Toke_gt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:45:
[...]
Hulde voor je opsomming!
Ik vraag me wel af in hoeverre jouw ervaring van 5 jaar geleden nu nog opgaat. Kun je daar iets over aangeven? Hoe zou dat in de huidige oververhitte markt gaan, volgens jou?
Zoals hierboven aangegeven heeft @
Kip nog een recente ervaring gedeeld.
Zoals ik zelf ook in wat meer recentere posts heb aangegeven; ik denk juist dat de internetmakelaar in de huidige overhitte markt een slimme keus
kan zijn. Het 'netwerk' en de 'lokale marktkennis' van de traditionele makelaar voegen op dit moment weinig toe. Kortgezegd zie ik nog steeds de volgende voordelen:
• Je bespaart enkele duizenden euro's. Tradeoff is natuurlijk wel dat je zelf tijd kwijt bent aan rondleidingen.
• Je kunt meer gegadigden langs laten komen dan de standaard 10 of 15.
• N=1 maar volgens mij ervaren potentiële kopers het als positief dat ze meer tijd hebben om het huis te bekijken en niet op 1 kijkdag massaal door het huis worden 'gejaagd'.
E.e.a. heeft natuurlijk ook te maken met het type woning. De vorige keer verkocht ik een starterswoning, nu zit ik vrijstaand met een ander prijskaartje. Ik kan me voorstellen dat mensen die in een hogere prijsrange shoppen minder gecharmeerd zijn van een verkoper die zelf de rondleidingen doet.
Wat ik verder als positief heb ervaren (ook dit is n=1) is dat je de complete woningpresentatie zelf in de hand hebt. De foto's en de plattegronden worden weliswaar door een externe partij gemaakt, maar je geeft hier zelf akkoord op. Nu moet ik zeggen dat ik de afgelopen jaren heb gezien dat traditionele makelaars inmiddels een stuk betere woningpresentatie op Funda zetten dan voorheen. Ik irriteerde me toentertijd heel erg aan incomplete informatie op Funda en onlogische volgorde in foto's. Ik zie dat makelaars anno nu dat een stuk beter doen dan 5 jaar geleden...
Dat gezegd hebbende, ik zie in mijn omgeving nog steeds veel dat de traditionele makelaar zich er gemakkelijk vanaf maakt; hoe minder uren deze in de verkoop steekt, hoe groter de winstmarge. Zelf heb ik een half jaar terug een taxatie uit laten voeren van m'n huidige woning i.v.m. het verlaten van de risico opslag. In het definitieve taxatierapport stond een foto van mijn badkamer (met daarop zichtbaar een bad en een douche) maar in de begeleidende tekst stond 'badkamer voorzien van bad, wastafel, toilet' en daar stond als aanbeveling bij dat het wellicht slim is om de badkamer een keer te renoveren en daarbij een douche toe te voegen

. Niet zo spannend voor een taxatie, maar ik blijf zeggen; wanneer je je woning verkoopt wil je gewoon dat dat soort details 100% kloppen. Een potentiële koper bekijkt de woning op Funda en het kan zomaar zijn dat deze afhaakt omdat deze het idee heeft dat de woning onlogisch is ingedeeld of dat bepaalde voorzieningen ontbreken terwijl deze wel aanwezig zijn...