Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 120 ... 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 13:41
NeonovA schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:32:
Wij hebben zojuist besloten om onze tussenwoning in Heerhugowaard te gaan verkopen en we niet gaan wachten tot een paar maanden voor oplevering van ons nieuwe woning (300m verderop). Lastige beslissing, ik wilde dit in eerste instantie echt niet doen, maar aangezien we tijdelijk ergens anders bijna kosteloos onderdak kunnen krijgen, de hypotheekrentes stijgen als een gek en je hoort dat het aantal bezichtigingen langzaam terugloopt, toch overstag gegaan.

***members only***

Wij zijn echt reuze benieuwd wat de woning gaat opleveren.
Nog even geduld dus. Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder verloopt. :)
Staat hij al in verkoop? 😃

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 21:38
nja ondanks alle verhalen (wellicht tegen beter weten in) is er natuurlijk nog steeds gewoon een enorme schaarste ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 20:36
Wil je locatie delen of liever niet? Kan me voorstellen dat het een goed gevoel is dat er zoveel interesse is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
praliwi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:01:
[...]

Wil je locatie delen of liever niet? Kan me voorstellen dat het een goed gevoel is dat er zoveel interesse is :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:40
Joris-Jansen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:29:
[...]

Staat hij al in verkoop? 😃
Nee, we hebben nog even geduld nodig. Verwacht dat hij over ongeveer 2 weken online komt te staan. Waarschijnlijk gaan we volgende week bespreken voor welk bedrag. :)

Jullie huis zou ergens nu te koop worden gezet had je aangegeven. Ben nu eigenlijk wel benieuwd voor hoeveel en wat voor woning het precies betreft. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
farao34 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:42:
[...]

Tussenstand: 7 bezichtingen en 1 bod..
Ons huis was binnen een week verkocht. Uiteindelijk 8 bezichtingen gehad, 3 biedingen waarvan de hoogste 11% boven de vraagprijs, allemaal zonder voorbehouden. Ik ben er blij mee gezien de huidige marktomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Die prijsstelling is dan ook zeer gunstig ivm grens overdrachtsbelasting.

Bij de vorige crisis zag je ook dat de prijzen van niet-courante woningen het snelst daalden. Denk aan vrijstaande woningen of slecht onderhouden appartementen op B-locaties ofzo. Heb het wel eens opgezocht in een rapport van de Rabo dacht ik. Maar dan nog max. 6-8% per jaar. Plus het duurde langer voor je huis verkocht was in die categorieën.

Maar vooralsnog is er geen sprake van een daling. Het plafond voor veel kopers zal misschien wel wat meer in zicht komen als de rentes nog hoger worden.

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 29-04-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
NeonovA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:10:
[...]

Nee, we hebben nog even geduld nodig. Verwacht dat hij over ongeveer 2 weken online komt te staan. Waarschijnlijk gaan we volgende week bespreken voor welk bedrag. :)

Jullie huis zou ergens nu te koop worden gezet had je aangegeven. Ben nu eigenlijk wel benieuwd voor hoeveel en wat voor woning het precies betreft. :+
Hij staat inderdaad online en de bezichtigingen druppelen lekker binnen. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzo11
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-03 14:55
farao34 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:50:
[...]

Ons huis was binnen een week verkocht.
En ook al het (voorlopig) koopcontract getekend?

Bij ons liep gisteren de tijd af voor de biedingen, van de 16 kijkers, hebben er 6 een bod uitgebracht.
Laagste bod was 11% boven de vraagprijs, hoogste 22%. We zijn uiteindelijk gegaan voor een bod wat er tussenzit met betere voorwaarde (lees geen voorbehoud voor financiering). Wel met een bouwtechnische keuring erin, maar dat is prima.
Ben benieuwd wanneer we het (voorlopige) koopcontract wordt getekend, de makelaar was daar niet echt duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Kenzo11 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:54:
[...]

Bij ons liep gisteren de tijd af voor de biedingen, van de 16 kijkers, hebben er 6 een bod uitgebracht.
Laagste bod was 11% boven de vraagprijs, hoogste 22%. We zijn uiteindelijk gegaan voor een bod wat er tussenzit met betere voorwaarde (lees geen voorbehoud voor financiering). Wel met een bouwtechnische keuring erin, maar dat is prima.
Ben benieuwd wanneer we het (voorlopige) koopcontract wordt getekend, de makelaar was daar niet echt duidelijk in.
Flinke biedingen zeg. Was de vraagprijs daarop ingesteld? Of was dit een grote verrassing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzo11
praliwi schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:57:
[...]

Flinke biedingen zeg. Was de vraagprijs daarop ingesteld? Of was dit een grote verrassing?
Ja de makelaar heeft de woning expres wat lager in de markt gezet, om een doelgroep te bereiken die meer geld heeft en wel in deze prijs klasse kijkt.

Wij (mijn vrouw en ik) waren zeker in het begin daar niet zo op gerust dat het goed zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
Kenzo11 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:54:
[...]

Ja afgelopen week liep de wettelijke bedenktermijn na tekenen koopkontrakt af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:50
Bedenktijd voorbij, dus here goes:

Members only:

Geisoleerd ietwat teleurstellend, aan de andere kant in 2 jaar gewoon 105k verdient, helemaal blij mee natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzo11
farao34 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:50:
[...]

Ja afgelopen week liep de wettelijke bedenktermijn na tekenen koopkontrakt af.
En hoeveel tijd zat er tussen dat je gekozen had voor deze koper en het tekenen van het koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Je merkt wel dat het meivakantie is wat bezichtigingen betreft. De aanvragen stagneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
Kenzo11 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:11:
[...]

En hoeveel tijd zat er tussen dat je gekozen had voor deze koper en het tekenen van het koopcontract?
Daar zat 8 dagen tussen. We hadden nog wat vragen over en weer. Het had sneller gekund. Wij hadden ons eigen koopkontrakt binnen een dag binnen en na 2 dagen retour gestuurd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
jessy100 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:54:

***members only***

Geisoleerd ietwat teleurstellend, aan de andere kant in 2 jaar gewoon 105k verdient, helemaal blij mee natuurlijk.
Hoezo 105k verdiend? Ga je onder de brug wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-05 12:29
Joris-Jansen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:35:
Je merkt wel dat het meivakantie is wat bezichtigingen betreft. De aanvragen stagneren.
Onze woning staat sinds donderdag online. 5 bezichtigingen al ingeboekt. Ik vind dat best positief! Hopelijk komen er natuurlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kenzo11 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:11:
[...]

Koopcontract gewoon zsm laten opstellen door je makelaar. Tijdens de gesprekken heb ik dit al aangegeven; ze moeten niet 5 dagen doen over de koopovereenkomst. Ik ga zelf nog een mail dichten richting de makelaar wanneer de biedingen zijn afgerond; stel het concept koopovereenkomst maar op. Details als persoonsgegevens en wat er eventueel wordt overgenomen zijn niet zo spannend. Alhoewel de koopovereenkomst zelf ook niet spannend zal zijn daar ik gok dat ze eenzelfde iedere keer hergebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-05 13:01

***members only***

Dus in 2 jaar 105.000 euro meer gekregen dan je betaald hebt voor je appartement, dat is toch best veel? Hoeveel had je verwacht?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Zo wij hebben vandaag de makelaar maar eens op de hoogte gesteld. We krijgen een huis vanaf Q2 2023 ergens. We hebben de makelaar al een tijdje uitgezocht aangezien we ons huis al eerder wilden verkopen, maar konden geen huis gekocht krijgen. Wat nu dus wel gelukt is. Na een jaar kan hij dus eindelijk aan de slag.

