“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Super, kon het nergens vinden. Ga ik even mee aan de slag.Greatsword schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:47:
[...]
Ja kijk in het menu naar Auto Review, daar kan je aan/uitzetten
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
YouTube: Alpha Insights || Using Electronic Shutter for Silent Shooting
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Zijn er mensen op het forum hier die de SIGMA 100-400MM F/5-6.3 DG DN OS CONTEMPORARY SONY FE in gebruik hebben? Lees hier ook goede berichten over, zou graag hier wat ervaringen terug willen lezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Steeffoon op 11-01-2023 21:49 ]
Yep, erg blij mee. Relatief compact en licht voor het bereikSteeffoon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:49:
Heb sinds een ruime week de Sony A7 III. Heerlijke camera, nu aan het kijken naar wat meer zoombereik, als uitbreiding op de 24-105. De Sigma 150-600 ziet eruit als een pareltje, maar toch echt veel te zwaar voor de activiteiten waar ik hem wil gebruiken.
Zijn er mensen op het forum hier die de SIGMA 100-400MM F/5-6.3 DG DN OS CONTEMPORARY SONY FE in gebruik hebben? Lees hier ook goede berichten over, zou graag hier wat ervaringen terug willen lezen.
Ik heb deze nog bewaard toen ik met de A Mount werkte. https://www.photogear.nl/...0-400mm_f4-5_6_g_ssm.htmlSteeffoon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:49:
Heb sinds een ruime week de Sony A7 III. Heerlijke camera, nu aan het kijken naar wat meer zoombereik, als uitbreiding op de 24-105. De Sigma 150-600 ziet eruit als een pareltje, maar toch echt veel te zwaar voor de activiteiten waar ik hem wil gebruiken.
En daar dus de adapter La-EA4 bij gekocht.
Deze foto’s mee gemaakt.
Eerste 2 foto’s met de A77, de onderste met de A7iii.
:strip_exif()/f/image/YkJZf0ONJUBWNVQN2eFkiHUV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xPhWHxdeqWQgxOAvusawCIrM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O8WnwcYaIld2h06d3x3G5jZi.jpg?f=fotoalbum_large)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik gebruik hem nog steeds want ik ben er tevreden over. Heb er zelfs een video over gemaaktSteeffoon schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:49:
[ Voor 4% gewijzigd door Royz op 11-01-2023 22:02 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Mooi! Dat trok me inderdaad ook aan bij deze lens!WoutF schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:52:
[...]
Yep, erg blij mee. Relatief compact en licht voor het bereik
Dat ziet er niet slecht uit, tof! Nog veel aan nabewerking gedaan of niet?Tommie12 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:57:
[...]
Ik heb deze nog bewaard toen ik met de A Mount werkte. https://www.photogear.nl/...0-400mm_f4-5_6_g_ssm.html
En daar dus de adapter La-EA4 bij gekocht.
Deze foto’s mee gemaakt.
Eerste 2 foto’s met de A77, de onderste met de A7iii.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
--
Ik ga nog even bedenken of ik hem tweedehands via een camerawinkel ga aanschaffen, of nieuw. Scheelt 200 euro... Wat is jullie ervaring? Heb nog niet eerder tweedehands een lens gekocht.
Heel weinig nabewerkt.Steeffoon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:57:
[...]
Mooi! Dat trok me inderdaad ook aan bij deze lens!
[...]
Dat ziet er niet slecht uit, tof! Nog veel aan nabewerking gedaan of niet?
--
Ik ga nog even bedenken of ik hem tweedehands via een camerawinkel ga aanschaffen, of nieuw. Scheelt 200 euro... Wat is jullie ervaring? Heb nog niet eerder tweedehands een lens gekocht.
Ik koop al mijn lenzen 2dehands. De laatste komen van een lokale Kamera Express.
Als je iets ziet op de site dan laat je dat naar jouw winkel komen, en dan ga ik met camera langs. Ik mag dan nakijken, proberen etc. En dan beslis ik of ik ze koop. Bovendien krijg je garantie, maar nog niet nodig gehad.
Als enthousiaste amateur koop ik eigenlijk alles tweedehands, wel veel tweedehands uit winkels voor net een beetje extra zekerheid. Ook enkele lenzen van Marktplaats geplukt, zelf gehaald en getest en tot nu toe geen centje pijn.Steeffoon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:57:
[...]
Wat is jullie ervaring? Heb nog niet eerder tweedehands een lens gekocht.
Ik koop in principe niets full-price. Altijd tweedehands, op aanbieding of open-doos. Met de prijsstelling is alles toch al onnodig duur hier in Europa, dus dan kun je het best maar jezelf een beetje helpen de pijn te verzachten door naar deals te zoeken.Steeffoon schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 07:57:
[...]
Tenzij er mee gegooid is kun je een lens echt wel overnemen van iemand anders of via een third-party. Natuurlijk is het aan jezelf om alles goed na te lopen, maar een dode mus kopen gebeurd zelden. Als iets toch niet goed is kun je daar zelf iets aan proberen te doen of via de third-party.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Toffe video trouwens! Daar kan ik wel wat meeRoyz schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:00:
[...]
Ik gebruik hem nog steeds want ik ben er tevreden over. Heb er zelfs een video over gemaakt
-
Edit 17:00 uur: inmiddels de Sigma lens besteld
[ Voor 10% gewijzigd door Steeffoon op 12-01-2023 17:19 ]
Ik ga wat foto’s maken van mijn dochter en haar man op een mooie buitenlocatie.
Bij elke pose druk ik enthousiast door, en na de derde locatie krijg ik na het uit zetten en terug aan zetten een foutmelding ivm met wegschrijven.
Ik heb dat niet goed gelezen en weggedrukt. Ik kon een paar foto’s bekijken en kon doorgaan.
Na de shoot thuis even kijken op de camera. Blijk ik maar een kwart van de foto’s te kunnen zien.
Ik gebruik altijd 2 slots en 2 SD kaarten, en dus even omgeschakeld, zodat ik kon kijken of de foto’s wel op de tweede kaart stonden. Maar nee, ook daar enkel dat kwart wat ook zichtbaar was op slot 1.
Dan kaartje in de computer gestoken en daar was dan wel alles te zien, ook beide files (raw + jpg) waren prima zichtbaar.
Het lag dus blijkbaar aan de camera die een aantal foto’s zelf niet meer kon weergeven?
Wat heb ik nu fout gedaan? Zou dit kunnen liggen aan het feit dat ik de camera te snel heb uitgezet na een burst, waarbij dan de foto’s nog niet allemaal op de kaartjes staan?
Of moet ik deze kaartjes vervangen (zijn amper 1 jaar oud en niet intensief gebruikt)
De camera schrijft door nadat je hem uit zet; althans dat is het idee. De A7 serie kan af en toe kuren hebben als je in-camera foto's delete, maar dat heb je volgens mij niet gedaan. Dit klinkt als een schrijffout tussen camera en kaart, en niet direct als user-error.Tommie12 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:52:
Wat heb ik nu fout gedaan? Zou dit kunnen liggen aan het feit dat ik de camera te snel heb uitgezet na een burst, waarbij dan de foto’s nog niet allemaal op de kaartjes staan?
Of moet ik deze kaartjes vervangen (zijn amper 1 jaar oud en niet intensief gebruikt)
Een kaartje vervangen is hier de beste oplossing denk ik; zo'n kaartje kost immers bijna niks.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Er stonden nog een paar foto's op, en daar had ik ruim voor die shoot al wat foto's van verwijderd.zzzzz schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:29:
[...]
