Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 123 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51
mentalozzie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb wel staan in mijn nieuwe hypotheek van nieuwbouwhuis dat ik het huidige huis binnen 1 maand moest verkopen als het nieuwbouw huis af is.

Nu heb ik daar de bank nog even gebeld en hun vonden het ook een rare zin en kwamen er nog even op terug. Toen ze er op terug kwamen moest ik het niet te letterlijk nemen want wanneer is tenslotte je nieuwbouwhuis "af" maar het is wel de bedoeling dat ik het huidige huis verkoop...

Ben dus benieuwd hoe lang ze akkoord gaan met het huidige huis niet verkopen + niet zakken met de prijs.
Dubbele lasten zullen idd ook wel zeer doen op een gegeven moment.
Dat zal wel loslopen, in 2008-2012 kozen ook veel mensen om tijdelijk te verhuren tot de markt weer enigzins hersteld was of een koper hadden gevonden...

Zal komende jaren ook wel gebeuren als de markt echt instort.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:51
verstappen33 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Dat zal wel loslopen, in 2008-2012 kozen ook veel mensen om tijdelijk te verhuren tot de markt weer enigzins hersteld was of een koper hadden gevonden...

Zal komende jaren ook wel gebeuren als de markt echt instort.
Ja zolang je de dubbele hypotheek kan betalen zal het de bank een worst wezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
mentalozzie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Ja zolang je de dubbele hypotheek kan betalen zal het de bank een worst wezen toch?
Enige is dat de overbruggingshypotheek binnen 24 maanden moet worden afgelost na datum passeren van de bouwgrond, verder niks. (ING)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:59
kraaitje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Ik ga zelf volgend jaar mijn huis verkopen in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning die Q2/Q3 - 2023 wordt opgeleverd. Mijn woning zit ook ergens rond deze prijsklasse. Als het vier weken te koop zou staan zou ik niet zo veel zakken als jij in gedachte had. Ik betaal voornamelijk aflossing en een hele lage rente. Ik zou het dan rustig een paar maandjes de tijd gunnen voor ik echt zou zakken. De enige pijn is de dubbele maandlast die je al tijden draagt.
Dat is dus anders.
De verkoper heeft al een nieuwe woning waar hij in woont. Hij betaald nu dus al dubbele lasten. Daarnaast staat hij al 4 weken te koop en wat mij betreft blijft hij nog eens 4 weken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kx22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:08:
Ok weet even niet wat ik hiervan moet vinden.

1. Huis die ik gezien heb is prima (niks meer en minder).
2. Staat al minstens 4 weken te koop er is nog geen bod binnen gekomen (zegt de verkopende makelaar)
3. Verkoper WILT perse een bedrag van 740k en geen cent minder volgens mijn aankoopmakelaar. Komt doordat de overbruggingshypotheek gebaseerd is op 740k.
4. Vraagprijs op funda is 675k......reden waarom lager is geprijsd om meer bezichtigingen te trekken.

Ik heb het mij voorgenomen om rond de vraagprijs te zitten. Een bod uitbrengen heeft volgens mij aankoopmakelaar geen zin. Ik denk, ja het is niet mijn droomhuis. Dus leg die bod neer en kijk maar wat ze ermee doen. Als ze het gebruiken om een hoger bedrag te krijgen bij iemand anders, prima. Als ze het na 2-3 maanden nog niet verkocht hebben en ik ook geen andere huis heb (heb geen haast) dan ben ik spekkoper.

Aankoopmakelaar zegt dat het beter is om te wachten. Als het huis na nog eens 4 weken niet verkocht is, dan zetten we het bod in en is de kans het grootst.
Nu een bod uitbrengen maakt het voor hem makkelijker en hebben zij alvast een minimumbedrag.

Merk tevens op dat huizen van 6t en hoger veel moeilijker verkopen.
Verkopers denken nog steeds dat mensen 10-20% overbieden, maar die kans is veel kleiner.
Ik zou gewoon nu een bod neerleggen met een beperkte houdbaarheid. Dan kan je later altijd nog een lager bod doen als over 2 maanden het huis nog steeds te koop staat. Ik zou als een huis 3+ maanden te koop staat zeker niet meer boven de vraagprijs bieden. Het heet toch niet voor niets de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
kraaitje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Enige is dat de overbruggingshypotheek binnen 24 maanden moet worden afgelost na datum passeren van de bouwgrond, verder niks. (ING)
Maar een overbrugging kan nagenoeg altijd wel verlengd worden. Immers, mocht je huis niet verkocht zijn dan kan de bank die lening ook niet opeisen, want er is geen geld en je woning staat al te koop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:02
coazter schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Maar een overbrugging kan nagenoeg altijd wel verlengd worden. Immers, mocht je huis niet verkocht zijn dan kan de bank die lening ook niet opeisen, want er is geen geld en je woning staat al te koop. :)
Mijn overbruggingskredies is net automatisch verlengd met een jaar. Het enige wat wijzigt is het rentepercentage (2,19 naar 3,44). Tientjeswerk.

Oplevering gelukkig met een maandje. Overdracht huis een maand later dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Hbeez schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:
[...]

- Je ziet het aantal views op Funda geleidelijk aan terugzakken naar 100-150 per dag, waar dat er eerst 4000-5000 waren
Is dit echt waar? Waar kan je dat zien? Want nu in het voorjaar/zomer willen juist veel mensen verhuizen.
Dan is de dalende trend echt heel hard ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 20:36
kx22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:23:
[...]

Is dit echt waar? Waar kan je dat zien? Want nu in het voorjaar/zomer willen juist veel mensen verhuizen.
Dan is de dalende trend echt heel hard ingezet.
Hij bedoelt zijn eigen woning op Funda, dan is het niet zo gek dat het aantal views per dag hard terugloopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:51
praliwi schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:34:
[...]

Hij bedoelt zijn eigen woning op Funda, dan is het niet zo gek dat het aantal views per dag hard terugloopt toch?
Idd. Eerste dag krijgen mensen automatische mail en krijg je veel clicks. Dat loopt de dagen erna terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ja ok, dat is dan logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

kx22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:08:
Ok weet even niet wat ik hiervan moet vinden.

1. Huis die ik gezien heb is prima (niks meer en minder).
2. Staat al minstens 4 weken te koop er is nog geen bod binnen gekomen (zegt de verkopende makelaar)
3. Verkoper WILT perse een bedrag van 740k en geen cent minder volgens mijn aankoopmakelaar. Komt doordat de overbruggingshypotheek gebaseerd is op 740k.
4. Vraagprijs op funda is 675k......reden waarom lager is geprijsd om meer bezichtigingen te trekken.

Ik heb het mij voorgenomen om rond de vraagprijs te zitten. Een bod uitbrengen heeft volgens mij aankoopmakelaar geen zin. Ik denk, ja het is niet mijn droomhuis. Dus leg die bod neer en kijk maar wat ze ermee doen. Als ze het gebruiken om een hoger bedrag te krijgen bij iemand anders, prima. Als ze het na 2-3 maanden nog niet verkocht hebben en ik ook geen andere huis heb (heb geen haast) dan ben ik spekkoper.

Aankoopmakelaar zegt dat het beter is om te wachten. Als het huis na nog eens 4 weken niet verkocht is, dan zetten we het bod in en is de kans het grootst.
Nu een bod uitbrengen maakt het voor hem makkelijker en hebben zij alvast een minimumbedrag.