We zitten er dus ook mee wat nu handig is om te gaan doen. Wat zijn zijn verwachtingen van de markt hier in Utrecht. Wat is verstandig met verkoop, zoals nu te kop zetten al of wachten tot eind dit jaar of begin volgend jaar, maar DNA is de verkoop markt vaak wat aan de magere kant.

Zoveel beslissingen nu komende tijd wat dat betreft dus.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30
Louwke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:50:
Zo wij hebben vandaag de makelaar maar eens op de hoogte gesteld. We krijgen een huis vanaf Q2 2023 ergens. We hebben de makelaar al een tijdje uitgezocht aangezien we ons huis al eerder wilden verkopen, maar konden geen huis gekocht krijgen. Wat nu dus wel gelukt is. Na een jaar kan hij dus eindelijk aan de slag.

We zitten er dus ook mee wat nu handig is om te gaan doen. Wat zijn zijn verwachtingen van de markt hier in Utrecht. Wat is verstandig met verkoop, zoals nu te kop zetten al of wachten tot eind dit jaar of begin volgend jaar, maar DNA is de verkoop markt vaak wat aan de magere kant.

Zoveel beslissingen nu komende tijd wat dat betreft dus.
Krijg zelf een woning in ergens tussen de zomer en het najaar van 2023 opgeleverd. Ongeveer dezelfde situatie. Weet ook al wel ongeveer met welke makelaar ik in zee wil gaan. Wij zitten de rit voorlopig uit en bekijken tegen het eind van het jaar of het geen tijd wordt om te verkopen. Wel met de nodige spanning, gezien de huidige omstandigheden. Maar goed, stel het gaat echt erg slecht op de huizenmarkt en we worden gedwongen eerder te verkopen dan zal dat maar moeten.

Volgens mij is het gebruikelijk om een woning binnen 3 tot 6 maanden over te dragen. 3 maanden voor oplevering zou perfect zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessy100
ColeJ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:53:
[...]

Hoezo 105k verdiend? Ga je onder de brug wonen?
105k die ik niet nodig heb voor mijn nieuwe huis.. beetje vreemde comment..
kw_nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:44:
[...]

Dus in 2 jaar 105.000 euro meer gekregen dan je betaald hebt voor je appartement, dat is toch best veel? Hoeveel had je verwacht?
Ja dat is mega veel! Maar we hadden eigenlijk veel meer kijkers verwacht, dat is het teleurstellende deel. As said, mega blij mee in totaal!

[ Voor 44% gewijzigd door jessy100 op 30-04-2022 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52
jessy100 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:20:
[...]

105k die ik niet nodig heb voor mijn nieuwe huis.. beetje vreemde comment..

[...]

Ja dat is mega veel! Maar we hadden eigenlijk veel meer kijkers verwacht, dat is het teleurstellende deel. As said, mega blij mee in totaal!
Wat er bedoeld wordt is natuurlijk logisch. Jouw nieuwe woning is toch minimaal met datzelfde percentage gestegen. Oftewel leuk die 105k, maar dat gaat naar je nieuwe huis. Het zou pas verdienen zijn als je nieuwe woning minder in prijs gestegen zou zijn. Dus nu verkopen en volgend jaar pas kopen als de prijzen met 10% zijn gezakt. Dát is wel verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessy100
t14wo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:32:
[...]

Wat er bedoeld wordt is natuurlijk logisch. Jouw nieuwe woning is toch minimaal met datzelfde percentage gestegen. Oftewel leuk die 105k, maar dat gaat naar je nieuwe huis. Het zou pas verdienen zijn als je nieuwe woning minder in prijs gestegen zou zijn. Dus nu verkopen en volgend jaar pas kopen als de prijzen met 10% zijn gezakt. Dát is wel verdienen.
Er worden erg veel aannames gedaan. Nieuwbouw woning ~4 maanden na mijn apartement gekocht dus nee dit scenario gaat zeker niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:38
[...]

Waar het verdiende geld heengaat maakt niet uit, dat is hooguit een discussie of hij ervan heeft geprofiteerd, dat hij met de aan- en verkoop van z'n pand geld heeft verdiend staat buiten kijf. Hij heeft in ieder geval 105k meer verdiend dan wanneer hij had gehuurd, en er vanwege de snelle aankoop van z'n nieuwbouwwoning dus ook van geprofiteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
[...]

Ik vind dat helemaal niet logisch. Verkopen is overwaarde verzilveren. Als je vervolgens dit niet in je nieuwe woning steekt, dan is dit definitief gerealiseerd. Als je nieuwe woning vervolgens een prijsdaling laat zien, zit je met een ongerealiseerd verlies. Slechts als dit zou verkopen realiseer je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
farao34 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:43:
[...]

Daar zat 8 dagen tussen. We hadden nog wat vragen over en weer. Het had sneller gekund. Wij hadden ons eigen koopkontrakt binnen een dag binnen en na 2 dagen retour gestuurd.
Dank je wel. Hoop morgen van de makelaar te horen wanneer het getekend kan worden.
Hij begon over 2 weken, dat vinden wij te lang duren. Dan heeft de koper 17 dagen bedenk tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:20

***members only***

Dan had je je vraagprijs wat lager moeten zetten, dan hadden ze meer overboden :)
jessy100 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:52:
In wat voor een wereld leeft (mijn) leeftijdscategorie 25-35 met hun hoofden? Meerdere stellen gehad welke laaiend enthousiast waren en de gehele bezichtiging klagen over hoe vaak ze al overboden zijn om dan vervolgens de vraagprijs te bieden 8)7

Mijn probleem is het niet, prima andere opties voor ons... maar snap er oprecht niets van..
Een bruto jaarsalaris netto per jaar, maar toch nog afgeven op dat mensen niet voldoende overbieden? Daar snap ik dan weer oprecht niks van ;)

De "prima andere opties" waren een whopping 3%? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
Richh schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Dan had je je vraagprijs wat lager moeten zetten, dan hadden ze meer overboden :)

[...]

Een bruto jaarsalaris netto per jaar, maar toch nog afgeven op dat mensen niet voldoende overbieden? Daar snap ik dan weer oprecht niks van ;)

De "prima andere opties" waren een whopping 3%? :')
Vraagprijs was al vrij bescheiden voor onze locatie + segment.

Het afgeven was niet op de prijs opzich, maar op de naïeve houding van de kopers. Ik kan er persoonlijk met de pet niet bij dat je al 1+ jaar aan het zoeken bent, klaagt overboden te worden, om dan precies 0 euro boven de vraagprijs bieden. Om nog maar te zwijgen over die huilie huilie kies mij brief in de brievenbus 8)7

en ja, 3% (in je eigen woorden: "We hebben het niet over een paar tientjes he") zonder enige voorbehouden is wat mij betreft een prima andere optie!
Kenzo11 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Dank je wel. Hoop morgen van de makelaar te horen wanneer het getekend kan worden.
Hij begon over 2 weken, dat vinden wij te lang duren. Dan heeft de koper 17 dagen bedenk tijd?
2 weken willen voor het tekenen vind ik een red flag. Alsof er nog ergens een bod/bezichtiging loopt en ze dat even afwachten. Bij ons was het vrijdag accepteren van bod -> maandag getekend. Dat kan prima als beide partijen er zin in hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door jessy100 op 01-05-2022 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
[...]