De camera schrijft door nadat je hem uit zet; althans dat is het idee. De A7 serie kan af en toe kuren hebben als je in-camera foto's delete, maar dat heb je volgens mij niet gedaan. Dit klinkt als een schrijffout tussen camera en kaart, en niet direct als user-error.
Een kaartje vervangen is hier de beste oplossing denk ik; zo'n kaartje kost immers bijna niks.
Zijn er goede tools om zo'n kaartje te controleren (Mac)?
Lijkt me toch raar dat zo'n kaartje na 1 jaar en misschien 1500 foto's al defect zou zijn...
(Editje: Ik herinner me nog dat een van mijn Fuji's tijdens het wegschrijven regelmatig het woordje "storing" op het schermpje toonde. Tijden gepiekerd waar de storing zou zitten, tot ik op een helder moment bedacht dat ik de interface-taal op Engels had staan)
[ Voor 37% gewijzigd door bobcom op 06-02-2023 10:15 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Kaartjes formatteren doe ik zowat elke keer ik ze leeg haal, en dat pas nadat de computer zijn backup heeft voltooid.bobcom schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:05:
Om te beginnen zou ik beide kaartjes leeghalen en in camera formatteren. Waarschijnlijk krijgen ze dan spijt van hun wangedrag en werken ze weer als vanouds. Maar een paar reservekaartjes is nooit weg, natuurlijk (tenzij je ze wegmaakt).
(Editje: Ik herinner me nog dat een van mijn Fuji's tijdens het wegschrijven regelmatig het woordje "storing" op het schermpje toonde. Tijden gepiekerd waar de storing zou zitten, tot ik op een helder moment bedacht dat ik de interface-taal op Engels had staan)
Ondertussen zijn er 5 series kaartjes beschikbaar in de Pricewatch, met in totaal 13 uitvoeringen in verschillende capaciteiten van 80 tot 640 GB.
Alle kaartjes lijken erg op elkaar, ik vermoed dat er grotendeels dezelfde controllers gebruikt worden.
De Lexar Professional CFexpress Type A Card Gold Series is het goedkoopste met een prijs van €1,8 a €1,9 per GB. Sony volgt daarna met €2,0 tot €2,2 per GB, en de ProGrade Digital en Delkin kaartjes gaan meer richting de €3 per GB, hoewel die allemaal ook nog maar bij één winkel te krijgen zijn.
De volgende camera's gebruiken CFexpress Type A: De Sony A7 IV A7R V A7S III en Alpha 1. Oftewel, de nieuwste versies van alle A7-series en de Alpha 1, maar opvallend genoeg nog geen A9-camera (de A9 II was net te vroeg denk ik).
Er staan nu ook wat meer geheugenkaartlezers met CFexpress Type A in, ze lijken wederom allemaal veel op elkaar (allemaal 10 Gb/s USB 3.2 gen 2 Type-c) en de goedkoopste is wederom van Lexar.
Tot zover de staat van CFexpress Type A kaarten. Ze zijn nog een heel stuk duurder dan de € 0,2 tot € 0,25 per GB waarvoor je een UHS-II SD-kaart kan krijgen, maar dat is wat je betaald als early adopter voor een 3x zo snelle kaart gok ik. Want 800 MB/s write performance is natuurlijk wel zeer indrukwekkend in zo'n klein kaartje.
Mooi snelle kaartjes, maar zolang ze zo ontzettend veel duurder zijn blijf ik bij UHS-ii V90 kaartjes voor mijn recent aangeschafte A7 IV. Waar zou ik het verschil in moeten zien met deze kaartjes, behalve in mijn portemonneeBalance schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:11:
Nadat ik afgelopen weekend voor een gala een Sony A7R V gehuurd had (fantastische camera!), viel het me op hoe weinig CFexpress Type A-geheugenkaartjes er nog maar in de Pricewatch stonden. Destijds waren dat enkel een serie Sony-kaartjes, dus ik ben eens even op zoek gegaan,
Ondertussen zijn er 5 series kaartjes beschikbaar in de Pricewatch, met in totaal 13 uitvoeringen in verschillende capaciteiten van 80 tot 640 GB.
Alle kaartjes lijken erg op elkaar, ik vermoed dat er grotendeels dezelfde controllers gebruikt worden.
De Lexar Professional CFexpress Type A Card Gold Series is het goedkoopste met een prijs van €1,8 a €1,9 per GB. Sony volgt daarna met €2,0 tot €2,2 per GB, en de ProGrade Digital en Delkin kaartjes gaan meer richting de €3 per GB, hoewel die allemaal ook nog maar bij één winkel te krijgen zijn.
De volgende camera's gebruiken CFexpress Type A: De Sony A7 IV A7R V A7S III en Alpha 1. Oftewel, de nieuwste versies van alle A7-series en de Alpha 1, maar opvallend genoeg nog geen A9-camera (de A9 II was net te vroeg denk ik).
Er staan nu ook wat meer geheugenkaartlezers met CFexpress Type A in, ze lijken wederom allemaal veel op elkaar (allemaal 10 Gb/s USB 3.2 gen 2 Type-c) en de goedkoopste is wederom van Lexar.
Tot zover de staat van CFexpress Type A kaarten. Ze zijn nog een heel stuk duurder dan de € 0,2 tot € 0,25 per GB waarvoor je een UHS-II SD-kaart kan krijgen, maar dat is wat je betaald als early adopter voor een 3x zo snelle kaart gok ik. Want 800 MB/s write performance is natuurlijk wel zeer indrukwekkend in zo'n klein kaartje.

Ik heb vorige maand een A7 III gekocht, en daar ben ik nu inderdaad naar een UHS-II kaartje aan 't kijken. V90 heb ik ook niet echt nodig, dus zat te denken aan een V60 kaartje, zoals een Sabrent Rocket V60 256GB of PNY EliteX-PRO60 256GB. Voor ongeveer €60 heb je dan 256 GB.
Zie ook [Aankoopadvies] 2x 256GB SD-kaart voor A7 III.
Dat wil zeggen; hij kan de verwijderde foto niet meer tonen, maar in de gallerij van de camera zelf blijft het plekje bezet met een ‘?’ En ‘weergave niet mogelijk’.
Nu kan ik ze één voor één gaan verwijderen vanuit de gallerij, maar dat gaat een uur duren of langer. Is hier een snelle optie voor? En weet iemand waarom dit zo is?
I know, zodra alles op de PC oid staat, dan kan ik het kaartje formateren en is alles weg. Maar dat is nu even geen optie.
Ik heb overigens wel de vrijgekomen ruimte tot mn beschikking, dus een praktisch probleem is er niet. Maar vind het wel vreemd.
MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Dat geeft een beetje een vervelend effect als je nog niet alle foto's eraf gekopieerd hebt.DirtyBird schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:15:
Je kunt de kaart toch ook met de camera zelf formatteren?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
PreciesGonadan schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:45:
[...]
Dat geeft een beetje een vervelend effect als je nog niet alle foto's eraf gekopieerd hebt.
Formatteren is uiteindelijk de oplossing. Alleen ik vind het vreemd dat er nu heel veel “spook foto’s” bij staan.
MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro
Is dat : Beeld-DB herstellen ?br00ky schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:27:
Dit is toch een kwestie van de database weer opnieuw laten opbouwen of mis ik iets?
