Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 122 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:40
Mvd1981 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:50:
[...]

Mwah, lijkt mij stug, als je de eerste keer niet kan verkopen omdat je geen/amper kijkers over de vloer krijgt, en vervolgens bijna 70k met de vraagprijs moet zakken, dan weet iedereen wel een beetje wat er aan de hand is. Mede ook gezien de gestegen rentes ten opzichte van goed 2 maanden geleden toen de woning voor het eerst op de markt kwam. Als het 100k boven de vraagprijs weggaat, dan hebben ze als nog een goede deal, maar wel een minder goede dan dat ze 2 maanden geleden konden krijgen als ze iets realistischer de markt op waren gegaan. Andere hoekwoningen die in dezelfde periode op de markt kwamen in dezelfde buurt zijn namelijk wel direct (voor de hoofdprijs) weggegaan (160k boven vraagprijs).
ja goed dat is de markt en het tijdstip wanneer je wat verkoopt ,maar ik denk ondanks dat ze 70k gedaald zijn dat ze heus wel wat winst pakken

maar goed wanneer is iemand tevreden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Is momenteel volgens mij geen touw aan vast te knopen wat betreft de markt..

Ik sprak vandaag een collega die zijn woning van ~95 m2 in Utrecht met een vraagprijs van ~450.000 zojuist heeft verkocht. Hij had ruim 45 bezichtigingen, 11 biedingen in totaal waarbij de hoogste bieder 20% boven de vraagprijs heeft geboden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:16
beyazz06 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:07:
Is momenteel volgens mij geen touw aan vast te knopen wat betreft de markt..

Ik sprak vandaag een collega die zijn woning van ~95 m2 in Utrecht met een vraagprijs van ~450.000 zojuist heeft verkocht. Hij had ruim 45 bezichtigingen, 11 biedingen in totaal waarbij de hoogste bieder 20% boven de vraagprijs heeft geboden. :o
Ik weet niet waar in Utrecht? Maar op de meeste plekken zit de vierkante meter prijs al rond of boven de 6k, dus het klinkt alsof het gewoon erg laag in de markt gezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroensluis
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 13:53
Een sprongetje in het forum, wonend net onder Rotterdam omgeving Albrandswaard komt er volgende week een makelaar kijken om mogelijk de woning te verkopen. Ben benieuwd wat het gaat brengen. De woning betreft ~100 m2 woonoppervlak.

Soort gelijken woning in de straat was uiteindelijk binnen 2 weken verkocht via dezelfde makelaar. Het gesprek ingaand is het voor mij vooral belangrijk dat er ook echt mensen in komen wonen en het niet opgekocht wordt door beleggers, maar zijn er andere punten wat jullie persoonlijk belangrijk vonden om aan te geven of rekening mee te houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 12:55
Je kunt aangeven dat je verkoopt obv gunning, dan kun je zelf kiezen aan wie je verkoopt en is dat voor iedereen ook duidelijk. Ik had zelf ook laten aangeven in de advertentie dat beleggers niet welkom waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:10
Mvd1981 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Klopt, al was het in de afgelopen twee jaar wel zo hoog al qua overbiedingen. Bij mij uiteindelijk bijna 160k overboden t.o.v. de vraagprijs (was nog niet eens de hoogste, maar eerste haakte af wegens treurige omstandigheden). Resultaat is dat ik meer heb verdiend met de verkoop van mijn huis dan dat ik in de afgelopen 15 jaar met mijn werk in totaal bij elkaar heb gekregen.
Ik heb tussen 2020 tot halverwege 2021 actief gezocht. Begon zo rond de 60-100k over en in 2021 was 100-150 gebruikelijk. De reden dat wij toen niet slaagden was dat we de waarde van onze eigen woning veel te laag inschatte, zeker zo'n 100k minder dan wat het had geweest bij verkoop.

Nu in afwachting van nieuwbouw in Weesp, we hebben hier thuis al afgesproken dat als de markt en de omstandigheden het toestaan we voor de oplevering nog een keer goed bekijken of we niet alles verkopen en alsnog voor Leidsche Rijn gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Volgens contract hadden ze 150 werkbare dagen en anders zouden ze flink moeten betalen aan ons, maar blijkbaar iets met oorlog en leveranciers en weet ik veel wat, allemaal dingen waardoor het langer mag duren en ze er niks voor hoeven te betalen.

[...]
Oef, dat is naar en zit je in zo'n traject niet op te wachtten (ik wacht ook op een nieuwbouwhuis, maar daar hebben ze "iets meer" dagen in het contract opgenomen). Uit nieuwsgierigheid - wanneer was bij jullie "start bouw"?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:55
Maestro.mosjuh schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Oef, dat is naar en zit je in zo'n traject niet op te wachtten (ik wacht ook op een nieuwbouwhuis, maar daar hebben ze "iets meer" dagen in het contract opgenomen). Uit nieuwsgierigheid - wanneer was bij jullie "start bouw"?
Begin december grond betaald en start, daadwerkelijke fysieke start april, toen zou het af zijn.

Hypotheek afgesloten 1 jaar en 1 maand terug nu.

Dit is de huidige status....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0q9KMyGa0_YmpaL0Br0TNoI39U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtKwzvp6P5n18gx4Kgid7ycg.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Begin december grond betaald en start, daadwerkelijke fysieke start april, toen zou het af zijn.

Hypotheek afgesloten 1 jaar en 1 maand terug nu.

Dit is de huidige status....

[Afbeelding]
Ok - maar dan zijn die 150 werkbare dagen dus nog lang niet voorbij en houden ze zich vooralsnog gewoon aan het contract. Het leek me ook al onwaarschijnlijk dat ze over de contractuele termijn heen gingen. Als dat wel zo was dan had je ze zo snel mogelijk officieel in gebreke moeten stellen - want (pas) zodra je dat hebt gedaan kan je aanspraak maken op de boete-bedragen opgenomen in het contract.

Die 150 werkbare dagen beginnen pas vanaf start bouw en dat is niet wanneer je bij de notaris zit, maar "ergens daarna". Edit - via DM duidelijk geworden dat dit een niet heel standaard project is - de werkbare dagen zijn al wel gaan lopen na grondoverdracht..

Daarnaast - zelfs al zou dat wel zo zijn - we hebben (zelfs sinds december) nog geen 150 werkbare dagen gehad natuurlijk: Je hebt natuurlijk maar maximaal 5 werkbare dagen in een week, maar als voorbeeld - in februari waren er een aantal "niet werkbaar" door een teveel aan wind en een aantal niet werkbaar door een teveel aan neerslag. (en dat geld voor bijna elke maand wel)

https://www.eigenhuis.nl/...iode/werkbare-werkdagen#/
"Een kalenderjaar telt gemiddeld 180 werkbare werkdagen."
Dus 150 werkbare dagen komt al dicht bij een kalenderjaar dat ze hebben om te bouwen. En/maar nogmaals: die beginnen niet te tellen wanneer de grond overgedragen is, maar pas daarna (de verkopend partij zal je op de hoogte hebben gebracht wanneer de werkzaamheden begonnen zijn - pas dan begint het te tellen).

Je hebt zo te zien wel een mooi plekje, dus wel iets moois om naar uit te kijken d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 12-05-2022 14:39 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wat is dit stressvol zeg..

Begin van de week de bezichtigingen gehad alsook de strategie besproken. Makelaar gaf aan afhankelijk van hoe eea verloopt, biedingen, hij voor een inschrijving gaat of niet. Echt een deadline voor de biedingen wilde hij niet communiceren, want men was/is 'inschrijving beu'. Ik had zo iets van, maar je moet toch wat communiceren? Zodoende kwamen wij uit dat hij zou aangeven dat wij vrijdag de biedingen zullen "evalueren", een exacte tijd hadden wij niet afgesproken en begreep onlangs dat hij ook geen exacte tijd heeft genoemd.

Nu zit ik mij af te vragen of dit wel de juiste methode is geweest, heb namelijk nog niets gehoord van de makelaar wat betreft biedingen oid.. In gedachten zit ik dan ook met; is de besef bij mogelijke kopers nu dat ze voor vrijdag moeten bieden, of op vrijdag zelf.. Zo stressvol! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 20:33

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

beyazz06 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:47:

Begin van de week de bezichtigingen gehad alsook de strategie besproken. Makelaar gaf aan afhankelijk van hoe eea verloopt, biedingen, hij voor een inschrijving gaat of niet. Echt een deadline voor de biedingen wilde hij niet communiceren, want men was/is 'inschrijving beu'. Ik had zo iets van, maar je moet toch wat communiceren? Zodoende kwamen wij uit dat hij zou aangeven dat wij vrijdag de biedingen zullen "evalueren", een exacte tijd hadden wij niet afgesproken en begreep onlangs dat hij ook geen exacte tijd heeft genoemd.

Nu zit ik mij af te vragen of dit wel de juiste methode is geweest, heb namelijk nog niets gehoord van de makelaar wat betreft biedingen oid.. In gedachten zit ik dan ook met; is de besef bij mogelijke kopers nu dat ze voor vrijdag moeten bieden, of op vrijdag zelf.. Zo stressvol! :X
Ik had afgesproken dat we bij +15 bezichtigen over zouden gaan naar een inschrijving, met duidelijke sluitingsdatum/tijd natuurlijk. Gelukkig zaten we daarboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

Uh ja beetje apart... onduidelijkheid heeft niemand iets aan.
Hoeveel bezichtigingen heb je gehad? Belt de makelaar de kandidaten na, heeft hij iets gezegd over enthousiasme van de individuele kandidaten?

Ik zou gewoon even je makelaar bellen en je gevoel uitspreken. Wellicht is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
THM0 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Uh ja beetje apart... onduidelijkheid heeft niemand iets aan.
Hoeveel bezichtigingen heb je gehad? Belt de makelaar de kandidaten na, heeft hij iets gezegd over enthousiasme van de individuele kandidaten?

Ik zou gewoon even je makelaar bellen en je gevoel uitspreken. Wellicht is er niks aan de hand.
Wij hebben in totaal 11 bezichtigingen gehad verdeeld over 2 dagen. A label woning (~ 7 jaar oud) in een gewilde wijk, zonder gas met zonnepanelen en warmtepomp.

De makelaar verwacht zelf zo rond de 3 biedingen. Hij gaf idd wel aan mochten de biedingen uitblijven, dan doen wij een bel ronde.. Wellicht pieker ik te veel en gaat allemaal morgen los lopen, tis alleen zo zenuwslopend! Ook ik bracht namelijk een bod 15 min. voor de deadline uit en besef nu dat het voor de verkopers niet fijn is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-05 17:51
Toen wij begonnen met een makelaar te zoeken in februari werden ons gouden bergen beloofd, 10-20% overbieden, huis kwijt binnen een week etc..

Zo ervaarden wij het ook toen wij zochten naar een ander huis in februari/maart..

Maar nu ons huis al 2 weken op funda staat en al een week geen bezichtigingen meer ingepland krijgen ben ik al blij als we uberhaupt nog een kijker of een bod ontvangen..

Volgens mijn makelaar (en ik deel zijn mening) zitten we met de prijs en de presentatie gewoon goed..
Alleen de kopers zijn nu ineens heel huiverig geworden.