Nee, dat is echt te lang. Dan zijn ze nog met andere bezig. Prima natuurlijk. Maar kan voor jou nadelig werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
[...]

Had je meerdere biedingen? Bij mij schoot het ook niet zo op met terugkoppeling op de akte en tekenen. Ik heb toen mijn makelaar laten bellen naar de aankoopmakelaar met de mededeling dat zijn client (ik dus) een beetje onrustig werd, en dat hij vreesde dat hij dat niet droog ging houden en binnenkort naar bod #2 moet gaan uitwijken. Dus of client (kopers dus) even vaart willen maken. Was dag later getekend.

Nog een tip: zorg dat de kopers eerst tekenen, anders hebben ze met de standaard akte vijf werkdagen vanaf het moment dat ze de door jou ondetekende akte ontvangen om zelf ook te tekenen. In die vijf dagen kun jij niet naar andere gegadigde. En pas nadat ze getekend hebben gaat hun bedenktijd in. Dus dat is zo weer ruim een week. Dan heb je alle regie dus uit handen gegeven.
Als ze afhaken door wat druk waren ze toch niet serieus.

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 01-05-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
kw_nl schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Nee, dat is echt te lang. Dan zijn ze nog met andere bezig. Prima natuurlijk. Maar kan voor jou nadelig werken.
Dat idee hebben wij ook, en willen de overdracht toch redelijk snel houden, zoals we met onze makelaar hebben afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Nou de kogel is door de kerk, ik ga mijn huidige appartement verkopen welke ik eerst wilde verhuren maar daar toch van af zie.

Volgende week worden er foto’s gemaakt en ben nu druk bezig met de laatste klusjes afmaken die ik al veel eerder had moeten afmaken :P

Makelaar geeft aan een verkoopprijs van 300K te hanteren en de verwachte opbrengst 340-360. Dat lijkt mij enigszins veel afwijken van de vraagprijs. Ik twijfel dus om iets hoger in te zetten. Wat is jullie gedachte daarover? Makelaar krijgt geen extra courtage over het overbieden oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:22:
Nou de kogel is door de kerk, ik ga mijn huidige appartement verkopen welke ik eerst wilde verhuren maar daar toch van af zie.

Volgende week worden er foto’s gemaakt en ben nu druk bezig met de laatste klusjes afmaken die ik al veel eerder had moeten afmaken :P

Makelaar geeft aan een verkoopprijs van 300K te hanteren en de verwachte opbrengst 340-360. Dat lijkt mij enigszins veel afwijken van de vraagprijs. Ik twijfel dus om iets hoger in te zetten. Wat is jullie gedachte daarover? Makelaar krijgt geen extra courtage over het overbieden oid.
Waarom wil je precies hoger inzetten? Dan schrik je ook mensen af die verwachten veel te moeten overbieden en daarom in lagere prijscategorieën kijken. Als jij 'm voor 330 erin zet en mensen verwachten dan nog 40k over te moeten bieden haken ze wellicht af, terwijl ze nu wel komen kijken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:07
Wat wij hebben gedaan is drie makelaars over te vloer laten komen.
Gevraagd over wat hun plan is.
Makelaar gekozen wat "wij" het beste plan vonden.. of in ieder geval comfortabel.
Makelaar zijn plan laten uitvoeren (Waarom moeten we die vent anders 4200 euro betalen)

Uiteraard zelf ook blijven nadenken maar ook het vertrouwen een klein stukje los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Hier nog even een update vanuit onze kant;
- afgelopen vrijdag zijn wij online gegaan op funda
- inmiddels 9 bezichtigingen voor volgende week gepland

Wel een domper; de makelaar waar wij expliciet voor gekozen hadden is vanwege privé redenen niet meer beschikbaar, een andere makelaar van de betreffende makelaarskantoor gaat het nu overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

Veel hangt af van de regio en wat daar (in jouw segment) gebruikelijk is. Je mag hopen dat een makelaar die kennis inbrengt. Als je daarover twijfelt moet je wellicht een andere makelaar overwegen.

Je zou je makelaar kunnen vragen om wat recent verkochte woningen te delen in jouw segment/prijsklasse. Dan krijg je wel een beeld wat er overboden wordt.

Hier in regio Utrecht was het adagium in ieder geval: niet te hoog inzetten met de vraagprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kRazj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03 14:00
kRazj schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
Lees al een tijdje mee. Vorige week in het noorden van het land (omgeving Groningen) huis op Funda gezet. Binnen 1 dag 15 bezichtigingen gepland (helemaal vol + nog reserverlijst). Het is een huis waar we veel in geïnvesteerd hebben en eigenlijk niks aan gedaan hoeft te worden. We zijn erg benieuwd!
Inmiddels bijna een maand verder. Het huis was erg populair en meteen vol gepland met bezichtigen(15 stuks). Alleen had de makelaar deze enthousiasme ook meegenomen en meteen op funda gezet dat het vol zat en geen ruimte meer was voor het plannen van een bezichtiging. (na een dag). Van de bezichtigingen hebben 5 afgezegd, gelukkig zaten er nog een paar op de reservelijst dus nog 13 gehad.

4 biedingen gehad; en uiteindelijk voor 5% boven de vraagprijs verkocht (tegen geen ontbindende voorwaarden) en pas in dec overdracht. Wel tevreden mee, maar gevoelsmatig had er meer uitgehaald kunnen worden. Ik denk ook dat de markt niet helemaal meer werkt zoals een paar maanden terug. Veel kopers gaven aan tegen het limiet van de hypotheek mogelijkheden te zitten(moet je ook maar geloven natuurlijk).

Mocht ik in de toekomst weer een huis verkopen zou ik toch bij de makelaars goed vragen wat het plan is, hoeveel bezichtigingen ze bijvoorbeeld maximaal kunnen plannen en de tactiek voor de verkoop.

Nu lekker focussen op onze nieuwbouwwoning :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18
kRazj schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:45:
[...]

(...)

4 biedingen gehad; en uiteindelijk voor 5% boven de vraagprijs verkocht (tegen geen ontbindende voorwaarden) en pas in dec overdracht. Wel tevreden mee, maar gevoelsmatig had er meer uitgehaald kunnen worden. Ik denk ook dat de markt niet helemaal meer werkt zoals een paar maanden terug. Veel kopers gaven aan tegen het limiet van de hypotheek mogelijkheden te zitten(moet je ook maar geloven natuurlijk).

(...)
Ik wil dat best geloven, onderhand zitten we qua rente alweer op het niveau van 2017 terwijl de prijzen misschien wel 1,5x zo hoog liggen. Het houdt ergens op met wat mensen qua maandlasten verantwoord kunnen lenen.

[ Voor 29% gewijzigd door Glenfiddich op 02-05-2022 15:56 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenzo11

Beetje vergelijkbaar met onze situatie, de makelaar heeft ons huis ook lager in de markt gezet en dat lijkt goed uit te pakken, biedingen zijn hoger dan we verwachten.
We vertrouwen er op dat de makelaar de markt kent en dat lijkt te kloppen.

