Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 117 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Kun je wel willen, maar dan pis je gewoon in 99 van de 100 gevallen naast de pot. Snelheid is key en de prijs die je wilt betalen. Geen verkoper zit te wachten op een keuring en gaat het huis dus aan je neus voorbij. Onze adviseur was daar heel stellig in toen wij ons huis kochten: Je kan bieden met keuring, maar dan ga je hem niet krijgen.
Precies, zo zaten wij er ook in. Het bod moet wel substantieel veel beter zijn om zo'n keuring de koop toe te nemen.
@Moi_in_actie sowieso legt zo'n keuring niet alles bloot, het is alleen een visuele inspectie. Specifiek in de casus die jij aanhaalt moet je maar zien dat de daadwerkelijke oorzaak dan ook in kaart gebracht kan worden. Het is niet zo dat ze ergens mogen boren oid tijdens zo'n keuring en met een camera kunnen kijken. Dus ik denk dat je hooguit wat meer inzicht kan krijgen in dat het wellicht niet een onschuldige lekkage is, maar daar heb je nog steeds niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
[...]

Kun je wel willen, maar dan pis je gewoon in 99 van de 100 gevallen naast de pot. Snelheid is key en de prijs die je wilt betalen. Geen verkoper zit te wachten op een keuring en gaat het huis dus aan je neus voorbij. Onze adviseur was daar heel stellig in toen wij ons huis kochten: Je kan bieden met keuring, maar dan ga je hem niet krijgen.
Dat is wel heel stellig, mijn aankoopmakelaar en de verkoper snapten juist heel goed dat ik een bouwkundige keuring wilde laten uitvoeren. Het gaat om (doorgaans) de duurste aankoop van je leven, dan wil je wel (althans, ik) weten of het goed zit (binnen de mogelijkheden die daarvoor zijn met een bouwkundige keuring).

Ik snap heel goed dat mensen ook bij een relatief jonge woning een bouwkundige keuring willen laten uitvoeren. Waarom zou iets wat nieuw is automatisch goed zijn? Die aanname durf ik niet te doen, ook vandaag de dag worden er fouten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
Thijskoman schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Dat is wel heel stellig, mijn aankoopmakelaar en de verkoper snapten juist heel goed dat ik een bouwkundige keuring wilde laten uitvoeren. Het gaat om (doorgaans) de duurste aankoop van je leven, dan wil je wel (althans, ik) weten of het goed zit (binnen de mogelijkheden die daarvoor zijn met een bouwkundige keuring).

Ik snap heel goed dat mensen ook bij een relatief jonge woning een bouwkundige keuring willen laten uitvoeren. Waarom zou iets wat nieuw is automatisch goed zijn? Die aanname durf ik niet te doen, ook vandaag de dag worden er fouten gemaakt.
Dat is inderdaad stellig en natuurlijk snappen ze het wel, maar kopers MET keuring maken gewoon geen kans of je moet echt fors meer bieden dan de rest. Wij wonen in een hoekwoning (30 belangstellenden), niemand bood met keuring. Maar ook echt niemand, want verkopers willen er snel vanaf etc etc.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Thijskoman schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk, maar de realiteit is dat er veel anderen zijn die het acceptabel vinden om dat risico te nemen. En als verkoper kies je dan toch voor het bod met het minste risico.
Wij hebben niks te verbergen aan ons huis, maar toch verkoop ik het liever zonder keuring. Dus vandaar mijn opmerking: dan moet het bod echt substantieel hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
In welke regio ligt jullie woning? Zo te lezen is de gekte nog steeds aanwezig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:15
[...]

Nouja goed, dan ligt het dus aan de idioterie van de huidige markt. Las hierboven ook van iemand die nerveus werd omdat een stuk of 5 van de 15 a 20 bezichtigingen niet doorgingen, of de tent wel zou verkopen. Pff, 5 jaar geleden kon je de woning maanden op Funda staan zonder dat ie verkocht werd of zelfs maar een bezichtiging kreeg.

Dus ja, mensen moeten doen wat ze willen. Indien men al de hoofdprijs biedt (met flink overbieden) en dan ook nog het risico willen nemen op mogelijk duizenden of tienduizenden euro's extra kosten en weken/maanden gedoe met reparaties en gesteggel met de vorige eigenaar, tsja. Ik ben in ieder geval blij dat onze woning aankoop nog op een rustige manier doorlopen is, rustig de tijd kunnen nemen, keuring laten uitvoeren, zelfs iets van de vraagprijs af kunnen halen vanwege gebreken. Heb het in dat opzicht ook te doen met mensen die nu dringend op zoek zijn naar een woning. Anderzijds ben ik ook wel van mening dat de gekte voor een substantieel deel door de kopers, verkopers en makelaars zelf komt; makelaars die mensen ophitsen om ofwel als verkoper de prijs op te drijven, mensen die als gekken blijven overbieden.
5 jaar geleden speelden makelaars ook al van die spelletjes, "als je nu niet hoger biedt, gaat de woning misschien naar een ander"... ja jammer dan. Heb meerdere woningen laten schieten, door dit soort dingen, of doordat er uit bouwtechnische keuring een substantieel probleem naar voren kwam. Achteraf geen spijt van gehad (van 1 woning wellicht een beetje), maar ook wij hadden 1 woning waar binnenkomend water was. Dit hadden wij zelf al geconstateerd en heb later met de mensen gesproken die het huis wel gekocht hadden: heeft ook enkele tienduizenden euro's gekost want hun was het niet opgevallen. Ter illustratie: er was een kunststof schrootjes voorzetwand in de kelder/garage onder het huis gemaakt en er was een putje in de kelder waar wat water bij stond. Het bleek hier (niet alleen) binnenkomend regenwater, maar ook een issue met het riool en de buitenmuur/fundering die niet in orde was.
THM0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Precies, zo zaten wij er ook in. Het bod moet wel substantieel veel beter zijn om zo'n keuring de koop toe te nemen.
@Moi_in_actie sowieso legt zo'n keuring niet alles bloot, het is alleen een visuele inspectie. Specifiek in de casus die jij aanhaalt moet je maar zien dat de daadwerkelijke oorzaak dan ook in kaart gebracht kan worden. Het is niet zo dat ze ergens mogen boren oid tijdens zo'n keuring en met een camera kunnen kijken. Dus ik denk dat je hooguit wat meer inzicht kan krijgen in dat het wellicht niet een onschuldige lekkage is, maar daar heb je nog steeds niet zoveel aan.
Ligt er denk ik aan wie de keuring doet. Bij ons huidige huis is destijds, via Vereniging Eigen Huis, een architect/bouwkundige gekomen die ik toevallig via via kende (had het huis van een kennis van mijn ouders gebouwd). Die man ging heel nauwkeurig te werk, vroeg vooraf al wat wij zelf geconstateerd hadden (lees: welke dingen/op welk niveau wij al gekeken hadden), zodat hij daar niet meer op hoefde te letten, tenzij wij vragen hadden van "klopt onze aanname hier dat ...". Hij wist uit ervaring hoe dit type woning destijds gebouwd was, hoe de dakcontructie, fundering en riool werd aangelegd en wat mogelijke probleempunten zouden kunnen zijn en dingen waar we in de toekomst op zouden kunnen letten. Hij kon ook via de verkoper achterhalen (verkoper was aanwezig tijdens de keuring) wie de vloerverwarming achteraf (begin 2000) had aangelegd, hij kende het bedrijf, wist hoe zij het deden en kon hierop wat handige weetjes vertellen (en dat het goed aangelegd was, voor die tijd). Veelal waren het dingen die je als gemiddelde koper niet kon weten en dus ook niet op let.

edit:
CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:34:
[...]
Maar ook echt niemand, want verkopers willen er snel vanaf etc etc.
Dit snap ik ook niet. De verkoper van onze woning wilde zelf ook dat er een keuring werd uitgevoerd. Dit namelijk omdat het hem ook zekerheid bood, want zodoende was er alles aan gedaan om eventueel "verborgen" gebreken boven water te krijgen. Wanneer je geen keuring laat doen en achteraf er een fors probleem blijkt te zijn, kan het een jarenlang gesteggel en wellus/nietus spelletje worden of iets een verborgen gebrek is, of dat de koper niet (genoeg) aan eigen onderzoek heeft gedaan, met als gevolg jarenlange rechtzaken die heel veel tijd, geld en frustratie kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Moi_in_actie op 28-03-2022 11:45 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Moi_in_actie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Nouja goed, dan ligt het dus aan de idioterie van de huidige markt. Las hierboven ook van iemand die nerveus werd omdat een stuk of 5 van de 15 a 20 bezichtigingen niet doorgingen, of de tent wel zou verkopen. Pff, 5 jaar geleden kon je de woning maanden op Funda staan zonder dat ie verkocht werd of zelfs maar een bezichtiging kreeg.

Dus ja, mensen moeten doen wat ze willen. Indien men al de hoofdprijs biedt (met flink overbieden) en dan ook nog het risico willen nemen op mogelijk duizenden of tienduizenden euro's extra kosten en weken/maanden gedoe met reparaties en gesteggel met de vorige eigenaar, tsja. Ik ben in ieder geval blij dat onze woning aankoop nog op een rustige manier doorlopen is, rustig de tijd kunnen nemen, keuring laten uitvoeren, zelfs iets van de vraagprijs af kunnen halen vanwege gebreken. Heb het in dat opzicht ook te doen met mensen die nu dringend op zoek zijn naar een woning. Anderzijds ben ik ook wel van mening dat de gekte voor een substantieel deel door de kopers, verkopers en makelaars zelf komt; makelaars die mensen ophitsen om ofwel als verkoper de prijs op te drijven, mensen die als gekken blijven overbieden.
5 jaar geleden speelden makelaars ook al van die spelletjes, "als je nu niet hoger biedt, gaat de woning misschien naar een ander"... ja jammer dan. Heb meerdere woningen laten schieten, door dit soort dingen, of doordat er uit bouwtechnische keuring een substantieel probleem naar voren kwam. Achteraf geen spijt van gehad (van 1 woning wellicht een beetje), maar ook wij hadden 1 woning waar binnenkomend water was. Dit hadden wij zelf al geconstateerd en heb later met de mensen gesproken die het huis wel gekocht hadden: heeft ook enkele tienduizenden euro's gekost want hun was het niet opgevallen. Ter illustratie: er was een kunststof schrootjes voorzetwand in de kelder/garage onder het huis gemaakt en er was een putje in de kelder waar wat water bij stond. Het bleek hier (niet alleen) binnenkomend regenwater, maar ook een issue met het riool en de buitenmuur/fundering die niet in orde was.

[...]

Ligt er denk ik aan wie de keuring doet. Bij ons huidige huis is destijds, via Vereniging Eigen Huis, een architect/bouwkundige gekomen die ik toevallig via via kende (had het huis van een kennis van mijn ouders gebouwd). Die man ging heel nauwkeurig te werk, vroeg vooraf al wat wij zelf geconstateerd hadden (lees: welke dingen/op welk niveau wij al gekeken hadden), zodat hij daar niet meer op hoefde te letten, tenzij wij vragen hadden van "klopt onze aanname hier dat ...". Hij wist uit ervaring hoe dit type woning destijds gebouwd was, hoe de dakcontructie, fundering en riool werd aangelegd en wat mogelijke probleempunten zouden kunnen zijn en dingen waar we in de toekomst op zouden kunnen letten. Hij kon ook via de verkoper achterhalen (verkoper was aanwezig tijdens de keuring) wie de vloerverwarming achteraf (begin 2000) had aangelegd, hij kende het bedrijf, wist hoe zij het deden en kon hierop wat handige weetjes vertellen (en dat het goed aangelegd was, voor die tijd). Veelal waren het dingen die je als gemiddelde koper niet kon weten en dus ook niet op let.
Groot deel van een keuring kun je ook zelf doen of een handig iemand meenemen. Niet alles, maar veel wel. De idioterie wordt naar mijn inziens niet veroorzaakt door de mensen, maar door de regeringen. Immigratie en klimaat zijn daar een groot onderdeel van en de gekte stopt bij lange na niet.