Merk tevens op dat huizen van 6t en hoger veel moeilijker verkopen.
Verkopers denken nog steeds dat mensen 10-20% overbieden, maar die kans is veel kleiner.
Wat is de waarde ? Overbruggingskrediet van 740k bij een vraagprijs van 675k lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Voor zover ik weet is er 1 bank die 100% van de taxatiewaarde als overbrugging wil financieren, de meeste banken hanteren 90% van de taxatiewaarde.
Dus stel verkoper overbrugt 100% vd taxatiewaarde dan zou de taxatiewaarde 740k moeten zijn bij een vraagprijs van 675k. Lijkt mij sterk ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Wat is de waarde ? Overbruggingskrediet van 740k bij een vraagprijs van 675k lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Voor zover ik weet is er 1 bank die 100% van de taxatiewaarde als overbrugging wil financieren, de meeste banken hanteren 90% van de taxatiewaarde.
Dus stel verkoper overbrugt 100% vd taxatiewaarde dan zou de taxatiewaarde 740k moeten zijn bij een vraagprijs van 675k. Lijkt mij sterk ;).
Geen idee, misschien heeft die man zichzelf rijk gerekend en zijn nieuwe huis flink lopen verbouwen met geleend geld om na verkoop terug te betalen. Of het een lulverhaal is weet ik niet, maar het maakt mij ook niet uit.
Ik ga niet meer bieden om hem gelukkig te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Het is maar wat een gek ervoor geeft toch??

Hij schiet zichzelf alleen keihard in de voet door een lage vraagprijs te vragen maar ondertussen de hoofdprijs te willen ontvangen...

Hier in de straat woont ook een stel, die zette eens in de zoveel tijd ook hun huis te koop voor een absurd hoog bedrag.. 3-4x heeft die hem van de markt afgehaald de laatste 10 jaar, maar afgelopen najaar heeft hij toch zijn hoofdprijs gekregen en is het uiteindelijk verkocht...

Voordeel was dat hij nog niets nieuws had, en alle tijd had.. Er hoeft maar 1 gek te zijn die 30-40% boven de marktwaarde wil bieden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 13:01
In tegenstelling tot alle paniekverhalen die je hier regelmatig tegenkomend:

https://www.nu.nl/economi...tijging-stabiliseert.html

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:32:

Ja maar dit is zoals ik het lees berekend obv transacties in het kadaster. Die zijn in Q3/Q4 gesloten/getekend normaal gesproken. Het is heel lastig om het huidige sentiment van mensen die nú kopen vast te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:32:

Dit is ook een handige site: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

THM0 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:46:
[...]

Ja maar dit is zoals ik het lees berekend obv transacties in het kadaster. Die zijn in Q3/Q4 gesloten/getekend normaal gesproken. Het is heel lastig om het huidige sentiment van mensen die nú kopen vast te stellen.
Binnenkort de nvm cijfers. Die zijn recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

verstappen33 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:24:
Het is maar wat een gek ervoor geeft toch??

Hij schiet zichzelf alleen keihard in de voet door een lage vraagprijs te vragen maar ondertussen de hoofdprijs te willen ontvangen...

Hier in de straat woont ook een stel, die zette eens in de zoveel tijd ook hun huis te koop voor een absurd hoog bedrag.. 3-4x heeft die hem van de markt afgehaald de laatste 10 jaar, maar afgelopen najaar heeft hij toch zijn hoofdprijs gekregen en is het uiteindelijk verkocht...

Voordeel was dat hij nog niets nieuws had, en alle tijd had.. Er hoeft maar 1 gek te zijn die 30-40% boven de marktwaarde wil bieden..
Wij hebben ook een woning gekocht die al 10j te koop stond. Gevonden via huispedia. Waar andere woningen met 100-150k werden overboden betaalden wij de vraagprijs (die veel te hoog lag natuurlijk).
Marktwaarde dan ook geen idee, maar het is onze perfecte woning (na verbouwing), dus wat maakt t uit :). En zonder stress van concurrentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
Sport_Life schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Binnenkort de nvm cijfers. Die zijn recent.
Wat is binnenkort? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Begin juli.

Ik zou als verkoper zorgen dat de boel dan rond is :P (onderbuikgevoel).

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 23-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koerskii
Sport_Life schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Begin juli.

Ik zou als verkoper zorgen dat de boel dan rond is :P (onderbuikgevoel).
Haha, dat moet lukken :) a.s. woensdag deadline voor biedingen hier. Ik deel mijn hele proces als het allemaal rond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:29
Verkoopverhaal van een kluswoning

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De verkoopprijs was wat ik had verwacht op basis van Walter Living in de buurt toen ik het huis besloot om te verkopen in december van vorig jaar. Mijn gevoel is inderdaad dat de markt is aan het afkoelen, misschien meer voor kluswoningen dan kant-en-klaar woningen. Wel heel tevreden met de verkoop en blij met de extra geld ondanks de kleine risico van voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
Deze hou ik in de gaten...
"gevoel" van mensen is leuk maar ik hou meer van data.
Voorlopig gaat mijn huis nog niet in de verkoop.. (nieuwbouwhuis krijg ik pas volgend jaar september op zijn vroegst...)

[ Voor 17% gewijzigd door mentalozzie op 23-05-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
mentalozzie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Voorlopig gaat mijn huis nog niet in de verkoop.. (nieuwbouwhuis krijg ik pas volgend jaar september op zijn vroegst...)
Hier idem, al is mijn nieuwbouwhuis als het goed is eerder klaar (Q1-Q2). We hebben bewust een lage verkoopprijs ingeschat en daarnaast ligt ons huis op een prima locatie en heeft een A++ label. Er is geen groot onderhoud nodig. Keuken is vrij neutraal en de badkamer is ook niet heel erg verouderd. Het zou best dat de prijzen niet meer zo hard stijgen, maar een keiharde daling zoals hier weleens wordt genoemd geloof ik gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:23
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Hier idem, al is mijn nieuwbouwhuis als het goed is eerder klaar (Q1-Q2). We hebben bewust een lage verkoopprijs ingeschat en daarnaast ligt ons huis op een prima locatie en heeft een A++ label. Er is geen groot onderhoud nodig. Keuken is vrij neutraal en de badkamer is ook niet heel erg verouderd. Het zou best dat de prijzen niet meer zo hard stijgen, maar een keiharde daling zoals hier weleens wordt genoemd geloof ik gewoon niet.
Vind je het dan niet arelaxed dat je je nieuwbouwhuis duur gekocht hebt en je je huidige huis mogelijk lager dan had gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Atomius schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Vind je het dan niet arelaxed dat je je nieuwbouwhuis duur gekocht hebt en je je huidige huis mogelijk lager dan had gekund?
Het alternatief is om te gaan huren voor 1500 euro in de maand. Dan moeten de prijzen hard dalen voordat ik dat een goed alternatief vind. Als de huizenprijzen nu niet meer zouden stijgen, dan heb ik alsnog een prima verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
mentalozzie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:51:
[...]

Normaal mee eens, echter merk ik hier in haarlem dat deze data als je er op inzoomt niets meer zegt. In dezelfde wijk gaan aan elkaar vergelijkbare huizen tussen de 4700 en 7600 p/m2 (loopt wel af nu overigens). Het enige dat ik kan bedenken dat dit kan verklaren is dat men toch erg uit de emotie aan het bieden is, zo van all in hoppa!