1 van de personen die gekeken heeft is nu eerst een check aan het doen wat die kan lenen voordat hij een bod uit zal brengen, dus hopelijk komt daar nog wat uit..
En anders moet de makelaar eens goed aan het werk, want een huis verkoopt zich niet meer vanzelf..

Ondertussen zal ik al blij zijn met een bod op de vraagprijs :D

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Laatst online: 01-05 12:29
verstappen33 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:41:
Toen wij begonnen met een makelaar te zoeken in februari werden ons gouden bergen beloofd, 10-20% overbieden, huis kwijt binnen een week etc..

Zo ervaarden wij het ook toen wij zochten naar een ander huis in februari/maart..

Maar nu ons huis al 2 weken op funda staat en al een week geen bezichtigingen meer ingepland krijgen ben ik al blij als we uberhaupt nog een kijker of een bod ontvangen..

Volgens mijn makelaar (en ik deel zijn mening) zitten we met de prijs en de presentatie gewoon goed..
Alleen de kopers zijn nu ineens heel huiverig geworden.

1 van de personen die gekeken heeft is nu eerst een check aan het doen wat die kan lenen voordat hij een bod uit zal brengen, dus hopelijk komt daar nog wat uit..
En anders moet de makelaar eens goed aan het werk, want een huis verkoopt zich niet meer vanzelf..

Ondertussen zal ik al blij zijn met een bod op de vraagprijs :D
toon volledige bericht
Ik snap je stress; zenuwslopend is het. Ik denk zelf ook dat het minder is met de bezichtigingen en biedingen.
Maar geef de hoop niet op; het kan nog steeds: wij zijn onlangs verrast met een bod van 75k op de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bouwnrzoveel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Ik snap je stress; zenuwslopend is het. Ik denk zelf ook dat het minder is met de bezichtigingen en biedingen.
Maar geef de hoop niet op; het kan nog steeds: wij zijn onlangs verrast met een bod van 75k op de vraagprijs.
Stress valt wel mee, mijn vrouw heeft er meer last van..
Enige waar ik mee zit is dat wij de nieuwe hypotheek gebaseerd hebben met de overwaarde die berekend is op de vraagprijs (overbieden was toen nog de normaalste gang van zaken)..

Als we willen zakken met de prijs, dan moeten we zelf spaargeld bijleggen, niet dat dit een ramp is, maar het zou gewoon fijn zijn als de vraagprijs geboden zal gaan worden..

Het valt mij wel op dat makelaars ook gewoon heel afwachtend zijn, ik zie geen echte marketing campagnes om een huis te verkopen.. Het is vaak een funda advertentie en hooguit een berichtje/aanprijzing op social media..

Ik wacht nog wel even af, maar als over 2 weken nog niets is veranderd dan mag de makelaar wel wat agressiever marketen..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 12-05-2022 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
beyazz06 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Wij hebben in totaal 11 bezichtigingen gehad verdeeld over 2 dagen. A label woning (~ 7 jaar oud) in een gewilde wijk, zonder gas met zonnepanelen en warmtepomp.

De makelaar verwacht zelf zo rond de 3 biedingen. Hij gaf idd wel aan mochten de biedingen uitblijven, dan doen wij een bel ronde.. Wellicht pieker ik te veel en gaat allemaal morgen los lopen, tis alleen zo zenuwslopend! Ook ik bracht namelijk een bod 15 min. voor de deadline uit en besef nu dat het voor de verkopers niet fijn is :+
Wij hadden ook 11 bezichtigingen op een A label woning (15 jaar oud) in een gewilde wijk. Vrij snel overgegaan naar een inschrijving, en ik heb dat zelf als koper ook altijd een fijne methode gevonden omdat er duidelijkheid is. Van deze 11 kijkers hadden 7 geboden. Mij lijkt 3 bieders op 11 kijkers vrij laag, waarom zo'n lage conversie, waren ze niet enthousiast bij de bezichtigingen? Ik zou alsnog een deadline stellen aangezien jij je daar beter bij voelt, om ook lichte druk uit te oefenen op de kijkers en iedereen duidelijkheid te geven. Zo'n halve inschrijving zoals nu straalt imo uit dat het allemaal niet zo storm loopt, terwijl 11 kijkers best netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25

LoCuTuS2000

Resistance is futile

verstappen33 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Stress valt wel mee, mijn vrouw heeft er meer last van..
Enige waar ik mee zit is dat wij de nieuwe hypotheek gebaseerd hebben met de overwaarde die berekend is op de vraagprijs (overbieden was toen nog de normaalste gang van zaken)..

Als we willen zakken met de prijs, dan moeten we zelf spaargeld bijleggen, niet dat dit een ramp is, maar het zou gewoon fijn zijn als de vraagprijs geboden zal gaan worden..

Het valt mij wel op dat makelaars ook gewoon heel afwachtend zijn, ik zie geen echte marketing campagnes om een huis te verkopen.. Het is vaak een funda advertentie en hooguit een berichtje/aanprijzing op social media..

Ik wacht nog wel even af, maar als over 2 weken nog niets is veranderd dan mag de makelaar wel wat agressiever marketen..
Als ik dit lees denk ik dat je teveel verwacht van het effect van marketen voor een woning. Onze verkoopmakelaar geeft aan dat de markt de afgelopen 2 weken anders is dan daarvoor. Veel koeler dan eerst met minder bezichtigingen. Gelukkig wel bezichtigingen van oprecht geinteresseerde mensen. Wel is het nu extra belangrijk om proactief te zijn met kijkers zoals het nabellen en een 2e bezichtiging plannen.

Maar marketing is lastig; je koopt niet een huis omdat je een poster langs de weg ziet of een advertentie op je facebook tijdlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:34
verstappen33 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Tsja, wat gaat een marketing campagne opleveren? Alle potentiele kopers kijken echt wel op Funda en hebben ook jouw woning gezien. Het is nu gewoon een onzekere tijd en mensen zitten waarschijnlijk graag even de storm uit. Naar mijn mening gaat een marketing campagne daar echt geen verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Funda heeft ook nog extra opties om je advertentie te laten opvallen buiten gerichte zoekopdrachten van mensen..
Of wat extra aandacht op social media of nieuwsbrieven.

Het kan zomaar zijn dat veel mensen nog steeds in de beleving zijn dat een huis na enkele dagen wel verkocht zou zijn, en reageren dan niet meer voor een bezichtiging als een huis al 2 weken online staat.. Terwijl het nu juist andersom is...
Een berichtje dat een huis na 2-3 weken nog steeds beschikbaar is trekt misschien toch weer mensen aan die dachten de boot gemist te hebben in de eerste dagen..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 12-05-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 11:28

Dit is een beetje een spuit-11 reactie, maar allicht nuttig voor anderen die hun huis nog gaan verkopen. Ik heb het hier ook al eerder gepost. Wij hebben ons huis 2x te koop gezet. De eerste keer had de makelaar ook geen deadline voor biedingen gecommuniceerd, toen niet verkocht. De 2e keer wel duidelijk van te voren naar de bezichtigers gecommuniceerd wanneer de biedingen uiterlijk binnen moesten zijn. Die 2e methode is ons veeeel beter bevallen (veel minder lang in onzekerheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
verstappen33 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:20:
Funda heeft ook nog extra opties om je advertentie te laten opvallen buiten gerichte zoekopdrachten van mensen..
Of wat extra aandacht op social media of nieuwsbrieven.

Het kan zomaar zijn dat veel mensen nog steeds in de beleving zijn dat een huis na enkele dagen wel verkocht zou zijn, en reageren dan niet meer voor een bezichtiging als een huis al 2 weken online staat.. Terwijl het nu juist andersom is...
Een berichtje dat een huis na 2-3 weken nog steeds beschikbaar is trekt misschien toch weer mensen aan die dachten de boot gemist te hebben in de eerste dagen..
Dit is denk ik inderdaad hoe het in de praktijk gaat. Misschien is een open dag een optie, en dan uitlichten op Funda. Zo ging voorheen altijd. Kon ook filteren op alle woningen die een open dag hadden etc. Jammer dat dat niet meer wordt ingezet. Kan voor extra aandacht zorgen of toch wat kijkers trekken die minder actief opzoek zijn. Denk dat als je een bod op de vraagprijs al acceptabel vindt dat je vooral zoveel mogelijk mensen over de vloer moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:57
Laapo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Dit is denk ik inderdaad hoe het in de praktijk gaat. Misschien is een open dag een optie, en dan uitlichten op Funda. Zo ging voorheen altijd. Kon ook filteren op alle woningen die een open dag hadden etc. Jammer dat dat niet meer wordt ingezet. Kan voor extra aandacht zorgen of toch wat kijkers trekken die minder actief opzoek zijn. Denk dat als je een bod op de vraagprijs al acceptabel vindt dat je vooral zoveel mogelijk mensen over de vloer moet hebben.
Dat komt vanzelf terug naarmate makelaars meer moeite moeten doen een huis te verkopen. Afgelopen jaren was dat niet zo, maar als huizen weer wat langer te koop staan, krijg je die verkoopmethodes ook weer terug.
En zo ook het meer vertrouwde beeld dat mensen komen kijken, uitrekenen of ze het kunnen betalen, nog eens kijken en dan een bod doen. Onder de vraagprijs, waarna het naar elkaar toekruipt als op een Turkse markt. Stuk gezonder als je het mij vraagt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 00:51
Wij 35k op een huis overboden nadat makelaar ons belde dat koop met nr1 was afgeketst. Makelaar ging t voorleggen aan verkoper, 2 dagen wachten, verkoper gaat volgens makelaar in zee met andere koper met betere voorwaarden, 3 dagen later staat het huis weer op funda ‘nieuw’ met zelfde vr.pr. Zeg dan gewoon dat je nog meer wil hebben dan 35k boven je vr pr voor je huis van 60m2 ipv te zeggen dat ie is verkocht en m opnieuw te koop te zetten.

Scheelt ons weer bezichtigen :) Als makelaars gewoon wat eerlijker zijn zou dat fijn zijn. Al die leugens, pfrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 11:05
Laapo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Ik heb tussen 2020 tot halverwege 2021 actief gezocht. Begon zo rond de 60-100k over en in 2021 was 100-150 gebruikelijk. De reden dat wij toen niet slaagden was dat we de waarde van onze eigen woning veel te laag inschatte, zeker zo'n 100k minder dan wat het had geweest bij verkoop.
Heb je ook een hypotheekgesprek met een andere partij gehad? Mij is dit bij een eerste adviseur ook verteld. Er werd met een verkoopprijs gerekend van 90% wat het programma Calcasa berekende. (Dit was vóórdat ik een gesprek had met mijn verkoopmakelaar).

Volgens Calcasa was mijn huis berekend op 328k. 90% hiervan is dus 295k waar mee gerekend zou worden.

Onze verkoopmakelaar verwacht uiteindelijk dat ons huis voor 350k verkocht gaat worden. Dus 90% hiervan is 315k (20k meer).

Echter het belangrijkste verschil met een 2e hypotheekgesprek was dat lang niet alle banken de 90% aanhouden. Dit geldt vooral bij de kleinere risicovollere hypotheekpartijen (het is sowieso de vraag of deze aanbieders een flinke crisis overleven met een nieuwe oversluiting tot gevolg). Hij adviseerde de traditionele grootbanken of hun dochtermaatschappijen (bv Florius, Obvion etc) of bv Nationale Nederlanden. Deze rekenen met 100% van de verwachte verkoopprijs.