Een voorbeeld, deze getallen zijn niet onze getallen.
We hadden in ons hoofd dat ons huis 370.000,- euro moest opbrengen. En de taxatiewaarde is zelf iets hoger.
De makelaar heeft de woning voor 335.000,- euro in de markt gezet, omdat mensen uit de doelgroep 400.000,- euro tot 500.000,- ook daarop zullen reageren en meer kunnen bieden, dat bleek te kloppen.
Huis is voor meer dan 85.000,- euro boven de vraagprijs verkocht (moet nog getekend worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 22:03

Crazy D

I think we should take a look.

Kenzo11 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:45:
[...]

Beetje vergelijkbaar met onze situatie, de makelaar heeft ons huis ook lager in de markt gezet en dat lijkt goed uit te pakken, biedingen zijn hoger dan we verwachten.

We hadden in ons hoofd dat ons huis 370.000,- euro moest opbrengen. En de taxatiewaarde is zelf iets hoger.
De makelaar heeft de woning voor 335.000,- euro in de markt gezet, omdat mensen uit de doelgroep 400.000,- euro tot 500.000,- ook daarop zullen reageren en meer kunnen bieden, dat bleek te kloppen.
Huis is voor meer dan 85.000,- euro boven de vraagprijs verkocht (moet nog getekend worden).
Dat klinkt natuurlijk mooi maar dan is er dus eigenlijk maar 50K overboden. Of iets minder als de taxatiewaarde boven de 370 ligt. En het is een gok, je weet nooit hoeveel er geboden zou zijn als je 'm voor 370 neer zou zetten. Belangrijkste is natuurlijk dat het verkocht is, tegen een prijs waar je blij mee bent. Maar bewust iets lager in de markt zetten kan juist ook ander soort kopers trekken (als in: wantrouwend, het huis "is echt wel meer waard" waarom dan zo laag, addertje onder het gras?).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Crazy D schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Dat klinkt natuurlijk mooi maar dan is er dus eigenlijk maar 50K overboden.
En daarom is het "percentage dat je moet overbieden" ook zo'n loos concept. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Glenfiddich schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ik wil dat best geloven, onderhand zitten we qua rente alweer op het niveau van 2017 terwijl de prijzen misschien wel 1,5x zo hoog liggen. Het houdt ergens op met wat mensen qua maandlasten verantwoord kunnen lenen.
Precies dit inderdaad. Toevallig had ik het hier van de week nog met een vriend over; wij hebben in 2017 gekocht, als we nu dezelfde woning zouden kopen hebben we pak hem beet dezelfde rente maar betalen we 2 ton (!) meer t.o.v. 5 jaar terug. 7(8)7

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Gefeliciteerd! Volgende week dinsdag worden er foto's gemaakt dus zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat. Er staat momenteel een appartement te koop die in veel mindere staat is met gigantisch hoge servicekosten voor 325K. Ben benieuwd voor wat dat weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

Zelfde situatie zit ik hier nu ook in.

Voorgestelde vraagprijs van makelaar ligt wat lager momenteel dan andere huizen die momenteel op Funda staan, maar ze zien bezichtigingen wat terug lopen. Daarom gaan we een iets lagere vraagprijs doen om zo veel mogelijk animo te creëren hopelijk. Afwachten maar wat er de komende periode gaat gebeuren.

Zal achteraf delen hoe het gegaan is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:31
Hier vorige week de koopakte getekend voor verkoop ivm nieuwbouwhuis oplevering Q4 2022.

Tussenwoning in randstad in 2016 nieuwbouw gekocht voor 250K, plaatsing op Funda half april voor 535K, hoogste bod 596K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Het zou mij voornamelijk gaan om de voorwaarden c.q. risico. Vooral met de huidige ontwikkelingen, lees hoge rentes, oorlog etc. Zal mijn 1e prio liggen op het risico vlak en daarop volgend het bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
Wij hebben onze woning sinds kort ook op funda, volgende week bezichtigingen. Staan nu 6 afspraken.
En eerlijk, kan me niks schelen wie erin komt, als de voorwaarden maar gunstig zijn (zonder voorbehoud van financiering bijvoorbeeld) dit vind ik zelfs belangrijker dan boven de vraagprijs bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 22:03

Crazy D

I think we should take a look.

Cash. Verkoop je het nu aan "een leuk stel" die het na 3 maanden als nog in de verhuur gooien 8)7 Tenzij je in dezelfde straat blijft wonen of hele dikke vrienden met de buren, altijd cash.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Ik zou in ieder geval niet alleen naar cash kijken. Zowel in het kopen als verkopen-topic komen met enige regelmaat ervaringen terug van hoogste bieders die zich terugtrekken, waarna huis alsnog tegen lagere prijs (soms onder de vraagprijs) wordt verkocht. Vraag is of je dat risico op vertraging en verlaging wilt lopen. Kijk dus goed naar de voorwaarden en het risico dat je als verkoper loopt. Ik zou daar vooral kiezen voor zekerheid. Vervolgens kijk je naar de prijs en wat je er graag uit wilt halen, en weeg je bij dat alles mee of je het wel of niet belangrijk vindt wie de volgende bewoners worden. De een vindt dat enorm belangrijk voor de buurt, om starters een kans te geven of om vrienden te blijven met de achterblijvers; een ander heeft niks met de buurt/buren en kiest puur voor geld. Volg daar je eigen gevoel in.
Zelf zou ik na die zekerheid gaan voor sterke voorkeur voor starters/jonge kopers, maar wel in verhouding met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 07:36

Flappiewappie

Hier nog meer

Gister een verkoopmakelaar over de vloer gehad en benieuwd of er hier meer mensen zijn mening delen. Situatie:

We verhuizen volgend jaar naar een nieuwbouwhuis (op zijn vroegst Q3- dus nog een jaar van verwijderd). We hebben nog geen officiele data alleen wel al getekend. Ons plan was om te blijven zitten waar we zaten, tot dat er zicht was op oplevering. De laatste periode zijn we flexibel (met zijn 2en) en kunnen de dubbele lasten dragen.

Members only:

Persoonlijk verwacht ik niet dat de huizenmarkt zover instort dat we in de problemen komen volgend jaar - aan de andere kant is nu met zekerheid zitten op de overwaarde wel lekker. Wat zouden jullie adviseren?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Flappiewappie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:35:
Persoonlijk verwacht ik niet dat de huizenmarkt zover instort dat we in de problemen komen volgend jaar - aan de andere kant is nu met zekerheid zitten op de overwaarde wel lekker. Wat zouden jullie adviseren?
Ik denk dat je met het tijdelijk huren van een appartement in de binnenstad heel veel duurder uit bent dan wanneer je geduldig de markt afwacht. Te koop zetten kan altijd nog, eventueel start je daar iets eerder mee dan je van plan was om wat meer uitlooptijd te hebben. En gezien de opbrengst die je minimaal wilt, zou je tzt ook nog kunnen zakken.
Dus ik zou dit nu niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:07
Zou het ook niet doen. Volgens mij is de makelaar bang dat je iemand anders vindt of wil die gewoon snel cashen.

Zou wel alles al klaarzetten (foto’s, tekst voor funda etc.) markt in de gaten houden en mocht het gaan zakken kan het altijd nog op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:42:
[...]