Dat maakt het nu zo lastig, kopers weten niet wat ze moeten bieden en verkopers niet wat ze moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 22:58
Atomius schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Nieuwbouw wordt nog steeds duurder. Dus je zou kunnen zeggen dat hij het "goedkoop" heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 15:26
F4c2Q schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Nieuwbouw wordt nog steeds duurder. Dus je zou kunnen zeggen dat hij het "goedkoop" heeft gekocht.
En dan heb je ook nog de mensen die van nieuwbouw naar nieuwbouw gaan. Naja onze huidige woning is nu 3 jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ons huis zit in deelplan 1, paar weken geleden ging deelplan 2 in verkoop. Zelfde type huis stond voor meer dan een ton hoger te koop. Nu ligt dat huis wel wat beter, maar laat het in verhouding 75k meer zijn... En dat in 9 maanden tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door kw_nl op 24-05-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
kw_nl schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:38:
Ons huis zit in deelplan 1, paar weken geleden ging deelplan 2 in verkoop. Zelfde type huis stond voor meer dan een ton hoger te koop. Nu ligt dat huis wel wat beter, maar laat het in verhouding 75k meer zijn... En dat in 9 maanden tijd.
En je huis kostte 3 miljoen? Want dan valt het flink mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
kw_nl schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Ik ben ook nog in de race met verkopen van mijn woning, en hou natuurlijk huizen in de gaten die elders in de wijk/stad te koop staan, ik zie af en toe toch wel lichte paniek ontstaan.

Een huis kwam 3-4 weken geleden te koop voor 450k.. Net huis, maar wel een aparte indeling die niet iedereen aanspreekt..
Vrijdag zag ik hem niet meer online staan, gisteren kwam die terug online met een nieuwe vraagprijs van 400k.

Die zitten volgens mij wel op hete kolen, of hebben gigantisch veel overwaarde waardoor ze ineens flink kunnen zakken.

Zo heb ik ook enkele andere huizen al iets zien zakken (10-20k) in een tijdsbestek van 4-6 weken na eerste publicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
verstappen33 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Ik ben ook nog in de race met verkopen van mijn woning, en hou natuurlijk huizen in de gaten die elders in de wijk/stad te koop staan, ik zie af en toe toch wel lichte paniek ontstaan.

Een huis kwam 3-4 weken geleden te koop voor 450k.. Net huis, maar wel een aparte indeling die niet iedereen aanspreekt..
Vrijdag zag ik hem niet meer online staan, gisteren kwam die terug online met een nieuwe vraagprijs van 400k.

Die zitten volgens mij wel op hete kolen, of hebben gigantisch veel overwaarde waardoor ze ineens flink kunnen zakken.

Zo heb ik ook enkele andere huizen al iets zien zakken (10-20k) in een tijdsbestek van 4-6 weken na eerste publicatie.
Hier is ook wat aan de hand in regio Utrecht... Wij gingen in maart op Funda, vraagprijs ~4150/m2 voor hoekwoning. Ander huis in de straat staat nu te koop. Tussenwoning maar wel aan het water, net iets groter qua kavel en woonoppervlak. Vraagprijs ~4350/m2 (die vind ik ook wel echt fors). Energielabel A.

Wij hadden na 1 dag op Funda ruim 6300 views en 75x bewaard en 38 bezichtingen. Uiteindelijk verkocht voor ruim 5100/m2.

Huis wat nu te koop staat (staat al enkele dagen op Funda) is nu 'maar' 29x bewaard. Benieuwd waar ze het voor gaan verkopen; natuurlijk maar beperkt beeld wat ik heb obv bovenstaande.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
Wat een paniek hier, of de hele markt aan het instorten is....
In regio Amersfoort is het volgens mijn makelaar nog steeds gekkenhuis.
Het is maar net wat een gek er voor geeft denk tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:32
mentalozzie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:13:
Gelukkig is dat aanbod aan gekken aan het opdrogen ;) De mensen die perse nú in deze periode een huis moeten hebben zullen nog wel bereid zijn gekke prijzen te betalen. De meerderheid is wat minder enthousiast geworden met de stijgende rentes (en dus toekomstige maandlasten) + economische onzekerheid. Tegelijkertijd zie ik samen met anderen hier in de huizenmarkttopics het aanbod stijgen in meerdere regio's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:43
En wie is er bij gebaat om jou te laten denken dat het gekkenhuis is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
geekeep schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Gelukkig is dat aanbod aan gekken aan het opdrogen ;)
Dat heb ik zelf ook ervaren. Heb mijn woning eind maart verkocht - er zat een zeer groot verschil tussen het winnende bod en de #2. Terwijl er bij mijn (over/achter)buren zo'n 3-6 maanden geleden nog een veel grotere wolk van overbiedingen was in de range van 10-15%. Er zal zeker nog af en toe dik worden overgeboden, maar de urgentie om dit te doen is echt wel wat lager geworden.

Voor de verkopers die nu actief zijn/binnenkort worden - is de strategie die makelaars aanbevelen nog steeds VP = MW - 10% ? Kan me voorstellen dat als er minder massaal wordt overboden, realistische vraagprijzen langzaam aan weer de norm worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
praliwi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:52:
[...]

En je huis kostte 3 miljoen? Want dan valt het flink mee :)
Haha, nee wij betaalde 729.000, de nieuwe staan voor 855.000. Zou ik nu niet eens kunnen betalen...
verstappen33 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:28:
[...]

enkele andere huizen al iets zien zakken (10-20k) in een tijdsbestek van 4-6 weken na eerste publicatie.
Als je na 4 weken al in paniek bent, dan gaat er iets niet goed lijkt me...

Hier in Delft zie ik de meeste huizen binnen 6 weken verkocht worden. Een enkeling heeft het moeilijk, maar dat zijn vaak huizen met energielabel F, stokoude badkamer, schrootjes en de hoofdprijs vragen. Die huizen hebben het hier lastig.

Maar de rest verkoopt gewoon prima. Wellicht niet meer met 15% overbieden, maar dat lijkt me een prima ontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30
kw_nl schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:38:
Same here, ook ongeveer dezelfde tijdlijn qua oplevering. Nieuw gedeelte, ietsiepietsie groter perceel. Nieuw aanbod is 10% duurder. Naast de hogere prijs is er op meer beknibbeld zag ik, wij hadden in de standaard aanneemsom een budget voor de keuken, dakkapel en 300liter buffervat voor de warmtepomp. Dat ontbreekt bij het nieuwe aanbod. Al die extra's kosten nu zo'n 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

geekeep schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Gelukkig is dat aanbod aan gekken aan het opdrogen ;) De mensen die perse nú in deze periode een huis moeten hebben zullen nog wel bereid zijn gekke prijzen te betalen. De meerderheid is wat minder enthousiast geworden met de stijgende rentes (en dus toekomstige maandlasten) + economische onzekerheid. Tegelijkertijd zie ik samen met anderen hier in de huizenmarkttopics het aanbod stijgen in meerdere regio's.
De maanden voor de zomervakantie stijgt het aanbod eigenlijk altijd. Wacht maar tot juli, dan droogt het aanbod weer wat op. Het zullen vooral de mensen met zwakke zenuwen zijn, die dat beeld nu hooguit iets versterken. Die gooien hun huis nu eerder op de markt dan ze eigenlijk van plan waren. Beste voorbeeld zal zijn: mensen die nieuwbouw gekocht hebben en eigenlijk van plan waren om pas na de zomer hun huis te koop te zetten.

Bedenk je ook dat dit vooral een tijdelijke verschuiving van aanbod is. Je ziet nu even een piekje, maar wat volgt is dan weer een dalletje. Is vooralsnog vooral emotie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 28-04 21:32
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:59:
[...]

De maanden voor de zomervakantie stijgt het aanbod eigenlijk altijd. Wacht maar tot juli, dan droogt het aanbod weer wat op. Het zullen vooral de mensen met zwakke zenuwen zijn, die dat beeld nu hooguit iets versterken. Die gooien hun huis nu eerder op de markt dan ze eigenlijk van plan waren. Beste voorbeeld zal zijn: mensen die nieuwbouw gekocht hebben en eigenlijk van plan waren om pas na de zomer hun huis te koop te zetten.

