Klopt. De offerte is allang binnen. Vanaf 17 februari ligt het op basis van die eerste offerte ter beoordeling bij Aegon, dus inclusief alle benodigde stukken. We wachten nu dus op het definitieve aanbod.Toke_gt schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:18:
[...]
Je krijgt toch binnen een paar dagen al een indicatie of ze een offerte willen uitbrengen? Die zes weken lijkt me voor het nadere onderzoek, de berekening etc etc. Vanaf het moment dat je alle stukken hebt aangeleverd.
Of vergis ik me erin?
Dit is echt bizar lang, en het lijkt pure pech te zijn. Als ik op overzichten kijk zie ik doorlooptijden tussen 1 en 4 werkdagen, alleen bij Aegon staat het op 27. Heel zuur, maar dan heeft Aegon de boel qua bezetting gewoon niet op orde lijkt me?FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:28:
[...]
Klopt. De offerte is allang binnen. Vanaf 17 februari ligt het op basis van die eerste offerte ter beoordeling bij Aegon, dus inclusief alle benodigde stukken. We wachten nu dus op het definitieve aanbod.
Ja joh het is te idioot voor woorden. Aegon had toentertijd veruit de beste rente blijkbaar en weinig bezetting door een coronagolf.doomtech schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:42:
[...]
Dit is echt bizar lang, en het lijkt pure pech te zijn. Als ik op overzichten kijk zie ik doorlooptijden tussen 1 en 4 werkdagen, alleen bij Aegon staat het op 27. Heel zuur, maar dan heeft Aegon de boel qua bezetting gewoon niet op orde lijkt me?
Ik heb dus mijn financieringsvoorbehoud al keer moeten verlengen en verkopers zijn niet welwillend dit nog een keer te doen. Dus dan moet ik beslissen of ik het risico wil lopen.
Foutje, dubbel post.
[ Voor 94% gewijzigd door FrankoNL op 14-03-2022 19:48 ]
Misschien voor de zekerheid elders een aanvraag starten? Niet om af te sluiten, maar om iets meer zekerheid te hebben over de haalbaarheid?FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:46:
[...]
Ja joh het is te idioot voor woorden. Aegon had toentertijd veruit de beste rente blijkbaar en weinig bezetting door een coronagolf.
Ik heb dus mijn financieringsvoorbehoud al keer moeten verlengen en verkopers zijn niet welwillend dit nog een keer te doen. Dus dan moet ik beslissen of ik het risico wil lopen.
Ja zal eens met de hypotheekadviseur overleggen. Hij gaf aan dat de kans dat het afgewezen wordt heel klein is, maar dit is wel heel irritant.Toke_gt schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:48:
[...]
Misschien voor de zekerheid elders een aanvraag starten? Niet om af te sluiten, maar om iets meer zekerheid te hebben over de haalbaarheid?
Levering is 28 april. Dus er vanuit gaande dat er eind maart uitsluitsel is vanuit Aegon zou er in noodgevallen nog tijd moeten zijn voor een andere verstrekker?
[ Voor 16% gewijzigd door FrankoNL op 14-03-2022 19:49 ]
Nou wil je niet extra nerveus maken, maar ‘het is nog niet rond’ is normaal gesproken geen afdoende reden om van je voorbehoud financiering gebruik te kunnen maken. Dan zul je echt een afwijzing dienen te overleggen. Aegon al gebeld?FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:46:
[...]
Ja joh het is te idioot voor woorden. Aegon had toentertijd veruit de beste rente blijkbaar en weinig bezetting door een coronagolf.
Dat snap ik. Aegon is telefonisch nauwelijks bereikbaar, dat is dus ook nog de ellende. Wachttijden van een uur zijn niet ongebruikelijk. Hypotheekadviseur heeft gezegd dat hij nu "druk gaat zetten"... maar vraag me af wat dat oplevert.THM0 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:29:
[...]
Nou wil je niet extra nerveus maken, maar ‘het is nog niet rond’ is normaal gesproken geen afdoende reden om van je voorbehoud financiering gebruik te kunnen maken. Dan zul je echt een afwijzing dienen te overleggen. Aegon al gebeld?
Heel eerlijk, ik vind het maar een amateuristische baggerpartij. Als ik dit eerder had geweten had ik graag wat meer betaald voor een andere verstrekker. Ik vraag me trouwens af of dit niet ondertussen hun zorgplicht schendt.
[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 14-03-2022 20:42 ]
Ter illustratie, nadat alle stukken goedgekeurd waren, was de offerte 2 dagen later akkoord. Moet zeggen dat onze tussenpersoon er echt bovenop zat.FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Dat snap ik. Aegon is telefonisch nauwelijks bereikbaar, dat is dus ook nog de ellende. Wachttijden van een uur zijn niet ongebruikelijk. Hypotheekadviseur heeft gezegd dat hij nu "druk gaat zetten"... maar vraag me af wat dat oplevert.
Heel eerlijk, ik vind het maar een amateuristische baggerpartij. Als ik dit eerder had geweten had ik graag wat meer betaald voor een andere verstrekker. Ik vraag me trouwens af of dit niet ondertussen hun zorgplicht schendt.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Gisteren de eerste bezichtigingen gehad en de eerste biedingen zijn al binnen. We wachten de andere bezoekers nog even af, maar het hoogste bod is al ver boven de vraagprijs. Zijn we erg blij mee!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 15-03-2022 12:23 ]
Spannend! WIj hebben ook bezichtigingen deze week. Nog geen bod, maar de makelaar had dan ook al direct de inschrijvingsprocedure de deur uitgedaan naar alle afspraken... Blijkbaar normaal in de regio.Workaholic schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:22:
Gisteren de eerste bezichtigingen gehad en de eerste biedingen zijn al binnen. We wachten de andere bezoekers nog even af, maar het hoogste bod is al ver boven de vraagprijs. Zijn we erg blij mee!
***members only***
Bij ons was het bij ABN AMRO zelf inderdaad prima qua tijdslijnen met de hypotheek. Qua tarieven ook best wel gunstig.
Wij zijn voor onze laatste financiering ook voor de huisbank-optie gegaan - bij onze eerste hypotheek (bij de goedkoopste partij) hadden wij ook slechte ervaringen: hij werd een paar keer doorverkocht (dus elke keer een ander aanspreekpunt) en lag bij meerdere partijen (1 partij voor het geld, een andere partij voor het spaarpotje (was een spaarhypotheek)). Er was geen goed online overzicht en elke keer als ik extra wilde aflossen moest ik van alle partijen akkoord krijgen en diegene van het spaarpotje was _altijd_ slecht bereikbaar / had lang nodig om te reageren...

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
Misschien een eerste emotie bij potentiële kopers maar uiteindelijk zullen huizen alleen maar duurder worden als de toestand in Oekraïne lang gaat duren.FrankoNL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:53:
Ik vraag me toch af of de situatie in Oekraïne geen grote gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt, de oorlog geeft onzekerheid en onzekerheid is killing voor de prijzen. Mensen stellen grote aankopen dan simpelweg uur.
Ik neem aan dat de meeste mensen hier eerst een woning aangekocht hebben voordat ze verkopen? In dat geval loop je dan dus wel het risico dat de verkoop opeens, onverwacht, stroef gaat lopen.
Ik zit nu in de tussenfase, dus zal een overbruggingshypotheek gaan afsluiten en ik begin me langzaamaan toch een beetje zorgen te maken. Onterecht misschien, maar toch.
https://wnl.tv/2022/03/10...orden-alleen-maar-groter/
Ja ook de Rabobank denkt dat huizenprijzen dit jaar nog 17 procent stijgen en dan hebben ze de Oekraïne situatie meegenomen.Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:04:
[...]
