Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wickedm3n
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10-12 06:10

wickedm3n

Always having fun!

quote:
Balance schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:04:
Firmware update!

A6000 & A7 improvements over version 2.00:
  • New lenses are supported.
  • Phase-detection AF is supported
  • The lens name will be correctly recorded in the EXIF
  • The AF can be used in movie recording mode with the Sony FE 85 mm F1.4 GM
Waarschijnlijk bedoelen ze met Phase-detection AF dat het nu ook werkt met lenzen van andere merken, net zoals op de A7R II en A7 II. Dat zou een fantastische verbetering zijn :).
hmm als ik op mijn laatst aangekochte A6000 kijk staat versie 2.00 er bij al op kan dat kloppen?
Ik heb er zelf niks aan gedaan namelijk.

Verder heb ik wat vragen waarvan ik niet weet of die ik hier moet stellen of juist in het algemene forum.
Vandaar dat ik het eerst maar hier eens probeer:

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik dus laatst een A6000 met de 16-50 kitlens aangeschaft.
Nu zit ik zelf steeds vaker in het Foto & Video media gedeelte te kijken naar die prachtige foto's die iedereen daar plaatst _/-\o_ en dan denk ik ja dat wil ik ook!
en dat zou deze camera ook prima moeten kunnen.. alleen ik zelf helaas nog niet..
Dit is mijn eerste niet compact camera en ben dus een echte een beginner op dit gebied.
Ik heb wel aardig wat gelezen ondertussen maar of ik het nu echt allemaal begrijp... 8)7
Nu is mijn vraag wat is nu de goede stap(of volgorde) die ik moet nemen?
Zelf zat ik aan een stappenplan zoals dit te denken:

1: Eerst kijken welke interesses mij leuk lijken om te fotograferen.
2: Veel boeken of op internet lezen over fotografie.
3: Daarvoor de "betere" lenzen aanschaffen.
4: Cursussen volgen via bedrijven of personen.
5: Lightroom o.i.d. kopen en daar een dag cursusje mee doen.

Dit kan ik al wel een beetje toelichten:
punt 1: Landschapfotografie trekt me wel heel erg merk ik (ook omdat ik deze camera een beetje heb gekocht voor mijn zomervakantie naar Thailand) maar ook met sport daar zou ik wat mee willen (autosport)
2: Dit moet ik sowieso blijven doen om fotografie beter te begrijpen.
3: Ik ben al aardig aan het rondkijken voor lenzen maar omdat ik nog twijfel wat ik nodig heb (en niet de verkeerde keuze wil maken) wil ik hier nog even mee wachten.
4:aankomend weekend is er de zuiderzeerally en daar kan je een cursus volgen(maar ik weet nog niet of dat nut heeft voor mij als ik de basis misschien nog niet snap en of de kitlens daar al voldoende voor is..
5: ik heb nu een trial versie van lightroom CC maar heb er nog niet heel veel tijd in gestoken helaas.

Hopelijk kunnen jullie me hier mee adviseren en alle andere tips zijn welkom.

Alvast bedankt allemaal

p.s. Als ik deze vraag in het algemene topic moet plaatsen laat het me weten dan verplaats ik deze.

PSN : X-Wickedm3n-X

• Blue Knight
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

de nieuwe versie is 3.10, dat was Balance er even vergeten bij te vertellen. De updates die vermeld zijn, zijn de updates ten opzichte van versie 2.00

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 09:12

psy

Kennis is macht

quote:
wickedm3n schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:08:
[...]

hmm als ik op mijn laatst aangekochte A6000 kijk staat versie 2.00 er bij al op kan dat kloppen?
Ik heb er zelf niks aan gedaan namelijk.

Verder heb ik wat vragen waarvan ik niet weet of die ik hier moet stellen of juist in het algemene forum.
Vandaar dat ik het eerst maar hier eens probeer:

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik dus laatst een A6000 met de 16-50 kitlens aangeschaft.
Nu zit ik zelf steeds vaker in het Foto & Video media gedeelte te kijken naar die prachtige foto's die iedereen daar plaatst _/-\o_ en dan denk ik ja dat wil ik ook!
en dat zou deze camera ook prima moeten kunnen.. alleen ik zelf helaas nog niet..
Dit is mijn eerste niet compact camera en ben dus een echte een beginner op dit gebied.
Ik heb wel aardig wat gelezen ondertussen maar of ik het nu echt allemaal begrijp... 8)7
Nu is mijn vraag wat is nu de goede stap(of volgorde) die ik moet nemen?
Zelf zat ik aan een stappenplan zoals dit te denken:

1: Eerst kijken welke interesses mij leuk lijken om te fotograferen.
2: Veel boeken of op internet lezen over fotografie.
3: Daarvoor de "betere" lenzen aanschaffen.
4: Cursussen volgen via bedrijven of personen.
5: Lightroom o.i.d. kopen en daar een dag cursusje mee doen.

Dit kan ik al wel een beetje toelichten:
punt 1: Landschapfotografie trekt me wel heel erg merk ik (ook omdat ik deze camera een beetje heb gekocht voor mijn zomervakantie naar Thailand) maar ook met sport daar zou ik wat mee willen (autosport)
2: Dit moet ik sowieso blijven doen om fotografie beter te begrijpen.
3: Ik ben al aardig aan het rondkijken voor lenzen maar omdat ik nog twijfel wat ik nodig heb (en niet de verkeerde keuze wil maken) wil ik hier nog even mee wachten.
4:aankomend weekend is er de zuiderzeerally en daar kan je een cursus volgen(maar ik weet nog niet of dat nut heeft voor mij als ik de basis misschien nog niet snap en of de kitlens daar al voldoende voor is..
5: ik heb nu een trial versie van lightroom CC maar heb er nog niet heel veel tijd in gestoken helaas.

Hopelijk kunnen jullie me hier mee adviseren en alle andere tips zijn welkom.

Alvast bedankt allemaal

p.s. Als ik deze vraag in het algemene topic moet plaatsen laat het me weten dan verplaats ik deze.
Ik kom ook van een compact en heb net een A6300 gekocht. Ik denk dat het belangrijkste NU is de camera eerst eens te leren kennen. Ik weet niet hoe het met de A6000 is, maar ik verwacht heel weinig verschil. De online manual is een dikke 300 pagina's, daar eerst maar eens doorheen scannen.
Er staan op youtube trouwens heel handige tutorials over de A6000, echt de moeite waard!

• sjihttam
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 10-12 21:27
FW 3.10 zojuist geinstalleerd op a6000, zonder problemen.

Aan het einde van de installatie zou de camera moeten herstarten wat 'enkele minuten kon duren', was niet het geval maar camera was direct klaar voor gebruik na loskoppelen USB kabel.

Opstarten van camera voelt veel sneller! (helaas verzuimd situatie 'voor' vast te leggen.. :F )

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
Blue Knight schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 18:19:
de nieuwe versie is 3.10, dat was Balance er even vergeten bij te vertellen. De updates die vermeld zijn, zijn de updates ten opzichte van versie 2.00
Bedankt voor de info:)
quote:
psy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Ik kom ook van een compact en heb net een A6300 gekocht. Ik denk dat het belangrijkste NU is de camera eerst eens te leren kennen. Ik weet niet hoe het met de A6000 is, maar ik verwacht heel weinig verschil. De online manual is een dikke 300 pagina's, daar eerst maar eens doorheen scannen.
Er staan op youtube trouwens heel handige tutorials over de A6000, echt de moeite waard!
ja ik heb de manual al een keer door gekeken en dingen die me handig leken (of die ik ga gebruiken) heb ik beter gelezen. erg uitgebreid allemaal. tutorials is ook een goede tip:) ga ik even naar op zoek ;)

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:11
quote:
wickedm3n schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:59:
ja ik heb de manual al een keer door gekeken en dingen die me handig leken (of die ik ga gebruiken) heb ik beter gelezen. erg uitgebreid allemaal. tutorials is ook een goede tip:) ga ik even naar op zoek ;)
Deze is handig als je net van een compactcamera komt.

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
MeltedForest schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 07:26:
[...]

Deze is handig als je net van een compactcamera komt.

[video]
Grappig die heb ik inderdaad bekeken.
Ook die van Gary Fong zijn erg goed :) (en het zijn er veel)

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09-11 10:40
quote:
psy schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten de 6300 te kopen? Ben op het moment aan het twijfelen. Heb eigenlijk gewacht op de 6300 maar ik vind deze onredelijk duur nog op dit moment. Wat waren jouw belangrijkste redenen om voor de 6300 te gaan (of heb je de 6000 helemaal niet overwogen)?

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
Malfoi schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:12:
[...]

Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten de 6300 te kopen? Ben op het moment aan het twijfelen. Heb eigenlijk gewacht op de 6300 maar ik vind deze onredelijk duur nog op dit moment. Wat waren jouw belangrijkste redenen om voor de 6300 te gaan (of heb je de 6000 helemaal niet overwogen)?
Ik wilde voor een nieuwe camera minimaal 4k. Heb ook de FZ1000 nog overwogen, maar had deze enorme zoom niet echt nodig en wilde toch een grotere sensor. Plus in 4k heeft deze een gecropte beelduitsnede wat binnenshuis niet handig is (37 - 592mm).

Prijs is inderdaad erg hoog, maar 4k op een Sony mirrorless camera is niet goedkoper mogelijk. Plus je hebt natuurlijk wel meer voordelen zoals
- de steviger body
- verbeterde Autofocus
- vebeterde EVF (zichtbaar scherper als de 6000)
- betere AF ondersteuning niet native lenzen via adapter zoals de A7R2 dat ook kan (zoals met de LA-EA3)
- mic ingang

Puur voor foto's alleen zou ik de A6000 ook stevig overwegen, omdat je dan behoorlijk wat budget overhoudt voor lenzen.