Bedenk je ook dat dit vooral een tijdelijke verschuiving van aanbod is. Je ziet nu even een piekje, maar wat volgt is dan weer een dalletje. Is vooralsnog vooral emotie.
Laat emotie nu precies de woningmarkt drijven.. Volgens mij staan maar weinig tweakers hier er bij stil dat de gemiddelde 'Ollander geen IT-er is die gedreven wordt door rationeel, logisch denkvermogen en ingecalculeerde risico's bij de aankoop/verkoop van waarschijnlijk het duurste in iemands leven.
"Maar daar hebben we makelaars voor!", waarbij diezelfde makelaar ook maar domweg de markt volgt en wat extra voordeel heeft met toegang tot bepaalde bronnen. Die makelaar zal er geen nacht minder om slapen als jij "helaas" enkele tienduizenden euro's minder overhoudt bij aankoop/verkoop van een woning.

Ik denk zelfs, met wat ik tot nu toe gezien heb van een doorsnee makelaar, dat het gros van de mensen makkelijk zelf makelaar zou kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

geekeep schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Laat emotie nu precies de woningmarkt drijven.. Volgens mij staan maar weinig tweakers hier er bij stil dat de gemiddelde 'Ollander geen IT-er is die gedreven wordt door rationeel, logisch denkvermogen en ingecalculeerde risico's bij de aankoop/verkoop van waarschijnlijk het duurste in iemands leven.
"Maar daar hebben we makelaars voor!", waarbij diezelfde makelaar ook maar domweg de markt volgt en wat extra voordeel heeft met toegang tot bepaalde bronnen. Die makelaar zal er geen nacht minder om slapen als jij "helaas" enkele tienduizenden euro's minder overhoudt bij aankoop/verkoop van een woning.

Ik denk zelfs, met wat ik tot nu toe gezien heb van een doorsnee makelaar, dat het gros van de mensen makkelijk zelf makelaar zou kunnen worden.
Klopt helemaal. Maar dat "oplopende aanbod" (wat in mijn ogen maar minimaal is, als je meerekent dat we nu gewoon in "de tijd van het jaar" zitten waarin het aanbod altijd wat hoger is) is dus een logisch gevolg van een emotionele reactie aan de kant van doorstromers naar bijvoorbeeld nieuwbouw. Daar zijn wat mensen zenuwachtig geworden (omdat ze dus "al in het bootje" zijn gestapt door nieuwbouw te kopen met een oplevering wat verder in de toekomst), waardoor bepaald aanbod nu eerder op de markt komt. Er is geen spraken van "extra" aanbod, maar van "naar voren gehaald aanbod". Die huizen waren anders gewoon iets later op de markt gekomen, en omdat ze nu al op de markt gekomen zijn, komen ze dat later gewoon niet meer.

Een makelaar is overigens gewoon een dienstverlener. Die laat je dingen doen die je zelf niet wil of minder goed kan doen.

Ik ben vooral benieuwd wat de stijgende rente, stikstofproblemen, schaarste aan bouwmaterialen juist met die nieuwbouw gaan doen. Hoe hard gaat het bouwvolume beïnvloed worden door deze zaken? Verder verwacht ik dat veel mensen een deel van hun toekomstige erfenis zullen zien verdampen, door een waardedaling (ten opzichte van....) van het oude huis van opa en oma waar al bijna 30 of 40 jaar niet meer dan het hoogstnoodzakelijke aan gedaan is. Hier in de stad zie je nog heel veel van dat soort aanbod voorbijkomen. Wij zijn in 2020 aan een "project" begonnen, maar of ik vandaag nog steeds even enthousiast zou zijn betwijfel ik toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:30
dat niet alleen maar er zullen toch ook wel mensen zijn die een huis kopen en daar 30 jaar in blijven wonen tenminste dat is mijn eigen plan ( zit nou op 18 jaar en geen behoefte om te verhuizen ook geen zin in btw :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:29
Geen panick is nodig, maar men mag best wel de risico inschatten dat er een kantelpunt komt in de huizenmarkt.

https://www.nu.nl/economi...eer-dalen.html?redirect=1

Maar het blijft koffiedik kijken. We weten pas de top (of de bodem) als het al lang voorbij is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
beyazz06 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Nog even de 3 dagen bedenktijd afwachten en dan idd een zorg minder :D
De 3 dagen bedenktijd zijn inmiddels verlopen, zodoende bij deze mijn 'traject':

Members only:

Nog even voor de liefhebbers de statistieken op funda:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoNL-4WX0nBCVgtMrXHHHB_L5Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GNrhDG7zTHes2F0obmM0Zvqy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door beyazz06 op 24-05-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
beyazz06 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:16:
[...]

De 3 dagen bedenktijd zijn inmiddels verlopen, zodoende bij deze mijn 'traject':

***members only***
Gefeliciteerd! Was dit waar jullie op gerekend hadden? De VP zo ingezet dat jullie dit als resultaat hadden verwacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
praliwi schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Gefeliciteerd! Was dit waar jullie op gerekend hadden? De VP zo ingezet dat jullie dit als resultaat hadden verwacht?
Thnx! En nee, dit had ik niet verwacht c.q. vraagprijs is niet lager gezet om meer 'hits' te krijgen wat overigens de makelaar wel adviseerde. De prijs was m.i. conform de markt, niet te laag niet te hoog gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:51
Lastmanstanding schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:03:
Geen panick is nodig, maar men mag best wel de risico inschatten dat er een kantelpunt komt in de huizenmarkt.

https://www.nu.nl/economi...eer-dalen.html?redirect=1

Maar het blijft koffiedik kijken. We weten pas de top (of de bodem) als het al lang voorbij is.
Wij kijken rondom centrum Utrecht en je ziet toch wel veel opnieuw te koop komen of met een lagere vr pr. We zijn over het kantelpunt heen m.i. Betekent niet dat het flink gaat dalen maar de stijging is eruit en het overbieden zal (tenzij zeer gewilde locatie) tot het verleden gaan behoren. Wat alleen maar goed is, dan kan men weer met realistische vraagprijzen gaan werken en niet 100k lager in de markt zetten als dat je er voor wil hebben hopend op een biedingsoorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 23:56
makelaar wil huis te koop zetten voor de taxatiewaarde.
In deze buurt word 8% overboden en de woning is label A en instapbaar, wat moeten we doen? meegaan of toch 10.000 hoger en hopen dat we ook dat bedrag hoger qua biedingen krijgen?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:30
technopeuter schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:51:
In deze buurt word 8% overboden en de woning is label A en instapbaar, wat moeten we doen? meegaan of toch 10.000 hoger en hopen dat we ook dat bedrag hoger qua biedingen krijgen?
Ligt eraan wat voor biedingen je wil accepteren.
Onder voorbehoud van financiëring wordt het lastig als men dan geen eigen geld heeft.
Betekend die 10% extra dat je in een andere categorie in Funda valt.
Wat waren de vraagprijzen van recente woningen in de buurt.

En vooral de echt instapklare woningen die verkopen toch nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:30
Veelal zijn de vraagprijzen gebaseerd op transactieprijzen van huizen uit de straat/buurt. Maar als buurman a zijn huis te koop zet voor 440 en vangt 465. Dan vraagt buurman B 470. Dat spelletje kan niet eindig door gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 23:56
D-dark schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Ligt eraan wat voor biedingen je wil accepteren. > hoogste zonder VB
Onder voorbehoud van financiëring wordt het lastig als men dan geen eigen geld heeft.> men kan door onze taxatie dat meteen zien zonder zelf te hoeven taxeren
Betekend die 10% extra dat je in een andere categorie in Funda valt. > nee, blijft dezelfde zoekwaarde
Wat waren de vraagprijzen van recente woningen in de buurt. > maar 10% lager 1,5 jaar geleden. en deze woning is echt heel strak

En vooral de echt instapklare woningen die verkopen toch nog wel. dat dus

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
technopeuter schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:51:
Die keuze zal je toch echt zelf moeten maken, er zijn namelijk teveel factoren die wij niet kennen.

