Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 118 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:31
8088 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:47:
[...]

Afzenders van dergelijke briefjes kunnen rekenen op een sms-bom met uitleg over de functie van NEE/NEE-stickers.
Als ze het briefje adresseren mogen ze 'm gewoon in de bus doen ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
big bang schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:52:
[...]

Als ze het briefje adresseren mogen ze 'm gewoon in de bus doen ;)
Inderdaad hier helpt de sticker net niet, anders kan de brievenbus ook wel weg.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Oliesjeik1 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:35:
[...]

hmmm meen je dit nou? Verplaats je eens in iemand die desperate een huis zoekt en op deze manier z'n 'kans' probeert te verhogen.. ja echt heel erg om een briefje in je bus te krijgen als je een Nee/nee sticker hebt... |:(

Hoe durven ze.
Waarom zou ik dat moeten? Mijn huis staat niet te koop. Ga mensen lastig vallen die hun huis te koop hebben staan, dan verhoog je wellicht je kansen. Nu verlaag je ze alleen maar, gezien al zou ik willen verkopen ik het zeker niet ga doen aan mensen die zich opdringen.

Dat de huizenmarkt kut is vergoeilijkt Jehova gedrag niet. Echt niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
SmurfLink schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:17:
[...]

nou de Jehova verstuurd ook brieven heb er al twee gehad van ze maar goed ik ben niet meer te redden of ze denken van wel dat kan ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
SmurfLink schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:17:
[...]

Waarom zou ik dat moeten? Mijn huis staat niet te koop. Ga mensen lastig vallen die hun huis te koop hebben staan, dan verhoog je wellicht je kansen. Nu verlaag je ze alleen maar, gezien al zou ik willen verkopen ik het zeker niet ga doen aan mensen die zich opdringen.

In je vorige post zei je dat het sowieso via Funda naar de hoogste bieder gaat, dat klinkt alsof eerder wel/geen briefje geen effect heeft. Nog los van het feit dat als je wekelijks een briefje in de bus krijgt het me onmogelijk lijkt ze allemaal te lezen en dat bij te houden en dan te vergelijken met de uiteindelijke brieven van bieders op je woning. Bij de verkoop van mijn woning las ik alleen de motivatie brief van het winnende bod.

Ikzelf zou niet op een briefje ingaan maar het altijd via Funda verkopen. Het zou mij juist sterken in de gedachte dat het een gewilde woning is en daarmee richting de open markt duwen. Maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep die een paar % minder winst over heeft om het gedoe van een advertentie en kijkers te voorkomen, daarvoor zijn de bedragen te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Binnenkort gaat mijn woning ook in de verkoop (en die van mijn vriendin daarna). Per 21 december krijgen we de sleutel van onze nieuwe gezamenlijke woning. We willen mijn woning in november laten passeren, en die van mijn vriendin in januari. Met zijn zevenen in de woning van mijn vriendin is geen optie, dus vandaar dat we beide woningen nog even aanhouden.

Nu druk bezig met opruimen en de laatste klusjes. Styliste is vorige week geweest. 16 april wordt mijn woning gestyled en verkoopklaar gemaakt, 30 april worden de foto's gemaakt en daarna komt hij op Funda. Verwachting is om half mei de bezichtingen te hebben. Daarmee zitten we mooi binnen de zes maanden voor wat betreft de geldigheid van hypotheekoffertes.

Benieuwd hoe de verkoop zal gaan lopen. Het gaat om een courante en goed onderhouden woning in het Noorden van het land. Er stond laatst een woning in mijn straat te koop, en die was binnen twee weken alweer verkocht.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Ophuizenjacht schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:56:
Een vraag aan jullie als (toekomstige) verkopers. Hoe kijken jullie aan tegen mensen die een briefje in de bus doen met de boodschap interesse te hebben in het huis mocht die te koop komen of als de huidige eigenaren overwegen het huis in de toekomst te verkopen?

Mijn vriend en ik willen ontzettend graag in een bepaalde wijk wonen, maar daar komt niet vaak wat te koop. We overwegen briefjes in de bus te doen met de gedachte wie niet waagt… In de hoop mensen te treffen die het huis willen verkopen zonder het gedoe van Funda etc. Aan de andere kant zou ik als eigenaar de woning sowieso op Funda willen zetten om een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. Ik ben bang dat een briefje dan wat brutaal overkomt zodat we een eventuele gunfactor juist verliezen.

Ik ben benieuwd!
Zo zijn de nieuwe bewoners van ons oude huis aan hun huis gekomen :) Wij deden wel aan een gunfactor, en vonden het bijkomstig ook fijn om niet op Funda te hoeven. De mensen die niet aan zo'n gunfactor (kunnen/willen) doen, die kijken straks bij een bod toch alleen naar de hoogte, dus daarvoor zou ik een briefje niet laten zitten. Ik denk niet dat je wat te verliezen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 21:52
SmurfLink schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:37:
[...]

Pardon? Spreek voor jezelf AUB. Ik hoef geen vleierei van anderen over mijn huis. Ik zet het niet te koop dus heb ik 0 waardering voor mensen die op mijn huis azen. Al helemaal gezien mijn NEE/NEE sticker op de brievenbus. :?

Het is bijzonder opdringerig. In mijn vorige flat kreeg ik ze bijna wekelijks! Als mensen hun huis willen gaan verkopen prima, maar mensen zonder enig uitzicht op verkopen lastigvallen omdat jij per se in een bepaalde buurt wil gaan wonen? Doe maar niet. Ik zou 'm dan sowieso op Funda knallen en gewoon aan de hoogste bieder verkopen. Negatieve gunfactor voor dit soort dingen.
Jij gaat je woning toch niet verkopen. Daar verliest een flyerende woningzoeker dus helemaal niets aan. Iemand die nieuwbouw gekocht heeft kijkt daar wellicht anders tegenaan. Hoe vervelend is het als je nog eens bevestigd krijgt dat je woning gewild is. Ronduit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Question Mark schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:54:

Benieuwd hoe de verkoop zal gaan lopen. Het gaat om een courante en goed onderhouden woning in het Noorden van het land. Er stond laatst een woning in mijn straat te koop, en die was binnen twee weken alweer verkocht.
Die termijn boeit op zich niet zo :P. De vraag is vooral: hoeveel winst hebben de verkopers gemaakt? B)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik had een dichte envelop met brief en snoepjes gepost bij 3 straten waar ik wilde wonen. Kreeg alleen maar positieve reacties terug: lieve berichten a la “we gaan niet verkopen, maar houden onze ogen open voor je” (8 maanden later kregen we daadwerkelijk van zo’n iemand nog een sms of we nog iets zochten want er kwam iets te koop) en een bericht van iemand die zijn huis best aan ons wilde verkopen!

Uiteindelijk is dat niks geworden, want we kwamen niet tot een bod overeen. Maar ik zou huiszoekenden sowieso aanraden om het op deze manier te proberen. Zelf voel ik me ook gevleid wanneer ik zo’n brief in de brievenbus vind, ondanks m’n eigen nee-nee sticker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Blackgold schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 01:14:
Ik had een dichte envelop met brief en snoepjes gepost bij 3 straten waar ik wilde wonen. Kreeg alleen maar positieve reacties terug: lieve berichten a la “we gaan niet verkopen, maar houden onze ogen open voor je” (8 maanden later kregen we daadwerkelijk van zo’n iemand nog een sms of we nog iets zochten want er kwam iets te koop) en een bericht van iemand die zijn huis best aan ons wilde verkopen!

