Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt, zo ook jij, maar ik vind dit erg onverstandig. Hoop voor jullie dat het flink meevalt, ook dat is gewoon mogelijk natuurlijk.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Onder de 570 kunnen we hem niet verkopen zo simpel is het eigenlijk
Oh ik heb nooit gezegd dat we niet aan het geld kunnen komen om een eventueel verschil te kunnen opvangenjeroenkb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:34:
[...]
Soms heb ik een hekel aan alle beperkende regeltjes die er zijn om mensen tegen zichzelf te beschermen.
En dan opeens begrijp ik het.....
Maar ons huis onder de 570 verkopen zo achterlijk zijn
Ik begrijp je spanning. Ik zou die toch zo kort mogelijk willen laten duren, voor je gezondheid en nachtrust. Want ja, het is heel goed mogelijk dat je huis over een jaar riant meer waard is, maar het kan ook zijn dat de hypotheekrente stijgt, waardoor mensen minder geneigd zijn flink te overbieden. Minimaal 20K boven de vraagprijs; ik vind het gewaagd.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Onder de 570 kunnen we hem niet verkopen zo simpel is het eigenlijk
Dus, huis toch maar nu de markt op. Verkoop je het niet onder de 570, wacht je de marktontwikkeling af en probeer je het volgend jaar weer. Dan is het naar verwachting dat bedrag vanzelf in waarde gestegen.
Verkoop je het wel, dan heb je zekerheid. Loop je inderdaad de kans dat je ziet dat het jaar meer zou hebben opgebracht, maar zit je wel al die tijd met een flinke knoop in je maag.
Stel dat je niet kunt verkopen onder 570K, wat dan? Ga je dan het droomhuis verkopen, zit er rek in de hypotheek? Op basis waarvan heeft bank ja gezegd tegen de hypotheek? Zij rekenen toch ook met een veiligheidsmarge?. Laat maar, je antwoord net gelezen en eerder antwoord verkeerd geinterpreteerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 09-02-2022 19:42 ]
Ja vind het zeker een optie om al eerder op de markt te gaan maar werkt het juist niet in je nadeel als je twee keer je huis achter elkaar op Funda gaat zetten als eerste keer niet bevalt?Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:41:
[...]
Ik begrijp je spanning. Ik zou die toch zo kort mogelijk willen laten duren, voor je gezondheid en nachtrust. Want ja, het is heel goed mogelijk dat je huis over een jaar riant meer waard is, maar het kan ook zijn dat de hypotheekrente stijgt, waardoor mensen minder geneigd zijn flink te overbieden. Minimaal 20K boven de vraagprijs; ik vind het gewaagd.
Dus, huis toch maar nu de markt op. Verkoop je het niet onder de 570, wacht je de marktontwikkeling af en probeer je het volgend jaar weer. Dan is het naar verwachting dat bedrag vanzelf in waarde gestegen.
Verkoop je het wel, dan heb je zekerheid. Loop je inderdaad de kans dat je ziet dat het jaar meer zou hebben opgebracht, maar zit je wel al die tijd met een flinke knoop in je maag.
Stel dat je niet kunt verkopen onder 570K, wat dan? Ga je dan het droomhuis verkopen, zit er rek in de hypotheek? Op basis waarvan heeft bank ja gezegd tegen de hypotheek? Zij rekenen toch ook met een veiligheidsmarge?
Gelukkig maar.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:40:
[...]
Oh ik heb nooit gezegd dat we niet aan het geld kunnen komen om een eventueel verschil te kunnen opvangen
Maar ons huis onder de 570 verkopen zo achterlijk zijn
Al je posts impliceerden dat namelijk wel. Zoals de post dat je nog misschien 10k kon sparen als het echt moest
Dat kan, maar het verhaal dat je toch liever wacht tot verkoopmoment dichtbij oplevering is best geloofwaardig.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:43:
[...]
Ja vind het zeker een optie om al eerder op de markt te gaan maar werkt het juist niet in je nadeel als je twee keer je huis achter elkaar op Funda gaat zetten als eerste keer niet bevalt?
Maar tegen die tijd heb je ook weer nieuwe zoekers. Moet natuurlijk wel ruim tijd tussen zitten. Hoe ziet planning er nu uit? Oplevering Q3 2023? En vooral: is je huis/omgeving beetje courant?
[ Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 09-02-2022 19:50 ]
Ja het doel is dat we alles zelf kunnen betalen maar we houden er ook zeker rekening mee dat we geld van ouders schoonouders nodig hebben.jeroenkb schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:46:
[...]
Gelukkig maar.
Al je posts impliceerden dat namelijk wel. Zoals de post dat je nog misschien 10k kon sparen als het echt moest
Je snapt wel dat ik dat liever niet heb dus vandaar dat ik advies vraag.
En ik waardeer iedereen ze bijdrage heb ik veel aan en helpt je ook keuzes maken.
Je moet wat overhebben voor je droomhuis:)
Maar vraagt je hypotheekverstrekker geen taxatierapport? Onze bank zei bijna letterlijk: leuk dat je overwaarde meeneemt, maar toon eerst maar aan dat je die echt hebt…Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Ja het doel is dat we alles zelf kunnen betalen maar we houden er ook zeker rekening mee dat we geld van ouders schoonouders nodig hebben.
En ik waardeer iedereen ze bijdrage heb ik veel aan en helpt je ook keuzes maken.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
In het contract die de aannemer heeft met de gemeente staat dat er begonnen moet zijn met de bouw in Juni. En vanaf daar rekenen ze ongeveer 9 maanden maar laten er vanuit gaan dat dit een jaar wordtToke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Dat kan, maar het verhaal dat je toch liever wacht tot verkoopmoment dichtbij oplevering is best geloofwaardig.
Maar tegen die tijd heb je ook weer nieuwe zoekers. Moet natuurlijk wel ruim tijd tussen zitten. Hoe ziet planning er nu uit? Oplevering Q3 2023?
Bij ons was een verwachte opbrengst van de makelaar voldoendekw_nl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:50:
[...]
Maar vraagt je hypotheekverstrekker geen taxatierapport? Onze bank zei bijna letterlijk: leuk dat je overwaarde meeneemt, maar toon eerst maar aan dat je die echt hebt…
Mwah, niet per se. Er zijn veel geldverstrekkers die gunstigere voorwaarden hebben met een kortere geldigheidstermijn van hypotheekoffertes. Afhankelijk van de regio en type woning/kopers dat de makelaar verwacht kan dat alsnog wel relevant zijn.Martinusz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:30:
[...]
Eens, maar in dit geval ging het al over 6 maanden wat als te lang wordt beschouwd, dat lijkt mij wat overdreven
Helemaal mee eens. Ik heb ons droomhuis kunnen kopen in 2013. Over een periode van 8 weken 4 keer wezen kijken en toen bod gedaan van 70k onder vraagprijs. Andere tijden.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:48:
[...]
Ja het doel is dat we alles zelf kunnen betalen maar we houden er ook zeker rekening mee dat we geld van ouders schoonouders nodig hebben.
Heb oprecht medelijden met een ieder die in deze markt moet kopen...( verkopen is natuurlijk ander verhaal
Afgelopen maanden in de situatie gezeten van verkoop en aankoop.
Betreft de aankoop van een nieuwbouwwoning (+/- een jaar nog) in de randstad. Ik had zelf een appartement op een a-locatie (10 jaar geleden gekocht, verdubbeld) in een grote stad met nog een kleine hypotheek. Mijn vriendin heeft een huurappartement.
Besloten om mijn woning te verkopen puur voor financiële rust en daadwerkelijk weten hoe de nieuwe woning wordt gefinancierd. Tot oplevering gaan we in de huurwoning van mijn vriendin zitten.
Ik had geen haast met mijn verkoop maar uiteindelijk verkocht marktconform binnen 2 weken. Ondanks de verhitte markt ook weinig biedingen gehad puur omdat de moed bij veel mensen weg is en het geen eens meer proberen. Maar wel een bod gekregen dat heel goed was. Dit kwam overeen met wat ik voor ogen had.
Voor m’n nieuwe hypotheek was een document met de verwachte verkoopwaarde voldoende door de verkoopmakelaar. Hier wordt dan 90% van genomen.
Direct groot deel overwaarde/winst in nieuwe woning gestopt, risicoprofiel 60% waardoor lage rente in nieuwe hypotheek. Verkoopmakelaar dacht ook aan langer wachten maar niet voor gekozen. Ja de waarde kan over 1 jaar nog meer zijn maar het kan ook heel anders worden. Hypotheekrentes gaan tenslotte ook weer stijgen, nu al 0,4% hoger dan wat ik heb.
Ik heb wel de luxe van veel spaargeld dus dubbele lasten zijn gebudgetteerd. Het appartement wat ik had was ook interessant voor de verhuurmarkt maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Verantwoording voor een huurder + woning heb ik geen zin in.
Betreft de aankoop van een nieuwbouwwoning (+/- een jaar nog) in de randstad. Ik had zelf een appartement op een a-locatie (10 jaar geleden gekocht, verdubbeld) in een grote stad met nog een kleine hypotheek. Mijn vriendin heeft een huurappartement.
Besloten om mijn woning te verkopen puur voor financiële rust en daadwerkelijk weten hoe de nieuwe woning wordt gefinancierd. Tot oplevering gaan we in de huurwoning van mijn vriendin zitten.