De verwachte verkoopprijs hebben wij op 345k gezet, dus in ons geval scheelt dit 50k wat wij meer kunnen lenen. Bij een 'veiligere' partij ten koste van iets hogere rente (wat misschien maar om 2 a 3 tientjes per maand scheelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
VySio schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:14:
[...]

Heb je ook een hypotheekgesprek met een andere partij gehad? Mij is dit bij een eerste adviseur ook verteld. Er werd met een verkoopprijs gerekend van 90% wat het programma Calcasa berekende. (Dit was vóórdat ik een gesprek had met mijn verkoopmakelaar).

Volgens Calcasa was mijn huis berekend op 328k. 90% hiervan is dus 295k waar mee gerekend zou worden.

Onze verkoopmakelaar verwacht uiteindelijk dat ons huis voor 350k verkocht gaat worden. Dus 90% hiervan is 315k (20k meer).

Echter het belangrijkste verschil met een 2e hypotheekgesprek was dat lang niet alle banken de 90% aanhouden. Dit geldt vooral bij de kleinere risicovollere hypotheekpartijen (het is sowieso de vraag of deze aanbieders een flinke crisis overleven met een nieuwe oversluiting tot gevolg). Hij adviseerde de traditionele grootbanken of hun dochtermaatschappijen (bv Florius, Obvion etc) of bv Nationale Nederlanden. Deze rekenen met 100% van de verwachte verkoopprijs.

De verwachte verkoopprijs hebben wij op 345k gezet, dus in ons geval scheelt dit 50k wat wij meer kunnen lenen. Bij een 'veiligere' partij ten koste van iets hogere rente (wat misschien maar om 2 a 3 tientjes per maand scheelt)
toon volledige bericht
Het was meer onze eigen inschatting, wij gingen zelf ten onrechte van een veel lagere potentiële verkoopprijs uit. Er is toen ook een jaar lang geen vergelijkbare woning te koop gekomen waardoor we zelf dachten dat we zo'n 100k minder te besteden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Laapo schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Het was meer onze eigen inschatting, wij gingen zelf ten onrechte van een veel lagere potentiële verkoopprijs uit. Er is toen ook een jaar lang geen vergelijkbare woning te koop gekomen waardoor we zelf dachten dat we zo'n 100k minder te besteden hadden.
Wij hadden dat ook, prijzen gingen zó snel omhoog in de wijk, dat ging ons iets te makkelijk om op basis daarvan te rekenen. En hier stonden ook weinig vergelijkbare panden te koop. Wat is een garage en parkeren op eigen terrein waard als je gratis in de straat kunt parkeren?
Maar liever de anderhalve ton over aan het einde van het traject die we nu hebben dan een tekort. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
THM0 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:13:
[...]
Maar liever de anderhalve ton over aan het einde van het traject die we nu hebben dan een tekort. 8)
Vooral dat dus. Die andere halve ton kan je dan ook weer gebruiken om extra af te lossen of om een verbouwing uitgebreider/luxer te maken.

Op 100% van de geschatte waarde lenen lijkt mij gewoon erg spannend. Je moet maar hopen dat er niks geks gebeurd en de prijzen zakken. Ik heb zelf veel liever een stuk speling dan dat ik m’n huis voor een bepaald bedrag MOET verkopen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
THM0 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Wij hadden dat ook, prijzen gingen zó snel omhoog in de wijk, dat ging ons iets te makkelijk om op basis daarvan te rekenen. En hier stonden ook weinig vergelijkbare panden te koop. Wat is een garage en parkeren op eigen terrein waard als je gratis in de straat kunt parkeren?
Dat is zeker waar. Toch knaagt het nog wel bij me, we hebben uiteindelijk voor ons ideale (bestaande) woningen gemist op 20-40k en hebben uiteindelijk op een hele andere plek nieuwbouw gekocht.

Maar goed, als de markt niet instort blijft er een hele hoop geld over. Kan bijna met gesloten beurs verhuizen. Betere woning, betere locatie, lagere rente en ongeveer dezelfde maandlasten.. fingers crossed.
kw_nl schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Vooral dat dus. Die andere halve ton kan je dan ook weer gebruiken om extra af te lossen of om een verbouwing uitgebreider/luxer te maken.

Op 100% van de geschatte waarde lenen lijkt mij gewoon erg spannend. Je moet maar hopen dat er niks geks gebeurd en de prijzen zakken. Ik heb zelf veel liever een stuk speling dan dat ik m’n huis voor een bepaald bedrag MOET verkopen.
Normaal gesproken bouw je dus al een buffer in. Dus dat je dan op 80% van de geschatte waarde gaat zitten voor de overbrugging. Maar als de geschatte waarde (veel) te laag is wordt het budget te klein om een stapje vooruit te zetten. De concurrentie die wel precies uitgekiend heeft wat ze kunnen besteden slagen eerder.

Denk overigens dat de afgelopen anderhalf jaar de meeste doorstromers wel meevallende verkoopresultaten hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Zijn er mensen mer ervaringen met het verkopen van een huis zonder “echte” makelaar maar met een internet makelaar?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:24
Laapo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Nu in afwachting van nieuwbouw in Weesp, we hebben hier thuis al afgesproken dat als de markt en de omstandigheden het toestaan we voor de oplevering nog een keer goed bekijken of we niet alles verkopen en alsnog voor Leidsche Rijn gaan.
Heb ik ook last van gehad, we zijn drie jaar op zoek geweest naar iets in de buurt van de moeder van mijn zoontje (oostkant van Utrecht). Consequent mijn huis te laag ingeschat qua waarde, en als gevolg daarvan ook vaak ook net te laag gezeten met de biedingen die we uitgebracht hebben op de woningen die voorbij kwamen. Uiteindelijk kwam er eind november/begin december iets op ons pad dat we echt niet konden laten lopen en hebben we de gok genomen. Verkoop van de woning heeft nog wat voeten in aarde gehad, maar uiteindelijk tegen het gewenste resultaat. We zijn in de afgelopen dagen verhuisd en genieten inmiddels met volle teugen van ons nieuwe verblijf :) Voelt nog steeds onwerkelijk heel eerlijk gezegd na zo'n lange zoektocht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:54

DjVe

Hatsaflats!

DjVe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:03:
Ik ga mij hier ook melden. Vandaag komt onze tussenwoning online op Funda (jaren 60, energielabel A, regio Arnhem-Nijmegen).

Wij gaan met de overwaarde een stukje huis van familie verbouwen (en huren dan het pand tegen een goede prijs).

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen qua bezichtigen en biedingen!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
spannend. En ga je ons ook vertellen hoeveel er geboden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

real_tweety schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:46:
[...]

spannend. En ga je ons ook vertellen hoeveel er geboden is?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
.

[ Voor 99% gewijzigd door real_tweety op 03-08-2022 16:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

real_tweety schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:00:
[...]

klinkt goed. gefeliciteerd alvast! Wat was je vraagprijs afgerond of hoeveel procent overbieden hebben we het over?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Dat is wel heel netjes! Ben je ook blij?
Het ruimschoots overbieden gaat dus nog steeds door. Goed om te weten.
Woon je in een populair gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-05 14:21
Ik woon in dezelfde regio en deze is enorm aan het groeien. De ligging is top als ook de voorzieningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 19:34
real_tweety schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Het ruimschoots overbieden gaat dus nog steeds door. Goed om te weten.
N=1 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
Dat geldt toch ook voor de verhalen waarbij er niet ruim boven de vraagprijs is geboden? Mijn collega kocht een paar weken geleden ook nog een huis voor ruim 820 terwijl de vraagprijs 780 was.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

mmmmmark schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:59:
Zijn er mensen mer ervaringen met het verkopen van een huis zonder “echte” makelaar maar met een internet makelaar?
Daar heb ik in dit topic al heel wat posts aan gewijd. Wat wil je weten? Hier een kleine selectie van mijn posts m.b.t. dit onderwerp;
Harrie_ schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:48:
[...]

Precies de reden dat ik bij de verkoop van mijn woning heb gekozen voor makelaarsland, niet in het kader van 'ik kan dat zelf ook' maar meer in het kader van 'ik kan dat beter'. Ik heb vaak het idee dat die makelaars zelf ook de lagere school niet hebben afgemaakt. Een aantal zaken waar ik me (toen ik nog op huizenjacht was) ontzettend aan heb geïrriteerd:

• 4 van de 5 plattegronden op Funda kloppen niet; deuren ingetekend waar geen deuren zijn of andersom.
• Zeer brakke verkoopteksten
• Foto's totaal niet in chronologische volgorde waardoor je absoluut bent aangewezen op de plattegrond omdat je uit de foto's totaal niet op kunt maken of je nu een ruimte op de begane grond of op de 1e verdieping aan het bekijken bent.

Ik had toentertijd ook nog mijn oog laten vallen op een woning die nog half in verbouwing zat. Op de plattegrond stond geen toilet ingetekend, er geen foto was van het toilet èn er in de verkooptekst niets over werd gezegd. Hierdoor kreeg ik dus de indruk dat er (nog) geen toilet was op de begane grond en had dus eigenlijk geen interesse meer in het huis... Vervolgens toch maar de makelaar gebeld en er bleek wel gewoon een toilet te zijn... Hoe brak kun je zijn in je werk 8)7
toon volledige bericht
Harrie_ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:15:
@FiXeR.nl Goede ervaringen met Makelaarsland. Let wel: Ik had daar een 'eigen makelaar' die ik maar 1x gesproken heb, verder wel vaak (telefonisch en via e-mail) contact gehad waarbij ik een willekeurige medewerker te spreken kreeg die mijn vragen beantwoordde of dingen afhandelde. Er werd altijd zeer snel actie genomen, maar je moet er wel tegen kunnen dat je geen vast aanspreekpunt hebt (die heb je officieel dus wel, maar in de praktijk komt daar niets van terecht).
Harrie_ schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Ik heb er al vaker over gepost dus bij deze nog maar een keer dan :). Ik heb absoluut goede ervaringen met Makelaarsland! Voorwaarde is natuurlijk dat je er niet voor terugdeinst om zelf mensen rond te leiden...

