Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 16-10 21:24
Sony A6000

http://static.tweakers.net/ext/f/8bE1v9dm1XObEA8WTtm7MCJr/full.png

De Sony A6000 is in de lente van 2014 geïntroduceerd als de opvolger van de NEX-6. Ten opzichte van zijn voorganger is er een 24 MP sensor aan boord ipv 16. Een andere opvallende verbetering is het AF-systeem. Deze is stukken sneller dan die van de NEX-6. In 2015 zijn veel geruchten verschenen over een opvolger van de A6000, maar deze is er op het moment van schrijven nog niet.
Specificaties
  • 24,3 MP APS-C CMOS sensor
  • ISO 100-25600
  • Maximaal 11 fps
  • Hybride AF-syteem met 179 AF-punten op de sensor
  • 3" LCD display met 921.000 (sub)pixels
  • EVF met 1,44 MP (resolutie 800x600 pixels), vergroting 0,7x
  • Filmfunctie 1080p 24/60 fps
  • Wifi
Handige links

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• PowerUp
Laatste post uit het E-mount 2015 topic:
quote:
Soinar schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:52:
Dubbele file names zijn niet te voorkomen. Zeker niets als beide camera's het zelfde beginnen met DSC0xxxxx.jpg en dit niet te wijzigen is. Met 1 camera is het al lastig om te voorkomen laat staan met 2 camera's. Kan je in de A6000 niet het eerste stukje van de filename wijzigen? Maar zelfs dan is het niet te voorkomen. Op een geven moment heb je toch meer dan 9999 foto's gemaakt.

Zelf maak ik gewoon een Directory aan met de camera naam en vervolgens mijn mappen van de foto uitjes/dagen. Dan heb je echt nooit last van dubbele files names en is alles ook nog eens makkelijk terug te vinden. Mij boeit de filename dan ook totaal niet meer door deze manier van werken.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• jayjey
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
A6000 2ehands gekocht.

Ik heb net de firmware op de A6000 geupdate naar versie 2. Wat ik vreemd vond was dattie de SD kaart niet meer kon lezen na het updaten van de firmware. Die heb ik dus maar weer eens geformatteerd.

Ik had toevallig de SEL50f18 erop zitten en zag ik dat er ook een ver 2 lens update was voor de SEL50f18 in combinatie met de A6000. Deze staat er nu ook op. Ging niet 123 heel makkelijk, je moest de batterij eruit halen op het laatst? Waarom niet gewoon uitzetten? Vergeten de USB verbinding netjes vooraf te sluiten. Alles lijkt goed, hij geeft aan Ver.02 voor de lens.

Zou de 50mm lens nu echt sneller focussen, hunten doet ie nog steeds. Iemand dit proces eerder ook doorgegaan?

Helpt dit ook potentieel voor de Sigma EX DN 30mm lens?

Hij kan nu ook XVCA-S video opnemen maar mijn Sandisk Extreme (60MB/s) blijkt niet snel genoeg te zijn???

Ik heb trouwens een grijze, ziet er mooi uit, ook met het zwarte 30mm Sigma lensje erop. Waarom die foto niet bij de topic start, zwarte camera's zijn saai :)

Ik mis het lenskapje ALC-F405S en de eyecup FDA-EP10. Op ebay worden die aangeboden maar zijn die echt? Waar kan je die het beste kopen?

jayjey wijzigde deze reactie 03-01-2016 15:13 (41%)

• Blue Knight
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Al gegoogled?
ALC_F405S: https://www.google.nl/web...&spd=17563179052042938711
FDA_EP10: https://www.google.nl/web...UTF-8#tbm=shop&q=FDA-EP10
Bij de meeste staan verkooprecensies, aan de hand daarvan kan je zelf bepalen of het een goede winkel is f niet.

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• jayjey
  • Niet online
Ok maar de ene eyecup is 36 euro en de andere 6,95? Is de goedkopere origineel? Niet zo makkelijk achter te komen.

jayjey wijzigde deze reactie 03-01-2016 15:12 (18%)

• Blue Knight
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Er staat bij die van Fotoshop Aalten dat hij identiek is aan die van Sony. Hij is dus niet origineel, al lijkt hij er schijnbaar wel erg veel op.
Ik zou deze kopen, als hij niet bevalt kan je alsnog die van 5,3x zo duur kopen.
Over het algemeen vindt ik dat je plastic onderdelen zonder problemen niet origineel kan kopen. Ik koop het meestal in China, dan scheelt het nog eens een keer een stuk. (je moet er alleen een week of 2 op wachten)/

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• jayjey
  • Niet online
Heb ik gedaan via ebay, ik had liever de originele onderdelen ondanks de prijs maar dan wil ik wel zeker weten of ze van Sony zijn.

Klopt het dat je een min van 64 GB Class 10 SD XC nodig hebt voor XVCA-S video EN hoge schrijf snelheid (> 50MB/s)?
Met de Sandisk Class 10 32 GB (60MB/s) SD HC kaart lukt het niet in ieder geval... :(

jayjey wijzigde deze reactie 06-01-2016 23:25 (44%)

• Yero
  • Laatst online: 16-10 17:24

Yero

Reviewer
quote:
jayjey schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:18:
Klopt het dat je een min van 64 GB Class 10 SD XC nodig hebt voor XVCA-S video EN hoge schrijf snelheid (> 50MB/s)? Met de Sandisk Class 10 32 GB (60MB/s) SD HC kaart lukt het niet in ieder geval... :(
Dat klopt. Je hebt een SDXC UHS-I U1/U3 kaart nodig voor XAVC-S en/of 4k (in het geval van andere camera's).

Yero wijzigde deze reactie 06-01-2016 23:56 (4%)

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
quote:
jayjey schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:18:
Klopt het dat je een min van 64 GB Class 10 SD XC nodig hebt voor XVCA-S video EN hoge schrijf snelheid (> 50MB/s)?
Met de Sandisk Class 10 32 GB (60MB/s) SD HC kaart lukt het niet in ieder geval... :(
Wat wel wordt aangeraden voor video met XVCA is een SDXC kaart of kaart met exFat64.

Verder maakt snelheid van de kaart voor de camera zelf minder uit als je een kaart hebt welke in onderstaande links zo rond de 32-35MB/s zit. Want Sony staat niet echt bekend om hun snelle interface naar een SD kaart toe. Zelfs de A7R II schrijft vrij langzaam naar een SD kaart. Volgens wat testen zou het niet veel uitmaken welke kaart je gebruikt en komt de A6000 niet verder dan 35MB/s schrijven.

Echter is het wel prettig als je een snelle kaart hebt want via een kaartlezer naar je PC kopiëren kan wat dat betreft wel snel met een snelle kaart. Zou alleen wel uitkijken met UHS-II kaarten.