Uiteindelijk is dat niks geworden, want we kwamen niet tot een bod overeen. Maar ik zou huiszoekenden sowieso aanraden om het op deze manier te proberen. Zelf voel ik me ook gevleid wanneer ik zo’n brief in de brievenbus vind, ondanks m’n eigen nee-nee sticker.
En daarom doe ik niet aan brieven :-)

Als iemand mijn huis wilt kopen via de brief-manier ie weg voor de marktwaarde plus wat extra vanwege de voorkeursbehandeling.

Heel simpel, je wilt het huis of in die buurt wonen, daar hoort een extraatje bij. Koper blij en verkoper blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Vorkie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 03:48:
[...]

En daarom doe ik niet aan brieven :-)

Als iemand mijn huis wilt kopen via de brief-manier ie weg voor de marktwaarde plus wat extra vanwege de voorkeursbehandeling.

Heel simpel, je wilt het huis of in die buurt wonen, daar hoort een extraatje bij. Koper blij en verkoper blij.
Dat je überhaupt tot gesprek/onderhandeling komt met een verkoper is al een grote pre in deze markt. En de marktwaarde+wat extra klinkt leuk, maar waarschijnlijk krijg je er dan nog minder voor dan wanneer het op de open markt was gegaan. Want hoe wou je de marktwaarde nauwkeurig bepalen in deze markt? Vraag het 5 makelaars en je krijgt 5 verschillende antwoorden met een range van 100k. Bij mijn verkoop vorige maand zaten funda/walterliving etc er ruim een ton naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hbeez schreef op maandag 4 april 2022 @ 08:36:
[...]

In je vorige post zei je dat het sowieso via Funda naar de hoogste bieder gaat, dat klinkt alsof eerder wel/geen briefje geen effect heeft. Nog los van het feit dat als je wekelijks een briefje in de bus krijgt het me onmogelijk lijkt ze allemaal te lezen en dat bij te houden en dan te vergelijken met de uiteindelijke brieven van bieders op je woning. Bij de verkoop van mijn woning las ik alleen de motivatie brief van het winnende bod.

Ikzelf zou niet op een briefje ingaan maar het altijd via Funda verkopen. Het zou mij juist sterken in de gedachte dat het een gewilde woning is en daarmee richting de open markt duwen. Maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep die een paar % minder winst over heeft om het gedoe van een advertentie en kijkers te voorkomen, daarvoor zijn de bedragen te hoog.
Er staat vrij weinig tekst op dus die briefjes lezen is de moeite niet, onderweg naar de papiercontainer. Maar het zorgt er wel voor dat al zou ik diegene later op funda treffen dat ik die het in ieder geval niet gun, gezien ze zich al eerder aan me op hebben gedrongen.

Bij alle biedingen had ik geen enkele motivatiebrief, m'n aankoopmakelaar had wel een kort praatje watvoor mensen het waren maar dat was het dan ook wel. Prima, zoals het zou moeten zijn, een zakelijke transactie zonder onnodige emoties.

En dat laatste ben ik absoluut met je eens. Als ik 'm onderhands voor de vraagprijs had verkocht had het me tigduizenden euro's gescheeld. En achteraf had ik die voor de nieuwe woning nodig om verbouwingsellende op te vangen dus ik ben er behoorlijk blij mee nu. Het maakt echt veel verschil. Onderhands verkopen is alleen maar rendabel voor de kopers, prima als je als verkoper kleiner gaat wonen en de overwaarde verder niet nodig hebt. Maar als je zelf verhuist naar wat groters is het wel erg praktisch om gewoon naar Funda te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
SmurfLink schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:36:
[...]

Er staat vrij weinig tekst op dus die briefjes lezen is de moeite niet, onderweg naar de papiercontainer. Maar het zorgt er wel voor dat al zou ik diegene later op funda treffen dat ik die het in ieder geval niet gun, gezien ze zich al eerder aan me op hebben gedrongen.

Bij alle biedingen had ik geen enkele motivatiebrief, m'n aankoopmakelaar had wel een kort praatje watvoor mensen het waren maar dat was het dan ook wel. Prima, zoals het zou moeten zijn, een zakelijke transactie zonder onnodige emoties.

En dat laatste ben ik absoluut met je eens. Als ik 'm onderhands voor de vraagprijs had verkocht had het me tigduizenden euro's gescheeld. En achteraf had ik die voor de nieuwe woning nodig om verbouwingsellende op te vangen dus ik ben er behoorlijk blij mee nu. Het maakt echt veel verschil. Onderhands verkopen is alleen maar rendabel voor de kopers, prima als je als verkoper kleiner gaat wonen en de overwaarde verder niet nodig hebt. Maar als je zelf verhuist naar wat groters is het wel erg praktisch om gewoon naar Funda te gaan.
Ja maar je ziet de personalia van de bieders pas als je de concept koopovereenkomst krijgt. Ga je het dan echt laten klappen uit principe als je 3 uur eerder dat het beste bod vond? Lijkt me niet als je zo gebrand bent op de beste condities voor jezelf.
Oftewel: briefje in de bus doen: baat het niet dan schaadt het niet.

Je hebt gewoon echt mensen, ook in deze markt, die niet koste wat kost het onderste uit de kan willen halen, om allerlei redenen: ze hebben het geld niet nodig, ze vinden zichzelf al erg fortuinlijk met hun gestegen woningwaarde en gunnen anderen ook een schappelijkere toekomst, ze zijn emotioneel erg verbonden met het huis en willen dat het in handen komt van mensen die het pand ook met dezelfde liefde en aandacht zullen behandelen, ze gaan vlakbij wonen of eigen kinderen oid wonen vlakbij en vinden het 'soort' mensen wat het huis koopt nogal belangrijk etc.

Maar dat is inderdaad wel een uitzonderlijke categorie. Je moet geluk hebben om dat te vinden, maar de kans is niet 0. Tenzij je niks actiefs onderneemt om die mensen te vinden, dan is de kans wel 0.

Andere opties die je hebt, behalve briefjes in de bus: een actieve aankoopmakelaar zoeken die ook dingen in stille verkoop heeft, advertentie in lokaal krantje of iets posten in een lokale Facebook groep. Werkt wel het beste als je heel gericht een plek hebt waar je wilt wonen. Zeker zo'n makelaar komt dan vaak ook op gesprek als mogelijke verkoopmakelaar en weet dan wat er te koop komt. Werkt in de ene regio overigens beter dan in de andere.
Precies zo zijn wij via onze aankoopmakelaar ook aan een huis gekomen, en dat hebben we gekocht voordat het uberhaupt op de markt kwam. Veel geluk mee gehad, maar we hebben er ook actief werk van gemaakt (en kosten voor gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
Wij gaan ook officieel de verkoop in. Appartement, capelle a/d ijssel, ~1982, 74m2, label c, vraagprijs 265k. Vrijdag komt de fotograaf en wss 10 dagen later de bezichtigingen!