Ik heb inmiddels heel wat huizen bezichtigd (zelf nu 2x een woning gekocht en veel met vrienden en familie op pad geweest) en blijf me telkens weer verbazen over het hele verkoopproces. Misschien kijk ik er anders naar dan anderen, maar dit is in ieder geval mijn visie:

Huizen zoek je op Funda. Leuk dat al die makelaars A4'tjes in de etalage hebben hangen en woningen op de eigen website te koop aanbieden. Voor mij is het startpunt toch ècht Funda. In de advertenties op Funda zie ik dan de volgende zaken waar ik me enorm aan kan storen:

• Brakke foto's
• Onlogische foto volgorde waardoor het vaak moeilijk te volgen is waar ergens in de woning de foto is genomen. Is dit nu die extra kamer beneden of een slaapkamer boven?
• Brakke plattegronden; ik wordt helemaal kriebelig van de plattegronden die als foto zijn toegevoegd waar standaard enorme witranden omheen zitten waardoor ik op mijn 27" monitor feitelijk naar een plattegrondje van zit te kijken zo groot als een pakje boter. :F

Vervolgens een afspraak maken voor een bezichtiging en wordt je standaard rondgeleid door een man in een pak die vaak bar weinig weet over de woning. Tijdens de bezichtiging kom je er dan vaak achter dat de plattegrond niet klopt (heel vaak meegemaakt dat er deuren ingetekend staan die er niet zijn, of andersom). Vragen zoals 'is de vloer geisoleerd' en 'wanneer is dit verbouwd' heeft men vaak geen antwoord op. ;(

Voor mij is dan echt de vraag wat de meerwaarde is van een makelaar? De onderhandelingen bij het bieden? Misschien... Voor mij is het een feit dat 90% van de verkoop van mijn woning afhankelijk is van Funda. Dáár kijken mensen, dáár wordt hun interesse gewekt. Door (via Makelaarsland) dit proces zelf in de hand te houden kon ik ervoor zorgen dat echt àlles aan mijn woningpresentie goed was. Ik kan dat tenslotte ook veel beter dan een of andere kerel van middelbare leeftijd >:)

Vervolgens zelf mensen rondleiden en het bieden/onderhandelen aan Makelaarsland overlaten. (y)
toon volledige bericht
Harrie_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:10:
Ik heb wel eens eerder mijn ervaringen met Makelaarsland gedeeld, maar naar aanleiding van de discussie hierboven wil ik ook nog wel wat roepen :)

Ik heb toentertijd ook zelf de potentiële kopers rondgeleid, voorwaarde is natuurlijk dat je daar 'geschikt' voor moet zijn. Het eerder genoemde punt dat mensen niet 'vrijuit' durven te praten is inderdaad een risico maar ik denk persoonlijk dat dat wel meevalt; een beetje koper laat ook bij een makelaar niet het achterste van z'n tong zien want te enthousiast reageren kan je zomaar tegenwerken bij een evt. onderhandeling later.

Ver zijn er nog wel een paar voordelen te verzinnen:
• Het reeds genoemde argument: verkoper heeft meer kennis en info over de woning dan de makelaar
• Mensen kunnen ook 's avonds of in het weekend (zondag) komen kijken
• Je hebt langer de tijd.

Toentertijd heb ik met een potentiële koper onder het genot van een bakkie allerlei foto's doorgenomen van mijn verbouwingen waarbij betrokkene kon kijken wat ik had verbouwd, hoe en waarom.
Dit raad ik trouwens niet aan als je een ultra-beunhaas bent :+

Verder bij binnenkomst telkens een standaard intro-praatje waarbij ik telkens in ieder geval de volgende zaken aan de orde liet komen:
• Van harte welkom
• Ik probeer naar eer en geweten zo goed mogelijk alle vragen te beantwoorden. Heb je vragen, stel ze, niets is te gek.
• Vind je dingen slecht, lelijk, brak, geen probleem: ik wil mijn woning graag verkopen, wil de koper straks alles groen met paars verven dan is dat niet aan mij.
• Interesse / bieden: bel Makelaarsland en niet mij.

Ik heb dit zelf als zéér positief ervaren en heb vanuit de potentiële kopers / kijkers hier ook zeer positieve feedback op teruggehad.
toon volledige bericht
Harrie_ schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:05:
@DaWayne Ik heb me daar hier al vaker over beklaagd. Foto's in onlogische volgorde, brakke verkoopteksten, plattegronden die niet (bijna nooit) kloppen.

En inderdaad; er worden nog steeds brochures gemaakt. Bij mijn vorige 'woning-wissel' kreeg ik bij het bezichtigen altijd zo'n brochure in de hand geduwd waarbij mijn standaard reactie altijd was "Bedankt voor het afdrukken van de Funda-advertentie" :+

Ik ben ook zeer stellig van mening dat, bij een 'standaard' woning, een makelaar zeer weinig waarde toevoegt. Een makelaar is handig voor het onderhandelen en het 'voelen' of er meer uit te halen valt bij een koper/bieder maar verder doen ze niets wat je zelf ook niet kunt doen. In de huidige markt hoeft een makelaar vaak ook niet eens te onderhandelen; als er verschillende biedingen boven de vraagprijs komen kom je toch bij de hoogste bieder uit. Die zaken zoals het maken van een brochure zijn m.i. opsmuk om het allemaal wat meer 'body' te geven zodat je niet totaal het idee krijgt dat je duizenden euro's voor nop betaald aan zo'n figuur...
Harrie_ schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Ik denk zelf dat dat wel meevalt, zeker met een courante woning in een courante regio. Dan komen er gewoon veel potentiële kopers op af en krijg je dus veel biedingen. Wanneer bij een 'gewone' makelaar 6 biedingen boven de vraagprijs terechtkomen zal deze (net als de internetmakelaar) hooguit de bieders nog eenmalig de kans geven om een eindbod uit te brengen en daarna is het in feite een gedane zaak. Echt verschil zit daar niet tussen behoudens dat je zelf de bezichtigingen zult moeten doen.

Bij een slechtere markt of minder potentiële kopers (hogere prijsklasse) kan een gewone makelaar wel meerwaarde bieden, maar bij een courant appartement in die prijsklasse is het m.i. gewoon zorgen voor een goede zichtbaarheid op internet (lees: Funda), de kopers komen dan vanzelf...
Harrie_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:23:
[...]

Bovenstaande post komt uit Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 maar ik vond dit topic een betere plek om te reageren, voordat er dadelijk een hele rits aan reacties m.b.t. 'verkooptactieken' in voorgenoemde topic terecht komt...

Ik heb in dit topic al wel vaker de voordelen van een internetmakelaar gepropageerd, maar wil i.v.m. de huidige marktontwikkelingen dat nog eens aanhalen. Het is op zich logisch dat een makelaar de eerste 10 of 12 mensen laat bezichtigen, de rest heeft dan pech. Die makelaar wil gewoon die woning schuiven en inderdaad tijd = geld.

Het grote voordeel van een internetmakelaar in deze is dat je dus zelf de bezichtigingen doet en dus zelf kunt bepalen dat je daar 2 of 3 weken voor uit trekt. Je kunt dan véél meer mensen langs laten komen. Daar moet je wellicht een aantal vrije dagen voor pakken maar die kosten verdien je zo weer terug doordat je minder voor een internetmakelaar betaalt. Ik denk dat deze tactiek zich zeker terugverdient. Wie zegt niet dat er tussen die mensen die buiten die initiële groep van 10 of 12 niet iemand zit die heel grof over de vraagprijs heen zou bieden?
Harrie_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Ik heb mijn vorige woning verkocht via de internetmakelaar (makelaarsland), heb daar inmiddels al heel wat posts aan gewijd hier.

Ik snap bovenstaande redenen wel, maar volgens mij zijn die vooral ingegeven door gevoel/sentiment. Als je in de huidige markt een courante woning in een courante regio (zo ongeveer de helft van Nederland) wil verkopen dan zou je bij wijze van spreken een bordje in de tuin kunnen plaatsen en dan staan er morgen 10 kopers aan de deur. Kennis van de lokale markt en het netwerk van de makelaar doen me dus niet zoveel.

Als ik mijn huidige woning ooit ga verkopen zou ik alleen voor een 'gewone' makelaar kiezen als we op dat moment in een kopersmarkt zitten en het lastiger is om je woning te slijten... Dan denk ik dat het netwerk en de lokale marktkennis zeker van meerwaarde zijn.
Harrie_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:49:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in en dat moet ook iedereen voor zichzelf uitmaken. Zelf bezichtigingen doen is niet voor iedereen weggelegd. Punt was meer dat je met een internetmakelaar de vrijheid hebt om 100 bezichtigingen te doen (mocht je daar zin in hebben) en ik wilde even het punt aanstippen dat in in de huidige markt - in de meeste gevallen - het netwerk en de lokale marktkennis van een lokale makelaar weinig tot geen meerwaarde bieden omdat de woning toch wel verkoopt.

Het hele 'onderhandelingsspelletje' doe je trouwens doorgaans niet zelf met een internetmakelaar. Je doet dan zelf de bezichtiging en daarna verloopt alle contact tussen internetmakelaar en bieder/koper.
Harrie_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:47:
[...]

Daar moet je inderdaad maar zin in hebben, dat gezegd hebbende; de meeste makelaars gebruiken ook gewoon een modelovereenkomst waar wat data, personalia en lijst van overname in worden aangepast.

Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, maar als het om Makelaarsland / een internetmakelaar gaat vind ik het wel van belang dat we de feiten op orde hebben. We hebben hier op het forum daar al vaker over gediscussieerd en klaarblijkelijk hebben een hoop mensen een mening over 'de internetmakelaar' zonder enig besef wat die nu wel en niet voor je regelt en tegen welke prijs. Om de een of andere reden denken een hoop mensen dat de internetmakelaar alleen een Funda-advertentie voor je regelt en dat je voor de rest alles zelf moet doen, terwijl dat dus in de praktijk helemaal niet waar is.
Harrie_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:11:
[...]

@Martinusz @Bockelaar @Koekfabriek Dat mensen geen zin hebben in rompslomp snap ik volkomen en het is natuurlijk aan iedereen vrij om zelf te bepalen of je daar zin in hebt en of je de kosten op vindt wegen tegen de baten.

Dat gezegd hebbende zie ik vaker reacties voorbij komen zoals die van @Yaa87 waarin mensen aangeven dat ze vinden dat de makelaar wel erg 'makkelijk' geld verdient met weinig doen. Mijn punt was meer dat ik de argumentatie m.b.t. "kennis van de lokale markt" e.d. erg overtrokken vind. Wanneer je 10 biedingen boven de vraagprijs krijgt/verwacht is het meer zaak dat je de vraagprijs juist positioneert. Daarvoor kun je natuurlijk makkelijk 3 lokale makelaars contacten voor een vrijblijvend gesprek om te horen welke vraagprijs zij zouden neerzetten. Neemt nog steeds niet weg dat je natuurlijk zin moet hebben in het hele 'geouwehoer' eromheen, maar ik betwijfel ten zeerste dat de 'reguliere makelaar' er een hogere prijs uitsleept op een woning waar de kopers op afkomen als vliegen op de... enfin, je snapt m'n punt.
Harrie_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:16:
@MadeK Ik heb toentertijd mijn tussenwoning verkocht via Makelaarsland waarbij ik zelf de bezichtigingen deed. Ik zou het niet per definitie aanraden vanaf een 'bepaalde prijsklasse' maar als het gaat om een typische starterswoning en je bent zelf een beetje vlot gebekt/commercieel dan vind ik het een reële optie.

Je kunt inderdaad zelf het aantal kijkers bepalen en je kunt de kijker ook wat meer tijd gunnen i.p.v. wat standaard nu gebeurt; in 10 minuten door de woning heen en graag je bod voor overmorgen indienen. Het argument m.b.t. de emotie daar begrijp ik zelf echt helemaal niets van; je gaat je woning verkopen omdat je zelf iets 'beters' wil waarom zou het dan erg zijn wanneer anderen bepaalde zaken van je woning krap, lelijk of versleten vinden? Misschien is dat een vrouwendingetje? Mijn typische starter-tussenwoning toentertijd kon wel een keer een nieuwe badkamer en nieuw keuken gebruiken, niets om geheimzinnig over te doen of om je vervelend over te voelen als een potentiële koper komt kijken.