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

Even een update over mijn ervaringen met Sony A6000:

Ik heb zoals hier voorgesteld aardig wat dingen gelezen op internet en tutorials bekeken,
ook heb ik de camera vaker meegenomen op stap om foto's te maken.

Tot nu toe erg tevreden over de kwaliteit van de foto's. :*) ik merk nog steeds dat ik zelf de beperking ben of het een mooie foto wordt of niet. aangezien ik weet dat de camera soms beter kan maar ik de juiste instelling in bepaalde situaties nog niet weet...

Ik heb als actiesport laatst foto's genomen bij de Zuiderzeerally (helaas hele dag bewolking) en afgelopen zaterdag bij de lokale motorcrossbaan. Hier heb ik veel in burst geschoten en met instellingen gespeeld waar ik ook weer veel van leer elke keer.
Tot nu toe schiet ik alleen in JPEG en bewerk ik de foto's nog niet.
dit wil ik in de toekomst wel af en toe gaan doen maar zoals gezegd tot nu toe erg tevreden over de camera :*)

Nu heb ik alleen de kitlens en nu ik merk toch dat ik soms wat meer zoom zou willen.
Dan is de vraag vind ik de 55-210 al goed genoeg(als ik de foto's toch niet echt bewerk)
of is de 18-105 qua bereik al genoeg en daar komen toch betere foto's uit lees ik vaak..
Zou iemand hier iets over kunnen zeggen?

Hierbij 2 actiesport foto's: (tips zijn welkom)

DSC08117 by Stefan Schouten, on Flickr

DSC09466 by Stefan Schouten, on Flickr

• Weakling
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07-12 08:20

Weakling

available in strong mint

quote:
wickedm3n schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:32:
...
Dan is de vraag vind ik de 55-210 al goed genoeg(als ik de foto's toch niet echt bewerk)
of is de 18-105 qua bereik al genoeg en daar komen toch betere foto's uit lees ik vaak..
...
Met de 55-210 op 105mm is je lens f/5.6. De 18-105 is op 105mm f/4.0, dat is een volle stop verschil, dus bij de 55-210 moet of je ISO omhoog of je sluitertijd langer om dat verschil te compenseren. Gevolg, kans op meer ruis of meer bewegingsonscherpte. Of je daar in de praktijk last van zal ondervinden kan ik niet voor je zeggen. De 18-105 is optisch beter, maar ook een stuk groter en zwaarder dan de 55-210. De verschillen in het bereik lijken me duidelijk, maar of het voor jou genoeg is weet ik niet.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
Weakling schreef op maandag 28 maart 2016 @ 17:54:
[...]

Met de 55-210 op 105mm is je lens f/5.6. De 18-105 is op 105mm f/4.0, dat is een volle stop verschil, dus bij de 55-210 moet of je ISO omhoog of je sluitertijd langer om dat verschil te compenseren. Gevolg, kans op meer ruis of meer bewegingsonscherpte. Of je daar in de praktijk last van zal ondervinden kan ik niet voor je zeggen. De 18-105 is optisch beter, maar ook een stuk groter en zwaarder dan de 55-210. De verschillen in het bereik lijken me duidelijk, maar of het voor jou genoeg is weet ik niet.
Daar heb je wel een punt met het verschil op 105mm..
Dat de 18-105 groter en zwaarder is weet ik maar ik denk niet dat ik daar aan stoor.. ik ga het van te voren nog wel testen natuurlijk.
Of het bereik genoeg is van de 105 zal ik maar eens moeten test en met mijn hx50 ;)
Verder heeft niemand hier ervaring met de 18-105?

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
wickedm3n schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 17:44:
[...]
Daar heb je wel een punt met het verschil op 105mm..
Dat de 18-105 groter en zwaarder is weet ik maar ik denk niet dat ik daar aan stoor.. ik ga het van te voren nog wel testen natuurlijk.
Of het bereik genoeg is van de 105 zal ik maar eens moeten test en met mijn hx50 ;)
Verder heeft niemand hier ervaring met de 18-105?
Nog niet, ik wil die 18-105 wel gaan halen om naast de kitlens te gaan gebruiken. Daarnaast denk ik dat ik de 35mm 1.8 prime ga halen voor met name de binnenshuis foto's. Want het is wel jammer dat de 18-105 niet heel lichtsterk is. Wellicht dat ik ooit via een adapter de Sigma 18-35 1.8 ga aanschaffen, dat lijkt me een fantastische lens. Wel met adapter.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 13:01
quote:
wickedm3n schreef op maandag 28 maart 2016 @ 11:32:
Even een update over mijn ervaringen met Sony A6000:

Ik heb zoals hier voorgesteld aardig wat dingen gelezen op internet en tutorials bekeken,
ook heb ik de camera vaker meegenomen op stap om foto's te maken.

Tot nu toe erg tevreden over de kwaliteit van de foto's. :*) ik merk nog steeds dat ik zelf de beperking ben of het een mooie foto wordt of niet. aangezien ik weet dat de camera soms beter kan maar ik de juiste instelling in bepaalde situaties nog niet weet...

Ik heb als actiesport laatst foto's genomen bij de Zuiderzeerally (helaas hele dag bewolking) en afgelopen zaterdag bij de lokale motorcrossbaan. Hier heb ik veel in burst geschoten en met instellingen gespeeld waar ik ook weer veel van leer elke keer.
Tot nu toe schiet ik alleen in JPEG en bewerk ik de foto's nog niet.
dit wil ik in de toekomst wel af en toe gaan doen maar zoals gezegd tot nu toe erg tevreden over de camera :*)

Nu heb ik alleen de kitlens en nu ik merk toch dat ik soms wat meer zoom zou willen.

Hierbij 2 actiesport foto's: (tips zijn welkom)

[afbeelding]DSC08117 by Stefan Schouten, on Flickr

[afbeelding]DSC09466 by Stefan Schouten, on Flickr
Foto's om te beoordelen kun je beter in het F&V media forum plaatsen. Bijvoorbeeld hier (om van te leren)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
psy schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:57:
Daarnaast denk ik dat ik de 35mm 1.8 prime ga halen voor met name de binnenshuis foto's.
Hele fijne lens naar mijn mening. Misschien dat de nieuwe Sigma 30mm f/1.4 iets scherper is, maar de stabilisatie van de Sony is (voor mij tenminste) haast onmisbaar met mijn wiebelhanden.
quote:
Wellicht dat ik ooit via een adapter de Sigma 18-35 1.8 ga aanschaffen, dat lijkt me een fantastische lens. Wel met adapter.
Tsja, wil je zo'n soort lens, dan is je enige mogelijkheid ook alleen maar een lens via een adapter. Vind ik toch wel het grote makke van Sony: het gebrek aan lichtsterke lenzen over het hele bereik gezien. Hoeven wat mij betreft ook geen supersnelle lenzen te zijn, maar bijvoorbeeld de A-mount 16-50 f/2.8 porten naar native E-mount zou al een leuk begin zijn.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:38
quote:
...
Daarnaast denk ik dat ik de 35mm 1.8 prime ga halen voor met name de binnenshuis foto's. Want het is wel jammer dat de 18-105 niet heel lichtsterk is.
...
Kijk een ook eens naar de Sigma 30mm f/1.4 DC DN, die vangt nog 2/3 stop (~60%) meer licht, en bied uitstekende resultaten voor een scherpe prijs :).

Het enige nadeel is dat hij in tegenstelling tot de Sony 35mm f/1.8 geen stabilisatie heeft.

• AngelusHD
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:16
Heb altijd gehoopt dat sigma met een 24mm f1.8(1.4 natuurlijk nog beter) uit zou komen :( Snap niet echt waarom ze een 2de 30mm uitbrengen, begrijp wel dat er een groot verschil zit tussen 2.8 en 1.4 maar nogmaals 24mm is just better :).

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
[...]

Nog niet, ik wil die 18-105 wel gaan halen om naast de kitlens te gaan gebruiken. Daarnaast denk ik dat ik de 35mm 1.8 prime ga halen voor met name de binnenshuis foto's. Want het is wel jammer dat de 18-105 niet heel lichtsterk is. Wellicht dat ik ooit via een adapter de Sigma 18-35 1.8 ga aanschaffen, dat lijkt me een fantastische lens. Wel met adapter.
ok je bent dus wel van plan om hem te halen? als je hem hebt laat me even weten of hij bevalt :)
ik zit er ook erg naar te kijken... maar zoals gezegd twijfel ik nog een beetje over het bereik..
Dit ga ik van het weekend maar eens testen met mijn HX50.

Die Sony 35mm lijkt me ook erg gaaf maar die vind ik dan te prijzig omdat ik weet dat ik die minder ga gebruiken..
Die sigma is ook gaaf maar heb je die 35mm van sony wel nodig? :+
quote:
MRIdev schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:04:
[...]

Foto's om te beoordelen kun je beter in het F&V media forum plaatsen. Bijvoorbeeld hier (om van te leren)
Je hebt gelijk ik zat al te twijfelen tijdens het posten maar ik wilde weten hoe mensen die ook een Sony A6000 hebben deze foto zouden beoordelen.. of ik meer kwaliteit uit de foto zou kunnen krijgen en of ik een beetje de juiste instellingen gebruik.. ik verwacht niet zozeer commentaar op de compositie ofzo..
vandaar dat ik hem niet in het andere topic heb geplaatst. misschien was ik niet helemaal duidelijk.. :F

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
wickedm3n schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:12:
[...]

ok je bent dus wel van plan om hem te halen? als je hem hebt laat me even weten of hij bevalt :)
ik zit er ook erg naar te kijken... maar zoals gezegd twijfel ik nog een beetje over het bereik..
Dit ga ik van het weekend maar eens testen met mijn HX50.