Misschien een eerste emotie bij potentiële kopers maar uiteindelijk zullen huizen alleen maar duurder worden als de toestand in Oekraïne lang gaat duren.
https://wnl.tv/2022/03/10...orden-alleen-maar-groter/
Poeh dat is flink. Wij hebben nu ook ons huis op Funda staan. Veel bezichtigingen maar geen enkel bod. Denk dat hoop mensen niet durven momenteel.FrankoNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:51:
[...]
Ja ook de Rabobank denkt dat huizenprijzen dit jaar nog 17 procent stijgen en dan hebben ze de Oekraïne situatie meegenomen.
Hoeveel dagen staat jullie huis op Funda? Wij gaan binnen 3 weken de markt op...Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:06:
[...]
Poeh dat is flink. Wij hebben nu ook ons huis op Funda staan. Veel bezichtigingen maar geen enkel bod. Denk dat hoop mensen niet durven momenteel.
Sinds 18 februari. Morgen de 11e bezichtiging.farao34 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:23:
[...]
Hoeveel dagen staat jullie huis op Funda? Wij gaan binnen 3 weken de markt op...
Het is een luxe appartement met een vraagprijs van bijna €600.000. Volgens de makelaar moet ik dat beeld van een rijtjeshuis wat binnen 3 dagen weg is even loslaten omdat het een ander segment is. Maar ik vind het maar lang duren

Succes jullie! Als je makelaar Zien24 als fotograaf wil laten komen, weiger dan en zoek een betere fotograaf. Bij ons allemaal vlekken op de lens. Hele fotoshoot moest opnieuw.
[ Voor 15% gewijzigd door Eleonora op 15-03-2022 21:59 ]
Voor de geïnteresseerden, hier de bron: https://economie.rabobank...rtaalbericht-woningmarkt/FrankoNL schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:51:
[...]
Ja ook de Rabobank denkt dat huizenprijzen dit jaar nog 17 procent stijgen en dan hebben ze de Oekraïne situatie meegenomen.
Rabobank verwacht inmiddels inderdaad nog flinke stijgende prijzen dit jaar, en ook een stijging in 2023.
Goed voor de mensen die i.v.m. nieuwbouw nog (moeten) wachten met verkopen. Al heb ik gezien dat de economen van banken het vaker niet dan wel goed voorspellen
Mag ik vragen welke regio?Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:57:
[...]
Sinds 18 februari. Morgen de 11e bezichtiging.
Het is een luxe appartement met een vraagprijs van bijna €600.000. Volgens de makelaar moet ik dat beeld van een rijtjeshuis wat binnen 3 dagen weg is even loslaten omdat het een ander segment is. Maar ik vind het maar lang duren
Succes jullie! Als je makelaar Zien24 als fotograaf wil laten komen, weiger dan en zoek een betere fotograaf. Bij ons allemaal vlekken op de lens. Hele fotoshoot moest opnieuw.
Ja tuurlijk! Randstad, Zuid-Holland. We hebben het begin 2019 gekocht als nieuwbouw en is anderhalf jaar geleden opgeleverd. We hebben een vrijstaand huis aan het bos gekocht net over de grens in België. Prijzen daar zijn echt soms de helft van hier. We waren ook in Nederland wezen kijken. Moesten we voor een bezichtiging al aantonen dat we financieel gezond waren om te kunnen kopen. Anders mochten we niet komen bezichtigen. Daar waren we al snel klaar mee, zulke toestanden. Nu een prachtig vrijstaand huis aan het bos, kwart hectare grond erbij voor nog geen 4 ton.
De energierekening zal wel even wennen worden. We stoken nagenoeg niks in dit appartement .
Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:06:
[...]
Ja tuurlijk! Randstad, Zuid-Holland. We hebben het begin 2019 gekocht als nieuwbouw en is anderhalf jaar geleden opgeleverd. We hebben een vrijstaand huis aan het bos gekocht net over de grens in België. Prijzen daar zijn echt soms de helft van hier. We waren ook in Nederland wezen kijken. Moesten we voor een bezichtiging al aantonen dat we financieel gezond waren om te kunnen kopen. Anders mochten we niet komen bezichtigen. Daar waren we al snel klaar mee, zulke toestanden. Nu een prachtig vrijstaand huis aan het bos, kwart hectare grond erbij voor nog geen 4 ton.
De energierekening zal wel even wennen worden. We stoken nagenoeg niks in dit appartement .
Members only:
Inloggen
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2022 22:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Goeie haha. Dank!
Ja ik vind het ook flink aan de prijs maar aankoopprijs was 3 jaar geleden 100.000 minder. Voor 80.000 meerwerk. Dus in dat opzicht geen enorm veel hogere prijs.
De keuken bevalt goed! Niks over te klagen.
Enige wat ik niet meer zou nemen is een stoomoven.
[ Voor 13% gewijzigd door Eleonora op 15-03-2022 22:35 ]
Oh joh serieus zoveel geld ?Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:33:
[...]
Goeie haha. Dank!
Ja ik vind het ook flink aan de prijs maar aankoopprijs was 3 jaar geleden 100.000 minder. Voor 80.000 meerwerk. Dus in dat opzicht geen enorm veel hogere prijs.
Dan zal 't wel waard zijn. 80k meerwerk is op sanitair na ook wel te zien.
Het is nogal offtopic maar vond het ook zo wat om je direct een PM te sturen.. Ik kwam zelf toevallig ook zo'n huis tegen in Belgie en ging eigenlijk direct eens onderzoeken hoe dat allemaal zou gaan om 'van land te wisselen'. Dat zag er wel redelijk uit. Heb je misschien interesse om jullie ervaringen te delen? Ben wel erg geinteresseerd om mogelijk ook zo'n stap te maken.Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:06:
[...]
Sanitair had ik even geen inspiratie voor haha. Vanwege corona moest we dat tegelijk met de keuken uitzoeken in 2 uur tijd. Stucwerk, spotjes, loopt allemaal snel op in de prijs.Sport_Life schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:38:
[...]
Oh joh serieus zoveel geld ?
Dan zal 't wel waard zijn. 80k meerwerk is op sanitair na ook wel te zien.
Waar staat jullie nieuwe huis?
PM me maar hoor, altijd leuk! Heb wel paar goede tips. Aantal vrienden van ons zijn nu ook al bezig met de huizenjacht in België.Douweegbertje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:44:
[...]
Het is nogal offtopic maar vond het ook zo wat om je direct een PM te sturen.. Ik kwam zelf toevallig ook zo'n huis tegen in Belgie en ging eigenlijk direct eens onderzoeken hoe dat allemaal zou gaan om 'van land te wisselen'. Dat zag er wel redelijk uit. Heb je misschien interesse om jullie ervaringen te delen? Ben wel erg geinteresseerd om mogelijk ook zo'n stap te maken.
Ik weet het we hebben ook nieuwbouw gehad, waren 130k boven de von prijs kwijt.Eleonora schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:49:
[...]
Sanitair had ik even geen inspiratie voor haha. Vanwege corona moest we dat tegelijk met de keuken uitzoeken in 2 uur tijd. Stucwerk, spotjes, loopt allemaal snel op in de prijs.
Waar staat jullie nieuwe huis?
Members only:
Inloggen
[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2022 23:23 ]
Nou inderdaad, de Rabobank voorspelde aan het begin van corona ook stagnatie van prijzen en daarna een daling.praliwi schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:57:
[...]
Al heb ik gezien dat de economen van banken het vaker niet dan wel goed voorspellen
Relatief gezien is de woningschaarste niet eens zoveel groter als in 2013-2015, dus het is lastig om betrouwbaar te voorspellen.
Wij gaan ook binnenkort ons huis verkopen. Ik zag dat makelaars rond de 1% rekenen als courtage (mooi woord voor factureren).
Hebben jullie ervaring met onderhandelen van de prijs van makelaars? Ik dacht zelf aan een vaste prijs bijv. 5.000 euro en nog een taxatie erbij regelen voor het nieuwe huis. Dat lijkt me toch snel verdiend wat dit huis verkoopt zichzelf wel.