Ik persoonlijk ben overigens niet van 'onderste uit de kan' en zie het zodoende altijd van; redt het mij kom ik er niet mee in de problemen, prima. Meer is natuurlijk altijd fijn, maar dat zal niet mijn uitgangspunt zijn.

Overigens:
Er is onlangs al getaxeerd door de taxateur van de verkoper. Kan ik dit rapport gebruiken?

Nee, de wet- en regelgeving waaraan de taxatierapporten onderhevig zijn, schrijven voor dat er geen taxatierapport door een ander dan de opdrachtgever gebruikt mag worden.

[ Voor 17% gewijzigd door beyazz06 op 24-05-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
Best wel een lage taxatie dan aangezien de gemiddelde woning 20% duurder is geworden in een jaar. Vaak wil een makelaar een woning ook lager op de markt zetten dan de taxatiewaarde voor meer bezichtigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 11:48
Paralize_nl schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:29:
[...]
Wij kijken rondom centrum Utrecht en je ziet toch wel veel opnieuw te koop komen of met een lagere vr pr. We zijn over het kantelpunt heen m.i. Betekent niet dat het flink gaat dalen maar de stijging is eruit en het overbieden zal (tenzij zeer gewilde locatie) tot het verleden gaan behoren. Wat alleen maar goed is, dan kan men weer met realistische vraagprijzen gaan werken en niet 100k lager in de markt zetten als dat je er voor wil hebben hopend op een biedingsoorlog.
Ik zag toevallig ook een huis in de Betuwe dat voor 699K al tijdje te koop stond (wat me verbaasde) opeens “niet meer beschikbaar” zijn op Funda. En verrek, later op de dag op Instagram als “binnenkort in de verkoop” voorbij komen voor 675K.

Ik vond het wel bijzonder want denk dat je nog steeds dezelfde mensen krijgt voor het huis. En die zien de trend heus wel.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Bij ons in de wijk een vergelijkbare woning twee onder 1 kap. Wel groter huis 635 vraagprijs verkocht voor 706.

Maak me voor nu dus iets minder zorgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
Extrix schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:25:
Bij ons in de wijk een vergelijkbare woning twee onder 1 kap. Wel groter huis 635 vraagprijs verkocht voor 706.

Maak me voor nu dus iets minder zorgen
Voor jou is niet het winnende bod relevant, maar het bod van de enahoogste bieder. ;) Ik weet niet wat je verwachting is, maar hier zat bijna 10% verschil tussen het hoogste en het enahoogste bod. Uiteraard hebben we tegen de kopers gezegd dat het gegund was vanwege de bijgevoegde motivatiebrief..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
Hbeez schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Voor jou is niet het winnende bod relevant, maar het bod van de enahoogste bieder. ;) Ik weet niet wat je verwachting is, maar hier zat bijna 10% verschil tussen het hoogste en het enahoogste bod. Uiteraard hebben we tegen de kopers gezegd dat het gegund was vanwege de bijgevoegde motivatiebrief..
Klopt maar deze marge stelt mij wel gerust voor nu in de zin dat wat wij in ons hoofd hebben verlopig nog wel haalbaar blijft. Ik hoef geen jackpot maar meteen alles in het nieuwe huis kunnen doen is superfijn

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• verstappen33
Zojuist mondeling akkoord over de verkoop van onze woning *O*

Zodra de voorlopige koopovereenkomst is getekend en de bedenktijd is verlopen dan zal ik wel mijn verdere ervaring delen..
Maar dat zal pas volgende week of de week erop zijn ivm lang weekend bij de makelaars...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
Hetzelfde hier, mondeling akkoord sinds gisteren. Gegevens van de kopers zijn opgevraagd, maar die concept koopakte zal volgende week wel pas volgen. Ook hier, meer info als de bedenktijd voorbij is!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:44

ronalddus

Buffalo77

Hier zijn vandaag de bezichtigingen begonnen.
We hebben op dit moment 10 afspraken staan. Fingers crossed! d:)b

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 22:29
Ook wij zitten "in de molen" voor de verkoop van onze woning vanwege de aanschaf van een nieuwbouwwoning. Onze nieuwe woning wordt (naar verwachting) in december opgeleverd waarna wij in Q1 verwachten te kunnen verhuizen.

Nu geeft onze makelaar aan dat hij ons huis nu wel "durft" te verkopen. De passeerdatum zou hierdoor 9 a 10 maanden in de toekomst plaatsvinden. Nu hebben wij echt 0 ervaring in deze markt en hebben ook onze familie en kennissen geen ervaring met dergelijke scenario's. Heeft iemand hier in eenzelfde situatie gezeten en heeft hij/zij er toen voor gekozen om ook alvast te verkopen of om te wachten? Het betreft een huis op een gewilde locatie in Breda met energielabel A, gasloos en instap klaar.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
Nano2009 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:40:
Ook wij zitten "in de molen" voor de verkoop van onze woning vanwege de aanschaf van een nieuwbouwwoning. Onze nieuwe woning wordt (naar verwachting) in december opgeleverd waarna wij in Q1 verwachten te kunnen verhuizen.

Nu geeft onze makelaar aan dat hij ons huis nu wel "durft" te verkopen. De passeerdatum zou hierdoor 9 a 10 maanden in de toekomst plaatsvinden. Nu hebben wij echt 0 ervaring in deze markt en hebben ook onze familie en kennissen geen ervaring met dergelijke scenario's. Heeft iemand hier in eenzelfde situatie gezeten en heeft hij/zij er toen voor gekozen om ook alvast te verkopen of om te wachten? Het betreft een huis op een gewilde locatie in Breda met energielabel A, gasloos en instap klaar.

Alvast bedankt!
Waarom zou je hem nu al verkopen? Zou eerder pas binnen de 6 maanden range verkopen.
Hoe zeker is de planning van oplevering van het nieuwe huis ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 22:29
Martinusz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Waarom zou je hem nu al verkopen? Zou eerder pas binnen de 6 maanden range verkopen.
Hoe zeker is de planning van oplevering van het nieuwe huis ;)
Een stukje emotie ivm de stijgende rente etc. en de kennis van een aantal andere (grotendeels vergelijkbare) woningen die de komende maanden in deze wijk in de verkoop komen. Door onze woning eerder te verkopen, concurreren wij niet met die huiseigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Nano2009 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Een stukje emotie ivm de stijgende rente etc. en de kennis van een aantal andere (grotendeels vergelijkbare) woningen die de komende maanden in deze wijk in de verkoop komen. Door onze woning eerder te verkopen, concurreren wij niet met die huiseigenaren.
Eerder verkopen, betekent voor de kopers ook hypotheekoffertes die langer geldig moeten zijn, en daar is de rente ook weer hoger van ;) dusja...maar ligt natuurlijk ook aan wat voor huis je verkoopt etc. wat eventueel invloed is van andere huizen die ook te koop komen etc.
Weet niet of je huidige huis in een range zit van starters/modale verdieners, of in de hogere klasse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Nano2009 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:40:

Alvast bedankt!
Is het een probleem als de oplevering dan vervolgens een paar maanden wordt verschoven? Heb nu meerdere mensen gehoord waarbij dat het geval was i.v.m. leveringsproblemen. Dat zou mij wel tegenhouden nu al te verkopen in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
praliwi schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Is het een probleem als de oplevering dan vervolgens een paar maanden wordt verschoven? Heb nu meerdere mensen gehoord waarbij dat het geval was i.v.m. leveringsproblemen. Dat zou mij wel tegenhouden nu al te verkopen in jouw geval.
Eea is zeer afhankelijk van de kopers, want net als bij mij bijv. vindt er momenteel een domino effect plaats.

