Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 114 ... 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
big bang schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:08:
Van 1% van een gemiddeld koophuis kan ik toch hele leuke vakantie boeken. Misschien zijn de getallen niet schokkend, maar om nou te doen alsof het niets uit maakt… Gezien de mensen met een hoger salaris vaak groter wonen, denk ik dat het ook hier al snel gaat om meer dan een enkel (netto) maandsalaris.
Discussie ging met name om de effecten van het voorjaar, als de huizenprijzen 15-20% per jaar stijgen zijn er dus andere, veel significantere factoren dan een maandeffect van 40€/m2 is wat ik probeer te zeggen. Uiteraard is het persoonlijk of dat de moeite waard is.

Ik denk overigens niet dat je kunt stellen dat 1% prijsstijging meer betekent voor een verkoper in het hoge segment dan in het lage segment, zou eerder andersom verwachten omdat die minder beleggingen ernaast hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Hbeez op 22-01-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Precies dat. De cijfers komen eigenlijk niet echt overeen met de conclusie.
Ik kwam trouwens op 3% verschil (los van prijsstijging).

Bij grote bedragen zijn de absolute cijfers relevanter dan de relatieve.
De cijfers zijn wat ze zijn, wat je eruit concludeert qua wel/niet de moeite waard om te wachten is persoonlijk. In mijn geval heb ik vanaf april dubbele lasten dus dat is ook onderdeel van mijn afweging.

3% tussen wat en wat precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:43:
[...]

De cijfers zijn wat ze zijn, wat je eruit concludeert qua wel/niet de moeite waard om te wachten is persoonlijk. In mijn geval heb ik vanaf april dubbele lasten dus dat is ook onderdeel van mijn afweging.

3% tussen wat en wat precies?
Tussen mei en oktober zat 120 euro per m2. Bij een woning die 4k per m2 kost, is dat dus 3%.

Maar dit valt natuurlijk in het niets bij de prijsstijgingen afgelopen jaar van 20%.

Speculeren op prijsstijging door de oude woning lang aan te houden is natuurlijk veel lucratiever :). (Al is het misschien een tikkeltje asociaal ;) maar ik begrijp het wel).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2022 11:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Members only: title

[ Voor 4% gewijzigd door Japser op 24-01-2022 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-09 22:25
Kan zijn dat een desktoptaxatie voldoende is geweest. Of uit eigen zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Japser schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:08:
Hoe gaat zo'n verkoop nou in zn werk dan, betalen die mensen het uit eigen zak??
Dat hoeft niet. Stel dat je als koper (naast de kosten koper) nog een leuk geldbedrag heb liggen van zegge 30K. Dan hoef je alleen maar te gokken dat de taxatie/hypotheek hoger uitkomt dan verkoopbedrag - 30K.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46

Bommes

Capo del formaggio

Onze woning die we november vorig jaar aankochten is, ondanks een erg lage hypotheek ten opzichte van de eigenlijke koopprijs toch zeker wel getaxeerd.
Hypotheek 37%, eigen inleg 63%

Misschien dat het per bank verschilt of ze dit nodig vinden of niet?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn woning werd ook niet opnieuw getaxeerd, ook geen voorbehoud, de koper betaalde het inderdaad uit eigen zak. Als je geen hypotheek nodig hebt heb je ook geen taxatie nodig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Ha, grappig. Ik dacht precies hetzelfde toen ik mn huis had verkocht “waar blijft die taxateur van de koper nou?”. Hij had nog wel een hypotheek nodig, maar zodanig laag (40% van koopsom kwam van zijn eigen geld, dus 60% werd gefinancierd met hypotheek) dat het voor de bank niet zo spannend meer was en dus een taxatie niet nodig bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:41

Japser

Jeej!

Blackgold schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Ha, grappig. Ik dacht precies hetzelfde toen ik mn huis had verkocht “waar blijft die taxateur van de koper nou?”. Hij had nog wel een hypotheek nodig, maar zodanig laag (40% van koopsom kwam van zijn eigen geld, dus 60% werd gefinancierd met hypotheek) dat het voor de bank niet zo spannend meer was en dus een taxatie niet nodig bleek.
Ik ga het gewoon brutaal vragen ten tijde van de overdracht (over kleine week). Ben wel nieuwsgierig of ze de loterij gewonnen hebben ofzo =]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Bommes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:22:
Onze woning die we november vorig jaar aankochten is, ondanks een erg lage hypotheek ten opzichte van de eigenlijke koopprijs toch zeker wel getaxeerd.
Hypotheek 37%, eigen inleg 63%

Misschien dat het per bank verschilt of ze dit nodig vinden of niet?
Nee sinds juli vorig jaar is een taxatie verplicht. Voorheen kon het nog op basis van de WOZ indien je een hele kleine hypotheek nodig had. Sommige banken accepteren nu nog een desktoptaxatie.

https://www.businessinsid...verbouwing-augustus-2020/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 15:48
Aangezien ik dit topic vaak geraadpleegd heb voorafgaand aan de verkoop van onze eigen huis, beide deze ook mijn ervaring.

Members only:

Enige tijd getwijfeld om via internetmakelaar zelf huis te koop aan te bieden en bezichtigingen te managen. Uiteindelijk toch besloten dat wat meer afstand tussen ons en potentiele koper prettiger is, extra kosten t.o.v. internetmakelaar vielen ons mee. Als ik daarnaast zie hoeveel reacties er op een woning komen, lijkt het mij een flinke klus om zelf iedereen te woord te staan en in te plannen voor een bezichtiging.

Best tevreden over onze makelaar, al is het wel goed om te vermelden dat het hoogste bod is ontvangen van kijkers die op een extra dagdeel bezichtigingen waren ingepland. Oorspronkelijk wilde de makelaar vasthouden aan 20 bezichtigingen ("er zit altijd wel een goed bod tussen"). We vonden 20 bezichtigingen met meer dan 25 man op de reservelijst te weinig en pas na aandringen heeft de makelaar extra momenten ingepland. Daarnaast hebben we zelf de moeite gedaan om een aantal geïnteresseerden die zich via buren hadden gemeld zelf rond te leiden.

Bij instapklare huizen huur je makelaar in om de verkoopprijs te optimaliseren, verkopen is namelijk niet het probleem in deze markt. Goed om dus je makelaar uit te dagen waar nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 19:36
Na een tijdje meelezen ook maar eens hier posten. Onze nieuwe woning wordt circa juli opgeleverd en dinsdag komt de makelaar om de verkoop met ons voor te bereiden. We dachten aan een verkoop eind februari/ begin maart. Het gaat om een tussen woning van circa 120 M2 in Gouda.

Nu wist onze buurvrouw van twee huizen verderop dat wij ergens dit jaar wilde gaan verkopen. Zij belde vandaag aan met de vraag wanneer we precies gingen verkopen omdat zij hem eind februari te koop gaan zetten en dat de makelaar van hun had geadviseerd dit met ons af te stemmen omdat tegelijk in de verkoop niet gunstig zou zijn. Natuurlijk ga ik onze makelaar ook om advies vragen en zou het voor ons geen probleem zijn de verkoop een paar weken later te zijn maar ik ben wel benieuwd naar het effect van dichtbij elkaar/ na elkaar verkopen. Hebben hier mensen daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 09:19
daaan_1992 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:24:

Nu wist onze buurvrouw van twee huizen verderop dat wij ergens dit jaar wilde gaan verkopen. Zij belde vandaag aan met de vraag wanneer we precies gingen verkopen omdat zij hem eind februari te koop gaan zetten en dat de makelaar van hun had geadviseerd dit met ons af te stemmen omdat tegelijk in de verkoop niet gunstig zou zijn. Natuurlijk ga ik onze makelaar ook om advies vragen en zou het voor ons geen probleem zijn de verkoop een paar weken later te zijn maar ik ben wel benieuwd naar het effect van dichtbij elkaar/ na elkaar verkopen. Hebben hier mensen daar ervaring mee?
Grootste risico van gelijktijdig in de markt zijn is dat men de woningen gaat vergelijken en een voorkeur krijgt voor eentje. Dat houd biedingen tegen of een afzegging van bod als men de andere woning krijgt.
Andere optie wat ook gebeurt is lager bieden op je niet voorkeurswoning en kijken of het goedkoop lukt.

Heb je daar een paar weken tussen dan is de biedronde voor de eerste woning afgerond en kan je verder met de volgende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
daaan_1992 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:24:
Na een tijdje meelezen ook maar eens hier posten. Onze nieuwe woning wordt circa juli opgeleverd en dinsdag komt de makelaar om de verkoop met ons voor te bereiden. We dachten aan een verkoop eind februari/ begin maart. Het gaat om een tussen woning van circa 120 M2 in Gouda.

Ik zou haar dan eerst laten gaan. Grote kans dat je erna minimaal ervoor krijgt wat zij er ook voor krijgt.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
VidaR-9 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Ik zou haar dan eerst laten gaan. Grote kans dat je erna minimaal ervoor krijgt wat zij er ook voor krijgt.
Dit en je krijgt ook alle kijkers die buiten de boot zijn gevallen. Die dan weten wat het winnende bod was voor het andere pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:20
[...]