Ik wist hier niet van, maar naar aanleiding van je opmerking nogmaals door de menu’s gegaan. Hier is idd wel iets in te doen.
Vraag is alleen even of ik dan niet mijn resterende foto’s kwijt ben??
Ik had laatst net het omgekeerde. Ik kon niet alle foto’s zien op de camera.oviMivo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:50:
[...]
Precies![]()
Formatteren is uiteindelijk de oplossing. Alleen ik vind het vreemd dat er nu heel veel “spook foto’s” bij staan.
Dat gebeurde overigens nadat ik wat foto’s had verwijderd, nog wat fotos gemaakt, en misschien iet te snel de camera uit gezet.
Als ik dan het kaartje in de computer stak waren die foto’s terug zichtbaar. (A7 iii)
Exact, die optie. Je raakt je foto's niet kwijt, de database wordt alleen nieuw opgebouwd. Ik gebruik deze optie aan de lopende band.oviMivo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Is dat : Beeld-DB herstellen ?
Ik wist hier niet van, maar naar aanleiding van je opmerking nogmaals door de menu’s gegaan. Hier is idd wel iets in te doen.
Vraag is alleen even of ik dan niet mijn resterende foto’s kwijt ben??
Aahhh top! Kende ik niet, ga ik dat even doen, thanksbr00ky schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Exact, die optie. Je raakt je foto's niet kwijt, de database wordt alleen nieuw opgebouwd. Ik gebruik deze optie aan de lopende band.
Kende ik ook niet. Wanneer heb je dat eigenlijk nodig?br00ky schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Exact, die optie. Je raakt je foto's niet kwijt, de database wordt alleen nieuw opgebouwd. Ik gebruik deze optie aan de lopende band.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je geen vreemde kaartjes in je camera steekt, krijg je die melding nooit.
Dus gewoon netjes de foto's van je kaartje kopiëren naar je computer en dus de inhoud ervan niet veranderen. Daarna formatteer je het kaartje in de camera en je krijgt nooit die melding. Zoals het hoort dus...
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Zo doe ik het ook.Universal Creations schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:12:
Volgens mij hebben alle Sony camera's dit (of iig heel veel).
Dus gewoon netjes de foto's van je kaartje kopiëren naar je computer en dus de inhoud ervan niet veranderen. Daarna formatteer je het kaartje in de camera en je krijgt nooit die melding. Zoals het hoort dus...
En ik formatteer mijn kaartjes pas als de computer zijn backup gedaan heeft.
Vandaag bovenstaande mail ontvangen.Kennisgeving van de beëindiging van de service PlayMemories Online
En verzoek om de opgeslagen inhoud te downloaden vóór de beëindiging
Bedankt voor uw voortdurende interesse in Sony-producten.
We kondigen aan dat de service PlayMemories Online op 29 februari 2024 wordt beëindigd. Bedankt voor het lange gebruik van deze service.
Voor het einde van de dienst zullen na 1 oktober 2023 alleen webbrowsers en downloadtools beschikbaar zijn.
Daarom willen we u vragen de inhoud die u in de service hebt opgeslagen te downloaden.
We verontschuldigen ons voor het ongemak dat dit kan veroorzaken en danken u voor uw begrip en medewerking.
28 feb 2023 Einde van de inschrijvingen voor een nieuw account
30 sep 2023 Einde van de uploadfuncties voor beelden
Sluit de gerelateerde toepassingen behalve webbrowsers
Te sluiten applicaties: Android/iOS/PS4/BRAVIA/PlayMemories Home
29 feb 2024 Beëindiging van de service PlayMemories Online
[Info over het downloaden van opgeslagen inhoud]
We hebben een downloadtool voorbereid op de ondersteuningspagina ( https://support.d-imaging...ymemories-online/l/dltool ). Gebruik deze tool om uw opgeslagen inhoud te downloaden.
Alle inhoud die op 29 februari 2024 nog in PlayMemories Online staat, zal worden verwijderd, dus download de benodigde foto's en video's vóór deze datum.
De inhoud die u hebt, kan ook worden gebruikt in de service Creators' Cloud* die op 22 februari is uitgebracht. Ga voor meer informatie naar https://creatorscloud.sony.net/ .
* Er zijn verschillen in services en functies die beschikbaar zijn in verschillende landen en regio's.
Copyright 2023 Sony Corporation. PlayMemories Online is een handelsmerk van Sony Corporation.
Met het voorbehoud dat ik formatteren pas doe wanneer het kaartje (bijna) vol is.Universal Creations schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:12:
Volgens mij hebben alle Sony camera's dit (of iig heel veel).
Uitleg: een SD kaartje heeft geen controller zoals een SSD. Dus iedere keer nadat je formatteert, wordt het begin van de kaart opnieuw overschreven. Dit heeft onnodig slijtage van de eerste cellen tot gevolg, terwijl de rest nooit gebruikt wordt.
https://www.sony.nl/alpha...ntent-creation-experience
Er wordt al volop gespeculeerd over wat het zal worden. Maar wat zou u willen zien in zo'n vlogging camera?
Voor mijzelf kan ik de vraag al beantwoorden:
- nieuwste video en AF features
- compacte goedkope body
- goede kwaliteit mic met high-res audio
- nieuwe groothoek lens die ook compact is (zoom of prime in de range van 14-20mm)
Edit: het is absoluut nog niet zeker dat er dezelfde sensor in zit als de A7S iii, maar dit staat dus op die website van SAR. Het kan ook een ouder type A7 S zijn zonder stacked-design, of de good old 24 MP of een minder snelle processor wat de lagere prijs kan verklaren.
[ Voor 18% gewijzigd door Cor An op 27-03-2023 23:03 ]
En het is ook echt wel een camera for Dummies. Vraag me af of dit de camera voor jou is als je niet weet wat je diafragma doet of belichtingscompensatie. Nu kun je in ieder geval in het menu kiezen voor "Blurred background" of "Everything in focus" settings.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Mooi! Ik heb nog geen tijd gehad voor de filmpjes. Wel toepasselijk om het op die manier te presenteren bij een camera die op video is gericht!
Wat me uit de specs opvalt (meevalt) is dat er toch IBIS in zit. Dit betekent ook meer diepte in de body. Grip daardoor ook groot genoeg. Qua lenzen moet de gebruiker het nog even stellen met een 14, 20, 24, 16-35, 20-70 of een third party. Wellicht dat de nieuwe Sigma 17mm ook compact is (niet plausibel). Voor zover ik kan beoordelen nergens bewust gecrippeld, anders dan een kortere opnameduur door minder goede koeling. Dat is knap omdat hij meer dan 1000 euro goedkoper is als de A7siii met dezelfde sensor.
Ik hou het voorlopig bij APS-c formaat maar goed om een upgrade-pad te hebben. Over 5-10 jaar zullen deze interessant zijn op de tweedehands markt of een new-old stock.
Dit is trouwens het A7 en A9 topic, wellicht topic change met ZV serie erbij?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hij wil.
Heb je een linkje naar het exacte product?br00ky schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 23:39:
Hier ook. Althans, een Ali knock off, volledig van staal voor toendertijd 15 euro.
@KL643 @klaaas Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat doordat de camera zo open en bloot naast je hangt er sneller dutsen of krassen op het scherm / body komen? Is dat onterecht of hebben jullie daar nog maatregelen voor genomen zoals dit:
:strip_exif()/f/image/iou02AIEWIlOdanLp6jyFOAa.png?f=user_large)
https://nl.aliexpress.com/item/4000078796237.html
En natuurlijk een screen protector.