Als ik uitga van 100 euro per uur kan ik me ook niet voorstellen dat hij hier 50 uur mee bezig is.
Hebben jullie ervaring met onderhandelen van de prijs van makelaars? Ik dacht zelf aan een vaste prijs bijv. 5.000 euro en nog een taxatie erbij regelen voor het nieuwe huis. Dat lijkt me toch snel verdiend wat dit huis verkoopt zichzelf wel.
Als ik uitga van 100 euro per uur kan ik me ook niet voorstellen dat hij hier 50 uur mee bezig is.
Nee percentage is gangbaar maar ligt ook aan de prijsrange. Heb onlangs courtage afgesproken (ligt bij ons op 1,2% en heb ik over onderhandeld). Dan ligt de courtage ergens rond de 3k. Wat mij betreft prima. Dan zit je met het uurtarief wat jij noemt en de effort die ze er bij ons qua uren insteken wel vrij goed.kraaitje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
Wij gaan ook binnenkort ons huis verkopen. Ik zag dat makelaars rond de 1% rekenen als courtage (mooi woord voor factureren).
Zitten de foto’s, filmpjes, 360 graden beelden en opstartkosten bij in.
Kan me voorstellen dat je bij een huis van 1mln geen 1,2% afspreekt.
[ Voor 5% gewijzigd door doomtech op 17-03-2022 12:30 ]
Exact dat. Ons gaat gaat waarschijnlijk ergens tussen de 650 en 750 opbrengen. Als hij 1% rekent dan zijn we 6500 / 7500 euro kwijt. Mijn idee is dat hij hier minder of hetzelfde werk aan heeft als een flat van 175.000 euro waar hij 1750 aan verdient.doomtech schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:28:
[...]
Nee percentage is gangbaar maar ligt ook aan de prijsrange. Heb onlangs courtage afgesproken (ligt bij ons op 1,2% en heb ik over onderhandeld). Dan ligt de courtage ergens rond de 3k. Wat mij betreft prima. Dan zit je met het uurtarief wat jij noemt en de effort die ze er bij ons qua uren insteken wel vrij goed.
Zitten de foto’s, filmpjes, 360 graden beelden en opstartkosten bij in.
Kan me voorstellen dat je bij een huis van 1mln geen 1,2% afspreekt.
Nodig er een paar uit, ze komen in principe zelf met een prijsvoorstel maar je kan natuurlijk altijd zelf iets voorstellen. Het hangt helemaal af van de waarde van je huis, welk deel in NL je woont en zelfs welk(e) dorp/stad, de prijzen verschillen enorm, in Utrecht betaal je voor de goedkoopste makelaar zo'n €3000 maar de duurste sturen facturen van ruim boven de 10K (wel in het duurdere segment natuurlijk).kraaitje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
Vergeet overigens niet goed te kijken naar wat er allemaal in de courtage zit, is het een all-in prijs of rekenen nog 'opstartkosten' en/of BTW. En nee, je moet niet uitgaan van een uurtarief, er komen veel meer kosten bij kijken dan alleen werkuren.
Daarom krijg je ook verschillende percentages bij verschillende opbrengsten en kan je dat moeilijk vergelijken.kraaitje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:32:
[...]
Exact dat. Ons gaat gaat waarschijnlijk ergens tussen de 650 en 750 opbrengen. Als hij 1% rekent dan zijn we 6500 / 7500 euro kwijt. Mijn idee is dat hij hier minder of hetzelfde werk aan heeft als een flat van 175.000 euro waar hij 1750 aan verdient.
[ Voor 16% gewijzigd door crispo op 17-03-2022 12:38 ]
@kraaitje Verschillende verkoopstrategieën, verschillende beloningsstructuren.
Het is sowieso al moeilijk om te vergelijken over verschillende regio's. Ik zou meerdere makelaars uitnodigen in dezelfde regio, dan krijg je al een beter beeld van gebruikelijke courtages maar ook verschillende beloningsstructuren.
Je kunt een vaste prijs afspreken, met daarbij behorend ook een vaste omschrijving van de dienstverlening; zoveel uur bezichtigen, foto's, plaatsing, zoveel euro aan marketing, etc.
Je kunt het ook vrijer laten; een percentage van de verkoopopbrengst. Dit is meer in lijn met de agency theory, immers heb je zo het belang van de hoogste verkoopopbrengst in lijn gebracht (zowel jij als de makelaar hebben daar baat bij).
Een combinatie van beide is ook mogelijk. Dus vaste prijs en gedeelte van meeropbrengst.
Luister de verhalen aan van de verkoopmakelaars zou ik zeggen. Kies voor diegene met het beste verhaal naar jouw mening. Eventueel kun je dan nog een klein beetje onderhandelen (die ruimte is er vaak wel) en dan een klap er op geven..
Het is sowieso al moeilijk om te vergelijken over verschillende regio's. Ik zou meerdere makelaars uitnodigen in dezelfde regio, dan krijg je al een beter beeld van gebruikelijke courtages maar ook verschillende beloningsstructuren.
Je kunt een vaste prijs afspreken, met daarbij behorend ook een vaste omschrijving van de dienstverlening; zoveel uur bezichtigen, foto's, plaatsing, zoveel euro aan marketing, etc.
Je kunt het ook vrijer laten; een percentage van de verkoopopbrengst. Dit is meer in lijn met de agency theory, immers heb je zo het belang van de hoogste verkoopopbrengst in lijn gebracht (zowel jij als de makelaar hebben daar baat bij).
Een combinatie van beide is ook mogelijk. Dus vaste prijs en gedeelte van meeropbrengst.
Luister de verhalen aan van de verkoopmakelaars zou ik zeggen. Kies voor diegene met het beste verhaal naar jouw mening. Eventueel kun je dan nog een klein beetje onderhandelen (die ruimte is er vaak wel) en dan een klap er op geven..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
@kraaitje ik had dezelfde 'bezwaren', maar weet wel dat ze op goedkopere woningen normaal gesproken een ander percentage hanteren zodat je onder de streep gauw op 6000 zit (in regio Utrecht in ieder geval). Je kunt inderdaad vaak onderhandelen.
Ik zou je aanraden even Makelaarsland te bekijken (doen ook bezichtigingen tegenwoordig) om een soort ondergrens te hebben aan kosten vs dienstverlening.
Wij hebben net bezichtigingen gehad, ik weet niet hoe courant je huis is maar ik was heel blij met drie aspecten die mijn makelaar bood:
1) Een back-office die heel goed bereikbaar is om de afspraken te plannen
2) De mogelijkheid om extra bezichtigingen toe te voegen aan de planning bij voldoende animo
3) Je gaat gewoon annuleringen van bezichtigingen hebben. Dan is het fijn dat er een team bij de makelaar zit die de wachtlijst actief nabelt om te vragen of ze een vrijgekomen plekje in willen vullen.
Ik heb een fixed-price opzet gekozen, omdat ik ervan overtuigd ben dat vooral de evt aankoopmakelaar en de overwaarde die de koper denkt te hebben het bod gaan bepalen (en wellicht de wanhoop), niet zozeer de verkoopmakelaar. Maar dat hangt sterk af van hoe courant of bijzonder je woning is. En vergeet niet: een verkoopmakelaar geeft een rondleiding aan mogelijke prospects bij een doorstroomwoning. Dus de makelaar zal altijd proberen het huis goed neer te zetten. Als je daar twijfels over hebt zou ik een andere makelaar kiezen.
Wij hebben de inschrijving net afgesloten en volledig bevestigd in de fixed price opzet. Heeft me hoop courtage bespaard en wat ons betreft is de opbrengst prima gemaximaliseerd.
Ik zou je aanraden even Makelaarsland te bekijken (doen ook bezichtigingen tegenwoordig) om een soort ondergrens te hebben aan kosten vs dienstverlening.