De eigenaren van de woning die wij hebben gekocht, gaan naar nieuwbouw. Zij hebben in de overeenkomst "10 weken na oplevering nieuwbouw doch uiterlijk x datum" vast laten leggen.

De verkoop van mijn woning heb ik weer daarop afgestemd. Mochten de verkopers alsnog later dan x datum willen opleveren, dan moeten mijn kopers daar ook akkoord mee gaan. En wat als mijn kopers ook weer een woning verkopen... : >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
beyazz06 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Eea is zeer afhankelijk van de kopers, want net als bij mij bijv. vindt er momenteel een domino effect plaats.

De eigenaren van de woning die wij hebben gekocht, gaan naar nieuwbouw. Zij hebben in de overeenkomst "10 weken na oplevering nieuwbouw doch uiterlijk x datum" vast laten leggen.

De verkoop van mijn woning heb ik weer daarop afgestemd. Mochten de verkopers alsnog later dan x datum willen opleveren, dan moeten mijn kopers daar ook akkoord mee gaan. En wat als mijn kopers ook weer een woning verkopen... : >
Ja wat als jouw kopers ook weer een woning moetn verkopen?
gefeliciteerd met de verkoop van je woning! In welke regio ligt je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
ik heb een vraag over hypotheek. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
We hebben een nieuwe hypotheek met bouwdepot ivm nieuwbouw. Er zit een deel aflossingsvrij een deel annuitair en een deel overbrugging. Alle delen hebben een andere rente.
Bij de notaris betalen we de grond. Welk deel betaal ik als eerste dan? Gaan we ook meteen aflossen voor het annuitaire deel of is het eerst overbruggingsrente en als dat deel verbruikt is annuitair incl aflossings voor dat deel? Ik probeer een inschatting van de maandlasten voor de eerste maanden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
real_tweety schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:44:
We hebben een nieuwe hypotheek met bouwdepot ivm nieuwbouw. Er zit een deel aflossingsvrij een deel annuitair en een deel overbrugging. Alle delen hebben een andere rente.
Bij de notaris betalen we de grond. Welk deel betaal ik als eerste dan? Gaan we ook meteen aflossen voor het annuitaire deel of is het eerst overbruggingsrente en als dat deel verbruikt is annuitair incl aflossings voor dat deel? Ik probeer een inschatting van de maandlasten voor de eerste maanden te maken.
Denk de volle maandtermijn.

Over het resterend saldo in het depot ontvang je een rentevergoeding gelijk is aan het gemiddelde van de rente die je over de verschillende leningdelen betaalt. En daar hangt het er maar net van af of ze dat direct verrekenen met de maandtermijn of terugstorten oid. Kan zijn dat iedere verstrekker daar anders mee omgaat, bij de Rabo kwam het hier op neer en NN ook ongeveer zo.

Voor je annuïteitenhyp is het sowieso belangrijk dat je direct begint met aflossen, zonder aflossing geen hra.

Edit: tenzij je hypotheekadviseur de dubbele lasten heeft laten meefinancieren.

[ Voor 3% gewijzigd door Laapo op 25-05-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
real_tweety schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:44:
Je begint al met aflossen voor de hele hypotheek en de rente daarvan. Vanuit het bouwdepot krijg je een deel van het rente terug wat je nog niet hebt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 01-05 04:26
millerman_sf schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:42:
Gegevens van de kopers zijn opgevraagd, maar die concept koopakte zal volgende week wel pas volgen.
Om 5u lag het concept in de mail, dat is boven verwachting snel! Lang weekend om alles na te kijken en volgende week een afspraak maken om te tekenen hopelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
F4c2Q schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:24:
[...]

Je begint al met aflossen voor de hele hypotheek en de rente daarvan. Vanuit het bouwdepot krijg je een deel van het rente terug wat je nog niet hebt gebruikt.
maar welk deel krijg ik dan terug? De verschillende delen hebben verschillende rentes. Gewogen gemiddelde waarschijnlijk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Laapo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Denk de volle maandtermijn.

Over het resterend saldo in het depot ontvang je een rentevergoeding gelijk is aan het gemiddelde van de rente die je over de verschillende leningdelen betaalt. En daar hangt het er maar net van af of ze dat direct verrekenen met de maandtermijn of terugstorten oid. Kan zijn dat iedere verstrekker daar anders mee omgaat, bij de Rabo kwam het hier op neer en NN ook ongeveer zo.

Voor je annuïteitenhyp is het sowieso belangrijk dat je direct begint met aflossen, zonder aflossing geen hra.

Edit: tenzij je hypotheekadviseur de dubbele lasten heeft laten meefinancieren.
Oke ik denk dat ik het snap. Behalve grond gaat de rest in bouwdepot en daar krijg ik vergoeding over. Dus het maakt dan niet uit welke rente ik betaal.. dus als ik 450K in bouwdepot heb en er wordt de volledige rente in rekening gebracht, krijg ik ook volledige rente vergoeding??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
real_tweety schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Ja wat als jouw kopers ook weer een woning moetn verkopen?
gefeliciteerd met de verkoop van je woning! In welke regio ligt je woning?
Het domino effect wordt dan groter cq het wordt lastiger om de datum achteraf nog aan te passen.

Wat betreft je hypotheek vraag, goeie! Zou het bij je adviseur navragen, want je betaald idd eerst enkel de grond en mogelijk 1e deel oid van de bouw. Gedurende t traject zal dat steeds meer worden, maar met welk hypotheek deel men start is een goede vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
real_tweety schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:49:
[...]

Oke ik denk dat ik het snap. Behalve grond gaat de rest in bouwdepot en daar krijg ik vergoeding over. Dus het maakt dan niet uit welke rente ik betaal.. dus als ik 450K in bouwdepot heb en er wordt de volledige rente in rekening gebracht, krijg ik ook volledige rente vergoeding??
Ja, die vergoeding is dan gelijk aan het gemiddelde rentetarief dat je betaalt. Effectief betaal je dan alleen rente over de betaling van de grond en eventueel uitbetaalde facturen.

Moet wel zeggen dat ik nu bij NN mijn eerste termijn ga betalen, de vergoeding staat nog nergens vermeld terwijl ze dat wel zouden verrekenen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:46
real_tweety schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:46:
[...]

maar welk deel krijg ik dan terug? De verschillende delen hebben verschillende rentes. Gewogen gemiddelde waarschijnlijk dan?
Je moet elk leningdeel apart invullen op je aangifte. De digitale aangifte is daar vrij duidelijk in. Gaat bijna vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
FrankSpin schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Zorgen zijn emoties en je moet gewoon rationeel proberen te denken. Pas wel op met vergelijken, vaak zijn woningen ook binnen een wijk niet 1op1 te vergelijken.

- Ligging kan heel anders zijn, bijvoorbeeld vrij uitzicht, of speeltuin voor je deur?
- Ligging van de tuin. Op het zuiden of op het westen?
- Doorlopende straat of juist doodlopend?
- Afwerkingsniveau vergelijkbaar?

En dan heb je nog smaakgevoelige zaken: Vind ik de keuken mooi, vind ik de vloer mooi e.d.
Ja heb je zeker gelijk in moet ook zeggen het huis zag er perfect uit op Funda foto's

Ag als de markt niet zo raar deed dan hoefde je sowieso geen zorgen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
Hier een beetje vreemde situatie vind ik. Wij hebben een bod geaccepteerd en ook een concept koopovereenkomst voor akkoord gegeven. Echter, wij hebben nog geen definitief koopcontract getekend. Wel is vandaag de taxateur van de koper ingepland terwijl er nog niets is getekend.

