeliciteerd met de verkoop. Van Funda afhalen en weer plaatsen lijkt me zwaar k-t. Mooi dat deze koper er nog bij zat. Hoe groot is het verschil met de laatste verkoop geweest? Procentueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
ColeJ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:18:
Om mij heen hoor ik van bekende dat het ook zwaar tegenvalt.
Ik hoor alleen af en toe dat het minder meevalt.

Als je verder uitzoomt zal er vaak heel weinig te klagen blijven tenzij binnen een paar maanden weer verkocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 11:46
uiteindelijk
de mensen die ( mogelijk) interesse hadden hebben niet geboden.
Mensen die niet zijn wezen kijken hebben een bod gedaan.
Onder behoud van financiering en bouwtechnische keuring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 28-04 22:53
ANdrode schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Zaten er nog voorwaarden aan dat bod?

Als koper ben je op dit moment niet slim wanneer je voor een bod zonder voorwaarden gaat én overbied. Je neemt een groot risico in een markt waar de groeiruimte (vanuit overwaarde) aan het krimpen is - en overbieden uit spaargeld doet pijn.
Financieel voorbehoud, en de koopakte pas tekenen na bouwtechnische keuring. Al met al een ontzettend spannend en lang proces, maar de keuring viel mee. De kopers hebben hun huiswerk goed gedaan, financiering was al voorbereid en de belofte is binnen twee weken.

Na de bouwtechnische keuring is er nog wat van de vraagprijs af gegaan, maar prima, wij zijn er vanaf. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
dreams2 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:03:
[...]

Financieel voorbehoud, en de koopakte pas tekenen na bouwtechnische keuring. Al met al een ontzettend spannend en lang proces, maar de keuring viel mee. De kopers hebben hun huiswerk goed gedaan, financiering was al voorbereid en de belofte is binnen twee weken.

Na de bouwtechnische keuring is er nog wat van de vraagprijs af gegaan, maar prima, wij zijn er vanaf. :w
Klinkt als een goede uitkomst voor beide kanten.

Wat is de balans in een paar maanden verschoven. Kopers hebben eigenlijk weer onderhandelingsruimte als ze het niet erg vinden om risico te nemen. Ik ben vooral benieuwd hoe dit bij goedkopere woningen het bieden gaat beinvloeden.

10k spaargeld overbieden voelt anders dan 10k overwaarde :X

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ronalddus

ronalddus

Buffalo77

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-05 13:58
Gefeliciteerd!

Hoe is de vraagprijs tot stand gekomen? Was het gewoon de taxatiewaarde of toch lager ingezet?

[ Voor 3% gewijzigd door F4c2Q op 03-06-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronalddus

ronalddus

Buffalo77

F4c2Q schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Gefeliciteerd!

Hoe is de vraagprijs tot stand gekomen? Was het gewoon de taxatiewaarde of toch lager ingezet?
Dank!

De waarde werd van tevoren op 325.000 geschat door de makelaar.
Dus we hebben het inderdaad wat lager in de markt gezet. Ook om binnen de filters van <300.000EU te zitten.

We hebben wel met de vraagprijs gerekend om aan de veilige kant te zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ronalddus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:01:
[...]

Dank!

De waarde werd van tevoren op 325.000 geschat door de makelaar.
Dus we hebben het inderdaad wat lager in de markt gezet. Ook om binnen de filters van <300.000EU te zitten.

We hebben wel met de vraagprijs gerekend om aan de veilige kant te zitten.
Mosterd na de maaltijd, maar anders dan bij de supermarkt kan je op Funda beter je vraagprijs op 300k zetten dan op 299k, want bij 300k zal je in zowel filter 250-300 als 300-350 in de zoekresultaten komen. Mis je toch al snel een groot deel van je potentiele kopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aomi
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-05 13:53
Hoppa, mijn hut staat vanaf nu te koop, dus laat de bezichtigingen maar komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
Ik had onze verkoopmakelaar nog aan de lijn (wij hebben in april nog goed kunnen verkopen). Die was wel duidelijk: ook in Utrecht zijn de kijkers weg, enkele uitzonderingen daargelaten. Hij had twee identieke huizen te koop, de buren in een rij. Eentje paar maanden geleden: 21 kijkers. Nu de buren: 6 kijkers. Biedingen zijn ook veel minder en veel minder extreem.

Ze waren al de prospects die offerte hebben gekregen na aan het bellen dat ze opnieuw moesten kijken naar verwachte opbrengst. Hij adviseert nu ook al vaker: ga maar eerst verkopen. Dat was lang geleden...

Eerste dossiers waar de opbrengst te laag is voor de overbrugging zijn er ook al (dat zijn natuurlijk mensen die geen enkele ruimte hebben gelaten voor eventuele tegenvallers).

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 04-06-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Joris-Jansen schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:08:
Hoppa, mijn hut staat vanaf nu te koop, dus laat de bezichtigingen maar komen.
:?

Je woning stond toch al te koop? Hoe is dat afgelopen dan?
Joris-Jansen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:26:
[...]

Hij staat inderdaad online en de bezichtigingen druppelen lekker binnen. *O*
offtopic:
En misschien de topicwarning nog een keer lezen? O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Harrie_ op 04-06-2022 09:47 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 04-05 13:53
Harrie_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:45:
[...]