Ik had geen haast met mijn verkoop maar uiteindelijk verkocht marktconform binnen 2 weken. Ondanks de verhitte markt ook weinig biedingen gehad puur omdat de moed bij veel mensen weg is en het geen eens meer proberen. Maar wel een bod gekregen dat heel goed was. Dit kwam overeen met wat ik voor ogen had.
Voor m’n nieuwe hypotheek was een document met de verwachte verkoopwaarde voldoende door de verkoopmakelaar. Hier wordt dan 90% van genomen.
Direct groot deel overwaarde/winst in nieuwe woning gestopt, risicoprofiel 60% waardoor lage rente in nieuwe hypotheek. Verkoopmakelaar dacht ook aan langer wachten maar niet voor gekozen. Ja de waarde kan over 1 jaar nog meer zijn maar het kan ook heel anders worden. Hypotheekrentes gaan tenslotte ook weer stijgen, nu al 0,4% hoger dan wat ik heb.
Ik heb wel de luxe van veel spaargeld dus dubbele lasten zijn gebudgetteerd. Het appartement wat ik had was ook interessant voor de verhuurmarkt maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Verantwoording voor een huurder + woning heb ik geen zin in.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik snap wat je zegt alleen geeft de makelaar aan dat de interesse nog steeds enorm groot is (Amsterdam binnen de ring). Dus ik zou denken dat je dan inderdaad wel verwacht dat er mensen alsnog bereid zijn te wachten. De makelaar verwacht dat het boven de drie maanden wat effect heeft op de verkoopprijs. Het compromis voelt voor mij op dit moment ook wel aantrekkelijk, wij zitten nu nog wel ruim boven het benodigde bedrag qua overwaarde voor de financiering van onze nieuwbouwwoning.finsdefis schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:20:
[...]
Je zit met de geldigheid van hypotheekoffertes van kopers en veranderende omstandigheden, ten eerste. Stel ze moeten na een jaar opnieuw een offerte aanvragen, dan kan dat spannend worden om allerlei redenen die rondom inkomen spelen. Daarnaast zitten sommigen in studentenwoningen waar je verplicht uit moet. Of misschien tijdelijke huur, samenwonen op kamers, kinderwens, het kan vanalles zijn.
Verder kun je inderdaad de voorwaarden wel bepalen, maar je ziet in dit topic ook genoeg voorbeelden van relatief weinig kijkers/overbieding t.o.v. wat je overal in het nieuws hoort. Als je dan net een huis hebt wat in die categorie gaat vallen - en dat is niet altijd te voorzien - dan slaap je misschien niet zo lekker. Wij zijn voor een compromis gegaan waarbij we ongeveer een half jaar voor de verwachte opleverdatum van ons nieuwe huis het huis te koop hebben gezet. Bij meer dan een half jaar ga je echt wel potentiële bieders verliezen.
Zo hadden wij ook gewoon in een super populaire wijk een modern huis te koop staan, maar hadden we ook 'maar' 7 kijkers en 2 biedingen. Er kwamen toevallig net tegelijk een x aantal andere woningen op de markt...
Wel als je niet per se de hoofdprijs wilt hebben en tevreden bent met de rust die je er voor terugkrijgt. Overigens werd het huis binnen een week verkocht iets boven de vraagprijs.Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:26:
[...]
Ja maar kan je verlangen dat iemand nog 1.5 jaar moet wachten?
Ah, binnen de ring heb je wel zo'n omvangrijke doelgroep dat het best mee zal vallen ja.koerskii schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:26:
[...]
Ik snap wat je zegt alleen geeft de makelaar aan dat de interesse nog steeds enorm groot is (Amsterdam binnen de ring). Dus ik zou denken dat je dan inderdaad wel verwacht dat er mensen alsnog bereid zijn te wachten. De makelaar verwacht dat het boven de drie maanden wat effect heeft op de verkoopprijs. Het compromis voelt voor mij op dit moment ook wel aantrekkelijk, wij zitten nu nog wel ruim boven het benodigde bedrag qua overwaarde voor de financiering van onze nieuwbouwwoning.
Spreekwoordelijk 50 in plaats van 100 mensen op de reservelijst is ook geen ramp. 5 in plaats van 10 bezichtigingen kan dan weer een wereld van verschil zijn in sommige regio's.
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp; zet je de woning in de verkoop met verwachte opleverdatum genoemd? Of kun je dit flexibel laten en kopers dit laten aangeven hoe flexibel ze hier in zijn?finsdefis schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:23:
[...]
Ah, binnen de ring heb je wel zo'n omvangrijke doelgroep dat het best mee zal vallen ja.
Spreekwoordelijk 50 in plaats van 100 mensen op de reservelijst is ook geen ramp. 5 in plaats van 10 bezichtigingen kan dan weer een wereld van verschil zijn in sommige regio's.
Dus koper 1 is bereid om oplevering per 1 oktober te doen en bied bijv. 10.000 minder dan vraagprijs
En koper 2 is bereid om oplevering per 1 juni te doen en bied bijv. 15.000 meer dan vraagprijs
Dan kan ik zelf kiezen of ik het het verschil waard vindt en/of nog tijdelijke woonruimte ga organiseren.
Dat zal zeker kunnen. Ik zou altijd wel iets van een indicatie geven richting potentiële kopers, maar je kunt het ook open laten zodat ze wat meer in het duister tasten en misschien erg veel overbieden om er iets eerder in te kunnen.koerskii schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 08:47:
[...]
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp; zet je de woning in de verkoop met verwachte opleverdatum genoemd? Of kun je dit flexibel laten en kopers dit laten aangeven hoe flexibel ze hier in zijn?
Dus koper 1 is bereid om oplevering per 1 oktober te doen en bied bijv. 10.000 minder dan vraagprijs
En koper 2 is bereid om oplevering per 1 juni te doen en bied bijv. 15.000 meer dan vraagprijs
Dan kan ik zelf kiezen of ik het het verschil waard vindt en/of nog tijdelijke woonruimte ga organiseren.
I.o.m. de makelaar hebben wij gewoon voor één voorstel gekozen: oplevering uiterlijk op <datum> en eventueel eerder mogelijk in overleg. Die datum ligt op 3 maanden na de prognose van de bouwer en we hebben de voortgang aardig kunnen volgen. Inmiddels is er wat vertraging omdat er een warmteterugwinunit en wat materiaal voor de meterkast slecht leverbaar is, maar we hebben nog voldoende marge dus.
Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die gewoon zeggen: 2 maanden na opleverdatum nieuwbouw verkopers. Maar weet niet of je dat zonder uiterste datum op kunt nemen.
Omdat we niet zoveel geïnteresseerden hadden heeft onze makelaar wel aangegeven dat er ook andersoortige biedingen welkom waren. Maar voor ons had er echt wel 10-20k tussen moeten zitten om er een half jaar eerder uit te 'moeten'
Members only:
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 10-02-2022 09:20 ]
Wat betreft de taxatie gaat het wel grappig worden. Die was 640 bij ons, makelaar dacht 550 (kwam niet uit onze stad), Funda zegt 650 en WalterPlus zegt 585... Dus ja, kan echt van alles worden... Maar ben wel benieuwd als het zover is, hoeveel het taxatierapport van de koper gaat aangeven. Het is volgens mij echt compleet natte vinger werk...
Ik vroeg met het volgende af.
Je hebt van die hele mooi ingerichte huizen op funda. Ik kan me niet voorstellen dat daar mensen hebben gewoond. Zijn er partijen die je huis helemaal mooi opmaken voor de verkoop?
Het liefst wil ik mijn huis kaal verkopen. Dus eerst nieuwe huis. Alles meenemen en dan verkopen. Maar een kale woning verkoopt stukken minder snel/goed dan een mooi ingerichte huis.
Je hebt van die hele mooi ingerichte huizen op funda. Ik kan me niet voorstellen dat daar mensen hebben gewoond. Zijn er partijen die je huis helemaal mooi opmaken voor de verkoop?
Het liefst wil ik mijn huis kaal verkopen. Dus eerst nieuwe huis. Alles meenemen en dan verkopen. Maar een kale woning verkoopt stukken minder snel/goed dan een mooi ingerichte huis.
Uiteraard zijn daar bedrijven voor. Die werken vaak voor flippers.kx22 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:57:
Als eerst je nieuwe huis intrekken en dan pas je oude verkopen geen financiële problemen geeft, leef je uit.
Meestal willen mensen na de verhuizing snel de sleutel overdragen.
Dan is de overwaarde beschikbaar, is de overbrugging klaar en is er nog maar 1 hypotheek te betalen.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Dat kan zeker. Zowel een bedrijf inhuren dat je kale huis weer helemaal inricht met gehuurde meubelen, planten, nieuw behangetje of kleur op de muur etc, als een bedrijf dat met meubels van karton en mooie renders op funda de kopers een indicatie geeft van de ingerichte ruimte. Uiteraard hangen daar totaal verschillende prijskaartjes aan.kx22 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:57:
Wat ook kan is een stylist inschakelen en een grote opslag huren. Groot deel van je huisraad gaat daarin, stylist richt je huis in met een minimum aantal van je meubels en zo gaat je huis de verkoop in. Dat kan terwijl je er nog woont.
Als je huis heel courant is, zou ik voor het laatste kiezen. Voor die paar dagen dat er mensen rondlopen, zou ik me de moeite en kosten besparen. Als het huis moeilijk te verkopen is, zou ik het eerste juist wel doen, omdat het mensen over de streep kan trekken die anders niet zouden komen kijken.