[ Voor 52% gewijzigd door CurlyMo op 09-04-2023 08:36 ]
Hij wil.
Ik zou niet zonder meer kunnen. Gaat ook prima met iets zwaardere lenzen tot 1kg. Ik heb er bijvoorbeeld ook de 70-200GMII aan gehad zonder problemen.CurlyMo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 22:48:
Hebben er mensen hier ervaring met de Peak Design Capture Camera Clip V3 waarmee je je camera aan je schouderband van je tas kan hangen.
Voor stedentrip vind ik het ook zeer prettig omdat je de camera dicht op je lichaam hebt. Denk aan de metro in Parijs zeg maar.
Helaas de link in mijn Ali history is dood, is ook al weer 4,5 jaar geleden. Het merk is in ieder geval Puluz. Staan met wel meer camera accesoires op Ali. Overigens heb ik altijd extra voorzichtigheid ingebouwd door de strap om mijn nek te houden voor het geval je hem per ongeluk in de gauwigheid naast de clip "klikt". Vergelijk het met je telefoon die je naast je broekzak steekt
Screenprotectors of een hoes voor de body heb ik nooit overwogen. Ik heb heb best wel wat gehiked en gewandeld in steden met de camera aan de clip maar geen noemenswaardige beschadigingen. Laat je daardoor vooral niet weerhouden het wel te doen. Als je van jezelf weet dat je wel eens wat beschadigt en dat erg vindt dan baal je achteraf omdat het door ons is ontraden.
Om die reden heb ik ook die Peak Design gekocht. kost iets meer, maar dan weet je tenminste zeker dat je een degelijk ding in handen hebt.
Is gewoon backwards compatible met UHS-Ibcome schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:36:
Simpel vraagje waar jullie ongetwijfeld een antwoord op weten: kan ik een UHS-II kaartje gebruiken in een Sony a6000? Ik ga er eigenlijk van uit dat ze backwards compatible zijn maar wellicht heeft iemand hier er ervaring mee?
Ook een apart topic voor Sony A6000
[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 09-04-2023 21:43 ]
Zijn dit wat betreft de basis de juiste keuzes:
- Filter: Hoya 82mm UV Prime-XS
Deze wordt aanraden door KE zelf.
- Accu: Sony NP-FZ100, aanvulling ik zie ook dat Patona betaalbare (€ 40,-) accu's heeft
B-merk vind ik te weinig schelen qua prijs. En of ik nou Ali spul in deze camera wil stoppen
- Geheugenkaart
Nog niet echt gekeken wat nu de minimale specs zouden moeten zijn.
Misschien nog een acculader? Dat is toch minder een issue van Ali want heel spannend is een accu lader niet. Ik zie hier bijv. een Patona voor € 15,- waar op tweakers wel goede ervaringen mee zijn:
https://www.shopcore.nl/s...ual-usb-lader-patona.html
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 19-04-2023 08:58 ]
Ik gebruik zelf af en toe een CPL filter op mijn 24-70, maar dat is zeker geen vereiste. Een UV filter is vooral voor KE een manier om nog wat extra aan jou te verdienen. Verder is inderdaad een hand rocket blower een aanrader; zeker voor de sensor en de achterste zijde van je lens. Hoe voorzichtig je ook bent, stof blijft een aandachtspunt met mirrorless.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
Sinds afgelopen week ben ik een trotse bezitter van een Sony A7 III en een Sigma 24-70mm. Nu de accessoires nog. Oftewel, welke filter, geheugenkaart en accu's gebruiken jullie bij deze camera / lens?
Qua opladers/batterijen zou ik gewoon een setje via Amazon kopen van een B merk. Ik had dat voor mijn A7II ook en dat draaide net zo goed als de Sony batterij.
Qua kaartjes heb ik altijd Sandisk gehad en dat werkt prima haar behoren. Kaartjes van een paar tientjes zijn goed genoeg als je niet 30 fps of 4K schiet de hele dag. Een kaartje met schrijf/leessnelheid van 100+ mb/s is daarbij ook voor normaal gebruik geen overbodige luxe.
[ Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 19-04-2023 09:03 ]
Een bekende discussie, maar ik vind het toch handiger om zo nu en dan mijn filter schoon te maken wanneer ik in de bergen op aan het strand ben geweest dan mijn lens. Het gaat me er vooral om dat de filter de kwaliteit van de lens niet tot nauwelijks omlaag haalt.zzzzz schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:00:
[...]
Ik gebruik zelf af en toe een CPL filter op mijn 24-70, maar dat is zeker geen vereiste. Een UV filter is vooral voor KE een manier om nog wat extra aan jou te verdienen.
Welke waren dat?Qua opladers/batterijen zou ik gewoon een setje via Amazon kopen van een B merk. Ik had dat voor mijn A7II ook en dat draaide net zo goed als de Sony batterij.
Die heb ik nog wel liggen voor mijn 550D. Alleen zijn de foto's nu wat groter, dus wellicht dat de capaciteit wat te laag is.Qua kaartjes heb ik altijd Sandisk gehad en dat werkt prima haar behoren. Kaartjes van een paar tientjes zijn goed genoeg als je niet 30 fps of 4K schiet de hele dag. Een kaartje met schrijf/leessnelheid van 100+ mb/s is daarbij ook voor normaal gebruik geen overbodige luxe.
Dat was toen van het merk RAVPower; 2 batterijen en een lader voor $45. De listing is nu niet meer op Amazon zie ik.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:08:
[...]
Welke waren dat?
[...]
Die heb ik nog wel liggen voor mijn 550D. Alleen zijn de foto's nu wat groter, dus wellicht dat de capaciteit wat te laag is.
Qua kaartjes schiet ik zelf met 128GB kaartjes (170 mb/s) voor mijn A7RIV, en voor mijn A7II schoot ik met 64GB kaartjes (120 mb/s).
Filter... ik gebruik alleen ND filters, en die vind je wel van de bekende merken.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
Sinds afgelopen week ben ik een trotse bezitter van een Sony A7 III en een Sigma 24-70mm. Nu de accessoires nog. Oftewel, welke filter, geheugenkaart en accu's gebruiken jullie bij deze camera / lens? En wat zijn verder nog onmisbare tools. In ieder geval de camera clip voor je rugzak, maar ik las over een sensor schoonblaas ding. Reisstatief heb ik al.
- Accu: Sony NP-FZ100, aanvulling ik zie ook dat Patona betaalbare (€ 40,-) accu's heeft
B-merk vind ik te weinig schelen qua prijs. En of ik nou Ali spul in deze camera wil stoppen
- Geheugenkaart
Misschien nog een acculader? Dat is toch minder een issue van Ali want heel spannend is een accu lader niet. Ik zie hier bijv. een Patona voor € 15,- waar op tweakers wel goede ervaringen mee zijn:
Batterij: ik heb een originele en een B-merk, en die doen beide wat ze moeten doen. De A7III is overigens behoorlijk zuinig. Ik heb nog nooit meer dan 1 batterijlading per dag gebruikt, maar ben dan ook geen intensieve shooter gedurende uren.
Kaartjes: enkel voor bursts of filmen heb je de snelste kaartjes nodig. Ik koop ze meestal van een A-merk, en zet de camera dan op wegschrijven naar beide kaartjes.