Ik heb toen van veel kijkers/bieders complimenten gehad dat ze het een zeer welkome afwisseling vonden omdat ze adequaat en eerlijk antwoord kregen op hun vragen. Ik heb toen van veel mensen bijv. de vraag gehad "hoe is de buurt/buren?", dat is een vraag die je niet snel stelt aan een makelaar want die weet dat toch niet en geeft natuurlijk altijd een gewenst antwoord. In mijn geval kwamen er veel starters en gescheiden mensen van rond de 40/50 op af. Bij de starters wees ik steevast naar de buren aan de rechterkant; daar woonde ook een jong gezin. En bij de wat meer oudere mensen wees ik steevast naar de buren aan de linkerkant: "daar woont een stel rond de pensioenleeftijd, kinderen al gevlogen, lekker rustig en nooit herrie, prima contact mee, hele fijne buren".

Zoals ik al min of meer zei: is je woning een doorstroomwoning dan zou ik zelf niet snel alles zelf gaan doen, de kijker/koper verwacht dat ook niet in de wat hogere prijsklasse. Als het om een starterswoning gaat dan krijg je starters of stellen langs waar je qua leeftijd ook wat makkelijker mee 'klikt', die hebben al 15x mis gegrepen op allerlei woningen waar ze 10 min. mochten kijken en ervaren het volgens mij als 'zeer prettig' dat ze niet als een gek gejaagd worden in de (op dat moment) mogelijk grootste aankoop van hun leven.

Just my 2 cents...
toon volledige bericht

[ Voor 102% gewijzigd door Harrie_ op 17-05-2022 16:40 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Harrie_ Een kleine selectie? :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Harrie_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Daar heb ik in dit topic al heel wat posts aan gewijd. Wat wil je weten? Hier een kleine selectie van mijn posts m.b.t. dit onderwerp;
Hulde voor je opsomming!
Ik vraag me wel af in hoeverre jouw ervaring van 5 jaar geleden nu nog opgaat. Kun je daar iets over aangeven? Hoe zou dat in de huidige oververhitte markt gaan, volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 11:22
Toke_gt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Hulde voor je opsomming!
Ik vraag me wel af in hoeverre jouw ervaring van 5 jaar geleden nu nog opgaat. Kun je daar iets over aangeven? Hoe zou dat in de huidige oververhitte markt gaan, volgens jou?
Een paar pagina’s terug heeft @Kip hier nog vrij uitgebreid verslag gedaan:
In een andere markt had ik waarschijnlijk alles door een makelaar laten doen. De gedachte dat je zelf iets niet goed doet en daardoor je huis niet kan verkopen levert toch wat stres op. De begeleiding met de internetmakelaar was perfect. Ze waren prima bereikbaar en hadden mij goed voorbereid d.m.v. het intakegesprek en documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-05 23:14
Toevallig bij ons in de buurt een huis in de verkoop gegaan door middel van internetmakelaar.

Wat mij meteen opviel waren de slechte foto's en naar mij mening zitten ze ook goed mis met de vraagprijs. Veel te hoog ingezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Toke_gt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Hulde voor je opsomming!
Zoals hierboven aangegeven heeft @Kip nog een recente ervaring gedeeld.

Zoals ik zelf ook in wat meer recentere posts heb aangegeven; ik denk juist dat de internetmakelaar in de huidige overhitte markt een slimme keus kan zijn. Het 'netwerk' en de 'lokale marktkennis' van de traditionele makelaar voegen op dit moment weinig toe. Kortgezegd zie ik nog steeds de volgende voordelen:
• Je bespaart enkele duizenden euro's. Tradeoff is natuurlijk wel dat je zelf tijd kwijt bent aan rondleidingen.
• Je kunt meer gegadigden langs laten komen dan de standaard 10 of 15.
• N=1 maar volgens mij ervaren potentiële kopers het als positief dat ze meer tijd hebben om het huis te bekijken en niet op 1 kijkdag massaal door het huis worden 'gejaagd'.

E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met het type woning. De vorige keer verkocht ik een starterswoning, nu zit ik vrijstaand met een ander prijskaartje. Ik kan me voorstellen dat mensen die in een hogere prijsrange shoppen minder gecharmeerd zijn van een verkoper die zelf de rondleidingen doet.

Wat ik verder als positief heb ervaren (ook dit is n=1) is dat je de complete woningpresentatie zelf in de hand hebt. De foto's en de plattegronden worden weliswaar door een externe partij gemaakt, maar je geeft hier zelf akkoord op. Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren heb gezien dat traditionele makelaars inmiddels een stuk betere woningpresentatie op Funda zetten dan voorheen. Ik irriteerde me toentertijd heel erg aan incomplete informatie op Funda en onlogische volgorde in foto's. Ik zie dat makelaars anno nu dat een stuk beter doen dan 5 jaar geleden...

Dat gezegd hebbende, ik zie in mijn omgeving nog steeds veel dat de traditionele makelaar zich er gemakkelijk vanaf maakt; hoe minder uren deze in de verkoop steekt, hoe groter de winstmarge. Zelf heb ik een half jaar terug een taxatie uit laten voeren van m'n huidige woning i.v.m. het verlaten van de risico opslag. In het definitieve taxatierapport stond een foto van mijn badkamer (met daarop zichtbaar een bad en een douche) maar in de begeleidende tekst stond 'badkamer voorzien van bad, wastafel, toilet' en daar stond als aanbeveling bij dat het wellicht slim is om de badkamer een keer te renoveren en daarbij een douche toe te voegen :+. Niet zo spannend voor een taxatie, maar ik blijf zeggen; wanneer je je woning verkoopt wil je gewoon dat dat soort details 100% kloppen. Een potentiële koper bekijkt de woning op Funda en het kan zomaar zijn dat deze afhaakt omdat deze het idee heeft dat de woning onlogisch is ingedeeld of dat bepaalde voorzieningen ontbreken terwijl deze wel aanwezig zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Extrix schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:17:
Toevallig bij ons in de buurt een huis in de verkoop gegaan door middel van internetmakelaar.

Wat mij meteen opviel waren de slechte foto's en naar mij mening zitten ze ook goed mis met de vraagprijs. Veel te hoog ingezet
Wij hebben het ook geprobeerd via Makelaarsland, wel in 2019 moet ik zeggen), waarbij we een vriendin foto's hebben laten maken. Hoewel best netjes toch anders dan de standaard Funda foto's met groothoeklens en geshopte wolken. Ook net een beetje te donker naar onze smaak. Je kan via ML ook foto's laten maken, dat zijn allemaal opties.

De advertentie kwam op Funda, maar ik zag dat er diverse opties misten, zoals parkeren op eigen terrein en een separate berging. Dat hebben ze snel aangepast, maar je staat toch al een dag op Funda zonder deze eigenschappen. Via ML slechts 2 bezichtigingen gedaan, en zelf gezorgd voor extra Funda promotie, mocht niet baten. Vraagprijs was overigens in lijn met eerder verkochte woningen en ook ML was het hiermee eens.

Omdat het totaal niet liep toch maar een 'echte' makelaar ingeschakeld. Mooie foto's, plattegrondjes, video, geshopte wolkjes, je kent het wel. Stond er mooi bij, opnieuw op Funda, social media kanalen van de makelaar, iets lagere prijs: nog geen reacties. Helemaal niets. Uiteindelijk via de Open Huizendag (die je dan toch weer zelf mag begeleiden) drie bezichtigingen gedaan waarvan 2 alleen maar nieuwsgierig waren en die derde heeft het uiteindelijk gekocht. Eerste bod van de koper was 190.000 bij een vraagprijs van 215.000 dus dat was slikken. We hadden eigenlijk 200.000 nodig, dus was bereid daarbij te verkopen, maar uiteindelijk is het toch nog voor 210.000 verkocht na onderhandelingen. Dat had ik zelf zeker niet gedurfd.

De situatie toen was niet te vergelijken met de situatie van nu, maar ik wil die stress nooit meer. Gelijk goed, gelijk gebruik maken van het netwerk en woningzoekenden van de makelaar, bezichtigingen laten doen en onderhandelen, emoties uitschakelen, het was mij die 2500 extra zeker wel waard.

[ Voor 6% gewijzigd door coazter op 18-05-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Extrix schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:17:

Bij de meeste internetmakelaars is vrijwel alles een optie, zo ook de foto's. Toen ik 5 jaar geleden verkocht had ik de optie om zelf voor foto's te zorgen of dit kon ik 'kopen' voor € 200 (zal anno nu wel wat meer zijn). Bij mij kwam toen net als bij @Kip Zibber langs die een professionele fotoshoot maakte en daarbij een stuk of zes 360°-foto's. Een woningpresentatie op Funda met foto's geschoten met een aardappel zegt daarom denk ik meer over de verkoper (die nog een paar honderd euro extra wil besparen) dan over de internetmakelaar. Aan de andere kant vraag ik me ook ooit af waarom internetmakelaars zich lenen voor deze praktijken; je krijgt een brakke presentatie en hun naam staat eronder, waardoor internetmakelaars op plekken zoals GoT weer een slechte naam krijgen :F

Edit: nog een aanvulling m.b.t. het verhaal hierboven van coazter. Zonder @coazter te willen bashen (sorry coazter :>) wil ik hierop het volgende nog even aanvullen:

• Zelf foto's maken: zoals ik hierboven ook aangeef, niet doen!
• Coazter geeft aan dat na het omschakelen naar een traditionele makelaar het nog steeds niet storm liep, ik vraag me dan af in hoeverre het een courante woning in een courante regio is. Dat heeft ook een beetje te maken met het 'inschatten van je winkansen', maar ik verwacht dat een woning waar direct 20 gegadigden op af komen bij een traditionele makelaar, er ook 20 op af zullen komen bij een internetmakelaar (mits de presentatie goed is).
• Het 'Funda-verhaal' herken ik niet; ik kon toentertijd zelf inloggen op Funda waarbij ik alle 'veldjes' in kon vullen.

En verder wil ik nog even de volgende quote eruit pikken:
coazter schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:27:
[...]
Eerste bod van de koper was 190.000 bij een vraagprijs van 215.000 dus dat was slikken. We hadden eigenlijk 200.000 nodig, dus was bereid daarbij te verkopen, maar uiteindelijk is het toch nog voor 210.000 verkocht na onderhandelingen. Dat had ik zelf zeker niet gedurfd.
[...]
Ook dit kan ik niet helemaal plaatsen, naar mijn weten verlopen alle onderhandelingen via de internetmakelaar. Het verschil is natuurlijk dat de bieder naar een makelaar belt die hij/zij nooit in het echt heeft gezien maar je hoeft dus niet zelf te gaan 'handelen' met een bieder.

[ Voor 40% gewijzigd door Harrie_ op 18-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Kju

Voor het kopen en verkopen van een woning heb je geen makelaar nodig. Je moet alleen overwegen of je het zelf allemaal wil doen. De makelaar is er om je te ontzorgen en om zijn kennis en zijn netwerk aan je beschikbaar te stellen. Ik kan ook vast wel zelf een muurtje stuken. De vraag die ik mezelf daarbij stel is of ik mijn tijd terug verdien en of ik werkelijk met alles rekening kan houden om het net zo goed te (kunnen) als een echte stukadoor.

Makelaarsland is overigens net geschorst door de NVM.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
We hebben zelf een bekende makelaar die hier in de regio actief is..
Dus qua netwerk en bereik zou het wel goed moeten zijn..