We hebben de boel al flink opgeruimd, schoongemaakt en een hoop groen neergezet.

hebben de tweakers nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 16:05
jessy100 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:10:
Wij gaan ook officieel de verkoop in. Appartement, capelle a/d ijssel, ~1982, 74m2, label c, vraagprijs 265k. Vrijdag komt de fotograaf en wss 10 dagen later de bezichtigingen!

We hebben de boel al flink opgeruimd, schoongemaakt en een hoop groen neergezet.

Via een makelaar? Dan niet teveel stressen en het afwachten. En inderdaad geen enkel rommeltje op de foto laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33

Heb je van je makelaar geen A4'tje met tips gekregen? Zoals wc pot dicht, rolgordijnen helemaal omhoog, tandenborstels en prullenbakken uit het zicht enz.
Anders hier: https://www.makelaarsland.nl/blog/checklist-fotoreportage/

[ Voor 8% gewijzigd door coazter op 05-04-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
coazter schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:40:
[...]

Heb je van je makelaar geen A4'tje met tips gekregen? Zoals wc pot dicht, rolgordijnen helemaal omhoog, tandenborstels en prullenbakken uit het zicht enz.
Nee, helaas. Dus alle tips zijn welkom :)

Oh ik was net je link-edit voor.. Bedankt!!

[ Voor 6% gewijzigd door jessy100 op 05-04-2022 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
@jessy100 Hier nog een lading tips met voorbeelden:
https://www.zibber.nl/styling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
jessy100 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:42:
[...]

Nee, helaas. Dus alle tips zijn welkom :)

Oh ik was net je link-edit voor.. Bedankt!!
Alle onnodige spullen uit het zicht of de deur uit, maar ook weer niet zo dat het leeg en kaal is. Garderobe? Laat maar een paar jassen hangen (dus niet te veel). Veel groen (heb je al, lees ik) doet het altijd goed! En check al de glazen/metalen/glanzende oppervlakken of die goed schoon zijn, dat zie je anders vaak helaas terug op de foto's.

Voor als de fotograaf er is, alles met snoeren uit stopcontacten halen en snoeren uit zicht of weg. Bed: lakens strijken en zo strak mogelijk over het bed! Verder slaapkamer en badkamer zo 'hotel'-achtig klaarmaken. Tuin? Dek bv. de tafel een beetje feestelijk, leg kussens neer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
THM0 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:59:
[...]
Je hebt gewoon echt mensen, ook in deze markt, die niet koste wat kost het onderste uit de kan willen halen, om allerlei redenen: ze hebben het geld niet nodig, ze vinden zichzelf al erg fortuinlijk met hun gestegen woningwaarde en gunnen anderen ook een schappelijkere toekomst, ze zijn emotioneel erg verbonden met het huis en willen dat het in handen komt van mensen die het pand ook met dezelfde liefde en aandacht zullen behandelen, ze gaan vlakbij wonen of eigen kinderen oid wonen vlakbij en vinden het 'soort' mensen wat het huis koopt nogal belangrijk etc.
Ja dat hadden wij ook wel een beetje. Kijk, als het echt om 10k verschil gaat dan is het wat anders.

Maar wij hadden bijv. een geïnteresseerd stel dat meteen wat context gaf en zelfs een motivatie had aangeleverd vóór de bezichtiging omdat ze bijv. games in onze kast zagen staan. Dat kwam wat leuker over dan het stel wat tijdens de bezichtiging alles aan het afzeiken was.

Eerlijk is eerlijk, daar zit ook een zakelijk aspect bij. Want bij dat eerste stel hadden we er meer vertrouwen in dat ze nog wat extra's zouden willen bieden tijdens de onderhandelingen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 08:35

Pro tip van onze makelaar: zo leeg mogelijk en dan nog wat leger, voor de foto's en tijdens de bezichtigingen. Kopers hebben moeite om hun eigen spullen te visualiseren in een te vol huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02:35

Ik zag al veel tips en linken voorbijkomen, maar hier mijn twee centjes:
Haal foto’s of persoonlijke lijstjes met bijvoorbeeld geboortekaartjes of zo weg als er foto’s worden gemaakt. Je hoeft hier maar in dit topic te kijken om te zien hoe nieuwsgierig mensen zijn en waar ze allemaal commentaar op hebben. Niet alles hoeft op funda 😉. Maar los daarvan, het leidt mensen af.

- Verder: deel je woon- en slaapkamer zo praktisch mogelijk in, ook al vind je dat zelf afschuwelijk staan. Het gaat erom dat mensen een logische indeling kunnen zien en beoordelen. Het is geen wedstrijd creativiteit.
- Propvolle laden en kasten wekken de indruk dat er te weinig bergruimte is in huis en schuur. Zorg dus dat kasten die achterblijven (keuken, badkamer, inbouwkast) en kelder, schuur en garage opgeruimd zijn. Inpakken moet je uiteindelijk toch, dus stop veel in dozen en zet die in een opslag of bij familie of zo.
- En: mocht je huisdieren hebben, breng ze bij iemand onder tijdens de bezichtigingen. Ze worden zelf meestal heel nerveus van alle mensen over de vloer, maar aanwezigheid van dieren stoot ook mensen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52
Heeft iemand ervaring in het verkopen van zijn/haar huis met een huurder daarin? Ik heb een brief gehad van Nimvest in Amsterdam dat ze geinteresseerd in mijn huis in Leeuwarden en na wat belletjes e.d. zijn ze nu met een bod gekomen van 140000 terwijl het huis volgens Funda waardebepaling dingetje z'on 194000 waard is. Ze geven aan dat het door de lage huur en dat het maar 99 m2 is dat het voor hun al een stevige koopsom is. Hoe denken jullie er over. ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Funda waardering zou ik niet zo serieus nemen. Het is een mooie indicatie maar in mijn beleving toch vaak te hoog. Ik zou eerst een taxatie doen van de woning door een lokale taxateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
F4c2Q schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:32:
Funda waardering zou ik niet zo serieus nemen. Het is een mooie indicatie maar in mijn beleving toch vaak te hoog. Ik zou eerst een taxatie doen van de woning door een lokale taxateur.
Tja verschilt per geval. In ons geval was de taxatie hoger dan de funda waarde en buren verderop verkochten voor nog weer hoger. Niet in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
r_buren schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:14:
Heeft iemand ervaring in het verkopen van zijn/haar huis met een huurder daarin? Ik heb een brief gehad van Nimvest in Amsterdam dat ze geinteresseerd in mijn huis in Leeuwarden en na wat belletjes e.d. zijn ze nu met een bod gekomen van 140000 terwijl het huis volgens Funda waardebepaling dingetje z'on 194000 waard is. Ze geven aan dat het door de lage huur en dat het maar 99 m2 is dat het voor hun al een stevige koopsom is. Hoe denken jullie er over. ?
Tsja, ben jezelf tevreden met de huurinkomsten versus evt aflossing en onderhoud?
Hoe tevreden ben jezelf met de verhuur?
En bedenk dat als de huidige huurder ooit vertrekt je het huis alsnog in de verkoop kan doen.

Dus de vraag is meer heb je het geld wat ze bieden op korte termijn nodig of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52
D-dark schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:14:
[...]

Tsja, ben jezelf tevreden met de huurinkomsten versus evt aflossing en onderhoud?
Hoe tevreden ben jezelf met de verhuur?

