Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 121 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:07

Kju

Je makelaar heeft gelijk. Het is nu meivakantie, dan zijn sowieso veel mensen weg. In veel CAO's was gisteren een vrije dag. Mensen maken er dan ook een lang weekend van als ze deze week al geen vrij hadden.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:51
Ik hoop dat het aan de vakantie ligt, mijne staat nu een week online, 6 bezichtigingen gehad, nog geen bod..
De snelle stijging van de rente schrikt ook wel af. gisteren is die weer 0.2% omhoog gegaan..

Ik wordt nog niet nerveus, maar mijn verwachtingen zijn nog niet waargemaakt..
Hopelijk komende week meer reacties..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het is 5 mei geweest, meivakantie dan wel lang weekend de hort op. Woningen bezichtigen even rentestijging daargelaten kan wel wachten voor mij als woningzoeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er in regio Utrecht ten tijde van de voorjaarsvakantie volop bezichtigingen werden gepland... Wij gingen op donderdag/vrijdag in de vooraankondiging bij makelaars en op website/facebook van de makelaar. We hadden toen in de laatste 2 dagen van de vakantie al 20 bezichtigingen staan. Funda verdubbelde dat op maandag nog bijna.

Krijg toch echt het beeld van een kentering in de markt. Je leest het hier ook in een aantal posts, aantal biedingen neemt af, prijzen blijven achter bij de gehoopte opbrengst maar er wordt desalniettemin wel nog steeds overboden. Zodra de markt doorheeft dat er minder biedingen zijn, zou je verwachten dat er ook steeds minder overboden wordt.
Is ook niet raar omdat de maandlasten veel hoger liggen dan in Q4 2021 dankzij hogere rentes en hogere energielasten, gecombineerd met het veel lagere consumentenvertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Klopt, maar aan de andere kant, als ik zie wat voor mensen mijn huis bezichtigen, dit zijn vaak starters.. Die zitten nu in een dure huurwoning of nog bij moeders thuis..

De huren blijven ook doorstijgen, en kinderen willen ook wel eens het huis uit.. Nog 3-4 jaar wachten (en dan misschien rentes van 5-6%) zullen ze ook niet gauw doen..

Mijn huis staat voor net geen 300k te koop.. Bij een woning crisis zal de prijs misschien zakken naar 240-250k de komende 2-3 jaar?

Maar wat als de rente dan 5% is? Dan betalen ze ook 12.000 euro bruto rente per jaar (prijs 240k) ipv 9000 euro rente nu. (3% op 300k).

De hardste klappen gaan denk ik eerst vallen in het hogere segment (500k+)

[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 06-05-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:44

ronalddus

Buffalo77

Ik meld me ook in dit topic.
Aanstaande maandag worden er foto's gemaakt. Huis is helemaal netjes, extra plantjes gekocht en nog een bloemetje erbij.

Hopelijk trekt dit genoeg potentiele kopers.
Door de berichten uit de markt hoop ik dat we het vlot kunnen verkopen voor een goede prijs.
Het lijkt wel of elke week telt! Eerst met het bieden op onze nieuwe woning, toen met het regelen van de hypotheek en de snel stijgende rente en nu met de verkoop van de huidige woning.

We zitten in de starterscategorie in Gemeente Katwijk.
De woning is instapklaar, misschien dat dit ook invloed heeft op het aantal bezichtigingen Fingers crossed :7

[ Voor 8% gewijzigd door ronalddus op 06-05-2022 15:47 ]

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiceBit
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-02-2024
In mijn omgeving (Leiden) is onlangs nog een huis van bekenden verkocht voor een ton boven de vraagprijs van rond de 6 ton (niet bijzonder laag in de markt gezet). Deze N=1 duidt dus nog niet van een afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 13:01
ronalddus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:39:
Ik meld me ook in dit topic.
Aanstaande maandag worden er foto's gemaakt. Huis is helemaal netjes, extra plantjes gekocht en nog een bloemetje erbij.

Hopelijk trekt dit genoeg potentiele kopers.
Door de berichten uit de markt hoop ik dat we het vlot kunnen verkopen voor een goede prijs.
Het lijkt wel of elke week telt! Eerst met het bieden op onze nieuwe woning, toen met het regelen van de hypotheek en de snel stijgende rente en nu met de verkoop van de huidige woning.

We zitten in de starterscategorie in Gemeente Katwijk.
De woning is instapklaar, misschien dat dit ook invloed heeft op het aantal bezichtigingen Fingers crossed :7
De markt in Katwijk is volgens mij nog meer dan goed. In elk geval veel meer vraag dan aanbod... Succes in elk geval :)

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30
Hier in de straat vorige week een woning te koop gekomen. 7 dagen later status onder bod. Vraagprijs was ook niet mals. Dat is sneller dan ooit hier..

Hoe kan ik een beetje achterhalen hoe de verkoop is gegaan zonder de bewoners daarmee lastig te vallen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Laapo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:50:
Hier in de straat vorige week een woning te koop gekomen. 7 dagen later status onder bod. Vraagprijs was ook niet mals. Dat is sneller dan ooit hier..

Hoe kan ik een beetje achterhalen hoe de verkoop is gegaan zonder de bewoners daarmee lastig te vallen. Iemand een idee?
Na een paar maanden is het op te vragen, maar dat kan best wel even duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Laapo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:50:

Je hebt drie momenten:

- Waar je nu zit: alleen informeel op te halen, in principe weten alleen de verkopend makelaar en verkopers het aantal bezichtigingen en de biedingen etc.
- Wanneer de woning afgemeld wordt op Funda (hij gaat dan naar status "verkocht"): andere NVM makelaars kunnen de transactieprijs opvragen in het NVM systeem (niet de biedingen)
- Wanneer het transport heeft plaatsgevonden bij de notaris. Na enkele weken is de transactieprijs op te vragen bij het kadaster.

Als je een verkoop- of aankoopmakelaar hebt is de meest kansrijke route om een belletje te laten wagen naar de verkopend makelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
De eerste paar dagen op Funda gehad. Mijn vrouw is zenuwachtig en vraagt continu naar alle statistieken, die toch niks zeggen.

Al met al nu 6 bezichtigingen gepland volgende week. Had op wat meer gehoopt, met een A-label 2-onder-1-kap rondom Eindhoven. Segment >€500k. Maar het gaat om de biedingen, dus dat zien we volgende week wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
THM0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Je hebt drie momenten:

- Waar je nu zit: alleen informeel op te halen, in principe weten alleen de verkopend makelaar en verkopers het aantal bezichtigingen en de biedingen etc.
- Wanneer de woning afgemeld wordt op Funda (hij gaat dan naar status "verkocht"): andere NVM makelaars kunnen de transactieprijs opvragen in het NVM systeem (niet de biedingen)
- Wanneer het transport heeft plaatsgevonden bij de notaris. Na enkele weken is de transactieprijs op te vragen bij het kadaster.

Als je een verkoop- of aankoopmakelaar hebt is de meest kansrijke route om een belletje te laten wagen naar de verkopend makelaar.
Via het kadaster zal nog wel even duren. Ik heb wel contact met een verkoopmakelaar, omdat ik overweeg hem in te schakelen als ik overga tot verkoop maar ook dat contact is redelijk verwaterd inmiddels. Goede reden om het contact weer aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Laapo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:58:
[...] als ik overga tot verkoop maar ook dat contact is redelijk verwaterd inmiddels. Goede reden om het contact weer aan te halen.
Maar wat is er mis om de verkopers aan te spreken. Best een logische vraag toch, als je zelf okk van plan bent te verhuizen? Zeker als je van plan bent dezelfde makelaar in te schakelen. Daar zou ik dan eerst naar vragen. “Wat heeft hij voor jullie betekend, zou je hem aanbevelen, ik zie dat het snel verkocht is, ben je tevreden, waren er veel biedingen of was dit een niet te negeren bod?”
Tenzij je in onmin bent bij deze buren lijkt me dat normale en waardevolle belangstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Toke_gt schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:04:
[...]