Zie:
http://alikgriffin.com/jan/13/best-sd-memory-card-sony-a6000
http://www.cameramemorysp...a6000/sd-card-comparison/

Soinar wijzigde deze reactie 07-01-2016 08:48 (5%)

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• B-Bandit
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik kan je dit kaartje aanraden. 64gb voor 27 euro. Ik heb zelf de 64 en 128 Gb versie. Vroeger veel Transcend gehad, maar was altijd troep. Hun premium lijn daarentegen is geweldig en ontzettend veel bang for buck!

Bijna vergeten: hiermee werkt het opnemen van XAVC-s zonder problemen :)

B-Bandit wijzigde deze reactie 07-01-2016 11:07 (11%)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• jayjey
  • Niet online
Ik heb altijd Kingston geheugen...

Deze Trancend is U3 speed class i.pv. 1 en volgens jou ook betrouwbaarder...?
http://www.amazon.de/Tran...nscend+SDXC+UHS-I+U3+64GB

* Sandisk Extreme PRO 64GB is erg duur...maar betrouwbaarheid is wel echt extreem belangrijk voor mij!

* Weet je toevallig of ik XVCA-S video net zo goed kan bewerken en afspelen met alle bekende programma's op windows en Ubuntu? Het is toch eigenlijk gewoon MP4 met XVCA-S ipv H.264 of zoiets? pfff :? Ik wil nl. alleen in standaard format en open format opnemen...

jayjey wijzigde deze reactie 07-01-2016 21:59 (84%)

• jayjey
  • Niet online
quote:
Soinar schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:47:
[...]
Zou alleen wel uitkijken met UHS-II kaarten.
Waarom dat?

jayjey wijzigde deze reactie 07-01-2016 14:42 (36%)

• Soinar
quote:
UHS-II kaarten hebben een 2de rij contacten. Deze rij wordt echter niet gebruikt in een UHS-I compatible camera. Door deze extra contacten doen ze een soort van Raid waardoor in UHS-II compatible camera's die hoge snelheid gehaald kan worden. Bij diverse van die UHS-II kaarten vallen hierdoor echter de prestaties erg tegen omdat die maar 1 rij contacten gebruikt in backwards compatible mode en komen zo soms niet boven vele malen goedkopere kaartjes uit qua prestaties. Nu valt dat bij de Sony A6000 wel mee omdat die al niet erg snel is met schrijven dus dan valt het verschil minder goed op.

Maar bijvoorbeeld een SanDisk Extreme Pro 280MB/s UHS-II 32GB is langzamer als zijn 1/3 goedkopere broertje de SanDisk Extreme Pro 95MB/s 32GB. Bij de A6000 is dit maar een paar MB/s maar in andere camera's welke stukken sneller kunnen schrijven is het een factor 2 verschil.

Soinar wijzigde deze reactie 07-01-2016 15:33 (4%)

• jayjey
  • Niet online
De vragen blijven komen:

- touchless shutter app geinstalleerd en die werkt :)

- Ik heb een Wifi verbinding tussen samsung S4 en A6000, nu wil ik de remote shutter app installeren. Lukt echt niet met scannen van de QR code, ik heb nu met wachtwoord gedaan maar dat werkt ook niet want mogelijk is het apparaat niet geschikt?

- Een downloadverbinding voor Ubuntu 14.04 is niet mogelijk? Moet zeker windows zijn?

jayjey wijzigde deze reactie 07-01-2016 23:12 (24%)

• Weakling
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:51

Weakling

available in strong mint

quote:
jayjey schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:59:
Ik heb een Wifi verbinding tussen samsung S4 en A6000, nu wil ik de remote shutter app installeren. Lukt echt niet met scannen van de QR code, ik heb nu met wachtwoord gedaan maar dat werkt ook niet want mogelijk is het apparaat niet geschikt?
Je hebt wel een wifi verbinding, maar de app installeren lukt niet? Volg je vraag niet helemaal, want de QR code is weer juist om een wifi verbinding te maken. Wat je (uit mijn hoofd) moet doen:
- Laatste versie van de smart remote app (niet de touchless app) op je camera zetten.
- Via de google play store de Sony Playmemories Remote app op je telefoon zetten
- Via de QR code de wifi verbinding tot stand brengen

Via NFC verbinden tussen telefoon en camera is misschien nog makkelijker in plaats van met QR code.
https://www.playmemoriesc...4_00-F00002/en/index.html

Ah ik zie nu dat je naast de wifi verbinding ook de app kunt downloaden met een QR code, maar dan moet je telefoon wel bij de instellingen apps vanuit een andere bron toestaan vermoed ik.

Weakling wijzigde deze reactie 08-01-2016 11:36 (18%)

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• jayjey
  • Niet online
ik open remote app, ik scan de code, hij gaat verbinden achterop camera en op Samsung S4, en meteen wordt de verbinding weer verbroken...handig...op camera zit knopje om te verbinden met password, maar hoe?!

Password ingevuld, telefoon zegt dat ik met de hotspot van de camera ben verbonden...op de camera zie ik desondanks "connecting..." .....

jayjey wijzigde deze reactie 08-01-2016 14:59 (96%)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
jayjey schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:18:
ik heb wifi met mijn kabelmodem.

ik open remote app, ik scan de code, hij gaat verbinden achterop camera en op Samsung S4, en meteen wordt de verbinding weer verbroken...handig...op camera zit knopje om te verbinden met password, maar hoe?!
Is de smart remote control app op je camera (dus niet je telefoon) wel de laatste versie? Heb je de smart remote controle app op je camera opgestart? Staat je camera niet op vliegtuigstand? Zie je in de app op je telefoon je camera staan (iets met een naam als DIRECT-... volgens de link die ik eerder gaf). Als die er staat, dan kun je op DIRECT tikken op je telefoon en daar naam en wachtwoord intypen die de remote app op je camera toont.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• jayjey
  • Niet online
Huh, op de 1 of andere manier heb ik het camera beeld op mijn telefoon, ik had nl toch maar gewoon de playmemories mobile app (PMMA) op de telefoon geopend en het blijkt te werken.

De remote app is wel de laatste, ik heb 'em net geinstalleerd. Ik zie met geopende PMMA app wel DIRECT-etc maar erop tikken dan moet ik weer scannen en dat lukt niet. Ik heb daarom gewoon via Instellingen -> Wifi -> DIRECT-etc -> Password invullen de verbinding met de hotspot van de camera gemaakt...

Als ik PMMA open op de phone en ervoor of erna de app op de camera aanzet dan werkt het nu. Ik heb dus verbonden met de hotspot van de camera. Dat scannen werkt gewoon niet.

jayjey wijzigde deze reactie 08-01-2016 15:39 (93%)

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-10 13:19
quote:
jayjey schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:18:

Password ingevuld, telefoon zegt dat ik met de hotspot van de camera ben verbonden...op de camera zie ik desondanks "connecting..." .....
Ik heb hetzelfde probleem op een OnePlus One (via WiFi verbinding). Maar ik heb wel van andere mensen gehoord met ook een OnePlus One waar het dan weer zonder problemen werkt. Er zal vast wel een oplossing zijn, maar die heb ik nog niet gevonden.