Wij hebben net bezichtigingen gehad, ik weet niet hoe courant je huis is maar ik was heel blij met drie aspecten die mijn makelaar bood:
1) Een back-office die heel goed bereikbaar is om de afspraken te plannen
2) De mogelijkheid om extra bezichtigingen toe te voegen aan de planning bij voldoende animo
3) Je gaat gewoon annuleringen van bezichtigingen hebben. Dan is het fijn dat er een team bij de makelaar zit die de wachtlijst actief nabelt om te vragen of ze een vrijgekomen plekje in willen vullen.
Ik heb een fixed-price opzet gekozen, omdat ik ervan overtuigd ben dat vooral de evt aankoopmakelaar en de overwaarde die de koper denkt te hebben het bod gaan bepalen (en wellicht de wanhoop), niet zozeer de verkoopmakelaar. Maar dat hangt sterk af van hoe courant of bijzonder je woning is. En vergeet niet: een verkoopmakelaar geeft een rondleiding aan mogelijke prospects bij een doorstroomwoning. Dus de makelaar zal altijd proberen het huis goed neer te zetten. Als je daar twijfels over hebt zou ik een andere makelaar kiezen.
Wij hebben de inschrijving net afgesloten en volledig bevestigd in de fixed price opzet. Heeft me hoop courtage bespaard en wat ons betreft is de opbrengst prima gemaximaliseerd.
+/- excl. btwkraaitje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
Activiteit | uur | tarief | totaal |
intake | 1,5 | 100 | 150 |
beschrijving | 1 | 100 | 100 |
fotos | 3 | 75 | 225 |
plattegrond | 3 | 60 | 180 |
360film | 2 | 75 | 150 |
documentatie | 100 | ||
funda | 150 | ||
klantcontact | 1 | 100 | 100 |
afsprakencontact | 2 | 75 | 150 |
bezichtingingen | 16 | 100 | 1600 |
selectieadvies | 2 | 100 | 200 |
concept koopovereenkomst | 1,5 | 100 | 150 |
tekenen | 1,5 | 100 | 150 |
Totaal | 3405 |
Je vergeet:atsan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:56:
[...]
+/-
Activiteit uur tarief totaal intake 1,5 100 150 beschrijving 1 100 100 fotos 3 75 225 plattegrond 3 60 180 360film 2 75 150 documentatie 100 funda 150 klantcontact 1 100 100 afsprakencontact 2 75 150 bezichtingingen 16 100 1600 selectieadvies 2 100 200 concept koopovereenkomst 1,5 100 150 tekenen 1,5 100 150 Totaal 3405
- De kosten voor de bedrijfsvoering
- De kosten van de backoffice medewerkers die er wel moeten zitten
- De kosten voor NVM lidmaatschap, gebruik van digitale platformen etc
- Er moet ook nog wat winst gemaakt worden
Dat zit al verdisconteerd in het uurtarief 🙈 (100 euro (per uur) incl btw is 82 ex btw - die 82 euro per uur gaat niet 1-op-1 op aan uitbetalen salaris...THM0 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:06:
[...]
Je vergeet:
- De kosten voor de bedrijfsvoering
- De kosten van de backoffice medewerkers die er wel moeten zitten
- De kosten voor NVM lidmaatschap, gebruik van digitale platformen etc
- Er moet ook nog wat winst gemaakt worden
Als je een makelaar over de vloer hebt die net toevallig in jouw straat een kneitergoed verkoopresultaat heeft neergezet, dan kan die makelaar makkelijk een stevige courtage verlangen. Ik zou dan zelf ook niet voor 2000 euro minder een andere makelaar willen hebben.
Niet blindstaren op de prijs en ook gewoon doen wat goed voelt. 0,2% meer of minder in een markt waar met 10.000en euro's wordt overboden moet je niet al te zwaar meewegen.
Niet blindstaren op de prijs en ook gewoon doen wat goed voelt. 0,2% meer of minder in een markt waar met 10.000en euro's wordt overboden moet je niet al te zwaar meewegen.
en anders mij even een PM sturen, kom ik er ook werkenMaestro.mosjuh schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:10:
[...]
Dat zit al verdisconteerd in het uurtarief 🙈 (100 euro (per uur) incl btw is 82 ex btw - die 82 euro per uur gaat niet 1-op-1 op aan uitbetalen salaris...)
overigens is mijn inschatting al excl btw
Wij hebben een fixed price afgesproken ipv een percentage.
Ja leuk maar die mensen zijn niet allemaal 100% productief maar staan wel 100% van de tijd op de loonlijst. Uiteindelijk koop je een dienst en die dienst is je woning zo te presenteren en te marketen dat je de best mogelijke opbrengst krijgt, en dat vervolgens goed contracteren.Maestro.mosjuh schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:10:
[...]
Dat zit al verdisconteerd in het uurtarief 🙈 (100 euro (per uur) incl btw is 82 ex btw - die 82 euro per uur gaat niet 1-op-1 op aan uitbetalen salaris...)
Ik heb het ook zo proberen uit te rekenen hoor, obv aantal uren en wat dan het uurtarief is. Maar uiteindelijk gekozen voor de partij waarvan ik dacht dat ze de beste kijkers naar het huis kunnen krijgen. Ook de reden dat ik niet voor Makelaarsland ben gegaan overigens.
Even een kleine update mijner kant. Voor degenen die het zich nog herinneren, ons huis (omgeving grote stad) stond in november te koop en ondanks heel veel bezichtigingen (>60) is het huis toen niet verkocht. Vanaf morgen komt het huis opnieuw op Funda.
Members only:
Inloggen
Succesamboly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:52:
Even een kleine update mijner kant. Voor degenen die het zich nog herinneren, ons huis (omgeving grote stad) stond in november te koop en ondanks heel veel bezichtigingen (>60) is het huis toen niet verkocht. Vanaf morgen komt het huis opnieuw op Funda.
***members only***
Thanks! We plannen volgende week bezichtigingen en dan helpt het mooie weer in combinatie met de tuin pal op het zuiden hopelijk ook een stukje meeSport_Life schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Succes. Ik hoor veel positieve berichten om mij heen dus denk dat het goed komt (zelfde regio)
Goeie, ik heb m opgeschreven om straks mee te onderhandelen. Ik denk dat in ons geval een fixed price interessant is, evt in combinatie met een extra-tje erbij bedingen zoals een taxatie (500 eu). Bedankt voor het meedenken :-)atsan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:56:
[...]
+/-
Activiteit uur tarief totaal intake 1,5 100 150 beschrijving 1 100 100 fotos 3 75 225 plattegrond 3 60 180 360film 2 75 150 documentatie 100 funda 150 klantcontact 1 100 100 afsprakencontact 2 75 150 bezichtingingen 16 100 1600 selectieadvies 2 100 200 concept koopovereenkomst 1,5 100 150 tekenen 1,5 100 150 Totaal 3405
Hier gaat het verkooptraject binnenkort ook van start. Bij de keuze van de makelaar kwamen we uiteindelijk op 2 uit. Eentje is een bekende van ons, uit een stad naast het dorp waar we wonen. Door de persoonlijke connectie, heb ik 100% vertrouwen dat hij onze belangen behartigt. Alleen bleek bij een intake dat hij de markt in ons dorp niet voldoende kent. Zijn waardeschatting was significant lager. Een van de makelaars uit het dorp had echt een goede onderbouwing van de strategie van vraagprijsbepaling en liet al blijken potentiële kopers ook goed te kennen en op hun wensen kunnen in te spelen. Bijvoorbeeld locaties van faciliteiten, zoals verschillende basisscholen die op een route van of naar werk liggen.