Op zich ben ik gest tevreden met de verhuur (lees opbrengst) maar ben klaar met een huis zo ver van waar ik woon.
Het huis heeft echt verf nodig aan de buitenkant en wie weet wat er nog meer aan komt.
En daarnaast de onzekerheid dat steeds meer steden een verplichting tot zelf wonen in je huis doorvoeren en ik wil echt niet terug naar Leeuwarden.

En bedenk dat als de huidige huurder ooit vertrekt je het huis alsnog in de verkoop kan doen.

Ja misschien, maar ik heb gehoord dat rente weer omhoog gaat dus misschien krijg ik dan wel minder. Geen idee of dat aan elkaar gelieerd is, want ik heb er totaal geen verstand van. Toen ik het huis kocht had ik hulp van een financieel adviseur maar die mr doet dat niet meer.

Dus de vraag is meer heb je het geld wat ze bieden op korte termijn nodig of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
r_buren schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:34:
[...]

Op zich ben ik best tevreden met de verhuur (lees opbrengst) maar ben klaar met een huis zo ver van waar ik woon.
Het huis heeft echt verf nodig aan de buitenkant en wie weet wat er nog meer aan komt.
En daarnaast de onzekerheid dat steeds meer steden een verplichting tot zelf wonen in je huis doorvoeren en ik wil echt niet terug naar Leeuwarden.
Volgens mij geldt dat vooral voor nieuw gekochte woningen, niet voor bestaande woningen die verhuurd zijn.
ik heb gehoord dat rente weer omhoog gaat dus misschien krijg ik dan wel minder. Geen idee of dat aan elkaar gelieerd is, want ik heb er totaal geen verstand van. Toen ik het huis kocht had ik hulp van een financieel adviseur maar die mr doet dat niet meer.
Heb je enig idee of je huurder het misschien zou willen kopen? Of hoe lang hij/zij wil blijven huren? Misschien kun je je plan daarop afstemmen?
Verder zijn er natuurlijk meer financieel adviseurs die je kunnen helpen. Misschien via je bank? Ik zou niet zomaar met een opkoper in zee gaan. Best kans dat je het als een beleggingspand beter kunt verkopen op gewone markt.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 06-04-2022 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@r_buren Een huis verkopen met huurder is in principe niet anders als een huis verkopen zonder huurder, op wat nuances na.

Belangrijkste verschil is dat een woning in verhuurde staat (zeker nu) minder waard is dan een woning vrij van huur.

De strategie van de beleggingsmaatschappijen is overigens vrij simpel; huis opkopen in verhuurde staat, huren jaar-op-jaar maximaal verhogen, de huur uit de markt prijzen zodat de zittende huurder vertrekt en uitponden (verkopen).

Iets wat je zelf ook zou kunnen doen, maar is wel van de lange adem... In tussentijd heb je dan dus wel de zorg voor de woning.

Zoals hierboven ook geopperd, zou je ook de huidige bewoner kunnen vragen of de woning wil kopen voor de waarde vrij van huur. Soms is dat voor beide een win-win; jij bent van je woning af voor meer geld dan een belegger zou bieden en vice versa heeft de bewoner de kans op een woning voor misschien wel minder dan op de vrije markt én hoeft ie ook nog eens niet te verhuizen.

De afstand begrijp ik wel; zeker met meerdere panden gaat dat een last worden. Vooral als je ook een normale dienstbetrekking hebt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
Lycaon schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:06:
Ons huis is vandaag online gekomen (~ 400K).

Er waren 18 ‘slots’ van een halfuur beschikbaar en vanmiddag werd ik gebeld door de verkopend makelaar dat alles zit volgepland.

Reservelijst schijnt aardig vol te lopen, dus mogelijk worden nog momenten toegevoegd.

Spannend! 🍀
Nou, op een kandidaat na is iedereen komen opdagen. Deadline voor biedingen aanstaande vrijdag. Het lange wachten kan beginnen 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
Vraagje voor de verkopers hier - hoe zwaar telt bij jullie een bod die zonder voorbehoud van financiering komt t.o.v. een bod die wel aan voorbehoud van financiering hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Morika schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:06:
Vraagje voor de verkopers hier - hoe zwaar telt bij jullie een bod die zonder voorbehoud van financiering komt t.o.v. een bod die wel aan voorbehoud van financiering hangt?
Hangt er voor mij vanaf hoe hoog het voorbehoud van financiering is. En bij ‘n paar duizend euro (tot +/-10) verschil, verkies ik persoonlijk liever zonder voorbehoud boven een iets hoger bod mét voorbehoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ik zou naar het hele plaatje kijken. Is het realistisch dat iemand geen voorbehoud nodig heeft? Je hebt er niks aan als je een bod zonder voorbehoud accepteert en iemand bedenkt zich na een paar dagen, of erger: moet uiteindelijk de koop afzeggen met een hoop narigheid en vertraging. Dus als een bod met voorbehoud doordachter overkomt dan een hoog bod zonder voorbehoud, zou dat me misschien toch meer overtuigen.
Lees in dit topic maar hoe vaak het voorkomt dat mensen een bod intrekken. De gekte op de markt laat mensen ook gekke dingen doen bij biedingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hangt er maar net vanaf waarom dat voorbehoud er niet is. Is het iemand die veel investeringen maakt, of net eigen huis heeft verkocht waardoor het geld er met redelijke zekerheid wel zal zijn? Prima, dan heeft het een streepje voor op voorbehoud. Maar als dat niet duidelijk is en de partij ernaast heeft wel een duidelijke casus met voorbehoud van financiering, waaraan je kan zien dat ze wel bezig zijn al met de financien en niet nu pas naar de hypotheekadviseur gaan? Dan vind ik dat ook helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Statistiek dicteert dat een lager voorbehoud voor financiering beter is; gezien de verdeling van inkomens zegt dat immers dat een grotere groep mensen een lening voor die hoogte kan krijgen.

Echter zegt dat niets over individuele gevallen.

Vergelijk persoon A met persoon B, die een bod doen met gelijke voorwaarden, behalve het voorbehoud financiering:
Persoon A heeft een relatief laag bedrag voorbehoud van financiering (door bijv. schenkingen of eigen vermogen), maar te weinig inkomen om zelfs dat te lenen. Probleem om de financiering rond te krijgen.

Persoon B heeft een hoog bedrag voorbehoud van financiering, maar een vele malen hoger inkomen, waardoor deze persoon geen enkel probleem heeft om de financiering rond te krijgen.

Conclusie is dus dat persoon B, ondanks een op het oog onaantrekkelijker bod, dus de beste papieren heeft.

In de praktijk zie je dat mensen als persoon B het voorbehoud van financiering laten vervallen in hun bod om meer kans te maken / zekerder over te komen. In die zin is misschien wel ieder voorbehoud van financiering al een red flag, tegenwoordig.

Zoals al gezegd; de verdere inhoud van het bod is meer van belang.