• jayjey
  • Niet online
het is opgelost, app openen op camera, verbinden met hotspot vd camera (wachtwoord invullen) en PMMA openen op de telefoon en dan zie en een beeld

• MeltedForest
quote:
Wat is PMMA?

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:14
quote:
playmemories mobile app (PMMA)

• jayjey
  • Niet online
playmemories mobile app (PMMA)

• Amaze86
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 23:55
Werkt deze lens standaard op sony a6000
http://www.camerashop.nl/...t-sony-e-mount-black.html

Dus hoef er niks extras bij te kopen ( emount zoals voor canon lenzen)

Twijfel een beetje 19mm of 30mm voor gebouwen,portretten,natuur.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
quote:
Amaze86 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:00:
Werkt deze lens standaard op sony a6000
http://www.camerashop.nl/...t-sony-e-mount-black.html

Dus hoef er niks extras bij te kopen ( emount zoals voor canon lenzen)

Twijfel een beetje 19mm of 30mm voor gebouwen,portretten,natuur.
Ja, zonder adapter passen ze op je Sony A6000. Beide zijn geschikt voor gebouwen, portretten en natuur maar misschien niet zoals je bedoelt. Met de 19mm kun je bijvoorbeeld wel een portret met omgeving maken, maar als je een head shot maakt, zorgt de beeldhoek voor vertekening. Dan is de 30mm geschikter. Zoek dus even uit wat voor soort foto's je wilt maken en welke beeldhoek daarbij past voordat je kiest.

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
Kwintessens schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:12:
[...]

Ja, zonder adapter passen ze op je Sony A6000. Beide zijn geschikt voor gebouwen, portretten en natuur maar misschien niet zoals je bedoelt. Met de 19mm kun je bijvoorbeeld wel een portret met omgeving maken, maar als je een head shot maakt, zorgt de beeldhoek voor vertekening. Dan is de 30mm geschikter. Zoek dus even uit wat voor soort foto's je wilt maken en welke beeldhoek daarbij past voordat je kiest.
Dat klopt, maar 30mm op APS-C kan alsnog voor vertekening zorgen bij een headshot. Even goed kijken wat voor soort portretten je wilt schieten, het kan dus best zijn dat de lens die je koopt beter past bij één van je vereisten. Is dat niet wat je wil, dan zul je eerder een zoomlens moeten kiezen (in de 18-55 range of zo).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Amaze86
Heb de kitlens 16-50,nu toch maar is paar vergelijking fotos zoeken van 19mm en 30mm voordat ik een besluit neem.

• HubD1
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:47
De 30mm is wel een mooi allround lensje. Gaat zelden meer mijn camera af. Heb naast de 16-50 kitlens ook de 50mm van Sony. Die is beter voor portretten, maar voor binnenshuis en snapshots net iets te beperkt.
M.a.w. je kunt je geen buil vallen aan die sigma 30. Mooi formaat en gewicht ook, vergelijkbaar met de kitlens.

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
Amaze86 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:55:
Heb de kitlens 16-50,nu toch maar is paar vergelijking fotos zoeken van 19mm en 30mm voordat ik een besluit neem.
Weet niet wat je mist in je huidige kitlens dat je een nieuwe lens zoekt? In het geval van tekortschietende lichtsterkte zou ik niet voor de 19mm gaan, die is slechts 2/3 stop sneller dan je kitlens op 19mm. De 30mm biedt wel meerwaarde, die biedt twee keer zo veel lichtwinst.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Amaze86
quote:
tobiasvs schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Weet niet wat je mist in je huidige kitlens dat je een nieuwe lens zoekt? In het geval van tekortschietende lichtsterkte zou ik niet voor de 19mm gaan, die is slechts 2/3 stop sneller dan je kitlens op 19mm. De 30mm biedt wel meerwaarde, die biedt twee keer zo veel lichtwinst.
Vind de fotos tegenvallen met de kitlens,daarom ben ik op zoek naar een betere lens die niet teveel kost. Denk dat ik voor de 30mm ga en die andere later bijkoop. Lees er positieve dingen over :)

Hopelijk zijn de fotos scherper en betere kleuren.Mocht die tegenvallen dan gaat die terug.

Amaze86 wijzigde deze reactie 23-01-2016 18:03 (17%)
Reden: extra info.

• jayjey
  • Niet online
Ik heb ook de ongestabiliseerde Sigma 30/2.8 (oude EX DN versie zelfs) en de SEL 50/1.8 op de A6000 naast de 16-50 kitlens. Voor binnen is de 50/1.8 wat krap maar voor portretten en voor stabilisatie wel de fijnste natuurlijk.

Er is nog een SEL 35/1.8 met stabilisatie maar die is wat duurder.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:38

psy

Kennis is macht

Ik wil naast mijn 3 jaar oude HX9V (travelzoom met 1"2/3 sensor) nu een handzame camera die beter uit de voeten kan met weinig licht. Eerst zat ik naar 1 inch camera's te kijken zoals de RX10 (groot) / RX100 maar neig nu toch naar een APS-C, ook omdat ik die RX serie behoorlijk duur vindt voor camera met 1 inch sensor.

Nu zag ik toevallig de A6000 met de kitlens voor een kleine 550 euro bij de Media Markt alhier. Een hele scherpe prijs lijkt mij. Maar de camera is ook wel alweer bijna 2 jaar oud sinds introductie.

Diverse bronnen hebben het over de A6100 marktintroductie van maart dit jaar en dat is al heel dichtbij.

Wat zouden jullie doen?

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:14
De 6100 zal een stuk duurder zijn dan de 550 waarvoor je nu de 6000 koopt.
Qua specs ben is het nog gissen.
De 6000 zal tzt wel in prijs gaan zakken. Als je hem nu niet nodig hebt zou ik nog even wachten.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
psy schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:37:
...
die beter uit de voeten kan met weinig licht. Eerst zat ik naar 1 inch camera's te kijken zoals de RX10 (groot) / RX100 maar neig nu toch naar een APS-C ...
...
Nu zag ik toevallig de A6000 met de kitlens
...
De A6000 is in principe een stuk beter met weinig licht ten opzichte van de nieuwste RX100, maar met alleen de kitlens op de A6000 krijgt de RX100 meer licht binnen, dus is de RX100 in het voordeel. Koop je bijvoorbeeld een snelle prime bij de A6000, dan is die weer beter, maar zit je ondertussen wel weer dik over de prijs van de RX100.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je voor de RX100 moet gaan, want de A6000 biedt op andere vlakken weer voordelen, maar zoals je nu de twee camera's noemt en de opmerking over weinig licht vond ik het toch even het vermelden waard. De keuze blijft lastig, ik weet het, ik heb ze uiteindelijk allebei gekocht ...