Echter merk ik dat makelaars nog wel in een houding zitten dat huizen zichzelf verkopen na een gelikte funda advertentie...

Ons huis staat nu 3 weken te koop en al 2 weken geen bezichtigingen meer, na flink aandringen heeft die de advertentie aangepast naar een blikvanger en wat extra aandacht op social media..
Hop, 2 bezichtigingen erbij in 24 uur...

Volgens mij hebben veel mensen het idee als een huis 2-3 weken op funda staat dat het wel verkocht zou zijn en reageren geen zin meer heeft..

Ik betaal grof geld voor de makelaar, dus hij mag best wel wat moeite gaan doen, dit heb ik hem ook verteld maandag..
Hij pakte het goed op en leverde dus gelijk 2 extra bezichtigingen op, hopelijk komende dagen nog enkele erbij en misschien een goed bod op tafel..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kju

Kju

Jongens, de markt gaat hopelijk eindelijk een beetje normaliseren. Dat is een goede zaak. Dit is een beetje als reactie op de paniekvoetballers die na twee weken nog geen bod hebben. Dit postte ik in januari 2014, toen het weer begon aan te trekken.
Kju schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:05:
Vier bezichtigingen in vier maanden is redelijk, in ieder geval in de afgelopen periode. Afhankelijk van het object en de staat waarin het zich bevind en vooral de wijze waarop de marketing is aangepakt kan het wel degelijk storm lopen. Ik maak wel vaker mee, ongeacht de crisis, dat er 30 bezichtigingen in de eerste twee weken zijn, de eerste openhuizendag (direct bij publicatie mee adverteren en houden binnen twee weken na publicatie) gewoon 20 koppels binnen komen lopen en er bij andere objecten na vier maanden nog niemand is geweest en de openhuizendag niet werd bezocht. Het is helemaal afhankelijk van het object zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Kju op 18-05-2022 09:33 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Kju schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:11:
[...]
Misschien wel even handig om daar de reden bij te vermelden. Ze zijn geschorst omdat ze zich in reclames negatief uitlaten over 'traditionele' makelaars met (ik citeer) 'onzinnige courtages'. :Y

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:06
NeonovA schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:32:
Wij hebben zojuist besloten om onze tussenwoning in regio Alkmaar te gaan verkopen en we niet gaan wachten tot een paar maanden voor oplevering van ons nieuwe woning (300m verderop). Lastige beslissing, ik wilde dit in eerste instantie echt niet doen, maar aangezien we tijdelijk ergens anders bijna kosteloos onderdak kunnen krijgen, de hypotheekrentes stijgen als een gek en je hoort dat het aantal bezichtigingen langzaam terugloopt, toch overstag gegaan.

***members only***

Wij zijn echt reuze benieuwd wat de woning gaat opleveren.
Nog even geduld dus. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt. :)
Het moment is aangebroken, we zijn een maand verder en vanaf vanmiddag zal de woning via social media worden gepromoot en is morgen te vinden op funda.

Members only:

Laten we hopen dat er mensen zijn die een mooi bod neerleggen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door NeonovA op 10-06-2022 07:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Wij hebben ons appartement gister verkocht en het was best even spannend want net buiten Amsterdam beginnen de eerste tekenen van afkoelen zich te tonen. Onze makelaar vertelde dat 2-3 weken voordat onze woning op Funda kwam het gebruikelijk was om 20-30 bezichtigingen per woning te hebben en inmiddels nog slechts een handvol. Wij hadden al het gevoel dat wij onze vraagprijs moest inzetten op een prijs die wij zouden accepteren en niet meer moesten rekenen op overbiedingen. Uiteindelijk zijn er 5 bezichtigingen geweest en 1 bod. Gisterochtend werd onze makelaar ook nog gebeld door een kijker die ook nog een bod wilde doen, die gaat dus op de reservelijst.

Toch nog even spannend nu want er is wel een financieringsvoorbehoud ivm stijgende rente. Wij hebben uiteindelijk maar 1 week te koop gestaan trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Klein stukje uit je verhaal halen: ‘bod zonder financieel of bouwkundig voorbehoud geaccepteerd, kopers trokken zich na vertragende periode koopcontract terug’

Ik denk dat je je als verkoper goed moet realiseren dat het financiële voorbehoud een belangrijke rol speelt in de huidige fase van de marktontwikkelingen. De rente stijgt en wat mensen een tijdje terug hebben voorgerekend gekregen, hoeft nu niet meer te kloppen, zonder dat ze dat zelf weten. Kies je dus voor een hoog bod zonder voorbehoud, dan kan juist nu heel makkelijk een situatie zoals hierboven beschreven ontstaan. Mensen vertragen het tekenen van de voorlopige overeenkomst en gebruiken die periode als een verkapt voorbehoud. Lukt het niet, dan hebben zij nergens last, maar jij als verkoper wel, want je kunt opnieuw beginnen (en dat weten kopers).
Ik zou verkopers adviseren om niet blind te varen op het hoogste bod, maar goed te kijken naar wie financiële zekerheid heeft. Iemand met een voorbehoud voor bijv 60% of iemand die al een hypotheekverklaring heeft. Levert minder geld op, maar meer zekerheid. En dat wordt met de dag belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Toke_gt De maximale te verkrijgen financiering is, in heel veel situaties, nog niet eens zo veel verminderd met de stijgende rentes. Wel iets, maar niet heel veel. (grofweg 5% lagere financiering in veel gevallen..).

Uiteraard deel ik je conclusie.

Als verkoper moet je altijd wat druk blijven zetten op het ondertekenen van de koopovereenkomst. Als koper deed ik dat zelf overigens ook..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dat je zolang heb zitten wachten.. Had ik niet gedaan!

Hoe zit het eigenlijk wettelijk? Een koper heeft 3 (werk?)dagen bedenktijd na tekenen, maar is er een bepaling dat iets roept over hoelang een koper heeft om te tekenen?
Toke_gt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Klein stukje uit je verhaal halen: ‘bod zonder financieel of bouwkundig voorbehoud geaccepteerd, kopers trokken zich na vertragende periode koopcontract terug’

Ik denk dat je je als verkoper goed moet realiseren dat het financiële voorbehoud een belangrijke rol speelt in de huidige fase van de marktontwikkelingen. De rente stijgt en wat mensen een tijdje terug hebben voorgerekend gekregen, hoeft nu niet meer te kloppen, zonder dat ze dat zelf weten. Kies je dus voor een hoog bod zonder voorbehoud, dan kan juist nu heel makkelijk een situatie zoals hierboven beschreven ontstaan. Mensen vertragen het tekenen van de voorlopige overeenkomst en gebruiken die periode als een verkapt voorbehoud. Lukt het niet, dan hebben zij nergens last, maar jij als verkoper wel, want je kunt opnieuw beginnen (en dat weten kopers).
Ik zou verkopers adviseren om niet blind te varen op het hoogste bod, maar goed te kijken naar wie financiële zekerheid heeft. Iemand met een voorbehoud voor bijv 60% of iemand die al een hypotheekverklaring heeft. Levert minder geld op, maar meer zekerheid. En dat wordt met de dag belangrijker.
Blijft denk zeer lastig c.q. blijft gissen.. Maar je zou kunnen stellen; wanneer een koper begint tijd te rekken (wat is tijd rekken zou je dan zeggen) dat er alarm bellen af gaan en duidelijk moet worden wat de bedoeling is c.q. een deadline stellen in zoverre dat het mogelijk is.

[ Voor 67% gewijzigd door beyazz06 op 18-05-2022 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
beyazz06 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Dat je zolang heb zitten wachten.. Had ik niet gedaan!

Hoe zit het eigenlijk wettelijk? Een koper heeft 3 (werk?)dagen bedenktijd na tekenen, maar is er een bepaling dat iets roept over hoelang een koper heeft om te tekenen?
Standaard akte zegt vanaf het moment dat de ene partij heeft getekend, krijgt de andere partij vijf werkdagen om ook te tekenen. Dit om te voorkomen dat de partij die als tweede tekent de akte in de la legt en dan over drie maanden alsnog tekent en uitvoering verlangt.
Er is geen tijdslijn voor uberhaupt akkoord te geven op concept.

Ik heb het al eerder gezegd: neem gewoon in de communicatie rondom de inschrijfprocedure op binnen welke termijn de koopovereenkomst getekend dient te worden. Je hebt als verkoper echt geen idee waar kopers zitten in het tekenproces en waarom het niet opschiet. Gaf bij ons ook wat twijfels, zeker als je een tweede bod hebt wat nagenoeg gelijk is, bij ons ging het om te weinig verschil om het mogelijke verlies van momentum te willen riskeren.

[ Voor 14% gewijzigd door THM0 op 18-05-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Harrie_ schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Misschien wel even handig om daar de reden bij te vermelden. Ze zijn geschorst omdat ze zich in reclames negatief uitlaten over 'traditionele' makelaars met (ik citeer) 'onzinnige courtages'. :Y
Klopt, maar ik vertelde het om aan te geven dat je als opdrachtgever even rekening moet houden dat Makelaarsland mogelijk straks (tijdelijk) geen toegang heeft tot NVM faciliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:59
JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
@Toke_gt De maximale te verkrijgen financiering is, in heel veel situaties, nog niet eens zo veel verminderd met de stijgende rentes. Wel iets, maar niet heel veel. (grofweg 5% lagere financiering in veel gevallen..).

Uiteraard deel ik je conclusie.

Als verkoper moet je altijd wat druk blijven zetten op het ondertekenen van de koopovereenkomst. Als koper deed ik dat zelf overigens ook..
Klopt, maar de maandlasten stijgen wel behoorlijk, dus het kan financieel ineens niet meer leuk zijn maandelijks waardoor mensen toch afhaken. Met het hoogste bod zonder voorbehoud zitten voor de verkoper ineens meer risico aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Om even terug te komen op het verhaal van @FreezingPixels; het kan natuurlijk zijn zoals hierboven vermeld dat gewijzigde marktomstandigheden de financiering moeilijker maken, maar dit verhaal ruikt wel een beetje naar bewuste tactiek. Ik heb dat inmiddels vaker gehoord; een mooi bod zonder voorbehoud en vervolgens wekenlang wachten op het tekenen van het voorlopig koopcontract. Koper weet dat verkoper dan momentum verliest; de woning staat dan al meer dan een maand te koop en het loopt niet meer storm, anderen haken af want een woning die zo lang te koop staat 'daar zal wel iets mis mee zijn'. Vervolgens opnieuw gaan onderhandelen want dan moet er ineens toch nog wat van de prijs af bijv. Een hele vuile tactiek, maar het gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
spijkerhoofd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Klopt, maar de maandlasten stijgen wel behoorlijk, dus het kan financieel ineens niet meer leuk zijn maandelijks waardoor mensen toch afhaken. Met het hoogste bod zonder voorbehoud zitten voor de verkoper ineens meer risico aan.
Maar daar beschermt een voorbehoud financiering niet tegen. Je kunt dat alleen afroepen als je een afwijzing hebt, niet als je de maandlasten zelf te hoog vindt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:59
THM0 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Maar daar beschermt een voorbehoud financiering niet tegen. Je kunt dat alleen afroepen als je een afwijzing hebt, niet als je de maandlasten zelf te hoog vindt worden.
Klopt, maar zolang er niet getekend is kun je dit doen zonder in de problemen te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
JanHenk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:09:
Met een koopsom van 400K is 5% toch 20K. Kan net het verschil maken tussen wat je dacht te kunnen lenen en wat je daadwerkelijk kunt lenen. Los van de hogere maandlasten kan dat betekenen dat je meer eigen geld nodig hebt dan je hebt. Tel daarbij op dat verkoop eigen woning misschien gaat tegenvallen en je ziet mensen terugtrekkende bewegingen maken.
Daarom zou ik dus liever kiezen voor een iets lager bod met bijvoorbeeld financieringsvoorbehoud 60% of hypotheekverklaring, omdat je dan meer zekerheid hebt dat mensen het daadwerkelijk kunnen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
THM0 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Financieringsvoorbehoud is voor xxxK euro en yyyy maandlasten. Dus je kan wel degelijk om de maandlasten onder een koopcontract uitkomen. Je moet als verkoper dus goed kijken of het voorbehoud realistische bedragen noemt in deze twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Z___Z schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Financieringsvoorbehoud is voor xxxK euro en yyyy maandlasten. Dus je kan wel degelijk om de maandlasten onder een koopcontract uitkomen. Je moet als verkoper dus goed kijken of het voorbehoud realistische bedragen noemt in deze twee.
Nou alle biedingen die wij hadden met financieringsvoorbehoud waren op basis van hypotheeksom. Ook beetje flauw met die maandlasten; afhankelijk van de hypotheekvorm die je kiest kun je daar alle kanten mee op. Als je alles op lineair zet vs helft aflossingsvrij en rest annuitair, dat maakt nogal wat verschil. Ik zou zo'n voorbehoud obv maandlasten als verkoper nooit accepteren in ieder geval; dan maar iets lager bod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:54:
[...]