Op basis daarvan de makelaar uitgezocht. Dat soort persoonlijke gesprekken geven mensen naar ons idee een goed gevoel, wat kan helpen er wat duizendjes bij te plussen. Alleen nog even afwachten tot hij ons terugbelt, gelijk een toets of hij zijn afspraken wel goed nakomt
Op basis daarvan de makelaar uitgezocht. Dat soort persoonlijke gesprekken geven mensen naar ons idee een goed gevoel, wat kan helpen er wat duizendjes bij te plussen. Alleen nog even afwachten tot hij ons terugbelt, gelijk een toets of hij zijn afspraken wel goed nakomt
Members only:
Inloggen
amboly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:52:
***members only***
Members only:
Inloggen
Mijn tip is onderhandelen over het percentage en dan een variabel afspreken indien bedrag boven x procent is.kraaitje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:11:
In mijn geval heb ik drie percentages afgesproken:
151-200 0,8%
126-150 0,75%
100-125k 0,70%
Hebben ze ook direct wat motivatie om hem voor meer te verkopen zeg maar.
Ik moet zelf zeggen dat wij nooit met dit soort bonusconstructies komen (alleen als verkopers het zelf echt heel graag willen), het impliceert namelijk enigszins dat deze incentive ervoor zou zorgen dat ik beter gemotiveerd zou zijn, maar dat is echt mijn eer te na. Bovendien kan je nog zo'n goeie makelaar zijn, in deze markt ben je meer afhankelijk van de gekte hoeveel er geboden gaat worden. En reken maar eens uit hoe veel dat mij op zou leveren, voor die paar honderd euro extra ga ik echt niet harder lopen! Wij berekenen zelf van tevoren hoeveel werk een woning gaat zijn en komen dan met een courtage waarvoor wij het kunnen en willen verkopen.Workaholic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:
[...]
Mijn tip is onderhandelen over het percentage en dan een variabel afspreken indien bedrag boven x procent is.
In mijn geval heb ik drie percentages afgesproken:
151-200 0,8%
126-150 0,75%
100-125k 0,70%
Hebben ze ook direct wat motivatie om hem voor meer te verkopen zeg maar.
Ja, ik snap de redenering erachter maar heb daar zelf ook twijfels bij. Zie een van de recente posts met waanzinnig veel kijkers maar toch geen bod, daar heb je als verkoopmakelaar weinig invloed op. Naar mijn idee werkt zo'n constructie eerder in de hand dat de makelaar de woning wat lager in de markt wil zetten ('om de kijkmomenten vol te krijgen' e.d.)crispo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:18:
[...]Ik moet zelf zeggen dat wij nooit met dit soort bonusconstructies komen (alleen als verkopers het zelf echt heel graag willen), het impliceert namelijk enigszins dat deze incentive ervoor zou zorgen dat ik beter gemotiveerd zou zijn
Ik snap je punt, maar in mijn geval was het doorslaggevend om een lager percentage voor elkaar te krijgen en het gewenste percentage van de makelaar (als bodem) te koppelen aan het hoogste verkoopbedrag.crispo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Ik moet zelf zeggen dat wij nooit met dit soort bonusconstructies komen (alleen als verkopers het zelf echt heel graag willen), het impliceert namelijk enigszins dat deze incentive ervoor zou zorgen dat ik beter gemotiveerd zou zijn, maar dat is echt mijn eer te na. Bovendien kan je nog zo'n goeie makelaar zijn, in deze markt ben je meer afhankelijk van de gekte hoeveel er geboden gaat worden. En reken maar eens uit hoe veel dat mij op zou leveren, voor die paar honderd euro extra ga ik echt niet harder lopen! Wij berekenen zelf van tevoren hoeveel werk een woning gaat zijn en komen dan met een courtage waarvoor wij het kunnen en willen verkopen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 18-03-2022 11:27 ]
Inderdaad - ik hoor mensen vaak "ja de makelaar krijgt een percentage, dus die doet daardoor extra hard zijn best om een zo hoog mogelijk bod te krijgen..." - dat is natuurlijk helemaal niet de motivatie (als de makelaar alleen naar opbrengst zou kijken zou hij juist eerder kiezen voor minder werk (minder bezichtigingen) en dus een bod wat meer kans heeft om stand te houden en niet strand op de financieren (en dus ook niet perse het hoogste bod)).crispo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:18:
[...]
En reken maar eens uit hoe veel dat mij op zou leveren, voor die paar honderd euro extra ga ik echt niet harder lopen!
[...]
Bij 0,8% - als de makelaar er € 5.000,= meer uit sleept dan zijn concurrent (dat is al een boel) dan levert hem dat een whopping... € 40,= extra op 🙈 .
Ik denk dat makelaars pas enthousiast worden van percentages boven de 10 a 15% (dan loont het nog een keer om na te bellen oid)
In een rondje met 7 verkoopmakelaars heeft er bij mij maar 1 het voorgesteld - kom zelf met een creatief schema. Verder zat iedereen op 1% in de BTW, op 2 na, die 0,1% hoger en lager zaten. Buiten wat "gekte" veroorzaken rondom het huis voorafgaand aan het in de verkoop zetten kan de makelaar toch weinig meer doen. De makelaar moet tijdens de bezichtigingen (en wellicht bij het inplannen ervan al) vooral de perceptie creëren dat het een hele gewilde woning is en er superveel biedingen zijn en uiteindelijk naar een inschrijving toewerken zodat inderdaad die gekke biedingen voorbij komen.crispo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Ik moet zelf zeggen dat wij nooit met dit soort bonusconstructies komen (alleen als verkopers het zelf echt heel graag willen), het impliceert namelijk enigszins dat deze incentive ervoor zou zorgen dat ik beter gemotiveerd zou zijn, maar dat is echt mijn eer te na. Bovendien kan je nog zo'n goeie makelaar zijn, in deze markt ben je meer afhankelijk van de gekte hoeveel er geboden gaat worden. En reken maar eens uit hoe veel dat mij op zou leveren, voor die paar honderd euro extra ga ik echt niet harder lopen! Wij berekenen zelf van tevoren hoeveel werk een woning gaat zijn en komen dan met een courtage waarvoor wij het kunnen en willen verkopen.
Nadat ik mijn buurman voor heb laten gaan met de verkoop ben ik nu zelf aan de beurt. Goed dat de buurman eerst is gegaan, geeft een ankerpunt voor de biedingen op mijn huis. Verkoop van zijn huis was 160k boven de vraagprijs, daar teken ik ook voor
7 makelaars!? Dat je daar tijd voor hebt.. Neem aan dat je dat niet van tevoren bij ze aangegeven hebt want denk dat ze dan niet allemaal waren langsgekomen.Mvd1981 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:05:
[...]
In een rondje met 7 verkoopmakelaars heeft er bij mij maar 1 het voorgesteld - kom zelf met een creatief schema. Verder zat iedereen op 1% in de BTW, op 2 na, die 0,1% hoger en lager zaten. Buiten wat "gekte" veroorzaken rondom het huis voorafgaand aan het in de verkoop zetten kan de makelaar toch weinig meer doen. De makelaar moet tijdens de bezichtigingen (en wellicht bij het inplannen ervan al) vooral de perceptie creëren dat het een hele gewilde woning is en er superveel biedingen zijn en uiteindelijk naar een inschrijving toewerken zodat inderdaad die gekke biedingen voorbij komen.
Nadat ik mijn buurman voor heb laten gaan met de verkoop ben ik nu zelf aan de beurt. Goed dat de buurman eerst is gegaan, geeft een ankerpunt voor de biedingen op mijn huis. Verkoop van zijn huis was 160k boven de vraagprijs, daar teken ik ook voorHebben nu 20 afspraken staan in 1,5 dag, wellicht dat er over het weekend nog een paar bij komen, maandag en dinsdag gaat het gebeuren....
Ben overigens wel benieuwd of je de vraagprijs hebt aangepast n.a.v. de verkoop van de buurman, heb je die hoger gezet of gelijk gehouden?