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

Christiano007

Ich bin der champion

Wat is jullie ervaring met sport fotografie met deze camera? Of kinderen/dieren?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• jayjey
  • Niet online
Bewogen foto's eerlijk gezegd, binnen is lastig, met de SEL 50/1.8 erop zelfs.
Of is het onscherpte-ondiepte... ik doe vaak f/2.8 dan nog.

jayjey wijzigde deze reactie 31-01-2016 19:24 (28%)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Christiano007 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:15:
Wat is jullie ervaring met sport fotografie met deze camera? Of kinderen/dieren?
Ik heb alleen ervaring met kinderen fotograferen en dat is goed te doen met enige oefening en weten wat de camera wel en niet kan. AF-C, korte sluitertijd, lens niet te ver open, multishot als ze echt erg bewegelijk zijn en schieten maar.

• mawi
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15-10 20:16
Ik ben momenteel wat aan het spelen met scherpte-diepte en gebruik hiervoor manual focus.

Ik zet bijvoorbeeld 3 objecten schuin achter elkaar en wil dan op het middelste object scherpstellen, zodat het voorste en achterste object vervagen. Ik heb Peak aanstaan en zie dan dat het voorste object bv ook gedeeltelijk meegenomen lijkt te worden in het scherpstellen.

Wat zijn de beste instellingen om dit te voorkomen, volgens mij kun je nog het aantal focus punten instellen (heb ik ool al wat mee getest) en misschien nog iets met de spot metering?

• Blue Knight
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

als je manual focus gebruikt, dan gebruik je geen focus punten meer, dus het maakt niet uit hoe je die hebt staan.
Spot metering wordt gebruikt voor de belichting en niet voor het scherpstellen.

Om alleen de middelste scherp te krijgen en de rest niet, moet je diafragma omlaag. stel hem zo laag mogelijk in en kijk of het dan lukt. Mocht dat niet helpen, dan heb je een snellere lens nodig, zoals de 50mm F1.8 bijvoorbeeld (je geeft trouwens niet aan welke lens je gebruikt).

• mawi
quote:
Mocht dat niet helpen, dan heb je een snellere lens nodig, zoals de 50mm F1.8 bijvoorbeeld (je geeft trouwens niet aan welke lens je gebruikt).
Was ik inderdaad vergeten te vermelden; het gaat hier om de standaard 16-50mm kitlens

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
mawi schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:54:
[...]

Was ik inderdaad vergeten te vermelden; het gaat hier om de standaard 16-50mm kitlens
Dan wordt het lastig en kun je het alleen voor elkaar krijgen als je het voorste voorwerp verder naar voren en het achterste voorwerp verder naar achteren kunt zetten. Of zoals al gezegd een snellere lens (kleiner f-getal)kopen.

• mawi
Ik heb nog even gekeken naar AF-C in combinatie met flexible spot en dat gaat het nog redelijk moet ik zeggen. Inderdaad wel dicht op het onderwerp, maar het lukte zelfs nog redelijk met inzoomen.

Merk wel dat het 's avonds binnen qua licht niet super is, zal ook wel meespelen.

Het is puur om de camera beter te leren kennen, aangezien je een hoop in kunt stellen!

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10-10 13:27
Hallo,

Ik heb een vraagje over de Sony A6000 die ik in mijn bezit heb. Ik gebruik hem met de 10-18 mm f4 lens van Sony.

Als ik mijn camera op Speed of Aperture zet, kan ik niet meer gewoon alle waardes kiezen die ik wil, ik ben héél erg beperkt. In de bureau waar ik nu zit kan ik bijvoorbeeld enkel tussen F6.3 en F7.1 kiezen.

Welke instelling moet ik aanpassen zodat ik gewoon kan kiezen wat ik wil? Kom er echt niet uit

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:16

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De a6300 is vandaag aangekondigd.
A6300 Key specs:
new 24MP sensor
11fps
4D focus
4K video (no pixel binnning 14 stops dynamic range)
world’s fastest af 0,05 sec
425 phase detect AF points
Ships in March for $1000
http://www.sonyalpharumors.com

Meer video's op youtube kanaal van Sony cameras

Superdaantje wijzigde deze reactie 03-02-2016 16:52 (17%)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• Rudicolo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:22
Adviesprijzen voor in Europa zijn ook bekend.
quote:
The α6300 will be available in Europe from March 2016 priced at approximately ¤1,250 body only and ¤1,400 with SELP1650 lens. The α6300 will also be available as a kit with the SEL1670Z lens in April 2016, priced at approximately ¤2,250.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Damn, ben ik blij dat ik vorig jaar in juni gekozen heb om voor de α6000 te gaan, ¤ 1.400 vs ¤ 550 is best gortig. Het ziet er wel een insane goede camera uit maar dit is een heel andere klasse. En dan die crappy SELP1650 erbij als kitlens :X

• Sodela
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07:47
De specs zijn wel erg mooi en de camera zal ook zeer zeker wel doen wat die belooft, met een beetje geluk is de bediening er ook nog op vooruit gegaan.

Sony kennende gaat de prijs al vrij snel hard achteruit. Nu kopen is dan over een maand of 3 teleurgesteld zijn dat het ook voor een honderdje of 2 of misschien wel 3 minder gekund had.
De introductieprijs is overigens best wel hoog, inderdaad ook nog eens met dat ronduit matige standaard kit-objectief.

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-10 19:56
Ik ga deze waarschijnlijk aanschaffen als vervanging voor m'n NEX-6. maar ga wel een half jaar wachten tot de prijs wat redelijker is.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

Vind de specs voor een camera die veel duurder is als zijn voorganger (zelfs tegenover de originele release prijs van de a6000) nogal tegenvallen eigenlijk. Als je 4K video moet hebben dan is het een optie, maar verder ten opzichte van zijn voorganger geen opzienbarende verbeteringen gezien tot nu toe. Plus wederom geen nieuwe APS-C lenzen er bij aangekondigd.

Weakling wijzigde deze reactie 03-02-2016 20:33 (6%)

• Amaze86
Mooie specs en geen nieuwe lens...vermaak me wel met a6000 de komende 2 jaar.

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Weakling schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:32:
Vind de specs voor een camera die veel duurder is als zijn voorganger (zelfs tegenover de originele release prijs van de a6000) nogal tegenvallen eigenlijk. Als je 4K video moet hebben dan is het een optie, maar verder ten opzichte van zijn voorganger geen opzienbarende verbeteringen gezien tot nu toe. Plus wederom geen nieuwe APS-C lenzen er bij aangekondigd.
Precies, voor dat geld had ik er in ieder geval IBIS op verwacht, en zelfs wel de mogelijkheid om als master voor flitsers te fungeren. Alhoewel dat laatste misschien nog kan, in een consumentenfilmpje komt dat wellicht niet naar voren.

En inderderdaad weer geen E lenzen, niet dat ik wat mis in de huidige lineup, maar een teken van leven zou mooi zijn.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Ik heb een tijdje gewacht op deze camera, maar de prijs is hoog en ik mis IBIS, 4K filmen heb ik dan weer niet nodig. Ik ga eens goed nadenken of ik niet gewoon een A7 II wil hebben, qua prijs ontloopt dat elkaar niet zo veel. :)

Krisp wijzigde deze reactie 03-02-2016 22:10 (10%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Tweakers Elect Product Owner

• Laryx
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 14:44
ik bala erg van het uitblijven van IBIS.l Met een IBIS APS-C had ik gefaseerd de stapo naar full frame kunnen doen.
Ik dnek dat ik de a6300 wel ga aanschaffen. Mijn nex 7 is wel een beetje op :)
Weet iemand hoeveel ruimte 4k video kost qua filesize?
BIjvoorbeeld hoe groot is een minuut 4k video op de a7 serie?

*****Laryx runs aroound the room pretending to be a plane.<BR>VROOOM!!!!<BR>

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08:10

jd1987

cliquefotografie.nl

De bitrate is 100Mbps dus reken maar uit ;) Is ongeveer 750MB per minuut.

Nikon D600 | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 50 F1.8 AF-S | Nikkor 80-200 F2.8 AF-D | DJI Mavic Air | iMac 21.5' 4K

• Laryx
Thanks that helps :)
Nieuwe geheugenkaartjes vast maar gaan uitzoeken

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:24
Na de aankondiging van gisteren kunnen we wel zeggen dat voor de meeste mensen een a6000 qua prijs-kwaliteitverhouding momenteel de beste keuze is.

Ikzelf zie alvast geen reden om naar de a6300 te gaan. Denk ook dat ik nog even zoet ben met mijn a6000. En als ik ooit verander, zal het eerder naar de A7 reeks zijn :)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
Laryx schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 07:09:
ik bala erg van het uitblijven van IBIS.l Met een IBIS APS-C had ik gefaseerd de stapo naar full frame kunnen doen.
Met IBIS had je eigen geen reden meer gehad om een full frame te hebben. :P Daarom baal ik er zo van: voor het formaat (icm reizen etc) had ik heel graag een APS-C op hoog niveau gehad.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Tweakers Elect Product Owner

• Laryx
als de bit rate 100mbps is zijn dez ekaartjes dan al niet snel genoeg meer?
https://www.dataio.nl/san...-extreme-pro-uhs-i-95mbs/
hmm de a6300 biedt zo te zie geen ondersteuning voor uhs II dus snellere kaartjes kna denk ik niet dus denk dat die wel voldoen.

Laryx wijzigde deze reactie 04-02-2016 11:05 (31%)

• Soinar
quote:
Weakling schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:32:
Wel een mooie update maar de wijzigingen zijn minimaal zo op het eerste oog inderdaad en voornamelijk een spec boost hier en daar. Echter de prijs is een minder mooie update met ¤1250 voor body only. Dit is niet echt interessant voor de gemiddelde fotograaf qua prijs-kwaliteit inderdaad. De A6000 is dan met ¤550 body-only nog wel een goedkopere keus voor vele als 4K filmen niet belangrijk is.

Zaken die missen en toch wel redelijk vaak zijn langs gekomen in geruchten hadden wel een mooiere toevoeging geweest in combinatie met deze prijs verhoging. Zoals een Touchscreen, IBIS, betere focus sensitivity range (Blijft steken op -1 stop), BSI sensor (Want dat is deze nieuwe 24MP niet?) en iets om makkelijk AF punten te kiezen tijdens foto's en video (Touchscreen).

Voor de fotograaf blijf ik het jammer vinden dat Sony een 16:9 scherm gebruikt. Dit maakt het scherm een stuk kleiner tijdens liveview en bij het terug kijken van 3:2 foto's.
quote:
Laryx schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:58:
Dat zou ruim voldoende moeten zijn. Zorg wel voor minimaal 64GB SDXC kaartjes of kaartje met exFat64. Als Sony weinig heeft gedaan aan de schrijfsnelheid naar het kaartje heeft het niet zoveel zin om voor nog sneller te gaan. Zo te zien lijkt daar weinig veranderd bij de A6300 en wordt als max. UHS-I ondersteund. Dan is dit je snelste optie en ook een goede optie.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-10 20:43
quote:
Laryx schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:58:
hmm de a6300 biedt zo te zie geen ondersteuning voor uhs II dus snellere kaartjes kna denk ik niet dus denk dat die wel voldoen.
Er is een groot verschil tussen MB/s en Mbit/s. De bitrate is 100Mbit/s = 12,5MB/s. De 95MB/s van die kaartjes is de leessnelheid, niet de schrijfsnelheid. Maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat die kaartjes niet 12,5MB/s kunnen wegschrijven bij video.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Laryx
Ah ja natuurlijk,
Dat had ik zelf ook moeten zien. Dank je

• PowerUp
Ik heb even een apart topic gemaakt voor de A6300: Sony A6300

• Heiko1
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 17-03-2016
Hoe lang blijft een "oud" model nog leverbaar? En dan bedoel ik de Alpha 6000.

• PowerUp
Dat weten ze alleen bij Sony. Maar ik denk dat de A6000 nog wel een tijdje te krijgen is, zeker een jaar. De A6300 is een stuk duurder en ook in een wat hoger segment geplaatst.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik betwijfel inderdaad hard of de A6000 eruit gaat voor de A6300, die laatste is dubbel zo duur. Ze hadden hem ook beter de A7000 genoemd in mijn ogen, nu is het gewoon verwarrend. Het prijsverschil tussen de Sony Alpha 5100 en de Sony Alpha 6000 (of Sony Alpha A5000 + 16-50mm enkel als kit nog te krijgen) is een pak minder dan de Sony A6300.

Phuncz wijzigde deze reactie 18-02-2016 20:25 (9%)

• Heiko1
Ik ga binnenkort over tot aanschaf van de Sony A6000. Hoe is de standaard kitlens ? Ik lees dat er ook zijn die er een andere lens bij hebben gekocht. Maar die zijn gelijk alweer 1000 euro. Dat is mij even te gortig.
Kan iemand mij adviseren hierin?

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:25

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
Heiko1 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:54:
Ik ga binnenkort over tot aanschaf van de Sony A6000. Hoe is de standaard kitlens ? Ik lees dat er ook zijn die er een andere lens bij hebben gekocht. Maar die zijn gelijk alweer 1000 euro. Dat is mij even te gortig.
De kitlens is heerlijk klein, maar verwacht optisch gezien geen wonderen. Als je in raw schiet kun je goed zien hoe sterk de vertekening die in de camera gecorrigeerd is.

• Heiko1
Wat zijn de opties? Deze lijkt me wel wat, maar is wel een kleine ¤ 1.000,-

Sony SEL 16-70mm F/4.0 ZA OSS Carl Zeiss Vario-Tessar T* E-mount

zijn er lenzen van bijv. Tamron die goed te combineren zijn met deze camera?

Heiko1 wijzigde deze reactie 18-02-2016 21:49 (98%)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

"Het Sony Alpha objectieventopic v2016"
E-mount moet je bekijken.

Een heel goed topic met veel info, start daar alvast zou ik zeggen. Moet het zoom zijn ? Goede zoomlenzen zijn nu eenmaal veel duurder.

Phuncz wijzigde deze reactie 18-02-2016 22:23 (23%)

• Heiko1
Ik ga het topic eens rustig doorlezen. Bedankt voor zover.

• MeltedForest
quote:
Heiko1 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:54:
Het ligt wel een beetje aan het type gebruiker dat je bent. Ik heb zelf een A6000 maar ben niet het type fotograaf die in RAW fotografeert, want ik heb geen tijd/expertise om het allemaal na te bewerken, en je hoort mij ook niet zeuren over de kleine afwijkingen in de hoeken (zelfs de term ontgaat mij }:O ).

• Heiko1
Ik ben ook (nog) niet van plan om in RAW te gaan fotograferen.

• MeltedForest
Ik wou gewoon even aangeven dat er in dit topic Foto Enthousiasts (als ik ze zo mag noemen) zijn die er wel erg over vallen, waardoor het allemaal misschien slechter over doet komen dan het voor de gemiddelde gebruiker is. Ik vind de kitlens eigenlijk een prima ding maar ik ben dan ook een gemiddelde gebruiker :).

• Liquid
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Als je van een gemiddelde compact komt dan is de kitlens al een stukje de goede richting op.

Als je dan voor het eerst met een lichtsterke prime schiet dan gaat er een nieuwe wereld voor je open. De kleuren, de scherpte, de dof. Heerlijk. En dan hoef je echt geen camera freak te zijn om het te waarderen.

• wickedm3n
  • Laatst online: 16-10 18:33

wickedm3n

Always having fun!

Gisteren een occasion gehaald om naast de Sony HX50 te hebben : :+

(let niet op de bagger foto's) :|

De A6000 met de kitlens 16-50 hij was helemal als nieuw:) dus kon hem niet laten liggen voor dat leuke prijsje :*)
Ik zat er al een tijdje naar te kijken en ik zou kwalitatief betere foto's willen dan die ik met de HX50 maak.
Niet dat ik niet tevreden ben(juist erg tevreden) maar als ik hier soms foto's voorbij zie komen denk ik: Dat wil ik ook kunnen.. en volgens mij kan ik die kwaliteit niet met de HX50 halen.
Ik ben echt een beginner en ik moet dus veel goed oefenen en de camera leren kennen.
ik heb al wel veel gelezen over de camera maar nu moet ik eerst maar eens goed leren welke kant je bv. de iso waardes en sluitertijden op zet om datgene te krijgen wat ik wil O-)

zoals jullie zien wel een beetje een Sony fan(hier mist de AS200VR maar er zullen vast mensen zijn met meer merk binding :P )

PSN : X-Wickedm3n-X

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Dat is best moeilijk in FOTO & VIDEO HARDWARE :P

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Grappig, misschien lichtelijk offtopic, maar dat fanboyism heb ik helemaal niet bij Sony. Normaal als ik een merk goed vind dan kan ik er helemaal achter staan, maar bij Sony lukt me dat echt niet.

Ik ben ook gigantisch tevreden met mijn a6000, hetzelfde met mijn PS3 en PS4 (goed, andere afdeling, maar zelfde club). Ikzelf denk dat het komt omdat Sony me niet het gevoel geeft dat ze zelf achter zijn producten staat. Zeker de APS-C formaat (systeem-) camera's krijgen niet de liefde die ze verdienen, terwijl ze daar volgens mij op dit moment marktleider in zijn. Zeker de a6300, waar 2 jaar op gewacht is (en volgens mij lag hij vorig jaar voor de zomer al klaar) brengt echt niets waar mijn fotografisch hart sneller van gaat kloppen. Bij Canon had ik dat bij elke nieuwe release wel.

Hetzelfde met de Playstation 4, het ding doet perfect waar het voor gemaakt is, maar er is zoveel meer mogelijk. Het doet me zeer dat niet alles ten volste benut wordt. Ik heb altijd het gevoel dat ze in een la de coolste nieuwe technische vooruitgang hebben liggen, en de la pas opentrekken als een concurrent ze in de pas gaat lopen.

Zow, iets langere tekst geworden dan ik eerst voor ogen had :P

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
Magic schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:18:
Grappig, misschien lichtelijk offtopic, maar dat fanboyism heb ik helemaal niet bij Sony. Normaal als ik een merk goed vind dan kan ik er helemaal achter staan, maar bij Sony lukt me dat echt niet.

Ik ben ook gigantisch tevreden met mijn a6000, hetzelfde met mijn PS3 en PS4 (goed, andere afdeling, maar zelfde club). Ikzelf denk dat het komt omdat Sony me niet het gevoel geeft dat ze zelf achter zijn producten staat. Zeker de APS-C formaat (systeem-) camera's krijgen niet de liefde die ze verdienen, terwijl ze daar volgens mij op dit moment marktleider in zijn. Zeker de a6300, waar 2 jaar op gewacht is (en volgens mij lag hij vorig jaar voor de zomer al klaar) brengt echt niets waar mijn fotografisch hart sneller van gaat kloppen. Bij Canon had ik dat bij elke nieuwe release wel.

Hetzelfde met de Playstation 4, het ding doet perfect waar het voor gemaakt is, maar er is zoveel meer mogelijk. Het doet me zeer dat niet alles ten volste benut wordt. Ik heb altijd het gevoel dat ze in een la de coolste nieuwe technische vooruitgang hebben liggen, en de la pas opentrekken als een concurrent ze in de pas gaat lopen.

Zow, iets langere tekst geworden dan ik eerst voor ogen had :P
Edit:
Ergens iets niet goed gegaan met deze Quote...

Ik snap je gevoel wel dat gevoel dat krijg ik dus soms een beetje bij andere merken ;)
mooi dat je wel gewoon tevreden bent over je apparatuur van Sony :*)
quote:
Phuncz schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:07:
[...]