Ik heb dat zelf niet; de schermen van Sony (en andere fabrikanten) zijn soms al lastig te zien. Als je er dan ook nog wat op plakt word dat alleen maar minder.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:39:
Dan vergeet ik de screen protector nog. Ook zo'n ding wat lastig te vinden is als je zoekt naar B-merken. Vaak is het dan toch geen echt glas of algeheel gewoon prut kwaliteit. Iemand daar nog goede suggesties voor?
Heb zelf een A7 IV en hiervoor had ik een A7Rii.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
Sinds afgelopen week ben ik een trotse bezitter van een Sony A7 III en een Sigma 24-70mm. Nu de accessoires nog. Oftewel, welke filter, geheugenkaart en accu's gebruiken jullie bij deze camera / lens? En wat zijn verder nog onmisbare tools. In ieder geval de camera clip voor je rugzak, maar ik las over een sensor schoonblaas ding. Reisstatief heb ik al.
- Geheugenkaart
Qua geheugenkaartjes gebruik ik V90 kaartjes. Een Lexar 2000x en een Sandisk Extreme Pro (300MB/s).
Merk weinig verschil tussen de twee, maar die laatste is op moment van schrijven goedkoper
Ik werk bij KE en raad de Prime-XS niet aan. Voor een goede lens ga je liever voor de HDX van Hoya. Deze zijn een stuk neutraler.CurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
- Geheugenkaart
Voor een A7 III hoef je niet voor een originele accu te gaan. Bij courante Sony camera's (die nog firmware updates ontvangen) is een originele aan te raden, omdat je anders het risico loopt dat je accu opeens niet meer als origineel wordt aangemerkt door de camera. Ik heb voor mijn A7R III ooit een setje van 2 accu's en een lader van RAVPower via Amazon gekocht.
Slot 1 van de A7 III ondersteunt UHS-II, dus mocht je veel bursten (30+ shots met 10fps), dan is een goede UHS-II kaart belangrijk: https://alikgriffin.com/best-memory-cards-sony-a7iii/ (sorteer op A7III speed).
Voor slot 2 kun je prima bij KE een Samsung SD kaartje kopen.
Ik gebruik (nog) geen filters op mijn verschillende lenzen die ik op mijn Sony A7 III heb bevestigd. Het blijft uiteraard altijd de discussie of het wel of geen invloed heeft op de beeldkwaliteit. Ik weet het niet meerCurlyMo schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:50:
- Geheugenkaart
Wat betreft accu; ik heb onlangs de originele accu gekocht van Sony. Ik heb hem via Bol voor 75 toen gekocht. Prijs schommelt best flink, nu is hij bijvoorbeeld er vanaf 89. Dus afwachten kan zeker lonen. Wilde zelf wel echt de originele, omdat het prijsverschil met een ander merk (Jupio in dit geval) te klein was.
Voor het opladen van de accu gebruik ik deze; de ProCube 2. Top ding. Je kunt er ook normale oplaadbare batterijen mee opladen.
Qua geheugenkaart heb ik ze allen van Sandisk. Een gouden en een zwarte. De zwarte is een kleine fractie sneller. Gebruik de 128GB Extreme Pro en die kost je nog geen drie tientjes. Succes met je keuze en veel plezier van je A7 III!
Ik heb die van Sony zelf. Maar veeeel te duur en slechts eentje in de verpakking. Vriend van mij heeft deze van Amazon en absoluut net zo goed. Veel goedkoper en prima aanrader.CurlyMo schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:02:
Nu heb ik eigenlijk alle informatie die ik zocht compleet behalve de screen protector. Hebben jullie nog concrete tips voor betaalbare versies? Eventueel van Ali maar dan wel kwaliteit.
N.a.v. deze test YouTube: ULTIMATE TEST: I BOUGHT EVERY Sony NP- FZ100 battery from AMAZON!!! ... heb ik een Baxxtar accu gekocht.Steeffoon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:41:
[...]
Wat betreft accu; ik heb onlangs de originele accu gekocht van Sony. Ik heb hem via Bol voor 75 toen gekocht. Prijs schommelt best flink, nu is hij bijvoorbeeld er vanaf 89. Dus afwachten kan zeker lonen. Wilde zelf wel echt de originele, omdat het prijsverschil met een ander merk (Jupio in dit geval) te klein was.
https://www.amazon.nl/Bax...x=%2Caps%2C58&sr=8-6&th=1
Ik ben van plan één camera met één lens mee te nemen, zonder fatsoenlijke camera op vakantie is geen optie voor mij. Momenteel zou dat zijn een Sony A7III met Tamron 28-75 F2.8. Normaal zou ik nog een zoomlens/wide angle extra mee hebben genomen, maar deze vakantie kan dat gewoon niet.
Nu wil ik graag die Tamron vervangen door de Sony 20-70 F4, dit is een mooie, lichte, maar vooral scherpe lens. Perfect voor op vakantie. Mijn enige twijfel is of ik de A7III ga vervangen, de APC-C mode van de camera is niet echt bruikbaar omdat er dan nog maar 10MP overblijft. Ik twijfel dus om te upgraden naar een 2e hands A7iv of een A7Riv (waarbij er bij de A7IV, 16MP overblijft in crop mode en de A7Riv 26MP). op die manier zou ik effectief een 20-105 lens bij me hebben als ik regelmatig crop mode gebruik of gewoon in post crop. De A7Rv gaat behoorlijk over het budget heen.
Ik zal voornamelijk foto's maken van steden en natuur, met af en toe portrait of wildlife.
Mijn grootste twijfel is dat de A7IV toch weer een paar jaartjes nieuwer is, met nieuwere menu's, sneller processor en betere ISO performance. De enige reden dat ik voor de R zou gaan, zou de resolutie zijn, maar ik twijfel dat deze serieus tekort gaat komen bij slechter licht, in combinatie met de F4 lens (ook als ik hem na de vakantie gebruik). Echter met de R kan ik een stuk verder zoomen en alsnog een scherpe foto over houden.
Ik kan ook alleen de lens upgraden voor wat extra wide angle, maar ik ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen op vakantie.
Wat denken jullie? Ik kom er niet helemaal uit..
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Had hem voor 2000,- gehaald, maar ik kon hem wat mij betreft niet echt rechtvaardigen.
In eerste instantie echt wel enthousiast over zaken als de gesloten Shutter, nieuw menu, scherm etc.
Bij nader inzien had ik eigenlijk nooit problemen met het menu vanwege de programmeerbare knoppen en het tegelmenu, het scherm daarentegen vond ik met een L Bracket echt irritant. Je moet hem eerst naar links klappen om te kunnen kantellen.
Verder print ik niet en ondanks de hogere resolutie zag ik eigenlijk geen significant verschil in beeldkwaliteit.
Zodoende dus besloten dat mij A7III nog niet volledig afgeschreven is
"Steden en natuur", mijn aanname is dat dat niet klinkt alsof je veel tele nodig gaat hebben en dan lijkt de 75mm toch best genoeg. M.a.w. is de in-camera-APSC mode dusdanig belangrijk?Intruder schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:04:
We zijn druk bezig met het plannen van een vakantie naar Thailand of Japan, dit zal hoe dan ook een backpack vakantie worden, dit maakt ook dat ik goed moet gaan nadenken over de gear die ik meeneem.