Poeh, offerte gekregen met een gestaffeld courtage tot 1.2%, wat prima is, maar ex btw
Dat maakt het dus gelijk een stuk hoger, aangezien ik het idee heb dat de meeste makelaars offreren incl btw?
Dat maakt het dus gelijk een stuk hoger, aangezien ik het idee heb dat de meeste makelaars offreren incl btw?
Ja het is wel gebruikelijk om naar particulieren incl BTW te offreren. Maar wat is de verwachte opbrengst van de woning?Requiem19 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:58:
Poeh, offerte gekregen met een gestaffeld courtage tot 1.2%, wat prima is, maar ex btw
THM0 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:00:
[...]
Ja het is wel gebruikelijk om naar particulieren incl BTW te offreren. Maar wat is de verwachte opbrengst van de woning?
Members only:
Inloggen
Wettelijk gezien mag er niet eens exclusief BTW een prijs afgegeven worden aan consumenten. Dus deze makelaar lekker overslaan. En even makelaar erop wijzen dat dit bij wet verboden is. Doen ze waarschijnlijk toch niks mee, maar toch.Requiem19 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:58:
Om maar even het hele verhaal te vertellen:Highfive95 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:13:
[...]
Wettelijk gezien mag er niet eens exclusief BTW een prijs afgegeven worden aan consumenten. Dus deze makelaar lekker overslaan. En even makelaar erop wijzen dat dit bij wet verboden is. Doen ze waarschijnlijk toch niks mee, maar toch.
Al vaker via deze makelaar met grote tevredenheid woningen verkocht (en aangekocht) in het verleden. Hij doet echt goed werk, is prettig in de omgang en is betrouwbaar.
In 2020 ook een offerte gehad met dezelfde percentages (maar toen niet verkocht), maar omdat de verwachte verkoopprijzen toen veel lager waren ben ik daar niet op aangeslagen. Nu zou hij dus met dezelfde courtages echt een klap meer verdienen, terwijl het werk hetzelfde is.
Ik denk dat we strategisch in overleg gaan.
@Requiem19
Dan zou ik hem er helemaal op wijzen dat wat hij doet gewoon bij wet verboden is. Je kunt best in zee gaan met deze makelaar als je er goede ervaringen mee hebt, maar excl. BTW is gewoon not done.
Ik weet dat er veel cowboys zijn die het wel doen. Heb ze ook over de vloer gehad. Als je ze er dan op wijst dan doen ze het af met een smoesje. Maar dan weet je al genoeg en krijg je bij mij geen opdracht.
Los van de goede ervaring is 1,2% en dan ook nog excl. BTW wel erg fors. Dat moet veel goedkoper kunnen.
Dan zou ik hem er helemaal op wijzen dat wat hij doet gewoon bij wet verboden is. Je kunt best in zee gaan met deze makelaar als je er goede ervaringen mee hebt, maar excl. BTW is gewoon not done.
Ik weet dat er veel cowboys zijn die het wel doen. Heb ze ook over de vloer gehad. Als je ze er dan op wijst dan doen ze het af met een smoesje. Maar dan weet je al genoeg en krijg je bij mij geen opdracht.
Los van de goede ervaring is 1,2% en dan ook nog excl. BTW wel erg fors. Dat moet veel goedkoper kunnen.
... of gewoon fixed price van 5-6k vragen, doetie dat niet zoek je n ander.
Wij betaalden 6.250 incl btw en als we 1,21% hadden geaccepteerd was het boven de 10k uitgekomen.
Wij betaalden 6.250 incl btw en als we 1,21% hadden geaccepteerd was het boven de 10k uitgekomen.
Wat moet ik me voorstellen bij die minpunten? Gewoon uit nieuwsgierigheid en of ik hier iets uit kan leren voor mijn eigen verkoopamboly schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:52:
***members only***
Ik heb laatst een makelaar over de vloer gehad en het is er een met door het hele land filialen. Die gaf mij mondeling ook een prijs excl btw. Dus het zijn niet alleen de cowboys die het doen.Highfive95 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:23:
@Requiem19
jessy100 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:30:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij die minpunten? Gewoon uit nieuwsgierigheid en of ik hier iets uit kan leren voor mijn eigen verkoop
Members only:
Inloggen
Alleen dat eerste minpunt lijkt me echt een blokkade. De rest kom je wel overheen of kun je aanpassen. Maar een duiventil boven je tuin… daar zou ik ook vriendelijk voor bedanken. Hopelijk komt er iemand kijken die daar totaal geen bezwaar in ziet. Of het gewoon niet opmerkt.
Is er iets van te zien/merken als je nietsvermoedend in de tuin loopt?
Alle makelaars kwamen graag langs - Amsterdamse taferelen, iedereen wil graag een huis verkopen, succes gegarandeerd namelijk. Heb ze in een dag tijdens de tweede week van se kerstvakantie door het huis heen gehaald, lijst met puntjes opgeschreven die verbeterd moesten worden. Dat uitgevoerd, daarna corona besmettingen in huis, daarna styling en foto’s, daarna wachten op een moment waarop er geen competitie meer te koop staat in de wijk, nu meer dan 20 kijkers.crispo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:36:
[...]
7 makelaars!? Dat je daar tijd voor hebt.. Neem aan dat je dat niet van tevoren bij ze aangegeven hebt want denk dat ze dan niet allemaal waren langsgekomen.
Ben overigens wel benieuwd of je de vraagprijs hebt aangepast n.a.v. de verkoop van de buurman, heb je die hoger gezet of gelijk gehouden?
Vraagprijs is iets naar boven bijgesteld (698 geworden uiteindelijk, 725 had prima gekund), maar zodanig gehouden dat het duidelijk is dat er fors overboden moet worden om het te kunnen kopen. Is hier ook wel normaal (tussen de 130 tot 160k overbieden is relatief gewoon).
Toke_gt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:20:
[...]
Alleen dat eerste minpunt lijkt me echt een blokkade. De rest kom je wel overheen of kun je aanpassen. Maar een duiventil boven je tuin… daar zou ik ook vriendelijk voor bedanken. Hopelijk komt er iemand kijken die daar totaal geen bezwaar in ziet. Of het gewoon niet opmerkt.
Is er iets van te zien/merken als je nietsvermoedend in de tuin loopt?
Members only:
Inloggen
Niet gebruikelijk, wettelijk verplicht.THM0 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:00:
[...]
Ja het is wel gebruikelijk om naar particulieren incl BTW te offreren. Maar wat is de verwachte opbrengst van de woning?
succes! in welke regio of stad staat jullie woning? Ik hoor van diverse makelaars uit mijn omgeving dat in het algemeen mensen voorzichtiger zijn geworden met bezichtingen en bieden, door de onzekerheid en de rente. Zie ook artikel van Jos Koets op iex.nl.Sideways schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:47:
Ook ons huis staat sinds gisteren op Funda te koop. Het voelt spannender dan het kopen moet ik zeggen.
Gisteren rond 11:00 op Funda geplaatst, einde middag twee bezichtigingen gepland en nu de volgende statistieken volgens Funda:
[Afbeelding]
Dank. Ons huis staat aan de oostgrens van de provincie Utrecht.farao34 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:36:
[...]
succes! in welke regio of stad staat jullie woning? Ik hoor van diverse makelaars uit mijn omgeving dat in het algemeen mensen voorzichtiger zijn geworden met bezichtingen en bieden, door de onzekerheid en de rente. Zie ook artikel van Jos Koets op iex.nl.
Gaat iemand hier aan "meedoen"?
https://www.nvm.nl/wonen/nvm-open-huizen-dag/
De NVM makelaars gaan langs zelf langs de huizen ipv dat mensen hun huis openstellen begreep ik.vanDaal schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:43:
Gaat iemand hier aan "meedoen"?