Dat is best moeilijk in FOTO & VIDEO HARDWARE :P
ja snap ik ;) sorry had alleen geen echte camera meer over :+

wickedm3n wijzigde deze reactie 27-02-2016 14:38 (7%)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:38

psy

Kennis is macht

quote:
wickedm3n schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 17:49:
Gisteren een occasion gehaald om naast de Sony HX50 te hebben : :+

(let niet op de bagger foto's) :|

[afbeelding]

De A6000 met de kitlens 16-50 hij was helemal als nieuw:) dus kon hem niet laten liggen voor dat leuke prijsje :*)
Ik zat er al een tijdje naar te kijken en ik zou kwalitatief betere foto's willen dan die ik met de HX50 maak.
Niet dat ik niet tevreden ben(juist erg tevreden) maar als ik hier soms foto's voorbij zie komen denk ik: Dat wil ik ook kunnen.. en volgens mij kan ik die kwaliteit niet met de HX50 halen.
Ik ben echt een beginner en ik moet dus veel goed oefenen en de camera leren kennen.
ik heb al wel veel gelezen over de camera maar nu moet ik eerst maar eens goed leren welke kant je bv. de iso waardes en sluitertijden op zet om datgene te krijgen wat ik wil O-)

zoals jullie zien wel een beetje een Sony fan(hier mist de AS200VR maar er zullen vast mensen zijn met meer merk binding :P )

[afbeelding]
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Ik wil een soortgelijke overstap gaan maken, ik kom van een van de voorgangers van de HX50 namelijk de HX9V. Denk dat die soortgelijke foto's maakt, met veel licht prima foto's met korte sluitertijd maar binnenshuis met weinig licht gaat het vaak toch niet goed. En inderdaad zeer beperkte diafragma keuze, ik heb slechts 2 settings daarvoor dat kan je geen keuze noemen :)

Heb trouwens ook wel wat met Sony...maar bij bepaalde producten ben ik van ze overgestapt, de telefoons (al twee iPhone's), de TV's (Panasonic plasma). Maar ik blijf vaak toch ook naar Sony kijken bij nieuw te kopen zaken.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
wickedm3n schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 08:59:
ja snap ik ;) sorry had alleen geen echte camera meer over :+
Een "echte" camera lost een slechte belichting niet op, daar bestaan lampen voor ;)

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
psy schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 10:52:
[...]

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Ik wil een soortgelijke overstap gaan maken, ik kom van een van de voorgangers van de HX50 namelijk de HX9V. Denk dat die soortgelijke foto's maakt, met veel licht prima foto's met korte sluitertijd maar binnenshuis met weinig licht gaat het vaak toch niet goed. En inderdaad zeer beperkte diafragma keuze, ik heb slechts 2 settings daarvoor dat kan je geen keuze noemen :)

Heb trouwens ook wel wat met Sony...maar bij bepaalde producten ben ik van ze overgestapt, de telefoons (al twee iPhone's), de TV's (Panasonic plasma). Maar ik blijf vaak toch ook naar Sony kijken bij nieuw te kopen zaken.
ja de camera's lijken me redelijk vergelijkbaar inderdaad.
als ik wat meer ervaringen heb zal ik het hier laten weten.
:)
quote:
Phuncz schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:24:
[...]

Een "echte" camera lost een slechte belichting niet op, daar bestaan lampen voor ;)
daar heb je een goed punt er had inderdaad een extra lamp aan moeten staan... |:(

• jayjey
  • Niet online
Ergens heb ik op een gegeven moment de DRIVE MODE in het menu van mijn A6000 per ongeluk veranderd naar WHITE BALANCE BRACKETING: LO.
Nou heb ik dus 3 ARW files en 3 JPG files van elke foto die ik op die dag heb gemaakt. Als ik goed kijk zie ik de kleurtemperatuur, de roodheid ietsjes toenemen van foto 1->2->3.

Klopt dat? Dat zou nl. betekenen dat de normale WB foto 2 zou moeten zijn.
Als dat zo is dan gooi ik de ARW+JPG foto 1 en de ARW+JPG foto 3 weg.
Ik twijfel alleen of foto 1 niet de normale WHITE BALANCE zou kunnen zijn maar die ziet toch het minst warm eruit.

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
jayjey schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:33:
Ergens heb ik op een gegeven moment de DRIVE MODE in het menu van mijn A6000 per ongeluk veranderd naar WHITE BALANCE BRACKETING: LO.
Nou heb ik dus 3 ARW files en 3 JPG files van elke foto die ik op die dag heb gemaakt. Als ik goed kijk zie ik de kleurtemperatuur, de roodheid ietsjes toenemen van foto 1->2->3.

Klopt dat? Dat zou nl. betekenen dat de normale WB foto 2 zou moeten zijn.
Als dat zo is dan gooi ik de ARW+JPG foto 1 en de ARW+JPG foto 3 weg.
Ik twijfel alleen of foto 1 niet de normale WHITE BALANCE zou kunnen zijn maar die ziet toch het minst warm eruit.
Tenzij je foto's maakt om de kleurkwaliteit van een lamp te bepalen is witbalans "in the eye of the beholder", pak gewoon de mooiste. Daarnaast hoef je geen witbalans bracketing te doen als je in RAW schiet, aangezien die daar niets mee doet, die kun je achteraf nog aanpassen :)

• jayjey
  • Niet online
Weet ik, maar dat vraag ik ook niet, ik wil de volgorde weten waarin de opnames worden gemaakt.
Is dat
normaal, eronder, erboven
of
eronder, normaal, erboven

Ik ga niet opeens een serie fotos met een andere witbalans behouden tussen andere series, ook al is het verschil minimaal.

jayjey wijzigde deze reactie 01-03-2016 17:42 (29%)

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
jayjey schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:38:
Weet ik, maar dat vraag ik ook niet, ik wil de volgorde weten waarin de opnames worden gemaakt.
Is dat
normaal, eronder, erboven
of
eronder, normaal, erboven

Ik ga niet opeens een serie fotos met een andere witbalans behouden tussen andere series, ook al is het verschil minimaal.
Nu snap ik em, in de settings van de a6000 kun je via tabblad tandwieletje, tabblad 4 de bracketvolgorde instellen. wanneer je hem niet aangepast hebt dan is de volgorde inderdaad normaal, eronder, erboven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Bedankt!!!

Ik had dat al eens gezien en ik had het zelfs al aangepast naar ERONDER->NORMAAL->ERBOVEN maar ik dacht dat dat alleen voor exposure bracketing was.

Ik zie inderdaad dat dit de volgorde is. Dus de 1e uit een serie van 3 is bij mij wat blauwiger dan ik gewend ben. Ik ga denk ik gewoon de middelste maar steeds houden. Opgelost.

Was wel een secuur klusje om al die foto's weer weg te gooien... :(

jayjey wijzigde deze reactie 10-03-2016 16:30 (17%)

• PuddingNL
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-08 23:59
Ik heb eigenlijk een A5000 maar volgens mij kan deze vraag hier ook wel terecht..

Op mijn camera heb ik de optie op een timelapse app aan te schaffen, deze is een euro of 10. Alleen lukt het mij niet om die app aan te schaffen! Geen idee waar ik mijn betaal methodes kan toevoegen in mijn account of geld kan opwaarderen.. Op een gegeven moment kwam ik uit op het account voor Playstation..