Ik denk dat je met het tijdelijk huren van een appartement in de binnenstad heel veel duurder uit bent dan wanneer je geduldig de markt afwacht. Te koop zetten kan altijd nog, eventueel start je daar iets eerder mee dan je van plan was om wat meer uitlooptijd te hebben. En gezien de opbrengst die je minimaal wilt, zou je tzt ook nog kunnen zakken.
Dus ik zou dit nu niet doen.
Eens. Die makelaar denkt gewoon snel te willen cashen voor je later met een ander in zee gaat. Ik zou lekker blijven zitten en je de onzekerheid van het huren besparen, qua kosten zal het elkaar niet gigantisch ontlopen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 22:58
Soort gelijk advies gehad van een makelaar. Ze schieten gelijk in de paniek doordat de rentes stijgen. Ik denk ook dat zij veroorzaken dat er nu meer huizen op de markt komen.

Wij hebben besloten om nog te wachten (oplevering Q2 2023). Als mensen worden opgejaagd om nu te verkopen is het alleen maar beter voor ons omdat we straks minder concurrentie hebben.
En ik verwacht niet dat prijzen dalen. Mede omdat vorige jaar de prijzen met meer dan 20% zijn gestegen. Kan me niet voorstellen dat dat alleen met de rente te maken heeft en er is nog steeds krapte. Op zijn ergst denk ik dat de prijzen stabiel blijven.
Ook de kosten zijn het niet waard. Ik betaal nu 700 euro aan rente (bruto). Daar krijg ik geen huur woning voor. En we lossen ook af dus mijn hypotheek schuld wordt ook lager.
Hierbij kijk ik ook naar wat de grote banken qua verwachting hebben en niet de makelaar om de hoek.

[ Voor 10% gewijzigd door F4c2Q op 03-05-2022 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
F4c2Q schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:18:
Soort gelijk advies gehad van een makelaar. Ze schieten gelijk in de paniek doordat de rentes stijgen. Ik denk ook dat zij veroorzaken dat er nu meer huizen op de markt komen.

Wij hebben besloten om nog te wachten (oplevering Q2 2023). Als mensen worden opgejaagd om nu te verkopen is het alleen maar beter voor ons omdat we straks minder concurrentie hebben.
En ik verwacht niet dat prijzen dalen. Mede omdat vorige jaar de prijzen met meer dan 20% zijn gestegen. Kan me niet voorstellen dat dat alleen met de rente te maken heeft en er is nog steeds krapte. Op zijn ergst denk ik dat de prijzen stabiel blijven.

Hierbij kijk ik ook naar wat de grote banken qua verwachting hebben en niet de makelaar om de hoek.
Eens. Wel goed om te bekijken of je woning voldoende courant is. Heb je op de een of andere manier een woning die wat afwijkt (felgele keuken, wijk vol flats, balkon/tuintje op het noorden etc etc) dan ben je wel de eerste die het gaat merken als de markt minder wordt. Ik denk ook niet dat de waarde snel en sterk zal verminderen, maar dat enorme overbieden is bij minder courante woningen toch echt wel aan het minderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-04 20:27

Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Nieuwbouw die nog wel even duurt, nu een koopappartement dat op het moment voor een zeer mooie prijs weg zou kunnen.

We hebben twee makelaars gesproken en beiden erkenden dat de belangstelling terugloopt, maar raadden toch aan om te wachten met verkopen. Dit omdat we naar schatting in totaal zo'n 50k aan huur kwijt zouden zijn. En het onwaarschijnlijk lijkt dat ons appartement met zo'n bedrag gaat dalen - alhoewel niemand het echt weet, natuurlijk.

Één makelaar gaf aan dat als we toch zenuwachtig werden, hij zou aanraden alleen te verkopen als we dan daarna in een goedkopere regio gaan huren.

Voor nu blijven we maar zitten waar we zitten. Ikzelf zie ook op tegen een extra verhuizing. Ik kan me wel goed voorstellen dat anderen ervoor kiezen toch te verkopen, dan heb je wel gelijk zekerheid over je financiële situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
Wij zijn niet gegaan voor het hoogste bod, wel wat wij denken dat het meeste zekere bod is.
Zeker weet je pas als het geld op de rekening van de notaris staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gister een verkoopmakelaar over de vloer gehad en benieuwd of er hier meer mensen zijn mening delen. Situatie:

We verhuizen volgend jaar naar een nieuwbouwhuis (op zijn vroegst Q3- dus nog een jaar van verwijderd). We hebben nog geen officiele data alleen wel al getekend. Ons plan was om te blijven zitten waar we zaten, tot dat er zicht was op oplevering. De laatste periode zijn we flexibel (met zijn 2en) en kunnen de dubbele lasten dragen.

***members only***

Eens met de reacties hierboven. Wij hebben voor een soortgelijke keuze begin corona gestaan (toen ook veel onzekerheid) en zijn blijven zitten tot na de oplevering. Ca een half jaar voor de verwachte oplevering te koop gezet als compromis.

Achteraf natuurlijk nog een dikke stijging meegepakt maar dat is nu makkelijk praten. Begin corona voorspelden vrijwel alle banken ook een stagnerende of licht dalende markt.

Voordat we de beslissing namen hebben we ook berekend hoeveel we aan huur kwijt zouden zijn. Maar dan dus ook rekening houden met de extra moeite die het verhuizen kost. Én het risico dat je oplevering later plaatsvindt, iets wat niet gek is in deze tijden van leveringsproblemen en personeelstekort.

Ons huis had ongeveer 30-40k in prijs moeten dalen om huren aantrekkelijk te maken (we hebben ook een bedrag/gevoelswaarde geplakt op het 2x moeten verhuizen) en dat was simpelweg onrealistisch. Zelfs na 2008 daalden de meeste woningen niet sneller dan 5-6% p/j. E.e.a. wel afhankelijk van hoe courant je woning is zoals hierboven gesteld door een medetweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-05 16:15
Fijn om deze invalshoeken te lezen. Wij zitten ook in dezelfde situatie als veel mensen hier, oplevering van ons nieuwbouwhuis is (hopelijk) in Q2-2023. We verkopen ons huis in Utrecht en verschillende makelaars gesproken die erg verschillen in benadering. Sommige geven aan dat we kunnen wachten met de verkoop en andere zeggen zo snel mogelijk de verkoop in.

Ik vind het een hele lastige afweging. We beginnen maar met de foto’s aankomende maandag, dan is dat in ieder geval afgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 16:30
r0bb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:10:
Hier vorige week de koopakte getekend voor verkoop ivm nieuwbouwhuis oplevering Q4 2022.

Tussenwoning in randstad in 2016 nieuwbouw gekocht voor 250K, plaatsing op Funda half april voor 535K, hoogste bod 596K.
Nice, is dit ook in lijn met de opbrengst van eerdere vergelijkbare verkopen? Half april ging het rentespook al rond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
r0bb schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:10:

Flinke stijging zeg! Was die 250K helemaal onderaan de streep incl afwerking ed?

Mijn woning ook uit 2016 (hoek met garage, dorpje in randstad) was 280K kaal, 350K all-in en zou nu voor 515K op Funda geplaatst worden. Verwacht niet dat dit zo extreem overboden wordt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:31
@Laapo 1 stel bij ons in de straat is een maand eerder verkocht en daar zag je wat hogere uitschieters aan biedingen (611K), echter onder vreemde voorwaarden dus die kregen het huis alsnog niet.