Je zou denken: dat doen ze om de financieringstermijn op te rekken. Wat voor taxatiebedrag eruit komt maakt volgens mij niet uit gezien het kleine bedrag aan voorbehoud van financiering.

Ik wil gewoon zsm een getekende koopovereenkomst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ColeJ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:36:
Hier een beetje vreemde situatie vind ik. Wij hebben een bod geaccepteerd en ook een concept koopovereenkomst voor akkoord gegeven. Echter, wij hebben nog geen definitief koopcontract getekend. Wel is vandaag de taxateur van de koper ingepland terwijl er nog niets is getekend.

Je zou denken: dat doen ze om de financieringstermijn op te rekken. Wat voor taxatiebedrag eruit komt maakt volgens mij niet uit gezien het kleine bedrag aan voorbehoud van financiering.

Een concept koopcontract? :? Die is wel getekend of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat deden wij ook, taxeren voor tekenen koopovereenkomst. Ik wilde weten wat de waarde is ipv uitgaan van de aankoopmakelaar..
Er zat ook een financieringsvoorbehoud in, maar dat is toch meer gedoe/risico.

Dus de enige reden die ik kan bedenken is dat ze op voorhand willen weten of alles rond gaat komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-05-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:52

Misschien dat ze direct een bouwkundige mee laten lopen voor een bouwkundige keuring zonder dat ze dit als voorbehoud hadden willen opnemen in hun bod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
Het gaat inderdaad om een concept koopcontract. Op deze manier een bouwkundig iemand mee laten lopen zou ik erg brutaal vinden, wellicht wijs diegene wel de deur.

Als het voorbehoud van financiering 100K is dan maakt het toch niet uit of het op 300K of 350K zou worden getaxeerd? Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Martinusz schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Een concept koopcontract? :? Die is wel getekend of ook niet?
Concept is niets meer of minder dan een ingevulde koop overeenkomst om te verifieren voor de verkoper dat alles goed is ingevuld..

Vergeet niet dat je als verkoper geen bedenktijd meer hebt na tekenen van het contract, dus even een dubbelcheck voor het echte tekenen is wel gewenst..

Wij hebben inmiddels ook het concept binnen, deze lopen we maandag nog even met onze makelaar helemaal door waarna we gelijk gaan tekenen, komende dagen hebben we dus rustig de tijd om het door te lezen en eventuele fouten/vragen voor te bereiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ColeJ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:31:
Het gaat inderdaad om een concept koopcontract. Op deze manier een bouwkundig iemand mee laten lopen zou ik erg brutaal vinden, wellicht wijs diegene wel de deur.

Als het voorbehoud van financiering 100K is dan maakt het toch niet uit of het op 300K of 350K zou worden getaxeerd? Of maak ik hier een denkfout?
Nee, maar als er 250k uit komt rollen vinden ze de koopprijs misschien te hoog .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
ColeJ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:31:

Ik snap deze voorwaarde ook niet helemaal, als koper heb je natuurlijk onderzoeksplicht voor je een bod uitbrengt, daar valt naar mijn inzicht ook de marktwaarde onder..

Dit is ook precies de reden dat ik een aankoop/verkoop makelaar in de hand heb genomen in mijn zoektocht en verkoop van mijn huis, een goede makelaar weet echt wel wat de taxatiewaarde is van een gemiddeld huis.

Ik had geen idee in deze gekke markt en had mogelijk veel te veel geboden, mijn makelaar heeft enkele keren op de rem moeten trappen bij biedingen die ik wilde doen op een huis..

Ook met mijn huis in de verkoop te zetten wilde ik eigenlijk de vraagprijs veel te laag zetten, hij wilde de vraagprijs 15% hoger dan mijn prijs doen, en verwachte dan nog wel steeds overbiedingen..

De meeste makelaars hebben ook wel een training taxeren gevolgt, en kunnen het goed inschatten..
En daarnaast zijn de meeste taxateurs ook niet de moeilijkste, die weten dondersgoed voor welk bedrag een huis gekocht is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dat ligt dan toch bij jou zelf. Normaal gesproken teken jij als verkoper als eerste en is in de overeenkomst opgenomen dat deze alle geldigheid verliest is als de andere partij niet binnen X dagen tekent. Dus zolang jij niet tekent, is de teller voor de koper nog niet eens gaan lopen.

Verder denk ik dat je vooral blij moet zijn met zulk snel handelen van de potentiële koper. Die heeft straks voordat hij de overeenkomst tekent (en dus vanaf dat moment nog 3 dagen bedenktijd heeft) al een taxatierapport en - als ze dat willen - ook al de mogelijkheid gehad om een keuring te laten doen. Hoeven er geen voorbehouden in de overeenkomst, omdat alles voor het verlopen van de 3 dagen bedenktijd al duidelijk is.

En misschien vraagt de koper zich inmiddels wel af, wanneer de verkoper nou eindelijk eens gaat tekenen zodat hij dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online

Normaal gesproken mag/kan de taxateur pas langs als koopovereenkomst is getekend. Zowel voor het traject waarbij ik koper was ging dat zo alsook andersom als verkoper.

Mijn koper had namelijk ook een taxateur ingepland voordat ie getekend had, die heeft mijn makelaar afgezegd cq verplaatst met een week met de mededeling dat de koopovereenkomst eerst getekend moet zijn. Kopers hebben uiteindelijk ook getekend.

Dus ik zou zeggen; laat ze vooral eerst tekenen voordat je een taxateur toelaat. Kans bestaat dat ze dit gebruiken om eventueel onder de koop uit te komen indien ze toch teveel geboden hebben oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07

Kju

Er is niets mis mee als de taxateur langs komt voordat de koopakte ondertekend is. Dat gebeurt best vaak. De taxateur is meestal het sluitstuk van de financiering en in veel gevallen ook de meest vertragende factor.

Heel af en toe maak ik mee dat de verkopende makelaar toch even wil wachten tot de koopakte is ondertekend maar dat komt dan omdat er nog zaken in de koopakte of in het vooronderzoek van de taxateur aan het licht kunnen komen waarop de koper de koop af zou kunnen blazen. Denk dan aan een verkopende makelaar die last-minute ontdekt dat de verkoper een doorbraak toch niet heeft vergund terwijl die dat eerder wel had beweerd of andere werkzaamheden die niet in VVE verband zijn geformaliseerd. Een taxateur die vervelende vragen begint te stellen voordat de koopakte ondertekend is kan de koper beïnvloeden.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 27-05-2022 10:00 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:02
Kju schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:00:
Er is niets mis mee als de taxateur langs komt voordat de koopakte ondertekend is. Dat gebeurt best vaak. De taxateur is meestal het sluitstuk van de financiering en in veel gevallen ook de meest vertragende factor.