Tenzij jouw huis minder oppervlakte heeft, meer toe is aan nieuwe keuken/badkamer/dakkapel etc. Dan zullen mensen onder dat winnende bod bij de buren gaan zitten. Wees dus vooral ook eerlijk in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Toke_gt schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:18:
[...]

Tenzij jouw huis minder oppervlakte heeft, meer toe is aan nieuwe keuken/badkamer/dakkapel etc. Dan zullen mensen onder dat winnende bod bij de buren gaan zitten. Wees dus vooral ook eerlijk in de vergelijking.
Dit, ik zou eerst het slechtere huis op Funda zetten en daarna het meer opgeknapte huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
[...]

Hangt ook wel een beetje van de regio af lijkt me - soms is er een 'wolk' van 10-20 biedingen rondom het winnende bod. Soms zijn er 2 biedingen waarbij er een delta van 30-50k zit tussen het winnende en het niet winnende bod. In dat tweede scenario is het dus wel jammer dat je de hoogste bieder misloopt. In het eerste scenario kan het juist een FOMO-effect creëeren waarbij mensen nog meer op jouw huis gaan bieden.

Het lijkt me sowieso een voordeel dat je buurvrouw een goede benchmark is voor wat een goede vraagprijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
millerman_sf schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:46:
[...]

Dit en je krijgt ook alle kijkers die buiten de boot zijn gevallen. Die dan weten wat het winnende bod was voor het andere pand.
Hoe zouden die dat kunnen weten dan? Die data is niet openbaar beschikbaar. Ik kreeg dat in een enkel geval te horen van m'n aankoopmakelaar maar dat was zeker niet altijd bekend. Je kunt alleen stellen dat ze zeker weten dat zij te laag hadden geboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
Hbeez schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Hoe zouden die dat kunnen weten dan? Die data is niet openbaar beschikbaar. Ik kreeg dat in een enkel geval te horen van m'n aankoopmakelaar maar dat was zeker niet altijd bekend. Je kunt alleen stellen dat ze zeker weten dat zij te laag hadden geboden.
Wanneer het huis afgemeld is (dus op "verkocht" op Funda) kunnen andere NVM makelaars de transactieprijs inzien. Als het huis zonder voorbehoud verkocht is, dan kun je vaak 1-2 weken na afronding inschrijving dus wel de vraagprijs achterhalen. Anders duurt het zo 2 maanden ivm voorbehoud financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Openbare data m.b.t. transactieprijzen zijn in ieder geval beschikbaar bij kadaster. Daar worden ze echter pas geregistreerd als de woning is geleverd (dus gepasseerd en ingeschreven bij kadaster). Daar kan in het uiterste geval soms wel een jaar tussen zitten.

Makelaars die zijn aangesloten bij het NVM houden inderdaad hun eigen systeem bij, om elkaar van wat meer actuele informatie te voorzien, maar dat is niet openbaar.

Volgens mij gebruiken tools als Walterliving ook grotendeels data van kadaster (aangevuld met wat algemene data over de markt via het CBS bijv.). In het NVM systeem (wat dus meer actueel is) zitten ze niet.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:55
De makelaars weten onderling best wel goed wat de verkoopprijzen ja, toen we de vraagprijs voor ons huis vaststelden week of 2 geleden kwam hij met een stapel huizen die allemaal erg recent verkocht zijn en echt nog niet overgedragen zijn.

Gisteren de foto's gemaakt, als 't goed is ons huis heel binnenkort op Funda.
Al staan er puur op basis van een foto in een facebookpost van de makelaar al 5 bezichtigingen gepland...

[ Voor 28% gewijzigd door rik86 op 28-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hbeez schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Er vanuit gaande dat het een goede verkoopprijs is gaat de verkoop makelaar daar de potentiele kopers wel even fijntjes op wijzen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Marinos83 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Er vanuit gaande dat het een goede verkoopprijs is gaat de verkoop makelaar daar de potentiele kopers wel even fijntjes op wijzen lijkt me?
Fair enough, zag dat in deze regio >90% van de tussenwoningen wordt overboden met gemiddeld 11% volgens de Q4 data van NVM, dus zal wel een mooi bod worden bij de buurvrouw waarbij de verkopend makelaar een belang heeft om het 'uit te lekken'. Vond alleen het statement 'alle kopers weten wat het winnende bod was' wat kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 19:36
Hbeez schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Hangt ook wel een beetje van de regio af lijkt me - soms is er een 'wolk' van 10-20 biedingen rondom het winnende bod. Soms zijn er 2 biedingen waarbij er een delta van 30-50k zit tussen het winnende en het niet winnende bod. In dat tweede scenario is het dus wel jammer dat je de hoogste bieder misloopt. In het eerste scenario kan het juist een FOMO-effect creëeren waarbij mensen nog meer op jouw huis gaan bieden.

Het lijkt me sowieso een voordeel dat je buurvrouw een goede benchmark is voor wat een goede vraagprijs is.
Dat is inderdaad precies waar ik over twijfel, het kan denk ik twee kanten op gaan. Gezien wij minder haast hebben met de verkoop denk ik dat wij hem iets uitstellen tot die van hun verkocht (onder voorbehoud) is. De huizen zijn overigens vrijwel identiek, beide in 2012 gebouwd even grote tuin en zelfde ligging. Enige verschil is smaak qua badkamer en keuken en dat wij zonnepanelen hebben, zij hebben echter twee parkeerplaatsen i.p.v 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Hbeez schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Fair enough, zag dat in deze regio >90% van de tussenwoningen wordt overboden met gemiddeld 11% volgens de Q4 data van NVM, dus zal wel een mooi bod worden bij de buurvrouw waarbij de verkopend makelaar een belang heeft om het 'uit te lekken'. Vond alleen het statement 'alle kopers weten wat het winnende bod was' wat kort door de bocht.
Wellicht wat kort door de bocht, maar als je een beetje handig bent en makelaars spreekt voor je eigen verkoop, krijg je die info echt wel naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Wij willen onze courante tussenwoning ook gaan verkopen, ergens dit jaar. De overdracht moet dan februari '23 zijn, dus de wanneer en hoe we verkopen kan nog alle kanten op. De foto's worden iig in April gemaakt, dan staat de tuin er ook wat mooier bij als nu.

Echter hebben wij een probleem, en dat is de verf op de kozijnen. De bovenverdieping buiten is voor het laatst in 2012 gedaan kwamen wij afgelopen week achter (ik had al gezien dat 't in slechte staat was maar de verf bladerde nog niet af) en de benedenverdieping buiten in 2016. Gek genoeg bladerd daar dus wel alles al af. De dorpel van de openslaande tuindeuren begint al kaal te worden, er is veel houtwerk zichtbaar.

Nu hebben we al veel schilders gebeld. Meer dan de helft neemt niet op en belt ook niet terug na het inspreken van de voicemail. Degene die wel opnemen hebben vaak pas in het najaar tijd (en sommigen pas volgend jaar). De prijzen van die lui zijn ook belachelijk hoog (ter vergelijking, onze buren betaalden 2 jaar geleden voor dezelfde klus nog geen 900 euro, de goedkoopste die wij tot nu toe vinden vroeg 1700 euro) al is dat niet het belangrijkste punt.

Maar mijn vraag dus, wat is wijsheid? Verkopen/bezichtigingen plannen terwijl de verf afbladert? Wachten tot oktober en dan verkopen/bezichtigen met nette kozijnen? Nu verkopen met de belofte dat de kozijnen voor de overdracht netjes zijn?

Wij willen er graag een bouwkundige keuring op voorhand op los laten (dit adviseert de makelaar ook, zodat je geen biedingen ovb bouwkundige keuring krijgt) en ik weet (vrijwel) zeker dat daar geen gekke dingen uit gaan komen, maar de kozijnen uiteraard wel.

De laatste optie (die ik zelf niet zie zitten) is alles zelf overschilderen om de slechte staat ervan te maskeren. Vooropgesteld, ik kan dat niet, dus dat komt er niet mooi uit te zien. Ik heb helaas ook geen familie/kennissen die dit kunnen.

Betreft dus een tussenwoning in goede staat, gasloos, regio Breda, recent getaxeerd op 370k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aomi schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:37:
Wij

De laatste optie (die ik zelf niet zie zitten) is alles zelf overschilderen om de slechte staat ervan te maskeren. Vooropgesteld, ik kan dat niet, dus dat komt er niet mooi uit te zien. Ik heb helaas ook geen familie/kennissen die dit kunnen.

Betreft dus een tussenwoning in goede staat, gasloos, regio Breda, recent getaxeerd op 370k.
Ik heb het zelf voor het eerst gedaan en het ziet er best goed uit. Paar YouTube video's gekeken en geoefend met kozijnen uit het zicht. Steiger voor de zekerheid voor 2 weken gehuurd. Het gaf wel echt bijzonder veel voldoening.

En anders Werkspot ofzo? Wel op de recensies letten.

Verder kun je er natuurlijk ook over nadenken je huis later in de verkoop te gooien na het verfwerk, daarmee trek je ook weer meer geïnteresseerden (w.b. overdrachtsdatum) denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

Maar mijn vraag dus, wat is wijsheid? Verkopen/bezichtigingen plannen terwijl de verf afbladert? Wachten tot oktober en dan verkopen/bezichtigen met nette kozijnen? Nu verkopen met de belofte dat de kozijnen voor de overdracht netjes zijn?