Nadeel van het eerste lijkt mij (los van de extra kosten), dat je echt alles ziet in een leeg huis. Dus je hebt de neiging het hele huis te gaan opknappen. Dat is veel werk waar je met net een nieuw huis misschien geen zin in/tijd voor hebt.
Ben zelf momenteel bezig met het zoeken naar een volgende woning en dacht even alvast in de "verkoop" hoek te kijken.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:07:
[...]
Heb je mooi mazzel mee. Voor heel veel verkopers is een voorbehoud voor verkoop van de bestaande woning tegen een minimale opbrengst onbespreekbaar tegenwoordig.
Maar in de populaire regio's stijgen de prijzen nog als een malle. Wij hebben ruim een jaar geleden verkocht in Veenendaal en ik verwacht dat er in dat ruime jaar zeker weer 10% bij gekomen is. Als je geen heel "raar" huis te verkopen hebt in een wat lastigere regio, komt dat vast wel goed.
Toen ik dit las dacht ik ook direct, als ik een bod met voorbehoud voor verkoop eigen woning zou doen dan zal dat toch niemand accepteren? Niet eens het feit dat de woning wel of niet verkocht wordt voor x prijs, maar meer de doorlooptijd van een verkoop. Als verkoper neem je een dergelijke risico niet aan? Zelf zou ik -indien niet anders kan- een dergelijke bod ook nooit accepteren..
Eigen woning is overigens reeds getaxeerd alsook een soortgelijke woning in de wijk pas verkocht voor hetzelfde bedrag dat mijn woning is getaxeerd. Geeft mij iig vertrouwen in deze gekke markt..
Sinds gisteren mijn huis op Funda, de eerste dag zo'n 2k hits met een 8% conversie, tweede dag is dat flink ingezakt naar 400 met 4% conversie, zijn dit prima cijfers? Regio Friesland, 175-200K.
Hoeveelheid kan ik niet veel over zeggen maar de daling is wel normaal.unfor schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:46:
Sinds gisteren mijn huis op Funda, de eerste dag zo'n 2k hits met een 8% conversie, tweede dag is dat flink ingezakt naar 400 met 4% conversie, zijn dit prima cijfers? Regio Friesland, 175-200K.
De eerste dag krijgen namelijk de mensen alert van jou huis wanneer het voldoet aan hun profiel.
Uiteindelijk gaat het erook om hoeveel bezichtigingen je krijgt
Ik durf de gok wel aan dat het als volgt gaat:kw_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:47:
Wat betreft de taxatie gaat het wel grappig worden. Die was 640 bij ons, makelaar dacht 550 (kwam niet uit onze stad), Funda zegt 650 en WalterPlus zegt 585... Dus ja, kan echt van alles worden... Maar ben wel benieuwd als het zover is, hoeveel het taxatierapport van de koper gaat aangeven. Het is volgens mij echt compleet natte vinger werk...
Taxateur aan koper: welk bedrag is er nodig?
Koper: bedrag x.
Taxatie: bedrag x.
Dat is zo’n beetje hoe 99% van de taxaties nu eindigt, ongeacht hoeveel er is overboden, of wat de staat van onderhoud is.
Laat je ons weten hoe het afloopt?
Ja absoluut, maar gaat nog wel even duren... Sowieso rond die tijd wel een verslag. Je leest zoveel verschillende soorten verhalen... De ene keer krijg ik een soort stress als ik hoor dat er maar 1 kijker kwam en de andere keer lees je verhalen van 30 kijkers...Valorian schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:26:
[...]
Ik durf de gok wel aan dat het als volgt gaat:
Taxateur aan koper: welk bedrag is er nodig?
Koper: bedrag x.
Taxatie: bedrag x.
Dat is zo’n beetje hoe 99% van de taxaties nu eindigt, ongeacht hoeveel er is overboden, of wat de staat van onderhoud is.
Laat je ons weten hoe het afloopt?
Nu wonen we wel goed, supermarkt in de straat, groen voor de deur, prima huis (likje verf aan de binnenkant nodig), 140m2 met grote zolder. Er staat bijna niks te koop hier wat erop lijkt... (tel amper 5 woningen, waarvan 2 heel lelijk zijn en al maanden te koop staan). Dat maakt het wel moeilijk om in te schatten of kopers dan al helemaal niet meer zoeken of dat ze straks massaal eropaf komen.
Misschien een stomme vraag, maar wat krijg je op je rekening gestort als je je huis verkocht en overgedragen hebt irm de aanschaf/hypotheek/overbruggingshypotheek van je nieuwe woning?
Voorbeeld:
- huis verkocht voor: 500.000
- overbruggingshypotheek: 150.000
- restant hypotheek verkochte woning: 250.000
- makelaarskosten: 5000
Los van eventuele extra kostenpostjes, afrondingen etc. gaat het mij om de grove schatting, kan ik dan het volgende eenvoudige rekensommetje maken of mis ik dan nog iets?
500.000-150.000-250.000-5.000 = 95.000 ?
Voorbeeld:
Los van eventuele extra kostenpostjes, afrondingen etc. gaat het mij om de grove schatting, kan ik dan het volgende eenvoudige rekensommetje maken of mis ik dan nog iets?
Dit klopt ja.ChUcKiE schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:28:
Misschien een stomme vraag, maar wat krijg je op je rekening gestort als je je huis verkocht en overgedragen hebt irm de aanschaf/hypotheek/overbruggingshypotheek van je nieuwe woning?
Voorbeeld:
Als je in het verleden, dus in de tijd dat je eigenaar bent geweest van een huis, eens getrouwd en gescheiden bent, let dan op!
Een punt waar ik zelf nog door verrast werd na de het tekenen van het voorlopige koopcontract: volgens de notaris die de overdracht gaat doen, moest mijn ex-partner ook nog tekenen voor de overdracht, ook al is de scheiding al bijna 10 geleden. Het was nl., na bekrachtiging van het scheidingsconvenant door de rechtbank, niet ook via een notariële akte vastgelegd dat ik weer de enige eigenaar was geworden...
Gelukkig is het geregeld nu, en heeft mijn ex de notaris gemachtigd om de levering te doen. Het had uiteraard ook minder fijn kunnen lopen. Worst case moet je ermee naar de rechtbank, wat weer geld kost, en had de levering vertraagd kunnen worden, wat ook weer geld had gekost...
Een punt waar ik zelf nog door verrast werd na de het tekenen van het voorlopige koopcontract: volgens de notaris die de overdracht gaat doen, moest mijn ex-partner ook nog tekenen voor de overdracht, ook al is de scheiding al bijna 10 geleden. Het was nl., na bekrachtiging van het scheidingsconvenant door de rechtbank, niet ook via een notariële akte vastgelegd dat ik weer de enige eigenaar was geworden...
Members only:
Inloggen
Gelukkig is het geregeld nu, en heeft mijn ex de notaris gemachtigd om de levering te doen. Het had uiteraard ook minder fijn kunnen lopen. Worst case moet je ermee naar de rechtbank, wat weer geld kost, en had de levering vertraagd kunnen worden, wat ook weer geld had gekost...
@mkrmr
Het huis was, voor aanvang van het huwelijk, dus al van jou? Dan is op enig (later) moment ook je (nu ex-)partner ingeschreven als eigenaar bij kadaster. Dat is volgens mij geen gangbare praktijk bij het aangaan van het huwelijk zelf.
Op welk moment is je partner ook ingeschreven als eigenaar? Heb je een keer opnieuw gefinancierd op beide namen of iets dergelijks?
Het huis was, voor aanvang van het huwelijk, dus al van jou? Dan is op enig (later) moment ook je (nu ex-)partner ingeschreven als eigenaar bij kadaster. Dat is volgens mij geen gangbare praktijk bij het aangaan van het huwelijk zelf.
Op welk moment is je partner ook ingeschreven als eigenaar? Heb je een keer opnieuw gefinancierd op beide namen of iets dergelijks?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Gisteren de verkoopmakelaar over de vloer gehad:
-appartement
-1984
-74m2
-een stad net ten oosten van rotterdam
In januari 2020 gekocht voor 185k. Advies makelaar: Conservatief in de markt zetten voor 265k
Ik moet het nog maar zien, maar hier is het verkoopproces dus officieel begonnen.
-appartement
-1984
-74m2
-een stad net ten oosten van rotterdam
In januari 2020 gekocht voor 185k. Advies makelaar: Conservatief in de markt zetten voor 265k
Ik moet het nog maar zien, maar hier is het verkoopproces dus officieel begonnen.
Ik was eerst 100% eigenaar, voordat ik trouwde, toen 50% door het huwelijk en toen weer 100% na de scheiding. Dit is nooit bijgewerkt in het kadaster zover ik kan zien, ik sta daar als enige eigenaar vermeld.JanHenk schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:22:
@mkrmr
De hypotheek is hetzelfde gebleven maar wel gewijzigd: origineel op mijn naam, toen op beide namen en daarna weer alleen op mijn naam. Dit was nog wel lastig omdat mijn besteedbaar inkomen door de alimentatieplicht een stuk lager was...
Aangezien de bedenktijd verlopen is, kan ik mijn verhaal ook posten.
Nadat we vorig jaar ons nieuwe (2 onder 1 kap) huis met heel erg veel geluk hebben kunnen aankopen voor een goed bedrag door een motivatiebrief, was het ook tijd om ons rijtjeshuis te koop gaan zetten.
In 2016 gekocht voor 199.
In 2020 getaxeerd op 265 ivm verbouwing. Na verbouwing getaxeerd op 295 (nieuwe badkamer en dakkapel en slaapkamer op zolder)
Eind 2021 twee waardebepalingen laten uitvoeren: 300-330.