Ik heb nog nooit een voorbehoud gezien waarin maandlasten genoemd staan. Is dat iets nieuws?

Het is vaak 100/x% van de koopsom of een vast bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kju schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:11:
Voor het kopen en verkopen van een woning heb je geen makelaar nodig. Je moet alleen overwegen of je het zelf allemaal wil doen. De makelaar is er om je te ontzorgen en om zijn kennis en zijn netwerk aan je beschikbaar te stellen. Ik kan ook vast wel zelf een muurtje stuken. De vraag die ik mezelf daarbij stel is of ik mijn tijd terug verdien en of ik werkelijk met alles rekening kan houden om het net zo goed te (kunnen) als een echte stukadoor.

Ik heb anders hele goede ervaringen met makelaarsland. De woning die wij kochten werd verkocht via makelaarsland ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Ik heb nog nooit een voorbehoud gezien waarin maandlasten genoemd staan. Is dat iets nieuws?

Het is vaak 100/x% van de koopsom of een vast bedrag.
Stond zowel in ons verkoopcontract als in ons nieuwbouw aankoop contract. Allemaal standaard NVM koopcontracten, dus dacht dat het gebruikelijk was. Het maandbedrag is overigens niet gebruikt door onze kopers. Wij hadden het wel ingevuld voor de vorm bij het nieuwbouw koopcontract, omdat je toch mocht kiezen en we hadden te optie toch al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 22:15
Bij ons is de makelaar zo bijdehand geweest om “marktconform” in te vullen bij zowel de rente als de maandlasten. En de kopers zijn akkoord gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:53
NeonovA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Het moment is aangebroken, we zijn een maand verder en vanaf vanmiddag zal de woning via social media worden gepromoot en is morgen te vinden op funda.

***members only***

Laten we hopen dat er mensen zijn die een mooi bod neerleggen. :)

***members only***
Mooie woning! En leuk dat we binnenkort buren worden in de Draai.

Hoop dat je woning snel verkocht wordt. Mijn woning gaat over een paar weken in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Dank voor het delen van deze ervaring en fijn dat de 2e kopers zich wel aan hun bod hielden. Vraag me echt af wat mensen bezielt.. denk dat die kopers het voorlopig niet meer hoeven te proberen in de regio.

Je geeft aan dat het even heeft geduurd voordat er een koopcontract was dat getekend kon worden. Waar lag dat aan? Dacht altijd dat het een standaard contract is waar de makelaar alleen wat vakjes hoeft in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Laapo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Dank voor het delen van deze ervaring en fijn dat de 2e kopers zich wel aan hun bod hielden. Vraag me echt af wat mensen bezielt.. denk dat die kopers het voorlopig niet meer hoeven te proberen in de regio.

Je geeft aan dat het even heeft geduurd voordat er een koopcontract was dat getekend kon worden. Waar lag dat aan? Dacht altijd dat het een standaard contract is waar de makelaar alleen wat vakjes hoeft in te vullen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:06
Joris-Jansen schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Mooie woning NeonovA! En leuk dat we binnenkort buren worden in de Draai.

Hoop dat je woning snel verkocht wordt. Mijn woning gaat over een paar weken in de verkoop.
Dankje!
Maar jullie woning stond toch al te koop?
Joris-Jansen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:35:
Je merkt wel dat het meivakantie is wat bezichtigingen betreft. De aanvragen stagneren.
Heb je hem van de markt gehaald? Of verkoop je meerdere woningen? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
NeonovA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:05:
[...]

Dankje!
Maar jullie woning stond toch al te koop?

[...]

Heb je hem van de markt gehaald? Of verkoop je meerdere woningen? :o
Klopt, maar de makelaar die ik hiervoor had deed helemaal niets en heeft fouten gemaakt (gaf ook mijn nieuwe makelaar met voorbeelden aan). Dus huis is begin deze week van de markt en komt over een paar weken er weer op. :)

Zodra mijn woning verkocht is deel ik het hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Ai, zo ben je inderdaad gauw een poos verder. En wat je zegt, hier had misschien wel meer ellende uit voort gekomen en ben je beter af met de andere kopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Hier ook een kleine update:
Woning nu 3 weken te koop staan, eerste 2 dagen 6 bezichtigingen gepland gekregen, helaas geen bod..

Toen 2 weken helemaal niets.. Funda statistieken gingen ook naar beneden..
Makelaar gaf aan gewoon geduld te hebben..

Afgelopen maandag toch even scherp geweest naar de makelaar dat ik meer aandacht voor ons huis wilde op Funda/Social Media etc..
Na wat aandringen ging hij er dinsdag toch mee aan de slag..

Komende maandag/dinsdag weer 3-4 bezichtigingen gepland gekregen...

Ik had namelijk het idee dat kopers de indruk hadden dat huizen nog steeds snel verkocht zouden zijn en dat reageren na 2-3 weken online op funda geen zin meer zou hebben.
Makelaar bevestigde mijn bevinding toen hij de afspraken maakte deze week.. De mensen dachten toch geen kans meer te maken maar door extra aandacht op de beschikbaarheid reageerden ze wel weer snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

verstappen33 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:05:
Hier ook een kleine update:
Woning nu 3 weken te koop staan, eerste 2 dagen 6 bezichtigingen gepland gekregen, helaas geen bod..

Toen 2 weken helemaal niets.. Funda statistieken gingen ook naar beneden..
Makelaar gaf aan gewoon geduld te hebben..

Afgelopen maandag toch even scherp geweest naar de makelaar dat ik meer aandacht voor ons huis wilde op Funda/Social Media etc..
Na wat aandringen ging hij er dinsdag toch mee aan de slag..

Komende maandag/dinsdag weer 3-4 bezichtigingen gepland gekregen...

Ik had namelijk het idee dat kopers de indruk hadden dat huizen nog steeds snel verkocht zouden zijn en regaeren na 2-3 weken online op funda geen zin meer zou hebben.
Makelaar bevestigde mijn bevinding toen hij de afspraken maakte deze week.. De mensen dachten toch geen kans meer te maken maar door extra aandacht op de beschikbaarheid reageerden ze wel weer snel.
toon volledige bericht
Woning soortgelijk aan de onze (die vorig jaar is verkocht) staat al paar weken te koop en nu ineens met een open dag erbij.

Zijn spannende tijden. Ook voor kopers want het is lastig inschatten wat je budget is als je je oude woning nog moet verkopen (lijkt mij).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2022 16:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
Hier ook een update :

28 april op Funda.
Maandag 9 mei 4 gegadigden, dinss 10 mei stonden er 2 ingepland.

De eerste kijker van maandag heeft 2 uur na zijn bezichtiging al een bid uitgebracht : 75k bovenop de vraagprijs zonder voorbehoud.

Gisteren 18 mei alles getekend en de woning officieel verkocht!

Zo enorm blij met deze uitkomst, had er echt stress van, gezien de ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:27
Bouwnrzoveel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:33:
Hier ook een update :

28 april op Funda.

De eerste kijker van maandag heeft 2 uur na zijn bezichtiging al een bid uitgebracht : 75k bovenop de vraagprijs zonder voorbehoud.

Zo enorm blij met deze uitkomst, had er echt stress van, gezien de ontwikkelingen.
Kostte je huis 1.500.000? Of 200.000? Dan is een beetje in te schatten of 75k veel is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
praliwi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Kostte je huis 1.500.000? Of 200.000? Dan is een beetje in te schatten of 75k veel is :P
Hahaha ja ik snap je.
De vraagprijs was 275.000,-
Dus een bod van 350.000,- is veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:27
Bouwnrzoveel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Hahaha ja ik snap je.
De vraagprijs was 275.000,-
Dus een bod van 350.000,- is veel.
Dat is flink zeg! Was de vraagprijs extra laag ingezet en hadden jullie dit verwacht? Of een welkome verrassing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
praliwi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Dat is flink zeg! Was de vraagprijs extra laag ingezet en hadden jullie dit verwacht? Of een welkome verrassing?
De vraagprijs was niet extra laag ingezet, conform de prijs van andere woningen hier in de buurt.
Dit was boven verwachting, we waren positief verrast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 00:51
verstappen33 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:20:

Volgens mij hebben veel mensen het idee als een huis 2-3 weken op funda staat dat het wel verkocht zou zijn en reageren geen zin meer heeft..
Is hier ook zo. Wij gaan er vanuit dat een leuke woning gewoon verkocht is.

Onlangs weer een interessante. Huis stond voor de 2e keer voor 460 te koop. Dus mijn vrouw vroeg aan de makelaar, waarom zet je hem voor de 2e keer voor t zelfde bedrag te koop?

‘Verkopers vonden de 1e keer het hoogste bod niet dicht genoeg tegen de 600k aanzitten’

omg

We hebben geen bod gedaan. Zal binnenkort wel voor de 3e keer te koop komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Bouwnrzoveel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:33:
Hier ook een update :

28 april op Funda.

Gefeliciteerd! Is weer een zorg minder c.q. rust in de tent!

Hier een vergelijkbaar situatie, maandag 9 en dinsdag 10 mei stonden de bezichtigingen op de planning. Vrijdag een koper gegund alsook concept koopovereenkomst opgestuurd. Maandag deze besproken met de makelaar en getekend. Dinsdag kwamen de kopers met een aanpassing, dus dinsdag de aangepaste koopovereenkomst nogmaals getekend.

Tot heden hebben de kopers niet getekend.. Still waiting.. Geen idee op wat..