Ik ben ook VOOR open biedingen. Wie zegt mij dat een makelaar te goede trouw is? Ik wil graag zien (eventueel anoniem) wie wat gaat bieden en het argument; Ja maar dan gaan mensen misschien teveel bieden sla ik linea recta af. Immers WEET je al wat je kunt bieden door gesprekken met een adviseur en een eventuele hypotheekberekening die vrijwel iedereen doet alvorens je gaat bieden.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Groot deel van een keuring kun je ook zelf doen of een handig iemand meenemen. Niet alles, maar veel wel. De idioterie wordt naar mijn inziens niet veroorzaakt door de mensen, maar door de regeringen. Immigratie en klimaat zijn daar een groot onderdeel van en de gekte stopt bij lange na niet.
Dingen die door de regering bepaald worden, zoals de jubelton, zijn bij elkaar ook een flink deel van het probleem. De andere zaken zoals immigratie en klimaat overschat je denk ik. Hoewel de netto migratie de laatste 10 jaar toegenomen is, zie cijfers van het CBS, kun je daarin ook zien dat in 2020 het netto saldo op het laagste punt was sinds 2015. Hebben mensen daar veel van gemerkt op de woningmarkt? In 2020/2021 was de gekte alleen maar toe aan het nemen. En bij immigranten denkt men veelal aan arme mensen, wat voor een deel ook klopt, maar dergelijke personen rond uitkeringsniveau gaan echt niet meebieden op die woning van 3, 4 of 5 ton.

Wat je met klimaat bedoeld weet ik niet, maar indien je suggereert dat mensen veelal gaan verhuizen om duurzamer te gaan wonen (naar een woning met betere isolatie, PV panelen en/of warmtepomp) dan lijkt mij dit sterk of zijn mensen niet snugger bezig wanneer dat hun primaire reden tot verhuizen is. Uitzonderingen daargelaten, investeren in jouw eigen woning door spouwmuurisolatie te laten doen of PV panelen aan te (laten) leggen is veel kosten efficiënter dan verhuizen omdat jouw huidige woning dat niet heeft en de beoogde woning wel. Alleen al aan overdrachtsbelasting ben je meer kwijt dan wat het je kost om spouw isolatie of PV panelen aan te leggen, met onder de streep hetzelfde profijt (meer comfort, lagere kosten).
Ik ben ook VOOR open biedingen. Wie zegt mij dat een makelaar te goede trouw is? Ik wil graag zien (eventueel anoniem) wie wat gaat bieden en het argument;
Ik durf zelfs te stellen dat je niets moet geloven van een makelaar. Het enige waar hij/zij mee gebaad is, is dat een woning zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk verkocht wordt. Jou als koper pushen om meer te bieden, dingen mooier voordoen dan ze zijn of slechte dingen achterhouden zijn alleen maar in zijn/haar voordeel; hogere en snellere verkoop zorgt voor meer inkomsten, kan ie sneller door naar de volgende klant. Hij doet het ook zeker niet (hoofdzakelijk) voor zijn cliënt, wanneer hij er meer uit weet te slepen geeft het hem hooguit een goede naam.

Open, anonieme, biedingen ben ik ook voorstander van. Destijds ook wel meegemaakt bij 1 woning, waar de makelaar ons de kans gaf een 2e bod uit te brengen, omdat we met "ongeveer 10k" overboden waren. Werd geen volledige openheid gegeven, maar ik kon wel raden wie het waren (een jong stel dat vlak na ons een bezichtiging had) en achteraf bleek via de WOZ dat er 9k hoger geboden was. Bij die woning hebben wij er destijds voor gekozen om niet hoger te bieden, wij vonden het de woning niet waard (was lang niet op alle punten in ons opzicht een ideale woning).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Moi_in_actie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Dingen die door de regering bepaald worden, zoals de jubelton, zijn bij elkaar ook een flink deel van het probleem. De andere zaken zoals immigratie en klimaat overschat je denk ik. Hoewel de netto migratie de laatste 10 jaar toegenomen is, zie cijfers van het CBS, kun je daarin ook zien dat in 2020 het netto saldo op het laagste punt was sinds 2015. Hebben mensen daar veel van gemerkt op de woningmarkt? In 2020/2021 was de gekte alleen maar toe aan het nemen. En bij immigranten denkt men veelal aan arme mensen, wat voor een deel ook klopt, maar dergelijke personen rond uitkeringsniveau gaan echt niet meebieden op die woning van 3, 4 of 5 ton.

Wat je met klimaat bedoeld weet ik niet, maar indien je suggereert dat mensen veelal gaan verhuizen om duurzamer te gaan wonen (naar een woning met betere isolatie, PV panelen en/of warmtepomp) dan lijkt mij dit sterk of zijn mensen niet snugger bezig wanneer dat hun primaire reden tot verhuizen is. Uitzonderingen daargelaten, investeren in jouw eigen woning door spouwmuurisolatie te laten doen of PV panelen aan te (laten) leggen is veel kosten efficiënter dan verhuizen omdat jouw huidige woning dat niet heeft en de beoogde woning wel. Alleen al aan overdrachtsbelasting ben je meer kwijt dan wat het je kost om spouw isolatie of PV panelen aan te leggen, met onder de streep hetzelfde profijt (meer comfort, lagere kosten).

[...]

Ik durf zelfs te stellen dat je niets moet geloven van een makelaar. Het enige waar hij/zij mee gebaad is, is dat een woning zo snel mogelijk voor zoveel mogelijk verkocht wordt. Jou als koper pushen om meer te bieden, dingen mooier voordoen dan ze zijn of slechte dingen achterhouden zijn alleen maar in zijn/haar voordeel; hogere en snellere verkoop zorgt voor meer inkomsten, kan ie sneller door naar de volgende klant. Hij doet het ook zeker niet (hoofdzakelijk) voor zijn cliënt, wanneer hij er meer uit weet te slepen geeft het hem hooguit een goede naam.

Open, anonieme, biedingen ben ik ook voorstander van. Destijds ook wel meegemaakt bij 1 woning, waar de makelaar ons de kans gaf een 2e bod uit te brengen, omdat we met "ongeveer 10k" overboden waren. Werd geen volledige openheid gegeven, maar ik kon wel raden wie het waren (een jong stel dat vlak na ons een bezichtiging had) en achteraf bleek via de WOZ dat er 9k hoger geboden was. Bij die woning hebben wij er destijds voor gekozen om niet hoger te bieden, wij vonden het de woning niet waard (was lang niet op alle punten in ons opzicht een ideale woning).
Je kunt als land maar een x-aantal woningen per jaar bouwen en er komen meer mensen binnen dan dat we huizen kunnen bouwen, oftewel vechten tegen de bierkaai. Daarbij nog het ernstige tekort aan vaklui etc.

Klimaat doelde ik op de vele regeltjes waaronder stikstof etc waardoor bouwen zowat onmogelijk wordt gemaakt in bepaalde regio's. En qua makelaars eens ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ontdek nu pas dit topic.

Heb mijn huis (appartement uit 1906 op begane grond, 50m2 op erg goede locatie en recent verbouwd) in oktober te koop gezet. Toch een wat te hoge vraagprijs aangehouden, heb me toch wat mee laten slepen door buurman met vergelijkbaar huis die zijn huis binnen 3 dagen had verkocht voor een echt achterlijk bedrag. Uiteindelijk huis in januari verkocht onder voorbehoud van financiering.

Al vrij snel geen echt goed gevoel over, terecht ook. Kopers hadden aangeven er zelf te willen gaan wonen maar klopt niet. Bedoeld voor de verhuur en daar kwam de financieerder dus ook achter. Financiering niet rond gekregen. Bericht kreeg ik 2 dagen voor deadline. Vooral lastig door toekomst plannen (jaar buitenland) die nu uitgesteld moeten worden.

Maar goed, 2 dagen later (dag deadine) toch anders, kopers hebben 2 weken uitstel aangevraagd om andere financieerder te proberen. Deze liep afgelopen donderdag af en makelaar gaf aan dat het nog niet rond was maar wel zo goed als en dat ze verwacht dat het deze week goed komt (ik ga uit van niet want nog steeds bedoeld voor verhuur). Dus nog een keer een week uitstel. Loopt donderdag af en overdracht staat nog gepland op 7 april. Reden dat ik steeds ben mee gegaan in uitstel is omdat de verkoop al niet heel snel ging en ik met een oorlog in Ukraine en oplopende rentes zelf echt verwacht dat de huizenmarkt niet lang zo goed blijft. Ik lees hierboven dat mijn logica niet overeenkomt met wat de banken verwachten. Op zich wel geruststellend.

In ieder geval, omdat mijn jaar reizen even op zich laat wachten en het onzeker is of huis verkocht is toch op zoek gegaan naar een tijdelijke baan/opdracht. En die heb ik gevonden. Wel in Warsaw in Polen, 6 maanden en mag (moet) morgen beginnen. Een supergave opdracht. Wel aangegeven dat ik volgende week al wel vrij moet om verhuizing te regelen (ik ga er nu maar vanuit dat dit doorgaat en mijn inboedel gaat de opslag in). Maar wat een gedoe als een koper dan de financiering niet rond krijgt. Ik adviseer iedereen die kan kiezen te gaan voor verkopen zonder voorbehoudt.

En oh ja, gister na een weekend weg en een koud huis de houtkachel aangestoken, komt de bovenbuurman 5 minuten later naar beneden gestormd dat zijn huis vol rook staat. Echt de hele winter wekelijks de kachel aan gehad en nu blijkt de stoorsteen lek te zijn (was deze waarschijnlijk al maar buurman heeft deze week gaatje geboord in zijn voorzet wand). Ook nog even oplossen dus.

Iemand hierboven gaf aan dat makkelijker/minder stressvol is te kopen i.p.v. te verkopen. Helemaal mee eens. Ik heb wel bewust zelf een paar risico's genomen met de verkoop dus ik klaag ook niet, zal wel blij zijn als alles afgehandeld is.

edit: sorry voor dit lange verhaal, was wel even lekker van me af te schrijven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
farao34 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:36:
[...]

In welke regio ligt jullie woning? Zo te lezen is de gekte nog steeds aanwezig..
Regio Utrecht. Helemaal idioot qua markt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Laatst online: 21-09-2023
CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Dat is inderdaad stellig en natuurlijk snappen ze het wel, maar kopers MET keuring maken gewoon geen kans of je moet echt fors meer bieden dan de rest. Wij wonen in een hoekwoning (30 belangstellenden), niemand bood met keuring. Maar ook echt niemand, want verkopers willen er snel vanaf etc etc.
Het is mij gelukkig wel gelukt, zowel een financieel als een bouwkundig voorbehoud. Scheelde denk ik wel dat mijn financiële voorbehoud gunstig was en de verkoper niet met een investeerder in zee wilde. Het kan dus nog wel, maar is meer regel dan uitzondering.
THM0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Jullie hebben helemaal gelijk, maar de realiteit is dat er veel anderen zijn die het acceptabel vinden om dat risico te nemen. En als verkoper kies je dan toch voor het bod met het minste risico.
Wij hebben niks te verbergen aan ons huis, maar toch verkoop ik het liever zonder keuring. Dus vandaar mijn opmerking: dan moet het bod echt substantieel hoger zijn.
Zo is het ook, als ik mijn huis weer zou verkopen dan kies ik ook voor het bod met het minste risico. Zonder voorbehoud van keuring is dan uiteraard aantrekkelijker dan met keuring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:07
Wat betreft de bouwtechnische keuring, ik mis een beetje het sociale aspect. Ik vind het belangrijk dat als ik mijn huis verkoop, dat ik een goed huis verkoop. Mensen betalen een godsvermogen voor mijn woning, dan vind ik dat ze ook recht hebben op een eerlijk verhaal. Ik zou me toch lullig voelen als achteraf bleek dat ze nog voor duizenden euro's herstelkosten zouden hebben. Formeel zou het allemaal wel hun probleem zijn, maar moralistisch zou ik het toch niet fijn vinden.