@VidaR-9 Nu ik erover nadenk zal het eerder 270K geweest zijn idd met allerlei opties. En achteraf nog veel geïnvesteerd in airco rolluiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Thomas19903 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:25:
Fijn om deze invalshoeken te lezen. Wij zitten ook in dezelfde situatie als veel mensen hier, oplevering van ons nieuwbouwhuis is (hopelijk) in Q2-2023. We verkopen ons huis in Utrecht en verschillende makelaars gesproken die erg verschillen in benadering. Sommige geven aan dat we kunnen wachten met de verkoop en andere zeggen zo snel mogelijk de verkoop in.

Ik vind het een hele lastige afweging. We beginnen maar met de foto’s aankomende maandag, dan is dat in ieder geval afgevinkt.
Zelfde situatie. Inderdaad een lastige situatie. Maar ik verwacht geen daling van 20% in een jaar, en mocht dat toch gebeuren dan is er nog geen man overboord in ons geval.

Daarnaast denk ik inderdaad ook, al die mensen die nu verkopen zijn een concurrent minder voor ons straks.

We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Laatst online: 08:53
praliwi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Maar ik verwacht geen daling van 20% in een jaar, en mocht dat toch gebeuren dan is er nog geen man overboord in ons geval.
Tsjaa als de huizenmarkt toch echt omslaat zal het inderdaad zeker niet 20% in een jaar dalen. Maar het kan wel ineens een stuk langer duren voordat je je woning verkocht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 15:26
praliwi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:10:
[...]

Zelfde situatie. Inderdaad een lastige situatie. Maar ik verwacht geen daling van 20% in een jaar, en mocht dat toch gebeuren dan is er nog geen man overboord in ons geval.

Daarnaast denk ik inderdaad ook, al die mensen die nu verkopen zijn een concurrent minder voor ons straks.

We gaan het zien!
We zitten hier ook in dezelfde situatie we blijven voor nu zitten maar doen wel wat voorbereidende werk.

Ik maak me iets minder zorgen de woning die we nu hebben is in een hele populaire plaats wijk en gaat om nieuwbouw(geen gas) er staat hier ook meestal maar 1 huis te koop naja we zullen zien.

Als ik in de tussentijd moet huren kost me dat voor een eengezinswoning ook 1.5k per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
2 jaar geleden zaten wij in dezelfde situatie, toen begon het gedoe met corona net en werd het ook even onzeker. Toen wat zitten rekenen, maar met hoge huren en geen aflossing konden we best wat zakken voor het een probleem werd. Beste financiële gok ooit. De tekenen zijn nu wat anders, maar stagnatie van groei lijkt logischer dan harde daling. E.e.a. wel afhankelijk van de courantheid van je woning.

Onze woning is overigens net aangemeld bij Funda, morgen live, volgende week bezichtigingen! Beetje spannend, maar rationeel gezien geen enkel probleem eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:49

DjVe

Hatsaflats!

Ik ga mij hier ook melden. Vandaag komt onze tussenwoning online op Funda (jaren 60, energielabel A, regio Arnhem-Nijmegen).

Wij gaan met de overwaarde een stukje huis van familie verbouwen (en huren dan het pand tegen een goede prijs).

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen qua bezichtigen en biedingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
xiangpo schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:36:
[...]

Tsjaa als de huizenmarkt toch echt omslaat zal het inderdaad zeker niet 20% in een jaar dalen. Maar het kan wel ineens een stuk langer duren voordat je je woning verkocht krijgt.
Ook dat is wel relatief, wij verkochten in 2011 ons appartement. De huizencrisis was toen vollop aan de gang. Dik verlies geleden toen (al had het erger gekund). Maar uiteindelijk in 2,5 maand verkocht, dat zou nu erg lang zijn. Als je erop instelt, dan valt het meestal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Even een vraagje; wanneer de woning te koop staat hoe zou de communicatie met de makelaar moeten verlopen? Bellen, mailen of komen zij tussentijds langs. Wat is normaliter de gang van zaken betreffende op de hoogte te worden gehouden van de aantal geplande bezichtigingen of andere informatie mbt het verloop?

Momenteel moet ik namelijk iedere keer vragen om een update cq naar de voortgang.. Vind het maar bijzonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2024
beyazz06 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:56:
Even een vraagje; wanneer de woning te koop staat hoe zou de communicatie met de makelaar moeten verlopen? Bellen, mailen of komen zij tussentijds langs. Wat is normaliter de gang van zaken betreffende op de hoogte te worden gehouden van de aantal geplande bezichtigingen of andere informatie mbt het verloop?

Momenteel moet ik namelijk iedere keer vragen om een update cq naar de voortgang.. Vind het maar bijzonder..
Hier ging eigenlijk alles via move en af en toe whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
beyazz06 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:56:

Dat ging bij net zo, vond dat behoorlijk irritant, ook al omdat er soms nog extra mensen waren ingepland en ik vanwege ziekte thuiswerkte. Kwam je terug stonden er nog mensen te wachten voor de volgende bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik kan via Move.nl alles volgen qua afspraken en er is een whatsapp groep waar de makelaar, binnendienst medewerker en wijzelf in zitten. We hebben vooraf twee vaste kijkdagen gepland waarop de makelaar de hele dag in ons huis is voor bezichtigingen (en wij gaan lekker iets anders doen).

Overigens hebben wij de makelaar gekozen die het huis 3 jaar terug aan ons heeft laten zien. Het is zeker niet de goedkoopste met 1,5%, maar ik kan alles inzien, ze reageren binnen 10 min op appjes en overleggen echt alles met ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:16
Hier ook alles volgbaar via Move, ideaal systeem moet ik zeggen..
Verder kan ik de makelaar altijd bellen, mailen of whatsappen als ik vragen heb.

Gistermiddag hele middag bezichtigingen gehad (4 stuks), benieuwd of hier een bod uit zal volgen..
Volgens de makelaar waren ze enthousiast, maar dat wordt ik pas wanneer ik een bod zie :).

Morgenmiddag ook nog 1-2 bezichtigingen.. Ik had stiekum gehoopt op meer bezichtigingen. Maar dat zal wel aan mij liggen :) (prijsklasse 270-290k)

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
verstappen33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:35:
Hier ook alles volgbaar via Move, ideaal systeem moet ik zeggen..
Verder kan ik de makelaar altijd bellen, mailen of whatsappen als ik vragen heb.

Gistermiddag hele middag bezichtigingen gehad (4 stuks), benieuwd of hier een bod uit zal volgen..
Volgens de makelaar waren ze enthousiast, maar dat wordt ik pas wanneer ik een bod zie :).

Morgenmiddag ook nog 1-2 bezichtigingen.. Ik had stiekum gehoopt op meer bezichtigingen. Maar dat zal wel aan mij liggen :) (prijsklasse 270-290k)
Wij zitten in dezelfde prijsklasse en hebben ook “maar” 6 bezichtigingen in totaal.
Vind het stiekem ook erg weinig hoor.

Misschien ligt het aan het segment. Ik heb het idee dat de duurdere woningen ( 400/ 500 ) nog steeds als warme broodjes gaan.

Als ik ook op Funda kijk naar het aantal: Bekeken en Opgeslagen, springen die van de duurdere woningen er echt uit.
Maar goed dat zegt natuurlijk niks over het aantal bezichtigingen en over het aantal biedingen..