---- Edit ----

Krijg de getekende offerte zojuist binnen! Achteraan tevens een mail van mijn makelaar.. De notarieel transport staat op een zondag gepland :+ Of iedereen akkoord is om dit naar de maandag te verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door beyazz06 op 20-05-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
beyazz06 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Hier een vergelijkbaar situatie, maandag 9 en dinsdag 10 mei stonden de bezichtigingen op de planning. Vrijdag een koper gegund alsook concept koopovereenkomst opgestuurd. Maandag deze besproken met de makelaar en getekend. Dinsdag kwamen de kopers met een aanpassing, dus dinsdag de aangepaste koopovereenkomst nogmaals getekend.

---- Edit ----

Krijg de getekende offerte zojuist binnen! Achteraan tevens een mail van mijn makelaar.. De notarieel transport staat op een zondag gepland :+ Of iedereen akkoord is om dit naar de maandag te verplaatsen.
toon volledige bericht
Goed Nieuws!! Weer een zorg minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Joris-Jansen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Goed Nieuws!! Weer een zorg minder.
Nog even de 3 dagen bedenktijd afwachten en dan idd een zorg minder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
beyazz06 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:50:
[...]

---- Edit ----

toon volledige bericht
Nou zeg dat wel ; rust in de tent!
Jij alvast gefeliciteerd, nog even spannend met de wettelijke bedenktijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:59
Ok weet even niet wat ik hiervan moet vinden.

1. Huis die ik gezien heb is prima (niks meer en minder).
2. Staat al minstens 4 weken te koop er is nog geen bod binnen gekomen (zegt de verkopende makelaar)
3. Verkoper WILT perse een bedrag van 740k en geen cent minder volgens mijn aankoopmakelaar. Komt doordat de overbruggingshypotheek gebaseerd is op 740k.
4. Vraagprijs op funda is 675k......reden waarom lager is geprijsd om meer bezichtigingen te trekken.

Ik heb het mij voorgenomen om rond de vraagprijs te zitten. Een bod uitbrengen heeft volgens mij aankoopmakelaar geen zin. Ik denk, ja het is niet mijn droomhuis. Dus leg die bod neer en kijk maar wat ze ermee doen. Als ze het gebruiken om een hoger bedrag te krijgen bij iemand anders, prima. Als ze het na 2-3 maanden nog niet verkocht hebben en ik ook geen andere huis heb (heb geen haast) dan ben ik spekkoper.

Aankoopmakelaar zegt dat het beter is om te wachten. Als het huis na nog eens 4 weken niet verkocht is, dan zetten we het bod in en is de kans het grootst.
Nu een bod uitbrengen maakt het voor hem makkelijker en hebben zij alvast een minimumbedrag.

Merk tevens op dat huizen van 6t en hoger veel moeilijker verkopen.
Verkopers denken nog steeds dat mensen 10-20% overbieden, maar die kans is veel kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
kx22 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:08:

2. Staat al minstens 4 weken te koop er is nog geen bod binnen gekomen (zegt de verkopende makelaar)
3. Verkoper WILT perse een bedrag van 740k en geen cent minder volgens mijn aankoopmakelaar. Komt doordat de overbruggingshypotheek gebaseerd is op 740k.
4. Vraagprijs op funda is 675k......reden waarom lager is geprijsd om meer bezichtigingen te trekken.

Ik heb het mij voorgenomen om rond de vraagprijs te zitten. Een bod uitbrengen heeft volgens mij aankoopmakelaar geen zin. Ik denk, ja het is niet mijn droomhuis. Dus leg die bod neer en kijk maar wat ze ermee doen. Als ze het gebruiken om een hoger bedrag te krijgen bij iemand anders, prima. Als ze het na 2-3 maanden nog niet verkocht hebben en ik ook geen andere huis heb (heb geen haast) dan ben ik spekkoper.

Aankoopmakelaar zegt dat het beter is om te wachten. Als het huis na nog eens 4 weken niet verkocht is, dan zetten we het bod in en is de kans het grootst.
Nu een bod uitbrengen maakt het voor hem makkelijker en hebben zij alvast een minimumbedrag.

Verkopers denken nog steeds dat mensen 10-20% overbieden, maar die kans is veel kleiner.
toon volledige bericht
1 tip: volg je gevoel!!

Ik zou ook gewoon bieden en dan denken “take it or leave it”.. helemaal omdat je aangeeft dat het niet je droomhuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online

toon volledige bericht
Mocht je inderdaad geen haast hebben, dan je plan doortrekken.

Overigens kan ik je uit ervaring vertellen, dat het verkooptraject best stressvol is. Je hebt je kijkdagen, dan zit je te wachten op biedingen.. Dan denk je gaan er goede biedingen komen? Zit ik nog goed? Ga ik nat? Allerlei scenario's gaan door je hoofd heen.

Ik zeg dan ook nog altijd, zolang de bedenktijd van 3 dagen nog niet voorbij zijn is niets zeker en je wilt uiteindelijk zekerheid wat het allemaal best zenuwslopend maakt.

ps. je zit wel in de verkeerde topic te posten :P Ervaring met huis kopen - Deel 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Paralize_nl schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Is hier ook zo. Wij gaan er vanuit dat een leuke woning gewoon verkocht is.
Inderdaad, daarom heb ik mijn makelaar even aan het werk gezet, hopelijk zit maandag/dinsdag een koper er tussen, en anders gaat de makelaar beginnen met een facebook campagne.. (Lees: promo filmpje waar die in belicht dat het huis nog beschikbaar is)..

Maar ik heb goede hoop dat komende week er een koper tussen zit, want die was al behoorlijk aan het vissen bij mijn makelaar over eventuele biedingen die mogelijk al liepen en wilde zsm een afspraak voordat rentes verder gingen stijgen..

Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 23-12-2024

toon volledige bericht
Ik ga zelf volgend jaar mijn huis verkopen in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning die Q2/Q3 - 2023 wordt opgeleverd. Mijn woning zit ook ergens rond deze prijsklasse. Als het vier weken te koop zou staan zou ik niet zo veel zakken als jij in gedachte had. Ik betaal voornamelijk aflossing en een hele lage rente. Ik zou het dan rustig een paar maandjes de tijd gunnen voor ik echt zou zakken. De enige pijn is de dubbele maandlast die je al tijden draagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
kraaitje schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Ik ga zelf volgend jaar mijn huis verkopen in verband met de aankoop van een nieuwbouwwoning die Q2/Q3 - 2023 wordt opgeleverd. Mijn woning zit ook ergens rond deze prijsklasse. Als het vier weken te koop zou staan zou ik niet zo veel zakken als jij in gedachte had. Ik betaal voornamelijk aflossing en een hele lage rente. Ik zou het dan rustig een paar maandjes de tijd gunnen voor ik echt zou zakken. De enige pijn is de dubbele maandlast die je al tijden draagt.
En dan nu vanuit het perspectief van een verkoper in de praktijk..

- Je ziet het aantal views op Funda geleidelijk aan terugzakken naar 100-150 per dag, waar dat er eerst 4000-5000 waren
- Voor die ene kijker om de 3-4 weken moet je toch het huis opruimen en zorgen dat je niet thuis bent, wat behoorlijk gaat vervelen
- Berichten over stijgende hypotheekrente, hoger woningaanbod, inflatie, komen heel anders binnen als je actief bent als verkoper op de huizenmarkt en doen je twijfelen of wachten echt beter is en hoe groot de kans is dat er nog een kijker +10% gaat overbieden
- Emoties/onrust bij de partner door onzekerheid, dubbele woonlasten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
[...]

Alles staat of valt met de juiste strategie...
Als iemand zijn huis "laag" in de markt zet en hoopt op 10-20% overbiedingen kan prima werken..

Als je een nieuwe hypotheek baseerd op een flinke winst/overwaarde op je oude huis dan neem je wel een risico, en zeker de laatste 4-6 weken waarin de handrem even flink aangehaald wordt op de huizenmarkt..

Wij hebben ook rekening gehouden met overwaarde, maar niet voor de volle 100% of meer (overbiedingen),
De hypotheekverstrekker rekende ook maar met maximaal 80% van de overwaarde t.o.v. vraagprijs om toch enige zekerheid te hebben dat de overbruggingshypotheek netjes afgelost werd met de verkoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Hbeez schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:37:
[...]

En dan nu vanuit het perspectief van een verkoper in de praktijk..

- Je ziet het aantal views op Funda geleidelijk aan terugzakken naar 100-150 per dag, waar dat er eerst 4000-5000 waren
- Voor die ene kijker om de 3-4 weken moet je toch het huis opruimen en zorgen dat je niet thuis bent, wat behoorlijk gaat vervelen
- Berichten over stijgende hypotheekrente, hoger woningaanbod, inflatie, komen heel anders binnen als je actief bent als verkoper op de huizenmarkt en doen je twijfelen of wachten echt beter is en hoe groot de kans is dat er nog een kijker +10% gaat overbieden
- Emoties/onrust bij de partner door onzekerheid, dubbele woonlasten
Vooral de snel afnemende aandacht op funda is goed te merken na de eerste dagen..
Na een week zit je op gemiddeld 2000 hits in zoekresultaten en 50-80 echte views..

Dit is mijn huis die sinds 29 april te koop staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrAKV4PWx3i_Jv0P3hTRXk2ENT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apJL4UVzcKNu7wZFWypnrTF6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:20:
[...]
[..]
Als potentiële koper buiten de randstad is dat inderdaad zo. Voor een bezichtiging de zelfde dag nog reageren, anders vol en evt wachtlijst. Bij een bezichtiging moest de inschrijving binnen een week binnen zijn en kwam de afwijzing met een bod boven de vraagprijs ook snel. Voor de wijziging op funda leek men vaak te wachten tot na de overdracht terwijl de verkoop in een week wel was geregeld. Op funda leek het of in de regio wel een aantal huizen te koop stond maar feitelijk niet. Misschien een trendbreuk nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:43
[...]

Ik heb wel staan in mijn nieuwe hypotheek van nieuwbouwhuis dat ik het huidige huis binnen 1 maand moest verkopen als het nieuwbouw huis af is.

Dit is wat er letterlijk staat:

U lost uw huidige hypotheek af
Uiterlijk één maand nadat de nieuwbouw is voltooid, lost u uw huidige hypotheek af

Nu heb ik daar de bank nog even gebeld en hun vonden het ook een rare zin en kwamen er nog even op terug. Toen ze er op terug kwamen moest ik het niet te letterlijk nemen want wanneer is tenslotte je nieuwbouwhuis "af" maar het is wel de bedoeling dat ik het huidige huis verkoop...

Ben dus benieuwd hoe lang ze akkoord gaan met het huidige huis niet verkopen + niet zakken met de prijs.
Dubbele lasten zullen idd ook wel zeer doen op een gegeven moment.

[ Voor 6% gewijzigd door mentalozzie op 20-05-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-04 13:16
Ik volg het huis tegenover ons, nette tweekapper aan het water voor een prima prijs. Wij hebben eind vorig jaar in dezelfde buurt verkocht en was na 15 bezichtigingen in een week verkocht. Ik had het vermoeden dat deze ook wel snel weg zou zijn, maar die is nu na twee maanden in prijs gezakt. Ook een andere tweekapper in de straat erachter (zelfde wijk) is na een maand ook nog niet verkocht (al heb je geen inzicht in onderhandelingen). Wederom maar N=2, maar de druk lijkt er hier echt wel af.
Pagina: 1 ... 122 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.