Waarschijnlijk laten wij zelf een bouwkeuring doen door VEH, en bieden we die ter inzage in. We hebben een scheur in onze betonplaat zitten, die hebben we ook laten onderzoeken door een constructeur. Conclusie was dat er niks loos is, kostte best serieus geld, maar geeft ons en de toekomstige koper wel wat rust.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
kw_nl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:30:
Wat betreft de bouwtechnische keuring, ik mis een beetje het sociale aspect. Ik vind het belangrijk dat als ik mijn huis verkoop, dat ik een goed uit verkoop. Mensen betalen een godsvermogen voor mijn woning, dan vind ik dat ze ook recht hebben op een eerlijk verhaal. Ik zou me toch lullig voelen als achteraf bleek dat ze nog voor duizenden euro's herstelkosten zouden hebben. Formeel zou het allemaal wel hun probleem zijn, maar moralistisch zou ik het toch niet fijn vinden.

Waarschijnlijk laten wij zelf een bouwkeuring doen door VEH, en bieden we die ter inzage in. We hebben een scheur in onze betonplaat zitten, die hebben we ook laten onderzoeken door een constructeur. Conclusie was dat er niks loos is, kostte best serieus geld, maar geeft ons en de toekomstige koper wel wat rust.
Ik snap je, maar niet mee eens. Het gaat mij om de knaken. Ook wij moeten het doen met de riemen die we hebben. Een emotioneel verhaal of wat dan ook daar vallen wij niet voor. Hoogste bieder krijgt de woning.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Wat betreft de bouwtechnische keuring, ik mis een beetje het sociale aspect. Ik vind het belangrijk dat als ik mijn huis verkoop, dat ik een goed huis verkoop. Mensen betalen een godsvermogen voor mijn woning, dan vind ik dat ze ook recht hebben op een eerlijk verhaal. Ik zou me toch lullig voelen als achteraf bleek dat ze nog voor duizenden euro's herstelkosten zouden hebben. Formeel zou het allemaal wel hun probleem zijn, maar moralistisch zou ik het toch niet fijn vinden.

Heel netjes. Maar weet wel dat als daar iets uitkomt, je dat ook moet melden aan kopers.
Terwijl je zonder die keuring wellicht geen weet hebt van bepaalde zaken. Dan is het ook vervelend maar treft jou in ieder geval geen blaam.

Dus het is heel netjes om te doen, maar niet zonder risico voor jezelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Bij de verkoop van de woning van mijn vader heeft onze makelaar al vooraf een bouwtechnische keuring geregeld. Deze keuring kregen de mensen te zien tijdens de rondleiding. Hierdoor namen we alle mogelijk tot voorbehoud keuring weg en weet je zelf ook dat de woning goed is. Eigenlijk zou het een standaard onderdeel van de verkoop moeten worden, net als een energielabel. Overigens kwam er bij ons alleen een kapot raam van de berging uit, maar dat zag iedereen zelf ook wel....er was namelijk geen glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:40

CeesKees

I rest my Kees

[Roland] schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:17:
Ontdek nu pas dit topic.

En oh ja, gister na een weekend weg en een koud huis de houtkachel aangestoken, komt de bovenbuurman 5 minuten later naar beneden gestormd dat zijn huis vol rook staat. Echt de hele winter wekelijks de kachel aan gehad en nu blijkt de stoorsteen lek te zijn (was deze waarschijnlijk al maar buurman heeft deze week gaatje geboord in zijn voorzet wand). Ook nog even oplossen dus.

edit: sorry voor dit lange verhaal, was wel even lekker van me af te schrijven :-)
Schoorsteen is is volgens mij VVE werk.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:35:
[...]

Ik snap je, maar niet mee eens. Het gaat mij om de knaken. Ook wij moeten het doen met de riemen die we hebben. Een emotioneel verhaal of wat dan ook daar vallen wij niet voor. Hoogste bieder krijgt de woning.
Hoewel begrijpelijk, is dit onderdeel van het probleem van de huidige gekte. Iedereen wil alles uit de kast trekken om maar zoveel mogelijk voor de woning te krijgen, geen enkel voorbehoud, niets. Deels te begrijpen, want de volgende woning zal je, om dit te krijgen, ook fors moeten overbieden, maar het is een oplopende spiraal en maakt het probleem alleen maar erger.

En het gaat daardoor ook vaker fout, ofwel per direct of binnen een aantal jaar. Geen voorbehoud van financiering, rente stijgt ineens flink (zoals recentelijk), een bepaalde schuld telt toch zwaarder mee dan gedacht en je krijgt de hypotheek niet rond. Oef, dan ineens 10% boete betalen omdat je de koop moet ontbinden, dag 25-50k spaargeld.
Ander voorbeeld is, waar ik al enkele voorbeelden van heb genoemd, dingen die je enkele maanden of jaren later ondervindt qua technische gebreken, met als gevolg tienduizenden euro's extra kosten en/of maanden/jarenlang gedoe met advocaten over en weer.
Zo ook dat het steeds normaler is (soms bijna niet te doen anders) om een huis op 2 volledige salarissen te kopen met een zo kort mogelijk rentevaste periode. Periode voorbij, rente is van 0.8% naar 2.5% gegaan, maandlasten schieten omhoog en oeps. Of er komen kinderen en een van de twee wil eigenlijk minder gaan werken, maar ja dat gaat financieel niet. Dit nog los van het scenario dat je uit elkaar gaat en vrijwel zeker de tent moet verkopen, omdat 1 persoon de lasten niet kan dragen.

Al dit soort zaken gaan op den duur voor meer en meer mensen voor problemen zorgen. Voor diegene die het nog niet op het netvlies hebben, al die tientalle miljarden die de pandemie en nu de oorlog de economie kosten, zullen een keer terugverdiend moeten worden. Dit gaat gegarandeerd zorgen voor flinke bezuinigingen, met als gevolg een daling van besteedbaar inkomen en meer ontslagen. In combinatie met een of meerdere van de bovenstaande punten gaan er dan heel wat huizenbezitters in de problemen komen.
Ik weet dat het een utopische gedachte is, maar indien iedere koper nu pertinent zou weigeren om boven de vraagprijs te bieden, men zich totaal niet gek liet maken door de makelaars en verkopers zouden weigeren om het huis aan een investeerder te verkopen, dan zouden de prijzen al snel dalen. Zelfs al zou maar een kwart van de mensen zo erin staan, gaan makelaars het toch merken en zullen huizenprijzen wat dalen en in ieder geval een stuk realistischere vraagprijs krijgen.

Maar goed, het is jouw goed recht om te proberen zoveel mogelijk voor de woning te krijgen, die instelling komt de algehele situatie echter niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
CeesKees schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Schoorsteen is is volgens mij VVE werk.
stuk op het dak wel, neem aan het rookkanaal zelf niet. (we zijn een vve met zijn 2en, Buurman wordt ook gek als hij mag meebetalen aan mijn kachel probleem :-), hij is al niet happy dat ik ga verhuizen en er waarschijnlijk huurders voor in de plaats komen).

Makelaar gesproken, die geeft aan offerte vragen en in mindering op de koopprijs bij overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
Moi_in_actie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:29:
[...]
...
Ik weet dat het een utopische gedachte is, maar indien iedere koper nu pertinent zou weigeren om boven de vraagprijs te bieden, men zich totaal niet gek liet maken door de makelaars en verkopers zouden weigeren om het huis aan een investeerder te verkopen, dan zouden de prijzen al snel dalen. Zelfs al zou maar een kwart van de mensen zo erin staan, gaan makelaars het toch merken en zullen huizenprijzen wat dalen en in ieder geval een stuk realistischere vraagprijs krijgen.
...
Op dit moment is een vraagprijs alleen in veel gevallen niet meer een realistische prijs (lees: te laag), dus dat zou voor flink wat problemen gaan zorgen. Overigens zou het wel fijn zijn als de vraagprijs weer wat meer een richtprijs zou gaan worden, i.p.v. dat iedereen er nu standaard 50/100K erbij optelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12
We staan op dit moment ook op funda, donderdag en vrijdag de kijkdagen.
Je merkt wel dat het aantal bezichtigingen in zijn algemeenheid wat minder is dan 1/2 maand geleden.
Op zich ook wel logisch.

Hopelijk zit er in ieder geval een (of meerdere) bod/biedingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 08:35
Pauwl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:35:
We staan op dit moment ook op funda, donderdag en vrijdag de kijkdagen.
Je merkt wel dat het aantal bezichtigingen in zijn algemeenheid wat minder is dan 1/2 maand geleden.
Op zich ook wel logisch.

Hopelijk zit er in ieder geval een (of meerdere) bod/biedingen in.
Grappig dat je dat zegt, die ervaring heb ik helemaal niet. We hadden nu evenveel interesse als in november toen ons huis voor de 1e keer te koop stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
Pauwl schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:35:
Stond je huis toen ook te koop?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52

Dit is een goed plan. Ga ik ook doen mocht mijn woning te koop komen. Naast het stukje fatsoen weet ik vrijwel zeker dat er niets uit naar voren zal komen en nodigt het des te meer uit tot het doen van een megabod. Koper hoeft immers geen rekening te houden met onvoorziene gebreken en kan de complete spaarpot stuk slaan op de koopsom. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Laapo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Dit is een goed plan. Ga ik ook doen mocht mijn woning te koop komen. Naast het stukje fatsoen weet ik vrijwel zeker dat er niets uit naar voren zal komen en nodigt het des te meer uit tot het doen van een megabod. Koper hoeft immers geen rekening te houden met onvoorziene gebreken en kan de complete spaarpot stuk slaan op de koopsom. >:)
Op zich geen slecht idee. Een keuring kost 329euro, dat heb je wellicht snel verdiend doordat mensen hoger durven te bieden. Ik ben benieuwd of meer mensen dit gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Behalve dat ik juist het gevoel zou hebben, verkoper vertrouwd het niet. Gecombineerd met de wetenschap dat een technische keuring vooral een visuele is, zou mij dat juist laten twijfelen. Want als alles goed is, waarom zou verkoper dan een keuring doen? (en, waarom zou verkoper dan niet akkoord gaan met mijn bod onder voorbehoud van een keuring, want er zal toch niets uitkomen?).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Crazy D schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:29:
Behalve dat ik juist het gevoel zou hebben, verkoper vertrouwd het niet. Gecombineerd met de wetenschap dat een technische keuring vooral een visuele is, zou mij dat juist laten twijfelen. Want als alles goed is, waarom zou verkoper dan een keuring doen? (en, waarom zou verkoper dan niet akkoord gaan met mijn bod onder voorbehoud van een keuring, want er zal toch niets uitkomen?).
Precies wat ik dacht toen ik een huis te koop zag staan waarbij ze er een technische keuring bij aanboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 19:36
Onze woning staat ook sinds een week op Funda. Gaat om een tussenwoning uit 2012 uit van 119 m2. Vraagprijs is 375 in een middelgrote stad in de randstad. Vandaag 10 bezichtigen geweest en morgen nog 7. Onze makelaar hanteert geen inschrijving maar heeft wel gezegd dat kopers uiterlijk maandag wel iets moeten laten weten. Kwamen vooral starters/ jonge stellen op af. We zijn benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Tot nu hebben enkele al laten weten dat ze waarschijnlijk wel een bod gaan doen. Onze makelaar ziet in de markt wel al dat er minder bezichtigingen gepland worden hoewel dat bij populaire huizen nog niet het geval lijkt te zijn.

We zijn vooral benieuwd of de 400.000 grens gaat overschreden worden omdat starters daaronder nog geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Grappig hoe verschillend het opgevat kan worden. In mijn hoofd gaat het juist de andere kant op, als er iets mis is met het huis, dan zouden ze ook wel geen keuring hebben laten doen. Overigens denk ik dat in de huidige tijd een goed huis sowieso goed verkocht wordt. Met of zonder technische keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
daaan_1992 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:26:
Onze woning staat ook sinds een week op Funda. Gaat om een tussenwoning uit 2012 uit van 119 m2. Vraagprijs is 375 in een middelgrote stad in de randstad. Vandaag 10 bezichtigen geweest en morgen nog 7. Onze makelaar hanteert geen inschrijving maar heeft wel gezegd dat kopers uiterlijk maandag wel iets moeten laten weten. Kwamen vooral starters/ jonge stellen op af. We zijn benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Tot nu hebben enkele al laten weten dat ze waarschijnlijk wel een bod gaan doen. Onze makelaar ziet in de markt wel al dat er minder bezichtigingen gepland worden hoewel dat bij populaire huizen nog niet het geval lijkt te zijn.

We zijn vooral benieuwd of de 400.000 grens gaat overschreden worden omdat starters daaronder nog geen overdrachtsbelasting hoeven te betalen.
Als je net op die 400K grens zit is dat wel interessant ja. Gaat bij 399.999 euro toch om het niet hoeven betalen van 8000 euro.

Als iemand denkt nét de grens te overschrijden dan lokt het mogelijk nog wel creatieve acties uit. In het theoretische geval dat je als koper dan bijvoorbeeld maximaal 410K wilt uitgeven inclusief belasting dan kan je dus beter aangeven dat je bereid bent 399.999 euro te betalen én een schenking cash van 10K. Dan houdt de verkoper er meer aan over (anders zou je immers 402K bieden en 8K belasting betalen) en maak je dus meer kans op het huis. Over die schenking betalen zij als ontvanger dan wel belasting, maar meestal zal het een koppel zijn dus dan heb je al bijna 6K vrijstelling, en als ze onder de 40 zijn en het in hun nieuwe huis steken dan helemaal belastingvrij want binnen de jubelton-voorwaarden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:37
Valorian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Als je net op die 400K grens zit is dat wel interessant ja. Gaat bij 399.999 euro toch om het niet hoeven betalen van 8000 euro.

Als iemand denkt nét de grens te overschrijden dan lokt het mogelijk nog wel creatieve acties uit. In het theoretische geval dat je als koper dan bijvoorbeeld maximaal 410K wilt uitgeven inclusief belasting dan kan je dus beter aangeven dat je bereid bent 399.999 euro te betalen én een schenking cash van 10K. Dan houdt de verkoper er meer aan over (anders zou je immers 402K bieden en 8K belasting betalen) en maak je dus meer kans op het huis. Over die schenking betalen zij als ontvanger dan wel belasting, maar meestal zal het een koppel zijn dus dan heb je al bijna 6K vrijstelling, en als ze onder de 40 zijn en het in hun nieuwe huis steken dan helemaal belastingvrij want binnen de jubelton-voorwaarden ;)
Ik denk dat in dit theoretische geval de blauwe brigade hier een stokje voor steekt tijdens een controle ;) Het is heel obvious dat zo'n schenking samenvalt met het aankopen van het huis en dan gaat die vlieger niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Aan zo'n constructie zou ik als ik verkoper was nooit meewerken. Het is feitelijk gewoon een vorm van fraude. Je noemt het dan misschien wel een schenking, maar het is eigenlijk gewoon onderdeel van de koopsom (en zou ook zo op papier horen te staan).

Naast het risico op feit dat belastingdienst bij je op de lijn komt, vraag ik mij ook af hoe je een en ander gaat vastleggen. Kan mij niet voorstellen dat de notaris/hypotheekverstrekker aan een dergelijke constructie meewerkt (sterker nog, notaris zou zo'n transactie wel eens moeten melden bij de FIU als ongebruikelijke transactie). Als je dit dus wilt doen, moet je het 'onder de tafel' regelen, met alle risico's van dien. Hoe wil je het dan afdwingen als de koper zich (na tekenen koopcontract met de lagere koopsom) de schenking niet aan je overmaakt?

Je haalt je als verkoper allerlei mogelijke risico's op de hals, omdat de verkoper eigenlijk belastingfraude wil plegen. Zelf zou ik dat risico voor een paar duizend euro nooit willen lopen (en een dergelijke bieder zou bij mij dan ook totaal geen kans meer maken op de woning)...

[ Voor 18% gewijzigd door DarkFly op 30-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
@doomtech @DarkFly
Daar hebben jullie wel een goed punt ja. Het valt inderdaad niet goed af te spreken zonder goede documentatie icm de huizenaankoop, en bij die documentatie is het inderdaad frauduleus, niet slechts creatief. Het blijft wel een gekke situatie, zo'n regel die niet traploos werkt maar bij een bedrag aan/uit gaat. In praktijk betekent één euro hoger bieden dan dus meteen 8001 euro hogere kosten.

[ Voor 73% gewijzigd door Valorian op 30-03-2022 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Voor diegene die toevallig rondom Zwijndrecht zoeken, mss extra informatie helpt:
https://www.funda.nl/koop...641450-van-meelstraat-26/

Verkocht voor 240+5k via een kennis/vriend.

3 - 1/4 geleden gekocht voor 150k. 50k overwaarde werd meegenomen voor overbieding nieuwhuis (310k voor 357k) de rest is winst/overige kosten.

Tevreden dat we destijds en dus nu ook een huis hebben gekocht.

[ Voor 33% gewijzigd door MilesKiss op 30-03-2022 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jichem
In dit kader kunnen alle goede bedoelingen natuurlijk negatief opgevat worden.

Terras keurig geveegd: er zal wel veel blad vallen en veel onderhoud vragen
Heg gesnoeid: dat zal wel heel vaak moeten
Nummer op je container geplakt: de buren zullen er wel steeds mee vandoor gaan anders
Kussentjes netjes op de bank: de bank zal daar wel kapot zijn.
Gordijnen voor de ramen: de buren zullen wel veel naar binnen kijken.
etc. etc.

Natuurlijk doe ik nu een beetje flauw, maar je kunt natuurlijk bij elke woning er vanuit gaan dat ze je proberen op te lichten of te bedonderen maar dan zal je je nooit ergens echt fijn thuis gaan voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:13:
@doomtech @DarkFly
Daar hebben jullie wel een goed punt ja. Het valt inderdaad niet goed af te spreken zonder goede documentatie icm de huizenaankoop, en bij die documentatie is het inderdaad frauduleus, niet slechts creatief. Het blijft wel een gekke situatie, zo'n regel die niet traploos werkt maar bij een bedrag aan/uit gaat. In praktijk betekent één euro hoger bieden dan dus meteen 8001 euro hogere kosten.
Er is wel een legale constructie te bedenken. Bijvoorbeeld overname van een deel van de inboedel. Dat je de gordijnen, lampen, bank, tafels, het bureau, het laminaat (= niet nagelvast!!) sowieso al wilde laten staan/liggen of weg wilde doen weten externe partijen natuurlijk niet.

Als verkoper zou ik er overigens ook niet snel aan meewerken, is helemaal niet in mijn belang. Maar in het hypothetische scenario dat iemand 400k biedt en iemand anders 400k + een paar k extra voor een deel van de (oude) inboedel zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crispo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:40
finsdefis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Er is wel een legale constructie te bedenken. Bijvoorbeeld overname van een deel van de inboedel. Dat je de gordijnen, lampen, bank, tafels, het bureau, het laminaat (= niet nagelvast!!) sowieso al wilde laten staan/liggen of weg wilde doen weten externe partijen natuurlijk niet.

Als verkoper zou ik er overigens ook niet snel aan meewerken, is helemaal niet in mijn belang. Maar in het hypothetische scenario dat iemand 400k biedt en iemand anders 400k + een paar k extra voor een deel van de (oude) inboedel zou ik het wel weten.
`
Dit is wat mij betreft ook de enige legale wijze, en maak het dan ook niet te gek met wat je betaalt voor de roerende zaken, bij meer dan €10K gaan er vast ook alarmbellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Laatst online: 17-09 09:41
finsdefis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Iemand uit mijn vriendenkring heeft iets soortgelijks gedaan.
Bod gedaan op een woning van 399.999 met de mededeling dat de zonnepanelen graag los overgenomen zouden willen worden á 5000 euro. Zonnepanelen stonden ook 'ter overname' op de vragenlijst, ipv 'blijft achter'.

Inmiddels een half jaar verder en er heeft nog niemand van de belastingdienst aangeklopt. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
Ons huis is vandaag online gekomen (~ 400K).

Er waren 18 ‘slots’ van een halfuur beschikbaar en vanmiddag werd ik gebeld door de verkopend makelaar dat alles zit volgepland.

Reservelijst schijnt aardig vol te lopen, dus mogelijk worden nog momenten toegevoegd.

Spannend! 🍀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jichem schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:41:
[...]

In dit kader kunnen alle goede bedoelingen natuurlijk negatief opgevat worden.

Terras keurig geveegd: er zal wel veel blad vallen en veel onderhoud vragen
Heg gesnoeid: dat zal wel heel vaak moeten
Nummer op je container geplakt: de buren zullen er wel steeds mee vandoor gaan anders
Kussentjes netjes op de bank: de bank zal daar wel kapot zijn.
Gordijnen voor de ramen: de buren zullen wel veel naar binnen kijken.
etc. etc.

Natuurlijk doe ik nu een beetje flauw, maar je kunt natuurlijk bij elke woning er vanuit gaan dat ze je proberen op te lichten of te bedonderen maar dan zal je je nooit ergens echt fijn thuis gaan voelen.
Je huis netjes opruimen voor foto's vind ik wel van een andere orde dan een technische keuring uitvoeren, dat is niet een 'beetje flauw' maar appels en peren vergelijken. Een technische keuring doe je als koper omdat je wilt voorkomen dat er onverwachte verrassingen zijn die een goed getraind ook zou moeten opmerken. Als verkoper een technische keuring doe je... omdat je wilt aantonen dat er echt niks met je huis is? Of omdat er iets onderliggends is waarvan je zeker wilt weten dat een technische keuring dat niet aan het licht brengt? Voor mij zou het in ieder geval een reden zijn om alarmbellen af te laten gaan. Als bewoner weet je of er iets mis is of niet (want als je het niet weet, is het ook geen verborgen gebrek, nou ja tenzij je het logischerwijs wel had kunnen weten). Daar heb je geen keuring voor nodig. Als je die keuring dus doet, is dat vreemd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jichem
Crazy D schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Je huis netjes opruimen voor foto's vind ik wel van een andere orde dan een technische keuring uitvoeren, dat is niet een 'beetje flauw' maar appels en peren vergelijken. Een technische keuring doe je als koper omdat je wilt voorkomen dat er onverwachte verrassingen zijn die een goed getraind ook zou moeten opmerken. Als verkoper een technische keuring doe je... omdat je wilt aantonen dat er echt niks met je huis is? Of omdat er iets onderliggends is waarvan je zeker wilt weten dat een technische keuring dat niet aan het licht brengt? Voor mij zou het in ieder geval een reden zijn om alarmbellen af te laten gaan. Als bewoner weet je of er iets mis is of niet (want als je het niet weet, is het ook geen verborgen gebrek, nou ja tenzij je het logischerwijs wel had kunnen weten). Daar heb je geen keuring voor nodig. Als je die keuring dus doet, is dat vreemd.
Het gaat niet om de appels of de peren maar om de gedachten die je er bij hebt.
Een bouwtechnische keuring doet een koper om te weten of er gebreken zijn die verholpen moeten worden.
Een bouwtechnische keuring doet een verkoper om te weten of er gebreken zijn die verholpen moeten worden of eventueel een lagere verkoopprijs op gaan leveren.

Als verkoper ga je niet een keuring doen omdat je weet dat er iets mis is dat uit die keuring niet naar boven komt, dan kan je dat net zo goed aan de koper laten. Immers het komt bij een keuring toch niet naar boven.
Onze makelaar kwam met het voorstel en ik moet zeggen ik kan niet bedenken waarom niet, wel waarom wel:
- de biedingen komen allemaal zonder voorwaarde bouwtechnische keuring binnen, dus dat is geen onzekere factor meer.
- Eventuele problemen die er op dat moment uit komen kan je meteen al tackelen, je hoeft er dus niet over te onderhandelen als je geen zin hebt. Het is immers al bekend en wordt verwerkt in het bod.
- Je haalt de idioterie uit de markt, mensen laten door FOMO het als voorwaarde er uit terwijl dit een heel ongezonde ontwikkeling is.

Het punt wat ik wilde maken blijft: als je op die manier in de wedstrijd zit kan je overal het negatieve van inzien. *edit: laatste zin klonk als naschoppen, weggehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Onze makelaar doet hetzelfde. Heeft een 'deal' met een bouwtechnische keurder waardoor voor 100 euro een bouwtechnische keuring uitgevoerd kan worden door de verkopers.

In de tijd dat wij nog als zoekenden op de markt waren, vond ik het altijd erg fijn dat je al voor de bezichtigingen een bouwtechnisch rapport opgestuurd kreeg wanneer wij een huis van die makelaar bezichtigden.
Je laat als verkoper zien dat je niks te verbergen hebt. Ik vond het eerder verdacht wanneer verkopers bij diezelfde makelaar juist geen keuring uit hadden laten voeren. Hebben zij juist iets te verbergen?

Nu wij als verkopers de markt op gaan, gaan wij ook zeker weten een keuring vooraf uit laten voeren.
Inderdaad om de redenen die @jichem hierboven aanhaalt.

Vrienden van ons hebben recent in centrum Tilburg een huis van rond bj 1900 verkocht, zonder op voorhand een keuring te laten doen. Je raad het al, vrijwel alle biedingen die binnen kwamen waren ovb een keuring. Vaak ook nog eens dat de te verwachten kosten niet boven de 3000 euro uit mochten komen (wat ik persoonlijk dan weer erg vreemd vind. Je koop een huis van 3,5 ton en dan mag er niet meer dan 3000 euro werk in zitten...).

Vervolgens hebben zij zo'n 3 weken in onzekerheid gezeten. De kans dat er iets mis is met zo'n uit huis is nogal aanwezig namelijk.

Nee joh, als ik voor 100 euro al dat gedoe 'af kan kopen' doe ik dat met alle plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
Bij ons waren vrijwel alle biedingen die iets over een bouwkundige keuring hadden opgenomen hetzelfde: er dient binnen de bedenktijd een bouwkundige keuring plaats te vinden. Dus er wordt geen maximaal bedrag opgenomen voor herstelwerkzaamheden, als koper er vanaf wilt dan kan dat via de standaard bedenktijd. En als verkoper werk je dus mee aan de uitvoering van die keuring op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:31
Het laten uitvoeren als verkoper van een bouwtechnische keuring is wel interessant in de zin van risico's die er aan kleven. Wat nou als de keurder, onbewust, een bouwtechnisch issue over het hoofd ziet. Wie gaat dan de kosten dragen? Als de koper zelf een keuring laat doen en er wordt iets over het hoofd gezien, dan gaat hij terug naar de keurder en maakt daar ruzie mee. Nu meldt hij zich bij de verkoper, die vervolgens zegt 'je gaat maar naar mijn keurder' en de keurder zegt: 'ik heb niets met jou te maken dus einde discussie'. Dan zou ik me als koper toch echt bij de verkoper melden, want hij heeft iets verborgen (gehouden). Dus eind van het liedje kun je hier als verkoper nog verder mee een kat in de zak verkopen dan een koop die niet doorgaat, omdat er iets uit de bouwtechnische keuring komt.

Ik zou zelf als koper in zo'n geval altijd een keuring laten doen (indien nodig) want dat weet ik tenminste bij welke partij ik mij moet melden als het mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:13
Sammy_tukker schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:59: Nu meldt hij zich bij de verkoper, die vervolgens zegt 'je gaat maar naar mijn keurder' en de keurder zegt: 'ik heb niets met jou te maken dus einde discussie'. Dan zou ik me als koper toch echt bij de verkoper melden, want hij heeft iets verborgen (gehouden).
Dat is natuurlijk niet zo. Wat niet uit de keuring blijkt is bij uitstek een gebrek waar je geen weet van hebt als verkoper en keurder. Je suggereert dat er opzettelijk iets buiten het rapport wordt gehouden, maar dat is een heel andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18
Sammy_tukker schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:59:
Het laten uitvoeren als verkoper van een bouwtechnische keuring is wel interessant in de zin van risico's die er aan kleven. Wat nou als de keurder, onbewust, een bouwtechnisch issue over het hoofd ziet. Wie gaat dan de kosten dragen? Als de koper zelf een keuring laat doen en er wordt iets over het hoofd gezien, dan gaat hij terug naar de keurder en maakt daar ruzie mee. Nu meldt hij zich bij de verkoper, die vervolgens zegt 'je gaat maar naar mijn keurder' en de keurder zegt: 'ik heb niets met jou te maken dus einde discussie'. Dan zou ik me als koper toch echt bij de verkoper melden, want hij heeft iets verborgen (gehouden). Dus eind van het liedje kun je hier als verkoper nog verder mee een kat in de zak verkopen dan een koop die niet doorgaat, omdat er iets uit de bouwtechnische keuring komt.

Ik zou zelf als koper in zo'n geval altijd een keuring laten doen (indien nodig) want dat weet ik tenminste bij welke partij ik mij moet melden als het mis is.
Dat maakt niet uit, als verkoper ben en blijf je ten aller tijden verantwoordelijk voor verborgen gebreken (als die dusdanig ernstig van aard zijn dat die de normale bewoning in de weg staan). Als jij zelf als koper een bouwtechnische keurig doet en die mist een groot gebrek - en dat kan heel goed, want het onderzoek is non destructief, en daarmee beperkt - dan moet je ook gewoon bij de verkoper aankloppen.

En voor de duidelijkheid, een verborgen gebrek is niet perse een gebrek dat moedwillig door de verkoper verzwegen is. Dat kan ook gewoon een gebrek zijn dat zowel voor de koper als de verkoper onbekend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jichem schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Het gaat niet om de appels of de peren maar om de gedachten die je er bij hebt.
Een bouwtechnische keuring doet een koper om te weten of er gebreken zijn die verholpen moeten worden.
Een bouwtechnische keuring doet een verkoper om te weten of er gebreken zijn die verholpen moeten worden of eventueel een lagere verkoopprijs op gaan leveren.

Als verkoper ga je niet een keuring doen omdat je weet dat er iets mis is dat uit die keuring niet naar boven komt, dan kan je dat net zo goed aan de koper laten. Immers het komt bij een keuring toch niet naar boven.
Onze makelaar kwam met het voorstel en ik moet zeggen ik kan niet bedenken waarom niet, wel waarom wel:
- de biedingen komen allemaal zonder voorwaarde bouwtechnische keuring binnen, dus dat is geen onzekere factor meer.
- Eventuele problemen die er op dat moment uit komen kan je meteen al tackelen, je hoeft er dus niet over te onderhandelen als je geen zin hebt. Het is immers al bekend en wordt verwerkt in het bod.
- Je haalt de idioterie uit de markt, mensen laten door FOMO het als voorwaarde er uit terwijl dit een heel ongezonde ontwikkeling is.

Het punt wat ik wilde maken blijft: als je op die manier in de wedstrijd zit kan je overal het negatieve van inzien. *edit: laatste zin klonk als naschoppen, weggehaald
Het gaat wel om appels en peren. Een gordijn in een huis is heel normaal. Kussens op de bank ook. Een poster op de muur ook. Dat zijn in de basis geen dingen die alarmbellen doen rinkelen, laat staan dat je in een bod een clausule "alleen als die muur wit wordt geverfd" opneemt. Een technische keuring is juist wel iets dat een onder voorbehoud is. Dat is wel een tikkie serieuzer dan denken dat die gordijnen nodig zijn omdat de buren wellicht graag naar binnen kijken. Dat heeft helemaal niets te maken met hoe je in de 'wedstrijd' staat. Uiteraard wordt elke woning zo netjes mogelijk opgeruimd (meestal...) en uiteraard is elk huis dat er een beetje goed uit ziet 'een droomhuis' en alles wat verbouwd moet worden 'een ruwe diamand, helemaal naar je eigen stijl blah blah'. Dat zijn bewoordingen waar je doorheen kijkt.

Een verkoper die een keuring doet geeft mij het gevoel dat ie het niet helemaal vertrouwd. Ik snap je punten over dat als de punten bij bieding bekent zijn, de mensen er dus al rekening mee kunnen houden en hopelijk meer biedingen zonder voorbehoud van keuring. Ik snap die redenatie vanuit de verkopers kant. Alleen zou ik het als koper niet vertrouwen. Zelfde reden als dat een bank altijd een taxatie wil hebben vanuit de koper ook al heb jij als verkoper 2 uur eerder nog een taxatie laten doen. Het belang is anders. Je mag het wantrouwen noemen, maar dat geldt dan ook voor de bank die een taxatie van een taxateur die is ingehuurd door verkopers niet vertrouwd... En helemaal trouwens als de makelaar een dealtje heeft met de technische keurder, dat vind ik eigenlijk nog een grotere alarmbel.

Maar goed let's agree to disagree, ik snap jouw punten, maar dat haalt mijn gevoel niet weg.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Crazy D schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Het gaat wel om appels en peren. Een gordijn in een huis is heel normaal. Kussens op de bank ook. Een poster op de muur ook. Dat zijn in de basis geen dingen die alarmbellen doen rinkelen, laat staan dat je in een bod een clausule "alleen als die muur wit wordt geverfd" opneemt. Een technische keuring is juist wel iets dat een onder voorbehoud is. Dat is wel een tikkie serieuzer dan denken dat die gordijnen nodig zijn omdat de buren wellicht graag naar binnen kijken. Dat heeft helemaal niets te maken met hoe je in de 'wedstrijd' staat. Uiteraard wordt elke woning zo netjes mogelijk opgeruimd (meestal...) en uiteraard is elk huis dat er een beetje goed uit ziet 'een droomhuis' en alles wat verbouwd moet worden 'een ruwe diamand, helemaal naar je eigen stijl blah blah'. Dat zijn bewoordingen waar je doorheen kijkt.

Een verkoper die een keuring doet geeft mij het gevoel dat ie het niet helemaal vertrouwd. Ik snap je punten over dat als de punten bij bieding bekent zijn, de mensen er dus al rekening mee kunnen houden en hopelijk meer biedingen zonder voorbehoud van keuring. Ik snap die redenatie vanuit de verkopers kant. Alleen zou ik het als koper niet vertrouwen. Zelfde reden als dat een bank altijd een taxatie wil hebben vanuit de koper ook al heb jij als verkoper 2 uur eerder nog een taxatie laten doen. Het belang is anders. Je mag het wantrouwen noemen, maar dat geldt dan ook voor de bank die een taxatie van een taxateur die is ingehuurd door verkopers niet vertrouwd... En helemaal trouwens als de makelaar een dealtje heeft met de technische keurder, dat vind ik eigenlijk nog een grotere alarmbel.

Maar goed let's agree to disagree, ik snap jouw punten, maar dat haalt mijn gevoel niet weg.
"Een verkoper die een keuring doet geeft mij het gevoel dat ie het niet helemaal vertrouwd."
Dit is precies wat ik bedoel, je projecteert je eigen negatieve uitganghouding op een onschuldig goed bedoelde handeling.
Wij als verkopers hadden namelijk 100% vertrouwen in een goede uitkomst en dus een goed idee om dit vooraf te doen.
Uiteraard staat het je vrij te voelen bij een keuze wat je wil, maar het blijft een keuze hoe je je er bij voelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
[Roland] schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:17:
Ontdek nu pas dit topic.

Heb mijn huis (appartement uit 1906 op begane grond, 50m2 op erg goede locatie en recent verbouwd) in oktober te koop gezet. Toch een wat te hoge vraagprijs aangehouden, heb me toch wat mee laten slepen door buurman met vergelijkbaar huis die zijn huis binnen 3 dagen had verkocht voor een echt achterlijk bedrag. Uiteindelijk huis in januari verkocht onder voorbehoud van financiering.

Lang verhaal
Had het niet meer verwacht maar de kopers hebben het op het laatste moment toch rond gekregen. Over een week al overdracht, gelukkig hadden de verhuizers nog een gaatje.

Al met al was dit best stressvol maar ook echt wel lucratief. Was een klushuis toen ik deze 4.5 jaar geleden kocht. 25K en heel veel vrije tijd ingestopt (hobby, dus niet erg). 142.500 overwaarde en ook al 30k afgelost dus happy daarmee. Nu lekker eerst een paar jaar naar het buitenland en misschien nog eens zoiets proberen wanneer ik terug ben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:07
Gister de verkoop van een woning afgerond met behulp van de makelaar https://kijck.nl/.
Die werken dus flat fee. Aangezien het huis verkocht is voor ruim 5 ton is dat best een flinke besparing geweest tov de makelaar die 1.1% ex btw in de offerte had staan.

Ben verder ook best tevreden met Kijck. Ze hebben netjes gedaan wat je van een makelaar mag verwachten.
De andere makelaar had ons 'gewaarschuwd' dat Kijck niet genoeg tijd zou hebben, voor bezichtiging bijvoorbeeld. Maar daar bleek niks van waar.

Verder doen makelaars nogal of het verkopen van een huis een soort kunst is. Complete onzin als het een gemiddeld huis betreft. Je maakt foto's en misschien een filmpje, schrijft een stukje, doet bezichtigen en klaar. Men biedt toch wel in deze markt. Een courtage vind ik ouderwets en ongewenst. Of je nou een huis van 2 tot of 1 miljoen verkoopt, je moet er precies hetzelfde voor doen. Daar past dan prima een flat fee bij.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
İk ga binnenkort verkopen, intentie is zsm eigenlijk. Wanneer ik de nieuwsberichten echter lees, vind ik het met de dag spannender worden.. hoe zien jullie dit, iets om zorgen om te maken?

https://www.nu.nl/economi...fers-naar-12-procent.html
https://www.nu.nl/economi...minder-aan-hypotheek.html?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

beyazz06 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:43:
İk ga binnenkort verkopen, intentie is zsm eigenlijk. Wanneer ik de nieuwsberichten echter lees, vind ik het met de dag spannender worden.. hoe zien jullie dit, iets om zorgen om te maken?

Heb je een A of F label woning?

De inflatie zit 'm met name in energiekosten, dus een woning uit 2020 met warmtepomp zal (denk ik) waardevaster zijn dan een woonboerderij met label F.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 12:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik zou er met deze berichten zeker niet nog langer mee wachten. Inflatie, hypotheekrente, ik zie dat allemaal op korte termijn niet naar beneden gaan. Met het risico dat er straks een recessie om de hoek komt kijken, dat helpt helemaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door coazter op 01-04-2022 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt

Ik snap je zorgen wel, want het is altijd spannend als je je huis wilt gaan verkopen en zulke berichten helpen dan niet in de geruststelling. Maar de vraag naar woningen is nog altijd enorm, de hysterie is nauwelijks afgenomen en de rente is nog steeds relatief laag (nu vergelijkbaar met die van 2019). Dus als je niet een heel bijzonder huis hebt wat een specifieke koper vraagt, zou ik die zorgen toch maar de kop indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:54:
[...]
Heb je een A of F label woning?

De inflatie zit 'm met name in energiekosten, dus een woning uit 2020 met warmtepomp zal (denk ik) waardevaster zijn dan een woonboerderij met label F.
Een A label woning in een gewilde, nieuwe wijk. Met warmtepomp en zonnepanelen, gasloos.
coazter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:03:
[...]
Ik zou er met deze berichten zeker niet nog langer mee wachten. Inflatie, hypotheekrente, ik zie dat allemaal op korte termijn niet naar beneden gaan. Met het risico dat er straks een recessie om de hoek komt kijken, dat helpt helemaal niet.
Wil inderdaad zeker niet wachten. İk teken volgende week de koopovereenkomst voor de nieuwe woning en dezelfde dag heb ik gesprekken staan met makelaars voor de verkoop van mijn eigen woning.
Toke_gt schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:04:
[...]

Ik snap je zorgen wel, want het is altijd spannend als je je huis wilt gaan verkopen en zulke berichten helpen dan niet in de geruststelling. Maar de vraag naar woningen is nog altijd enorm, de hysterie is nauwelijks afgenomen en de rente is nog steeds relatief laag (nu vergelijkbaar met die van 2019). Dus als je niet een heel bijzonder huis hebt wat een specifieke koper vraagt, zou ik die zorgen toch maar de kop indrukken.
Moet zeggen dat wij niet hadden verwacht dat ons bod geaccepteerd zou worden. Tel daarbij de taktiek die de verkopende makelaar toepaste om een hoger bod te krijgen, deed mij toen al denken; de markt wordt rustiger?

Zulke berichten helpen dan idd niet ib de geruststelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
beyazz06 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:22:
[...]

Een A label woning in een gewilde, nieuwe wijk. Met warmtepomp en zonnepanelen, gasloos.

[...]

Wil inderdaad zeker niet wachten. İk teken volgende week de koopovereenkomst voor de nieuwe woning en dezelfde dag heb ik gesprekken staan met makelaars voor de verkoop van mijn eigen woning.

[...]

Moet zeggen dat wij niet hadden verwacht dat ons bod geaccepteerd zou worden. Tel daarbij de taktiek die de verkopende makelaar toepaste om een hoger bod te krijgen, deed mij toen al denken; de markt wordt rustiger?

Ik zou me niet zo druk maken. Lees de laatste berichten in het Ontwikkelingen op de huizenmarkt topic maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Die worden alleen nog maar meer gewilder denk ik (naar verhouding). Ook nog eens een leuke kindvriendelijke buurt (want nieuwbouw), ik denk dat je je niet veel zorgen hoeft te maken. Gedateerde grote vrijstaande woningen gaan het eerst zakken in prijs, dan heb je alle tijd om erop te anticiperen.
Maarja als je zekerheid wilt moet je meteen verkopen..

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
deed mij toen al denken; de markt wordt rustiger?
Rustiger wel, dat denk ik ook. Iets meer bedenktijd, misschien toch eerst eigen huis verkopen. Maar voordat we zijn aanbeland bij de situatie dat je beter kunt wachten met verkoop van je woning, of flink haast moet maken… dat duurt nog wel een tijdje, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

praliwi schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:25:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken. Lees de laatste berichten in het Ontwikkelingen op de huizenmarkt topic maar eens ;)
Probleem is dat daar ook veel gefrustreerde huurders zitten, dat geeft een onvolledig beeld. Ik zou aan dat topic niet heel veel waarde hechten om die reden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Sport_Life schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:27:
[...]

Probleem is dat daar ook veel gefrustreerde huurders zitten, dat geeft een onvolledig beeld. Ik zou aan dat topic niet heel veel waarde hechten om die reden.
Die gefrustreerde huurders zijn potentiële kopers dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

praliwi schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:31:
[...]

Die gefrustreerde huurders zijn potentiële kopers dus waarom niet?
Omdat iemand die al 5 jaar loopt te klagen in zo'n topic en ondertussen nog steeds huurt en verder ook geen actie heeft ondernomen vrij weinig van de huizenmarkt in de praktijk meekrijgt behalve berichten van Nu.nl.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maddie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06-2022
[...]

[...]

[...]

Mijn huis staat nu 4 weken in de verkoop. 16 bezichtigingen. 1 bod , dat ook weer is ingetrokken. Maar deels enkelglas en energielabel D, dus dat zou kunnen uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Sport_Life schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:27:
[...]

Die worden alleen nog maar meer gewilder denk ik (naar verhouding). Ook nog eens een leuke kindvriendelijke buurt (want nieuwbouw), ik denk dat je je niet veel zorgen hoeft te maken. Gedateerde grote vrijstaande woningen gaan het eerst zakken in prijs, dan heb je alle tijd om erop te anticiperen.
Maarja als je zekerheid wilt moet je meteen verkopen..
Ik verwacht dat je eerst een oplopende doorlooptijd gaat zien bij minder courante woningen in brede zin. Niet meer binnen een week, maar pas binnen 2-3 maanden verkocht bijvoorbeeld. Verkopers willen eerst nog een bedrag zijn conform de huidige standaarden en overbiedingen en wachten liever langer. Pas daarna gaan mensen voor minder verkopen als er tijdsdruk is, wat langzaam prijzen gaat drukken.

Wij hebben intussen ook een makelaar uitgezocht en het dossier op Move gevuld. Eind april/begin mei in de verkoop! Geen zorgen hier. Instapklare woning met A-label in een omgeving waar verder veel woningen uit de jaren '70-80 staan met achterstallig onderhoud. Aangezien energie, bouwmateriaal en -personeel onbetaalbaar is, allemaal pluspunten t.o.v. de concurrentie. Die er ook amper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26

Zou me hier echt geen zorgen over maken. Als verkoper ben je gewoon wat gevoeliger voor dit soort berichten, dat heb ik ook bij mezelf gemerkt. Dit soort berichten zijn van alle tijden, ik werd ook wat nerveus van berichten over inflatie, stijgende hypotheekrente, een nieuw kabinetsbeleid, oorlog in Oekraïne, etc maar nu ik zelf vorige maand actief was in de markt als verkoper zou het me niks verbazen als 2022 het jaar 2021 overstijgt qua prijzenstijging.

De factoren die de huizenprijzen omhoog drijven zijn vooralsnog veel krachtiger dan de factoren met een remmend effect op de huizenprijzenstijging. Stel je zat als koper in de markt, zou je dan obv dat bericht over private-lease nu blij zijn en verwachten dat de huizenprijzen zouden dalen? Inflatie zou ik zelf als koper als een verwaarloosbaar/klein risico zien (het is of een tijdelijk effect of lange termijn effect, in dat laatste geval is het de moeite waard om te investeren in het verduurzamen van je woning) aangezien ik niet max leen / veel overwaarde mee kan nemen, net als veel anderen in de markt denk ik. En vaak staat er wel een mooie woning tegenover dat slechte energielabel. (disclaimer: heb zelf een jaren 30 woning gekocht met energielabel G ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4c2Q
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
Grote kans dat nieuwbouwwoningen qua prijs nog meer gaan stijgen gezien de bouwkosten fors aan het stijgen zijn. Ik verwacht dat een bestaande woning van bj 2010+ die prijzen gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
F4c2Q schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:24:
Grote kans dat nieuwbouwwoningen qua prijs nog meer gaan stijgen gezien de bouwkosten fors aan het stijgen zijn. Ik verwacht dat een bestaande woning van bj 2010+ die prijzen gaan volgen.
Ik mag toch hopen dat er een eind komt aan nieuwbouwhuizen van 7-8 ton en hoger. Wat meer starterswoningen en woningen voor kleine gezinnen zou ook erg welkom zijn voor alle woningzoekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Toke_gt schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:57:
[...]

Ik mag toch hopen dat er een eind komt aan nieuwbouwhuizen van 7-8 ton en hoger. Wat meer starterswoningen en woningen voor kleine gezinnen zou ook erg welkom zijn voor alle woningzoekenden.
Met de stijging van de kosten zie ik het nog niet gebeuren. En zo lang de huizen van 7-8 ton verkopen als warme broodjes... Hebben projectontwikkelaars ook geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:37

Het is wat het is. Ik krijg volgende maand de sleutels van mijn nieuwbouw woning. Ik heb nu 2 makelaars over de vloer gehad en nog geen beslissing genomen wie ik de opdracht geef. Waarschijnlijk ga ik er nog 1 uitnodigen.

De eerste makelaar was al eind januari hier geweest. Die was ook betrokken bij verkoop van de nieuwbouw woning dus hem de kans gegeven om zijn verkooppraatje aan mij te doen. Ik had wel een klik met hem.

De 2de makelaar had ik begin deze maand over de vloer gehad. Haar plan sprak mijn vrouw dan weer meer aan maar ik vond haar te 'pushy'. Die adviseerde mij om alles zo snel mogelijk nu al te doen.

Spullen huis uit dit, tuinsetje regelen dat, papiertjes alvast invullen. Zo snel mogelijk fotos en bezichtingen etc etc. Ik gaf aan dat het logistiek nogal lastig is met de spullen (moet dan een opslagbox huren).

Ik kreeg een aantal dagen geleden de definitieve opleverdatum van mijn nieuwbouw woning en nu is het plan om eind van de maand de spullen die uit zicht moeten daarnaartoe te verplaatsen en de huidige woning 'Funda gereed' maken.

Daarna beslissen welke makelaar ik de opdracht ga geven. Vooralsnog maak ik me niet veel zorgen maar ik ben dan ook niet heel erg afhankelijk van de overwaarde. Hoe meer hoe beter natuurlijk maar 10K meer of minder heeft geen invloed op mijn verhuizing.

Misschien als het echt concreet is met bezichtingen etc dat ik het wel spannend vind 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
dcell schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:37:
[...]
(moet dan een opslagbox huren).
Je gaat in deze tijd toch niet vertragen (paar duizend weggooien) om een paar tientjes te besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
De Rikster schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:04:
[...]

Je gaat in deze tijd toch niet vertragen (paar duizend weggooien) om een paar tientjes te besparen?
Of ik een paar duizend weggooi kom ik nooit te weten. Het is ook een kwestie van geluk hebben. Als ik hem nu te koop zet komt groep X langs en verkoop ik mijn huis misschien voor bijv 400.000 euro.

Doe ik het een maand later dan komt groep Z langs en kan het net zo goed 420.000 euro worden of 380.000 euro. Achteraf kom ik er toch niet achter of ik beter af was om de boel een maand eerder te verkopen of een maand later.

Uiteraard ik moet niet nog een half jaar wachten en dat is de bedoeling ook niet. Maar ik zie geen probleem in een maand later of eerder. Er is geen garantie op nu verkopen = meer geld vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Extrix op 16-06-2022 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:19
Extrix schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:30:
Hallo,

Wij zitten hier ook beetje in de stress of we al moeten gaan verkopen

Op dit moment hebben wij een twee onder 1 kap(nieuwbouw 2018) en hebben wij een nieuwe nieuwbouw gekocht oplevering begin 2022.

We zaten eerst te denken aan de verkoop in september maar met de huidige ontwikkelingen weten we het niet zo goed.

Huidige woning:
Omgeving Groningen
2 onder 1 kap
2018 warmtepomp etc
150m2 inhoud
Kindvriendelijke wijk
Supermarkt om de hoek

Bijzonderheden huis:
Tuinkamer
30 zonnepanelen

Wachten tot september of nu al met verkoop procedure starten. Wij zitten erg in twijfel
Wanneer wil je de overdracht doen? langer dan 6 maanden wordt over het algemeen zeer afgeraden ivm de geldigheid van hypotheekofferte's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
jessy100 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:30:
[...]

Wanneer wil je de overdracht doen? langer dan 6 maanden wordt over het algemeen zeer afgeraden ivm de geldigheid van hypotheekofferte's.
Uiteraard willen we blijven kunnen zitten. Maar we kunnen eventueel ergens overbruggen maar dat kan vanaf einde van het jaar vandaar dat we juli september wouden verkopen.

Maar we weten nu niet of we eerder moeten gaan verkopen door huidige situatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Zit bij het zwembad in Curaçao dus even geen bronnen maar mijn mening dan.

Niemand weet wat de huizenmarkt is over 6-10 maanden. Sommige blogs zeggen dat het gaat dalen door oorlog en rentestijging. Andere zeggen dat door de krapte woningmarkt (dat echt niet over drie weken is opgelost) dat het verder gaat stijgen.

Wij zorgen ervoor dat alles klaar staat (foto’s, tekst etc) markt goed in de gaten houden en mocht het echt dalen te koop zetten. Zie mijzelf ook niet een jaar in een centerparcs huisje zitten (dat ook niet goedkoop is)

“Panic sell” zou nu echt te vroeg zijn.
Collega van mij heeft het een ton gekost. Die dacht dat door Corona alles naar de klote ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
De Rikster schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:04:
[...]

Waar heb je die glazen bol 🔮 vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
Lycaon schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:23:
[...]

Waar heb je die glazen bol 🔮 vandaan?
Je hebt toch geen glazen bol nodig om te bedenken dat een paar tientjes om je spullen op te slaan zodat je nu meteen klaar bent om te verkopen niet in verhouding staan tot de mogelijke kans dat je te laat bent?

Ik zeg niet dat je moet dumpen maar zorgen dat alles opgelijnd staat om op de knop te drukken indien nodig kost je hoogstens een paar euro..
mentalozzie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:17:
Andere zeggen dat door de krapte woningmarkt (dat echt niet over drie weken is opgelost) dat het verder gaat stijgen.
Over een niet al te lange tijd zijn er minder bouwbedrijven om het tekort weg te werken, ik merk nu al dat er lichte paniek ontstaat..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
İedereen bedankt voor de bijdragen! Geeft mij, in deze tijden, enigzins rust! As dinsdag maar eerst de koopovereenkomst tekenen, en babbelen met makelaars. Mijn intentie is wel nog steeds; zsm in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Extrix schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:30:
Hallo,
Wij zitten hier ook beetje in de stress of we al moeten gaan verkopen
Op dit moment hebben wij een twee onder 1 kap(nieuwbouw 2018) en hebben wij een nieuwe nieuwbouw gekocht oplevering begin 2022.
Handelen vanuit emotie is het slechtste wat je kan doen. Je emotie kan de hele situatie namelijk niet overzien, en zorgt, zoals je zegt alleen maar voor stress. Al is het wel heel menselijk.

Ik zou zeggen: relaxed. Zoom een beetje uit. Het is écht niet zo dat huizenprijzen ineens gaan kelderen op basis van de huidige veranderen. Tot 2 jaar geleden heeft het historisch hoog gestegen, besef dat even goed (20%). Dan kan het natuurlijk afkoelen.

Maar een jaar van te voren verkopen omdat iets omslaat, ik zou het niet doen. De rente is nog steeds laag, de oorlog heeft nog geen directe consequenties voor de huizenprijzen, eerder duurdere mateerialen,, waardoor huizen meer stijgen. Nog los van de vluchtelingen die ergens moeten wonen.

Edit: lees ook de post eens van THM0 - dan zie je hoe de markt er voor staat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 02-04-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
De Rikster schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:32:
[...]

Je hebt toch geen glazen bol nodig om te bedenken dat een paar tientjes om je spullen op te slaan zodat je nu meteen klaar bent om te verkopen niet in verhouding staan tot de mogelijke kans dat je te laat bent?

Ik zeg niet dat je moet dumpen maar zorgen dat alles opgelijnd staat om op de knop te drukken indien nodig kost je hoogstens een paar euro..

[...]
Even een legitime vraag. Ik zie namelijk niet wat jij ziet. Volgens jou is dit nu ongeveer het hoogtepunt van de markt ?

Wat in jouw ogen te laat dan ? Denk je dat de boel echt in elkaar stort binnen een maand ? Dat zie ik namelijk niet gebeuren dus ik maak er niet druk om. Overigens geef ik je wel gelijk dat het verstandig is om nu al klaar te zijn voor verkoop.

Zoals ik in mijn vorige post ook al aanhaalde. ik weet niet welke potentiele kopers er nu langskomen als ik de boel te koop zet. Even min wie er volgende maand langs komen. Dus ik ga er nooit achter komen wat de juiste timing is.

Als ik echt voorzichtig wilde zijn had ik de boel al anderhalf jaar geleden verkocht en ging ik huren. Dat hebben enkele mensen binnen hetzelfde nieuwbouwproject gedaan. Die hebben dikke dikke spijt nu maar ja toen zaten in het begin van de coronaperiode dus hun beweegreden snap ik dan ook wel.

Ik had de boel ook al een half jaar geleden te koop kunnen zetten. Dan had ik ook enige zekerheid. Uiteindelijk denk ik, ik heb nu al anderhalf jaar een 'risico' genomen en dat heeft zoals het er naar uit ziet goed uitgepakt.

Dat de prijzen nu stagneren of iets dalen maakt me dan ook persoonlijk niet veel meer uit. Het grootste deel van de opwaartse prijzen heb ik al gepakt.

Uiteindelijk komt niemand te weten wat het allerbeste moment is om te kopen/verkopen. Je moet maar net die gek treffen zeg ik altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou ook gewoon op m'n gemak verkopen. Je weet nooit of je nieuwe huis vertraging oploopt, ik zou geen gezeik doen met een storage box of vakantiehuisje maar lekker van huis naar huis gaan als dat mogelijk is. Overbruggingskrediet erbij, zo gauw de datum definitief is dat je je nieuwe huisje in kan dan de boel in de verkoop gaan gooien. Het is toch zo verkocht dus waarom zou je nu moeten haasten?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
SmurfLink schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:34:
Ik zou ook gewoon op m'n gemak verkopen. Je weet nooit of je nieuwe huis vertraging oploopt, ik zou geen gezeik doen met een storage box of vakantiehuisje maar lekker van huis naar huis gaan als dat mogelijk is. Overbruggingskrediet erbij, zo gauw de datum definitief is dat je je nieuwe huisje in kan dan de boel in de verkoop gaan gooien. Het is toch zo verkocht dus waarom zou je nu moeten haasten?
Eens. Oplevering van ons huis is februari 2023. Ga huidige huis pas in die maand te koop zetten, of misschien zelfs in maart. Lekker op ons gemak de boel daar af maken en dan verhuizen. Dan maar 2 maanden 'te lang' de hypotheek op dit huidige huis doorbetalen. Als we hierdoor 10k minder vangen dan op de top dan is dat maar zo. Als we heel erg veel minder ontvangen is dat heel erg jammer maar geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Vraagje over de bijleenregeling, het wordt me niet helemaal duidelijk. Mag je een niet-aftrekbaar bedrag wat ontstaat uit de bijleenregeling van toepassing laten zijn op een hypotheekdeel wat toch al niet aftrekbaar was?

Rekenvoorbeeld:
- Je verkoopt een huis voor 750k, de resthypotheek was 250k. Overwaarde voor de bijleenregeling is dan 500k.
- Je koopt een nieuwe woning voor 1000k. Je sluit een hypotheek af van 600k, waarvan 100k aflossingsvrij zonder overgangsrecht; die 100k is dus niet aftrekbaar, de rest van de hypotheek wel.

Mag je nu de rente van de resterende 500k hypotheek op de nieuwe woning aftrekken? Of moet je de bijleenregeling van toepassing laten zijn op alleen leningdelen die aftrekbaar zijn en kom je dus uit op 400k lening waarvan de rente aftrekbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
THM0 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:05:
Vraagje over de bijleenregeling, het wordt me niet helemaal duidelijk. Mag je een niet-aftrekbaar bedrag wat ontstaat uit de bijleenregeling van toepassing laten zijn op een hypotheekdeel wat toch al niet aftrekbaar was?

Rekenvoorbeeld:
- Je verkoopt een huis voor 750k, de resthypotheek was 250k. Overwaarde voor de bijleenregeling is dan 500k.
- Je koopt een nieuwe woning voor 1000k. Je sluit een hypotheek af van 600k, waarvan 100k aflossingsvrij zonder overgangsrecht; die 100k is dus niet aftrekbaar, de rest van de hypotheek wel.

Mag je nu de rente van de resterende 500k hypotheek op de nieuwe woning aftrekken? Of moet je de bijleenregeling van toepassing laten zijn op alleen leningdelen die aftrekbaar zijn en kom je dus uit op 400k lening waarvan de rente aftrekbaar is?
Denk dat je die vraag beter (ook) hier kunt stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
dcell schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:11:
[...]

Even een legitime vraag. Ik zie namelijk niet wat jij ziet. Volgens jou is dit nu ongeveer het hoogtepunt van de markt ?
Ik zie om mij heen (bouwsector) heel veel paniek en problemen ontstaan door prijsstijgingen die doorgerekend worden tot aan de aannemers en die hier voor moeten opdraaien omdat ze dit niet kunnen doorbelasten.

Er gaan geheid bouwbedrijven failliet als deze situatie aanhoudt, of dat vraag en aanbod in balans houdt weet ik niet maar het is wel gevaarlijk voor het vertrouwen.
Wat in jouw ogen te laat dan ?
Als je achteraf denkt ‘had ik maar’ en dat ook een reële optie was.
Denk je dat de boel echt in elkaar stort binnen een maand
Bij escalatie van de situatie in Oekraïne niet ondenkbaar.
Dat zie ik namelijk niet gebeuren dus ik maak er niet druk om.
Ik heb er geen invloed op dus maak me er ook niet druk om.
Uiteindelijk komt niemand te weten wat het allerbeste moment is om te kopen/verkopen. Je moet maar net die gek treffen zeg ik altijd.
Die vervelende oom Arie die op de kringverjaardag precies vertellen kan wat je fout hebt gedaan weet het wel. Achteraf uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 19:21
Een vraag aan jullie als (toekomstige) verkopers. Hoe kijken jullie aan tegen mensen die een briefje in de bus doen met de boodschap interesse te hebben in het huis mocht die te koop komen of als de huidige eigenaren overwegen het huis in de toekomst te verkopen?

Mijn vriend en ik willen ontzettend graag in een bepaalde wijk wonen, maar daar komt niet vaak wat te koop. We overwegen briefjes in de bus te doen met de gedachte wie niet waagt… In de hoop mensen te treffen die het huis willen verkopen zonder het gedoe van Funda etc. Aan de andere kant zou ik als eigenaar de woning sowieso op Funda willen zetten om een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. Ik ben bang dat een briefje dan wat brutaal overkomt zodat we een eventuele gunfactor juist verliezen.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwnrzoveel
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:50
Ophuizenjacht schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:56:
Een vraag aan jullie als (toekomstige) verkopers. Hoe kijken jullie aan tegen mensen die een briefje in de bus doen met de boodschap interesse te hebben in het huis mocht die te koop komen of als de huidige eigenaren overwegen het huis in de toekomst te verkopen?

Mijn vriend en ik willen ontzettend graag in een bepaalde wijk wonen, maar daar komt niet vaak wat te koop. We overwegen briefjes in de bus te doen met de gedachte wie niet waagt… In de hoop mensen te treffen die het huis willen verkopen zonder het gedoe van Funda etc. Aan de andere kant zou ik als eigenaar de woning sowieso op Funda willen zetten om een zo hoog mogelijke opbrengst te krijgen. Ik ben bang dat een briefje dan wat brutaal overkomt zodat we een eventuele gunfactor juist verliezen.

Ik ben benieuwd!
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden, kom je met een goed bod? Dan kunnen we wellicht zaken doen. Ik zou het wel verder via mijn makelaar willen afronden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 08:35

Ik ben benieuwd!
Ik ben daar 1x op in gegaan. Dat stel kwam zelfs 2x en hadden geen makelaar. Twee keer het hele huis opgeruimd en uiteindelijk geen bod. Ze waren nog in de oriënterende fase en konden het ook helemaal niet betalen. Nee, op briefjes ga ik nooit meer in. Ze komen maar gewoon op de echte bezichtigingen net een makelaar die instaat voor hun financiën. Voor mijzelf is het te moeilijk de potentiële kopers te peilen, zeker als het om de verkoop van mijn eigen mooie huis gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door amboly op 02-04-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
THM0 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 13:05:

Rekenvoorbeeld:

Ik had dezelfde vraag aan mijn hypotheekadviseur gesteld en hij gaf aan dat dit mag. In dat opzicht zit er dus synergie tussen overwaarde niet in het nieuwe huis steken icm een aflossingsvrije hypotheek in box 3, bovenop een verlaging van je VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:52

Ik ben benieuwd!
Vind het absoluut niet brutaal. Iedereen weet hoe krap de huizenmarkt is. Daarnaast leest elke huizenbezitter graag zulke briefjes hoor, zeker als er wat buurtspecifieke pluspunten en andere vleierij over de omgeving in staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:56
Laapo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:36:
[...]

Vind het absoluut niet brutaal. Iedereen weet hoe krap de huizenmarkt is. Daarnaast leest elke huizenbezitter graag zulke briefjes hoor, zeker als er wat buurtspecifieke pluspunten en andere vleierij over de omgeving in staat.
Als ik dat in me bus met NEE NEE sticker krijg wordt ik daar niet blij van hoor.. Ook niet als ze me vleien met mooie woorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben benieuwd!
Wij hebben 2x zo'n briefje gehad en beide keren waren we niet van plan te verkopen dus niet op ingegaan. Wel veel collega's en vrienden die iets zeiden van "leg een hoge prijs neer en kijk of ze happen". Ik denk dan ook dat je die verwachting schept, mensen hebben waarschijnlijk nog geen andere woning dus je zal een bod moeten uitbrengen die ze verleidt om eerst te verkopen met alle risico's van dien..
Wij hebben onze woning ook uit de stille verkoop (via via) en hebben er heel veel voor moeten betalen, wellicht was de verkoopprijs op funda uiteindelijk hetzelfde geweest maar dat zullen wij (en verkoper) nooit weten :).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op huispedia staan ook vaak woningen die (nog) niet op funda staan. Dat kun je ook in de gaten houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 19:21
Dank voor de reacties! Dan klimmen we toch maar in de pen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb 2x vooruit op Funda via Facebook kijkers gehad. Die heb ik zelf rond geleid en konden het huis kopen voor 360K. Beide stellen waren enthausiast maar deden geen bod omdat ze schrokken van de vraagprijs. Hadden ze wel geboden dan had ik voor de vraagprijs getekend. Uiteindelijk via Funda verkocht voor 425K.

Dus ik zou niemand aanraden om zo te verkopen, maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Alleen als ze met een heel hoog bod komen wil ik het overwegen. Dan kan de rest van de verkoopstress me bespaard blijven.
Maar met een bod van 10% boven de taxatiewaarde ga ik toch echt lekker funda op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:41
In deze markt laat ik de markt zijn werk doen. Ik denk dat briefjes meer succes kunnen hebben als de markt minder gunstig is. Maar dan is er weer aanbod genoeg. Maar al met al zou ik het wel proberen: wie weet is er een verkoper die de stress niet wil of het gemak wil om er snel vanaf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Laapo schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:36:
[...]

Pardon? Spreek voor jezelf AUB. Ik hoef geen vleierei van anderen over mijn huis. Ik zet het niet te koop dus heb ik 0 waardering voor mensen die op mijn huis azen. Al helemaal gezien mijn NEE/NEE sticker op de brievenbus. :?

Het is bijzonder opdringerig. In mijn vorige flat kreeg ik ze bijna wekelijks! Als mensen hun huis willen gaan verkopen prima, maar mensen zonder enig uitzicht op verkopen lastigvallen omdat jij per se in een bepaalde buurt wil gaan wonen? Doe maar niet. Ik zou 'm dan sowieso op Funda knallen en gewoon aan de hoogste bieder verkopen. Negatieve gunfactor voor dit soort dingen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Wij krijgen die briefjes ook wel eens. Ik gooi ze direct weg, want ik wil niet verhuizen. En als ik wel zou willen verhuizen, zou ik het via Funda doen.

Ik zou nou ook weer niet willen zeggen dat ik het irritant vind, het gaat de prullenbak in en ik ga weer verder met m'n dag. Als je denkt dat het kan helpen zou ik het gewoon doen. Kans is misschien niet zo groot, maar wie weet tref je net iemand die erg tegen verkoop via Funda opziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Afzenders van dergelijke briefjes kunnen rekenen op een sms-bom met uitleg over de functie van NEE/NEE-stickers.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 22:12
8088 schreef op zondag 3 april 2022 @ 20:47:
[...]

Afzenders van dergelijke briefjes kunnen rekenen op een sms-bom met uitleg over de functie van NEE/NEE-stickers.
hmmm meen je dit nou? Verplaats je eens in iemand die desperate een huis zoekt en op deze manier z'n 'kans' probeert te verhogen.. ja echt heel erg om een briefje in je bus te krijgen als je een Nee/nee sticker hebt... |:(

Hoe durven ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Oliesjeik1 op 03-04-2022 21:36 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Oliesjeik1 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:35:
[...]

hmmm meen je dit nou? Verplaats je eens in iemand die desperate een huis zoekt en op deze manier z'n 'kans' probeert te verhogen.. ja echt heel erg om een briefje in je bus te krijgen als je een Nee/nee sticker hebt... |:(

Hoe durven ze.
Hoort een beetje bij deze tijd, korte lontjes.

Pagina: 1 ... 117 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.