Succes hoor! Spannend allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bouwnrzoveel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Wij zitten in dezelfde prijsklasse en hebben ook “maar” 6 bezichtigingen in totaal.
Vind het stiekem ook erg weinig hoor.

Misschien ligt het aan het segment. Ik heb het idee dat de duurdere woningen ( 400/ 500 ) nog steeds als warme broodjes gaan.

Als ik ook op Funda kijk naar het aantal: Bekeken en Opgeslagen, springen die van de duurdere woningen er echt uit.
Maar goed dat zegt natuurlijk niks over het aantal bezichtigingen en over het aantal biedingen..

Succes hoor! Spannend allemaal!
We hebben er maar 1 nodig die het juiste bod neer legt :)
Mijn woning staat nu 5 dagen op funda, ik wacht rustig af..
Financiering nieuwe huis is ook al rond incl 2 jaar overbruggings hypotheek..
Dus in theorie heb ik nog 2,5 jaar de tijd om onze huidige woning te verkopen, al heb ik geen zin in 2 jaar dubbele lasten 8)7

Volgens mijn makelaar hinken mensen nu op 2-3 gedachten..
- snel kopen ivm stijgende rentes en compromissen maken in woonwensen
- mensen die wachten op het perfecte huis
- even afwachten tot de huizenprijzen zakken/stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
verstappen33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Dus in theorie heb ik nog 2,5 jaar de tijd om onze huidige woning te verkopen, al heb ik geen zin in 2 jaar dubbele lasten 8)7

Haha, ja dat is ook zo! Liefst meteen een mooi bod zonder voorwaarden en als het even kan, boven de vraagprijs.

Wij staan er nu een dag of 7 op. Volgende week maandag en dinsdag de bezichtigingen.

Onze nieuwe (nieuwbouw) woning wordt hopelijk nog voor de bouwvak opgeleverd. Ik ga er wel vanuit dat mijn huis dan verkocht is.

Ik vind dat ook wel plausibel klinken: nu nog even snel een huis kopen, voordat de rente helemaal de lucht inschiet.
Ik verwacht niet dat de prijzen snel zullen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Dalive schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:00:
[...]

Hier ging eigenlijk alles via move en af en toe whatsapp.
Deze (grote) makelaar, tevens niet de goedkoopste in tegendeel de duurste, werkt helaas niet met move. Dat in tussentijd de makelaar waarmee ik het traject ben gestart is uitgevallen zal ook niet helpen.

Voor bijna €7000,- verwacht je echter wel service..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
beyazz06 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Deze (grote) makelaar, tevens niet de goedkoopste in tegendeel de duurste, werkt helaas niet met move. Dat in tussentijd de makelaar waarmee ik het traject ben gestart is uitgevallen zal ook niet helpen.

Dat is aardig prijzig, mijn makelaar werkt met een vast tarief..
Aankoop van mijn nieuwe huis was 1750 euro (incl BTW)
Verkoop van huidige woning was 4500 euro (inclusief BTW en opstart kosten van 750 euro).

Die 750 euro waren kosten voor fotograaf, funda kosten etc.

Nog steeds dik overpriced voor het "werk" wat ze hebben, maar ik ben helemaal niet thuis in dat wereldje en vind de ontzorging wel fijn..

In het aankoop traject ben ik wel blij dat ik terug kon vallen op hem, zeker met additionele afspraken en gedoe met passeerdatum heeft hij veel kunnen regelen voor mij en zodoende 40k aan rente bespaart voor de komende 10 jaar..

Wat dat betreft heeft hij zich in dit geval dik terug verdient.

De verkoop is net begonnen, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, maar ook hier zal die hopelijk zijn geld terug verdienen..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 04-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalive
  • Laatst online: 02-03-2024
beyazz06 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Ik verbaas me sowieso wel over de (basis)prijzen hier. Wij hadden deze makelaar zowel als aankoop- en verkoopmakelaar en totaal was rond de 3K. Bezichtigingen werden direct in Move gezet, eventuele afzeggingen werden bijgehouden en na de bezichtiging werd er direct een korte samenvatting in Move gezet met de persoon die kwam kijken en zijn reactie etc. Complete stilte omtrent de bezichtigingen lijkt me vrij irritant om eerlijk te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 12:39
verstappen33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Het risico op een recessie in europa is reeel, de huizenprijzen lijken nu niet snel te dalen, maar wanneer de eerste berichten van een recessie komen dan gaat het snel. Het consumentenvertrouwen is nu al historisch laag, de rente blijft stijgen, hoge inflatie en oorlog in europa, dus voor veel mensen staan de seinen op rood denk ik. Maar niemand heeft een glazen bol, dus misschien stijgen de huizenprijzen wel weer met 10% aan het eind van het jaar. Ik zou nu niet al te moeilijk doen over een bod wat net op de vraagprijs ligt denk ik.
Huizencrisis (2008-2013): Huizen worden amper verkocht, prijzen dalen met 21%
Het effect van de recessie was vrijwel meteen zichtbaar op de Nederlandse huizenmarkt. De huizenprijzen stegen al sinds 1995, maar door de kredietcrisis moesten banken nu zware eisen stellen aan kredietverlening. Tel daarbij op de onzekerheid over de toekomst van de hypotheekrenteaftrek, de hogere werkloosheid en vooral een historisch laag consumentenvertrouwen. De uitkomst van het hele verhaal was een woningmarkt die op slot ging. Huizen werden amper nog verkocht, terwijl ze steeds meer ‘onder water’ kwamen te staan. In augustus 2008 lag de gemiddelde huizenprijs nog op € 261.900. Op het dieptepunt in juni 2013 lag dat bedrag ruim 21% lager op € 206.100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dat is aardig prijzig, mijn makelaar werkt met een vast tarief..
Aankoop van mijn nieuwe huis was 1750 euro (incl BTW)
Verkoop van huidige woning was 4500 euro (inclusief BTW en opstart kosten van 750 euro).

Die 750 euro waren kosten voor fotograaf, funda kosten etc.

Nog steeds dik overpriced voor het "werk" wat ze hebben, maar ik ben helemaal niet thuis in dat wereldje en vind de ontzorging wel fijn..
..
Dat is zeker aardig aan de prijs. Waar andere makelaars respectievelijk 0,9% aan courtage vroegen en een ander een fixed price van 4.500 vroeg, waar hij nog korting op wilde geven. Vroeg deze makelaar 1,1%, waarbij de kosten van fotograaf/funda ook nog eens dubbele is tov de andere twee.

Je zou dan inderdaad verwachten dat je ontzorgd wordt.

Frappante is overigens dat de andere twee gebruik maken van move en zij als grotere partij niet -.-
Dalive schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:59:
[...]
Ik verbaas me sowieso wel over de (basis)prijzen hier. Wij hadden deze makelaar zowel als aankoop- en verkoopmakelaar en totaal was rond de 3K. Bezichtigingen werden direct in Move gezet, eventuele afzeggingen werden bijgehouden en na de bezichtiging werd er direct een korte samenvatting in Move gezet met de persoon die kwam kijken en zijn reactie etc. Complete stilte omtrent de bezichtigingen lijkt me vrij irritant om eerlijk te zijn...
Als koper aan de andere kant is het ook een heel fijn systeem, je kunt direct alles terug zien (foto's, info) maar ook je bieding doe je via hetzelfde systeem.