Het ergste houtwerk beneden (kale dorpel) zou ik wel zelf proberen. Daar kun je makkelijk bij, het is niet zo moeilijk en je kunt er altijd nog een professionele schilder op loslaten in het najaar.
Het schilderwerk boven zou je in het najaar kunnen laten doen, maar de meerwaarde die dat geeft, kost je wel eerst flink geld. Als het allemaal niet vanaf de straat heel zichtbaar is, zal het mensen niet direct afschrikken; aan elk huis is wel enig onderhoud nodig. Zolang kozijnen niet rotten, zou ik daar als koper niet zo benauwd voor zijn.

Overigens zou ik wel terughoudend zijn met de foto’s in april. Als je in oktober gaat verkopen is dat verschil echt duidelijk zichtbaar en vragen mensen zich mogelijk af waarom het in april niet is verkocht. Ik zou dus een combi doen en alleen de tuin in april fotograferen, om te laten zien hoe die er in de lente bij staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 05-02-2022 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Ik heb ons huis afgelopen jaar via de VEH schilderservice laten doen. Je kunt via de configurator van te voren online berekenen hoeveel het gaat kosten dus je weet precies waar je aan toe bent. Na accepteren van de offerte was het huis 2 maanden later geschilderd maar dat kwam ook door slecht weer en omdat wij tussendoor nog op vakantie waren, anders had het een maand eerder al gekund. Je zou online eens kunnen kijken of dit een optie voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Wij willen onze courante tussenwoning ook gaan verkopen, ergens dit jaar. De overdracht moet dan februari '23 zijn, dus de wanneer en hoe we verkopen kan nog alle kanten op. De foto's worden iig in April gemaakt, dan staat de tuin er ook wat mooier bij als nu.

Echter hebben wij een probleem, en dat is de verf op de kozijnen. De bovenverdieping buiten is voor het laatst in 2012 gedaan kwamen wij afgelopen week achter (ik had al gezien dat 't in slechte staat was maar de verf bladerde nog niet af) en de benedenverdieping buiten in 2016. Gek genoeg bladerd daar dus wel alles al af. De dorpel van de openslaande tuindeuren begint al kaal te worden, er is veel houtwerk zichtbaar.

Nu hebben we al veel schilders gebeld. Meer dan de helft neemt niet op en belt ook niet terug na het inspreken van de voicemail. Degene die wel opnemen hebben vaak pas in het najaar tijd (en sommigen pas volgend jaar). De prijzen van die lui zijn ook belachelijk hoog (ter vergelijking, onze buren betaalden 2 jaar geleden voor dezelfde klus nog geen 900 euro, de goedkoopste die wij tot nu toe vinden vroeg 1700 euro) al is dat niet het belangrijkste punt.

Wij willen er graag een bouwkundige keuring op voorhand op los laten (dit adviseert de makelaar ook, zodat je geen biedingen ovb bouwkundige keuring krijgt) en ik weet (vrijwel) zeker dat daar geen gekke dingen uit gaan komen, maar de kozijnen uiteraard wel.

Dilemma's. Ik zou het laten doen voor de bezichtigingen en de verkoop. Niet omdat de kopers daar over kunnen vallen of omdat het meer oplevert, maar om te voorkomen dat het continu in m'n hoofd gaat zitten.

Hierboven werd werkspot al aangehaald. Ergens moet toch een schilder beschikbaar zijn op een wat kortere termijn, of in het weekend ofzo.

Ik was benieuwd naar hoe zo'n bouwkundige keuring werkt voor de verkoop. Waarom zou een koper een eigen keuring achterwege laten? Ik zou een keuring in opdracht van de verkoper niet echt vertrouwen. Bedoelt de makelaar niet dat je dan ieder bod onder voorbehoud van een keuring gewoon kan accepteren omdat je al weet wat je ongeveer kunt verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:32

Bijzonder, regio Breda zou toch een schilder te vinden moeten zijn in deze periode :? Hier in de Randstad is het binnen een week geregeld.

Juist deze periodes doen schilders binnenklusjes en zijn grote projecten buiten nog niet zo populair. Ik zou eens kijken of Werkspot, of toch wat beter Googlen naar geschikte schilders in je omgeving.

En dan zou ik het nog voor de bezichtiging laten doen. Als alles er netjes bij staat maakt dat toch even een betere indruk dan dat je zegt dat je het later doet. Want als je al binnenkomt bij een bezichtiging met afgebladderde verf, zijn kopers ook nog wat meer op hun hoede van 'what's next'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Schilderen op zeker voordat de foto's gemaakt worden en bezichtigen komen. En als je het huis pas in het najaar te koop wilt zetten zou ik niet nu al foto's maken. Zou zelfs twijfelen om een paar foto's van de zomer erbij te doen om te laten zien hoe de tuin er dan uit ziet. Zou mij als koper een beetje het gevoel geven "waarom toen al foto's gemaakt en nu pas te koop zetten". En ik vraag me af of iemand dat echt boeit. Ik bedoel, leuk dat toen we dit huis kochten de tuin er leuk uit zag (en nog steeds wel eigenlijk), maar als die duidelijk wat werk nodig had, was dat geen reden om het huis te laten schieten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
MaStar schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Bijzonder, regio Breda zou toch een schilder te vinden moeten zijn in deze periode :? Hier in de Randstad is het binnen een week geregeld.

Juist deze periodes doen schilders binnenklusjes en zijn grote projecten buiten nog niet zo populair. Ik zou eens kijken of Werkspot, of toch wat beter Googlen naar geschikte schilders in je omgeving.

En dan zou ik het nog voor de bezichtiging laten doen. Als alles er netjes bij staat maakt dat toch even een betere indruk dan dat je zegt dat je het later doet. Want als je al binnenkomt bij een bezichtiging met afgebladderde verf, zijn kopers ook nog wat meer op hun hoede van 'what's next'.
Wat wij veel horen is 'afgelopen zomer hebben we veel werk niet uit kunnen voeren door het slechte weer dus dat is opgeschoven naar dit jaar'. Als 1 man dat zegt, tja. Maar dat verhaal hebben we al 4x gehoord.

En we hebben er echt veel gebeld. Meer dan 15. Uiteindelijk zijn er 7 man langs geweest, de eerste had pas tijd na de bouwvak.
Laapo schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Ik was benieuwd naar hoe zo'n bouwkundige keuring werkt voor de verkoop. Waarom zou een koper een eigen keuring achterwege laten? Ik zou een keuring in opdracht van de verkoper niet echt vertrouwen. Bedoelt de makelaar niet dat je dan ieder bod onder voorbehoud van een keuring gewoon kan accepteren omdat je al weet wat je ongeveer kunt verwachten?
De makelaar gaf aan dat zij dit altijd zo doen. Die bieden voordelig een onafhankelijke keuring aan die dan van te voren al inzichtelijk is voor de kijkers. Zij maken zelden tot nooit mee dat mensen dat niet vertrouwen en alsnog een bod ovb doen.

En mochten er toch zaken uitkomen dan kunnen die evt van te voren aangepakt worden.
Volgens mij kostte het 100 euro voor ons. Das geen geld, bespaart een hoop stress toch?
koksie schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:42:
Ik heb ons huis afgelopen jaar via de VEH schilderservice laten doen. Je kunt via de configurator van te voren online berekenen hoeveel het gaat kosten dus je weet precies waar je aan toe bent. Na accepteren van de offerte was het huis 2 maanden later geschilderd maar dat kwam ook door slecht weer en omdat wij tussendoor nog op vakantie waren, anders had het een maand eerder al gekund. Je zou online eens kunnen kijken of dit een optie voor je is.
Ik heb eens even gekeken (dank voor de tip!), maar je moet eerst de offerte accepteren (die bindend is, anders 125€ om te ontbinden) en daarna komt er pas iemand langs waarmee je een datum kan afspreken. Als ik nu dan akkoord ga, kan het nog zijn dat die schilder pas in het najaar tijd heeft? Qua prijs zitten ze overigens wel redelijk, iets duurder als onze goedkoopste offerte.

Maar nergens wordt een garantie gegeven dat ze binnen een X aantal maanden langskomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:26
Ik zou wel schilderen. Als het al afbladdert dan trekt er ook vocht enzo in en kost het alleen maar meer moeite om te schilderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Inmiddels ons huis verkocht. Tussenwoning van 107 m2 in Putten, bouwjaar 1977 met zonnepanelen, airco, 180 m2 kavel. Er kwamen zes bezichtingsaanvragen waarvan één koper een bod ter hoogte van de vraagprijs uitgebracht heeft. In plaats van te kunnen kiezen uit 5 verschillende biedingen hadden we uiteindelijk één koper die optimaal van zijn positie gebruik maakte door een ultimatum te geven. :)

Enerzijds blij dat het verkocht is en de vraagprijs is absoluut voldoende voor ons, aan de andere kant ook wel een beetje teleurgesteld. We waren al geïnformeerd dat er hier in het segment van starterswoningen een plafond bereikt lijkt te zijn, maar stilletjes hoop je toch...