Ik ben van plan één camera met één lens mee te nemen, zonder fatsoenlijke camera op vakantie is geen optie voor mij. Momenteel zou dat zijn een Sony A7III met Tamron 28-75 F2.8. Normaal zou ik nog een zoomlens/wide angle extra mee hebben genomen, maar deze vakantie kan dat gewoon niet.
Nu wil ik graag die Tamron vervangen door de Sony 20-70 F4, dit is een mooie, lichte, maar vooral scherpe lens. Perfect voor op vakantie. Mijn enige twijfel is of ik de A7III ga vervangen, de APC-C mode van de camera is niet echt bruikbaar omdat er dan nog maar 10MP overblijft. Ik twijfel dus om te upgraden naar een 2e hands A7iv of een A7Riv (waarbij er bij de A7IV, 16MP overblijft in crop mode en de A7Riv 26MP). op die manier zou ik effectief een 20-105 lens bij me hebben als ik regelmatig crop mode gebruik of gewoon in post crop. De A7Rv gaat behoorlijk over het budget heen.
Ik zal voornamelijk foto's maken van steden en natuur, met af en toe portrait of wildlife.
Mijn grootste twijfel is dat de A7IV toch weer een paar jaartjes nieuwer is, met nieuwere menu's, sneller processor en betere ISO performance. De enige reden dat ik voor de R zou gaan, zou de resolutie zijn, maar ik twijfel dat deze serieus tekort gaat komen bij slechter licht, in combinatie met de F4 lens (ook als ik hem na de vakantie gebruik). Echter met de R kan ik een stuk verder zoomen en alsnog een scherpe foto over houden.
Ik kan ook alleen de lens upgraden voor wat extra wide angle, maar ik ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen op vakantie.
Wat is je belangrijkste reden in de gedachtegang om je A7 III te vervangen?
Ik wil zeker geen 1=N ervaring op jouw situatie projecteren, maar ik ben een landschapsfotograaf die (nog) niks professioneels ermee doet. Jarenlang worstel ik met "hoeveel MPix dan de 6D moet ik meer hebben". Ik ben uiteindelijk voor de R6 gegaan, wetende dat ik eigenlijk met het croppen van foto's liever ietsje meer MPix over wil hebben. Ik druk nog wel eens op 40x60 af en in feite kan dat prima met 10 a 12Mpix.
Ik hanteer voor mezelf de regel dat ik in Lightroom nooit onder de 3000px crop en dat is toch een behoorlijke cropmarge die ik dan toch nog over heb. Foto's op 40x60 formaat afdrukken gaat hiermee prima zonder echt scherpte te verliezen.
Ik had liever wat meer mpix gewild inderdaad en dat gaat ook ooit gebeuren, maar dit is vooralsnog een prima workaround.
Wat ik wil zeggen: mocht je dat nog niet gedaan hebben, probeer nog eens in de weegschaal te leggen hoe zwaar je requirement weegt aangaande die megapixels, en wat precies je doel is van het willen hebben van meer Mpix. Ik vul het natuurlijk effe zelf in, maar 10Mpix overhouden zit je op 3888x2592 wat voor prima afdrukresultaten zorgt voor 40x60cm. Je foto's op het web displayen of in een fotoalbum afdrukken al helemaal.
Mocht je tóch je camera óók willen vervangen, dan ben ik het met WoutF eens dat die A7 IV wel een mooie upgrade is. Die 33Mpix zit mooi tussen 20Mpix en mega-high-res in, zonder dat je nou ineens superveel meer storage kwijt gaat zijn. De autofocus is ook weer een behoorlijke slag beter. Of je waarde hecht aan nóg beter uitklapbare schermpjes moet je natuurlijk zelf bepalen.
Bedenk ook dat bij meer Mpix ook bewegingsonscherpte op pixelniveau sneller een rol gaat spelen, alsmede de kwaliteit lens die je op zo'n camera gebruikt. Ik ken de Sony 20-70/4 niet en ook de Tamron 28-75 niet, maar ik ga er vanuit dat die op een high MPix count body wel genoeg resolve-capaciteit hebben.
Je wilt steden en natuur fotograferen...Dat zijn vaak statische scenes, dus hoe belangrijk is de f/2.8 vs f/4 discussie precies voor je? Het is 1 stop dat je met zo'n Sony body makkelijk met de ISO kunt compenseren. Dus DoF zou dan mijns inziens dé reden zijn om je 2.8 aan te houden.
Even een totaal andere suggestie: zou een 24-105/4 een optie zijn, dan zit je qua groothoek tussen je Tamron en de beoogde 20-70 in, en je hebt die 105 zodat je minder hoeft te croppen. Je kunt dan je A7 III blijven gebruiken.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Behalve breedhoek... en of dat nu een lichte lens is...CurlyMo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:21:
@Intruder En de Tamron 50-400? Dat één lens die vrijwel alles doet.
Je moet toch ergens op inleveren bij één lens. Ik denk dat ik op mijn backpack vakantie de Sigma 24-70 en nog een Tamron 50-400 meeneem. Dan moet ik maar ergens anders gewicht gaan besparen of toch nog wat sessies in de sportschoolTommie12 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Behalve breedhoek... en of dat nu een lichte lens is...
Bedankt voor het uitgebreide antwoord allen! Wat betreft de “steden en natuur”, daarvoor hoef ik geen upgrade te maken qua camera idd. De keuze voor de 20-70 zit hem voor mij in het gebruik daarna, de 20mm vs 24mm is best een groot verschil. Verder heb ik normaalgesproken ook een 70-200 f4 bij me, dan is een 24-105 niet nodig. Enige reden om te upgraden zou zijn wildlife, maar dan is 70 idd ook krap.Deathchant schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:15:
[...]
"Steden en natuur", mijn aanname is dat dat niet klinkt alsof je veel tele nodig gaat hebben en dan lijkt de 75mm toch best genoeg. M.a.w. is de in-camera-APSC mode dusdanig belangrijk?
Wat is je belangrijkste reden in de gedachtegang om je A7 III te vervangen?
Ik wil zeker geen 1=N ervaring op jouw situatie projecteren, maar ik ben een landschapsfotograaf die (nog) niks professioneels ermee doet. Jarenlang worstel ik met "hoeveel MPix dan de 6D moet ik meer hebben". Ik ben uiteindelijk voor de R6 gegaan, wetende dat ik eigenlijk met het croppen van foto's liever ietsje meer MPix over wil hebben. Ik druk nog wel eens op 40x60 af en in feite kan dat prima met 10 a 12Mpix.
Ik hanteer voor mezelf de regel dat ik in Lightroom nooit onder de 3000px crop en dat is toch een behoorlijke cropmarge die ik dan toch nog over heb. Foto's op 40x60 formaat afdrukken gaat hiermee prima zonder echt scherpte te verliezen.
Ik had liever wat meer mpix gewild inderdaad en dat gaat ook ooit gebeuren, maar dit is vooralsnog een prima workaround.
Wat ik wil zeggen: mocht je dat nog niet gedaan hebben, probeer nog eens in de weegschaal te leggen hoe zwaar je requirement weegt aangaande die megapixels, en wat precies je doel is van het willen hebben van meer Mpix. Ik vul het natuurlijk effe zelf in, maar 10Mpix overhouden zit je op 3888x2592 wat voor prima afdrukresultaten zorgt voor 40x60cm. Je foto's op het web displayen of in een fotoalbum afdrukken al helemaal.