:?

Je woning stond toch al te koop? Hoe is dat afgelopen dan?

[...]

offtopic:
o<:) O-)
Klopt! Alleen stagneerde de bezichtigingen en makelaar deed gekke dingen (daarover later meer). Dus nu een makelaar gevonden waar ik een betere klik mee heb en aantoonbaar beter werk levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
THM0 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:28:
Ik had onze verkoopmakelaar nog aan de lijn (wij hebben in april nog goed kunnen verkopen). Die was wel duidelijk: ook in Utrecht zijn de kijkers weg, enkele uitzonderingen daargelaten. Hij had twee identieke huizen te koop, de buren in een rij. Eentje paar maanden geleden: 21 kijkers. Nu de buren: 6 kijkers. Biedingen zijn ook veel minder en veel minder extreem.

Ze waren al de prospects die offerte hebben gekregen na aan het bellen dat ze opnieuw moesten kijken naar verwachte opbrengst. Hij adviseert nu ook al vaker: ga maar eerst verkopen. Dat was lang geleden...

Eerste dossiers waar de opbrengst te laag is voor de overbrugging zijn er ook al (dat zijn natuurlijk mensen die geen enkele ruimte hebben gelaten voor eventuele tegenvallers).
Benieuwd hoe dit er in 2023-24 voor staat. Ik wil gigantisch graag terug naar Utrecht. Tegen die tijd is mijn nieuwbouw woning af in Weesp, maar ben bereid alles te verkopen om alsnog naar Utrecht te verhuizen. Heeft de makelaar toevallig ook specifieke buurten genoemd of hoeveel de opbrengst lager is dan de verwachte opbrengst? En wat doen luitjes wiens woning minder opbrengt dan benodigd? Eraf halen en later terugplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Laapo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Benieuwd hoe dit er in 2023-24 voor staat. Ik wil gigantisch graag terug naar Utrecht. Tegen die tijd is mijn nieuwbouw woning af in Weesp, maar ben bereid alles te verkopen om alsnog naar Utrecht te verhuizen. Heeft de makelaar toevallig ook specifieke buurten genoemd of hoeveel de opbrengst lager is dan de verwachte opbrengst? En wat doen luitjes wiens woning minder opbrengt dan benodigd? Eraf halen en later terugplaatsen?
Ze opereren vooral in Leidsche Rijn. Dus vrijwel allemaal moderne, goed geïsoleerde huizen.
Meer specifieke cijfers heb ik niet, niet naar gevraagd. Ook geen idee of ze mensen opnieuw de markt op laten gaan op een later moment, je leest hier in het topic (en koop topic) wel dat het gebeurt maar dan met lagere vraagprijs. Geen idee of dat nou iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]

Waar in Utrecht wil je wonen?
Ik zie huizen in Leidsche Rijn en Vleuten terugkomen op de markt voor 40K lager. Huizen staan ook langer op Funda als beschikbaar. Evengoed was hier van de week een huis binnen 3 dagen verkocht voor flink boven de vraagprijs. Was wel verkoop aan kennissen van mensen die hier al woonden; de kopers hadden tot nu toe steeds misgegrepen.
Ik denk echt dat de verkoopwaarde ook hier afvlakt, dus de stijgende lijn is eruit en het krankzinnige overbieden is weg of wordt in ieder geval beperkt tot huizen die in positieve zin opvallen binnen het aanbod. Huizen waar ‘iets mee is’ (weinig slaapkamers, verouderde elektra/isolatie, erg smaakgevoelige keuken, belabberd uitzicht etc) zakken als eerste met vraagprijs.
Dus met een beetje geduld…
Zou je dan niet ook vast je nieuwbouw in Weesp verkopen? Als de prijzen zakken, zakt het daar immers ook, ook al is het nieuwbouw?

Ik las hier ook advies van een makelaar om eerst te verkopen. Dat is inderdaad ook zo’n signaal dat er een kentering gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Laatst online: 15-04 23:01
[...]

Weespersluis? Gaan we ook heen. Voor ons ideaal, Amsterdam binnen handbereik maar wel de faciliteiten en sfeer van Weesp en Muiden binnen loopafstand. Waarom wil je weer terug?

Voorlopig verkoopt alles nog zeer rap daar. Recent nog tussenwoningen voor 1mio + gegaan, paar ton in een paar jaar tijd omhoog. Al zal het me niet verbazen dat die gekte, al dan niet tijdelijk, even voorbij zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr0BB op 04-06-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:14
Mr0BB schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Weespersluis? Gaan we ook heen. Voor ons ideaal, Amsterdam binnen handbereik maar wel de faciliteiten en sfeer van Weesp en Muiden binnen loopafstand. Waarom wil je weer terug?

Voorlopig verkoopt alles nog zeer rap daar. Recent nog tussenwoningen voor 1mio + gegaan, paar ton in een paar jaar tijd omhoog. Al zal het me niet verbazen dat die gekte, al dan niet tijdelijk, even voorbij zal zijn.
Gaan wij ook heen! Hallo buren 😉
Je ziet daar inderdaad huizen doorverkocht worden voor tonnen meer nog voordat ze opgeleverd worden.
Pagina: 1 ... 124 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.