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 23:40
Ik heb eens even gekeken (dank voor de tip!), maar je moet eerst de offerte accepteren (die bindend is, anders 125€ om te ontbinden) en daarna komt er pas iemand langs waarmee je een datum kan afspreken. Als ik nu dan akkoord ga, kan het nog zijn dat die schilder pas in het najaar tijd heeft? Qua prijs zitten ze overigens wel redelijk, iets duurder als onze goedkoopste offerte.

Maar nergens wordt een garantie gegeven dat ze binnen een X aantal maanden langskomen...
Klopt, ik heb daarom na het ontvangen van de offerte eerst gebeld met het bedrijf om af te spreken binnen hoeveel maanden het werk afgerond zou zijn. Deden ze ook totaal niet moeilijk over, ze waren erg meedenkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Jazzy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:31:
Inmiddels ons huis verkocht. Tussenwoning van 107 m2 in Putten, bouwjaar 1977 met zonnepanelen, airco, 180 m2 kavel. Er kwamen zes bezichtingsaanvragen waarvan één koper een bod ter hoogte van de vraagprijs uitgebracht heeft. In plaats van te kunnen kiezen uit 5 verschillende biedingen hadden we uiteindelijk één koper die optimaal van zijn positie gebruik maakte door een ultimatum te geven. :)

Enerzijds blij dat het verkocht is en de vraagprijs is absoluut voldoende voor ons, aan de andere kant ook wel een beetje teleurgesteld. We waren al geïnformeerd dat er hier in het segment van starterswoningen een plafond bereikt lijkt te zijn, maar stilletjes hoop je toch...
Zonder in al teveel details te treden: zelfde ervaring hier. Minimaal aantal kijkers, geen bod. Vergelijkbaar huis verderop met iets meer pluspunten is wel weggegaan, maar ook weinig enthousiasme. Makelaar had nog een aantal mensen gepolst of ze nog interesse in ons huis hadden, maar de mensen zijn kritisch.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:35
Motrax schreef op maandag 7 februari 2022 @ 05:34:
[...]
Zonder in al teveel details te treden: zelfde ervaring hier. Minimaal aantal kijkers, geen bod. Vergelijkbaar huis verderop met iets meer pluspunten is wel weggegaan, maar ook weinig enthousiasme. Makelaar had nog een aantal mensen gepolst of ze nog interesse in ons huis hadden, maar de mensen zijn kritisch.
Members only:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 08:48
Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te stellen dat millenials lui zijn.

Ik ben eerder geneigd te zeggen dat de rek er uit is. Het plafond is bereikt. Klussen kan ook redelijk duur worden. Dat geld moet er dan wel zijn, en niet al in de aankoop zijn gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik neig ook naar dat laatste. Veel mensen zijn zelf niet zo handig en als je dan overal iemand voor moet inhuren (als ze er al zijn), dan loopt dat snel in de papieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
Als ik het goed herinner was jouw ervaring bij de verkoop oa
Members only:
waardoor het allemaal tegenviel en moeizaam verliep. Dat heeft niet zoveel met luiheid bij potentiële kopers te maken toch?

Er zal ongetwijfeld een groep zijn waarbij niet geld maar tijd het probleem is, hoor ook vaak in m'n omgeving dat men verbaasd is over hoeveel er geleend kan worden, en een groep met meer tijd/klusbereidheid maar een strakker budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
Hbeez schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Als ik het goed herinner was jouw ervaring bij de verkoop oa
***members only***
waardoor het allemaal tegenviel en moeizaam verliep. Dat heeft niet zoveel met luiheid bij potentiële kopers te maken toch?

Er zal ongetwijfeld een groep zijn waarbij niet geld maar tijd het probleem is, hoor ook vaak in m'n omgeving dat men verbaasd is over hoeveel er geleend kan worden, en een groep met meer tijd/klusbereidheid maar een strakker budget.
Dat klopt, in combinatie met redelijk wat kluswerk wat moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
amboly schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Dat klopt, in combinatie met redelijk wat kluswerk wat moet gebeuren.
Hoe was het uiteindelijk afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:32
wfvanputten schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Ik vind het een beetje te kort door de bocht om te stellen dat millenials lui zijn.

Ik ben eerder geneigd te zeggen dat de rek er uit is. Het plafond is bereikt. Klussen kan ook redelijk duur worden. Dat geld moet er dan wel zijn, en niet al in de aankoop zijn gaan zitten.
Volgens de makelaars die ik gesproken heb voor de verkoop van mijn huis (zie eerder in dit topic) was het inderdaad zo dat de meeste kopers 1: geen zin en tijd hebben om te klussen, 2: het geld er niet meer voor hebben en 3: kluslui moeilijk tot niet beschikbaar zijn, zeker op korte termijn. Daarom is de grote wens om een volledig afgerond en afgewerkt huis te betrekken.

Heb ik maar opgepakt en ruim 300m1 plinten door het huis geschuurd en geschilderd. Daarnaast nog wat krimpscheuren weggewerkt, de trappen nog strakker afgewerkt met profielen tegen de muren, de trappen opnieuw geschilderd, de muren opnieuw geschilderd, de laatste verhuispeer in de zolder vervangen door een hue duo spot, et cetera. Zelfs de ombouw voor de container was een doorn in het oog omdat de tuin op afschot is geplaatst waardoor de ombouw niet helemaal gelijk/evenwijdig liep met de schuur ernaast. Dus ook dat opgelost.

Heel veel "kleine dingen" die heel veel tijd kosten, maar uiteindelijk wel het verschil zouden moeten maken. Ik ben benieuwd, in de wijk stonden er 3 huizen te koop, 2 waren in een week uiteindelijk weg. 1 voor 110k boven de vraagprijs (vp was 520, voor 118m2 en amper/geen tuin), de ander is onduidelijk maar werd geschat op minimaal 1 ton boven de vraagprijs (vp was 850, voor 151m2 en 180m2 tuin, geschakelde woning). In de buurt zijn ze de laatste tijd wel voor gekkere prijzen weggegaan, dus fingers crossed... 15e komt de fotograaf, de styling wordt deze week gedaan als het goed is - we gaan all in met een volledige VT wonen inrichting in plaats van onze eigen dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Mvd1981 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Volgens de makelaars die ik gesproken heb voor de verkoop van mijn huis (zie eerder in dit topic) was het inderdaad zo dat de meeste kopers 1: geen zin en tijd hebben om te klussen, 2: het geld er niet meer voor hebben en 3: kluslui moeilijk tot niet beschikbaar zijn, zeker op korte termijn. Daarom is de grote wens om een volledig afgerond en afgewerkt huis te betrekken.

Heb ik maar opgepakt en ruim 300m1 plinten door het huis geschuurd en geschilderd. Daarnaast nog wat krimpscheuren weggewerkt, de trappen nog strakker afgewerkt met profielen tegen de muren, de trappen opnieuw geschilderd, de muren opnieuw geschilderd, de laatste verhuispeer in de zolder vervangen door een hue duo spot, et cetera. Zelfs de ombouw voor de container was een doorn in het oog omdat de tuin op afschot is geplaatst waardoor de ombouw niet helemaal gelijk/evenwijdig liep met de schuur ernaast. Dus ook dat opgelost.

Heel veel "kleine dingen" die heel veel tijd kosten, maar uiteindelijk wel het verschil zouden moeten maken. Ik ben benieuwd, in de wijk stonden er 3 huizen te koop, 2 waren in een week uiteindelijk weg. 1 voor 110k boven de vraagprijs (vp was 520, voor 118m2 en amper/geen tuin), de ander is onduidelijk maar werd geschat op minimaal 1 ton boven de vraagprijs (vp was 850, voor 151m2 en 180m2 tuin, geschakelde woning). In de buurt zijn ze de laatste tijd wel voor gekkere prijzen weggegaan, dus fingers crossed... 15e komt de fotograaf, de styling wordt deze week gedaan als het goed is - we gaan all in met een volledige VT wonen inrichting in plaats van onze eigen dingen...
Je hebt natuurlijk klussen, en klussen. De meeste zijn echt niet te beroerd om een muurtje te schilderen of een vloertje te regelen. Maar als je dan toch al dik overbetaald ga je geen bouwval kopen waar je nog meerdre weken in moet beunen om het enigzins woonbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
Hbeez schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Hoe was het uiteindelijk afgelopen?
Members only:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Toke_gt
wfvanputten schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Helemaal eens. Ik vind het eerlijk gezegd zeer terecht dat kopers erg kritisch zijn. Je ziet hier ook berichten voorbijkomen van kopers die al rekening houden met 10% boven de vraagprijs (in sommige regio’s loopt dat op tot 100K), waar de vraagprijs zelf doorgaans al heel hoog is. Me dunkt dat je voor die minimaal 35K wat mag terugverwachten.
Ik zou eerder zeggen dat verkopers lui worden/zijn. Je schroeft de vraagprijs hoog op, verwacht er nog een klap bovenop en ondertussen hoef je aan je huis weinig te doen, want het verkoopt toch wel. Daar komt een eind aan en ik denk dat we daar dichtbij zitten.
Niks ten nadele van of oordelend over de tweakers die nu hun huis in de verkoop hebben, maar teleurgesteld zijn omdat je alleen de vraagprijs krijgt geboden… ik vind dat wel wat bizar. Kijk eens hoeveel je huis meer waard is geworden en hoeveel je daar zelf met de vraagprijs weer boven zit. Wees realistisch: op enig moment overvraag je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Helemaal eens. Ik vind het eerlijk gezegd zeer terecht dat kopers erg kritisch zijn. Je ziet hier ook berichten voorbijkomen van kopers die al rekening houden met 10% boven de vraagprijs (in sommige regio’s loopt dat op tot 100K), waar de vraagprijs zelf doorgaans al heel hoog is. Me dunkt dat je voor die minimaal 35K wat mag terugverwachten.
Ik zou eerder zeggen dat verkopers lui worden/zijn. Je schroeft de vraagprijs hoog op, verwacht er nog een klap bovenop en ondertussen hoef je aan je huis weinig te doen, want het verkoopt toch wel. Daar komt een eind aan en ik denk dat we daar dichtbij zitten.
Niks ten nadele van of oordelend over de tweakers die nu hun huis in de verkoop hebben, maar teleurgesteld zijn omdat je alleen de vraagprijs krijgt geboden… ik vind dat wel wat bizar. Kijk eens hoeveel je huis meer waard is geworden en hoeveel je daar zelf met de vraagprijs weer boven zit. Wees realistisch: op enig moment overvraag je.
Eens. Wij zaten ook aan de verkopende kant en het is bizar als je berekent wat we slapend verdiend hebben. Van 185k v.o.n. in 2015 naar 400k vraagprijs in 2021. 20k meerwerk/meubels/tuin toentertijd, dus dan weet je dat het niet luxe is aangekleed ;)