Terwijl deze makelaar, m.i., ouderwets telefoon/mail/whatsapp hanteert.. alsook allerlei fileshare oplossingen heeft voor de foto's/documenten ed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
beyazz06 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:18:
[...]

Dat is zeker aardig aan de prijs. Waar andere makelaars respectievelijk 0,9% aan courtage vroegen en een ander een fixed price van 4.500 vroeg, waar hij nog korting op wilde geven. Vroeg deze makelaar 1,1%, waarbij de kosten van fotograaf/funda ook nog eens dubbele is tov de andere twee.

Je zou dan inderdaad verwachten dat je ontzorgd wordt.

Frappante is overigens dat de andere twee gebruik maken van move en zij als grotere partij niet -.-

[...]

Als koper aan de andere kant is het ook een heel fijn systeem, je kunt direct alles terug zien (foto's, info) maar ook je bieding doe je via hetzelfde systeem.

Terwijl deze makelaar, m.i., ouderwets telefoon/mail/whatsapp hanteert.. alsook allerlei fileshare oplossingen heeft voor de foto's/documenten ed..
Die van mij had wel move maar gebruikte dat eigenlijk vrij slecht, is een groter kantoor en ik denk dat het gewoon te makkelijk ging de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzo11
verstappen33 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Dat is het, ik ken de markt niet goed, weet niet wat er speelt. En verwacht dat de makelaar het wel weet en dat lijkt te kloppen.

Vrijdag is er een bouwkeuring.van ons huidige huis op verzoek van de koper, alleen de makelaar was even vergeten te vertellen dat de verkoper er dan niet bij is. Beetje jammer dat ik dan thuis werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
Kenzo11 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:56:
[...]

En verwacht dat de makelaar het wel weet en dat lijkt te kloppen.
Dan kun je van een koude kermis thuiskomen. Zijn echt een stel cowboys die alleen handelen in hun eigen best interest. Makelaar die het huis van mijn schoonmoeder 2 jaar geleden verkocht zei ook dat ze asap moest verkopen en gaan huren, want 'we krijgen de rekening van corona nog wel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Laatst online: 01-05 14:21
DjVe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:03:
Ik ga mij hier ook melden. Vandaag komt onze tussenwoning online op Funda (jaren 60, energielabel A, regio Arnhem-Nijmegen).

Wij gaan met de overwaarde een stukje huis van familie verbouwen (en huren dan het pand tegen een goede prijs).

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen qua bezichtigen en biedingen!
Ik zie hem net langs komen volgens mij, Buurt houten doos ? :P Zo ja dan ben ik bijna je achterbuurman! Succes met de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
TwiSteD1 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Het risico op een recessie in europa is reeel, de huizenprijzen lijken nu niet snel te dalen, maar wanneer de eerste berichten van een recessie komen dan gaat het snel. Het consumentenvertrouwen is nu al historisch laag, de rente blijft stijgen, hoge inflatie en oorlog in europa, dus voor veel mensen staan de seinen op rood denk ik. Maar niemand heeft een glazen bol, dus misschien stijgen de huizenprijzen wel weer met 10% aan het eind van het jaar. Ik zou nu niet al te moeilijk doen over een bod wat net op de vraagprijs ligt denk ik.

[...]
Er is grote krapte op de huizenmarkt, in 2008-2013 was die krapte veel minder groot (naar mijn gevoel)..
De gekte zal afvlakken, maar de overheden doen alles om de economie nog te stimuleren ipv toe te geven dat we aan de vooravond van een grote recessie zitten.

Ook de krapte op de arbeidsmarkt is zeer hoog in diverse sectoren, mensen "bulken" van het geld.

Zolang de burger de welvaart blijft merken zal de boel nog niet instorten, daarvoor moeten er eerst wat meer domino steentjes omvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mjelnir schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Ik zie hem net langs komen volgens mij, Buurt houten doos ? :P Zo ja dan ben ik bijna je achterbuurman! Succes met de verkoop.
Dat is de juiste buurt en straat ja ;)

Na 1 dag Funda: 4 bezichtigingen gepland, dus dat ziet er goed uit :)

Ik meen dat je ook kon zien hoe vaak je huis "bewaard" is op funda. Ik zie dat nu nergens meer terug. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 15:53
DjVe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Dat is de juiste buurt en straat ja ;)

Na 1 dag Funda: 4 bezichtigingen gepland, dus dat ziet er goed uit :)

Ik meen dat je ook kon zien hoe vaak je huis "bewaard" is op funda. Ik zie dat nu nergens meer terug. Iemand een idee?
Dat staat op de funda pagina onder het kopje "Activiteit" (nu 11x bewaard, als ik het goede huis voor me heb ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

m-designz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Dat staat op de funda pagina onder het kopje "Activiteit" (nu 11x bewaard, als ik het goede huis voor me heb ;) )
Ah ja, dat was het :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Hier inmiddels 11 bezichtigingen ingepland, finger crossed 🤞. Kijken hoeveel daarvan gaan overblijven c.q. een bod gaan uitbrengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Gaat hard met jullie bezichtigingen, hier stokt het nog op 4 (waarvan er al 3 zijn geweest)..
Ik vermoed dat de mei vakantie ook wel wat invloed heeft, hopelijk na het weekend wat meer animo voor bezichtigingen.

Huis elders in de straat (wel iets ander type maar wel kleinere woning dan mijne), is wel snel verkocht (sinds 15-4 op funda), deze stond voor 30k minder te koop, maar had zeer veel achterstallig onderhoud, daar moest je nog wel een ton tegenaan gooien wil je het anno 2022 krijgen.
Mijne is up-to-date op de keuken na, maar dat is het enige..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
verstappen33 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:54:
Gaat hard met jullie bezichtigingen, hier stokt het nog op 4 (waarvan er al 3 zijn geweest)..
Ik vermoed dat de mei vakantie ook wel wat invloed heeft, hopelijk na het weekend wat meer animo voor bezichtigingen.

Huis elders in de straat (wel iets ander type maar wel kleinere woning dan mijne), is wel snel verkocht (sinds 15-4 op funda), deze stond voor 30k minder te koop, maar had zeer veel achterstallig onderhoud, daar moest je nog wel een ton tegenaan gooien wil je het anno 2022 krijgen.
Mijne is up-to-date op de keuken na, maar dat is het enige..
Hadden wij ook 4 man, wel 4 biedingen. Niet te veel over stressen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
beyazz06 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:37:
Hier inmiddels 11 bezichtigingen ingepland, finger crossed 🤞. Kijken hoeveel daarvan gaan overblijven c.q. een bod gaan uitbrengen!
11!! Wat veel zeg!
Ik hoop dat mijn 6 bezichtigingen allemaal komen en een mooi bod willen uitbrengen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
jessy100 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Hadden wij ook 4 man, wel 4 biedingen. Niet te veel over stressen :)
Kijk dat geeft weer hoop!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• jarti66
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:13
Ik heb hier een tijdje meegelezen en zeker toen het allemaal iets minder soepel liep was dit toch wel een fijn topic. Dus daarom wil ik nu de bedenktijd is verlopen mijn ervaring wel delen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ons huis nu 2 dagen Funda en slechts 4 bezichtigingen in de agenda. Valt mij toch vies tegen in de omgeving van Utrecht (de Meern). Makelaar gaf aan dat sinds afgelopen week er minder kijkers zijn. Hopelijk na de meivakantie wat meer animo.
Pagina: 1 ... 120 ... 192 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.