De meest belangrijke grens de taxatiewaarde; je kunt nooit een hypotheek krijgen voor meer dan 100% dan de taxatiewaarde. Is er een voorbehoud van financiering opgenomen in het bod dat de taxatiewaarde overstijgt, dan kan altijd een beroep op dat voorbehoud worden gedaan (en dus de koop ontbinden). Overigens is ook die taxatiewaarde een grote onbekende tegenwoordig...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03 19:37
JanHenk schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:33:

In de praktijk zie je dat mensen als persoon B het voorbehoud van financiering laten vervallen in hun bod om meer kans te maken / zekerder over te komen. In die zin is misschien wel ieder voorbehoud van financiering al een red flag, tegenwoordig.
dat is inderdaad een interessant punt, zo heb ik er nog niet over nagedacht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Morika schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:54:
[...]

dat is inderdaad een interessant punt, zo heb ik er nog niet over nagedacht....
Ja maar je hebt ook mensen die financieel heel verstandig zijn en die denken: ik heb toch een zekere afhankelijkheid van een geldverstrekker, mijn werkgever, etc. Ik voorzie geen enkel probleem maar heb ook geen garanties dus laat ik dat voorbehoud nou gewoon even opnemen.

Wij hebben ons huis ook met voorbehoud financiering gekocht. Uitgelegd dat we het zorgvuldig hebben doorgesproken met een hypotheekadviseur en dat we het dus als een formaliteit beschouwen.

Dus je kunt het niet zo eenvoudig stellen dat mensen die zeker zijn van hun zaak altijd zonder voorbehoud bieden.

Naar mijn mening is het eigenlijk ook gewoon dom om zonder voorbehoud van financiering te bieden als je een hypotheek nodig hebt, maar de markt dwingt mensen momenteel helaas tot hele rare dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ja, inderdaad. Ik vind een voorbehoud financiering zeker geen red flag, tot voor kort was dat de norm.

Vorig jaar heb ik ook met een voorbehoud financiering gekocht, ook al was ik heel zeker van m'n zaak. De reden om dat toch te willen was de taxatie: als die aanzienlijk lager uitviel dan de vraagprijs, had ik het niet rond gekregen. Verkoper wel laten weten wat er uit mijn oriënterende gesprekken met twee hypotheekadviseurs was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
r_buren schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:14:
Waarde in verhuurde staat is inderdaad in veel gevallen minder. Dit is afhankelijk van de huurprijs en huurpunten.

Welke huur hebben we het over als ik vragen mag, en hoe lang zit de huurder er al in? (Dit bepaald of het huurcontract voor bepaalde of onbepaalde tijd is, en of hij snel vrij kan komen).

Wat je nog kan doen is vragen aan de huurder wat hij/zij wil hebben als een oprot premie. Cash for keys zeg maar.

140.000 klinkt als weinig geld, maar ik ken de vastgoedmarkt in het noorden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Onze makelaar had tijdens de rondleidingen goed geïnformeerd naar de huidige situatie van de bezoekers, werd ook keurig weggeschreven na elke bezichtiging. Daardoor (als ook uit aanvullende info bij de biedingen) kon hij ons goed toelichten hoe kansrijk elk van de biedingen waren. Voor de makelaar is het natuurlijk ook essentieel dat de deal tot een succes gebracht wordt. Maar je weet natuurlijk nooit of 100% de waarheid wordt gesproken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:15
SL104 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:22:
Ja, inderdaad. Ik vind een voorbehoud financiering zeker geen red flag, tot voor kort was dat de norm.

Vorig jaar heb ik ook met een voorbehoud financiering gekocht, ook al was ik heel zeker van m'n zaak. De reden om dat toch te willen was de taxatie: als die aanzienlijk lager uitviel dan de vraagprijs, had ik het niet rond gekregen. Verkoper wel laten weten wat er uit mijn oriënterende gesprekken met twee hypotheekadviseurs was gekomen.
Net mijn huis verkocht en biedingen zowel met als zonder voorbehoud voorbij zien komen. Geen van beide is bij mij een red flag: het gaat om het verhaal er bij. Er de meeste particulieren geven toch wel een persoonlijke motivatie bij hun bod. Het hoogste bod was zonder voorbehoud. Dat had de alarmbellen kunnen doen afgaan, maar de dame in kwestie is een weduwe die uit een grotere woning komt, vrij van hypotheek. Met dat verhaal er bij is het niet hebben van een voorbehoud financiering goed verklaarbaar.

Een ander stel had onderboden om onder de NHG grens te komen, met daarbij een fors bedrag voor roerende zaken. En wel een voorbehoud van 100% van het geboden bedrag. Los van dat het bod echt te laag was zou ik in dit geval het voorbehoud wel een fors risico vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
Morgen worden bij ons de foto's gemaakt, maar het wordt wederom tergend slecht weer. Ons huis is echt een ander (veel mooier) huis als het zonnetje schijnt.. is dit reden om de fotograaf 1-2 weken uit te stellen?

Makelaar claimt dat het niet uit maakt, internet zegt wat anders. Wat is jullie mening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:17
jessy100 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:12:
Morgen worden bij ons de foto's gemaakt, maar het wordt wederom tergend slecht weer. Ons huis is echt een ander (veel mooier) huis als het zonnetje schijnt.. is dit reden om de fotograaf 1-2 weken uit te stellen?

Makelaar claimt dat het niet uit maakt, internet zegt wat anders. Wat is jullie mening?
Bij ons was dat ook zo. Moet zeggen dat het bij de foto's binnen niet echt opviel. Buiten zijn ze later nog een keer terug gekomen om nieuwe foto's te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
@jessy100 fotograaf had bij ons op de buitenfoto’s een strakke blauwe lucht gephotoshopt, niemand die het doorhad 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
dixet schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:48:
[...]

Net mijn huis verkocht en biedingen zowel met als zonder voorbehoud voorbij zien komen. Geen van beide is bij mij een red flag: het gaat om het verhaal er bij. Er de meeste particulieren geven toch wel een persoonlijke motivatie bij hun bod. Het hoogste bod was zonder voorbehoud. Dat had de alarmbellen kunnen doen afgaan, maar de dame in kwestie is een weduwe die uit een grotere woning komt, vrij van hypotheek. Met dat verhaal er bij is het niet hebben van een voorbehoud financiering goed verklaarbaar.

Een ander stel had onderboden om onder de NHG grens te komen, met daarbij een fors bedrag voor roerende zaken. En wel een voorbehoud van 100% van het geboden bedrag. Los van dat het bod echt te laag was zou ik in dit geval het voorbehoud wel een fors risico vinden
Interessant om te lezen! Wij gaan weer de biedingsmolen in bij een heel (echt heel!!) leuk huis. Tot nu toe soms wel een persoonlijk bericht voor de verkopers geschreven, maar ik vraag me nu af hoe ik duidelijk kan maken dat de financiering voor ons echt geen probleem gaat worden. De verkopend makelaar heeft daar (dit keer) helemaal niet naar gevraagd namelijk, en wij hebben geen aankoopmakelaar. Hebben potentiele kopers bij hun motivatie richting jou ook hun financiering nader toegelicht? Aangezien jij daar dus wel redelijk goed van op de hoogte was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

Op dit moment moet het helder zijn maar niet heel zonnig, anders heb je teveel slagschaduw, vertelde de fotografie team wat bij mij begin maart de foto's heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Flomoo schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:21:
[...]