Makelaars maken je alsnog gek met "we verwachten wel 440k of meer" maar daarmee doen ze echt aan overselling. Wij vonden het al wat rooskleurig voorgesteld en uiteindelijk met een bod net boven vraagprijs akkoord gegaan. Veel kopers geven het bij voorbaat al op.

Maar alle vier de makelaars waar we qua omgang positief over waren leken blind te zijn voor de nadelen van ons huis en het feit dat je als starterskoppel echt al krom moet liggen hiervoor.

Als ik mezelf in de schoenen van de koper plaats snap ik zeker dat ze kritisch zijn.

Plus het feit dat ik deze woning toen met een startsalaris kon kopen, ik zou nu mijn eigen huis niet eens meer in m'n eentje kunnen betalen, ondanks een bruto salarisverdubbeling 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door finsdefis op 07-02-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 11:26
finsdefis schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Eens. Wij zaten ook aan de verkopende kant en het is bizar als je berekent wat we slapend verdiend hebben. Van 185k v.o.n. in 2015 naar 400k vraagprijs in 2021. 20k meerwerk/meubels/tuin toentertijd, dus dan weet je dat het niet luxe is aangekleed ;)

Makelaars maken je alsnog gek met "we verwachten wel 440k of meer" maar daarmee doen ze echt aan overselling. Wij vonden het al wat rooskleurig voorgesteld en uiteindelijk met een bod net boven vraagprijs akkoord gegaan. Veel kopers geven het bij voorbaat al op.

Maar alle vier de makelaars waar we qua omgang positief over waren leken blind te zijn voor de nadelen van ons huis en het feit dat je als starterskoppel echt al krom moet liggen hiervoor.

Als ik mezelf in de schoenen van de koper plaats snap ik zeker dat ze kritisch zijn.

Plus het feit dat ik deze woning toen met een startsalaris kon kopen, ik zou nu mijn eigen huis niet eens meer in m'n eentje kunnen betalen, ondanks een bruto salarisverdubbeling 8)7
Hier ook hetzelfde. Mijn huis in 2015 gekocht en in 2016 opgeleverd. VON aankoop prijs toen 175k. Denk ongeveer 20-25k aan meerwerk/keuken/vloeren/wanden/ tuin totaal. Is nu getaxeerd op 330k (heb een overbruggingshypotheek) en gaat binnekort een keer te koop komen, ben benieuwd. Hoop natuurlijk op extra bovenop de vraagprijs maar weet dat die al erg hoog is dus ga er niet vanuit. 10% van de overwaarde wordt ons verbouwbudget, en vorige week bij de badkamerzaak geweest en toen al beetje spijt dat we toch niet een wat hogere hypotheek hebben genomen (hypotheek is nu gewoon aankoopprijs + kk - (90% van huidige overwaarde) en dus niet maximaal wat we kunnen lenen voor een mooie maandlast. Kon het toen alleen van mn starterssalaris kopen + wat spaargeld. Zou het nu niet alleen kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
Om toch wat tegengeluid te laten horen: vorige week is onze kluswoning (en das best wel een understatement) verkocht voor ruim boven een stevige vraagprijs aan een stel millenials.
Maar goed, locatie locatie locatie, en dat is dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Meevallertje die ik me nu pas realiseer. Alle verkoopmakelaars zitten hier in de regio op 1,5%, maar ik had 1,35% + 10% van alles boven de vraagprijs onderhandeld. Daardoor in ieder geval 600 euro aan makelaarskosten uitgespaard. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 20:18
Interessant om de afgelopen periode mee te lezen op dit forum. Wij gaan ons huis deze maand te koop zetten. Ondanks de goede markt spannend hoe snel en voor welke prijs je het kan verkopen. We hebben onder voorbehoud van verkoop eigen woning en financiering een nieuwe woning gekocht. Daarom moeten we een minimale verkoopprijs behalen. Spannend, maar de makelaar geeft ons veel vertrouwen. Ik zal de uiteindelijke uitkomst met jullie delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bronce schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Hier ook hetzelfde. Mijn huis in 2015 gekocht en in 2016 opgeleverd. VON aankoop prijs toen 175k. Denk ongeveer 20-25k aan meerwerk/keuken/vloeren/wanden/ tuin totaal. Is nu getaxeerd op 330k (heb een overbruggingshypotheek) en gaat binnekort een keer te koop komen, ben benieuwd. Hoop natuurlijk op extra bovenop de vraagprijs maar weet dat die al erg hoog is dus ga er niet vanuit. 10% van de overwaarde wordt ons verbouwbudget, en vorige week bij de badkamerzaak geweest en toen al beetje spijt dat we toch niet een wat hogere hypotheek hebben genomen (hypotheek is nu gewoon aankoopprijs + kk - (90% van huidige overwaarde) en dus niet maximaal wat we kunnen lenen voor een mooie maandlast. Kon het toen alleen van mn starterssalaris kopen + wat spaargeld. Zou het nu niet alleen kunnen kopen.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:32
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SimplySimon schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:10:
Interessant om de afgelopen periode mee te lezen op dit forum. Wij gaan ons huis deze maand te koop zetten. Ondanks de goede markt spannend hoe snel en voor welke prijs je het kan verkopen. We hebben onder voorbehoud van verkoop eigen woning en financiering een nieuwe woning gekocht. Daarom moeten we een minimale verkoopprijs behalen. Spannend, maar de makelaar geeft ons veel vertrouwen. Ik zal de uiteindelijke uitkomst met jullie delen.
Heb je mooi mazzel mee. Voor heel veel verkopers is een voorbehoud voor verkoop van de bestaande woning tegen een minimale opbrengst onbespreekbaar tegenwoordig.

Maar in de populaire regio's stijgen de prijzen nog als een malle. Wij hebben ruim een jaar geleden verkocht in Veenendaal en ik verwacht dat er in dat ruime jaar zeker weer 10% bij gekomen is. Als je geen heel "raar" huis te verkopen hebt in een wat lastigere regio, komt dat vast wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Tussen mei en oktober zat 120 euro per m2. Bij een woning die 4k per m2 kost, is dat dus 3%.

Maar dit valt natuurlijk in het niets bij de prijsstijgingen afgelopen jaar van 20%.

Speculeren op prijsstijging door de oude woning lang aan te houden is natuurlijk veel lucratiever :). (Al is het misschien een tikkeltje asociaal ;) maar ik begrijp het wel).

***members only***
Is volgens mij tegenwoordig ook wel een ongebruikelijke benadering. Waar je "vroeger" pas iets wilde gaan kopen als je huidige woning verkocht was, is dat nu eigenlijk precies andersom. Wij durfden dat in ieder geval niet aan, eind 2020. Eerst iets gekocht en toen pas onze woning online gegooid. Die was zelfs ondanks de bouwvak binnen een maand verkocht. Een huis kopen duurde bij ons echt een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Is volgens mij tegenwoordig ook wel een ongebruikelijke benadering. Waar je "vroeger" pas iets wilde gaan kopen als je huidige woning verkocht was, is dat nu eigenlijk precies andersom. Wij durfden dat in ieder geval niet aan, eind 2020. Eerst iets gekocht en toen pas onze woning online gegooid. Die was zelfs ondanks de bouwvak binnen een maand verkocht. Een huis kopen duurde bij ons echt een stuk langer.
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
DappereDodo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:27:
Om toch wat tegengeluid te laten horen: vorige week is onze kluswoning (en das best wel een understatement) verkocht voor ruim boven een stevige vraagprijs aan een stel millenials.
Maar goed, locatie locatie locatie, en dat is dik in orde.
Tuurlijk helpt een gewilde locatie bij het verkopen van je woning, maar dat betekent toch niet automatisch dat je altijd meer, meer, meer kan vragen? Ook bij een goede locatie zal je toch kijken wat woningen in de buurt hebben opgebracht al daar je vraagprijs op aanpassen. Als die vraagprijs in vergelijking met andere woningen al stevig is dan zou ik niet rekenen op een flinke overbiedingen. Echter het is momenteel de praktijk om de waardestijging nog niet helemaal mee te nemen in de vraagprijs, en dan is het een ander verhaal. Maar dat staat los van locatie want die is als het goed is al ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
@Marinos83 ik reageerde op de opmerking dat millenials lui zijn en alleen op komen dagen voor een instapklare woning.
Wat betreft meer meer meer vragen, laat ik 'm omdraaien. Waarom zou ik minder vragen dan ik denk dat ik ervoor kan krijgen? Ik ben geen dief van m'n eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Laatst online: 19-09 16:21

Deurwaarder

*blaf*

Ach, als millennial zou ik graag tekenen voor een kluswoning.
Het werk is voor mij niet de beperkende factor, maar ook kluswoningen gaan tegenwoordig voor veel geld.