Die Sony 35mm lijkt me ook erg gaaf maar die vind ik dan te prijzig omdat ik weet dat ik die minder ga gebruiken..
Die sigma is ook gaaf maar heb je die 35mm van sony wel nodig? :+
[...]
Ja de 18-105 ga ik maandag halen in Duitsland (voor 458 euro) samen met een Nikkin i40 flitser en een Sony BC-TRW lader. Want het laden via de USB gaat wel héél erg langzaam :(

De Sigma 16-35 maakt de Sony 35mm inderdaad overbodig. Maar voor die Sigma moet ik een adapter hebben, en ik wil liefst die nieuwe MC-11. Dat gaat ook allemaal weer serieus knaken kosten, lens 700 en adapter 300. Op marktplaats kan je nog wel eens een 35mm 1.8 halen voor 300 euro alleen. Dus daar twijfel ik nog over. Wellicht eerst die prime halen, en later als de MC-11 beschikbaar is te zijnertijd overstappen naar die Sigma 16-35 en de Sony 35 weer verkopen. Want ik heb al gemerkt dat die lenzen hun waarde redelijk goed vasthouden als ik zo op ebay kijk waar ze voor verkocht worden.
quote:
Balance schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:12:
[...]
Kijk een ook eens naar de Sigma 30mm f/1.4 DC DN, die vangt nog 2/3 stop (~60%) meer licht, en bied uitstekende resultaten voor een scherpe prijs :).
Het enige nadeel is dat hij in tegenstelling tot de Sony 35mm f/1.8 geen stabilisatie heeft.
Die is ook heel interessant inderdaad. Trouwens de 16-35 heeft ook al geen stabilisatie dus dat maakt al niks uit als ik ze vergelijk. Heel goeie tip!

psy wijzigde deze reactie 01-04-2016 14:22 (16%)

• jayjey
  • Niet online
Ik merk dat als ik mijn SD kaartje formatteer in de A6000, dat dan de teller voor de foto' s gewoon behouden blijft (dus die blijft oplopen, zoals verwacht), maar de teller voor XAVC-S video's wordt WEL gereset terug op nul?! Dus ik krijg weer een nieuwe video C0001.MP4 die ik dus al heb op mijn HD met het risico van overschrijven van oudere video' s... :(

Weet iemand hoe dit zit/vermeden/verholpen kan worden?

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
jayjey schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:42:
Ik merk dat als ik mijn SD kaartje formatteer in de A6000, dat dan de teller voor de foto' s gewoon behouden blijft (dus die blijft oplopen, zoals verwacht), maar de teller voor XAVC-S video's wordt WEL gereset terug op nul?! Dus ik krijg weer een nieuwe video C0001.MP4 die ik dus al heb op mijn HD met het risico van overschrijven van oudere video' s... :(

Weet iemand hoe dit zit/vermeden/verholpen kan worden?
Ik gebruik daar een tooltje voor die ik van een fotograaf heb gekregen, deze kan je gebruiken voor het uploaden van je bestanden, en hernoemt de videobestanden met datum/tijd notatie (wat PMB bij mijn oude HX9V ook al deed maar met de A6300 niet meer)

https://onedrive.live.com...WPTLDng&ithint=file%2crar

psy wijzigde deze reactie 01-04-2016 18:24 (42%)

• jayjey
  • Niet online
daarmee is het niet verholpen, formatteren resets wel de video-counter en niet de foto-counter.
vind ik vreemd, hoe zit dat?

• psy

psy

Kennis is macht

Als de bestanden hernoemd worden met datum/tijd heb je die vage C001 nummering toch niet nodig? Elk bestand is dan sowieso uniek geïdentificeerd.

• Spam
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 11:06
Ik heb net een nex6 body + kitlens ingeruild voor een a6000. De mindere viewfinder is wennen maar de directe WiFi op de nex6 knop mis ik vooral. Is dit makkelijker te doen? Ik heb helaas een iPhone 6S dus NFC werkt niet helaas :(

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• Liquid
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Als je in de playmodes bent en op de fn knop drukt. Dat is toch de WiFi optie direct?

• Spam
quote:
Liquid schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 14:59:
Als je in de playmodes bent en op de fn knop drukt. Dat is toch de WiFi optie direct?
Gotcha, thanks _/-\o_

[update]ok die knop doet niet helemaal hetzelfde. Het pushed alle foto's van die dag automatisch naar je iPhone en laat me niet de foto's zelf selecteren vanaf m'n app. Minder...vond de nex6 fijner werken..

Spam wijzigde deze reactie 03-04-2016 18:12 (32%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• psy

psy

Kennis is macht

Ik wilde eens kijken hoeveel verschil die grotere sensor qua achtergrondonscherpte nou uitmaakt in vergelijking met mijn oude travelzoom.
Gelijk diafragma gebruikt van F5, en zelfde statiefpositie.
Mijn oude HX9V heeft een 1/2.3" sensor (5,6 crop)
Mijn nieuwe A6300 met de bekende APS-C sensor (1.5 crop)
Foto's zijn qua formaat niet helemaal gelijk, ik heb niet gecropt en de a6300 is ingesteld op een ander beeldformaat, maar gaat om het idee.

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
psy schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:44:
Ik wilde eens kijken hoeveel verschil die grotere sensor qua achtergrondonscherpte nou uitmaakt in vergelijking met mijn oude travelzoom.
Gelijk diafragma gebruikt van F5, en zelfde statiefpositie.
Mijn oude HX9V heeft een 1/2.3" sensor (5,6 crop)
Mijn nieuwe A6300 met de bekende APS-C sensor (1.5 crop)
Foto's zijn qua formaat niet helemaal gelijk, ik heb niet gecropt en de a6300 is ingesteld op een ander beeldformaat, maar gaat om het idee.

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk om te zien. foto van een andere hobby ? 8)
met welke lens heb je dit nu gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10-12 22:03
18-105 f/4 volgens de Exif.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
Thanks ;)
Naar die lens ben ik ook aan het kijken. interessant :+

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
wickedm3n schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:14:
[...]
Thanks ;)
Naar die lens ben ik ook aan het kijken. interessant :+
Zoals al opgemerkt was dit inderdaad met de 18-105 die ik sinds zaterdag heb. De lens was helemaal ingezoomd op 105mm wat me met de kitlens niet gelukt was van die afstand.

Wat eerste indrukken:

De lens is zoals verwacht wel behoorlijk fors. De kitlens is er een dwerg bij vergeleken. Even een foto nemen met de rechterhand is er niet bij. Als je de lens met de linkerhand ondersteunt en de camera met rechts vasthoudt is het echter prima te doen. De camera bungelt wel een beetje raar op mijn buik aan zijn riem, de lens trekt hem nogal naar beneden.

Het zoomen gaat heel smooth met het knopje (3 snelheden), en als je de zoomring gebruikt is hij nog sneller. Er is maar weinig verschil in snelheid met een manuele niet-gemotoriseerde zoomring. Daar ben ik wel blij mee. Een ruk om in te zoomen betekent razendsnel inzoomen.

Beeldkwaliteit is prima (ik ben verder niet zoveel gewend dus snel tevreden). In RAW zie je wel veel vertekening (Lightroom kan dat ook rechtzetten) maar in JPG wordt dit automatisch netjes gecorrigeerd.

psy wijzigde deze reactie 04-04-2016 20:50 (3%)

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

quote:
psy schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:12:
[...]

Zoals al opgemerkt was dit inderdaad met de 18-105 die ik sinds zaterdag heb. De lens was helemaal ingezoomd op 105mm wat me met de kitlens niet gelukt was van die afstand.

Wat eerste indrukken:

De lens is zoals verwacht wel behoorlijk fors. De kitlens is er een dwerg bij vergeleken. Even een foto nemen met de rechterhand is er niet bij. Als je de lens met de linkerhand ondersteunt en de camera met rechts vasthoudt is het echter prima te doen. De camera bungelt wel een beetje raar op mijn buik aan zijn riem, de lens trekt hem nogal naar beneden.

Het zoomen gaat heel smooth met het knopje (3 snelheden), en als je de zoomring gebruikt is hij nog sneller. Er is maar weinig verschil in snelheid met een manuele niet-gemotoriseerde zoomring. Daar ben ik wel blij mee. Een ruk om in te zoomen betekent razendsnel inzoomen.

Beeldkwaliteit is prima (ik ben verder niet zoveel gewend dus snel tevreden). In RAW zie je wel veel vertekening (Lightroom kan dat ook rechtzetten) maar in JPG wordt dit automatisch netjes gecorrigeerd.

[afbeelding]
Ok dus de foto is op 105mm genomen? Ziet er goed uit dan.
Je had hem op die Duitse site gehaald toch? Leuk prijs je kwamen er verder nog kosten bij voor verzenden? Levering en garantie verder ook goed geregeld?
Je eerste indrukken die heb ik vaker gelezen bij deze lens maar ik krijg elke keer het gevoel dat bij het waard is :P veel plezier ermee!

Ik kijk het nog even aan..
Ik hoor en zie graag meer dingen over deze lens dus hou me op de hoogte O-)
Mag ook via pb ;)

• Malfoi
Heb zojuist toch besloten de a6000 aan te schaffen. Heb lang gewacht op de a6300 en begon nu te twijfelen of de meerprijs het waard was. Maar aangezien ik dan bijna het driedubbele moet gaan uitgeven, mwah... not so much.

Hopelijk volgende week in huis en dan maar eens gaan experimenteren.

Iemand nog interesse in een NEX-3 en NEX-3N? :P

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

quote:
Malfoi schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:53:
Heb zojuist toch besloten de a6000 aan te schaffen. Heb lang gewacht op de a6300 en begon nu te twijfelen of de meerprijs het waard was. Maar aangezien ik dan bijna het driedubbele moet gaan uitgeven, mwah... not so much.
Daarom dat ik vorig jaar rond rond deze tijd ook besloten heb de a6000 de nemen, de terugkerende geruchten dat de nieuwe geen vervanger van de a6000 werd maar een hoger geplaatst model, sprak me niet aan, omdat de a6000 al indrukwekkend genoeg was voor mijn gebruik. Persoonlijk vind ik het de prijs voor de a6300 niet waard, dan kijk je beter naar A7-serie toestellen of de RX100 IV.