Heel af en toe maak ik mee dat de verkopende makelaar toch even wil wachten tot de koopakte is ondertekend maar dat komt dan omdat er nog zaken in de koopakte of in het vooronderzoek van de taxateur aan het licht kunnen komen waarop de koper de koop af zou kunnen blazen. Denk dan aan een verkopende makelaar die last-minute ontdekt dat de verkoper een doorbraak toch niet heeft vergund terwijl die dat eerder wel had beweerd of andere werkzaamheden die niet in VVE verband zijn geformaliseerd. Een taxateur die vervelende vragen begint te stellen voordat de koopakte ondertekend is kan de koper beïnvloeden.
Ik zou zelfs willen stellen, eerst tekenen + de 3 dagen bedenktijd laten verlopen en dan pas taxateurs, bouwkundigen, etc. van de kopers laten komen.
Zij bieden namelijk zelf een (te hoog?) bedrag zonder voorwaarden. Dan moet je eventueel ook op de blaren kunnen gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 20:22
wfvanputten schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Ik zou zelfs willen stellen, eerst tekenen + de 3 dagen bedenktijd laten verlopen en dan pas taxateurs, bouwkundigen, etc. van de kopers laten komen.
Zij bieden namelijk zelf een (te hoog?) bedrag zonder voorwaarden. Dan moet je eventueel ook op de blaren kunnen gaan zitten.
Als je er zo strak in zit, kan het ook best zijn dat een koper zegt, prima maar dan onder voorbehoud van taxatie, bouwkundigen etc. De vraag is of je daar op zit te wachten of dat je dan liever binnen 3 dagen de boel rond hebt. Door die 3 dagen geef je kopers een stok om mee te slaan om door te werken. Als er dan toch achteraf wat uit de bus rolt hebben ze dikke pech, ipv jij in je 6 weken verkopen onder voorbehoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Wanneer kopers een bod doen zonder enig voorbehoud. Dan is het gebruikelijk om eerst de 3 dagen bedenktijd te laten verlopen. Pas daarna mogen derden weer in de woning komen - zoals een taxateur welke nodig is voor het verkrijgen van een hypotheek.

Anders kan je een bod doen zonder voorbehoud, en in die 3 dagen bedenktijd er toch vanaf zien omdat je je financiering niet rond krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Wat mij is opgevallen in mijn verkoop traject is dat 80% van de kijkers zonder aankoop makelaar langs is gekomen.

Daar is natuurlijk niets mis mee, maar in hoeverre kun je een koper vertrouwen?
Ik weet niet of ze hun huiswerk qua maximale hypotheek etc goed hebben uitgevoerd?
Als ze al super onzeker overkomen met allerlei voorwaarden qua taxatie etc, in hoeverre zullen ze dan doorzetten met de koop???

Onze koper had een aankoop makelaar, en heeft zijn client ook wel goed doorgelicht voordat er een bod op tafel kwam, hij wil natuurlijk ook niet een blauwtje lopen door een client flink boven zijn kunnen te laten bieden..

Maar we hebben ook kijkers gehad die totaal niet serieus waren, alleenstaande moeder met 4 kinderen die werkloos was, en mogelijk met de overwaarde van haar eigen huis wel dit huis kon kopen..
Er is geen bod gekomen, maar mijn makelaar had al teveel "red flags" waarmee we moesten oppassen als ze een bod zou uitbrengen..

De voorwaarden moeten gewoon bij de potentiele koper passen, jou makelaar of hun aankoop makelaar kan dat prima inschatten wat het risico is dat de koop zal falen (of niet).

Tijdens de aankoop van mijn nieuwe woning werd ik namelijk ook helemaal doorgezaagd door de verkopende makelaar, die wilde onze achtergrond weten en wat voor werk we deden etc.. Om zo goed in te schatten of we serieuze kandidaten waren of niet..

Zo zijn we ook de "winnaars" geworden van ons nieuwe huis, een ander stel hadden eenzelfde bod neergelegd, maar waren zzp'ers, en hadden geen aankoop makelaar..

Mijn makelaar heeft nog extra informatie gegeven over ons dat wij de financiering zonder problemen voor elkaar zouden krijgen (gecheckt door hun eigen hypotheek afdeling), en dat gaf de doorslag...

Verkopers wilde geen gedoe met onzekerheden en hebben het daarom ons ook gegund.

[ Voor 23% gewijzigd door verstappen33 op 27-05-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07

Kju

Je moet ook een beetje vertrouwen in het proces hebben. Uiteindelijk heeft je verkoopmakelaar (tenzij je een internet"makelaar" hebt) voldoende kennis om in te kunnen schatten binnen welke bandbreedte een taxatie zal vallen. Er zal ook doorgevraagd worden. Als een koper die zonder voorbehoud koopt wel moet financieren moet je uitzoeken wat de situatie is en dan zal je een inschatting maken van z'n financieringskansen.

Je kan het nooit dichttimmeren. Als er wel een financieringsvoorbehoud is en de taxateur op het eind in het proces alsnog te laag taxeert krijgt de koper ook een afwijzing om te ontbinden. Als een koper zonder voorbehoud koopt en nog voor het ondertekenen van de koopakte afhaakt vanwege de taxatie, is dat dan niet juist een voordeel? Dat gedoe wil je niet in het midden of aan het eind van de rit...

PSN: Kjujay

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:59:
Wat mij is opgevallen in mijn verkoop traject is dat 80% van de kijkers zonder aankoop makelaar langs is gekomen.

Daar is natuurlijk niets mis mee, maar in hoeverre kun je een koper vertrouwen?
Daar heb je toch jouw makelaar voor om je te adviseren? Verder is een aankoopmakelaar niet hetzelfde als een financieel adviseur, dat staat er los van. Verder is het aan je makelaar om de 2e keus enzo warm te houden. Oftewel, valt het 1e bod in het niet dan is het fijn dat je snel door kan gaan met het 2e bod. Echter is dit aan jouw makelaar om te verzorgen.
Mijn makelaar heeft nog extra informatie gegeven over ons dat wij de financiering zonder problemen voor elkaar zouden krijgen (gecheckt door hun eigen hypotheek afdeling), en dat gaf de doorslag...
Financieel adviseur kan zoiets ook overleggen. Je hebt daar geen aankoopmakelaar voor nodig. De verkoopmakelaar kan daar dus ook om vragen bij twijfel.

[ Voor 21% gewijzigd door bkor op 27-05-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
bkor schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Daar heb je toch jouw makelaar voor om je te adviseren? Verder is een aankoopmakelaar niet hetzelfde als een financieel adviseur, dat staat er los van. Verder is het aan je makelaar om de 2e keus enzo warm te houden. Oftewel, valt het 1e bod in het niet dan is het fijn dat je snel door kan gaan met het 2e bod. Echter is dit aan jouw makelaar om te verzorgen.
Zeker, zie ook mijn aanvulling in mijn vorige post, mijn makelaar moet goed kunnen beoordelen hoe serieus de koper is en wat zijn kansen zijn om de zaak rond te krijgen..
En tot op heden heeft hij dat prima gedaan, komende week de overeenkomst tekenen en dan is het hopelijk helemaal rond..
Financieel adviseur kan zoiets ook overleggen. Je hebt daar geen aankoopmakelaar voor nodig. De verkoopmakelaar kan daar dus ook om vragen bij twijfel.
Kost extra tijd, en soms moet je snel kunnen schakelen, zeker met meerdere biedingen, en ik zou dan een aankoopmakelaar eerder geloven op zijn woord dan een potentiele koper..

De aankoopmakelaar wil natuurlijk ook gewoon zijn commissie bij een succesvolle koop, en hij zal niet iemand laten bieden op iets wat hij niet kan betalen..

[ Voor 24% gewijzigd door verstappen33 op 27-05-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wfvanputten schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Van de andere kant bezien: dan zou ik misschien - afhankelijk van de woning - toch echt het gevoel krijgen belazerd te worden en gaan denken dat er e.e.a. te verbergen is. Dan kan het dus ook gebeuren, dat ik 2 dagen na ondertekening me toch maar terugtrek. Als ik een keuring zou willen, dan zou ik die ook niet als ontbindende voorwaarde willen hebben, maar nog voor het tekenen. Je wil dat huis kopen, dus je gaat er toch alleen van afzien als de staat van de woning veel slechter is dan hij oogt.
Pagina: 1 ... 123 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.