Dan kan je wel veel zelf (willen) doen, materialen zijn ook duur en soms heb je professionals nodig om te betalen.
Dan moet je dus wel ruimte in je hypotheek hebben voor een bouwdepot, zowel qua inkomend als taxatiewaarde.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Deurwaarder schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:17:
Ach, als millennial zou ik graag tekenen voor een kluswoning.
Het werk is voor mij niet de beperkende factor, maar ook kluswoningen gaan tegenwoordig voor veel geld.

Dan kan je wel veel zelf (willen) doen, materialen zijn ook duur en soms heb je professionals nodig om te betalen.
Dan moet je dus wel ruimte in je hypotheek hebben voor een bouwdepot, zowel qua inkomend als taxatiewaarde.
Precies dit! Ook hier een startende millenial die op zoek is naar een kluswoningkje. Laatst nog een bod gedaan; 5% boven vraagprijs, terwijl er minimaal nog €75-€100K in moest om het acceptabel te maken, met bijna alles zelf doen (behalve asbestsanering, zonnepanelen leggen en fundering/muurherstel). Bijna €4000/m2 in een klein dorpje buiten de randstad. Dat was echt rand van mijn budget en eigenlijk al net iets meer dan waar ik me comfortabel bij voelde. Ondanks maximale hypotheek en spaargeld zat ik al wel te overwegen om lange-termijnbeleggingen en andere bezittingen te verkopen om dit te kunnen financieren. Uiteindelijk is de vraagprijs met bijna 30% overboden… ik geef het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Ook hier zo'n zelfde ervaring. Ons huis is inmiddels ook officieel verkocht. Na plaatsing op Funda en allerlei social media van de makelaar duurde het toch nog vrij lang voordat er wat afspraken gepland waren. Uiteindelijk is er slechts 1 kijker geweest en die is gelukkig ook de koper geworden. Andere afspraken werden geannuleerd om diverse redenen of er kwam gewoon niemand opdagen.
Het enige bod wat we kregen was gelukkig wel iets boven de vp maar zeker niet met de percentages van 10-20% waar je veelal over leest. Al met al zijn we er niet armer van geworden, maar gezien de markt-gekte hadden we ook wel gehoopt op iets meer. Maarja, eind van de rit hebben we tov onze koopprijs van 3 jaar geleden toch nog 1,5 ton in onze zak kunnen steken. Om het er vervolgens meteen weer uit te halen en in de nieuwe hypotheek te stoppen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koerskii
  • Laatst online: 09:40
Wij zijn ook van plan om in de komende maanden ons Amsterdamse appartement te verkopen. N.a.v. de berichtgeving mbt hoge inflatie, stijgende rente etc. heb ik toch even bij hem nagevraagd wat zijn indruk op de Amsterdamse markt is. Hij zegt dat de vraag in het nieuwe jaar onverminderd hoog is qua bezichtigingen en de biedingen zelfs vorig jaar lijken te overtreffen. Voorlopig dus nog geen stagnering op de Amsterdamse markt lijkt het. Hij geeft tevens aan dat zijn aanbod huurwoningen nu het aanbod koopwoningen overtreft, dat heeft hij nog niet eerder meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

erdejee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:20:
[...]

Ook hier zo'n zelfde ervaring.
Gefeliciteerd met de verkoop dan maar. :) Bij jullie ook het 350-400k segment, ofwel starterswoningen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
erdejee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:20:
[...]
Het enige bod wat we kregen was gelukkig wel iets boven de vp maar zeker niet met de percentages van 10-20% waar je veelal over leest. Al met al zijn we er niet armer van geworden, maar gezien de markt-gekte hadden we ook wel gehoopt op iets meer. Maarja, eind van de rit hebben we tov onze koopprijs van 3 jaar geleden toch nog 1,5 ton in onze zak kunnen steken.
1,5 ton winst in drie jaar, maar eigenlijk had je gehoopt op meer…
Dit is wat ik bedoel met de markt overvragen. Met een vraagprijs waarin 1,5 ton winst in drie jaar zit verwerkt, heb je een flinke vraagprijs, ervan uitgaande dat die drie jaar geleden niet totaal onder de markt was (toen was de markt ook al behoorlijk over z’n toeren). Die 10-20% waar je extra op hoopt, zit al in die hoge vraagprijs.
Verkopers en makelaars maken elkaar gek. Ja, het komt voor, die 10-20% extra, maar dat wil niet zeggen dat die verkoopprijs de vraagprijs voor het volgende huis in de buurt moet zijn en dat dat huis er dan ook weer 10-20% bovenop krijgt. Dat is een tijdje zo geweest, maar die rek is er wel uit. Daarom komen er ook steeds minder mensen kijken en vlakken de biedingen vanzelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Dit is wat ik bedoel met de markt overvragen. Met een vraagprijs waarin 1,5 ton winst in drie jaar zit verwerkt, heb je een flinke vraagprijs, ervan uitgaande dat die drie jaar geleden niet totaal onder de markt was (toen was de markt ook al behoorlijk over z’n toeren). Die 10-20% waar je extra op hoopt, zit al in die hoge vraagprijs.
Verkopers en makelaars maken elkaar gek. Ja, het komt voor, die 10-20% extra, maar dat wil niet zeggen dat die verkoopprijs de vraagprijs voor het volgende huis in de buurt moet zijn en dat dat huis er dan ook weer 10-20% bovenop krijgt. Dat is een tijdje zo geweest, maar die rek is er wel uit. Daarom komen er ook steeds minder mensen kijken en vlakken de biedingen vanzelf af.
Het klinkt alsof je de huidige markt verklaart maar ik snap er niets van. :) Hadden ze minder geld voor hun woning moeten vragen? Want het is natuurlijk een beetje een catch-22. De marktwaarde wordt bepaald door wat kopers voor de woning over hebben en verkopers kiezen een vraagprijs die in de buurt van de marktwaarde ligt. Wat bedoel je dan met makelaars en verkopers die elkaar gek maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
koerskii schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:30:
Wij zijn ook van plan om in de komende maanden ons Amsterdamse appartement te verkopen. N.a.v. de berichtgeving mbt hoge inflatie, stijgende rente etc. heb ik toch even bij hem nagevraagd wat zijn indruk op de Amsterdamse markt is. Hij zegt dat de vraag in het nieuwe jaar onverminderd hoog is qua bezichtigingen en de biedingen zelfs vorig jaar lijken te overtreffen. Voorlopig dus nog geen stagnering op de Amsterdamse markt lijkt het. Hij geeft tevens aan dat zijn aanbod huurwoningen nu het aanbod koopwoningen overtreft, dat heeft hij nog niet eerder meegemaakt.
In mijn regio (Leiden&Bollenstreek) dezelfde signalen van m'n verkoopmakelaar - markt volledig opgedroogd en prijzen trekken hard aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
Jazzy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Het klinkt alsof je de huidige markt verklaart maar ik snap er niets van. :) Hadden ze minder geld voor hun woning moeten vragen? Want het is natuurlijk een beetje een catch-22. De marktwaarde wordt bepaald door wat kopers voor de woning over hebben en verkopers kiezen een vraagprijs die in de buurt van de marktwaarde ligt. Wat bedoel je dan met makelaars en verkopers die elkaar gek maken?
Nee, ik bedoel niet dat ze minder hadden moeten vragen, maar ik probeer uit te leggen waarom ik de teleurstelling over de uitblijvende 10-20% extra niet zo goed begrijp (zonder dat ik mensen daarop wil veroordelen).
Rekenvoorbeeldje (eerder al hier gegeven):
Huis A: vraagprijs 300.000, verkoopprijs 340.000
Huis B: vraagprijs 340.000, verkoopprijs 360.000
Huis C: vraagprijs 360.000, verkoopprijs 375.000

Tussen huis A en C zitten de overbiedingen al verwerkt. Dat blijft niet zo doorgaan, of in ieder geval mag je er niet standaard vanuit gaan dat er x-bedrag bovenop komt. Dat is wat verkopers en makelaars nu wel doen, en daar kun je dan in teleurgesteld worden. Ik denk dat we op het punt zitten dat (uitzonderingen daar gelaten) verkoopprijzen dichter bij de vraagprijs gaan blijven. (Dat is wat verkopers hier steeds vaker melden). Omdat het totale bedrag te hoog wordt voor wat kopers kunnen betalen/ervoor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Nee, ik bedoel niet dat ze minder hadden moeten vragen, maar ik probeer uit te leggen waarom ik de teleurstelling over de uitblijvende 10-20% extra niet zo goed begrijp (zonder dat ik mensen daarop wil veroordelen).
Rekenvoorbeeldje (eerder al hier gegeven):
Huis A: vraagprijs 300.000, verkoopprijs 340.000
Huis B: vraagprijs 340.000, verkoopprijs 360.000
Huis C: vraagprijs 360.000, verkoopprijs 375.000

Tussen huis A en C zitten de overbiedingen al verwerkt. Dat blijft niet zo doorgaan, of in ieder geval mag je er niet standaard vanuit gaan dat er x-bedrag bovenop komt. Dat is wat verkopers en makelaars nu wel doen, en daar kun je dan in teleurgesteld worden. Ik denk dat we op het punt zitten dat (uitzonderingen daar gelaten) verkoopprijzen dichter bij de vraagprijs gaan blijven. (Dat is wat verkopers hier steeds vaker melden). Omdat het totale bedrag te hoog wordt voor wat kopers kunnen betalen/ervoor over hebben.
Het is precies dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:15
Members only: title

[ Voor 5% gewijzigd door Extrix op 16-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:06:
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft en als daarmee gestart is willen wij onze woning te koop zetten.