Members only:
Inloggen
Ik heb een schema gemaakt met een aantal punten. Vervolgens nodig ik drie makelaar uit en vul ik het schema in. Denk aan USP's, wat is er inbegrepen, courtage vast of variabel, startup kosten. Maar ook wat hij denkt voor het huis te kunnen vragen.
Daarnaast speelt het gevoel wat je bij een makelaar hebt ook mee als doorslaggevende factor.
Daarnaast speelt het gevoel wat je bij een makelaar hebt ook mee als doorslaggevende factor.
Hbeez schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:16:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Dankje! Nee zo gek is het ook weer niet, hij had
Members only:
Inloggen
Nog steeds teveel voor het werk wat hij eraan heeft gehad, maar toch blij met deze afloop/constructie.
[@Hbeez gefeliciteerd! Opbrengst wat je ervan verwacht/gehoopt had? Wat heb je netto (ongeveer) aan courtage betaald?
Bij ons loopt om middernacht de bedenktijd af. Dus kan volgende week wat meer delen over ons verkooptraject.
Bij ons loopt om middernacht de bedenktijd af. Dus kan volgende week wat meer delen over ons verkooptraject.
Gefeliciteerd! Zou echt gek worden, half uur van te voren zonder bod…
Maar een ton eroverheen, in welke prijsklasse zat je? En had je bewust wat lager in de markt gezet?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Zie DM. Opbrengst > wat ik had gehoopt maar +/-2-3% van wat de makelaar verwachtte.THM0 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:31:
[@Hbeez gefeliciteerd! Opbrengst wat je ervan verwacht/gehoopt had? Wat heb je netto (ongeveer) aan courtage betaald?
Prijsklasse 500-600k. Idd bewust wat lager (advies van elke verkoopmakelaar tegenwoordig?) om voldoende kijkers te trekken.kw_nl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Gefeliciteerd! Zou echt gek worden, half uur van te voren zonder bod…
Maar een ton eroverheen, in welke prijsklasse zat je? En had je bewust wat lager in de markt gezet?
Wij zijn ook bezig met de verkoop van een woning. De makelaar meld de woning ongeveer 6 dagen voor bezichtigingsdag 1 aan op het systeem van makelaars. Dan komt die 2 dagen later, en 4 dagen voor deze geplande dag (op een zaterdag) op Funda.
Woensdag dan bezichtigen.
Zijn dit standaard termijnen? Zo kort en alles binnen één week?
[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 26-03-2022 16:20 ]
Dit gaf de makelaar hier ook aan. Bewust lager om meer kijkers te werven...Hbeez schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:18:
[...]
Prijsklasse 500-600k. Idd bewust wat lager (advies van elke verkoopmakelaar tegenwoordig?) om voldoende kijkers te trekken.
Volgens mij is dit redelijk standaard.MaStar schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:20:
Hier op donderdag online eigen netwerk. Vrijdag funda. En dinsdag/woensdag bezichtigingen.
Als er veel animo is zit meestal bij eigen netwerk al bijna vol.
En dan biedt iemand 50k boven de vraagprijs met een geldigheid van 2 dagen voordat ie op funda staat . Wat doe je dan?MaStar schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:20:
Wij zijn ook bezig met de verkoop van een woning. De makelaar meld de woning ongeveer 6 dagen voor bezichtigingsdag 1 aan op het systeem van makelaars. Dan komt die 2 dagen later, en 4 dagen voor deze geplande dag (op een zaterdag) op Funda.
Ik zou 'm meteen op funda zetten, laat 'de markt' bepalen wat het waard is (waarbij de kans op een enorme uitschieter veel groter is) en niet een handjevol mensen via het netwerk van de makelaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 26-03-2022 21:10 ]
Je krijgt met die vooraankondiging gemiddeld de meer serieuze kijkers. Als het huis courant is wil je dat de beperkte tijdslots gevuld worden met serieus geïnteresseerden en liever niet met mensen die net begonnen zijn met zoeken en nog aan het oriënteren zijn. Wat overblijft aan plekken vul je met afspraken die uit Funda komen.Sport_Life schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:07:
[...]
En dan biedt iemand 50k boven de vraagprijs met een geldigheid van 2 dagen voordat ie op funda staat . Wat doe je dan?
Ik zou 'm meteen op funda zetten, laat 'de markt' bepalen wat het waard is (waarbij de kans op een enorme uitschieter veel groter is) en niet een handjevol mensen via het netwerk van de makelaar.
Een bod voordat er bezichtigd is is heel ongebruikelijk (en je hebt er ook weinig aan want uiteindelijk zal je toch een bezichtiging moeten doen).
Ik deze markt zou ik (zeker in de randstad) geen verkoopmakelaar nemen.
Ik was een paar jaar geleden heel tevreden met:
https://www.joostdeinternetmakelaar.nl/
Voor een laag vast bedrag sta je op Funda en is het bieden en financieele gedeelte geregeld.
De rest kan je toch zelf?
Ik was een paar jaar geleden heel tevreden met:
https://www.joostdeinternetmakelaar.nl/
Voor een laag vast bedrag sta je op Funda en is het bieden en financieele gedeelte geregeld.
De rest kan je toch zelf?
Oké dat kan wel een voordeel zijn, maar dan staat de woning uiteindelijk ook op funda voordat de kijkdagen zijn.THM0 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:16:
[...]
Je krijgt met die vooraankondiging gemiddeld de meer serieuze kijkers. Als het huis courant is wil je dat de beperkte tijdslots gevuld worden met serieus geïnteresseerden en liever niet met mensen die net begonnen zijn met zoeken en nog aan het oriënteren zijn. Wat overblijft aan plekken vul je met afspraken die uit Funda komen.
Een bod voordat er bezichtigd is is heel ongebruikelijk (en je hebt er ook weinig aan want uiteindelijk zal je toch een bezichtiging moeten doen).
Er zijn ook makelaars die buiten funda proberen te verkopen en dat vind ik geen goed idee. Voor kopers wel natuurlijk , er is immers minder reclame gemaakt
Het is niet het eigen netwerk van de makelaar maar zo'n systeem waar alle geïnteresseerden die zijn aangemeld de woning al eerder te zien krijgen via een online systeem.Sport_Life schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:07:
[...]
En dan biedt iemand 50k boven de vraagprijs met een geldigheid van 2 dagen voordat ie op funda staat . Wat doe je dan?
Serieuze woningzoekenden hebben dat en ben je vaak al te laat als het op Funda komt. Woningen worden niet alleen (meer) via Funda verkocht.
[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 27-03-2022 09:31 ]
Je moet het uiteindelijk helemaal zelf weten, het is jouw woning/opbrengstMaStar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:30:
[...]
Het is niet het eigen netwerk van de makelaar maar zo'n systeem waar alle geïnteresseerden die zijn aangemeld de woning al eerder te zien krijgen via een online systeem.
Serieuze woningzoekenden hebben dat en ben je vaak al te laat als het op Funda komt. Woningen worden niet alleen (meer) via Funda verkocht.
In ieder geval verkochten onze buren via Facebook en kwam er achteraf op Funda een reclame praatje van de makelaar dat de woning al verkocht was
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 27-03-2022 09:59 ]
Nou ik vind het allemaal maar spannend. De kijkmiddagen zijn geweest en ik voel me nog steeds onrustig. Er zouden 15 mensen komen. De eerste middag belde 1 af en kwam 1 persoon niet opdagen. De tweede middag precies zo. Kortom mog maar 11 over. 1 had direct al gezegd geen interesse te hebben, ik begreep ook niet waarom die dan uberhaupt kwam kijken. Die sloten hadden gevuld kunnen worden met andere kijkers. 10 potentiele bieders dus. Maar ik verwacht tot de sluitingsdatum zenuwachtig te zijn. De situatie van @Hbeez geeft mij wel hoop. Hopelijk wordt iedereen actief in het laatste halfuur. Gek eigenlijk. Als ik een bod doe, doe ik dat nooit op de sluitingstijd. Altijd eerder, gewoon wanneer ik zelf een keuze heb gemaakt.