Begin 2022 te koop gezet voor 325.
Uiteindelijk verkocht voor 388 waar we heel blij mee zijn. Er waren 6 biedingen, waarvan 3 boven 380.
Dit is een dorpje uit omgeving 's-Hertogenbosch.
Nadat we vorig jaar ons nieuwe (2 onder 1 kap) huis met heel erg veel geluk hebben kunnen aankopen voor een goed bedrag door een motivatiebrief, was het ook tijd om ons rijtjeshuis te koop gaan zetten.
In 2016 gekocht voor 199.
In 2020 getaxeerd op 265 ivm verbouwing. Na verbouwing getaxeerd op 295 (nieuwe badkamer en dakkapel en slaapkamer op zolder)
Eind 2021 twee waardebepalingen laten uitvoeren: 300-330.
Begin 2022 te koop gezet voor 325.
Uiteindelijk verkocht voor 388 waar we heel blij mee zijn. Er waren 6 biedingen, waarvan 3 boven 380.
Dit is een dorpje uit omgeving 's-Hertogenbosch.
[ Voor 3% gewijzigd door Lelletje op 22-02-2022 13:43 ]
Enig idee waarom ze op het bod terugkomen? Dat kan je mogelijk helpen bij het verdere proces.FrankoNL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:49:
Appartement te koop gezet onder de rook van Rotterdam
(knip)
Eerste bod geaccepteerd. Twee dagen later ziet koper er vanaf. Vervolgens contact gezocht met andere bieder. Die is nog een keer komen kijken, heeft nog extra bedenktijd gehad en we zijn nog de onderhandeling in gegaan. Uiteindelijk ook dat bod geaccepteerd en ook die laat het 2 dagen later afweten.
En verder, ja dit is superirritant en het komt vaker voor (check het verhaal van @Bommes ), maar uiteindelijk worden al die woningen toch verkocht. Dus hou vol en laat je niet gek maken.
Mocht het aan de vraagprijs liggen, overweeg dan om het op 3 ton weg te zetten, dan heb je er een nieuwe categorie zoekers bij. Vergeet niet dat veel kopers verwachten minimaal 10% bovenop de vraagprijs te moeten bieden. Met de huidige stijging en vraagprijzen komen ze dan niet meer kijken. Dus maak de vraagprijs niet te hoog.
[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 02-03-2022 22:31 ]
De eerste had geen echte reden. De tweede vond de kosten te hoog, en dan met name de woonkosten. Ze wees naar het voorschot van Eneco. Maarja ik kan er ook niks aan doen dat de tarieven voor warmte 70 procent hoger zijn dan een jaar eerder. Daar gaat ze bij elke woning tegenaan lopen.Toke_gt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Enig idee waarom ze op het bod terugkomen? Dat kan je mogelijk helpen bij het verdere proces.
En verder, ja dit is superirritant en het komt vaker voor (check het verhaal van @Bommes ), maar uiteindelijk worden al die woningen toch verkocht. Dus hou vol en laat je niet gek maken.
Mocht het aan de vraagprijs liggen, overweeg dan om het op 3 ton weg te zetten, dan heb je er een nieuwe categorie zoekers bij. Vergeet niet dat veel kopers verwachten minimaal 10% bovenop de vraagprijs te moeten bieden. Met de huidige stijging en vraagprijzen komen ze dan niet meer kijken. Dus maak de vraagprijs niet te hoog.
Ik vind 300 wel een heel forse daling.Zoals ik zei, de vraagprijs ligt ergens in het midden. Overigens zo neergezet door de makelaar. Lijkt me voor een fors oppervlakte in een modern appartementencomplex toch niet heel buitensporig?
[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 02-03-2022 22:26 ]
Nee hoor, ik bedoel ook niet dat het nu te hoog is, maar met een lagere vraagprijs trek je mensen aan die met een te hoog bedrag bovenop de vraagprijs rekenen. (Die dus uitkomen op 365 of zo en dat zo hoog vinden dat ze niet eens meer komen kijken.) Laat je makelaar je er maar over adviseren, die is ervoor en weet ook goed hoe de markt in jouw omgeving zich beweegt.FrankoNL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:38:
[...]
De eerste had geen echte reden. De tweede vond de kosten te hoog, en dan met name de woonkosten. Ze wees naar het voorschot voor Eneco.
Ik vind 300 wel een heel forse daling. (Knip) Lijkt me in een modern appartementencomplex toch niet heel buitensporig?
Over die energieprijs: geef ook aan wat je afgelopen jaar betaalde als dat zoveel verschil maakt.
[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 02-03-2022 22:33 ]
@FrankoNL
Wij gaan ook bijna de markt op, begreep van de makelaar dat vanwege de situatie in Ukraine kopers iets meer gingen twijfelen, zeker donderdag. Hij had ook 1 annulering in de bedenktijd van een koop op die dag.
Ik vind het wel wat weinig biedingen op 16 kijkers. Makelaar zou de kijkers nog na kunnen bellen. Hoeveel % zaten de biedingen boven je vraagprijs?
Wij gaan ook bijna de markt op, begreep van de makelaar dat vanwege de situatie in Ukraine kopers iets meer gingen twijfelen, zeker donderdag. Hij had ook 1 annulering in de bedenktijd van een koop op die dag.
Ik vind het wel wat weinig biedingen op 16 kijkers. Makelaar zou de kijkers nog na kunnen bellen. Hoeveel % zaten de biedingen boven je vraagprijs?
Edit: aangepast ivm kenmerken.THM0 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:49:
@FrankoNL
[ Voor 44% gewijzigd door FrankoNL op 02-03-2022 22:25 ]
Ahhh oké helder. Ja ik zal het eens met hem overleggen.Toke_gt schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:48:
[...]
Nee hoor, ik bedoel ook niet dat het nu te hoog is, maar met een lagere vraagprijs trek je mensen aan die met een te hoog bedrag bovenop de vraagprijs rekenen. (Die dus uitkomen op 365 of zo en dat zo hoog vinden dat ze niet eens meer komen kijken.) Laat je makelaar je er maar over adviseren, die is ervoor en weet ook goed hoe de markt in jouw omgeving zich beweegt.
Over die energieprijs: geef ook aan wat je afgelopen jaar betaalde als dat zoveel verschil maakt.
FrankoNL schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:38:
[...]
De eerste had geen echte reden. De tweede vond de kosten te hoog, en dan met name de woonkosten. Ze wees naar het voorschot voor 153 euro van Eneco. Maarja ik kan er ook niks aan doen dat de tarieven voor warmte 70 procent hoger zijn dan een jaar eerder. Daar gaat ze bij elke woning tegenaan lopen.
Ik vind 300 wel een heel forse daling. Taxatiewaarde is 350. Zoals ik zei, de vraagprijs ligt ergens in het midden. Overigens zo neergezet door de makelaar. Lijkt me voor 110 m2 in een modern appartementencomplex toch niet heel buitensporig?
Members only:
Inloggen
Maarja het is een gekke markt, misschien komt er volgende week iemand voorbij die hem per se wil hebben dan krijg je zo 360-375k
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2022 22:20 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Haha dank voor je antwoord, zou ik je brutaal mogen vragen je berekening weg te halen? Just in case. Het staat al in members only, maar toch. Ik houd het in ieder geval in mijn achterhoofdSport_Life schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:54:
[...]
***members only***
Maarja het is een gekke markt, misschien komt er volgende week iemand voorbij die hem per se wil hebben dan krijg je zo 360-375k
Hoe is jullie ervaring met aantallen afspraken na vooraankondiging bij makelaars en na publicatie op Funda? Ons huis staat nu via move.nl uit bij makelaars en het loopt al aardig op qua afspraken. Ergens volgende week gaat het ook op Funda, moet ik al gaan aandringen op extra dag bezichtigingen bij de makelaar? Of heb ik het overgrote deel van de serieus geinteresseerden al bereikt nu?
Hoeveel dagen heb je afgesproken met de makelaar?THM0 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:39:
Hoe is jullie ervaring met aantallen afspraken na vooraankondiging bij makelaars en na publicatie op Funda? Ons huis staat nu via move.nl uit bij makelaars en het loopt al aardig op qua afspraken. Ergens volgende week gaat het ook op Funda, moet ik al gaan aandringen op extra dag bezichtigingen bij de makelaar? Of heb ik het overgrote deel van de serieus geinteresseerden al bereikt nu?
Mijn ervaring. Direct veel afspraken nadat deze op de eigen site van de makelaar werd geplaatst, nog meer via move, en uiteraard nog meer op de eerste Funda dag. Wat ik merkte, is dat er na het online komen op de eigen site, tot de uiteindelijke bezichtigingen 50% van de afspraken werd geannuleerd, een groot deel in het weekend dat er tussen zat. Het leek er bij mij op dat veel mensen niet echt nadenken, inschrijven voor ze te laat zijn, maar naarmate er meer tijd komt om na te denken, er toch ook weer veel afhaken. Maar dat is altijd lastig inschatten.
We hebben nu twee dagen ingepland, maar met de afspraak dat we extra plek maken indien nodig. Maar minder dan 10 plekken beschikbaar nog en dan moeten we dus nog naar Funda. Zullen ook echt wel wat annuleringen komen; was ook onze ervaring als kopers dat je gewoon als eerste actie je tijdslot moet claimen en daarna pas goed moet gaan kijken naar foto's en documentatie en evt je afspraak annuleren als het toch niks is. Als je het andersom doet zit het vol.coazter schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Hoeveel dagen heb je afgesproken met de makelaar?