Om zo geen tijdelijke woonruimte nodig te hebben.

Wat wel erg spannend is dat we best wel afhankelijk zijn met wat ons huis moet gaan opleveren om alles te financieren voor het volgende huis.

Wat is verstandig hierin toch eerder gaan verkopen of wachten?
Wat zegt de bank? Want als het spannend is, zal de bank wellicht verlangen dat je huis verkocht is (op papier) voordat je wellicht je hypotheekofferte krijgt?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Wij hebben een nieuwbouwwoning aangeschaft en als daarmee gestart is willen wij onze woning te koop zetten.

Wat wel erg spannend is dat we best wel afhankelijk zijn met wat ons huis moet gaan opleveren om alles te financieren voor het volgende huis.

Spannend is hier een ruim begrip. Is het spannend omdat het nu de vraag is of je woning voldoende opbrengt, of is het spannend omdat je bang bent dat de markt instort?
Bedenk goed wat je belangrijker vindt: rust omdat je zekerheid hebt over de financiering, of rust omdat je niet hoeft te verhuizen. Dat is erg persoonlijk, maar zelf zou ik de financiële rust prettiger vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Martinusz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:12:
[...]

Wat zegt de bank? Want als het spannend is, zal de bank wellicht verlangen dat je huis verkocht is (op papier) voordat je wellicht je hypotheekofferte krijgt?
Wij hebben al een hypotheek rond. Makelaar heeft een prijs gegeven met de verwachtte opbrengst van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:19:
[...]

Spannend is hier een ruim begrip. Is het spannend omdat het nu de vraag is of je woning voldoende opbrengt, of is het spannend omdat je bang bent dat de markt instort?
Bedenk goed wat je belangrijker vindt: rust omdat je zekerheid hebt over de financiering, of rust omdat je niet hoeft te verhuizen. Dat is erg persoonlijk, maar zelf zou ik de financiële rust prettiger vinden.
Ja spannend in de zin wat de markt gaat doen.

Wij hebben onze huidige woning wel op een geliefde plek dus qua locatie zitten we echt wel goed.

Maar ja de markt heb je geen invloed op. En de makelaar verwacht niet dat er iets gaat veranderen maar neemt niet echt de spanning weg.

Het huis moet wel minimaal opbrengen om niet te weinig te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:43:
[...]
Ja spannend in de zin wat de markt gaat doen.

Wij hebben onze huidige woning wel op een geliefde plek dus qua locatie zitten we echt wel goed.

Maar ja de markt heb je geen invloed op. En de makelaar verwacht niet dat er iets gaat veranderen maar neemt niet echt de spanning weg.

Het huis moet wel minimaal opbrengen om niet te weinig te hebben
Als je denkt/weet dat het nu minimaal genoeg opbrengt, zou ik het nu in de verkoop zetten, zodat je met een gerust hart de nieuwbouw kunt afwachten. Mogelijk kun je verkopen aan iemand die bereid is te wachten, mogelijk moet je 1-2 jaar in een flatje verblijven. Het nadeel daarvan zou voor mij niet opwegen tegen anderhalf jaar onzekerheid en spanning. Ook al denk ik niet dat de markt instort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Snap de spanning wel, maar zou het zelf doodzonde vinden om je huis nu al te verkopen en dan de prijzen door zien stijgen. Wetende dat niet jij maar de nieuwe koper er van profiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
als daarmee gestart is willen wij onze woning te koop zetten.
Ik zou het niet doen. De geplande opleverdatum wordt nauwelijk gehaald, zit je alsnog zonder huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wfvanputten
jessy100 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Ik zou het niet doen. De geplande opleverdatum wordt nauwelijk gehaald, zit je alsnog zonder huis.
Wij hebben ons huis ook redelijk vroeg in de markt gezet, en goed verkocht met als clausule dat wij er konden blijven wonen tot maximaal 2 maanden na de toen geplande opleverdatum. Bij verkoop was dit toen nog 14 maanden. Mocht de opleverdatum van het nieuwbouwhuis eerder zijn dan zou de passerdatum mee naar voren schuiven.

Inmmiddels zijn we een half jaar verder, en is de prognose van de bouwer dat de opleverdatum inderdaad 3 maanden eerder wordt dan initieel was gezegd. Niet alles is vertraagd dus! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erdejee
Jazzy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:32:
[...]
Gefeliciteerd met de verkoop dan maar. :) Bij jullie ook het 350-400k segment, ofwel starterswoningen?
Dank je. Wij zaten daar boven, vp 445. Meer een doorstroomwoning, met oprit, garage en een tuin van 12 x 12, dat past niet bij een starter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erdejee
Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Ja, die 1,5 ton is natuurlijk heel mooi, dat weten we ook wel. Dat hadden we op zeker wel verwacht, ook gezien de taxatiewaarde van een paar maanden daarvoor. Die 1,5 ton hadden we al verrekend in de nieuwe hypotheek, wellicht was dat iets te enthousiast geweest en hadden we van 1 ton uit moeten gaan. Dan hadden we er nu vast anders tegenaan gekeken.
Daarnaast laat je je natuurlijk ook gek maken door de markt, dat kan haast niet anders. Dus ja, ook wij dachten/hoopten op rijen kijkers voor de deur en biedingen tot 10% boven de vp. En die 10% ga je in gedachten al een beetje uitgeven. Het liep dus helaas echt heel anders en dan ben je uiteindelijk, terecht of onterecht, toch ietsje teleurgesteld. Maar het besef dat we toch ff 1,5 ton winst hebben is er wel degelijk en daar zijn we ook blij mee *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Toke_gt schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Als je denkt/weet dat het nu minimaal genoeg opbrengt, zou ik het nu in de verkoop zetten, zodat je met een gerust hart de nieuwbouw kunt afwachten. Mogelijk kun je verkopen aan iemand die bereid is te wachten, mogelijk moet je 1-2 jaar in een flatje verblijven. Het nadeel daarvan zou voor mij niet opwegen tegen anderhalf jaar onzekerheid en spanning. Ook al denk ik niet dat de markt instort.
Je wilt niet weten wat een flatje ondertussen kost in Groningen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
wfvanputten schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Wij hebben ons huis ook redelijk vroeg in de markt gezet, en goed verkocht met als clausule dat wij er konden blijven wonen tot maximaal 2 maanden na de toen geplande opleverdatum. Bij verkoop was dit toen nog 14 maanden. Mocht de opleverdatum van het nieuwbouwhuis eerder zijn dan zou de passerdatum mee naar voren schuiven.

Inmmiddels zijn we een half jaar verder, en is de prognose van de bouwer dat de opleverdatum inderdaad 3 maanden eerder wordt dan initieel was gezegd. Niet alles is vertraagd dus! 8)
Ja maar kan je verlangen dat iemand nog 1.5 jaar moet wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
[...]
Je wilt niet weten wat een flatje ondertussen kost in Groningen haha
Geen idee, maar het gaat niet om de kosten, maar om de zekerheid van de verkoop van je huis.
Ik weet ook niet of de markt bij jou zich leent voor verkoop met 14 maanden wachten. Maar het is ook weer niet totaal ongebruikelijk. Zoals jij niet weet wat de markt doet, weet de koper dat ook niet. Iemand kan al tien keer naast een mooi huis hebben gegrepen en denken ‘ik kies voor die 14 maanden, want over 14 maanden is de prijs weer 15% hoger’. Dus je moet het net treffen en of dat lukt, weet je alleen als je het probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:43
Ik heb gisteren de wijk makelaar over de vloer gehad, morgen krijg ik een offerte en vraagprijs. Vandaag ook via zo’n offerte website offertes aangevraagd om een idee van makelaars kosten te krijgen, Het eerste aanbod wat daarvan kwam had een ondergrens verkoopwaarde die onder de nieuwe WOZ waarde ligt = waarde 1 januari 2021 8)7 Die wordt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Ja maar kan je verlangen dat iemand nog 1.5 jaar moet wachten?
Ja waarom niet?
Wij hebben zelf ook ons huis zo gekocht onderhands zonder makelaar, daar had ik zeker voor over om 1,5 jaar op te wachten :Y en inderdaad goed vastgelegd wat de uiterlijke datum zou zijn en indien mogelijk naar voren schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Laatst online: 09:40
Martinusz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:56:
[...]