Mocht je tóch je camera óók willen vervangen, dan ben ik het met WoutF eens dat die A7 IV wel een mooie upgrade is. Die 33Mpix zit mooi tussen 20Mpix en mega-high-res in, zonder dat je nou ineens superveel meer storage kwijt gaat zijn. De autofocus is ook weer een behoorlijke slag beter. Of je waarde hecht aan nóg beter uitklapbare schermpjes moet je natuurlijk zelf bepalen.
Bedenk ook dat bij meer Mpix ook bewegingsonscherpte op pixelniveau sneller een rol gaat spelen, alsmede de kwaliteit lens die je op zo'n camera gebruikt. Ik ken de Sony 20-70/4 niet en ook de Tamron 28-75 niet, maar ik ga er vanuit dat die op een high MPix count body wel genoeg resolve-capaciteit hebben.
Je wilt steden en natuur fotograferen...Dat zijn vaak statische scenes, dus hoe belangrijk is de f/2.8 vs f/4 discussie precies voor je? Het is 1 stop dat je met zo'n Sony body makkelijk met de ISO kunt compenseren. Dus DoF zou dan mijns inziens dé reden zijn om je 2.8 aan te houden.
Even een totaal andere suggestie: zou een 24-105/4 een optie zijn, dan zit je qua groothoek tussen je Tamron en de beoogde 20-70 in, en je hebt die 105 zodat je minder hoeft te croppen. Je kunt dan je A7 III blijven gebruiken.
Prijsverschil hier in Europa is wel erg groot, omdat de 20-70 hier gek genoeg erg duur is. In Amerika zijn ze vergelijkbaar geprijsd.
Voordat ik de A7III kocht had ik een Canon 70D, hierbij had ik ook een 70-300. Wat ik destijds gaaf vond, was vogel fotografie. Een andere reden om voor de A7RIV te gaan zou zijn om dit weer op te pakken. full-frame met 70-200 kom je gewoon te kort. Crop 200 zou misschien net kunnen. Ik vraag me echter af of ik dit daadwerkelijk ga doen.
@WoutF Video’s met de camera maak ik niet echt. Het is 100% is een fotocamera voor mij. Lens wissel met shutter ervoor lijkt me wel top! Heb regelmatig stof op de sensor. Maar de grootste reden zou zijn meer megapixels, 33 is veel meer en 16 in crop mode lijkt me ook voldoende. Die oude 70D van me had 20. Al klinkt 61MP met 26 in crop wel erg gaaf
@CurlyMo Te weinig range wijd en te lomp. Reden om voor de 20-70 te gaan zou zijn de fijne wide angle, lage gewicht en kleine afmeting. Ik denk dat ik qua lens 2 keuzes heb, de 20-70 of 24-105. Waarbij de voorkeur gaat naar de 20-70, omdat ik, als ik de 24-105 zou kiezen ik voor m’n gevoel net zo goed de 28-75 kan houden, die verder top bevalt!
Alternatief zou misschien zijn om de 70-200 te verkopen voor een 70-300 (100-400 vind ik te lomp). Dan kan ik daarna altijd nog wel kijken of ik upgrade. Ik denk alleen wel zo, als ik na de tijd alsnog upgrade, dan kan ik het beter voor de vakantie doen.
-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //
Zelf ben ik op vakantie gegaan met een A7III en een rugzak vol lenzen. Vooral ook landschappen gefotografeerd en waar ik achter kwam is dat ik met zo'n beetje elke lens op F9-F11 schoot en dat ik echt een zoomlens miste zoals een 24-70. Het was iedere keer wisselen tussen alle primes. Als je vooral landschappen gaat fotograferen raad ik je een zoomlens aan met zoveel mogelijk bereik waarbij de F waarde niet uit maakt. Koop je een F4 dan bespaar je vaak geld en is goed genoeg als je die toch naar F9 schakelt.Intruder schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:04:
We zijn druk bezig met het plannen van een vakantie naar Thailand of Japan, dit zal hoe dan ook een backpack vakantie worden, dit maakt ook dat ik goed moet gaan nadenken over de gear die ik meeneem.
Lenzen om naar te kijken naar mijn mening:
Sigma/Samyang 24-70 F/2.8
Tamron 28-200 F/2.8-5.6
Sony 24-240 F/3.5-6.3
Zelf voor de Sigma 24-70 gekozen omdat ik toch voor de zekerheid nog een beetje een lichtsterke lens wou.
Sony A1II hobby fotograaf
Sony A1II hobby fotograaf
Je doet er absoluut concessies mee maar ik ben zelf zeer te spreken over de 24-240.
De eerste versie heb ik terug gestuurd omdat hij op de A7RII wat traag was qua focus, op de A7RIV heb ik hem weer terug gekocht en daar is hij ook gebleven.
Het is geen hoogvlieger qua focus snelheid maar ik doe bijna al mijn straat en reis fotografie nu met die lens en hij geeft je gewoon enorm veel bereik. Vooral in Johannesburg heb ik daardoor foto's kunnen maken waar ik normaal lenzen voor moest wisselen en dat was daar niet echt veilig
Zijn er andere betaalbare adapters die ik zou kunnen proberen?
Je gaat en 11MP aps-c van je A7 III maken?CurlyMo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:44:
Als het voor niet al teveel geld kan, dan zou ik wel eens willen experimenteren met de EF-S 10-22 op mijn Sony A7-III. Ik lees wisselende verhalen over de commlite adapter. Op dpreview.com geven meerdere gebruikers aan deze lens succesvol i.c.m. met de commlite adapter te gebruiken. Anderen schrijven weer dat de adapter in de loop van de tijd de lens electronica heeft gemold.
Why not? Ik was in 2007 zo blij als blik met mijn 10mp 40d. En een Sigma mc-11 is nooit weg op een Sony (wel even het binnendekseltje eruit schroeven voor Ef-s compatibliteit)Universal Creations schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:13:
[...]
Je gaat en 11MP aps-c van je A7 III maken?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Vanaf 14mm vult die de hele sensor. Dat is nog steeds best wijd. Een vervangende lens heeft niet eens zó veel meer te bieden aan de groothoek kant: uitvoering: Sony FE 12-24mm F4 GUniversal Creations schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:13:
[...]
Je gaat en 11MP aps-c van je A7 III maken?
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 12-05-2023 07:38 ]
Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van de A7 III. Hier inmiddels al aardig wat foto's mee geschoten en over het algemeen erg tevreden over. Er is echter wel éen grote maar. Ik merk dat de camera ontzettend gevoelig is voor stof op de sensor. Ik blijf in de weer met de balg, maar zelfs in de buitenlucht merk ik dat stof op de sensor iets is wat me net te vaak voorkomt. Ik wissel met regelmaat van lens.
Uiteraard kan ik foto's bewerken met Lightroom achteraf, maar daar heb ik bewijs van spreken inmiddels ook een dagtaak aan, om met de gum aan de slag te gaan. Het kan komen dat ik redelijk vaak van lens wissel, maar ik vind het wel erg storend. Ik wissel lenzen altijd met de body naar beneden en de tijd tussen het verwisselen is nihil. Toch blijft het me irriteren.
Nu ook op vakantie geweest, en blijkbaar zijn er de nodige stofjes te vinden in de foto's. Soms ook op plekken waar deze erg lastig uit zijn te halen.