Niet slim, dan laat je namelijk in je kaarten kijken en hebben anderen veel meer mogelijkheden daar nog overheen te bieden als de makelaar jouw bod aan andere gegadigden doorgeeft.Zenomyscus schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:07:
actief in het laatste halfuur. Gek eigenlijk. Als ik een bod doe, doe ik dat nooit op de sluitingstijd. Altijd eerder, gewoon wanneer ik zelf een keuze heb gemaakt.
Hm daar zit wat in. Tot nu toe heeft dat geen problemen opgeleverd aangezien ik me niet te gek laat maken door de markt. Ik heb vaak niet het hoogste bod, maar de andere partij kon de financiering niet rond krijgen. Dat meldde ze al vrij snel, waardoor ik alsnog kon onderhandelen. Ik heb mazzel gehad dus.MaStar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Niet slim, dan laat je namelijk in je kaarten kijken en hebben anderen veel meer mogelijkheden daar nog overheen te bieden als de makelaar jouw bod aan andere gegadigden doorgeeft.
Mijn ervaring. Rond sluitingstijd gaan de aankoopmakelaars bellen met de verkoopmakelaar, dus ben niet verbaasd over een groot aantal biedingen die dan binnen komt
Maar een bod delen maakt dat de tegen partij daar misschien 500 euro boven gaat zitten. Daar schiet je dan niet zoveel mee op. Wat je beter kan doen is tegen iedereen zeggen dat er al een mooi bod binnen is. Dan moet de ander maar gokken wat ze moeten bieden om daar over heen te gaan, dan kan je mogelijk veel hoger uit komen.MaStar schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:20:
[...]
Niet slim, dan laat je namelijk in je kaarten kijken en hebben anderen veel meer mogelijkheden daar nog overheen te bieden als de makelaar jouw bod aan andere gegadigden doorgeeft.
Feitelijk gaat die over open vs gesloten biedingen. Je moet een strategie kiezen, niet mixen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Hier geeft de makelaar als optie om biedingen via een notaris te laten verlopen, om zo kopers meer vertrouwen te geven dat er niet gesjoemeld kan worden. Zonder extra kosten voor ons als verkoper, de notaris hoopt vervolgens de aktes ook te kunnen regelen. Het klonk wel als iets positiefs.
Het zal wel aan de idioterie van de huidige huizenmarkt liggen, maar geen bouwtechnische keuring laten doen is mijn inziens heel dom. Heb het in 2018 bij aankoop van ons huis ook gewoon gedaan, kwam gelukkig niet heel veel schokkends uit, maar de helft van de aangehaalde punten waren zaken die mij totaal niet opgevallen waren (alhoewel ik toch redelijk wat kijk op dat soort zaken heb/weet waar op te letten).THM0 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:08:
Paar voorbehouden bouwkundige keuring. Het is niet bepaald een oud huis dus dat verbaasde me wel.
En weet helaas uit ervaring van vrienden/kennissen ook wat kan gebeuren indien je het niet laat doen. Een geval waar geen keuring is laten uitvoeren en men na enige tijd erachter kwam dat een bij de verkoop gemeld "beetje binnenkomend/optrekkend vocht/water in de kelder" een kapot riool bleek te zijn. Geen verborgen gebrek, want men had aangegeven dat er wat water binnen kwam, geen keuring laten uitvoeren om (mogelijk) te achterhalen wat de oorzaak was/zou kunnen zijn en uiteindelijk ruim 30k schade omdat de hele betonnen keldervloer en stukken fundering open moesten, plus optrekkend vocht en schimmel door de woning enzovoorts. En niet alleen die flinke financiële schade, ook maandenlang gedoe, deel van het huis niet bewoonbaar gedurende die tijd en dat met een 2e kind op komst.
Zoiets als het bovenstaande kan altijd gebeuren, ook in (relatief) nieuwe woningen. Lees maar eens door een van de nieuwbouw topics hier op het forum, van alle gebreken en kantjes die eraf gelopen worden bij woningen die net opgeleverd worden. Ouderdom van de woning hoeft mijn inziens niet veel te zeggen. Per decennia weet je ongeveer wat je kunt verwachten van de bouwstijl/materialen, zoals of er een spouwmuur is, is er vanaf de bouw isolatie aanwezig etc. Maar het ligt er tevens aan hoe het huis onderhouden is; een slecht onderhoude woning van ergens tussen 1995 en 2005 kan heel wat meer gebreken hebben, dan een netjes onderhoude en bijgewerkte woning uit 1950. In bepaalde, meer recentere tijden, gebruikte men soms goedkopere materialen en er kan natuurlijk ook een behoorlijk verschil zitten in wat voor woning het is (massaproductie rijtjeshuis wat destijds door een woningcoorperatie voor zo min mogelijk geld uit de grond gestampt is, of een woning die in eigen beheer met veel aandacht voor detail gebouwd is).
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Kun je wel willen, maar dan pis je gewoon in 99 van de 100 gevallen naast de pot. Snelheid is key en de prijs die je wilt betalen. Geen verkoper zit te wachten op een keuring en gaat het huis dus aan je neus voorbij. Onze adviseur was daar heel stellig in toen wij ons huis kochten: Je kan bieden met keuring, maar dan ga je hem niet krijgen.Moi_in_actie schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:02:
[...]
Het zal wel aan de idioterie van de huidige huizenmarkt liggen, maar geen bouwtechnische keuring laten doen is mijn inziens heel dom. Heb het in 2018 bij aankoop van ons huis ook gewoon gedaan, kwam gelukkig niet heel veel schokkends uit, maar de helft van de aangehaalde punten waren zaken die mij totaal niet opgevallen waren (alhoewel ik toch redelijk wat kijk op dat soort zaken heb/weet waar op te letten).
En weet helaas uit ervaring van vrienden/kennissen ook wat kan gebeuren indien je het niet laat doen. Een geval waar geen keuring is laten uitvoeren en men na enige tijd erachter kwam dat een bij de verkoop gemeld "beetje binnenkomend/optrekkend vocht/water in de kelder" een kapot riool bleek te zijn. Geen verborgen gebrek, want men had aangegeven dat er wat water binnen kwam, geen keuring laten uitvoeren om (mogelijk) te achterhalen wat de oorzaak was/zou kunnen zijn en uiteindelijk ruim 30k schade omdat de hele betonnen keldervloer en stukken fundering open moesten, plus optrekkend vocht en schimmel door de woning enzovoorts. En niet alleen die flinke financiële schade, ook maandenlang gedoe, deel van het huis niet bewoonbaar gedurende die tijd en dat met een 2e kind op komst.
Zoiets als het bovenstaande kan altijd gebeuren, ook in (relatief) nieuwe woningen. Lees maar eens door een van de nieuwbouw topics hier op het forum, van alle gebreken en kantjes die eraf gelopen worden bij woningen die net opgeleverd worden. Ouderdom van de woning hoeft mijn inziens niet veel te zeggen. Per decennia weet je ongeveer wat je kunt verwachten van de bouwstijl/materialen, zoals of er een spouwmuur is, is er vanaf de bouw isolatie aanwezig etc. Maar het ligt er tevens aan hoe het huis onderhouden is; een slecht onderhoude woning van ergens tussen 1995 en 2005 kan heel wat meer gebreken hebben, dan een netjes onderhoude en bijgewerkte woning uit 1950. In bepaalde, meer recentere tijden, gebruikte men soms goedkopere materialen en er kan natuurlijk ook een behoorlijk verschil zitten in wat voor woning het is (massaproductie rijtjeshuis wat destijds door een woningcoorperatie voor zo min mogelijk geld uit de grond gestampt is, of een woning die in eigen beheer met veel aandacht voor detail gebouwd is).
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.