Interessant om te lezen! Wij gaan weer de biedingsmolen in bij een heel (echt heel!!) leuk huis. Tot nu toe soms wel een persoonlijk bericht voor de verkopers geschreven, maar ik vraag me nu af hoe ik duidelijk kan maken dat de financiering voor ons echt geen probleem gaat worden. De verkopend makelaar heeft daar (dit keer) helemaal niet naar gevraagd namelijk, en wij hebben geen aankoopmakelaar. Hebben potentiele kopers bij hun motivatie richting jou ook hun financiering nader toegelicht? Aangezien jij daar dus wel redelijk goed van op de hoogte was?
Hoeft niet natuurlijk, maar als je dit graag wil kan je dit bij je bod toelichten. Heb ik ook wel gezien toen ik mijn appartement verkocht. Ik denk niet dat je een compleet financieel plaatje hoeft te geven, maar dat een situatieschets (wij hebben voldoende eigen middelen, krijgen schenking van ouders, familiebank, whatever) genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske

Op foto's komt dat superzonnige nooit zo mooi uit hoor, beter dat het wel een beetje licht is. Maar in de post processing kunnen ze ook nog veel doen, dus ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken, zeker in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:15
Bartske schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:32:
[...]

Hoeft niet natuurlijk, maar als je dit graag wil kan je dit bij je bod toelichten. Heb ik ook wel gezien toen ik mijn appartement verkocht. Ik denk niet dat je een compleet financieel plaatje hoeft te geven, maar dat een situatieschets (wij hebben voldoende eigen middelen, krijgen schenking van ouders, familiebank, whatever) genoeg is.
Precies dat. Je hoeft niet je loonstrook te laten zien, maar vertrouwen geven waarom je geen of een laag voorbehoud nodig hebt. Voldoende eigen middelen, komen uit een groter huis etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flomoo
dixet schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:34:
[...]

Precies dat. Je hoeft niet je loonstrook te laten zien, maar vertrouwen geven waarom je geen of een laag voorbehoud nodig hebt. Voldoende eigen middelen, komen uit een groter huis etc
Oké helder, dan gaan we dat dit keer zeker nader toelichten bij ons bod! Bedankt voor de info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THM0

Bij ons was dat ook het geval (althans, het regende niet meer maar alles was nat en grauwe lucht). Fotograaf is paar dagen later teruggekomen voor nieuwe foto's, toen was het wel zonnig. Drone foto's hebben we wel gebruikt (ivm teveel wind konden die de eerste keer niet gemaakt worden) maar de overige buitenfoto's hebben we niet gebruikt; door de zon hadden de buitenfoto's hele harde schaduwpartijen.
Ze photoshoppen er gewoon een blauwe lucht op. Terras en oprit waren wel nat op de foto's maar dat was niet heel erg storend. Voor de binnenfoto's maakt het weer niet echt uit.

Belangrijker is dat je bij de bezichtigingen een beetje geluk hebt met het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
[...]

Vergeet ook niet om aan te geven dat je je uitgebreid hebt laten voorlichten door hypotheekadviseurs en dat je dus een heel goed inzicht hebt in je financieringsruimte, ook met de laatste rentestanden.
(Moet dat uiteraard wel kloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
[...]

Misschien een beetje offtopic hoor, maar:

Je hoort om je heen dat de markt wat piept en kraakt, vooral in het woningmarkt topic hier op GoT, maar ook de NVM spreekt van lichte daling in huizenprijzen (bron).

Voel jij de neiging om toch te gaan zitten wachten op een daling? Of ben je dusdanig lang op zoek dat je het niet erg vind om (mogelijk) te veel te betalen?

*ja het blijft altijd allemaal speculatie.

[ Voor 5% gewijzigd door jessy100 op 07-04-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
jessy100 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:50:
[...]

Je hoort om je heen dat de markt wat piept en kraakt, vooral in het woningmarkt topic hier op GoT, maar ook de NVM spreekt van lichte daling in huizenprijzen (bron).

Voel jij de neiging om toch te gaan zitten wachten op een daling? Of ben je dusdanig lang op zoek dat je het niet erg vind om (mogelijk) te veel te betalen?

Wachten op daling van de prijzen is alleen slim als je op dit moment goed zit en echt geen haast hebt, de vastgoedmarkt loopt eigenlijk altijd achter op de economie en prijzen zullen altijd met flinke vertraging pas gaan dalen. Het hangt waarschijnlijk ook samen met oplopende rente dus dan zit je alsnog met gelijke of zelfs hogere maandlasten. Als ik zelf iets zou willen kopen zou ik denken: dit is een goed moment, want iedereen begint af te haken! Tot zover mijn versie van speculatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flomoo
[...]

Wij zitten nu op zich prima in een (heel) goedkoop nul-op-de-meter huurappartementje dus in die zin hebben wij geen haast om iets te kopen. Maar ik heb niet de neiging om nu te wachten op een daling: of er nu echt een daling komt en hoe groot die daling gaat zijn is nu inderdaad alleen maar speculatie dus ik laat me daar in die zin niet door beïnvloeden. De kans is natuurlijk aanwezig dat we nu eigenlijk te veel gaan betalen voor een huisje, maar als ik denk dat een bepaald huis mijn levensgeluk echt positief beïnvloed ben ik bereid dat risico wel nemen. Nu hoop ik natuurlijk wel dat deze situatie andere kopers een beetje afschrikt en dat er voor ons wat minder concurrenten zijn maar ik denk dat dat tegen gaat vallen haha. Misschien gebeurt er juist eerder het tegenovergestelde.

Plus het feit dat mensen 2 jaar geleden ook al riepen dat je op dat moment écht te veel betaalde voor een huis, maar of dat ook echt zo is, is pas achteraf duidelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Randstad (Utrecht) gaan huizen nog als warme broodjes hoor in de verkoop. Vriend heeft zijn huis 515 vraagprijs voor 635 verkocht. +20% overboden.

Zonder voorbehoud. Alle biedingen waren trouwens zonder voorbehoud.

Vele biedingen. 90m3.

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 07-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Blackgold schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:18:
@jessy100 fotograaf had bij ons op de buitenfoto’s een strakke blauwe lucht gephotoshopt, niemand die het doorhad 😁
Alleen heb je wel minder licht helaas. Foto's bij mooi lenteweer is gewoon wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zwaar. Altijd voorrang voor zonder voorbehoud. Anders zit je nog 6 weken in onzekerheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Ons huis staat sinds vanavond op Funda..ik ben heel benieuwd wat de belangstelling gaat zijn..we hadden al een bod liggen maar hebben toch besloten de markt op te gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:45
farao34 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:46:
Ons huis staat sinds vanavond op Funda..ik ben heel benieuwd wat de belangstelling gaat zijn..we hadden al een bod liggen maar hebben toch besloten de markt op te gaan
Spannend zeg! Heel veel succes. Mijn woning gaat eind volgende week, uiterlijk de week daarop in de verkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jessy100

Nou, mazzeltje: fotograaf is er over 10 min en er staat een lekker zonnetje op ‘t huis *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:50
jessy100 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:19:
[...]

Nou, mazzeltje: fotograaf is er over 10 min en er staat een lekker zonnetje op ‘t huis *O*
Spannend zeg! Veel succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Lees ook even alle nuances, waaronder "Zo liet het eerste kwartaal van 2019 ook een daling zien, terwijl de prijzen daarna hard bleven doorstijgen."

Daarbij nog een stijging van 13.2% ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
MaStar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:14:
[...]

Lees ook even alle nuances, waaronder "Zo liet het eerste kwartaal van 2019 ook een daling zien, terwijl de prijzen daarna hard bleven doorstijgen."