Mijn ervaring. Direct veel afspraken nadat deze op de eigen site van de makelaar werd geplaatst, nog meer via move, en uiteraard nog meer op de eerste Funda dag. Wat ik merkte, is dat er na het online komen op de eigen site, tot de uiteindelijke bezichtigingen 50% van de afspraken werd geannuleerd, een groot deel in het weekend dat er tussen zat. Het leek er bij mij op dat veel mensen niet echt nadenken, inschrijven voor ze te laat zijn, maar naarmate er meer tijd komt om na te denken, er toch ook weer veel afhaken. Maar dat is altijd lastig inschatten.
Edit: never mind.
[ Voor 90% gewijzigd door FrankoNL op 04-03-2022 21:38 ]
Onze woning ook op funda.. we vinden het erg spannend. Vraagprijs 550.
Grafiek neemt hard af maar komt natuurlijk doordat eerste dag iedereen melding krijgt.
Zal komende tijd wat ervaringen delen.
Makelaar verwacht 575-600 of meer. Maar geeft aan lichte daling te zien in het aantal aanvragen/bezichtigingen door onzekerheid beurs, oorlog, renteverhoging etc.
Fingers crossed!
Grafiek neemt hard af maar komt natuurlijk doordat eerste dag iedereen melding krijgt.
Makelaar verwacht 575-600 of meer. Maar geeft aan lichte daling te zien in het aantal aanvragen/bezichtigingen door onzekerheid beurs, oorlog, renteverhoging etc.
Fingers crossed!
Members only:
Inloggen
[ Voor 40% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2022 12:45 ]
THM0 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:53:
Hoeveel bezichtigingen heb je al staan?
Members only:
Inloggen
[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 07-03-2022 13:11 ]
Mja dat is wel echt minder dan wat wij zien qua animo. Maar ik heb de makelaar ook expliciet verboden iets te publiceren in het weekend omdat mensen dan niet direct kunnen bellen.
Beetje voor de beeldvorming, in welke regio zit je?Workaholic schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:44:
Onze woning ook op funda.. we vinden het erg spannend. Vraagprijs 550.
Fingers crossed!
***members only***
Welke regio zit jij ? Mijn woning in omgeving Leiden&Bollenstreek gaat deze week online in dezelfde prijscategorie als @Workaholic en staat zaterdag op Funda. Makelaarskantoor is geopend op zaterdag dus dat scheelt.THM0 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:37:
[...]
Mja dat is wel echt minder dan wat wij zien qua animo. Maar ik heb de makelaar ook expliciet verboden iets te publiceren in het weekend omdat mensen dan niet direct kunnen bellen.
Regio Utrecht. Wij verkopen een eengezinswoning. Aan animo vooralsnog geen gebrek! Hopen dat er niet teveel afzeggingen komen.Hbeez schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:06:
[...]
Welke regio zit jij ? Mijn woning in omgeving Leiden&Bollenstreek gaat deze week online in dezelfde prijscategorie als @Workaholic en staat zaterdag op Funda. Makelaarskantoor is geopend op zaterdag dus dat scheelt.Zal ook m'n ervaringen hier delen, heb er wel vertrouwen in.
Ik vraag me toch af of de situatie in Oekraïne geen grote gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt, de oorlog geeft onzekerheid en onzekerheid is killing voor de prijzen. Mensen stellen grote aankopen dan simpelweg uur.
Ik neem aan dat de meeste mensen hier eerst een woning aangekocht hebben voordat ze verkopen? In dat geval loop je dan dus wel het risico dat de verkoop opeens, onverwacht, stroef gaat lopen.
Ik zit nu in de tussenfase, dus zal een overbruggingshypotheek gaan afsluiten en ik begin me langzaamaan toch een beetje zorgen te maken. Onterecht misschien, maar toch.
Ik neem aan dat de meeste mensen hier eerst een woning aangekocht hebben voordat ze verkopen? In dat geval loop je dan dus wel het risico dat de verkoop opeens, onverwacht, stroef gaat lopen.
Ik zit nu in de tussenfase, dus zal een overbruggingshypotheek gaan afsluiten en ik begin me langzaamaan toch een beetje zorgen te maken. Onterecht misschien, maar toch.
[ Voor 47% gewijzigd door FrankoNL op 07-03-2022 23:56 ]
Gewoon save gaan zitten met je overbrugginghypotheek. Trek er 10-15% vanaf als je daardoor beter slaapt. In the end kan niemand het voorspellen..FrankoNL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:53:
Ik vraag me toch af of de situatie in Oekraïne geen grote gevolgen gaat hebben voor de huizenmarkt, de oorlog geeft onzekerheid en onzekerheid is killing voor de prijzen. Mensen stellen grote aankopen dan simpelweg uur.
Persoonlijk begrijp ik je stress wel.. zelfde situatie.. Nieuwbouwhuis met nog onbekende opleverdatum en een huis wat in de verkoop moet..
[ Voor 7% gewijzigd door jessy100 op 08-03-2022 08:00 ]
Dat zit ik gelukkig ook wel. De overbrugging is 90 procent van de taxatiewaarde, en ik ben al uitgegaan van een wat lagere taxatiewaarde dan de taxateur.jessy100 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:51:
[...]
Gewoon save gaan zitten met je overbrugginghypotheek. Trek er 10-15% vanaf als je daardoor beter slaapt. In the end kan niemand het voorspellen..
Persoonlijk begrijp ik je stress wel.. zelfde situatie.. Nieuwbouwhuis met nog onbekende opleverdatum en een huis wat in de verkoop moet..
Wat je kunt doen is alles verkoopklaar zetten (dus foto's ed maken) en zodra je de koopovereenkomst van de nieuwe woning hebt getekend de huidige woning op funda zetten. Binnen de termijn van het voorbehoud van financiering (6 weken meestal) kun je dan je woning verkopen. Mocht het tegenvallen kun je een beroep doen op de financiering want dan geef je bij de bank je huidige woning niet op voor de overwaarde. (Tenzij je de nieuwe woning zonder overwaarde kunt financieren).FrankoNL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:53:
Zo hebben wij het gedaan , we hadden binnen 2 weken een getekende verkoop overeenkomst zonder voorbehoud financiering dus konden 100% van de verkoopwaarde (ipv 90% taxatiewaarde) meenemen. En volledig zonder risico.
Op het geval na dat jouw koper onder een auto looptSport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Wat je kunt doen is alles verkoopklaar zetten (dus foto's ed maken) en zodra je de koopovereenkomst van de nieuwe woning hebt getekend de huidige woning op funda zetten. Binnen de termijn van het voorbehoud van financiering (6 weken meestal) kun je dan je woning verkopen. Mocht het tegenvallen kun je een beroep doen op de financiering want dan geef je bij de bank je huidige woning niet op voor de overwaarde. (Tenzij je de nieuwe woning zonder overwaarde kunt financieren).
Zo hebben wij het gedaan , we hadden binnen 2 weken een getekende verkoop overeenkomst zonder voorbehoud financiering dus konden 100% van de verkoopwaarde (ipv 90% taxatiewaarde) meenemen. En volledig zonder risico.
Ja hier is het denk ik te laat voor. Bij onze hypotheekaanvraag zit de overwaarde van de nieuwe woning al verwerkt, via een overbruggingskrediet. Ik zei dus we gaan dat doen maar eigenlijk bedoel ik we hebben dat gedaan.Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:45:
[...]
Wat je kunt doen is alles verkoopklaar zetten (dus foto's ed maken) en zodra je de koopovereenkomst van de nieuwe woning hebt getekend de huidige woning op funda zetten. Binnen de termijn van het voorbehoud van financiering (6 weken meestal) kun je dan je woning verkopen. Mocht het tegenvallen kun je een beroep doen op de financiering want dan geef je bij de bank je huidige woning niet op voor de overwaarde. (Tenzij je de nieuwe woning zonder overwaarde kunt financieren).
Overigens hadden wij de woning zonder overwaarde ook kunnen financieren. We hebben expres gekozen voor een woning nog ruim binnen maximaal leenbudget.
Maarja wie rekende hier 1,5 maand geleden nou op?
[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 08-03-2022 08:59 ]
@FrankoNL Je kunt ook alles klaar zetten bij je verkoopmakelaar (dus dat advertentie,foto's, brochure etc klaarstaan). Als de markt dan omslaat of het wordt je te heet onder de voeten, dan druk je op de knop en kun je min of meer direct de markt op. Geeft geen garanties, maar je kunt wel heel snel schakelen indien nodig.
En een stukje ruimte laten voor tegenvallende opbrengst is altijd een goed idee.
En een stukje ruimte laten voor tegenvallende opbrengst is altijd een goed idee.
Sjoerd-b schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:57:
[...]
Op het geval na dat jouw koper onder een auto loopt, maar verder een goede tip!
Members only:
Inloggen
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2022 09:05 ]
In dat geval werkt deze 'truc' niet (oppassen dus..).FrankoNL schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:57:
[...]
Overigens hadden wij de woning zonder overwaarde ook kunnen financieren. We hebben expres gekozen voor een woning nog ruim binnen maximaal leenbudget.
Nee en daar komt bij dat we het voorbehoud, na overleg met een adviseur, lager hebben gezet. Dat was immers ook onze “charme” toen we kochten.Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:03:
[...]
In dat geval werkt deze 'truc' niet (oppassen dus..).