Maar wat is er mis om de verkopers aan te spreken. Best een logische vraag toch, als je zelf okk van plan bent te verhuizen? Zeker als je van plan bent dezelfde makelaar in te schakelen. Daar zou ik dan eerst naar vragen. “Wat heeft hij voor jullie betekend, zou je hem aanbevelen, ik zie dat het snel verkocht is, ben je tevreden, waren er veel biedingen of was dit een niet te negeren bod?”
Tenzij je in onmin bent bij deze buren lijkt me dat normale en waardevolle belangstelling?
Das een goed punt. Misschien denk ik wat te ingewikkeld. Heb gauw het idee dat het wellicht over komt als ongewenste nieuwsgierigheid/bemoeienis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Laapo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Das een goed punt. Misschien denk ik wat te ingewikkeld. Heb gauw het idee dat het wellicht over komt als ongewenste nieuwsgierigheid/bemoeienis.
Het kan ook best zo overkomen, maar niet als je het met de reden vraagt die jij aangeeft. Zou op mij normaal belangstellend overkomen en als ik tevreden was over het werk van de makelaar zou ik je daar graag over informeren. Idem het verschil in vraagprijs/verkoopprijs. Dat zegt toch ook gewoon iets over belangstelling voor het huis, de actuele marktwaarde, het werk van de makelaar etc.
En wie weet was er een koper die net misgreep die je nu eerder kunt informeren ofzo. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.

Mocht je toch overkomen als nieuwsgierig, tja, pech gehad. Zij gaan verhuizen, jullie ook. Het is alleen een probleem als jullie het huis naast hun nieuwe huis kopen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

De toon maakt hier wel de muziek. Wij hadden bijv mensen uit de straat die direct bezichtiging gepland moesten en zouden hebben, wilden heel graag naar ons type huis verhuizen. Huis stond nog nergens geadverteerd. Nou ja ok. Komen kijken op de bezichtigingsdagen, brengen vervolgens geen bod uit. En dag na sluiting inschrijving appje wat het hoogste bod was. Uh ja doei...

Wij hebben de transactieprijs en informatie over biedingen overigens wel stil gehouden in de straat tot het huis definitief verkocht was, en tot die tijd alleen in algemeenheden verteld dat er veel interesse was en dat we zeer tevreden waren met de uitkomst. We hadden nog een beetje de zorg iets wat je zegt weer bij kopers uit kan komen en tot twijfel kan leiden.
Als verkopers het willen vertellen doen ze dat wel, zou er alleen niet al te direct naar vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door THM0 op 06-05-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Andere goede optie is om de verkopend makelaar uit te nodigen voor een verkooporientatie gesprek. In mijn ervaring vertellen ze dan best wel veel over wat ze zien gebeuren bij panden.
Ik kreeg ook gewoon alle biedingen te horen van onze verkopend makelaar bij twee andere huizen in de straat die recent waren gegaan. Hoort eigenlijk niet maar wel heel fijn om te weten. Ging ook zo vlak voor en tijdens de daadwerkelijke verkoop.

Maar vraag is wel: ga je echt binnen afzienbare tijd de markt op of in ieder geval een makelaar vastleggen, of is het meer omdat je nieuwsgierig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
Binnenkort heb ik de overdracht van m'n koopwoning, notariële volmacht lijkt mij als verkoper ideaal want het scheelt wat tijd. Waarom doen verkopers dit niet altijd, is toch een stuk makkelijker of mis ik iets..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THM0
Hbeez schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:13:
Binnenkort heb ik de overdracht van m'n koopwoning, notariële volmacht lijkt mij als verkoper ideaal want het scheelt wat tijd. Waarom doen verkopers dit niet altijd, is toch een stuk makkelijker of mis ik iets..
Omdat je het leuk vindt, omdat je op het officiële moment zelf de sleutel wilt overhandigen, omdat je de nieuwe eigenaren ter plekke wilt feliciteren, omdat je in je leven zelden voor zulke bedragen tekent, omdat je graag direct wilt weten als het echt rond is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
THM0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:18:
[...]

Omdat je het leuk vindt, omdat je op het officiële moment zelf de sleutel wilt overhandigen, omdat je de nieuwe eigenaren ter plekke wilt feliciteren, omdat je in je leven zelden voor zulke bedragen tekent, omdat je graag direct wilt weten als het echt rond is, etc.
Ik zocht eigenlijk of er andere redenen zijn dan 'voor de leuk'. Ze hebben namelijk een notariskantoor uitgezocht wat een uur rijden is.

Bij m'n eigen aankoop vorige maand waren de verkopers ook na 10 minuten weer weg.

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 06-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Hbeez schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Ik zocht eigenlijk of er andere redenen zijn dan 'voor de leuk'. Ze hebben namelijk een notariskantoor uitgezocht wat een uur rijden is.

Bij m'n eigen aankoop vorige maand waren de verkopers ook na 10 minuten weer weg.
Juridisch maakt het geen enkel verschil. Machtiging is meestal niet gratis (ook niet heel duur overigens) maar voor een uur rijden zou ik ook zeggen: succes bij de notaris, ik zie het geld wel bijgeschreven worden.
Tijdens COVID hoogtijdagen mocht je als verkoper in veel gevallen er überhaupt niet bijzijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
THM0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Andere goede optie is om de verkopend makelaar uit te nodigen voor een verkooporientatie gesprek. In mijn ervaring vertellen ze dan best wel veel over wat ze zien gebeuren bij panden.
Ik kreeg ook gewoon alle biedingen te horen van onze verkopend makelaar bij twee andere huizen in de straat die recent waren gegaan. Hoort eigenlijk niet maar wel heel fijn om te weten. Ging ook zo vlak voor en tijdens de daadwerkelijke verkoop.

Maar vraag is wel: ga je echt binnen afzienbare tijd de markt op of in ieder geval een makelaar vastleggen, of is het meer omdat je nieuwsgierig bent?
We krijgen als alles meezit in het 3e kwartaal van 2023 onze woning opgeleverd. Eerste mogelijkheid voor verkoop is wat mij betreft ergens eind dit jaar, of het voorjaar van 2023. Duurt nog wel even.

Als de markt niet eerder in elkaar zakt stellen we de verkoop nog wel langer uit, misschien wel tot na de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-03 14:55
THM0 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Wij hebben de transactieprijs en informatie over biedingen overigens wel stil gehouden in de straat tot het huis definitief verkocht was, en tot die tijd alleen in algemeenheden verteld dat er veel interesse was en dat we zeer tevreden waren met de uitkomst. We hadden nog een beetje de zorg iets wat je zegt weer bij kopers uit kan komen en tot twijfel kan leiden.
Als verkopers het willen vertellen doen ze dat wel, zou er alleen niet al te direct naar vragen.
Dat doen wij ook op het ogenblik, wij houden het ook algemeen tegenover de buren die toch nieuwsgierig zijn, totdat het definitief is verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij vertelden het alleen aan buren waar we vaak mee omgingen (en die spreken we nog steeds), verder gaat het niemand wat aan wat de verkoopprijs is geweest :). Werd wel soms naar gevraagd of gevist en dan zeiden we rond de vraagprijs.
Bij 'normale' huizenprijzen had ik daar minder moeite mee gehad denk ik.

Sport_Life in "Ervaringen met het verkopen van je woning"

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2022 17:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Gefeliciteerd, dat maakt het wachten op de oplevering van de nieuwe woning een stuk relaxter lijkt me.

Denk je dat de overdracht wat verder in de toekomst nog voor afhakers heeft gezorgd of viel dat wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
Laapo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Gefeliciteerd, dat maakt het wachten op de oplevering van de nieuwe woning een stuk relaxter lijkt me.

Denk je dat de overdracht wat verder in de toekomst nog voor afhakers heeft gezorgd of viel dat wel mee?
Zeker relaxter wachten. We gaan van de zomer heerlijk relaxt beginnen met een vloer, behang en tuin en alles uitzoeken. Keuken en badkamer hebben we al uitgezocht bij de aannemer.

We hebben dit altijd open gecommuniceerd. Vanaf het begin heeft het op funda gestaan en de makelaar heeft het met iedereen tijdens de bezichtigingen besproken. In de biedingen was ook niemand die een oplevering veel eerder wilde. 1 bod was oplevering februari 2023 maar ze waren ook wel bereid te wachten tot april stond in de tekst. Of het bezichtigingen heeft gekost weet ik niet. 16 bezichtigingen gehad en er stonden er nog 15 op de wachtlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:23
Wat zouden jullie aanraden in onze situatie? 2 maanden geleden huis gekocht, opknapwoning. Aannemer geregeld. Waarschijnlijk pas klaar per april 2023. Wonen nu in een appartement uit 2014 in Utrecht.

We willen hier - ondanks de dubbele lasten - blijven wonen tot de verbouwing klaar is.

Wat zouden jullie doen mbt de huidige woning? Nu verkopen met opleverdatum april 2023 of later dit jaar pas in de verkoop doen of begin volgend jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:51:
Wat zouden jullie aanraden in onze situatie? 2 maanden geleden huis gekocht, opknapwoning. Aannemer geregeld. Waarschijnlijk pas klaar per april 2023. Wonen nu in een appartement uit 2014 in Utrecht.

We willen hier - ondanks de dubbele lasten - blijven wonen tot de verbouwing klaar is.

Wat zouden jullie doen mbt de huidige woning? Nu verkopen met opleverdatum april 2023 of later dit jaar pas in de verkoop doen of begin volgend jaar?
Hoeveel vertrouwen heb je in je aannemer? Gaat het echt klaar zijn in april?

Als je dat zeker weet kan je prima nu verkopen met opleverdatum april 2023. Weet je het niet zeker, vooral met de onzekerheid qua materialen en prijzen die op dit moment parten spelen, zou ik lekker wachten en de dubbele lasten voor lief nemen als je die kan dragen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
SmurfLink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Hoeveel vertrouwen heb je in je aannemer? Gaat het echt klaar zijn in april?

Als je dat zeker weet kan je prima nu verkopen met opleverdatum april 2023. Weet je het niet zeker, vooral met de onzekerheid qua materialen en prijzen die op dit moment parten spelen, zou ik lekker wachten en de dubbele lasten voor lief nemen als je die kan dragen.
Maar qua verkoopmarkt is er sprake van een kentering nietwaar? Is het niet gunstiger om de huidige verkoopmarkt nog mee te pakken? Het is toch best wel onzeker wat de markt gaat doen de komende 9 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Atomius schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Maar qua verkoopmarkt is er sprake van een kentering nietwaar? Is het niet gunstiger om de huidige verkoopmarkt nog mee te pakken? Het is toch best wel onzeker wat de markt gaat doen de komende 9 maanden?
Met die redenering zou ik als koper geen huis kopen waar ik pas over een jaar naar binnen kan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Niemand heeft een glazen bol, niemand kan hier antwoord op geven. Maar angst is altijd een slechte raadgever, FOMO al helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
SmurfLink schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Niemand heeft een glazen bol, niemand kan hier antwoord op geven. Maar angst is altijd een slechte raadgever, FOMO al helemaal...
Nou ja, dat is in ieder geval wat een verkoopmakelaar mij vertelde. "Je kan beter de huidige verkoopmarkt nog meepakken dan wachten."

[ Voor 48% gewijzigd door Atomius op 08-05-2022 10:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
De makelaar is er om geld te verdienen, niet om jou te adviseren. Dat laatste zal je echt zelf moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:04:
[...]

Nou ja, dat is in ieder geval wat een verkoopmakelaar mij vertelde. "Je kan beter de huidige verkoopmarkt nog meepakken dan wachten."
Krijgt hij toevallig als beloning een percentage van de verkoopprijs? ;) Dan is het niet gek dat hij in de gekte wil profiteren nee.

Voor jou als verkoper zal het uiteindelijk weinig uitmaken. Kies je voor cashen of kies je voor zekerheid? Dat is aan jou. En reken eens uit hoeveel geld je écht misloopt als je pas volgend jaar verkoopt. Hoeveel is die paar duizend euro je waard als je in de tussentijd je flat uit moet en ergens moet gaan huren? HOeveel kost dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hou er wel rekening mee dat de looptijd van de hypotheekofferte dan al richting een jaar moet. Niet veel financieringspartijen doen en willen dit. De evt. kopers zijn dan vrij beperkt in het kiezen van een financierder, dat ga je dan ook terugmerken in de koopprijs...

Daarom is overdracht binnen zes maanden altijd wat gunstiger. Dan zijn er veel meer aanbieders van financieringen die evt. kopers kunnen benaderen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
Opleverdatum van een jaar verder zijn inderdaad maar weinig financiers die dat doen. Ik zou ook nooit zelf een huis kopen op deze manier. Daarom denk ik ook dat veel mensen daarop afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle

Mijn verhaal direct boven jouw bericht. Oplevering april 2023 was voor onze kijkers en geïnteresseerden totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Question Mark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de looptijd van de hypotheekofferte dan al richting een jaar moet. Niet veel financieringspartijen doen en willen dit. De evt. kopers zijn dan vrij beperkt in het kiezen van een financierder, dat ga je dan ook terugmerken in de koopprijs...

Daarom is overdracht binnen zes maanden altijd wat gunstiger. Dan zijn er veel meer aanbieders van financieringen die evt. kopers kunnen benaderen.
Hoe strak zou de 6 maanden gelden/meewegen? In mijn geval zal de overdracht namelijk na 6 maanden + 2 weken zijn en twijfel of ik het risico moet nemen om er 6 maanden van te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
beyazz06 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Hoe strak zou de 6 maanden gelden/meewegen? In mijn geval zal de overdracht namelijk na 6 maanden + 2 weken zijn en twijfel of ik het risico moet nemen om er 6 maanden van te maken..
6 maanden en 2 weken na …. ?
Ondertekenen koopovereenkomst? Dan niet zo relevant
Ondertekenen hypotheekofferte? Kijk even goed wat er staat over geldigheid en eventuele renteopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
jadjong schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:08:
De makelaar is er om geld te verdienen, niet om jou te adviseren. Dat laatste zal je echt zelf moeten doen.
Waarom zou dat tot tegenstrijdige belangen leiden als er vaak met courtage wordt gewerkt?

Mijn makelaar/taxateur - die gebaat is bij een hoge taxatiewaarde - adviseerde ook om niet te lang te wachten. Niet omdat hij verwachtte dat het allemaal in zou storten, maar omdat de markt nu gewoon nog erg bullish is en er meer onzekerheid in de toekomst zit.

Mochten de huizenprijzen toch afvlakken/dalen dan was het achteraf allemaal weer erg obvious met de hoge rente, energiekosten, inflatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-03 14:55
Gefeliciteerd, Morgen kunnen we (eindelijk) de koopakte tekenen, en dan nog 3 dagen.
Donderdagnacht loopt dan de officiële bedenktijd af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Hbeez schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Waarom zou dat tot tegenstrijdige belangen leiden als er vaak met courtage wordt gewerkt?
Of chefke moet nog 1 huis verkopen om in aanmerking te komen voor de 10k zomer-bonus. Wanneer je een huis te koop zet moet je zelf uitzoeken want als het toch niet helemaal gaat zoals gedacht komt noch de makelaar, nog de tweaker, opdagen om het leed te verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:02:
[...]

6 maanden en 2 weken na …. ?
Ondertekenen koopovereenkomst? Dan niet zo relevant
Ondertekenen hypotheekofferte? Kijk even goed wat er staat over geldigheid en eventuele renteopslag.
Ondertekening hypotheekofferte door de koper.

Stel ik zeg; overdracht is op 1 dec. 2022. Dat is vanaf nu ongeveer 6,5 maand.

Gaat dit tijdens het verkoop-bied proces tegen mij werken in de zin van dat kopers afhaken cq lager bod uitbrengen vanwege die extra maand? Of zal die extra maand tbv de hypotheekofferte niets uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
beyazz06 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:39:
[...]

Gaat dit tijdens het verkoop-bied proces tegen mij werken in de zin van dat kopers afhaken cq lager bod uitbrengen vanwege die extra maand? Of zal die extra maand tbv de hypotheekofferte niets uitmaken?
Nee, dat hoeft geen nadeel te zijn. Op het moment dat ze het koopcontract tekenen, gaan ze een hypotheek aanvragen. Tegen de tijd dat ze rond zijn en de daadwerkelijke offerte tekenen zijn ze die halve maand wel voorbij.
In theorie kunnen ze zelfs tot september wachten met aanvragen hypotheek, als ze maar op de afgesproken datum een bankgarantie laten zien aan notaris of borgsom overmaken. Alleen doet niemand dat momenteel vanwege de stijgende rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
beyazz06 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:39:
[...]

Je kunt gewoon een hypotheek aanvragen. Echter hebben een aantal aanbieders een apart (lager) rentetarief als de woning binnen zes maanden passeert.
Kopers kunnen dus kiezen voor het hogere tarief en dat in offerte vastleggen, of even wachten tot ze binnen de zes maanden zitten met hun hypotheekaanvraag. Het verschil is bijv bij ABN AMRO maar iets van 0.1% overigens.
Het is niet het best-case scenario maar ook geen deal breaker lijkt me.

Als de periode tussen tekenen koopovereenkomst en passeren langer is dan 9 maanden wordt het wel wat lastiger, dan kun je niet overal al een hypotheek aanvragen, zoals hierboven en in dit topic al vele malen opgemerkt voor exact dezelfde casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
THM0 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Je kunt gewoon een hypotheek aanvragen. Echter hebben een aantal aanbieders een apart (lager) rentetarief als de woning binnen zes maanden passeert.
Kopers kunnen dus kiezen voor het hogere tarief en dat in offerte vastleggen, of even wachten tot ze binnen de zes maanden zitten met hun hypotheekaanvraag. Het verschil is bijv bij ABN AMRO maar iets van 0.1% overigens.
Het is niet het best-case scenario maar ook geen deal breaker lijkt me.

Als de periode tussen tekenen koopovereenkomst en passeren langer is dan 9 maanden wordt het wel wat lastiger, dan kun je niet overal al een hypotheek aanvragen, zoals hierboven en in dit topic al vele malen opgemerkt voor exact dezelfde casus.
Veel hypotheek verstrekkers zijn niet meer zo happig op langere offertes.. maximaal 6 maanden of zelfs 3 maanden zonder meerkosten is nog wel mogelijk, maar daarna word het aanbod zeer dun en heb je te maken met vaak rare voorwaarden, en als je een verstrekker hebt die wel met gunstige voorwaarden langere offertes wilt verstrekken dan rekent die vaak veel kosten of flink hogere rente percentages.. Ze dekken zich in tegen de hard stijgende rentes op dit moment..

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 09-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terence(x)
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:18
verstappen33 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Veel hypotheek verstrekkers zijn niet meer zo happig op langere offertes.. maximaal 6 maanden of zelfs 3 maanden zonder meerkosten is nog wel mogelijk, maar daarna word het aanbod zeer dun en heb je te maken met vaak rare voorwaarden, en als je een verstrekker hebt die wel met gunstige voorwaarden langere offertes wilt verstrekken dan rekent die vaak veel kosten of flink hogere rente percentages.. Ze dekken zich in tegen de hard stijgende rentes op dit moment..
Ik heb dus in november een huis gekocht en de passeerdatum is pas 31 augustus, en het was echt een hele uitdaging om een hypotheekverstrekker te vinden, wij hebben uiteindelijk bij Argenta een hypotheek afgesloten, 9 maanden + 3 maanden verlenging zonder extra kost, daar ben ik nu achteraf wel blij mee want ik heb nog een leuk rente percentage... ;)

Maar bij de ABN amro was ik gelijk al klaar met het gesprek toen ik de passeerdatum noemde, zo van ah ja dat doen wij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
ABN biedt zelf 3 maanden met 6 maanden verlenging aan, als je de aanvraag wat zou vertragen zou het kunnen. Maar ABN biedt via Florius wel 12 maanden aan, alleen kun je dat weer niet via ABN zelf krijgen. Alleen via intermediairs.

Hier intussen alles opgeruimd en gepoetst, vandaag en morgen bezichtigingen! Niet echt spannend, maar wel erg benieuwd naar de uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
itons schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:36:
Ons huis nu 2 dagen Funda en slechts 4 bezichtigingen in de agenda. Valt mij toch vies tegen in de omgeving van Utrecht (de Meern). Makelaar gaf aan dat sinds afgelopen week er minder kijkers zijn. Hopelijk na de meivakantie wat meer animo.
Hier in Hoge Weide zie ik de eerste huizen terugkomen op de markt die in de eerste ronde niet verkocht zijn. Hoekwoning die voor 720k de markt in ging medio maart als ik mij niet vergis, nu bijna 70k lager. Rond medio maart was het ook al wat lastiger voor de eerste verkopers hier, 7 aanmeldingen, 4 kijkers, geen koper... Krijg zelf het gevoel dat de markt een beetje aan het kantelen is.

Ben blij dat ik medio maart nog net op tijd in de verkoop ben gegaan en nog goed verkocht heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Mvd1981 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:55:
[...]

Hier in Hoge Weide zie ik de eerste huizen terugkomen op de markt die in de eerste ronde niet verkocht zijn. Hoekwoning die voor 720k de markt in ging medio maart als ik mij niet vergis, nu bijna 70k lager. Rond medio maart was het ook al wat lastiger voor de eerste verkopers hier, 7 aanmeldingen, 4 kijkers, geen koper... Krijg zelf het gevoel dat de markt een beetje aan het kantelen is.

Ben blij dat ik medio maart nog net op tijd in de verkoop ben gegaan en nog goed verkocht heb :)
Een jaar lang gezocht in die omgeving. Alles rondom het winkelcentrum. Het is daar ook wel echt extreem de lucht in geschoten. Overbiedingen van 150k+ op rijtjeswoningen in Leidsche Rijn.. wie had dat ooit zien aankomen. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Verkoop als je een datum krijgt van oplevering. Alles kan zomaar veel langer duren dan je wilt en dan ben je dakloos.

Dat is ons gebeurt nu, oplevering zou april zijn en wij hebben verkocht per juni eruit, want ja nog 2 maanden ruimte voor tegenslagen moet wel genoeg zijn!

Uiteindelijk is de aannemer pas begonnen rond april door 100 verschillende dingen waar die niks aan kon doen.

Nu zitten we dus met 4x verhuizen.... 2 weekjes daar en 3 weekjes hier etc.

Niet te doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:30
[...]

In de range van 600k-1m in zowel in Amsterdam en Utrecht zie ik inderdaad ook hetzelfde. Eerst kwam het af en toe voor dat een woning een maand later opnieuw geplaatst werd voor een lager of hetzelfde bedrag. Nu lijkt het er op alsof dit al neigt naar meer dan een kwart van de advertenties die ik tegen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
[...]

tja 70k lager dat is klote maar misschien maken ze dan als nog 150k winst weet jij veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:16:
[...]

tja 70k lager dat is klote maar misschien maken ze dan als nog 150k winst weet jij veel
Huis in Hoge Weide
Jan 2021 - 285.000 woz
Vraagprijs nu: 675.000

(Weet niet of dit het huis is dat bedoeld werd, maar ter vergelijking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Huis in Hoge Weide
Jan 2021 - 285.000 woz
Vraagprijs nu: 675.000

(Weet niet of dit het huis is dat bedoeld werd, maar ter vergelijking)
ja zoiets dan is die 70k zonde maar je maakt dan nog winst zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 16:59
Ik heb dus een aankoopmakelaar- en verkoopmakelaar. Het is een leuk mens, maar ergens denk ik dat ze veel te hoog zit met de prijs. Ze vraagt echt 20% meer op funda dan andere makelaars (ok huizen zijn niet identiek), maar elke huis die zij verkoopt, staan al meer dan 1,5m te koop.

Toch claimt ze dat ze wel de bedragen krijgt die zij vraagt. Ik kan wel zelf gaan zeggen, ja doe maar 50k eraf, maar dat is natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Question Mark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Eens idd. Wij kochten een huis die 2 maanden te koop stond in 2020. Bleek dat de verkopers een overdracht over 8 maanden wilden en dat iedereen tegenhield. Uiteindelijk onder VP gekocht. En dat voor een vrijstaande woning uit 2005 in een populaire wijk. Denk ook een gelukje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
Ik wordt toch wel een beetje onrustig..
Onze woning staat nu 1,5 week op funda, de eerste 2 dagen kregen we 6 bezichtigingen ingepland. Helaas hebben we nog geen bod mogen ontvangen.

De funda statistieken gaan flink naar beneden, 30-40 views per dag, en geen nieuwe bezichtigingen ingepland sinds vorige week maandag..

Mijn makelaar gaat feedback opvragen bij de mensen die vorige week bezichtigd hebben en beraadt zich op extra promotie.. Hopelijk pakt het gunstig uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Members only:

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 15:53
verstappen33 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:45:
Ik wordt toch wel een beetje onrustig..
Onze woning staat nu 1,5 week op funda, de eerste 2 dagen kregen we 6 bezichtigingen ingepland. Helaas hebben we nog geen bod mogen ontvangen.

De funda statistieken gaan flink naar beneden, 30-40 views per dag, en geen nieuwe bezichtigingen ingepland sinds vorige week maandag..

Mijn makelaar gaat feedback opvragen bij de mensen die vorige week bezichtigd hebben en beraadt zich op extra promotie.. Hopelijk pakt het gunstig uit.
Welke regio is dit? ik herken dit namelijk wel een beetje. Wij hebben ons huis begin april op funda gezet, en inmiddels verkocht, maar ons werd ook door iedereen gouden bergen beloofd en kon niet missen, huis instapklaar en luxe afgewerkt. zeker weten dat het voor een hoge prijs weggaat.

Uiteindelijke 9 bezichtigingen aangevraagd, waarvan er 7 op kwamen dagen en 1 bod gehad van de vraagprijs..

Vergelijkbaar huis in de wijk (minder oppervlakte binnen, iets grotere tuin) iets duurder op funda geplaatst en krijgt geen biedingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
m-designz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Welke regio is dit? ik herken dit namelijk wel een beetje. Wij hebben ons huis begin april op funda gezet, en inmiddels verkocht, maar ons werd ook door iedereen gouden bergen beloofd en kon niet missen, huis instapklaar en luxe afgewerkt. zeker weten dat het voor een hoge prijs weggaat.

Uiteindelijke 9 bezichtigingen aangevraagd, waarvan er 7 op kwamen dagen en 1 bod gehad van de vraagprijs..

Vergelijkbaar huis in de wijk (minder oppervlakte binnen, iets grotere tuin) iets duurder op funda geplaatst en krijgt geen biedingen..
Regio Twente, prijsklasse 270-290

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 15:53
verstappen33 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Regio Twente, prijsklasse 270-290
Dan is het misschien toch een landelijke trend aan het worden. ik zit in regio Noord-Brabant in de prijsklasse 400k tot 500k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 22:03

Crazy D

I think we should take a look.

Bschnitz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Verkoop als je een datum krijgt van oplevering. Alles kan zomaar veel langer duren dan je wilt en dan ben je dakloos.

Dat is ons gebeurt nu, oplevering zou april zijn en wij hebben verkocht per juni eruit, want ja nog 2 maanden ruimte voor tegenslagen moet wel genoeg zijn!

Uiteindelijk is de aannemer pas begonnen rond april door 100 verschillende dingen waar die niks aan kon doen.

Nu zitten we dus met 4x verhuizen.... 2 weekjes daar en 3 weekjes hier etc.

Niet te doen.
Spullen laten opslaan en zelf een paar weken op een vakantiepark of via Airbnb ?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Gefeliciteerd! De fotograaf is hier nu bezig maar heb het idee dat we in een keiharde daling zitten. Het kantelpunt was al een aantal maanden terug. Fingers crossed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
ColeJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Gefeliciteerd! De fotograaf is hier nu bezig maar heb het idee dat we in een keiharde daling zitten. Het kantelpunt was al een aantal maanden terug. Fingers crossed..
Keiharde daling? Waar is dat op gebaseerd dan? Volgens mij valt dat echt reuze mee. Het koelt af, maar zover ik kan vinden is er niet landelijk een keiharde daling…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
kw_nl schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Keiharde daling? Waar is dat op gebaseerd dan? Volgens mij valt dat echt reuze mee. Het koelt af, maar zover ik kan vinden is er niet landelijk een keiharde daling…
Dat is gebaseerd op mijn voorspelling en gevoel. En de berichten die ik om mij heen hoor en lees zeggen eigenlijk hetzelfde. Overal minder bezichtigingen/biedingen. Ik ga nu verkopen met als tactiek dat ik dan de NVM rapportages 2e kwartaal voor ben. Die zullen ben ik bang niet mals zijn, dan is het hek helemaal van de dam. Als dat rapport er is gaat de Telegraaf weer artikeltjes schrijven en dan volgt het volk vanzelf.

Dit is geen beleggingsadvies, puur mijn tactiek en gedachte :o

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 10-05-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Wat ik vooral merk en hoor van mijn makelaar is dat het wel afkoelt qua bezichtigingen en extreem overbieden gebeurt ook minder..

De vraagprijs zakt nog niet echt, maar zal misschien wel een gevolg op de langere termijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
ColeJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:43:
[...]

Dat is gebaseerd op mijn voorspelling en gevoel. En de berichten die ik om mij heen hoor en lees zeggen eigenlijk hetzelfde. Overal minder bezichtigingen/biedingen. Ik ga nu verkopen met als tactiek dat ik dan de NVM rapportages 2e kwartaal voor ben. Die zullen ben ik bang niet mals zijn, dan is het hek helemaal van de dam. Als dat rapport er is gaat de Telegraaf weer artikeltjes schrijven en dan volgt het volk vanzelf.

Dit is geen beleggingsadvies, puur mijn tactiek en gedachte :o
Het zakt zelden heel hard in elkaar, omdat verkopers de realiteit van een dalende markt niet direct accepteren. Het gaat pas echt zakken als veel mensen omhoog zitten bijv door verlies van baan, scheiding, te lange dubbele woonlasten, overbrugging die afloopt etc.
Tot die tijd ga je (denk ik) vooral de doorlooptijden voor verkoop weer op zien lopen, wellicht gaan mensen eerst verkopen ipv kopen en zie je nog dat huizen even van de markt gehaald worden en dan weer opnieuw geplaatst worden. En het allereerste station in een dalende markt: overbieden wordt niet meer de norm.

'Cut your losses' is voor de meeste mensen heel moeilijk dus dat gebeurt pas als het ze te heet onder de voeten wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door THM0 op 10-05-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
THM0 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Het zakt zelden heel hard in elkaar, omdat verkopers de realiteit van een dalende markt niet direct accepteren. Het gaat pas echt zakken als veel mensen omhoog zitten bijv door verlies van baan, scheiding, te lange dubbele woonlasten, overbrugging die afloopt etc.
Tot die tijd ga je (denk ik) vooral de doorlooptijden voor verkoop weer op zien lopen, wellicht gaan mensen eerst verkopen ipv kopen en zie je nog dat huizen even van de markt gehaald worden en dan weer opnieuw geplaatst worden. En het allereerste station in een dalende markt: overbieden wordt niet meer de norm.

'Cut your losses' is voor de meeste mensen heel moeilijk dus dat gebeurt pas als het ze te heet onder de voeten wordt.
Maar als overbieden niet meer de norm is betekent dat een daling van zomaar 10-15%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Crazy D schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Spullen laten opslaan en zelf een paar weken op een vakantiepark of via Airbnb ?
Slaan nu alles op bij mijn schoonouders en helaas zijn vakantiehuis en Airbnb geen optie, 3 katten....

Sowieso hoogseizoen, niks te vinden wat betaalbaar is voor een tijdje.

We gaan waarschijnlijk als het nog verder uitloopt de katten bij haar zus laten en dan gaan we in een tent daar in de tuin zitten ;(

Volgens contract hadden ze 150 werkbare dagen en anders zouden ze flink moeten betalen aan ons, maar blijkbaar iets met oorlog en leveranciers en weet ik veel wat, allemaal dingen waardoor het langer mag duren en ze er niks voor hoeven te betalen.

Ach ja, je moet wat over hebben voor een huis tegenwoordig d:)b

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
ColeJ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Maar als overbieden niet meer de norm is betekent dat een daling van zomaar 10-15%.
Of je houdt er rekening mee als je de vraagprijs vast stelt. Nu gaat bijna iedereen uit van 10% erbovenop. Dat gaat veranderen, dat is wel bijna zeker.

Maar zelfs tijdens de vorige crisis daalde de prijzen niet hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:28
Bschnitz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Slaan nu alles op bij mijn schoonouders en helaas zijn vakantiehuis en Airbnb geen optie, 3 katten....

We gaan waarschijnlijk als het nog verder uitloopt de katten bij haar zus laten en dan gaan we in een tent daar in de tuin zitten ;(

Volgens contract hadden ze 150 werkbare dagen en anders zouden ze flink moeten betalen aan ons, maar blijkbaar iets met oorlog en leveranciers en weet ik veel wat, allemaal dingen waardoor het langer mag duren en ze er niks voor hoeven te betalen.

Dat suckt best wel, balen! Ik leef extra met je mee, omdat wij over een week gaan verhuizen naar een onaf huis, alle muren in de woonkamer moeten nog, vloertjes die nog moeten en nog heel wat losse dingetjes en dat voelt al best wel kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
amboly schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Dat suckt best wel, balen! Ik leef extra met je mee, omdat wij over een week gaan verhuizen naar een onaf huis, alle muren in de woonkamer moeten nog, vloertjes die nog moeten en nog heel wat losse dingetjes en dat voelt al best wel kut.
Beter dit dan in een tent zitten. Dat ga ik mezelf en gezin echt niet aan doen. Dan had ik de katten naar een opvang gebracht en een hotel geboekt voor langere periode. Valt vast wat te regelen als je de lokale Valk een langere periode boekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:18
Bschnitz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
[...]

We zitten waarschijnlijk met een vergelijkbare situatie komende winter dus we hebben besloten om bijna drie maanden naar Mexico te gaan. Vakantiehuisjes in het buitenland (mag ook dichterbij: Duitse platteland?) zijn vaak een stuk goedkoper, wil je daar niet liever heen dan in een tent te gaan wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

xiangpo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:05:
[...]

In de range van 600k-1m in zowel in Amsterdam en Utrecht zie ik inderdaad ook hetzelfde. Eerst kwam het af en toe voor dat een woning een maand later opnieuw geplaatst werd voor een lager of hetzelfde bedrag. Nu lijkt het er op alsof dit al neigt naar meer dan een kwart van de advertenties die ik tegen kom.
Ik zie het idd ook gebeuren, regio midden.
Woningen worden na 4-5 weken van funda gehaald, en lager terug gezet. Opvallend allemaal in dure segment.

Heb ook de indruk dat de bouw iets rustiger wordt, kreeg een reminder van een panelen boer of ik nog interesse had (eerder had ie geen tijd) en toevallig belde een glaszetter ook dat ie nog een gaatje had .

Ik ben trouwens wel blij met de daling, onze woz waarde mag wel wat zakken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2022 19:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Nu online
Fulgora schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:59:
[...]

We zitten waarschijnlijk met een vergelijkbare situatie komende winter dus we hebben besloten om bijna drie maanden naar Mexico te gaan. Vakantiehuisjes in het buitenland (mag ook dichterbij: Duitse platteland?) zijn vaak een stuk goedkoper, wil je daar niet liever heen dan in een tent te gaan wonen?
Werk en katten laten dat niet toe anders was dat inderdaad een goede optie geweest!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:34:
[...]
Ik zie het idd ook gebeuren, regio midden.
Woningen worden na 4-5 weken van funda gehaald, en lager terug gezet. Opvallend allemaal in dure segment.
Ik schat in dat dat wel een eerste effect is van de hogere rente. Stel, ik heb nu een huis dat ik 6 jaar geleden voor 3 ton kocht en nu kan verkopen voor 5 ton. Met de huidige rente en de meeropbrengst van het huis, kon ik een jaar geleden een huis van 6-7 ton kopen, nu nog ca 5-5,5 (rekening houdend met een koopsom boven de vraagprijs en gelijkblijvende maandlasten). Dat betekent dus dat ik ongeveer mijn eigen huis kan terugkopen. Dat doen mensen niet. En dus valt dat stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Toke_gt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Ik schat in dat dat wel een eerste effect is van de hogere rente. Stel, ik heb nu een huis dat ik 6 jaar geleden voor 3 ton kocht en nu kan verkopen voor 5 ton. Met de huidige rente en de meeropbrengst van het huis, kon ik een jaar geleden een huis van 6-7 ton kopen, nu nog ca 5-5,5 (rekening houdend met een koopsom boven de vraagprijs en gelijkblijvende maandlasten). Dat betekent dus dat ik ongeveer mijn eigen huis kan terugkopen. Dat doen mensen niet. En dus valt dat stil.
Je eigen huis is in dat geval toch ook geen 5 ton meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
ColeJ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Je eigen huis is in dat geval toch ook geen 5 ton meer?
Jawel, want de waarde van het huis daalt niet, maar door de hogere rente ben je beperkter in wat je kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Toke_gt schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Jawel, want de waarde van het huis daalt niet, maar door de hogere rente ben je beperkter in wat je kunt kopen.
Dat geldt alleen als je eerst verkoopt in een dalende markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:18
THM0 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Dat geldt alleen als je eerst verkoopt in een dalende markt.
Waar Toke_gt waarschijnlijk op doelt is dat je leencapaciteit sterker beperkt wordt door de hogere rente dan dat je eigen huis in waarde gestegen is. Het resultaat is dat je niet nog een stap kunt zetten op de woonladder naar een nog duurder huis, omdat je maximale hypotheekbedrag plus overwaarde niet genoeg meer is voor het bovensegment van 7 a 8 ton.

Overigens merkte ik dit in de praktijk deze week toen we na een bezichtiging van een huis (vraagprijs 775k) dezelfde berekening maakten als in januari maar het nu ineens spannend werd of we wel zo'n bedrag mogen lenen. Onze leencapaciteit is met zo'n anderhalve ton gedaald vanwege de gestegen rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 07:27
Wat te doen in onze situatie?

Wij wonen in een Koopgarant woning (appartementencomplex), dus de woning gekocht met korting. Onlangs hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering februari 2023.

Ons huidige woning moeten wij verplicht terugverkopen aan de woningcoöperatie ivm koopgarant regeling. Zij zijn verplicht binnen 3 maanden de woning van ons terug te kopen.

Wij hebben ons woning vorig jaar (juni 2021) laten taxeren: € 345.000,-
Ons woning is 104 m2 groot. dat is dus 345000/104 = € 3.317,- / m2

Ik heb gister de Koopsommeninformatie van ons postcode gekocht bij het Kadaster:
- 14-02-2022 | 72 m2 | € 326.500,- | € 4.534,- / m2
- 29-04-2021 | 86 m2 | € 286.000,- | € 3.325,- / m2

Die tweede woning komt per € / m2 zo goed als 100% overeen met ons taxatie. Maar dat is dus inmiddels een jaar geleden.

Wij wilden ons huidige woning terugverkopen rond de oplevering van ons nieuwe woning, maar als ik zie wat de hypotheekrentes doen, oorlog in Rusland, etc.. Dan overwegen we om de woning nu al terug te verkopen en tijdelijk te huren.

Wat is wijsheid? Niemand heeft een glazen bol maar vast wel meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Fulgora schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:01:
[...]

Waar Toke_gt waarschijnlijk op doelt is dat je leencapaciteit sterker beperkt wordt door de hogere rente dan dat je eigen huis in waarde gestegen is. Het resultaat is dat je niet nog een stap kunt zetten op de woonladder naar een nog duurder huis, omdat je maximale hypotheekbedrag plus overwaarde niet genoeg meer is voor het bovensegment van 7 a 8 ton.

Overigens merkte ik dit in de praktijk deze week toen we na een bezichtiging van een huis (vraagprijs 775k) dezelfde berekening maakten als in januari maar het nu ineens spannend werd of we wel zo'n bedrag mogen lenen. Onze leencapaciteit is met zo'n anderhalve ton gedaald vanwege de gestegen rente
Ja snap ik wel, maar het is nogal creatief rekenen om in je totale financiering te doen alsof je eigen huis waardevast is in een dalende markt. De waardedaling zal je linksom of rechtsom moeten verrekenen, ook al krijg je de hypotheek rond.

Wij hebben in november de hypotheek voor het nieuwe huis afgesloten, as ik vandaag precies dezelfde hypotheek afsluit scheelt me dat 300 euro per maand. Los van of dat wel of niet zou mogen, ik zou met zo’n verschil in maandbedrag ook echt een ander bedrag opgeschreven hebben als bod.

Net als dat de dalende rente de prijzen opdreef zal de stijgende rente deze weer doen dalen, woningtekort of niet. Maar de rente stijgt nu veel harder dan dat ie voorheen daalde dus afwachten hoe snel de prijzen echt zichtbaar gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:38
c-nan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:26:

Wij wonen in een Koopgarant woning (appartementencomplex), dus de woning gekocht met korting. Onlangs hebben wij een nieuwbouwwoning gekocht, oplevering februari 2023.

Ons huidige woning moeten wij verplicht terugverkopen aan de woningcoöperatie ivm koopgarant regeling. Zij zijn verplicht binnen 3 maanden de woning van ons terug te kopen.

Ik heb gister de Koopsommeninformatie van ons postcode gekocht bij het Kadaster:

Die tweede woning komt per € / m2 zo goed als 100% overeen met ons taxatie. Maar dat is dus inmiddels een jaar geleden.

Wij wilden ons huidige woning terugverkopen rond de oplevering van ons nieuwe woning, maar als ik zie wat de hypotheekrentes doen, oorlog in Rusland, etc.. Dan overwegen we om de woning nu al terug te verkopen en tijdelijk te huren.

Is bij die koopsominformatie niet al de korting verrekend, en het winst deelpercentage?
Lastige situatie, kan je het financieel aan als de prijzen dalen? Voordeel van koopgarant is dat je hoe dan ook kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Iris1234 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Is bij die koopsominformatie niet al de korting verrekend, en het winst deelpercentage?
Lastige situatie, kan je het financieel aan als de prijzen dalen? Voordeel van koopgarant is dat je hoe dan ook kan verkopen.
Ik heb al rekening gehouden met de korting/winst. Wij hebben vorige jaar juni ons woning laten taxeren, dat was dus 345.000,-. Met de verkoop van ons huidige woning moeten we de overbruggingshypotheek aflossen.
Verkopen we het voor 345k is er geen probleem. Verkopen we het voor 325k is er nog steeds geen probleem. Maar verkopen we het voor minder dan die 325k dan zouden we wel eens een probleem kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
c-nan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Ik heb al rekening gehouden met de korting/winst. Wij hebben vorige jaar juni ons woning laten taxeren, dat was dus 345.000,-. Met de verkoop van ons huidige woning moeten we de overbruggingshypotheek aflossen.
Verkopen we het voor 345k is er geen probleem. Verkopen we het voor 325k is er nog steeds geen probleem. Maar verkopen we het voor minder dan die 325k dan zouden we wel eens een probleem kunnen hebben.
De marge tussen 345K en 325K vind ik bijzonder klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
ColeJ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:39:
[...]

De marge tussen 345K en 325K vind ik bijzonder klein.
Het verschil is inderdaad maar 20.000,-

Wat bedoel je ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
c-nan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Het verschil is inderdaad maar 20.000,-

Wat bedoel je ermee?
Als vorig jaar 345K was dan zul je daar op dit moment snel onder gaan duiken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
THM0 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Ja snap ik wel, maar het is nogal creatief rekenen om in je totale financiering te doen alsof je eigen huis waardevast is in een dalende markt. De waardedaling zal je linksom of rechtsom moeten verrekenen, ook al krijg je de hypotheek rond.
De markt is nu dan ook niet dalend, de rente is stijgend. Waar jij op doelt, is een situatie die later ontstaat als de ontwikkeling doorzet. Op een huis van 5 ton komen nu mensen af die een jaar geleden naar een huis van 6 ton keken. Dat huis van 5 ton daalt (nu) nog niet in waarde, het huis van 6 ton ook niet. Maar als je bij gelijkblijvende maandlasten wilt kopen, val je nu in een andere, lagere categorie woningen. En dat is wat ik bedoelde aan te geven: die lagere categorie is wat je nu ongeveer ook hebt. Want die waarde is nog niet aan het dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:57
c-nan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:26:

Als je woning vorig jaar 345K waard was, dan is ie nu alweer meer waard, dat geeft wellicht wat meer marge?

Maar wat is de afspraak rondom de prijs voor de terugkoop? Betalen zij gewoon de prijs van een taxatie van de woning? Of x% minder? Of....?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Martinusz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Als je woning vorig jaar 345K waard was, dan is ie nu alweer meer waard, dat geeft wellicht wat meer marge?

Maar wat is de afspraak rondom de prijs voor de terugkoop? Betalen zij gewoon de prijs van een taxatie van de woning? Of x% minder? Of....?
Zij laten de woning sowieso opnieuw taxeren.

Voorbeeld:
Marktwaarde bij aankoop (toen wij het kochten): 120.000
Aankoopprijs Koopgarant 25% korting: 90.000

Marktwaarde bij terugkoop (zij laten taxeren): 200.000
Waardestijging (200.000 - 120.000): 80.000

Aankoopprijs: 90.000 + 50% van 80.000 = 130.000

Ik kan de woning ook te koop aanbieden, zij laten de woning taxeren en komen met een voorstel. Op dat moment kan ik er voor kiezen om de (ver)koop toch niet door te zetten. In dat geval betaal ik 1.500,- aan onkosten.

[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 11-05-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
c-nan schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Zij laten de woning sowieso opnieuw taxeren.

Voorbeeld:
Marktwaarde bij aankoop (toen wij het kochten): 120.000
Aankoopprijs Koopgarant 25% korting: 90.000

Marktwaarde bij terugkoop (zij laten taxeren): 200.000
Waardestijging (200.000 - 120.000): 80.000

Aankoopprijs: 90.000 + 50% van 80.000 = 130.000

Ik kan de woning ook te koop aanbieden, zij laten de woning taxeren en komen met een voorstel. Op dat moment kan ik er voor kiezen om de (ver)koop toch niet door te zetten. In dat geval betaal ik 1.500,- aan onkosten.
Zij laten het taxeren door een door hun gekozen taxateur. Klinkt als een eerlijke deal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Nu online
Laapo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Een jaar lang gezocht in die omgeving. Alles rondom het winkelcentrum. Het is daar ook wel echt extreem de lucht in geschoten. Overbiedingen van 150k+ op rijtjeswoningen in Leidsche Rijn.. wie had dat ooit zien aankomen. :F
Klopt, al was het in de afgelopen twee jaar wel zo hoog al qua overbiedingen. Bij mij uiteindelijk bijna 160k overboden t.o.v. de vraagprijs (was nog niet eens de hoogste, maar eerste haakte af wegens treurige omstandigheden). Resultaat is dat ik meer heb verdiend met de verkoop van mijn huis dan dat ik in de afgelopen 15 jaar met mijn werk in totaal bij elkaar heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Nu online
bie100 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Mwah, lijkt mij stug, als je de eerste keer niet kan verkopen omdat je geen/amper kijkers over de vloer krijgt, en vervolgens bijna 70k met de vraagprijs moet zakken, dan weet iedereen wel een beetje wat er aan de hand is. Mede ook gezien de gestegen rentes ten opzichte van goed 2 maanden geleden toen de woning voor het eerst op de markt kwam. Als het 100k boven de vraagprijs weggaat, dan hebben ze als nog een goede deal, maar wel een minder goede dan dat ze 2 maanden geleden konden krijgen als ze iets realistischer de markt op waren gegaan. Andere hoekwoningen die in dezelfde periode op de markt kwamen in dezelfde buurt zijn namelijk wel direct (voor de hoofdprijs) weggegaan (160k boven vraagprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
ColeJ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Zij laten het taxeren door een door hun gekozen taxateur. Klinkt als een eerlijke deal :+
In het complex is er in februari nog een woning verkocht voor een fors bedrag:
14-02-2022 | 72 m2 | € 326.500,- | € 4.534,- / m2

Daar kunnen ze moeilijk omheen lijkt mij? De foto's staan nog op Funda, afwerkingsniveau is hetzelfde als onze woning.

Niet dat ik € 4.534,- / m2 verwacht, maar 30% daaronder kunnen ze moeilijk rechtpraten lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Toke_gt schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:55:
[...]

De markt is nu dan ook niet dalend, de rente is stijgend. Waar jij op doelt, is een situatie die later ontstaat als de ontwikkeling doorzet. Op een huis van 5 ton komen nu mensen af die een jaar geleden naar een huis van 6 ton keken. Dat huis van 5 ton daalt (nu) nog niet in waarde, het huis van 6 ton ook niet. Maar als je bij gelijkblijvende maandlasten wilt kopen, val je nu in een andere, lagere categorie woningen. En dat is wat ik bedoelde aan te geven: die lagere categorie is wat je nu ongeveer ook hebt. Want die waarde is nog niet aan het dalen.
Ah zo, ja dan begrijp ik je. Het effect zou dan normaliter gaan zijn dat er minder vraag is naar die woning van 6 ton omdat mensen de verbetering te klein vinden voor de extra kosten die ze moeten maken tov hun huis van 5 ton, en dus zullen de prijzen langzaam gaan zakken. Maar dat effect heeft helaas even wat tijd nodig.

Ik heb 10 jaar geleden mijn huis gekocht (wat ik net verkocht heb), en aantal keren de som gemaakt: onder de streep is het merendeel van de woningbezitters weinig opgeschoten met lage rentes en hoge prijzen; qua maandlasten maakte het in mijn geval weinig uit als ik terug zou gaan naar de rente (en prijspeil) van 10 jaar geleden. We hebben vooral meer schulden met zijn allen,..

Overigens betwijfel ik (zonder dat te kunnen onderbouwen) je statement dat de markt niet reeds dalende is.

[ Voor 14% gewijzigd door THM0 op 11-05-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:38
ColeJ schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Om mij heen kijkend valt dat wel mee. Hier in de straat zijn meerdere koopgarant huizen maar ook “gewone” koophuizen. Erg veel verschil zit er niet in qua prijs. Ik heb zelf ook een koopgarant woning. Toen ik er ging wonen was hij door de woningbouw getaxeerd op 240.000. De buren een paar huizen verderop kochten in dezelfde maand een “gewone” woning voor 245.000 maar dat was wel een hoekhuis. Ik heb de vorige bewoners van ons huis ontmoet voor ik tekende en de prijs die bij hun voor de taxatie was gebruikt was ook 240.000, ze hebben dus niet een bedrag erbij opgeteld toen ik het kocht. Ik hoop dit dat er nu een wat commerciëler beleid heerst bij onze woningbouwvereniging als ik weer wil verkopen.

Overigens geen spijt van de aankoop ook al maak je natuurlijk minder winst dan bij een gewone koopwoning.

[ Voor 5% gewijzigd door Iris1234 op 11-05-2022 15:03 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.