Daarbij nog een stijging van 13.2% ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Eén zwaluw maakt inderdaad nog geen zomer, maar Q1-22 is wel echt een opvallende daling ten opzichte van Q4-21 en veel grotere daling dan in 2019.

Dat de stijging van Q1-22 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder nog steeds 13,2% is, komt natuurlijk door de grote stijging in eerdere kwartalen. In Q4-21 was het gemiddelde verkochte huis volgens de grafiek dus nog 21,5% meer waard dan een jaar eerder en in Q1-22 is dat dus gedaald naar 13,2%... Er kunnen best wat nuancerende uitspraken over gedaan worden over die daling, maar het blijft op zijn minst opmerkelijk.

Mijn persoonlijke inschatting is dat de top van de huizenprijzen eind 2021 voorlopig bereikt is en dat we nu -onder andere vanwege stijgende hypotheekrentes-, toegaan naar een stabilisering van de huizenprijzen en de komende jaren naar een afname (of zo je wilt, normalisering) van de huizenprijzen... Voor komende jaren mogelijk weer een kopersmarkt, zal wel tijd worden ook...

Toevallig een half jaar geleden al geroepen in dit topic en we liggen nog op koers...
Sdreeg schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:22:
(...)

Mijn voorspelling: komend jaar stagnatie van de huizenprijzen, door oplopende hypotheekrentes. De eerste jaren daarna mogelijk afname van de huizenprijzen, vergelijkbaar met de periode 2013 en de paar jaar daarvoor. Rond 2025 weer een kopersmarkt, i.p.v. een verkopersmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
Sdreeg schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:49:
[...]

Eén zwaluw maakt inderdaad nog geen zomer, maar Q1-22 is wel echt een opvallende daling ten opzichte van Q4-21 en veel grotere daling dan in 2019.

Dat de stijging van Q1-22 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder nog steeds 13,2% is, komt natuurlijk door de grote stijging in eerdere kwartalen. In Q4-21 was het gemiddelde verkochte huis volgens de grafiek dus nog 21,5% meer waard dan een jaar eerder en in Q1-22 is dat dus gedaald naar 13,2%... Er kunnen best wat nuancerende uitspraken over gedaan worden over die daling, maar het blijft op zijn minst opmerkelijk.

Mijn persoonlijke inschatting is dat de top van de huizenprijzen eind 2021 voorlopig bereikt is en dat we nu -onder andere vanwege stijgende hypotheekrentes-, toegaan naar een stabilisering van de huizenprijzen en de komende jaren naar een afname (of zo je wilt, normalisering) van de huizenprijzen... Voor komende jaren mogelijk weer een kopersmarkt, zal wel tijd worden ook...

Toevallig een half jaar geleden al geroepen in dit topic en we liggen nog op koers...

[...]
Zolang het aanbod vér achterblijft bij de vraag wordt het geen kopersmarkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lycaon
Lycaon schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:00:
[...]

Nou, op een kandidaat na is iedereen komen opdagen. Deadline voor biedingen aanstaande vrijdag. Het lange wachten kan beginnen 🤞
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Gefeliciteerd! Wat bedoel je met een goed klinkend verhaal? Wat was zijn voordeel t.o.v. de hoogste bieder? En zat er veel verschil tussen de 2 biedingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
praliwi schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:48:
[...]

Gefeliciteerd! Wat bedoel je met een goed klinkend verhaal? Wat was zijn voordeel t.o.v. de hoogste bieder? En zat er veel verschil tussen de 2 biedingen?
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
3 makelaarskantoren verder zijn wij uitgekomen bij de makelaar waar wij ook onze woning hebben gekocht. Courtage zit op 0,9% indien de woning voor lager dan verwachte prijs wordt verkocht, 1% bij verkoop van het verwachtte prijs en 1,1% indien de woning hoger dan de verwachte prijs wordt verkocht. Opstartkosten zijn wel aanzienlijk hoger dan de andere twee ~€350,- vs €750,- maar deze makelaar heeft inmiddels heel veel woningen in deze wijk verkocht c.q. is deze makelaar in onze ogen wel echt een 'verkoper'.

Over twee weken komt de fotograaf en als het meezit staan wij over 3 weken op funda. Gaat best rap zo; wat mij betreft niet snel genoeg overigens :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Nadat de biedingen in december wat tegen vielen gaan we volgende week opnieuw de markt op. Ben benieuwd. Eerst komt maandag de fotograaf nog even langs om paar extra foto's te maken, de overburen hebben inmiddels namelijk een start gemaakt met hun uitbouw en ik wil niet dat dit een verrassing is bij de bezichtigingen. Hopelijk medio volgende week weer op Funda en de week na pasen de bezichtigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
Hebben jullie ervaringen met de ratio bezichtigingen en biedingen? Of is dit niet te voorspellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
farao34 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:00:
Hebben jullie ervaringen met de ratio bezichtigingen en biedingen? Of is dit niet te voorspellen?
Hier 2/3e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
dat geeft de burger moed..

[ Voor 15% gewijzigd door farao34 op 08-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farao34
farao34 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:46:
Tussenstand: 7 bezichtingen en 1 bod..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
farao34 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:42:
[...]

Bij ons kwamen 7 van de 8 biedingen vlak voor de deadline v/d inschrijving binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Lycaon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:00:
[...]

Bij ons kwamen 7 van de 8 biedingen vlak voor de deadline v/d inschrijving binnen.
Maar deze user heeft nog geeneens bezichtigingen gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
praliwi schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:17:
[...]

Maar deze user heeft nog geeneens bezichtigingen gehad ;)
Oh, oeps :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
[...]

Niet verkeerd hoor! Van 't weekend gaan daar vast nog een hoop bijkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Bij ons 15 bezichtigingen, 4 biedingen, allemaal op einde bezichtigingsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik had iets van 27 bezichtingen en iets van 5 biedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farao34
SmurfLink schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:36:
Ik had iets van 27 bezichtingen en iets van 5 biedingen.
Het varieert dus behoorlijk als ik de reacties lees, waarvoor dank. Ik hoop op 2 biedingen naast degene die al geboden heeft.

De verkoopgegevens op Funda laten zien dat het inderdaad niet storm loopt, deels door de veranderende markt en deels door het hogere segment waar ons huis zich bevindt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

@amboly Congrats ;). Uiteindelijk goed verkocht?
farao34 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:27:
[...]

Het varieert dus behoorlijk als ik de reacties lees, waarvoor dank. Ik hoop op 2 biedingen naast degene die al geboden heeft.

De verkoopgegevens op Funda laten zien dat het inderdaad niet storm loopt, deels door de veranderende markt en deels door het hogere segment waar ons huis zich bevindt vermoed ik.
Wij verkochten ook in het hoge segment (>900k): 10 kijkers en 6 biedingen. Tussen hoogste en laagste bod (van een belegger :P) zat 55k.

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2022 23:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 08:35
Sport_Life schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:02:
@amboly Congrats ;). Uiteindelijk goed verkocht?
Thanks! Ik post een post mortem wanneer alles definitief en getekend is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44
Leuk topic! Al leuke tips gelezen. Ons huis staat sinds vrijdag eind van de middag op Funda. Tot nu toe 5 bezichtigingen gepland. Hopelijk komen er daar nog een paar bij. Vind het allemaal wel heel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:42
er komen de laatste tijd steeds meer "slechte berichten" langs op de tamtam hier in de omgeving. Overbuurman heeft deze week overdracht van verkocht huis, hij vertelde dat zijn makelaar meerdere ontbindingen heeft (reden niet bekend, speculatie; oorlog, hogere rente, hogere kosten in het algemeen, zeg het maar). Bij nieuw aangeboden objecten blijven biedingen uit, huizen in populaire wijken (Haarlem Indische buurt) die na twee weken nogsteeds niet verkocht zijn. In december gespreken gevoerd voor de verkoop van ons huis, daar kwam eenzelfde soort verhaal over tafel. 10 kijkers, 2 of 3 bieders. De kuddes komen niet meer. Zou het tij dan toch aan het leren zijn?

Hoop dat verkopers in dit draadje de wind nog even in de zeilen hebben, jullie zouden zomaar eens de top van de markt gevonden kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:38:
er komen de laatste tijd steeds meer "slechte berichten" langs op de tamtam hier in de omgeving. Overbuurman heeft deze week overdracht van verkocht huis, hij vertelde dat zijn makelaar meerdere ontbindingen heeft (reden niet bekend, speculatie; oorlog, hogere rente, hogere kosten in het algemeen, zeg het maar). Bij nieuw aangeboden objecten blijven biedingen uit, huizen in populaire wijken (Haarlem Indische buurt) die na twee weken nogsteeds niet verkocht zijn. In december gespreken gevoerd voor de verkoop van ons huis, daar kwam eenzelfde soort verhaal over tafel. 10 kijkers, 2 of 3 bieders. De kuddes komen niet meer. Zou het tij dan toch aan het leren zijn?

Hoop dat verkopers in dit draadje de wind nog even in de zeilen hebben, jullie zouden zomaar eens de top van de markt gevonden kunnen hebben.
En over welk segment hebben we het dan? De duurdere huizen ( 6 a 7 ton) ?
Of maakt dat ook niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Bouwnrzoveel schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:43:
[...]

En over welk segment hebben we het dan? De duurdere huizen ( 6 a 7 ton) ?
Of maakt dat ook niks uit?
Buurman is duurdere segment, verkocht voor 1,04 mln. (Postcode 2131)
Haarlem is niet Indische buurt zie ik nu, maar Leidse Vaart buurt: dit huis https://www.funda.nl/koop...s-88037914-kogelstraat-9/
De makelaar is een van de grotere hier in de buurt, denk niet dat alle ontbindingen bij een bepaald segment horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:56:
[...]

Haarlem is niet Indische buurt zie ik nu, maar Leidse Vaart buurt: dit huis https://www.funda.nl/koop...s-88037914-kogelstraat-9/
De makelaar is een van de grotere hier in de buurt, denk niet dat alle ontbindingen bij een bepaald segment horen.
Ah ok dank!
Ik vroeg het omdat ook wij eind deze maand onze woning in de verkoop willen zetten.
En dit soort berichten maken me dan onrustig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:56:
[...]

Ruim 4 ton voor 75m2… wellicht heel normaal in Haarlem. Maar het zou niet heel ongezond zijn als die prijzen daar wat stabiliseren.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
Bouwnrzoveel schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:04:
[...]

Ah ok dank!
Ik vroeg het omdat ook wij eind deze maand onze woning in de verkoop willen zetten.
En dit soort berichten maken me dan onrustig ;)
Sowieso alleen druk maken over dingen waar je controle over hebt; presentatie van je woning, opruimen voor kijkers, mogelijk de timing optimaliseren afhankelijk van weer/concurrerende woningen, prijsstelling, etc. ;) En de rest overlaten aan de markt. Bij een tegenvallend aantal kijkers ook nog niet druk maken, het zijn wel serieuze kijkers die nu nog actief zijn en er is een hoge conversie van kijkers naar bieders. En bij een inschrijving wachten die bieders weer tot de laatste minuut.. succes met de verkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
kw_nl schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:05:
[...]

Ruim 4 ton voor 75m2… wellicht heel normaal in Haarlem. Maar het zou niet heel ongezond zijn als die prijzen daar wat stabiliseren.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
Hbeez schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:20:
[...]

Sowieso alleen druk maken over dingen waar je controle over hebt; presentatie van je woning, opruimen voor kijkers, mogelijk de timing optimaliseren afhankelijk van weer/concurrerende woningen, prijsstelling, etc. ;) En de rest overlaten aan de markt. Bij een tegenvallend aantal kijkers ook nog niet druk maken, het zijn wel serieuze kijkers die nu nog actief zijn en er is een hoge conversie van kijkers naar bieders. En bij een inschrijving wachten die bieders weer tot de laatste minuut.. succes met de verkoop!
Nice! Thnks! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:38:

Kan me ergens voorstellen dat de rappe stijging van de rente de afgelopen maand wat hypotheekaanvragen in de soep heeft doen lopen.

Wie zonder voorbehoud kan bieden had al een streepje voor, maar nu al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Laapo schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:23:
[...]

Kan me ergens voorstellen dat de rappe stijging van de rente de afgelopen maand wat hypotheekaanvragen in de soep heeft doen lopen.

Wie zonder voorbehoud kan bieden had al een streepje voor, maar nu al helemaal.
Of doen zoals de jonge man (nog geen dertig) die het huis van de buurman heeft gekocht. Gewoon cash afrekenen. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Weet iemand of hypotheek verstrekkers ook kijken naar je energie kosten? Kan me voorstellen dat er ook hypotheken struikelen als je nieuwe woning niet 200 euro per maand maar 800 per maand gaat kosten voor de nuts voorzieningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:29:
Weet iemand of hypotheek verstrekkers ook kijken naar je energie kosten? Kan me voorstellen dat er ook hypotheken struikelen als je nieuwe woning niet 200 euro per maand maar 800 per maand gaat kosten voor de nuts voorzieningen.
Nee. Hypotheekverstrekkers kijken alleen naar inkomen (zowel hoogte als inkomenszekerheid/soort contract) en eventuele lopende kredieten. Mocht alles duurder worden / inflatie doorzetten dan kan ik mij voorstellen dat dit op den duur wel invloed heeft op wat je mag lenen, maar dat is dan op richtlijn-niveau en niet gebaseerd op persoonlijke energiegebruik/contracten.

Uiteindelijk kan een verstrekker simpelweg geen maatwerk gaan leveren. Dus of je nu heel veel stookt, of heel weinig, een dure hobby hebt of auto rijdt (non lease) of alles op de fiets doet, een drugsverslaving moet bekostigen, etc , iedereen mag evenveel lenen als hun inkomens- en kredieten gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:56
kw_nl schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:05:
[...]

En dan waarschijnlijk ook nog flinke overbiedingen verwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
tcw82 schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:29:
Sommigen geven 0,05 tot 0,15 korting als je een A label woning hebt. Volgens mij heeft Triodos wel een soort van rente die hoger of lager is naarmate je energielabel slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:17
Vandaag het resultaat van 9 bezichtingen op een starters appartement (48m2/1 kamer):

0 biedingen

Moet wel wat in het huis gebeuren maar is ook niet compleet onbewoonbaar. Heb gelukkig geen noodzaak tot verkoop maar zoveel druk staat hier nou ook niet op de woningmarkt (Almere).

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Pagina: 1 ... 118 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.