Iemand die dit al heeft gedaan en wel is gelukt?

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
PuddingNL schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:00:
Ik heb eigenlijk een A5000 maar volgens mij kan deze vraag hier ook wel terecht..

Op mijn camera heb ik de optie op een timelapse app aan te schaffen, deze is een euro of 10. Alleen lukt het mij niet om die app aan te schaffen! Geen idee waar ik mijn betaal methodes kan toevoegen in mijn account of geld kan opwaarderen.. Op een gegeven moment kwam ik uit op het account voor Playstation..

Iemand die dit al heeft gedaan en wel is gelukt?
Ik heb nog niks werkelijk gekocht, maar als ik via playmemories een account aanmaak, dan krijg ik ook een playstation mail. Als ik me daarna met mijn naam en wachtwoord aanmeld via https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/ dan kan ik vervolgens rechtsboven op mijn naam klikken (tussen de knoppen afmelden en mijn apps).

Daar krijg je de eerste keer een melding bovenin het scherm dat je je email moet verifiëren. Dat doe je door in dat tekstblok op "aan de slag" te klikken en de aanwijzingen te volgen. Als vervolgens je mail geverifieerd is en je gaat opnieuw naar hetzelfde account scherm, dan staat linksonder de mogelijkheid om betaalopties toe te voegen.

• PuddingNL
quote:
Weakling schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:16:
[...]

Ik heb nog niks werkelijk gekocht, maar als ik via playmemories een account aanmaak, dan krijg ik ook een playstation mail. Als ik me daarna met mijn naam en wachtwoord aanmeld via https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/ dan kan ik vervolgens rechtsboven op mijn naam klikken (tussen de knoppen afmelden en mijn apps).

Daar krijg je de eerste keer een melding bovenin het scherm dat je je email moet verifiëren. Dat doe je door in dat tekstblok op "aan de slag" te klikken en de aanwijzingen te volgen. Als vervolgens je mail geverifieerd is en je gaat opnieuw naar hetzelfde account scherm, dan staat linksonder de mogelijkheid om betaalopties toe te voegen.
Heb ik gedaan, zie dat ik destijds 10 euro heb toegevoegd en mijn PayPall account. Maar als ik op de camera een app wil kopen krijg ik de melding dat er geen geld op staat of dat ik geen betaalmethode heb toegevoegd. (Zelfde account ingelogd).

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
PuddingNL schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:23:
Heb ik gedaan, zie dat ik destijds 10 euro heb toegevoegd en mijn PayPall account. Maar als ik op de camera een app wil kopen krijg ik de melding dat er geen geld op staat of dat ik geen betaalmethode heb toegevoegd. (Zelfde account ingelogd).
Je probeert 'm via de camera te kopen? Volgens mij kun je de app ook via de site zelf kopen en vervolgens op je camera installeren.
http://www.colbybrownphot...ur-sony-camera-with-ease/

• PuddingNL
quote:
Weakling schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:27:
[...]

Je probeert 'm via de camera te kopen? Volgens mij kun je de app ook via de site zelf kopen en vervolgens op je camera installeren.
http://www.colbybrownphot...ur-sony-camera-with-ease/
Ik las het net ja.. ga dat dan maar eens proberen! Thanks.

• jayjey
  • Niet online
SD kaartje XC Class 3 gekocht voor de A600 om in beste videoformat te kunnen filmen en nu wil het niet mounten?

Iemand een idee? Dit kan toch niet waar zijn, ik heb het in-camera geformatteerd enwil het mounten onder Ubuntu 14.04.

Dit is wat ik dan zie:

Error mounting /dev/sdg1 at /media/xx/disk: Command-line `mount -t "exfat" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,namecase=0,errors=remount-ro,umask=0077" "/dev/sdg1" "/media/xx/disk"' exited with non-zero exit status 32: mount: unknown filesystem type 'exfat'

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het staat er letterlijk: unknown filesystem type 'exfat'

• jayjey
  • Niet online
Ja het werkt al, maar ik kon niet geloven dat exFAT artities niet meteen gemount werden....

sudo apt-get install exfat-fuse exfat-utils

deed het 'em.

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:12
Firmware update!

A6000 & A7 improvements over version 2.00:
  • New lenses are supported.
  • Phase-detection AF is supported
  • The lens name will be correctly recorded in the EXIF
  • The AF can be used in movie recording mode with the Sony FE 85 mm F1.4 GM
Waarschijnlijk bedoelen ze met Phase-detection AF dat het nu ook werkt met lenzen van andere merken, net zoals op de A7R II en A7 II. Dat zou een fantastische verbetering zijn :).

• Bartske
  • Registratie: november 2007

Bartske

Valar Morghulis

quote:
Balance schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:04:
Firmware update!

A6000 & A7 improvements over version 2.00:
  • New lenses are supported.
  • Phase-detection AF is supported
  • The lens name will be correctly recorded in the EXIF
  • The AF can be used in movie recording mode with the Sony FE 85 mm F1.4 GM
Waarschijnlijk bedoelen ze met Phase-detection AF dat het nu ook werkt met lenzen van andere merken, net zoals op de A7R II en A7 II. Dat zou een fantastische verbetering zijn :).
Kan je FW ook updaten via de camera zelf (OTA via wifi) of moet dat via de pc?

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Weakling

Weakling

available in strong mint

Vaagheid alom weer in de release notes zoals gebruikelijk van Sony, maar erg tof dat ie nog firmware updates krijgt. Ik ben wel benieuwd over welke nieuwe lenzen het nou precies gaat.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
Balance schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:04:

Ik ben bang dat de wens hier de vader van de gedachte is. Dat regeltje staat namelijk ook in de changelog voor de andere camera's, waaronder de A7R en A7 II. En het haalt meteen een groot voordeel bij de A6300 weg.

Dat gezegd hebbende, ik ga met vingers gekruisd meteen flashen als ik thuis ben en mijn Metabones erop schroeven :*)

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:12
quote:
De regel staat bij de A7R II, A7 II, A7 en A6000. Dat zijn meteen de enige camera's met phase detection. Omdat de A6000 al phase detection heeft bij native lenzen, hoop ik dat het nu ook werkt met A-mount en EF-mount lenzen.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
Balance schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:20:
[...]

De regel staat bij de A7R II, A7 II, A7 en A6000. Dat zijn meteen de enige camera's met phase detection. Omdat de A6000 al phase detection heeft bij native lenzen, hoop ik dat het nu ook werkt met A-mount en EF-mount lenzen.
Vanuit de comments op SonyAlphaRumours:
quote:
I've spoken to Sony, who have confirmed PDAF is just for the new Master G lenses; they intend to clarify the website. At this stage there is no indication that adapted lenses will support PDAF on older E-mount cameras like the A7 & A6000. :-(
;(
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True