• Malfoi
quote:
Phuncz schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 14:58:
[...]

Daarom dat ik vorig jaar rond rond deze tijd ook besloten heb de a6000 de nemen, de terugkerende geruchten dat de nieuwe geen vervanger van de a6000 werd maar een hoger geplaatst model, sprak me niet aan, omdat de a6000 al indrukwekkend genoeg was voor mijn gebruik. Persoonlijk vind ik het de prijs voor de a6300 niet waard, dan kijk je beter naar A7-serie toestellen of de RX100 IV.
Nja, kan me nu ook wel voor het hoofd slaan dat ik zo lang gewacht heb (maar dat trekje heb ik altijd, wachten op iets nieuws terwijl in elektronica land morgen toch weer alles oud is).

Nu maar hopen dat de a6000 nog een tijdje wordt ondersteund.

• Spam
Ik heb onlangs een A6000 aangeschaft als vervanger voor m'n NEX6. Ik had bij die NEX6 namelijk een kitlens die ik niet gebruikte vanwege de aanschaf van een pricewatch: Sony E18-200mm f3.5-6.3. Bij de komst van de 6300 zag ik een A6000 voor een mooie prijs tweedehands (met 20 maanden garantie) en dacht de NEX6+Kitlens wel te kunnen verpatsen. Op die manier had ik een mooie upgrade voor weinig geld.

Ik heb nu een week de A6000 en ik moet zeggen dat hij me tegenvalt. -knip- Nu ben ik aan het overwegen om de A6000 terug te sturen binnen de 14 dagen afkoelperiode.

Waarom?:
  • Snelheid van focussen is niet significant verbeterd. Ik had hier meer van verwacht.
  • EVF resolutie verlaging stoort me meer dan ik dacht. Ik heb ook het gevoel dat het scherm minder helder is?
  • De body voelt lomper aan. De losse draaiknoppen zijn geen significante verbetering
  • Het keuze menu is net zo slecht als de NEX6
  • Bij continous hi shoot mode heeft ie ook veel tijd nodig om naar geheugenkaart te schrijven
  • De level gauge meter is klaarblijkelijk eruit gesloopt. Deze gebruikte ik nog wel eens tijdens het nemen van panorama foto's. Hier kwam ik pas later achter
Hier zet ik ze maar even langs mekaar: http://cameradecision.com...NEX-6-vs-Sony-Alpha-a6000

Wat zouden jullie doen? Ergens bekruipt mij het gevoel dat de extra kosten het niet de moeite is. Graag jullie mening/advies. _/-\o_

Universal Creations wijzigde deze reactie 11-04-2016 17:51 (5%)
Reden: Hoort hier niet thuis

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:07

Bartske

Valar Morghulis

quote:
Spam schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:17:
Ik heb onlangs een A6000 aangeschaft als vervanger voor m'n NEX6. Ik had bij die NEX6 namelijk een kitlens die ik niet gebruikte vanwege de aanschaf van een pricewatch: Sony E18-200mm f3.5-6.3. Bij de komst van de 6300 zag ik een A6000 voor een mooie prijs tweedehands (met 20 maanden garantie) en dacht de NEX6+Kitlens wel te kunnen verpatsen. Op die manier had ik een mooie upgrade voor weinig geld.

Ik heb nu een week de A6000 en ik moet zeggen dat hij me tegenvalt. Nu ben ik aan het overwegen om de A6000 terug te sturen binnen de 14 dagen afkoelperiode.

Waarom?:
  • Snelheid van focussen is niet significant verbeterd. Ik had hier meer van verwacht.
  • EVF resolutie verlaging stoort me meer dan ik dacht. Ik heb ook het gevoel dat het scherm minder helder is?
  • De body voelt lomper aan. De losse draaiknoppen zijn geen significante verbetering
  • Het keuze menu is net zo slecht als de NEX6
  • Bij continous hi shoot mode heeft ie ook veel tijd nodig om naar geheugenkaart te schrijven
  • De level gauge meter is klaarblijkelijk eruit gesloopt. Deze gebruikte ik nog wel eens tijdens het nemen van panorama foto's. Hier kwam ik pas later achter
Hier zet ik ze maar even langs mekaar: http://cameradecision.com...NEX-6-vs-Sony-Alpha-a6000

Wat zouden jullie doen? Ergens bekruipt mij het gevoel dat de extra kosten (en het risico dat niemand de NEX6 overneemt) het niet de moeite is. Graag jullie mening/advies. _/-\o_
Je beschrijf wat kleine dingen maar je vergeet imho het belangrijkste, de fotokwaliteit, te vergelijken. Hoe is die in vergelijking met de NEX6?

Universal Creations wijzigde deze reactie 11-04-2016 17:49 (4%)

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Spam
quote:
Bartske schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:24:
[...]

Je beschrijf wat kleine dingen maar je vergeet imho het belangrijkste, de fotokwaliteit, te vergelijken. Hoe is die in vergelijking met de NEX6?
Heel eerlijk gezegd zie ik het verschil niet echt.

Ja de resolutie is hoger maar ik vond 16mp ook al goed. Ik had verwacht dat de foto's scherper zouden zijn omdat ie sneller scherp stelt en dus minder vage foto's schiet. In de praktijk lijkt het sneller te gaan (zeker op AF-C) maar als ik dan de foto's terugkijk en inzoom lijkt het betreffende object niet heel veel scherper dan bij de NEX6. Let wel; ik heb verschillende modi geprobeerd: automatisch, handmatige sluitertijd en SCN op sportstand. Ook zou de A6000 beter moeten presteren bij weinig licht. Daar merk ik ook weinig verschil in.

Misschien had ik er meer van verwacht en zijn de stapjes in kwaliteit gewoon te klein om de investering te rechtvaardigen :?

Is er iemand anders hier die beide camera's heeft gebruikt?

Spam wijzigde deze reactie 11-04-2016 17:55 (20%)

• Universal Creations
En wat voor lens gebruik je? Heb je bij statische onderwerpen en statief wel scherpe foto's? Plaats anders een paar voorbeelden, misschien zien wij wel wat er mis is gegaan.

Universal Creations wijzigde deze reactie 11-04-2016 17:58 (30%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:58:
En wat voor lens gebruik je? Heb je bij statische onderwerpen en statief wel scherpe foto's? Plaats anders een paar voorbeelden, misschien zien wij wel wat er mis is gegaan.
Zoals ik in mijn eerdere post aangaf gebruik ik de pricewatch: Sony E18-200mm f3.5-6.3. Een fijne allround lens, niets spectaculairs. Ik zal vanavond eens wat foto's van mijn hond schieten met beide camera's en die hier posten. Bij statische foto's merk ik geen verschil tussen de camera's..behalve meer megapixels.

Eigenlijk voel ik een beetje wat deze man zegt in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=jU3TaxbIIt. Aan het einde zegt hij dat voor video het significant beter is maar qua foto's is de megapixel upgrade eigenlijk niet nodig en is de snellere focus eigenlijk niet significant genoeg om te upgraden.

Spam wijzigde deze reactie 11-04-2016 18:08 (4%)

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Ik heb zelf de nex-6 nooit in de vingers gehad, maar van iemand die de upgrade gedaan heeft hoorde ik dat de autofocus bij weinig licht aanzienlijk is verbeterd. Wellicht nog iets om nog even te gaan proberen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Universal Creations
quote:
Spam schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:07:
Zoals ik in mijn eerdere post aangaf gebruik ik de pricewatch: Sony E18-200mm f3.5-6.3.
Daar heb ik per ongeluk overheen gelezen.... :$
quote:
Een fijne allround lens, niets spectaculairs. Ik zal vanavond eens wat foto's van mijn hond schieten met beide camera's en die hier posten. Bij statische foto's merk ik geen verschil tussen de camera's..behalve meer megapixels.
Het ging mij om het verschil tussen statische foto's waarbij AF niet de beperkende factor is en foto's waarbij AF wel van belang is. Als je met statische foto's nog steeds niet de scherpte hebt die je verwacht, dan ligt het aan de matige lens die je gebruikt.
quote:
Eigenlijk voel ik een beetje wat deze man zegt in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=jU3TaxbIIt. Aan het einde zegt hij dat voor video het significant beter is maar qua foto's is de megapixel upgrade eigenlijk niet nodig en is de snellere focus eigenlijk niet significant genoeg om te upgraden.
Videolinkje werkt niet. De beeldkwaliteit kan ook niet echt omhoog gaan zolang je op aps-c werkt. Verder is goed glas een veel belangrijkere factor dan de camera. De focussnelheid hangt vaak ook van de gebruikte lens af. Nu weet ik niet hoe de 18-200 focust (moet ik eens uitproberen), maar misschien dat die simpelweg te traag is om voordelen van de A6000/A6300 te laten zien.

Zeiss 21mm f/2.8

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:23:
[...]

Daar heb ik per ongeluk overheen gelezen.... :$

[...]

Het ging mij om het verschil tussen statische foto's waarbij AF niet de beperkende factor is en foto's waarbij AF wel van belang is. Als je met statische foto's nog steeds niet de scherpte hebt die je verwacht, dan ligt het aan de matige lens die je gebruikt.

[...]