Toen nog wel
We zitten ook een beetje in hetzelfde schuitje (samen met de overburen).
Bij ons worden volgende week de foto's gemaakt en een week erop op Funda denk ik.
Stijging van de rente is wel gedempt nu, hopelijk werkt dat in ons voordeel.
Zitten gelukkig nog wel in de rand van de randstad waar de huizen normaliter niet lang te koop staan.
We gaan het zien.
Bij ons worden volgende week de foto's gemaakt en een week erop op Funda denk ik.
Zitten gelukkig nog wel in de rand van de randstad waar de huizen normaliter niet lang te koop staan.
We gaan het zien.
Als je oplevering van je nieuwbouw nog niet bekend is, dan heeft het niet veel zin om je huis te koop te zetten lijkt me... Oplevering zit ergens tussen Q1 en Q3 2023. Een huis meer dan een half jaar eerder verkopen is niet echt gebruikelijk lijkt me...
Ook wij gaan onze woning einde van de maand in de verkoop doen. Onze nieuwbouw woning wordt eind juli opgeleverd en we hopen toch wel voor 1 oktober daar in te kunnen trekken. Tussen verkoop en overdracht zit dus zo'n 5 tot 6 maanden.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het toch wel wat stressvol begin te vinden, maar waarschijnlijk maak ik me druk om niets. Onze woning staat in een gewilde wijk op 5 minuten fietsen van het centrum van een grote stad in het noorden van het land.
Ten tijden van het afsluiten van onze hypotheek van de nieuwe woning is hij voor 325k meegenomen. Vergelijkbare woningen ging begin van dit jaar voor zo'n 400k weg. Dat zou toch wel goed moeten komen hoop ik.
Ik moet eerlijk zijn dat ik het toch wel wat stressvol begin te vinden, maar waarschijnlijk maak ik me druk om niets. Onze woning staat in een gewilde wijk op 5 minuten fietsen van het centrum van een grote stad in het noorden van het land.
Ten tijden van het afsluiten van onze hypotheek van de nieuwe woning is hij voor 325k meegenomen. Vergelijkbare woningen ging begin van dit jaar voor zo'n 400k weg. Dat zou toch wel goed moeten komen hoop ik.
Hier hetzelfde dilemma. Oplevering ergens Q3/Q4 dit jaar. Huidig appartement moet nog verkocht worden. We zitten nu zo'n maand of 7 voor oplevering. Dat is volgens de makelaar te lang (hij adviseert max 4 maanden van te voren).Pauwl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:24:
We zitten ook een beetje in hetzelfde schuitje (samen met de overburen).
We gaan het zien.
Bij ons was het een half jaar van te voren en dat is prima....het blijft ook gewoon afhankelijk wat de kopende partij wil en kan. Wij hebben het begin december te koop gezet.
De kopers waren blij dat het nog een half jaar duurde. Hun huis staat nu te koop en ergens begin mei dragen wij ons huidige huis aan hen over.
De kopers waren blij dat het nog een half jaar duurde. Hun huis staat nu te koop en ergens begin mei dragen wij ons huidige huis aan hen over.
Wij zitten ook in de situatie dat we deze week kunnen tekenen voor een nieuwbouw.
Oplevering rond Q4 2023... duurt dus nog wel even.
Hebben al gesprekken met wat makelaars gepland. Eerste gesprek al gehad.
Zij adviseerde ons dat het allemaal zeer ontrustend is door de oorlog en we snel moesten verkopen. Dan maar anderhalf jaar in Centerparks wonen.... nou gaan we mooi niet doen..
Gelukkig is de taxatie veel hoger dan verwacht dus we hebben flink speelruimte.
Al zijn de vaste lasten de komende tijd wel hoog... dat is voor mij nog de grootste nadeel. Waarom is het tegenwoordig niet meer in fases met hypotheek van nieuwbouw? Wij krijgen gelijk de volle mep anderhalf jaar. Dacht dat je eerst betaalt voor de grond, dan fundering etc.
Zij adviseerde ons dat het allemaal zeer ontrustend is door de oorlog en we snel moesten verkopen. Dan maar anderhalf jaar in Centerparks wonen.... nou gaan we mooi niet doen..
Al zijn de vaste lasten de komende tijd wel hoog... dat is voor mij nog de grootste nadeel. Waarom is het tegenwoordig niet meer in fases met hypotheek van nieuwbouw? Wij krijgen gelijk de volle mep anderhalf jaar. Dacht dat je eerst betaalt voor de grond, dan fundering etc.
Wat je in je bouwdepot hebt staan voor je nieuwbouw, daar krijg je toch weer rente over en wordt afgetrokken van je maandelijkse bedrag ?mentalozzie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:
Ik heb over een maand of 2 de oplevering van mijn nieuwbouw woning en bij mij was het gewoon in fases. Maandelijkse bedrag loopt telkens op bij het steeds indienen van de termijnfacturen.
Ja raar he....dcell schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:48:
[...]
Wat je in je bouwdepot hebt staan voor je nieuwbouw, daar krijg je toch weer rente over en wordt afgetrokken van je maandelijkse bedrag ?
Ik heb over een maand of 2 de oplevering van mijn nieuwbouw woning en bij mij was het gewoon in fases. Maandelijkse bedrag loopt telkens op bij het steeds indienen van de termijnfacturen.
Onze eigen financieel adviseur gesproken en een financieel adviseur die werd toegewezen door het nieuwbouwproject (Mannentje van de Rabobank) die echt wel wist waar die het over had.
Morgenochtend gesprek met de makelaar van het nieuwbouwhuis nogmaals maar eens goed vragen en mocht het echt zo zijn waarom dat zo is.
Is niet zo raar. Bank kent jou het gevraagde hypotheekbedrag toe en stopt dat in een bouwdepot. Daar betaal je rente over. Vervolgens laat je elke factuur uit het bouwdepot betalen. Zo hoeft de bank niet te administreren wat ze nog moeten verstrekken aan hypotheek, en kun jij snel handelen, ook als je bijvoorbeeld vijf dagen achtereen facturen inzendt.mentalozzie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:52:
[...]
Ja raar he....
Onze eigen financieel adviseur gesproken en een financieel adviseur die werd toegewezen door het nieuwbouwproject (Mannentje van de Rabobank) die echt wel wist waar die het over had.
Morgenochtend gesprek met de makelaar van het nieuwbouwhuis nogmaals maar eens goed vragen en mocht het echt zo zijn waarom dat zo is.
Voor het bedrag dat je nog niet uit het bouwdepot hebt gehaald, ontvang je rente. Daarmee compenseer je de rente die je betaalt voor de verstrekte hypotheek. Tegen de tijd dat je huis wordt opgeleverd betaal je de vole mep, want dan is je bouwdepot (bijna) leeg. Volgens mij is dat nu niet anders dan 10-20 jaar geleden.
Of bedoel je iets anders dan ik uit je mail begrijp?
[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 08-03-2022 12:59 ]
Bij ons betaal je over het annuitaire deel al gelijk het gehele deel aan aflossing, maar de rente die je ontvangt uit het bouwdepot is even hoog als de rente die je betaalt. Wij betalen dus nu al best een groot deel maar zolang er geld in het bouwdepot staat nog lang niet alles. Nu, een tweetal maanden voor oplevering nieuwbouw, nog altijd maar iets van 60% schat ik.Toke_gt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
[...]
Is niet zo raar. Bank kent jou het gevraagde hypotheekbedrag toe en stopt dat in een bouwdepot. Daar betaal je rente over. Vervolgens laat je elke factuur uit het bouwdepot betalen. Zo hoeft de bank niet te administreren wat ze nog moeten verstrekken aan hypotheek, en kun jij snel handelen, ook als je bijvoorbeeld vijf dagen achtereen facturen inzendt.
Voor het bedrag dat je nog niet uit het bouwdepot hebt gehaald, ontvang je rente. Daarmee compenseer je de rente die je betaalt voor de verstrekte hypotheek. Tegen de tijd dat je huis wordt opgeleverd betaal je de vole mep, want dan is je bouwdepot (bijna) leeg. Volgens mij is dat nu niet anders dan 10-20 jaar geleden.
Of bedoel je iets anders dan ik uit je mail begrijp?
Eigenlijk stond de verkoop van ons appartement niet op de planning omdat ik simpelweg niet het geld had om een andere woning te kopen. Inmiddels ben ik meer gaan werken en is die optie er nu wel. Nu we ook nog eens een leuke woning tegen zijn gekomen komt alles in een stroomversnelling en gaan we ons appartement verkopen. De fotos zijn net gemaakt, dus hij zal binnenkort online komen. 77m2 in Alphen aan den Rijn met uitzicht op een park en 4 kamers (3 slaapkamers). De makelaar heeft aangegeven dat 260.000 zou moeten lukken, dus dat is het bedrag waarvoor hij de markt op gaat. Ik merk dat ik wel spanning voel en het liefst de boel vandaag nog verkoop. We hebben immers al een andere woning gekocht. De makelaar gaf ook aan dat het aantal kijkers aan het teruglopen is de laatste maanden. Wellicht heeft de stijgende rente daar iets mee te maken. Kortom, leuk en spannend tegelijk.
@Zenomyscus Succes met de verkoop, spannende tijd.
Wat je makelaar zegt heb ik inmiddels ook een paar keer gehoord en gezien (door uit mijn raam te kijken naar de bezoekers bij het huis aan de overkant :-) ).