Ja waarom niet?
Wij hebben zelf ook ons huis zo gekocht onderhands zonder makelaar, daar had ik zeker voor over om 1,5 jaar op te wachten :Y en inderdaad goed vastgelegd wat de uiterlijke datum zou zijn en indien mogelijk naar voren schuiven :)
Mag ik vragen wat voor huis/regio dit is? Onze makelaar geeft aan dat we nu 6/7 maanden voor oplevering echt nog moeten wachten tot er maximaal 4 maanden tussen zit... Omdat we een startersappartement hebben en die mensen niet willen wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:53

Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen vind ik het minder spannend. We zijn uitgegaan van een laag verkoop bedrag en daarop onze hypotheek gebaseerd. Daarnaast nog laten uitrekenen hoeveel lager de verkoop mag uitvallen voordat we in problemen komen. Voor je beeldvorming, we rekenen op 520k verkoop, mag tot 470k zakken. Makelaar verwacht zeker 550k maar ik kreeg het gevoel dat ze bewust laag wou inzetten omdat ze meer commissie vragen bij overbieden. Daarna kwam de taxatie, die kwam op 640k uit... Dat is wel te hoog denk ik. Zelf hoop ik op 600k.

In elk geval gaan we nog niet verkopen. Advies was om te wachten totdat de opleverdatum meer bekend is… de markt gaat echt niet zo hard zakken dat we in problemen komen. Maar als je weinig marge hebt, dan snap ik de spanning wel.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
kw_nl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:16:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, alleen vind ik het minder spannend. We zijn uitgegaan van een laag verkoop bedrag en daarop onze hypotheek gebaseerd. Daarnaast nog laten uitrekenen hoeveel lager de verkoop mag uitvallen voordat we in problemen komen. Voor je beeldvorming, we rekenen op 520k verkoop, mag tot 470k zakken. Makelaar verwacht zeker 550k maar ik kreeg het gevoel dat ze bewust laag wou inzetten omdat ze meer commissie vragen bij overbieden. Daarna kwam de taxatie, die kwam op 640k uit... Dat is wel te hoog denk ik. Zelf hoop ik op 600k.

In elk geval gaan we nog niet verkopen. Advies was om te wachten totdat de opleverdatum meer bekend is… de markt gaat echt niet zo hard zakken dat we in problemen komen. Maar als je weinig marge hebt, dan snap ik de spanning wel.
Ja bij ons zit het Iets anders. Wij verwachten dat ons huis voor 540 550 op de markt komt. Waarbij wij minimaal 570k nodig zijn en willen we meteen alles kunnen doen in het huis zijn we 600 nodig.

Dus vandaar dat het ook wel spannend is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:27:
[...]

Ja bij ons zit het Iets anders. Wij verwachten dat ons huis voor 540 550 op de markt komt. Waarbij wij minimaal 570k nodig zijn en willen we meteen alles kunnen doen in het huis zijn we 600 nodig.

Dus vandaar dat het ook wel spannend is
Jullie hebben de koop van de nieuwbouwwoning al rond? Persoonlijk vind ik je situatie niet echt fijn klinken. Of hebben jullie de woning al laten taxeren en kwam dat ruim boven de 570k uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
praliwi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Jullie hebben de koop van de nieuwbouwwoning al rond? Persoonlijk vind ik je situatie niet echt fijn klinken. Of hebben jullie de woning al laten taxeren en kwam dat ruim boven de 570k uit?
Woning niet getaxeerd maar makelaar gaat er vanuit dat het minimaal 570 opleverde soort gelijke woningen gaan nu boven de 600 weg

Klopt ideaal is het allemaal niet maar bewuste keus van ons omdat we wel naar onze droomhuis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 16:35
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Woning niet getaxeerd maar makelaar gaat er vanuit dat het minimaal 570 opleverde soort gelijke woningen gaan nu boven de 600 weg

Klopt ideaal is het allemaal niet maar bewuste keus van ons omdat we wel naar onze droomhuis gaan.
Je hebt wel echt weinig marge… hoeveel kun je nog bijsparen tot oplevering?
Je kunt het altijd in de markt zetten, kijken wat er gebeurt en het eventueel later opnieuw proberen als er geen interessant bod bij zit. Wellicht vind je iemand die je onzekerheden kan wegnemen met een opleverdatum ver in de toekomst…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
koerskii schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Mag ik vragen wat voor huis/regio dit is? Onze makelaar geeft aan dat we nu 6/7 maanden voor oplevering echt nog moeten wachten tot er maximaal 4 maanden tussen zit... Omdat we een startersappartement hebben en die mensen niet willen wachten...
Zuid-west Nederland, maar je bepaald toch zelf de voorwaarden, in deze krappe markt?
Meeste starters komen vanuit huis of huurhuis, zou niet weten waarom die niet zouden kunnen wachten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:13:
[...]

Zuid-west Nederland, maar je bepaald toch zelf de voorwaarden, in deze krappe markt?
Meeste starters komen vanuit huis of huurhuis, zou niet weten waarom die niet zouden kunnen wachten :?
Je zit met de geldigheid van hypotheekoffertes van kopers en veranderende omstandigheden, ten eerste. Stel ze moeten na een jaar opnieuw een offerte aanvragen, dan kan dat spannend worden om allerlei redenen die rondom inkomen spelen. Daarnaast zitten sommigen in studentenwoningen waar je verplicht uit moet. Of misschien tijdelijke huur, samenwonen op kamers, kinderwens, het kan vanalles zijn.

Verder kun je inderdaad de voorwaarden wel bepalen, maar je ziet in dit topic ook genoeg voorbeelden van relatief weinig kijkers/overbieding t.o.v. wat je overal in het nieuws hoort. Als je dan net een huis hebt wat in die categorie gaat vallen - en dat is niet altijd te voorzien - dan slaap je misschien niet zo lekker. Wij zijn voor een compromis gegaan waarbij we ongeveer een half jaar voor de verwachte opleverdatum van ons nieuwe huis het huis te koop hebben gezet. Bij meer dan een half jaar ga je echt wel potentiële bieders verliezen.

Zo hadden wij ook gewoon in een super populaire wijk een modern huis te koop staan, maar hadden we ook 'maar' 7 kijkers en 2 biedingen. Er kwamen toevallig net tegelijk een x aantal andere woningen op de markt...

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 09-02-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:08:
[...]

Maar wat is je definitie van 'minimaal nodig hebben' dan? Wat gebeurt er als de woning 540k oplevert i.p.v. jullie minimale 570k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
finsdefis schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:20:
[...]

Je zit met de geldigheid van hypotheekoffertes van kopers en veranderende omstandigheden, ten eerste. Stel ze moeten na een jaar opnieuw een offerte aanvragen, dan kan dat spannend worden om allerlei redenen die rondom inkomen spelen. Daarnaast zitten sommigen in studentenwoningen waar je verplicht uit moet. Of misschien tijdelijke huur, samenwonen op kamers, kinderwens, het kan vanalles zijn.

Verder kun je inderdaad de voorwaarden wel bepalen, maar je ziet in dit topic ook genoeg voorbeelden van relatief weinig kijkers/overbieding t.o.v. wat je overal in het nieuws hoort. Als je dan net een huis hebt wat in die categorie gaat vallen - en dat is niet altijd te voorzien - dan slaap je misschien niet zo lekker. Wij zijn voor een compromis gegaan waarbij we ongeveer een half jaar voor de verwachte opleverdatum van ons nieuwe huis het huis te koop hebben gezet. Bij meer dan een half jaar ga je echt wel potentiële bieders verliezen.

Zo hadden wij ook gewoon in een super populaire wijk een modern huis te koop staan, maar hadden we ook 'maar' 7 kijkers en 2 biedingen. Er kwamen toevallig net tegelijk een x aantal andere woningen op de markt...
Eens, maar in dit geval ging het al over 6 maanden wat als te lang wordt beschouwd, dat lijkt mij wat overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
praliwi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:25:
[...]

Maar wat is je definitie van 'minimaal nodig hebben' dan? Wat gebeurt er als de woning 540k oplevert i.p.v. jullie minimale 570k?
Onder de 570 kunnen we hem niet verkopen zo simpel is het eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
THM0 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Je hebt wel echt weinig marge… hoeveel kun je nog bijsparen tot oplevering?
Je kunt het altijd in de markt zetten, kijken wat er gebeurt en het eventueel later opnieuw proberen als er geen interessant bod bij zit. Wellicht vind je iemand die je onzekerheden kan wegnemen met een opleverdatum ver in de toekomst…
Ik verwacht dat we nog rond de 10.000 kunnen sparen en we betalen ondertussen ook nog deze woning af wat ongeveer 1000 in de maand is.

Marges zijn klein dat klopt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Extrix schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:31:
[...]

Onder de 570 kunnen we hem niet verkopen zo simpel is het eigenlijk
Soms heb ik een hekel aan alle beperkende regeltjes die er zijn om mensen tegen zichzelf te beschermen.

En dan opeens begrijp ik het.....
Pagina: 1 ... 114 ... 206 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.