Videolinkje werkt niet. De beeldkwaliteit kan ook niet echt omhoog gaan zolang je op aps-c werkt. Verder is goed glas een veel belangrijkere factor dan de camera. De focussnelheid hangt vaak ook van de gebruikte lens af. Nu weet ik niet hoe de 18-200 focust (moet ik eens uitproberen), maar misschien dat die simpelweg te traag is om voordelen van de A6000/A6300 te laten zien.
Hier het linkje nogmaals: YouTube: Sony A6000 vs Sony Nex 6 - Image Quality, High ISO, Focus Testing, and More..

Ik denk dat je mijn vraag wel hebt beantwoord: de A6000 gaat waarschijnlijk pas significant beter presteren (lees: z'n geld waard zijn) met een betere / andere lens. Mijn budget is echter beperkt (vandaar mijn twijfel) dus als ik daar een andere lens voor moet nemen dan gaat het al niet op. Bovendien wil ik de 18-200 zoom range icm portabiliteit niet opgeven. Volgens mij is met die wensen de lens niet echt "matig" maar goed..

Ik zal de vergelijking ook eens met de kitlens doen, kijken of het verschil meer merkbaar is..

Als laatste; Je opmerking over aps-c en beeldkwaliteit snap ik trouwens niet echt. Kun je dat toelichten? Ik verwacht overigens geen betere beeldkwaliteit, gewoon meer scherpe foto's...

Spam wijzigde deze reactie 11-04-2016 20:28 (15%)

• Spam
quote:
Magic schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:23:
Ik heb zelf de nex-6 nooit in de vingers gehad, maar van iemand die de upgrade gedaan heeft hoorde ik dat de autofocus bij weinig licht aanzienlijk is verbeterd. Wellicht nog iets om nog even te gaan proberen.
Ik heb dit nog niet kunnen uitproberen. Voor de zekerheid zal ik vanavond de test doen met de kitlens, daar hierboven de suggestie wordt gewekt dat m'n 18-200mm lens wellicht de snellere AF van de A6000 niet ondersteund :? Ik zou dit overigens zeer vreemd vinden, het eerder vermelde youtube filmpje was ook met de kitlens gemaakt. De conclusie was niet veel anders.

Voor de volledigheid ik heb het dus over deze twee lenzen:En ik wil nogmaals benadrukken: ik ZIE wel verschil in AF snelheid, vooral bij het filmen, echter bij bewegende fotografie zie ik geen significante verbetering. Bij macro fotografie merk ik eigenlijk geen verschil....in ieder geval niet genoeg om op te wegen tegen de issues die ik eerder gemeld heb: Spam in "Sony A6000"

Spam wijzigde deze reactie 12-04-2016 10:58 (3%)

• Universal Creations
quote:
Spam schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:56:
Hier het linkje nogmaals: YouTube: Sony A6000 vs Sony Nex 6 - Image Quality, High ISO, Focus Testing, and More..

Ik denk dat je mijn vraag wel hebt beantwoord: de A6000 gaat waarschijnlijk pas significant beter presteren (lees: z'n geld waard zijn) met een betere / andere lens. Mijn budget is echter beperkt (vandaar mijn twijfel) dus als ik daar een andere lens voor moet nemen dan gaat het al niet op. Bovendien wil ik de 18-200 zoom range icm portabiliteit niet opgeven. Volgens mij is met die wensen de lens niet echt "matig" maar goed..
Omdat er niet veel alternatieven zijn, maakt de lens niet meteen goed. En wat is portable? Want als je het stuk 50-200mm niet nodig hebt, dan is het een lompe lens vergeleken met een 16-50 of een prime. Als je altijd het hele bereik nodig hebt, is een 18-200 handig, maar je blijft nog steeds concessies doen qua beeldkwaliteit.
quote:
Ik zal de vergelijking ook eens met de kitlens doen, kijken of het verschil meer merkbaar is..
De 16-50 is ook niet bepaald een hoogvlieger...
quote:
Als laatste; Je opmerking over aps-c en beeldkwaliteit snap ik trouwens niet echt. Kun je dat toelichten? Ik verwacht overigens geen betere beeldkwaliteit, gewoon meer scherpe foto's...
Jij bedoelt dus puur scherpte doordat de focus goed ligt?
quote:
Spam schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:55:
Ik heb dit nog niet kunnen uitproberen. Voor de zekerheid zal ik vanavond de test doen met de kitlens, daar hierboven de suggestie wordt gewekt dat m'n 18-200mm lens wellicht de snellere AF van de A6000 niet ondersteund :? Ik zou dit overigens zeer vreemd vinden, het eerder vermelde youtube filmpje was ook met de kitlens gemaakt. De conclusie was niet veel anders.
Ik heb het niet over ondersteuning, maar gewoon de snelheid van de AF-motor.

Zeiss 21mm f/2.8

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:20:
[...]

Omdat er niet veel alternatieven zijn, maakt de lens niet meteen goed. En wat is portable? Want als je het stuk 50-200mm niet nodig hebt, dan is het een lompe lens vergeleken met een 16-50 of een prime. Als je altijd het hele bereik nodig hebt, is een 18-200 handig, maar je blijft nog steeds concessies doen qua beeldkwaliteit.
Ik heb de 18-200 vooral aangeschaft omdat ik met de 16-50 niet uit de voeten kon, dus ja ik gebruik het hele bereik. Ja hij is lomp maar was toen voordelig te vinden (wederom, beperkt budget). Met de NEX6 heb ik 'm nu 2 jaar in gebruik en hij bevalt me prima. De traagheid van AF van de NEX6 voelde ik ook met de kitlens destijds overigens. Als ik 'm op de A6000 zet zie ik een snellere AF lock tijdens filmen, maar bij fotografie niet.
quote:
[...]

De 16-50 is ook niet bepaald een hoogvlieger...
Nee, daarom denk ik ook niet dat het echt veel uitmaakt.
quote:
Ik heb het niet over ondersteuning, maar gewoon de snelheid van de AF-motor.
Hoe kom ik hier achter? Staat dat ergens in de specificaties?

• Universal Creations
quote:
Spam schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:07:
Hoe kom ik hier achter? Staat dat ergens in de specificaties?
Zoiets blijkt meestal uit reviews, als de reviewer meerdere lenzen op dezelfde camera heeft gebruikt.

Zeiss 21mm f/2.8

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:21:
[...]

Zoiets blijkt meestal uit reviews, als de reviewer meerdere lenzen op dezelfde camera heeft gebruikt.
Die kan ik niet echt vinden. De 18-200 komt uit 2010 en de kitlens uit 2012. Hier heb ik wel een review: https://www.imaging-resou...-6.3-oss-sel18200/review/

Maar ik kan niet echt iets terugvinden over focus snelheid. Hoe wordt zoiets weergegeven? Is daar een eenheid voor?

Ik ben ook nog best wel een n00b hierin dus als iemand kan helpen dan graag _/-\o_

Spam wijzigde deze reactie 12-04-2016 13:07 (4%)

• Universal Creations
quote:
Spam schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:05:
[...]

Die kan ik niet echt vinden. De 18-200 komt uit 2010 en de kitlens uit 2012. Hier heb ik wel een review: https://www.imaging-resou...-6.3-oss-sel18200/review/

Maar ik kan niet echt iets terugvinden over focus snelheid. Hoe wordt zoiets weergegeven? Is daar een eenheid voor?

Ik ben ook nog best wel een n00b hierin dus als iemand kan helpen dan graag _/-\o_
Bij lenstip.com hebben ze hem niet getest helaas, maar daar meten ze hoe lang de focus motor erover doet om van minimale focus afstand tot oneindig (en andersom) te komen. Maar ik heb het ook weleens op andere plekken gezien.

Zeiss 21mm f/2.8

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:48:
[...]

Bij lenstip.com hebben ze hem niet getest helaas, maar daar meten ze hoe lang de focus motor erover doet om van minimale focus afstand tot oneindig (en andersom) te komen. Maar ik heb het ook weleens op andere plekken gezien.
Okee, wat stel je voor dat ik doe? De vraag blijft: gaat de A6000 terug en hou ik de NEX6 met dezelfde lens? Het testen met de kitlens gaat op zich wel leerzaam zijn maar echt relevant is het niet in de vraagstelling. In beide scenario's ga ik die namelijk niet gebruiken. Waar moet ik mij op focussen in de test met de 18-200 lens?

Spam wijzigde deze reactie 12-04-2016 15:46 (25%)

• Universal Creations
In ieder geval dat de focusmotor binnen een seconde kan scherpstellen vanuit minimale focusafstand op iets wat heel ver weg staat en andersom.

Zeiss 21mm f/2.8

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Spam schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:06:
Waar moet ik mij op focussen in de test met de 18-200 lens?
Mijn excuses als ik er in de hele discussie overheen gelezen heb, maar heeft de lens wel de laatste firmware (versie 02)? Dat scheelt ook nog in focussnelheden namelijk.
https://esupport.sony.com...tab=download#/downloadTab

• Spam
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 18:28:
In ieder geval dat de focusmotor binnen een seconde kan scherpstellen vanuit minimale focusafstand op iets wat heel ver weg staat en andersom.
Ja dat doet ie wel, maar de nex6 deed dat ook. Ligt aan de omstandigheid natuurlijk...
quote:
Weakling schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:24:
[...]

Mijn excuses als ik er in de hele discussie overheen gelezen heb, maar heeft de lens wel de laatste firmware (versie 02)? Dat scheelt ook nog in focussnelheden namelijk.
https://esupport.sony.com...tab=download#/downloadTab
Yep, zelfs al naar versie 3.1 geüpgrade. Geen verschil te zien (kwam met 2.0 uit de doos)

[update] oops, je bedoeld de lens natuurlijk. Ja die staat op v 02. De kitlens staat op v01 overigens. Volgens deze lijst wordt die niet ondersteund voor v02. Misschien heeft ie dat niet nodig?

Spam wijzigde deze reactie 13-04-2016 14:11 (16%)

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Spam schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:04:
[update] oops, je bedoeld de lens natuurlijk. Ja die staat op v 02. De kitlens staat op v01 overigens. Volgens deze lijst wordt die niet ondersteund voor v02. Misschien heeft ie dat niet nodig?
Klopt, dat heeft de kitlens niet nodig, die is al slim genoeg van zichzelf ;)

• Spam
quote:
Weakling schreef op woensdag 13 april 2016 @ 17:58:
[...]

Klopt, dat heeft de kitlens niet nodig, die is al slim genoeg van zichzelf ;)
Dat zal vast. Ik heb inmiddels nog wat shots gemaakt, met beide camera's en beide lenzen.

Wat bevindingen:
  • Bij minder licht begint de focus snelheid meer op te vallen. Overdag is het alleen bij erg snelle objecten (bijv. hond) te zien
  • Geen verschil tussen de lenzen
  • De A6000 lijkt meer van z'n scherm te gebruiken om de foto's te tonen.
  • De viewfinder is inderdaad veel fijner op de NEX6
  • Bij het schieten van video heeft de A6000 sneller een lock.
Uiteindelijk toch besloten om de A6000 terug te sturen. Het verschil is voor mij te klein en de NEX6 werkt eigenlijk prima. Wellicht moet ik eerder wachten tot de A7 voor een leuke prijs op marktplaats staat...

Nog wel een vraag over m'n NEX6. Ik heb nu een Class 10 -64GB SD kaart erin zitten. Heeft het uberhaupt zin om hier een snellere kaart (UHS II of hoger) voor aan te schaffen? Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 Card 64GB? Sorry als ik het hier stel maar er is geen NEX6 topic meer. :?

Spam wijzigde deze reactie 13-04-2016 21:59 (22%)

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
quote:
Spam schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:32:
Nog wel een vraag over m'n NEX6. Ik heb nu een Class 10 -64GB SD kaart erin zitten. Heeft het uberhaupt zin om hier een snellere kaart (UHS II of hoger) voor aan te schaffen? Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston SDXC UHS-I U3 Card 64GB? Sorry als ik het hier stel maar er is geen NEX6 topic meer. :?
Dat ligt er aan welke Class 10 kaart je nu precies hebt. Sony staat niet bekend om het snel wegschrijven naar de SD kaart. Zelfs de nieuwe A7RII is langzaam. Dus ik zou dan ook zeggen dat het voor de camera zelf nauwelijks zin heeft om voor iets snellers te gaan. UHS-II heeft al helemaal geen zin omdat de camera dat niet ondersteund.

Enige waar je winst kan boeken is als je een losse USB3 cardreader hebt en op die manier snel naar de PC wilt kopiëren.

Kijk hier eens naar: http://www.cameramemorysp...a6000/sd-card-comparison/ Wel voor de A6000 maar denk dat je dit wel kan vergelijken met wat de NEX6 ongeveer zal doen.

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• Spam
quote:
Soinar schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:05:
[...]

Dat ligt er aan welke Class 10 kaart je nu precies hebt. Sony staat niet bekend om het snel wegschrijven naar de SD kaart. Zelfs de nieuwe A7RII is langzaam. Dus ik zou dan ook zeggen dat het voor de camera zelf nauwelijks zin heeft om voor iets snellers te gaan. UHS-II heeft al helemaal geen zin omdat de camera dat niet ondersteund.

Enige waar je winst kan boeken is als je een losse USB3 cardreader hebt en op die manier snel naar de PC wilt kopiëren.

Kijk hier eens naar: http://www.cameramemorysp...a6000/sd-card-comparison/ Wel voor de A6000 maar denk dat je dit wel kan vergelijken met wat de NEX6 ongeveer zal doen.
Nou ik heb nog eens gekeken en ik heb deze: pricewatch: Kingston microSDXC Class 10 UHS-I Card 64GB met een adapter.

Nu kijk ik naar die link die jij noemde en daar komt die kaar geloof ik als best value uit. Alleen ziet die er anders uit: http://www.amazon.com/gp/...0&linkId=TB4IKYT7O4XGXHS2

Nu moet ik een zwz een nieuwe kaart kopen omdat m'n dochter een RX100 MKII heeft gekocht. Dus wellicht kan ik het beste een U3 kopen mocht ik die ooit voor iets anders gebruiken. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston microSDHC/SDXC UHS-I U3 64GB (with SD adapter)

Spam wijzigde deze reactie 14-04-2016 09:24 (13%)

• Soinar
quote:
Spam schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:16:
[...]

Nou ik heb nog eens gekeken en ik heb deze: pricewatch: Kingston microSDXC Class 10 UHS-I Card 64GB met een adapter.

Nu kijk ik naar die link die jij noemde en daar komt die kaar geloof ik als best value uit. Alleen ziet die er anders uit: http://www.amazon.com/gp/...0&linkId=TB4IKYT7O4XGXHS2
Dit zijn niet dezelfde kaartjes. De MicroSD kaart lijkt een stuk langzamer qua schrijven en ook lezen in ieder geval als ik de specs zo bekijk.
quote:
Spam schreef op donderdag 14 april 2016 @ 09:16:
[...]
Nu moet ik een zwz een nieuwe kaart kopen omdat m'n dochter een RX100 MKII heeft gekocht. Dus wellicht kan ik het beste een U3 kopen mocht ik die ooit voor iets anders gebruiken. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Kingston microSDHC/SDXC UHS-I U3 64GB (with SD adapter)
Dit kaartje zou volgens de specs ongeveer hetzelfde moeten presteren als de 2de in die lijstje als je alleen naar de 64GB kaartjes kijkt. Echter is het niet dezelfde kaart dus of het echt hetzelfde presteert, de specs zijn in ieder geval hetzelfde. Beide een 90/80MB/s kaartje.

• jayjey
  • Niet online
quote:
Spam schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:32:
[...]

Dat kaartje heb ik in de A6000 om video in XAVC-S resolutie te kunnen schieten met de A6000 is dat nodig, maar met de NEX6 heb je daar denk ik niks aan.

jayjey wijzigde deze reactie 15-04-2016 14:17 (4%)

• jayjey
  • Niet online
Ik heb eyeAF op de A6000 gevonden maar vaak werkt eerst face recognition, ik kan dan daarna ook nog op het daarvoor ingestelde knopje voor eyeAF drukken maar heeft dat nog nut? Ik zie het verschil niet zo als ik al met face recognition kan focussen op een gezicht.

En sowieso lijkt me het instellen van een flexible spot minder nuttig bij foto' s van gezichten als face recognition werkt? Dus ik heb de focus steeds op wide staan en bij portretten schakelt face recognition automatisch zichzelf in. En ik kan dan ook nog eyeAF proberen?

jayjey wijzigde deze reactie 15-04-2016 14:20 (34%)

• Soinar
quote:
jayjey schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:15:
[...]

Dat kaartje heb ik in de A6000 om video in XAVC-S resolutie te kunnen schieten met de A6000 is dat nodig, maar met de NEX6 heb je daar denk ik niks aan.
Om XAVC-S te schieten heb je ook geen super snel kaartje nodig. De A6000 blijft de limiterende factor welke niet verder komt dan ~35MB/s schrijven. Dus een kaart als deze welke volgens de specs 80MB/s haalt met schrijven heeft dus ook voor de A6000 geen nut. Een 45MB/s kaartje is bijvoorbeeld zo goed als even snel. Voor XAVC-S heb je een SDXC kaartje nodig en dat zijn 64GB kaartjes, verder is de snelheid niet super van invloed om XAVC-S op te kunnen nemen. Schiet je helemaal geen video dan maakt het al helemaal niet uit.

Verder kan dat kaartje prima gebruikt worden in een NEX6 al haal je er qua snelheid weinig voordeel uit inderdaad, maar naar de PC kopiëren helpt zo'n kaartje wel weer.

• Spam
quote:
Soinar schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:51:
[...]

Om XAVC-S te schieten heb je ook geen super snel kaartje nodig. De A6000 blijft de limiterende factor welke niet verder komt dan ~35MB/s schrijven. Dus een kaart als deze welke volgens de specs 80MB/s haalt met schrijven heeft dus ook voor de A6000 geen nut. Een 45MB/s kaartje is bijvoorbeeld zo goed als even snel. Voor XAVC-S heb je een SDXC kaartje nodig en dat zijn 64GB kaartjes, verder is de snelheid niet super van invloed om XAVC-S op te kunnen nemen. Schiet je helemaal geen video dan maakt het al helemaal niet uit.

Verder kan dat kaartje prima gebruikt worden in een NEX6 al haal je er qua snelheid weinig voordeel uit inderdaad, maar naar de PC kopiëren helpt zo'n kaartje wel weer.
Ik heb uiteindelijk deze besteld: pricewatch: Kingston microSDHC/SDXC UHS-I U3 64GB (with SD adapter). Niet zozeer dat ik er nu voordeel aan heb maar in de toekomst wel (bij nieuwere body) of anders voor een andere toepassing (bijv. als OS disk oid). Ik moest zwz een extra kaartje hebben dus dan maar gelijk deze.

• jayjey
  • Niet online
Ik heb een vraag over de Standard, Vivid en Portrait modes van de A6000. Je kunt de Standaard mode zelf aanpassen op contrast, saturation, en sharpness, kom je dan niet vanzelf uit op bijv. de Vivid style? Dus bijv. Vivid is dat eigenlijk niet Standard mode met
contrast +1
saturation +1
sharpness +1
of zit er nog meer achter? Weet iemand hoe dat zit?

Vivid vind ik te hard en een te grote aanpassing maar standard soms te vlak, zoek een tussenoplossing per lens...met de kitlens, de Sony OSS 50/1.8 lens en met de Sigma EX DN 30/2.8 lens?

jayjey wijzigde deze reactie 24-04-2016 13:11 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• To_Be
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-12 15:51
Interessant: iemand heeft toegang gekregen tot de settings via playmemories
https://github.com/ma1co/OpenMemories-Tweak
Voorlopig kan je alleen de 30 min video opnemen limiet omzeilen en het taalmenu unlocken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heeft iemand tips voor deze camera met kitlens om foto's te maken van mensen in een kerk ? Flits wordt een no-go en meestal zijn kerken niet de meest goed-verlichte locaties. Sowieso de lens volledig uitzoomen om vervorming van het subject tegen te gaan en meer in de achtergrond te kunnen zijn, ook de audio signals en AF assist lamp heb ik uitgeschakeld om niet een storend element te zijn. ISO800 ga voorzien, tenzij het heel goed verlicht is. Zijn er nog tips ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 08:12
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:37:
Heeft iemand tips voor deze camera met kitlens om foto's te maken van mensen in een kerk ? Flits wordt een no-go en meestal zijn kerken niet de meest goed-verlichte locaties. Sowieso de lens volledig uitzoomen om vervorming van het subject tegen te gaan en meer in de achtergrond te kunnen zijn, ook de audio signals en AF assist lamp heb ik uitgeschakeld om niet een storend element te zijn. ISO800 ga voorzien, tenzij het heel goed verlicht is. Zijn er nog tips ?
Gebruik een statief of leg je camera op een stoel of iets dergelijks en maak een foto met lange sluitertijd.

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soinar
quote:
Sj44k13 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:47:
[...]

Gebruik een statief of leg je camera op een stoel of iets dergelijks en maak een foto met lange sluitertijd.
Voor het op de foto zetten van mensen in een kerk is dat niet echt een goede optie. Je wilt je sluitertijd niet te lang maken om beweging van de mensen te voorkomen.
quote:
Phuncz schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:37:
Heeft iemand tips voor deze camera met kitlens om foto's te maken van mensen in een kerk ?
Wil je foto's van de mensen in de kerk dan zul je toch je sluitertijd redelijk moeten houden om geen beweging te krijgen. Iets in de richting van 1/60ste ofzo. Indien de mensen goed stil zitten is misschien iets langzamer ook nog wel mogelijk, misschien moet je juist wel iets sneller. Maar ik zou op me sluitertijd letten en wat minder op ISO, beter een scherpe foto met wat meer ruis als een foto vol met bewogen mensen door een te lange sluitertijd.

Neem aan dat je volledig inzoomen bedoelt richting 50mm, maar bedenk je wel dat de kitlens dan een stuk minder lichtsterk is met zijn f/5.6. Verschil is meer als een stop met 16mm f/3.5. Dat is bijvoorbeeld een verschil van ISO 800 vs ISO 2000.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
quote:
Soinar schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:58:
Neem aan dat je volledig inzoomen bedoelt richting 50mm, maar bedenk je wel dat de kitlens dan een stuk minder lichtsterk is met zijn f/5.6. Verschil is meer als een stop met 16mm f/3.5. Dat is bijvoorbeeld een verschil van ISO 800 vs ISO 2000.
Met 16mm heb je ook minder detail in je foto (want minder ingezoomd), dus het is niet gratis meer lichtsterkte.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Doorgaans kan ik goed "uit de hand" schieten op 1/30ste, maar ik snap wat je bedoelt. Als ik online kijk naar testfoto's dan lijkt ISO 3200 nog doenbaar met noise reduction.

Het probleem met de lens op wide is dat je de optische vervorming door brandpuntsafstand niet kunt oplossen, iets waar ik meer problemen mee heb dan noise.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Soinar
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:30:
[...]

Met 16mm heb je ook minder detail in je foto (want minder ingezoomd), dus het is niet gratis meer lichtsterkte.
Hoe bedoel je dit? Als je de foto met 16mm op "dezelfde" plek zou maken als wanneer je op 50mm zou staan? en dan minder detail overhoud?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 08:12
quote:
[...]

Voor het op de foto zetten van mensen in een kerk is dat niet echt een goede optie. Je wilt je sluitertijd niet te lang maken om beweging van de mensen te voorkomen.

[...]

Wil je foto's van de mensen in de kerk dan zul je toch je sluitertijd redelijk moeten houden om geen beweging te krijgen. Iets in de richting van 1/60ste ofzo. Indien de mensen goed stil zitten is misschien iets langzamer ook nog wel mogelijk, misschien moet je juist wel iets sneller. Maar ik zou op me sluitertijd letten en wat minder op ISO, beter een scherpe foto met wat meer ruis als een foto vol met bewogen mensen door een te lange sluitertijd.

Las over het woordje 'mensen' heen haha

Nikon D750 | 24-120mm f/4 | 105mm micro f/2.8 | 70-200mm f/4 | 50mm f/1.8 AF | 50mm f/2 AI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spam
Heeft iemand ervaring met goeie screenprotector voor een a6000? Tempered glass lijkt me?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Sony heeft een originele voor de A6000: pricewatch: Sony A PCK-LM17 LCD Bescherming A6000
Deze heb ik ook, doet perfect wat het moet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:31

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Soinar schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 12:36:
[...]

Hoe bedoel je dit? Als je de foto met 16mm op "dezelfde" plek zou maken als wanneer je op 50mm zou staan? en dan minder detail overhoud?
Als je een panorama op 16mm schiet kun je de zelfde panorama schieten als met een 50mm lens alleen ben je sneller klaar en heb je minder foto's nodig, de hoek is immers groter. Alleen je hebt minder detail in je panorama omdat je minder foto's hebt gebruikt. De resolutie van je bestand is vele malen lager :)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Spam
quote:
Phuncz schreef op zondag 08 mei 2016 @ 16:11:
Sony heeft een originele voor de A6000: pricewatch: Sony A PCK-LM17 LCD Bescherming A6000
Deze heb ik ook, doet perfect wat het moet doen.
Is dit tempered glass? Ik had inmiddels deze gekocht: https://www.fotojans.nl/l...a3000-5000-6000-6300.html.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Google: http://www.sony.com/elect...ther-accessories/pck-lm17

Nope niet van glas, alhoewel het veel steviger is dan een zachte screen protector, het is een rigide.
Daargaans lijkt het me niet nodig dat het van glas is, de viewfinder steekt veel verder uit. Tegen vallen gaat ie het ook niet kunnen beschermen. Alhoewel ik de mijne nog niet in een jaszak ofzo heb geduwd, ziet de protector er nog steeds als nieuw uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Weet iemand een goed tasje voor de A6000? Op ebay staan neoprene (neopine) tasjes voor een paar euro. Daar past de A6000 in met de kitlens maar ik heb vaak ook de 30mm Sigma erop of de 50mm sony. Dus dan moet dat wel flinke rek hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb de ThinkTank Mirrorless Mover 20: https://www.thinktankphot...ver-20?variant=1237425567

Kleiner hebben ze ook als je niet "alles" wilt meenemen: https://www.thinktankphoto.com/collections/mirrorless-movers

Geweldige tas, zeer intuïtief en handig, ook flexibel in te delen en goed gemaakt. Vandaag nog dankbaar gebruik van gemaakt.
http://www.cameranu.nl/nl...s-mover-20-heathered-grey

Phuncz wijzigde deze reactie 15-05-2016 15:38 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wickedm3n

wickedm3n

Always having fun!

zelf heb deze voor de A600 met alleen kitlens + een powerbank, kabeltje, kaartjes en doekjes.

Tas

Heb laatst wel de 55-210 gekocht dus ben nu weer opzoek naar een rugtas waar alles inpast + statief..

• jayjey
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met een wireless flash voor de A6000?

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07-12 10:31

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik heb een Nissin Di700a met Commander, wel op de A7, al zal dat weinig verschil maken.
Werkt top! Simpel in gebruik, makkelijk op te zetten, voldoende flitskracht en bereik.
Sony heeft ook een eigen draadloos systeem onlangs aangekondigd, kan je ook nog naar kijken.
Voor het geld en de prestaties van ik Nissin echter top.

Nikon D600 | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 50 F1.8 AF-S | Nikkor 80-200 F2.8 AF-D | DJI Mavic Air | iMac 21.5' 4K

• 1972
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-11 15:11
Inmiddels ook trotse bezitter van een a6000 :-)

Omdat ik aardig wat A-mount lenzen heb, heb ik ook de LA-EA4 adapter aangeschaft. Maar ik vermoed dat de accu daardoor nog sneller leeg raakt. Dus ik ben op zoek naar wat extra accu's.

Nu vind ik de originele Sony accu's vrij prijzig t.o.v. de third-party accu's. Echter in het verleden heb ik ook third-part accu's gehad voor m'n A-mount camera en na een tijdje (!) gaf de camera aan dat er geen orginele accu in zat. Dus in dat geval goedkoop=duurkoop :O
Dus twijfel heel erg of ik een orginele Sony NP-FW50 aanschaf of juist niet...

Hoe zit het met de NP-FW50 third-party accu's? Iemand goede ervaringen mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:38
quote:
Er zijn prima third party accu's verkrijgbaar. Ik heb zelf twee Patona's en die doen het even goed als de originele die meegeleverd werd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
1972 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:44:
Inmiddels ook trotse bezitter van een a6000 :-)

Omdat ik aardig wat A-mount lenzen heb, heb ik ook de LA-EA4 adapter aangeschaft. Maar ik vermoed dat de accu daardoor nog sneller leeg raakt. Dus ik ben op zoek naar wat extra accu's.

Nu vind ik de originele Sony accu's vrij prijzig t.o.v. de third-party accu's. Echter in het verleden heb ik ook third-part accu's gehad voor m'n A-mount camera en na een tijdje (!) gaf de camera aan dat er geen orginele accu in zat. Dus in dat geval goedkoop=duurkoop :O
Dus twijfel heel erg of ik een orginele Sony NP-FW50 aanschaf of juist niet...

Ik heb drie reserve accu's voor mijn A6300:
- 1 x Hähnel HL-XW50 (http://www.fotorembrandt....Accu/Hahnel-Sony-HL-XW50/)
- 2 x Baxxtar Pro-Energy
los: https://www.amazon.de/Bun...4&sr=8-1&keywords=NP-FW50)
set 2 stuks met gratis fijne lader (https://www.amazon.de/Bax...4&sr=8-2&keywords=NP-FW50)

Alletwee de soorten doen het uitstekend.
Ben trouwens wel blij met 4 accu's. Met 3 zou het ook wel gaan hoor maar met 4 hoef je je nooit zorgen te maken. Twee zou ik te weinig vinden. Je komt de dag er wel mee door als je zuinig bent, maar dan moet je alles weer opladen zonder dat je iets aan reserve hebt.

psy wijzigde deze reactie 27-06-2016 09:35 (8%)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

quote:
[...]

Maak de sluitertijd langer en de mensen vervagen of verdwijnen volledig waardoor ze een minder storende factor in de foto zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:11
quote:
1972 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 08:44:

Inmiddels een jaar een Jupio accu in bezit, merk weinig verschil in accuduur maar als ik de keuze heb gebruik ik uiteraard altijd eerst de Sony, die gaat namelijk wel een volle dag mee.

• 1972
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-11 15:11
Ik merk dat ik i.c.m. de LA-EA4 adapter en een zware lens (16-50 f2.8 A-mount) last heb van het 'loose mount' issue waar meer A6000 gebruikers ook last van hebben. (Google maar eens op 'Sony loose mount'.) :X

De E-mount ring van de a6000 camera is schijnbaar niet sterk genoeg en kan zodoende speling veroorzaken. Een oplossing hiervoor is het vervangen van de ring door FotodioX TOUGH E-Mount.
...Maar ik kan geen winkel hier in Nederland vinden die ze aanbiedt. (En bestellen in Amerika is me net iets te duur: De ring kost 40 euro en verzendkosten nog eens zo'n 40 euro extra :-( ).

Iemand toevallig hetzelfde probleem gehad?

UPDATE: na enige analyse zie ik dat ik toch net een ander probleem heb. Het 'palletje' wat uitsteekt bij de ring (linksonder) valt in het 'gaatje' van de lens of in mij geval in die van de LA-EA4 'gaatje'. Echter dat gaatje is net iets groter dan het palletje, waardoor er een beetje speling optreedt als ik aan de lens draai...

UPDATE 2: Kennelijk heeft m'n A-mount camera (A57) er ook 'last' van... echter dit was me nooit eerder opgevallen. Kennelijk zorgt de extra marge in het 'gaatje' voor dit gedrag.

1972 wijzigde deze reactie 01-07-2016 12:24 (28%)
Reden: typo's / update / update 2

• Luapper
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:30
Zit nu in Amerika en body herkent de kitlens niet meer. De lens komt bij opstarten ook niet meer naar buiten. Bij thuiskomt voor reparatie opsturen, maar wil hier toch wel graag foto's maken.
Zou graag een 30mm lens kopen, niet al te duur dan. Wat zou de beste optie zijn jullie?

Edit: Morgen ga ik op zoek naar de sigma 30mm f2.8.

Luapper wijzigde deze reactie 09-07-2016 04:30 (8%)

• Blue Knight
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Ik zou de lens wel eerst even testen. Het kan ook aan je body liggen...

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:56
quote:
1972 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:19:
Ik merk dat ik i.c.m. de LA-EA4 adapter en een zware lens (16-50 f2.8 A-mount) last heb van het 'loose mount' issue waar meer A6000 gebruikers ook last van hebben. (Google maar eens op 'Sony loose mount'.) :X

De E-mount ring van de a6000 camera is schijnbaar niet sterk genoeg en kan zodoende speling veroorzaken. Een oplossing hiervoor is het vervangen van de ring door FotodioX TOUGH E-Mount.
...Maar ik kan geen winkel hier in Nederland vinden die ze aanbiedt. (En bestellen in Amerika is me net iets te duur: De ring kost 40 euro en verzendkosten nog eens zo'n 40 euro extra :-( ).

Iemand toevallig hetzelfde probleem gehad?

UPDATE: na enige analyse zie ik dat ik toch net een ander probleem heb. Het 'palletje' wat uitsteekt bij de ring (linksonder) valt in het 'gaatje' van de lens of in mij geval in die van de LA-EA4 'gaatje'. Echter dat gaatje is net iets groter dan het palletje, waardoor er een beetje speling optreedt als ik aan de lens draai...

UPDATE 2: Kennelijk heeft m'n A-mount camera (A57) er ook 'last' van... echter dit was me nooit eerder opgevallen. Kennelijk zorgt de extra marge in het 'gaatje' voor dit gedrag.
Dit heb ik ook op mijn a7 en had ik ook op mijn nex 5r. Ook mijn Nikon V1 met 10-100mm lens had dit. Is niet erg. Klein beetje rotatiespeling.

• Luapper
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:30
quote:
Blue Knight schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 07:17:
Ik zou de lens wel eerst even testen. Het kan ook aan je body liggen...
Heb ik gedaan. Zag iemand lopen met een A6000, bij hem deed hij het ook niet.

• Blue Knight
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

dat is balen, zeker op vakantie :(

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07:56
quote:
Luapper schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:32:
[...]

Heb ik gedaan. Zag iemand lopen met een A6000, bij hem deed hij het ook niet.
Contacten van de lens ook schoongemaakt?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Als er één plaats is waar mijn gear kapot mag gaan is het wel in de US (of Japan), VISA kaart erdoor bij de zovele shops en kopen aan veel lagere prijzen. Tenzij het nog binnen garantie is, dan is het balen natuurlijk.

Phuncz wijzigde deze reactie 09-07-2016 17:19 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebastian
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
Luapper schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 02:27:
Zit nu in Amerika en body herkent de kitlens niet meer. De lens komt bij opstarten ook niet meer naar buiten. Bij thuiskomt voor reparatie opsturen, maar wil hier toch wel graag foto's maken.
Zou graag een 30mm lens kopen, niet al te duur dan. Wat zou de beste optie zijn jullie?

Edit: Morgen ga ik op zoek naar de sigma 30mm f2.8.
Heb exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij bleek het uiteindelijk te helpen om de lens handmatig uit proberen te schuiven met bijvoorbeeld een kleine schroevendraaier (heb lichte beschadigingen daardoor, maar heb er persoonlijk geen last van). Toen dat was gelukt heb ik de lens terwijl deze uitgeschoven was zo goed mogelijk schoon gemaakt. Sindsdien werkt alles weer naar behoren.

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Dr is vandaag een firmware update uitgekomen, eigenlijk alleen interessant als je de SEL70200GM bezit:
File Description
This utility updates the ILCE-6000 camera firmware to version 3.20 and provides the following benefits:
Improvements over version 3.10:
Provides optimized performance for new lenses (SEL70200GM)
Benefits provided by previous updates and included in version 3.20:
New lenses are supported.
Note: Please refer to the latest compatibility information on the Web.
Phase-detection AF is supported
The lens name will be correctly recorded in the EXIF
The AF can be used in movie recording mode with the SEL85F14GM
The startup time is shortened
Adds support for recording movies in the XAVC S format that supports high bit rates (NTSC: 60p/30p/24p PAL: 50p/25p)
Notes:
When recording a movie in the XAVC S format, you must use a Class 10 or faster SDXC card
If you format the memory card, all of the data will be erased. Make sure that the data on the card is backed up before formatting the card
Improves camera function and provides picture improvement for the new lenses (SEL35F14Z, SEL24240, SEL28F20, SEL90M28G)
Improves the power-on time after downloading the Smart Remote Control application of the PlayMemories Camera Apps™

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• jayjey
  • Niet online
Dus maar wachten met 3.20? Ik heb net 3.10 erop gezet en dat was al overbodig dacht ik...

• PrinsPils
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-12 21:01
Goedemorgen allen,

Hierbij meld ik me even voor het eerst hier; afgelopen weekend een A6000 gekocht en ben er laaiend enthousiast over. Schitterende plaatjes, en dat moet ik nog alle mogelijkheden gaan verkennen.

Echter, een korte vraag: wanneer ik een portretachtige foto maak (in auto-stand), slaat de camera automatisch ook een ingezoomde versie op. Is er een manier om dit uit te zetten? Heb het vooralsnog namelijk niet kunnen vinden..

Thanks alvast!

EDIT// Gevonden. Auto Object Framing moet uitgeschakeld :)

PrinsPils wijzigde deze reactie 01-08-2016 12:55 (6%)

• jayjey
  • Niet online
Succes met de camera, misschien is de sony E50/1.8 iets voor je, die heb ik, ben er tevreden over en is niet heel duur.

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:34
quote:
wickedm3n schreef op zondag 15 mei 2016 @ 17:01:
zelf heb deze voor de A600 met alleen kitlens + een powerbank, kabeltje, kaartjes en doekjes.

Tas

Heb laatst wel de 55-210 gekocht dus ben nu weer opzoek naar een rugtas waar alles inpast + statief..
Zou zelf nooit een camera rugtas kopen. Je valt op (meer kans dat ze je beroven in bepaalde landen) en die dingen zijn vaak niet 100% waterdicht. Te vaak mensen op vakantie meegemaakt die met een dure camera in een camera rugtas (van bv. Lowpro) gaan hiken en met een tas vol water terugkomen. Ik heb zelf een tasje van Lowpro (dacht ik) waar een A6000 met kitlens (en voorheen een 5N met kitlens) inpast + SEL55210 lens. Die gaat dan onderin een Deuter Alpine 30L rugzak. Die rugzak met regenhoes is echt waterdicht, nooit problemen gehad, ook niet in een tropische hoosbui of hele dag in de regen lopen.

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True