Klein beetje toelichting op het "gehoord" hebben:
We hebben een leuk huis, maar er woont 1 "bijzondere" buurman met (te) veel geld waar hij een enorme geluidsinstallatie van heeft gekocht en rustig tot 4 uur 's morgens keihard muziek op afspeelt (en meezingt met een 10tal personen die hij dan uitnodigt in zijn tuin met zwembad (mini ibiza wordt het al genoemd). Dus, een andere woning in dezelfde wijk komt beschikbaar, even groot als onze huidige woning maar ver weg van de buurman en aan een watertje. De makelaar die het verkoopt uitgenodigd voor een waarde bepaling van onze huidige woning, een overgang heeft alleen zin als het financieel enigszins passend is. De potentieel nieuwe woning was eventjes 300.000 euro duurder dan de prijs die wij 3 jaar geleden hadden betaald voor de huidige woning.
Dus de man komt langs en begint zijn verhaal. Drie dingen die opvallen:
Puntje 2 vond ik lachwekkend, hij ging helemaal vertellen hoe hij kopers de illusie van schaarste ging aanpraten, hoe hij ze ging laten denken dat er veel kopers en nog meer bieders waren. Dat het allemaal om het creëren van de emotie ging.
punt 3 vertelde hij 2 minuten na punt 2....
Misschien voel je het al een beetje, maar we hebben dat huis niet gekocht en ook niet op geboden. Het is wel verkocht, binnen een week na de kijkdagen.
De waardebepaling kwam neer op 253.000 euro hoger dan wat wij betaald hebben in 2019.
Toelichting op "gezien":
3 weken daarna zetten de overburen een bord in de tuin, dat was even slikken, die durven 386.000 meer te vragen (en hebben in middels gekregen) dan wij in 2019 betaalde en zelf 445.000 meer dan ze zelf in 2018 hebben betaald (ging een oudere vrouw uit, de heeft het voor een habbekrats in de markt gezet).
Bij de 2 bezichtingsdagen van het huis aan de overzijde van de straat zijn 8 kijkers geweest en het is verkocht zonder voorbehouden. De huidige bewoners zijn er al uit, maar alle meubels staan er nog in.
Voor de referentie:
Woningen in een polder de randstad, onder de rook van Schiphol, woon opp. net geen 200m2, perceel opp. ca. 500m2.
Wat je makelaar zegt heb ik inmiddels ook een paar keer gehoord en gezien (door uit mijn raam te kijken naar de bezoekers bij het huis aan de overkant :-) ).
Klein beetje toelichting op het "gehoord" hebben:
We hebben een leuk huis, maar er woont 1 "bijzondere" buurman met (te) veel geld waar hij een enorme geluidsinstallatie van heeft gekocht en rustig tot 4 uur 's morgens keihard muziek op afspeelt (en meezingt met een 10tal personen die hij dan uitnodigt in zijn tuin met zwembad (mini ibiza wordt het al genoemd). Dus, een andere woning in dezelfde wijk komt beschikbaar, even groot als onze huidige woning maar ver weg van de buurman en aan een watertje. De makelaar die het verkoopt uitgenodigd voor een waarde bepaling van onze huidige woning, een overgang heeft alleen zin als het financieel enigszins passend is. De potentieel nieuwe woning was eventjes 300.000 euro duurder dan de prijs die wij 3 jaar geleden hadden betaald voor de huidige woning.
Dus de man komt langs en begint zijn verhaal. Drie dingen die opvallen:
- Hij wist niets van woningen die verkocht waren in de wijk, zonder dat deze op funda waren geweest, maar wel opvraagbaar zijn in het kadaster.
- Hij ging zijn verkoop technieken en tactieken aan mij uitleggen
- Hij vertelde dat er tegenwoordig nog maar een handvol kijkers komt, waar dat 2 jaar geleden hele volksstammen waren.
Puntje 2 vond ik lachwekkend, hij ging helemaal vertellen hoe hij kopers de illusie van schaarste ging aanpraten, hoe hij ze ging laten denken dat er veel kopers en nog meer bieders waren. Dat het allemaal om het creëren van de emotie ging.
punt 3 vertelde hij 2 minuten na punt 2....
Misschien voel je het al een beetje, maar we hebben dat huis niet gekocht en ook niet op geboden. Het is wel verkocht, binnen een week na de kijkdagen.
De waardebepaling kwam neer op 253.000 euro hoger dan wat wij betaald hebben in 2019.
Toelichting op "gezien":
3 weken daarna zetten de overburen een bord in de tuin, dat was even slikken, die durven 386.000 meer te vragen (en hebben in middels gekregen) dan wij in 2019 betaalde en zelf 445.000 meer dan ze zelf in 2018 hebben betaald (ging een oudere vrouw uit, de heeft het voor een habbekrats in de markt gezet).
Bij de 2 bezichtingsdagen van het huis aan de overzijde van de straat zijn 8 kijkers geweest en het is verkocht zonder voorbehouden. De huidige bewoners zijn er al uit, maar alle meubels staan er nog in.
Voor de referentie:
Woningen in een polder de randstad, onder de rook van Schiphol, woon opp. net geen 200m2, perceel opp. ca. 500m2.
Goedenavond, wij staan op het punt op het koopkontrakt te tekenen voor onze nieuwe woning. Nu begint het proces van de verkoop van ons huidige huis. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt makelaarscourtage en onderhandelingsruimte. Omgeving Alkmaar.
Driemaal is scheepsrecht. Nou nee hoor, hier niet. Ook de 3e koper trekt zich terug. Wat bezielt deze mensen? Dit keer een of ander kulverhaal over het moeten verkopen van hun eigen huis. Dat bedenk je toch van te voren?!
Meestal wel, maar met het oog op hogere rente en onrustige situatie in Oost-Europa is hun situatie misschien veranderd, waardoor ze eerst willen verkopen om zeker te weten hoeveel overwaarde er is. Denk dat vaker gaat gebeuren.FrankoNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:20:
Driemaal is scheepsrecht. Nou nee hoor, hier niet. Ook de 3e koper trekt zich terug. Wat bezielt deze mensen? Dit keer een of ander kulverhaal over het moeten verkopen van hun eigen huis. Dat bedenk je toch van te voren?!
Zuur voor jou, maar het komt echt wel goed.
De woning was hypotheekvrij… maar goed. We gaan maar weer verder. Ik vind het wel echt onbeschoft. Maar dat is misschien ook omdat een “handdruk” voor mij persoonlijk wel wat waard isToke_gt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:00:
[...]
Meestal wel, maar met het oog op hogere rente en onrustige situatie in Oost-Europa is hun situatie misschien veranderd, waardoor ze eerst willen verkopen om zeker te weten hoeveel overwaarde er is. Denk dat vaker gaat gebeuren.
Zuur voor jou, maar het komt echt wel goed.
Biertje erbij en morgen weer fris van start
[ Voor 4% gewijzigd door FrankoNL op 10-03-2022 20:18 ]
Zo is het. En hypotheekvrij zegt niet zoveel. Vraag is eerder of hebben gerekend met 90 of 100% verkoopwaarde. Komen ze misschien net tekort. Of ze willen gewoon meer zekerheid dan ze tijdje geleden nodig dachten te hebben. Het gebeurt, misschien zijn ze er zelf nog zieker van dan jij.FrankoNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:17:
[...]
De woning was hypotheekvrij… maar goed. We gaan maar weer verder. Ik vind het wel echt onbeschoft. Maar dat is misschien ook omdat een “handdruk” voor mij persoonlijk wel wat waard is.
Meeste verkoop makelaars zaten bij ons rond de 6-7k na onderhandeling. Uiteindelijk is het de goedkoopste geworden. Ze wilden allemaal 1,21% maar dat vond ik wel erg veelfarao34 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:32:
Goedenavond, wij staan op het punt op het koopkontrakt te tekenen voor onze nieuwe woning. Nu begint het proces van de verkoop van ons huidige huis. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt makelaarscourtage en onderhandelingsruimte. Omgeving Alkmaar.
Tijd om onze 77m2 appartement in Zwijndrecht te verkopen, so this is my story.
- 2 makelaars op de vloer gehad, beiden waarde gezet op 200k;
- online waardes bepaalden 220-240k;
- online via Huispedia gezet, kreeg een directe contactpersoon en 2 tussenpersonen (investeerders of w/e) kreeg biedingen wat begon op 215, langzamerhand naar 232 en 235k;
- toch maar voor een makelaar gekozen voor het fijne gevoel, zelfde makelaardij (ander persoon) toch maar afgesproken om de vraagprijs op 215k te willen zetten;
- bij toeval via oude kennis-vrienden die de woning graag willen kopen, gezien onze voorkeur: zekerheid heb ik dat aangegeven en kreeg een bod van 240k en 5k buitenom zonder voorbehoud van financiering. Dit geaccepteerd en zeker tevreden mee. Koopovereenkomst wordt opgesteld en ze zijn begonnen met de hypotheekaanvraag. 11,39% boven de vraagprijs en zekerheid. Tsjah, boven de vraagprijs is zo niet relevant tegenwoordig. Je moet goed onderzoeken, want het ligt eraan wat de vraagprijs gebaseerd is.
Nog net niet (~ 2-3 weken) en had op Funda kunnen staan, maar dan hoeven we dit niet meer te doen en is het al geregeld voor een prima en zeker prijs. Overigens eind 2019 voor 150k aangeschaft, overwaarde zeer blij mee.
Beetje off-topic, we hebben al een nieuwe woning gekocht (~50k) boven de vp, wat lasten betalen en dan uiteindelijk ~30k binnen. Kans dat we alles besteden voor onszelf, lol, maar dan ook gelijk investeren in zonnepanelen + overstappen naar inductie lijkt me wel slim.
- 2 makelaars op de vloer gehad, beiden waarde gezet op 200k;
- online waardes bepaalden 220-240k;
- online via Huispedia gezet, kreeg een directe contactpersoon en 2 tussenpersonen (investeerders of w/e) kreeg biedingen wat begon op 215, langzamerhand naar 232 en 235k;
- toch maar voor een makelaar gekozen voor het fijne gevoel, zelfde makelaardij (ander persoon) toch maar afgesproken om de vraagprijs op 215k te willen zetten;
- bij toeval via oude kennis-vrienden die de woning graag willen kopen, gezien onze voorkeur: zekerheid heb ik dat aangegeven en kreeg een bod van 240k en 5k buitenom zonder voorbehoud van financiering. Dit geaccepteerd en zeker tevreden mee. Koopovereenkomst wordt opgesteld en ze zijn begonnen met de hypotheekaanvraag. 11,39% boven de vraagprijs en zekerheid. Tsjah, boven de vraagprijs is zo niet relevant tegenwoordig. Je moet goed onderzoeken, want het ligt eraan wat de vraagprijs gebaseerd is.
Nog net niet (~ 2-3 weken) en had op Funda kunnen staan, maar dan hoeven we dit niet meer te doen en is het al geregeld voor een prima en zeker prijs. Overigens eind 2019 voor 150k aangeschaft, overwaarde zeer blij mee.
Beetje off-topic, we hebben al een nieuwe woning gekocht (~50k) boven de vp, wat lasten betalen en dan uiteindelijk ~30k binnen. Kans dat we alles besteden voor onszelf, lol, maar dan ook gelijk investeren in zonnepanelen + overstappen naar inductie lijkt me wel slim.
Leygraaf, betaalde hen 1% incl BTW. Rest was allemaal flink duurder.farao34 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:32:
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dank voor jullie reacties en ik weet nu wat mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring met Huispedia?
Nee, behalve dan het online tegenkomen van woningen die ooit te koop stonden. (Soms handig, want dan blijkt dat de prijs is veranderd (+/-), of dat er iets is veranderd aan de woning.farao34 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
Dank voor jullie reacties en ik weet nu wat mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring met Huispedia?
Het lijkt een beetje een soort data verzamelaar met focus op huizen.
Ben wel benieuwd naar een update! Waren er nog meer bezichtigingen gepland en waren uit de geplande bezichtigingen biedingen gekomen? Je eerste statistieken qua aantal keer gevonden, bekeken, opgeslagen zagen er positief uit.
Ja gaat super hier! 8 bezichtigingen gepland en heel veel interesse. Hebben voorlopig een aantal mensen op de reserve lijst gezet en hebben al een aantal biedingen binnen.Hbeez schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:40:
[...]
Ben wel benieuwd naar een update! Waren er nog meer bezichtigingen gepland en waren uit de geplande bezichtigingen biedingen gekomen? Je eerste statistieken qua aantal keer gevonden, bekeken, opgeslagen zagen er positief uit.
Alvast een vraag voor het verkoopcontract:
Het huis staat op mijn naam en wij zijn in huwelijkse voorwaarden getrouwd. Klopt mijn aanname dat het verkoopcontract dan alleen op mijn naam moet komen te staan? Het huis stond voor het trouwen al op mijn naam. Neem aan dat mijn vrouw dan niet in het verkoopcontract moet komen te staan?
@Workaholic Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zou ik stellen dat alleen jij de leverende en verkopende partij bent.
@Workaholic Even ter aanvulling op bovenstaande, gezien het niet mijn vakgebied is nog even wat uitgezocht. Mijn eerdere antwoord is onjuist...
Je partner moet, omdat het de 'echtelijke woning' (gezien er sprake is van een huwelijk) is geweest, wel toestemming voor verkoop verlenen, op basis van het 'pantoffelheld-artikel' (art. 1:88 BW).
In de praktijk wordt dit 'opgelost' door het mede ondertekenen op de verkoopovereenkomst.
Bovenstaand staat los van de vermogensrechtelijke kwesties. Voor de feitelijke levering bij de notaris vermoed ik dat je partner niet nodig is als haar toestemming reeds is gegeven op de verkoopovereenkomst, maar ook dat durf ik niet zeker te zeggen.
Je partner moet, omdat het de 'echtelijke woning' (gezien er sprake is van een huwelijk) is geweest, wel toestemming voor verkoop verlenen, op basis van het 'pantoffelheld-artikel' (art. 1:88 BW).
In de praktijk wordt dit 'opgelost' door het mede ondertekenen op de verkoopovereenkomst.
Bovenstaand staat los van de vermogensrechtelijke kwesties. Voor de feitelijke levering bij de notaris vermoed ik dat je partner niet nodig is als haar toestemming reeds is gegeven op de verkoopovereenkomst, maar ook dat durf ik niet zeker te zeggen.
Thanks Jan Henk - klinkt in iedere geval logisch dat zij niet zomaar zonder "dak" moet komen te zitten. Helder, dan laten we het contract door ons allebei ondertekenen, is verder geen issue.
Members only:
Inloggen
[ Voor 39% gewijzigd door Workaholic op 14-03-2022 09:20 ]
Aflossen doe je vanaf het begin, maar rente betaal je feitelijk pas nadat de facturen van de bouwer binnen komen. (Je betaalt 100% rente en krijgt rente terug over deel dat nog niet is betaalt).mentalozzie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:43:
Wij zitten ook in de situatie dat we deze week kunnen tekenen voor een nieuwbouw.
Dat is bij iedere bank zo.
Wij hebben onze woning gevonden via huispedia (stond niet op funda). Konden daardoor zonder concurrentie rustig kijken en bieden. Enig nadeel voor ons: verkoper had nog geen nieuwe woning dus geen haast... (En ondertussen stijgende prijzen +15% per jaar dus slapend rijk worden).farao34 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
Voor verkopers (dit is een verkopers topic) is het niet interessant, je wilt in deze tijd juist veel concurrentie.
[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2022 09:58 ]
Dat klinkt logisch inderdaad. We hebben ons huis op Huispedia gezet met status op korte termijn te koop. Inmiddels op wat reacties gehad. Deze week gaan we met de verkopende makelaar in gesprek.Sport_Life schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Wij hebben onze woning gevonden via huispedia (stond niet op funda). Konden daardoor zonder concurrentie rustig kijken en bieden. Enig nadeel voor ons: verkoper had nog geen nieuwe woning dus geen haast...
Voor verkopers (dit is een verkopers topic) is het niet interessant, je wilt in deze tijd juist veel concurrentie.
Members only:
Inloggen
Ondertussen een handtekening op papier, dus we hebben vooruitgang. 11k boven de vraagprijs, helaas een stuk lager dan de vorige maar je kan niet alles hebbenFrankoNL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:17:
[...]
De woning was hypotheekvrij… maar goed. We gaan maar weer verder. Ik vind het wel echt onbeschoft. Maar dat is misschien ook omdat een “handdruk” voor mij persoonlijk wel wat waard is.
Een nieuwe verkoopronde moet je nog maar afwachten wat je krijgt.
Vrijdag is de bedenktijd voorbij, dan kan alleen de financiering nog roet in het eten gooien
[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 14-03-2022 18:09 ]
Dan zit je toch op ongeveer de taxatiewaarde, als ik me goed herinner? En ruim boven wat je nodig had voor aanschaf nieuwe woning? Gefeliciteerd dus, na al het gedoe prima resultaat.FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:08:
[...]
Ondertussen een handtekening op papier, dus we hebben vooruitgang. 11k boven de vraagprijs, helaas een stuk lager dan de vorige maar je kan niet alles hebben. Die was denk ik sowieso al wat exorbitant.
Een nieuwe verkoopronde moet je nog maar afwachten wat je krijgt.
Vrijdag is de bedenktijd voorbij, dan kan alleen de financiering nog roet in het eten gooien
Inderdaad ongeveer op de taxatiewaarde. Dus ook nog een “eerlijke” prijs voor de startende partij op de woningmarkt. Dus dat is ook wat waard.Toke_gt schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:23:
[...]
Dan zit je toch op ongeveer de taxatiewaarde, als ik me goed herinner? En ruim boven wat je nodig had voor aanschaf nieuwe woning? Gefeliciteerd dus, na al het gedoe prima resultaat.
Dank! Nog even afwachten maar het ziet er goed uur
Dan de volgende zorg: de hypotheek voor onze nieuwe woning. Aegon doet er ondertussen 6 weken over om een aanvraag te beoordelen.
Belachelijk natuurlijk.
We kunnen op salaris ruim boven taxatiewaarde lenen en hebben van de 565 woningwaarde “maar” 443 aan financiering nodig (overbrugging even daargelaten) dus in principe moet er geen probleem zijn… maar fijn is die onzekerheid niet.
[ Voor 28% gewijzigd door FrankoNL op 14-03-2022 18:40 ]
Je krijgt toch binnen een paar dagen al een indicatie of ze een offerte willen uitbrengen? Die zes weken lijkt me voor het nadere onderzoek, de berekening etc etc. Vanaf het moment dat je alle stukken hebt aangeleverd.FrankoNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Dan de volgende zorg: de hypotheek voor onze nieuwe woning. Aegon doet er ondertussen 6 weken over om een aanvraag te beoordelen.
Of vergis ik me erin?
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.