Ik stoor me er dermate aan (omdat er dus ook veel tijd in gaat zitten wb nabewerking) dat ik me afvraag of het niet handig is om de A7 III te verkopen en de A7 IV aan te schaffen, van het vakantiegeld zullen we dan maar zeggen. Begreep dat die bij het lenzen wisselen de beeldsensor afsluit. Zag dat er nu een cashback-actie is, waarmee het voordeel leuk oploopt. Maar hoe zijn jullie ervaringen rondom stof bij de A7 IV?
Nog andere tips waar ik rekening mee kan houden?
Haha. Oh, is dat hetbr00ky schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:36:
Protip: niet continu foto's maken van A4tjes op f/22. Zonder gekheid, "vaak lenzen wisselen" is natuurlijk relatief. Hoe vaak wissel je? Want inderdaad, met elke wissel kan er een stofje op komen. Per dag dat ik mijn camera gebruik wissel ik 0 tot 1 keer van lens. Ik pas niet buitengewoon op, maar heb vrij weinig problemen.
Ik was laatst in een mooi natuurgebied. Heb drie, vier keer gewisseld. Doorgaans wissel ik 2, 3 keer van lens als ik een dag fotografeer, waarbij ik vaak ook weer terugwissel naar de 24-105 lens die ik er standaard op heb zitten.
Ja dat is de uitdaging van de eerdere Sony bodies. Ze hebben pas laat een standaard bescherming ingebracht voor lenzenwissels. Dat zit echt nog maar op 3 bodies meen ik.Steeffoon schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:07:
[...]
Ik was laatst in een mooi natuurgebied. Heb drie, vier keer gewisseld. Doorgaans wissel ik 2, 3 keer van lens als ik een dag fotografeer, waarbij ik vaak ook weer terugwissel naar de 24-105 lens die ik er standaard op heb zitten.
Het is een kunst om het in het veld zo veilig mogelijk te doen, en dat scheelt en goed blazen natuurlijk met de rocket blower. Zowel op de sensor als in je lens. Echt helemaal er van af komen doe je echter niet helaas. Niet altijd op f/22 schieten helpt ook wel.
Ja precies, begreep ook dat het extra gordijn ook nog eens enorm kwetsbaar is, bijvoorbeeld met lenzen wisselen. Dus denk dat de A7 IV hier niet in gaat voldoen. Daarbij zou stof op het extra gordijn, uiteindelijk toch ook weer op de sensor komen begreep ik.zzzzz schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:20:
[...]
Ja dat is de uitdaging van de eerdere Sony bodies. Ze hebben pas laat een standaard bescherming ingebracht voor lenzenwissels. Dat zit echt nog maar op 3 bodies meen ik.
Het is een kunst om het in het veld zo veilig mogelijk te doen, en dat scheelt en goed blazen natuurlijk met de rocket blower. Zowel op de sensor als in je lens. Echt helemaal er van af komen doe je echter niet helaas. Niet altijd op f/22 schieten helpt ook wel.
Klopt, schiet zelden op f/22, maar heb het ook met regelmaat zichtbaar op f/10. Maar dan blijven we nog maar even doorblazen.
Misschien kun je iets doen aan de manier waarop je lenzen wisselt? Geen idee hoe je het doet, maar kan aan een paar dingen denken die kunnen helpen:Steeffoon schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:06:
[...]
Ja precies, begreep ook dat het extra gordijn ook nog eens enorm kwetsbaar is, bijvoorbeeld met lenzen wisselen. Dus denk dat de A7 IV hier niet in gaat voldoen. Daarbij zou stof op het extra gordijn, uiteindelijk toch ook weer op de sensor komen begreep ik.
Klopt, schiet zelden op f/22, maar heb het ook met regelmaat zichtbaar op f/10. Maar dan blijven we nog maar even doorblazen.
- camera uit tijdens lenswissel
- eerst lens op camera, dan pas lensdop op verwisselde lens
- eerst met blaasbalgje achterkant van lens schoonblazen voordat je die op de camera zet
- camera naar beneden houden tijdens lenswissel
- uit de wind staan tijdens lenswissel
https://viltroxstore.com/...s-to-sony-e-mount-adapterCurlyMo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:44:
Als het voor niet al teveel geld kan, dan zou ik wel eens willen experimenteren met de EF-S 10-22 op mijn Sony A7-III. Ik lees wisselende verhalen over de commlite adapter. Op dpreview.com geven meerdere gebruikers aan deze lens succesvol i.c.m. met de commlite adapter te gebruiken. Anderen schrijven weer dat de adapter in de loop van de tijd de lens electronica heeft gemold.
https://www.amazon.nl/Aut...&pd_rd_i=B094VJTB7P&psc=1
Ik zelf heb een Viltrox mount adapter om Nikon lensen op de Sony A7C te gebruiken. En het werkt prima.
https://www.amazon.nl/VIL...trox+nf%2Caps%2C79&sr=8-1
Dank voor je reactie.Kwintessens schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:19:
[...]
Misschien kun je iets doen aan de manier waarop je lenzen wisselt? Geen idee hoe je het doet, maar kan aan een paar dingen denken die kunnen helpen:
- camera uit tijdens lenswissel
- eerst lens op camera, dan pas lensdop op verwisselde lens
- eerst met blaasbalgje achterkant van lens schoonblazen voordat je die op de camera zet
- camera naar beneden houden tijdens lenswissel
- uit de wind staan tijdens lenswissel
Ik doe het grotendeels wel zoals jij het opsomt, in die volgorde. Met een blaasbalg de achterkant schoonblazen doe ik vaak niet, nu ik er over nadenk. Dat is het enige waar ik dan nog mee kan experimenteren
Ik denk dat ik het gebruik nog moet leren. Soms klinkt het geluid goed, maar moet nog uitvinden wanneer ik welke directionele en/of NC setting aan moet zetten en wanneer niet. Audio die niet “in focus” is klinkt dof, wat vast de bedoeling is maar je moet er wel mee om kunnen gaan.
Verder gebruik ik een DJI RSC2 gimbal met extra handvat voor lage shots. Helaas is de mic zo hoog dat bij lage shots de gimbal tegen de microfoon aan komt en de camera van positie verandert. Dat is wel echt enorm wennen want nu moet ik door de knieën voor de lage shots en mijn muscle memory weet dat nog niet.
- Pergear Professional CFExpress Type A 80GB: €75,95, Amazon.nl: €89 (€1,06 per GB)
- Pergear Professional CFExpress Type A 260GB: €144,95, Amazon.nl: €179 (€0,56 per GB)
- Pergear Professional CFExpress Type A 520GB: €274,95, Amazon.nl: €299 (€0,53 per GB)
Ze zijn ook toegevoegd aan de Pricewatch, maar door gebrek aan SKUs / EANs niet te tracken.
Ook komt Angelbird binnenkort met een 1TB-variant, die met €600 (oftewel €0,60 per GB) redelijk geprijsd lijkt te zijn: Angelbird AV Pro CFexpress Type A 1TB
Gezien momenteel de goedkoopste CFexpress Type A kaarten voor minimaal €1,38 per GB gaan, is dit een welkome verandering.
[ Voor 21% gewijzigd door Balance op 25-09-2023 12:42 ]
Heb alleen nog niets officieels langs zien komen.
Om 15:00 in ieder geval een Special Event van Sony: YouTube: Special Event - November 7 | Sony | αMalfoi schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:08:
Vandaag wordt, althans voor zover dit artikel beweert, de A9 III officieel gepresenteerd.
Heb alleen nog niets officieels langs zien komen.
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies