CryptoNL schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:35:
[...]
Ik snap je, maar niet mee eens. Het gaat mij om de knaken. Ook wij moeten het doen met de riemen die we hebben. Een emotioneel verhaal of wat dan ook daar vallen wij niet voor. Hoogste bieder krijgt de woning.
Hoewel begrijpelijk, is dit onderdeel van het probleem van de huidige gekte. Iedereen wil alles uit de kast trekken om maar zoveel mogelijk voor de woning te krijgen, geen enkel voorbehoud, niets. Deels te begrijpen, want de volgende woning zal je, om dit te krijgen, ook fors moeten overbieden, maar het is een oplopende spiraal en maakt het probleem alleen maar erger.
En het gaat daardoor ook vaker fout, ofwel per direct of binnen een aantal jaar. Geen voorbehoud van financiering, rente stijgt ineens flink (zoals recentelijk), een bepaalde schuld telt toch zwaarder mee dan gedacht en je krijgt de hypotheek niet rond. Oef, dan ineens 10% boete betalen omdat je de koop moet ontbinden, dag 25-50k spaargeld.
Ander voorbeeld is, waar ik al enkele voorbeelden van heb genoemd, dingen die je enkele maanden of jaren later ondervindt qua technische gebreken, met als gevolg tienduizenden euro's extra kosten en/of maanden/jarenlang gedoe met advocaten over en weer.
Zo ook dat het steeds normaler is (soms bijna niet te doen anders) om een huis op 2 volledige salarissen te kopen met een zo kort mogelijk rentevaste periode. Periode voorbij, rente is van 0.8% naar 2.5% gegaan, maandlasten schieten omhoog en oeps. Of er komen kinderen en een van de twee wil eigenlijk minder gaan werken, maar ja dat gaat financieel niet. Dit nog los van het scenario dat je uit elkaar gaat en vrijwel zeker de tent moet verkopen, omdat 1 persoon de lasten niet kan dragen.
Al dit soort zaken gaan op den duur voor meer en meer mensen voor problemen zorgen. Voor diegene die het nog niet op het netvlies hebben, al die tientalle miljarden die de pandemie en nu de oorlog de economie kosten, zullen een keer terugverdiend moeten worden. Dit gaat gegarandeerd zorgen voor flinke bezuinigingen, met als gevolg een daling van besteedbaar inkomen en meer ontslagen. In combinatie met een of meerdere van de bovenstaande punten gaan er dan heel wat huizenbezitters in de problemen komen.
Ik weet dat het een utopische gedachte is, maar indien iedere koper nu pertinent zou weigeren om boven de vraagprijs te bieden, men zich totaal niet gek liet maken door de makelaars en verkopers zouden weigeren om het huis aan een investeerder te verkopen, dan zouden de prijzen al snel dalen. Zelfs al zou maar een kwart van de mensen zo erin staan, gaan makelaars het toch merken en zullen huizenprijzen wat dalen en in ieder geval een stuk realistischere vraagprijs krijgen.
Maar goed, het is jouw goed recht om te proberen zoveel mogelijk voor de woning te krijgen, die instelling komt de algehele situatie echter niet ten goede.